چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم

خواص دارویی و گیاهی

چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم
چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم

روند

تهیه یک پروپوزال یا هر یک از فصل های پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری گاهی یک چالش بزرگ میشود. از نوشتن بیان مسئله گرفته، تا طراحی فرضیه و تشریح روش تحقیق و سوالات پژوهش و مانند آن بصورتی که یکپارچه و جامع بتواند اهداف پژوهش را شرح دهد و در عین حال از منابع جدید 2017 – 2018 نیز بهره مند باشد، نیاز به بررسی و مطالعات فراوان و صرف وقت بسیار دارد. 

آنچه پی اچ دی پروپوزال برای شما انجام میدهد آموزش و مشاوره در سطحی است که بتوانید یک پروپوزال یا یک بخش از پایان نامه را بشکل قابل پذیرش و ضمانت شده ارائه دهید و منابع کافی برای دفاع از آن را در دست داشته باشید. تیم پژوهشی سایت پی اچ دی پروپوزال امکان ارائه سریع مشاوره را فراهم ساخته است.

آنچه ما در مشاوره و آموزش آن میکوشیم:

ـ طراحی جامع پروپوزال کارشناسی ارشد

چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم

ـ آموزش های فصل اول تا پنجم یک پایان نامه و رساله کامل

ـ تجزیه و تحلیل آماری داده ها با نرم افزارهای تحلیل آماری پیشرفته

SPSS – LISREL – EXPERT CHOICE – EVIEWS – MATLAB

ـ مشاوره پروپوزال دکتری با یک مشاور واقعی در مقطع دکتری

ـ طراحی پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی

ـ فصل دوم ( ادبیات و پیشینه تحقیق) با ارائه هایلایت برگزیده

ـ مشاوره نگارش مقاله خروجی پایان نامه

ـ ترجمه، ویرایش پایان نامه، اصلاح پروپوزال نیمه تمام و فصول، تایپ منابع متنی و آموزش های مرتبط

 

سرانجام با گذران دروس تحصیلی دانشگاه، محقق ملزم به دفاع از یک پایان نامه در مقطع ارشد یا دکتری است. انتخاب درس روش تحقیق و ارائه پروژه سمینار مقدمه نوشتن پایان نامه محسوب میشود. وقتی پروژه سمینار انجام شد، پروپوزال درس روش تحقیق دفاع شد و مطالعات تکمیلی درس روش تحقیق به نتیجه رسید، نوبت به انجام پایان نامه نهایی میرسد. پایان نامه گیاهیست که ریشه آن مقاله بیس است؛ با پیشنهاد موضوع تحقیق به انضمام مقاله یا مقالات بیس (Dissertation base article) و تایید و تصویب آن در گروه دانشکده و با ثبت نام در سایت ایرانداک و دریافت گواهی غیر تکراری بودن موضوع پایان نامه، نگارش پایان نامه شروع میشود. رسالت پی اچ دی پروپوزال آموزشی است؛ به درگاه آموزش ها بپیوندید.

پی اچ دی پروپوزال علاوه بر همراهی در انجام پایان نامه و پروپوزال رشته گرایش های مختلف دانشگاهی، امکان دانلود چند نمونه پروپوزال آماده روش تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و استاندارد، پیشینه و سوابق تحقیق، نمونه محتوای فصل دوم ادبیات تحقیق و ایبوک ها را در اختیار شما قرار میدهد.

در منوی دانلود سایت میتوانید به مجموعه منابع گردآوری شده در خصوص نمونه پروپوزال آماده درس روش تحقیق، سفارش پروپوزال مشابه، نمونه محتوای فصل دوم پایان نامه، نمونه پیشینه و سابقه تحقیق، پرسشنامه های استاندارد و محقق ساخته (Made Questionnaire)، نمونه پروژه های رایگان مدیریتی و انبوهی از جدیدترین کتابهای PDF و DOC مدیریتی دسترسی آزاد آنلاین داشته باشید.

اما مرحله پس از انتخاب موضوع پایان نامه و مقاله بیس، انجام پروپوزال (Proposal) و تکمیل قسمت های مختلف فرم پیشنهاد تحقیق میباشد. نوشتن پروپوزال یا همان پروپوزال نویسی ( به انگلیسی Research proposal ) به نقل از ویکی پدیا به معنی طرح پیشنهادی تحقیق است که اماده ساختنش وابسته به تکمیل اجزای مختلفی مانند، بیان مسئله، پرسش اصلی تحقیق، ضرورت و اهمیت تحقیق، پیشینه و سوابق تحقیق، اهداف تحقیق، سوالات تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، روش تجزیه و تحلیل آماری، روش گردآوری داده ها، مدل مفهومی پژوهش، نوآوری های پژوهشی پایان نامه و منابع و رفرنس های بکار رفته میباشد. با مرور یک نمونه پایان نامه کامل، آماده ساختن پایان نامه ساده تر میشود.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری و نوشتن و آماده ساختن پروپوزال پیشنهادی بدون دریافت نمونه های آماده و کسب مشاوره علمی میسر نیست. از آنجا که تهیه چند نمونه منابع پایان نامه از جمله پرسشنامه محقق ساخته استاندارد، پروپوزال های مشابه تکمیل شده، نمونه فصل مانند نمونه محتوای فصل دوم که ادبیات پژوهشی و چارچوب نظری و تئوریک تحقیق دانشگاهی را شامل میشود عموما با دشواری همراه است، سایت پی اچ دی پروپوزال، زیر مجموعه کتابخانه دیجیتال ایبوکا؛ بزرگترین مرجع منابع دانشگاهی آزاد کشور، نمونه منابع علمی برگزیده شامل نمونه پروپوزال های آماده در موضوعات مختلف (با تمرکز بر رشته گرایش های مدیریت، مهندسی صنایع، مدیریت آموزشی، بازرگانی، صنعتی، اجرایی، فناوری اطلاعات ،تجارت الکترونیک، مدیریت دولتی، مدیریت گردشگری و توریسم، مدیریت رسانه، تحول و نیز رشته گرایش های عمران، سازه مدیریت ساخت، حقوق، علوم ورزشی، علوم سیاسی و ارتباطات، جغرافیا و جامعه شناسی، روانشناسی و علوم تربیتی..) گردآوری نموده و امکان دانلود و دریافت آنلاین رایگان و غیر رایگان را آماده نموده است. 

فصل اول مقدمه پایان نامه و مشتی است نمونه خروار؛ اما چگونه فصل اول پایان نامه را بنویسیم؟ آیا فصل اول پایان نامه همان پروپوزال است و تفاوت پروپوزال فصل اول پایان نامه در چیست؟ اجزای فصل اول پایان نامه کدامند؟

چگونه فصل اول پایان نامه را بنویسیم؟

فصل اول پایان نامه همان پروپوزال است اما با تغییرات. نوشتن فصل اول مشابه نگارش پروپوزال است؛ بله ما در انجام فصل اول پایان نامه نمیتوانیم فرضیاتی که در پروپوزال نوشته شده را عوض کنیم، نمیتوانیم اهداف تحقیق، سوالات و ضرورت انجام تحقیق را تغییر دهیم؛ لذا مشابهات فصل اول با پروپوزال بسیار است. با اینحال پروپوزال هم قسمت هایی دارد که در فصل اول درج نمیشود مانند پیشینه و سوابق تحقیق

فصل دوم را چگونه بنویسیم؟ فصل دوم پایان نامه دارای ساختاری است که رعایت آن موجب اعتبار تحقیق میشود. برخی اصول فصل 2 عبارتند از:

ـ مقدمه مروری چارچوب نظری تحقیق

ـ تئوری و چارچوب نظری 

ـ بررسی مدلهای مفهومی مرتبط با شاخص های تحقیق و مدل مطرح شده در پروپوزال

ـ بررسی مروری شکاف تحقیق و ادبیات پژوهشی مرتبط

ـ پیشینه شامل سوابق داخلی و خارجی تحقیق

ـ جدول جمع بندی سابقه تحقیق

ـ نتیجه گیری از بندهای فوق

برای نوشتن فصل سوم پایان نامه که به فصل متدولوژی تحقیق یا روش شناسی تحقیق موسوم است، باید بدانیم پایان نامه در حوزه علوم اجتماعی و مدیریت از نوع کاربردی است. هر پژوهش باید بر حول یک مسأله اصلی، سازماندهی شود و این شرط کاربردی بودن تحقیق است. فصل روش شناسی تحقیق با مقدمه و  تعریف روش تحقیق در پایان نامه ارشد و یا دکتری شروع میشود. در این فصل جداول و نمودارها تفسیر روش شناسی تحقیق از اهمیت ویژه ای برخوردارند. آزمون هایی که محقق بنا به اجرایی سازی آن دارد در کنار ابزار گردآوری معرفی میشوند. با فرض اینکه پرسشنامه یا مصاحبه برای جمع آوری داده ها بکار میرود، باید به معرفی نوع پرسشنامه یا مصاحبه بپردازیم. اینکه پرسشنامه استاندارد خواهد بود یا محقق ساخته؛ اینکه مصاحبه بر چه اساسی است، ساختاریافته، نیمه ساختاریافته و یا نوع دیگریست باید تعیین و تبیین شود. تکنیک هایی که برای جمع آوری داده های پژوهش بکار میروند کدامند اینها باید روشن سازی گردد. در فصل سوم میتوانیم فرمول های آزمون ها را درج و پرسشنامه را ضمیمه کنیم.

وقتی پروپوزال را مینوشتم خوب میدانستم روزی باید داده هایی بدست بیاورم و آنها را تجزیه و تحلیل کنم تا از تحقیقم نتیجه ای بگیرم. حالا وقتش بود. در فصل چهارم پایان نامه باید پرسشنامه و مصاحبه را پیاده سازی میکردم و داده های بدست آمده را پس از طبقه بندی کردن به یک کارشناس تجزیه و تحلیل آماری میسپردم. تحقیق من را میشد با SPSS-LISREL-Minitab-TOPSIS-EVIEWS تحلیل کرد. آره خیلی عجیب بود. چون هر نرم افزاری را از بهر کاری ساختن. یعنی با لیزرل فقط میشه مدلسازی معادلات ساختاری رو پیاده سازی کرد و ایویوز هم فقط برای اقتصاد سنجی هست. حالا من با نمودارها و جداول و آمارها سر و کار داشتم. باید معانی داده ها و تحلیل ها را درک میکردم که بتوانم دفاع خوبی داشته باشم. شنیده ام که پی اچ دی پروپوزال آموزش های خوبی در این زمینه دارد پس بزن بریم.

پروپوزال روش تحقیق و نمونه های کامل و تکمیل شده آن میتواند کمک بزرگی برای انجام پروپوزال پایانی باشد.  به انبوهی از نمونه پروپوزال های آماده دسترسی آنلاین داشته باشید. برای دانلود صدها پروپوزال آماده در موضوعات متنوع اینجا کلیک کنید. تمام نمونه پروپوزال ها دارای مدل مفهومی، منابع، فرضیات، اهداف، بیان مسئله، روش تحقیق و تجزیه و تحلیل و … میباشند.

داشتن یک بسته کامل از مقالات یک نقش اساسی در ساده سازی نگارش پایان نامه و پروپوزال ایفا میکند. در این بخش از پی اچ دی پروپوزال به بسته های 20 تایی مقالات فارسی دسته بندی شده دسترسی کامل دارید. با بهره گیری از این مقالات خیلی بهتر میتوانید پروپوزال، پایان نامه، مقاله و سایر تحقیقات علمی را آماده سازی کنید. این مقالات اختصاصا برای نوشتن پایان نامه برگزیده شده اند و بسیار کاربردی هستند و صرفه زمانی خوبی برای شما خواهد داشت.

در قفسه های کتابخانه دیجیتال پی اچ دی پروپوزال (ایبوکا)، آنلاین میتوانید بهترین پرسشنامه های محقق ساخته و استاندارد را در دسترس داشته باشید و سفارش طراحی پرسشنامه محقق ساخته دهید.

انتخاب یک موضوع هوشمندانه نخستین قدم در شروع یک تحقیق عالمانه است. عنوان خوب پژوهش میتواند شما را تا انتهای پایان نامه، مقاله، تحقیق و سمینارتان خوشحال و با انرژی نگهدارد. انتخاب موضوع علاوه بر رعایت نکات فنی، نیاز به یک معماری کلمات و روانشناسی مفهومی دارد. پی اچ دی پروپوزال همیشه در جلسات مشاوره تاکید زیادی بر انتخاب اصولی عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری دارد.

برای دریافت چند عنوان رساله دکترا و هم ارشد با ما در ارتباط باشید..

 

 

محقق برای آماده ساختن تحقیق و پژوهش نیاز به منابع متقن دارد، ایبوک های لاتین از جمله منابع ارزشمند برای نگارش مقاله، پروژه، سمینار، پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله های دکتری محسوب میشوند که در پی اچ دی پروپوزال میتوانید به راحتی به مجموعه ایبوک های علمی مدیریتی دسترسی آزاد داشته باشید.چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم

پرسشنامه محقق ساخته Made questionnaire که دارای روایی Validity  و پایایی و اعتبار Reliability باشد معیار خوبی برای سنجش متغیرها و گویه های تحقیق محسوب میشود. طراحی پرسشنامه اهمیت بسیاری دارد. چون بخش روش تحقیق هر پژوهش کمی به ابزاری مانند پرسشنامه وابسته است. برای تهیه یک پرسشنامه محقق ساخته اصیل و معتبر با پی اچ دی پروپوزال تماس بگیرید.

پایگاه دانش آنلاین پی اچ دی پروپوزال


پروپوزال اپلای دکتری را چگونه بنویسیم


پروژه مدیریت و ارزیابی عملکرد BSC – EFQM

پروژه تبلیغات، بازاریابی، رقابت و عملکرد سازمان


پروژه توسعه محصول Triz – QFD


پروژه سیستم های اطلاعات مدیریت MIS

پروژه تدوین استراتژی مدیریت منابع انسانی


پروژه گردشگری فرهنگ و توسعه


مراحل انجام پروپوزال و پایان نامه

پروژه مبانی نظری برند و رفتار مصرف کننده


پیشنهاد طلایی


پروژه آسیب شناسی منابع انسانی


پروژه تفکر استراتژیک Strategic thinking


پروژه تولید به هنگام Just in time


مشاوره پایان نامه مدیریت


تبدیل متن جزوه کتاب درسی به فایل صوتی


مشاوران شریف انجام پایان نامه ارشد

دانلود رایگان نمونه پروپوزال مدیریت تمام گرایش


چگونه پروپوزال کارشناسی ارشد بنویسیم


پیشینه تحقیق را چطور بنویسیم


دلایل نوشتن پیشینه تحقیق


انواع روایی در روش تحقیق


مقیاس های اندازه گیری در پروپوزال


متغیرهای تحقیق


اهمیت پیشینه تحقیق در فصل دوم

اهم سرفصل های آموزشی تحقیق

نمونه پروپوزال برای پذیرش اپلای به زبان انگلیسی


نظریه داده بنیاد گراندد تئوری کدگذاری


پروپوزال مدیریت یا مدیریت پروپوزال ؟


ایران داک گنج ثبت پایان نامه پیشینه pishine


خرید آنلاین پروپوزال آماده رشته مدیریت


بهترین موسسه انجام پایان نامه


پروپوزال چیست؟


سفارش پروپوزال پایان نامه ارشد


نمونه مدل مفهومی پروپوزال مدیریت


چرخانه پروپوزال های آموزشی تکمیل شده

 هزینه نوشتن و انجام پروپوزال پایان نامه


راهنمای نوشتن مقاله علمی پژوهشی


فصل دوم پایان نامه را چگونه بنویسیم


مقاله بیس پایان نامه مدیریت


دانلود رایگان مقاله انگلیسی ISI


فرق بین مقاله و پایان نامه


معرفی ایبوک بهترین کتابهای مدیریت


فصل اول پایان نامه کارشناسی ارشد دکتری


روش انجام پایان نامه کارشناسی ارشد


دانلود پروپوزال کارشناسی ارشد مدیریت


پروپوزال نویسی مدیریت


پروپوزال روش تحقیق دکتری مدیریت


بیان مسئله خوب پروپوزال


۶ نکته کلیدی تهیه پروپوزال


مقاله بیس موضوع پایان نامه


مقاله پروپوزال پایان نامه ارشد مدیریت


جستجوی پروپوزال پرسشنامه پایان نامه


چگونه فصل اول پایان نامه را بنویسیم


اجزای تشکیل دهنده فصل اول پایان نامه


مقدمه فصل اول پایان نامه

پی اچ دی پروپوزال، مجمع مشاوران خصوصی رساله های کارشناسی ارشد و دکتری 

این مجمع با همکاری تنی چند از اساتید پژوهشگر رشته گرایش های متعدد دانشگاهی آماده ارائه خدمات مشاوره و آموزش و طراحی پروپوزال، فصول پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا میباشد. برخی از زمینه های همکاری عبارتند از:

ــ مشاوره طراحی پروپوزال ارشد و دکتری و نیز بندهای اختصاصی آن مانند طراحی مدل جامع

ــ مشاوره انجام پایان نامه و فصول آن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

ــ مشاوره طراحی پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آماری پیشرفته 

ــ کلیه آموزش های یک دفاع خوب از پایان نامه ارشد و دکتری

روند

تهیه یک پروپوزال یا هر یک از فصل های پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری گاهی یک چالش بزرگ میشود. از نوشتن بیان مسئله گرفته، تا طراحی فرضیه و تشریح روش تحقیق و سوالات پژوهش و مانند آن بصورتی که یکپارچه و جامع بتواند اهداف پژوهش را شرح دهد و در عین حال از منابع جدید 2017 – 2018 نیز بهره مند باشد، نیاز به بررسی و مطالعات فراوان و صرف وقت بسیار دارد. 

آنچه پی اچ دی پروپوزال برای شما انجام میدهد آموزش و مشاوره در سطحی است که بتوانید یک پروپوزال یا یک بخش از پایان نامه را بشکل قابل پذیرش و ضمانت شده ارائه دهید و منابع کافی برای دفاع از آن را در دست داشته باشید. تیم پژوهشی سایت پی اچ دی پروپوزال امکان ارائه سریع مشاوره را فراهم ساخته است.

آنچه ما در مشاوره و آموزش آن میکوشیم:

ـ طراحی جامع پروپوزال کارشناسی ارشد

چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم

ـ آموزش های فصل اول تا پنجم یک پایان نامه و رساله کامل

ـ تجزیه و تحلیل آماری داده ها با نرم افزارهای تحلیل آماری پیشرفته

SPSS – LISREL – EXPERT CHOICE – EVIEWS – MATLAB

ـ مشاوره پروپوزال دکتری با یک مشاور واقعی در مقطع دکتری

ـ طراحی پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی

ـ فصل دوم ( ادبیات و پیشینه تحقیق) با ارائه هایلایت برگزیده

ـ مشاوره نگارش مقاله خروجی پایان نامه

ـ ترجمه، ویرایش پایان نامه، اصلاح پروپوزال نیمه تمام و فصول، تایپ منابع متنی و آموزش های مرتبط

 

سرانجام با گذران دروس تحصیلی دانشگاه، محقق ملزم به دفاع از یک پایان نامه در مقطع ارشد یا دکتری است. انتخاب درس روش تحقیق و ارائه پروژه سمینار مقدمه نوشتن پایان نامه محسوب میشود. وقتی پروژه سمینار انجام شد، پروپوزال درس روش تحقیق دفاع شد و مطالعات تکمیلی درس روش تحقیق به نتیجه رسید، نوبت به انجام پایان نامه نهایی میرسد. پایان نامه گیاهیست که ریشه آن مقاله بیس است؛ با پیشنهاد موضوع تحقیق به انضمام مقاله یا مقالات بیس (Dissertation base article) و تایید و تصویب آن در گروه دانشکده و با ثبت نام در سایت ایرانداک و دریافت گواهی غیر تکراری بودن موضوع پایان نامه، نگارش پایان نامه شروع میشود. رسالت پی اچ دی پروپوزال آموزشی است؛ به درگاه آموزش ها بپیوندید.

پی اچ دی پروپوزال علاوه بر همراهی در انجام پایان نامه و پروپوزال رشته گرایش های مختلف دانشگاهی، امکان دانلود چند نمونه پروپوزال آماده روش تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و استاندارد، پیشینه و سوابق تحقیق، نمونه محتوای فصل دوم ادبیات تحقیق و ایبوک ها را در اختیار شما قرار میدهد.

در منوی دانلود سایت میتوانید به مجموعه منابع گردآوری شده در خصوص نمونه پروپوزال آماده درس روش تحقیق، سفارش پروپوزال مشابه، نمونه محتوای فصل دوم پایان نامه، نمونه پیشینه و سابقه تحقیق، پرسشنامه های استاندارد و محقق ساخته (Made Questionnaire)، نمونه پروژه های رایگان مدیریتی و انبوهی از جدیدترین کتابهای PDF و DOC مدیریتی دسترسی آزاد آنلاین داشته باشید.

اما مرحله پس از انتخاب موضوع پایان نامه و مقاله بیس، انجام پروپوزال (Proposal) و تکمیل قسمت های مختلف فرم پیشنهاد تحقیق میباشد. نوشتن پروپوزال یا همان پروپوزال نویسی ( به انگلیسی Research proposal ) به نقل از ویکی پدیا به معنی طرح پیشنهادی تحقیق است که اماده ساختنش وابسته به تکمیل اجزای مختلفی مانند، بیان مسئله، پرسش اصلی تحقیق، ضرورت و اهمیت تحقیق، پیشینه و سوابق تحقیق، اهداف تحقیق، سوالات تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، روش تجزیه و تحلیل آماری، روش گردآوری داده ها، مدل مفهومی پژوهش، نوآوری های پژوهشی پایان نامه و منابع و رفرنس های بکار رفته میباشد. با مرور یک نمونه پایان نامه کامل، آماده ساختن پایان نامه ساده تر میشود.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری و نوشتن و آماده ساختن پروپوزال پیشنهادی بدون دریافت نمونه های آماده و کسب مشاوره علمی میسر نیست. از آنجا که تهیه چند نمونه منابع پایان نامه از جمله پرسشنامه محقق ساخته استاندارد، پروپوزال های مشابه تکمیل شده، نمونه فصل مانند نمونه محتوای فصل دوم که ادبیات پژوهشی و چارچوب نظری و تئوریک تحقیق دانشگاهی را شامل میشود عموما با دشواری همراه است، سایت پی اچ دی پروپوزال، زیر مجموعه کتابخانه دیجیتال ایبوکا؛ بزرگترین مرجع منابع دانشگاهی آزاد کشور، نمونه منابع علمی برگزیده شامل نمونه پروپوزال های آماده در موضوعات مختلف (با تمرکز بر رشته گرایش های مدیریت، مهندسی صنایع، مدیریت آموزشی، بازرگانی، صنعتی، اجرایی، فناوری اطلاعات ،تجارت الکترونیک، مدیریت دولتی، مدیریت گردشگری و توریسم، مدیریت رسانه، تحول و نیز رشته گرایش های عمران، سازه مدیریت ساخت، حقوق، علوم ورزشی، علوم سیاسی و ارتباطات، جغرافیا و جامعه شناسی، روانشناسی و علوم تربیتی..) گردآوری نموده و امکان دانلود و دریافت آنلاین رایگان و غیر رایگان را آماده نموده است. 

فصل اول مقدمه پایان نامه و مشتی است نمونه خروار؛ اما چگونه فصل اول پایان نامه را بنویسیم؟ آیا فصل اول پایان نامه همان پروپوزال است و تفاوت پروپوزال فصل اول پایان نامه در چیست؟ اجزای فصل اول پایان نامه کدامند؟

چگونه فصل اول پایان نامه را بنویسیم؟

فصل اول پایان نامه همان پروپوزال است اما با تغییرات. نوشتن فصل اول مشابه نگارش پروپوزال است؛ بله ما در انجام فصل اول پایان نامه نمیتوانیم فرضیاتی که در پروپوزال نوشته شده را عوض کنیم، نمیتوانیم اهداف تحقیق، سوالات و ضرورت انجام تحقیق را تغییر دهیم؛ لذا مشابهات فصل اول با پروپوزال بسیار است. با اینحال پروپوزال هم قسمت هایی دارد که در فصل اول درج نمیشود مانند پیشینه و سوابق تحقیق

فصل دوم را چگونه بنویسیم؟ فصل دوم پایان نامه دارای ساختاری است که رعایت آن موجب اعتبار تحقیق میشود. برخی اصول فصل 2 عبارتند از:

ـ مقدمه مروری چارچوب نظری تحقیق

ـ تئوری و چارچوب نظری 

ـ بررسی مدلهای مفهومی مرتبط با شاخص های تحقیق و مدل مطرح شده در پروپوزال

ـ بررسی مروری شکاف تحقیق و ادبیات پژوهشی مرتبط

ـ پیشینه شامل سوابق داخلی و خارجی تحقیق

ـ جدول جمع بندی سابقه تحقیق

ـ نتیجه گیری از بندهای فوق

برای نوشتن فصل سوم پایان نامه که به فصل متدولوژی تحقیق یا روش شناسی تحقیق موسوم است، باید بدانیم پایان نامه در حوزه علوم اجتماعی و مدیریت از نوع کاربردی است. هر پژوهش باید بر حول یک مسأله اصلی، سازماندهی شود و این شرط کاربردی بودن تحقیق است. فصل روش شناسی تحقیق با مقدمه و  تعریف روش تحقیق در پایان نامه ارشد و یا دکتری شروع میشود. در این فصل جداول و نمودارها تفسیر روش شناسی تحقیق از اهمیت ویژه ای برخوردارند. آزمون هایی که محقق بنا به اجرایی سازی آن دارد در کنار ابزار گردآوری معرفی میشوند. با فرض اینکه پرسشنامه یا مصاحبه برای جمع آوری داده ها بکار میرود، باید به معرفی نوع پرسشنامه یا مصاحبه بپردازیم. اینکه پرسشنامه استاندارد خواهد بود یا محقق ساخته؛ اینکه مصاحبه بر چه اساسی است، ساختاریافته، نیمه ساختاریافته و یا نوع دیگریست باید تعیین و تبیین شود. تکنیک هایی که برای جمع آوری داده های پژوهش بکار میروند کدامند اینها باید روشن سازی گردد. در فصل سوم میتوانیم فرمول های آزمون ها را درج و پرسشنامه را ضمیمه کنیم.

وقتی پروپوزال را مینوشتم خوب میدانستم روزی باید داده هایی بدست بیاورم و آنها را تجزیه و تحلیل کنم تا از تحقیقم نتیجه ای بگیرم. حالا وقتش بود. در فصل چهارم پایان نامه باید پرسشنامه و مصاحبه را پیاده سازی میکردم و داده های بدست آمده را پس از طبقه بندی کردن به یک کارشناس تجزیه و تحلیل آماری میسپردم. تحقیق من را میشد با SPSS-LISREL-Minitab-TOPSIS-EVIEWS تحلیل کرد. آره خیلی عجیب بود. چون هر نرم افزاری را از بهر کاری ساختن. یعنی با لیزرل فقط میشه مدلسازی معادلات ساختاری رو پیاده سازی کرد و ایویوز هم فقط برای اقتصاد سنجی هست. حالا من با نمودارها و جداول و آمارها سر و کار داشتم. باید معانی داده ها و تحلیل ها را درک میکردم که بتوانم دفاع خوبی داشته باشم. شنیده ام که پی اچ دی پروپوزال آموزش های خوبی در این زمینه دارد پس بزن بریم.

پروپوزال روش تحقیق و نمونه های کامل و تکمیل شده آن میتواند کمک بزرگی برای انجام پروپوزال پایانی باشد.  به انبوهی از نمونه پروپوزال های آماده دسترسی آنلاین داشته باشید. برای دانلود صدها پروپوزال آماده در موضوعات متنوع اینجا کلیک کنید. تمام نمونه پروپوزال ها دارای مدل مفهومی، منابع، فرضیات، اهداف، بیان مسئله، روش تحقیق و تجزیه و تحلیل و … میباشند.

داشتن یک بسته کامل از مقالات یک نقش اساسی در ساده سازی نگارش پایان نامه و پروپوزال ایفا میکند. در این بخش از پی اچ دی پروپوزال به بسته های 20 تایی مقالات فارسی دسته بندی شده دسترسی کامل دارید. با بهره گیری از این مقالات خیلی بهتر میتوانید پروپوزال، پایان نامه، مقاله و سایر تحقیقات علمی را آماده سازی کنید. این مقالات اختصاصا برای نوشتن پایان نامه برگزیده شده اند و بسیار کاربردی هستند و صرفه زمانی خوبی برای شما خواهد داشت.

در قفسه های کتابخانه دیجیتال پی اچ دی پروپوزال (ایبوکا)، آنلاین میتوانید بهترین پرسشنامه های محقق ساخته و استاندارد را در دسترس داشته باشید و سفارش طراحی پرسشنامه محقق ساخته دهید.

انتخاب یک موضوع هوشمندانه نخستین قدم در شروع یک تحقیق عالمانه است. عنوان خوب پژوهش میتواند شما را تا انتهای پایان نامه، مقاله، تحقیق و سمینارتان خوشحال و با انرژی نگهدارد. انتخاب موضوع علاوه بر رعایت نکات فنی، نیاز به یک معماری کلمات و روانشناسی مفهومی دارد. پی اچ دی پروپوزال همیشه در جلسات مشاوره تاکید زیادی بر انتخاب اصولی عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری دارد.

برای دریافت چند عنوان رساله دکترا و هم ارشد با ما در ارتباط باشید..

 

 

محقق برای آماده ساختن تحقیق و پژوهش نیاز به منابع متقن دارد، ایبوک های لاتین از جمله منابع ارزشمند برای نگارش مقاله، پروژه، سمینار، پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله های دکتری محسوب میشوند که در پی اچ دی پروپوزال میتوانید به راحتی به مجموعه ایبوک های علمی مدیریتی دسترسی آزاد داشته باشید.چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم

پرسشنامه محقق ساخته Made questionnaire که دارای روایی Validity  و پایایی و اعتبار Reliability باشد معیار خوبی برای سنجش متغیرها و گویه های تحقیق محسوب میشود. طراحی پرسشنامه اهمیت بسیاری دارد. چون بخش روش تحقیق هر پژوهش کمی به ابزاری مانند پرسشنامه وابسته است. برای تهیه یک پرسشنامه محقق ساخته اصیل و معتبر با پی اچ دی پروپوزال تماس بگیرید.

پایگاه دانش آنلاین پی اچ دی پروپوزال


پروپوزال اپلای دکتری را چگونه بنویسیم


پروژه مدیریت و ارزیابی عملکرد BSC – EFQM

پروژه تبلیغات، بازاریابی، رقابت و عملکرد سازمان


پروژه توسعه محصول Triz – QFD


پروژه سیستم های اطلاعات مدیریت MIS

پروژه تدوین استراتژی مدیریت منابع انسانی


پروژه گردشگری فرهنگ و توسعه


مراحل انجام پروپوزال و پایان نامه

پروژه مبانی نظری برند و رفتار مصرف کننده


پیشنهاد طلایی


پروژه آسیب شناسی منابع انسانی


پروژه تفکر استراتژیک Strategic thinking


پروژه تولید به هنگام Just in time


مشاوره پایان نامه مدیریت


تبدیل متن جزوه کتاب درسی به فایل صوتی


مشاوران شریف انجام پایان نامه ارشد

دانلود رایگان نمونه پروپوزال مدیریت تمام گرایش


چگونه پروپوزال کارشناسی ارشد بنویسیم


پیشینه تحقیق را چطور بنویسیم


دلایل نوشتن پیشینه تحقیق


انواع روایی در روش تحقیق


مقیاس های اندازه گیری در پروپوزال


متغیرهای تحقیق


اهمیت پیشینه تحقیق در فصل دوم

اهم سرفصل های آموزشی تحقیق

نمونه پروپوزال برای پذیرش اپلای به زبان انگلیسی


نظریه داده بنیاد گراندد تئوری کدگذاری


پروپوزال مدیریت یا مدیریت پروپوزال ؟


ایران داک گنج ثبت پایان نامه پیشینه pishine


خرید آنلاین پروپوزال آماده رشته مدیریت


بهترین موسسه انجام پایان نامه


پروپوزال چیست؟


سفارش پروپوزال پایان نامه ارشد


نمونه مدل مفهومی پروپوزال مدیریت


چرخانه پروپوزال های آموزشی تکمیل شده

 هزینه نوشتن و انجام پروپوزال پایان نامه


راهنمای نوشتن مقاله علمی پژوهشی


فصل دوم پایان نامه را چگونه بنویسیم


مقاله بیس پایان نامه مدیریت


دانلود رایگان مقاله انگلیسی ISI


فرق بین مقاله و پایان نامه


معرفی ایبوک بهترین کتابهای مدیریت


فصل اول پایان نامه کارشناسی ارشد دکتری


روش انجام پایان نامه کارشناسی ارشد


دانلود پروپوزال کارشناسی ارشد مدیریت


پروپوزال نویسی مدیریت


پروپوزال روش تحقیق دکتری مدیریت


بیان مسئله خوب پروپوزال


۶ نکته کلیدی تهیه پروپوزال


مقاله بیس موضوع پایان نامه


مقاله پروپوزال پایان نامه ارشد مدیریت


جستجوی پروپوزال پرسشنامه پایان نامه


چگونه فصل اول پایان نامه را بنویسیم


اجزای تشکیل دهنده فصل اول پایان نامه


مقدمه فصل اول پایان نامه

پی اچ دی پروپوزال، مجمع مشاوران خصوصی رساله های کارشناسی ارشد و دکتری 

این مجمع با همکاری تنی چند از اساتید پژوهشگر رشته گرایش های متعدد دانشگاهی آماده ارائه خدمات مشاوره و آموزش و طراحی پروپوزال، فصول پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا میباشد. برخی از زمینه های همکاری عبارتند از:

ــ مشاوره طراحی پروپوزال ارشد و دکتری و نیز بندهای اختصاصی آن مانند طراحی مدل جامع

ــ مشاوره انجام پایان نامه و فصول آن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

ــ مشاوره طراحی پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آماری پیشرفته 

ــ کلیه آموزش های یک دفاع خوب از پایان نامه ارشد و دکتری

 

در این جا به محتوای کلی پایان نامه برای نگارش میپردازیم…

محتوای فصل یک ممکن است در برخی از دانشگاه ها تفاوت هایی داشته باشد. اما معمولاً محتوای فصل یک به ترتیب زیر است:چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم

در برخی از دانشگاه ها تاکید بر این است که محدودیت های تحقیق نیز در همین فصل نوشته شود.

در برخی از دانشگاه نیز بر نوشتن مبانی نظری تحقیق در این بخش تاکید دارند.

 

فهرست منابع شامل کلیه منابعی است که به نحوی در پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته اند. منبع نویسی دارای چند روش مشخص می باشد و ممکن است روش های مختلفی برای نوشتن فهرست منابع در دانشگاه های مختلف مورد تاکید قرار گیرد. برای نمونه به یکی از روش های رایج و مورد استفاده را شرح می دهیم:

تمامی منابعی که به نحوی در پژوهش مورد استفاده قرار گرفته اند، باید در این قسمت به صورت فهرست الفبا در دو بخش ابتدا فارسی و سپس لاتین ارایه گردد.

منابع ارایه شده باید مستقیماً مورد استفاده قرار گرفته باشند و از ذکر منبع در داخل منابع دیگر (منبع در منبع) اجتناب شود.

شماره گذاری صفحات منابع نیز در ادامه فصول، ادامه می یابد و آخرین صفحه شماره عددی صفحات پایان نامه به آخرین صفحه فهرست منابع اختصاص دارد.

منبع: شهریار مرزبان _ دانشجوی دکتری تخصصی

 

 

 

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .

مشاوره رایگان بصورت حضوری و غیر حضوری . . .

مشاوره رایگان بصورت حضوری و غیر حضوری . . .


ایمیل *

عضو کانال تلگرام ما شوید و هر روز خود را با انرژی مثبت شروع کنید.

عضو اینستاگرام ما شوید و هر روز خود را با انرژی مثبت شروع کنید.

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .

مشاوره و آموزش اختصاصی توسط اساتید و پژوهشگران برتر . . .


ایمیل *

تمام تلاش ما بر این است که علاوه بر مقالات و آثار تهیه شده توسط گروه آموزشی علم ما، فقط مقالات رایگان و آثار فاقد حق نشر را بر روی سایت جهت استفاده عموم قرار دهیم. در صورت مشاهده اثری که دارای حق نشر می‌باشد، از طریق بخش «تماس با ما»  به مدیران گروه آموزشی علم ما دهید تا نسبت به حذف آن سریعا اقدام شود.

فصل دوم را می توان سنگ زیرین پایان نامه و مبنای طرح نظری پژوهش معرفی کرد که معمولا به عنوان وظيفه اي تحميلي با کپي برداري همراه است
هر چند این فصل در تحقیقات کیفی و کمی نسبتا کاربرد های متفاوتی دارد اما نشان دهنده موجه بودن پایان نامه یا پژوهش می باشد
در پایان نامه های کمی مبانی نظری مشخص کننده مسیر و اهداف تحقیق است در حالی که در نوعی کیفی این فصل بیشتر نشان دهنده تحقیقات مرتبط است و الزامی ندارد که مسیر و هدف دهنده پایان نامه باشد.
معمولا” از فصل دوم پایان نامه تحت عناوینی چون “بررسی مبانی تحقیق”، “بررسی مبانی نظری پژوهش” یا “بررسی ادبیات موضوع” و… نام برده می شود و تقریبا” بخش زیادی از پایان نامه را به خود اختصاص می دهد. معمولا” دانشجویان این فصل را ساده ترین بخش کار پایان نامه قلمداد می نمایند چرا که معتقدند با جستجوی کلیدواژه های تحقیق در اینترنت می توانند مطالب آماده ای را پیدا نمایند و فقط لازم است که این مطالب در کنار یکدیگر قرار بگیرند. این در حالیست که این تصور، تصور اشتباهی بوده و اهمیت تدوین درست فصل ۲ کمتر از سایر فصل های پایان نامه نیست. در اینجا، نکاتی جهت تدوین درست فصل ۲ ارائه می گردد.
مشکلی که در پایان نامه های دانشجویان به کرات مشاهده شده است, نگارش فصل دو بر اساس نوشته های پایان نامه های دیگر است. به شکلی که در تجزیه مطالب آورده های بسیار مناسبی مشاهده می شود اما در ترکیب الگوی مناسب و سیر تکامل و منسجمی مشاهده نمی شود.
بهترین توصیه برای افرادی که قصد دارند پایان نامه مطلوبی داشته باشند این است که فصل ۲ یا مبانی نظری خود را حداقل ۳ بار نگارش نمایند.
بار اول : جمع آوري تعاريف – مباني به صورت فیش نويسي شده يا نگارش شده در فايل هاي استانداردی که قابلیت فراخوانی داشته باشد
بار دوم : مطالعه بخش هاي جمع شده و استفاده از جدول یا طرحی مشخص براي چينش اين داده هاي اطلاعاتي به صورت ستون فقرات ماهي وار(مطالب اصلي به فرعي مشخص شده و مطالب اصلي نيز به صورت روابط منطقی به هم مرتبط باشند). لازم به توضيح است دارا بودن فلسفه فکري صحيح براي سازمان دهي اين فصل شناخت و اشراف نسبتا مطلوب پژوهشگر را مي طلبد)
بار سوم :روايت مباني جمع آوري شده از زبان خود پژوهشگر و خلاصه سازي به صورت جداول و شکل ها براي استفاده از خلاقيت هاي فردي در نگارش مطالب نسبتا تکراري
لازم است محقق در فصل ۲(بخش اول)، تشابه ها و تفاوت های معنایی احتمالی کلیدواژه های تحقیق خود را با مفاهیم هم خانواده مشخص نماید. مثلا”، کسی که قرار است در موضوع انگیزش به مطالعه بپردازد باید تفاوت ها و تشابه های آنرا با مفهوم رضایت شغلی مشخص نماید.
هر چقدر محقق در فصل ۲، بتواند تحقیقات بیشتری را مورد مطالعه قرار دهد و تئوری های بیشتری را ملاحظه نماید کار وی در فصل ۵ که باید به بحث و تبیین نتایج تحقیق خود پرداخته و مشابهت ها و تفاوت های یافته های خود را با تحقیقات مشابه بیان نماید، آسان تر خواهد بود. همچنین، محقق باید بتواند با بهره گیری از نظریه های موجود، یافته های تحقیق خود را توضیح دهد و بیان نماید چرا نتیجه تحقیق به چنین یافته هایی ختم گردیده است. یعنی دقیقا فصل دوم، باید بیس و شالوده مطالب اصلی شما در فصل ۴و۵ یعنی تجزیه و تحلیل یافته ها و بحث و نتیجه گیری باشد.
در فصل ۲ مطالب باید منسجم بوده و معنا و منظور واحدی را دنبال نماید یعنی مطالب قبل و بعد باید مکمل همدیگر بوده و با یکدیگر در ارتباط باشد بگونه ای که هر کسی آنرا مطالعه نماید به هدفمندی مطالب پی برده و منظور نویسنده را از مطالب ارائه شده درک نماید.
قاعده بر آن است که با خاتمه یک پاراگراف، رفرنس یا رفرنس های مطالب آن پاراگراف بر اساس روش های استاندارد( که در حال حاضر معمولا” روش APA است) در انتهای پاراگراف یا انتهای هر جمله داده شود.(به فایل مربوط به آموزش رفرنس دهی مراجعه شود.)

در زمینه بررسی پیشینه پژوهش و مربوط ساختن یافته ها به اطلاعات دیگر، باید گفت :
پژوهش امری گروهی است . هر مطالعه ضمن آن که مبتنی بر مطالعات قبلی است ، خود نیز مقدمه و پایه ای برای مطالعات بعدی است . هر قدر تعداد ارتباط ها و پیوند های ممکن یک مطالعه با مطالعات قبلی و تئوری های موجود بیشتر باشد ، اهمیت و سهم آن مطالعه در بسط دانش آدمی بیشتر خواهد بود .
این پرسش مطرح است که اندیشه ها و مفاهیم اصلی پژوهش از کجا می آید و چگونه می توان آن ها را برای تدوین فرضیه با یکدیگر ربط داد . این اندیشه ها و مفاهیم تا حدودی از تفکر خود پژوهشگر و در حد قابل توجهی نیز از کارهای قبلی که نوشته ها ، ادبیات ، یا نشریات پژوهشی نامیده می شود ، استخراج می گردد… حتی در مواردی که نیاز به اجرای پژوهش های ابتکاری ، نوین و اصیل باشد ، باید کارهای گذشته مورد بررسی قرار گیرد تا از تکرار آن ها پرهیز شود .
مهم تر آن که ، کارهای قبلی در حقیقت نقطه جهشی است برای کارهایی که هم باید مبتنی بر آن باشد و هم آن را گسترش دهد . از این گذشته ، بررسی دقیق مطالعات عمده در یک زمینه مورد علاقه می تواند از لحاظ کمک به تفسیر یافته های قبلی ، انتخاب بین توضیحات متفاوت ، یا نشان دادن کاربرد های مفید نیز رهنمود های با ارزشی در اختیار پژوهشگر قرار داده ، همپوشی ها ، تنگناها و شکاف های موجود در یک زمینه خاص را روشن سازد .بنابراین یکی از وظایف محقق در فصل دوم پایان نامه ، بررسی پیشینه تحقیق – ارزشیابی ، نقدو بررسی انتقادی و تفسیر و تحلیل موضوعات ، نظریات و تحقیقات به عمل آمده در حوزه های مشابه عنوان پژوهش و مقایسه نظرات و تحقیقات مختلف با همدیگر به منظور افزایش آگاهی های پژوهشگر در جهت انجام تحقیق خاص مورد نظر او و ارائه فرضیاتی سنجیده می باشد .برای این منظور لازم است به بررسی و تجزیه و تحلیل مقالات، پایان نامه ها، کتب و … که در داخل یا خارج از کشور انجام شده است، بپردازید.
لذا ضروری است پژوهشگر در هنگام بررسی پیشینه پژوهش ، پیوسته این امر را وجهه نظر خویش قرار دهد و مطالب و موضوعات مربوطه را به گونه ای تنظیم و تلقین نماید و آن ها را به شکلی مورد مقایسه و تحلیل و تفسیر قرار دهد که به هدف مذکور نائل آید .
به عبارت ساده تر ، محقق باید از خود بپرسد که آیا شکل تنظیم پیشینه پژوهش به گونه ای است که وی بتواند استفادۀ قابل توجهی از آن در انجام پژوهش خود و در ارائه فرضیات و یا سوالات تحقیق به عمل آورد .
در چنین حالتی است که پژوهشگر ملاحظه می کند راجع به بعضی جزئیات علمی نظریات خاصی ارائه نشده و یا در قسمت هایی از آن ها خلأ هایی به چشم می خورد ، و یا آن که در بعضی از تحقیقات از روش های تحقیقی خاصی نظیر توصیفی استفاده شده ، ابزار گرد آوری اطلاعات خاص نظیر پرسشنامه ، جامعه و نمونه آماری بخصوصی انتخاب گردیده است ، و لذا در چنین حالتی نیز محقق می تواند با مقایسه مجموعه تحقیقات مشابه ، نتیجه گیری لازم را به عمل آورد و حتی خواهد توانست در پژوهش خود موارد لازم را ، که چه بسا در پژوهش های قبل نادیده انگاشته شده ، لحاظ نماید و عمدتا ً میزان تمرکز آن ها را بر موضوعات خاص و یا روش های بخصوصی کشف نماید ، در مورد میزان وصول هر تحقیق به اهدافش قضاوت کند و بر این اساس تحقیق خود را تنظیم نماید .
لذا چه خوب است که پژوهشگر بتواند در جدولی نام محقق ، سال تحقیق، عنوان تحقیق ، روش تحقیق ، جامعه ونمونه آماری ، ابزار جمع آوری اطلاعات و نتایج را پشت سر هم ذکر نماید که در کنار توضیحاتی که در این موارد می نویسد ، با یک نگاه به این جدول بتواند نتیجه گیری لازم را به عمل آورد و با سهولت بیشتری خوانندگان را متوجه این نکته سازد که غالب تحقیقات مشابه انجام شده متمرکز برچه مواردی بوده اند .

 

در قسمت اول عمدتا ً بر بررسی نظریاتی که در زمینه عنوان تحقیق و مولفه ها و ابعاد و جواب تشکیل دهنده آن ، توسط دانشمندان مختلف داخل و خارج کشور ارائه گردیده ، متمرکز می باشد باید بسیار دقت شود که در این بخش از یک سری کلی گویی های بی مورد راجع به عنوان تحقیق ، که می توان از کتب مختلف استخراج نمود ، و مطالب و موضوعات قطعه قطعه ای که بدون نظم و وحدت منطقی در کنار هم وصله گونه قرار داده می شوند احتراز کرد .
در قسمت دوم که می توان عناوینی نظیر بررسی تحقیقات مشابه ، را به آن اختصاص داد ، شرحی از تحقیقاتی را شامل می شود که در قالب پایان نامه ها و طرح های پژوهشی و مواردی ازاین قبیل انجام شده است .
آن چه که در مقام جمع بندی نظریات نویسندگان در مورد فصل دوم پایان نامه می توان اظهار داشت آن است که علی رغم آن که عناوین پیشنهاد شده توسط آنان برای این فصل ظاهرا ً اندکی متفاوت به نظر می آید ، اما عنوان « پیشینۀ تحقیق برای آن مناسب است ، اگر چه عناوین دیگر نظیر « پیشینه کاوی » «ادبیات تحقیق » « سابقه تحقیق » ، « سابقه موضوع تحقیق » و «تاریخچه تحقیق » ، نیز مناسب به نظر می آیند .
البته عناوینی مانند « بررسی کتب و نشریات » پیشنهاد نمی شود ، زیرا فصل دوم فقط به بررسی کتاب ها و نشریات نمی پردازد ، بلکه پایان نامه ها و طرح های پژوهشی منتشر نشده را نیز در بر می گیرد .
از طرف دیگر ، از نظر محتوایی این فصل به بررسی کلیه متون و منابع مربوط به موضوع تحقیق که تا زمان اجرا و انجام تحقیق به رشته تحریر در آمده اند ، می پردازد ؛ اما این بررسی کردن فقط شامل مرور و خلاصه نمودن آنها نمی باشد .
توجه قطعی به این نکته مهم است که دیگران در نظریات و تحقیقات خود چه مواردی را مطرح ساخته و انجام داده اند ، تا آن که از موارد قابل استفاده برای انجام تحقیق مورد نظر پژوهشگر ، الهام گرفته شود و بهره مناسب به عمل آید و از جانب دیگر مشخص شود که دیگران در نظریات و تحقیقات خود چه مواردی را مطرح نساخته و انجام نداده اند ، یا آن که آن تحقیقات از چه محدودیت های خاصی متاثر بوده است ، تا حتی المقدور تلاش شود که در تحقیق جدید آن موارد مطرح گردد و تحقیقاتی در زمینه های جدید انجام شود و محدودیت های قبلی به نوعی رفع شود .
بدیهی است رسیدن به چنین هدفی نیز با فیش برداری و خلاصه نمودن تعدادی منبع امکان پذیر نخواهد بود . شاید مبالغه نباشد اگر گفته شود یکی از اشتباهات دانشجویان همین است که با ذکر خلاصه چند موضوع از چند منبع و پشت سر هم ردیف نمودن آنها وظیفه خود را خاتمه یافته تصور می کنند .
حال آن که لازم است پایان نامه ، یک مجموعۀ واحد ، منسجم و هماهنگ قلمداد گردد که تمام اجزاء و فصول ان مکمل یکدیگر بوده و همه در راستای تحقق اهداف رساله و یا پایان نامه عمل می کنند ، حال باید این سوال را مطرح ساخت که خلاصه کردن و کنار هم قرار دادن چه مطلب به تحقق کدام هدف رساله کمک می کند ؟!
آیا در این صورت این فصل بخشی از پژوهش محسوب می شود . گاهی اوقات مشاهده می شود که در مورد برخی عناوین و موضوعات می توان بدین گونه مطالبی تکه تکه را از کتب متعدد استخراج نمود ، که حجم آن ها شاید بالغ بر چندین کتاب بشود ، ولی ایا به راستی چنین امری فلسفه بررسی پیشینه پژوهش می باشد .
این جاست که به نظر می رسد در تنظیم مطالب فصل دوم پایان نامه ، باتوجه به اهداف خاص آن فصل ، باید بازنگری لازم به عمل آید .

 

چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم
چگونه فصل یک پایان نامه را بنویسیم
10

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *