چگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم

خواص دارویی و گیاهی

چگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم
چگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم




خانه

موبایل

آموزش جلوگیری از هک شدن وای فای

 

چگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم

آشنایی با نحوه جلوگیری از هک شدن وای فای در شرایطی که اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی منتشر شده که به مودم‌های وای‌فای بدون نیاز به رمز عبور متصل می شود، لازم و ضروری است بر این اساس پلیس فتا در این زمینه آموزش هایی ارایه کرده است.

 

اهل گشت و گذار در دنیای وب و کانال‌های تلگرامی هستید به احتمال زیاد پست‌هایی با عناوین هک وای‌فای را مشاهده کرده‌اید. برخلاف تبلیغات هک تلگرام که از ریشه دروغ و به نوعی یک کلاه برداری محسوب می‌شوند، نفوذ و گذر از رمز عبور وای‌فای امکان‌پذیر است و تنها با یک لمس و حتی بدون نیاز به دسترسی روت می‌توان به اکثر مودم‌های وای‌فای نفوذ کرد.

 

استفاده از این برنامه‌ها که هم از طریق لپ تاپ و هم از طریق موبایل امکان‌پذیر است در یکی دو ماه اخیر به شدت رواج یافته است به طوری که بارها از نزدیک مشاهده کرده‌ایم که شخصی با افتخار عنوان می‌کند که مودم همسایه را هک کرده و در حال استفاده‌ی رایگان از اینترنت آن شخص است.

 

از مسائل اخلاقی و اینکه آیا این موضوع تفاوتی هم با دزدی و سرقت از مردم دارد که بگذریم به بحث پیشگیری و بستن این راه‌های نفوذ خواهیم رسید. خوشبختانه راه حل‌های تضمینی و صددرصدی برای مقابله با این افراد سوءاستفاده گر وجود دارد که در این مقاله قصد داریم تا شما را با دو مورد از مهمترین آن‌ها آشنا کنیم.

 

آیا شخص غیرمجازی به مودم شما متصل است؟

هنگامی که سرعت اینترنت به شدت کاهش پیدا می‌کند، یا ترافیک اینترنت زودتر از همیشه به اتمام می‌رسد، معمولا کاربران انگشت اتهام را به سوی شرکت ارائه‌دهنده برده و آن را از موارد فنی می‌دانند. اما در برخی موارد نیز این اتفاقات به دلیل دسترسی غیر مجاز افراد سودجو به اینترنت شما خواهد بود. Fing Network Tools اپلیکیشنی است که امکانات بسیار متنوعی را در زمینه‌ی آنالیز شبکه و مودم در اختیار شما قرار می‌دهد که یکی از این ابزارها، نمایش دستگاه‌های متصل به مودم شما بوده که می‌توانید به کمک آن، هر ابزاری که به مودم شما متصل شده است مانند گوشی، کامیپوتر، پرینتر را مشاهده کنید.

 

روش اول: مقابله با روش‌هایی که تاکنون رواج یافته اند

اپلیکیشن‌هایی که با عنوان هک وای‌فای منتشر شده‌اند قادر به اتصال بدون رمز به تمام مودم‌ها نخواهند بود بلکه مودم‌هایی بیشتر قربانی این روش می‌شوند که رمزنگاری مودم خود را روی حالت‌های قدیمی قرار داده‌اند. برای مثال در مودم Tp-Link شما در بخشی که برای Wireless رمز عبور تعیین می‌کنید با بخشی مواجه خواهید شد که نوع رمزگذاری مودم را مشخص می‌کند. معمولا از آنجایی که کاربران عادی اطلاعات چندانی از این موضوع ندارند نحوه‌ی رمزگذاری را روی حالت پیش‌فرض قرار می‌دهند در حالی که اکثر این حالت‌ها توسط اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای ذکر شده قابل نفوذ خواهند بود.

 

امن‌ترین روش رمزگذاری در حال حاضر WPA2-PSK است که با قرار دادن رمزگذاری مودم روی این حالت می‌توانید از نفوذ نرم‌افزارهای رایانه‌ای و اپلیکیشن‌های موبایل جلوگیری کنید. در هنگام نوشتن این مقاله از چندین اپلیکیشن مختلف استفاده کردیم و هیچکدام موفق به اتصال بدون رمز عبور به مودمی که با الگوریتم WPA2-PSK رمزگذاری شده بود نشد.

 

برای انجام این امر کافیست تا با ثبت‌ای پی 192.168.1.1 در مرورگر به تنظیمات مودم خود وارد شوید. سپس به بخش Interface Setup و سپس تب Wireless بروید. در صفحه‌ای که بارگذاری می‌شود به دنبال Authentication Type بگردید. این بخش همان رمزگذاری مودم شما خواهد بود که باید روی منوی کشویی مقابل آن کلیک کنید و حالت رمزگذاری را روی WPA2-PSK قرار دهید. اگر این بخش از قبل روی WPA2-PSK تنظیم شده بود نیازی به دستکاری و تغییر مجدد آن نیست.

 

البته صحت این موضوع همیشگی نخواهد بود و ممکن است در آینده اپلیکیشن‌های جدیدتری منتشر شوند که توانایی شکستن رمزگذاری WPA2-PSK را نیز داشته باشند. با این وجود در زمان حال می‌توانید با انجام اینکار امنیت مودم خود را به بالاترین حد ممکن از لحاظ رمزگذاری برسانید. اما اگر قصد این را دارید که یک بار برای همیشه خیال خود را از هرگونه نفوذ های این چنینی راحت کنید به سراغ روش دوم بروید.

 

روش دوم: جلوگیری از هرگونه نفوذ

روش پیش رو امن‌ترین روش رمزگذاری مودم‌ها محسوب می‌شود اما با این حال هنوز هم یک قفل و رمز محسوب می‌شود و همانطور که می‌دانید هیچ قفل یا رمزی تا ابد غیرقابل نفوذ نخواهد ماند.

 

در روش دوم ما از MAC Address Filter استفاده خواهیم کرد. استفاده از این ویژگی مانند آن است که یک 4دیواری بدون هیچ در و پنجره‌ای در اختیار داشته باشید که این موضوع خطر یا احتمال نفوذ افراد خارجی به داخل را نزدیک به صفر می‌کند. در این روش شما MAC Address موبایل و دستگاه‌هایی که در خانه با آن‌ها به مودم متصل هستید را (برای مثال لپ تاپ و گوشی افراد خانواده) برای مودم تعریف می‌کنید و تنظیمات آن را طوری قرار می‌دهید که هیچ دستگاه دیگری به مک آدرس متفاوت توانایی وصل شدن به مودم را نداشته باشد.

 

انجام این روش قطعی‌ترین راه برای جلوگیری از هرگونه نفوذهای این چنینی به وای‌فای است و انجام آن می‌تواند یک بار برای همیشه خیال شما را از عدم وجود مهمانان ناخوانده در اتصال اینترنتی راحت کند. (این امر مودم را نفوذناپذیر نمی‌کند بلکه بنبستی برای روش‌های پخش شده‌ای است که مورد خطاب این مطلب هستند).

 

آموزش رفتن به بخش مورد نظر نیز برای انجام این امر کافی است تا با ثبت‌ای پی 192.168.1.1 در مرورگر به تنظیمات مودم خود وارد شوید. سپس به بخش Interface Setup و سپس تب Wireless بروید. در صفحه‌ای که بارگذاری می‌شود مشاهده خواهید کرد که ابزار Wireless MAC Address Filter روی حالت Deactive قرار دارد. کافیست تا آن را روی Active قرار دهید و سپس در باکس‌های پایینی، در هر سطح مک آدرس یکی از دستگاه‌های مورد تایید خود را وارد کنید.

 

برای آگاهی از مک آدرس لپ تاپ یا گوشی‌های خود می‌توانید به این شیوه عمل کنید:

آموزش دستیابی به مک‌آدرس: به بخش Setting گوشی مورد نظر و سپس About Device و بعد از آن Status وارد شوید. لیستی از اطلاعات مختلف قابل مشاهده خواهد بود که یکی از آن‌ها با عنوان Wi-Fi Mac Adress نمایش داده شده است. آدرسی که در مقابل این گزینه نوشته شده همان مک آدرس دستگاه خواهد بود. کافیست تا آن را در باکس مک آدرس‌های مجاز وارد کنید. نحوه‌ی دسترسی به مک آدرس در لپ تاپ‌ها نیز (ویندوز) به این صورت است که ابتدا وارد بخش CMD شده و سپس دستور ipconfig/all را وارد کنید و در میان اطلاعات نمایش داده شده مک آدرس را پیدا کنید.

 

احتمالا با مطالعه بخش بالا متوجه این نکته شدید که با انجام این روش تنها گوشی و دستگاه‌های شخصی شما قابلیت اتصال به مودم را خواهند داشت و در صورتی که میزبان یک مهمانی باشید و افراد حاضر در خانه قصد اتصال به مودم را داشته باشند حتی با دانستن رمز عبور موفق به اتصال نخواهند شد. این موضوع به سادگی قابل رفع شدن است کافیست تا در این مواقع به تنظیمات مودم رفته و حالت MAC Address Filter را مجددا روی Deactive قرار دهید تا در ساعاتی که مهمانان شما در منزل شما حضور دارند چنین محدودیتی برای آن‌ها وضع نشود. سپس می‌توانید بعد از پایان مهمانی دوباره این ویژگی را فعال کنید.

 

این امر ممکن است کمی وقت‌گیر به نظر برسد اما انجام آن چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد و قطعا امنیتی که از این روش نصیب کاربر خواهد شد ارزش آن چندثانیه‌ها را خواهد داشت.چگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم

منبع:tabnak.ir


چند گام بالاتر

فروش ویژه لوازم ساختمانی

تخفیف مواد غذایی تا 30 درصد

وسایل بازی پلاستیکی با تخفیف ویژه

30 % تخفیف ویژه ویدئوت با کد تخفیف : beytoote

خرید انلاین محصولات زناشویی،60 درصد تخفیف

خرید بلیط زیر قیمت بازار

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

دزدی از وای فای دیگران، امروزه یکی از شایع‌ترین دزدی‌ها و جزو راحت‌ترین و ساده‌ترین آنهاست. هرکدام از ما انسان‌های عصر تکنولوژی ترس از این داریم که مبادا اینترنت بی‌سیم ما توسط کسی غیر از ما استفاده شود و ما هم متحمل ضرر مالی و هم ضرر روحی (!) شویم. هک وای فای که امروزه یکی از شایع‌ترین نمونه‌ی دزدی‌های عصر تکنولوژی است، با رعایت چند نکته ی ساده، تا حد زیادی قابل پیشگیری است. با ما باشید تا در ادامه چند نمونه از نکات و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از هک وای فای را با هم مرور کنیم.چگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم

برای ایجاد تنظیمات جدید در مودم خود، ابتدا باید وارد صفحه‌ی تنظیمات شوید. برای این کار مرورگر خود را باز کرده و آی‌پی مودم‌تان را در آن وارد کنید. توجه داشته باشید که این آی‌پی‌ها در برند‌های مختلف مودم متفاوت است. به طور مثال برای اکثر مودم‌ها این آی‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است اما برای بعضی نیز این آی‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ است. برای به‌دست آوردن آی‌پی دقیق مودم‌تان در منوی استارت command prompt را سرچ کرده و باز کنید یا اینکه در منوی استارت Run را سرچ کرده، باز کنید و دستور cmd را در آن وارد کنید و اینتر را بزنید. بعد از باز شدن صفحه‌ی دستورات، دستور ipconfig را در آن بنویسید و اینتر را بزنید. در قسمت Wireless LAN adapter Wi-Fi و روبه‌روی Default Gateway آدرس آی‌پی مودم شما نوشته شده است، آن را کپی کرده و در مرورگر خود وارد کنید. به ویدئوی زیر توجه کنید.

Settings -> About Phone -> Status -> Wi-Fi Mack Address

Settings -> About Tablet -> Status -> Wi-Fi Mack Address

Settings -> General -> About -> Wi-Fi Address

در منوی استارت command prompt را سرچ کرده و باز کنید یا اینکه در منوی استارت Run را سرچ کرده، باز کنید و دستور cmd را در آن وارد کنید و اینتر را بزنید. بعد از باز شدن صفحه‌ی دستورات، دستور ipconfig/all را در آن بنویسید و اینتر را بزنید. در قسمت Wireless LAN adapter Wi-Fi و روبه‌روی Physical Address ، مَک آدرس لپتاپ شما نوشته شده است. به ویدئوی زیر توجه کنید.

حال با هم چند نمونه از اقدامات برای جلوگیری از هک شدن وای فای را مرور می‌کنیم.

آدرس‌های فیزیکی یا مک آدرس یکی از بهترین اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از هک شدن وای فای و استفاده‌ی بدون اجازه از ترافیک اینترنت شماست. در این روش تنها وسایلی می‌توانند به مودم متصل شوند و از اینترنت استفاده کنند که قبلا مک آدرس آنها در مودم تعریف شده باشد. نحوه‌ی انجام این کار ممکن است در مودم‌‌های برندهای مختلف متفاوت باشد. کافی است در قسمت Wireless MAC Address Filter مک آدرس دستگاه‌هایی را که می‌خواهید از طریق وای فای شما به اینترنت متصل باشند وارد کنید و تغییرات را ذخیره کنید. برای مثال ویدئوی زیر را ببینید.

مودم‌های جدید بر حسب نوع برند و مدل آنها چند نوع پروتکل امنیتی را پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر امن‌ترین پروتکل امنیتی، پروتکل WPA2 است. شما با انتخاب این پروتکل می‌توانید امنیت بیشتری را برای وای فای خود مهیا کنید.

انتخاب گذرواژه‌ی وای فای شما می‌تواند در بالابردن امنیت وای فای کاملا مفید باشد. پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌گاه از نام و نام خانوادگی‌تان، یا اسم حیوان خانگی‌تان یا اسم پیش‌فرض وای فای استفاده نکنید. برای انتخاب گذرواژه بدترین راه، استفاده از کلمات قابل حدس و بدون ترکیب اعداد و علامات و حروف است و بهترین راه، ترکیب اعداد و علامات و حروف و استفاده از واژه‌های غیرقابل حدس است. تعداد کاراکترهای گذرواژه هم هرچه زیادتر باشد، احتمال هک شدن آن‌ را به صفر نزدیک‌تر می‌کند. برای نمونه پیشنهاد می‌کنیم بخشی از آهنگ مورد علاقه‌تان را با دو رقم آخر کد ملی‌تان ترکیب کنید و حداقل به ۱۵ کاراکتر برسانید، اگر در بین اینها از علامات / ، @ ، # و از این دست علایم استفاده کنید، دِژ گذرواژه‌ی شما غیرقابل نفوذتر خواهد شد. در نظر داشته باشید که این بخش مهم‌ترین و تأثیرگذارترین قدم در جلوگیری از هک شدن وای فای شماست.

برای هکرها، نام وای فای می‌تواند یک سرنخ خوب برای هک کردن گذرواژه آن باشد. سعی کنید هیچ‌گاه نام مودم‌تان، نام خود مودم، نام سرویس‌دهنده، یا نام خودتان نباشد. سعی کنید از اسمی استفاده کنید که نشان ندهد این مودم متعلق به چه کسی است، یا اینکه از کدام برند است.

شاید برایتان عجیب باشد، اما انتخاب مکان قرارگرفتن مودم هم می‌تواند به بالابردن امنیت مودم شما کمک شایانی کند. هر مودم وای فای یک شعاع برد آنتن دارد و هرچه این شعاع را طوری کنترل کنید که در درون محل کار یا محیط خانه‌تان باشد، مودم وای فای شما کمتر در خطر و ریسک هک شدن قرار می‌گیرد. سعی کنید مودم را تقریبا در وسط خانه قرار بدهید و حتما سعی کنید مودم کنار پنجره‌ها قرار نگیرد. اگر مودم‌تان از چند آنتن پشتیبانی می‌کند می‌توانید از یک آنتن استفاده کنید یا اینکه با پوشاندن آنتن مودم خود، شعاع برد مودم خود را به حداقل میزان قابل استفاده برسانید.

به دلیل اینکه گذرواژه‌ی مودم (و نه وای فای) تقریبا در تمامی مودم‌ها یکسان است، برای امنیت بالا بهتر است که حتما این گذرواژه را تغییر دهید. این گذرواژه‌ی جدید را باید به خاطر داشته باشید، پس سعی کنید یا جایی یادداشت کنید یا از عباراتی استفاده کنید که بتوانید آنها را به‌راحتی به خاطر بسپارید.

به زبان ساده، تکنولوژی WPS باعث اتصال راحت‌تر و بی دردسر‌تر به مودم برای کاربران تازه‌کار شده است. برای مثال بعضی از مودم‌ها دکمه‌ی WPS را بر روی خود دارند که با زدن آن دکمه و زدن هم‌زمان همان دکمه برروی دستگاه الکترونیک شما، می‌توانید به‌راحتی و بدون دانستن نام مودم، یا گذرواژه، به مودم متصل شده و از اینترنت استفاده کنید. شاید این روش برای شما جالب به نظر بیاید اما روشن بودن WPS می‌تواند امنیت مودم شما را به حداقل برساند. برای خاموش کردن آن، کافی است وارد صفحه‌ی تنظیمات مودم شده و در سربرگ وایرلس WPS را پیدا کرده و آن‌ را خاموش کنید. این کار ممکن است در مودم‌های مختلف کمی متفاوت باشد. به ویدئوی زیر توجه کنید.

در زمانی که دستگاه مودم شما خاموش باشد قطعا هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ را هک کند یا به آن دسترسی پیدا کند. پس بهتر است شب‌ها موقع خواب، زمانی که می‌خواهید سر کار بروید‌، زمانی که به مسافرت می‌روید و در کل زمانی که از مودم استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید.

به‌روز نگه داشتن مودم یکی از روش‌هایی است که باعث بالارفتن امنیت آن می‌شود. شما می‌توانید با رفتن به سایت اصلی شرکت سازنده‌ی مودم خود، آن‌ را به‌صورت آنلاین به‌روز کنید.

سخن آخر

توجه کنید که موارد بالا هیچ‌کدام تضمینی بر هک نشدن وای فای شما نیستند. رعایت موارد بالا تنها، راه هک کردن مودم شما را سخت‌تر می‌کند.

تهیه شده در:chetor.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناسیمو تو نرم افزار گرفتم. یه سری اتفاقات پارادوکسیکال باعث شد خودمو تو “چطور” ببینم که شدیدا خوشحالم. عاشق خلاقیت و بحث و تحلیل و فلسفه و منطقم. بیکار بشم میرم سراغ شعر و شاعری

ممنون

با تشکر از شما دوست عزیز.
بسیار خرسندیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت!

ببخشید میشه یه پست راجع به اینکه چطور رمز و اسم مودم رو میشه عوض کرد قرار بدید .

سلام دوست عزیز
برای این کار میتونید مقاله ی آموزش تنظیمات مودم به شکل تصویری و مقاله ی آموزش نحوه تغییر رمز وای فای انواع مودم ها به شکل تصویری رو مطالعه کنید.چگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم

سلام
درمورد استفاده از مک آدرس من چیزای ضد و نقیضی شنیدم، از یه طرف میگن استفاده از مک آدرس به این دلیل که اختصاصیه باعث افزایش امنیت میشه، از یه طرفم میگن ست کردن مک آدرس عملاً مثل باز گذاشتن یه درپشتی واسه نرم افزارهای هک وای فای هستش

بله دوست عزیز
تا حدودی درست شنیدید
اما مسئله اینجاست که وای فای شما قراره هدف چه کسانی قرار بگیره
اگر یک نوجوان با یک برنامه ی هک وای فای توی گوشیش بخواد پسوورد وای فای شمارو پیدا کنه و از اینترنت شما استفاده کنه، قطعا فیلتر کردن مک آدرس میتونه راه مناسبی برای جلوگیری از کارش باشه
اما اگر حدس میزنید یک مهندس خبره ی کامپیوتر در همسایگی شما باشه و برای مقاصد شوم بخواد وقت و زمان و انرژی بذاره که ضربه ای بهتون بزنه، بله ، میتونیم بگیم که فیلتر کردن مک آدرس میتونه یک سری ریسک های اضافه برای شما به وجود بیاره.
همونطور که در مقاله گفته شد، بهترین راه برای افزایش امنیت مودم وای فایتون، انتخاب گذرواژه طولانی و پیچیده س. هرچی طولانی تر و پیچیده تر، بدست آوردنش هم سخت تر!

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


درمان جوش زیر پوستی با ۶ روش‌ خانگی موثر

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟


کاهش اسید معده با ۱۳ روش خانگی

چگونه لاغر شویم؛ ۱۵ روش کاهش وزن سریع اما مطمئن

آخرین مطالب

رازهای زیبایی؛ کتابی مفید برای آموزش زیروبم زیبایی پوست

متقاعد کردن دیگران با استفاده از سلسله‌‌مراتب انگیزشی مونرو

چطور برای برقراری ارتباط برنامه ریزی کنیم؟

با کتاب افزایش فروش به روش اساتید هاروارد، پولدار شوید

علت خواب زیاد؛‌ عوارض آن و نحوه بهبود کیفیت خواب

ترین های جهان

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند


سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

این روزها کمتر خانه و یا اداره و شرکتی را میتوان پیدا کرد که یک مودم adsl در آن نباشد! به علت ثبات بیشتر اینترنت ADSL نسبت به اینترنت موبایل، عده‌ی زیادی از کاربران در خانه و یا محل کارِ خود مودم های “ای دی اس ال” خریداری میکنند و با فعال کردن وای فای آن(wifi)، با گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و… به آن وصل میشوند و از اینترنت adsl استفاده میکنند. با توجه به رشد روزافزون این مودم‌ها، سوء‌استفاده‌هایی هم از این ابزارها رواج پیدا کرده که با عنوان “هک وای فای” یا “هک مودم همسایه” مطرح میشوند. متاسفانه باید گفت که بعضی از این عبارت‌ها و عناوین درست و واقعی هستند و امکان هک شدن این مودم‌ها وجود دارد؛ مخصوصا مودم‌هایی که توسط دیگران تنظیم میشوند و صاحبان آن‌ها اطلاعات کافی درباره آن ندارند و نمیدانند چگونه میتوانند از هک شدن مودم خود جلوگیری کنند.

امروز قصد داریم شما را از این موضوع آگاه کنیم و بگوییم که شخص نفوذ‌گر(هکر) از چه نقطه ضعفی در مودم‌های ADSL استفاده میکند و مودم شما را هک میکند و همچنین راه بستن این نقطه ضعف در مودم را شرح دهیم.

در ابتدا باید بگوییم که قبلا هم در چند مطلب راجع‌به مودم‌های adsl مطلب نوشتیم که پیشنهاد میکنیم قبل از خواندن ادامه این مطلب، مطالب قبلی را بخوانید تا کمی با مودم‌های adsl و نحوه‌ی تنظیم آن‌ها آشنا شوید. نترسید! اصلا کار سختی نیست و قرار نیست کار شاقی بکنید! برای خواندن این مطالب، روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

چه جوری پسورد وای فای را تغییر دهیم

در صورت فراموش کردن رمز Wi-Fi چه‌کار می‌توان کردچگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم

چه‌جوری مطمئن شویم WiFi خانه‌ی ما هک نشده است

گام اول: گام اول برای جلوگیری از هک شدن وای‌فای، قرار دادن یک رمز‌عبور(password) قوی برای وای فای است. چند خط بالاتر، لینک مطلب آموزش تغییر دادن رمز وای‌فای را قرار دادیم. روی آن کلیک کنید و مراحل را طی کنید تا یک رمز وای فای قوی برای مودم خود تنظیم کنید.

گام دوم: قابلیت WPS را در مودم خود خاموش کنید. این نکته مهم‌ترین نکته است زیرا اکثر افرادی که اقدام به سرقت رمز وای فای مودم شما میکنند، از این نقطه ضعف در مودم شما استفاده میکنند. قابلیت WPS کاربردهای خوبی هم دارد ولی متاسفانه در چند وقت اخیر، ایرادات امنیتی بسیار مهلکی در آن پیدا شده است که باعث میشود هکر بتواند به راحتی رمز وای فای ما را به دست بیاورد. و جالب است بدانید که این قابلیت در بسیاری از مودم‌هایی که ما استفاده میکنیم مثلا مودم های تی پی لینک(TP LINK) به صورت پیش فرض فعال است!(البته در مودم‌های tp link این قابلیت با نام QSS نامگذاری شده است.) یعنی بدون اینکه ما از آن خبر داشته باشیم و یا آن را فعال کرده باشیم، یک راه نفوذ و دزدیده شدن رمز خود را در اختیار دیگران قرار داده‌ایم!

پیشنهاد ما به شما این است که این قابلیت را سریعا غیر فعال کنید. در ادامه آموزش غیرفعال کردن این قابلیت در مودم‌های TP LINK و D LINK شرح داده شده است. روال کار در بقیه‌ی مودم‌ها هم به همین صورت است و اگر از مودم با برند دیگری استفاده میکنید، به راحتی خودتان میتوانید آن را غیرفعال کنید.

ابتدا مودم خود را با کابل به کامپیوتر یا لپ‌تاپ وصل کنید.

حالا مرورگر اینترنت(مثلا Chrome، Firefox یا Internet Explorer) را در کامپیوتر خود باز کنید و در نوار آدرس عبارت ۱۹۲.۱۶۸.۱۱ را وارد کنید و اینتر(Enter) را از روی صفحه کلید بزنید.

حالا در کادر User Name و Password عبارت admin را وارد کنید. البته اگر قبلا این مقادیر را تغییر نداده باشید، باید admin را وارد کنید. اگر قبلا این رمز را تغییر داده باشید، باید رمز جدیدی که انتخاب کرده‌اید را وارد کنید. در نهایت Log in را کلیک کنید.

حالا از بالای این صفحه، گزینه Interface Setup و سپس Wireless را انتخاب کنید.

در صفحه‌ای که باز میشود، جلوی گزینه‌ی Use QSS، گزینه‌ی No را تیک بزنید.

در نهایت از پایین صفحه Save را انتخاب کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.

مراحل کار در مودم‌های D link بسیار شبیه به مودم‌های TP Link است.

ابتدا مودم را با کابل به کامپیوتر یا لپ‌تاپ وصل کنید و سپس مرورگر سیستم را باز کنید و آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را وارد کنید و در هر دو کادری که نمایش داده میشود، عبارت admin را وارد کنید. البته اگر قبلا رمز این بخش را تغییر داده باشید، باید رمز جدیدی که قرار داده‌اید را وارد کنید، در غیر این صورت، در هر دو کادر عبارت admin را وارد کنید و وارد تنظیمات مودم شوید.

ابتدا گزینه Setup را از بالای صفحه انتخاب کنید و سپس روی Wireless کلیک کنید.

حالا اگر گزینه‌ی Wi-Fi Protected Setup (WPS) تیک داشت، آن تیک را بردارید تا غیرفعال شود.

در نهایت گزینه Save Settings را انتخاب کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

مودم‌های دیگر

غیرفعال کردن این قابلیت(که ممکن است در مودم شما با نام WPS یا QSS نامگذاری شده باشد) در مودم‌های دیگر هم دقیقا به همین صورت است فقط ممکن است نام منو‌ها و قسمت‌های تنظیمات در مودم‌های مختلف کمی با هم تفاوت داشته باشند. پس اگر کمی در منوهای مودم خود جستجو کنید، میتوانید به راحتی آن را پیدا و غیرفعال کنید.

نظر شما

رایانامه (ایمیل) *

Website

عالی بود

تمامی حقوق نزد صاحب سایت چجوری محفوظ است. چه‌جوری

چگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم
چگونه از هک شدن رمز وای فای خود جلوگیری کنیم
10


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *