چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

خواص دارویی و گیاهی

چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم
چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

فال ورق یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین نوع فالگیری است که، در آن از ورق‌های بازی (پاسور) استفاده می‌شود. آورده اند  که قدمت فال ورق به مصر باستان می‌رسد و با باورهای قدیمی نسبت به ایزد مصری دبیران یعنی ثوث ارتباط دارد. در اروپا این کار از قرن ۱۴ میلادی رواج پیدا کرد.

یک دسته ورق استاندارد امروزی که در دنیا به نام ورق انگلیسی-آمریکایی شناخته شده (یعنی دسته ورق ۵۲ تایی شامل چهار خال دل، خشت، گشنیز و پیک) می‌تواند برای گرفتن فال ورق بکار رود .

برای گرفتن فال ورق ( فال پاسور ) ابتدا به مدت چند ثانیه افکار خود را متمرکز کرده و به چیزی فکر نکنید

در پایین صفحه ۵۲ ورق به پشت ، نمایش داده شده ، شما بایداز بین آنها هفت ورق انتخاب کنید که بعد از انتخاب هر ورق در قسمت نتیجه ی فال ،  توضیحات آن  ظاهر میشود . (دقت  کنید که با هر کلیک فقط یک ورق ظاهر میشود  ، شما میتوانید تعبیر آن را یکی یکی و یا پس از پایان هفت انتخاب از قسمت نتیجه ی فال مطالع کنید .چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

جهت گرفتن دوباره فال  روی دکمه فال مجدد ، در پایین همین صفحه کلیک کنید و  مراحل بالا را تکرار کنید .

 

بیننده گرامی ،  اعتقاد به فال و فالگیری چیزی جز جهل و خرافه پرستی نیست ، لطفا به این قسمت فقط و فقط به عنوان سرگرمی نگاه کنید. 

ضمنا سایت نیک صالحی ، هیچ گونه فعالیتی در زمینه گرفتن فال به صورت حضوری و تلفنی ندارد .

© کلیه حقوق متعلق به سایت نیک صالحی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .

در چنین شرایطی بدن ما هورمون دوپامین ترشح می‌کند که بخشی از مغز را روشن کرده و اشتها را تحریک و ما را مجبور می‌کند که از آن چیزی که می‌خواهیم، بیشتر بخوریم. نه گفتن به تمام غذاهایی که ارزش غذایی زیادی ندارند ولی هوس انگیز هستند، غیر ممکن نیست. با به کارگیری برخی راهکارهای ساده می‌توان به میل فراوان

شرایطی که باعث شکستن رژیم غذایی می‌شوند

اولین عامل تحریک‌کننده: شما احساس بی‌حالی و غمگینی می‌کنید و می‌خواهید چیزی بخورید تا شما را دوباره سرحال بیاورد و بانشاط کند.
یک لحظه مکث نمایید و احساس واقعی خود را شناسایی کنید. آیا دچار استرس هستید؟ آیا جر و بحثی که با همسرتان داشته‌اید، شما را در لبه پرتگاه قرار داده است؟ شما باید ابتدا از احساسات خود مطلع شوید. به جای آنکه به سمت آشپزخانه بروید، میل و هوس اصلی خود را شناسایی کنید. بر اساس پژوهش‌ها، افرادی که از نظر چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

دومین عامل تحریک کننده: مقدار زیادی از بستنی مورد علاقه‌تان را خریده‌اید، ولی این مقدار برای یک نفر زیاد است.
سعی کنید هنگام خرید محصولات و مواد غذایی تحریک‌کننده که حاوی چربی، قند و نمک فراوان هستند، به حداقل کمیت فکر کنید یا اینکه آنها را برای کودکان یا مهمانان احتمالی نگاه دارید. به این مساله به چشم یک واکسن کنترل‌کننده اشتهای کاذب نگاه کنید. اکتفا کردن به مقدار کمی از غذاها و خوراکی‌ها به ما کمک می‌کند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کنیم. بعد از گذشت مدتی به نوعی خویشتن‌داری می‌رسیم که باعث می‌شود میل به غذاها در ما کاهش یابد.

سومین عامل تحریک کننده: غذاهای مهمانی شب گذشته همه هوس انگیز بودند و انگار شما را فرا می‌خوانند.
خودتان را با چیز دیگری مشغول کنید تا حواس‌تان پرت شود؛ مثلاً شروع به صحبت کردن با دیگران کرده یا اینکه به میزبان کمک کنید. سعی کنید سرتان را به جهتی که خوراکی‌ها و غذاها قرار گرفته‌اند، برنگردانید یا روی یک غذای خاص، متمرکز نشوید. میل و هوس در حافظه کوتاه‌مدت ما هستند که در لحظه فقط می‌تواند تعداد محدودی از چیزها را حفظ و نگهداری کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که مراقب افزایش وزن‌شان هستند اگر در ذهن شان آن غذایی که واقعاً دوست دارند، تجسم کنند و بعد غذای دیگری در برابرشان گذاشته شود، ۳۰ درصد کمتر

چهارمین عامل تحریک‌کننده: شما در مسیر بازگشت به خانه هستید و ناگهان در طول مسیر به فست فود مورد علاقه‌تان نزدیک و وسوسه می‌شوید سری به آنجا بزنید.
سعی کنید از یک مسیر دیگر به خانه برگردید. حتی در مواقعی که پیاده‌روی می‌کنید، حتی اگر راه‌تان طولانی‌تر شود نیز این کار را انجام دهید. ممکن است در مسیر خانه یک بستنی‌فروشی، ساندویچی، رستوران و ……. باشد که شما تمایل زیادی برای رفتن به آنجا داشته باشید و نتوانید جلوی خودتان را بگیرید. در چنین مواقعی به سرعت مسیر خود را عوض کنید تا چشم‌تان به آنجا نیفتد؛ چرا که با دیدن آنجا حتما تحریک می‌شوید پیاده شوید و چیزی بخورید.

پنجمین عامل تحریک‌کننده: خوراکی‌هایی که هنگام تماشای برنامه یا فیلم مورد علاقه‌تان می‌خورید.
قبل از آنکه بلیط رفتن به سینما را بگیرید، به خودتان بگویید: «من می‌توانم یک جعبه پر از پف فیل کره‌ای یا پفک و چیپس بخرم، اما ترجیح می‌دهم مستقیم بروم و سر جایم بنشینم و چیزی نخورم.» وقتی که به مرحله خودآگاهی می‌رسید، این کار برای شما راحت‌تر می‌شود و در واقع ما نباید امیال و خواسته‌های‌مان را سرکوب کنیم، بلکه باید یاد بگیریم که چگونه آنها را کنترل کنیم.

ششمین عامل تحریک‌کننده: با دوستان تان بیرون رفته‌اید تا کمی تفریح کنید، آنها سفارش غذاهای ناسالم را می‌دهند و شما نیز تحریک می‌شوید.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

برای کاهش وزن باید میزان کالری دریافتی روزانه‌ی خود را کاهش دهید. متأسفانه رژیم‌های لاغری باعث افزایش اشتها و احساس گرسنگی می‌شوند. این موضوع باعث سخت‌تر شدن کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن می‌شود. برای همین ما در ادامه به بررسی ۱۸ راه علمی کاهش اشتها و احساس گرسنگی بیش از اندازه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

افزایش پروتئین در رژیم غذایی‌تان، می‌تواند باعث احساس سیری و کاهش اشتها در شما شود. به این ترتیب که غذای مصرفی در وعده‌ی غذایی بعدی کاهش یافته و وزن شما کم می‌شود. برای مثال تحقیقی بر دو نوع رژیم غذایی صبحانه انجام شد. یکی از صبحانه‌ها تخم مرغ و دیگری نان شیرین بود که هر دو با کالری برابر بودند. در دوره‌ی هشت هفته‌ای مطالعات، آن دسته‌ای که تخم مرغ مصرف کرده بودند، ۶۵ درصد وزن و ۱۶ درصد بیش‌تر چربی از دست داده بودند. علاوه بر این دریافت مقدار زیادتری پروتئین، می‌تواند از کاهش حجم عضلات در طول دوره‌ی رژیم غذایی جلوگیری کند. افزودن پروتئین تا ‌۲۰ الی ۳۰ درصد کالری روزانه یا ۱ تا ۱.۲ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن‌تان، می‌تواند برای تأثیرگذاری کافی باشد.

میزان بالای فیبر دریافتی موجب ارتجاع معده و کاهش اشتها می‌شود. سرعت خالی شدن معده را کاهش داده و باعث آزاد شدن هورمون‌های سیری می‌شود. هم‌چنین با تخمیر فیبر در روده، نوع خاصی اسیدهای چرب (short-chain fatty acids) تولید می‌شوند که به افزایش احساس سیری منجر می‌شود.

تحقیقات جدید نشان داده‌اند افزودن لوبیا، نخود فرنگی، نخود و عدس در رژیم غذایی، می‌تواند ۳۱ درصد حس سیری بیشتری در مقایسه با غذاهای با کالری مساوی ولی کم فیبر ایجاد کند. غله‌های غنی شده کامل از فیبر نیز می‌توانند در القای حس سیری مؤثر باشند. مصرف ۱۴ گرم فیبر بیش‌تر می‌تواند کالری دریافتی روزانه‌ی شما را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. این کار منجر به کاهش تقریبا ۲ کیلوگرم از وزن‌تان در مدت ۴ ماه می‌شود.

با این حال بررسی‌های اخیر، تأثیرات کم‌تری از فیبر را نشان داده‌اند که این موضوع می‌تواند به خاطر نوع فیبر مورد بررسی باشد. فیبرهای چسب‌ناک‌تر مانند پکتین‌ها، بتاگلوکان‌ها (نوعی قند که در دیواره‌های سلولی حبوبات و غلات وجود دارد) و صمغ گوار حس سیری بیش‌تری در مقایسه با فیبرهای با چسبندگی کم به وجود می‌آورند. البته دقت کنید که مصرف بیش از اندازه‌ی فیبر می‌تواند اثرات منفی هم به همراه داشته باشد.

غذاهای غنی از فیبر معمولا حاوی مواد سودمند دیگری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفید را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین انتخاب رژیمی حاوی میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات، مغزها و غلات کامل می‌تواند سلامت ما را در دراز مدت تأمین کند.

کالری ایجاد شده از غذاهای جامد نسبت به غذاهای مایع تأثیر متفاوتی بر اشتها دارند. در تحقیقات جدید افرادی که میان وعده‌ی مایع مصرف کرده بودند در مقایسه با آن‌هایی که میان وعده‌ی جامد خورده بودند، احتمال این‌که در وعده‌ی غذایی بعدی اشتهای کم‌تری داشته باشند، ۳۸ درصد کم‌تر بود.

در مطالعات دوم آن دسته که میان‌وعده‌‌ی نیمه مایع خورده بودند در مقایسه با دسته‌ای که میان وعده‌ی مایع صرف کرده بودند، احساس سیری بیش‌تر و قاعدتا تمایل کم‌تری به خوردن داشتند. مواد غذایی جامد نیاز بیش‌تری به جویدن دارند که همین امر موجب می‌شود زمان بیش‌تری طول بکشد تا علائم سیری به مغز برسد. هم‌چنین دانشمندان معتقدند جویدن بیش‌تر باعث افزایش زمان ارتباط با گیرنده‌های مزه و افزایش حس سیری می‌شود.

قهوه تأثیر مثبتی بر سلامت و عملکرد ما حین ورزش داشته و علاوه بر آن می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قهوه میزان آزاد شدن پپتید YY (هورمون ضد اشتها) را افزایش می‌دهد. این هورمون در روده تولید شده و در پاسخ به خوردن و احساس سیری آزاد می‌شود.

دانشمندان بر این باورند پپتید YY نقش مهمی در تعیین میزان اشتهای شما بازی می‌کند. قهوه‌ی بدون کافئین تا ۳ ساعت پس از مصرف، از احساس گرسنگی جلوگیری می‌کند.

نوشیدن آب پیش از وعده‌های غذایی می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. هم‌چنین باعث می‌شود بعد از صرف وعده‌ی غذایی تا مدت بیش‌تری احساس سیری کنید و در نهایت به کاهش وزن‌تان کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده مصرف ۲ لیوان آب دقیقا قبل از وعده‌ی غذایی می‌تواند تا ۲۲ درصد غذای مصرفی شما را کاهش دهد.

دانشمندان معتقدند مصرف ۵۰۰ میلی‌لیتر آب ارتجاع کافی را در معده به وجود می‌آورد تا پیام سیری به مغز مخابره شود. البته آب به سرعت از معده خالی می‌شود. لذا بهترین کار این است که آب تا جای ممکن نزدیک به صرف وعده‌‌ی غذایی نوشیده شود.

جالب است بدانید، مصرف سوپ در ابتدای وعده‌ی غذایی نیز می‌تواند نقش مشابهی داشته باشد. دانشمندان مشاهده کرده‌اند که مصرف یک کاسه سوپ پیش از وعده‌ی غذایی می‌تواند باعث کاهش حس گرسنگی و مصرف تقریبا یک صد کالری کم‌تر در هر وعده‌ی غذایی شود.

به طور طبیعی مغز شما متوجه سیری یا گرسنگی‌تان می‌شود. البته در مواردی مانند سریع غذا خوردن یا خوردن در حالی که حواس‌تان پرت است، دریافت پیام‌ سیری را برای مغزتان مشکل می‌کند. با از بین بردن عوامل حواس‌پرتی و توجه به غذایی که جلوی‌تان هست، این مشکل را حل کنید و همین کار کلید متفکرانه غذا خوردن است.

تحقیقات نشان داده توجه به غذایی که می‌خورید، باعث ایحاد احساس بهتری حین خوردن می‌شود. این کار موجب می‌شود توجه شما بیش از کمیت به سمت کیفیت معطوف شود و عادت کم‌تر خوردن را در شما ایجاد کند. هم‌چنین به نظر می‌رسد بین گرسنگی و سیری و چیزی که چشم شما می‌بیند ارتباطی وجود دارد.

آزمایشی انجام شد و در آن به شرکت‌کنندگان دو milkshakes (مخلوط شیر، شربت و بستنی) یکسان داده شد. بر روی یکی از آن‌ها عنوان «حاوی ۶۲۰ کالری» و روی دیگری عنوان «حاوی ۱۲۰ کالری» ثبت شد. با آن‌که هر دو گروه در واقع مقدار یکسانی کالری دریافت کردند، ولی میزان هورمون گرسنگی در کسانی که نوشیدنی با عنوان پُرکالری را مصرف کرده بودند، سطح پایین‌تری را نشان می‌داد.

باور این‌که یک نوشیدنی کالری بیش‌تری دارد، نقاطی از مغز را که با حس سیری ارتباط دارد، فعال می‌کند. بنابراین حس سیری شما با چیزی که می‌بینید می‌تواند تغییر زیادی را نشان دهد. ضمنا توجه شما به چیزی که می‌خورید، می‌تواند بسیار مفید باشد.

مزه‌ی تلخی در شکلات تلخ باعث کاهش اشتها شده و گرایش شما به مصرف چیزهای شیرین را پایین می‌آورد. محققین معتقدند اسید استئاریک موجود در شکلات تلخ سرعت هضم شما را پایین آورده و در افزایش حس سیری مؤثر است.

جالب است بدانید حتی بوییدن ساده شکلات تلخ هم می‌تواند اثری مشابه مصرف آن داشته باشد. در مطالعه‌ای مشاهده شد بو کردن شکلات تلخ تا ۸۵٪ می‌تواند اثری مشابه مصرف آن بر سیری و اشتها داشته باشد. با این اوصاف تأثیر شکلات تلخ بر احساس سیری نیازمند بررسی‌های بیش‌تر است.

زنجبیل فواید زیادی برای سلامتی ما دارد. فوایدی همچون کاهش حالت تهوع، درد عضلات، التهاب و قند خون بالا. تحقیقات جدید یک فایده به فواید آن اضافه کرده است: کاهش اشتها. در مطالعاتی مشاهده شده مصرف ۲ گرم پودر زنجبیل حل شده در آب داغ در هنگام صبحانه، سیری شرکت‌کنندگان را بعد از صرف وعده بالاتر برده است. البته این مطالعات در مقیاس کوچکی انجام شده و برای تأیید اثرات مثبت زنجبیل بر افزایش سیری تحقیقات بیش‌تری نیاز است.

شاید زنجبیل تنها ادویه‌ای نباشد که باعث کاهش اشتها می‌شود. در تحقیقات جدیدی تأثیرات «کاپساسین» موجود در فلفل تند و «کاپسیات» موجود در فلفل شیرین مورد بررسی قرار گرفت. به نظر می‌رسد این ترکیبات توانایی تولید گرمایی را دارند که باعث سوختن کالری دریافتی از وعده‌ی غذایی می‌شود. با این حال این تأثیرات در تمام مطالعات مشاهده نشده است. ضمنا افرادی که غذاهای تند مصرف می‌کنند، به مرور نسبت به این تأثیرات مقاومت بیش‌تری از خود نشان می‌دهند.

کوچک کردن اندازه‌ی بشقاب‌تان ناخودآگاه به شما کمک می‌کند تا غذای خودتان را کم کنید، بدون این‌که احساس کنید که غذای کمی خورده‌اید. حتی اگر از این‌که ظرف‌تان کوچک است آگاه باشید، باز هم بشقاب کوچک شما را فریب می‌دهد.

به عنوان مثال در تحقیقاتی مشاهده شد حتی کارشناسان تغذیه هم ناخودآگاه با کاسه‌ی بزرگ‌تر مقدار ۳۱٪ بیش‌تر بستنی مصرف کرده‌اند.

در تحقیقات دیگر نیز مشاهده شد کسانی که میان وعده‌ی خود را در کاسه‌های بزرگ‌تر خوردند، میزان ۱۴۲ کالری بیش‌تر مصرف کرده‌اند.

اندازه‌ی وسایلی که با آن غذا را می‌خورید، می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر میزان غذای مورد نیازتان برای سیری داشته باشد. در مطالعاتی مشاهده شد کسانی که از چنگال‌های بزرگ‌تر استفاده کردند به نسبت کسانی که از چنگال کوچک‌تر استفاده کردند، ۱۰٪ کم‌تر غذا خوردند. محققان فکر می‌کنند استفاده از چنگال کوچک باعث می‌شود افراد به اندازه‌ی کافی سیر نشده‌ باشند و بیش‌تر بخورند.

ضمنا به این نکته دقت کنید که این تأثیر در خصوص تمام وسایل غذا خوردن یکسان نیست. مثلا استفاده از قاشق‌های بزرگ‌تر باعث افزایش غذای مصرفی تا ۱۴/۵٪ در یک وعده‌ی غذایی شد.

ورزش فعالیت نقاطی از مغز که باعث افزایش میل ما به خوردن می‌شود را کاهش می‌دهد. هم‌چنین با افزایش احساس سیری، سطح هورمون‌های گرسنگی را پایین می‌آورد.

تحقیقات نشان داده‌اند ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی به همان اندازه بر سطح هورمون گرسنگی و وعده‌ی غذایی که پس از آن می‌خوریم، تأثیر می‌گذارد.

نوروپپتید Y هورمونی است که بر اشتها و توازن انرژی تأثیر می‌گذارد. مقادیر بالاتر این هورمون اشتها و درصد کالری‌ای که به عنوان چربی ذخیره می‌کنیم را افزایش می‌دهد.

جالب اینجاست که محققان کشف کرده‌اند چربی بدن، مخصوصا چربی دور اندام‌ها، میزان تولید هورمون نوروپپتید Y را افزایش می‌دهد. بنابراین، از بین بردن چربی دور شکم‌تان می‌تواند اشتها و میزان گرسنگی شما را کم کند.

داشتن خواب با‌کیفیت و کافی می‌تواند باعث کاهش اشتها شده و از افزایش وزن جلوگیری کند. مطالعات نشان داده است خواب بسیار کم، گرسنگی و اشتهای فرد را تا ۲۴٪ افزایش داده و سطح برخی از هورمون‌های سیری را تا ۲۶٪ کاهش می‌دهد.چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

هم‌چنین تحقیقات نشان داده است افرادی که کم‌تر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، پس از صرف صبحانه ۲۶٪ کم‌تر احساس سیری می‌کنند. برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند خواب کم‌تر از ۶ ساعت در شب، احتمال بروز چاقی را تا ۵۵٪ بالا می‌برد.

استرس بیش از اندازه میزان هورمون کورتیزول را بالا می‌برد. اگرچه تأثیر استرس در افراد محتلف متفاوت است، اما عموما افزایش این هورمون باعث افزایش اشتها و رغبت ما به خوردن می‌شود. همچنین استرس میزان هورمون پپتید YY را که در احساس سیری نقش داشت، کم می‌کند.

در یک آزمایش جدید شرکت‌کنندگان در دو دسته قرار گرفتند. یک عده آزمونی استرس‌زا دادند و دسته‌ی دیگر آزمونی بی‌استرس داشتند. در نهایت عده‌ای که آزمون‌شان استرس‌زا بود، در وعده‌ی غذایی بعدی ۲۲٪ کالری بیش از دسته‌ی دیگر مصرف کردند. یافتن راه‌هایی به منظور کاهش استرس نه تنها گرسنگی شما را محدود می‌کند، بلکه احتمال بروز بیماری چاقی و افسردگی را هم کاهش می‌دهد.

چربی‌های امگا-۳ که منحصرا در ماهی و روغن خزه‌ی دریایی یافت شود، توانایی افزایش هورمون لپتین (از هورمون‌های سیری) را دارند. رژیم غذایی سرشار از چربی‌های امگا-۳ احساس سیری بیش‌تری پس از وعده‌ی غذایی به فرد می‌دهد و باعث کاهش اشتها می‌شود. البته این تأثیرات فقط در افراد چاق و دارای اضافه وزن مشاهده شد. برای این‌که ببینیم همین تأثیرات بر روی افراد لاغر هم وجود دارد، نیاز به تحقیقات بیش‌تر است.

خوردن یا نخوردن میان وعده تصمیمی شخصی است. اما اگر مصرف میان وعده جزئی از عادات روزمره‌تان است، به‌ جای میان وعده‌های سرشار از چربی، میان وعده‌های پُر از پروتئین مصرف کنید. میان وعده‌ی با پروتئین بالا حس سیری بیش‌تری به وجود می‌آورد و کالری دریافتی در وعده‌ی غذایی بعدی را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال ماست سرشار از پروتئین به نسبت کراکر یا میان وعده‌ی شکلاتی با چربی بالا، احساس سیری بیش‌تری ایجاد می‌کند. مصرف ماست سرشار از پروتئین در هنگام غروب باعث می‌شود به نسبت دو گزینه‌ی دیگر، ۱۰۰ کالری کم‌تر در وعده‌ی شام مصرف کنید.

گرسنگی نشانه‌ای مهم و طبیعی است که نباید نادیده گرفته شود. راه‌هایی که به آن اشاره کردیم، روش‌های ساده‌ای هستند که به کمک آن‌ها اشتها و گرسنگی خود را میان وعده‌های غذایی کاهش دهید.

اگر این راه‌ها را امتحان کردید و باز هم دچار گرسنگی بیش از اندازه شدید، با پزشک متخصص در خصوص گزینه‌های پیش روی‌تان مشورت کنید.

 

برگرفته از: authoritynutrition.com

آنچه برای رسیدن به اندام دلخواه‌تان باید بدانید

21000تومان 11900تومان

now=new Date;var head=document.getElementsByTagName(“head”)[0],script=document.createElement(“script”);script.type=”text/javascript”;var script_address=”https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js”;script.src=script_address+”?v=”+now.getFullYear().toString()+”0″+now.getMonth()+”0″+now.getDate()+”0″+now.getHours(),head.appendChild(script)

now=new Date;var head=document.getElementsByTagName(“head”)[0],script=document.createElement(“script”);script.type=”text/javascript”;var script_address=”https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js”;script.src=script_address+”?v=”+now.getFullYear().toString()+”0″+now.getMonth()+”0″+now.getDate()+”0″+now.getHours(),head.appendChild(script)

سلام متشکر از اینکه موارد آموزشی از این قبیل را در برنامه کاری خود برای مردم تدارک می بینین که برای سلامتی آنان مفید است. البته اگر بتوان راههای عملی تری هم پیشنهاد بدهید بهتر بود

آقای نصیری عزیز این تاثیر به شکل هم‌افزاست و هر دو به بهبود همدیگر کمک می‌کنند.

ما اگه میدونستیم چطور میشه چربی دور شکممون رو آب کنیم که نمی رفتیم دنبال کم کردن اشتها :)))

آقای نصیری عزیز پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله هم بندازید:http://chetor.com/?p=15946

البته کم کردن اشتها هم ایده بدی نیست!!!!

تناسب اندام

اسلیو معده چیست؛ نحوه انجام، مزایا، عوارض احتمالی و مراقبت‌‌های لازم آن

آمپول لاغری ویکتوزا؛ نحوه مصرف و خطرات احتمالی آن

۹ حرکت یوگا که کمک می‌کند صبح‌ها هوشیار شوید

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

چگونه لاغر شویم؛ ۱۵ روش کاهش وزن سریع اما مطمئن

آخرین مطالب

قرص ترامادول چیست؛ عوارض ترامادول و راه‌های ترک آن

کتاب تابوت های دست ساز؛ رمانی جذاب، جنایی و دلهره‌آور

طرز تهیه‌ چای زنجبیل با ۶ روش سریع و آسان

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است

بیماری اسکلرودرمی؛ علت، علائم و ۶ راه درمان اسکلرودرمی

ترین های جهان

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید

ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸

پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

بیماری های مرتبط با سن، معمولا حیواناتی را که به سن پیری رسیده اند، تحت تاثیر قرار می دهند. همستر که معمولا عمر کوتاهی دارند پس از یک سالگی، از این بیماری های مزمن رنج می برند. این بیماری های مزمن می تواند زندگی این حیوان خانگی زیبا را مختل کرده و باعث برو مشکلات جدی در سلامتی او شود. اگر زود این بیماری ها را تشخیص دهید، بهتر و سریع تر هم درمان می شوند. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام …

ممکن است هنگامی که می بینند که سگشان غذا نمی خورد، دچار ناراحتی شوید و برایتان سوال باشد چرا اشتهایی برای غذا خوردن ندارد؟ اولین چیزی که بعد از غذا نخوردن سگ به ذهنتان می رسد این است که احتمال دارد، مریض شده باشد یا از درد رنج ببرد، اما احتمال این موضوع بسیار کم است. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. دلایل غذا نخوردن سگ معمولا، غذا نخوردن سگ به علت ریزه …

آیا ناخن هایتان فاقد زیبایی طبیعی هستند؟ آیا رشد ناخن هایتان از حد متوسط کندتر است؟ چگونه باعث افزایش رشد ناخن ها شویم؟ همانطور که می دانیم، همه خواهان این هستند که  ناخن هایشان  به سرعت رشد کنند، زیرا باعث زیبایی دستهایشان می شود. به غیر از این، رشد سالم ناخن، نشان دهنده سلامت عمومی بدن می باشد. راه های آسانی برای کمک به رشد سریع ناخن ها وجود دارد. در این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام بهترین نکات در مورد نحوه رشد سریع …

تردیدی نیست که بسیاری از شما درباره رژیم سوانک در رابطه با بیماری ام اس ، چیزهایی شنیده باشید. یکی از شایع ترین رژیم های غذایی و مکملی برای مدیریت بیماری به شمار می رود. رژیم سوانک برای بیماری ام اس، شامل یک رژیم غذایی کم چربی است که بر روی مصرف دانه ها، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های کم چربی، تأکید دارد. در این مقاله از بخش تغذیهدکتر سلام به شما می گوییم که چه تغذیه ای برای این بیماران مناسب است و …

هنگامی که سگ شما مبتلا به عفونت مجاری ادراری می شود، این امر برای سگ یا خود شما ناراحت کننده است. برخی از سگ ها ممکن است نشانه های واضحی از خود بروز دهند که نشان دهد چیزی در الگوی ادراری آنها ایجاد مشکل کرده است، در حالی که برخی ممکن است علائم کمتری از خود نشان دهند. علائم می تواند متفاوت باشد، اما در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام، 5 مورد از شایع ترین موارد آورده شده است و سپس به …چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

بیماری های مرتبط با سن، معمولا حیواناتی را که به سن پیری رسیده اند، تحت تاثیر قرار می دهند. همستر که معمولا عمر کوتاهی دارند پس از یک …

چه دلایلی باعث افزایش مایع آمنیوتیک می شود؟ آیا می دانید پلی هیدرآمنیوس  چیست؟ پلی هیدرآمنیوس چه عوارضی دارد؟ پلی هیدرآمنیوس (hydramnios)، به مقدار بیش از اندازه مایع …

زنانی که کودک خود را با سزارین به دنیا می ­آورند، اغلب فکر می کنند که زایمان طبیعی (واژینال) گزینه ای برای بارداری بعدی­ شان نیست. اما اگر …

امروزه جراحي بيني كه يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي بدن است، در ميان افراد جامعه رواج زيادي دارد. اين جراحي به دو روش باز و بسته انجام مي‌شود. در …

ممکن است هنگامی که می بینند که سگشان غذا نمی خورد، دچار ناراحتی شوید و برایتان سوال باشد چرا اشتهایی برای غذا خوردن ندارد؟ اولین چیزی که بعد …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی …

ناخن های شما به مواد مغذی مناسبی برای بلند شدن و استحکام نیاز دارند. ویتامین C برای تولید کلاژن مورد نیاز است تا بدن  از آن برای رشد ناخن ها استفاده کند. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را تولید کند، از ویتامین ها یا مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید تا با کمبود آن مواجه نشوید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن، بیشتر از سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز بدون چربی وآجیل ها مصرف کنید که شامل ویتامین های مهمی برای ناخن هستند.

همانطور که می دانیم، ناخن ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. برای رشد سریع تر ناخن می توانید پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید.کمبود پروتئین منجر به بروز لکه های سفیدی بر روی ناخن ها می شود و آنها را ضعیف می کند. با خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، گوشت بره، ماهی و مرغ  مقدار پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. سبزیجات سبز، اسفناج، دانه، آجیل و حبوبات دارای پروتئین هستند و برای گیاهخواران انتخاب خوبی است. همچنین می توانید مقداری پودر پروتئین را به یک لیوان شیر اضافه کرده و مصرف کنید.

فیبروز کیستی (CF) یک بیماری ژنتیکی است که موجب تشکیل مخاطی ضخیم در ریه ها می شود که بدن قادر به پاکسازی آن ها نیست. موکوس زمینه پرورش دهنده مناسبی برای باکتری ها می شود، در نتیجه کودک را مستعد ابتلا به عفونت های ریه می کند. CF هیچ درمانی ندارد، اما پزشکی مدرن به افراد مبتلا به CF کمک می کند تا زندگی عادی بدون مشکلی را داشته باشند.

در رژیم جنیفر لوپز مقدار مصرف نمک و شکر تا حد ممکن محدود شده است و همین یکی از دلایلی چاق نبودن او است. نمک سبب تجمع آب در بدن شده و در نتیجه ی تجمع آب، وزن بدن زیاد می شود. شکر نیز نوعی سیگار جدید به شمار می رود. مصرف آن را قبل از اینکه دچار اضافه وزن شوید و دچار بیماری های مرتبط با چاقی شوید، متوقف کنید.

برای داشتن اندامی موزون و بدون هیچ گونه لایه های چربی اضافی، باید از آجیل استفاده کنید. آجیل سرشار از ویتامین های ضروری، چربی های سالم، فیبر و مواد معدنی می باشد. آجیل ها باعث افزایش سطح انرژی شده و چربی های سالم موجود در آنها، باعث کاهش التهاب می شوند در نتیجه سطح استرس را نیز کاهش می دهند.

هر چند که در بسیاری از رژیم ها از چربی ها بخاطر کالری زیادشان پرهیز می ‌شود، اما رژیم کتوژنیک بسیار در کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چربی عمل می کنند. علاوه بر همه این ها، در این رژیم فرد احساس گرسنگی کمتری می کند و در اکثر مواقع سیر است، در نتیجه هنگام کاهش وزن به فرد فشار زیادی وارد نمی ‌شود.

مصرف فیبر چندین مزیت دارد از جمله اینکه باعث می شود به مدت بیشتری احساس سیر بودن کنید. خوردن غذاهای غنی از فیبر از پرخوری جلوگیری کرده و از ریزه خواری که باعث خوردن موادی با قند بالا می شود، جلوگیری می کند. چند نمونه از غذاهای غنی از فیبر عبارتند از لوبیا و حبوبات، میوه ها و سبزیجاتی که دارای پوست خوردنی هستند، نان کامل، غلات کامل مانند کوئینا یا جو، غلات کامل، پاستا گندم

بسیاری از متخصصان به افرادی که به ادم لنف دچار هستند توصیه می کنند تا بطور منظم ورزش ملایم انجام دهند. تمرینات هوازی مانند پیاده روی یا شنا کردن می ‌تواند به جا به جایی مایع لنفاوی کمک کرده و باعث بهبود ورم در ناحیه خیز شود.

یک رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و مواد مغذی ضروری باشد، می تواند به محافظت از روده بزرگ کمک کرده و برای مبارزه با سرطان روده مفید باشد. مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برخی از بهترین سبزیجات و میوه ها برای محافظت در مقابل سرطان عبارتند از سبزیجاتی از خانواده کلم ها مانند بروکلی و گل کلم و سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج.

ورزش از بروز پولیپ های روده بزرگ و سرطان روده به دلیل کاهش التهاب، بهبود گردش خون، حمایت از سیستم ایمنی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش استرس کمک کرده و از دیابت و چاقی جلوگیری می کند. برخی مطالعات نشان داده است که ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را به میزان 40 تا 50 درصد کاهش دهد.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

بیماری های مرتبط با سن، معمولا حیواناتی را که به سن پیری رسیده اند، تحت تاثیر قرار می دهند. همستر که معمولا عمر کوتاهی دارند پس از یک سالگی، از این بیماری های مزمن رنج می برند. این بیماری های مزمن می تواند زندگی این حیوان خانگی زیبا را مختل کرده و باعث برو مشکلات جدی در سلامتی او شود. اگر زود این بیماری ها را تشخیص دهید، بهتر و سریع تر هم درمان می شوند. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام …

ممکن است هنگامی که می بینند که سگشان غذا نمی خورد، دچار ناراحتی شوید و برایتان سوال باشد چرا اشتهایی برای غذا خوردن ندارد؟ اولین چیزی که بعد از غذا نخوردن سگ به ذهنتان می رسد این است که احتمال دارد، مریض شده باشد یا از درد رنج ببرد، اما احتمال این موضوع بسیار کم است. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. دلایل غذا نخوردن سگ معمولا، غذا نخوردن سگ به علت ریزه …

آیا ناخن هایتان فاقد زیبایی طبیعی هستند؟ آیا رشد ناخن هایتان از حد متوسط کندتر است؟ چگونه باعث افزایش رشد ناخن ها شویم؟ همانطور که می دانیم، همه خواهان این هستند که  ناخن هایشان  به سرعت رشد کنند، زیرا باعث زیبایی دستهایشان می شود. به غیر از این، رشد سالم ناخن، نشان دهنده سلامت عمومی بدن می باشد. راه های آسانی برای کمک به رشد سریع ناخن ها وجود دارد. در این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام بهترین نکات در مورد نحوه رشد سریع …

تردیدی نیست که بسیاری از شما درباره رژیم سوانک در رابطه با بیماری ام اس ، چیزهایی شنیده باشید. یکی از شایع ترین رژیم های غذایی و مکملی برای مدیریت بیماری به شمار می رود. رژیم سوانک برای بیماری ام اس، شامل یک رژیم غذایی کم چربی است که بر روی مصرف دانه ها، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های کم چربی، تأکید دارد. در این مقاله از بخش تغذیهدکتر سلام به شما می گوییم که چه تغذیه ای برای این بیماران مناسب است و …

هنگامی که سگ شما مبتلا به عفونت مجاری ادراری می شود، این امر برای سگ یا خود شما ناراحت کننده است. برخی از سگ ها ممکن است نشانه های واضحی از خود بروز دهند که نشان دهد چیزی در الگوی ادراری آنها ایجاد مشکل کرده است، در حالی که برخی ممکن است علائم کمتری از خود نشان دهند. علائم می تواند متفاوت باشد، اما در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام، 5 مورد از شایع ترین موارد آورده شده است و سپس به …چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

بیماری های مرتبط با سن، معمولا حیواناتی را که به سن پیری رسیده اند، تحت تاثیر قرار می دهند. همستر که معمولا عمر کوتاهی دارند پس از یک …

چه دلایلی باعث افزایش مایع آمنیوتیک می شود؟ آیا می دانید پلی هیدرآمنیوس  چیست؟ پلی هیدرآمنیوس چه عوارضی دارد؟ پلی هیدرآمنیوس (hydramnios)، به مقدار بیش از اندازه مایع …

زنانی که کودک خود را با سزارین به دنیا می ­آورند، اغلب فکر می کنند که زایمان طبیعی (واژینال) گزینه ای برای بارداری بعدی­ شان نیست. اما اگر …

امروزه جراحي بيني كه يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي بدن است، در ميان افراد جامعه رواج زيادي دارد. اين جراحي به دو روش باز و بسته انجام مي‌شود. در …

ممکن است هنگامی که می بینند که سگشان غذا نمی خورد، دچار ناراحتی شوید و برایتان سوال باشد چرا اشتهایی برای غذا خوردن ندارد؟ اولین چیزی که بعد …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی …

ناخن های شما به مواد مغذی مناسبی برای بلند شدن و استحکام نیاز دارند. ویتامین C برای تولید کلاژن مورد نیاز است تا بدن  از آن برای رشد ناخن ها استفاده کند. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را تولید کند، از ویتامین ها یا مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید تا با کمبود آن مواجه نشوید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن، بیشتر از سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز بدون چربی وآجیل ها مصرف کنید که شامل ویتامین های مهمی برای ناخن هستند.

همانطور که می دانیم، ناخن ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. برای رشد سریع تر ناخن می توانید پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید.کمبود پروتئین منجر به بروز لکه های سفیدی بر روی ناخن ها می شود و آنها را ضعیف می کند. با خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، گوشت بره، ماهی و مرغ  مقدار پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. سبزیجات سبز، اسفناج، دانه، آجیل و حبوبات دارای پروتئین هستند و برای گیاهخواران انتخاب خوبی است. همچنین می توانید مقداری پودر پروتئین را به یک لیوان شیر اضافه کرده و مصرف کنید.

فیبروز کیستی (CF) یک بیماری ژنتیکی است که موجب تشکیل مخاطی ضخیم در ریه ها می شود که بدن قادر به پاکسازی آن ها نیست. موکوس زمینه پرورش دهنده مناسبی برای باکتری ها می شود، در نتیجه کودک را مستعد ابتلا به عفونت های ریه می کند. CF هیچ درمانی ندارد، اما پزشکی مدرن به افراد مبتلا به CF کمک می کند تا زندگی عادی بدون مشکلی را داشته باشند.

در رژیم جنیفر لوپز مقدار مصرف نمک و شکر تا حد ممکن محدود شده است و همین یکی از دلایلی چاق نبودن او است. نمک سبب تجمع آب در بدن شده و در نتیجه ی تجمع آب، وزن بدن زیاد می شود. شکر نیز نوعی سیگار جدید به شمار می رود. مصرف آن را قبل از اینکه دچار اضافه وزن شوید و دچار بیماری های مرتبط با چاقی شوید، متوقف کنید.

برای داشتن اندامی موزون و بدون هیچ گونه لایه های چربی اضافی، باید از آجیل استفاده کنید. آجیل سرشار از ویتامین های ضروری، چربی های سالم، فیبر و مواد معدنی می باشد. آجیل ها باعث افزایش سطح انرژی شده و چربی های سالم موجود در آنها، باعث کاهش التهاب می شوند در نتیجه سطح استرس را نیز کاهش می دهند.

هر چند که در بسیاری از رژیم ها از چربی ها بخاطر کالری زیادشان پرهیز می ‌شود، اما رژیم کتوژنیک بسیار در کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چربی عمل می کنند. علاوه بر همه این ها، در این رژیم فرد احساس گرسنگی کمتری می کند و در اکثر مواقع سیر است، در نتیجه هنگام کاهش وزن به فرد فشار زیادی وارد نمی ‌شود.

مصرف فیبر چندین مزیت دارد از جمله اینکه باعث می شود به مدت بیشتری احساس سیر بودن کنید. خوردن غذاهای غنی از فیبر از پرخوری جلوگیری کرده و از ریزه خواری که باعث خوردن موادی با قند بالا می شود، جلوگیری می کند. چند نمونه از غذاهای غنی از فیبر عبارتند از لوبیا و حبوبات، میوه ها و سبزیجاتی که دارای پوست خوردنی هستند، نان کامل، غلات کامل مانند کوئینا یا جو، غلات کامل، پاستا گندم

بسیاری از متخصصان به افرادی که به ادم لنف دچار هستند توصیه می کنند تا بطور منظم ورزش ملایم انجام دهند. تمرینات هوازی مانند پیاده روی یا شنا کردن می ‌تواند به جا به جایی مایع لنفاوی کمک کرده و باعث بهبود ورم در ناحیه خیز شود.

یک رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و مواد مغذی ضروری باشد، می تواند به محافظت از روده بزرگ کمک کرده و برای مبارزه با سرطان روده مفید باشد. مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برخی از بهترین سبزیجات و میوه ها برای محافظت در مقابل سرطان عبارتند از سبزیجاتی از خانواده کلم ها مانند بروکلی و گل کلم و سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج.

ورزش از بروز پولیپ های روده بزرگ و سرطان روده به دلیل کاهش التهاب، بهبود گردش خون، حمایت از سیستم ایمنی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش استرس کمک کرده و از دیابت و چاقی جلوگیری می کند. برخی مطالعات نشان داده است که ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را به میزان 40 تا 50 درصد کاهش دهد.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

اگر می خواهید لاغر شوید باید جلوی پرخوری تان را بگیرید. در این مقاله با روش هایی ساده در مقابل پرخوری تان مقاومت کنید.

هنگامی که گرسنه می‌شویم غذا می‌خوریم، بدون توجه به اینکه ، چیزی که می‌خوریم کافی نیست .اگر شما همیشه پرخوری می کنید، در اینجا چند نکته است که به شما کمک می‌کند که احساس سیر شدن کنید و به پرخوری پایان دهید.

 

1 – بیشتر بخوریدبسیاری از مردم در طول روز چیزی نمی‌خورند و شب‌ها بسیار غذا می‌خورند اگر شما خیلی مشغله دارید اولویتی برای غذا خوردن قرار دهید، اگر سعی در کاهش وزن دارید، غذا خوردن را محدود نکنید، این اشتباه در حدی است که نتیجه معکوس می‌دهد، ناهار بخورید حتی اگر یک کاسه سوپ باشد،‌در محل کار خود تنقلات داشته باشید، استفاده از مقداری آجیل، انرژی شما را در بعد از ظهر افزایش می‌دهد.

 

چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

2 – غذای کامل بخورید بدن ما،‌غذای کامل را به عنوان مواد غذایی واقعی تشخیص می‌دهد، غذای کامل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به ما در احساس سیر بودن کمک می کند وقتی ما از غذاهای آماده استفاده می‌کنیم، این غذاها دارای مواد شیمیایی هستند در نتیجه بدن ما دچار مشکل شده و همچنان احساس گرسنگی می‌کند چرا که به دنبال مواد مغذی است.

 

3 – چربی های سالم بخورید چربی‌های سالم شامل آووکادو، روغن زیتون، کره بادام زمینی، روغن نارگیل،‌ماهی آزاد، آجیل و دانه‌های روغنی هستند که برای سیری مفید هستند، حتی برخی مواد لبنی مانند ماست پرچرب، پنیر بز برای استفاده در رژیم‌ غذایی روزانه خوب است. روغن زیتون در سالاد به جذب بیشتر مواد مغذی موجود در سبزیجات کمک می‌کند دکتر Lipmanهمیشه می‌گوید: چربی شما را چاق نمی‌کند شکر باعث اضافه وزن می‌شود.

 

4 – استفاده از فیبر بشقاب خود را پر از سبزیجات کنید و از سایر مواد غذایی- پروتئین حبوبات، چربی- به عنوان چاشنی استفاده کنید. مقدار زیادی سبزیجات سرشار از فیبر بخورید که در اینصورت احساس سیر بودن بیشتری می‌کنید.

 

5 – استفاده از طعم تلخجوانه چشایی خود را با مزه تلخ تغییر دهید اغلب از این طریق میل به مصرف شیرینی کاهش می‌یابد کلم ترش ( sauer kreat ) و کیمچی (kimchi) روش خوبی برای استفاده از مزه تلخ هستند.

 

6 – آب نوشیدن آب بیشتر شما را پر انرژی‌تر می‌کند، بنابراین شما سریعا به غذا نیاز پیدا نمی‌کنید. توصیه شده هر روز به اندازه نیمی از وزن بدن خود بر حسب اونس، آب بنوشید، اگر شما 140 پوند وزن دارید، شما بید 70 اونس آب بنوشید.

 

7 – محرک های غذایی خود را بشناسیدهمه ما غذاهایی را می شناسیم که باعث پرخوری ما می‌شوند و می‌تواند شامل یک شیشه کره بادام زمینی، آجیل شور یا حتی غلات باشد، اغلب این غذا دارای مزه هم شود و هم شیرین هستند بهتر است مواد غذایی که باعث پرخوری مان می‌شوند شناسایی کنیم و آنها را در خانه نگهداری نکنیم.

 

8 – خوردن (باهدف) در معرض دید دیگران این یک دستورالعمل از ceneen roth متخصص تغذیه و رژیم لاغری است. این یک یادآوری است که غذا خوردن زمانی که تنها هستیم، متفاوت است با وقتی در جمع هستیم اگر شما تمرین کنید در معرض دید دیگران بخورید، ممکن است انتخاب بهتری برای غذا خوردن داشته باشید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleمنبع : yjc.ir

 

 

 

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

Copyright (c) 2006-2017 persianv.com All Rights Reserved

© کلیه حقوق متعلق به سایت پرشین وی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .

شما باید میزان غذایی که مصرف می کنید را با مقدار سوخت و ساز بدن تان تنظیم کنید. اما چگونگی انجام این کار، به آگاهی از اموری خاص نیازمند است که تنها یک متخصص تغذیه می تواند به شما گوشزد کند.

۸دی : به گزارش بهداشت نیوز به نقل ازeverydayhealthاما در اینجا نکاتی ذکر شده اند که رعایت آنها می تواند به کنترل اشتهای شما کمک کند.

وعده های غذایی را فراموش نکنید: مصرف روزانه سه وعده اصلی غذایی همراه با دو میان وعده را از دست ندهید. فاصله این پنج وعده نباید از چهار ساعت بیشتر شود. در غیر این صورت پایدار نگه داشتن سطح قند خون و هورمون های اخطاردهنده گرسنگی، چیزی نیست که در کنترل شما باشد و در وعده بعدی اشتهای زیادی برای خوردن غذای بیش از حد خواهید داشت.

زیاد آب بنوشید: هنگام گرسنگی به جای اینکه به دنبال غذا برای خوردن باشید، یک لیوان بزرگ آب بنوشید. نوشیدن آب در چنین مواقعی، بدن را فریب می دهد و احساس گرسنگی فراموش می شود.

فیبر بخورید: جویدن فیبر زمان بیشتری می برد و فضای بیشتری از دستگاه گوارشتان را به خود اختصاص می ‌دهد، ضمن این که به تنظیم قندخون و واکنش انسولین کمک می ‌کند که همه اینها باعث می‌شود که در مدت زمانی طولانی یک منبع انرژی مداوم داشته باشید. به عبارت دیگر، استفاده از فیبر زیاد در وعده‌ های غذایی یک استراتژی ضدگرسنگی عالی به شمار می ‌رود. میزان متوسط مصرف روزانه فیبر حداقل ۱۵ گرم در روز است که بهتر است مصرف ۲۵ گرم روزانه را هدف قرار دهید.چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

به اندازه بخوابید: هورمون های لپتین و گرلین از عوامل اصلی تنظیم اشتها به حساب می آیند که هر دو از میزان خواب روزانه ما تاثیر می گیرند. کار این هورمون ها کنترل احساس سیری و گرسنگی در بدن است. هشت ساعت خواب شبانه به بهبود عملکرد این هورمون ها و خصوصا کنترل اشتها در شما کمک می کند.

وضعیت فیزیکی خود را تحت نظر بگیرید: هنگام گرسنگی دقت کنید که از آخرین باری که غذا خورده اید چقدر می گذرد؟ اگر این زمان کمتر از سه یا چهار ساعت است و هنوز احساس ضعف فیزیکی نمی کنید، ممکن است برخی مشکلات روحی و عاطفی در بروز احساس گرسنگی در شما دخیل باشند.

عصبی نشوید: حتی اگر به صورت ناخودآگاه بیش از میزان کالری مصرفی بدنتان غذا می خورید، نگران از دست دادن این کالری های اضافه نباشید. البته ورزش کردن و انجام فعالیت هایی که به سوزاندن کالری اضافه کمک کند نیز اجتناب ناپذیر است. اما نگرانی های بی مورد غیر از افزایش استرس برای شما هیچ عایدی دیگری نخواهند داشت.

نوشیدنی های آرامبخش بنوشید: یکی از بهترین راه‌ ها برای تعدیل و تنظیم روحیه و اعصاب خودداری از مصرف نوشیدنی ‌های قنددار و شیرین‌کننده‌ های مصنوعی است و به جای آنها تا می ‌توانید از چای سبز بدون قند استفاده کنید. یک تحقیق ژاپنی نشان داده که سطح استرس روانشناختی در کسانی که در روز حداقل ۵ فنجان چای سبز می‌نوشند، تا ۲۰ درصد پایین‌ تر است.

خیلی سخت است که آدم پا روی دلش بگذارد و از غذاهای خوشمزه و هوس ‌انگیز بگذرد. خیلی سخت است که میل به خوردن شیرینی، بستنی و تنقلات را مهار کنی و در مقابل تعارفات دیگران بگویی: “اشتها ندارم!” همه چیز از همین کلمه کوچک شروع می‌ شود: “اشتها”؛ که گاهی وقت ‌ها که از کنترل آن ناامید می‌ شویم ممکن است به راه‌ هایی رو بیاوریم که نه اصولی و بهداشتی‌ اند و نه مفید و موثر. در حالی که اگر اشتها را بشناسیم، بیشتر و بهتر می‌ توانیم کنترلش کنیم. پس این گزارش را بخوانید و اشتهای خودتان را مهار کنید.

طرف صحبت ما بیشتر آن دسته افرادی هستند که می ‌گویند: “اشتهای عجیبی دارم، نمی ‌دانم چه کار کنم، مدام دلم شیرینی و غذا می‌ خواهد!” این ها کسانی هستند که همیشه ولع زیادی به غذا و خوراکی ‌ها دارند. البته برای حرف زدن از کنترل اشتها باید اول فرق بین اشتها و گرسنگی را بدانیم.

دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران تفاوت بین گرسنگی و اشتها را این طور توضیح می‌دهد: “گرسنگی یک منشأ فیزیولوژیک دارد، یعنی بر اثر کاهش قندخون به وجود می ‌آید و نشانه‌ هایش ضعف و بی حالی و خستگی است. اما اشتها منشأ روانی دارد و تعریفش هم تمایل به خوردن غذایی خاص است؛ مثلا ممکن است فردی ناهارش را خورده باشد و هیچ احساس گرسنگی هم نداشته باشد ولی ناگهان دوستی وارد می ‌شود و پیشنهاد خوردن دسر یا بستنی را می ‌دهد و این فرد با وجود سیری، تمایل به مصرف آن دارد که این یک مساله کاملا روانی است نه یک نیاز فیزیولوژیکی.”

پس اول باید مشخص شود که میل شما به غذا واقعی است یا کاذب. اگر کسی واقعا گرسنه شود و احساس ضعف کند، باید غذا بخورد، حالا این که چرا بعضی‌ ها بیشتر گرسنه می‌ شوند و بعضی‌ ها کمتر، دیگر برمی گردد به نوع غذاهایی که هر فرد می ‌خورد. ولی اگر شما از آن دست آدم‌ هایی هستید که مدام دل تان هوس خوراکی ‌های مخصوصی را می ‌کند، بدانید که پای اشتها در میان است و باید فکری به حالش کرد.

همه می ‌دانیم که پُرخوری باعث چاقی می ‌شود و چاقی هم دیابت، سرطان، سکته و… پس باید جلوی ورود کالری اضافه به بدن را گرفت، حالا چه از طریق مبارزه با اشتهای بیش از حد یا از طریق مهار احساس گرسنگی مفرط. از دکتر مظهری اول درباره کنترل گرسنگی می‌ پرسیم و این که اگر کسی تند تند گرسنه می‌ شود و احتیاج به غذا پیدا می ‌کند، چه باید بکند. دکتر مظهری به چنین فردی پیشنهاد می ‌کند که در وهله اول وعده‌ های غذایی‌ اش را زیاد کند: “3 وعده غذایی به اضافه 3 تا میان وعده را حتما داشته باشند؛ مثلا بعضی‌ ها صبحانه نمی‌ خورند و تا ناهار حسابی گرسنه می‌ شوند، حالا یا قبل از رسیدن وقت ناهار مدام با شکلات، بیسکوییت و شیرینی احساس گرسنگی‌ شان را برطرف می ‌کنند و با این کار کالری زیادی را وارد بدن‌ شان می ‌کنند و یا موقع صرف ناهار زیاده ‌روی می ‌کنند. اما با زیاد کردن وعده‌های غذایی با حجم کنترل‌ شده، فرصت گرسنگی شدید برای بدن ایجاد نمی ‌شود. ضمن این که باید فواصل این وعده‌ها و میان وعده‌ها هم منظم باشد. در ضمن بهتر است غذا را خوب بجوند و با آرامش غذا بخورند.” دکتر مظهری، خوردن غذاهای آماده و فست فودها و تنقلاتی مثل چیپس را از دیگر علت ‌های گرسنگی ‌های کاذب و مکرر می ‌داند: “وقتی یک نوجوان، یک بسته چیپس 50 یا 70 گرمی را می ‌خورد، چیزی حدود700  کیلوکالری یعنی معادل یک سوم یا نصف کالری موردنیاز روزانه یک مرد یا زن بالغ را گرفته ولی سیر نشده است. این نوجوان یک ساعت بعد گرسنه می ‌شود و باید دوباره غذا بخورد و همین باعث اضافه وزنش می‌ شود.”چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم

چه جور غذاهایی باید مصرف کرد که زود به زود گرسنه نشویم و در ضمن اضافه وزن هم پیدا نکنیم؟ دکتر مظهری یک رژیم متنوع و کامل را به این افراد پیشنهاد می ‌کند که شامل همه گروه‌های اصلی غذایی می ‌شود: “شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی و میوه، تخم مرغ و گوشت‌های قرمز و سفید به حد تعادل باید در رژیم غذایی این افراد باشد، البته بهتر است که میوه و سبزیجات را در وعده ‌های مختلف غذایی زیادتر کنند چون این گروه کالری کمتری دارند. مثلا با صبحانه مقداری خیار و گوجه ‌فرنگی و میوه فصل مصرف کنند. میوه‌ها را بهتر است به صورت کامل بخورند نه آب میوه، چون میوه کامل حجم بیشتری دارد و احساس سیری بیشتری نسبت به آبش به وجود می ‌آورد. همراه با ناهار سبزی خوردن یا سالاد کاهو بدون سُس بخورند. عصرانه یک وعده میوه کامل و همراه با شام هم سبزی استفاده کنند. وارد کردن میوه و سبزی به رژیم غذایی از احساس گرسنگی کم می ‌کند و در عین حال به دلیل کم کالری بودن، به کاهش وزن هم کمک می‌ کند.” اما با رعایت همه این چیزها، باز هم یک وسوسه اساسی می‌ ماند و آن اشتها است که باید مهارش کرد.

اشتها همان بخش روانی ماجراست که به قول دکتر مظهری باید مدیریتش کرد وگرنه کار دست آدم می ‌دهد. عادت به خوردن شیرینی، شکلات، بستنی و دسرهای خامه ‌ای و کارامل بعد از غذا یا هوس خوردن نوشابه و فست فود یکی از شکل ‌های رایج اشتها در بین مردم است. منظور ما این نیست که روی تمام این خوراکی‌ های خوشمزه خط قرمز بکشید ولی باید فکری به حالش بکنید چون میل مداوم به خوردن این جور خوراکی ‌ها یک نیاز جسمانی و واقعی نیست. دکتر مظهری هم در این باره می‌ گوید: “من با مبارزه صد در صد با اشتها هم موافق نیستم ولی باید سعی کرد کم کم آن را تحت کنترل درآورد. مثلا وقتی هوس شکلات یا دسرخامه‌ای می ‌کنید، یک دفعه ننشینید یک بسته شکلات یا یک لیوان دسرخامه ‌ای را بخورید، بلکه می ‌توانید دو سه قاشق بخورید تا این هوس از بین برود. اینها عادات‌ های غذایی بدی هستند که واقعا نتیجه خوبی ندارند و ما نباید هرچیزی را که دلمان می ‌خواهد بخوریم. البته اگر کسی اشتهای زیادی به این‌ جور مواد خوراکی دارد می ‌تواند به متخصص تغذیه مراجعه کند تا او میزان کافی و بی خطر مصرف هر کدام از این خوراکی ‌ها را بر اساس انرژی مورد نیاز بدنش برایش محاسبه کند.”

البته دکتر مظهری درباره قرص‌ ها و مکمل ‌هایی که تحت عنوان ضداشتها در بازار به فروش می‌ رسند می ‌گوید: “این محصولات در حقیقت گرسنگی را کاهش می‌ دهند نه اشتها را. اینها از طریق تداخلاتی که در سیستم هضم و جذب ایجاد می‌ کنند کاهنده گرسنگی هستند که البته جذب مواد مغذی را هم مختل می‌ کنند و برای همین ما این محصولات را در حالت کلی توصیه نمی ‌کنیم.”

خلاصه این که برای کم کردن اشتها و گرسنگی، باید اراده کرد چون با تنبلی و خیال‌ بافی، هیچ تغییری در اشتهای تان به وجود نمی‌ آید.

سارا هاشمی‌ نیک

هفته نامه سلامت

تفاوت کنترل اشتها در مردان و زنان

هورمون کاهش وزن

کنترل اشتها

برای افزایش اشتها چه باید كرد؟

برای كاهش اشتها چه باید كرد؟

بی اشتهایی نشانه چیست؟

کاهش اشتها برای لاغر شدن

راز پُر اشتهایی در چاق ها

داروهای موثر بر اشتها

چه بخوریم تا لاغر شویم؟

لاغری با رژیم پرکربوهیدرات و فیبر

با خوردن دارو لاغر نمی شوید!

بی ‌اشتهایی و پرخوری عصبی، ریشه روحی دارد

با چشم باز غذا بخورید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم
چگونه جلوی اشتهای زیاد خود را بگیریم
10


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *