چگونه فردی خلاق باشیم

خواص دارویی و گیاهی

چگونه فردی خلاق باشیم
چگونه فردی خلاق باشیم

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

این یک واقعیت است که ایده‌های خلاقانه می‌تواند گاهی ما را صدها گام از دیگران جلو بیندازد. اگر فکر می‌کنید خلاقیت در ایده‌هایتان کمرنگ است و فکر می‌کنید نمی‌توانید هرگز انسان خلاقی باشید، باید بدانید سخت در اشتباهید چون خلاقیت، مهارتی است که می‌توان آن را پرورش و گسترش داد. افزایش خلاقیت، با راهکارهای ساده و سرگرم‌کننده‌ای امکان‌پذیر است. اگر دوست دارید ذهنی خلاق داشته باشید، در این مطلب با «چطور» همراه شوید تا ببینید چگونه خلاق باشیم.چگونه فردی خلاق باشیم

این کار را می‌توانید سر کار و زمانی که کسل و خسته شده‌اید انجام دهید. با این کار، می‌توانید قدرت تفکر سریع و خلاقیت را دوباره به‌دست آورید. برای شروع، ۳۰ دایره روی کاغذ بکشید. سپس سعی کنید در یک دقیقه، تا جایی که می‌توانید دایره‌ها را به نقاشی‌های مختلف تبدیل کنید. این کار را بارها تکرار کنید و هر بار سعی کنید رکورد خود را بشکنید.

این تست به شما کمک می‌کند که خلاقیت خود را تقویت کنید، چون باعث می‌شود که ایده‌های جدید را در سر بپرورانید. این تست، شما را مجبور می‌کند که سریع‌تر فکر کنید و ایده‌های جدید را امتحان کنید؛ بدون اینکه از آنها صرف نظر کنید.

نقاشی کردن معمولا کاری برای گذراندن اوقات بیکاری در زمان بچگی به‌نظر می‌رسد، درحالی‌که این کار حتی در بزرگسالی هم باعث افزایش خلاقیت می‌شود. این کار با افزایش توجه شما به محیط اطراف و افزایش ارتباط شما با دنیا، خلاقیت را افزایش می‌دهد. نقاشی کردن باعث می‌شود که با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، ارتباط‌تان را حفظ کنید. هر چقدر توانایی شما در به تصویر کشیدن اطراف بیشتر باشد، خلاقیت بیشتری خواهید داشت.

هنگام انجام فعالیت‌هایی که فکر می‌کنید افکار شما را از موضوع اصلی منحرف می کند، نقاشی بکشید. مثلا در یک جلسه‌ی ملاقات کاری اگر احساس می‌کنید که تمرکزتان به‌هم می‌خورد، شروع کنید روی کاغذ تصاویر ساده ترسیم کنید. در کلاس‌های خسته‌کننده می‌توانید با این کار تمرکز بیشتری داشته باشید.

سعی کنید یک دفترچه‌ی مخصوص داشته باشید و زمانی که احساس خستگی و کسالت می‌کنید یا تمرکزتان به‌هم ریخته، نقاشی بکشید.

داستانک یا داستان کوتاه کوتاه (Flash fiction) درواقع داستان‌ بسیار کوتاهی است که معمولا بیشتر از ۱۰۰ کلمه نمی‌شود. نوشتن این داستانک‌ها خلاقیت شما را افزایش می‌دهد، چون مجبورتان می‌کند داستانی بسیار کوتاه را با کمترین تعداد کلمات به‌نحوی بازگو کنید که دارای ابتدا، انتها و بدنه‌ی کامل باشد. علاوه‌بر این، این تکنیک به شما کمک می‌کند که یاد بگیرید اطلاعات ضروری را به شیوه‌ای مختصر و در فضایی محدود منتقل کنید.

گروه‌های آنلاین زیادی وجود دارد که در آنها افراد، داستانک‌های خود را به‌اشتراک می‌گذارند. می‌توانید با شرکت در آنها، توانایی‌های خود را افزایش دهید و حتی در مسابقات و چالش‌های آنها شرکت کنید.

گوش دادن به موسیقی یکی از روش‌های ساده‌ای است که با کمک آن می توانید خلاقیت خود را افزایش دهید. این کار به شما کمک می‌کند که بهتر تمرکز کنید و تمرکز کلی شما روی موضوعات مختلف افزایش می‌یابد؛ به‌خصوص موسیقی کلاسیک که تأثیر زیادی بر تمرکز و خلاقیت دارد.

این نکته را درنظر بگیرید که هر نوع موسیقی برای همه‌ی افراد تأثیرگذار نیست و هر کس باید موسیقی مناسب خود را پیدا کند؛ درعین‌حال که موسیقی کلاسیک تأثیرات زیادی برای بسیاری از افراد دارد. برای پیدا کردن موسیقی مورد توجه‌تان که تأثیر بیشتری برای ذهن و خلاقیت شما دارد، تلاش کنید و انواع موسیقی را امتحان کنید.

وقتی از دستان خود برای تولید و ساخت اشیا و وسایل جدید استفاده می‌کنید، درواقع از تمام حواس خود استفاده کرده‌اید. این کار باعث می‌شود که تفکر خلاق را در وجودتان تقویت کنید. اگر می‌خواهید فرد خلاق‌تری باشید کارهای هنری را دنبال کنید که در آنها از قدرت دستان‌تان استفاده می‌کنید. مثلا بافتنی، خیاطی یا سایر صنایع دستی موردعلاقه‌ی خود را دنبال کنید تا با این کار، خلاقیت‌تان افزایش پیدا کند.

بعضی از بازی‌های ویدیویی تأثیر زیادی بر افزایش خلاقیت و قدرت ذهن دارند. بازی‌های تعاملی، که نیازمند انجام حرکات مختلف هستند و حواس چندگانه را تحریک می‌کنند، تأثیر چشمگیری بر رشد تفکر خلاق دارند. از بازی‌هایی که نیازمند نشستن طولانی‌مدت هستند، اجتناب کنید.

کتاب خواندن، یکی از روش‌های عالی برای پرورش ذهن خلاق است. عادت مطالعه به‌طور پیوسته را در خودتان پرورش دهید. کتاب‌هایی از ژانرهای مختلف انتخاب کنید و سبک‌های مختلف نویسندگی را بخوانید. برای اینکه افق‌های خلاقیت‌تان را گسترده‌تر کنید حتما هر روز برای مطالعه وقت بگذارید.

در برنامه‌های مطالعه‌ی گروهی شرکت کنید. این برنامه‌ها برای ملزم کردن شما به مطالعه و انتخاب کتاب و ژانر مناسب بسیار مفید هستند.

در نزدیک‌ترین کتابخانه‌ی محل زندگی‌تان عضو شوید. به‌این‌ترتیب بدون پرداخت هزینه می‌توانید به منبع بی‌شماری از انواع کتاب، دسترسی داشته باشید.

یکی از بخش‌های خلاقیت این است که در یک زمینه یا موضوع خاص، تجربه و تخصص خود را افزایش دهید و تا جایی که می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید. این کار را با خواندن مقاله‌ها و تماشای ویدیوها شروع کنید تا اطلاعات خود را در مورد آن افزایش دهید. اگر برایتان امکان‌پذیر است، در کلاس‌های مقدماتی و دوره‌های آموزشی مختلف در مؤسسات گوناگون ثبت نام کنید. مثلا کلاس‌های آموزش مقدماتی نقاشی.

با دیدن کارهای خلاقانه‌ی دیگران در موضوعاتی که به آن علاقه دارید، الهام‌بخش خودتان باشید. مثلا اگر درحال یادگیری نقاشی هستید، از موزه‌ها و گالری‌های هنری بازدید کنید.

خلاق‌ترین افراد تمایل دارند که ایده‌های مختلف را امتحان کنند، افق‌های دید خود را گسترش دهند و از تجربه‌‌ی آنها شگفت‌زده شوند. در برابر تجربیات جدید و ناآشنا مقاومت نکنید و فرصت‌های جدید را برای تجربه‌ی کارهای خلاقانه از دست ندهید. مثلا در کلاس سفالگری شرکت کنید؛ حتی اگر فکر می‌کنید ممکن است آن را دوست نداشته باشید.

هر چقدر بیشتر شبیه کودکان باشید، خلاقیت‌تان افزایش می‌یابد. خودتان را درگیر مشکلات بزرگسالی نکنید و ذهن‌تان را باز کنید. از اسباب‌بازی‌ها و وسایل هنری برای تحریک قدرت تصور و خیال‌پردازی استفاده کنید و ارتباطات جدیدی برقرار کنید. اگر ایده‌های خلاقانه ندارید، سعی کنید یک نقاشی فریبنده بکشید یا با لِگو و خانه‌سازی بازی کنید.

مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که با آموزش یک مطلب به دیگران، ۹۰ درصد آن چیزی را که آموخته‌اید، به‌خاطر خواهید آورد. اطلاعات و دانش جدیدی را که به‌دست می‌آورید، برای خودتان یا دیگران توضیح دهید. با این کار، این اطلاعات در ذهن‌تان به‌خوبی جای می‌گیرند.

وقتی چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید، سعی کنید آن را در ذهن‌تان بارها مرور کنید و برای خودتان توضیح دهید. تصور کنید که در سخنرانی تد، قرار است آن را برای صدها نفر توضیح دهید یا فکر کنید که درحال آموزش به دیگران هستید.

اگر به‌اندازه‌ی کافی اعتماد‌به‌نفس دارید، یک پادکست ویدیویی از خودتان تهیه کنید و آن را در اینترنت با دیگران به‌اشتراک بگذارید. در این ویدیو، اطلاعات و دانش خود را برای کسانی که شما را دنبال می‌کنند، توضیح دهید.

در فعالیت‌هایی شرکت کنید که شما را فعالانه به تفکر درباره‌ی ایده‌های مفید جدید وادار می‌کند. مثلا بازی پیوستگی کلمات انجام دهید. به این ترتیب که یک کلمه را روی کاغذ بنویسید و سپس همه‌ی کلمات مرتبط با آن را که به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید. سعی کنید بین دو کلمه‌ای که ظاهرا تناسبی ندارند، نکات مشترک پیدا کنید.

مثلا سعی کنید تشابه بین کتاب درسی و یک آی‌پاد را پیدا کنید. اگر ذهن‌تان یاری نکرد، در اینترنت دنبال کلمات هم‌معنی بگردید.

افزایش خلاقیت، به تمرین، تلاش و طوفان فکری نیاز دارد. درنتیجه باید هر روز برای آن وقتی درنظر بگیرید و در محیطی آرام یا الهام‌بخش، آن را تمرین کنید. مثلا به یک پارک آرام سر بزنید یا در کتابخانه بنشینید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه پرواز کند. همه‌ی ایده‌های خود را چه خوب چه بد، روی کاغذ بیاورید یا روی تخته وایت‌برد بنویسید. حتی بدون اینکه توقف کنید و دوباره به آنها فکر کنید، ایده‌ها را جایی مثلا در کامپیوتر ذخیره کنید.

زمان مناسب را برای این کار پیدا کنید. مثلا اگر همیشه بعد از شام وقت کافی دارید، برای این کار یک ساعت زمان درنظر بگیرید. همه‌ی چیزهایی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند از خودتان دور کنید و در محیطی آرام، ایده‌های جدید را در آغوش بگیرید.

برای اینکه تغییر زیادی در خلاقیت‌تان ایجاد کنید، سعی کنید با افراد بیشتری درارتباط باشید؛ به‌خصوص با کسانی که با شما تفاوت دارند. سعی کنید بخشی از زمان خود را با افرادی بگذرانید که سبک زندگی و دید آنها نسبت‌به دنیا، با شما تفاوت دارد. با این کار، ذهن خود را گسترش می‌دهید و افق‌های جدید و تجربه‌های جدیدی به تجربیات قبلی خود اضافه می‌کنید.

برای ملاقات افراد جدید، در رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی مختلفی شرکت کنید که در برنامه‌ی روزمره‌ی زندگی شما جای ندارند و تجربه‌هایی کاملا جدید هستند. هر زمان که فرصت کافی داشتید، با دیگران ارتباط برقرار کنید.

مثلا اگر دنیای هنر برای‌تان جدید است، به موزه‌ها و گالری‌های هنری سر بزنید و با هنرمندان و سایر افراد حاضر در گالری سر صحبت را باز کنید.

پیاده‌روی به‌غیر از همه‌ی فوایدی که برای سلامتی دارد، فرصتی ایجاد می‌کند که در آن می‌توانید به ایده‌های خود بیشتر فکر کنید و خود را با تفکر خلاق، درگیر کنید. علاوه‌براین، با محیط‌های جدید و طبیعت اطراف بیشتر در ارتباط خواهید بود که هر دوی آنها الهام‌بخش شما برای خلاقیت هستند. چند بار در هفته حداقل ۱۵ دقیقه برای پیاده‌روی وقت بگذارید و اگر ممکن است، هر روز این کار را انجام دهید.چگونه فردی خلاق باشیم

ورزش منظم، با کاهش استرس و بهبود عملکردهای شناختی، تأثیری زیادی بر افزایش خلاقیت دارد. یک برنامه‌ی منظم برای ورزش داشته باشید و سعی کنید آن را مرتب دنبال کنید و به آن پایبند باشید. در روز ۳۰ دقیقه برای ورزش وقت بگذارید و از ورزش‌های سبک هوازی مثل پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری شروع کنید.

خواب کافی برای استراحت و بازسازی ذهن، ضروری است. با این کار، خلاقیت ذهن‌تان آزاد می‌شود و در ضمن مغر انسان، هنگام خواب فعال است. درنتیجه، خوابیدن وقتی درحال فکر کردن به یک مسئله هستید باعث می‌شود که ایده‌های جدیدی در مورد راه‌حل‌های آن به ذهن‌تان برسد. سعی کنید برنامه‌ی منظمی برای خواب داشته باشید و ۸ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

هیچ‌وقت برای یادگرفتن دیر نیست

15000تومان

8000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

ممنون از سایت خوبتون و مقالات عالیتون، میشه لطفا چند سایت خارجی معرفی کنین که در اون مقالات آموزشی برای رشد شخصی و موفقیت همراه با فایل صوتی برای تقویت زبان انگلیسی داشته باشه؟؟؟؟؟؟ ممنون

واقعا از اون دست مقالاتی بود که ارزش خوندن داشت.خیلی ممنون

خیلی مفید بود ممنون از همه زحماتتون.

خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

هوش و خلاقیت


چگونه ایده های نو خلق کنیم؟

۱۰ بازی فوق‌العاده برای رشد مهارت‌های ذهنی و جسمی کودکان

تکنیک اسکمپر (SCAMPER) چیست و چه کاربردی دارد؟


طوفان فکری چیست و چه کاربردی دارد؟

بازی فکری کودکان؛ ۱۴ بازی برای تقویت ذهن و خلاقیت کودک

آخرین مطالب

نحوه دیلیت اکانت ایمو به شکل تصویری

فواید خنده درمانی چیست؛ ۷ فایده خنده برای سلامت ذهن و جسم

کتاب موبی دیک ؛ شاهکار خواندنی ادبیات کلاسیک آمریکا

قرص ترامادول چیست؛ عوارض ترامادول و راه‌های ترک آن

کتاب تابوت های دست ساز؛ رمانی جذاب، جنایی و دلهره‌آور

ترین های جهان

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده کاملا محفوظ می باشد

همان‌طور که می‌دانید شما فرد خلاق هستید، همه ما این توانایی را داریم که ابتکار به خرج دهیم و ایده‌های جدیدی ارائه کنیم، اما خوب می‌دانیم که بعضی وقت‌ها خلاقیتمان دچار رکود می‌شود یا به نظر می‌رسد که کاملاً از بین رفته است. در چنین لحظه‌هایی است که برای رسیدن به خلاقیت به شور و شوق نیاز داریم و باید با استفاده از الهاماتی که به ما می‌شود حس خلاقیتمان را تحریک کنیم. نکته‌هایی که در اینجا گفته می‌شود برای فرد خلاق بودن و بیدار کردن خلاقیت در وجود شماست تا بتوانید بر مشکلاتی که با آن‌ها روبرو هستید غلبه کنید و به بهترین نتیجه‌ها برسید

همان‌طور که می‌دانید شما فرد خلاق هستید، همه ما این توانایی را داریم که ابتکار به خرج دهیم و ایده‌های جدیدی ارائه کنیم، اما خوب می‌دانیم که بعضی وقت‌ها خلاقیتمان دچار رکود می‌شود یا به نظر می‌رسد که کاملاً از بین رفته است. در چنین لحظه‌هایی است که برای رسیدن به خلاقیت به شور و شوق نیاز داریم و باید با استفاده از الهاماتی که به ما می‌شود حس خلاقیتمان را تحریک کنیم. نکته‌هایی که در اینجا گفته می‌شود برای فرد خلاق بودن و بیدار کردن خلاقیت در وجود شماست تا بتوانید بر مشکلاتی که با آن‌ها روبرو هستید غلبه کنید و به بهترین نتیجه‌ها برسید

 

چگونه فردی خلاق باشیم

فرد خلاق بودن تنها مختص هنرمندان، موسیقیدانان، نویسنده ها و طراح ها نیست. همه ی ما خلاق هستیم ولی کسانی که به خاطر این ویژگی شناخته شده اند آن را پرورش می دهند، با آن رو در رو می شوند و با آن کار می کنند.

 

اینکه به افراد مشهور نگاه کنیم و تصور کنیم که آن ها ذاتا فرد خلاق هستند کار ساده ای است. می توانیم در نظر بگیریم که استعداد آن ها یک شبه ظاهر شده و روز ها، ماه ها و سال ها از زندگی خودشان را به آن اختصاص نداده اند. مانند ایده ی موفقیت یک شبه، به نظر می رسد که خلاقیت هم بطور ناگهانی ظاهر می شود.

 

واقعیت داستان آنطور که به نظر می رسد نیست.

 

نکته ی مهم این است که پتانسیل انجام آن در درون همه ی ما نهفته شده است. فقط باید واقعا آن را بخواهید.

می خواهم سه روش برای افزایش خلاقیت را به شما آموزش دهم. هیچ کدام از آن ها به پول نیاز ندارند و می توانید همین حالا آن ها را انجام دهید.

 

 

یک طوفان مغزی از ایده های خوب فرد خلاق

 

یک روش برای تمرین دادن به ماهیچه ی خلاقیت انجام طوفان مغزی از ایده های خوب است. این تمرین را با جزئیات تمام مراحل برای شما باز می کنم ولی برای اینکه می توانید این کار را بدون هیچ تلاشی انجام دهید دلیلی وجود دارد:

 

با یک فرد خلاق دیگر گروهی تشکیل دهید می توانید تعداد اعضای گروه را حداکثر تا 4 الی 6 نفر هم برسانید.

قلم و کاغذ بردارید. ذر صورتیکه تخته سفید دارید از آن استفاده کنید.

بدون انجام نقد و انتقاد به مدت 30 دقیقه هر ایده که به ذهنتان می رسد را روی تخته یادداشت کنید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله هیچ ایده ای بد نیست.

بعد از گذراندن 30 دقیقه و بررسی ایده ها، به مدت 15 دقیقه ایده های برتر را برگزینید و بقیه را پاک کنید و ببینید چه چیزهایی باقی می ماند.

بعد از اینکه به ایده های مناسب رسیدید به دید انتقادی آن ها را بررسی کنید. کدامیک از آن ها از دید شما و همکارانتان مناسب هستند؟ دوست دارید کدام یک از آن ها را عملی کنید؟

دقیقا مانند انجام حرکات ورزشی اگر به دفعات طوفان مغزی از ایده های خوب را انجام دهید می توانید ایده های خلاقانه ی بیشتری ارائه دهید. بعلاوه مهم تر از آن، یاد می گیرید که با بروزات ذهنی خودتان سازگار باشید.

 

از نتایج این تمرین می توان به این نکته اشاره کرد که وقتی صحبت از فرد خلاق بودن می شود باید روش های قدیمی تفکر را کنار بگذارید.

 

بهتر است با مثال ماهیچه در مورد خوش هیکل شدن و وزن کم کردن ادامه دهیم. البته شما می توانید یک همبرگر خوشمزه به همراه مخلفات و سیب زمینی و یک نوشیدنی پر قند میل کنید ولی خوردن این غذاها نمی تواند به خوب شدن ظاهر شما کمکی کند. اگر بخواهید رژیم غذایی نامناسبی را دنبال کنید در واقع قابلیت خودتان برای رسیدن به ظاهر ایده آل را محدود می کنید.

 

همه ی ما می دانیم که با متوصل شدن به قدرت اراده می توانیم بر تمام عادت های روزانه ی نادرستی که داریم غلبه کنیم ولی وقتی صحبت به خلاق بودن می رسد، شرایط مبهم می شود. هیچ همبرگر، سیب زمینی و نوشیدنی وجود ندارد که به چشم های شما زل بزند.

باید متوجه شوید که چه عاملی سر راه خلاق بودن شما قرار گرفته و سعی کنید که به شدت از آن دوری کنید. همینطور که انتظار ندارید شکم شش تکه بدون هیچ تمرین ورزشی روی

بدن شما ظاهر شود، چرا از خلاقیت این انتظار را دارید؟ اعتماد کردن به روند آن و دل بستن به کار می تواند موانعی که بر سر فرد خلاق بودن شما قرار دارند را کنار بگذارد.

 

 

معمولا عادت داریم که در همان نقطه ای که راحت هستیم باقی بمانیم.

 

به عنوان انسان، ما با یک ذهنیت بسته طراحی شده ایم: به این صورت که روی پلتفورم های مشابه از افرادی مشابه محتوا دریافت می کنیم. از موضوعات بحث برانگیز دوری می کنیم، به راحتی به سراغ احساسات می رویم و از هر چیزی که مخل آسایش باشد دوری می کنیم.

واقعیت این است که درگیر احساسات شدن نمی تواند باعث ایجاد خلاقیت در فرد خلاق شود همچنین وقتی قصد دارید در مرز راحتی خودتان باقی بمانید، نمی توانید هیچ ایده ی جدیدی از خودتان ارائه دهید.

اگر می خواهید به معنای واقعی کلمه فرد خلاق باشید باید خودتان را به آن طرف مرز راحتی هل بدهید. شانس با شما یار است چون در این زمانه هر گونه اطلاعات هیجان انگیزی به طرز باور نکردنی در دسترس قرار گرفته است.چگونه فردی خلاق باشیم

در گذشته وضعیت به این صورت نبود چون باید به دنبال منابع الهام بخش می گشتید. اگر می خواستید به یک اثر هنری گران قیمت نگاه کنید باید به یک گالری می رفتید و یا به یک کتاب پر از عکس نگاهی می انداختید.

ولی امروزه با اشاره ی کوچکی روی صفحه ی تلفن همراه می توانید تصویر بهترین آثار هنری کل جهان را با چند کلیک ساده ببینید. با وجود این که همه ی شرایط برای رشد شما محیا است یک سوال بوجود می آید: در شرایطی که یافتن این آثار الهام بخش به هیچ تلاشی لازم ندارد چطور می توانیم تحت تاثیر آن ها قرار بگیریم؟

 

دوست دارم شما را به چالشی دعوت کنم. در شبکه های اجتماعی، از طریق ایمیل یا بصورت رو در رو از آشناهایتان این سوال را بپرسید که بصورت روزانه از چه منابع الهام بخشی استفاده می کنید؟ ممکن است منابع بسیاری روی هم انباشته شوند ولی باور دارم که تعداد زیادی منبع پیدا می کنید که ممکن نبود هیچ گاه خواندن آن ها و یا سرمایه گذاری روی آن ها به فکرتان برسد.

 

ممکن است این حرف کمی مسخره به نظر برسد ولی کتاب بخوانید. مخصوصا آن دسته از کتاب هایی که تخیلی نیستند، البته تخیل هم می تواند منبع خوبی برای الهام گرفتن محسوب شود. از منابع جدید و متفاوتی استفاده کنید که بطور معمول سراغ آن ها نمی روید. حتی اگر روزانه 30 دقیقه برای آن ها وقت می گذارید.

این قضیه که زیر انبوهی از نوتیفیکیشن، پاپ آپ و پیام های خوانده نشده غرق شده ایم خبر جدیدی نیست و همه ی ما می دانیم در اجتماعی زندگی می کنیم که اطلاعات به سمت ما روانه می شود. با این حال بسیاری از افراد نمی دانند که می توانند خیلی از کارها را به شیوه ی گذشته انجام دهند مخصوصا وقتی صحبت از تفکر خلاقانه و ارائه ی ایده های جدید می شود.

برای یک لحظه به این موضوع فکر کنید: آخرین باری که تا آرنج در پست های فیسبوک و اخبار شبکه های مجازی غرق بودید و یک ایده ی ناب به فکرتان رسید چه زمانی بوده؟ دقیقا. چنین اتفاقی ممکن نیست رخ بدهد.

 

منظور از این فضا، فضای روانی است.

ولی اگر خلاقیت پی در پی به سادگی ایجاد فضای روانی است چرا هیچ کدام از ما نمی توانیم لامپ و یا آیفون بعدی را طراحی کنیم؟ چون مقدار فضای روانی لازم برای این کار بیشتر از ظرفیتی ست که مایل هستیم به این کار اختصاص دهیم. این مقدار بالای ظرفیت اختصاص داده شده ممکن است مشکلاتی هم بوجود آورد.

چند سال گذشته تجارتی را می گرداندم که وابستگی زیادی به ایده های جدید داشت. مقدار محتوایی که در این کسب و کار با توجه به ایده های جدید بطور روزانه تولید می شد واقعا باور نکردنی بود. ولی به نظر می رسید که برای این ایده ها هیچ پایانی وجود ندارد. امروز که به گذشته فکر می کنم متوجه می شوم که چرا همیشه ایده ی جدیدی وجود داشت. من به فضای روانی خودم اجازه داده بودم که کاملا به بخش خلاقیت اختصاص داده شود.

روز هایی که تصور می کردم در جهت تولید ایده ها و یا انرژی های خلاقانه دچار کمبود شده ام روی ساحل قدم می زدم و بدون به همراه داشتن هیچ ابزار تکنولوژیکی، اجازه می دادم که مغزم کمی سرگردان باشد.

ایده های جدید همیشه هنگام قدم زدن به ذهنم خطور نمی کرد ولی فایده ی این کار این بود که ذهن مرا به حرکت می انداخت. در واقع در پشت صحنه ی مغزم ماهیچه ی خلاقیت به راه می افتاد.ممکن بود بعد از ساعت ها، روز ها یا حتی ماه ها بعد ایده ی خوبی به فکرم نرسد ولی واقعیت این بود که این ایده ها از ناکجا آباد نیامده بودند و نتیجه ی روند فضا دادن به بخش روانی مغز من بودند.

اگر در نزدیکی ساحل، دشت، جاده ی کوهستانی و یا جنگل زندگی می کنید یک مکان ساکت بدون سر و صدا و مزاحم پیدا کنید. شخصا تجربه کردم که بودن در فضای باز و قدم زدن در آن می تواند به داشتن بیشترین مقدار فضای روانی کمک کند.

به خاطر داشته باشید، فضا دادن به این معنی نیست که هفته ها در یک جنگل چادر بزنید بلکه روزی 10 دقیقه پیاده روی ساده کفایت می کند. حتی انجام مدیتیشن هم گزینه ی خوبی محسوب می شود.

 

 

تنها داشتن ایده های جدید نمی تواند شما را به فرد خلاق بدل کند. ما مخترعان معروف را به خاطر اختراعاتی که به زندگی ما وارد نشدند به یاد نمی آوریم. بلکه ما مخترعان را به خاطر چیزهایی که واقعا ساختند به یاد می آوریم.

خلاقیت و فرد خلاق واقعی وقتی بوجود می آید که به ایده ها فرصتی برای زندگی داده شود. وقتی ایده به واقعیت تبدیل می شود فرصتی برای ماندگاری آن پدید می آید.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

Creativity

ارز رمزپایه دش (Dash) یک نوع ارز رمزپایه مشابه بیت کوین است که ویژگی‌هایی برای بهبود عملکرد نسبت به بیت کوین به آن افزوده شده است. دش سال 2014 با نام XCoin ایجاد شد، بعد نامش به Darkcoin تغییر کرد و سال 2015 در نهایت نام دش (Dash) که مخفف پول دیجیتال (Digital Cash) است را برای آن انتخاب کردند. دش همنطور که نام آن پول دیجیتال است به ……

یکی از معیارهایی که هنگام انتخاب همسر حتماً باید به آن توجه شود، خصوصیات شخصیتی افراد درونگرا وبرونگرا است……

افرادی که به‌لحاظ احساسی قوی هستند دلسوز دیگران هستند و دوست دارند با اهدا کردن پول یا وقت‌شان به دیگران به آنها کمک کنند. آنها بخشی از درآمد خود را به دیگران می‌بخشند چراکه باور دارند ده‌برابر آنچه بخشیده‌اند، به آنها باز خواهد گشت.افرادی که ازنظر احساسی قوی هستند در زندگی احساس کمبود نمی‌کنند. 

مشکلات و اختلاف‌های بین زن و شوهر، نمک زندگی مشترک است. تقریبا تمام زوج‌ها در طول زندگی مشترک خود، با این مسائل روبرو می‌شوند. شناخت و تشخیص وجود مشکل در زندگی، به شما کمک می‌کند تا با دید وسیع‌تری از پس حل آن مشکل برآیید. در این مقاله می‌خواهیم با مشکلات زندگی مشترک و راهکارهای حل آن آشنا شویم.

راه اندازی کسب‌ و کار مثل آب خوردن است. فقط یک روز طول می‌کشد. اما راه انداختن کسب‌وکاری که حالا حالاها بچرخد خیلی سخت‌تر است (حتی اگر تمامِ وقت و پول‌تان را داخل شکمش بریزید). تازه هر چه وقت و پول بیشتری داخل شکمش بریزید کارتان ریسکی‌تر هم می‌شود. به قول خودم: «کار هر کس نیست شرکت ساختن، جان سگ می‌خواهد و فرد زرنگ!» شمایی که تا به حال صابون کارآفرینی به تن‌تان نخورده، چطور می‏‌خواهید ریسک کار را پایین بیاورید و شانس موفقیت را بالا ببرید تا به رؤیای کارآفرین بودن‌تان جامه‌ی عمل بپوشانید؟ در این مقاله می‌توانید راجع به بهترین و سخت‌ترین روش ‌راه‌ اندازی کسب‌ و کار، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

ارزش ارزهای رمزنگاری شده یا دیجیتال، آیا می‌توان آن‌ها را پایدار دانست؟ ارزهای رمزپایه چگونه عمل می‌کنند؟ و….. 

اگر از آن دسته افرادی هستید که از جمله‌ی معروف «من چاق نیستم، فقط استخون‌بندیم درشته»، زیاد استفاده می‌کنید؛ حتما این متن را بخوانید. چاقی یکی از معضلات سلامتی امروز در جهان است. چاقی تنها ظاهر شما را خراب نمی‌کند، بلکه بیماری‌هایی مختلفی مانند: دیابت، مشکلات قلبی‌عروقی، سرطان، سکته و غیره ایجاد می‌کند.

وقتی مسیری را که مایکل دل برای موفقیت طی کرده است در نظر بگیریم، به‌راحتی می‌توانیم شخصیت و نگرش او را تصور کنیم. رؤیای مایکل، تأسیس یک شرکت کامپیوتری بزرگ هم‌طراز با IBM ،HP و Compaq بود. اما در این دنیا، موفقیت بدون هزینه و با راحتی به‌دست نمی‌آید. برای رسیدن به موفقیتی نظیر موفقیت مایکل دل، واقعا باید تلاش کرد. اگر شما هم دوست دارید با راز موفقیت مایکل دل بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تعداد کل امتیازات این مطلب 7

این مطلب را به اشتراک بگذارید

با عضویت در سایت از مطالب ویژه ، آخرین اخبار ، دانلودهای رایگان و امکانات ویژه بهره مند شوید

درباره سایت بیشتر بدانید

نشانی : تهران -سعادت آباد. ضلع جنوب شرقی میدان فرهنگ. پیوند 2–
اصفهان -میدان جمهوری اسلامی-خیابان رباط دوم-نرسیده به چهارراه باهنر-سمت چپ

تلفن تماس : 09120155416

ایمیل : info@keramatzade.com

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده می باشد و هرگونه کپی برداری غیر اخلاقی بوده و پیگرد قانونی دارد

طراحی سایت و سئو توسط گروه تخصصی آرمانیک | مشاوره تبلیغات اینترنتی توسط مدیر وب

به حساب کاربری خود خوش آمدید

بازیابی کلمه عبور

پسورد به ایمیل شما ارسال شد.

Publisher – آموزش خلاقیت و نوآوری در کار و زندگی

چرا ایده های جدید همیشه خوب نیستند؟

چگونه فردی خلاق باشیم

معرفی کتاب چگونه می نویسم

برای داشتن یک ذهن خلاق مانند یک قهرمان عمل کنید

نقشه گنج کارآفرینی

انیمیشن کوتاه “ترس ها”

آخرین باری که برای اولین بار کاری را انجام داده اید کی بوده است؟

سطوح خلاقیت

تمرین خلاقیت شماره ۱

تمرینات و مسابقات خلاقیت

کارگاه خلاقیت و ایده پردازی در کسب و کار

کارگاه اَبَر خلاقیت برگزار شد

کارگاه دی.اِن.اِی نوآوری

داستان موفقیت من در جشن کارخانه داران برتر اطلاعات

در سری مقالات چگونه خلاق باشیم، چهار روش را  برای آموزش خلاقیت و نوآوری مطرح می کنیم:

 

خلاقیت می تواند آموزش داده شود ولی بخش عمده ی آن باید با تمرین کردن پرورش یابد.

بنابراین خلاقیت همانند یک صاعقه به شما برخورد نخواهد کرد. اگر شما چشم اندازی درست و روزمرگی های خوشایندی داشته باشید و فشار زیادی بر روی خود قرار ندهید خلاقیت شما تقویت میگردد و افزایش می یابد.

اگر مایلید بدانید که چگونه خلاق باشیم فقط گام های زیر را دنبال نمایید.

از اینکه مسئولانه قوانین را بشکنید نترسید، یادتان باشد بازیگوشی درون همه ما وجود دارد، پس بروید و دنیا را دوباره کشف کنید.

سه راه برای مبارزه با ایده های کهنه

چگونه خلاق باشیم؟ پرسش ها و پاسخ ها

چگونه خلاق باشیم؟ قسمت چهارم

چگونه خلاق باشیم؟ قسمت سوم

به حساب کاربری خود خوش آمدید

بازیابی کلمه عبور

پسورد به ایمیل شما ارسال شد.

عاشق ایده های جدید هستم، عاشق زندگی و آدم‌ها. موسس سایت بکرونو برای آموزش خلاقیت و نوآوری در کار و زندگی اعتقاد دارم همه ی ما،چگونه فردی خلاق باشیم

به حساب کاربری خود خوش آمدید

بازیابی کلمه عبور

پسورد به ایمیل شما ارسال شد.

خیلی از افراد برای استفاده از خلاقیت در زندگی شخصی خود بسیار درگیر هستند و مدام این سوال را از خود میپرسند که ” چگونه خلاق باشیم ؟ ” . پاسخ این سوال بسیار مهم است و می تواند در زندگی افراد تغییرات مثبت زیادی را به وجود آورد . خلاقیت و ایده پردازی از مهارت های ضروری انسان امروز است ، انسان های که در آینده نزدیک به سبب داشتن مهارت های گوناگون شرایط مختلفی را تجربه می کنند. راه های بسیاری برای افزایش خلاقیت وجود دارد که در این مقاله سعی داریم به شما بگوییم که چطور خلاقیت خود را افزایش بدید و چطور بر شرایطی که دشمن خلاقیت هستن پیروز شوید . 

در ادامه این مقاله چند پیشنهاد خوب برای شما داریم ، اگر تمایل دارید واقعا خلاقیت خود را افزایش دهید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آنها استفاده کنید . 

همه انسان ها ذاتا خلاق هستند و دارای نبوغ فراوان در این زمینه هستند . متاسفانه خلاقیت در انسان ها به وسیله های مختلف سرکوب می شود. این سرکوب ها باعث می شود تا خلاقیت به لای های مخفی وجود انسان پناه ببرد و به سختی خود را به نمایش در بیاورد. خلاقیت اکثرا در دوران کودکی و نوجوانی به شدت از سوی خانواده ها ، مدارس و دوستان سرکوب می شود و نهایتا در دوران جوانی که زمان کار و  تلاش است خبری از خلاقیت نیست . برای اینکه بدانیم چگونه خلاق باشیم ؟ باید موانع خلاقیت را به خوبی بشناسیم . قبلا درباره موانع خلاقیت یک مقاله در سایت گذاشته ایم. در این مقاله موانع خلاقیت را به سه گروه ، ۱- موانع فردی ۲- موانع اجتماعی ۳- موانع سازمانی تقسیم کرده ایم و به طور کاملتری هر کدام از موانع را شرح داده ایم به طور مثال موانع فردی به زیر شاخه  های خود مثل ، کمرویی ، عدم داشتن اعتماد بنفس ، تمایل به همرنگی با جامعه و عدم استفاده از نیمکره های مغز را می توانیم اشاره کنیم . اگر تمایل به خواندن مطالب تکمیلی درباره موانع خلاقیت دارید میتوانید متن کامل را با کلیک بر روی دکمه زیر مشاهده کنید .

افزایش خلاقیت به طور مستقیم بر سطوح مختلف زندگی شما تاثیر میگذارد . خلاقیت می تواند میزان درآمد شما را افزایش دهد و یا با چند ایده ساده زندگی شما را متحول نماید. برای افزایش این مهارت تکنیک های مختلفی وجو دارد که سعی می کنیم اینجا به موارد خیلی مهم  اشاره کنیم . اولین مورد و مهمترین مورد در افزایش خلاقیت استفاده از هر دو نیمکره مغز است . هر یک از نیمکره های مغزی یک فعالیت مشخص را برعهده دارند. بهترین زمانی که خلاقیت خود را به نمایش می گذارد زمانی است که شما توانایی استفاده از هر دو نیمکره مغز را داشته باشید. برای این کار یک تکنیک فوق العاده وجود دارد به نام ” نقشه ذهنی ” . این تکنیک یک ابزار فوق العاده برای استفاده از هر دو نیمکره مغز است . ایجاد ارتباط با استفاده روشی متفاوت در نوشتن و یادگیری ، تاثیری فوق العاده بر روی افزایش خلاقیت شما خواهد داشت . این روش جدیدترین متد برای یادگیری ، خلاصه برداری ، هدفگذاری ، طبقه بندی اطلاعات و افزایش خلاقیت به صورت کاملا کاربردی است . اگر تمایل دارید با نقشه ذهنی بیشتر آشنا بشوید حتما مقاله ” نقشه ذهنی چیست و چه کاربردهای دارد ؟ ” را مطالعه کنید . 

 

چگونه فردی خلاق باشیم

فعالیت دیگری که می توانید انجام دهید این است که یک تمرین ساده را در هر کجا هستید انجام دهید ، سعی کنید دو شی متفاوت را در نظر بگیرید و بین آن ها شباهت های را پیدا کنید. مثل در نظر گرفتن توپ و لاستیک که در آموزش ” ایده یابی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی ” به آن اشاره کرده ایم . این کار را به مدت یک ماه انجام دهید و حتما از آن نتایج عالی خواهید گرفت . سعی کنید بین دو شی بیشتر از ۲۰ شباهت بیابید. در اول این کار بسیار سخت است ، اما با گذاشتن زمان و تمرین در نهایت به طرز شگفت آوری بر میزان خلاقیت شما تاثیر خواهد گذاشت.

برای افزایش خلاقیت ما راه های دیگری را در مقاله “ روش های افزایش خلاقیت برای ایده یابی (۵ روش کاربردی) ” به شما آموزش داده ایم. از شما دعوت می کنیم حتما به این صفحه سری بزنید و از اطلاعات ارزشمندی که در آن وجود دارد استفاده کافی را ببرید.

شاید این مقاله به شما کمک کرده باشد تا جواب سوال ” چگونه خلاق باشیم ؟ ” را بیابید ، ولی فراموش نکنید که در نهایت این تلاش و تمرین شما ست که باعث می شود تا خلاقیت شما بیدار شده و شما را دز مسیر کسب ثروت قرار دهد . شاید شما هم برای تحول در زندگیتان نیازمند یک تغییر در کسب و کار خود باشید . 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های تماس با ما

تلفکس : 66491015-021

ایمیل : Info@khalaghsho.ir

ما در سایت خلاق شو قصد داریم تا با آموزش خلاقیت ، ایده پردازی و تفکر خلاق به شما عزیزان مسیری در رسیدن به زندگی راحت تر را با هم طی کنیم . امیدوارم در طول این مسیر با پیشنهادات و انتقادات سازنده خود ما را در پیشرفت یاری نمایید .

© کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به گروه ” خلاق شو ” مي باشد، که در زمينه آموزش خلاقيت و تفکر خلاق فعاليت دارد. خلاقيت

هدیه رایگان سایت خلاق شو

Copyright (c) 2006-2017 persianv.com All Rights Reserved

© کلیه حقوق متعلق به سایت پرشین وی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .

چگونه فردی خلاق باشیم
چگونه فردی خلاق باشیم
10


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *