چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم

خواص دارویی و گیاهی

چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم
چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم

ضعف معده یکی از بیماری های شایع امروزه است که دلایل مختلفی دارد که در زیر مهم ترین دلایل ضعف معده را برایتان گفته ایم با دلگرم همراه باشید تا با دلایل ضعف معده و درمان آن آشنا شوید.

ضعف معده و ضعف در هضم بیشتر به دلیل عادات ناپسند غذایی است که رعایت صحیح آداب غذا خوردن در رفع ضعم هضم موثر است و بهترین درمان ضعف معده تقلیل غذاست.اگر هنگام بلعیدن درد وجود داشت و در غیر زمان بلعیدن نیز درد در پشت گردن وجود داشت و بیمار احساس کرد که محل عبور غذا تنگ است ، علت ورم در مری است .چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم

توت میوه ای که اکثرن تا حدودی با خواص آن آشنا هستیم. این میوه ، میوه ی بومی کشور چین و ژاپن است. رشد این درخت بسیار زیاد است و چوب آن نرم بوده و بیشتر در کشتی سازی از آن استفاده میشود. این میوه در چین و هند مصرف طبی دارد. همچینین این گیاه خاصیت ادرار آورد دارد.و استفاده از توت برای درمان ضعف معده راه خیلی مناسبی است.

زخم شدن مخاط معده یا روده کوچک را زخم معده گویند.

که از این بیماری با اصطلاح اولسر پپتیک (زخم دستگاه گوارش) نیز یاد می‌شود. این زخم‌ها در صورتی بروز می‌یابند که لایه ضخیم مخاطی حفاظت کننده‌ از معده در برابر مایعات ترشح شده توسط غده‌های دیواره‌ی دستگاه گوارش نازک شود. خوشبختانه این مشکل به سادگی درمان می‌شود، اما چنانچه به موقع به پزشک مراجعه نشود وخیم می‌گردد.

یک بیمار از هر ده بیماری که دچار خونریزی زخم می‌شود هیچ دردی را تجربه نمی‌کند. بنابراین آگاهی از دیگر نشانه‌های خونریزی معده می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. زخم معده معمولاً هنگام تماس یافتن با اسید معده باعث درد بیمار می‌شود. اما با شروع خونریزی زخم، خون اثر اسید معده را کاهش می‌دهد و درد معمول بیمار را ساکت می‌کند.

زمانی که خونریزی زخم شروع می‌شود، خون اسید معده‌ی موجود در اطراف زخم را خنثی می‌کند و در نتیجه اسید خنثی شده ناحیه‌های حساس نزدیک زخم را نمی‌سوزاند.

پی‌آمد این واکنش متوقف شدن احساس درد و بروز مشکلات جدی و وخیم است. ممکن است بیمار با متوقف شدن احساس درد فکر کند که زخم‌ معده اش التیام یافته است. حال آن که شرایط در واقع رو به وخامت نهاده است. زخم تشدید شده است و خونریزی آن‌قدر شدید است که بیمار، به دلیل توضیح داده شده در بالا، هیچ دردی حس نمی‌کند.

بیمار گاهی دچار خونریزی معده بدون درد و کم‌خونی می‌شود که چون عارضه‌های گوناگون بسیاری با این دو نشانه‌ همراه هستند، ممکن است تشخیص اشتباه صورت گیرد. همچنین گاهی بیمار به دلیل از دست دادن خون دچار سرگیجه می‌شود، اما باز هم اضطراب یا فشار روانی یا حتی کم‌خوابی را به اشتباه مسبب این سرگیجه می‌داند و ردّ پای این نشانه‌ها را در سبک زندگی خود دنبال می‌کند تا به تصور خود علت بروز مشکل را بیابد.

پزشک برای تأیید ابتلا به زخم معده و احتمال بروز خونریزی معده آتی دستور انجام آزمایش‌های تصویربرداری‌ تشخیصی می‌دهد. دو آزمایش رایج عبارت‌اند از:

عکس‌برداری گوارشی فوقانی (UGI)

این روش نوعی رادیوگرافی (اشعه ایکس) است که در آن، بیمار برای افزایش کنتراست مایعی گچی می‌نوشد و در نتیجه تصویری واضح‌تر از بخش‌های معین به دست می‌آید. چون این مایع حاوی باریم است، این آزمایش را گاهی اوقات بلع باریم نیز می‌نامند.

آندوسکوپی (EGD)

آندوسکوپ (درون‌بین) لوله انعطاف‌پذیر باریکی است که دوربین بسیار کوچکی در سر آن قرار دارد. مسکن ملایمی به بیمار داده می‌شود و سپس لوله از راه دهان وارد معده می‌شود. پزشک لایه مخاطی معده را جهت تشخیص زخم معده بررسی می‌کند و نمونه‌های بسیار کوچک بافتی (نمونه‌برداری) برای معاینات میکروسکوپی گرفته می‌شود. چنانچه در آزمایش‌های تصویربرداری ابتلا به زخم معده مشخص شود، به احتمال زیاد آزمایشی به منظور تعیین وجود هلیکوباکترپیلوری انجام می‌شود.

پزشک باید در مورد وجود هلیکوباکترپیلوری مطمئن باشد، چون رفع این باکتری احتمالاً می تواند باعث درمان زخم معده شود.شیوه درمان زخم‌ معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری با روش درمان زخم‌های ایجاد شده به دلیل مصرف دارو متفاوت است.

از سه نوع آزمایش برای تعیین وجود هلیکوباکترپیلوری استفاده می‌شود که از قرار زیر است:چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم

آزمایش‌های خون

این آزمایش‌ها با اندازه‌گیری آنتی بادی‌های باکتری، وجود آن را مشخص می‌سازند.

آزمایش تنفسی

در این آزمایش دی اکسید کربن موجود در بازدم بیمار پس از نوشیدن مایعی خاص اندازه‌گیری می‌شود.

آزمایش‌های بافت

این آزمایش‌ها تنها پس از انجام نمونه‌برداری آندوسکوپی کاربرد دارند، چون متخصصین برای شناسایی باکتری‌ها به نمونه بافت معده نیاز دارند.

اگر هنگام بلعیدن درد وجود داشت و در غیر زمان بلعیدن نیز درد در پشت گردن وجود داشت و بیمار احساس کرد که محل عبور غذا تنگ است ، علت ورم در مری است .

انواع ورم های مری عبارتند از :

زخم معده زمانی رخ می‌دهد که اسید دستگاه گوارش به سطح داخلی مری، معده یا روده کوچک آسیب بزند. اسید، زخم باز دردناکی را ایجاد می‌کند که ممکن است خونریزی کند.

دستگاه گوارش با لایه مخاطی پوشیده می‌شود که در حالت طبیعی از اثر خورندگی اسید جلوگیری می‌کند. اما چنانچه میزان اسید افزایش یا مقدار مخاط کاهش یابد، زخم ایجاد می‌شود. از دیگر علت های زخم معده می تاون به موارد زیر اشاره کرد:

باکتری

باکتری هلیکوباکترپیلوری معمولاً در لایه مخاطی پوشاننده و حفاظت کننده بافت‌های سطح داخلی معده و روده کوچک زندگی می‌کند. هلیکوباکترپیلوری غالباً هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما گاهی باعث التهاب لایه داخلی معده می‌شود و به زخم شدن آن می‌انجامد. نحوه پخش شدن هلیکوباکترپیلوری مشخص نیست، اما احتمالاً از راه تماس نزدیک میان دو فرد، مانند بوسیدن، از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد. ضمناً گاهی اوقات هلیکوباکترپیلوری از راه غذا و آب منتقل می‌شود.

مصرف مداوم بعضی از داروها

مسکن‌های تجویزی و غیرتجویزی خاص لایه‌ی مخاطی معده و روده کوچک را تحریک می‌کند و ملتهب می‌سازد. آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسین و کتوپروفن از این داروها محسوب می‌شوند. سالمندان یا بیماران مبتلا به استئوآرتریت که این مسکن‌ها را به طور مداوم مصرف می‌کنند بیش از دیگران در معرض ابتلا به زخم معده قرار دارند. از دیگر داروهای تجویزی به وجود آورنده‌ی زخم معده می‌توان به داروهایی موسوم به بیسفوسفونات (اکتونل، فوساماکس و اقلام مشابه) و مکمل‌های پتاسیم اشاره کرد که برای درمان پوکی استخوان مصرف می‌شود.

از جمله عوارض زخم معده می توان به خونریزی زخم اشاره کرد. از آنجایی که خونریزی در زخم ها معمولا رایج می باشد در ادامه به بررسی علت خونریزی معده می پردازیم.

با بزرگ‌تر شدن زخم، فرسایش و خوردگی عضله‌های معده یا دیواره دوازدهه (جایی که غذا با اسید مخلوط می شود.) شروع می‌شود و در طی این فرایند تخریب، رگ‌های خونی آسیب می‌بیند و در نتیجه خونریزی معده شروع می‌شود. اگر میزان آسیب رگ‌های خونی کم باشد، جریان خون آهسته می‌شود و معمولاً خون سرانجام به طریقی وارد دستگاه گوارش می‌گردد. اما اگر رگ‌های خونی به شدت آسیب ببیند، خونریزی معده سریع و بسیار خطرناک خواهد بود.

درمان ناراحتی های معده را میتوان با رژیم غذائی ویژه شروع كرد وبه كمك دارودرمانی تكمیل نمود.

رژیم غذائی

چون معده و روده علاوه بر اینكه هركدام اندامی ازاندام های بدن هستند بنا براین اولا تر كیب ثابت مواد مختلف یا غلظت مناسب مواد درون خون وآب میان بافتی در سلامتی یا بیماری آنها موثر است، به عبارت دیگر اگر غلظت مناسبی ازاكسیژن ، گلوكز، اسیدهای آمینه ، ذرات چربی ،الكترولیت ها در خون وآب میان بافتی باشند سلول های معده وروده هم مانند سلول های سایر اندام ها كارخود را انجام می دهند .

هر تغییری در غلظت مواد در بدن ویا كم وزیاد شدن مواد درون بدن باعث اختلال دركار معده وروده شده در نتیجه باعث ناراحتی وزخم معده، اثنی عشر وروده میگردد چون معده وروده تحویل گیرنده وعمل كننده غذا ، آب والكترولیت ها هستند.

رژیم غذائی ویژه

الف:

مرحله حاد وزخم های معده خونریز ، دراین مرحله باید همه غذاها خوراكی تا سه روز قطع شوند در 12تا 24ساعت اول بیمارحتی آب هم نخورند بعد از 12تا24ساعت اول بیمار باید ازعسل به مقدار 75تا120گرمدر چندین نوبت هربار به انداره 10تا20گرم بخورد

ب :

مرحله غیرحاد . در این مرحله بیمار مانند مرحله حاد 12تا 24ساعت همه غذاها را باید قطع كند وتغذیه دهانی با 100تا300گرم كربوهیدراتهای كم پروتئین مانند نان و برنج در شبانه روز به نان وبرنج را به تنهائی یا مواد كم پروتئین مثل شیر ماست معمولی ، سیب زمینی پخته وعسل خرما باید خورد.

نكته اول :

یرای پیشگیری از فشار مكانیكی به معده بایدازخوردن میوه سبزی سالاد ، پرهیز كرد.

نكته دوم :

برای پیشگیری از كاهش اسیدیته معده كه سبب افزایش فعالیت باكتریها در معده وروده بویژه هیلیو باكتر باید از خوردن غذا ونوشابه ها چندین بار در روز بویژه در فواصل غذا باید پرهیز كرد.

دارو درمانی

دارو درمانی در نارحتی وزخم های معده وروده با سه دسته از داروها با اهداف مشخصی انجام میگیرد

1- داروهای استروئیدی برای جای گزین كردن هومون های استروئیدی كه در بیماران مبتلا به ناراحتی معدوروده در اثر افزایش قند وچربی ترشح نمی شوند یا ترشح آنها كم است(( میدانیم قند وچربی خون اگر به مقدار طبیعی درخون برسند وكمی افزایش یابند ترشح هورمونهای استروئیدی وهورمون رشدكم یا قطع میشود))

2- داروهای آنتی اسید

3- داروهای مسكن احشائی وداروهای آرام بخش

4- در افراد غذا دوست و همیشه خور چون در 24ساعت چندین بار غذا می خورند ومایعات می نوشند اولا اسید معده آنها چندین بار درپاسخ به غذا ترشح نمیشود ومقدار كم ترشح اسید توسط خوردن وآشامیدن مكرر وزیاد رقیق می شود وقادر به كشتن باكتریها نمیشود ناراحتی معده این افراد با” كوتریموكسازول “

درمان ضعف معده و تقویت آن با عسل طبیعی

الف: با آرد گندم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.

ب: ریشه و برگ تازه کرفس را کوبیده و با مقدار کافی عسل مخلوط نموده و روزی سه بار هر وعده یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید .

ج: شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم می کند.

به سالمندان توصیه می شود اگر میخواهند شیر در معده آنها سریع تر هضم شود با عسل میل نمایند.

درمان خانگی ضعف معده

درد ناشی از زخم معده با رعایت نکته‌های زیر کاهش می‌یابد:

استرس نشانه‌ها و علائم زخم معده را تشدید می‌کند. عوامل استرس‌زای زندگی خود را تعیین کنید و نهایت سعی خود را برای برطرف کردن آنها به کار بندید. به سختی می‌توان مانع بروز بعضی استرس‌ها شد

ناساگارها با معده

بدترین دشمن برای معده ، پرکردن آن از خوراک است . همچنین خود داری از خارج کردن مدفوع برای معده زیان آور است و ان را سست و ضعیف می کنند ،داروها و غذاهایی که با معده ناسازگارند و به معده زیان می رسانند عبارتند از میوه ی صنوبر ، چغندر ، ریحان کوهی ، شلغم بسیار نپخته ، ترشک ، سرمک ، بقله یمانیه ، شنبلیله ، کنجد ، شیر و خوردن مغز استخوان ها و مغز حیوانات .

1. سوء مزاج ساده ی بدون ماده .

2. سوء مزاج همراه با ماده .

3. گسستگی پیوندی که ممکن است علت آن کشیدگی معده از باد و یا علل دیگر باشد .

4. قرحه ی خوره.

5. مبتلا بودن به مالیخولیای مراقی یا خلط سودایی.

6. درد معده ی زن باردار

7. ورم معده؛

8. نوشيدن آب سرد؛

9. احساساتي‌ بودن بيش از اندازه.

تذکر مهم:

با وجود اینکه کلیه توصیه های فوق صرفا بر اساس کتب علمی می باشد لیکن فقط و فقط باید تحت نظر پزشک معالج استفاده گردد.

ویدئو های مربوطه به درمان ضعف و زخم معده

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

 

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

شاید برای‌ شما هم پیش آمده باشد که خیلی ناگهانی قدرت تحرک‌تان را از دست می‌دهید و هر چقدر تلاش می‌کنید نمی‌توانید حرکت کنید. در این حالت بدن‌تان دچار ضعف ناگهانی شده است. این ضعف ناگهانی گاهی اوقات با استراحت از بین می‌رود اما گاهی نشان‌دهنده‌ی یک مشکل پزشکی جدی است که باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. در این متن ۴۱ علت ضعف ناگهانی بدن را با هم مرور می‌‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی هر یک از این موارد می‌توانید از لینک‌هایی که در متن قرار داده‌ایم استفاده کنید.چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم

آیا همیشه احساس خستگی می‌کنید؟ سستی یا ضعف بدن هنگام خستگی یا بیماری ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، در این حالت مشکل با استراحت حل می‌شود. گاهی اوقات هم یک ورزش سخت یا نامناسب ماهیچه‌هایتان را سست می‌کند و لازم است تا زمان بهبودی به آنها استراحت بدهید. اما اگر دائما و بدون هیچ دلیل علمی یا توضیحی احساس ضعف و سستی می‌کنید، ممکن است این ضعف نشان‌دهنده‌ی یک مشکل یا بیماری باشد. وقتی مغز شما از راه سیستم عصبی و نخاع‌ پیامی به ماهیچه‌هایتان بفرستد آنها منقبض می‌شوند. اگر مغز، سیستم عصبی، ماهیچه‌ها یا اتصال‌های بین آنها آسیب ببینند یا تحت تأثیر یک بیماری قرار بگیرند، ماهیچه‌هایتان به درستی کار نخواهند کرد که خود علت ضعف ناگهانی بدن است.

اگر بدون هیچ دلیلی دچار ضعف ناگهانی بدن شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. باید بدانید که چه مدت است این احساس را دارید و کدام ماهیچه‌هایتان سست شده‌اند چون احتمالا پزشک‌تان سؤال‌هایی در این رابطه از شما می‌پرسد.‌ او ممکن است در مورد دیگر نشانه‌های بیماری و سابقه‌ی پزشکی خانواده‌تان هم سؤال‌هایی داشته باشد.

احتمالا پزشک‌تان بازتاب (رفلکس) و احساس ماهیچه‌هایتان را معاینه می‌کند و در صورت لزوم ممکن است انجام آزمایش‌های دیگری را هم توصیه کند مانند:

وقتی پزشک‌تان علت ضعف ناگهانی بدن شما را تشخیص داد، برای‌تان درمان مناسبی را تجویز می‌کند. برنامه‌ی درمانی‌تان با علت ضعف ناگهانی بدن شما و شدت علائم آن متناسب است. در بعضی موارد فیزیوتراپی راه‌ حل خوبی است. ممکن است پزشک‌تان دارو، عمل جراحی یا درمان‌های دیگر را نیز تجویز کند.

در بعضی موارد ضعف ناگهانی بدن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی مثل سکته‌ی مغزی ( برای آشنایی با علائم سکته مغزی با چطور همراه شوید) باشد. اگر به‌طور ناگهانی این نشانه‌ها را مشاهده کردید خیلی سریع با ۱۱۵ تماس بگیرید:

سندروم خستگی مزمن نوعی بیماری است که باعث ناتوانی می‌شود و ویژگی بارز آن احساس خستگی زیاد بدون هیچ دلیل علمی و پزشکی است.

تحلیل عضلانی مجموعه‌ای از بیماری‌هاست که به مرور زمان به ماهیچه‌ها آسیب می‌رساند و آنها را تضعیف می‌کند. این آسیب و ضعف به علت کمبود پروتئین اتفاق می‌افتد.

درماتومیوزیت یک بیماری التهابی نادر در ماهیچه‌هاست که با سوزش همراه است.

پولیو یا فلج اطفال یک بیماری به شدت واگیردار است که به دلیل حمله‌ی ویروس‌ها به سیستم عصبی بدن اتفاق می‌افتد.

کمبود سدیم خون وقتی اتفاق می‌افتد که تعادل میزان آب و سدیم در بدن به هم بخورد. افت سریع سدیم خون می‌تواند علت ضعف ناگهانی بدن، سردرد، حالت تهوع و گرفتگی عضله باشد.

این بیماری باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود و مشکلات زیادی برای سلامتی به‌وجود می‌آورد.

این بیماری جزو موارد اورژانسی است که وضعیت هوشیاری را تغییر می‌دهد به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد.

کمبود پتاسیم خون باعث خستگی، ضعف و نامنظم شدن ضربان قلب می‌شود.

سستی ماهیچه‌های صورت یک بیماری عصبی-عضلانی است که ماهیچه‌های اسکلتی را فلج می‌کند و ممکن است باعث افتادگی پلک و دوبینی شود.

نورالژی درد شدیدی است که به دلیل آسیب‌دیدگی اعصاب به‌وجود می‌آید. آسیب اعصاب ممکن است در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد اما معمولا در گردن و صورت شایع‌تر است.

سکته‌ی مغزی یک وضعیت اضطراری پزشکی است که به درمان و مراقبت فوری احتیاج دارد.

جابه‌جایی مهره ممکن است در هر قسمتی از ستون فقرات (از گردن تا لگن) رخ بدهد.

گریوز یک بیماری خودایمن است که باعث می‌شود غده‌ی تیروئیدتان بیش از اندازه هورمون تیروئید ترشح کند.

پریفرال نوروپاتی نوعی بیماری است که در اثر آسیب اعصاب ایجاد می‌شود.

هیپرکلسمی نوعی بیماری است که به دلیل زیاد بودن کلسیم موجود در خون اتفاق می‌افتد.

غده‌های تیروئید هورمونی ترشح می‌کنند که میزان مصرف انرژی سلول‌ها (متابولیسم) را کنترل می‌کند. هیپوتیروئیدیسم زمانی اتفاق می‌افتد که این هورمون‌ها به اندازه‌ی کافی ترشح نشوند. اگر به این بیماری توجه نشود ممکن است باعث چاقی مزمن( درباره عوامل چاقی بیشتر بدانید) و بیماری‌های قلبی شود.

یکی از ۹ نوع تحلیل عضلانی، تحلیل عضلانی دوشن است که یک اختلال ژنتیکی به شمار می‌رود. این بیماری ماهیچه‌ها را ضعیف می‌کند و حتی ممکن است به مرگ منجر شود.

سکته‌ی خفیف در اثر کاهش ناگهانی جریان خون به مغز اتفاق می‌افتد.

اسکرولز جانبی آمیوتروفیک یا لوگریگ نوعی بیماری است که به مغز و ستون فقرات آسیب می‌زند و باعث می‌شود که کنترل ماهیچه‌های والنتاری از دست برود.

رابدومیولیزیس نوعی بیماری است که بافت ماهیچه را از بین می‌برد و معمولا در اثر جراحت به وجود می‌آید.

تحلیل عضلانی بکر نوعی بیماری ژنتیکی است که به مرور زمان به ماهیچه‌ها آسیب می‌رساند و به از دست رفتن بافت منجر می‌شود.

تب روماتیسم از عوارض گلودرد میکروبی است که اگر به آن رسیدگی نشود به قلب آسیب جدی می‌رساند.

پورفیری نوع نادری از بیماری‌های ژنتیکی خونی است که باعث اختلال در تولید همو می‌شود. همو بخش مهمی از هموگلوبین خون است. رایج‌ترین نوع این بیماری پوستی، تاردا نام دارد که با تاول زدن خود را نشان می‌دهد.

سندروم گیلن‌باره نوعی بیماری خودایمنی نادر و خطرناک است. بیماری‌های عفونی مثل آنفولانزای شدید و یا عفونت شُش‌ها باعث این بیماری می‌شوند.

آکرومگالی اختلال هورمونی نادری است که به دلیل زیاد بودن هورمون رشد به‌وجود می‌آید. این بیماری به رشد بیش از حدمنجر می‌شود.

بوتولیسم (سم بوتولیسم) یک بیماری نادر اما جدی است که از راه غذا، خاک آلوده و زخم باز منتقل می‌شود.

آنوریسم یک بیرون‌زدگی به‌صورت حباب در جدار شریان‌های مغزی است. این بیماری غیرقابل پیش‌بینی است و مشکلات زیادی برای فرد به‌وجود می‌آورد.چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم

آماس مغز در واقع ورم بافت مغز است که معمولا ویروس‌های عفونی عامل به‌وجود آمدن این بیماری هستند، البته در بعضی موارد باکتری‌های عفونی هم باعث این بیماری می‌شوند.

جذام یک بیماری مزمن، وخیم، عفونی و میکروبی است که اگر درمان نشود نقص ایجاد می‌کند و به ظاهر فرد آسیب می‌زند.

هیپرپاراتیروئیدیسم نوعی بیماری است که باعث می‌شود غده‌های پاراتیروئید بیش از حد هورمون پاراتیروئید ترشح کنند.

آدرنولکودیستروفی نوعی بیماری است که به دستگاه عصبی و غدد فوق کلیوی آسیب می‌رساند.

ابتالیپوپروتئینا نوعی بیماری ارثی است که مانع جذب کامل چربی خوراکی می‌شود.

تنگی آئورت نوعی نقص عضو مادرزادی است که در آن بخشی از آئورت تنگ و منقبض می‌شود و باعث ضعف ناگهانی بدن می‌شود.

تیروئید تحت‌حاد نوع نادری از التهاب تیروئید است.

چدیاک هیگاشی نوعی آلبینیسم نادر است که مشکلات زیادی برای بینایی به‌وجود می‌آورد.

درد اعصاب پست‌هرپتیک از عصب‌هایی که حین بروز بیماری شینگلز آسیب دیده‌اند ناشی می‌شود.

آتاکسی فردریش یک بیماری ژنتیکی نادر است که باعث ایجاد مشکل در راه رفتن، از بین رفتن حس دست‌ها و پاها و ضعف در گفتار می‌شود.

کرب بیماری نادری است که معمولا به دستگاه عصبی آسیب می‌رساند. این بیماریِ ژنتیکی، ارثی است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

با سلام.بی نهایت ممنون و سپاسگزارم بابت مطالب ارزنده و مفید

بی‌نهایت ممنون از همراهی شما 🙂

با عرض سلام و ادب و احترام عنوان نرمی استخوان در شماره های ۶ و ۱۴ تکرار شده است

سلام دوست گرامی
ممنون از توجه شما. حق با شماست. موردی که اشاره کردین اصلاح شد 🙂

چرا بعضی از آیتمها رنگشون بنفش هستش؟ اینا موارد خاصی هستن؟

خیر،اگه روی بنفشها کلیک کنی به صفحه ای میری که اطلاعات بیشتری راجب اون عبارت وجود داره.

اره این رو فهمیدم. گفتم شاید معنی خاصی دارن. به هر حال ممنونم

سلام.
با کلیک کردن روی این آیتم‌ها میتونید توضیحات بیشتری رو توی صفحات لینک شده مطالعه کنید.

سلامتی

تشخیص جای نیش حشرات مختلف و نحوه درمان آن‌ها

هورمون پرولاکتین و علائم بالا بودن آن در زنان و مردان

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

پایین بودن پلاکت خون؛ نشانه‌ها، علل و درمان آن

چگونه لاغر شویم؛ ۱۵ روش کاهش وزن سریع اما مطمئن

آخرین مطالب

۱۰ مشکل زناشویی که زوج درمانی به رفع آن‌ها کمک می‌کند

قانون کارما چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

سفر به مجارستان؛ ۲۳ جاذبه گردشگری مجارستان که حتما باید ببینید

خواص کلم؛ ۱۷ خاصیت درمانی این سبزی سرشار از ویتامین K

۶ نوع کیف پول سخت افزاری و توصیه‌های امنیتی استفاده از آن‌ها

ترین های جهان

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس، یک بیماری رایج و شایع پوستی است که بر نوجوانان و بزرگسالان تاثیر می گذارد. پوست مرغی شدن بدن سبب بروز برآمدگی های کوچک، سفت و قهوه ای مایل به قرمز یا قرمز در اطراف فولیکول های مو بر روی سینه ها، ران ها، باسن و گونه ها می شود. پوست مرغی شدن بدن ظاهری مانند گوشت خوک یا پوست مرغ ایجاد می کند. این بیماری ممکن است در بیماران مبتلا به پوست خشک و درماتیت آتوپیک ظاهر …

در مورد رژیم کراس فیت چه می دانید؟ تمرینات انجام شده در باشگاه های ورزشی کراس فیت شدید و سریع است. این تمرینات به شکل روزانه تغییر می کنند و شامل مواردی مثل ژیمناستیک، وزنه برداری و تمریناتی برای قلب و عروق (مثلا دویدن و غواصی) می شوند. برای بهترین عملکرد، نیاز است تا انرژی کافی را داشته باشید. در واقع تغذیه به عنوان پایه و مبنای تمرینات کراس فیت می باشد و برای بهبود عملکرد بسیار مفید است. در ادامه این مقاله از بخش …

بازی درمانی یک نوع مشاوره یا روان درمانی است که از بازی برای ارزیابی، جلوگیری یا درمان چالش های روانی و اجتماعی استفاده می کند. گرچه بازی درمانی می تواند برای بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار گیرد، اما بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد که این درمان، فقط سرگرم شدن با اسباب بازی ها است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که بازی تراپی در درمان بسیاری از مشکلات سلامت روان و اختلالات رفتاری موثر است. با این …

سرطان رکتوم سرطانی است که در سلول های راست روده ایجاد می شود. راست روده و روده بزرگ هر دو بخشی از سیستم گوارشی هستند، بنابراین سرطان های رکتوم و روده بزرگ اغلب در گروه به اصطلاح سرطان کولورکتال (روده بزرگ) قرار می گیرند. رکتوم در زیر روده حلقوی و بالای مقعد قرار دارد. در سرتاسر جهان، سرطان کولورکتال دومین و شایعترین سرطان در زنان و سومین سرطان رایج در مردان است. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی این سرطان …

توده زیر چانه یک برآمدگی، جرم یا ناحیه متورم است که زیر چانه، فک و یا قسمت جلویی گردن ظاهر می شود. در بعضی موارد، بیش از یک توده نیز ممکن است رشد کند.  توده زیر چانه معمولا بی ضرر هستند. اغلب اوقات، آنها ناشی از گره های لنفاوی متورم هستند. این تورم معمولا در اثر عفونت ایجاد می شود. در این بخش از بیماری های دکتر سلام برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تشکیل یک توده در زیر چانه و نحوه درمان این …چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم

پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس، یک بیماری رایج و شایع پوستی است که بر نوجوانان و بزرگسالان تاثیر می گذارد. پوست مرغی شدن بدن سبب بروز …

در مورد رژیم کراس فیت چه می دانید؟ تمرینات انجام شده در باشگاه های ورزشی کراس فیت شدید و سریع است. این تمرینات به شکل روزانه تغییر می …

بازی درمانی یک نوع مشاوره یا روان درمانی است که از بازی برای ارزیابی، جلوگیری یا درمان چالش های روانی و اجتماعی استفاده می کند. گرچه بازی درمانی …

نا امیدی از عدم توانایی در کاهش وزن در نتیجه ی رژیم های غذایی و برنامه های ورزشی معمولاً مردم را به سوی استفاده از مکمل هایی مانند …

در مورد دارویی آکاربوز چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید این دارو در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟ آکاربوز یکی از داروهای کاهش دهنده قند خون می باشد …

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است




خانه

موبایل

بسیاری از افراد هستند که از تلخی دهان یا حالت تهوع شکایت دارند، همه این علائم از دیدگاه طب سنتی نشانه وجود مشکلی در معده است که به کمک تدابیر پاکسازی معده می‌توان به‌راحتی آن را برطرف کرد.

مصرف رب انار  و رب سیب به تقویت و پاکسازی معده از مواد زائد کمک می‌کندچگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم

* رب انار و رب سیب راهی برای تقویت و پاکسازی معدهوجود تلخی دهان یا احساس تهوع از دیدگاه طب سنتی به دلیل وجود صفرای متعفن در معده است. صفرای عفن موجب بی‌اشتهایی و حالت به جوشش آمدن معده می‌شود.

وجود یکی از این علامت‌هایی که در بالا ذکر کردیم نشانه‌ای از وجود صفرای عفن یا متعفن در معده است که با کمک برخی از تدابیر می‌توان آن را برطرف کرد و کسانی که دچار صفرای عفن هستند معمولاً در ماه رمضان دچار مشکل می‌شوند.

* مصرف شربت انار یا رب انار در رفع علامت صفرای عفن موثر است به این ترتیب که بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای‌خوری رب انار ترش و شیرین مصرف کنند.

* تهیه شربتی از رب انار و آب‌غوره همراه با عسل می‌تواند موثر باشد به این ترتیب که رب انار را با آب‌غوره و عسل مخلوط می‌کند و روی حرارت ملایم قرار داده تا به قوام درآید. از این مایه شربت چند با در طول روز تا شروع ماه رمضان با آب رقیق کنند, مصرف کنند.* شربت زرشک نیز از بهترین نوشیدنی‌ها برای این افراد است. به این ترتیب که به میزان دلخواه زرشک آبی را با چند برابر آب از شب تا صبح خیسانده سپس روی حرارت قرار داده و با شکر به قوام درآورند. میزان شکر اضافه شده آن همانند سایر شربت‌هاست به میزانی که قوام پیدا کند.* استفاده از سیب یا آب سیب یا رب سیب نیز توصیه می‌شود.سیب تقویت‌کننده قلب، مغز،کبد و در نهایت دستگاه گوارش است همچنین مانع نزول مواد زائد به سمت معده می‌شود.برای تهیه رب سیب می‌توان به میزان 2 لیتر آب سیب گرفته شود و به روش بن ماری روی شعله غیرمستقیم گاز قرار دهند؛ به این ترتیب که یک ظرف بزرگ پر از آب بر روی شعله گذاشته و ظرف آب سیب را داخل ظرف پر از آب گذاشته تا به‌مرور زمان آب سیب تبخیر شود و رب بسیار خوشمزه و مقوی به دست آید.

خوردن سیب خود موجب تنظیم محیط دهان و دندان می‌شود که به حفظ و سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

* در نهایت برای کسانی که صفرای عفن و تلخی دهان دارند، استفاده از بذری به نام اسفرزه برایشان مفید است البته بهتر است که خیسانده شود و لعاب آن مصرف شود. 

برای درمان سوءهاضمه، از جوشانده‌های رازیانه استفاده کرد

* هضم غذا و درمان سوءهاضمه* برای درمان سوءهاضمه توصیه می‌شود که از جوشانده‌های سنتی مثل رازیانه استفاده کرد. همچنین مصرف جعفری نیز به هضم غذا کمک می‌کند.

* مصرف فلفل سیاه نیز با ترشح اسید معده به هضم غذا و رفع سوءتغذیه کمک می‌کند.

* استفاده از زردچوبه در غذا برای درمان دردهای معده و نفخ کارساز است و به‌طورکلی مصرف برخی ادویه‌ها مثل زیره سیاه، گلپر، میخک، هل و آویشن برای رفع نفخ و سوءتغذیه موثر است.* خوردن بادرنجبویه به همراه نعناع برای درمان بی‌اشتهایی و رفع سوءهاضمه موثر است.

* مصرف زنجبیل، برگ بو و هل نیز برای درمان سوءهاضمه موثر هستند چون از سوزش معده و دردهای ناشی از عدم هضم غذا جلوگیری می‌کنند.

* خوردن هویج و نعناع و عرق‌هایی مثل زیره و پونه نیز موثر است. همچنین مصرف دارچین ضد استرس بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. 

 دارچین برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است

 * مصرف دارچین و نعناع دوای درد معدهمعمولاً افرادی که در طول هفته زیاد درد معده را تجربه را می‌کنند با خوردن غذاهای چرب و شور دردشان بیشتر می‌شود خوراکی‌هایی مثل مایونز و کلم از این مواد غذایی است.

* طب سنتی برای درمان و تسکین دردهای معده مصرف دارچین را توصیه می‌کند چراکه این گیاه‌درمانی برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است.

* افرادی که دچار سوءهاضمه و درد معده می‌شوند بهتر است مصرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌شده و نوشابه‌های گازدار را کمتر کنند. قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار اسید معده را افزایش می‌دهند و باعث بازگشت اسید از معده به مری هم می‌شوند.

* همچنین این افراد بهتر است به‌جای خوردن گوشت قرمز، مصرف مرغ و ماهی را در برنامه خود جای دهند و خوردن فیبر نیز از نفخ و دردهای معده می‌کاهد.

* مصرف نعناع و زنجبیل به تسکین درد معده کمک می‌کند. همچنین جویدن دانه رازیانه نیز موثر است. منابع:فارستسنیم


نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم
چگونه از ضعف معده جلوگیری کنیم
10


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *