خواص دارویی و گیاهی
آموزش سخنرانی و فن بیان – آموزش سخنرانی | فن بیان | سخنوری
این سوال که چگونه از حق خود دفاع کنیم به احتمال خیلی زیاد سوالی است که ذهن خیلی از افراد رو درگیر خودش می کنه.
در خیلی از مواقع که حقی از ما ضایع میشه به این موضوع فکر می کنم که چگونه از حق خود دفاع کنیم.
احتمالا برای شما هم پیش اومده باشه که هر زمان توی صفی قرار دارید یک آدم زرنگ میآد و خودش رو جلوتر از شما جا میزنه و میآد کارش رو انجام میده.
توی اینجور مواقع اکثر ما خیلی حرص میخوریم که چرا نمیتونیم از حق خودمون دفاع کنیم و سر نوبت خودمون توی صف بیاستیم.
مثال صف جزو روزمره ترین مثالهایی است که ما در طی روز با اون سر و کار داریم.
اما ممکنه که موارد بزرگتری برای ما به وجود بیآد که ما نتونیم از حق خودمون دفاع کنیم و احتمالا در اینجور موارد هست که ما ضررهای زیادی رو، حالا چه از لحاظ مالی یا چه از لحاظ زمانی یا شاید هم احساسی متحمل شیم.
اجازه بدید با مثال صف، مثلا صف عابر بانک این موضوع رو پیش ببریم.
فرض کنید که توی صف عابر بانک ایستادید و چند نفر هم جلوی شما هستند.
یکهو یک فرد زرنگ میآد و خودش رو توی صف جا می کنه. :-
در اینجور موارد واکنش هایی که ما برای دفاع از حق خودمان ممکن است بروز دهیم این موارد هستند که با هم بررسی می کنیم.
احتمال داره این موضوع که کسی خودش رو اومده جا زده توی صف اونقدرها برای ما مهم نباشه، و خیلی ساده از این موضوع بگذریم و به خودمون بگیم که:
اشکالی نداره، حتما طرف کار مهمی داشته که بدون نوبت اومده توی صف، منم که عجله ندارم، بزار طرف کارش رو انجام بده و بره، حالا برای من چند دقیقه اینور و اونور فرقی نداره.
و با این طرز فکر اصلا بی خیال اینکه حقی از ما ضایع شده، بشیم.
من خودم در اکثر مواقع که میبینم داره حقهای اینچنینی ازم ضایع میشه معمولا سکوت میکنم.چگونه از حق خود دفاع کنیم
برای این سکوت کردنم دوتا دلیل دارم:اول – اگه اون حق انقدر کوچیک باشه که اصلا ارزش بیان کردن نداشته باشه از حق خودم میگذرم.دوم- به خودم میگم که اگه طرف مقابل کمی شعور داشت حداقلش این بود که از من و افراد دیگه که میخواست خودش رو توی صف جا بزنه اجازه میگرفت، پس اون طرف ارزش این رو نداره که بخام باهاش صحبت کنم و یا اینکه باهاش دهنبهدهن بزارم و بحث کنم.
توی خیلی از مواقع هست که اگه ما فقط کمی صبور باشیم خیلی راحتتر کارهامون جلو میرند.
من قصد ندارم کار اون طرف که اشتباه کرده و خودش رو بدون صف، توی صف جا زده توجیح کنم و بگم کارش درسته و نباید تذکری داده شه و حق ما رو بخوره.
اینجا باید سبک و سنگین کنیم برای خودمون، آرامش برای خیلی از ما انسانها در اولیته، شاید اگه ما بخاهیم از حق خودمون دفاع کنیم امکان داره که با طرف مقابل به بحث و جدال کشیده شیم و این موضوع باعث بشه که آرامش ما بهم بخوره (اما اگه ما بدونیم که چطور از حق خودمون دفاع کنیم تنش هایی که به وجود میآد کمتر میشه)
پس توی خیلی از جاها که میشه گذشت کرد، ترجیح من بعنوان یک مدرس ارتباطات اینه که گذشت کنم.
واکنش بعدی که ما می تونیم در زمانی که به حق و حقوق ما تجاوز شده و بخایم ازش دفاع کنیم اینه که با دادوبیداد بخوایم از حق خودمون دفاع کنیم و حق خودمون رو از طرف مقابل بگیریم.
این راه حل رو من توی جامعه زیاد می بینیم و افراد برای اینکه از حق خودشون دفاع کنند با پرخاشگری و عصبانیت این کار رو انجام میدهند و در آخر هم تنیجه اش مشخصه، باهم دعوا، فحش و فحشکشی و کتک کاری می کنند.
[quote]من اعتقاد دارم که اگه میشه گره ای رو با دست باز کردن، چرا با دندون باز کنیم؟[/quote]
ما با صحیح صحبت کردن می تونیم جلوی خیلی از دعواها و کشمکش های این شکلی رو بگیریم.
اگه ما بتونیم خوب صحبت کنیم و یک لحن مناسب به کار ببریم تنش هایی که در این جور مواقع پیش میآد به حداقل میرسه.
[quote]پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله داشته باشید: چگونه خوب صحبت کنیم[/quote]
ی ضرب المثل قدیمی هست که میگه:با زبون خوش میشه مار رو از توی لونش کشید بیرون.
این رفتارهای ما هستند که باعث میشه طرف مقابل به ما بازخورد نشون بده.
فرض کنید یکی با ما، با عصبانیت و با لحنی بد یک حرفی رو بزنه، در بیشتر موارد عکس العمل ما هم از رفتار طرف مقابل نشئت میگیره،
یا اصلا فرض کنید یک شخص با احترم به ما همون حرف رو بزنه، عکس العمل ما هم به اون طرف به احتمال زیاد با احترام خواهد بود.
بنابراین اگه ما با شخصی بصورت پرخاشگرانه صحبت کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که طرف خیلی با عزت و احترام با ما صحبت کنه.
بارها شده من وارد مطب دکتری که خیلی مطبش شلوغ شده شدم، منشی اش افرادی رو بدون نوبت و بین مریض رد میکرد و میرفتند داخل، برای من که از قبل نوبت داشتم و یک ساعت هم بود منتظر نشسته بودم تا ویزیت شم کمی سنگین میآد تا یکی بدون نوبت بیآد بره برای ویزیت.
افرادی رو میدیدم که وقتی به این موضوع اعتراض میکردند منشی یا جوابشون رو نمیداد یا با دادوبیداد بهشون جواب میداد :-
اما من با همون منشی خیلی محترمانه برخورد میکردم و البته سعی میکردم از تکینکهای ارتباط موثر بهره بگیرم، و از طرفی هم اعتراضم رو خیلی محترمانه بیان میکردم و علاوه بر اینکه باعث میشد احترامی متقابل دریافت کنم، من رو هم سرنوبتم به برای ویزیت میفرستاد.
بنابراین پرخاشگری تنها راه چاره برای اینکه از حق خودمون دفاع کنیم نیست.
داشتن برخوردی قاطعانه برای اینکه بتونیم از حق خودمون دفاع کنیم بهترین راه حل ممکن است.قاطعانه صحبت کردن یعنی چی؟
یعنی ما بدون اینکه به شخص مقابل بیاحترامی کنیم حرف خودمون رو بیان کنیم، از حق خودمون دفاع کنیم و خیلی هم با اعتماد به نفس باشیم.
توی مثال صف عابر بانک اگه من به صورت پرخشاگرانه بگم که،
هوی یارو مگه کوری آخر صف کجاست؟
به احتمال خیلی زیاد باید منتظر عکسالعمل طرف مقابل هم باشم.
اما اگه بیام بصورت قاطعانه این موضوع رو بیان کنم و از حق خودم دفاع کنم می تونم بگم که:
دوست عزیز فکر میکنم نفر آخر اون شخص هستند.
یا
دوست عزیز انتهای صف اون طرفه، ممنون میشم نوبت رو رعایت کنید.
البته باید سعی کنید که لحن صحبت کردن، اطمینان در بیان و تُن صدای خوبی داشته باشیم تا طرف فکر نکنه که ضعیف گیر آورده و بخاد با کولی بازی به کار خودش ادامه بده.
بنابراین قاطعانه صحبت کردن جواب این سوال است که چگونه از حق خود دفاع کنیم.
امیدوارم روزی برسه که حقی از هیچکس در هیچ کجای جهان ضایع نشه.
براتون آرزوی همه خوبی ها رو دارم 🙂
در پناه خدا باشید.
سخنران، نویسنده و مدرس سخنرانی، فن بیان و مذاکره
درمان سریع حرف زدن
آداب دست دادن
آداب معاشرت تلفن
چگونه کلمات را درست ادا کنیم
لطفا پاسخ را به رقم وارد کنید:
مربی و مدرس سخنرانی، فن بیان و مذاکره
Only fill in if you are not human
گروه آموزشی امیر مصطفی در زمینه آموزش سخنرانی، فن بیان و مذاکره فعالیت میکند. ما با برگزاری کارگاههای آموزشی، همایش، تالیف کتاب و محصولات آموزشی به شما کمک میکنیم تا در هنگام تعامل با دوستان، مشتریان، همکاران و دیگر افراد، بصورت کاملاً موفق و حرفهای ظاهر شوید.
اطلاعات تماس:
تلفن: 65300681-021 و 88886969-021
آدرس ایمیل: info@amirmostafa.com
چگونه از حق خود دفاع کنیم
دانلود دوره رایگان فنبیان
سلام, Login to your account, گرامی
بازگردانی رمز عبور
رمز ورود به ایمیل شما ارسال شد
باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .
قادر ستارپور اقدم
کارشناسامور قضایی دادگستری بناب
یکی از علل مهم اطاله دادرسی در دستگاه قضایی ناآشنایی مردم با قوانین کشور و رویههای قضایی است که این امر از یک سو منجربه طرح دعاوی واهی و شکایتهای بیاساس و از سوی دیگر منجربه افزایش بیرویه پروندههای دادگستری و نارضایتی مردم از قوه قضائیه میشود.
در این مقال تلاش بر این هدف استوار است که شهروندان گرامی آشنایی مختصری با ادله قانونی داشته باشند تا با بکار بردن آنها از حقوق بحق خود دفاع کنند و از طرح شکایت یا دعوای فاقد ادله کافی خودداری نمایند و دستگاه قضایی را هم با تراکم پروندهها و اطاله دادرسی مواجه نسازند.
بطور کلی دستگاه قضایی با بیطرفی و بدون جانبداری از فرد خاصی و براساس قوانین و رویههای مشخص، دادخواهی میکند و عدالت قاضی نیز حکم میکند که براساس محتویات و دلایل پرونده و قوانین مربوطه حکم شایسته صادر کند. بنابراین چنانچه حکمی علیه فردی صادرشد نبایستی دستگاه قضایی را متهم به رسیدگی ناعادلانه کرد بلکه نقص امر در نداشتن دلایل قانونی است.پس ضرورت دارد شهروندان آشنایی اجمالی با قوانین و رویههای قضایی و دلایل قانونی داشته باشند.
قانونگذار جرم را با اجزای تشکیلدهنده آن تبیین کرده بنابراین در طرح شکایتها بایستی این مطلب روشن باشد که آیا عمل و فعل یا ترک فعل جرم است یا خیر؟ اگر فعل یا ترک فعل طرف مقابل در قانون جرم تلقی شده باشد باید از راه قانونی و طرح دعوای مربوطه موضوع را پیگیری کرد.
در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در بخش پنجم ادله اثبات در امور کیفری به تفصیل بیان شده که به تناسب موضوع بحث و رعایت اختصار مبادرت به تبیین آن مینماییم: مطابق ماده 160 قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم عبارت است از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی.در تعریف اقرار ماده 164 قانون مجازات اسلامی مقرر داشته، اقرار عبارت از اخبار شخص به ارتکاب جرم از جانب خود است.
اقرار یکی از مهمترین دلایل قانونی بوده و در ادله اثبات در زمره سلطان دلایل احصا شده است. هرگاه متهم اقرار به ارتکاب جرمی کند، اقرار وی نافذ و معتبر است و نوبت به ادله دیگر نمیرسد مگر اینکه با بررسی قاضی رسیدگی کننده قرائن و دلایل برخلاف مفاد اقرار باشد که در این صورت دادگاه تحقیق و بررسی لازم را انجام میدهد و قرائن و شواهد مخالف اقرار را در رأی ذکر میکند.
براساس دو ماده 166 و 167 قانون مجازات اسلامی اقرار باید با لفظ یا نوشتن باشد و در غیر این صورت با فعل از قبیل اشاره نیز واقع میشود و در هر صورت باید روشن و بدون ابهام باشد. همچنین اقرار باید قطعی باشد و اقرار معلق و مشروط معتبر نیست.اقرار در صورتی نافذ است که اقرارکننده در حین اقرار، عاقل، بالغ و مختار باشد و اقراری که تحت اکراه، اجبار، شکنجه یا اذیت و آزار روحی یا جسمی گرفته شود، فاقد ارزش و اعتبار است و دادگاه مکلف است از متهم تحقیق مجدد نماید. اقرار در تمامی جرایم، یک بار کافی است و فقط در برخی جرایم چهار و در شرب خمر، قوادی، قذف و سرقت موجب حد دو بار است، لیکن برای اثبات جنبه غیرکیفری تمام جرایم، یک بار اقرار کفایت میکند. مطلب قابل تأمل در اقرار این است که انکار بعد از اقرار موجب سقوط مجازات نیست به جز در اقرار به جرمی که مجازات آن رجم یا حد قتل است که در این صورت در هر مرحله، ولو در حین اجرا، مجازات مزبور ساقط و به جای آن در زنا و لواط صد ضربه شلاق و در غیر آنها حبس تعزیری درجه پنج ثابت میگردد و همچنین اقرار بایستی توسط مقرر انجام پذیرد و اقرار به ارتکاب جرم قابل توکیل نیست.
شهادت
یکی دیگر از ادله اثبات در امور کیفری شهادت است. شهادت عبارت از اخباری است که فردی غیر از طرفین دعوا به وقوع یا واقع شدن جرم توسط متهم یا هر امر دیگری نزد مقام قضایی بیان می کنند.
شاهد باید در زمان ادای شهادت مطابق ماده 177 قانون مجازات اسلامی دارای شرایط زیر باشد: الف) بلوغ ب) عقل پ) ایمان ت) عدالت ث) طهارت مولد ج) ذینفع نبودن در موضوع چ) نداشتن خصومت با طرفین یا یکی از آنها ح) گدایی نکردن خ) ولگرد نبودن . مطلب قابل ذکر این است که اگر شاهد واجد شرایط شهادت شرعی نباشد، اظهارات او شنیده میشود و تشخیص میزان تأثیر و ارزش این اظهارات در علم قاضی در حدود نشانه های قضایی با دادگاه است. برابر ماده 182 قانون مجازات اسلامی در شهادت شرعی، در صورت تعدد شهود، وحدت موضوع شهادت ضروری است و باید مفاد شهادتها در خصوصیات مؤثر در اثبات جرم یکسان باشد و هرگاه اختلاف مفاد شهادتها موجب تعارض شود و یا وحدت موضوع را مخدوش کند، شهادت شرعی محسوب نمیشود.
شهادت یک امر قطعی و یقینی میباشد و بایستی از روی قطع و یقین به نحوی که مستند به امور حسی و از طریق متعارف باشد، ادا شود.
قانونگذار در ماده 186 قانون مجازات اسلامی عذر حاضر نشدن شاهد نزد مقام قضایی را پذیرفته و در این خصوص مقرر کرده چنانچه حضور شاهد در دادگاه غیرممکن باشد، گواهی به صورت مکتوب، صوتی، تصویری زنده یا ضبط شده را با احراز شرایط و صحت انتساب، معتبر است.
شرط پذیرش شهود این است که دادگاه شهود معرفی شده را واجد شرایط قانونی تشخیص دهد و رجوع از شهادت شرعی، قبل از اجرای مجازات موجب سلب اعتبار شهادت میشود و اعاده شهادت پس از رجوع آن مسموع نیست.
حد نصاب شهادت مطابق ماده 199 قانون مجازات اسلامی در تمام جرایم، دو شاهد مرد است مگر در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه که با چهار شاهد مرد اثبات میگردد و جنایات موجب دیه با شهادت یک شاهد مرد و دو شاهد زن نیز قابل اثبات است.
سوگند
سوگند نیز از جمله ادله اثبات قلمداد شده، حسب ماده 201 قانون مجازات اسلامی سوگند عبارت از گواه دادن خداوند بر درستی گفتار ادا کننده سوگند است.
سوگند دارای شرایط قانونی است و ادا کننده سوگند باید عاقل، بالغ، قاصر و مختار باشد.
برابر ماده 203 قانون مجازات اسلامی سوگند باید مطابق قرار دادگاه و با لفظ جلاله و الله، بالله، تالله یا نام خداوند متعال به سایر زبانها ادا شود و در صورت نیاز به قبول اداکننده سوگند، دادگاه کیفیت ادای آن را از منظر زمان، مکان، الفاظ و مانند آنها تعیین میکند و در هر صورت بین مسلمان و غیرمسلمان در ادای سوگند به نام خداوند متعال تفاوتی وجود ندارد.
سوگند باید مطابق با ادعا، صریح در مقصود و بدون هرگونه ابهام باشد و از روی قطع و یقین ادا شود.
نحوه و طریقه سوگند باید با لفظ باشد و در غیر این صورت با نوشتن یا اشارهای که روشن در مقصود باشد، ادا شود.
مطابق ماده 207 قانون مجازات اسلامی سوگند فقط نسبت به طرفین دعوای و قائممقام آنها مؤثر است.
در اینکه چه مواردی با سوگند اثبات میشود، باید گفت حدود و تعزیرات با سوگند، نفی یا اثبات نمیشود لکن قصاص، دیه، ارش و ضرر و زیان ناشی از جرایم، مطابق مقررات با سوگند اثبات میشود.چنانچه ثابت شود سوگند، دروغ یا اداکننده سوگندفاقد شرایط قانونی بوده است، به سوگند مزبور ترتیب اثر داده نمیشود.
علم قاضی
آخرین مورد در ادله اثبات برای امور کیفری، علم قاضی است. در تعریف علم قاضی ماده 211 قانون مجازات اسلامی آورده است: یقین حاصل از مستندات روشن در امری که نزد وی مطرح میشود و در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است، وی موظف است قرائن و دلایل واضح مستند علم خود را به طور صریح در حکم قید کند. در اینکه چه مواردی میتواند مستند علم قاضی شود، تبصره ماده 211 مقرر داشته مواردی از قبیل نظریه کارشناس، معاینه محل، تحقیقات محلی، اظهارات مطلع، گزارش ضابطان و سایر قرائن و امارات که علمآور است میتواند مستند علم قاضی قرار گیرد.در تعارض علم قاضی با ادله قانونی دیگر باید متذکر شد در صورتی که علم قاضی با ادله قانونی دیگر در تعارض باشد، اگر علم، مستدل باقی بماند، آن ادله برای قاضی معتبر نیست و قاضی با ذکر مستندات علم خود و جهات رد ادله دیگر، رأی صادر میکند و چناچه برای قاضی علم حاصل نشود، ادله قانونی معتبر است و براساس آنها رأی صادر میشود.در تعارض سایر ادله با یکدیگر مطابق ماده 213 قانون مجازات اسلامی اقرار به شهادت شرعی، قسامه و سوگند مقدم است و شهادت شرعی بر قسامه و سوگند تقدم دارد.
www.ion.ir
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
instagram googleplus facebook telegram rss
تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت اطلاع نیوز می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.10
دیدگاهتان را بنویسید