چگونه به ديگران نه بگوييم

خواص دارویی و گیاهی

چگونه به ديگران نه بگوييم
چگونه به ديگران نه بگوييم




خانه

موبایل

به موقع نه بگوییم

 

چگونه به ديگران نه بگوييم

اگر شما نیز جزء‌کسانی هستید که بیشتر اوقات علیرغم میل باطنی خود، ناچار به پذیرش تقاضای دیگران شده‌اید و یا اینکه نمی‌توانید نارضایتی خود را از یک دوست بیان کنید،احتمالاً در زمینه رفتار قاطعانه و یا جراتمندی در بیان نظرات خود مشکل دارید.

 

جراتمندی دفاع از حقوق خود است به گونه‌ای که حقوق دیگران نادیده گرفته نشود. جرأت ورزی مهارتی است در راه کنترل خود و ایجاد حس مثبت در افراد که اعتماد به نفس و عزّت نفس آنها در روابط با دیگران را تقویّت می­کند.

 

چه ضرورتی دارد که در ارتباط با دیگران جراتمند رفتار کنیم؟

سرچشمه ی بسیاری از مشکلات در ارتباطات با افراد دیگر مثل کمرویی، خجالت،شرم، احساس تنهایی و ترس و اضطراب در نبود و یا کمبود مهارت ابراز وجود، جرات مندی و قاطعیت ورزی است. ابراز وجود باعث بیان توانمندی های بالقوه ی آدمی می شود و به خشنودی و رضایت از خویشتن و افزایش عزت نفس منجر می شود. مهم ترین نقص نبود مهارت ابراز وجود این است که باعث اضطراب و کمبود عزت نفس در برخورد با دیگران شده و بسیاری از ارتباطات آدمی با دیگران را مختل می سازد.نبود مهارت ابراز وجود در آدمیان، کم کم آنان را در اجتماع منزوی می سازد تا اینکه درنهایت نتوانند حقوق شان را در زندگی به دست آورند و همین امر باعث می شود احساس کنند همیشه در زندگی حق آنان خورده شده است و خشمی همیشگی نسبت به دیگران داشته باشند. ابراز وجود کردن باعث می شود شخص اندیشه ها و احساسات خود را به شیوه ی مناسبی بیان کند و در پاسداری از حق شخصی و اجتماعی خویش در برابر دیگران است توانمند باشد و در نهایت باعث می شود فرد نیازها و درخواست های خود را آشکارا بیان می کند، بدون این که احساس کمبود و کاستی کند و به اتکای توانایی خود، بدون اینکه به ویران ساختن و توهین کردن به دیگران بپردازد، در راستای دست یافتن به اهداف خود گام بردارد ضمن اینکه نظرات ناخوشایند دیگران، عزت نفس آدمی او را ناراحت نمی کند و در جهت اصلاح رفتار خود گام بردارد.

 

افراد جرات ورز چه ویژگی هایی دارند؟ 

افراد جرأت­ورز هم برای خود و دیگران احترام قائل می شوند. در روابط خود منفعل نیستند و ضمن این که به خواسته ها و نیازهای دیگران احترام می­گذارند، اجازه نمی دهند دیگران از آنها سوء استفاده کنند و به شیوه فریبکارانه با آنان ارتباط برقرار کنند.

 

جرات ورزی به معنی پرخاشگربودن نیست. 

جرأت­ورزی و پرخاشگری با یکدیگر متفاوت است. پرخاشگری به معنی دفاع از خود به شیوه ای خصمانه و توهین آمیز است که فرد سعی می کند خواسته های خود را از طریق اعمال زور، توهین و تحقیر دیگران برآورده کند و بدتر از همه این که برای حقوق و خواسته دیگران هیچ اهمّیّتی قائل نیست.اما جرات ورزی به معنی بیان خواسته خود به گونه ای است که هم حقوق خود و هم حقوق دیگران رعایت شود.

 

انواع رفتار جرأت مندانه 

بیان شفاف و جرأتمندانه احساسات مثبت و منفی علیرغم نظر منفی دیگران

رد صریح و قاطع خواسته های نامعقول دیگران و مقاومت در برابر این تقاضاها

 ۳٫بیان درخواست جراتمندانه،قاطع،صریح و روشن از دیگران

 

جراتمندانه رفتار کردن چه مزایایی دارد؟ 

۱- داشتن احساس مثبت درباره خود از مهم ترین مزایای جراتمندی است. افراد جرأتمند در مقایسه با افراد منفعل و متخاصم درباره خود احساس بهتری دارند چون احساس عزّت نفس دارند و وجود خود را شریف و عزیز می­بینند.

 

۲-مردم به چنین افرادی بیشتر اعتماد می­کنند چون این افراد آنچه را می توانند انجام دهند مطرح می­کنند و دارای ثبات شخصیتی هستند.

 

۳-افراد جراتمند به دیگران اجازه می دهند تا مستقل بیندیشند و عمل کنند و خود نیز افزون بر در اولویت قرار دادن خواسته هایشان، از زورگویی، تحکّم و توهین به دیگران فاصله می­گیرند.در نتیجه هم برای خود و هم برای دیگران ارزش قائل هستند.

 

جراتمندی دفاع از حقوق خود است به گونه‌ای که حقوق دیگران نادیده گرفته نشود

 

چطور می توانیم جرأت مندی را ابراز کنیم؟ 

۱- به موقع “نه”بگوییم. 

برای “نه”گفتن صحیح می توان از روش های زیر استفاده کرد: 

الف) فقط گفتن کلمه « نه » مثل: « نه » یا « نه متشکرم ». 

ب) گفتن کلمه « نه » همراه با توضیح دادن مثل: « نه متشکرم، من فردا امتحان دارم».

 

۲- تغییر دادن موضوع صحبت: در این روش سعی بر آن است که موضوع صحبت عوض گردد،تا هم ارتباط با شخص دیگر حفظ شود و هم رفتار جراتمندانه ابراز شود.چگونه به ديگران نه بگوييم

 

۳- دلیل آوردن و توضیح دادن در حد کوتاه و مختصر بدون عذرخواهی کردن

 

۴- انتقال احساس شخصیّت مهم­تر در طرف مقابل مثل گفتن جملات زیر: 

از شما انتظار نداشتم چنین تقاضایی از من بکنی!

 

۵- ارائه پیشنهادی بهتر به جای درخواست مطرح شده

 

۶- بیان موضوع مطرح شده در قالب شوخی و طنز 

مثال:من هنوز بچّه ام، هنوز به اندازه کافی برای سیگار کشیدن بزرگ نشده ­ام.

 

۷- پافشاری و مقاومت در ردّ درخواست نامعقول دیگران

 

۸- دور شدن از موقعیّت: در مواقعی که فرد مقابل بیش از حد اصرار می­ ورزد.

 

۹- ابراز همدلی کردن با شخص مقابل و اینکه متوجه هستیم که او چه احساسی دارد.

 

۱۰- معذرت خواهی کردن 

مثال:با عرض پوزش، امیدوارم مرا ببخشید که به هیچ وجه نمی­توانم در میهمانی شما شرکت نمایم.

 

۱۱- تشکر و قدردانی 

مثال:لطف کردید که مرا به منزل خود دعوت نمودید، ولی من دوست ندارم و نمی ­آیم.

 

در انجام رفتار جرأتمندانه چه نکاتی را رعایت کنیم؟ 

۱- اول از همه مطمئن شوید که طرف مقابل دقیقا از شما چه می­خواهد اگر مطمئن نیستید از شما چه چیزی را خواسته­اند، توضیح بیشتری بخواهید و بعد مخالفت کنید.

 

 ۲- در رد درخواست های نامعقول پاسخ ­های کوتاه دهید و از آوردن دلایل زیاد و دادن توضیحات طولانی خودداری کنید.

 

۳- در گفتن جمله ها از واژه« من» استفاده نمایید و به جای سرزنش و یا محکوم کردن طرف مقابل، موضوع اصلی را مطرح نمایید و حاشیه پردازی نکنید.

 

 ۴- به جای عبارت­هایی نظیر« فکر نمی­کنم بتوانم…» در ابتدای جمله، مستقیما از واژه « نه» استفاده نمایید.

 

۵- زبان بدن خود را با صحبتی که می­ کنید، همخوان سازید.نه اینکه صورت شما چیزی را بیان کند و حرف شما چیز دیگری را.

 

منبع: سلامت نیوز

 


مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

شما هم برای نه گفتن به دیگران مشکل دارید؟

چگونه به ديگران نه بگوييم

اعتراف می‌کنم من هم دلم نمی‌خواهد نه بگویم. هر وقت کسی درخواستی دارد، دوست دارم اگر کمکی از من ساخته است حتما انجام بدهم. بخشی از این به خاطر آن است که دلم نمی‌خواهد وقتی اطرافیانم در تنگنا هستند آنها را تنها بگذارم و بخش دیگرش به این دلیل است که نمی‌خواهم کسی را از خودم ناامید کنم.

با اینکه «بله» یک جواب آماده و راحت است، اما لزوما همیشه بهترین جواب نیست. همانطور که «نه گفتن» ممکن است پیامدهایی داشته باشد، «نه نگفتن» هم عواقب خودش را دارد. خودتان فکرش را بکنید:

چیزهای زیادی هستند که هر روز باید به آن‌ها نه بگوییم تا بتوانیم به زندگی‌مان برسیم. اگر این کار را نکنیم نمی‌توانیم آن‌طور که می‌خواهیم زندگی کنیم و با خانواده و افرادی که دوست‌شان داریم وقت بگذاریم.

یادگیری اینکه چطور نه بگویید، یک فرآیند همیشگی است. ممکن است اولش سخت باشد، اما وقتی که بدانید چقدر اهمیت دارد و در مسیر درستی قرار دارید، همین‌طور به راهتان ادامه می‌دهید. یادتان باشد «نه گفتن» هیچ اشکالی ندارد، مهم این است که یاد بگیرید چطور نه بگویید و احساس بدی در مورد آن نداشته باشید. به کار بستن این چند نکته حتماً به شما کمک خواهد کرد:

به رویاهایی که دارید فکر کنید: ممکن است این رویاها مربوط به زندگی، شغل، روابط یا موقعیت فعلی شما باشد. وقتی که بدانید چه رویایی دارید، نه گفتن خیلی راحت‌تر می‌شود، چون دلیل خوبی برای نه گفتن خواهید داشت. هرچه بیشتر در مورد آن‌ها مطمئن باشید، کارتان راحت‌تر می‌شود چون حالا می‌دانید باید به چه چیزهایی بله بگویید و کدام‌ها شما را از رویای‌تان دور می‌کند.

ما معمولا به درخواست‌های کوچک پاسخ مثبت می‌دهیم چون فکر می‌کنیم موضوع مهمی نیست. اگر کاری از ما بر می‌آید و می‌توانیم به کسی کمک کنیم؛ چرا که نه؟ مشکلی پیش نمی‌آید، بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، حداکثر ۲۰ دقیقه، وقت ما را نمی‌گیرد. درست است؟

اما قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. حتما دلیلی دارد که مدیران عالی‌رتبه با وجود مدیریت شرکت‌های کلان باز هم برای خودشان، خانواده، دوستان و کارشان وقت می‌گذارند. اما از سوی دیگر افرادی هستند که با وجود کار تمام‌وقت در هفت روز هفته، هیچ پیشرفتی در زندگی نمی‌کنند. انگار گروه دوم سرشان همیشه گرمِ درجا زدن است. دقیقا به همین خاطر است که گروه اول می‌دانند نه گفتن چه نتایجی دارد و چه وقت‌هایی باید نه بگویند.

وقتی شخصی از شما درخواستی دارد، قبل از اینکه جواب بدهید یک بار دیگر فکر کنید. اگر جواب مثبت بدهید چه اتفاقی می‌افتد؟ پیامدهای بلندمدت آن چیست؟ چه چیزی به دست می‌آورید؟ اگر موافقت کنید چه چیزی را از دست می‌دهید؟ باید حتما قبول کنید؟ چه اعتقاداتی در شما هست که اجازه نمی‌دهد دست رد به سینه‌ی کسی بزنید؟

یادتان باشد که وقت طلاست، پس طلای خود را به درستی خرج کنید.

واقعا نه گفتن اشکالی ندارد. ممکن است مدام با خودمان فکر کنیم فلانی ناراحت می‌شود، بدجنس به نظر می‌آیم، دیگران عصبانی می‌شوند، از ادب به دور است و از این دست دلایل. هرچند که این افکار حاکی از حُسن نیت و خیرخواهی شما هستند، اما خیلی از این ترس‌ها صرفا زاده‌ی ذهن ماست. اگر طرف مقابل شخص فهمیده و باملاحظه‌ای باشد، حتما جواب منفی شما را درک خواهد کرد.

باید بپذیریم که نه گفتن بخش از زندگی ماست. مردم تمامِ دنیا هر روز در موقعیت‌های مختلف بله یا نه می‌گویند. شما تنها آدم دنیا نیستید که نه می‌گویید، چیزی که فارغ از نه یا بله گفتن شما اهمیت دارد رفتار توأم با احترام است.

از یک محیط مناسب برای انتقال پیغامتان استفاده کنید: رو در رو، پیامک، ایمیل، تلفن یا هر راهی که برایتان راحت‌تر است. تفاوت زیادی بین محیط‌های مختلف وجود ندارد، انتخاب محیط بیشتر به جنس رابطه‌ی شما با آن شخص بستگی دارد.

فقط بگویید که نمی‌توانید و توضیح کوتاهی بدهید که چرا درخواست ایشان را رد می‌کنید. گاهی‌اوقات گفتن «ببخشید، الان زمان مناسبی برای من نیست»، «در حال حاضر گرفتار کار دیگری هستم» یا «انشاا… دفعه‌ی بعد» کافی است. لازم نیست توضیحات اضافه‌ای بدهید که اصلا به آن شخص ارتباطی ندارد و حتی باعث شود شخص دیگری وارد مکالمه‌ی شما شود و اصرار کند که قبول کنید. شما فقط می‌خواهید این پیغام را برسانید «نه، ممنونم». هر بحثی غیر از این را به زمان دیگری موکول کنید.

بعضی‌ها نه نمی‌گویند چون فکر می‌کنند محترمانه نیست. اما محترمانه بودن یا نبودنِ این رفتار، بیش از آنکه به خودِ «نه گفتن» ربط داشته باشد به نحوه‌ی نه گفتن ربط دارد. در پاسخی که می‌دهید باید ادب را رعایت کنید و برای احساس طرف مقابل ارزش قائل شوید.

اگر می‌خواهید، یک راه‌حل دیگر پیشنهاد بدهید. مثلا اگر فکر می‌کنید شخص مناسبی برای درخواست ایشان نیستید، شخصی که فکر می‌کنید مناسب است معرفی کنید. اگر در حال حاضر وقت ندارید، وقت دیگری را پیشنهاد دهید، یا اگر راه‌حلی برای مشکل شخص دارید، او را راهنمایی کنید.

البته این به خاطر حُسن نیت شماست و اگر راه‌حل جایگزین ندارید، باز هم اشکالی ندارد که نه بگویید. به یاد داشته باشید که رد کردن درخواست دیگران، مسئولیتی برای شما ایجاد نمی‌کند که حالا بخواهید چیزی را جبران کنید. باز هم می‌گوییم: نه گفتن اشکالی ندارد.

اگر در موقعیتی هستید که همیشه افراد زیادی از شما کمک می‌خواهند و تحت فشار قرار می‌گیرید، کمتر در دسترس باشید. به همه پیغام‌هایتان خیلی سریع پاسخ ندهید، چون به این معنی هست که همیشه برای کمک کردن به دیگران وقت دارید و در دسترس هستید؛ ممکن است واقعا اینطور نباشد. در عوض بهتر است وقت بیشتری برای پاسخ دادن بخواهید، کوتاه جواب بدهید و در دسترس بودنتان را محدود کنید. با این کار، دیگران هم بیشتر به وقت شما احترام می‌گذارند.

وقتی نمی‌دانید چه باید بکنید و چه جوابی بدهید، شروع کنید به نوشتن. هرچیزی که به ذهنتان می‌رسد بنویسید؛ دلایلی که دارید و جوابی را که می‌خواهید به شخص مقابل بدهید بنویسید. وقتی این کار را می‌کنید، از احساس درماندگی‌تان کم می‌شود. به نوشتن ادامه بدهید. همین‌طور که دارید می‌نویسید، جواب جلوی چشمتان ظاهر می‌شود. باز هم ادامه بدهید، خیلی زود می‌فهمید که می‌خواهید در جواب چه بگویید. وقتی تمام شد، حالا چیزی را که نوشته‌اید، ویرایش کنید و پیغام نهایی را ارسال کنید.

اگر علاقه‌ای به درخواستی که از شما شده ندارید، تاخیر در پاسخ دادن یکی از راه‌های نشان دادن بی‌علاقگی است. اگر می‌خواهید با ایمیل جواب دهید، چند روز یا چند هفته صبر کنید. بعد از گذشت این مدت، طرف مقابل می‌داند که علاقمند نیستید و بیشتر اصرار نمی‌کند. یا اگر هر روز تعداد زیادی ایمیل دریافت می‌کنید که بیشتر آن‌ها برای افراد زیاد دیگری هم ارسال شده، اصلا لازم نیست پاسخ بدهید. فقط اگر فرستنده وقت زیادی صرف کرده تا ایمیل را برای شخص شما آماده و ارسال کند، همیشه یک جواب کوتاه و مؤدبانه‌ داشته باشید و ارسال کنید.

برگرفته از:‌ lifehack

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

در هر مذاکره‌ای جواب بله بگیرید، مذاکره بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره

56000تومان

19900تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

مدیر محتوای وبسایت چطور

چگونه به ديگران نه بگوييم

واقعا مطلب عالی بود و تا حدی زیادی برای ام مطلب نو بود سپاس

خیلی خوشحالم که واستون مفید بوده 🙂

سلام جالب بود .اگرچه بنا به سن وتجربه اندوزی این مطالب راتا حدودی نا خود آگاه میدانستم وبه کار میبستم ولی این مقاله کمی اطلاعات مرا بیشتر وآنها را منسجم کرد.ممنون.

سلام
خیلی خوشحالم که این مطلب تونسته نظر شما رو جلب کنه. و خیلی عالیه که از پیشتر به طور ناخودآگاه می دونستید.
سپاس که با همراه هستید 🙂

عالی بود خانم ناصری، مخصوصا اونجا که اشاره کردین “اگر طرف مقابل شخص فهمیده و باملاحظه‌ای باشد… ” D:

تمام متون این وبسایت خوب ترجمه از وبسایتهای معتبر خارجی هستن و نوشته ی اعضای “چطور” نیستن.
موفق باشید

سلام. البته «تمام متون» که نه. ولی واسه بیشترشون همین‌طوره که شما گفتین.
متن حتی ترجمه هم اگه باشه، قطعا خالی از شوق و ذوق مترجم نیست. 🙂

هوش هیجانی

چطور مهارت قاطعانه رفتار کردن را به‌دست بیاوریم؟

۲۴ نشانه برای اینکه شما درون‌گرا هستید نه خجالتی

راهکارهایی که شما را از عصبانی شدن هنگام رانندگی باز می‌دارد

ان ال پی (NLP) یا برنامه ریزی عصبی کلامی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۱۰ عبارتی که گفتنش رابطه شما و رئیس‌تان را خراب می‌کند

آخرین مطالب

انواع کیف پول بیت کوین و مشکلات احتمالی امنیت آن‌ها

۵ مدل ریش که جذابیت چهره آقایان را دوچندان می‌کند

۷ نکته مهم که قبل از انعقاد قرارداد طراحی وب سایت باید بدانید

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

۳ تأثیر منفی اپلیکیشن های دوست یابی بر روابط اجتماعی

ترین های جهان

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

اگر به دنبال یک بهانه برای انجام ندادن کاری هستید و حتی بدتر در حال انجام کاری بدون رضایت قلبی هستید بهتر است یاد بگیرید چطوری بدون بهانه نه بگویید و خودتان را خلاص کنید.

گفتن این کلمه دو حرفی برای بسیاری از ما دشوار است، نه گفتن چه به رئیسمان، چه به فرزندمان و چه به دوستانمان آسان نیست. در نتیجه بسیاری از ما به انجام کارهایی مجبور می شویم که دوست نداریم، یا برایمان سخت هستند.

بسیاری از کودکان در محیط خانواده و تحت تاثیر تربیت والدین می آموزند که برای حفظ آرامش یا برای مودب بودن، باید درخواست دیگران را بپذیرند. به یاد داشته باشید که دنیا با “نه” گفتن ما به پایان نخواهد رسید، بلکه این کلمه مانند همه کلمات دیگر نوعی مبادله اطلاعات است.

اما چگونه می توانیم نه گفتن را برای خود آسان کنیم؟چگونه به ديگران نه بگوييم

بسیاری از افراد بنا به دلایلی چون خجالت، ترس و غیره، بلافاصله بعد ازشنیدن یک درخواست کلمه “بله” را بر زبان می آورند. اگر گفتن کلمه “نه” برایتان آسان نیست، لااقل از طرف مقابل زمان بخواهید، مثلا بگویید ” بعدا به تو خبر می دهم.” اما اگر با اصرار طرف مقابل روبرو شدید، بگویید ” باید به تقویم نگاه کنم.” یادتان باشد اگر او عصبانی یا ناراحت می شود مشکل خود اوست نه شما.

اگر کسی از شما درخواستی می کند، ابتدا از خود بپرسید که وقتش را دارید یا نه. مهم ترین سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا باید نیازهای خود را به دیگران ترجیح بدهیم یا نه.
گاهی لازم است نیازهای دیگران را به نیازهای خود ترجیح بدهیم- اگرگاهی به دوستان، خانواده و همکاران کمک نکنیم دنیا محل خوبی برای زندگی نخواهد بود. ولی در عین حال بعضی اوقات لازم است به علایق و نیازهای خود نیز توجه کنیم.

بهتر است لبخند بزنید ولی لبخند خود را با یک لحن جدی همراه کنید –اگر درخواست کسی را به صورت مودبانه رد کنید از شما نخواهد رنجید. نه گفتن به معنای بی ادبی نیست.
خیلی راحت بگویید “متاسفم این بار نمی توانم به شما کمک کنم” یا “معذرت می خواهم در حال حاضر کاری دارم که باید انجام بدهم”. نیازی نیست توضیح بدهید، هرچه بیشتر توضیح بدهید و معذرت بخواهید، به طرف مقابل فرصت بیشتری برای اصرار کردن خواهید داد.

اگر حتی فکر کردن به این کلمه دو حرفی شما را می ترساند، تمرین را از موقعیت هایی شروع کنید که اهمیت چندانی ندارند. مثلا با نه گفتن به دستفروش های سمج تمرین خود را آغاز کنید.

تا به حال توجه کرده اید که کسانی که مرتبا از شما می خواهند کاری برایشان انجام دهید معمولا لطفتان را جبران نمی کنند؟ این افراد هرگز دوستان واقعی نیستند.
دوستان واقعی از شما سواستفاده نمی کنند و تنها در مواقع بسیار ضروری از شما کمک می خواهند. اگر متوجه شدید که کسی بیشتر از آنچه برای شما انجام می دهد از شما انتظار دارد، از او فاصله بگیرید. نیازی نیست دوستیتان را با او قطع کنید، تنها تماس خود را با او کم کنید. مطمئن باشید که چنین شخصی با مشاهده کم توجهی شما به کس دیگری روی می آورد تا مدتی هم از او سو استفاده کند.

گاهی نه گفتن آنقدر سخت است که نهایتا از ترس آزردن احساسات دیگران به کاری مجبور می شویم که دوست نداریم، یا نهایتا به دروغ و بهانه تراشی روی می آوریم.
بهترین راهکار صداقت است، اینکه صادقانه به طرف مقابل بگوییم که نمی خواهیم درخواست او را بپذیریم. البته گفتن یک دروغ بی ضرر هرازگاهی لازم است، اما دروغگویی و به دیگران امید واهی دادن کار درستی به نظر نمی رسد!




بسیاری از افرادی که مدام می‌خواهند تایید دیگران را دریافت کنند از گفتن «نه» پرهیز می‌کنند. آیا وقتی در یك جمع قرار می‌گیرید، به خود اجازه می‌دهید نظراتی كه با آن مخالف هستید را رد كنید؟ یا اینكه مانند بسیاری افراد توی رودربایستی گیر می‌كنید و برای رعایت قاعده‌ی “مردم داری”، با كراهت اینگونه خواسته‌ها را اجابت می‌كنید؟ گاهی لازم است به درخواست ها پاسخ مثبت بدهیم، اما شما باید بدانید که واقعا قادر به انجام چه کاری هستید و علاقه دارید چه کنید. شما باید این احساس را درخود ایجاد کنید که اگر مایل به انجام کاری نیستید این توانایی را دارید که نه بگویید و خود را گرفتار آن نکنید. در این چگونگی شما نه گفتن را یاد خواهید گرفت.

1بدانید چه موقع نه بگویید. بسیاری مردم پاسخ مثبت می‌دهند چون احساس می‌کنند که اجتناب از انجام یک کار می‌تواند به معنای از دست دادن یک فرصت بسیار با ارزش باشد. بنا بر این خوب است پیش از اینکه خود را درگیر انجام کاری بکنید کمی پیرامون آن فکر کنید. از خود بپرسید که درگیر این ماجرا شدن تا چه اندازه برای شما می‌تواند اهمیت داشته باشد.

2سخت بودن نه گفتن برای اولین بار : گفتن “نه” برای اولین بار ممکن است برای شما سخت و ناخوشایند باشد اما به مرور و با تمرین آسان‌تر می‌شود. هر وقت بخواهید به دیگران “نه” بگویید ولی این كار را انجام ندهید، در واقع به نیازهای آنها بیشتر از نیازهای خودتان اهمیت داده اید.چگونه به ديگران نه بگوييم

3صادق باشید. گاهی نه گفتن آنقدر سخت است که نهایتا از ترس آزردن احساسات دیگران به کاری مجبور می شویم که دوست نداریم، یا نهایتا به دروغ و بهانه تراشی روی می آوریم. بهترین راهکار صداقت است، اینکه صادقانه به طرف مقابل بگوییم که نمی خواهیم درخواست او را بپذیریم. البته گفتن یک دروغ بی ضرر هرازگاهی لازم است، اما دروغگویی و به دیگران امید واهی دادن کار درستی به نظر نمی رسد!

4بدانید نه گفتن به کسی بی رحمی نیست. گفتن “نه” به برخی درخواست‌های دیگران به این معنی نیست که شما فردی تنبل یا خودخواه هستید. بلکه یعنی شما تعهداتی با اولویت بالاتر نسبت به درخواست مطرح شده دارید. به علاوه “بله” گفتن همیشه هم خوب نیست و می‌تواند تاثیری منفی بر سلامت ذهن داشته باشد. داشتن یک برنامه افراطی برای دیگران باعث می‌شود دچار یک بیقراری بیمارگونه شوید.

1دلیل خود را برای نه گفتن به طرف مقابل بگویید. به راحتی به دیگران بگویید که نمی‌توانید درخواست آنان را بپذیرید زیرا به اندازه کافی برنامه کاری‌تان پر است و اگر طرف مقابل شما خواسته‌اش را بارها و بارها تکرار کرد، شما هم از تکرار اجتناب خود هراس نداشته باشید.

2روش “نه، اما!”… اگر از شما درخواستی می‌شود كه مایل به پذیرش آن نیستید، می‌توانید آن درخواست را با یك پیشنهاد جدید جایگزین نمایید. مثلا وقتی یكی از آشنایان، شما را برای رفتن به یك مهمانی تحت فشار قرار می‌دهد و شما از قبل نقشه‌ی دیگری برای آن روز در سر دارید می‌توانید از عباراتی شبیه: “نه، ولی هفته‌ی بعد وقت دارم. ممكن است تغییرش بدهید؟” استفاده كنید.

3مودبانه رد کنید : کلید مودبانه رد کردن یک تقاضا، اعتماد است. نپذیرفتن خود را مودبانه توام با همراهی و همسویی با فرد تقاضا کننده، اعلام کنید اما دقت کنید که محکم و استوار باشید. و از عبارات اعتذاری و پوزش خواهی یا صحبت کردن به نوعی که می‌خواهید خود را توجیه کنید، اجتناب کنید و از زبانی که نشان از عدم اطمینان شما باشد هم استفاده نکنید. اگر کلام شما از استحکام کافی برخوردار باشد دیگران به خود اجازه نخواهند داد در جهت ترغیب شما به انجام آنچه که آنان می‌خواهند، تلاشی کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

اون زن داره حتماااااااااااااااااااااا…

اینکه اون تورا رها کرده خواست خدا بوده میدونی چرا اینو میگم…

کمتر فیلم هالیوودی ببین…

slmmn to mdrse ashq hm jnsm shdm.2hafts ,ikhm bhsh shmre bd….

سلام وقت بخیر. از نظر تیم ما بهترین نرم افزار برای فشرده ساز…

اون زن داره حتماااااااااااااااااااااا…

اینکه اون تورا رها کرده خواست خدا بوده میدونی چرا اینو میگم…

کمتر فیلم هالیوودی ببین…

slmmn to mdrse ashq hm jnsm shdm.2hafts ,ikhm bhsh shmre bd….

سلام وقت بخیر. از نظر تیم ما بهترین نرم افزار برای فشرده ساز…

چگونه به ديگران نه بگوييم
چگونه به ديگران نه بگوييم
9

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *