چگونه از زندگی خود لذت ببرم

خواص دارویی و گیاهی

چگونه از زندگی خود لذت ببرم
چگونه از زندگی خود لذت ببرم

مراحل

1 – از زمان حال لذت ببرید هر روز را طوری زندگی کنید انگار آخرین روز زندگیتان است. امروز هدیه‌ای به شماست. زندگی موقعیت‌ها و فرصت‌های زیادی را به شما هدیه می‌دهد اما زمانی می‌توانید از فرصت زندگی کردن خود بیشتری استفاده را ببرید که انتخاب‌های درستی داشته باشید. از هر لحظه زندگی لذت ببرید. هر روز می‌تواند شروعی تازه با انتخاب‌هایی پیش رویتان باشد، پس منتظر چه هستید؟

2 – ماجراجو باشید کمی به اکتشاف بپردازید و از چالش‌های تازه استقبال کنید. همراه با عزیزانتان به دیدن مکان‌های جدید بروید. راه‌هایی را انتخاب کنید که دیگران انتخاب نمی‌کنند. خودتان را اسیر عادت‌های همیشگی نکنید. زندگی با ماجراجویی بسیار هیجان‌انگیزتر خواهد بود.

3 – دفترچه خاطرات داشته باشید موفقیت‌ها و شادی‌های زندگیتان را ثبت کنید. وقت بگذارید و نوشته‌های قبلیتان را بخوانید. این می‌تواند منبع الهام خوبی برای خودتان و دیگران باشد.

4 – همه را دوست بدارید _ خودتان را دوست داشته باشید به زیبایی بیرونی و درونی خودتان دقت کنید تا بتوانید همان را در دیگران ببینید. پذیرش از درون می‌آید. به چیزهایی از خودتان که دوست ندارید فکر نکنید. درعوض، چیزهایی را در خودتان پیدا کنید که دوست دارید.

چگونه از زندگی خود لذت ببرم

_ دیگران را دوست داشته باشید کسانیکه با شما خوب رفتار می‌کنند را دوست بدارید. بدون اینکه انتظار دوست داشته شدن و محبت دیدن داشته باشید، دوست بدارید و محبت کنید. در برخورد با دیگران خودخواه نباشید.

5 – همه آدمها را بپذیرید مهربان و مودب باشید. از همراهی دیگران لذت ببرید. خوبی‌های آنها را ببینید نه تفاوت‌هایی که با شما دارند. دیگران را قضاوت نکنید و طوری با همه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.

6 – هدف زندگی را دریابید چیزی را پیدا کنید که به زندگیتان معنا و مفهوم دهد. وقتی چیزی پیدا کردید که برایش زندگی کنید، مطمئناً بهتر زندگی خواهید کرد. اگر روابطتان هدف اصلی زندگیتان نباشد، شغلتان یا هر چیز دیگری می‌تواند باشد. معنای زندگی شما چیزی است که خودتان تعیین می‌کنید. برای خودتان هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

7 – کمک کنید بی‌دریغ به دیگران خدمت کنید. از همسایه‌تان شروع کنید. به افراد نیازمند کمک کنید. کمک کردن نه تنها باعث می‌شود انسان بهتری باشید، بلکه به رشد دیگران نیز کمک می‌کند.

8 – واقع بین باشید اهدافی متناسب با توانایی‌ها و استعدادهایتان تعیین کنید. هر تلاش را یک دستاورد درنظر بگیرید.

9 – به دنبال تعادل باشید روز و شب، جلو و عقب، خوب و بد را در هر چیزی بشناسید.

10 – مثبت باشید بر افکار و اتفاقات خوب تمرکز کنید. خیلی به خودتان سخت نگیرید. اذیت کردن و آزار رساندن به خودتان هیچ فایده‌ای ندارد. مثبت‌ باشید. مثبت فکر کنید، مثبت حرف بزنید و مثبت عمل کنید. همیشه نیمه پُر لیوان را ببینید.

11 – کنترل خود را حفظ کنید مسئول رفتارها و اعمال خودتان باشید. با خود صادق باشید. در هر موقعیتی یک رمز شخصی داشته باشید. به دنبال زمینه‌های مشترک باشید.

12 – به قلب و روحتان گوش دهید به ندای درونیتان گوش دهید اما برای تصمیم‌گیری آزاد باشید. از غریزه‌تان استفاده کنید. اجازه ندهید دیگران به شما بگویند چه بکنید.

13 – ذهنتان را پاک کنید دعا و راز و نیاز با خدا، تمرینات یوگا، مدیتیشن و تای‌چی روحتان را جوان و شاداب کرده و باعث می‌شود بهتر تمرکز کنید.

14 – سبکبار باشید خواسته‌ها، تمایلات و دارایی‌ها نباید مالک شما باشند. خودتان را از تکانه‌ها آزاد کنید. تصمیم بگیرید فقط به نیازهای ساده و روزمره خود فکر کنید.

15 – بخندید خنده بهترین دارو است. خندیدن در بدن اندورفین آزاد می‌کند و طول عمر شما را افزایش می‌دهد. شادی درونی واقعاً زیبا و لذت‌بخش است.

16 – انعطاف‌پذیر باشید به تغییر بعنوان چیزی مثبت در زندگی نگاه کنید. گاهی اوقات باید با جریانی که پیش از شماست پیش روید.

17 – چند هدف روزانه لیست کنید یک دوست جدید پیدا کنید، برای شنا یا پیاده‌روی بروید. برای لذت بردن از هر روزتان برنامه داشته باشید.

18 – چیزهای کوچک را تحسین کنید وقتی برای پیاده‌روی در محل همیشگی می‌روید، سعی کنید این بار با دفعات قبل متفاوت بوده و چیزهایی جدید کشف کنید. وانمود کنید که کشوری دیگر هستید و بار اول است که به آنجا آمده‌اید. با خانواده‌تان بیرون بروید و خوش بگذرانید. برای درک زیبایی‌های اطرافتان وقت بگذارید.

19 – خودتان و دیگران را ببخشید انرژی منفی که بخاطر شکست‌های قبلی احاطه‌تان کرده و شما را عقب نگه داشته را آزاد کنید. به استقبال هر چیزی بروید که زندگی برایتان پیش می‌آورد.

20 – با خودتان و دیگران، مخصوصاً با خودتان، صادق باشید اگر با خودتان صادق نباشید، استرسی پنهانی در شما ایجاد می‌شود که همه شادی و انرژی‌تان را می‌گیرد. پذیرفتن خود خیلی مهم است. صادق بودن زندگی‌تان را ساده‌تر می‌کند و باعث می‌شود آنهایی که بخاطر دیدگاه‌هایتان دوستتان ندارند از شما دور شوند. صداقت داشتن با دیگران اعتماد می‌سازد و با خودتان اعتمادبه‌نفس.

21 – در انتظار فردا باشید هر روز خاص است. هیچ روزی شبیه روز قبل نیست و هر روزی به نوبه خود زیباست. اگر همه چیز بر وفق مرادتان پیش نمی‌رود، به خاطر داشته باشید که همیشه فردایی وجود دارد. ممکن است فردا زندگیتان بهتر شود.

22 – مرگ را بپذیرید فکر کردن به مرگ باعث می‌شود قدر زندگیتان را بدانید. برای درک زیبایی زندگی و دنیا وقت بگذارید. با مرگ نجنگید یا از آن ترس نداشته باشید.

23 – محیط‌ اطرافتان را تحسین کنید هر از گاهی وقت بگذارید و به پیاده‌روی بروید. تصور کنید از سیاره‌ای دیگر آمده‌اید. به همه چیز با دیدی تازه نگاه کنید، حتی به رنگ آبی آسمان و نور خورشید. به گیاهان، درختان، برگ‌ها و گل‌ها و تکان خوردن آنها با وزش باد دقت کنید؛ به جریان آب و شکل گرفتن آن وقتی درون ظرفی ریخته می‌شود. به موجودات مختلف، حشرات، حیوانات، پرندگان و انسان‌ها نگاه کنید. این کار خاطرات مرده را از ذهنتان پاک می‌کند و روزمرگی را از زندگیتان بیرون می‌کند.

24 – افکار منفی‌تان را پاک کنید برای پاک کردن ریشه افکار منفی (عصبانیت، ترس، تردید، تنفر و …) وارد عمل شوید. هر فکر منفی را با یک فکر مثبت جایگزین کنید. ممکن است در آن لحظه خیلی حس خوبی نداشته باشید اما وقتی به چیزهای خوب فکر کنید مطمئناً حالتان بهتر خواهد شد. به همه نعمت‌هایی که در زندگی به شما داده شده فکر کنید زیرا بااینکه ممکن است گاهی همه چیز به هم بریزد و اوضاع چندان مطلوب نباشد، اما آینده سرشار از امید است. لبخند بزنید و احساسات و افکار منفی را درون خود نگه ندارید.

25 – پایه‌ای محکم برای اعتقاداتتان بسازید اما، متواضع باشید و به عقاید دیگران احترام بگذارید. از هر چیزی که به آن اعتقاد دارید دفاع کنید و اجازه ندهید دیگران باورهایتان را سرکوب کنند. می‌توانید در عین حفظ باورها و ارزش‌های خود اما از ایده‌های دیگران نیز استقبال کنید. درگیر جزئیات نشوید. وقتی تعارضات بزرگ برایتان پیش می‌آید سعی کنید راه‌هایی خلاقانه برای زندگی با آنها پیدا کنید—کدام مهمتر است، اینکه یکی از عزیزانتان با شما مخالف است یا اینکه دوستش دارید؟

26 – لیست پیش از مرگ تهیه کنید لیستی از همه کارهایی که دوست دارید قبل از مردن انجام دهید تهیه کنید، مثل یاد گرفتن یک مهارت سخت، پیشرفت کردن در یک کار یا ورزش، بانجی‌جامپینگ، … هر بار که کاری از لیستتان را انجام می‌دهید، جلوی آن تیک بزنید. این روند پیشرفتتان را نشان می‌دهد.

27 – دوستیابی کنید دوستانی واقعی پیدا کنید؛ دوستانی که در حضور آنها بتوانید خودتان باشید. با آنها به جاهای بیشتری بروید تا بتوانید در لذت‌هایتان با آنها شریک شوید.

28 – تقدیر و قدرشناسی‌تان را ابراز کنید هر روز چیزهایی که قدردانشان هستید را تشخیص دهید. بگذارید خانواده، دوستان و عزیزانتان ببینند تا چه اندازه برای داشتن آنها قدردان هستید.

29 – الهام‌بخش خود باشید کاری انجام دهید که الهام بخشتان باشد: پیدا کردن یک الگوی تازه برای زندگیتان یا خواندن کلامی عبرت‌آموز از بزرگی.

30 – خود را درگیر گذشته نکنید نگران اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شدید نباشید، سعی کنید از آنها درس بگیرید. هر اشتباه درسی با خود دارد. نگران گذشته نباشید زیرا گذشته است. نگران آینده هم نباشید چون هنوز نیامده است. در امروز زندگی کنید.

31 – هیچ چیز را نادیده نگیرید از همه چیز و همه کس در اطرافتان تقدیر کنید—خانواده، دوستان، خانه، حیوانات، محیط و دنیا. یک روز که بیدار شوید می‌بینید که یکی از آنها را از دست داده‌اید. به همین دلیل باید وقتی آنها را دارید قدرشان را بدانید.

32 – همه چیز را پیش‌رو داشته باشید به خاطر داشته باشید که بااینکه ممکن است در حال حاضر همه چیز سخت به نظر برسد اما بدون شک یک نفر هست که اتفاقات و موقعیتی بسیار بدتر از شما دارد.

33 – اجازه ندهید دارایی‌ها بر زندگیتان فرمانروایی کنند اجازه ندهید وسایل الکترونیکی جدید، لباس‌ها و ماشینتان کنترل زندگی شما را به دست گیرند. دارایی‌های مادی فقط وسیله‌ای برای کمک به بهبودی زندگی شما هستند. خودتان ارجح هستید.

34 – آرزوهایتان را دنبال کنید لیستی از همه چیزهایی که روزی دوست داشتید داشته باشید یا انجام دهید تهیه کنید. با نشستن و نوشتن هیچ آرزویی برآورده نخواهد شد. باید بلند شوید و دست به تلاش بزنید. سخت کار کنید و سعی کنید آرزوهایتان را به واقعیت تبدیل کنید. اگر واقعاً چیزی را بخواهید، راهی برای دست یافتن به آن پیدا خواهید کرد.

35 – دلسرد نشوید شکست را نپذیرید، حتی اگر به نظر برسد تنها گزینه موجود باشد. به موانعی که دیگران برای اینکه به آنچه که هستند تبدیل شوند پشت سر گذاشته‌اند نگاه کنید. آن را وارد زندگی خود کرده و از آنها درس بگیرید.

36 – خودتان باشید شجاعت لازم برای اینکه خودتان باشید را داشته باشید. خجالت نکشید! شما همانی هستید که هستید. حتی اگر اجتماع دوستتان نداشته باشید، همین هستید، پس چیزی که دیگران فکر می‌کنند را فراموش کنید و زندیگتان را بکنید. کاری را بکنید که دوست دارید چون زندگی شما همان است که خودتان می‌سازید. زندگی شما متعلق به خود شماست. هیچکس دیگر نمی‌خواهد زندگی شما را زندگی کند، پس همه چیز به خودتان بستگی دارد.

37 – هر روز یک روز تازه است! از گذشته درس بگیرید، برای آینده هدف تعیین کنید اما در حال زندگی کنید.

نکات _ خودتان باشید. حرف‌ها و قضاوت‌های دیگران برایتان بی‌اهمیت باشد. _ زندگی کوتاه‌تر از آن است که با پشیمانی و حسرت زندگی کنید. برای جلوگیری از بیماری، خشمتان را فروکش دهید و سبک و ازاد زندگی کنید. _ عشق را منتقل کنید. _ بیشتر گوش دهید، کمتر حرف بزنید. _ اشتباهات و کمبودهایتان را پذیرفته و فراموش کنید. _ به آنچه که دارید ارزش بگذارید. _ قدرشناسی تان را ابراز کنید.

لذت بردن از زندگی چیزی است که به خودتان بستگی دارد و به راحتی قابل دست یافتن است؛ انتخاب کنید که شاد باشید و از زندگی‌تان لذت ببرید.

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ به عنوان کسی که چندین سال در رشته‌ روانشناسی تحصیل و کار کرده‌ام، کشف و درک آن‌چه در ذهن خودم می‌گذرد، همیشه جزو بهترین لذت‌های زندگی‌ام بوده و هنوز هم هست.

از میان تمام چیزهایی که درباره‌ خودم کشف کردم، ‌یکی از آن‌ها را بیشتر از دیگران دوست دارم. کشف مهم من درباره‌ خودم این بود که فهمیدم اعتقاد عمیقم درباره‌ این که زندگیم باید به‌خودی‌خود، زیبا و لذت‌بخش باشد و نباید با مشکل و سختی روبه‌رو بشوم به کلی غلط است. این کشف را بیش از هر کسی مدیون خواجه حافظ شیراز هستم که شعرش مانند همیشه ذهنم را روشن کرد.
«ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم/ از پس حادثه این‌جا به پناه آمده‌ایم»

آن روز اتفاق خیلی مهمی در زندگی‌ام اتفاق افتاد. کشف کردم که به خاطر این باور نادرست چه­ قدر اوقاتم را بی‌خود و بی‌جهت تلخ کرده‌ام. از آن روز تلاشم را صرف این کردم که سختی‌های زندگی را به عنوان واقعیت بپذیرم و به‌ جای آن خودم به دنبال زیباتر و دل‌نشین تر کردن زندگیم بروم. این پیامی است که دوست دارم به شما منتقل کنم.

چگونه از زندگی خود لذت ببرم

زندگی جنبه‌هایی دارد که اگر به دنبال آن‌ها بروید، ‌لذت بسیاری خواهید برد، اما شرط اصلی‌اش این است که فعالانه به جست­ وجوی­شان بروید و منتظر نمانید که خود به خود برایتان اتفاق بیافتد.

تفریح و لذت برای زندگی انسان‌ها حکم چیزی شبیه ادویه‌ها و چاشنی‌های غذا را دارد. شاید غذایی که شما درست می‌کنید، بدون ادویه هم خواص خوبی داشته باشد و شما را سیر کند، اما بدون ادویه غذای پرخاصیت شما،‌ دل‌پذیر نخواهد بود.

لذت و شادی نیز همین کار را با زندگی ما می‌کند. زندگی ما بدون چیزی که دلمان را خوش کند و برایمان لذت‌بخش باشد،‌ افسرده‌کننده خواهد بود.

اگرچه انسان‌ها این موضوع را خیلی وقت است که می‌دانند و به همین دلیل است که به انواع روش‌های مختلف برای لذت بردن از زندگی (از ورزش و بازی گرفته تا مصرف مواد) متوسل می‌شوند؛ روان‌شناسان مدتی است که به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و در واقع به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از دلایل افسرده نبودن، فعالیت‌هایی است که به زندگی‌ ما معنا می‌دهند و برای ما احساس رضایت و لذت ایجاد می‌کنند.

آن‌ها حتی برای درمان افسردگی و بیماری‌های دیگری مانند وابستگی به مصرف مواد و چاقی نیز درمانی طراحی کرده‌اند که پایه و اساس آن بالاتر بردن رضایت از زندگی با استفاده از فعالیت‌های لذت بخش است.

پژوهش‌گران حتی مکان‌ دقیق تجربه‌ لذت را در مغز ما کشف کرده‌اند و نشان داده‌اند که فعالیت‌های مختلف تا چه اندازه مغز ما را تحریک می‌کنند. به مراکزی در مغز که در هنگام لذت تحریک می‌شوند، مراکز پاداش می‌گویند. تحریک این نقاط باعث ترشح مواد شیمیایی مانند دوپامین در مغز ما می‌شوند که وجودشان برای سلامت ما و احساس شادی لازم و ضروری است.

آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مغز ما برای این که به درستی کارش را انجام بدهد، به این مواد نیاز دارد.

اما نکته‌ مهم این است که منظور ما از لذت چیست و چه­ طور باید این چاشنی مهم را به زندگی‌مان اضافه کنیم؟ فعالیت‌های زیادی باعث تحریک مراکز پاداش و ایجاد لذت می‌شوند.

اگر بخواهیم فهرستی از فعالیت‌های لذت‌بخش تهیه کنیم، ‌این لیست می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد. برخی از این فعالیت‌ها مثبت و سازنده و برخی ناسالم و تخریب‌کننده‌اند.

تفاوت اصلی بین فعالیت‌های لذت‌بخش سالم و ناسالم در این است که به جز ایجاد لذت در ذهن ما چه پیامدهای دیگری نیز برایمان دارند. این تفاوت در بیش‌تر اوقات مشخص است و جامعه‌ برای آن‌ معیارهای به نسبت روشنی دارد.

البته مفهوم لذت برای هر کسی معنای خاصی دارد و نمی‌شود تفریحی پیدا کرد که برای همه به یک اندازه لذت‌بخش باشد. مهم این است که شما به دنبال تفریحی باشید که برای شما معنا و مفهوم خاصی داشته باشد و رضایت کافی را برای شما ایجاد کند. در این یادداشت می‌خواهم به شما پیشنهاداتی کنم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید زندگی‌تان را غنی‌تر و لذت‌بخش‌تر کنید:

آن‌چه که در کودکی آرزوی انجامش را داشتیم، حالا می‌تواند منبع سرگرمی،‌ لذت و احساس رضایت ما باشد. به کودکی برگردید و ببینید که دوست داشتید چه جور فردی باشید. دوست داشتید چه کار کنید. شاید برای‌تان جالب باشد که بگویم از کودکی نوشتن را دوست داشتم و به محض این که خواندن و نوشتن را یاد گرفتم، شروع به نوشتن خاطراتم کردم. حتی چندبار تلاش کردم رمان بنویسم که البته آن موقع زیاد موفق نبودم.

یادتان باشد که همه چیز با خلاقیت زیباتر و دلپذیرتر می‌شود. می‌توانم لیست بلندبالایی از کارهای لذت‌بخش به شما ارائه کنم اما ترجیح می‌دهم که کلید اصلی انجام آن را به شما بدهم. خلاقیت به خرج بدهید و برای خودتان کاری بتراشید که تا به حال انجام نداده‌اید و برای‌تان هیجان‌انگیز و جالب است. شاید بخواهید با تکه‌پارچه برای خودتان چیزهای مختلف بدوزید و یا با چوب‌های مانده در کنار خانه یک میز کوچک بسازید.

روان‌شناسانی که برای درمان افسردگی از برنامه‌ریزی فعالیت‌های خوشآیند استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنند که برای برنامه‌ریزی این فعالیت‌ها با اهداف و ارزش‌های زندگی‌تان مشورت کنید.

چند دقیقه وقت بگذارید و ببینید که چه جور فردی بودن در شما احساس خوبی ایجاد می‌کند؟ ورزشکار؟ هنرمند؟ نیکوکار؟ دانشمند؟ با مراجعه به این اهداف و ارزش‌ها و کمی خلاقیت می‌توانید راهی پیدا کنید که هم احساس لذت کنید و هم معنای جدیدی به زندگی‌تان بدهید.

بازی‌ها،‌ به‌خصوص بازی‌های دسته‌جمعی منبع خوبی از لذت هستند. برای وقت‌گذرانی و بازی‌های دسته‌جمعی با اعضای خانواده و دوستانتان برنامه‌ریزی کنید و ببینید که در مدت کوتاهی تا چه اندازه شادتر از گذشته خواهید بود.

البته بازی‌های انفرادی هم برای لذت بیش‌تر بردن از زندگی گزینه‌ی خوبی هستند، اما خطر اصلی آن‌ها این است که احتمال دارد در شما احساس تنهایی و انزوا ایجاد کنند.

ورزش، البته ورزشی که آن را دوست دارید و از آن لذت می‌برید، یکی از مهم‌ترین و عالی‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید به زندگی‌تان اضافه کنید.

ورزش باعث تحریک مستقیم مدارهای لذت در مغز می‌شود و توانایی و اعتماد به نفس شما را بالاتر می‌برد و کمک می‌کند که احساس تسلط بیش‌تری بر زندگی‌تان داشته باشید.

وقتی به دوستان و آشنایان و مراجعان می‌گویم که باید بیش‌تر تفریح کنید، متفق‌القول یک عبارت را تکرار می‌کنند. «ای بابا دلت خوشه؟ کی پولشو داره بره تفریح؟ تفریح هزینه داره. کی وقتشو داره؟ من که همه‌ش مشغولم». نکته‌ اصلی این جاست که دلیلی ندارد برای تفریح کردن، پول زیادی در نظر بگیرید.

قدم زدن در یک پارک و صبح زود،‌ پیش از آن که به سر کار بروید، لذت زیادی دارد ولی خرج زیادی برایتان نخواهد داشت. اگر خلاقیت به خرج بدهید، می‌توانید برای خودتان تفریحات کم‌خرج و ساده طراحی کنید.




این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده کاملا محفوظ می باشد

آیا احساس می‌کنید دیگر هیچ چیزی در زندگی برای‌تان جذابیت ندارد؟ امان از روزی که رؤیاهایمان به واقعیت بپیوندند اما از تحقق‌شان هیجان‌زده نشویم! کم نیستند افرادی که یک زمانی تصور می‌کردند اگر در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌‌ی خود تحصیل کنند، مابقی زندگی به کام‌‌شان خواهد بود

آیا شما از زندگی لذت و رضایت دارید؟ رسیدن به رضایت از زندگی شما را تبدیل به یک انسان شاد و خوشبخت خواهد کرد و البته جالب است که این رابطه به صورت برعکس نیز صدق میکند.

آیا احساس می‌کنید دیگر هیچ چیزی در زندگی برای‌تان جذابیت ندارد؟ امان از روزی که رؤیاهایمان به واقعیت بپیوندند اما از تحقق‌شان هیجان‌زده نشویم! کم نیستند افرادی که یک زمانی تصور می‌کردند اگر در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌‌ی خود تحصیل کنند، مابقی زندگی به کام‌‌شان خواهد بود، حال آنکه وقتی به این هدف دست یافتند، از شور و هیجانی که انتظارش را داشتند خبری نبود. اما چرا گاهی لذت و رضایت از زندگی به یک آرزوی دست‌  نیافتنی تبدیل می‌شود و دیگر حاضر نیستیم برای اهداف‌مان از جان و دل مایه بگذاریم؟ واقعیت این است که نمی‌توان یک جواب سرراست به این سؤال داد، با این حال امیدواریم راهکارهایی که در ادامه برای‌تان آماده کرده‌ایم، در جهت افزایش رضایت از زندگی به کارتان بیایند تا بتوانید با انگیزه و انرژی بیشتری به مسیرتان در زندگی ادامه دهید.

چگونه از زندگی خود لذت ببرم

 

 

می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک و مثبت به خودتان کمک کنید تا دوباره از زندگی لذت ببرید. کمی سالم‌تر غذا بخورید، اندکی بیشتر ورزش کنید یا مثلا به چند عادت ساده‌ی کارامد روی بیاورید تا حس‌و‌حال خوشایندتری پیدا کنید. برای ایجاد چنین تغییراتی مطمئنا به قدری انگیزه نیاز دارید، اما نه انگیزه‌ی خیلی خیلی زیاد. فقط باید دست به کار شوید. همین که شروع کنید و یک حرکتی از خودتان نشان دهید کافی است تا نیرو بگیرید. با این راهکار خیلی زود خودتان را در مسیری خواهید یافت که در هر قدمش یک تغییر مثبت انتظارتان را می‌کشد.

 

افکار منفی مانع رضایت از زندگی می‌شوند. نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مدام منفی‌بافی کنید، اما باز هم از زندگی نهایت لذت را ببرید. آیا قصد دارید به منفی‌بافی ادامه دهید یا اینکه به زندگی عشق بورزید و از زنده‌ بودن‌تان لذت ببرید؟ خلاصه اینکه انتخاب با خودتان است. باید هوشیار باشید و هر وقت افکار منفی به سراغ‌تان آمدند، این افکار مخرب را دور بیندازید و افکار مثبت را جایگزین‌شان کنید.

 

عده‌ی زیادی از مردم هیچ علاقه‌ای به ورزش کردن ندارند، اما واقعا نباید از معجزات فعالیت‌های جسمی و فواید ورزش غافل شد. بسیاری از افراد، با انگیزه‌ داشتن اندام زیباتر ورزش می‌کنند، در حالی که فواید ورزش کردن فقط به زیبایی ظاهری محدود نمی‌شود. ورزش یک فعالیت سرگرم‌کننده‌ی شادی‌آور است که باعث می‌شود علاوه بر احساس سلامتی و انرژی، دیدگاه مثبت‌تری نسبت به زندگی پیدا کنید. اگر اهل ورزش کردن نیستید، می‌توانید با روزی 10 دقیقه حرکات ساده‌ی ورزشی شروع کنید تا ببینید چه قدر زندگی‌تان پُرانرژی‌تر خواهد شد.

 

هر اتفاقی که در زندگی می‌افتد، یک وجه مثبت نیز دارد. اگر بتوانید این وجه مثبت را ببینید، دیگر از زمین و زمان شاکی نخواهید بود. آیا اینترنت منزل‌تان قطع شده است؟ اشکالی ندارد، در عوض می‌توانید با همسر و فرزندان‌تان وقت بگذرانید و از جمع خانوادگی‌تان لذت ببرید. آیا دختر کوچک‌تان سعی دارد اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را با جاروجنجال از دست برادر کوچک‌ترش دربیاورد؟ باز هم جای نگرانی نیست، چرا که می‌توانید

 

با استفاده از این فرصت فوق‌العاده به فرزند دلبندتان یاد بدهید چگونه اسباب‌بازی‌هایش را با برادرش شریک شود.

 

 

برای بودن با عزیزان‌تان وقت بگذارید تا لذت بیشتری از زندگی ببرید. مثلا با یکدیگر کتاب بخوانید، فیلم تماشا کنید، غذا بخورید، پیاده‌روی بروید و در مجموع خوش بگذرانید تا زندگی برای‌تان لذت‌بخش‌تر شود. قدر عزیزان‌تان را بدانید و برای اینکه در کنارشان باشید، از هیچ فرصتی دریغ نکنید. اگر خیلی وقت است به خانواده و دوستان‌تان سر نزده‌اید، همین امروز سراغ‌شان را بگیرید. اگر امروز فرصت ملاقات‌شان را ندارید، حداقل یک پیام محبت‌آمیز برای‌شان بفرستید یا اصلا تلفن بزنید.

 

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از دنبال کردن علائق‌تان می‌ترسید و انجام دادن‌شان را مدام به تعویق می‌اندازید؟ آیا عاشق نویسندگی هستید و هنوز هیچ قدمی در این زمینه برنداشته‌اید؟ فرقی نمی‌کند به چه فعالیتی علاقه دارید، فقط باید علاقه‌تان را هرچه هست با انرژی دنبال کنید. اگر علاقه‌‌ی خود را نمی‌شناسید، باید مدتی وقت بگذارید و با جست‌وجو و امتحان کردن فعالیت‌های جدید به فعالیت مورد علاقه‌‌تان پی ببرید. مطمئن باشید وقت گذاشتن برای این کار، ارزشش را دارد. اگر کاری را که عاشقش هستید انجام دهید، زندگی‌تان پُرانرژی‌تر خواهد شد.

 

کار کردن با افراد بی‌انگیزه و کم‌حوصله‌ای که عادت به منفی‌بافی دارند، می‌تواند روی طرز نگرش‌تان نسبت به زندگی تأثیر نامطلوب بگذارد. اما اگر با افرادی کار کنید که وظایف‌شان را پُرانرژی و با‌انگیزه انجام می‌دهند، خودتان نیز مانند این افراد از احساس شور و هیجان لبریز خواهید شد. پس اگر در انتخاب شرکای کاری خود آزادی عمل دارید، حتما همکارانی را جست‌وجو کنید که در انجام وظایف‌شان از روحیات مثبت برخوردار باشند تا بتوانید از کار با آنها لذت ببرید.

از خانواده، دوستان، همکاران و در مجموع اطرافیان بخواهید که نظرشان را در مورد شما بگویند. اگر بازخورد منفی اما سازنده دریافت کردید، سعی کنید از انتقادات آنها برای اصلاح قدم‌هایی که برمی‌دارید، کمک بگیرید. اگر هم بازخوردهای مثبت دریافت کردید، لذت ببرید و سپاس‌گزار باشید.

 

شاید گاهی اوقات احساس کنید که همه‌ی انرژی بدن‌تان تخلیه شده است و دیگر به هیچ کاری رغبت ندارید. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود اگر فرصتش را دارید، کمی به خودتان استراحت بدهید و مدتی از مکان همیشگی و روال روزمره فاصله بگیرید. مثلا به طبیعت‌گردی بروید، درباره‌ی زندگی تأمل کنید و زیبایی‌های اطراف‌تان را ببینید، نقاشی بکشید، دست به ابداع بزنید و چیزی خلق کنید، خوش بگذرانید، استراحت کنید یا اصلا هیچ کاری انجام ندهید. بعد از اینکه دوره‌ی فراغت‌تان تمام شد، خواهید دید که چقدر همه‌چیز برای‌تان دلچسب‌تر شده است و دیدگاه مثبت‌تری نسبت به زندگی پیدا کرده‌اید.

 

تا جایی که از دست‌تان برمی‌آید به دیگران کمک کنید. حتی یک کمک کوچک می‌تواند سازنده و مؤثر باشد. به دنبال راهکاری باشید تا برای افرادی که دوست‌شان دارید کاری انجام دهید که خوشحال‌شان کند و از زندگی لذت ببرند. همچنین خیلی عالی است اگر در اوقات فراغت‌تان به طور داوطلبانه در فعالیت‌های خیرخواهانه شرکت کنید. مطمئن باشید که زندگی‌تان با کمک کردن به دیگران خیلی جذاب‌تر خواهد شد.

منبع : zenhabits

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

بازاریابی اینترنتی یا آنلاین یکی از شیوه‌های بازاریابی است که امروزه با گسترش استفاده از اینترنت توسط اقشار مختلف جامعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اما گاهی خطاهایی در بازاریابی آنلاین توسط صاحبان کسب‌و‌کار انجام می‌شود که جبران‌ناپذیر است و موجب شکست یک تجارت می‌شود. در ادامه‌‌ی این مطلب با این 8 خطای جبران‌ناپذیر آشنا می‌شویم.

زندگی این روزهای همه ما به گونه ای شده است که مدام در حال دویدن هستیم و می خواهیم از قافله زندگی عقب نمانیم. اینقدر فعالیت و مشغله داریم که از زندگی هیچ نمی فهمیم و کارمان شده انجام وظایفی که خود و حرفه‌مان برایمان تعیین کرده اند. اما خودمان هم بی تقصیر نیستیم.هیچ کاری را آن طور که باید انجام نمی دهیم و توجه لازم به مسایل مختلف را نداریم. باید «فکر کردن» را تمرین کرد. این تمرین در همه زمینه ها لازم و مفید است. شما باید حتی به خوردن خود هم فکر کنید تا با آرامش و سرعت کمتری غذا را بجوید و هضم کنید.

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که هر کودک پر انرژی، لزوما بیش فعال نیست، علاوه بر آن، بیش فعالی درجات گوناگونی دارد ولی وجه مشترک این کودکان این است که به علت توازن و تعادل نداشتن انرژی حرکتی و ذهنی، همیشه آستانه دقت و تمرکزشان نسبت به کودکان دیگر پایین تر است و به همین دلیل، کاهش سرعت برای افزایش دقت و تمرکز ضروری است.

رضایت از وضعیت موجود یعنی احساس خوشبختی٬یعنی مهم نیست شما خوشبخت باشید یا نه٬ مهم این است که احساس خوشبختی کنید و همین احساس است که خوشبختی را شکل می دهد.

بسیاری از ما با فواید اثبات‌شده‌ سحرخیزی و به‌موقع خوابیدن آشناییم، اما بااین‌حال گاهی بنابه دلایل مختلفی، خواسته یا ناخواسته، مجبوریم که شب‌ تا دیروقت بیدار بمانیم. مشکل اینجاست که اگر اهل دیر خوابیدن نباشید، به‌سختی می‌توانید خودتان را تا دیروقت بیدار نگه دارید. خصوصا والدینی که تازه صاحب فرزند شده‌اند و نوزادشان شب‌ها بدقِلِقی می‌کند، خوب می‌دانند که شب‌بیداری و غلبه بر خواب آلودگی چقدر سخت است. کارمند شیفت شب نیز نیز همین‌طور. در این مطلب قصد داریم به معرفی راهکارهایی بپردازیم که بتوانید هروقت نیاز داشتید تا دیروقت بیدار بمانید و با خواب‌آلودگی کمتری شب را به صبح برسانید.

«ایده‌ تو احمقانه است.» آیا تابه‌حال کسی به شما گفته است که ایده‌ کسب‌وکارتان موفق نخواهد بود؟ ایده‌ شما بیش‌ از حد عجیب، خاص یا متفاوت است؟ در اینجا باید دست به معامله و ریسک بزنید و این را هم بدانید که موفقیت شما در کارآفرینی شدیدا به میزان پافشاری شما بر پیروی از علایق و متعهد ماندن به ایده‌تان بستگی دارد.

خیلی وقت‌ها، ایده‌هایی به ذهن‌مان خطور می‌کنند: راهکارهایی برای مشکلات غیر قابل حل بشری، روش‌هایی برای یک شبه پولدار شدن، اختراع ریموت کنترل برای یخچال و خلاصه ایده‌هایی که احساس خود‌ ادیسون پنداری‌ را در ما حسابی تقویت می‌کنند. اما ایده‌ی ناب و درست و حسابی، حاصل یک لحظه الهام است؛ یعنی برای رسیدن به آن باید ذهن‌مان را از روزمرگی‌هایی که بیهوده، فکر را اشغال می‌کنند، پاک کنیم.

همه‌ی ما ممکن است خشمگین یا عصبی شویم، اما خشم غیرقابل کنترل اصلا برای ما و اطرافیان‌مان خوب نیست. زمانی‌ که نمی‌توانیم عصبانیت خود را مدیریت کنیم ممکن است با دیگران دعوای‌مان شود یا زد و خورد داشته باشیم. اگر در این حالت پُشت ماشین بنشینیم حتما رانندگی پُرخطری خواهیم داشت و این نه تنها جان خودمان بلکه زندگی تمام سرنشینان اتومبیل یا افراد دیگر در خیابان را هم به خطر می‌اندازد.

تعداد کل امتیازات این مطلب 7

چگونه از زندگی خود لذت ببرم

این مطلب را به اشتراک بگذارید

با عضویت در سایت از مطالب ویژه ، آخرین اخبار ، دانلودهای رایگان و امکانات ویژه بهره مند شوید

درباره سایت بیشتر بدانید

نشانی : تهران -سعادت آباد. ضلع جنوب شرقی میدان فرهنگ. پیوند 2–
اصفهان -میدان جمهوری اسلامی-خیابان رباط دوم-نرسیده به چهارراه باهنر-سمت چپ

تلفن تماس : 09120155416

ایمیل : info@keramatzade.com

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده می باشد و هرگونه کپی برداری غیر اخلاقی بوده و پیگرد قانونی دارد

طراحی سایت و سئو توسط گروه تخصصی آرمانیک | مشاوره تبلیغات اینترنتی توسط مدیر وب

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

خوشی و لذت زندگی برای هرکس معنای متفاوتی دارد؛ خلاص شدن از دست رژیم سخت و دشوار غذایی و آزادی خوردن یک تکه بزرگ از شکلاتی خوشمزه یا شاید حراج خوب فروشگاهی بزرگ و در نتیجه لذت خرید کردن از آن، شاید هم دیدن دوستان یا رفتن به مهمانی و غیره. در هر حال لذت بردن از زندگی برای هرکس معنایی دارد.

چگونه از زندگی خود لذت ببرم

برای بعضی از افراد، لذت بردن از زندگی به این سادگی‌ها معنا پیدا نمی‌کند. هر چه دقیق‌تر بشوید چیزهای متفاوت و مختلفی را لذت زندگی خواهید خواند. اما انتخاب معنای واقعی لذت زندگی سخت است. لذت زندگی واقعا چیست؟ دیداری دل‌نشین با کسی که دوستش دارید، شنیدن صدای باران یا هیجان یک بازی جالب و پُرمخاطره؟ آیا اینها واقعا لذت زندگی هستند؟

شاید لذت زندگی در شادی‌ها و دل‌خوشی‌های ساده باشد اما وقتی قرار است تصمیم‌ بگیریم و دقیقا مشخص کنیم که لذت زندگی ما در ازای چه کارهایی به‌دست می‌آید، کمی سخت‌گیرتر خواهیم شد. در این قبیل موارد فکر می‌کنیم که لذت زندگی چیزی مهم‌تر و دست‌نیافتنی‌تر از این لذت‌های ساده است. بیشتر ما لذت زندگی را در چیزی می‌بینیم که تمام روح و قلب‌مان را تسخیر می‌کند. در ادامه‌ی این مقاله، لذت زندگی از دیدگاه صاحب‌نظران علمی بررسی شده است:

ند هالوول (Ned Hallowell)، پزشک و نویسنده‌ی کتاب «ریشه‌های کودکی در شادی بزرگ‌سالی»، معتقد است: «شادی و لذت، لحظاتی عمیق هستند. لحظات موفقیت، ارتباطات و قدردانی واقعی از زیبایی‌های زندگی و لحظاتی که از ته دل می‌گوییم اوه!‌ من خیلی خوش‌شانسم که از نعمت زندگی بهره‌مندم».

مارتین سلیگمن (Martin Seligman) استاد دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده‌ی کتاب «خوشبختی واقعی؛ کاربرد روان‌شناسی مثبت و درک ظرفیت‌ها برای موفقیت پایدار» است. او می‌گوید: «لحظات لذت زندگی و شادی گاهی آنی، شدید و یک‌باره و گاهی پایدارتر و بادوام بیشتری خود را نشان می‌دهند. لذت‌ها فعالیت‌های مورد علاقه‌ی ما هستند که ما را به‌شدت مجذوب و درگیر خود می‌کنند.»

مهم نیست که شادی و لذت یا بهتر بگوییم خوشبختیِ ما از کجا نشئت می‌گیرد. شادی و لذت زندگی چه در رهایی از رژیم غذایی معنا پیدا کند و چه در موفقیت‌های کاری و حرفه‌ای، شیرین و خواستنی است. برای لذت بردن از زندگی حد و مرزی وجود ندارد و همه‌ی ما مدام در پی به‌دست آوردن آن هستیم.

مطالعات نشان می‌دهد که پول و زیبایی منابع اصلی لذت زندگی نیستند. شاید بردن جایزه‌ای ارزنده در قرعه‌کشی یا از بین بردن چین‌وچروک‌های پوست با عمل زیبایی، شما را شاد و خوشحال کند اما قطعا این شادی و لذت پایدار نخواهد بود. اساتید و متخصصان روان‌شناسی معتقدند شرایط و موقعیت‌های مختلف زندگی تنها ۱۰ درصد در لذت‌ها و خوشی‌های شما نقش دارند. نیمی از احساس لذت زندگی به عوامل ژنتیکی بازمی‌گردد. دقیقا مانند تأثیرات ژنتیکی در کم کردن وزن بدن. هر چقدر هم رژیم بگیرید، بعد از رها کردن رژیم غذایی، بدن شما به نقطه‌ی ثابت متناسب با فیزیک قبلی‌تان باز خواهد گشت. در واقع هرکس به‌طور ژنتیکی اسکلت و استخوان‌بندی ویژه‌ای دارد و تغییرات آن‌چنانی در او امکان‌پذیر نیست. لذت بردن از زندگی هم، تقریبا چنین حکایتی دارد. ۴۰ درصد از لذت زندگی شما در گروی کارهایی است که عامدانه انجام می‌دهید. نکته‌ی دیگر این است که همیشه نمی‌توان بانشاط و سرزنده بود اما افرادی که این ویژگی را در خود نهادینه می‌کنند بیشتر اوقات شاداب‌تر از بقیه هستند و کمتر اسیر غم و غصه‌ها می‌شوند.

در ادامه، نظر کارشناسان در مورد راه‌های افزایش لذت زندگی را می‌خوانید؛ لذت‌های کوچک یا بزرگ.

روان‌شناسان معتقدند افراد خوش‌بین، شادتر هستند. در واقع افرادی که نیمه‌ی پُر لیوان را می‌بینند نسبت به کسانی که واقع‌بینی شدید دارند، زندگی شادتری را تجربه می‌کنند. در روان‌شناسی فرایندی به نام «فرایند نوسازی» وجود دارد. طبق این فرایند، اگر به وقایع ناخوشایند با خوش‌ بینی و نگرشی مثبت نگاه کنید، می‌توانید پایان شب سیه را ببینید و موقعیت‌های بد و نامطلوب را به لذت و شادی تبدیل کنید.

نمونه‌های متعددی برای به‌کارگیری این فرایند وجود دارد. فرض کنید خانمی از حواس‌پرتی همسرش در کارهای خانه می‌نالد. این خانم عزیز در بیرون از خانه شاغل است و همسر گرامی او در منزل برای شرکت‌شان کار می‌کند. شوهر در انجام کارهای منزل ضعیف است و دسته گل به آب می‌دهد. این خانم همیشه شاکی است و از ندانم‌کاری‌های همسر خود ناراحت می‌شود. اما یک روز دوستی به این خانم می‌گوید، دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد، فرض کنیم که آقا لباس‌های رنگی و ساده را با هم داخل ماشین لباس‌شویی می‌اندازد، این مسئله آن‌قدر هم مهم نیست. مهم این است که او قصد کمک کردن دارد و با وجود اینکه او هم کارش زیاد است به تقسیم وظایف اعتقاد دارد. بعد از این تغییر نگرش، فرایند نوسازی در خانم شکل می‌گیرد و می‌آموزد به‌جای غصه خوردن به‌خاطر چند لباس بی‌ارزش با دیدی جدید به مسئله نگاه کند. قطعا مهارت‌های خانه‌داری قابل تغییر و تقویت هستند. پس چرا بیهوده حرص بخورید و ناراحت بشوید؟

ام. جی. رایان (M.J. Ryan) نویسنده‌ی کتاب «۳۶۵ تقویت‌کننده برای شادی و سلامتی»، معتقد است: «اگر همه‌ی تمرکزتان را روی اشتباهات بگذارید، لذت زندگی را درک نخواهید کرد. نتیجه‌ی منفی‌نگری چیزی جز افسردگی، دل‌سردی و کاهش اعتمادبه‌نفس نیست. اما وقتی با نگاهی واقع‌بین و مثبت به موقعیت‌ها نگاه می‌کنید، امکان تجربه‌ی لذت و شادی را چند برابر می‌سازید.»

همه‌ی ما می‌دانیم باید به‌خاطر نعمت‌ها و داشته‌هایمان شکر‌گزار باشیم، اما گاهی فراموش می‌کنیم که همین شکرگزاری و سپاس، منبع عظیمی از شادی و لذت زندگی را در اختیارمان می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که شکرگزارتر هستند و کسانی که دفترچه‌ی خاطرات دارند و در آن نعمت‌ها و زیبایی‌های زندگی‌شان را مکتوب می‌کنند، افراد خوش‌بین‌تر، پُرشورتر، باارزش‌تر و هوشیارتری هستند و در مجموع نسبت به زندگی خود احساس بهتری دارند.

غروب جمعه معمولا کمی دل‌گیر است، شخصی تعریف می‌کرد که در یکی از همین غروب‌های جمعه، مشاهده‌ی شادیِ وصف‌ناپذیر کودکانش از بازی‌های ساده و کودکانه، چقدر او را خوشحال کرده است. شادی و لذت یکی از احساسات پُربرکت کودکان است. پاملا گیل جانسون (Pamela. Gail. Johnson)، مؤسس گروهی به نام «انجمن مخفی افراد شاد» است. او این گروه را از طریق راه‌اندازی یک وب‌سایت مدیریت می‌کند. در این وب‌سایت، انجمن‌هایی برای گفت‌وگوی افرادی که مشوق ابراز شادی هستند، وجود دارد. پاملا می‌گوید: «ما آدم‌بزرگ‌ها، کِی و چگونه شادی‌های کودکانه و طبیعت لذت بردن را از دست می‌دهیم؟»

در کتاب «ریشه‌های کودکی در شادی بزرگ‌سالی» نوشته شده است که ریشه و منبع شکل‌گیری شادی و احساسات مختلف ما، از کودکی نشئت می‌گیرد. اگر در بزرگ‌سالی به دنبال کارهایی هستید که می‌توانید و می‌خواهید انجام بدهید یا ترتیب‌دادن برنامه‌ای برای دیدن دوستان و هر فکر و برنامه‌ی دیگری که در ذهن‌تان می‌آید، همه و همه نتیجه‌ی مستقیم تجربه‌های شکل گرفته‌ی شما در کودکی‌تان است.

هالوول پی‌برده است که ظرفیت بزرگ‌سالان برای تجربه‌ی لذت زندگی و اشتیاق و نشاط‌شان، ریشه در کودکی آنها دارد. او ۵ گام اصلی و لازم را برای کمک به افزایش لذت و شادی در بزرگ‌سالی این طور معرفی می‌کند:

هالوول معتقد است، هیچ‌گاه برای کشف لذت زندگی دیر نیست. حتی اگر این گام‌ها در کودکی به‌درستی برداشته نشده‌اند، همچنان می‌توانید با الگوبرداری از دنیای کودکی، برداشتن قدم‌ها به‌سمت شادی و لذت را آغاز کنید.

طبق پژوهش‌ها، مهربانی، شادی و رضایت را افزون می‌کند. نتایجی که مهربانی بر جای می‌گذارد در شاد بودن و شاد ماندن تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. مطالعه‌ای که در دانشگاه ویرجینیا صورت گرفت، نشان می‌داد که حتی مشاهده‌ی مهربانی و اعمال قهرمانانه توأم با فداکاری، در تغییر خلق‌وخو و میل به انجام کارهای خیر مؤثر است.

شاید داشتن زندگی سرشار از ارتباطات اجتماعی و روابط عاشقانه و احساسی، شادی را تضمین نکنند اما تأثیری شگرف و چشم‌گیر بر لذت بردن از زندگی می‌گذارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، دانشجویانی که روابط اجتماعی قوی‌تری با دوستان و خانواده‌ی خود دارند، کمتر اوقات‌شان را در تنهایی می‌گذرانند، روابط احساسی را تجربه می‌کنند و در نتیجه شادتر و پُرانرژی‌تر هستند.

لذت زندگی طعم شیرینی دارد. آدمی از چشیدن این طعم سیر نمی‌شود. اما همیشه چیزی که یک‌بار خوشایند بوده است در دفعات بعدی همان طعم و لذت اولیه را نخواهد داشت. نورون‌های مغز ما نسبت به وقایع جدید واکنش‌های تازه و عجیب‌و‌غریبی بروز می‌دهند. هرچه وقایع تکراری‌تر بشوند امکان ادغام آنها با پیش‌زمینه‌ی ناخودآگاه گذشته، بیشتر می‌شود. شادی‌های لذت‌بخش را همیشه تروتازه نگه دارید و نگذارید در ورطه‌ی تکرار بیفتند.

با توجه کردن به دل‌خوشی‌های لحظه‌ای، می‌توانید بیشتر از زندگی لذت ببرید. شاید واضح به‌نظر برسد اما پژوهش‌ها نیز به زمینه‌ی جدیدی از مطالعات رسیده‌اند و دریافته‌اند که تجربه‌ی شادی در لحظه لحظه‌ی زندگی و به‌عبارت دیگر در لحظه‌ی زیستن، بسیار مهم و شادی‌بخش است. برای تقویت این احساسات می‌توانید تجربه‌های لذت‌بخش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، از تمجیدهای دیگران نسبت به خودتان لذت ببرید، تمرکزتان را نسبت به چیزی که دوست دارید بالا ببرید، مثلا وقتی به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش می‌دهید، چشم‌های خود را ببندید. خود را با تمام وجود در چیزی که دوست دارید غرق کنید تا بیشتر و بیشتر لذت ببرید.

شاید لذت بعد از دویدن یا نشاط پس از ورزش کردن را تجربه کرده باشید، ورزش کردن واقعا لذت‌بخش است. مطالعات نشان می‌دهند که ورزش، خلق‌وخو را به شکل مثبتی تغییر می‌دهد. حتی در تحقیقی آزمایشی ثابت شد که ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز بیشتر از داروها، شما را از استرس و نگرانی خلاص می‌کند.

آرامش، سکوت و تنهایی هم می‌توانند موجب لذت و شادی بشوند. همه ما گاهی به‌تنهایی و آرامش نیاز داریم و باید با خودمان خلوت کنیم. طی تحقیقی که بر روی ۳ نوزاد صورت گرفت، مشخص شد که آرامش برای کودکانی که نسبت به محرک‌های مختلف و متعدد واکنش‌هایی مانند روی برگرداندن و بستن چشم‌ها دارند، موجب خوش‌خلق‌تر شدن و شادابی آنها می‌شود.

حتی اگر واقعا خوشحال نیستید، باز هم لبخند بزنید. لبخند زدن شما را شادتر می‌کند. از نظر علمی هم، تغییرات ماهیچه‌ای به‌هنگام لبخند زدن می‌تواند شادی شما را افزون کند. وقتی می‌خندید جریان خون به‌‌سمت گونه‌های شما به‌حرکت در می‌آید و احساس شادابی بیشتری خواهید کرد. در اجتماع نیز نتایج مثبت این رفتار را خواهید دید؛ دوستان بیشتری پیدا می‌کنید و دیگران با شما بهتر رفتار می‌کنند.

مشخص کردن اهدافی که برای شما مهم هستند، با ارزش‌هایتان هم‌خوانی دارند و تلاش کردن جهت رسیدن به آنها برای‌تان خوشایند است، سطح خوشحالی و نشاط را در شما بالا می‌برند. از نظر علمی نیز هدف‌ گذاری و تلاش برای رسیدن به هدف‌ها حتی اگر واقعا هم محقق نشوند، شما را شادتر خواهد کرد و لذت زندگی کردن را برای‌تان افزایش می‌دهد.

وقتی در کاری که دوست دارید، غرق می‌شوید لذت زندگی را حس خواهید کرد. در اصطلاح به این حالت جاری شدن می‌گویند. یعنی وقتی در کاری که می‌کنید غرق می‌شوید و از به‌چالش کشیدن خود لذت می‌برید، به نوعی به رضایت غیرقابل وصف می‌رسید. تجربه و برداشت افراد از جاری شدن متفاوت است. شاید شما با نوشتن، نقاشی کردن، گوش دادن به موسیقی، دویدن، کوهپیمایی و … به این احساس برسید.

بهترین راه برای جاری شدن در فعالیت‌ها و لذت بردن از آنها، شناسایی و فهم نقاط قوت و توانایی‌هایتان است. نقاط قوت خود را بشناسید و از آنها استفاده کنید. ابتدا باید توانایی‌های خود را شناسایی کنید، سپس زندگیِ کاری و احساسی و فراغت خود را از هم تفکیک کنید. تا به هر بخش به‌اندازه‌ی کافی رسیدگی و توجه بشود.

سلیگمن در این زمینه خاطره‌ای از فردی به نام ژیل نقل می‌کند. ژیل از شغلش رضایت کافی نداشت و تصمیم گرفته بود که هر طور شده سبک کار خود را عوض کند. پس قبل از هر اقدامی سعی کرد، مهارت‌های بارز خود را شناسایی و تعریف کند. مهارت بارز ژیل، ارتباط برقرار کردن با دیگران بود. او در یک کافه تریا کار می‌کرد و مطمئن بود که ارتباط برقرار کردن با مشتریان کافه می‌تواند سبک کاری او را لذت‌بخش‌تر کند. او تمام افراد را با اسم کوچک صدا می‌زد، با لبخند و خوش‌رویی سفارش مشتریان را دریافت و با آنها احوال‌پرسی می‌کرد و خستگی کار روزانه را از مشتریان با برخورد خوب خود دور می‌ساخت. وقتی به نقاط قوت خود واقف باشید، می‌توانید به کمک آنها وظایف و امور خسته‌کننده را به تجربه‌های لذت‌بخش تبدیل کنید.

بعضی از افراد معنای زندگی را در معنویات و امور مذهبی می‌جویند و برخی دیگر در رسیدن به اهداف کاری و شغلی و غیره. رسالت شما در زندگی چیست؟ یافتن رسالت شخصی و زندگی، چیزی فراتر از مسئله‌ی لذت زندگی و شادی است. اما فکر کردن به آن و دانستن اینکه شما به دلیل محکم و مهمی روی این کره‌ی خاکی قرار گرفته‌اید، به افزایش شادی و لذت بردن از زندگی کمک می‌کند.

اینگر اوسترا (Inger Osteraa) در بیش از دو دهه از عمر خود با بیماریِ سختی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. از سال ۱۹۸۵ بدن او مرتبا با تومورهایی مواجه بود که به نخاع و کبدش آسیب‌های جدی وارد کرده بودند. بارها و بارها پزشکان از او قطع امید کردند و معتقد بودند تنها چند ماه زنده می‌ماند. حالا سه سال از آن اتفاق می‌گذرد و او خوبِ خوب شده است و بهبودی کامل پیدا کرده است. او ۶۷ سال دارد و در تمام این سال‌های پُر از درد، لذت بردن از زندگی را فراموش نکرده بود.

او می‌گوید: «وقتی ساعت زندگی شما شروع به شمارش معکوس برای خط پایان می‌کند و هر لحظه ممکن است به خداحافظگی همیشگی برسید، همه چیز را روشن‌تر می‌بینید. در این وضعیت درمی‌یابید که ارزش‌تان چیست و چرا زنده هستید و برای هر دقیقه‌ی زندگی شکرگزار می‌شوید.»

وقتی اینگر فکر می‌کرد تنها مدت کوتاهی از عمرش باقی است، خودش را با طبیعت مشغول می‌ساخت. با نوه‌ی نوپای کوچک خود در باغچه گل‌های رُز می‌کاشت و با حس کردن طبیعت و عشقی که از نوه‌اش دریافت می‌کرد، از زندگی لذت می‌برد. حالا هر روز به تماشای گل‌هایش می‌نشیند و با چشیدن طعم دوباره‌ی سلامتی، از زندگی لذت می‌برد.

چگونه از زندگی خود لذت ببرم

برگرفته از: prevention.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

یک غم به تنهایی برای نابودی هزاران شادی کافیست

10000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

خیلی مفید

سپاس دوست عزیز

سلام عالی

سپاس دوست خوب

معنای زندگی….در نوشته به کسف رسالت و اهداف و خواسته ها اشاره کردید…..احتمالا قضیه همینه

موفق باشید و ممنون

مثبت اندیشی

۲۰ رازی که افراد خوشحال هرگز به شما نمی‌گویند

افسردگی چیست؛ ۹ نشانه و ۶ عامل این بیماری شایع

آموزش مدیتیشن برای تازه‌کارها با ۲۰ نکته عملی

جملات انگیزشی؛ ۲۵ جمله‌ای که خواندن‌شان یک روز پرانرژی را برایتان رقم…

۸ کاری که افراد موفق قبل از ۸ صبح انجام می‌دهند

آخرین مطالب

۱۰  اشتباه در مدیریت جریان نقدی که کسب‌وکار شما را نابود می‌کند


چگونه خلق و خوی‌مان را بهتر کنیم؟

نظریه خودتعیین‌کنندگی؛ چطور مشتاقانه اهداف‌مان را دنبال کنیم؟

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس

معرفی کتاب مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد

ترین های جهان

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز




خانه

موبایل

 

 

چگونه از زندگی خود لذت ببرم

 

اعصابم خورده، بدهكارم ، گرفتارم و …اگه كمی و فقط كمی بخواهیم از زندگی لذت ببریم و نگاهمون رو كمی بهتر كنیم بسیاری از لذت ها نه وقت زیادی می خواد و نه پول زیادی. پس منتظر تغییرات زیاد در یه روزی كه معلوم نیست كی باشه نباشیم ، 40 مورد زیر رو بخونید تایید خواهید كرد.

 

1-گاهی به تماشای غروب آفتاب بنشینیم.

2- سعی كنیم بیشتر بخندیم.

3- تلاش كنیم كمتر گله كنیم.

 

4 – با تلفن كردن به یك دوست قدیمی، او را غافلگیر كنیم.

5 -گاهی هدیه‌هایی كه گرفته‌ایم را بیرون بیاوریم و تماشا كنیم.

6- بیشتردعا كنیم.

 

7- در داخل آسانسور و راه پله و… باآدمها صحبت كنیم.

8- هر از گاهی نفس عمیق بكشیم.

9- لذت عطسه كردن را حس كنیم.

 

10- قدر این كه پایمان نشكسته است را بدانیم.

11- زیر دوش آواز بخوانیم.

12-سعی كنیم با حداقل یك ویژگی منحصر به فرد با بقیه فرق داشته باشیم .

 

13- گاهی به دنیای بالای سرمان خیره شویم.

14- با حیوانات و سایر جانداران مهربان باشیم.

15- برای انجام كارهایی كه ماهها مانده و انجام نشده در آخر همین هفته برنامه‌ریزی كنیم!

 

16- از تفكردرباره تناقضات لذت ببریم.

17- برای كارهایمان برنامه‌ریزی كنیم و آن را طبق برنامه انجام دهیم. البته كار مشكلی است!

18- مجموعه‌ای از یك چیز (تمبر، برگ، سنگ، كتاب و… برای خودمان جمع‌آوری كنیم.

 

19- در یك روز برفی با خانواده آدم برفی بسازیم.

20- گاهی در حوض یا استخر شنا كنیم، البته اگر كنار ماهی‌ها باشد چه بهتر.

21- گاهی از درخت بالا برویم.

 

22- احساس خود را در باره زیبایی ها به دیگران بگوئیم.

23- گاهی كمی پابرهنه راه برویم!.

24- بدون آن كه مقصد خاصی داشته باشیم پیاده روی كنیم.

 

چگونه از زندگی خود لذت ببرم

25- وقتی كارمان را خوب انجام دادیم مثلا امتحاناتمان تمام شد، برای خودمان یك بستنی بخریم و با لذت بخوریم

26- در جلوی آینه بایستیم وخودمان را تماشا كنیم.

27- سعی كنیم فقط نشنویم، بلكه به طور فعال گوش كنیم.

 

28- رنگها را بشناسیم و از آنها لذت ببریم .

29- وقتی از خواب بیدار می‌شویم، زنده بودن را حس كنیم.

30- زیر باران راه برویم.

 

31- كمتر حرف بزنیم و بیشترگوش كنیم ..

32- قبل از آن كه مجبور به رژیم گرفتن بشویم، ورزش كنیم و مراقب تغذیه خود باشیم .

33- چند بازی و سرگرمی مانند شطرنج و… را یاد بگیریم.

 

34- اگر توانستیم گاهی كنار رودخانه بنشینیم و در سكوت به صدای آب گوش كنیم.

35- هرگز شوخ طبعی خود را از دست ندهیم.

36- احترام به اطرافیان را هرگز فراموش نكنیم.

 

37- به دنیای شعر و ادبیات نزدیك تر شویم.

38- گاهی از دیدن یك فیلم در كنار همه اعضای خانواده لذت ببریم.

39- تماشای گل و گیاه را به چشمان خود هدیه كنیم.

40- از هر آنچه كه داریم خود و دیگران استفاده كنیم ممكن است فردا دیر باشد.

منبع:askquran.ir


مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

فروش ویژه لوازم ساختمانی

تخفیف مواد غذایی تا 30 درصد

وسایل بازی پلاستیکی با تخفیف ویژه

شب یلدا رو با تخفیف ویژه گلیتال رنگی تر کن

خرید انلاین محصولات زناشویی،60 درصد تخفیف

جشنواره ویژه یلدا

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

چگونه از زندگی خود لذت ببرم
چگونه از زندگی خود لذت ببرم
9


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *