چگونه لاغر شویم بدون ورزش

خواص دارویی و گیاهی

چگونه لاغر شویم بدون ورزش
چگونه لاغر شویم بدون ورزش

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

احتمالا تا به حال پیش آمده که تصمیم بگیرید وزن کم کنید یا لاغر شوید. در این صورت حتما یکی از این دو راه را انتخاب کرده‌اید: یا تصمیم گرفته‌اید به صورت جدی ورزش کنید یا اینکه رژیم بگیرید؛ شاید هم هر دو را انجام داده باشید. در این مقاله با دلایل علمی از حدود ۶۰ مطالعه‌ی معتبر استخراج شده‌اند به شما نشان می‌دهیم که چرا ورزش بهترین راه برای خلاص شدن از چربی‌های اضافی و رسیدن به وزن دلخواه‌تان نیست. پس اگر از این راه‌ نتوانسته‌اید نتیجه‌ بگیرید بدانید که شما تنها نیستید و در ادامه‌ی این مقاله دلیلش را بخوانید، همچنین در انتها ببینید که بهترین راه برای لاغر شدن بدون ورزش و همچنین شکم بدون ورزش چیست.چگونه لاغر شویم بدون ورزش

ما همیشه در مورد ورزش کردن یک عقیده‌ی ثابت داشته‌ایم: این که هر چه بیشتر ورزش کنیم می‌توانیم بیشتر بخوریم و در عین حال لاغر هم می‌شویم! این عقیده‌ای است که در طول عمرمان توسط مربیان تناسب اندام، افراد مشهور، تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی مانند کوکاکولا و پپسی و حتی بهداشت‌یاران عمومی و دکترها در ذهن ما تلقین شده است. عضویت باشگاه‌ها، لوازم تناسب اندام، نوشیدنی‌های ورزشی و ویدیوهای آموزشی بی‌شماری برای افزایش فروش، همین قول را به مردم می‌دهند.

در مورد این عقیده یک مشکل بزرگ وجود دارد: این فکر نه تنها کاملا اشتباه است، بلکه تمام تلاش ما برای مبارزه با چاقی را به بیراهه می‌برد!

من برای اینکه دلایل محکمی پیدا کنم، بیش از ۶۰ تحقیق با موضوع ورزش و کاهش وزن را مورد مطالعه قرار دادم. علاوه بر آن با ۹ نفر از برجسته‌ترین محققان تغذیه، ورزش و اضافه‌وزن صحبت کردم. در اینجا اول می‌خواهم خلاصه‌ای از آنچه یاد گرفتم را برای‌تان بگویم و بعد هر یک را مفصل و کامل توضیح دهم.

برخلاف نصیحت‌هایی که اغلب به ما کرده‌اند، ورزش کردن کمکی به وزن کم کردن نمی‌کند. ما فقط می‌توانیم ۱۰ تا ۳۰ درصد از ۱۰۰ درصد انرژی‌ای که همه را از طریق غذا دریافت می‌کنیم از راه فعالیت فیزیکی مصرف کنیم.

فعالیت‌ فیزیکی مجموعه‌ای از تغییرات آبشاری را باعث می‌شود که می‌تواند روی مقدار غذایی که می‌خورید تأثیر بگذارد، مقدار کالری‌ای که مصرف می‌کنید را تغییر دهد و در نتیجه طبیعتا روی وزن شما نیز تأثیر می‌گذارد. علت تفاوت‌های میان این تأثیرات در افراد مختلف، نامشخص است.

نباید توقع داشته‌ باشید که تنها با خسته کردن خودتان با فعالیت‌های فیزیکی بتوانید مقدار زیادی وزن کم کنید. هرچند ورزش تأثیر زیادی در سلامت کلی بدن‌تان دارد، در نهایت مقدار و نوع غذایی که می‌خورید تعیین‌کننده‌ی اندازه‌ی دور کمرتان هستند!

ما با یک مشکل اضافه‌وزن مواجه‌ایم. اما نباید کمبود فعالیت‌های ورزشی و مصرف کالری‌های اضافی را در این مورد به یک اندازه مقصر بدانیم. سیاست‌های سلامت جمعی باید مبارزه با مصرف بی‌رویه‌ی غذاهای بی‌کیفیت و بهبود عادت‌های غذایی را در اولویت دستور کارشان قرار دهند.

وقتی هرمان پونتزر (Herman Pontzer) انسان‌شناس دانشکده‌ی هانتر از نیویورک به تانزانیا سفر کرد تا بر روی یکی از آخرین قبایل شکارچی باقی مانده روی کره‌ی زمین تحقیق کند، انتظار داشت این افراد مانند ماشین‌هایی کالری‌سوز باشند.

قبیله‌ی هادزا (Hadza) برخلاف بسیاری از شهرنشینان که هر روز بیش از پیش ساعات‌ بیداری‌شان را در حالت نشسته صرف می‌کنند، همواره در تحرک‌اند. مردها معمولا برای شکار می‌روند، حیوانات را تعقیب می‌کنند و در جستجوی عسل طبیعی از درختان بالا می‌روند. زن‌ها به جستجوی گیاهان می‌پردازند، به دنبال قارچ‌ های خوراکی زمین را می‌کاوند و در بوته‌ها دنبال تمشک می‌گردند. پونتزر درباره‌ی این قبیله می‌گوید: «آنها نسبت به هر جمعیتی که تا کنون مورد بررسی قرار گرفته دارای حداکثر فعالیت فیزیکی ممکن هستند.»

پونتزر توقع داشت با مطالعه‌ی سبک زندگی قبیله‌ی هادزا مدرکی برای تأیید نظریه‌ی مرسوم در مورد دلیل تبدیل چاقی به یک مشکل بزرگ و گسترده در سراسر جهان ارائه دهد. بسیاری عقیده دارند که دلیل اینکه در ۵۰ سال اخیر میانگین وزن ما این قدر افزایش داشته این است که فعالیت ما نسبت به اجدادمان خیلی کم‌تر شده است.

پونتزر انتظار داشت که افراد قبیله‌ی هادزا به طور میانگین مقدار کالری بسیار بیشتری از شهرنشینان امروزی بسوزانند و مطمئنا این نشانه‌ای بود که ثابت می‌کرد بدن‌های ما چطور به سمت تنبل و بی‌تحرک شدن می‌رود.

پونتزر و همکارانش در سفرهای متعددی که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ به قلب ساوانا داشتند، لندروورشان را از وسایل چادر زدن، کامپیوترها، صفحه‌های خورشیدی، نیتروژن مایع برای منجمد کردن نمونه‌های ادرار و دستگاه‌های سنجش تنفس پر می‌کردند. در زمین‌های خشک و گسترده، آنها نمونه‌های آزمایش‌شان را از میان خانواده‌های هادزا انتخاب کردند. آنها به مدت یازده روز حرکات و انرژی مصرفی ۱۳ مرد و ۱۷ زن در سنین ۱۸ تا ۷۵ سال را با استفاده از تکنیکی به نام daubly labeled water که بهترین روش شناخته شده برای اندازه‌گیری کربن‌دی‌اکسید حاصل از سوخت و ساز بدن است، زیر نظر گرفتند.

وقتی اعداد به دست آمده تجزیه و تحلیل شدند، نتیجه شگفت‌انگیز بود. پونتزر نتایج حاصل را در سال ۲۰۱۲ در مجله‌ی PLoS one منتشر کرد. او درباره‌ی این نتایج می‌گوید: «وقتی فهمیدیم که مصرف انرژی در افراد قبیله‌ی هادزا از شهروندان اروپایی و آمریکایی بیشتر نیست، واقعا شگفت‌زده شدیم.» شکارچی‌های سرگردان با این که از لحاظ فیزیکی چابک و فعال بودند، در واقع همان قدر کالری می‌سوزاندند که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به طور میانگین در طول روز مصرف می‌کنند. تحلیل‌ها حتی بعد از ثابت در نظر گرفتن اندازه‌ی بدن، باز گویای همین نتایج بودند.

آزمایش‌های پونتزر ابتدایی و ناقص بودند و تنها ۳۰ نمونه از یک جامعه‌ی کوچک را مورد مطالعه قرار می‌داد. اما این تحقیقات یک سؤال وسوسه‌انگیز را ایجاد کرد: چطور این افراد که به شکار می‌روند و در جست‌وجوی غذا این همه تکاپو و فعالیت دارند، به اندازه‌ی یک شهروند تنبل و کم‌فعالیت انرژی مصرف می‌کنند؟ پونتزر که یافته‌هایش را می‌سنجید سعی کرد با کنار هم گذاشتن نتایج توضیحی برای این مشاهدات ارائه دهد.

اول این که دانشمندان نشان داده‌اند که مصرف انرژی، یا همان مقدار کالری که در طول روز می‌سوزد علاوه بر حرکات فیزیکی، شامل هزاران عملکردی است که باید در بدن‌مان انجام شود تا زنده بمانیم (محققان مدت زیادی است که این نکته را می‌دانند، اما عده‌ی کمی از آنها نقش آن در معضل جهانی چاقی را درک کرده‌ بودند).

به علاوه، چنین به نظر می‌رسد که مصرف کالری در انسان‌ها ویژگی‌ای است که در طول زمان تکامل پیدا کرده و ارتباط زیادی با سبک زندگی ندارد. پونتزر فکر می‌کرد شاید دلیل آن که اعضای قبیله‌ی هادزا به اندازه‌ی شهرنشینان انرژی مصرف می‌کنند این باشد که بدن آنها در بعضی زمینه‌های دیگر انرژی را حفظ می‌کند. یا شاید آنها در زمانی که مشغول شکار نیستند بیشتر استراحت می‌کنند تا تمام فعالیت‌های شدید فیزیکی‌شان را جبران کنند و از این طریق انرژی مصرفی کل کاهش می‌یابد.

از آن‌ جا که متغیر «کالری خروجی» را نمی‌توان با دقت مشخص کرد، پس چطور می‌توانیم تفاوت وزن افراد هادزا با شهرنشینان را توضیح دهیم؟

به گفته‌ی پونتزر: «افراد این قبیله به اندازه‌ی شهروندان انرژی مصرف می‌کنند، ولی به اندازه‌ی آنها چاق نیستند. آنها زیادی نمی‌خورند و به همین دلیل چاق نمی‌شوند.»

این نتیجه‌ی کلی بخشی از شواهد و مدارکی است که پدیده‌ای را توضیح می‌دهد که محققان سال‌ها است درباره‌ی آن مطالعه می‌کنند: اینکه وقتی اضافه وزن پیدا کردید خیلی سخت است که فقط با زیاد کردن فعالیت‌تان از این وزن اضافی خلاص شوید.

بگذارید قبل از اینکه شروع کنیم به توضیح اینکه چرا ورزش به لاغر شدن شما کمک نمی‌کند، یک نکته را روشن کنیم: فرقی نمی‌کند که فعالیت ورزشی چقدر روی سایز کمرتان تأثیر می‌گذارد، یک چیز مسلم است: ورزش برای جسم و ذهن‌تان خوب است.

سازمان Cochrane شبکه‌ای از متخصصان و فعالان عرصه‌ی سلامت است. این سازمان تحقیقات متعددی را مورد بررسی قرار داده و دریافته است ورزش با وجود اینکه باعث کاهش وزن قابل‌ توجهی نمی‌شود، از میان افراد مورد آزمایش آنهایی که ورزش می‌کردند (حتی بدون تغییر عادات غذایی) مجموعه‌ای از نشانه‌های سلامتی را در خود نشان دادند؛ مثلا فشار خون و میزان تری‌گلیسیرید خون آنها کاهش یافت. همچنین ورزش باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند افرادی که ورزش می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به اختلالات ذهنیِ حاصل از جنون یا آلزایمر هستند. آنها همچنین در تست‌های هوشیاری بهتر عمل می‌کنند و اینها فقط بخشی از فواید بسیار زیاد ورزش برای سلامتی است.

اگر موفق به کاهش وزن شده‌اید، ورزش همراه با نظارت بر کالری ورودی، می‌تواند به شما در حفظ وزن دلخواه‌تان کمک کند. به طور خلاصه، ورزش کردن مثل یک داروی جادویی است که روی سلامتی شما اثرات شگفت‌انگیز زیادی می‌گذارد.

مزایای ورزش واقعی هستند. در مورد کسانی که با دویدن روی تردمیل هر چه می‌خواستند وزن کم کرده‌اند خیلی داستان‌ها گفته‌اند؛ ولی مدارکی که حقیقت علمی را نشان می‌دهند داستان دیگری تعریف می‌کنند که به اندازه‌ی آنها جالب نیست.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ نتایج تحقیقات مختلف در مورد تأثیر ورزش بر کاهش وزن را بررسی می‌کرد نشان داد که در شرکت‌کنندگان این تحقیقات، کاهش وزن بعد از ۲۰ هفته کمتر از حد انتظار بوده و در تحقیقات بلندمدت نیز میان میزان انرژی مصرف شده در ورزش با کاهش وزن ارتباطی مشاهده نشد.

برای تحقیق بیشتر در مورد تأثیر ورزش بر کاهش وزن، محققان همه نوع افراد چاق را مورد بررسی قرار دادند. بیشتر افراد در این آزمایشات، حتی در شرایطی که رژیم غذایی‌شان ثابت در نظر گرفته می‌شد، در بهترین حالت تنها مقدار کمی وزن کم کردند.

بقیه‌ی بررسی‌ها و نتایج که بر اساس چندین آزمایش به دست آمده هم به نتایج ناامیدکننده‌ی مشابهی در مورد تأثیر ورزش بر کاهش وزن منتهی شدند. دیوید الیسون (David Allison) محقق چاقی از دانشگاه آلاباما، تحقیقات را این گونه خلاصه می‌کند:

افزایش فعالیت‌های فیزیکی تأثیر بسیار کمی بر کاهش وزن دارد، در واقع تأثیری کمتر از آنچه شما روی آن حساب می‌کنید.

ما مدت‌ها مسئله‌ی کاهش وزن را با «کالری ورودی» و «کالری خروجی» سنجیده‌ایم. در یک تحقیق مشهور که در سال ۱۹۵۸ انجام شد، ماکس ویشنفسکی نظریه‌ای را طرح کرد که هنوز هم خیلی نهادها از آن برای محاسبه‌ی کاهش وزن استفاده می‌کنند. هر ۴۵۰ گرم چربی بدن انسان حاصل ۳۵۰۰ کالری است. بنابراین کاهش روزانه ۵۰۰ کالری، چه از طریق رژیم غذایی یا ورزش در طول یک هفته، حدودا باعث ۴۵۰ گرم کاهش وزن می‌شود. به همین صورت، افزایش ۵۰۰ کالری در روز به همان میزان باعث افزایش وزن می‌شود.

امروزه دانشمندان این دیدگاه را زیادی ساده می‌دانند. آنها امروزه تناسب انرژی در بدن انسان را یک سیستم پویا و سازگاری‌پذیر در نظر می‌گیرند. وقتی شما یکی از اجزای این سیستم را تغییر دهید (مقدار کالری‌ای که دریافت می‌کنید را کاهش دهید تا وزن‌تان کم شود یا بیش از حد معمول فعالیت کنید) باعث ایجاد یک سلسله تغییرات آبشاری می‌شوید که بر میزان کالری مصرفی و به دنبال آن بر وزن شما تأثیر می‌گذارد.چگونه لاغر شویم بدون ورزش

حقیقتی که در مورد ورزش اصلا برای مردم جالب نیست این است که حتی وقتی فعالیت می‌کنید، کالری‌های اضافی‌ای که می‌سوزند فقط بخش بسیار کوچکی از انرژی کل مصرفی روزانه‌ی شما هستند. الکسای کراویتز (Alexxai Kravitz) عصب‌شناس و پژوهشگر چاقی در موسسه‌ی ملی سلامت امریکا در این باره می‌گوید:

«ورزش، بسته به میزان فعالیت فرد، تنها می‌تواند ۱۰ تا ۳۰ درصد از کل مصرف انرژی بدن را به خود اختصاص دهد.»

کراویتز سه مؤلفه‌ی اصلی برای مصرف انرژی معرفی می‌کند: ۱. صرف انرژی برای عملیات سوخت‌و‌ساز پایه وقتی که بدن در حال استراحت است ۲. انرژی مورد نیاز برای هضم و تجزیه‌ی غذا ۳. انرژی‌ای که صرف فعالیت‌های فیزیکی می‌شود.

ما عملا کنترلی بر روی انرژی صرف شده برای انجام فعالیت‌های مربوط به سوخت‌و‌ساز که بیشترین بخش را تشکیل می‌دهد، نداریم. کراویتز می‌گوید: «برای بیشتر افراد، انرژی مصرف شده در عملیات متابولیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل انرژی مصرفی بدن است.» ۱۰ درصد از انرژی صرف هضم غذا می‌شود. پس فقط ۱۰ تا ۳۰ درصد برای فعالیت‌های فیزیکی باقی می‌ماند که ورزش تنها زیرمجموعه‌ای از آن است.

کراویتز می‌گوید: «اگرچه این بهتر از هیچ است، ولی با مقدار انرژی حاصل از غذا (که صددرصد انرژی ورودی به بدن است) قابل مقایسه نیست. به همین دلیل ورزش کردن تأثیر مهم، ولی بسیار کمی بر تغییر وزن می‌گذارد.»

کوین هال (Kevin Hall) ریاضیدان و محقق در زمینه‌ی چاقی با استفاده از ابزار برنامه‌ریزی وزن بدن که توسط موسسه‌ی ملی سلامت امریکا تنظیم شده و نسبت به روش قدیمی ۳۵۰۰ کالری، کاهش وزن را واقع‌بینانه‌تر برآورد می‌کند، مدلی ساخت که نشان می‌دهد دنبال کردن یک برنامه‌ی مرتب ورزشی نمی‌تواند باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در وزن شود.

اگر یک مرد ۹۰ کیلویی را فرض کنیم که چهار روز در هفته به مدت ۶۰ دقیقه با سرعت متوسط بدود در حالی که میزان کالری مصرفی‌اش را ثابت نگه دارد. او در مدت ۳۰ روز تنها ۲ کیلو و ۲۵۰ گرم وزن کم می‌کند. هال اضافه می‌کند که در صورتی که این فرد تصمیم بگیرد کالری ورودی‌اش را بیشتر کند یا برای جبران خستگی بعد از ورزش بیشتر استراحت کند، این مقدار، کمتر هم می‌شود.

پس اگر کسی که اضافه وزن دارد یا چاق است بخواهد از طریق ورزش مقدار زیادی وزن کم کند، احتیاج به زمان، اراده و تلاش بی‌اندازه‌ای دارد.

این که چقدر فعالیت می‌کنیم با این که چقدر می‌خوریم ارتباط دارد. هال می‌گوید: «فکر نمی‌کنم کسی باشد که کالری ورودی و کالری خروجی را مستقل از هم بداند.» و ورزش در واقع ما را گرسنه می‌کند، گاهی آنقدر گرسنه که بیشتر از کالری‌ای که از راه ورزش از دست داده‌ایم می‌خوریم!

تحقیقی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که اغلب افراد بعد از ورزش کالری ورودی را افزایش می‌دهند؛ حال یا چون فکر می‌کنند کالری زیادی مصرف کرده‌اند یا چون بیشتر گرسنه می‌شوند. بررسی علمی دیگری بر تعداد زیادی از مطالعات در سال ۲۰۱۲ نشان داد که مردم معمولا انرژی‌ای را که در حین ورزش مصرف می‌کنند بیشتر از چیزی که واقعا هست در نظر می‌گیرند و وقتی ورزش کنند بیشتر می‌خورند.

هال می‌گوید:

شما یک ساعت با زحمت زیاد روی این دستگاه می‌دوید و فقط پنج دقیقه خوردن می‌تواند کل آن زحمتی که کشیده‌اید را از بین ببرد.

تنها یک برش پیتزا، یک قهوه‌ی موکا یا یک بستنی قیفی کافی است تا یک ساعت زحمت را بر باد دهد. همچنین شواهدی هستند که نشان می‌دهند بعضی افراد بعد از ورزش کُند می‌شوند و در فعالیت‌های خارج از باشگاه انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این افراد ممکن است برای استراحت دراز بکشند، به خاطر خستگی کمتر فعالیت کنند یا به جای پله‌ها از آسانسور استفاده کنند.

به این تغییرات «رفتار‌های جبرانی» گفته می‌شود. رفتار‌های جبرانی رفتارهایی هستند که به صورت ناخود‌آگاه بعد از ورزش با استفاده از آنها کالری مصرف شده را خنثی می‌کنیم.

جالب‌ترین نظریه‌ها درباره‌ی این که چرا ورزش کردن روش خوبی برای وزن کم کردن نیست، از چگونگی تنظیم انرژی بعد از ورزش صحبت می‌کنند. در همین رابطه محققان پدیده‌ای به نام «جبران متابولیک» را کشف کرده‌اند.

لارا دوگاس (Lara Dugas)، روانشناس ورزشی از دانشگاه لویولا در شیکاگو، می‌گوید: «ما معتقدیم هر قدر که به بدن‌تان فشار بیاورید، باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در بدن خود می‌شوید. این تغییرات، مکانیزم‌هایی جبرانی هستند که شدت فعالیت ورزشی‌ای را که بر بدن‌تان تحمیل می‌کنید، تغییر می‌دهد.» به بیان دیگر، بدن ما ممکن است به صورت فعال در برابر تلاش ما برای وزن کم کردن مقاومت کند. این تأثیر اثبات شده و مدارک علمی کافی برای آن وجود دارد، هر چند ممکن است میزان آن برای همه مشابه نباشد.

در یک مطالعه‌ی بسیار جالب که نتایج آن در مجله‌ی Obesity Research به چاپ رسید، محققان از هفت جفت دوقلوی همسان که فعالیت زیادی نداشتند، خواستند در یک بازه‌ی زمانی ۹۳ روزه، هر روز ۲ ساعت روی یک دوچرخه‌ی ثابت رکاب بزنند. دوقلوها ۲۴ ساعته در یک آزمایشگاه تحقیقاتی تحت نظارت بودند و متخصصان تغذیه، کالری مصرفی روزانه‌ی آنها را در نظر می‌گرفتند تا مطمئن شوند که کالری ورودی آنها ثابت می‌ماند.

با وجود اینکه این دوقلوها که کاملا بی‌تحرک بودند، بعد از اینکه تقریبا هر روز، روزانه ۲ ساعت ورزش کردند به طور میانگین تنها حدود ۵ کیلوگرم وزن کم کردند. این کاهش وزن در بین آنها در بازه‌ی یک کیلوگرم تا نزدیک به هشت کیلوگرم متغیر بود؛ و تقریبا تمام این کاهش وزن بر اثر از دست دادن چربی بود. به علاوه، آنها در طول آزمایش ۲۲ درصد کمتر از مقداری که محققان قبل از شروع آزمایش محاسبه کرده بودند، کالری مصرف کردند.

محققان این پدیده را اینطور توجیه کردند که یا سازوکارهای سوخت‌و‌ساز پایه‌ی این افراد آهسته‌تر شده‌ است یا آنها در طول روز (به غیر از دو ساعتی که مشغول ورزش بودند) انرژی کمتری مصرف کرده‌اند.

دوگاس از این پدیده به عنوان «بخشی از مکانیزم بقا» یاد می‌کند. بدن ما ممکن است در تلاش برای حفظ ذخایر چربی برای نیازهای آینده، انرژی بیشتری ذخیره کند. دانشمندان هنوز دلیل این پدیده را کشف نکرده‌اند و نمی‌دانند که این تأثیر تا چه مدت در بدن افراد باقی می‌ماند.

دیوید الیسون محقق چاقی از دانشگاه آلاباما، در این مورد می‌گوید: «ما به طور قطع می‌دانیم که تحت شرایط خاص، تطبیق‌پذیری‌های متابولیکی به وجود می‌آید. همچنین مطمئنیم که در بعضی شرایط بدن رفتارهای جبرانی بروز می‌دهد. اما نمی‌دانیم چه میزان فعالیت جبرانی، در چه شرایطی و برای چه کسانی رخ می‌دهد.»

فرضیه‌ی دیگری که درباره‌ی علت دشواری کاهش وزن از طریق ورزش وجود دارد این است که مصرف انرژی به حد خاصی که می‌رسد، ثابت می‌شود. پونتزر در مقاله‌ی دیگری که در سال ۲۰۱۶ در مجله‌ی Current Biology به چاپ رسید، از شواهدی صحبت می‌کند که او و همکارانش برای اثبات وجود یک محدودیت حداکثری برای مصرف انرژی پیدا کرده‌اند.

آنها از یک محدوده‌ی جغرافیایی وسیع شامل غنا، آفریقای جنوبی، مجمع‌الجزایر سیشل، جاماییکا و آمریکا، ۳۳۲ فرد بزرگسال را انتخاب کردند. آنها با زیر نظر گرفتن فعالیت‌های این افراد در مدت ۸ روز اطلاعاتی در مورد میزان فعالیت فیزیکی و انرژی مصرفی آنها با استفاده از شتاب‌سنج به دست آوردند. آنها بر اساس این اطلاعات، افراد را به سه دسته تقسیم‌بندی کردند: افراد بی‌تحرک، افراد متوسط (افرادی که دو تا سه بار در هفته ورزش می‌کردند) و افراد بسیار فعال (که تقریبا هر روز ورزش می‌کردند). نکته‌ی مهم در این آزمایش این است که فعالیت این افراد در عادات معمول روزانه‌شان مورد اندازه‌گیری قرار گرفت و آنها وادار نشده بودند که میزان مشخصی فعالیت انجام دهند.

در این مطالعه از میان انواع راه‌های سوزاندن کالری، تنها ۷ تا ۹ درصد صرف فعالیت فیزیکی می‌شد. افرادی که فعالیت متوسط داشتند روزانه حدود ۲۰۰ کالری بیشتر از افراد بی‌تحرک مصرف می‌کردند، اما نکته اینجاست که به نظر می‌رسید مصرف انرژی در نقطه‌ای ناگهان متوقف می‌شود.

در پایان این مطالعه، محققان نتایج را اینطور جمع‌بندی کرده‌اند:

بعد از لحاظ کردن ترکیبات بدن افراد (body composition) و همچنین وزن آنها، می‌توان نتیجه گرفت که اگرچه انرژی مصرفی کل با فعالیت فیزیکی ارتباط مستقیمی دارد، اما این تأثیر وقتی میزان فعالیت کمتر باشد، به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

به زبان دیگر، شما بعد از مقدار مشخصی ورزش کردن، دیگر به اندازه‌ی اول کالری نمی‌سوزانید: در واقع ممکن است به فلات مصرف انرژی برسید.

پونتزر می‌گوید: «این فلات در واقع تفاوت زیادی با طرز فکر معمول درباره‌ی مصرف انرژی دارد. سازمان سلامت جهانی (WHO) و کسانی که باشگاه‌های تناسب اندام را می‌گردانند به شما می‌گویند که هر چه بیشتر فعالیت کنید، روزانه کالری بیشتری می‌سوزانید.»

پونتزر بر اساس تحقیقاتش مدلی ارائه می‌کند که دیدگاه قدیمی «کالری ورودی، کالری خروجی» که می‌گوید هرچه بیشتر فعالیت فیزیکی داشته باشید، میزان کالری‌ای که می‌سوزانید به صورت خطی افزایش می‌یابد را بی‌اعتبار می‌کند (به این مدل خطی، مدل افزایشی مصرف انرژی هم گفته می‌شود).

پونتزر مدل خودش را «مدل محدودشده‌ی مصرف انرژی» (constrained model of energy expenditure) می‌نامد که نشان می‌دهد تأثیر افزایش ورزش بر بدن انسان خطی نیست. او با استناد به تاریخ تکامل حیات ما یعنی وقتی که منابع غذایی محدود بودند و همیشه هم در دسترس نبودند، می‌گوید بدن انسان بدون توجه به میزان فعالیت، حد مشخصی را برای انرژی‌ای که حاضر است مصرف کند، تعیین می‌کند.

پونتزر چنین توضیح می‌دهد: «ایده‌ی اساسی این است که وقتی مصرف انرژی به حد معینی رسید، بدن شما سعی می‌کند انرژی خودش را حفظ کند و مهم نیست که شما چقدر فعالیت کنید.»

این ایده هنوز در حد فرضیه است. دانشمندان باید مدارک بیشتری برای اعتبار بخشیدن به آن جمع‌آوری کنند و جواب‌هایی قانع‌کننده برای مدارک مخالفی بیابند که نشان می‌دهد با افزایش فعالیت فیزیکی، انسان انرژی بیشتری مصرف می‌کند. پس فعلا این می‌تواند یکی از توضیحات احتمالی جالبی باشد برای این که چرا عضویت در باشگاه‌های ورزشی به عنوان روشی برای کاهش وزن معمولا بی‌نتیجه است.

از سال ۱۹۸۰ تا کنون، میزان شیوع چاقی در جهان ۲ برابر شده‌ است. بر اساس گزارش سازمان سلامت جهانی، ۱۳ درصد از کل جمعیت جهان چاق محسوب می‌شوند. آمار چاقی در ایران نیز بسیار بالاست طبق رده‌بندی مجله‌ی فوربس (Forbes) ایران در زمینه‌ی چاقی رتبه‌ی هفتاد و هفتم را در جهان دارد و حدود ۵۳ درصد از مردم ایران از اضافه وزن رنج می‌برند.

همیشه در نشریات و رسانه‌ها به ما گفته‌اند که برای لاغر شدن، ورزش کنید (اگرچه در معدودی از موارد گفته شده که همراه رژیم باشد). همیشه کم‌تحرکی و پرخوری به عنوان عوامل چاقی معرفی می‌شوند و گفته می‌شود که هر دو عامل به یک اندازه در این مشکل نقش دارند. اما به گفته‌ی محققان در مقاله‌ای که در مجله‌ی «BMJ» چاپ شده‌ است، «شما هیچوقت نمی‌توانید در برابر یک برنامه‌ی غذایی بد پیروز شوید.»

متأسفانه ما داریم در مبارزه با چاقی شکست می‌خوریم، چون بیشتر از همیشه غذا می‌خوریم. اما صنایع غذایی همواره افسانه‌ی تاثیر ورزش را بیش از پیش برای ما تبلیغ می‌کنند تا بتوانند محصولات غذایی ناسالم‌شان را به ما بفروشند.

مثلا شرکت کوکاکولا می‌گوید: «فعالیت فیزیکی برای سلامتی مصرف‌کنندگان لازم است.» این شرکت از دهه‌ی ۱۹۲۰ خودش را با ورزش همراه کرده و اخیرا هم در روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز فاش شد که این شرکت به آن دسته از محققان چاقی کمک مالی می‌کند که بر کم‌تحرکی به عنوان علت این معضل تأکید می‌کنند.

در بحث چاقی و اضافه وزن، تأثیر فعالیت فیزیکی و تغذیه هرگز نباید یکسان در نظر گرفته شود.

کوکاکولا فقط یکی از هزاران شرکت محصولات غذایی است که ما را تشویق می‌کند محصولاتش را بخریم و برای جبران کالری آن ورزش کنیم؛ پپسی، کارگیل (Cargill) و موندلز (Mondelez) همه شرکت‌های بزرگی هستند که بر کمبود فعالیت به عنوان علت چاقی تأکید می‌کنند.

یک پزشک و استاد دانشگاه در زمینه‌ی چاقی در این باره در نشریه‌ی Public Health Nutrition می‌نویسد: تمرکز بر کالری خروجی یا کالری‌هایی که می‌توانیم به وسیله‌ی ورزش بسوزانیم، عملی ناکافی است و می‌تواند خطرناک باشد؛ چون باعث می‌شود ما تأثیر بسیار بزرگ‌ترِ انرژی ورودی را دست کم یا حتی نادیده بگیریم.

به بیان دیگر، ما این حقیقت را فراموش می‌کنیم که چیزی که بیش از همه ما را چاق می‌کند غذای زیادی است که می‌خوریم.

دیانا توماس، محقق چاقی در دانشگاه ایالتی مونت کلیر (Montclair) هم می‌گوید:

ورزش به دلایل بی‌شماری برای سلامتی شما مفید است، ولی اگر می‌خواهید وزن کم کنید، از نظر من بزرگترین مشکل غذاست. باید غذایتان را کم کنید.

فکر می‌کنم نکته‌ی اصلی کاملا آشکار شده باشد: ورزش برای سلامتی عالی است، ولی بهترین روش کاهش وزن نیست. هرگز در موضوع چاقی برای این دو عامل (تغذیه و ورزش) اهمیت یکسان قائل نشوید.

برنامه‌ی ملی ثبت کنترل وزن (National weight control registry) در امریکا پروژه‌ای است که رفتارها، عادت‌ها و ویژگی‌های بزرگسالانی که موفق شده‌اند دست کم ۱۳.۵ کیلوگرم وزن کم کنند و وزن‌شان را حداقل به به مدت یک سال حفظ کنند، تجزیه و تحلیل می‌کند. بخشی از کاربردی‌ترین تحقیقاتی که مشخص می‌کند بهترین روش کاهش وزن کدام است از همین جا سرچشمه می‌گیرد. تا کنون بیش از ۱۰,۰۰۰ عضو در این پروژه نام‌نویسی کرده‌اند و این افراد سالانه به پرسش‌نامه‌هایی درباره‌ی این که چطور وزن‌شان را کم نگه داشته‌اند پاسخ می‌دهند.

محققان این پروژه دریافته‌اند افرادی که در کاهش وزن موفق بوده‌اند چند ویژگی مشترک دارند: آنها حداقل هفته‌ای یک بار خودشان را وزن می‌کنند، کالری ورودی‌شان را محدود می‌کنند، غذاهای چرب مصرف نمی‌کنند و اندازه‌ی وعده‌های غذایی‌شان را کنترل می‌کنند. همچنین آنها مرتب ورزش می‌کنند.

اما فراموش نکنید: این افراد فعالیت فیزیکی را در کنار کنترل کالری ورودی و تغییرات رفتاری دیگر، انجام می‌دادند. من از هر متخصص معتبری درباره‌ی کاهش وزن پرسیدم پاسخ آنها این بود که مهم‌ترین کاری که یک نفر می‌تواند برای وزن کم کردن انجام دهد این است که کالری‌های ورودی را هر طور که دوست دارد و می‌تواند تحمل کند، محدود کند و به غذا‌های سالم اهمیت بیشتری بدهد.

عموما رژیم غذایی همراه با ورزش بهتر از کم کردن کالری به تنهایی نتیجه می‌دهد. ولی ورزش فقط تأثیر جزئی بر کاهش وزن دارد. جدول زیر نتایج یک آزمایش بر روی عده‌ای فرد چاق که تصادفی انتخاب شده‌اند را نشان می‌دهد. طبق این نمودار، گروهی که کالری‌هایشان را محدود کردند تقریبا به اندازه‌ی گروهی که هم رژیم گرفتند و هم ورزش می‌کردند کاهش وزن داشتند، در حالی که گروه ورزشکار کمتر از گروه دیگر محدودیت کالری داشتند.

 

دایانا توماس از دانشگاه مونت‌کلیر اخطار می‌کند که اگر برای کاهش وزن مسیری را در پیش گرفته‌اید که هم شامل ورزش و هم رژیم غذایی می‌شود، تأثیر کالری‌هایی که از طریق فعالیت فیزیکی مصرف می‌کنید را با بیشتر خوردن از بین نبرید. او توصیه می‌کند: «وانمود کنید اصلا ورزش نکرده‌اید. به هر حال فعالیت ورزشی‌تان خودبه‌خود جبران می‌شود، پس به جای اینکه به ورزش به عنوان روشی برای کاهش وزن نگاه کنید، آن را فقط راهی برای بهبود سلامتی‌تان در نظر بگیرید.»

برگرفته از: vox.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

چطور تاثیری نداره من تو یک ساعت دو سنگین ۴۰۰۰ متری حدود ۱ تا ۲ کیلو وزن کم میکنم و بسیار تاثیر داره
حالا من نمیدونم این طرفی که تحقیق کرده شاید منظورش دو آرام و سبک بوده

فقط آب بدنت رو از دست میدی دکتر

شدیدا موافقم لایک داری علی آقا

سلام.من کاملا با این مقاله موافق هستم.مربی ایروبیک هم هستم.برای کاهش وزن،سلامتی فیزیکی و اعصاب هفتاد درصد تغذیه ، بیست درصد ورزش و ده درصد مکمل های غذایی تاثیر دارند.ورزش های هوازی وقتی موثر هستند که از اکسیژن هنگام ورزش به درستی استفاده شود.برای افرادی که اضافه وزن دارند بهتر است اول به وزن ایده آل برسند و بعد برای سلامت فیزیکی و داشتن فرم مناسب ورزش متعادلی و آغاز کنند.برای مثال فردی با وزن ۹۰ کیلو و قد ۱۶۰ سانتیمتر با ورزش های هوازی به بدن خودش آسیب می زند.اول از همه زانو تنها مفصل جلوی بدن که تحمل وزن را ندارد و ….

معمولا ورزش کردن و به خصوص ورزش های هوازی باعث ار بین رفتن (آب شدن) چربی های اضافی بدن میشه و چون چربی چگالی پایینی داره، آنچنان باعث کاهش وزن نمیشه. اما برعکس، میشه گفت ورزش برای کوچک شدن سایز بسیار موثره

نکته مهمی که تو این مقاله هست اینه که لاغر شدن و کاهش وزن یه فرایند ۲۴ ساعتست.. وقتی شما توی این معادله یک ساعت ورزش اضافه می‌کنید اینطوری نیست که خیلی راحت بگیم دقیقا به همون اندازه ما فعالیت ۲۴ ساعتمون زیاد شده بلکه روی فعالیتهای دیگمون تاثیر میگذاره و شاید در مجموع کالری خیلی بیشتری مصرف نکنیم.. نکته بعدی اینه که ورزش تاثیراتی روی بدن میگذاره که کار کاهش وزن رو سخت تر میکنه.. از جمله اینکه سوخت و ساز بدن تغییر میکنه و بدن احساس نیاز بیشتری میکنه .. درسته که ورزشکارای حرفه‌ای متناسب ترین بدنهای دنیا رو دارن.. اما همه ما نمیتونیم روزی ۴ تا ۵ ساعت تمرین سخت بکنیم.. در کل کاهش وزن و لاغری یک معادله ۲۴ ساعتست.. و باید مواظب باشیم هر تغییری تو این معادله باید حساب شده باشه و راحت ترین راحش اینه که ورودی این معادله کم بشه .

تناسب اندام

متابولیسم چیست؛ ۳ روش افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن

چگونه لاغر شویم؛ ۱۵ روش کاهش وزن سریع اما مطمئن

رژیم آب درمانی چیست و آیا واقعا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

آخرین مطالب

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس


انواع پیتزا؛ چند نوع پیتزا داریم؟

معرفی کتاب مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد

نظریه خودتعیین‌کنندگی؛ چطور مشتاقانه اهداف‌مان را دنبال کنیم؟


چگونه خلق و خوی‌مان را بهتر کنیم؟

ترین های جهان

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

آیا شما می‌توانید بدون ورزش، وزن کم کنید؟ بله! آیا بهترین ظاهرتان را پیدا خواهید کرد؟ خیر. خانم‌های عزیز، در این مقاله خواهید دید که چطور می‌توانید کاهش مصرف کالری و ورزش هفتگی‌تان را به حداکثر برسانید تا به بدن مورد نظرتان دست پیدا کنید.

من در گاراژ خانه‌ام تمرین می‌کنم و در آنجا گاهی اوقات این نوع سوالات را از خودم می‌پرسم: «آیا مجبورم برای کاهش وزن، تمام این تمرینات را انجام دهم؟» و یا «من به سختی ورزش می‌کنم، پس چرا وزنم کم نمی‌شود؟»

پاسخ‌هایم هم خیلی ساده عبارت بودند از:

«نه، تو مجبور نیستی برای کاهش وزن، ورزش کنی.» و یا «تو تمام آن تمرینات را انجام می‌دهی اما وزن کم نمی‌کنی چون به خوردن کالری بیش از حد ادامه می‌دهی.»

در واقع دلیل اصلی چنین اتفاقی، به مقدار کالری‌های دریافتی و سوزانده شده بر می‌گردد. برای کاهش وزن از یک راه سالم، ما به ترکیبی از کاهش کالری و ورزش نیاز داریم. بعضی مراجعین من فکر می‌کنند که ورزش، به تنهایی پاسخ مسئله است.چگونه لاغر شویم بدون ورزش

آنها معتقدند که چند ساعت ورزش شدید و بلند کردن وزنه، پاسخ تمام مشکلاتشان خواهد بود. آنها فکر می‌کنند که وزن، به سادگی پایین می‌آید. اما اشتباه می‌کنند!

در واقع اگر شما سه جلسه تمرین سخت در هفته انجام دهید که هر جلسه ۱۰۰۰ کالری بسوزاند، شما فقط به اندازه‌ی کم کردن نیم کیلو وزن، کالری کافی سوزانده‌اید! و از طرفی شما به راحتی می‌توانید آن کسری کالری را با خوردن یک وعده‌ی اضافی در هر روز یا یک وعده‌ی غذایی چرب و چیلی بزرگ در هفته، جبران کنید. به همین راحتی!

بنابراین می‌توانید ببینید اگرچه ورزش به شما کمک می‌کند سالم‌تر شوید، اما ممکن است به کاهش وزن مورد نظرتان منجر نشود. ممکن است با ادامه‌ی چنین روندی دچار انزجار شوید، چون به سختی تمرین می‌کنید اما نتایج قابل رویتی نمی‌بینید.

حقیقت این است: اگر شما باید مقدار قابل توجهی وزن کم کنید، می‌توانید فقط با کاهش کالری به هدفتان برسید. تنها کاهش ۵۰۰ کالری از میزان مصرف روزانه‌تان، معادل نیم کیلو کاهش وزن در هفته خواهد بود. اما لطفا آگاه باشید که وقتی از این روش وزن کم می‌کنید، نه تنها چربی از دست می‌دهید، بلکه عضله‌هایتان هم از بین می‌رود!

عضله، برای ساخت یا حفظ یک بدن سالم و خوش ترکیب، ضروری است. بنابراین شما باید در حین کاهش وزن، عضله بسازید یا عضله‌تان را حفظ کنید. تنها راه برای حفظ عضله در حین رژیم گرفتن هم، این است که ورزش کنید و به تمرین با وزنه، اهمیت بیشتری دهید.

این، یک مثال از فرمول کاهش وزنی است که من در جلسات تمرینی ام استفاده می‌کنم. این مثال بطور واضح نشان می‌دهد که چگونه ترکیب کاهش کالری و ورزش می‌توانند در کنار هم به کاهش وزن شما کمک کنند.

اگر یک خانم ۸۰ کیلویی به ۲۳۷۵ کالری برای حفظ وزن فعلی‌اش نیاز داشته باشد و کالری دریافتی‌اش را ۷۷۶ کالری در روز کاهش دهد تا به یک رژیم ۱۵۰۰ کالری دست یابد، در هفته ۵۴۳۵ کالری ذخیره خواهد کرد.

اگر این خانم، سطح فعالیت بدنی‌اش را تا فقط ۳۰۰ کالری در روز افزایش دهد، ۲۱۰۰ کالری اضافی دیگر نیز در هفته خواهد سوزاند.

اگر کالری‌هایی که او با کاهش مصرف مواد غذایی ذخیره کرده و کالری‌هایی که از طریق ورزش سوزانده را با هم جمع کنید، معادل ۷۵۲۶ کسری کالری در هفته می‌شود که برابر است با کاهش حدود ۱ کیلوگرم وزن در هفته.

این، مقدار کاهش وزن متوسط است، و ممکن است از هفته‌ای به هفته‌ی دیگر متفاوت باشد. اگر شما نسبتا سالم هستید و هیچ نوع اختلال سوخت و ساز در بدنتان ندارید، این فرمول برای شما نیز صادق است.

اگر شما فقط با رژیم غذایی وزن کم کنید، توده‌ی عضلانی از دست خواهید داد. نتیجه اش این است که به وضوح، قدرت کمتری پیدا می‌کنید و در عین حال ترکیب بدنتان نیز تغییر می‌کند.

هر چند شاید وزن کمتری داشته باشید، اما ممکن است BMI تان (شاخص توده بدنی) به نحوی که می‌خواهید، تغییر نکند.

اشکال بزرگ کاهش وزن بدون ورزش، این است که وقتی مصرف کالری شما به حالت عادی برگردد، وزنتان بالا خواهد رفت! هنگامیکه وزنتان بعد از کاهش وزن بدون ورزش مجددا بالا می‌رود، بطور خودکار توده‌ی عضلانی از دست رفته را دوباره بدست نمی‌آورید. و اینبار قسمت اعظم وزن اضافه شده شما به شکل ذخایر چربی خواهد بود، بنابراین درصد چربی بدن شما نسبت به قبل از کاهش وزن اولیه، بالاتر خواهد شد!

اگر شما این الگوی رفتاری را تکرار کنید، خودتان را گرفتار سندروم یو یو می‌کنید که همه‌ی ما با آن آشنایی داریم. هر باری که شما بدون ورزش، وزن کم می‌کنید و پس از آن مقداری وزن اضافه می‌کنید، ترکیب بدنی‌تان را بدتر می‌کنید! شما چاق‌تر شده و عضله‌ی کمتری خواهید داشت.

عضله، کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزاند، بنابراین واضح است که هر چه نسبت عضله به چربی بالاتر باشد، BMR تان (سرعتی که در آن بدنتان از کالری‌ها استفاده می‌کند) بالاتر خواهد بود.

اگر شما آنقدر از این الگو استفاده کنید که BMI تان (شاخص توده بدنی) از تعادل خارج شود، هر بار کاهش وزن برایتان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، زیرا نسبت چربی به عضله‌ی شما، به شدت غیر عادی است. شما چاق‌تر خواهید شد، حتی اگر نسبت به زمانی که رژیم را شروع کردید، وزن کمتری داشته باشید.

نتیجه این که شما می‌توانید وزن طبیعی داشته باشید، اما درصد چربی بدنتان همچنان بالا باشد و در نتیجه ناسالم و شل و ول باشید.

بنابراین پاسخ من به سوال اول این است:

بله، شما می‌توانید بدون ورزش، وزن کم کنید. فقط بدانید که در دراز مدت ممکن است موفقیت بلند مدتتان را به خطر بیندازید.

و پاسخم به پرسش دوم هم این است:

شما تمام این تمرینات را انجام می‌دهید اما وزنی که می‌خواهید را کم نمی‌کنید چون… شما نمی‌توانید یک رژیم غذایی بد را با ورزش جبران کنید. برای آنکه واقعا موفق شوید و از بدن و وزنتان راضی باشید، باید از ترکیبی از ورزش و رژیم غذایی استفاده کنید. هیچ یک از آنها به تنهایی پاسخ مشکل شما نیست.

لطفا در هنگام کاهش کالری، مواد مغذی را در اولویت قرار دهید. گوشت باکیفیت، سبزیجات و میوه جات بخورید. بر بسته‌های غذایی تک نفره، جایگزین‌های غذایی و ترفندهای این چنینی تکیه نکنید. از غذاهای فراوری شده و فست فودها هم اجتناب کنید.

اگر از یک رویکرد منطقی استفاده کنید، می‌توانید وزن مورد نظرتان را کم کنید. از محتوای کالری غذایتان آگاه باشید، در هفته چند بار ورزش کنید و بر تغذیه خوب تمرکز کنید.




کلیه حقوق مطالب برای مجله تناسب اندام محفوظ است؛ لطفاً در صورت استفاده ، لینک و نام مجله تناسب اندام را درج کنید. کانال بدنسازی


 


 



ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


instagram googleplus facebook telegram rss

چگونه لاغر شویم بدون ورزش



دانلود آهنگ گل پونه محسن ابراهیم زاده


تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت اطلاع نیوز می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.




خانه

موبایل

22 روش لاغری بدون رژیمآنچه می خوانید می‌تواند به کاهش وزنتان کمک کند بدون اینکه مجبور باشید دست به دامان رژیم‌های سفت و سخت شوید. نکته اینجاست که کم‌کم باید این شیوه‌ها را به بخشی از سبک زندگی‌تان تبدیل کنید.

1. آهسته غذا بخوریداز یک زمان‌سنج که روی 20 دقیقه تنظیم‌شده است، استفاده و تمرین کنید تا غذایتان را آهسته بخورید. آهسته غذاخوردن یکی از بهترین عادت‌هایی است که بدون یک رژیم‌غذایی پیچیده به کاهش‌وزن شما کمک می‌کند. آرام لقمه‌هایتان را بجوید و غذاخوردنتان را آنقدر طول دهید تا 20 دقیقه را پر کنید. مدت طولانی‌تر غذاخوردن باعث می‌شود با وعده‌غذایی کوچک‌تری همان لذت معمول از غذاخوردن را ببرید و ترشح هورمون‌های سیری را در بدنتان تحریک کنید. غذاخوردن با عجله، مانع از ایجاد این پیام‌های عصبی و هورمونی می‌شود و به افراط در غذاخوردن می‌انجامد.چگونه لاغر شویم بدون ورزش

2. بیشتر سوپ بخوریدیک سوپ آبکی را به غذای روزانه‌تان بیفزایید. خوردن سوپ به‌خصوص در شروع وعده‌غذایی مفید است زیرا باعث می‌شود آهسته‌تر غذا بخورید و اشتهایتان کم شود. با یک سوپ آبکی که سبزیجات تازه یا منجمد به آن اضافه کرده‌اید، شروع کنید. از سوپ‌های پرچرب که مقدار زیادی کالری دارند، پرهیز کنید.

 

3. سبزیجات بخوریدسعی‌کنید به جای یک نوع سبزی و میوه، 3 نوع سبزی و میوه را هنگام غذاخوردن سرو کنید. تنوع بیشتر سبزی و میوه سرو‌شده باعث تمایل بیشتر به خوردن آنها می‌شود و خوردن بیشتر سبزی و میوه راه مناسبی برای کاهش‌وزن است. میزان بالای فیبر و محتوای آب در سبزی‌ها و میوه‌ها باعث می‌شود با دریافت کالری کمتری احساس پری کنید. سعی ‌کنید سبزی‌ها را بدون اضافه‌کردن روغن بپزید و به جای استفاده از سس های پرچربی از آبلیمو یا گیاهان معطر به‌عنوان چاشنی استفاده کنید.

4. بیشتر بخوابیدپژوهشگران دانشگاه میشیگان می‌گویند یک ساعت خوابیدن بیشتر در شب می‌تواند در فردی که روزانه 2500 کالری از راه غذا دریافت می‌کند، کمک کند حدود 7 کیلوگرم در سال وزن کم کند. به گفته آنها با جایگزین‌کردن خوابیدن با عادت‌های ناسالمی مانند خوردن غذاهای حاضری، می‌توانید تا 6 درصد از کالری دریافتی‌تان را کم کنید؛ البته این میزان می‌تواند با توجه به افراد گوناگون متفاوت باشد. خواب به شیوه‌ای دیگر هم به کاهش‌وزن کمک می‌کند. شواهدی وجود دارد که کم‌خوابی اشتها را تحریک می‌کند و باعث می‌شود شما به‌طور غیرعادی گرسنه شوید.

 

5. غلات کامل بخوریدغلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جوی دوسر و گندم سبوس‌دار نیز به‌عنوان راهبرد پنهانی کاهش‌وزن به شما کمک می‌کنند. این نوع غلات باعث می‌شوند با دریافت کالری کمتری احساس پری کنید و همچنین میزان کلسترول خونتان را در حد طبیعی نگه دارید. غلات کامل به‌صورت فراورده‌های آماده مانند نان‌ها یا پاستاهای سبوس‌دار نیز مفید هستند.

6. به لباس‌های قدیمی‌تان نگاه کنیدلباس، شلوار یا کتی را که مربوط به دوران لاغری‌تان است، جلوی چشمتان نگه دارید. این کار باعث می‌شود پاداشی را كه با کم‌کردن وزن دریافت می‌كنید، ببینید و انگیزه بیشتری پیدا کنید. لباسی را انتخاب کنید که خیلی با سایز فعلی‌تان تفاوت نداشته باشد تا در مدت نسبتا کوتاهی به نتیجه‌‌ای که جلوی چشمتان است، برسید.

 

7. پیتزای بهتری درست کنیدبه جای گوشت از موادگیاهی برای پیتزا درست کردن استفاده کنید به این ترتیب می‌توانید کالری دریافتی‌تان را 100کالری کمتر کنید. کارهای دیگری که با پیتزا می‌توانید بکنید استفاده از پنیر کمتر یا پنیر کم‌چربی با اندکی روغن‌زیتون است.

8. کمتر نوشیدنی شیرین بنوشیدبه جای نوشیدنی‌های قنددار مانند نوشابه‌های گازدار معمول از آب یا سودای بدون کالری استفاده کنید به این ترتیب به اندازه 10 قاشق چایخوری شکر کمتری دریافت خواهید کرد. از لیمو، نعناع یا توت‌فرنگی منجمد برای معطرکردن نوشیدنی‌تان استفاده کنید. به نظر می‌رسد قندی که از طریق مصرف نوشیدنی‌های گازدار وارد بدن می‌شود، باعث تحریک شدن مکانیسم معمول سیری در بدن نمی‌شود. یک بررسی که به مقایسه دریافت 450 کالری اضافی از راه نوشیدن نوشابه گاز‌دار یا پاستیل پرداخت، نشان داد افرادی که پاستیل می‌خورند به‌طور ناخودآگاه در مجموع کالری کمتری مصرف می‌کنند اما در افرادی که نوشابه می‌نوشیدند، کاهش مصرف کالری رخ نمی‌داد. در نتیجه این افراد در طول 4 هفته 1.2 کیلوگرم وزن اضافه کردند.

9. از لیوان‌های بلند و باریک استفاده کنیدبه جای استفاده از لیوان پهن و کوتاه از لیوان بلند و باریک استفاده کنید تا دریافت کالری‌تان از راه مصرف نوشیدنی‌ها را کاهش دهید. با این کار 25 تا 30 درصد کالری کمتری از راه نوشیدن آب میوه، نوشابه گاز‌دار یا سایر نوشیدنی‌ها دریافت خواهید کرد. علت این است که نشانه‌های بینایی در خوردن ما موثر هستند. پژوهشگران در دانشگاه کورنل نشان دادند که افراد درون لیوان‌های پهن و کوتاه نوشیدنی بیشتری می‌ریزند.

10. چای‌سبز بنوشیدنوشیدن چای‌سبز نیز ممکن است یک راهبرد مناسب برای کاهش‌وزن باشد. برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که نوشیدن چای‌سبز می‌تواند میزان سوزاندن کالری در بدن را به‌طور موقت احتمالا از طریق تاثیر موادشیمیایی موجود در آن به نام کاتچین‌ها افزایش دهد. به غیر از از این تاثیر، نوشیدن چای‌سبز دست‌کم این مزیت را دارد که نوشیدنی طراوت‌بخشی بدون کالری زیاد می‌نوشید.

11. از یوگا کمک بگیریدیک بررسی اخیر نشان می‌دهد افرادی که یوگا انجام می‌دهند نسبت به زنان دیگر وزن کمتری دارند. اما علت چیست؟ به نظر می‌رسد تمرین‌های منظم یوگا باعث می‌شود فرد هنگام خوردن احتیاط بیشتری از خود نشان دهد. برای مثال این افراد متوجه مقدار زیاد غذای سرو‌شده در رستوران می‌شوند و فقط تا حدی غذا می‌خورند که آنها را سیر کند. پژوهشگران معتقدند خودآگاهی آرامش‌بخشی که این افراد با تمرین‌های یوگا به‌دست آورده‌‌اند، ممکن است مانع از خوردن بیش از حد غذا به‌وسیله آنها شود.

12. در خانه غذا بخوریددست‌کم 5 روز در هفته را در خانه غذا بخورید. یک بررسی اخیر بیانگر آن است که این کار در راس عادت‌های سالم افرادی است که به‌طور موفق وزن کم کرده‌اند. برای آنکه پختن غذا وقت کمتری بگیرد، می‌توانید از مواد غذایی نیمه‌آماده مانند سبزی‌های خردشده، لوبیای پخته، گوشت پاک و خردشده و… استفاده کنید.

13. در غذا خوردنتان وقفه بیندازیداغلب افراد هنگامی که چنگال را برای چند دقیقه کنار می‌گذارند، به‌طور طبیعی «وقفه غذاخوردن» دارند. شما هم منتظر این لحظه بمانید و لقمه دیگری برندارید. بشقابتان را پاک کنید و از مکالمه با اطرافیان لذت ببرید. این پیامی پنهانی است که سیر شده‌اید اما پرخوری نکرده‌اید.

14. آدامس نعناعی تند بجویدهنگامی که میل به خوردن غذاهای حاضری دارید، یک آدامس بی‌قند با رایحه قوی بجوید. هنگام درست‌کردن شام، پس از برگشت از سرکار، هنگام معاشرت در یک مهمانی، تماشای تلویزیون یا جستجو در اینترنت زمان‌های خطرناکی برای خوردن غذاهای حاضری یا اسنک هستند. جویدن آدامس با رایحه تند میل شما را به پرخوری مهار می‌کند.

15. بشقاب‌تان را کوچک کنیداز یک بشقاب ناهار 25 سانتی‌متری به جای بشقاب شام 30 سانتی‌متری استفاده کنید، به این ترتیب به‌طور خودکار مقدار کمتری خواهید خورد. پژوهشگران پس از آزمایش گروهی از افراد دریافتند که آنهایی که بشقاب‌های بزرگ‌تری دارند غذای بیشتری برمی‌دارند و می‌خورند. با کوچک‌کردن بشقاب یا کاسه غذای‌تان می‌توانید روزانه 100 تا 200 کالری از میزان کالری دریافتی‌تان کم کنید و در یک سال 5 تا 10 کیلوگرم وزنتان را کم کنید. در آزمایشی که ذکر شد، هیچ کدام از افراد مورد بررسی احساس گرسنگی نمی‌کردند و حتی متوجه این فریب‌ چشمی که روزی 200 کالری از دریافت روزانه‌شان کم می‌کرد، نشده بودند.

16. غذاهای بدون گوشت بخوریدخوردن مکرر غذاهای گیاهی به لاغر شدن شما کمک می‌کند. گیاهخواران نسبت به گوشتخواران غذای کمتری می‌خورند. با اینکه این تفاوت دلایل متعددی دارد، اما حبوبات نقش مهمی در این موضوع دارند. سوپ عدس، برگرهای لوبیا و سایر غذاهای بر اساس حبوبات مملو از فیبر هستند بنابراین با خوردن آنها با دریافت کالری کمتری احساس پری خواهید کرد.

 

17. قاعده 20-80 را رعایت کنیدبسیاری از ما عادت داریم تا زمانی به خوردن ادامه دهیم که احساس پری کنیم، اما ساکنان شهر اوکیناوا در ژاپن تا زمانی به خوردن ادامه می‌دهند که 80 درصد احساس پری کنند. آنها حتی نامی برای این عادت غذایی لاغرکننده دارند: «هارا هاچی بو» اما به گفته پژوهشگران با توجه به اینکه بسیاری از افراد این قاعده را هنگام غذاخوردن فراموش می‌کنند، بهتر است از همان ابتدا 20 درصد کمتر غذا بردارند.

18. در رستوران احتیاط کنیدغذاهای رستوران‌ها از لحاظ چاق‌کننده بودن زبانزد هستند. این موضوع را هنگام غذاخوردن در رستوران در نظر بگیرید تا میزان غذاخوردنتان را تحت کنترل داشته باشید:- پیش‌غذایتان را با دوست تان تقسیم کنید.- پیش‌غذا را به‌عنوان غذای اصلی سفارش دهید.- از بشقاب کودکان استفاده کنید.- نیمی از پرس غذا را پیش از آورده شدن سر میز در ظرف یک بار مصرف بگیرید.

19. از سس‌قرمز استفاده کنیدبرای پاستا به جای سس آلفردو (سس‌سفید) از سس ماریانا (سس‌قرمز) استفاده کنید. سس‌های بر پایه گوجه‌فرنگی، کالری کمتر و چربی بسیار کمتری از سس‌های براساس خامه دارند، اما به یاد داشته باشید که اندازه هم مهم است.

20. یک پرس کوچک‌تر سفارش دهیدعادت اصلی افراد لاغراندام این است که اندازه پرس‌های غذایی‌شان در هر وعده‌ غذایی در 5 روز در هفته کوچک است. افراد «همیشه لاغراندام» این کار را انجام می‌دهند و به‌طور موفقی وزنشان را کم می‌کنند. پس از اینکه چند بار پرس غذایتان را اندازه گرفتید، این عادت به‌صورت خودکار درخواهد آمد. در مورد غذاهای حاضری هم بسته‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید و ظرف‌های سرو غذا را دور از میز نگه دارید.

21. 100 کالری بیشتر بسوزانیدبا سوزاندن 100 کالری اضافی در روز می‌توانید بدون رژیم‌گرفتن در سال 5 کیلوگرم وزن کم کنید:- یک مایل (1.6 کیلومتر) را در مدت 20 دقیقه پیاده بروید.- 20 دقیقه گیاهان و علف‌های هرز باغچه را بیرون بکشید.- 20 دقیقه چمن‌زنی کنید.- 30 دقیقه خانه را تمیز کنید.- 10 دقیقه دوی آرام انجام دهید.

22. جشن بگیریدهنگامی كه توانستید عادت خوردن نوشابه را کنار بگذارید یا یک روز را بدون پرخوری پشت‌سر بگذارید، از خودتان قدردانی کنید. شما به هدف دستیابی به سبک زندگی سالمی که به شما کمک می‌کند بدون رژیم‌های سخت وزن کم کنید، نزدیک‌تر شده‌اید. پاداشی که به خودتان می‌دهید، می‌تواند تلفن‌کردن به یک دوست، خریدن یک لباس نو یا مانیكوركردن ناخن‌هایتان باشد یا گاهی هم خوردن یک برش کوچک کیک پنیر.منبع : هفته نامه سلامتseemorgh.com

تخفیفات زمستانی

تخفیف مواد غذایی تا 30 درصد

تا 40 درصد تخفیف ، ویژه تبلیغات در بیتوته

شب یلدا رو با تخفیف ویژه گلیتال رنگی تر کن

خرید انلاین محصولات زناشویی،60 درصد تخفیف

جشنواره ویژه یلدا

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده کاملا محفوظ می باشد

خیلی‌ها فکر می‌کنند برای لاغر شدن باید حتما ورزش‌های سنگین انجام بدهند و رژیم‌های سخت بگیرند. ولی شاید باور نکنید که با یک سری عادات غذایی خیلی ساده چقدر می‌شود به تناسب اندام نزدیک شد. لاغری بدون رژیم و ورزش شاید رؤیایی به نظر برسد، ولی حقیقت دارد! برای اینکه با این روش لاغری و چربی سوزی بیشتر آشنا شوید

خیلی‌ها فکر می‌کنند برای لاغر شدن باید حتما ورزش‌های سنگین انجام بدهند و رژیم‌های سخت بگیرند. ولی شاید باور نکنید که با یک سری عادات غذایی خیلی ساده چقدر می‌شود به تناسب اندام نزدیک شد. لاغری بدون رژیم و ورزش شاید رؤیایی به نظر برسد، ولی حقیقت دارد! برای اینکه با این روش لاغری و چربی سوزی بیشتر آشنا شوید

پایبند بودن به رژیم غذایی و برنامه‌ی ورزشی کار آسانی نیست. ولی راه‌های اثبات‌شده‌ای وجود دارند که بدون رژیم لاغری و ورزش به لاغر شدن کمک می‌کند. این راه‌های مؤثر می‌توانند وزن فعلی‌تان را کم کنند و در آینده هم از اضافه وزن جلوگیری کنند.چگونه لاغر شویم بدون ورزش

 

مغز شما برای اینکه بفهمد به اندازه‌ی کافی غذا خورده‌اید، نیاز به زمان دارد. بنابراین اگر غذا را زیاد بجوید، باعث می­‌شود کمتر غذا بخورید و در عین حال احساس سیری کنید.

نتایج 23 مطالعه نشان می­‌دهد کسانی که سریع­‌تر غذا می­‌خورند، نسبت به کسانی که آهسته­‌تر غذا می­‌خورند، چاق­‌ترند. اگر تعداد دفعاتی که یک لقمه را می­‌جوید بشمرید، کمک می­‌کند آرام‌‌تر غذا بخورید.

 

امروزه اندازه‌ی بشقاب‌های غذا نسبت به چند دهه‌ی پیش بزرگ­‌تر شده است و این اصلا خوب نیست! چون در بشقاب‌های کوچک­‌تر، غذا بیشتر به نظر می­‌رسد و همین باعث می­‌شود کم‌تر بخورید. به همین ترتیب، بشقاب بزرگ­‌تر هم باعث می­‌شود غذا کم­‌تر به نظر برسد و حجم غذای بیشتری بخورید.

 

از این موضوع می­‌توانید به نفع خودتان استفاده کنید. به این ترتیب که غذاهای سالم را در بشقاب‌های بزرگ­‌تر و غذاهای ناسالم را در بشقاب‌های کوچک­‌تری میل کنید.

 

 

پروتئین تأثیر زیادی روی اشتها دارد. می­‌تواند احساس سیری ایجاد کند، گرسنگی را کاهش بدهد و درنتیجه کمک می‌کند غذای کمتری بخورید. دلیل آن هم تأثیری است که پروتئین روی هورمون‌هایی مثل گرلین و GLP-1 می‌گذارد. این دو هورمون نقش مهمی در سیری و گرسنگی دارند.

 

اگر مصرف پروتئین را از 15% به 30% افزایش بدهید، هر روز به اندازه‌ی 441 کالری کمتر غذا می‌خورید و به‌این‌ترتیب طی 12 هفته 5 کیلوگرم از وزن‌تان را کم می‌کنید.

طبق بررسی‌ها زنان چاقی که برای صبحانه تخم‌مرغ می­‌خورند، نسبت به بقیه، غذا یا کالری کمتری موقع ناهار مصرف می­‌کنند. همچنین باقی روز و طی 36 ساعت بعدی هم کمتر تمایل به خوردن دارند. سینه مرغ، ماهی، ماست، عدس، بادام و کینوآ جزو غذاهای سرشار از پروتئین هستند.

 

در انتها اینکه: اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی باعث کاهش وزن خودکار می­‌شود، یعنی رسیدن به رؤیای لاغری بدون رژیم و ورزش.

 

اگر غذاهای ناسالم را جلوی چشم بگذارید، ممکن است با دیدن‌شان گرسنه­‌ شوید یا هوس کنید آنها را بخورید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که غذاهای پرکالری جلوی چشم‌شان است، نسبت به سایر مردم وزن بیشتری دارند. پس غذاهای پرکالری را در قفسه­‌ها و کمدها بگذارید، تا وقتی گرسنه‌اید جلوی چشم نباشند. درعوض غذاهای سالم مثل میوه‌ها را جایی بگذارید که راحت آنها را ببینید.

 

 

خوردن غذاهای فیبردار باعث می­‌شود برای مدت زیادی احساس سیری کنید. نوع خاصی از فیبر که به آن فیبر چسبناک می­‌گویند، به لاغری کمک زیادی می­‌کند. این فیبر در تماس با آب به شکل ژل درمی‌آید و مواد مغذی را جذب می­‌کند. به همین خاطر باعث می­‌شود معده دیرتر تخلیه شود.

 

فیبر چسبناک فقط در غذاهای گیاهی مانند لوبیا، غلات، جو دوسر، کلم بروکلی، مارچوبه، پرتقال و تخم کتان وجود دارد. مکمل غذایی گلوکومانان هم سرشار از فیبر چسبناک است.

در انتها اینکه: فیبر چسبناک باعث جذب غذا و کاهش اشتها می­‌شود. این فیبر به شکل ژلی درمی‌آید که هضم غذا را کند­تر می­‌کند. پس برای لاغری بدون رژیم و ورزش فیبر بخورید.

 

نوشیدن آب باعث می­‌شود کمتر غذا بخورید و درنتیجه لاغر شوید. مخصوصا اگر آب را قبل از وعده­‌های غذایی بخورید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نوشیدن 1٫5 لیتر آب، تقریبا 1٫5 ساعت قبل از خوردن غذا، گرسنگی را کمتر می­‌کند. کسانی که قبل از غذا آب می­‌خورند، نسبت به بقیه، طی یک دوره‌ی 12 هفته‌­ای 44% لاغرتر می­‌شوند.

 

در انتها اینکه: نوشیدن آب قبل از غذا می‌­تواند کمک کند کالری کمتری مصرف کنید. پس به جای نوشیدنی­‌های پرشکر، آب بنوشید.

 

حجم غذا خصوصا در رستوران­‌ها طی چند دهه‌ی اخیر، زیاد شده است. مردم وقتی ببینند غذای بیشتری جلوی آنهاست، ترغیب می­‌شوند که بیشتر بخورند و درنتیجه چا‌ق­‌تر می‌شوند. تحقیقی نشان داده است اگر حجم شام دو برابر شود، تا 30% کالری بیشتری وارد بدن می­‌شود. بنابراین اگر برای خودتان کمی کمتر غذا بکشید، باعث می‌شود کمتر بخورید و احتمالا متوجه تغییری هم نشوید.

 

در انتها اینکه: سهم غذای بیشتر با چاقی در ارتباط است. هرچه غذای بیشتری در بشقاب افراد باشد، امکان دارد بیشتر به خوردن ترغیب شوند.

 

 

چگونه لاغر شویم بدون ورزش

اگر به چیزی که می‌خورید توجه کنید، باعث می­‌شود کالری کمتری هم مصرف کنید. کسانی که در حین غذا خوردن تلویزیون می­‌بینند یا بازی کامپیوتری می­‌کنند، ممکن است متوجه نشوند چقدر غذا می‌خورند. همین موضوع می­‌تواند باعث پرخوری‌شان شود.

 

طبق بررسی‌ها کسانی که موقع غذا خوردن حواس‌شان به تلویزیون، گوشی و غیره است، 10% بیشتر از بقیه غذا ‌می‌خورند.

توجه نکردن به غذایی که می‌خورید، اثرات جانبی دیگری هم دارد، مثلا باعث می­‌شود در ادامه‌ی روز بیشتر به خوردن خوراکی‌ها تمایل پیدا کنید. مردمی که در کنار وسایل الکترونیکی غذا ‌می‌خورند، در وعده‌های بعدی هم نسبت به بقیه 20% بیشتر می­‌خورند.

 

در انتها اینکه: به چیزی که می‌خورید دقت کنید تا لاغری بدون رژیم و ورزش را تجربه کنید.

 

معمولا وقتی حرف از سلامتی ‌می‌شود، استرس و خواب را فراموش می­‌کنیم. ولی در حقیقت این دو تأثیر خیلی زیادی روی وزن و اشتها دارند. کمبود خواب می‌تواند نظم هورمو‌ن‌های مربوط به اشتها (گرلین و لپتین) را مختل کند. وقتی دچار استرس می‌شوید، هورمون دیگری که کورتیزول نام دارد هم افزایش پیدا می‌کند.

 

با مختل شدن کار این هورمون‌ها، احساس گرسنگی بیشتری می‌کنید و هوس می‌کنید که غذاهای ناسالم بخورید. کم‌خوابی و استرس می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت نوع2 و چاقی را هم افزایش بدهند.

 

 

شاید بتوان گفت بدترین ماده در رژیم غذایی ما شکر است. نوشیدنی­‌های شیرینی مثل نوشابه می­‌توانند خطر ابتلا به بیماری­‌های زیادی را افزایش بدهند. نوشیدنی­‌ها چون مثل مواد جامد احساس سیری ایجاد نمی­‌کنند، خطرناک هستند و باعث می­‌شوند کالری زیادی به واسطه مصرف زیاد آنها دریافت شود.

حذف این نوشیدنی­‌ها می­‌تواند در طولانی‌مدت به افزایش سلامتی­‌ کمک کند. حواس‌تان باشد که نوشابه را با آبمیوه جایگزین نکنید، چون میزان شکر موجود در آبمیوه هم بالاست. نوشیدنی­‌های جایگزین سالم، آب، قهوه و چای سبز هستند.

در انتها اینکه: نوشیدنی‌­های پرشکر باعث افزایش وزن و بیماری‌های زیادی می‌شوند. مغز به کالری مایعات، به اندازه‌ی جامدات واکنش نشان نمی­‌دهد و همین باعث می‌شود کالری بیشتری مصرف کنید.

 

یک حقه‌ی عجیب برای لاغری بدون رژیم و ورزش این است که از بشقاب قرمز استفاده کنید. حداقل برای فست‌فودها از این ترفند استفاده کنید. دلیل آن هم این است که ما در ناخودآگاه‌مان رنگ قرمز را به‌صورت یک علامت هشدار می‌شناسیم.

 

در انتها اینکه: بشقاب‌های قرمز می­‌توانند کمک کنند که غذای ناسالم کمتری بخورید. دلیلش هم این است که رنگ قرمز باعث ایجاد واکنش توقف در ما می‌شود.

عادات ساده‌ای وجود دارند که کمک می‌کنند وزن کم کنید. بعضی از این عادات نیازی به ورزش یا رژیم خاصی ندارند. می­‌توانید از بشقاب‌های کوچک­‌تر استفاده کنید، آب بخورید و جلوی تلویزیون یا کامپیوتر غذا نخورید. غذاهای حاوی پروتئین و فیبر چسبناک را هم در اولویت قرار بدهید.

انتظار نمی‌رود که همه‌ی اینها را با هم و در یک زمان امتحان کنید. ‌می‌توانید با یکی شروع کنید و بعد که تبدیل به عادت شد، به باقی گزینه‌ها هم بپردازید.

همیشه به یاد داشته باشید تغییرات کوچک در درازمدت، می‌توانند باعث تأثیرات بزرگی در زندگی‌ شوند. پس از همین امروز این تغییرات کوچک را شروع کنید.

 

منبع: authoritynutrition

 

قهوه محتوی کافئین است. کافئین پرمصرف‌ترین ماده‌ی فعال‌کننده‌ی روان (مواد شیمیایی که با تغییر عملکرد مغز، باعث تغییراتی در رفتار، ادراک و خلق می‌شوند) در جهان است. امروزه کافئین در بسیاری از مکمل‌های چربی‌سوز یافت می‌شود. همچنین کافئین می‌تواند چربی را از بافت چربی خارج کند و میزان سوخت‌وساز را افزایش دهد. اما آیا واقعا قهوه به کاهش وزن کمک می‌کند؟ در این مطلب درباره قهوه و لاغری صحبت خواهیم کرد.

اگر بعد از زایمان کاری برای کاهش وزنتان نکنید امکان دارد که بعد از 15 تا 20 سال دیگر دچار اضافه وزن بیش از حد یا چاقی مفرط شوید. اما باید توجه داشته باشید که برای کاهش وزن بعد از بارداری حداقل 9 ماه زمان لازم است. پس باید صبور باشید. در این مقاله ما 66 توصیه برایتان داریم تا شما را به تدریج به وزن اولیه‌تان برگرداند.

 

رژیم آب درمانی یکی از این نوع رژیم‌هاست. در این مقاله در مورد رژیم آب درمانی و خطرات احتمالی آن صحبت خواهیم کرد.

پرخوری، خوردن غذاهای چرب و بی‌ارزش، فست فود و نوشابه‌های رنگارنگ باعث شده وقتی در لباس‌فروشی پیراهنی را می‌پسندیم و به اتاق پرو می‌رویم، می‌بینیم که همه‌ چیز از سر آستین گرفته تا دکمه‌ی دوم و سوم به تن ما عالی است، اما چند دکمه‌ی روی شکم بسته نمی‌شوند و اگر زودتر به دادشان نرسیم یک انفجار شدید رخ خواهد داد.

در این مقاله قصد داریم مواردی را معرفی کنیم که بر اساس مطالعات انجام شده بهترین مواد برای سوزاندن و کاهش چربی هستند و می توانند به شما کمک کنند چربی بیشتری در شکم ذخیره نکنید.و همچنین چند روش برای کاهش وزن سریع را به شمااموزش میدهیم.

اگر از آن دسته افرادی هستید که از جمله‌ی معروف «من چاق نیستم، فقط استخون‌بندیم درشته»، زیاد استفاده می‌کنید؛ حتما این متن را بخوانید. چاقی یکی از معضلات سلامتی امروز در جهان است. چاقی تنها ظاهر شما را خراب نمی‌کند، بلکه بیماری‌هایی مختلفی مانند: دیابت، مشکلات قلبی‌عروقی، سرطان، سکته و غیره ایجاد می‌کند.

 با رژیم غذایی در کنار ورزش می‌توانید به اندام دلخواه‌تان دست یابید.  3 اصل مهم غذایی رژیم لاغری یک ماهه براساس پروتئین، بهترین غذاها و موارد مهم در این رژیم غذایی و همچنین یک برنامه غذایی مناسب برای رژیم لاغری یک ماهه آشنا خواهیم کرد

مصرف مواد غذایی سبب افزایش میزان کالری مصرفی روزانه و به تبع آن افزایش وزن خواهد شد. اما به نظر می‌رسد که دارچین خاصیتی دارد که می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کنم تا با خواص جادویی دارچین در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید و ببینید آیا لاغری با دارچین امکان‌پذیر است؟

تعداد کل امتیازات این مطلب 8

این مطلب را به اشتراک بگذارید

با عضویت در سایت از مطالب ویژه ، آخرین اخبار ، دانلودهای رایگان و امکانات ویژه بهره مند شوید

درباره سایت بیشتر بدانید

نشانی : تهران -سعادت آباد. ضلع جنوب شرقی میدان فرهنگ. پیوند 2–
اصفهان -میدان جمهوری اسلامی-خیابان رباط دوم-نرسیده به چهارراه باهنر-سمت چپ

تلفن تماس : 09120155416

ایمیل : info@keramatzade.com

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده می باشد و هرگونه کپی برداری غیر اخلاقی بوده و پیگرد قانونی دارد

طراحی سایت و سئو توسط گروه تخصصی آرمانیک | مشاوره تبلیغات اینترنتی توسط مدیر وب

چگونه لاغر شویم بدون ورزش
چگونه لاغر شویم بدون ورزش
10

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *