چگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟

خواص دارویی و گیاهی

چگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟
چگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟

در حال حاضر هیچ پیشنهاد شگفت انگیزی وجود ندارد…

انتشارات راه دکتری افتخار دارد همچون گدشته راه رسیدن به تحصیلات تکمیلی را برای شما داوطلبان عزیز هموار نمایید ، به همین منظور خدمات استخراج و چاپ کتاب از پایان نامه شما عزیزان را ، راهکار جدیدی برای رسیدن به هدف شما در مقاطع تحصیلی و عناوین شغلی پیشنهاد میکند

تا همین چند سال پیش دغدغه اصلی همه خانواده‌ها و جوانانشان ورود به دانشگاه بود، اگر کمی درسخوان‌تر بودید اینکه چه رشته‌ای قبول شوید هم به اولویت دومتان تبدیل می‌شد. موج افراد تحصیلکرده با افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی به سمت مقطع کارشناسی ارشد حرکت کردند و حالا هم امروز ای… Read more

اسامی پذیرفته‌ شدگان‌ نهایی‌ آزمون‌ ورودی‌ دوره‌های‌ کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته ‌سال‌   ضمن آرزوی موفقیت برای کلیه‌ داوطلبان‌ شرکت‌کننده‌ در آزمون‌ ورودی‌ دوره‌های‌ کارشناسی ‌ارشد ناپیوسته‌ سال‌ ۱۳۹۷ در اجرای قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی مصوب مجلس شورای اسلامی و… Read more

در لینک زیر  مراحل خرید و ارسال بسته های آموزشی در موسسه راه دکتری توضیح داده شده استچگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟

مشتریان عزیز شما می توانید از طریق لینک بالا با داشتن شماره مرسوله وضعیت ارسالی بسته سفارشی خود را از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پیگیری نمایید.

شما می توانید پس از خرید اینترنتی منابع آموزشی خود سفارشات اینترنتی خود را از اینجا پیگیری نمایید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید…

(اخبار کنکور ،منابع آموزشی جدید و …)

در کانال آپارات راه دکتری تدریس هر استاد را به صورت کامل نگاه کنید تا خودتان تفاوت در آموزش را احساس  کنید

کانال تلگرام راه دکتری را دنبال کنید و از اخبار روز کنکور با خبر شوید،همچنین از منابع آموزشی رایگان ما نیز استفاده نمایید

© هر گونه کپی برداری، تقلید و یا باز نشر غیرقانونی بوده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

نشر توسط:محمد فزونی

تیر ۱۸, ۱۳۹۲
درنکات و روش‌های نگارش پایان‌نامه‌

۶۰ نظرات
22532 بازدید

چگونه پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ ارشد خود را تنظیم نمائیم؟

این روزها با توجه به گسترش چشم گیر آموزش عالی در کشورمان ایران، به خصوص تحصیلات تکمیلی، بسیاری از دانشجویان این مقاطع را می‌بینیم که برای نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد و بعضا دکتری خود سردرگم هستند و نقطه آغاز کار را نمی‌دانند و این امر موجب نگرانی وافری در آنها شده است.

در این مقاله کوتاه تجربیاتی اندک در طول سالهای حضور خودم در دانشگاهها را برای شما عزیزان به رشته تحریر در آورده ام. امیدوارم که مورد استفاده شما عزیزان و علاقمندان واقع شود.

پیش از هر چیز لازم به ذکر است که در اکثر کشورهای دنیا، پایان نامه کارشناسی ارشد ارزش علمی چندانی ندارد. این مجموعه در واقع پلی است بین سرآغاز پژوهش تا رساله دکتری که در آن بحثی جدید و منحصر به خود پژوهشگر مطرح می شود. چگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟

یکی از اهداف نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد، این است که در این دوره دانشجو با اصول اولیه پژوهش و کار علمی آشنا بشود. بتواند منابع و مراجع را به طور صحیح و منظم جمع آوری کند و در مورد مناسب از آنها استفاده نماید. تعاریف اولیه و سیر تاریخی مسئله خود را بشناسد و آنها را فهرست نماید. موضوع مورد علاقه خود را تا حدی بشناسد و … .

اما کار چگونه آغاز می شود؟

برای نگارش یک پایان نامه کارشناسی ارشد، اولین قدم، این است که دانشجو به استاد راهنمای خود مراجعه نماید که به عقیده اینجانب این کار باید در ابتدای ترم سوم تحصیلی انجام شود. سپس استاد راهنما با توجه به زمینه کاری خود، تعدادی از مقالات چاپ شده در مجلات بین المللی معتبر را به دانشجو می دهد و از او می‌خواهد که این مقالات را یک مطالعه سطحی (چکیده، تعاریف اصلی و مقدمه فصل اول را بخواند) بنماید.

بعد از این مرحله دانشجو با توجه به بنیه علمی و البته علاقمندی‌های پژوهشی خود یکی یا احتمالا دو مقاله که کارهای موازی و نزدیک به هم را دنبال کرده اند، انتخاب می‌کند.

کار بعد از این انتخاب آغاز می‌شود. اگر زبان انگلیسی شما (معمولا زبان مقالات بین المللی انگلیسی است) تا حدی خوب است، وقت خود را صرف این که مقاله را دقیقا ترجمه نماید و روی کاغذ بنویسید نکنید. این مرحله را تنها در صورت ضعیف بودن در بحث زبان انجام دهید ( به کررات دیده ام که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، توان ترجمه و نگارش صحیح فارسی را ندارد و یا بسیار ضعیف است).

سپس تعاریف اصلی مقاله را گرد آوری کرده به عنوان مثال در قسمتی از یک دفترچه یاداشت نمائید. نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر می‌باشد، این است که در اکثر مقالات، تنها یک یا دو منبع اصلی در قسمت مراجع مقاله موجود است که تعاریف و سیر کاری مقاله با توجه به آن انجام شده است. اگر شما بتوانید این منبع کلیدی را بیابید دیگر برای یافتن تعاریف اصلی کار پایان نامه خود هیچ نگرانی و کار سختی ندارید. تنها به این کتاب یا مقاله مراجعه کرده و تعاریف و نتایج قبلی را از روی آن می نویسید. خوشبختانه اکثر اساتید راهنمای ما در اکثر دانشگاههای کشور دارای این بنیه علمی تشخص کار اصلی (منبع اصلی) هستند. از آنها بخواهید که منبع اصلی را به شما معرفی نمایند.

بعد از جمع آوری این مباحث به قسمت‌های اصلی مقاله رفته، تعاریف، قضایا و نتایج کار را به طور موشکافانه ای تحلیل و بررسی نمائید. این جزو اصلی ترین قسمتهای کار یک پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد که روی این بخش نیز داوران خارجی که در حضور ایشان کار دفاع از پایان نامه انجام می شود، تاکید دارند و سئوالات از این قسمتها مطرح می شود. البته از قسمتهای ابتدایی نیز سئوالاتی مطرح خواهد شد.

تا اینجا شما حدود ۷۰ الی ۸۰ صفحه مطلب جمع نموده اید. حدود ۱۰ الی ۱۵ صفحه قسمت تعاریف اولیه و نتایج قبلی و حدود ۵۵ تا ۷۰ صفحه مطالب اصلی مقاله مذکور. این مطالب را به طور مجزا تایپ کرده و به استاد راهنمای خود تحویل بدهید. دقت کنید که تایپ کردن مطالب برای جلب موافقت استاد راهنما جهت اتمام کار پژوهشی شانس زیادی را نصیب شما می کند. پس هیچ گاه مطالب را به صورت دست نویس تحویل استاد راهنما ندهید و از همان ابتدای تایپ کردن سعی کنید که اشتباهات تایپی را به حداقل برسانید.

اگر تا همین حد استاد از کار شما راضی بود، خوب تنها یک مرحله دیگر برای اتمام نگارش پایان نامه باقی می ماند و آن هم نوشتن منابع، چکیده، مقدمه و رده بندی موضوعی است. اگر ایشان هنوز از حجم و کیفیت کار شما راضی نباشد، به سراغ مقاله دوم می روید و چند نتیجه و قضیه دیگر را هم از مقاله دوم که در امتداد کار اول است، استخراج کرده و آن را به همان طریق باز کردن موضوعات و مطالب مقاله اول باز می نمائید و به ادامه کار اول خود اضافه می نمائید. این بار دیگر استاد راهنمای شما بعد از دیدن این حجم از کار قطعا موافقت خود را جهت اتمام کار پژوهشی شما اعلام می نماید.

بعد از این مراحل شما در طول یک پروسه ۲ الی ۵ ماه کار پایان‌نامه‌تان را، اگر مرحله آزمایشاهی نداشته باشید به اتمام رسانده‌اید. به شما تبریک می‌گویم.

اما به عقیده بنده کار نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد این روزها با توجه به حجم زیاد کارهای قبلی انجام شده و کثرت کتابهای الکترونیکی، فرایندی بسیار ساده است و شما نباید هیچ نگرانی در این زمینه داشته باشید. به عنوان مثال می توانید به کتابخانه دانشگاه خود مراجعه نمائید و بسیاری از تعاریف اولیه را از روی پایان نامه های قبلی کار شده بنویسید. تنها دقت کنید که مراجع و منابع این تعاریف را هم یاداشت نمائید چون از شما سئوال خواهد شد که این تعریف را چه کتابی استخراج نموده‌اید.

در این روزها دانشجویان زیادی به بنده مراجعه می‌کنند برای مشاوره گرفتن در زمینه نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد خود، از آنها می‌خواهم که مقاله‌ای که استاد به ایشان معرفی کرده است را به بنده نشان بدهند، متوجه می شوم که استاد یک مقاله چاپ شده در سال ۱۹۷۲ و حتی قدیمی‌تر را به دانشجو معرفی نموده است که کار پایان نامه خود را روی آن انجام دهد. بدتر از این هم دیده‌ام، موارد بسیاری بوده است که دانشجو مقاله‌ای به من داده که در مجلات پولی چاپ شده است و هیچ ارزش علمی در آن وجود ندارد و تمامی نتایج اصلی کار غلط است. اینها جزو مقالاتی می‌باشد که مولف آن در یک برهه زمانی در فشار برای چاپ مقاله قرار می‌گیرد و هر چرندیاتی که در ذهنش است روی کاغذ می‌آورد و بعد با پرداخت ۲ الی ۳ هزار دلار در مجلاتی چاپ می‌کند که اصلا معلوم نیست پایگاه اصلی آن مجله در کدام کشور قرار دارد.

بهرحال توصیه من به دانشجویان عزیز این است که اگر قصد یک پژوهش تمام عیار و با کیفیت را دارند حداقل یک قدم از استاد راهنمای خود جلوتر روند و میزان مطالعه خود را در روز افزایش دهند.

یکی از وب سایت‌های بسیار خوبی که بنده تمام کتابهای مورد نظرم را از این پایگاه دانلود می‌کنم وب سایت، http://www.libgen.io/ است. اگر برای کار پژوهشی خود به منبعی نیاز داشتید که آن منبع در قفسه های کتابخانه دانشگاهتان موجود نبود، به این سایت بروید و کتاب را از این پایگاه برای خود دانلود نمائید و بعد از ورق زدن آن کتاب لذت ببرید.

بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد بعد از مراجعه به استاد راهنمای خود تنها به دنبال کارهایی می‌گردند که ساده باشد، براحتی بتوانند در آن موضوع، مقاله ISI چاپ کنند و خیلی زود بتوانند دفاع نمایند. اما اگر شما واقعا قصد پژوهش دارید، از واژه سخت نترسید. اگر استاد گفت فلان موضوع هست ولی اندکی سخت است مردد نشوید. من بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد را دیده ام که ۳ ساله این دوره را با سختی به اتمام رسانده‌اند ولی به دلیل اینکه موضوع کاریشان جزو موضوعات اصلی پژوهشگران داخلی و خارجی بوده، توانسته‌اند که از بهترین دانشگاههای دنیا برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری خود پذیرش (ادمیشن) بگیرند و در حال حاضر نیز در دوره‌های پسادکتری کشورهای صنعتی و فرا صنعتی مشغول تحقیق و پژوهش می‌باشند.

پس از سختی کار نترسید، به اهمیت موضوع انتخابی خود دقت نمائید. چون تنها این است که آینده پژوهشی و کاری شما را تضمین می‌کند، نه تعدد مقالات ISI که دیگر امروزه هیچ نقشی در تعیین سطح علمی افراد ندارد.

اما چگونه بفهمیم که یک مجله علمی، در لیست مجلات ISI قرار دارد؟

بعضا مشاهده شده که برخی از دانشجویان نمی توانند تشخیص دهند که یک مجله علمی ISI است یا خیر. برای این منظور به وبسایت مجله مورد نظر بروید و ISSN این مجله را کپی نمائید. سپس به لینک زیر از وب سایت تامسون رویترز، http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/ بروید و در قسمت Search terms این عدد را وارد یا پیست نمائید و قسمت search type را روی ISSN قرار دهید. سپس روی Search کلیک کنید.
اگر جمله No matches found for the query” “ ظاهر شود، این یعنی مجله مورد نظر شما جزو مجلات ISI نمی‌باشد و اگر اسم مجله مورد نظر شما در صفحه ظاهر شد و دارای یک نوع Coverage بود، این مجله جزو مجلات ISI می‌باشد. البته امکان دارد که مجله‌ای به تازگی وارد فهرست مجلات نمایه شده این سایت وارد شده باشد و هنوز دارای ضریب تاثیر (impact factor) نباشد، باید توجه نمائید که یک مجله وقتی دارای ضریب تاثیر می‌گردد که پنج سال از پیوستن‌اش به این سایت بگذرد. پس عموما مجلات ISIایی که ضریب تاثیر دارند، مجلات بهتری هستند.

چند نکته:
۱- سعی کنید حتی الامکان در پایان ترم دوم و در فاصله زمانی قبل از آغاز ترم سوم یکی از نرم افزارهای تایپ متون ریاضی مانند Xepersian و یا حداقل مایکروسافت وورد را یاد بگیرید. برای این منظور به دانشجویان ترم بالاتر مراجعه نمائید و از آنها راهنمایی بخواهید. در غیر این صورت برای تایپ هر صفحه با یکی از این نرم افزارها مبالغ هنگفتی باید پرداخت نمائید.

۲- در دوره کارشناسی ارشد خود زیاد بفکر چاپ کردن مقاله نباشید. برای چاپ یک مقاله خوب که به وسیله آن بتوانید نظر برخی از اساتید را برای گرفتن پذیرش در مقطع دکتری جلب نمائید نیاز به صرف وقت و مطالعه زیاد در بین کتب و مقالات دارید. پس خیلی خودتان را به دردسر نیاندازید. اصلا فکر نکنید اگر در یک مصاحبه دکتری و یا جذب و یا هر مورد دیگر، اگر شخصی دارای مقاله است، قطعا این شخص پذیرش خواهد شد. خیر هیچ ملاکی دقیقی و مشخصی و جود ندارد. پس ناامید نشوید. به احتمال بسیار زیاد این مقاله جزو مقالات فاقد ارزش و اعتبار است. شما فقط اصول اولیه و تعاریف و قضایای ابتدایی را خوب فراگیرید. چون در یک مصاحبه علمی هدف این است که به استاد ثابت شود این دانشجو قابلیت تجزیه و تحلیل مسائل را دارد و می داند که از کجا برای حل یک مسئله، کار خود را آغاز کند.

۳- حتما بعد از این که استاد مقاله ای را به شما معرفی کرد، به وبسایت مجله مراجعه نمائید و ببینید که آیا این مقاله در یک مجله ISI چاپ شده است یا خیر.

۴- اخیرا دانشگاه صنعتی اصفهان لیستی از مجلات بین المللی را منتشر کرده که فاقد ارزش و اعتبار علمی است. به وب‌سایت این دانشگاه مراجعه نمائید و این لیست را مشاهده کنید تا مطمئن شوید که مقاله مورد نظر شما در یک مجله معتبر بین الملی چاپ شده است. تنها ISI بودن مجله دال بر با کیفیت بودن آن نیست. به عنوان مثال مجله Applied Mathematics and Computataion که پایگاه علمی Elsevier آن را چاپ می نمائید در این لیست قرار دارد. مشاهد شده که مقالاتی در این مجله چاپ شده که تمامی نتایج آن غلط است. پس قبل از آغاز پژوهش که بعضا ماهها طول می‌کشد به این مورد دقت کنید.

محمد فزونی
زمستان ۹۲

پی‌نوشت: یکی از وب‌سایتهای بسیار خوب برای دانلود مقاله که پایگاه داده بسیار بزرگی دارد سایت سای-هاب است که معمولا هم فیلتر می‌گردد. در حال حاضر آخرین صفحه این سایت را در اینجا ببینید. ربات تلگرام این سایت “scihubot@” می‌باشد. معمولا در صفحه این ربات آخرین اصلاحیه و نسخه از سایت اصلی نشان داده می‌شود. تنها آدرس صفحه چکیده مقاله و یا DOI را در ربات وارد کنید و براحتی مقاله مورد نظر خود را دریافت نمائید.

اگر تمایل داشتید از پست “چند نکته در نگارش پایان‌نامه‌های ریاضی و جلسه دفاعیه” نیز بازدید کنید.

برچسب زده شده با :payan nameh riyazi ارشد ریاضی پایان نامه دکتری ریاضی پایان نامه ریاضی پایان نامه، ریاضی، چگونه بنویسیم، پژوهش، تحقیق، نگارش، پروپوزال، proposal تحقیق در ریاضی رساله دکتری ریاضی روش تحقیق نگارش صحیح پایان نامه ریاضی

بهمن ۲۹, ۱۳۹۶

مهر ۱۱, ۱۳۹۶

شهریور ۲۲, ۱۳۹۳

سلام
با تشکر از مطالب جالب و آموزنده‌ای که ارائه می‌کنید. ای کاش زودتر با این وب سایت آشنا شده بودم…

خواهش می کنم دوست عزیز. انشاا.. در امر تحقیق و پژوهش موفق باشید.

خیلی ممنون از راهنماییی شما.من دانشجوی ترم دوم مشاوره کارشناسی ارشد هستم.

سلام محمد جان. وب سایت ارزنده ای داری. و خوب دست به قلم شدی.

امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشی

سلام
ممنون از مطالبتون
من تازه شروع کردم برا پایان نامه
سردر گمم
استادمم زیاد راهنمایی نمیکنه
باید تا پایان آبان پایان ناممو بنویسم
اگه کمکم کنین ممنون میشم
راستی رشته ام جبر هستشچگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟

سلام. هر سئوالی داشتین میتونید به ایمیلم بفرستین، اگر بتونم کمکتون میکنم. موفق باشین.

سلام ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتین.من ترم ۳ ریاضی محضم گرایش جبر.ولی هنوز پروپوزالمو آماده نکردم. استامم خیلی اهل راهنمایی نیست.اگه میشه درمورد فرم پروپوزال توضیح بدین که توی هر بخش چی بنویسم.بازم ممنون

با سلام خدمت شما دوست عزیز. شما کلید واژه “اصول پروپوزال نویسی” رو اگر در گوگل جستجو نمائید فایل‌های آموزشی زیادی رو که قبلا دوستان تهیه کرده‌اند در اختیارتون قرار میده. ولی در ریاضی پروپوزال جایگاه خاصی نداره (البته به عقیده من اینطور هست)، خیلی حساس نباشید و یک الی دو صفحه مقدمه و تاریخچه بنویسید، یک تا سه صفحه تعاریف اولیه و در پایان مسئله اصلی مقالتون رو مختصر بنویسید و توضیح بدهید. اگر هم تمایل د اشتین میتونید ارتباط مسئله خودتون رو با مسائل و مفاهیم قبلی شرح بدین.

سلام.مرسی از مطالب خوبتون.من دانشجوی ارشد آمار هستم.استاد راهنمام یه مقاله برای پایان نامه به من دادند ولی رفرنس هاش اصلا به کارم نیومد یعنی در مورد اون مطلبی که تو مقاله اصلی نوشته بود اطلاعاتی نداشت.به نظرتون من باید چی کار کنم؟از کجا باید مطالب مقاله اصلی رو باز کنم؟

با سلام. به نظر بنده، مقاله، مقاله‌ی خوبی نیست چون بخش مراجع اش ضعیف است و پاسخ گوی نیاز خواننده نیست. در این شرایط شما باید به استاد راهنمای خود مراجعه کرده و منبع مورد نیاز برای درک بهتر مطالب مقاله را مطالبه کنید. اصلا هم خجالت نکشید، اولین وظیفه استاد راهنمای شما این است که شما را در جهت نگارش پایان نامه و فهم و درک مقاله مورد نظر راهنمایی کند. اگر هم دسترسی به ایشان ندارید و یا وقت نمی‌دهند و یا …، اگر در دانشگاه شما مقطع دکتری رشته آمار دایر است، به دانشجویان دکتری مراجعه کنید و از ایشان راهنمایی بگیرید. امیدوارم به بهترین شکل ممکن و در بهترین زمان کار نگارش پایان نامه‌تان به اتمام برسد.

دانشگاه ما دکتری آمار نداره.به نظر شما اگه مقالمو عوض کنم بهتره؟

سلام، عوض کردن مقاله در کل کار خوبی نیست و به ضرر شماست. چون زمانی را از دست می‌دهید. باید از استاد راهنمایی خود مشورت بگیرید، بنده نه مقاله شما را دیده‌ام و نه مقدار زمان باقیمانده شما را برای اتمام کار نگارش پایان‌نامه می‌دانم. بهترین شخص برای راهنمایی شما، استاد راهنمایتان است. ولی اگر ایشان هم پرمشغله، پرادعا و بی‌سواد هستند، بهتر از عوض کردن مقاله، عوض کردن استاد راهنماست، در غیر این صورت که از خود ایشان راهنمایی بخواهید.

سلام ممنون از مطالب خوب تون .من رشتم ریاضی محض گرایش انالیز هست.پایان نامم فضاهای مخروطی.میخواستم منابع شو بنویسم ک شما کمکم کنین بگید از کجا بهشون دسترسی داشته باشم.منابع:
Huang Long-Guang and Zhang Xian ,cone metric spaces and fixed point theorems on contractive mappings ,Journal of Mathematical Society, to appear.

سلام، براحتی عنوان مقاله را در گوگل جستجو کنید، به سایت مجله مراجعه کنید و اون رو به صورت رایگان از سایت مجله دانلود کنید، چون این مقاله در سال ۲۰۰۷ چاپ شده و در حال حاضر مجله به عموم دسترسی آزاد داده است. در صورت داشتن سئوالات تخصصی‌ می‎‌توانید با ایمیلم مکاتبه نمائید.

سلام خسته نباشید ببخشید میشه ایمیلتون رو ذکر کنید اقای فزونی.تشکر

سلام بر شما، ایمیل و سایر اطلاعات بنده در صفحه اطلاعات شخصی هست ولی برای راحتی شما در اینجا هم آن را ذکر می‌کنم:
fozouni (at sign) hotmail.com
توجه بفرمائید که برای جلوگیری از ربات‌های جمع کننده ایمیل در صفحات وب، ایمیل را به فرمت فوق نوشته‌ام.

سلام استاد.من فارغ التحصیل رشته ریاضیات و کاربردها از دانشگاه گیلان هستم.امسال با رتبه ی ۲۲۰۰ کنکور ارشد رشته انالیز ریاضی توی دانشگاه خوارزمی تهران قبول شدم که البته اصلا تصورش رو هم نمیکردم.استاد من ورودی ۹۱ مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان هستم و معدلم هم ۱۳ و ۷۰ هست.راستش من خیلی نگران هستم که نتونم از پسش بر بیام چون با اساتید دانشگاه گیلان فوق العاده سخت گیر بودن نگران این هستم که اساتید این دانشگاه دیگه خیلی خیلی سخت گیر تر باشن. و من مجبور به انصراف بشم.راستش من دیدم که شما ارشد رو توی دانشگاه خوارزمی بودید میخواستم راجع به این موضوع ازتون کمک بخوام.مرسی استاد.

سلام
بنده هم در دوره کارشناسی ارشد و هم در دوره دکتری تخصصی در این دانشگاه درس خوانده‌ام. هیچ دانشگاهی در ایران مانند دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) در رشته ریاضی سخت‌گیر و منضبط نیست، فکر نکنید چون بنده خودم در آنجا دانش‌آموخته شده‌ام این حرف را به شما می‌گویم، تمام اساتید ریاضی ایران به این امر واقف و آگاه‌اند. اساتیدی بسیار سخت‌گیر ولی در عین حال با اخلاق و باسواد در این دانشگاه حضور دارند. بنده کارشناسی خود را در دانشگاه پیام نور به اتمام رسانده و سپس وارد دانشگاه خوارزمی شدم، ترم دوم مشروط شدم و در دوره دکتری نیز در آزمون جامع یک مرتبه رد شدم، ولی این سختی‌ها در مقابل درس‌های بسیار بزرگی که از اساتید آنجا گرفتم تقریبا هیچ بود.
به شما توصیه می‌کنم اگر به این رشته علاقمند هستید و می‌توانید در سیستم‌های سخت‌گیرانه دوام بیاورید بروید و در این دانشگاه درس یخوانید و لذت ببرید ولی اگر طاقت این شرایط را ندارید اصلا وارد این سیستم نشوید، براحتی آب خوردن در این دانشگاه دانشجو را اخراج می‌کنند و با هیچ کس تعارف ندارند. اما این را هم در نظر بگیرید که شما قرار است بزرگترین اساتید ریاضی کشور را در این دانشگاه ببینید و سرکلاس درس این اساتید بنشینید. هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم که آخرین جلسه درس آنالیز هارمونیک دکتر مدقالچی که تمام شد بسیار از اینکه دیگر نمی‌توانم سر کلاس ایشان بنشینم و استفاده کنم دلم گرفت هر چند که بسیار زیاد در طول مدت تحصیلم اذیت شده بودم. انتخاب با خود شماست.
به عنوان آخرین توصیه به شما و سایر عزیزان که شرایط شما را دارند عرض می‌کنم که همیشه این ضرب‌المثل را در ذهن خود داشته باشید:
“ماهی در دریا می‌شود نهنگ”
خوارزمی همانند دریاست، اگر قرار باشد شما در ریاضی شخص بزرگی شوید، در این دانشگاه این اتفاق برای شما خواهد افتاد اگر بخواهید و تلاش کنید. به عنوان آخرین توصیه می‌توانید کارشناسی ارشد آنالیز هارمونیک را از این دانشگاه گرفته و سپس برای مقطع دکتری به فکر گرفتن بورس تحصیلی (اسکولارشیپ) از کانادا (که به نوعی پایتخت هارمونیک جهان است) باشید، کاری که بنده نکردم.

سلام استاد.ممنونم بابت راهنمایی بزرگتون.

سلام استاد عزیز

ببخشید منظورتون از تعاریف اصلی همون Keyword هستش؟

ممنون از زحماتتون…

سلام، خیر منظورم تنها شامل keywords نیست، اما تعریف این لغات را هم باید در بخش تعاریف بگنجانید. تعاریف اصلی در بدنه مقاله هستند و با چند بار مرور و مطالعه خودتان آنها را تشخیص خواهید داد.

سلام استاد…
This article has been accepted for publication in a future issue of this journal, but has not been fully edited. Content may change prior to final publication

ببخشید استاد این پیغام روی یک مقاله که قصد مطالعه اون رو دارم نوشته شده است منظورش چیه؟…

سلام، منظور این هست که این مقاله‌ایی که شما در حال مطالعه آن هستید، برای چاپ در مجله پذیرش گرفته و در حال حاضر آن را در وبسایت مجله قرار داده‌اند، اما هنوز چاپ نشده و قبل از چاپ ویرایش‌هایی خواهد شد ( در صورت نیاز به ویرایش) که این نسخه نهایی احتمالا با نسخه‌ایی که در حال مطالعه آن هستید متفاوت باشد.

سلام و سپاس از راهنماییتون چون واقعا اساتید و کارمندان دانشگاهها درست کار راهنمایی و روشن کردن دانشجو ها رو انجام نمی دن همه کسانی که من دیدم به شدت نگران پایان نامه ان.
من خودم ترم دیگه ترم آخرم هست و اصلا نمی دونم چه باید کنم و برای همین دارم این صفحه رو می خونم. فقط دو سوال: اینطور که من فهمیدم پایان نامه همون کار تحقیقی هست که تو کلاسها ما انجام می دیم فقط به جای مثلا ۶۰ صفحه باید حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ باشه و بعد شفاهی (و به صورت پوور پوینت؟؟) هم باید دفاع کرد ازش درسته؟ چون برای هردو باید یه موضوع انتخاب کنیم و بریم کتاب و مقاله بخونیم و در واقع اون مطالبی که می خونیم رو در پایان نامه ذکر کنیم فقط. درسته؟
و دومین سوال هم اینکه در دفاع چه نوع سوالاتی می پرسن (مثلا قراره بپرسن که ما این یا اون مطلب رو از کجا آوردیم یا چه طور نتیجه گیری کردیم؟) و ما چه طور مثلا باید جواب بدیم؟

سلام و درود خدمت شما
همین که شما همت کردید و مطالب این صفحه و قطعا متن‌های بسیار دیگری را خواندید، نصف راه را رفته‌اید. نگارش پایان‌نامه دقیقا همین چیزی هست که فرمودید منتها مطالب باید از یک یا نهایت دو مقاله در یک زمینه استخراج شود و راجع به آنها شما بررسی‌های لازم را انجام دهید.
لزومی ندارد که پایان‌نامه حتما بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ صفحه باشد. به عنوان مثال پایان‌نامه بنده ۷۴ صفحه بیشتر نبود اگر اشتباه نکنم. می‌توانید به صفحه اطلاعات شخصی بروید و فایل پایان‌نامه‌ام را از آنجا دانلود کنید و نگاهی مختصر به ساختار آن بیاندازید. البته ایرادات فراوانی دارد، ولی ساختار به طور کلی به همین صورت است.
در مورد اینکه چه سئوالاتی می‌پرسند خدمت شما عرض کنم که بیشتر از فصل اول و مقدمات است، چون معمولا داوران وقت مطالعه تمام پایان‌نامه را ندارند که احیانا از شما از فصل‌های اصلی و پایانی سئوال بپرسند.
در کل خیلی نگران نباشید. فعلا تنها به انتخاب موضوع و شروع به نگارش بیاندیشید. بقیه مراحل نیز انشاا.. با کمک و مشورت گرفتن از استاد راهنما به‌راحتی انجام خواهد شد.
در مورد ارائه شفاهی هم ده دقیقه مقدمات و تعاریف اولیه کلیدی، ده دقیقه نتایج اصلی به صورت مختصر و پنج دقیقه تقدیر و تشکر آماده کنید کافی است. بیشتر از این نه وقت خود را بگیرید و نه وقت دیکران، مختصر و مفید اما دقیق.

خیلی خیلی از پاسخ سریع و کاملتون و وقت و قوت قلبی که به دانشجوها دادید سپاسگزارم و حتما از توصیه هاتون استفاده خواهم کرد و از دور انرژی قدردانی اش رو هم برای شما می فرستم استاد گرامی.

خواهش می‌کنم، نوشته ما لیاقت قدردانی بسیار زیبای شما را ندارد، ممنون.
سال ۹۲ که این متن رو نوشتم فکر نمی‌کردم که مفید باشد و به‌درد دوستان بخورد، اما بازخوردهای خوب امثال جنابعالی مشوقی می‌شود برای نگارش‌های آتی. جدیدا تصمیم دارم یک متن که در آن ریزه‌کاری‌های نگارش پایان‌نامه که در این سه سال به عنوان یک عضو هیات علمی کسب کردم را بنویسم و در اختیار عموم قرار دهم.

بدون شک نگاشته های آتی شما هم همانند این نوشته ها برای دوستان زیادی خیلی ارزشمند و کمک بزرگی خواهند بود و بنده خودم هم برای بهبود کیفیت پایان نامه های آتی از راهنماییهای شما باز هم یاری می گیرم استاد گرامی. با آرزوی پیروزی و دست یافته های افزونتر برای شما.

ممنون از متن روان وقابل فهم شما،

سلام استاد. وقت بخیر و خسته نباشید.
من دانشجوی ترم آخر ارشد نرم افزارم. برای انجام پایان نامه نیاز به کمی راهنمایی دارم. حوزه ی مورد علاقم داده کاوی هست و چند کتاب در این زمینه مطالعه کردم. تصمیم گرفتم از داده های سایت UCI استفاده کنم. حقیقتش باید سریعتر به نتیجه برسم و نهایتا تا شهریور ماه دفاع کنم. مستعد و پرتلاشم ولی در حال حاظر با وجود زمان محدودی که دارم نمی تونم کار سنگین و زمان بر مثل داده کاوی در بیگ دیتا و یا داده کاوی در سیستم های توزیع شده انجام بدم. به نظرتون داده کاوی با داده های UCI، در چه حوزه ای سبک تر و راحتتر هست و زودتر به نتیجه میرسم؟ با در نظر گرفتن اینکه روی موضوعات پزشکی نمی خوام کار کنم. لطفا راهنماییم کنید.اساتید راهنما هیچ کمکی نمی کنند.
سپاسگزارم از شما

سلام سرکار خانم محمودی
عرض کنم خدمتتان که بنده رشته تخصصی‌ام ریاضی است و در مورد داده‌کاوی اطلاعات کمی دارم و به همین دلیل هم در این مورد خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که به شما راهنمایی بدهم. ولی به نظر بنده قطعا تا شهریور ماه اگر تلاش کنید و بتوانید فرد یا افرادی را بیابید که اندکی شما را راهنمایی کنند، می‌توانید از پایان‌نامه خود دفاع کنید.

سپاسگزارم از شما.

صمیمانه ، صمیمانه تشکر می کنم بابت اینکه وقت میگذارید و اینجوری متواضعانه به دانشجویان پاسخ می دین
دانشجوی ارشد زیست هستم

سلام، خواهش می‌کنم جناب احمدی‌نسب. کار خاصی انجام ندادم و نمی‌دهم که ارزش قدردانی زیبای جنابعالی را داشته باشد. خیلی دوست دارم که بیشتر از این بنویسم برای عزیزان، ولی مشغله‌های کاری بسیار یک مقدار از آن عشق و علاقه برای نگارش و راهنمایی اشخاصی مانند جنابعالی کاسته (البته در حد سواد کم خودم).

صمیمانه تشکر میکنم
دانشجوی ارشد زیست هستم

بسیار عالی و مفید بود مرسی از سایت خوبتون

سلام استاد
وقتتون بخیر

ممنون بابت راهنمایی خوبتون. اما بنده مشکلم بزرگتر است… بنده دانشجوی ارشد نرم افزار هستم. دقیقا الان ترم دوم هست که واحد پایان نامه را تمدید کردم… اما به هیچ وجه موفق به انتخاب موضوع نشده ام. به استاد راهنما هم مراجعه کردم… اخرین مراجعه ایشان مقاله ای را به بنده دادند که مطالعه کردم اما چیزی دستگیرم نشد و متوجه نشدم… . و الان مردد مانده ام چکار کنم؟!! اگر امکان دارد در این زمینه بنده را راهنمایی بفرمایید.
باتشکر

با سلام وحید جان
عرض به خدمت شما که اگر استاد راهنما هم نتوانسته شما را راهنمایی کند، اگر امکانش هست برای خودتان یک مشاور انتخاب کنید که انگیزه‌های بیشتری برای راهنمایی داشته باشد. اگر هم این راه را انتخاب کرده‌اید و نتیجه نگرفتید، احتمالش هست که کم‌کاری از سوی خودتان باشد، ولی اگر مطمئن هستید که تمام تلاشتان را برای به ثمر رسیدن کار انجام داده‌اید، پس مشکل از سمت تیم آموزشی دانشگاه است. از استاد خود بخواهید که یک پروژه سبک‌تر به شما بدهد و یا اینکه به معاونت آموزشی دانشکده خود مراجعه کنید و راجع به این مشکل با ایشان مشورت کنید، بالاخره ایشان مسئول امور آموزشی دانشگاه هستند. امیدوارم هر چه زودتر بتوانید این مقطع را به پایان برسانید.

ممنون از مطالبی که در سایت قرار دادید مفید بود.

سلام آقای دکتر وقت بخیر لطفا در مورد نحوه ی نوشتن پروپزال ضرورت اهداف
فرضیه وبیان مساله یار نمایید

سلام آقای طاهر عزیز:

عرض کنم به خدمت‌تان که بنده که در دانشگاه خوارزمی تحصیل می‌کردم، در زمان ما چیزی به اسم پروپوزال (یا همان پیشنهادیه) وجود نداشت. کلا در رشته ریاضی این موضوع، چیز خیلی مفیدی نیست، البته شاید بزرگان نظر دیگری داشته باشند. ولی در مورد پروپوزال‌نویسی، شما اگر در اینترنت یک جستجو کنید، بسیار بسیار وب‌سایت‌هایی هستند که نحوه نوشتن آن را توضیح داده‌اند. ولی اگر من بخواهم خیلی خلاصه به شما عرض کنم:

۱- یک صفحه تاریخچه راجع به موضوعی که انتخاب کردید بنویسید.
۲- یک الی دو صفحه در مورد فرضیه و تعاریف اولیه بنویسید.
۳- دو پاراگراف در مورد ضرورت پژوهشی که در حال انجام‌دادن هستید بنویسید، مثلا این که چه کاربردهای دارد و به چه درد می‌خورد و چه ارتباطی با بقیه مفاهیم دارد.
۴- در پایان هم در مورد مسئله‌ای که در پایان‌نامتون دارید تحقیق می‌کنید بنویسید، در حدود یک صفحه.

کلا چهار الی پنج صفحه بیشتر نیاز نیست. البته تمام این موارد را استاد راهنمای گرامیتان باید به شما بگویند. سعی کنید از همین ابتدای کار تا می‌توانید به استاد خود مراجعه کنید و از ایشان بخواهید که برایتان وقت بگذارند. وظیفه ایشان است که در هفته حداقل در بدترین شرایط دوساعت برای شما وقت مشاوره و راهنمایی بدهند. به عنوان آخرین نکته عرض کنم سعی کنید در قسمت نوشتن مسئله، سئوال را کلی مطرح کنید که اگر تا حدودی بحث و موضوع اندکی تغییر کرد، شما گرفتار کاغذبازی‌های تغییر عنوان و پروپوزال نباشید.

سلام،وقت بخیر وخسته نباشیدبابت مطالب خوبی که دراختیارما قرارمیدهید.
من دانشجوی ارشد رشته فیزیک هستم وپایان نامه رامیخواهم شروع کنم ولی دقیقا نمیدونم ازکجاوچطورشروع کنم!!ومیخواستم اگرامکانش باشه راهنماییم کنید.ممنون.

سلام خانم اسدی
ممنون، نظر لطف شماست. عرض کنم خدمت شما بنده رشته‌ام فیزیک نیست. ولی از یکی از همکاران فیزیکی پرسیدم ایشان فرمودند که بستگی دارد به استاد راهنمای شما که تجربی کار می‌کنند و یا نظری. اگر تجربی کار می‌کنند، کار شما باید از آزمایشگاه شروع شود. باید روی موضوعی که استاد می‌دهند کارهای آزمایشگاهی اولیه را انجام دهید و بعد تصمیم بگیرید که کار را ادامه دهید یا خیر. اگر هم ایشان کارهای نظری انجام می‌دهند، شما باید با مقاله کار خود را به همان شیوه‌ای که در متن توضیح دادم آغاز نمائید.

قرارهست نظری کار کنم وروی سیستم های کوانتومی!ممنون بابت راهنمایی وسایت خوبتون.

سلام خسته نباشید،،من دانشجوی ترم دو ارشد ریاضی جبر هستم (ک البته ترم دو تموم شد)،،میخواستم ببینم از الان باید موضوع انتخاب کنم و اینکه این موضوع چطور انتخاب میشه؟

ببخشید یه سوال دیگه ام دارم تو ارشد روال کار پایان نامه این است ک دانشجو رو یه موضوعی که قبلا روش تحقیق شده کار می کنه،و نه چیز جدید؟و اینکه ایا رشته ریاضی جبر مثل سایر رشته های دیگه که ازمایش و کار تحقیقی جذاب دارن ندارد؟

سلام خانم فاطمه
روش کار در دوره کارشناسی ارشد ریاضی به شاخه مرتبط نمی‌شود و کلا در این دوره دانشجو باید روی پژوهش‌های دیگران وقت بگذارد و مطالعه کند تا اندکی با چهار‌چوب‌های کلی پژوهش در ریاضی آشنا شود. پس شما هم باید یک موضوع، ترجیحا مرتبط با زمینه کاری استاد راهنمای خود، پیدا کنید و مقالاتی در این زمینه رو مطالعه بفرمائید. سپس یک الی دو مقاله را به عنوان محور اصلی کار پایان‌نامه با تائید استاد راهنما انتخاب کرده و مواردی که در این پست مطالعه کردید را بکار بگیرید. شما اویل ترم سوم به استاد راهنمای خود مراجعه کنید و از ایشان درخواست نمائید تا چند مقاله در موضوعات مختلف به شما بدهند.
در مورد کار تحقیقی و آزمایشی در ریاضی خدمتتون عرض کنم در تقریبا اکثر شاخه‌های ریاضی، چه محض چه کاربردی در ایران چیزی تحت عنوان کار آزمایشی میدانی نداریم، چون اصولا پژوهش در این کشور یعنی فقط مقاله خواندن و چاپ کردن و نه چیز دیگر.
سعی کنید از استاد راهنما زیاد استفاده کنید، بدون کمک ایشون کار طولانی و یا شاید سخت هم بشود.

سلام استاد -سپاس فراوان از راهنماییهاتون – بنده ترم ۳ را تمام کردم در رشته مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک . پیشنهاد شما برای ۲-۳ ماه باقیمانده تا شروع سال تحصیلی جدید و انتخاب استاد راهنما و شروع پایان نامه چیست ؟ در این مدت میتونم مطالعه داشته باشم یا اول باید استاد راهنما موضوع یا مقاله را معرفی کنند بعد پژوهش را آغاز کنم

سلام سمیرا خانم
اگر از رشته‌تون و سبک پژوهش در آن اطلاعات کافی دارید، قبل از اینکه استاد به شما موضوع بدهند، خودتون شروع کنید و چند مقاله یا پایان‌نامه‌های قبلی که کار شده رو مطالعه بفرمائید. اگر اطلاعاتتون از رشته خوب نیست، در اولین فرصت استاد راهنماتون رو پیدا کنید و از ایشون چند تا موضوع بگیرید، البته در این فصل بعید میدونم بتوانید اساتید رو پیدا کنید، همه‌شون گم می‌شوند و سفرهای ناکجاآبادگونه برایشان پیش می‌آید.
بهرحال اگر این دو گزینه رو نتوانستید انجام بدهید، فقط بنشینید و زبان انگلیسی بخوانید. با عرض معذرت، دانشجویان کارشناسی‌ارشد این روزها گاها مشاهده می‌شود که حتی یک خط به زبان انگلیسی نه می‌توانند بخوانند و نه بنویسند.
اگر زبان شما خوب هست، به عنوان آخرین توصیه، فقط این دو ماه را بنشینید و مطالعه آزاد کنید و فیلم و سریال ببینید و یا هر کاری که به شما لذت می‌دهد، انجام دهید. دوران شباب دیگر هیچ‌گاه تکرار نمی‌گردد.

سلام..ممنونم.

سلام مپایان نامه ام به قلم خودم بنویسم ومطالب زیادی جمع آوری کردم ولی الان نمیتونم؟!!واقعاموندم چکارکنم

سلام دوست عزیز، بنده دقیقا متوجه سئوال جنابعالی نشدم. مجدد سئوالتون رو با تمرکز و حوصله بیشتری بنویسید.

سلام خسته نباشید استاد بزرگوار. بنده دانشجوی ترم سه ارشد رشته رمز و کد هستم و پایان نامه ام راجع به ساختارکدهای دوری بر روی حلقه f2+uf2 هستش. اگه امکانش هست یک نمونه پایان نامه کار شده برام ایمیل بفرمایید.

سلام رامین جان، بنده چنین چیزی که جنابعالی درخواست کردید را ندارم متاسفانه. به کتابخانه دانشگاه محل تحصیلتون مراجعه کنید. اونجا قطعا هست.

سلام صبح بخیر
چهار ترم است پایان نامه را اخذ کردم وتاکنون پروپوزال و کارهای کامپیوتری را انجام داده ام مانده ام چه کنم

سلام علی جان، صبح شما هم بخیر
من دقیقا سئوال شما رو نفهمیدم که شاید میتونستم راهنمایی کنم. ولی از ظواهر امر پیداست که خود شما کم کاری کردی، وگرنه پایان‌نامه‌نوشتن که دوسال زمان نمی‌خواهد، اراده کنی دوماهه جمع می‌شود و به دفاع خواهی رسید.

سلام .وقتتون بخیر.
چطور باید بفهمیم مقاله در کدام مجله چاپ شده و اینکه مجله علمی مورد نظر isi هست یا نه؟
ممنون

سلام محمدرضا جان
سئوال پاسخ دوم شما آسان است، وقتی فهمیدی مقاله در کدام مجله چاپ شده، به عنوان مثال، به سایت وطنی http://impactfactor.ir مراجعه کنید و با وارد کردن شاپا (ISSN) الکترونیکی یا چاپی مجله، این سایت به شما راجع به ISI بودن اطلاعات لازم رو می‌دهد. ولی اگر مقاله‌ای در اینترنت پیدا کردی و دقیقا ننوشته که در چه مجله‌ای چاپ شده، متاسفانه باید بگویم که خیلی اوقات این چیزی که شما می‌بینید فقط یک نوشته کوتاه است که مولف در سایت خودش گذاشته و داوری هم نشده. جالبه که بدونی حتی من یکبار یک مقاله از اینترنت گرفتم که اسم مجله و تاریخ و صفحه خورده بود، چند سال بعد فهمیدم که اصلا در اون مجله چنین مقاله‌ای چاپ نشده و مولف تقلب انجام داده، یعنی خودش الکی اومده بود بالای مقاله، اسم مجله، تاریخ، شماره و صفحه زده بود. پس به خیلی از فایل‌هایی که در اینترنت پیدا می‌کنید، تا مطمئن نشدید که در مجله مورد ادعا چاپ شده، اعتماد نکنید. بنظرم بهترین کار اینه که مقاله رو از سایت خود مجله بگیری که هم اسم مجله رو بدونی و هم مطمئن باشی تقلبی نشده باشد.
امیدوارم که تا حدی به جواب سئوالت رسیده باشی.

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

عيب رندان مکن اي زاهد پاکيزه سرشت
که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

من اگر نيکم و گر بد تو برو خود را باش
هر کسي آن درود عاقبت کار که کشت

همه کس طالب يارند چه هشيار و چه مست
همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت

و در جایی دیگر فرمودند:

مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن

که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست

حضرت حافظ



سال تحصیلی ۹۵-۹۶، چند هفته دیگر به اتمام می رسد و میلیون ها دانشجوی ایرانی در هزاران مقصد تحصیلی سراسر کشور، خود را برای شرکت در آزمون پایان ترم آماده می کنند. در این بین، دانشجویان زیادی هستند که در مقاطع و رشته های مختلف تحصیلی، تا چند ماه دیگر باید از پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکترای خود دفاع نمایند.

در موضوعی که قصد داریم به آن بپردازیم، رشته تحصیلی اهمیت چندانی ندارد. نوشتن یک پایان نامه، بخشی از مهارت شما در انجام فعالیت های تحقیقاتی مستقل و دانش شما را در رشته ای که فرا گرفته اید را نشان می دهد.

برای آنکه بتوانید پایان نامه ای خوب و کاربردی را تا ماه های پیش رو آماده کنید، مطالعه مستمر و مشاوره با اساتید به خصوص کسانی که نمرات خوبی در پایان نامه های ارشد و دکترا در رشته مورد نظر شما گرفته اند، توصیه می شود.

در گفتار امروز، به ۲۰ نکته از صدها مقوله مهمی که در نوشتن و تهیه کردن پایان نامه باید به آن توجه داشت اشاره می کنیم.چگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟

همانطور که از نام آن بر می آید، پایان نامه در واقع آخرین مرحله از فعالیت یک دانشجو در مقطع رشته تحصیلی بوده و آخرین نمره ای که فرد در دانشگاه کسب می کند،‌ خواهد بود. با مطالعه پایان نامه یک دانشجو می توان متوجه شد که وی تا چه اندازه روی محتوای دروسی که در طول تحصیل خوانده، تسلط پیدا کرده و تا چه اندازه اصول روش تحقیق (Research methodology)، اصول طراحی مساله (Research questions)، پیدا کردن گپ های تحقیقاتی (Research gaps) و اصول منبع یابی (Referencing) را می داند.

تمام مهارت های علمی، تحقیقاتی و مطالعاتی که دانشجو در طول دوران تحصیلی در مقطع مربوطه فرا گرفته است را می توان تا حدودی در پایان نامه وی مشاهده نمود و به قابلیت های علمی و تجربی او پی برد.

قطعا پایان نامه ای که با اشکالات ویراستاری، پرداخت های سطحی و معمولی به سوالات تحقیق و عدم رفرنسینگ حرفه ای و جدید به منابع علمی آکادمیک (Peer-viewed papers) همراه باشد، ضعف علمی دانشجو و عدم مهارت استاد راهنما در بررسی و اصلاح کلیات کار را ابراز خواهد کرد و نمی تواند به عنوان یک برگ برنده برای دانشجویی که دانش آموخته می شود، به شمار آید.

مسیر یک موفقیت علمی یا استخدام خوب، از طریق یک پایان نامه مناسب بدست می آید.

بنابراین بسیار اهمیت دارد که دانشجو پایان نامه خود را در رشته های مهندسی یا غیر مهندسی نگارش کند. وی باید حداقل از ۱ سال پیش از دانش آموختگی به این کار روی بیاورد و اصول کار را به خوبی فرا بگیرد.

دانشجویان کارشناسی ارشد باید حتی الامکان از ترم دوم یا سال سوم تحصیل خود به این امر اقدام کنند تا دانش کافی درباره رشته ای که مشغول به تحصیل هستند را کسب کرده و بتوانند موضوع خوبی را برای پایان نامه انتخاب نمایند. آن ها روش تحقیق و اصول پایان نامه نویسی را توسط دروس ارائه شده فرا می گیرند و باید وقت کافی برای مطالعات مقدماتی در اختیار داشته باشند.

متاسفانه بعضا مشاهده می شود که در برخی دانشگاه های کشور، از دانشجوی ترم اول دوره کارشناسی ارشد خواسته می شود موضوع پایان نامه را آماده کند. در حالی که این دانشجو هنوز با اسم دروسی که قرار است تا پایان دوره ارشد آن ها را بگذراند، آشنایی ندارد و حتی ۱۰ صفحه درباره اصول تحقیق، چیزی نمی داند.

از دانشجویان دوره های دکترا، انتظار بالاتری برای نوشتن پایان نامه می رود. چرا که آنها حداقل ۱ پایان نامه در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد نوشته و از آن به طور موفقیت آمیزی دفاع کرده اند. اما به هر حال‌ نوشتن پایان نامه دکترا چه در داخل و چه در خارج از کشور، ضوابط و معیارهای خاص خود را دارد و سخت گیری دانشگاه ها برای پایان نامه های دانشجویان دکترای خود به مراتب بیشتر از مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد است.

با این حال، بررسی برخی از پایان نامه های ارشد و دکترا در یکی دو دهه اخیر نشان می دهد که متاسفانه با وجود توسعه ظرفیت علمی و تجربی مراکز آکادمیک ایران در تولید مقالات با سایتیشن (ارجاع) بالا در ایندکس های بین المللی (ISI)، همچنان پایان نامه هایی منتشر می شود که با اشکالات اساسی هستند و قابلیت استفاده برای دیگر دانشجویان داخلی یا خارجی را ندارند.

هر پایان نامه خوب با یک ایده خوب شروع می شود. امکان ندارد که شما بتوانید یک پایان نامه خوب، قابل دفاع و قابل ارجاع توسط دیگر محققان در سراسر جهان را بنویسید، در حالی که ایده خوبی پشت سر آن نباشد. وقتی چنین روندی طی نشود، موضوع خوبی هم پیدا نمی گردد و شما مجبور می شوید به ایده های تکراری و روتین روی بیاورید و شانس ارجاع توسط محققان جدید و قدیم را از دست می دهید.

گام اول در نوشتن یک پایان نامه خوب، بررسی ایده های خوب است. به این موضوع به اندازه کافی توجه کنید و سعی نمایید در نوشتن پایان نامه، ایده های خلاقانه را پیدا کرده و به صورت نوآورانه برای توسعه آن کار کنید.

به عنوان مثال اگر در رشته کارشناسی ارشد پرستاری مشغول به تحصیل هستید، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در این عرصه موضوع مهمی به شمار می رود. به خصوص که در کشور ما، در این عرصه در بیمارستان ها و مراکز درمانی کار زیادی صورت نگرفته و از نظر سخت افزاری و نرم افزار با کمبودهایی مواجه هستیم.

نقش تکنولوژی در پرستاری و صنعت بهداشت و درمان، ایده و موضوع خوب برای خیلی از رشته های مهندسی و مدیریت و پزشکی خواهد بود و نیاز امروز جامعه در داخل و خارج از کشور است.

بنابراین یک ایده خوب برای دانشجویان این رشته،‌ می تواند چگونگی تسهیل و تسریع در امور پرستاری در سطوح مختلف با اتکا به فناوری اطلاعات باشد. وقتی قرار است یک پرستار در یک شیفت، ده ها برگه را پر و امضا و تایید کند، الکترونیکی کردن این فرآیند هم برای ارتقای بهره وری پرستار و هم برای تعامل بهتر با بیمار اهمیت پیدا می نماید.

ایده های خوب را ذهن های خلاق و دارای انرژی مثبت خلق می کنند.

اگر در رشته مهندسی صنایع مشغول به تحصیل هستید، می توانید ایده های خوب خلاقانه زیادی را دنبال کنید. مثلا چگونه می توان در نظام بانکداری کشور، مسئولیت اجتماعی را توسعه داد یا نظام مدیریت بازیافت در شهرداری ها و مراکز صنعتی چگونه می تواند سودآور باشد.

اگر در رشته های علوم انسانی  یا هنر مشغول به تحصیل هستید، با کوهی از موضوعات روتین و قدیمی در رشته خود روبرو خواهید شد. خیلی ها برای رها شدن از سختی پایان نامه نویسی، به موضوعات متداول یا ترجمه شده روی می آورند. اما شما می توانید مجلات خلاقیت و نوآوری و سبک زندگی داخلی یا خارجی را مطالعه کرده و با توجه به رشته خود، موضوعات جالبی از آن ها بیرون کشیده و برای توسعه آن در تز ارشد یا دکترا استفاده کنید. در این قسمت به برخی ایده های جالب برای پایان نامه اشاره می کنیم.

پس همیشه دنبال یک ایده خوب باشید تا بتوان یک راهکار یا روش جالب و خلاقانه را با یک کار علمی نوآورانه از آن استخراج کرد. این امر سبب می شود که ارجاع به محصول نهایی شما صورت گیرد. هر اندازه ارجاع بیشتر باشد ، کار شما بیشتر به چشم می آید و فرصت های تکمیلی مانند بورس و پذیرش تحصیلی و استخدام در شرکت ها و موسسات گوناگون برای شما فراهم می شود.

یکی از بزرگ ترین ایراداتی که می توان به پایان نامه ها گرفت آن است که دانشجو در زمانی که وقت و هزینه لازم را برای نوشتن پایان نامه ارشد یا دکترا صرف می کند،‌ تنها به فکر گذراندن این واحد و دریافت مدرک دانش آموختگی است. در واقع نگاه تک بعدی سبب می شود فرصت های بعدی که به مراتب اهمیت بیشتری از یک نمره درس پایان نامه دارد، از وی سلب شود.

برخی از افرادی که دنبال دریافت ادمیشن با بورس در مقطع دکترا در دانشگاه های خارج از کشور هستند، تلاش می کنند پایان نامه خود را ترجمه و خلاصه نویسی کرده و به همراه مدارک مورد نیاز به دانشگاه مقصد ارسال نمایند. اما این پایان نامه، پایان نامه خلاق با خروجی مشخص و واضح و کاربردی نیست و نمی تواند دانشگاه مقصد را برای اعطای ادمیشن با بورس قانع کند.

حال اگر دانشجو از زمانی که استارت نوشتن پایان نامه را می زند، نگارش آن را به گونه ای برنامه ریزی و هدایت کند که با استقبال محافل آکادمیک در داخل و خارج از کشور به خصوص شرکت ها و موسسات در رشته تحصیلی رو به رو شود، با یک تیر عملا چند نشان زده است.

تصور کنید که شما در مقطع کارشناسی ارشد پتروشیمی، مشغول به تحصیل هستید. با کمی بررسی متوجه می شوید که نروژ، بهترین بورس های مقطع دکترا را به دانشجویان رشته های نفت و گاز می دهد و شما هم قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید.

اگر بررسی ها نشان دهد که شرکت های این کشور در یکی از مقولات نفتی (اعم از فراساحل یا غیر فراساحل) با مشکلاتی روبرو هستند، شما می توانید با مطالعات داخلی، ایده ها و روش ها و محصولاتی برای کاهش معضلات مهندسی شرکت های نروژی در تز خود ارائه کنید.

چند بعدی فکر کردن که عاملی برای شفاف اندیشی است را یاد بگیرید و روی آن کار کنید.

بنابراین می توانید هم پایان نامه ای کاربردی در صنعت نفت را نگارش کرده باشید و هم محصول نهایی، مناسب صنعت نفت ایران و نروژ باشد. حال اگر از یافته های علمی مهندسان و محققان نروژی هم در پایان نامه استفاده کرده و بعضا با اساتید دانشگاه های نروژ مثل NTNU و استاوانگر رایزنی کرده باشید، محصول نهایی حرفه ای تر خواهد شد.

این رویه سبب می شود که ادمیشن با بورس شما برای مقطع بعدی، راحت تر بدست آید.

موضوع یابی در پایان نامه نویسی در رشته های مختلف تحصیلی می بایست هدفمند باشد. انتخاب موضوع، با یک ایده خوب همراه می شود و برای پیدا کردن ایده خوب باید خوب مطالعه و تحقیق کردن حاصل می گردد. انتظار نداشته باشید که با چند روز بررسی چند پایان نامه و سایت های مرجع علمی، بتوانید ایده و موضوع خوب پیدا کنید.

شما باید برای پیدا کردن موضوع خوب، زمان کافی اختصاص دهید و با آرامش بر اساس موضوع رشته تحصیلی و مقطع مربوطه، روی موضوعات گوناگون مطالعه داشته باشید. این بررسی را با همکاری دانشجویان یک مقطع بالاتر انجام دهید و تا از تجربیات آن ها نیز بهره مند شوید.

تعامل با مسئولان شرکت های صنعتی، خدماتی،‌ موسساتی علمی و آموزشی و مهندسان و مشاوران و متخصصان هنری و غیر هنری و حتی پزشکی، می تواند شما را در موضوع یابی هدفمند یاری کند.

برای پیدا کردن موضوعات خوب باید خوب جستجو کرد.

فراموش نکنید که در دهکده جهانی با ۴ میلیارد کاربر اینترنت زندگی می کنیم؛ دنیایی که همه چیز در آن به هم ربط دارد. علوم میان رشته ای (INTERDICIPLINARY) وارد عرصه زندگی بشر امروز شده و مرزهای دانش مانند قرن نوزدهم، مشخص نیست.چگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟

شما به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی می توانید روی نقش لباس مفهومی در سبک زندگی بشر آینده کار کنید یا به عنوان دانشجوی دکترای رشته روانشناسی، روی روش های هیجانی در بازار بورس و سرمایه مطالعه داشته باشید.

ظاهر، مد و لباس، ربطی به جامعه شناسی نداشته و روانشناسی با دنیای عدد و رقم و نمودار بورس، سنخیتی ندارد. اما کار یک دانشجوی ارشد یا دکترا، پیدا کردن ظواهر به ظاهر ناپیدا در آنچه که باید دیده شود است. به همین خاطر،‌ در انتخاب موضوع خوب، خساست به خرج دهید.

یک پایان نامه خوب و هدفمند با نگاه چند بعدی، از منابع فارسی کمتر استفاده می کند. حتی اگر کل پایان نامه به زبان فارسی باشد (در رشته های غیر انگلیسی)، توصیه می شود منابع فارسی خود را به حداقل برسانید و با کاربردی کردن تز خود، زمینه را برای مطلعه خارجی زبان ها روی آن فراهم نمایید.

استفاده حداقلی از منابع فارسی به معنای غرب زدگی در علوم انسانی یا دیگر علوم نیست. شما می توانید از رفرنس های انگلیسی کتاب های فارسی استفاده کنید تا هنگام ارجاع دهی، مخاطب غیر فارسی زبان نیز به محتویات خوب در زبان فارسی پی ببرد.

ساینس دایرکت یکی از بهترین منابع علمی برای دانشجویان ارشد و دکترا غیر پزشکی است

در هر رشته ای که تحصیل می کنید، طوماری از منابع علمی آکادمیک و غیر آکادمیک به زبان انگلیسی در اختیار شما است که می توان برای نوشتن پایان نامه خوب و کاربردی از آن ها کمک گرفت. ابتدا این منابع مهم را در رشته خود مشخص کرده و فولدری در رایانه خود برای دسته بندی موضوعی مقالات و کتاب های الکترونیکی مرتبط با موضوع پایان نامه ایجاد کنید تا مدیریت محتوای شما مطلوب باشد.

امرالد یکی از بهترین منابع علمی برای دسترسی به ژورنال های متنوعی علمی است.

هر اندازه از منابع معتبر استفاده کنید، ارزش کار شما افزایش پیدا می کند. خواننده یک پایان نامه، به پایان نامه ای که در هر پاراگراف، ۲ یا چند ارجاع علمی به منابع معتبر می دهد، بیشتر اعتماد دارد تا پایان نامه ای که در هر فصل، کلا ۱۰ رفرنس دارد. شما می توانید از اسکپوس و امرالد و ساینس دایرکت بیشتر استفاده کنید.

مقوله «PLAIGIRSIM» یا همان دزدی علمی، باید جدی گرفته شود. کسی که قصد دارد به عنوان یک دانشجوی واقعی در علوم شناخته شود، به دنبال کپی برداری علمی نمی رود که نه شرعی است و نه اخلاقی و نه قانونی. معمولا افرادی به دنبال دزدی علمی می روند یا برای خرید پایان نامه پول می دهند که نه ایده پرداز هستند و نه خلاق و نه اصولا می توان آنها را دانشجو خطاب کرد.

کار تحقیقاتی مثل همه کارها (آشپزی- خیاطی-رانندگی-سرپرستی و …)، کار سختی است و نیاز به حوصله و دقت و آموزش دارد. بنابراین، راحت ترین کار (خرید پایان نامه)، تاثیری در با سواد شدن بی سواد ها ندارد.

حرفه ای های پایان نامه نویسی و اساتید برجسته، معمولا یک پایان نامه خوب را مبتنی بر رفرنس های خوب و جدید می دانند. هر اندازه شما بتوانید در نگارش پایان نامه، از رفرنس های معتبر (scholarly papers) و مقالات داوری شده (blind review) استفاده کنید و این رفرنس ها جدید باشد،‌ مهارت خود در روش تحقیق را به رخ خواننده می کشید.

پاب مد، یکی از بهترین منابع علمی برای دانشجویان رشته های پزشکی و پیرا پزشکی است.

داوران بین المللی و گروه ادمیشن دانشگاه های خارج از کشور، به این موضوع خیلی ریز و معمولی توجه زیادی دارند و آن را به عنوان یکی از معیارهای پنهان در انتخاب دانشجو در نظر می گیرند. سعی کنید رفرنس های خوب را در زمینه رشته مورد نظر خود، همواره دانلود و بررسی نموده تا همیشه در جریان روندهای علمی (scientific trends) و ارجاعات بین المللی (citation) در رشته خود قرار بگیرید.

پایان نامه خوب را یک دانشجوی خلاق که مسلط به اصول رفرنسینگ است، می نویسد. مهم نیست که شما سیستم هاروارد (Harvard Referencing  methods) را دنبال می کنید یا از روش های دیگر بهره می گیرید. باید بتوانید پارگراف های خود را با ارجاعات بین المللی و معتبر، غنا ببخشید و محصول نهایی را آکادمیک کنید.

برای فراگیری دانش رفرنسینگ، باید زیاد مقاله بخوانید و از اساتید خود درباره چگونگی رفرنیسنگ در مقالات گوناگون سوال کنید. به تاثیر جا به جایی منابع و تاثیر آن روی یادگیری یک پاراگراف فکر نمایید.

اگر مشغول پایان نامه نویسی هستید یا خواهید شد، گام دوم بعد از انتخاب ایده و موضوع را آشنایی با اصول رفرنیسینگ در نظر بگیرید.

در هر رشته ای که مشغول به نگارش پایان نامه هستید، باید اصول تحقیق کمی (Quantitative methods) را بدانید. مخصوصا اگر کار شما با آمار و آنالیز اعداد و خروجی های پرسش نامه ای متن بسته (close-ended questionnaire) ارتباط داشته باشد، یادگیری این اصول توصیه می شود. کتاب ها و مقالات و ویدیوهای زیادی برای آموزش اصول کمی در اختیار شما قرار دارد که میتوان از آن ها بهره جست.

همانند اصول کمی، اصول کیفی (qualitative methods) در نگارش پایان نامه نقش بسیاری ایفا می کند. اگر اصول کیفی را یاد بگیرید، می توانید موضوعات خوب پایان نامه را در قالب روش تحقیقی اثر بخش و حرفه ای هدایت کنید تا خروجی کار، نگاه چند بعدی، ظرفیت های علمی و مهارت تحقیقاتی شما را بازگو کند. کتاب ها و مقالات بسیاری در این زمینه در دسترس قرار دارند.

هر پایان نامه ای حتی اگر به زبان فارسی توسط دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی  نگارش شده باشد یا به زبان انگلیسی توسط یک دانشجوی انگلیسی زبان رشته مترجمی زبان انگلیسی تالیف شده باشد، نیاز به ویراستاری حرفه ای دارد.

گاهی اوقات، ویراستاری ضعیف یک پایان نامه، کار عالی انجام شده را زیر سوال می برد و محصول نهایی، آن طور که شایسته و بایسته است به چشم نمی آید. در پایان نگارش پایان نامه، حتما ۲ کار انجام دهید:

پایان نامه، مقاله ۴ تا ۱۰ صفحه ای نیست که همه بخش ها باید به صورت خلاصه و در کمترین جملات، بیشترین معنی و مفهوم را در راستای ساختار مقاله منتقل کند. شما برای پایان نامه زمان و تعداد صفحه بیشتری برای طرح مساله و معرفی موضوع دارید.

برای همین،‌ همواره از دید یک خواننده به پایان نامه خود نگاه کنید. آیا با مقدمه ای که نوشتید می توان فهمید که روش تحقیق شما چگونه است و دلیل انتخاب این روش از بین ده ها راه دیگر چه بوده است؟

در مرور منابع (literature review) حتما وقت کافی اختصاص دهید. یک پایان نامه خوب با مرور  منابع خوب بدست می آید. هر اندازه مرور منابع خوب داشته باشید، در جریان اتفاقاتی که در زمینه پایان نامه، محققان قبلی انجام داده اند قرار گرفته و اشراف اطلاعاتی شما افزایش پیدا می کند.

به عنوان مثال اگر قصد دارید در زمینه مدیریت انرژی سبز (Green energy management) کار کرده و با نگاه چند بعدی و بین المللی به پایان نامه خود نگاه کنید، می بایست جدیدترین مقالات یا کتاب هایی که در زمینه روش های خلاقانه مدیریت انرژی سبز در شرکت ها و کارخانجات غربی یا شرقی ارائه شده را مطالعه نموده و از همه مهمتر، مطالعات موردی (case study) را بررسی کنید.

گاهی اوقات مشاهده فهرست موضوعات و مطالبی که در یک کتاب در آمازون قابل مشاهده است، می تواند سرنخ های فوق العاده ای را در اختیار شما قرار دهد.

به همین خاطر، مرور منابع در نگارش پایان نامه کاربردی و ارزشمند اهمیت زیادی دارد. گاهی اوقات کلمات کلیدی و سوژه های خوبی در مرور منابع وجود دارد که می تواند شما را با موضوعات و ایده های خیلی جذابی آشنا کند که روند نگارش پایان نامه را به سمت و سوی بهتری هدایت نماید.

مثلا شما قصد دارید درباره نقش تبلیغات در صنعت حمل و نقل امروز دنیا در پایان نامه خود کار کنید، اما در مرور منابع با مقالاتی مواجه می شوید که شما را با دنیای کسب و کار شرکت هوایی ریان ایر ایرلند آشنا می کند و می فهمید که چگونه با کمترین خدمات خلاقانه می توان بهای بلیط را کاهش و مسافر بیشتری جذب کرد!

دانشجویی که روش تحقیق درست و علمی و حرفه ای را نداند،‌ نه پرسش نامه خوب طراحی می کند، نه مرور منابع خوبی خواهد داشت و نه می تواند بر اساس موضوع تحقیق  و سوالات مطرح شده، نگارش حرفه ای داشته باشد.

روش تحقیق بد، یافته های (findings) بدی هم در پی خواهد داشت و قدرت شما در تحلیل اطلاعات (conclusion) را کاهش می دهد.

پایان نامه خوب، با سوالات تحقیق (research questions) آغاز می شود. هنگامی که یک نفر پایان نامه شما را مطالعه می کند، باید به خوبی درک کند که شما دنبال چه چیزی هستید و قصد نگارش این پایان نامه چه بوده است.

سوال تحقیق از متن مرور منابع بدست می آید. شما باید بر اساس روایی و انسجام کار خود، از طریق یافته هایی که از مرور منابع بدست می آورید، در قالب موضوع پایان نامه، سوالات تحقیقاتی خوب را استخراج کنید تا با روش تحقیق مناسب، بتوانید به این سوال ها پاسخ دهید.

هدف سوالات تحقیق، پاسخ به گپ های علمی است. سوالات تحقیقاتی شما در تز، باید مشکلی از مشکلات و مجهولی از مجهولات را باز کند. قرار نیست کار اعجاب انگیزی انجام شود. شما می توانید با طرح چند سوال تحقیق، به درستی یا عدم درستی این پرسش ها پی برده و برای تحقیقات بعدی (further research)، ایده های خوبی در اختیار محققان آینده قرار دهید.

برخی معتقدند که سوالات تحقیق باید از یک «null question» (سوال خنثی) آغاز شود و سوالات بعدی در نقض یا تایید این سوال باشد. اما به هر حال، تعریف سوال تحقیق هم روش های متنوعی دارد که باید آن ها را در کتاب ها و مقالات یاد بگیرید.

فاندینگ با کانکلوژن تفاوت دارد. شما در بخش اول تنها به بررسی یافته های تحقیق و پژوهش خود می پردازید و آنالیز داده را بر اساس روش تحقیق انجام. اما در بخش جمع بندی، به ارائه بحث ‌می پردازید و به نوعی یافته های خود را تفسیر (interpretation) می کنید. حرفه ای ها، تفسیر خود از یافته های تحقیق را نیز با نظرات دیگر محققان همراستا و منطبق می کنند تا محصول نهایی، کاربردی و منطقی تر به نظر آید.

سایت هایی برای دانلود پایان نامه های بین المللی در اینترنت وجود دارد که باید از آن ها استفاده کنید. معمولا در این درگاه ها، پایان نامه های ویراستاری شده و دفاع شده در اختیار عموم قرار می گیرد. به عنوان مثال شما می توانید از این لینک استفاده نمایید.

در هر زمینه ای که مشغول به نگارش پایان نامه هستید، اساتیدی به جز اساتید دانشگاه شما نیز مشغول سرپرستی پایان نامه های دانشجویان دیگر هستند. از آن ها می توانید در فرآیند کار مشورت بگیرید. این تعامل سبب می شود تا بتوانید با گروه های مختلفی از اساتید آشنا شده و کار تحقیقاتی مشترکی در آینده با آن ها ترتیب دهید.

برای کسانی که:

تعامل با اساتید اهمیت بسیاری دارد. هر اندازه بتوانید با نویسندگان مقالات معتبر در ژورنال های بین المللی همکاری داشته باشید و از نظرات آن ها را برای نگارش پایان نامه استفاده کنید، محصول نهایی پخته تر و حرفه ای تر خواهد شد.

در اختیار قرار دادن نسخه انگلیسی زبان پایان نامه به گروهی از اساتید می تواند فرصت های خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

خلاصه نویسی مقاله یا پایان نامه، آخرین کاری است که انجام می شود. در اختیار داشتن خلاصه خوب از یک پایان نامه خوب، کمک شایانی به داشتن یک رزومه مناسب و توان افزایی شما در مراحل آکادمیک می کند.

پایان نامه خوب، نشان دهنده دانش آموخته با سواد است. پایان نامه خوب، با ایده پردازی خلاقانه حاصل می شود و به موضوع نوآورانه ختم می گردد. پایان نامه مناسب منابع خوب و معتبر دارد، مرور منابع مشخص و واضح داشته و خواننده را در فرآیند کار قرار می دهد. تز خوب، سوالات تحقیق مناسب دارد و با روش تحقیق کاربردی تلاش می کند تا یافته های خوبی را در اختیار محققان آینده در راستای موضوع پایان نامه قرار دهد.

برای نگارش پایان نامه خوب، نگاه چند بعدی، مطالعه پایان نامه های مختلف و مشورت از اساتید داخل و خارج از کشور به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی توصیه می شود. فراموش نکنیم که پایان نامه خوب، باید ویراستاری خوبی نیز داشته باشد.

خیلی خوب بود مرسی

موفق باشید

کسی درمورو موسسه مشاوران شریف اطلاعات دتره؟ قابل اعتماد هستن؟؟؟؟

شیما خانم
برای اگاهی از فهرست موسسات مورد تایید، از وزارت علوم استعلام کنید

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

چگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟
چگونه یک پایان نامه فوق العاده بنویسیم؟
10


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *