چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

خواص دارویی و گیاهی

چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم
چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

چگونه باید از عشقمان عذر خواهی کنیم؟

 

در ادامه 6 گام برای عذر خواهی کردن را به شما آموزش می دهیم. با ایران ناز همراه باشید.

 

عذرخواهی کردن و بخشودن در نگاه اول شاید ساده به نظر برسد، اما یکی از پیچیده ترین مسایل مربوط به روابط انسانی هست؛ قطعا شما هم نمونه های فراوانی از قهر و آشتی های تکراری و بی دوام را در ذهن دارید و یا بارها مجبور شده اید دیگری ببخشید؛ در حالی که هنوز رنجش ناشی از ماجرای پیش آمده را در دل داشتید و همین عاملی شده برای اینکه این آشتی ها دوام نیاورد، شاید هم از دیگری خواستید شما را ببخشد ولی همچنان از رفتارهای غیردوستانه طرف مقابلتان متعجب و دلخور هستید و دلیل این رفتارها را درک نمی کنید.چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

 

بخش مهمی از کنشها و واکنشهای رفتاری ما متاثر از یادگیری مشاهده ای است. در واقع ما به همان ترتیبی رفتار می کنیم که در طی سالها شاهد آن بوده ایم؛ اما از طرفی بسیاری از ما نسبت به این الگوهای رفتاری آموخته شده احساس ناکارآمدی می کنیم. موضوع بخشودگی و عذرخواهی هم یکی از همین موارد است.

 

برای یک عذرخواهی موثر لازم است شش گام را طی کنیم :

 

گام اول : “من را ببخش!” مهم است که بدانید دقیقا چه عاملی موجب رنجش طرف مقابل شده است. بنابراین به او بگویید : “من می دانم که از من رنجیده ای و می خواهم که مرا ببخشی، اما هنوز نمی دانم که چه کار اشتباهی انجام داده ام؟ “

 

همسرمان را به هر دلیلی رنجانده ایم، لازم است به او پیشنهاد بدهیم که ما را ببخشد. بسیاری از ما در چنین مواقعی ترجیح می دهیم هیچ حرفی نزنیم و بدون هیچ اقدامی منتظر می مانیم تا با گذشت زمان موضوع رنجش خود به خود حل شود. درحالیکه این گام اول است، باید از او بخواهیم که ما را ببخشد، اما چون این یک پیشنهاد است، لازم است آمادگی شنیدن پاسخ منفی را هم داشته باشیم. در واقع شاید بهتر باشد بعد از این مرحله کمی زمان بدهیم و منتظر بمانیم و انتظار نداشته باشیم بلافاصله درخواست ما پذیرفته و رنجش خاطر تمام شود.

 

گام دوم : پذیرفتن اشتباه در مرحله ی بعدی، مهم است که بپذیریم اشتباه کرده ایم. پذیرش اشتباه در واقع زمینه ی درک مسئولیت پذیری را فراهم می کند. البته مهم است که بدانید دقیقا چه اشتباهی مرتکب شده اید و چه عاملی موجب رنجش طرف مقابل شده است. بنابراین به او بگویید : “من می دانم که از من رنجیده ای و می خواهم که مرا ببخشی، اما هنوز نمی دانم که چه کار اشتباهی انجام داده ام؟ “

 

گام سوم : پشیمانی شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در رابطه ای شما یا طرف مقابلتان برای کوتاه کردن ماجرا یا پرهیز از تنش بلافاصله متوسل به عذرخواهی شوید، اما هر دو طرف می دانید که این صرفا یک راه فرار است. بنابراین برای اینکه عذرخواهی شکل واقعی و حقیقی پیدا کند، مهمترین شرط آن پشیمانی است. اگر حس می کنید شما یا همسرتان از کاری که کرده اید، پشیمان نیستید لزومی به عذرخواهی نیست. درواقع این یک شرط اساسی برای طلب بخشش هست و تا زمانی که شخص از کارش پشیمان نیست، لزومی هم به عذرخواهی نیست. اما برای کمک به درک بهتر رفتارش می توان از او خواست که خودش را به جای طرف مقابل بگذارد و احساساتش را بیان کند. این تمرین کمک می کند ارزش اخلاقی عذرخواهی بدرستی برایش درونی شود.

 

گام چهارم : توضیح و دلیل بسیاری از اوقات با وجودی که سه مرحله اول انجام شده است، اما رنجش همچنان باقی ست. اگر برای کار اشتباهی که مرتکب شده ایم، دلایلی داشته باشیم و آنها را بیان کنیم و به دیگران هم فرصت توضیح و بیان دلایلشان را بدهیم، در واقع برای بخشیدن و بخشیده شدن انگیزه بیشتری فراهم کرده ایم. بنابراین کمی زمان بگذارید و در شرایطی که هر دو آرام تر شده اید، دلایل خود را توضیح دهید. البته دقت کنید که قرار نیست چیزی را توجیه کنید. این دلایل شامل مواردی می شود که خارج از کنترل و توان شما بوده است.

 

گام پنجم : تکرار نکردن یکی دیگر از مهمترین شرط های یک عذرخواهی واقعی تصمیم جدی برای تکرار نکردن آن اشتباه هست. بنابراین اگر به نظر شما عذرخواهی واقعی انجام شده و بعد ناخواسته دوباره همان اشتباه اتفاق افتاده، عذرخواهی او را بپذیرید و تاکید کنید که چون واقعا قصد انجامش را نداشته، اشکالی ندارد.

 

گام ششم : جبران کردن جبران کردن مرحله ی تکمیلی یک عذرخواهی واقعی و کامل است. پیشقدم شوید و بگویید که: “بخاطر اشتباهم متاسفم و می خواهم جبران کنم.” با جبران کردن نشان می دهیم مسئولیت کار اشتباهمان را پذیرفته ایم و احساس طرف مقابل را به خوبی درک کرده ایم. این کار باعث می شود هم طرف مقابل را خوشحال کنیم و هم خودمان احساس بهتری داشته باشیم.

 

نکته هایی برای معذرت خواهی

 

انتقاد را با گشاده رویی بپذیرید در مجادله ای که هر دوی شما تصور می کنید حق با شماست و مشکل مربوط به طرف مقابل می باشد به ویژه اگر قبلا نیز مکررا بر سر موضوع فعلی بحث کرده اید, لطفا انتقاد همسر خود را با روی باز و به راحتی گوش کنید.

 

گذشته را یاد آوری نکنید به چیزی که اکنون در حال روی دادن است توجه کنید . اتش آور معرکه شدن راهی به جایی نخواهد برد و با فراموش کردن گذشته زودتر به توافق می رسید.

 

آنتراک دهید در اوج بحث فشار خونتان بالا می رود و تپش قلبتان بالا می رود و ممکن است چیز هایی بگویید که لزوما بیان آنها منظوری ندارید . همیشه به مکانی خلوت نیاز دارید که در آن از هم جدا شده آرام گرفته و افکار خود را جمع کنید.

 

محیط دور برتان را درست کنید محیط اطراف تاثیر مستقیمی روی احساسات ما دارد. عصبانیت یک احساس خشن است اما با مراقبت همراه با توجه محبت آمیز همیشه می توان آن را کنترل کرد.

 

به او بگویید که دشمن اش نیستید

اگر به آرامی در مورد موضوعی بحث می کنید و همسرتان به یکباره صدایش را بالا برده و از کوره در می رود کافی است به طرفش رفته و او را نوازش کنید دست خو را به آرامی در دستش قرار دهید تا بفهمد که این مجادله بی اهمیت است.

 

جمله ای دلپذیر به او بگویید گاهی اوقات فراموش کردن حرفهای آزار دهنده کسی که دوستش دارید مشکل به نظر می رسد اما اگر چیزی قابل تعریف را با آن بیاموزید روبه رو شدن با مسائل بسیار آسان تر خواهد شد.

 

مشکل ترین کلمه را به زبان بیاورید یک عذر خواهی واقعی می تواند یکی از دشوارترین پیشنهاداتی باشد که ما ارائه می دهیم! بر خلاف تصور عموم همه افراد قادر به زبان آوردن این کلمه بوده و تا به حال هیچ کس بعد از گفتن آن غش نکرده است.چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

 

برای عصر برنامه ریزی کنید بعد از اینکه در خانه اوضاع آرام شد برای آزاد شدن فکرتان از مجادله برای انجام فعالیت تفریحی آماده شوید اگر همسر یا نامزادتان قبلا برای رزرو بلیط سینما یا هر چیزی اقدام می کرد این بار شما پیش قدم شوید و این کار را انجام دهید.

 

ببخشید و فراموش کنید عذر خواهی تنها به این معناست که بگویید متاسفید بلکه باید آن اتفاق را برای همیشه فراموش کنید. در حقیقت فراموشی باعث می گردد که مسئله مورد نظر راه بازگشت و سرایت دوباره به رابطه تان را نداشته باشد.

 

بگویید که دوستش دارید هنگامی که می خواهید به حالت اشتی و صلح برگردید به دوستتان بگویید که دوستش داردی. اطمینان دادن در مورد این موضوع که احساس شما نسبت به همسرتان هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد,بسیار خوب است.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بسیار مهم است که مراقب رفتارمان باشیم و سعی کنیم با درک احساسات اطرافیان و یادگرفتن مهارت های برقراری ارتباط درست، در بهبود روابط اجتماعی و شغلی خود موفق عمل کنیم. همه‌ی ما گاهی اشتباهاتی مرتکب می‌شویم، این اشتباهات می‌توانند در رابطه با دوستان یا اعضای خانواده‌ی ما باشد یا در محیط و در ارتباط با همکاران یا رئیس‌مان. گذشته از اینکه هیچ‌کس نمی‌خواهد افرادی را که دوست‌شان دارد ناراحت کند، نباید اجازه دهیم یک اشتباه ناخواسته به قیمت از دست دادن یک دوست قدیمی یا به خطر انداختن شغل‌مان تمام شود (جدا از ناپسند بودنِ صدمه به احساسات دیگران، احتمالا شما هم قبول دارید که پیدا کردن دوست یا پیدا کردن شغل جدید چندان راحت نیستند!) هرچند عذرخواهی بابت اشتباهات، دشوار به‌نظر می‌رسد اما از آنجایی‌که در بهبود رابطه‌ی آسیب‌دیده نقش حیاتی ایفا می‌کند، در این نوشته می‌خواهیم درباره‌ی عذرخواهی و نحوه‌ی بیان آن با شما صحبت کنیم.چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

بحث درباره‌ی موضوعی که به بیش از یک نفر مربوط می‌شود، فایده‌ای ندارد. برداشت افراد از تجربیات مشترک‌شان کاملا ذهنی و منحصربه‌فرد است. هیچ‌کس نمی‌تواند یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد را توضیح بدهد، چراکه ممکن است دو نفر از یک وضعیت مشابه دو نوع تفسیر متفاوت در ذهن خود داشته باشند. پس برای عذرخواهی، صرف‌نظر از اینکه حق با طرف مقابل است یا نه، شما باید احساس ناراحتی او را تصدیق کنید.

یکی از رایج‌ترین اشتباهات هنگام عذرخواهی، مخاطب قرار دادن طرف مقابل است. دوستان عزیزم شما در حال عذرخواهی هستید و این یعنی طرف مقابل احساس خوبی ندارد، پس، از ضمیر «من» استفاده کنید تا او حس کند مسئولیت خطایی را که مرتکب شده‌اید، به‌عهده می‌گیرید. اما یادتان باشد لزومی ندارد مسئولیت رفتار تهاجمی یا توهین‌آمیز دیگران را هم شما به‌عهده بگیرید. از طرفی، بهتر است در این مواقع حواس‌تان به خودتان باشد، به عذرخواهی‌تان فکر کنید و دیگران را هم سرزنش نکنید. اگر کار اشتباهی انجام دادید، مسئولیتش را به‌عهده بگیرید و بگذارید دیگران مسئولیت اشتباهات‌شان را خودشان بپذیرند و بابتش عذرخواهی کنند.

طبیعی است که هر کسی در تلاش برای توجیه مشکل به‌وجود آمده است، اما این امر با نفس عذرخواهی تناقض دارد و طرف مقابل عذرخواهی شما را صادقانه حس نمی‌کند.

عذرخواهی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی غیرعمدی بودن اشتباه شما باشد. وقتی عذرخواهی می‌کنید، در واقع به طرف مقابل اعلام می‌کنید که برای‌تان مهم است و قصد آسیب‌زدن به او را نداشته‌اید. در عین حال باید چنان محتاطانه رفتار کنید که این عذرخواهی به توجیه رفتار شما تبدیل نشود. در واقع مرز باریکی بین این دو وجود دارد و باید خیلی مراقب باشید تا تلاش‌تان نتیجه‌ی معکوس ندهد. چون قطعا کسی که از او عذرخواهی می‌کنید، فرد مهمی در زندگی شماست.

تقریبا بیشتر عذرخواهی‌هایی که در آنها کلمه‌ی «ولی» یا «اما» به‌کار برده می‌شود، از نظر طرف مقابل معذرت‌خواهی محسوب نمی‌شوند. دوستان عزیزم این دو کلمه مانند پاک‌کن عمل می‌کنند. درواقع «ولی» یا «اما» تمرکز را از روی عذرخواهی یعنی پذیرفتن مسئولیت خطا و ابراز تأسف برمی‌دارد و روی توجیه‌کردن می‌گذارد. «اما» یا «ولی» دو کلمه‌ای هستند که فرد با شنیدن آن دیگر تمایلی به گوش دادن بقیه‌ی حرف شما نخواهد داشت. درواقع او به جای آنکه بشنود عذرخواهی می‌کنید، می‌شنود: «اما درواقع مقصر شما بودید.»

مطالعات نشان می‌دهند میزان خودمحوری فردی که از او عذرخواهی می‌کنید، بر میزان پذیرش معذرت‌خواهی شما مؤثر است. درواقع نوع نگاه دیگران به رابطه‌ی شما با این فرد، اینکه دیگران درباره‌ی شما و او چه فکری می‌کنند، مشخص می‌کند که چه نوع عذرخواهی درباره‌ی هر فردی اثرگذار است.

اگر عذرخواهی کلامی برای‌تان خیلی سخت است، می‌توانید احساسات‌تان را بنویسید. این نوع عذرخواهی از این لحاظ خوب است که می‌توانید مطمئن شوید جملات و احساسات‌تان را به‌درستی به‌کار برده‌اید. زمان بگذارید و ببینید دقیقا چه احساسی دارید؟ چرا می‌خواهید عذرخواهی کنید؟ و چه کاری باید انجام بدهید تا مشخص شود دیگر این اشتباه تکرار نخواهد شد؟

دوستان عزیزم حتما این موضوع را درنظر بگیرید؛ حتی اگر بلافاصله هم از رفتارتان پشیمان شدید، اگر طرف مقابل در وضعیت احساسی-هیجانی شدیدی باشد، عذرخواهی شما تأثیری نخواهد داشت. مثلا درست وسط بحثی جدی هستید و اصرار دارید طرف مقابل شما را ببخشد. واقعا این امر به‌‌راحتی امکان‌پذیر نیست، چون وقتی کسی درگیر احساسات منفی باشد نمی‌تواند به شما گوش کند. منتظر بمانید که کمی اوضاع آرام‌تر شود و هردویتان خونسردی‌تان را دوباره به‌دست بیاورید.

هنگامی‌که خودتان شخصا عذرخواهی می‌کنید، شانس بیشتری برای نشان دادن صداقت‌تان به طرف مقابل دارید. پس کسی را واسطه قرار ندهید، چون تأثیر خوبی ندارد. بسیاری از ارتباطات ما به عناصر غیرکلامی و ذهنی مانند زبان بدن، حالات چهره و رفتارمان بستگی دارند. پس هر زمان که لازم بود از کسی عذرخواهی کنید.

عذرخواهی یک رفتار کاملا خصوصی است و یافتن مکانی آرام برای گفت‌وگو و عذرخواهی موجب می‌شود کاملا روی طرف مقابل‌تان متمرکز باشید و به چیز دیگری توجه نکنید.

با عجله و حق‌به‌جانب عذرخواهی کردن فایده‌ای ندارد. چراکه عذرخواهی مراحلی دارد که همه‌ی آنها باید اتفاق بیفتد وگرنه عملا معذرت‌خواهی نیست. لازم است دقیقا اعتراف کنید که چه خطایی مرتکب شده‌اید، قضیه را کاملا توضیح بدهید، ابراز پشیمانی کنید و طوری رفتار کنید که طرف مقابل بپذیرد در آینده چنین خطایی دوباره از شما سرنخواهد زد.

شما می‌توانید شخصیت پذیرنده‌ای داشته باشید و درعین‌حال که کاملا صریح و بی‌پرده رفتار می‌کنید، حالت تهاجمی هم نداشته باشید. یعنی لزوما رک‌بودن و صراحت به‌معنای حمله یا خشونت نیست. به این ارتباطات «ارتباطات یک‌پارچه» گفته می‌شود و شامل آشکارا بحث کردن درباره‌ی یک موضوع بدون داشتن حالت تهاجمی است که منجر به درک متقابل و رسیدن به یک نظر مشترک می‌شود.

ارتباط غیرکلامی‌ای که شما حین عذرخواهی با فرد مقابل برقرار می‌کنید به اندازه‌ی آنچه می‌گویید مهم است. قوز نکنید، خودتان را جمع نکنید و حالت خموده به خودتان نگیرید. تمامی این حالات می‌تواند برای طرف مقابل نشان‌دهنده‌ی عدم تمایل باطنی شما به گفت‌وگو و عذرخواهی باشد.

بگذارید طرف مقابل همدلی شما را ببیند، تصدیق کنید که شما باعث ناراحتی او شدید و برای احساسات دیگران واقعا ارزش قائل شوید و آن را به‌رسمیت بشناسید.

وقتی به‌اندازه‌ی کافی مسئولیت پذیر باشید، بودن در روابط خاص معنا پیدا می‌کند. درواقع عذرخواهی‌ها به‌ویژه برای فردی است که شما به او اهمیت بیشتری می‌دهید و احساساتش برای شما بیش از دیگران مهم است.

اگر راه‌حلی برای جبران اشتباه‌تان ارائه بدهید یا بتوانید اطمینان طرف مقابل را جلب کنید که دیگر در آینده آن اشتباه از طرف شما تکرار نخواهد شد، قطعا عذرخواهی‌تان تأثیر بهتری خواهد داشت.

وقتی عذرخواهی می‌کنید، طرف مقابل ممکن است احساساتش را در مورد شما بیان کند. او ناراحت است و ممکن است سؤالاتی را که در ذهنش درباره‌ی رفتار شما داشته، مطرح کند. بنابراین بهترین برخورد این است که با آرامش و آغوش باز پذیرای حرف‌هایش باشید.

اینکه شما قدردان حضور فرد مقابل و نقش او در زندگی‌تان باشید، تأکید می‌کند که شما نمی‌خواهید به رابطه‌تان آسیب بزنید یا آن را به‌مخاطره بیندازید. حالا درست لحظه‌ای‌ است که باید تمام چیزهایی را که در تمام مدت رابطه‌تان با فرد مقابل کنار هم ساخته‌اید و همه‌ تلاش‌هایتان را برای حفظ رابطه خلاصه بیان کنید و به عزیزان‌تان بگویید که دوست‌شان دارید. باید به آنها بگویید که زندگی بدون حضور و اعتماد آنها چقدر بی‌فایده و بی‌معناست.

اگر عذرخواهی کردید و طرف مقابل نپذیرفت در نهایت آرامش از او تشکر و مکان را ترک کنید. می‌توانید این‌طوری تشکر کنید: «من متوجه شدم هنوز هم بابت اتفاق پیش اومده ناراحتی، اما ممنونم که فرصت دادی درباره‌اش توضیح بدم و عذرخواهی کنم. اگر تونستی من رو ببخشی باهام تماس بگیر.» گاهی اوقات آدم‌ها می‌خواهند که شما را ببخشند اما به زمان بیشتری برای آرامش نیاز دارند.

عذرخواهی واقعی یا یک راه‌حل برای بخشیدن شما پیش پای طرف مقابل می‌گذارد، یا حسن نیت شما را برای حل مشکل نشان می‌دهد. شما قول داده‌اید، اشتباه‌تان را جبران کنید، پس تا زمانی‌که به قول‌تان عمل نکنید، عذرخواهی‌تان صادقانه و کامل نیست. اگر خطایتان را جبران نکنید، عذرخواهی شما معنایی ندارد و شاید طرف مقابل هرگز به شما اعتماد نکند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

در هر مذاکره‌ای جواب بله بگیرید، مذاکره بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره

13900تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشنامه و فیلمنامه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

عاااااالی بود واقعا ممنون

عالی بود
ممنونم – من الان نیاز به همین مطلب خوب دارم تا از بهترین آدم زندگیم عذرخواهی کنم

مسئول آموزش و کنترل در یک شرکت پشتیبانی هستم و از این موضوعات در حین آموزش استفاده می کنم بابت انتشار موضوعات این چنینی از چطور تشکر می کنم

هوش هیجانی

گوش دادن همدلانه چیست و چطور اتفاق می‌افتد؟

ان ال پی (NLP) یا برنامه ریزی عصبی کلامی چیست و چه کاربردهایی دارد؟


نحوه مدیریت احساسات در محل کار

چطور مهارت قاطعانه رفتار کردن را به‌دست بیاوریم؟

گوش دادن با ذهن آگاهی چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد؟

آخرین مطالب

اسکراب بدن؛ ۱۰ اسکراب طبیعی برای زیبایی و سلامت پوست

آیا استفاده از لغات تخصصی ما را باهو‌ش‌تر نشان می‌دهد؟

انواع داستان سرایی تجاری؛ چطور داستانی قانع‌کننده و جذاب تعریف کنیم؟


همه چیز درمورد سوء هاضمه

کلاستروفوبیا چیست؛ دلایل،‌علائم و راه‌های درمان

ترین های جهان

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز




خانه

موبایل

 

 

 

چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

 

هر کاری راه و رسمی دارد، حتی عذرخواهی. همیشه با این توصیه قدیمی و تکراری مواجهیم که اگر کار اشتباهی کردیم عذرخواهی کنیم، اما اگر بلد نباشیم چطور عذرخواهی کنیم نه تنها اوضاع را بهتر نمی کنیم بلکه ممکن است حتی کار به جاهای باریک بکشد. حال در این میان توصیه دیگری هم وجود دارد و آن این که حتی اگر حق با ما بود می توانیم با بخشیدن فردی که عذرخواهی نمی کند، اوضاع را به نفع خود تمام کنیم. این راهکاری است که بیشتر به زوج ها پیشنهاد می شود، ولی می توان آن را بسط داد و در بسیاری از روابط اعم از کاری و دوستانه به کار برد. درست است که برای اغلب شما بخشیدن در حالی که هیچ تقصیری متوجه شما نیست سخت است اما اگر دیدید رابطه آنقدر ارزش دارد که نمی خواهید آن را از دست بدهید می توانید بزرگواری پیشه کنید و پیش قدم شوید. در این مواقع بخشش می تواند زخم های عاطفی را درمان کرده و به هردوی شما کمک کند راحت تر از موضوع بگذرید. در زیر برخی راه های بخشیدن آمده است.

 

اگر با عشق و مهر با کسی که شما را آزرده روبه رو شوید، در اغلب مواقع او از کاری که کرده پشیمان می شود و از شما تقاضای بخشش می کند. اگر بدانید که اطلاعات شما درست است و در این باره به همسرتان به شما توهین کرده دلیل و مدرک نشان دهید، ممکن است اذعان کند که عمل خطایی صورت داده است.

 

آن هایی که با عذرخواهی می خواهند گذشته را پشت سربگذارند و از نو شروع کنند و خالصانه برای آنچه اتفاق افتاده متاسف هستند، می توانند رضایت همسران شان را به دست آورند. این دسته از افراد مسئولیت اعمال شان را بر عهده می گیرند و برای اصلاح اشتباه شان بر می آیند.

 

با کسی که در حق شما بدی کرده، خوبی کنید. ما به حکم طبیعت با هرکس که با ما مهربان باشد، مهربان می شویم. ما کسانی را که به ما عشق می ورزند با عشق بدرقه می کنیم اما وقتی عشق روشی برای زندگی باشد، معیارها بسیار بالاتر است. در این حالت ما حتی به کسانی که با ما بدرفتاری کرده اند، لطف می کنیم.

 

راه رهایی از تالم و خشم ناشی از مورد بدرفتاری قرار گرفتن، این است که به ناکامی و اشتباهات خود در آن موقعیت مورد نظر اقرار کنید. اگر با شما رفتار ناخوشایندی کرده اند، خشم شما بر حق است. باید خشمگین شوید اما خشم قرار است به شما سری بزند و بعد راهش را بگیرد و برود، قرار نیست در شما مستقر بماند. خشم به شما انگیزه می دهد تا با کسی که شما را ناراحت کرده، برخورد کنید و خواهان رسیدن به مصالحه و سازش شوید. وقتی خشم را درون خود حفظ می کنید تبدیل به تلخی و مرارت می شود و بعد تولید نفرت می کند. این احساسات و نگرش ها برای هر کسی که آن ها را در خود حفظ کند، تولید ناراحتی می کند حتی ممکن است سبب شود با کسی که شما را ناراحت کرده برخوردهای خشونت آمیز داشته باشید.

 

می توانید موضوع را رها کنید. مطمئن باشید مسائل مهم زیادی در زندگی شما هست که بخواهند فکر شما را مشغول کنند. بنابراین اجازه ندهید خشم بر مغز شما سایه افکن شود. شما می توانید کاری کنید که عشق در شما قدرتمند تر از کار خطایی باشد که با او صورت گرفته است.

 

اگر با کسی برخورد دارید که از عذرخواهی امتناع می کند باید بتوانید از این ۴ اقدام که توضیح دادیم استفاده کنید و از شدت ناراحتی خود بکاهید. وقتی کسی را که با شما بد کرده رها کنید و به اشکالاتی که خود در این زمینه داشته اید توجه کنید و بخواهید شخص توهین کننده را دوست بدارید، این گونه به احساس بهتری می رسید و از زمان و انرژی خود به شکل سازنده ای استفاده می کنید.

 

● چگونه از همسرم عذرخواهی کنم

 

ساده ترین و کاربردی ترین جمله ای که به بچه های مان یاد داده ایم این بوده که وقتی مرتکب اشتباهی می شوند با گفتن «ببخشید » یا «متاسفم» رضایت ما را به دست آورند اما داستان در مورد همسران مان کمی متفاوت است یا بهتر است بگوییم خیلی تفاوت دارد. توجیه کردن و عقلانی جلوه دادن اشتباهی که انجام داده اید به هیچ وجه عذرخواهی نیست. بعضی از مردم چنین رفتار می کنند چون می خواهند از مخمصه ای که به خاطر انجام کار اشتباه دچارش شده اند نجات پیدا کنند. در حقیقت، تاکید کردن بر نیازهای خودتان هنگام عذرخواهی، معذرت خواهی نیست.

 

● دلایل عذرخواهی

 

فراموش نکنید که همسر تان به خاطر نزدیکی که با شما دارند به خوبی می توانند نیت واقعی عذرخواهی شما را بفهمند. آن هایی که با عذرخواهی می خواهند گذشته را پشت سربگذارند و از نو شروع کنند و خالصانه برای آنچه اتفاق افتاده متاسف هستند، می توانند رضایت همسران شان را به دست آورند. این دسته از افراد مسئولیت اعمال شان را بر عهده می گیرند و برای اصلاح اشتباه شان بر می آیند. این ها دلایل خوبی برای عذرخواهی است.

 

● از این کلمه استفاده نکن

 

وقتی از همسرتان عذرخواهی می کنید، این پوزش باید خالصانه و بی ریا باشد. در عذرخواهی تان از کلمه «من» استفاده کنید و مسئولیت رفتاری که مرتکب شده اید را به گردن همسرتان نیندازید. هنگام عذرخواهی جدی باشید و همین طور باید ثابت کنید برای این که اوضاع به حالت اول برگردد هرکاری می کنید همچنین باید بر این تصمیم تان تاکید کنید که آن اشتباه را هرگز تکرار نخواهید کرد. مطمئن شوید هر کاری که برای جبران اشتباه انجام می دهید جدی است و حتما انجامش خواهید داد. قولی ندهید که تمایلی به انجام آن ندارید یا در توان تان نیست.

 

● چه زمانی می بخشد

 

مفهوم غافلگیری خوب و هیجان آور به این معناست که کاملا غیرمنتظره برای همسرتان کاری انجام دهید یا هدیه ای تهیه کنید که او را هیجان زده کند و در نتیجه دلخوری که از شما دارد را فراموش کند. برای این کار یک روز معمولی را برای غافلگیر ساختن همسرتان انتخاب کنید. نه! اشتباه نخوانده اید، باید یک روز معمولی را برای غافلگیر کردن او انتخاب کنید چون انتخاب روزهایی خاص مثل سالگرد ازدواج، روز تولد یا روز عشق برای غافلگیری همسرتان خیلی مناسب نیست و در این روزها هر فردی انتظار اتفاقی خاص را دارد علاوه بر این اگر می خواهید همسرتان را خیلی خوب غافلگیر کنید، به جزئیات چیزهایی که دوست دارد یا از آن ها لذت می برد دقت کنید.

منبع:مجله تپش


دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

فروش ویژه لوازم ساختمانی

چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

تخفیف مواد غذایی تا 30 درصد

وسایل بازی پلاستیکی با تخفیف ویژه

30 % تخفیف ویژه ویدئوت با کد تخفیف : beytoote

خرید انلاین محصولات زناشویی،60 درصد تخفیف

خرید بلیط زیر قیمت بازار

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

عذرخواهی کردن در زندگی زناشویی کاری است که بیشتر مردان انجام نمی دهند

 

چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

عذرخواهی کردن در زندگی زناشویی کاری است که بیشتر مردان انجام نمی دهند و این تنها زنان هستند که در زندگی شان باید از شوهرشان عذرخواهی کنند.وقتی اشتباهی بین زوجین صورت می گیرد، معمولا زنان زودتر از مردان عذر خواهی می کنند. شاید گفتن جمله « من را ببخش» یا « معذرت می خواهم» از جملاتی است که مردان کمتر از آن استفاده می کنند.نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که زنان در مقایسه با مردان بیشتر عذرخواهی می‌کنند. زنان در مواجهه با برخوردهای توهین‌آمیز، آستانه تحمل پایین‌تری دارند و به همین دلیل مجبور می‌شوند بیشتر عذرخواهی کنند. همچنین محققان معتقدند، مردان کمتر تمایل به چنین کاری دارند زیرا اغلب حس می‌کنند، فردی که عذرخواهی می‌کند در موضع پایین‌تری قرار می‌گیرد. آقایان ممکن است به دلیل ترس از اعتراف به اشتباه خود، کمتر رغبتی به عذرخواهی کردن داشته باشند. از زنان عذرخواهی کنید تا سکته نکنندشاید گفتن کلمه متاسفم سخت‌ترین کار برای مردان باشد ، تحقیقات نشان می‌دهد عذرخواهی کردن از زنان می‌تواند سلامت آن‌ها را بهبود ببخشد. زنانی که در قبال رفتار بی‌دابانه یا آزاردهنده دیگران عذرخواهی دریافت نمی‌کنند، فشار خونشان بالا می‌رود و این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را در آن‌ها افزایش دهد. برخلاف مردان که پس از شنیدن اقرار به اشتباه دیگران، فشارشان بالا می رود و بیش تر تههیج می شوند. به طور کلی، زنان بعد از شنیدن عذرخواهی سریع‌تر آرام می‌شوند ، در حالی که مردان برعکس زنان بیش‌تر برآشفته می‌شوند. عذرخواهی کردن را یاد بگیریماشتباهاتی که از نظر عاطفی در روابط خود مرتکب می شویم اغلب اثرات ماندگارتر و زیان آوری بر روابط ما با دیگران می گذارد. این خطاها به تدریج بر روی هم انباشته می شود و بعد از چند سال، رابطه ما را با دیگران سرد می کند و حتی می تواند موجب قطع رابطه با آنها شود.پس قوانین یک معذرت خواهی را یاد بگیریم. عذرخواهی با شیوه ای درستهر معذرت خواهی شامل دو بخش است : 1- معذرت خواهی، 2 – پاسخ آن. برای آنکه معذرت خواهی موثر واقع شود، باید به طور کامل و درست بیان شود، مورد تعمق قرار گیرد و در آخر به آن پاسخ داده شود.وقتی کسی دیگری را آزرده می سازد و سپس به شیوه ای سطحی عذرخواهی می کند و عذرخواهی او مورد پذیرش نیز واقع می شود، علاوه بر اینکه مشکل حل نمی شود، ممکن است اثرات زیان بار آن برای همیشه باقی بماند و در طولانی مدت، رابطه را به سوی قهقرا بکشاند و این نوع عذرخواهی، هیچ نتیجه مثبت و سازنده ای به بار نیاورد. بنابراین پذیرش معذرت خواهی نباید به سرعت و بدون تامل و تعمق صورت گیرد.

معمولا زنان زودتر از مردان عذر خواهی می کنند

 

اشتباه کاملا مشخص شودمعذرت خواهی زمانی موثر واقع می شود که عمل اشتباه فرد در آن کاملا مشخص شود. بعضی اوقات مردم به خاطر عملی که چندان مشکل آفرین نبوده به عذرخواهی می پردازند و عامل اصلی رنجش را فراموش می کنند. لازم است هر مشکلی دقیقا و با موشکافی مورد تحلیل قرار گیرد تا معذرت خواهی به خاطر اصل عمل (نه ظاهر آن) انجام پذیرد. از تاثیر اشتباه تان آگاه شویددر هنگام معذرت خواهی از عمل اشتباه خود، باید از شدت تاثیر آن بر دیگران آگاه باشیم. اگر میزان ناراحتی و رنجش افراد از عملکرد دیگران را به سه بخش «خفیف، متوسط و شدید» تقسیم کنیم، لازم است میزان عذرخواهی ما دقیقا متناسب با میزان یا درجه رنجش طرف مقابل باشد.به یک عذرخواهی لفظی ساده بسنده نکنیدبه کار بردن کلماتی مانند «ببخشید»، «معذرت می خواهم» یا «وای؛ اشتباه کردم» و غیره، به هیچ وجه عذرخواهی واقعی محسوب نمی شود. این نوع عذرخواهی ها شاید در زمانی که ناخواسته به کسی تنه می زنیم یا به میان حرف کسی می پریم مثمر ثمر باشد اما اگر احساسات فردی را شدیدا جریحه دار کرده ایم، به هیچ وجه موثر نیستند. سریع نبخشیدسریع بخشیدن افراد، دقیقا به همان اندازه خطرناک است که نبخشیدنشان، زیرا اگر عذرخواهی دیگران را بدون هیچ واکنشی فورا بپذیرید در روابط عاطفی خود با او به هیچگونه تغییر مثبت یا بهبود عاطفی دست نمی یابید. او ظاهرا آرام است. انتخاب با شماست و هیچ اجباری در کار نیست. اگر فکر می کنید عذرخواهی او از صمیم قلب و واقعی نیست، آن را رد کنید.مردانه عذرخواهی کنیددر اتفاقات مهم ناتوانی در عذرخواهی ممکن است به همه روابط مان صدمه بزند، چه روابط کاری و چه شخصی. اینکه یاد بگیرید چطور به درستی عذرخواهی کنید، قدمی مهم در عاقل شدن تان است. گاهی غرور، شرم و خشم نمی گذارد جمله «معذرت می خواهم» بر زبانمان جاری شود. همه ما گاهی اشتباه می‌کنیم. باید نواقص خود را جزء بخشی از زندگی خود قبول کنیم. سرکوب نکردن آن، شما را از دیگران دور می‌کند و پذیرفتن آن به رشد فکری شما کمک می کند. کارهایی که می توانید انجام دهید

اگر نمی‌توانید به زبان بیاورید، بنویسیدگاهی‌اوقات غرور یا خجالت اجازه نمی‌دهد از کسی عذرخواهی کنید. گاهی‌اوقات یک یادداشت و یا نامه بهتر از حرف زدن است زیرا باعث می‌شود بتوانید همه احساساتتان را بدون اینکه حرفهایتان را فراموش کنید بیان کنید. در صورت لزوم از شوخ‌طبعی استفاده کنیدبعضی شوخی‌ها، اگر درست باشند، می‌تواند فشار موجود را شکسته و باعث خنده هر دو شما شود. البته دقت کنید که گفتیم شوخی که درست و مناسب باشد، اگر به همسرتان خیانت کرده باشید، دیگر نمی‌توانید درمورد آن جوک بسازید و بخندید. یک عذرخواهی بدون جدیت بدتر از عذرخواهی نکردن استناراحتی و عصبانیت فرد از شما با این رفتار بیشتر می‌شود. بگویید که فهمیده‌اید چرا اشتباه کرده‌اید. وقتی می‌خواهید عذرخواهی کنید، کارتان را توجیه نکنید و بهانه نیاوریداین کار ارزش و جدیت اعتراف و عذرخواهی شما را از بین می‌برد. هیچ «اما» و «اگر»ی در جملات خود به کار نبرید.و در آخر اینکه متعهد شوید که جبران می‌کنیداین یک قسمت بسیار مهم از فرایند عذرخواهی است. باید راه‌هایی برای جبران اشتباهی که مرتکب شده‌اید، پیشنهاد دهید. از حل کردن مشکلی که بوجود آورده اید، دریغ نکنید.منبع : tebyan.net 


دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

فروش ویژه لوازم ساختمانی

تخفیف مواد غذایی تا 30 درصد

وسایل بازی پلاستیکی با تخفیف ویژه

30 % تخفیف ویژه ویدئوت با کد تخفیف : beytoote

خرید انلاین محصولات زناشویی،60 درصد تخفیف

خرید بلیط زیر قیمت بازار

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

تا حالا شده کار اشتباهی انجام دهید؟ پیش آمده که حرفی بزنید و همسرتان را ناراحت کنید؟ نیاز به عذرخواهی پیدا کرده اید؟ در این مقاله، برای اینکه بدانیم چگونه از همسرمان عذرخواهی کنیم ، موارد زیر را بررسی می کنیم!

با تکنیک هایی که در این مقاله یاد می گیرید، عذرخواهی موثر و ماندگاری انجام خواهید داد!

در کتاب همسرداری با گاوبنفش ، روش های عَمَلی عذرخواهی را |آموزش داده ایم!

 در چه شرایطی عذرخواهی کنیم؟! برای عذرخواهی ابزاری نیاز داریم؟! چرا از همسرمان عذرخواهی نمی کنیم؟! چگونه عذرخواهی صحیح انجام دهیم؟! در عذرخواهی از چه جملاتی استفاده کنیم؟! مطمئن شوید که عذرخواهی شما پذیرفته شده! در عذرخواهی کردن، چه کارهایی نکنید!چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

اگر برای مدت زیادی است که ازدواج کرده اید، می دانید بروز خطا یکی از مسائل اجتناب ناپذیر در روابط انسانی است! واضح است در صورتی که خطایی رخ دهد، برای بهبود روابط بهتر است، عذرخواهی انجام شود! برخی از افراد تصور می کنند اگر از همسرشان عذرخواهی کنند، همسرشان را دیگر نمی توانند کنترل کنند و در واقع کنترل زندگی از دستشان خارج می شود. به برخی از آقایان و خانم ها وقتی می گویم؛ اگر در زندگی کار اشتباهی انجام دادید عذرخواهی کنید، به صراحت عنوان می کنند:

ما خودمان می دانیم چه کار کنیم، اگر عذرخواهی کنیم، زندگی خراب می شود!

این درحالی است که حقیقتا با این رفتار ناپسند، باعث بروز بسیاری از مشکلات می شوند! برخی از آقایان با کم عقل خواندن غیرهم جنسانشان، اینگونه می گویند:

زنها عقل درست و حسابی ندارند، نباید آنها را پُررو کرد!

و برخی از خانم ها هم با کم خرد دانستن غیرهم جنسانشان، اینگونه عنوان می کنند:

مردها فقط به مسائل جنسی فکر می کنند، اصلا احساس ندارند، باید گربه رو دَمِ حجله کشت!

عذرخواهی موثر

برخی اوقات حتی نمی دانیم در چه زمانی باید از همسرمان عذرخواهی کنیم!! گاهی اوقات از رفتارهای همسرمان متوجه می شویم مشکلی پیش آمده و همسرمان با بداخلاقی رفتار می کند و احتمالا متقابلا ما هم رفتار تند و زننده ای با او خواهیم داشت. برخی از رفتارهای ما می تواند باعث بروز ناراحتی های به حقی در همسرمان شود، با دانستن این رفتارها درک بهتری از موقعیت پیدا خواهیم کرد!  اگر یک یا چند مورد لیست زیر را مرتکب شده اید، احتمالا لازم است به عذرخواهی از همسرتان به صورت جدی فکر کنید!

 تهمت ناروایی به همسرتان زده اید! زمان زیادی برای فعالیت های کاری صرف می کنید! گفتن یک حرف کاملا غیر ضروری و مضر، دقیقا وسط یک بحث جدی! مثل بچه ها رفتار کردن، دقیقا زمانی که انتظار رفتار معقولانه می رود! کار مهمی را که مربوط به خانواده بوده است را فراموش کرده اید بگویید! فراموش کردن روزهای مهم؛ مثل روز تولد، سالگرد ازدواج، اولین روز آشنایی! برملا کردن راز همسر در موردی که او فکر می کرده کاملا مورد اعتماد هستید! گرفتن یک تصمیم بد مالی به نحوی که روی هر دوی شما تاثیر منفی زیادی داشته است! شوخی کردن با همسر در جمع، درحالی که فکر می کردید بامزه است ولی باعث شرمنده شدن او شدید!

در برخورد با همسرتان عصبانی می شوید؟! با خواندن مقاله زیر یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنید!

به هر دلیلی که کار خطایی اتفاق افتاده باشد، دانستن روش عذرخواهی صادقانه، اولین گام اصلاح روابط و برگشتن به مسیر عاشقانه در زندگی است.

واضح است که برخی اشتباهات از قبیل خیانت، سواستفاده جنسی و احساسی، نسبت به برخی از اشتباهات، بزرگتر و ویرانگرتر است و به راحتی فراموش نمی شود. مهم نیست در این موارد چقدر می خواهید عمیقا عذرخواهی کنید، (چنین مواردی در زندگی خیلی کم اتفاق می افتد) مهم این است که در شرایطی که غیر عمدی مرتکب اشتباهی حتی کوچک می شوید، عذرخواهی باید عمیق و تاثیر گذار اتفاق بیفتند!

برخی از افراد می گویند: من روز خواستگاری، به همسرم گفتم دارای فلان ویژگی اخلاقی هستم و او نیز می داند که نباید روی حساسیت من دست بگذارد! لذا اگر همسرشان روی این ویژگی دست بگذارد، مطمئن می شوند که همسرشان خطا کرده و همسرشان باید عذرخواهی کند! معتقدیم که لزوما این روش صحیح نیست، شاید باید کمی در اصول اولیه هم بازنگری انجام شود. در ادامه مثالی عنوان می کنم که می تواند به درک موضوع کمک بیشتری بکند!

فرض کنید من (مهدی مقیم اسلام) معتقدم که مرد نباید شلوار جین به تَن کند و همسرم هم از این موضوع باخبر است! همسرم برای هدیه سالگرد ازدواج مان یک شلوار جین به من هدیه می دهد! من هم از این موضوع ناراحت می شوم!

سوال: در این مورد حق با من است یا همسرم؟ در نهایت چه کسی باید عذر خواهی کند؟

در پاسخ به این سوال، دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد؛

اگر مطمئن هستیم مرتکب اشتباهی شده ایم، کارمان کمی راحت تر است! اگر بدانیم از چه طریقی عذرخواهی موثر انجام دهیم، مشکلات تا اندازه ی بسیار زیادی رفع خواهد شد! ولی در اکثر موارد زوج ها، خود را مقصر نمی دانند!

اگر فکر می کنیم همسرمان مقصر است و یقین داریم که او روی اصول ما پا گذاشته است، کار کمی سخت تر خواهد شد! (این قسمت، جواب سوال مطرح شده در قبل است) در این موارد پیشنهاد می کنم ابتدا با دید باز به اصل مساله بپردازید و پس از مشخص کردن دقیق مشکل، کار عذرخواهی انجام شود! در مثال عنوان شده من فکر می کردم شلوار جین برای مردان مناسب نیست، شاید از ابتدا باید کمی روی اصول خودم بازنگری می کردم! به همین سادگی!

چه کار کنم همسرم به حرفم گوش دهد؟ در این ۱۷ درس، مطالب مهمی بازگو کرده ایم!

یکی از مهمترین موضوعات در بحث عذرخواهی، مستقیم و بدون واسطه صحبت کردن است! بدون واسطه در چند بخش؛

 بین شما و همسرتان کسی قرار نگیرد و کاملا رو در رو صحبت کنید! شفاف و صریح صحبت کنید بدون آنکه از زبان کنابه آمیز استفاده کنید! تلاش کنید با تلفن، پیامک و هیچ وسیله شبیه به اینها عذرخواهی نکنید!

در عذرخواهی واسطه نتراشید

به دفعات پیش آمده است، زوجین در درگیریهای خود، پس از جنگ و دعواهای طولانی و خسته کننده به اشتباه خود اعتراف می کنند، این دقیقا زمانی است که طرف مقابل می گوید؛

دیگر فایده ندارد، از اول باید عذرخواهی می کردی!

پیشنهاد می کنم به جای اینکه اجازه دهید کارد به استخوان بخورد و طرف مقابل نتواند شما را ببخشد، به محض آنکه متوجه اشتباه خود شدید به آن اعتراف کنید و درصدد جبران آن برآیید و اجازه ندهید زمانی فرا برسد که حتی اعتراف به اشتباه نیز سودی نداشته باشد!

یکی از ابزارهای مورد نیاز در فرآیند عذرخواهی کردن، بخیل نبودن است!

 بخیل نبودن در گذشت! بخیل نبودن در ابراز عشق! بخیل نبودن در ارزانی داشتن! بخیل نبودن در پیش قدم شدن برای مذاکره! بخیل نبودن در ارائه کردن خود بدون چشم داشت!

خانمی که با همسرش دعوای شدید کرده بودند پس از مراجعه به روانشناسی بسیار معروف، پس از ۴۵ دقیقه مکالمه، روانشناس به او توصیه کرده بود اگر تو جای دخترم بودی به تو می گفتم از همسرت جدا شو! روانشناسی که با یکطرفه صحبت کردن با یکی از زوجین، به خود اجازه می دهد که حکم بر جدایی صادر کند، بر عمق و نفوذ کلامش می توان تشکیک کرد!

معتقدم قرار نیست زندگی با هر قیمتی ادامه پیدا کند ولی به سادگی هم نباید حکم بر جدایی دو زوج داد!چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم

لذا در انتخاب مشاور برای گرفتن مشاوره عمیق، به خیرخواه و کاربلد بودن ایشان توجه ویژه داشته باشید! به صورت کلی هم اگر در جریان مشاوره گرفتن، یکی از حالت های زیر در شما به وجود آمد، به تعویض مشاور خود به صورت جدی فکر کنید:

 از زندگی ناامید می شوید! احساس افسردگی به شما دست داد! احساس می کنید چقدر بدبخت هستید! احساس می کنید چقدر به شما ظلم شده است! احساس می کنید در زندگی یکطرفه عشق ابراز کردید! به صورت کلی حس خوبی به زندگی نداشتید!

تا به حال شده است، به موضوعی، اعتقاد راسخ داشته باشید و کمی بعدتر متوجه شده باشید، کاملا در اشتباه بوده اید؟

هر کسی ممکن است اشتباه کند، حتا شما

در مثال عنوان شده (نپوشیدن شلوار جین!) در صورتی که همسرم مرا به خاطر باور بر چنین اعتقادی، مسخره می کرد و اعتقادات من را بی ارزش می خواند، شرایط بدتری پیش می آمد و راه بازگشت به زندگی عاشقانه سخت تر می شد!

از کجا معلوم که اعتقاد در حال حاضر ما صحیحتر یا بهتر از طرف مقابلمان باشد!!!؟

لذا پیشنهاد می کنم زمانی که در حال عذرخواهی کردن از همسرتان هستید، به اعتقادات همدیگر توهین نکنید و از به کار بردن این کلمات و جملات به شدت برحذر باشید:

 تو خیلی عصبی مزاج هستی! سطح خانوادگی من از تو بالاتره! تقصیر منه که اومدم از تو بی سواد عذرخواهی می کنم! به خاطر خودت میگم که اینقدر خشک مغز نباشی!

وقتی می پذیرید که عذرخواهی کنید، نباید با لحن بد خللی در این فرآیند ایجاد کنید!

معتقدم عذرخواهی کردن از همسر نیازمند مقداری از شهامت و مدیریت خشم است، بنابراین برای عذرخواهی باید کمی شجاعت به خرج دهیم! در واقع سخت است زمانی که حق با ما نیست بپذیریم که اشتباه کردیم و بعد از آن نیز از طرف مقابلمان عذرخواهی کنیم! معمولا چند دلیل برای اینکه از همسرمان عذرخواهی نکنیم وجود دارد!

 معمولا حق را به خودمان می دهیم! غرورمان به ما اجازه عذرخواهی نمی دهد! فکر می کنیم همسرمان ناراحت نشده است! فکر می کنیم گذشت زمان همه چیز را درست می کند! هنر چیدن قطعات پازل، در یک عذرخواهی حقیقی را نداریم! ممکن است پس از عذرخواهی احساس ضعف و شکست دست دهد! خاطره تلخِ دعوا و مرافه در عذرخواهی قبلی، باعث شده از خیر آن بگذریم!

برای پاسخ به تمام دلایل عنوان شده، اگر بپذیریم زندگی با همسر، در شیرین ترین وضعیت، پاداش تمام لحظه های باهم نبودن است، بر آنها غلبه خواهیم کرد و می توانیم با انجام تمریناتی و به کار بردن روشهایی که در ادامه می آید، در فرآیند عذرخواهی شرکت کنیم و به پاداش بزرگ لذت در کنار همسر برسیم!

این همان لذتی است که تصمیم به ازدواج با همسرتان گرفتید. دوباره آن را احیا کنید!

لطفا به مشکلات عاطفی زناشویی خود بی تفاوت نباشید. در محصول زیر نحوه رفع آنها را توضیح داده ایم.

یکی از بهترین راهها برای اینکه بتوانید یک عذرخواهی تاثیر گذار از کسی که دوستش دارید، انجام دهید این است که قدمی به سمت او بردارید و با گرمی و محبت او را در آغوش بگیرید و بعد  از آن مراحل جهانی عذرخواهی را انجام دهید!

اگر جزآن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید عذرخواهی پیچیدگی خاصی ندارد، احتمالا خواندن ادامه این مقاله کاری بی فایده خواهد بود ولی اگر شما هم در زندگی بارها از همسرتان عذرخواهی کردید و یا همسرتان از شما عذرخواهی کرده است و این اظهار پشیمانی ها دوامی نداشته است و دوباره دعوا و مرافه به حالت اول برگشته است، احتمالا درک کرده اید که برای یک عذرخواهی موثر نیازمند رعایت اصولی هستید! دکتر گری چاپمن (Gary Chapman) روش جهانی ۵تایی عذر خواهی را ارائه داده اند که در ادامه با کمی بومی سازی برای هموطنان ایرانی، آنها را بررسی می کنیم:

این زبان احساسات است! وقتی بر پشیمانی تاکید می کنید، با احساسات طرف مقابلتان درگیر می شوید.

با این کار می گویید که متوجه اشتباه و جراحتی که ایجاد کرده اید، شده اید!

برای عذرخواهی نباید سریع کلمه متاسفم را به کار برید، زیرا معمولا این مدل عذرخواهی، به معنای خاتمه دادن به بحث و جدل برداشت می شود که خود می تواند باعث بروز اختلافات جدیدی شود! در واقع تا زمانی که فرد از رفتارش پشیمان نیست دلیلی برای عذرخواهی کردن هم وجود ندارد! به عنوان نمونه:

“فکر نمی کردم رفتار من، اینقدر باعث ناراحتی تو شده باشد!”

پس از اینکه احساسات طرف مقابل را متوجه اشتباه خود کردید، حال نوبت به آن رسیده است که با جزئیات بر اشتباهی که مرتکب شده اید، تاکید کنید! به عنوان مثال:

 نباید با اون لحن به خصوص با تو صحبت می کردم! بهتر بود جلوی جمع اینگونه عکس العمل نشان نمی دادم!

اگر دوست دارید عمق عذرخواهی را زیاد کنید، باید بر جبران خطا تاکید کنید! در این مرحله باید عمیقا سعی در جبران خطای به وجود آمده کرد! بهتر است در این حالت از طرف مقابل بخواهیم در این زمینه کمک کند! به عنوان نمونه:

واقعا باورم نمی شود که چگونه این رفتار از من سر زد، لطفا به من بگو چطور می توانم این خطا را جبران کنم؟!

باید تمام تلاش خود را بکنید که دیگر این رفتار را تکرار نکنید! این قسمت کاملا به وجدان شما بستگی دارد، باید با خودتان صادق باشید! به خودتان قول دهید!

سعی می کنم خونسردی خودم را حفظ کنم، می دانم که این مدل رفتار، حق همسرم نیست!

می توانید از او برای اینکارر کمک بخواهید!

اگر فکر می کنید که عصبانیت، حقِ همسرتان نیست، خواندن این مقاله را از دست ندهید!

اینجا جایی است که باید از همسرتان بخواهید شما را ببخشد! به عنوان مثال:

به خاطر مدل حرف زدنم و خسارتی که وارد کرده ام، شرمنده ام! می دانم که قلبت را شکستم، می توانم خواهش کنم که مرا ببخشی؟!” می دانم که نمی توانم گذشته را تغییر دهم اما آماده ام که جبران کنم!

با این جمله به همسرتان ثابت می کنید که برای ترمیم روابط تخریب شده ی خود، تصمیم جدی گرفته اید.

وقتی اشتباهی مرتکب می شویم، کاملا طبیعی است با کلام یا نوشتار، از همسر عذرخواهی کنیم! اما اگر می خواهیم عذرخواهی را عمیق تر کنیم، برای جبران خطا، خرید هدیه می تواند ایده خوبی باشد! لیست زیر می تواند ایده هایی برای خرید هدیه برای همسر باشد:

 خرید یک کیک یا بستنی که روی آن به زبان خودتان مطلبی نوشته اید!

 دسته گُلی بزرگ یا کوچک بخرید و به محل کار او بفرستید! فراموش نکنید حتما در حد یک جمله روی آن بنویسید!

 خرید یک هدیه کوچک که می دانید همسرتان از آن لذت می برد و با دیدن آن هدیه، لبخند بر روی صورتش نقش می بندد!

 آهنگ مورد علاقه او را بخرید و یا تهیه کنید و به او هدیه دهید! می توانید آهنگی که دوتایی با آن خاطره دارید را به او هدیه دهید!

 بلیطی برای یک مکان آرامش بخش تهیه کنید و به او هدیه دهید! (به عنوان مثال استخر، ماساژ درمانی و یا هر جایی که در شهر شما می توان به آن مراجعه کرد و آرامش کسب کرد! حتی اگر فرزند دارید می توانید یک روز فرزندان را نگه دارید و به او اجازه دهید کاری را که دوست دارد انجام دهد!)

 یک بلیط دست سازِ با نمک برای او تهیه کنید که یکی از این خدمات را به او بدهید! به عنوان مثال بگویید شما به صورت نیم بها برنده یک ماساژ از طرف من شدید! یا شما برنده استراحت کردن یک روزه در منزل شدید! یا جملاتی از این دست …

خرید این هدایا می تواند کمی از ناراحتی که شما ایجاد کرده اید را کم کند!

فراموش نکنید پول به تنهایی کاربرد کافی در عذرخواهی را ندارد! هدیه دادن، نقش ذوب کننده یخ بین شما و همسرتان را بازی کند،  بدانید که هدیه دادن هرگز کافی نیست! پس از عادی شدن شرایط، با یک ذهن کاملا باز، فرآیند عذرخواهیِ موثر را انجام دهید! برای یک عذرخواهی عمیق و تاثیر گذار باید از کلمات به صورت شایسته ای استفاده کنید و در این فرآیند، احساستان را درست منتقل کنید و با حرکات بدن و چهره خود، از عمقِ عذرخواهی خود مطمئن شوید!

در ادامه مقاله چند جمله به عنوان نمونه آورده ام که می توانید با توجه به موقعیتی که در آن هستید، از آنها استفاده کنید! فراموش نکنید که عینا از این جملات نباید استفاده کنید! بهتر است احساسات خودتان را با این جملات ترکیب کنید! در غیر این صورت، عذرخواهی شما کاملا مصنوعی به نظر خواهد رسید!

 خیلی متاسفم برای حرفها و کارهایی که انجام دادم (اینجا قید کنید دقیقا کدام کار یا کدام حرف!) لطفا آنها را فراموش کن!

 از اینکه قلبت رو شکستم، عمیقا ناراحتم! می دانم که با گفتن این کلمات نمی شود کارها را به حالت اول برگرداند. واقعا می خواهم بدانی که به خاطر کاری که تو را ناراحت کرده (اینجا اون کار را بگویید) چقدر پشیمان هستم! عمیقا و با تمام وجود عاشقت هستم! تمام سعی خود را انجام خواهم داد تا درستش کنم!

 انتظار ندارم به همین راحتی بتوانی من را به خاطر کاری که کردم (اینجا اون کار را بگویید)، ببخشی! می خواهم بدانی که از نظر من در این اتفاق تو مقصر نبودی، واقعا متاسفم!

 از اینکه در آن موقعیت حساس نتوانستم همراه تو باشم خجالت زده ام. اگرچه که تو با تمام فهم و کمالت این موضوع را به رویم نیاوردی! امیدوارم بتوانم از این به بعد در موقعیت های حساس کنار تو باشم! در این مورد تمام سعیم را خواهم کرد!

 از اعماق وجودم دوست ندارم نگاه صادقانه ات به من عوض شود، این موضوع برام خیلی مهمه، به خاطر اینکه برخلاف انتظارت عمل کردم شرمنده ام!

 دلم می خواهد بدانی که چقدر متاسفم! الان متوجه می شوم که چقدر اشتباه کردم و با تو کاملا غیردوستانه رفتار کردم! لطفا به خاطر درد و رنج عمیقی که باعث شدم، عذرخواهی خالصانه من را پذیرا باش!

 من را ببخش به خاطر آخرین جنگ و دعوایی که باهم داشتیم! لطفا از من بپذیر تمام حرفهایی که زدم بی منظور بود! عشق و علاقه به تو برای من خیلی بیشتر از تمام آنها می ارزد. خواهش می کنم آن شب/روز نحس را فراموش کن!

 عمیقا به خاطر جریحه دار کردن احساساتت، شرمنده ام (متاسفم). تو عاشق ترین همسر دنیایی و مستحق آن حرف/حرکت بیفکرانه من نبودی! امیدوارم فراموش کنی و یک شانس دوباره برای جبران خطایم به من بدهی تا بتوانم اوضاع را به حالت قبل برگردانم!

 در چشمانت می توانم ببینم که چگونه باعث درد و رنجی عمیق در تو شده ام! آرزو می کردم که ای کاش می توانستم به زمانی برگردم که آن مطلب دردآور را به تو گفتم! تمام کاری که از دستم برمی آید این است که عذرخواهی عمیق و خالصانه خودم را ابراز کنم!

 از صمیم قلب به بودنت در زندگی ام افتخار می کنم! امیدوارم کار بدون فکر و احمقانه ام در زندگی را ببخشی!

 لطفا عذرخواهی عمیق و ابراز تاسف من را درست زمانی که نباید (رفتاری به خصوص که انجام داده اید) انجام می دادم، پذیرا باش! از اینکه ناامیدت کردم بسیار ناراحتم!

اگر نامه ای می نویسید، در انتهای آن حتما جمله یا کلمه ای بنویسید که نشان دهنده احساس عمیق شما نسبت به همسرتان باشد!

یکی از نکات بسیار مهم در عذرخواهی از همسر، فقط عذرخواهی کردن به صورت کلامی نیست، بلکه انجام ندادن همان کار یا کارهای مشابه از اهمیت بیشتری برخوردار است!

عذرخواهی از همسر

اگر مرتکب خطایی شده باشیم و پس از آن عذرخواهی کامل و دقیقی انجام داده باشیم، احتمالا یکی از حالت های زیر را در همسرمان می توانیم مشاهده کنیم؛

 جمع خانوادگی بسیار پررونق خواهد شد! کارهای مورد علاقه ما، در خانه بیشتر انجام می شود! رفتار همسرمان با ما سرشار از دوستی و توام با مهربانی خواهد بود! احساس می کنید در بهشت زندگی می کنید و همه چیز بر وفق مرادتان است! اگر دارای فرزند هستیم، همسرمان با آنها با دوستی و احترام بیشتری برخورد می کند! در مورد موضوعی که همسرمان را ناراحت کرده ایم، دیگر حرفی به میان نمی آید و همسرمان از موضوع ناراحت نیست!

آیا می شود، خانه را به بهشت تبدیل کرد؟! مقاله زیر به شما کمک می کند چگونه این کار را انجام دهید!

عزیزم! به خاطر اینکه جلوی مادرت به شما توهین کردم، عذرخواهی می کنم!

اگر همسرتان این جمله را بر زبان بیاورد، می توانید دو انتخاب داشته باشید؛

 عذرخواهی همسر را نپذیرید و دقیقا جلوی مادرش به او توهین کنید! (تلافی کردن) عذرخواهی همسر را بپذیرید و بقیه مقاله را مطالعه فرمایید!

معتقدم در زندگی زناشویی، گاهی مرد و گاهم هم زن مرتکب خطا می شود! در هر صورت و در بیشتر موارد و زندگی های نرمال هیچ کدام از طرفین، از عمد طرف مقابلشان را ناراحت نمی کنند! اگر همسرتان شما را آزرده باشد و برای جبران خطا از شما عذرخواهی کند و شما در پذیرش عذرخواهی او، سخت گیرانه عمل کرده باشید، اصلا به دور از انتظار نخواهد بود وقتی خودتان خطایی مرتکب شوید و بخواهید عذرخواهی کنید، مسیر بسیار سختی را طی کنید!

انتخاب با شماست؛ بخشنده و آمرزنده باشید! یا منتقم و تلافی کننده!!

تقریبا در تمام ادیان، عُرف و قانون کشورهای مختلف، اگر فردی خسارتی ایجاد کند، موظف است آن خسارت را به نحوی شایسته جبران کند! پس به دور از انتظار نخواهد بود که بگوییم اگر همسرتان خسارتی مانند موارد زیر به شما وارد ساخت، شما عین آن خسارت را جبران (تلافی) کنید:

 حرف زشت زدن! دست بلند کردن روی شما! گفتن جمله ای ناروا به شما! از عمد، خسارت مالی برای شما به وجود آوردن! بردن آبروی شما درست زمانی که حضور ندارید! و مواردی از این دست!

وقتی خسارت وارد آمده را جبران (تلافی) می کنید، شاید حس خوبی پیدا کنید و دلتان خنک شود!

تا اینجا همه چیز کاملا منطقی به نظر می رسد (کار اشتباه همسر را تلافی کنید)، ولی واقعیت این است که در زندگی زناشویی همه چیز هم نمی تواند به صورت منطقی پیش رود، گاهی لازم است موضوعات کمی هم عاطفی پیش رود! لذا پیشنهاد می کنم، پس از صحبت کردن با همسرتان و مشخص شدن دقیق خطای همسر، اگر می توانید او را ببخشید تا هم از درون شاد شوید و هم اگر شما اشتباهی انجام دادید و درخواست بخشش داشتید، او نیز شما را به راحتی ببخشد!

فراموش نکنید! برای بخشیدن همسر، باید به هر دوی شما اثبات شود که مقصر همسرتان است، سپس او را ببخشید، اگر شما پیش خودتان فکر کنید که خطای همسرتان را بخشیده اید، در حالیکه همسرتان شما را مقصر اصلی بداند، هیچ اتفاق مثبتی در زندگی زناشویی شما رخ نخواهد داد! اگر می خواهید همسرتان را ببخشید به گونه ای این کار را انجام دهید که دیگر هیچ وقت آن واقعه یا موضوع را در ذهنتان هم به خاطر نیاورید! نه به گونه ای که از این اتفاق برای رخدادهای بعدی سوء استفاده کنید!

می دانید با جذابیت بیشتر برای همسرتان از طلاق عاطفی جلوگیری می کنید؟ خواندن مقاله زیر را از دست ندهید!

معمولا بعد از یک دعوا مرافه حسابی دیگر زوج ها نمی خواهند وارد همان مدل دعوا مرافه بشوند، ولی اگر احساس می کنید همسرتان از روی عمد مطلبی یا رفتاری را تکرار می کند، می توانید به این موضوعات هم فکر کنید:

 شاید در خانواده ای بزرگ شده است که انجام این کار را خطا نمی داند! شاید شما هم کار خطایی را مرتب تکرار می کنید و مدام از او عذرخواهی می کنید! شاید از موضوع دیگری ناراحت است و می خواهد با این کار، حرص شما را در بیاورد! شاید تا به حال متوجه نشده است که انجام این کار، باعث نارحتی شما می شود!

عذرخواهی از همسر

اگر عذرخواهی کردن را خیلی به تاخیر بیاندازید، به احتمال زیاد رابطه تان را به جدایی رسمی یا به جدایی عاطفی خواهید رساند. حتی اگر نمی دانید که دقیقا چطور باید عذرخواهی کنید، بهتر است حداقل زبانی این کار را انجام دهید!

اگر رفتاری در همسرتان وجود دارد که مورد پسند شما نیست، در آن لحظه نباید آن را یادآوری کنید! انتقاد از همسر مقوله ی دیگری است که باید در فرصت مناسب به آن بپردازید!

یکی از موضوعات مهم در عذرخواهی انتقال احساس است! این کار از طریق ارتباط دو طرفه شکل می گیرد، پس نباید یکجانبه و پشت سر هم صحبت کنید!

برای درگیر کردن احساسات همسرتان، اولین قدم این است که با عصبانیت یا ناراحتی فرآیند عذرخواهی را شروع نکنید! نباید در عذرخواهی حق به جانب باشید!

قطعا عذرخواهی در یک محیط رمانتیک و احساسی بسیار ماندگار تر از محیطی با شرایط بحرانی یا شلوغ و پراسترس است!

اگر معتقدید باید اتفاقی بیفتد تا همسرتان از خطای پیش آمده حِس بهتری داشته باشد، عذرخواهی کنید نه به خاطر کم کردن عذاب وجدان خودتان!

در طول فرآیند عذرخواهی، روی موضوع اصلی متمرکز باشید! حتی اگر همسرتان موضوع را از مسیر اصلی خارج کرد، سعی کنید ابتدا موضوع اصلی برطرف شود و بعد به موضوع بعدی بپردازید!

با خرید محصول زیر، ۵۰ بازی مهیج و ساده خواهید داشت که با آن می توانید خانواده خود را شاد کنید!

فراموش نکنید که فرآیند عذرخواهی ممکن است با تنش همراه شود! گفتن جملات و کلمات احساسی می تواند روند مکالمه را اصلاح کند!

گفتن جمله “ببخشید ولی من مقصر نبودم!” تاثیر مخرب بیشتری از عذرخواهی نکردن دارد! اگر واقعا معتقدید که کار خطایی انجام داده اید فرآیند عذرخواهی را شروع کنید!

تقصیرها را گردن همسرتان نیندازید، مسئولیت کارهایی که خودتان انجام داده اید را برعهده بگیرید!

با کل بدن عذرخواهی کنید! در نگاه تان، حالت چهره تان و حرکات بدنتان عذرخواهی معلوم باشد!

به کلمات دقت کنید! کلمات صادقانه، مهربانانه و عاشقانه استفاده کنید. از کلماتی استفاده کنید که در زبان گفتاری خودتان است! به هیچ عنوان طریقه عذرخواهی کردن دیگران را تقلید نکنید، مطمئنا بدترین روش عذرخواهی این است که خودتان نباشید!

قویا پیشنهاد می کنم، در عذرخواهی از این نیرنگ ها استفاده نکنید!

 در مواجهه با همسرتان نگویید اینجا من عذرخواهی می کنم تا در موارد جدی تر او از من عذرخواهی کند!

 با همسرتان شطرنج بازی نکنید (صادقانه رفتار کنید) ، اگر کار خطایی کرده اید صمیمانه عذرخواهی کنید!

 با دو پهلو صحبت کردن، در اکثر موارد راه به جایی نمی توان برد، لذا در صورت لزوم صریح عذرخواهی کنید!

 مطمئن باشید تمام انسانها موجودات با شعوری هستند، اگر نیرنگ بزنید، او هم به شما نیرنگ خواهد زد!

می دانید چگونه با همسر خود رفتار کنید تا عاشق شما شود؟ حتما مقاله زیر را بخوانید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای درخواست مشاوره درباره ازدواج یا فرزند پروری، با شماره تلفن های ما در تماس باشید یا از طریق فرم تماس با ما ، از خواسته خود ما را مطلع نمایید. در سریع ترین زمان ممکن، وقت مشاوره برای شما تنظیم خواهد شد. امکان مشاوره تلفنی نیز مهیا می باشد.

ما در این موسسه، روی مهارتهای شاد بودن، تفاهم داشتن، ارتباط موثر، صادق بودن و عشق ورزی به همسر و فرزندان متمرکزیم! در اینجا خبری از جادوگری و فال بینی نیست. ما کمک می کنیم تا زندگی خانوادگی شادی بسازید.

چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم
چگونه از همسرم معذرت خواهی کنم
9

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *