چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

خواص دارویی و گیاهی

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم
چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

لوگوی شرکت شما تصویر کوچکی است که قرار است حرف‌ها‌ی بزرگی بزند. لوگو بیان تصویریِ تمام چیزی است که معنای یک شرکت را شکل می‌‌دهد. نگاهی به قوس طلایی‌رنگ مک‌دونالد یا تیک معروف شرکت نایک بیندازید که چقدر خوب توانسته‌اند به معنای این شرکت‌ها‌ تجسم ببخشند. با وجود چنین اهمیتی هنوز بسیاری از شرکت‌ها هستند که قصد ندارند به طراحی مطابق با اصولِ این بخش کلیدیِ هویت سازمانی توجهی کنند و سرسری از آن رد می‌شوند.

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

در حالت ایده‌آل قرار است لوگوی شرکت شما مشتریان جدید عایدتان کند و تاثیر اولیه‌ی خوبی بر شرکای کاری شما بگذارد. یک لوگوی خوب می‌تواند بین شما و مشتریان شما وفاداریِ مطلوب را شکل دهد، هویت برندتان را بسازد و نمایی حرفه‌ای از یک کسب‌و‌کار پایدار نصیب‌تان کند. برای مثال لوگوی «دستان امن» آل‌استیت (Allstate) را در نظر بگیرید. این لوگو به دلیل اینکه سمبلی از مراقبت و اعتماد را نشان می‌دهد به سرعت احساس گرمی ‌را درباره‌ی شرکت منتقل می‌کند.

با کمی ‌فکر و خلاقیت لوگوی شما می‌تواند شاخصه‌ها‌ی مثبت کسب‌و‌کارتان را به سرعت و به شکل تصویری به نمایش در آورد. در مورد مک‌دونالد آن قوس طلایی علاوه بر اینکه اول نام این شرکت (M) را تداعی می‌کند، واقعا در معماری ساختمان اولیه‌ی این فست‌فود جهانی وجود داشته است.

سه نوعِ کلی لوگو وجود دارد. لوگوهای ساخته شده از حروف که با دستکاری حروف ساخته می‌شوند و در ایران با نام لوگو‌تایپ شناخته می‌شوند که نماد کلمه‌ای/نوشتاری یک کسب‌و‌کار است، مثل لوگوی آی‌بی‌ام (IBM)، مایکروسافت و سونی. هنگام طراحی این نوع از لوگو لازم است با دستکاری فونت‌ها و حروف نام خود را متمایز کنید.

لوگوهای نوع دوم آنهایی هستند که ماموریت یک شرکت را به تصویر می‌کشند، مثل وقتی که شرکت نقاشیِ ساختمان در طراحی لوگو تصویر قلم مو را به کار ببرد. نوع سوم لوگوها آنهایی هستند که از تصاویر انتزاعی استفاده می‌کنند مانند تیکِ نایک که هم اکنون با برند این شرکت به ذهن می‌آید.

امریکوس رید (Americus Reed) استاد بازاریابی در دانشگاه پنسیلوانیا که تحقیقاتی را درباره‌ی محرک‌ها‌ی همذات‌پنداری و وفاداری مشتریان به یک برند رهبری کرده می‌گوید: «این نوع طرح‌ها تا زمانی که شرکت بتواند معنای ضمنی لوگوی انتزاعی را در ارتباط با شرکت خود در ذهن مشتریان جا بیندازد، سمبل معنای مشخصی نیستند.» ساختن پل‌ها‌ی ذهنیِ معنایی زمان‌بر و هزینه‌بردار است. تیک یا سوشِ نایک (swoosh: صدایی که در اثر حرکت سریع و متعاقبا جابجایی هوا ایجاد می‌شود) به خودی خود معنایی ندارد، مگر معنایی که نایک سال‌ها برای ساختن آن از طریق بازاریابی‌ها‌ی زیرکانه تلاش کرد. نایک از طریق این تلاش‌ها‌ی عامدانه توانست لوگوی تیک خود را به «نشانه‌ای هویتی» برای یک زندگی ورزشکارانه تبدیل کند.

کسب‌و‌کارهای در حال رشد کمتر می‌توانند از پس هزینه‌ها‌ی گزاف و سال‌ها‌ی طولانی تلاش برای جا انداختن این ارتباطات معناییِ لوگوهای انتزاعی برآیند. بنابراین شاید لوگویی که معنای شرکت یا کاری که انجام می‌دهید را به طور واضح نشان دهد انتخاب بهتری باشد. حتی اگر با یک دستکاری روی حروف نام شرکت شما لوگویی عمومی و نامتمایز به دست بیاورید، گری پریستر (Gary Priester)، طراح لوگوی اهل نیومکزیکو و مدیر وبسایت gwpriester وابسته به شرکت طراحی «گروه بلک‌پوینت» می‌گوید: «مشتریان باید قادر باشند تنها با نگاه کردن به لوگوی‌تان بفهمند کار شما چیست.»

پیش از شروع طراحی یا یادگیری اینکه چگونه یک لوگو بکشید، معنایی را که قرار است توسط لوگو انتقال یابد به طریقه‌ای شیوا بیان کنید. سعی کنید تصویر و ماموریت شرکت را در یک جمله بنویسید تا تلاش‌ها‌ی‌‌تان را حول همان جمله متمرکز کرده و در هنگام طراحی مطابق با آن جمله عمل کنید.

این اولین قدم برای طراحی لوگو است. اما برای شروع به دانستن نکات بیشتری احتیاج دارید، بنابراین در ادامه تاکتیک‌ها‌ و ملاحظاتی را با هم مرور می‌کنیم که در طراحی یک لوگوی مناسب لازم است رعایت کنید:

آیا رقبای شما از طرح‌ها‌ی جدی و محافظه‌کارانه استفاده می‌کنند یا از طرح‌ها‌ی جلب توجه کننده؟ به این فکر کنید که چطور قرار است از رقبا متمایز شوید. روی پیامی‌ که قصد انتقال آن را دارید تمرکز کنید. درباره‌ی اینکه چه تصویری از شرکت‌تان قرار است در معرض دید دیگران قرار دهید فکر کنید. آیا می‌خواهید یک شخصیت مشخص داشته باشد؟ مثلا جدی یا مهربان؟ چه چیز لوگوی شما را نسبت به لوگوی رقبا منحصر به فرد خواهد کرد؟ پسند مخاطبان فعلی شما چیست؟ این مولفه‌ها‌ی باید نقشی کلیدی در کُلیت طراحی یا بازطراحی لوگوی شما ایفا کنند.

لوگوی شما قرار است هم روی کارت ویزیت و هم روی کامیون به یک اندازه خوب به نظر برسد. یک لوگوی خوب باید مقیاس‌پذیر باشد، به راحتی بازتولید شود، به یادماندنی و متمایز باشد. نمادها (Icons) بهتر از تصاویر (Photographs) هستند، چرا که تصاویر ممکن است در بزرگ و کوچک شدن‌های کلان‌مقیاس، سخت‌فهم و مبهم به نظر برسند. مطمئن شوید لوگویی که طراحی می‌کنید قابل تکثیر در چاپ سیاه‌وسفید باشد، مثلا لوگو در حالت چاپ سیاه‌و‌سفید در تبلیغات به همان اندازه‌ی چاپ رنگی مشخص و واضح است یا نه و اینکه آیا می‌شود از آن در فکس هم استفاده کرد؟

اگر نام یک شرکت D.C. Jewelers باشد شاید بخواهید برای برجسته کردن حروف (به خصوص وقتی اسم شرکت‌تان حرف اختصاری یا سرواژه هم دارد) از یک فونت مُد روز و زائده‌دار استفاده کنید. اما برای شرکتی که نامش مثلا «چاپ صاعقه‌» است لوگو باید یک اجرای خلاقانه داشته باشد مثلا همانطور که حدس می‌زنید، در این مورد لوگو می‌تواند شامل نمادی از صاعقه‌ی نور باشد.

از لوگو برای ترسیم منفعت کلیدی شرکت خود بهره بگیرید. بهترین لوگوها آنهایی هستند که با یک تصویر یا نگاره و نه با کلمات، توضیحی آنی به بیننده ارائه می‌دهند. برای مثال لوگوی شرکت «چاپ صاعقه» شاید باید به منفعت «بسیار سریع و تضمین شده بودن خدمات چاپ» این شرکت اشاره کند. تصویر صاعقه‌ی نور می‌تواند به گونه‌ای دستکاری شود تا مفاهیم سرعت و اطمینان را همزمان به بیننده منتقل نماید.

گرچه استفاده از این تصاویرِ آماده و در دسترس وسوسه کننده است، باید گفت کپی‌برداری از این تصاویر زیادی آسان است. تصاویر اورجینال نه تنها تاثیرگذاری بیشتری در بیان مفهوم خاص شرکت شما خواهند داشت، بلکه شما را از سایرین متمایز خواهند کرد.

اگر در فکر طراحیِ دوباره‌ی لوگوی قدیمی‌تان هستید، باید بدانید ریسک سردرگم کردن مشتری یا بدتر از آن بیگانه کردن او را به جان می‌خرید. راه دیگر، ایجاد تغییرات تدریجی در لوگوی‌تان است. طبق گفته‌ی پریستر شرکت مواد غذایی کواکر اوتز (Quaker Oats)، مَرد کواکری روی بسته‌ها‌ی خود را برای جلوگیری از کاهش اعتماد مشتریانش در یک بازه‌ی زمانی ۱۰ ساله به مرور تغییر داد. مقاله‌ای با زبان طنز درباره‌ی این تغییرات فراوان تحت عنوان «روند تکامل مرد کواکری» منتشر شده که می‌توانید برای دیدن عکس‌ها به آن مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که در حالت کلی نباید برنامه‌ای برای تغییر چندباره‌ی لوگوی خود داشته باشید، به جای آن باید لوگویی را طراحی کنید که برای ۱۰ تا ۲۰ سال و حتی بیشتر دوام داشته باشد. این دوام حاصل یک طراحی خوب است. در حقیقت زمانی که پریستر طراحی لوگویی را به اتمام می‌رساند انتظار دارد آن مشتری را بار دیگر ملاقات نکند.

قیمت یکی از مواردی است که باید هنگام بررسی گزینه‌ها‌ی رنگی به آن توجه کنید. لوگوی پنج رنگ ممکن است مجلل باشد اما وقتی نوبت چاپ آن روی وسایل تبلیغاتی برسد، قیمت چندان جذابی را پیش روی شما نخواهد گذاشت. به علاوه لوگوی چند رنگ برای بازتولید در رسانه‌ها‌یی که تنها از یک یا دو رنگ پشتیبانی می‌کنند مناسب نیست. نهایتا به استفاده از سه رنگ اکتفا کنید مگر در صورتی که واقعا حس کنید که استفاده از رنگ‌ها‌ی بیشتر ضروری است.

لوگو می‌تواند در رسانه‌ها‌ی گوناگونی به کار برده شود که برخی از آنها عبارتند از: زبان نشانه‌ها‌، تبلیغات، ماشین‌ها و بسته‌بندی‌ها‌ی تحویل کالا. به خاطر داشته باشید که بازتولید لوگو ممکن است در برخی از این کاربردها با محدودیت‌ مواجه شود. لازم است درباره‌ی تئوری رنگ‌ها‌ و روانشناسی آنها مطالعه کرده باشید تا رنگ لوگوی شما آنچه می‌خواهید را منتقل کند. لوگوی خود را در سه حالت تک رنگ، دو رنگ، و سه رنگ بررسی کنید.

با اینکه سوگیریِ ذهنی برای یافتن ایده‌ی لوگو، گامی حیاتی در تولید تصویر کسب‌و‌کارتان است، اما اشتباه است اگر بخواهید کل فرایند را خودتان به اتمام برسانید. ممکن است به نظر برسد بهترین راه جلوگیری از مخارج گزاف، عدم مراجعه به یک مرکز طراحی حرفه‌ای باشد. این مراکز برای طراحی یک لوگو چیزی بین ۴ تا ۱۵ هزار دلار خرج روی دست شما می‌گذارند. اما به خاطر داشته باشید طراحان مستقلی هستند که با مبالغ بسیار کمتری کار شما را انجام می‌دهند. بر اساس گفته‌ی استن اِوِنسون (Stan Evenson) موسس گروه طراحی اونسون، کارآفرینانِ دارای بودجه‌ی کم باید از طراحان مختلف قیمت بگیرند. طراح آزادکار (فریلنسر) زیادی هستند که بر اساس تجربه‌ی کاری‌شان قیمتی را بین ۱۵ تا ۱۵۰ دلار برای هر ساعت از شما طلب می‌کنند.

اما دقت کنید تنها به دلیل قیمت کمی ‌که کسی پیشنهاد می‌دهد او را استخدام نکنید، کسی را پیدا کنید که با زمینه‌ی کاری شما و رقبای‌تان آشناست. اگر در این حالت همچنان هزینه‌ی طراحی برای شما گران تمام می‌شود، اونسون می‌گوید: «به یاد داشته باشید که یک لوگوی خوب حداقل ده سال قرار است برای شما کار کند، اگر به استهلاک این هزینه طی بازه‌ی زمانی ده ساله نگاهی بیندازید، می‌بینید که آنقدرها هم گران تمام نمی‌شود.»

حتی اگر سلیقه‌ی خوبی در انتخاب رنگ دارید و می‌دانید که لوگوی شما قرار است چگونه باشد، همچنان باید با یک طراح حرفه‌ای مشورت کنید. چرا؟

چون آنها می‌دانند که طرح یک لوگو آیا به سادگی قابلیت چاپ یا استفاده به عنوان امضا را داراست یا خیر. در واقع ممکن است شما لوگوی زیبایی طراحی کنید اما این لوگو قابلیت انتقال مناسبی برای چاپ نداشته یا هزینه‌ی چاپ آن گزاف باشد. در نهایت این لوگوی شرکت است که پایه‌ی تمام فعالیت‌ها‌ی تبلیغی و اطلاع‌رسانی شما را شکل می‌دهد، پس با اندک هزینه‌ی بیشتری که برای طراحی آن می‌پردازید می‌توانید شاهد بازدهی واقعی آن در آینده باشید.

حالا که لوگویی طراحی کردید که ماموریت شرکت شما را در یک نگاه تجسم بخشیده، باید این نشان تجاری را ثبت کنید تا دیگران نتوانند از آن کپی کنند. می‌توانید برای ثبت لوگوی شرکت خود از طریق این آدرس در سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کنید.

بعد از اینکه لوگوی خود را به وسیله‌ی ثبت قانونی محافظت کردید، هر جایی که می‌توانید: روی کارت شرکت، لوازم‌التحریر، سربرگ، بروشور، تبلیغات، وبسایت و هر جای دیگری که نام شرکت را استفاده می‌کنید آن را به کار ببرید. این کار به ساختن تصویر شرکت شما، به چشم آمدن شرکت‌تان و در حالت ایده‌آل به گسترش کسب‌و‌کارتان می‌انجامد.

ساختن لوگو به نظر کار ساده‌ای می‌آید، البته می‌تواند اینطور باشد، فقط به خاطر داشته باشید در هنگام طراحی لوگو مشتریان و طبیعت شرکت خودتان را در نظر قرار دهید. در نهایت اینکه وقتی در ساخت یک نشان تجاریِ متوازن به موفقیت برسید، این نشان در ذهن دیگران بدل به سمبلی مثبت و شناخته‌شده از محصولات و خدمات شما خواهد شد.

 

برگرفته از: Entrepreneur

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

یک سیستم فروش حرفه‌ای و منسجم طراحی و پیاده‌سازی کنید و فروش خود را به طور چشم‌گیری افزایش دهید

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

62000تومان

29900تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

نویسنده و عضو تیم تحریریه چطور

خیلی عالی مرسی من به لوگویی درست کردم به کمک شما

زیاد مطلب قوی نبود …

باسلام ممنون عالی بود لایک داره

مدیریت برند

برندینگ چیست؛ ۲۹ تعریف از ۲۹ صاحب‌نظر در زمینه بازاریابی

برند لاکچری؛ ۶ ویژگی این برندهای منحصربه‌فرد را بشناسیم


آشنایی با اصول اولیه‌ برند سازی


۱۰ کمپین‌ تبلیغاتی برتر دنیا

شخصیت برند چیست و چه جایگاهی در کسب‌و‌کارها دارد؟

آخرین مطالب

رژیم غذایی برای سیکس پک شدن شکم در ۶ قدم علمی و کاربردی

بیماری پارانوئید چیست؛ علت، علائم و درمان اختلال شخصیت پارانوئید

ورزش کیک بوکسینگ چیست؛ تمرینات کیک بوکسینگ چه فوایدی برای بدن دارد؟

خواص لیمو شیرین؛ ۳۰ خاصیت بی‌نظیر یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C

گیاهان آپارتمانی مقاوم؛ ۲۹ گیاه آپارتمانی که به خانه شما طراوت می‌بخشند

ترین های جهان

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

بهترین انیمیشن های جهان برای کودکان و بزرگسالان

بهترین فیلم های ۲۰۱۸ که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

شرکت خود را بپردازید و سایز کوچک آن را به صورت رایگان و سایز کامل آن را تنها با قیمت 9/99 دلار دانلود کنید.

فرآیند ساخت لوگو نیاز به هیچ گونه مهارت تکنیکی ندارد و Logaster این امکان را به همه می دهد، از یک کارآفرین گرفتهتا یک خانم خانه دار، که به کسب و کار خود هویت ببخشند.

Logaster دیتابیس بسیار عظیمی را تشکیل می دهند که از این طریق شما امکانات اولیه برندینگخود را در اختیار خواهید داشت.

شما همیشه به مدل ها و مواردی که طراحی کرده اید، دسترسی خواهید داشت و می توانید آن ها را هم قبل از خرید و هم بعد از خرید ویرایش کنید.

ساخت یک لوگو هیچ وقت به این آسانی نبوده است. دکمه «ساخت» را کلیک کنید و کار طراحی را آغاز کنید.

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

Mohammad Karimi

من از Logaster برای طراحی لوگو خود استفاده کردم. کار کردن با آن بسیار آسان بود و من کاملاً از فرآیندهای طراحی آن راضی هستم. برای من کارکردن با آن بسیار آسان بود. سایت Logaster بسیار واکنش گرا بود، اطلاعات بسیار زیادی در آن قرار دارد انواع فونت و شکل هایی که در اختیار شما قرار می گیرد به شما این امکان را می دهید تا به راحتی لوگوی خود را ویرایش کنید. مسیریابی در این سایت بسیار آسان و ساده است. از شما متشکرم.

Edris Nariman

من از خدمات ساخت لوگو Logaster بسیار راضی هستم. من به یک لوگو برای وبسایتم نیاز داشتم و بودجه کافی برای طراحی لوگو را نیز نداشتم. در وب به دنبال نرم افزار طراحی لوگو می گشتم که به Logaster رسیدم و فهمیدم که این وبسایت نسبت به دیگر سایت های طراحی لوگو، فرمت بسیار حرفه ای و راحتی دارد. لوگوی خودم را در این وبسایت به کمک نمونه های از پیش تعیین شده طراحی کردم. این سایت انتخاب های بسیار زیادی از نظر طراحی، طرح بندی و فونت ها در اختیار شما قرار می دهد اما در عین حال بسیار از لحاظ استفاده و کاربرد آسان و ساده است.

Mohsen Salehi

این سایت به طرز شگفت انگیزی به کار شما سرعت می بخشد. من واقعا از سازندگان آن تشکر می کنم. من از طراحی کارت ویزیت خود و همچنین از کار کردن با Logaster بسیار راضی هستم. از خدماتی که ارائه می دهید بسیار متشکرم، توسط سایت شما من توانستم دقیقا همان چیزی که برای لوگوی شرکتم می خواستم را طراحی کنم و قطعاً باز هم از خدمات شما در آینده استفاده خواهم کرد.

بدون نیاز به هیچ گونه مهارتی و تنها در چند دقیقه. ارائه فایل 100% باکیفیت با ما زمان و بودجه خود را برای توسعه بیشتر کسب و کارتان ذخیره کنید. با نرم افزار طراحی لوگو ی Logaster لوگوها، فاوآیکون ها، کارت ویزیت ها، نامه ها و سربرگ های خود را تنها در عرض چند دقیقه طراحی کنید.


“آینده در دستان شماست

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید…

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان

در آپارات شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید.

آرشیو هزاران فیلم وسریال ایرانی و خارجی

آرشیو انیمیشن و فیلم های مناسب برای کودکان

مسئولیت محتوای ویدئوها و هرگونه پاسخگویی به ادعاهای مطروحه توسط اشخاص حقیقی
و حقوقی با منتشر کننده است و آپارات هیچگونه مسئولیتی نسبت به آن ندارد.

این صفحه از سایت شرکت طراحی سایت مبنا ممکن هست حذف یا انتقال پیدا کرده باشد شما می توانید از جستجو استفاده کنید.

برای مشاهده سایت کلیک کنید

و یا برای مشاهده صفحات طراحی سایت، سئو و طراحی فروشگاه اینترنتی کلیک نمایید.

دلیل رخ دادن این صفحه چیست؟

در هر یک از حالات بالا میتونید با مراجعه به صفحه ی اصلی سایت و مراجعه به منو ها به صفحه ای که نیاز داشتید راهنمایی شوید.

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

در صورت امکان با پر کردن فرم تماس با ما در این آدرس میتونید به ما در راهنمایی و اصلاح خطا ها کمک نمایید.

این صفحه مربوط به چه سایتی می باشد؟

این صفحه، صفحه ای از سایت شرکت طراحی سایت مبنا می باشد. شرکت مبنا در زمینه های زیر فعالیت میکند:

در صورتی که با این صفحه مواجه شدید و قبل از آن به دنبال یکی از موضوعات بالا بودید، میتوانید با مراجعه به منو های سایت به هدف خود برسید. منوهای سایت بصورت جامع این اطلاعات را برای شما به نمایش خواهد گذاشت. 

لوگو نماینده تصویری از هر چیزی است که شرکت شما به آن باور داشته و از آن پیروی می کند. برای مثال به لوگوی مک دونالد یا علامت تیک نایک نگاه کنید که دو مثال از شگفت انگیز ترین لوگوها بوده و خصوصیات این شرکت را منتقل می کنند. اما بسیاری از شرکت ها امروزه نیز این بخش مهم از شروع تجارت را نادیده می گیرند.

از نظر ایده آل ، لوگو مشتریان احتمالی شما را افزایش داده و باعث می شود تأثیر بسزایی در اولین تجربه افراد نسبت به تجارت شما بوجود آید. یک لوگو خوب می تواند باعث تعهد مشتریان به تجارت شده، هویت خوبی برای برند ایجاد کرده و تصویری حرفه ای از شرکت شما ایجاد کند.یک لوگو هست که من در مطالعاتم در وب سایت های خارجی زیاد با آن برخورد کرده ام.لوگوی شرکت خیریه “آل استیت” Company Logo Charity Ideal Stateاین تصویر حس گرمی و نزدیکی نسبت به شرکت ایجاد کرده و پیام اعتماد و مراقبت کردن را به شما منتقل می کند. لوگوی شما نیز می تواند با کمی خلاقیت و تفکر، احساسات مثبتی نسبت به تجارت شما منتقل کند.انواع لوگولوگو ها را می توان در سه طبقه کلی دسته بندی کرد. لوگوهای مبتنی بر فونت که در آنها مدل فونت عوض می شود. برای مثال لوگوهای IBM، مایکروسافت و سونی همان فونت هایی هستند که شیپ و استایل متفاوت دارند که باعث تمایز پیدا کردن آنها می شود. دومین دسته لوگوهایی هستند که با استفاده از کلمات و عکس نشان می دهند شرکت چه فعالیت هایی دارند. برای مثال وقتی یک شرکت خدمات خانه از یک قلم موی رنگ در کنار اسم شرکت استفاده می کند. و در آخر دسته جدید سمبول های تصویری انتزاعی مانند علامت تیک نایک است که به برند این شرکت تبدیل شده است.Microsoft-Logo-2012این نوع سمبل ها در اصل معنایی ندارد اما بعد از توضیح داده شدن، با معنای خاص لوگو برند آشنا می شوند. تحقیقات نشان داده است که این نوع لوگوها بعد از تثبیت مکان خود تأثیر بیشتری بر مشتریان احتمالی داشته و باعث تعهد بیشتر نسبت به برند می شود. اما ایجاد کردن چنین تصویر و ارتباط ذهنی به هزینه و زمان زیادی لازم دارد. علامت تیک نایک نیز در اصل معنای خاصی نداشته اما این شرکت سال های زیادی تلاش کرده است تا بتواند این لوگو را به نشانه ای از هویت زندگی ورزشکارانه تبدیل کند.nike logoتجارت های در حال رشد اکثر اوقات توانایی هزینه کردن میلیون ها دلار و سال ها وقت برای ایجاد چنین ارتباط ذهنی ندارند. بنابراین لوگویی که می تواند به وضوح ارزش ها و فعالیت های شرکت شما را نشان دهد می تواند گزینه مناسب تری برای این نوع تجارت ها باشد. بسیاری از متخصصین طراحی لوگو بیان کرده است که حتی لوگوی نوشته شده و مبتنی بر فونت از شرکت نیز می تواند بیش از حد ژنریک باشد. او باور دارد که مشتریان باید بتوانند با نگاه کردن به لوگوی شما مشخص کنند شما چه فعالیتی انجام می دهید.شروع به کاری طراحی یک لوگوbranding with logoقبل از اینکه شروع به کشیدن لوگوی خود کنید باید اول پیامی که می خواهید به دیگران منتقل کرده را بررسی کنید. سعی کنید پیام خود را در یک جمله نوشت و ببینید که آیا این پیام به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند یا خیر. توجه داشته باشید که بعد از نوشتن این جمله باید به آن تعهد داشته و در تمام مراحل ساخت لوگو از این جمله پیروی کنید.البته این کار به سادگی نمی تواند برای شروع کار شما کافی باشد. شما می توانید از تاکتیک و روش های زیر در زمان ساخت لوگوی خود استفاده کنید. این موارد می توانند به ساخت لوگویی مناسب برای شرکت شما کمک کنند:لوگوی سایر کسب و کارهای صنعت خود را بررسی کنید.آیا رقبای شما از عکس های محافظه کار و سنگین استفاده می کنند یا گرافیک های زنده و متحرک؟ شما باید بررسی کنید که چطور می خواهید لوگوی خود را از رقبا متمایز کنید.بر روی پیام تمرکز کنید. تصمیم بگیرید که چه نکته ای در مورد شرکت شما قابل انتقال است. آیا شرکت شما توانایی خاصی دارد که شما می توانید آن را انتقال دهید؟ چه چیزی باعث می شود شما نسبت به رقبا خاص باشید؟ ذات مخاطب هدف شما چیست و چه خصوصیات ویژه ای دارد؟ این عناصر نقش مهمی در طراحی و باز دهی طراحی لوگوی شما دارد.لوگو باید واضح و عملی باشد.لوگو شما باید از روی کارت های ویزیت گرفته تا در کنار یک کامیون و ماشین جلوه ای مناسب داشته باشد. شما می توانید اندازه یک لوگوی خوب را هر اندازه که می خواهید کوچک و بزرگ کنید. این لوگو چه کوچک و چه بزرگ جلوه ای مناسب دارد. همین طور لوگوی خوب باید به راحتی باز تولید شده، در ذهن جای گرفته و نسبت به دیگران متمایز باشد. مطمئنا استفاده از نماد بهتر از عکس است زیرا اگر عکس ها بزرگ یا کوچک شوند تشخیص دادن یا شفافیت آنها مختل خواهد شد. سعی کنید که لوگویی ایجاد می کند که سیاه و سفید و یا در دو رنگ است تا اینکه بتوانید به راحتی آن را فکس کرده، از آن عکس گرفته و یا در برگه های سیاه و سفید از آن استفاده کنید.استفاده کردن از نام تجارت بر طراحی لوگوی شما تأثیر می گذارد. اگر نام تجارت شما ” جواهرات تهرانی” است باید از فونتی با کلاس و استایل های تجملی در فونت استفاده کنید. اما شرکتی که ” چاپ سرعت و دقت ” نام دارد بهتر است لوگویی داشته باشد که فونت آن حس رعد و برق و سرعت و قدرت را منتقل کند.از لوگوی خود برای نشان دادن خصوصیات کلیدی شرکت تان استفاده کنید. بهترین لوگوها سریعا با استفاده از تصویر پیام را به بیننده منتقل می کنند و از کلمه هیچ استفاده ای نمی کنند. برای مثال لوگوی ” چاپ سرعت و دقت ” هم می تواند خصوصیات خدمات چاپ بسیار سریع را منتقل کند. بنابراین استفاده از عکس رعد و برق می تواند احساس سرعت و اطمینان را منتقل کند.از کلیپ آرت استفاده نکنید. اگرچه چنین کاری بسیار وسوسه کننده است، کلیپ آرت را می توان به راحتی کپی کرد. نه تنها اورجینال آرت پیام را قوی تر منتقل می کند، بلکه باعث تمایز یافتن شما نسبت به تجارت های دیگر نیز brand and logo designمی شود.از تصاویری که زودگذر هستند استفاده نکنید. اگر شما بخواهید لوگوی قدیمی خود را دوباره طراحی کنید، این احتمال وجود دارد که شما مشتریان قبلی تان را گیج کرده و در حالت بدتر باعث بیگانگی آنها شوید. یکی از انتخاب ها تغییرات بسیار کم و آهسته در لوگو است. اما شما نباید چند بار لوگوی خود را تغییر دهید. از نظر ایده آل شما باید لوگویی استفاده کنید که حداقل 10 تا 20 سال بدون نیاز به تغییر باقی بماند. این مسئله نشانه طراحی مناسب است. در واقع وقتی یک گروه عالی، لوگو طراحی می کنند انتظار ندارد دیگر مشتری برای طراحی و تغییر لوگو به او مراجعه کند.مواظب رنگ ها در لوگو باشیدیکی از مسایلی که باعث گران شدن لوگو می شوند استفاده از رنگ های متعدد است. در زمان طراحی لوگو باید توجه داشته باشید که اگرچه لوگوی رنگی شما عالی به نظر می رسد در زمان تولید انبوه این لوگو، هزینه ساخت و تولید آن بر روی کالا های مختلف نیز شما را شگفت زده می کند. همین طور استفاده از لوگوهایی با رنگ های زیاد باعث می شود شما نتوانید به راحتی آنها را کپی کرده و رنگ سیاه و سفید باعث از بین رفتن شفافیت آنها می شود. سعی کنید رنگ های لوگو بیشتر از سه رنگ نشود مگر اینکه استفاده از رنگ های بیشتر الزامی باشند.لوگو شما می تواند در انواع رسانه ها، تبلیغات، ایستگاه ها، ماشین های خودکار و بسته بندی ها مورد استفاده قرار گیرد. به یاد داشته باشید که بعضی از کاربردها باعث محدودیت در زمان طراحی لوگو می شوند مطمئن شوید که از قبل معنای رنگ ها را نیز مطالعه کرده اید و معنای آنها با پیام اصلی لوگوی شما همخوانی دارد یا خیر. همین طور بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی مدل های تک رنگی، دو رنگی، و سه رنگی لوگوی خود را نیز بررسی کنید.کمک گرفتن از یک طراح لوگوlogo officeبا اینکه تفکر در مورد لوگو مرحله ای مهم در ایجاد یک تصویر از تجارت شماست، تلاش برای ساخت لوگو به تنهایی از اشتباهات بزرگ محسوب می شود. شاید به نظر برسد که بهترین راه برای کاهش هزینه ها عدم استفاده از شرکت های طراحی حرفه ای باشد که چیزی بین 5 تا 15 میلیون تومان برای طراحی لوگو طلب می کنند. اما توجه داشته باشید که هزاران طراح مستقل و آزاد کار وجود دارند که با دریافت هزینه کمتری چنین کاری انجام می دهند. کار آفرینان با بودجه محدود باید به دنبال طراحان با کیفیت اما ارزان قیمت بگردند. طراحان آزاد زیادی وجود دارند که هزینه فعالیت آنها در هر ساعت 15 تا 70 هزار تومان است.شما نباید تنها به خاطر هزینه کمتر از طراح بدون تجربه استفاده کنید. طراحانی را پیدا کنید که با حیطه کاری و موقعیت رقابتی شما آگاه باشد. اگر هنوز هم هزینه بیش از حد بود باید به این نکته توجه کنید که اگر شما لوگوی خوبی طراحی کنید این لوگو حداقل 10 سال برای شما باقی خواهد ماند. یک بار هزینه برای 10 سال چیز زیادی محسوب نمی شود.حتی اگر می توانید به خوبی از رنگ ها استفاده کرده و می دانید لوگو باید چه شکلی داشته باشد باز هم بهتراست از یک طراح مشورت بگیرید. چرا؟ آن ها می دانند که آیا لوگو به راحتی پیام شما را انتقال داده و با این کار می توانید به طراحی زیبایی برسید که بدون هزینه زیاد به راحتی پیام را به دیگران منتقل می کند. لوگوی شما پایه تمام مواردی است که به شما ارتقا می دهد، بنابراین هر چه بیشتر زمان صرف طراحی بهتر لوگو کنید، سود بیشتری برای شما همراه خواهد بود.استفاده کردن و حفاظت از لوگوبعد از طراحی لوگویی که نشان دهنده فعالیت ها و خصوصیات شرکت شما در یک نگاه است، مطمئن شوید که کپی رایت آن را ثبت کرده تا بتوانید آن را نسبت به شرکت های دیگر حمایت کنید. شما می توانید از یک شرکت ثبت علائم تجاری و اداره ثبت مالکیت های معنوی استفاده کنید.بعد از ثبت می توانید از این لوگو در هر جایی برای ارتقای برند خود استفاده کنید. شما می توانید از لوگو در کارت های ویزیت، ایستگاه ها، سر برگ ها، بروشورها، تبلیغات، وب سایت ها و هر جای دیگر استفاده کرده تا نام شرکت خود را در ذهن افراد جا بیاندازید. این کار به ایجاد تصویری از تجارت، افزایش قابلیت دیده شدن شرکت شما و کسب مشتری بیشتر کمک کند.ساختن یک لوگو کار ساده ای به نظر می رسد، نه؟ مطمئناً این کار ساده است اما نکات ظریفی در انجام این کار وجود دارد که باعث می شود طراحی و استفاده بهینه از لوگو به کاری بسیار مشکل تبدیل شود. تنها به یاد داشته باشید که باید ذات مشتریان و تجارت خود را در زمان طراحی لوگو در ذهن داشته باشید واینکه مشتریان از شما چه چیزی می خواهند. بعد از طراحی موفق لوگوی برند باید آن را ثبت کرده و تمام تلاش خود را بکار برید تا بتوانید سمبولی قابل تشخیص و مثبت از خدمات یا محصولات خود ارائه کنید.

شرکت طراحی پرتو مجموعه سرویس دهنده در حوزه فناوری اطلاعات است که با راه حل ها و خدمات خود به مشتریان کمک می کند حضور موفقی در دنیای مجازی و تجارت الکترونیک داشته باشند. خدمات شرکت طراحی پرتو با استراتژی دیجیتال آغاز و با خلاقیت تکنولوژی و بازاریابی هدفمند کامل شده و به یک راه حل صحیح منجر می شود. شرکت طراحی پرتو با کیس های مختلف از کسب و کارهای کوچک گرفته تا شرکت ها و سازمانهای بزرگ ، همکاری می کند و به همین دلیل محور توسعه آنلاین برای تمام گروه ها به شمار می رود. علاوه بر این شرکت طراحی پرتو با ارائه بسته هایی در حوزه تجارت الکترونیک، سیستم های مدیریت محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی به شرکت ها این امکان را می دهد که نقش موثر و رو به رشدی در تجارت خود داشته باشند.

طراحی لوگو یکی از مشکل‌ترین کارها در بحث گرافیک است. مشتری شما قرار است با نشانی که برایش طراحی می‌کنید، سال‌های سال زندگی کند! حتی گاهی کسب درآمد او به آن لوگو بستگی دارد چون از قدیم گفته‌اند «عقل مشتری به چشم اوست» یعنی اگر شما برای شرکت یا سازمان یا سایتی که به شما سفارش طراحی آرم داده است، آرم مناسبی طراحی نکنید، مشتریان او با دیدن آن آرم ممکن است نظرشان نسبت به حرفه‌ای بودن یا نبودن آن شرکت تغییر کند!

خیلی از اوقات افراد از من می‌پرسند:

برای اینکه متوجه این موضوع شوید، قصد دارم پشت صحنه ایجاد این لوگو را نمایش دهم:

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

این لوگو به سفارش مدیر محترم وب‌سایت mostamar.ir طراحی شده است. این وب‌سایت آزمون‌های آنلاین جهت آماده سازی کنکور و غیره برگزار می‌کند.

ابتدا باید چند کلمه کلیدی در مورد سوژه‌ای که می‌خواهید برایش لوگو طراحی کنید، پیدا کنید. مثلاً در مورد سوژه‌ی من، کلمات کلیدی این بود:

آزمون چند گزینه‌ای، کنکور، زمان، مستمر، mostamr.ir

حالا ببینید می‌شود یک سری نماد برای کلمات کلیدی یافت؟ مثلاً کسی شک ندارد که نماد «آزمون چند گزینه‌ای» یا «کنکور»، علامت تیک (√) است. نماد زمان، «ساعت» است و من نماد «مستمر» را هم «م» که دو بار در این کلمه تکرار شده و با این حرف نیز آغاز می‌شود، گرفتم.

البته اعتراف می‌کنم که همان ابتدا، «زمان» و «ساعت» جزء کلمات کلیدی من نبود. در ادامه خواهم گفت که چه شد که این کلمه وارد کلمات کلیدی من شد.

تأکید می‌کنم که کاغذتان حتماً باطله باشد تا با خیال آسوده و بدون اضطراب از اینکه یک کاغذ را خراب کردید و نتیجه نداد، بتوانید هر چیزی که در ذهن دارید را پیاده کنید.

مثلاً به Scartch یا چرک‌نویس من در مورد این لوگو دقت کنید:

همانطور که می‌بینید من چندین نوع خط مختلف مثل نستعلیق، شکسته نستعلیق و ثلث یا نسخ را روی برگه تست کرده‌ام…

ممکن است هیچ طرح خاصی از این جا در نیاید و یا بگویید خط و نقاشی من خوب نیست، اصلاً این چیزها مهم نیست. مهم این است که فعلاً به مرور یک شمایل کلی از طرح به دست بیاید. مثلاً در این مرحله ممکن است تعیین شود که آرم به صورت دایره‌ای باشد یا مربع و مستطیلی؟ تایپوگرافی آن چطور باشد؟ چه نمادهایی درگیر باشند؟ ساده باشد یا پیچیده؟

من عاشق این سایت هستم! بسیاری از ایده‌هایم از آیکون‌های این سایت بیرون آمده است! وارد این سایت شوید و کلمات کلیدی خود را به انگلیسی جستجو کنید. مثلاً من کلمه tick را جستجو کردم اما چیز زیادی یافت نشد. این بار کلمه کلیدی OK را جستجو کردم چون می‌دانستم خیلی‌ها برای نمایش OK از تیک استفاده می‌کنند. نتایج را مرور کنید:

همینطور که آیکون‌ها را می‌بینید، ایده‌های جدید به ذهنتان خطور می‌کند. دو آیکون چشم من را گرفت. وقتی آیکون دوم را دیدم، یاد «ساعت» افتادم و یک دفعه بشکنی زدم و گفتم:همینه! و «ساعت» هم به کلمات کلیدی‌ام اضافه شد.

دقت کنید:

در مورد سوژه من، فونت‌هایی که دست نویس باشند بهتر است چون نماد نوشتن روی تخته و دانش‌آموز هستند… البته نهایتاً از این‌ها چیز خاصی در نیامد جز یک «میم» گرد که شاید از آخرین «مستمر» در عکس بالا الهام گرفتم.

من چیزهایی که در مورد مشتری‌ام در طول طراحی لوگو در ذهنم بود را بنویسم:

– اولاً ایشان گفته بودند که از لوگوی تستا خیلی خوششان می‌آید. من با توجه به همین جمله دنبال یک طرح دایره‌ای بودم. چون لوگوی تستا دایره‌ای است:

– ثانیاً قالب اصلی سایتشان که خودشان از بین چندین قالب مختلف انتخاب کرده‌اند را بررسی کردم:

از روی این قالب فهمیدم انگار به رنگ قرمز آلبالویی علاقه دارند یا حداقل مشکلی ندارند، پس رنگ طرح نهایی را قرمز انتخاب کردم.

حالا باید آستین‌ها را بالا بزنید و با توجه به داشته‌هایتان یک طرح بزنید. من نهایتاً این طرح به ذهنم رسید:

و در نهایت گوشه‌های عقربه‌ها را بریدم تا کمی به تیک نزدیک‌تر بشود و کسی نگوید این عقربه به این ضخامت دقیقاً چه دقیقه‌ای را نشان می‌دهد؟

قصد داشتم برای نشان دادن «تکرار» و «استمرار» (که رمز موفقیت در کنکور و آزمون است) دو سه تا از نشانه‌های ساعت را سیاه کنم. اینطوری هم رنگ سیاه (که در قالب سایت مشتری بود) وارد طرح می‌شد و هم اینکه برای خیلی‌ها این سؤال پیش می‌آمد که این چند تا چرا سیاه است؟

موضوع دیگر اینکه اگر این طرح برای شرکتی مثل اپل می‌بود، باید علامت تیک را طوری می‌چرخاندم که به ساعت ۹:۴۱ دقیقه اشاره کند. چون می‌دانید که اپل در تمام ویدئوها و عکس‌هایی دستگاه‌هایش ساعت گوشی و لپ‌تاپ و آی.پد وغیره را روی ۹:۴۱ تنظیم می‌کند. چرا؟ (اینجا را ببینید: چرا روی همه محصولات اپل، ساعت ۹:۴۱ را می‌بینیم؟)

می‌خواهم بگویم در این طرح، حتی چرخش علامت تیک می‌توانست نماد یک مفهوم مهم باشد که البته من هر چه فکر کردم، در مورد سوژه‌ام ساعت خاصی به ذهنم نرسید، پس همان وسط و صاف گذاشتم که نماد «تیک» بودن بیشتر جلوه کند.

طبیعتاً یک طراح حرفه‌ای، لوگو را با ابزارهای Vector در فتوشاپ یا illustrator یا Corel Draw طراحی می‌کند که من با فتوشاپ راحت‌ترم.

منظور از ابزارهای وکتور، ابزار Pen و Shape است که ممکن است در مراحل مقدماتی کار با ابزاری مثل Pen سخت به نظر برسد اما در مراحل پیشرفته تازه با این ابزار انس می‌گیرید و متوجه می‌شوید که خیلی خوش‌دست و قدرتمند است.

شاید بپرسید خط‌های مربوط به دقیقه‌های ساعت را چطور ایجاد کردید؟ خوب، برای اینکه بتوانید چنین طرحی با فتوشاپ به طور دقیق ایجاد کنید، باید دوره‌های پیشرفته و فوق پیشرفته فتوشاپ را بگذرانید. شاید در یک آموزش در مورد این بحث بسیار جالب و کاربردی صحبت کردم. خودم از مجموعه آموزشی Photoshop One on One یاد گرفتم.

 اگر می‌خواهید طرح را در فتوشاپ باز کنید و تحلیل کنید که چطور شکل گرفته است، آن‌را به صورت لایه‌باز و PSD از طریق لینک زیر دانلود نمایید:

http://tutorials.aftab.cc/graphic/how_to_design_a_logo/mostamar_logo.psd

خوب، این هم از یک پشت صحنه دیگر از طرح‌ها.

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

قبلاً در مورد اینکه چطور کلمه Testa:

که در این مطلب توضیح داده‌ام:

http://help.nomra.ir/nomra-logo-philosophy/

و البته بعداً در نسخه بعدی نمرا، بهبود آشکاری در آن شکل گرفت:

دقت کنید که کلمه nomra و علامت بی‌نهایت و رنگ پرچم ایران و عینک دانش‌آموز درس‌خوان چطور در این آرم گنجانده شده و تناسب آن هم نسبت به آرم قبلی، به تناسب طلایی (یعنی ۴ به ۳) نزدیک‌تر شده.

 

و یا آرم پارس‌خوان:

که ترکیبی از شکسته نستلیق (نماد فارسی) و بالن گفتار (نماد تبدیل متن به گفتار) است…

 

موفق باشید؛حمید رضا نیرومند

کلمات کلیدی: طراحی لوگو, گرافیک, آرم, Logo, طراحی مرحله به مرحله لوگو, همه چیز در مورد طراحی لوگو, تبدیل ایده به لوگو, نماد, ایده برای طراحی, ایده برای لوگو, تبدیل ایده به لوگو

مرکز انجمنهاي تخصصي

پرش به محتوا

مرکز انجمنهاي تخصصي

پرش به محتوا


مدیران انجمن: Mahdi Mahdavi, MASTER, CentralWeb, شوراي نظارت

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم

پست
توسط Farhad3614 » چهار شنبه 3 اسفند 1384, 7:03 pm

پست
توسط Mohsen1001 » چهار شنبه 3 اسفند 1384, 8:53 pm

پست
توسط SY745 » سه شنبه 16 اسفند 1384, 3:04 pm

پست
توسط Farhad3614 » سه شنبه 16 اسفند 1384, 3:54 pm

پست
توسط redcard » سه شنبه 11 مهر 1385, 11:39 am

پست
توسط osilatoria » چهار شنبه 9 اسفند 1385, 8:38 pm

پست
توسط Mahdi1944 » چهار شنبه 9 اسفند 1385, 9:02 pm

پست
توسط MR.Masoud » چهار شنبه 9 اسفند 1385, 9:29 pm

پست
توسط Mahdi1944 » چهار شنبه 9 اسفند 1385, 9:59 pm

پست
توسط MR.Masoud » پنج شنبه 10 اسفند 1385, 8:17 pm

پست
توسط Mahdi1944 » پنج شنبه 10 اسفند 1385, 8:44 pm

پست
توسط salo » پنج شنبه 10 اسفند 1385, 8:48 pm

بازگشت به “گرافيک و طراحي کامپيوتري”

کاربران حاضر در این انجمن: GoogleBot و 2 مهمان

چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم
چگونه برای سایت خود لوگو بسازیم
9

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *