چطوری به وان ترکیه برویم

خواص دارویی و گیاهی

چطوری به وان ترکیه برویم
چطوری به وان ترکیه برویم



شهر وان که مرکز استان وان است، بزرگ‌ترین شهر شرق ترکیه است. این شهر جزو شهرهای کردنشین ترکیه است و مردم آن به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند. امروزه بسیاری از ایرانی‌ها برای تفریح، سفر و خرید به این شهر می‌روند.

وان یکی از شهرهای شرقی ترکیه است که از لحاظ مسافت به ایران و استان‌های شمال غرب کشور نزدیک است.  وان شهری تاریخی است و چندین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی دارد.

هزینه‌های مناسب هتل و سفر به این شهر، مردم را وسوسه‌ می‌کند که هم برای خرید و هم برای تفریح به آن سفر کنند.

شهر وان یکی از شهرهای مذهبی ترکیه است و مردم آن مسلمان و سنی بوده و بسیار به اصول مذهبی خود پای‌بند هستند. بیشتر جمعیت زنان آن محجبه بوده و با حجاب کامل در انظار عمومی حاضر می‌شوند.چطوری به وان ترکیه برویم

غنی‌ترین و مشهورترین صبحانه‌‌ی ترکیه متعلق به شهر وان است. گربه‌های وان هم شهرت جهانی دارند و از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. اگر شما هم دوست دارید به این شهر سفر کنید، با ما همراه باشید تا به‌راحتی یک سفر به‌یاد ماندنی تجربه کنید:

اطلاعات ضروری | آب و هوا | بهترین زمان برای رزرو هتل | هزینه‌ها | توصیه‌ها | جاذبه‌های گردشگری | مراکز خرید وان | صبحانه وان | غذاهای وان

اختلاف ساعت با ایران: در نیمسال اول سال ۱٫۵ – و در نیمسال دوم سال ۰٫۵ –

زبان رسمی: ترکی استانبولی

واحد پول: لیر ترکیه

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه‌ی نوع C/F)

کد کشور: ۹۰++

کد شهر: ۴۳۲

شماره‌های اضطراری:

آتش‌نشانی: ۱۱۰

آمبولانس: ۱۱۲

پلیس: ۱۵۵

شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۱۷۰

جهت رانندگی: راست

فرودگاه بین المللی: ندارد

آب و هوای شهر وان قاره‌ای بوده و زمستان‌های بسیار سرد و پربرفی دارد اما در تابستان هوا خشک و گرم است. بارش باران عمدتا در فصل بهار و پاییز اتفاق می‌افتد. در سامانه‌ی طبقه بندی «کوپن» وان در زیرگروه مناطق تابستان گرم و خشک آب و هوای مرطوب قاره‌ای قرار گرفته است. کمترین دمای هوایی که تاکنون در این شهر ثبت شده است، ۴۶/۴ـ درجه‌ی سانتی‌گراد است که در نهم ژانویه‌ی سال ۱۹۹۰ به ثبت رسیده است.

از آنجایی که شهر وان به مرز ایران نزدیک است، این شهر در آخر هفته و ایام تعطیل در طول سال پر از مسافر و گردشگر است. ایرانیان نیز بخش عظیمی از این گردشگران را تشکیل می‌دهند. به‌علت شلوغی بیش از اندازه در این ایام، بهتر است از طریق آژانس‌های هواپیمایی هتل مورد نظر خود را رزرو کرده، یا در تورهای وان این آژانس‌ها ثبت نام کنید تا آنجا به مشکلی بر نخورید. بدیهی است اگر قبل از رزرو هتل به این شهر بروید، امکان دارد نتوانید جایی را پیدا کنید یا اتاقی را چند برابر گران‌تر به شما بفروشند. پس توصیه می‌شود اگر امکان دارد در ایام غیرتعطیل به وان سفر کرده و هتل را از طریق آژانس‌های هواپیمایی رزرو کنید چون بیشتر اوقات قیمت آژانس‌ها کمتر از قیمتی است که خود هتل به مسافران می‌فروشد.

وضعیت هاستل‌های شهر وان نسبت به قیمتشان زیاد مناسب نیستند. اگر بخواهید در این شهر در هاستل بمانید، باید به ازای هر نفر در هر شب ۳۰ لیر (حدود ۳۷ هزار تومان) بپردازید. این را هم در نظر بگیرید که در این هاستل‌ها صبحانه ارائه نمی‌شود. به‌طور کلی قیمت و کیفیت هتل‌های وان، به‌مراتب بهتر از هاستل‌های این شهر است و اقامت در این مکان‌ها توصیه نمی‌شود.

همان‌طور که گفته شد، هزینه و کیفیت هتل‌های شهر وان بسیار مطلوب است و به‌جز هتل‌های ۵ ستاره‌ی این شهر، هتل‌های دیگر فقط صبحانه ارائه می‌دهند. هتل‌های پنج ستاره نیز فقط پول اتاق و صبحانه را می‌گیرند و برای رزرو ناهار یا شام باید هزینه‌ی جدا بپردازید. هزینه‌ی هتل‌های وان به شرح زیر است:

لازم به ذکر است که این قیمت‌ها متعلق به ایام عادی سال است و در ایام خاص (مانند ژانویه یا عید فطر) قیمت‌ها از ۵ لیر تا ۱۵ لیر افزایش می‌یابد.

صبحانه: همان‌طور که گفته شد، صبحانه‌های شهر وان در ترکیه بسیار معروف هستند و جزو مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین صبحانه‌های این کشور محسوب می‌شوند. اگر هتلی که در آن اقامت دارید، صبحانه ارائه نداد یا خودتان تمایل داشتید بیرون از هتل صبحانه بخورید، در آن صورت باید برای هر وعده صبحانه به‌طور متوسط به ازای هر نفر ۱۰ لیر بپردازید. در شهر وان رستوران‌های مخصوص صبحانه وجود دارد که فقط صبح‌ها و برای سرو صبحانه باز هستند. در داخل شهر مغازه‌های «بورک چی» و کافی‌ شاپ‌ها صبحانه‌ی با کیفیتی ارائه می‌کنند. در خارج شهر و ساحل زیبای «ادرمیت» (Edremit) رستوران‌های مخصوص صبحانه وجود دارند و می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای تجربه‌ی یک صبح زیبا با صرف صبحانه‌ای خوب و باکیفیت باشد. لازم به‌ذکر است که ترکیه و شهر وان متنوع‌ترین نوع پنیر را دارند و می‌توانید صبحانه‌ی متنوعی را میل کنید.

ناهار: اگر دوست دارید ناهار سبکی مانند «دونر کباب ترک» بخورید، هزینه‌ی آن به‌طور متوسط برایتان ۱۰ لیر (۱۲ هزار تومان) تمام می‌شود. سراسر شهر وان پر از رستوران‌هایی است که دونر کباب عرضه می‌کنند. اما اگر با دونر سیر نمی‌شوید، می‌توانید از «کباب آدانا»، کوفته، مرغ بریان، کله پاچه، انواع سوپ یا فست فود را امتحان کنید. هزینه‌ی متوسط ناهار ۲۰ لیر (۲۵ هزار تومان) می‌باشد. اما اگر دوست داشتید در خارج از شهر و کنار ساحل غذا میل کنید، ما رستوران‌های «کوفته چی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم که کوفته‌های بسیار خوشمزه‌ی مخصوص ترکیه را سرو می‌کنند. البته برای کسانی که عاشق گوشت و کباب هستند، پیشنهاد ویژه‌ای داریم. در خیابان «جمهوریت» می‌توانید «کباب تنوری بره» به قیمت ۲۲ لیر پیدا کنید که در داخل تنور پخته می‌شود و بسیار لذیذ است. اگر به شهر وان رفتید، حتما از دوغ‌های محلی آن هم امتحان کنید که طعمی به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

شام: برای شام هم می‌توانید به رستوران‌ها و غذاهایی که در قسمت قبلی ذکر شد بروید و از غذاهای لذیذ ترکی بچشید.چطوری به وان ترکیه برویم

وان شهر نسبتا کوچکی است و وسیله‌های حمل و نقل عمومی آن اتوبوس، مینی بوس و تاکسی است که قیمت‌های آن به شرح زیر است:

وان شهر کوچکی است و بیشتر مراکز خرید آن کنار هم قرار گرفته‌اند. اگر قصد دارید برای خرید یا جایی در فاصله‌ی نزدیک بروید، می‌توانید به‌جای گرفتن تاکسی پیاده رفته و از فروشگاه‌هایی که در سراسر خیابان‌های وان وجود دارند، بازدید کنید؛ تمام تاکسی‌های این شهر به‌صورت دربست کار می‌کنند و هر بار که سوار می‌شوید باید ۱۰ لیر بپردازید که معادل ۱۲ هزار تومان است.

می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به غذا از ساندویچ‌های بسیار خوشمزه‌ای میل کنید (در زبان ترکی به آن‌ها «دوروم» می‌گویند) که از مرغ و گوشت درست شده‌اند. قیمت این ساندویچ‌ها بسیار مناسب بوده و کیفیت بسیار خوبی دارد و شما را کامل سیر می‌کند. شما حتی می‌توانید با ۲ لیر این ساندویچ‌ها را تهیه کنید.

ثبت نام در تورهای آژنس‌های مسافرتی باصرفه‌تر از سفر انفرادی است. چون این آژانس‌ها هتل‌ها را گارانتی می‌کنند و هزینه‌ی هتل برای مسافر کمتر می‌شود. هم‌چنین آژانس‌های گردشگری مسافران را بیمه می‌کنند و این خود یکی از مزیت‌های این تورها است. هم‌چنین امروزه با توجه به وضعیت امنیتی ترکیه به‌صورت انفرادی سفر کردن می‌تواند مشکلاتی را برای شما به‌همراه داشته باشد. 

در شهر وان آژانس‌های مسافرتی نیز تورهای آپشنال دارند و می‌توانید با پرداخت هزینه، در این تورها شرکت کرده و از جاهای دیدنی شهر بازدید کنید. اما فقط به دنبال راحتی نبوده و دوست داشتید با هزینه‌ی کمتر، مدت بیشتری را در این مکان‌های دیدنی و تاریخی صرف کنید، خودتان می‌توانید با اتوبوس یا مینی بوس به این مکان‌ها رفته و هرچه‌قدر که دلتان خواست آنجا بمانید. چون تورها در مدت زمان معین شما را به چند جای مختلف می‌برند تا در آن مدت بتوانید همه‌ی جاهای دیدنی شهر را ببینید.

در برخی ایام خاص در شهر وان کنسرت‌های رایگانی برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کرده و سفر فوق العاده‌ای را با هزینه‌ی کمتری تجربه کنید. چنین کنسرت‌هایی در مراکز و میدان‌های اصلی شهر برگزار می‌شود.

وان یکی از شهرهای تاریخی تاریخی ترکیه است و قدمت آن به ۷ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد و در دوران تمدن اورارتویی پایتخت شد و هم‌اکنون نیز نشانه‌هایی از این تمدن دیده می‌شود. این شهر آثار تاریخی و طبیعی بسیار جالب و دیدنی دارد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

قلعه‌ی وان یکی از قلعه‌های تاریخی این شهر است که قدمت آن به ۹ قرن قبل از میلاد می‌رسد. این قلعه بر فراز کوه‌های ساحل شرقی دریاچه‌ی وان و در فاصله‌ی ۵ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است و با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توانید به دامنه‌های این کوه و قلعه برسید. امروزه از این قلعه‌ی باشکوه به جز مخروبه‌ای با ستون‌های عظیم و دیوارهای سر به فلک کشیده چیزی باقی نمانده است. اگر در فصل بهار و تابستان به این قلعه بروید، با طبیعتی بسیار زیبا و شگفت انگیز مواجه می‌شوید که می‌تواند زمینه‌ی زیبایی برای عکس‌هایتان باشد. 

در شهر وان علاوه‌بر این قلعه، قلعه‌های دیگری با نام‌های هوشاب، آغارتی، چاووش تپه، آیانیس، توپراک کاله و انزاف وجود دارد که همگی نشان از تاریخ و تمدن کهن این شهر دارد.

مناسب برای: پیاده‌روی، افراد ماجراجو و دوستدار مکان‌های تاریخی

دریاچه‌ی وان بزرگترین دریاچه‌ی ترکیه است که مردم قدیمی محلی به آن دریا (دنیز) می‌گویند. شاید بتوان گفت دریاچه‌ی وان مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شهر است که به نماد این شهر تبدیل شده است. اگر به شهر رفتید حتما به این دریاچه، ساحل آن و رستوران‌های اطرانش سر بزنید. دریاچه‌ی وان در قسمت غربی شهر قرار دارد و فاصله‌ی آن از شهر (ساحل ادرمیت) حدود ۱۲ کیلومتر است. گفته می‌شود این دریاچه در اثر فعالیت‌های آتشفشانی در سال‌های دور شکل گرفته است. آب دریاچه از جویبارهای کوه‌های اطراف تامین می‌شود. طول آن ۱۲۰ کیلومتر، عرضش ۸۰ کیلومتر است و ۱۷۱ متر عمق دارد؛ اما عمیق‌ترین قسمت دریاچه ۴۵۱ متر است. ساحل وان شنی است و آب شفاف و نمک دار آن برای شنا بسیار مناسب است. 

مناسب برای: افراد آرام، دوستدار دریا و شنا، افراد دنبال آرامش و سکوت

جزیره‌ی آکدامار بزرگ‌ترین جزیره‌ی دریاچه‌ی وان است که طبیعت بسیار زیبایی دارد و شکوفه‌های درخت‌های بادام آن در بهار جزیره را مثل برف سفید می‌کند و عطر شکوفه‌ها در فضا می‌پیچد. کلیسای قدیمی آکدامار که به آن کلیسای صلیب مقدس هم می‌گویند، در مرتفع‌ترین قسمت جزیره و ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان قرار گرفته است. کلیسا با معماری ارمنی «مانوئل» و به‌دستور «گاکیک یکم واسپوراکان» مابین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی ساخته شده است. برای رفتن به این جزیره می‌توانید از اسکله‌ی وان و موتورهای دریایی یا کشتی‌های کوچک مسافربری در عرض ۲۰ دقیقه به جزیره برسید.

در مورد نام این جزیره و کلیسا افسانه‌ای وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد. در این افسانه آمده است که دختری به نام «تامارا» (که یا شاهزاده بود یا دختر کشیش اعظم کلیسا) عاشق پسر روستایی می‌شود و برای این که پسر بتواند خودش را برای دیدن معشوقش به جزیره برساند، هر شب آتشی را در جزیره روشن می‌کرد تا پسر بتواند با شنا کردن خودش را به او برساند. خبر این دیدارها به پدر شاهزاده‌ تامارا می‌رسد و او در یک شب طوفانی آتشی را در قایق روشن کرده و قایق را به امواج دریا می‌سپارد. پسر هم به‌دنبال نور قایق شنا می‌کرد تا این که از توان افتاده و اسیر امواج خروشان دریا می‌شود و از سر ناچاری فریاد می‌زند «آخ آتامارا»؛ به همین علت بعدها این جزیره و کلیسا با این نام شهرت می‌یابد.

مناسب برای: شنا، افراد آرام، عاشقان طبیعت و آثار تاریخی

یکی دیگر از نمادهای شهر وان، گربه‌های سفید این شهر هستند که رنگ چشم‌های آن‌ها به رنگ آبی یا کهربایی است و رنگ چشم برخی از آن‌ها نیز دو رنگ (یکی آبی و یکی کهربایی) است. این گربه‌ها کمیاب هستند و به‌همین علت برای محافظت از نسل آن‌ها در محوطه‌ی دانشگاه از آن‌ها مراقبت می‌شود. هم‌چنین در نزدیکی قلعه‌ی وان، یک نمایشگاه دائمی نقره‌جات قرار دارد و تعدادی از گربه‌ها را در یک مکان نگهداری می‌کنند و می‌توانید از پشت شیشه از این گربه‌ها بازدید کنید.

مناسب برای: دوستداران حیوانات

آبشار مرادیه از دیگر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهر وان است که در ۸۸ کیلومتری این شهر و ۱۰ کیلومتری شهر مرادیه قرار گرفته است. مسافران ایرانی که از مرز بازرگان و مسیر بازرگان- چالدران- وان به شهر وان می‌روند، می‌توانند در مسیر از این آبشار زیبا هم بازدید کنند. عرض آبشار حدود ۷۰ الی ۸۰ و ارتفاع آن ۵ الی ۶ متر است. این آبشار بسیار پرآب بوده و از فاصله‌ی ۵۰ متری آن می‌توانید صدای دلنشین آب را بشنوید. در مقابل آبشار هم چند چایخانه و رستوران وجود دارد که می‌توانید آنجا خستگی در کنید.

شهر وان پر از مراکز خرید بزرگ است و اکثر برندهایی که در آنتالیا و استانبول شعبه دارند، در وان نیز فعال هستند و این شهر برای خرید بسیار مناسب است. اگر کسی قصد دارد برای خرید به ترکیه برود، وان برای او گزینه‌ی مناسبی است چون تمام برندها در این شهرها حضور دارند و هزینه‌ی سفر بسیار کمتر از سفر استانبول یا آنتالیا است. بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر «مرکز خرید وان» (Van AVM) نام دارد که در انتهای خیابان جمهوریت قرار گرفته است. خیابان‌های «جمهوریت» و «کاظم کارا بکیر» بیشترین تعداد فروشگاه‌های لباس، مواد غذایی و لوازم منزل را دارند. AVM مخفف «Alis Veris MerkeziK» است که به معنی «مرکز خرید و فروش» است. در وجب به وجب این شهر می‌توانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که در اکثر روزهای سال اجناس خود را با تخفیف‌های خوب عرضه می‌کنند. مراکز خرید بزرگ این شهر به شما این امکان را می‌دهند که اجناس مورد نیاز خود را، از پوشاک گرفته تا لوازم منزل، از آنجا خریداری کرده و حتی صبحانه، ناهار یا شام خود را آنجا میل کرده و برای کودکانتان نیز شهربازی پیدا کنید. 

همان‌طور که قبلا هم ذکر شد، صبحانه‌های وان بسیار مشهور بوده و تنوع بسیار گسترده‌ای دارد. اگر اهل گردشگری غذا هستید، حتما به وان سفر کنید تا معنای واقعی صبحانه را در این شهر ببینید. از خوراکی‌هایی که در وعده‌ی صبحانه در این شهر سرو می‌شود می‌توان به پنیر، خامه، کره، زیتون، پیده‌ی مشهور وان، جاجیک (نوعی ماست و خیار محلی وان)، پنیر دارای سبزی، مورتوا، کاووت، خامه‌ی ماندا، عسل کاراکوان، املت کاوورما، انواع سوپ‌های محلی، کله پاچه و انواع نان‌هایی اشاره کرد که به‌صورت تازه عرضه می‌شود و طعم اصیل نان‌های آناتولی شرقی را به شما ارائه می‌کند.

مناسب برای: طرفداران گردشگری غذا و افراد خوش خوراک 

غذاهای ترک از لحاظ طعم و کیفیت در جهان شهرت دارند رژیم غذایی مردم این کشور بیشتر بر پایه‌ی غذاهای خمیری و غذاهایی است که با نان سرو می‌شوند و مصرف برنج به‌صورت پلو در این کشور بسیار کم است و اگر برنج بخورند، آن را به‌صورت کته مصرف می‌کنند. نمی‌توان کسی را یافت که از غذاهای ترک خوشش نیاید و به مزاجش خوش نیاید؛ از دسرها، سالادها و پیش غذاهای آن گرفته تا غذای اصلی آن. اینجا به معرفی برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای شهر وان می‌پردازیم:

این کباب یکی از خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ی ترکیه است که در وان هم سرو می‌شود و باب طبع ایرانیان است. این غذا معمولا با گوشت گوسفندی درست می‌شود، به‌ این صورت که با ساطور به قدری خورد می‌شود که تقریبا کمی از گوشت چرخ کرده درشت‌تر است و شبیه کوبیده‌های ایرانی است. کباب آدانا کمی تند است چون به آن فلفل قرمز ترک اضافه می‌کنند.

کوفته‌های ترک کمی متفاوت‌تر از کوفته‌های ایرانی است و در منطقه‌ی آذربایجان غربی و مناطق مرزی چنین کوفته‌هایی می‌پزند که بیشتر به کتلت‌های ما شباهت دارد. گوشت چرخ کرده، جعفری، فلفل و نمک این غذای خوشمزه را تشکیل می‌دهند. رستوران‌های وان کوفته‌های بسیار لذیذ و باکیفیتی عرضه می‌کنند. برخی از رستوران‌های ساحل دریاچه نیز هستند که فقط کوفته سرو می‌کنند.

این غذاها را می‌توان به «پیتزای ترکی» تعبیر کرد که از خمیر نازک درست می‌شود و روی آن را موادی هم‌چون گوشت خرد شده‌ی بسیار ریز، پنیر «کاشار» و سبزیجات پر می‌کنند. این غذاها بسیار لذیذ بوده و قیمت نسبتا مناسبی دارند.

کونفه یکی از دسرهای بسیار خوشمزه‌ی ترک است که هم ساده و هم با بستنی یا خامه‌ی محلی سرو می‌شود. این دسر از رشته‌های کادایف، پنیر بدون نمک و کره تشکیل می‌شود که بعد از پخت روی آن شربت مخصوص می‌ریزند و طعم بسیار لذیذی دارد. این دسر با پودر پسته‌ی فراوان تزیین می‌شود.

در وان بره را درسته داخل تنور می‌گذارند و بعد از پخت به‌همراه نان، فلفل شیرین و گوجه سرو می‌کنند.

بورک به غذاهایی گفته می‌شود که با خمیر نازک یوفکا تهیه می‌شوند. از انواع بورک می‌توان به «سوبورکی»، «کیما بورکی» (بورک گوشت چرخ کرده)، «پاتاتس بورکی» (بورک سیب زمینی)، «اسپاناک بورکی» (بورک اسفناج) و «مرجیمک بورکی» (بورک عدس) اشاره کرد. 

این آش شبیه آش‌های محلی ایران و منطقه‌ی آذربایجان است که از دوغ بسیار غلیظ، سبزی‌های محلی مخصوص این شهر و برنج تشکیل شده است و طعم بسیار لذیذی دارد. 

این غذاها تنها بخشی از تنوع غذایی ترکیه و شهر وان است. 

45,900,000 ریال + 850 یورو

هوایی

8 روز و 7 شب

89,900,000 ریال

هوایی

6 روز و 5 شب

82,400,000 ریال

هوایی

8 روز و 7 شب

1,590 یورو

هوایی

8 روز و 7 شب

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کجارو تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است

تولید و توسعه نرم افزار کجارو توسط شرکت آویژه انجام می‌شود

وان

شنبه، 13 تیر 1394 ساعت 14:43 توسط لست سکند

359793 بار نمایش

اسم شهر وان رو برای اولین بار از یکی از دوستان ارومیه ای مون شنیدم. شهری مرزی که دوستمون خیلی ازش تعریف می کرد ولی خب هیچ وقت مسافرت بهش برای ما جدی نشده بود و برنامه خودمون این بود که هر زمان که برای سفر به ارومیه رفتیم مسافرت یک روزه ای هم به وان داشته باشیم. این مساله همچنان مسکوت باقی مونده بود تا اینکه چند مدت پیش از طرف سایت لست سکند، برای قدردانی از فعالیتم در سایت Iran-View ، به عنوان هدیه مسافرت به وان با یک نفر همراه پیشنهاد شد و بدین ترتیب مقدمات سفر 4 روز و 3 شب ما فراهم شد.

برای رفتن به وان 3 راه وجود داره. یکی مسافرت با وسیله شخصی، دیگری اتوبوس و در آخر قطار. البته شهر وان فرودگاه هم داره ولی این فرودگاه در حال حاضر بین المللی نیست و فقط در بعضی مناسبت های خیلی خاص مثل عید نوروز از ایران پرواز داره، ولی برای استانبول پرواز هست که حدوداً 2 ساعت طول می کشه و هزینه این پرواز هم بستگی به زمانی داره که بلیط رو خریداری می کنین یعنی هر چقدر به زمان پرواز نزدیک تر بشین و تعداد صندلی های فروخته شده کمتر بشه بلیط ها هم گرون تر می شن. مسافرت با قطار به هیچ وجه توصیه نمی شه چرا که به علت بازرسی های متعدد معطلی خیلی زیادی داره که باعث هدر رفتن زمان می شه و خستگی رو دوبرابر می کنه. ضمن اینکه قطار تبریز- وان هم هر هفته فقط یک بار بین این دو شهر رفت و آمد می‌کنه. به همین دلیل بهترین راه برای این سفر استفاده از وسیله نقلیه سواری (اتوبوس یا خودرو شخصی هستش)

سه مرز زمینی برای مسافرت به وان میان ایران و ترکیه وجود دارد:

1- مرز رازی- کاپیکوی

2- مرز سرو- اسندره

3- مرز بازرگان- گورباغ

مرز زمینی رازی کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به وان هست و از لحاظ زمانی از مرز رازی تا وان یک ساعت و نیم راهه. برای رفتن به این مرز باید به شهر تبریز و سپس خوی و از اونجا مرز رازی رفت. فاصله تهران تا تبریز 7 ساعت و از تبریز تا مرز رازی ۳ تا ۳:۳۰ ساعت و از این مرز تا شهر وان (۹۹ کیلومتر) حدود 1:30 ساعت می باشد. یکی از معایب این مرز اینه که محدودیت زمانی داره بدین معنی که از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر باز هست و در حقیقت رفت و آمد از این مرز برای کسانی خوبه که می خوان با وسیله شخصی خودشون برن چون بنزین کمتری مصرف می کنن. البته نباید فراموش کرد که حداقل 2 ساعت قبل از بسته شدن مرز باید اونجا بود.

مرز زمینی سرو (Sero) مثل مرز رازی محدودیت زمانی نداره و همیشه فعاله، به همین دلیل اکثر کسانی که با تور به شهر وان سفر می کنند از این مرز عبور می کنند. دسترسی به این مرز، از طریق شهر ارومیه است. بدین ترتیب که بعد از شهر تبریز به سمت ارومیه و سپس به طرف مرز حرکت می کنید. از تبریز تا ارومیه 3 ساعت، از ارومیه تا مرز سرو (حدود 30 کیلومتر) 30 دقیقه و از مرز سرو تا وان هم (290 کیلومتر) 4 ساعت می باشد. جاده وان از این مرز یه جاده کوهستانی و کمابیش پرپیچ و خم و با توجه به طولانی بودن مسیر، کسانی که حالشون بد می شه حتماً 10 دقیقه قبل از حرکت قرص تهوع سفر رو بخورن.

مرز آخری که برای رفتن به وان وجود دارد مرز بازرگان هست. این مرز هم به علت اینکه یک مرز ترانزیتی است در تمام ساعات شبانه روز فعاله و مرز منظم و مرتبی ست. مرز بازرگان از تبریز 290 کیلومتر فاصله داره و حدود 4 ساعت زمان می بره، جاده ش هم نسبتاً مناسبه. بعد از وارد شدن به ترکیه مسافت تا شهر وان حدود 200 کیلومتر و 3:30 می باشد.

مسافرانی که می خوان با خودرو شخصی خودشون وارد ترکیه بشن باید مبلغ 600 هزار تومن هزینه کاپورتاژ کردن پلاک و 70 هزار تومن هم برای بیمه ماشین بپردازند. علاوه بر اینکه گواهینامه راننده هم باید بین المللی شده باشه. هزینه بنزین هم توی ترکیه برای هر لیتر بنزین 5 لیره. البته به نظر من این کار برای کسانی که می خوان یک یا دو بار در طول سال به وان سفر کنند اصلا صرفه اقتصادی نداره. با توجه به این که هزینه ها هم توی شهر وان بسیار پایینه و مراکز خرید و هتل ها در یک مکان خاص و نزدیک به هم قرار دارن که دسترسی بهشون نیازی به داشتن ماشین نداره، بردنش خیلی به کار کسی نمیاد مگه اینکه یه نفر قصد داشته باشه به طور مرتب توی این مسیر رفت و آمد داشته باشه.

اما کسانی که تصمیم دارن فقط تا مرز با ماشین شخصی شون برن می تونن قبل از مرز وسیله نقلیه شخصی شون رو توی پارکینگ های رو باز با هزینه کمی پارک کنن و بعد از گذشتن از مرز با دلموش (ون) با هزینه ای حدود 20-25 لیر تا میدون اصلی و مهم وان برن. کسانی هم که قصد دارند از تهران بدون وسیله شخصی برن می تونن با پرداخت هزینه 50 هزار تومن با اتوبوس های VIP تا شهر خوی برن و از اونجا هم با مبلغ 50 هزار تومن به شهر وان برن.

جمع بندی زمانی :

تهران تا تبریز : 7 ساعت * تهران تا ارومیه : 9:30-10 ساعت * تبریز تا ارومیه : 2:30- 3 ساعت

تبریز تا مرز رازی : 3-3:30 ساعت * ارومیه تا مرز سرو : 30 دقیقه * تبریز تا مرز بازرگان : 4 ساعت

مرز رازی تا شهر وان : 1- 1:30 ساعت * مرز سرو تا شهر وان : 4 ساعت * مرز بازرگان تا شهر وان : 3:30 ساعتهزینه های رفت و آمد :

شهر وان تا مرز رازی : 20 لیر * شهر وان تا مرز سرو: 35 لیر * شهر وان تا شهر خوی: 30 لیر

سفر ما روز دوشنبه 94/3/11 شروع شد و از اونجائی که این سفر اولین سفر گروهی ما حساب می شد بنابراین برنامه ریزی زمانی ما به عهده تور بود. ساعت حرکت، 6 بعدازظهر از جلوی فروشگاه رفاه (پایانه اتوبوس رانی غرب- آزادی) در تهران بود. ما ساعت 5:20 دقیقه خودمون رو به مکان مورد نظر رسوندیم و در نهایت ساعت 6:40 دقیقه حرکت کردیم. مرزی که قرار بود ازش عبور کنیم مرز سرو بود.

طبق روال همه سفرها سعی کردم که قبل از مسافرت به وان تا حد ممکن اطلاعات لازم رو درباره دیدنی های شهر جمع آوری کنم ولی متاسفانه اطلاعات موجود در اینترنت بسیار ناچیز بود و جوابگوی نیاز ما نبود. بنابراین تمام تلاش من در تهیه این سفرنامه این بوده که بتونم تا حد امکان مسیرها و اماکن دیدنی این شهر رو معرفی کنم.

ساعت 7 صبح به مرز رسیدیم. در حقیقت به علت ترافیکی که در کرج باهاش مواجه شدیم و زمانی که صرف خوردن شام و ادای نماز شد به جای 10 ساعت 12 ساعته به مرز رسیدیم. قبل از رسیدن به مرز هم فقط یک ایستگاه بازرسی از طرف ایران داشتیم. (مرزهای دیگه رو دقیقاً نمی دونم چندتا ایستگاه بازرسی داره).

یکی از کارهای مهمی که قبل از سفر باید انجام داد پرداخت عوارض های مربوط به سفر هست که برای سفر زمینی 25 هزار تومن عوارض دارایی باید پرداخت بشه ولی در مورد عوارض شهرداری، بعضی مرزها هزینه هاشون با هم فرق داره. هزینه عوارض شهرداری برای مرز سرو 2 هزار تومن هست.

پس از رسیدن به مرز، یکساعت زمان هم صرف کنترل پاسپورت ها و اجازه ورود به ترکیه شد. یه موردی که خیلی مهمه و جا داره همینجا بیان کنم اینه که جلوی هر گیشه ای که هستین مهر مربوطه ای که توی پاسپورتتون زده می شه رو حتماً کنترل کنین. یکی از همسفرهای ما موقع ورود به ترکیه براش اشتباهی مهر خروج زده بودن که موقع برگشت حسابی دردسرساز شده بود، پس فراموش نکنین همون لحظه جلوی گیشه مهر زده شده رو کنترل کنین. بعد از گذشتن از نقطه صفر مرزی وارد خاک ترکیه شدیم و ساعت هامون رو 1:30 عقب کشیدیم و سوار اتوبوسی که منتظرمون بود شدیم و به سمت وان حرکت کردیم.


چطوری به وان ترکیه برویم


مسیر شهر وان از مرز سرو


میدان بشیول


میدان بشیول و خیابان های جمهوریت و کاظم کارابکیر

پس از تحویل اتاق ها برای خوردن ناهار رفتیم. خوراک های وان وعده های غذایی بسیار لذیذ، مقوی و حجیم هستن که قیمت بسیار پایینی دارن و به نظر من کیفیت غذاهای وان از استانبول هم بهتر بود چرا که گوشت دام وان به خاطر استفاده از چراگاه های طبیعی بدون شک لذیذتره. یکی از عاداتی که مردم وان داشتن این بود که بعد از تموم شدن غذا یه محلولی به نام کلونیا روی دست مشتری ها می ریختن. این محلول شفاف رنگ خاصیت ضدعفونی داره و توی بیشتر رستوران های این شهر استفاده می شه. پس از صرف ناهار تصمیم گرفتیم برای آشنایی بیشتر با شهر کمی توی کوچه پس کوچه ها و مرکز شهر قدم بزنیم.




یکی از نکاتی که خیلی توجه منو تو شهر وان به خودش جلب کرد استفاده از سلول های خورشیدی جهت استفاده از گرما و انرژی خورشید بود. البته این سلول ها توی خود شهر وان خیلی زیاد نبود ولی روزهای بعد که به سمت دریاچه و اسکله و … می رفتیم رو سقف همه خونه ها چندین سلول خورشیدی وجود داشت. یک مورد دیگه که پیش اومد و باعث شد دقت بیشتری به خرج بدم ساختار شهری وان بود. توی تور ما یه دخترخانوم زیبایی بود که متاسفانه به خاطر مشکلی که داشت مجبور بود از ولیچیر استفاده کنه و من هر بار که این خانوم رو می دیدم با خودم فکر می کردم چه سختی و ناراحتی رو تحمل می کنه ولی یه بار که باهامون صحبت می کرد به یه نکته خیلی جالبی اشاره کرد و گفت تو شهر برای افرادی که دچار مشکلات حرکتی هستند معابر مخصوص درست کردن! و این خانوم بدون کوچکترین اذیتی حسابی شهر رو گشته. بعد از حرف این دوست خوبمون دقت که کردیم متوجه شدیم واقعاً چه دقتی روی ساختار شهری داشتن. اونم برای شهری که هنوز خیلی توریستی و معروف نشده در حالیکه تو ایران من تو هیچ کدوم از شهرها همچین موردی رو تا حالا ندیده بودم.

در کنار همه این امکانات یکی از معایبی که شهر وان داره اینه که خیابون ها و کوچه ها تابلو درست و حسابی ندارن و ممکنه دچار سردرگمی بشین. البته با یکم گشتن تو شهر و از اونجایی که قسمت تفریحی و خرید شهر زیاد وسیع نیست همه مکان ها رو می تونین شناسایی کنین.

بعد از کمی گشتن برای صرف نوشیدنی رفتیم کافی شاپ. یکی از خوردنی های دلچسب ترکیه، باقلواست. باقلواهای ترکیه، شیرینی بسیار مناسبی دارن و اصلاً دل رو نمی زنه و برای ما خیلی جالب بود که این باقلواها که مشخصاً قبلاً پخته شدن چطور بعد از گرم شدن دوباره، همچنان ترد و شکننده ست.


بعد از کافی شاپ، به خاطر اینکه به علت طولانی بودن راه حسابی خسته بودیم به هتل برگشتیم تا استراحت کافی داشته باشیم و فردا بتونیم خیلی بهتر و سرحال تر برای گشت و گذار بریم.

صبح روز بعد با دوستانمون که توی تور آشنا شده بودیم میدان بشیول قرار گذاشته بودیم. برنامه مون بازدید از جزیره و کلیسای آختامار بود. اولین مشکلی که ما باهاش مواجه شدیم نبودن نقشه شهر بود. هیچ نقشه ای از شهر رو از هتل و یا هیچ جای دیگه نمی شد تهیه کرد. دومین مشکل همونطور که گفتم این بود که مردم وان به هیچ وجه انگلیسی بلد نیستن و نداشتن تابلوی درست و حسابی برای خیابان و کوچه ها هم مزید علت شد تا ما مبلغی رو به خاطر اشتباهات لفظی که پیش میومد متضرر بشیم. درسته مبلغ ناچیز بود، چون هزینه های رفت و آمد تو وان خیلی پایینه ولی باعث از بین رفتن زمان مناسب برای بازدید می شد.

دفعه اول به اشتباه توی خیابون Ferit Melen سوار دلموش های آبی شدیم که به اسکله می رن. توی شهر وان 2 تا اسکله وجود داره. اسکله ای که ما اول رفتیم در حقیقت فقط اسکله تفریحی و مخصوص شنا بود، کنار این اسکله یه شهربازی کوچیک هم قرار داشت. یه مساله که باید یادآور بشم اینه که کلاً وان با توجه به مذهبی بودنش در حال حاضر برای شنا خیلی مناسب نیست و این مساله خیلی جانیفتاده و اگه کسی بخواد برای شنا به اسکله بره بهتره که حتما گروهی باشه. زمان رسیدن به این اسکله خیلی کوتاه و حدود 15-20 دقیقه ست و کرایه دلموش ها هم نفری 5/1 لیر. توی این اسکله کشتی هایی بودن که با نفری 5 لیر به مدت نیم ساعت روی دریاچه گشت می زدن. کاربری این اسکله فقط تفریحی بود و در حقیقت برای رفتن به جزیره راهی نداشت.

برای اصلاح اشتباهمون و رفتن به جزیره مجدد به میدون بشیول برگشتیم تا این بار مسیر درست و اصلی رو پیدا کنیم. برای رفتن به جزیره آختامار (Aktamar) باید وارد خیابون Defterdarlik شد (برای راهنمایی بیشتر یه هتل تو این خیابون هست به اسم Hotel Royal Milano).


انتهای این خیابون مثل پایانه های اتوبوسرانی می مونه و کلی دلموش و تاکسی داره. این ماشین ها مکان های مختلفی می برن.


اونجا باید سوار دلموش های زرد رنگی که اسم گاواش (Gavas) داره، شد. هزینه یه مسیر این دلموش ها نفری 7 لیره و مدت زمان رسیدن به دریاچه هم 1 ساعت طول می کشه. درسته که مسیر طولانیه ولی به زیباییش می ارزه. این دلموش ها توی مسیر جاهای مختلف می ایستن ولی اسکله دریاچه آخرین ایستگاه این دلموش ها هست. عجله نکنین و صبر کنین تا شما رو به ایستگاه آخر برسونن. بعد از رسیدن به اسکله، کشتی هایی که هزینه رفت و برگشتشون 15 لیره به سمت جزیره حرکت می کنن و زمان رسیدن به جزیره هم 20 دقیقه ست.


اسکله دریاچه

دریاچه وان بزرگترین دریاچه ترکیه ست و آبش تمیز و خوش رنگه، مسیر هم بسیار زیبا و سرسبزه و آرامش فوق العاده ای داره.






جزیره از دور

بعد از رسیدن به جزیره آکتامار 1 ساعت زمان برای گشتن داشتیم به همین خاطر به سرعت بلیط کلیسا رو که نفری 5 لیر بود تهیه و به سمت بالای جزیره که کلیسا قرار داشت حرکت کردیم. معمار این کلیسا، کشیش معروف و هنرمندی به نام «مانوئل» بوده که در دوران پادشاهی اسپوراکان، به دستور شاه گاغیک ارمنی، کلیسا رو بین سال‌ های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی می سازه. در مورد دلیل نامگذاری کلیسا داستان های مختلفی داره ولی معروف ترین داستانش اینه که دختری بنام تامارا (شاهزاده تامارا یا دختر کشیش اعظم کلیسا) دل به پسری روستایی می بنده و برای اینکه این پسر بتونه خودش را با شنا به جزیره برسونه، هر شب آتیشی در جزیره روشن می کرده. خبر این دیدارهای شبانه به پدر شاهزاده تامارا می رسه و اون هم در یک شب طوفان) آتیشی در قایقی روشن می کنه و قایق را به امواج دریاچه می سپاره، پسر که بدنبال نور قایق شنا می کرده، خسته و در دریا غرق می شه و لحظات آخر که اسیر امواج بوده از سر ناچاری اسم دختر رو (تامارا) فریاد میزده و همین اسم بعدها برای نام جزیره و کلیسای موجود در آن استفاده شده. منظره دریاچه از بالا بسیار زیبا، بی نظیر و باشکوه بود.





نمای داخلی کلیسا

بعد از گشت زنی تو جزیره برای صرف ناهار به اسکله برگشتیم چون تو جزیره رستوران وجود نداره و فقط کافی شاپ هست. بعد از رسیدن به اسکله دریاچه، ناهار دریایی مون رو توی رستوران بزرگی که اونجا بود خوردیم و بعدش هم یکی از گارسون های رستوران به یکی از راننده دلموش ها زنگ زد و اومدن دنبالمون و برگشتیم میدان بشیول. بعد از رسیدن به شهر رفتیم هتل و کمی استراحت کردیم و دوباره رفتیم کافی شاپ و بعد از اون هم از اونجایی که اشتهای همسر با خوردن شیرینی باز شده بود برای شام رفتیم شعبه King Burger که تقاطع جمهوریت و کاظم کارابکیر بود.

روز سوم بعد از خوردن صبحانه تصمیم گرفتیم قبل از هر کاری بریم خرید. برای این منظور به سراغ مارک های معروف ترک رفتیم. یکی از جاذبه های مهم شهر وان، خرید از مارک های معتبر ترکه و بدون اغراق باید بگم نصف بیشتر کسانی که اومده بودن وان برای خرید کردن بود، چرا که هزینه سفر به این شهر بسیار ناچیزه و بیشتر فروشگاه هایی که توی استانبوله اینجا هم هستن، البته نباید فراموش کرد که طبیعتاً تنوع محصولات به پای فروشگاه های استانبول نمی رسه ولی کاملاً رضایت خریدار رو جلب می کنه. از اونجایی که قبلاً از دو مارک LC Walkiki و Defacto خرید کرده بودیم و از هر دو راضی بودیم این بار هم به سراغ همون دو مارک رفتیم و وقت خودمون رو توی فروشگاه های مختلف هدر ندادیم. فروشگاه LC Walkiki توی خیابون جمهوریت قرار داشت (از میدون بشیول که وارد خیابون می شین پس از 100 متر- سمت چپ) و فروشگاه Defacto توی خیابون کاظم کارابکیر (از جمهوریت که وارد بلوار می شین بعد از 300 متر- سمت چپ). البته تنوع فروشگاه ها خوبه و مارک های MAVI و معروف دیگه هم بودن ولی خب تخفیف نداشتن و قیمتشون بالا بود. خرید ما به خاطر شلوغی بیش از حد فروشگاه ها و صندوق ها تا ظهر طول کشید. یکی از نکته های مهمی که توی این سفر باید به خاطر داشته باشین اینه که سقف خرید، برای مرزهای زمینی 300 دلاره. پس حواستون باشه که زیاد از حد خرید نکنید چرا که توی پاسپورتتون مهری می خوره که شما رو معاف از خرید می کنه و شما 6 ماه تا یکسال اگه مسافرتی داشته باشین نمی تونین خریدی کنین. یه نکته دیگه اینه که در بردن چمدون صرفه جویی نکنین. بردن 2 تا چمدون کوچیک برای 2 نفر بهتر از یه چمدون بزرگه. اینجوری خریدهاتون هم کمتر به چشم میاد. توی پاسپورت یکی از همسفرهای ما این مهر خورد و هر چی گفت ما دو نفر هستیم و چمدونمون به خاطر این مساله انقدر بزرگ به چشم میاد فایده ای نداشت. مارک و قیمت لباس هایی هم که می خرید رو جدا کنین و بعد لباس هاتون رو توی چمدون بچنین تا توی مرز نتونن هیچ جوره اذیت کنن. نایلون های اضافی رو هم با خودتون نبرین ایران.

ظهر بعد از خوردن ناهار برای رفتن به قلعه وان و خونه گربه ها آماده شدیم.

در سال 1999 نسل گربه های وان رو به انقراض بود و حدود 90 گربه از این نژاد باقیمانده بود، به همین دلیل دولت ترکیه برای نگهداری و ازدیاد نسل اونها مرکزی تاسیس کرد که به خانه ی گربه وان (Van Kedisi Evi) مشهوره و نزدیک دانشگاه یوزینجی ایل شهر وان هست و کلا مسیر رفتنش با مسیر قلعه وان متفاوته. نژاد کمیاب گربه های شهر وان اغلب سفید و پشمالو هستن و علت معروف بودنش متفاوت بودن رنگ چشم هاشونه، رنگ یکی از چشمهای این گربه ها آبی و چشم دیگه ش کهربایی. در مورد این گربه ها گفته می شه که بر خلاف سایر همنوعان خود که از خیس شدن فراری هستند، بسیار به آب و آبتنی علاقمندند، بیرون از شهر وان می میرند و حتما باید موش شکار کنه و اینکه گربه ی وان تنها جفتی از گربه ها بوده که حضرت نوح اون ها رو سوار کشتی خود کرده.


از اونجایی که خونه گربه های شهر وان دور از قلعه بود و اگه می رفتیم بازدید از قلعه رو از دست می دادیم و در عین حال هم می خواستیم نژاد گربه ها رو ببینیم تصمیم گرفتیم از خونه گربه های کوچیکتری که نزدیک قلعه بود بازدید کنیم. برای رفتن به قلعه باید به خیابون کاظم کارابیکیر رفت و سپس تا جلوی هتل آکدامار برین. جلوی هتل سوار دلموش های زردرنگی که روش نوشته کاله (Kale) بشین و با نفری 5/1 لیر برین قلعه. قبل از رسیدن به قلعه، کارگاه نقره فروشی هست که کنارش یه خونه گربه ها داره و این کارگاه تا ورودی قلعه حدود 30-40 دقیقه پیاده فاصله داره، البته از اونجایی که ما با پیاده روی مشکل نداشتیم جلوی همون کارگاه پیاده شدیم و بعد از دیدن گربه ها و بازدید از کارگاه نقره فروشی که قیمت های مناسبی هم داشت به سمت قلعه وان حرکت کردیم.




نمای خونه گربه های کنار کارگاه نقره فروشی

چطوری به وان ترکیه برویم



نمای بیرونی کارگاه نقره فروشی



داخل نقره فروشی


مساله جالبی که هم توی استانبول و هم توی وان باهاش روبرو شدیم این بود که تخمین ترک ها از زمان با ما خیلی فرق داشت. ما همون اول مسیر پرسیدیم تا قلعه چقدر راهه همه می گفتن 5 دقیقه. البته نه اینکه بخوان دروغ بگن ولی چون خودشون خیلی تند راه می رن و زیاد پیاده روی می کنن همه شون می گن 5 دقیقه! پس حواستون باشه توی ترکیه زیاد به این موضوع اعتماد نکنین.



مسیر پیاده خونه گربه ها تا قلعه


بعد از مدتی پیاده روی به قلعه وان رسیدیم.

بیرون قلعه محوطه سبزی بود برای استراحت که کافی شاپ و رستوران داشت تا کسانی که نمی خوان برای دیدن قلعه بالا برن همونجا بمونن. ورودی این قلعه هم نفری 5 لیر بود.



ورودی مجموعه قلعه


قلعه وان بقایای یه قلعه بسیار قدیمی و با شکوه هست و چشم انداز خیلی خوبی به کل شهر داره.


اهالی شهر وان این قلعه را در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته ‌اند و اقوام مختلفی از جمله ارمنی‌ها، رومی‌ها، عرب‌ها، مادها، هخامنشی‌ها، ساسانی‌ها و … ازش استفاده کردن و گفته می شه که خیلی قبل تر مردم شهر وان که اون زمان جمعیتشون در حدود 2000 نفر بوده توی این قلعه زندگی می کرده اند و به مرور شهر گسترش پیدا کرده.





بر فراز شهر وان



بعد از بازدید از قلعه و پایین اومدن و کمی استراحت که 2 ساعتی طول کشید برای برگشت یه ون اجاره کردیم و با نفری 5 لیر به میدون بشیول رسیدیم. کمی تو هتل استراحت کردیم و ساعت 7 شب مجدد رفتیم کافی شاپ. این بار به سراغ سیمیت سرای (Simit Saray) رفتیم. سیمیت سرای مجموعه کافی شاپ های مدرن و متفاوتی هستن که در سرتاسر استانبول شعبه دارن و یکبار استفاده رو با اینکه قیمت کمی بالاتری نسبت به بقیه دارن، پیشنهاد می کنم. بعد از کافی شاپ هم طبق قرار قبلی با دوستامون رفتیم رستوران و شام خوردیم و به هتل برگشتیم.

روز آخر بعد از خوردن صبحونه از اونجایی که قرار بود ساعت 11 به سمت تهران حرکت کنیم بلافاصله مشغول جمع کردن وسایل و چمدون ها شدیم و اتاق رو ساعت 9 تحویل دادیم و برای آخرین بار توی شهر یه گشتی زدیم و کمی خرید کردیم و در نهایت ساعت 12:40 به سمت مرز راه افتادیم.

نتیجه گیری و توصیه ها : سعی کنید خریدهاتون رو برای روزهای آخر نزارین. هر زمانی که جنسی رو دیدین و پسندیدین خرید بکنین چرا که ممکنه روزهای بعد جنس مورد نظرتون دیگه نباشه و هم اینکه حسابی شلوغ بشه و اضطراب از دست رفتن زمان باعث پیش اومدن اشتباه در خرید کردن بشه، مخصوصاً اگه تو تعطیلات سفر کردین.
یه شیرینی فروشی مخصوصی به اسم بورک کنار فروشگاه ال سی واکی کی هستش که شیرینی هاش بسیار لذیذه. خوردنش فراموش نشه.
برای رفتن به جزیره استفاده از کرم ضد آفتاب رو فراموش نکنین. صورت، دست ها و گردن نقاطی هستن که خیلی سریع می سوزن.


نویسنده : سمانه زارعی

50548

71

5 خرداد 97 ساعت 09:00

ارمنستان

ایروان

ترکیه

وان

گرجستان

تفلیس

36372

104

22 اردیبهشت 97 ساعت 00:00

فتحیه

اولودنیز

وان

مارماریس

چشمه

آلاچاتی

آنتالیا

کاپادوکیا

قونیه

استانبول

33476

90

19 آذر 96 ساعت 15:00

ایروان

ترابزون

ارزروم

وان

تفلیس

باتومی

82349

82

30 آبان 96 ساعت 09:00

وان

پنجشنبه، 20 دی 97 ساعت 14:40

ازسفرنامه زیبایتان بی نهایت سپاسگذارم

سه شنبه، 17 مهر 97 ساعت 09:37

سلام
خیلی خیلی ممنون از این گزارش سفرتون خانم زارعی .واقعا دمتون گرم.

شنبه، 21 مهر 97 ساعت 09:57

از نظر لطف شما بی پایان سپاسگزارم.

جمعه، 13 مهر 97 ساعت 12:42

سلام لطفا جان عزیزاتون ابروی ایرانی ها را نبرید وان یک روستا بوده حالا تو سایه ایرانی ها شهر شده. پس جوری رفتار نکنید یا لباس نپوشید که انگار تو اروپا هستید. اینها نمی دونید چی در مورد ماها میگن. من چون زیاد از این شهر رد میشم می دونم. پس یادتون نره اینجا شهری هست که خود ترکیه ای ها عار دارن بیان. پس ارزش خودمونو حفظ کنیم.

پنجشنبه، 22 شهریور 97 ساعت 19:47

سلام
هتل مريت شاه ماران چطوره؟
تو ساحل و استخر هتل وضعيت شناي خانوما چطوره؟؟
ميشه مايو پوشيد؟ آخه شنيدم شهر مذهبيه.

سه شنبه، 23 مرداد 97 ساعت 01:48

سلام دوستان وضعیت حجاب چطوره تو شهر وان؟

دوشنبه، 19 شهریور 97 ساعت 11:16

خود مردم وان تقریبا محجبه هستن ولی در کل هرکی هر چی دوس داره میتونه بپوشه کسی به کسی کاری نداره

شنبه، 20 مرداد 97 ساعت 11:03

سلام ميخوام براي خريد و تفريح به وان برم،ايا ارزش داره ميشه چيزي پيدا كرد؟؟قيمتا چطوره؟؟

چهارشنبه، 10 مرداد 97 ساعت 18:13

سلام,
ممنون از راهنمایی هاتون ولی دقیق نیست,فاصله تبریز به ارومیه ۱۳۵ کیلومتر هست که حدود یک ساعت و نیم طول میکشه,و فاصله مرز سرو از ارومیه ۵۵ کیلومتر هست که حدود ۴۵ دقیقه زمان میبره.اینم بگم به عنوان یک ارومیه ای مینویسم,تا دوستان دقیق تر اطلاع پیدا کنن

جمعه، 15 تیر 97 ساعت 20:19

تمام خروجی ها شده229برای بار اول.اصلا نمیصرفه بخوای220بدی بری وان.بنظرمن استانبول بهتره.وان تا وقتی خوب بود که25تومن خروجی بود.البته نظر من اینه

سه شنبه، 8 خرداد 97 ساعت 12:48

سلام
با تشکر از توضیحاتتون
در مورد عوارض خروج اطلاعاتی دارین؟
چون تقریبا همه نوشتن 25000 تومان ولی من سوال کردم گفتن زمینی هم شده 220 هزار تومان
اگه میدونین ذاهنماییم کنین
من در تعطیلات خرداد می خوام برم

دوشنبه، 19 شهریور 97 ساعت 11:18

عوارض خروج از کشور چه زمینی چه هوایی برای بار اول 220 بار دوم330 و بار سوم به بعد 440 هزار تومان باید پرداخت کنی

دوشنبه، 3 اردیبهشت 97 ساعت 10:45

سلام..بر پویان عزیز بسیار عالی توضیح میدی…خیلی خیلی ممنون از زحماتی که میکشی و وقت میزاری..هوا اردیبهش و خرداد وان چطوره…دما حداقل و حد اکثرش چنده؟؟؟

سه شنبه، 14 فروردین 97 ساعت 12:06

با سلام. من نوروز 97 به شهر وان سفر کردم. بسیار شهر خوب و دیدنی بود. از لحاظ خرید و خوراک بسیار ارزان بود. ولی در عید به علت شلوغی زیاد زود جنس ها تمام میشد. هزینه برگشت از وان تا مرز 15 لیر و از مرز تا تبریز نفری 40 هزار تومان بود. هتل گراند 4 ستاره و عالی بود. در بهترین نقطه شهر وان بود.در عید هوا سرد بود و باران میبارید

چهارشنبه، 5 اردیبهشت 97 ساعت 12:41

لطفا در مورد هزینه اقامت در هتل هارو هم بفرمایید.ممنون میشم

شنبه، 26 اسفند 96 ساعت 13:44

سلام ببخشید هتل شاهین در کدام منطقه شهر وان هست؟
و ایا به مرکز شهر نزدیک است؟
ممنون میشم زود اطلاع رسانی بفرمایید

جمعه، 25 اسفند 96 ساعت 13:28

سلام ببخشید من میتونم تو هتل انتیرنت داشنه باشم؟

چهارشنبه، 2 اسفند 96 ساعت 04:15

سلام ممنون ازراهنماییتون خواستم عرض کنم من یه نوزاد هفت ماهه دارم میخوام نوروز باماشین خودمون ازتهران بریم وان فقط خیلی نگران اب وهوا هستم خواستم راهنمایی بفرمایین

شنبه، 5 اسفند 96 ساعت 22:46

سلام
تو نوروز هواش کمی خنک هست مانند شهرهای تبریز و اردبیل،احتمال خیلی زیاد مرز خیلی شلوغ میشه من توصیه میکنم بعد از تعطیلات سفر کنید چون باید تو مرز ساعتها انتظار بکشید البته اگه رفتید حتما لباس گرم بردارید و پیشتون خوراکی داشته باشید

پنجشنبه، 14 دی 96 ساعت 05:50

سلام
خیلی ممنون از اطلاعاتتون
بسیار عالی و کامل بود
یه سوالی که دارم اینه که هزینه ای که برای تور دادین، چقدر بود؟!

پنجشنبه، 16 آذر 96 ساعت 19:28

دوست عزیز می خواستم بدونم برای من در حال حاضر بعد سفر خیلی مهم نیست و فقط قصد خرید دارم با هزینه ی کم میخوام ببینم آیا اجناسی که در استانبول هست در وان هم هست؟

پنجشنبه، 2 آذر 96 ساعت 21:33

سلام ممنون از مطالب خوبتون.فقط یه سوال مهم من برا و لباس عروس میخوام برم رو لباسمم خیلی حساسم وان و استانبول از این نظر با هم فرق دارن؟قبمت هاش چطوره؟

یکشنبه، 5 آذر 96 ساعت 20:00

سلام کلا فکر رو تو وان نکنید سیستم اونا خیلی با ما فرق میکنه بیشتر لباسهای مجلسیشون شبیه لباس های کردی ماست بیشتر لباس های عمومی و اسپرتش خوبه و نهایتا لباس های ساده میهمانی

جمعه، 5 آبان 96 ساعت 18:49

نه متاسفانه سیم کارت و گوشی های ایران کار نمیکنه ولی اینترنت وای فای تو همه هتلها وجود داره

دوشنبه، 22 آبان 96 ساعت 09:41

سيم كارت ايران كار ميكنه ولي هزينش خيلي زياد ميشه
بهتره از اينترنت هتل استفاده كنين و يا سيم كارت اعتباري بگيرين

جمعه، 5 آبان 96 ساعت 18:46

سلام تبریز پرواز زیاد داره فاصله تبریز با مقایسه با ارومیه نیم ساعت بیشتره تا شهر خوی

پنجشنبه، 4 آبان 96 ساعت 22:28

سلام.دوستان تو شهر وان برندهای معروف غذایی و پوشاک مثل کی اف سی و مک دونالد یا زارا و برشکا شعبه دارند؟

یکشنبه، 5 آذر 96 ساعت 20:03

زارا و برشکا هست اما کی اف سی .و مکدونالد نداره اما برگر کینگ داره

چهارشنبه، 26 مهر 96 ساعت 01:58

سلام،ممنون بابت نوشته هاي قشنگنتون،من خودم اونجا رفتم،واقعا بدون نقص بوذ

دوشنبه، 10 مهر 96 ساعت 08:22

با سلام.خیلی عالی بود.فقط یک سوال من وهمسرم از مشهد میخوایم با پرواز بریم نزدیک مرز وزمینی رد بشیم به نظر شما ارومیه بریم یا تبریز

شنبه، 8 مهر 96 ساعت 20:51

خیلی متشکر از قلم زیبا تون .. یه سوال شما برای موبایل و اینترنت همراه از سیم کارت ایرانی استفاده می کردید یا از همونجا سیم کارت تهیه کردید .. لطفا اگه اطلاعاتی دارید باذکر هزینه ها بگید . متشکر

دوشنبه، 20 شهریور 96 ساعت 08:32

عالی بود.. خدا خیرتون بده…

جمعه، 17 شهریور 96 ساعت 18:56

سلام و خداقوت
بي تعارف دست نوشته ها شما خوب و دقيق بود. در يك نگاه مي شه گفت نقش آژانس هاي گردشگري را ياد آور مي شد.
اما شنيدم بازارچه هاي مناسبي هم وجود داره، به نظرم اگر كمي در اين باره نيز معرفي و راهنمايي بشه، با آرامش بهتري سفرها انجام خواهد شد.
با سپاس

جمعه، 17 شهریور 96 ساعت 06:08

خيلي عالي مفيد وبدرد خور بود

سه شنبه، 14 شهریور 96 ساعت 12:38

سلام سفرنامه وان عالی بود. کلا همه چیز رو توضیح دادین .
فقط یک سوال هزینه های هتل اگه خودمون بریم و رستوران ها چقدر هست

دوشنبه، 13 شهریور 96 ساعت 14:34

بسیار عالی

دوشنبه، 30 مرداد 96 ساعت 14:35

بسیار عالی بود سپاس

سه شنبه، 24 مرداد 96 ساعت 17:20

سمانه بانو تشکر از مطلبتون خیلی جامع و مفید بود داود از هشتکرد کرج

دوشنبه، 23 مرداد 96 ساعت 23:11

سلام دوستان ،میخواستم بدونم میشه از شهر وان تا استانبول رو با اتوبوس رفت ،واگه میشه از چه شهرهایی رد میشه؟

یکشنبه، 15 مرداد 96 ساعت 00:08

سلام سمانه جان مطالب خیلی خوب بود ممنون مسلم ا، اهواز

شنبه، 31 تیر 96 ساعت 14:17

مرز رازی خوی هم کوتاهتر و امن تر و هم زیبایی های کنار جاده مثل رود و بزرگترین پل خاورمیانه و هم دیگر جاذبه ها رو داره.مطمعن باشید بهترین گزینه مرز رازی خوی هستش

شنبه، 31 تیر 96 ساعت 12:25

سلام سركار خانم زارعي ممنون از سفرنامه خوب شما و اطلاعات كامل شما يك سوال داشتم در مورد سقف خريد در سفر هاي زميني فرموديد كه 300 دلار است در صورتي كه به تازگي يكي از بستگان به شهر وان سفر داشته و خيلي بيشتر از 300 دلار خريد داشته اند لطفا در اين مورد توضيح بديد ممنون ميشم؟؟؟؟

یکشنبه، 25 تیر 96 ساعت 09:46

واقعه ازتون ممنونم خیلی جالب بود خیلی کار خوبی کردیم و لطف بزرگیه

جمعه، 16 تیر 96 ساعت 17:29

من دارم ميرم واسه زندگي در شهر وان دنبال كار ميگردم كسي هست ك سراغ داشته باشه؟وضعيت كار چجوريه ؟

یکشنبه، 4 تیر 96 ساعت 06:30

بسیار عالی

یکشنبه، 4 تیر 96 ساعت 06:28

خیلی خیلی ممنون کامل وبسیار جذاب من استانبول و ترابزون وریضی وارزوروم وانتالیارفتم نه اینکه بگم وان جالب نیست نه ولی برای کسی که میخواد اولین بار بره ترکیه مناسب نیست وهدفتتون روباید مشخص کنین که اگر برای خرید میرید تقریبا همه شهرهای ترکیه همه مارک هارو دارن که اکثرا توی تمام اعیاد وروزهای خاص مثل عید فطر عید قربان وجالبه بدونید حتی عید نوروز ماهمه مارکها اف میخورن به نظر من شهرانتالیا برای اولین انتخاب مناسب تره چون تو تمام فصل سال هوای مدیترانه ای داره بقیه شهرها در نوروز اصلا هوای مناسبی ندارن وخیلی سردهستن.

چهارشنبه، 31 خرداد 96 ساعت 17:36

سلام و عرض ادب
مرز سرو امن تره یا مرز خوی؟
و اینکه ما صضد داریم فردا زمینی از ارومیه بربم به سمت وان؟ از لحاظ امنیت در این روزها مطلع هستید؟

یکشنبه، 28 خرداد 96 ساعت 20:44

سلام با تشکر از وقتی که میذارین
میخواستم بپرسم قیمت اجناس در وان نسبت به استانبول به چه صورته؟آیا تو استانبول ارزان تر هست یا تفاوتی نداره؟

سه شنبه، 9 خرداد 96 ساعت 02:30

سلام.بنده خودم اهل خوی هستم هم مرز با شهر وان.امنیت کاملا برقراره هیچگونه مشکلی وجود نداره.

یکشنبه، 7 خرداد 96 ساعت 10:00

باسلام وخسته نباشید
مابرای اواسط خرداد قصد رفتن به وان با ماشین شخصی خودمان را داریم. می خواستم بدانم الان مرز رازی امنیت داره؟

جمعه، 5 خرداد 96 ساعت 03:19

سلام ما از تبریز میخوایم بریم وان به نظرتون ازمرز خوی بریم یا از مرز بازرگان کدوم دنگ و فنگ کمتره و اینکه از وان شب ساعت دوازده پرواز داریم به آنتالیا کی از خونه دریای که به موقع به پرواز برسیم یه گشتی ام تو وان بزنیم چند ساعت قبل پرواز به فرودگاه بریم

سه شنبه، 9 خرداد 96 ساعت 02:36

اگر از مرز بازرگان برید ۳ساعت در ایران راهتان را معتل میکنید.جاده خوی مرز رازی بسیار امن تر و باصرفه تر است.

جمعه، 5 خرداد 96 ساعت 03:19

سلام خانم زارعی
خسته نباشید ممنون از راهنماییتون می خواستم برای ایام عید برم وان هم برای خرید و هم تفریح نوع پوشش اونجا برای خانتمها چجوریه؟ می خوام هتل الیت 5 ستاره رزرو کنم استخر مختلط داره آیا خانمها معمولا با مایو استفاده می کنند

جمعه، 5 خرداد 96 ساعت 03:17

فاصله تبریز تا ارومیه از راه دریا یک ساعت شده فاصله سه ساعته مال ده سال قبله

جمعه، 5 خرداد 96 ساعت 03:17

#تور وان
✨ویژه ژانویه ی ۲۰۱۷✨

جمعه، 5 خرداد 96 ساعت 03:16

با سلام
خواستم در خصوص قیمت هتلهای سه ستاره و چهار ستاره شهر وان در تعطیلات نوروزی بدانم
متشکرم

سه شنبه، 9 خرداد 96 ساعت 02:25

سلام.هتل های وان قیمت بسیار مناسبی دارند طوری که از ایران هم مناسبترند.گرانترین هتل ۷۵لیر که تقریبا هزار تومان۸۰

جمعه، 5 خرداد 96 ساعت 03:15

سلام مجدد میخاستم بدونم در شهر وان عمده فروشی زیر پوش و شورت و جوراب وجود داره ممنونم

جمعه، 5 خرداد 96 ساعت 03:15

سلام میخام بدونم توی شهر وان نمایندگی اوستاش (زیر پوش و شورت) هستش ممنونم

جمعه، 5 خرداد 96 ساعت 03:15

با سلام خدمت دوستان عرض کنم که من تقریبا ماهی یکبار به وان سفر میکنم و جای خیلی خوبیه برای خرید و اکثرا چندین مغازه داره که همیشه حراج دارن

از:
5,200,000تومان
+
1,390یورو

از:
5,640,000تومان

از:
5,080,000تومان

از:
1,395,000تومان

از:
2,785,000تومان

نویسنده: لست سکند

نویسنده: لست سکند

نویسنده: لست سکند

نویسنده: لست سکند

وان

سه شنبه، 30 آبان 1396 ساعت 09:00 توسط علی پویان

82350 بار نمایش

با سلام خدمت همراهان سایت لست سکند، چند ماهی از سفر به شهر زیبای باکو تو اردیبهشت ماه 96 گذشته بود و ما برای استراحت نیاز به یک سفر دیگر داشتیم اما دوست داشتیم سفر به کشورهای نزدیک باشه بنابراین تو اینترنت دنبال گزینه های سفر بودیم، تا اینکه یک روز چشمم به سفرنامه وان تو سایت لست سکند افتاد ،سفرنامه رو که خوندم شیفته وان شدم و دوست داشتم تجربه سفر زمینی هم به یکی از کشورهای همسایه داشته باشم این دوست داشتن به علاوه خستگی کار روزمره و انگیزه بالای بنده و همسرم برای سفر باعث شد تا برنامه ریزی این سفر جذاب رو برای اواسط شهریور ماه انجام بدیم، داشتن دو کودک چهار ساله و دوساله کمی اضطراب در ما ایجاد کرده بود چون سفرهای قبلی همگی با هواپیما بود و سفر زمینی با دو کودک خردسال اولین تجربه بود به هر حال دل به دریا زدیم روز نوزدهم شهریور ماه 96 صبح تمام وسایل و تجهیزات سفر رو آماده کردیم و از همدان راهی وان شدیم، شهرهایی که باید عبور میکردیم بعد از همدان، کبودراهنگ، خدابنده، سلطانیه، زنجان، تبریز، مرند، صوفیان، خوی، قطور، روستای رازی، مرز زمینی رازی و بالاخره وان بود، ساعت یازده و نیم صبح شروع به حرکت کردیم جهت استراحت چند باری در جاده متوقف شدیم تا اینکه ساعت هفت و نیم شب به خوی رسیدیم چون خسته بودیم تصمیم گرفتیم شب را در خوی بمانیم بنابراین سراغ هتل رو گرفتیم، آدرس هتل ثمین رو دادند هتلی نوساز در شهر خوی، برای یک شب دویست هزار تومان رسپشن این هتل سه ستاره از ما گرفت،چطوری به وان ترکیه برویم

هتل ثمین-عکس 1

اتاق ما در هتل ثمین-عکس2

نمایی از شهر خوی-عکس 3

این هتل به علت اینکه نوساز بود تمیز بود و اتاق ما هم دارای یخچال و تلویزیون و سرویس تقریبا بزرگ بود ،صبح بعد از خوردن صبحانه در هتل و گرفتن مقداری دلار و لیر از صرافی نزدیک هتل به سمت مرز رازی رهسپار شدیم،از خوی تا مرز رازی 90کیلومتر بود و جاده بسیار زیبا و کوهستانی و سرسبز بود پر از باغات میوه و رودخانه کوچکی که در کنار جاده در جریان بود، بعد از گذشت از شهر کوچک قطور که آخرین پمپ بنزین هم در آن قرار داشت بعد از طی 8 کیلومتر به روستای رازی رسیدیم

جاده روستای رازی-عکس 4

بلافاصله بعد از روستای رازی، خودروهای بی شماری جلو دیدگان ما بود، زمینهای کشاورزی اطراف روستا پر بود از خودروهای مختلف سواری، انتظار این همه خودرو رو نداشتیم!!!بعد از پارک خودرو در پارکینگ به سمت گیت خروجی مرز حرکت کردیم

پارکینگ خودرو-عکس 5

اما در کمال ناباوری با یک صف طویل از هموطنان عزیزمون مواجه شدیم، هوا گرم بود مرز امکانات کمی داشت و صف هم بسیار شلوغ چاره ای نبود باید منتظر میشدیم، متاسفانه تو صف بی نظمی هایی بود که گاه به جدل هم می انجامید، به گفته مسئولان مرزبانی شهریور امسال شلوغی مرز بی سابقه بوده و همه شوکه بودند.

صف شلوغ مرز رازی-عکس6

در کل مرز رازی بسیار مرز بی نظمی بود، برعکس بازرگان که طبق شنیده ها مرز با نظم و انظباطی هست، یکی از دلایل شلوغی مرز شاید شهریور ماه بود و اتمام تعطیلات تابستانی، به هر حال ما پنج ساعت در صف خروج ماندیم تا بعد از پنج ساعت بتوانیم وارد ترکیه شویم، البته در روزهای خلوت پروسه عبور به نیم ساعت هم نمیرسه،

ورود به کشور ترکیه-عکس7

آن طرف مرز سوار ون(دلموش)شدیم و با پرداخت نفری 20 لیر به سمت وان حرکت کردیم، جاده تا وان بسیار مناسب بود و پهن، دلموش مسافران رو در مرکز شهر پیاده کرد و ما به دنبال هتل رفتیم، چند هتل رو گشتیم که جا نداشتند بالاخره یک هتل سه ستاره بنام هتل تکین رو که جا داشت انتخاب کردیم، از آنجایی که ما بیشتر میخواستیم بیرون باشیم برای خرید و گردش هتل خیلی ستاره بالا مد نظر ما نبود، قیمت هر شب برای دو نفر شد 100 لیر به همراه صبحانه، بعد از استقرار در اتاق کمی استراحت کردیم و عصر ساعت 7 به سمت خیابان جمهوریت که یکی از خیابانهای اصلی این شهر هست حرکت کردیم هتل ما در یک منطقه خیلی خوب قرار داشت هم به خیابان جمهوریت و هم به خیابان کاظم کارابکر نزدیک بود، تا خیابان جمهوریت پیاده 5 دقیقه بیشتر فاصله نداشت.

هتل تکین-عکس8

خیابان جمهوریت-عکس9

خیابان جمهوریت-عکس10

چهار راه اصلی شهر-عکس11

در این خیابان شلوغ مغازه های لوکس زیادی به چشم می خورد، جالبه بعضی مغازه ها و حتی صرافی ها کارتخوان ایرانی هم داشتند، بعد از کمی پیاده روی چشممون به نمایندگی پوشاک ال سی وای کی کی افتاد ،فروشگاه خیلی بزرگ چند طبقه پر بود از هموطنان عزیزمون، مقداری خرید کردیم و قیمتها هم مناسب بود، دوباره از خیابان جمهوریت پیاده به سمت خیابان کاظم حرکت کردیم تو خیابون 50 درصد شایدم بیشتر ایرانی ها بودند، تو خیابون کاظم تو رستورانی سفارش اسکندر کباب و کوفته دادیم با نوشابه و سالاد شد 45 لیر، غذاش واقعا خوشمزه بود ،از مغازه میوه فروشی مقداری میوه خریدیم و برای استراحت به هتل رفتیم.

صبح بعد از خوردن صبحانه خیلی معمولی هتل برنامه امروز ما رفتن به مرکز خرید بزرگ AVM بود این مرکز خرید ساعت 10/30 صبح باز میشه و درواقع بزرگترین مرکز خرید وان به حساب میاد اکثر برندهای معروف ترک در این پاساژ نمایندگی دارند

مرکز خرید AVM-عکس12 

داخل مرکز خریدAVM-عکس13

از ال سی وای کی کی و دفاکتو مقداری خرید کردیم

 

چطوری به وان ترکیه برویم

نمایندگی دفاکتو-عکس14

طبقه دوم این مرکز خرید فود کورت و شهر بازی بود،گرسنه بودیم و به یکی از رستورانها مراجعه کردیم،اسکندر کباب و جوجه سفارش داریم با نوشابه و سالاد شد 55 لیر، غذای خوشمزه ای بود و بچه ها درخواست شهر بازی داشتند بنابراین ساعاتی را در این شهر بازی سپری کردیم و بعد جهت ادامه خرید به طبقات دیگر رفتیم، هوا داشت تاریک میشد که تو کافه مرکز خرید چای خوردیم و به سمت هتل رهسپار شدیم، شب از کبابی بغل هتل ساندویچ مرغ گرفتیم که خیلی خوشمزه بود و تنها 5 لیر قیمت هر ساندویج بود.

فود کورت مرکز خرید AVM-عکس15

صبح بعد از خوردن صبحانه برنامه امروز، تور وان گردی بود با یک آژانسی که از طریق پذیرش هتل این تور رو برامون رزرو کرده بودند، با قیمت معقول 55 لیر برای هر نفر و کودکان رایگان بود، برنامه تور به این شرح بود: رفتن به جزیره آکدامار، اسکله بزرگ دریاچه وان، قلعه وان و بالاخره خانه گربه ها.

ون جلو هتل نگه داشت و ما سوار شدیم و اولین مقصد جزیره آکدامار بود حدود 30 کیلومتر از وان دور شدیم و از طریق اسکله سوار کشتی شدیم و به سمت جزیره حرکت کردیم

سوار بر کشتی به طرف جزیره-عکس16

نمایی از جزیره آکدامار-عکس17

کلیسای جزیره-عکس18

جزیره کوچکی بود، کسانی که دوست داشتند میتونستند شنا کنند، بعد از بازدید از کلیسای آکدامار و خوردن چای در کافی شاپ جزیره و گشتی در این جزیره سوار کشتی شدیم و به اسکله برگشتیم، برنامه بعدی رفتن به اسکله بزرگ و اصلی دریاچه وان بود، این اسکله نزدیک شهر وان بود، اول به رستوران رفتیم جهت صرف نهار، غذایی که ما سفارش دادیم ماهی قزل آلا و کوفته بود جمعا شد 50 لیر، بعد در کنار دریاچه فضایی که سنگفرش بود پیاده روی کردیم، هوا بسیار مطلوب بود و در جایی وسایل بازی کودکان هم قرار داشت که بچه ها بازی کردند.

رستوران جزیره-عکس19

اسکله دریاچه وان-عکس20

 

ساحل دریاچه وان-عکس21

مقصد بعدی قلعه وان بود اما به علت مرمت تعطیل بود ولی روبروی این قلعه قدیمی، خانه گربه ها قرار داشت.

خانه گربه-عکس22

خانه گربه ها-عکس23

خانه گربه جالب بود گربه های سفید و چشم رنگی ملوس و زیبایی اونجا بودند، مخصوصا برای بچه ها خیلی جذاب بود، کنار خانه گربه ها کارگاه نقره کاری قرار داشت ،از اونجا بازدید کردیم و کسانی که تمایل داشتند میتونستند خرید کنند اما با یک چایی خوشمزه با طعم سیب از ما پذیرایی هم انجام دادند.

تور ما به پایان رسید و ما در خیابان جمهوریت از ون پیاده شدیم، برای فردا جهت برگشت بلیط از یکی از آژانس های مسافرتی تهیه کردم اولین دلموشی که حرکت میکرد ساعت 7 صبح بود بنابراین جهت آسودگی خیال این بلیط رو گرفتم نفری 25 لیر، کمی در خیابان کاظم گردش کردیم و بعد از یک روز گشت کامل جهت استراحت به هتل رفتیم، ساعت 7 صبح بعد از تسویه با رسپشن، سوار دلموش شدیم و به طرف مرز حرکت کردیم، خوشبختانه مرز تو این ساعت بسیار خلوت بود و در عرض کمتر از نیم ساعت به کشورمون وارد شدیم، سوار ماشینمون شدیم و تو روستای رازی تو یک رستوران کوچک املت خیلی خوشمزه ای خوردیم و سفر ما به وان به پایان رسید، واقعا این سفر زمینی به ما خیلی خوش گذشت و به شما پیشنهاد این سفر رو میدم، وان واقعا ارزش یک بار سفر کردن رو داره و پشیمون نمیشید.

 

نویسنده : علی پویان

50548

71

5 خرداد 97 ساعت 09:00

ارمنستان

ایروان

ترکیه

وان

گرجستان

تفلیس

36372

104

22 اردیبهشت 97 ساعت 00:00

فتحیه

اولودنیز

وان

مارماریس

چشمه

آلاچاتی

آنتالیا

کاپادوکیا

قونیه

استانبول

33476

90

19 آذر 96 ساعت 15:00

ایروان

ترابزون

ارزروم

وان

تفلیس

باتومی

28054

29

2 آبان 96 ساعت 09:00

وان

سه شنبه، 6 آذر 97 ساعت 09:58

با سلام سفرنامه بسیار خوبی رو نوشتین و ممنون از شما بابت سفرنامتون
من یکبار به وان سفر کردم که شهر بسیار خوب و دلنشینی هست و اگر قیمت باشه بازهم می‌خوام برم.

سه شنبه، 10 مهر 97 ساعت 14:34

سلام جناب پویان- اینکه ایا شما خودتان قیمت 25 لیر را در مسیر امتحان
کردین؟؟؟با کدام اتوبوس؟قیمت دقیق تاکسی؟

شنبه، 31 شهریور 97 ساعت 15:39

سلام. هموطنانی که قصد گردشگری در وان دارند ، توجه داشته باشند که از تورهای شهری ایرانی در شهر وان استفاده نکنند. این تورها غالبا متقلب هستند و برای مثال تجربه خودم رو در مورد توری به نام kral که همین امروز گرفتم را بطور خلاصه خدمتتون میگم:
۱. تاخیر یک ساعت و نیم در آغاز تور ، طوری که بجای ساعت ۱۰:۳۰ ساعت ۱۲ تور ما آغاز شد و ما سوار ون شدیم ، طوریکه که برگزار کننده تور ، ون را در طرف دیگر بلواری که هتل در آن وجود داشت متوقف کرده بود و ما مجبور بودیم که عرض بلوار رو که خیلی هم عریض بود و ماشینها با سرعت در حال عبور و مرور بودند را طی کنیم . به محض اعتراض درباره محل توقف ون برای سوار کردن ، لیدر با کمال پررویی گفت که اگر بخواهید کوله تان می کنم !
۲. قبل از شروع تور جزیره ، تمامی ون ها کنار سوپر مارکتی که بطور اتفاقی دو روز پیشتر ازش خرید داشتم توقف کردند که افراد خرید های لازم را انجام دهند . در کمال تعجب متوجه شدم که قسمت سوپر مارکت ۲۵٪ افزایش پیدا کرده که نشان از پورسانت تور در اولین ایستگاه یعنی سوپر مارکت بود.
۳. تور جزیره ، تور خوبی بود ، قیمت کشتی نفری ۱۰ لیر رفت و برگشت و قیمت ورودیه کلیسا هم ۱۰ لیر که توسط تور پرداخت شد.
۴. ناهار که پرداخت آن توسط خودمان بایستی انجام می‌شد ولی قیمت رستوران مربوطه نشان از پورسانت مجدد گردانندگان تور داشت.
۵. تور خانه گربه ، که متاسفانه بجای خانه گربه اصلی ، خانه گربه دیگری که واقع در کارگاه نقره کاری بود به ملت بلغور کردند و هیچگونه هزینه ای برای گردانندگان تور نداشت free enterance
۶. کارگاه نقره کاری که آنهم free enterance بود و هیچ جاذبه ای نداشت و گردانندگان تور فقط برای جمع آوری پورسانت از محل خرید ملت ، این محل را در برنامه گنجانده بود .
۷. بدترین وضعیت، بازدید از قلعه وان بود که در حقیقت بازدید از پارک کناری قلعه وان انجام شد که مبادا گردانندگان تور مجبور شوند وجهی بابت ورود به قلعه وان پرداخت کنند ..
۸. دست آخر قرار بود ما را به هتل ببرند و کنار هتل پیاده کنند که مرکز شهر ما را پیاده کردند .
خلاصه از ما نفری ۵۵ لیر گرفتند ولی در کل ۲۵ لیر خرج کردند . بگذریم از پورسانت شأن از سوپر مارکت اولی ، رستوران و کارگاه نقره کاری

سه شنبه، 27 شهریور 97 ساعت 21:43

با آرزوی سفر خوب و خوش برای شما

دوشنبه، 19 شهریور 97 ساعت 18:52

با سلام و ممنون از سفرنامه تون که در اختیارمون گذاشتید خیلی مفید بود و در سفر به وان از نکات مهم اون استفاده خواهم کرد همیشه به سفر …سلامت و پاینده باشید

سه شنبه، 13 شهریور 97 ساعت 11:50

ضمن تشکر از آقای پویان
سفر نامه شما جالب و کاربردی بود
ممنون از وقتی که گذاشتین

دوشنبه، 19 شهریور 97 ساعت 22:52

ممنون از لطف شما

دوشنبه، 15 مرداد 97 ساعت 16:27

سلام ببخشید من میخوام از ارومیه برم به شهر وان کلا هزینش چقدر میشه یا اگه برم ازمیر لطفا بگید

شنبه، 20 مرداد 97 ساعت 10:30

سلام
سفر ما با دلار ۳۰۰۰ تومانی و لیر ۱۰۰۰تومانی انجام شد و همچنین عوارض خروج ۲۵۰۰۰تومانی که کلا هزینه اقامت و رفت و آمد و غذا ۱۰۰۰۰۰۰تومان بیشتر نشد اما با این وضعیت گرانی شدید دلار (دلار بالای ۱۰۰۰۰تومان و لیر بالای ۲۰۰۰تومان )قطعا هزینه خیلی بالایی باید پرداخت کنید علاوه بر اینها عوارض خروج هم که شده ۲۲۰۰۰۰تومان تازه دولت مشخص نکرده کسی که میخواد زمینی مسافرت کنه چطوری باید ارز مورد نیاز خودشو تهیه کنه

شنبه، 2 تیر 97 ساعت 10:01

هزینه سفرتون چقدر شد؟

چهارشنبه، 6 تیر 97 ساعت 17:10

با سلام
هزینه سفر ما اون موقع یعنی شهریور ۹۶ که دلار ۳۰۰۰تومان بود و لیر هم ۱۰۰۰تومان از هزینه عوارض خروج از کشور که فقط ۲۵۰۰۰تومان بود که البته الان شده ۲۲۰۰۰۰تومان و هتل و غذا و گشت و گذار برای ۴ روز شد حدود یک میلیون تومان این هزینه به غیر از خرید ها هست که خب هر کس بستگی به سلیقه و توانش خرید انجام میده ،خب الان دلار چندین برابر شده و حتی لیر هم خیلی بالا رفته و به علاوه عوارض خروج هم که خیلی بالا بردن خودتون حساب کنید چقدر این هزینه ای که بالا آوردم اگه امسال میرفتم باید بیشتر پرداخت میکردم با تشکر از شما

جمعه، 1 تیر 97 ساعت 05:38

سلام
ماهم قصد سفر به وان داريم براي خريد
شما ميدونيد مرز رازي امن هست الان يا نه؟
سوال ديگه اينكه ميتونيم چيزايي مثل كالسكه و اينارو از اونجا بخريم بياريم؟ گير نميدن ؟
مررررسي ????????????

چهارشنبه، 6 تیر 97 ساعت 09:44

هیچ اشکالی نداره گیر نمیدن به شرطی که از یه جنسی چن تا عین هم نگیرین …در ضمن مرز رازی خیلی خیلی شلوغ میشه و باید از هزارتا پیچ و خم رد شی ..حمل و نقل اینجور وسایل یکم مشکله

چهارشنبه، 6 تیر 97 ساعت 17:13

با سلام
مرز رازی خیلی امن هست مشکلی نیست و نگران نباشید ،البته برای اینکه خیلی اذیت نشید من توصیه میکنم روزهای تعطیل خودمون سفر نکنید چون شلوغه ور مورد وسایلی مثل کالسکه نه گیر نمیدن به شرط اینکه خیلی زیاد نباشه و جلب توجه نکنه به امید سفر خوش برای شما

شنبه، 19 خرداد 97 ساعت 13:00

بسیار عالی و کامل بود چیزی که دنبالش بودم.. موفق باشید

شنبه، 19 خرداد 97 ساعت 14:40

خوشحالم که مورد استفاده شما واقع شده.

پنجشنبه، 17 خرداد 97 ساعت 21:57

سلام اونجا هتلی به اسم کرنل وجود داره ؟ یه جا از تو‌دیوتر رنگ‌زدم گفت اونجا رو‌براتون رزو کردیم راسته ؟

شنبه، 19 خرداد 97 ساعت 14:38

سلام بله وجود داره

چهارشنبه، 9 خرداد 97 ساعت 12:00

سلام در حال حاضر سفر زمینی چطوره
ارز از کجا بگیریرم

چهارشنبه، 9 خرداد 97 ساعت 12:52

با سلام پول عوارض برای تمام مرزها چه هوایی چه زمینی برای بار اول ۲۲۰۰۰۰تومانه برای هر نفر ارز هم به نظر من باید از بازار آزاد تهیه کنید و بعید میدونم ارز دولتی برای کسی که خودش زمینی مسافرت میکنه تعلق بگیره

پنجشنبه، 20 اردیبهشت 97 ساعت 20:07

دوسوال،أول أينكه زميني امن هست?دوم اينكه يافتن هتل سخت نيست?

یکشنبه، 23 اردیبهشت 97 ساعت 13:19

سلام
سفر زمینی به وان امن هست ،جاده هم خیلی مناسب بود،در زمان پیک مسافرت یافتن هتل کمی سخت هست میتوانید قبلش رزرو کنید اما در زمان کاهش مسافرتها هتل با قیمت مناسب پیدا می شود

چهارشنبه، 12 اردیبهشت 97 ساعت 02:04

سلام
برای بار عمده اگر نخوایم گمرکی بدیم باید ب چه طریقی بیاریم؟و آیا میشه اعتماد کرد بهشون ک بار و برامون بفرستن؟

چهارشنبه، 12 اردیبهشت 97 ساعت 21:43

سلام متاسفانه در این مورد اطلاعاتی ندارم

یکشنبه، 26 فروردین 97 ساعت 07:32

سلام اقا علی خیلی عالی بود سفرنامت
فقط یه سوال داشتم برای سفر به وان اطلاعی از این داریید که با خودروی شخصی هم باید از مرز رازی عبور کرد؟ واینکه خودرو هم الافی داره تو روزای معمولی و اینکه با خودروی شخصی برییم از همه لحاظ با صرفست یا بدون خودرو؟

سه شنبه، 28 فروردین 97 ساعت 13:17

با سلام خدمت آقا سعید
بله هم از مرز رازی و هم از مرز سرو میتوانید با کاپوتاژ کردن خودرو میتوانید به وان سفر کنید،و در روزهای خلوت زیاد معطلی نداره اما روزهای شلوغ و تعطیلات صف شلوغی داره اما من توصیه نمیکنم به شهر وان با خودرو سفر کنید چون هزینه کاپوتاژ خودرو و پلاک و گواهینامه حدود ۶۵۰۰۰۰تومان هست در حالیکه میتوانید خودرو رو تو پارکینگ مرز رازی پارک کنید و با ۲۵ لیر که حدود سی هزار تومان ما میشه با ون های ترک به وان که فقط یک ساعت راه بیشتر نداره سفر کنید و تو هزینه هاتون کلی صرفه جویی کنید ،بردن خودرو زمانی ارزش داره که اولا مدت خیلی زیادی تو ترکیه باشید و قصد سفر به شهرهای مختلف ترکیه یا گرجستان رو داشته باشید در غیر اینصورت اصلا توصیه نمیشه ،با آرزوی سفر دلنشین برای شما

سه شنبه، 14 فروردین 97 ساعت 19:34

سلام ممنون بابت سفر نامه کاملتون

سه شنبه، 22 اسفند 96 ساعت 02:06

سلام جناب پویان.سفرنامتون عالی بود.من برای عیدبهمراه همسرم قصدسفر به وان رودارم.امانمیدونم چطور و ازکجابایدشروع کنم.نحوه واریزعوارض و اینکه چه تایمی قبل ازحرکتمون باید انجام بشه رو نمیدونم؟وسوال دیگه درموردرزرو جا هست که می تونیم به محض رسیدن به وان سراغ سوییت بگردیم یابایدازایران رزرو کرد؟هزینه پارک خوردو در مرز رو هم بفرمایید که چقدره شبی؟ممنون

چهارشنبه، 23 اسفند 96 ساعت 00:35

سلام
ممنون از لطف شما،پاسپورت شما باید هفت ماه اعتبار داشته باشه ،به مرز رازی تو ۵۰ کیلومتری شهر خوی سفر میکنید ماشینتونو اونجا پارک میکنید و شبی هشت هزار تومان میگیرند بعد از مهر پاسپورت تو مرز وارد ترکیه میشید و سوار مینی بوس میشید و ۲۵۰۰۰تومان میگیرن تا وان،در مورد رزرو هتل ما انجام ندادیم و اونجا هتل گرفتیم هتل زیاد هست اونجا نگران نباشید اما از طریق سایت بوکینگ میتونید رزرو هم بکنید،عوارض رو حتی میتونید با مراجعه به بانک ملی شهر خودتون پرداخت کنید نفری ۲۵۰۰۰تومان با فیش جداگانه برای هر نفر به شماره حساب 02110100250009و نفری ۳۰۰۰ تومان با فیش جداگانه به شماره حساب شهرداری قطور 0108191527006
سعی کنید این هزینه ها رو تو شهر خودتون پرداخت کنید تا با خیال راحت سفر کنید و تو شلوغی مرز تو صف بانک منتظر نمونید ،اگه کوچولو همراه دارید بداش خوراکی بردارید که تو مرز پیدا نمیشه ،سفر به وان خیلی راحت و آروم و ارزان هست هیچ نگران نباشید به امید سفر خوش برای شما

چهارشنبه، 23 اسفند 96 ساعت 00:37

اینم یادم رفت که ساعت کار مرز رازی از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر هست

یکشنبه، 20 اسفند 96 ساعت 17:42

مرسی از سفرنامه خوبتون
توی وان سوییت های مناسب برای 10 نفر هست ؟ اگر اطلاعی دارید ممنون میشم راهنمایی کنید چطور میشه قبل از رفتن رزرو کرد مرسی

دوشنبه، 21 اسفند 96 ساعت 23:10

سلام
تو راه برگشت تو یه رستوران کوچک تو روستای رازی که برای صبحانه توقف کرده بودیم با یک خانواده اردبیلی همکلام شدیم اونا میگفتن تو وان یه سوییت اجاره کرده بودند ۷ نفر بودند و شبی ۱۵۰ هزار تومان که قیمت مناسبی بود با این حساب باید اونجا سوییت هم اجاره بدن و من فکر میکنم نیازی به رزرو نیست و اونجا میتونید اجاره کنید

جمعه، 18 اسفند 96 ساعت 12:16

مرسی از سفر نامه خوبتون، یه سوال داشتم برای بازگشت از وان با توجه به اینکه با ون برمیگردن ، مشکلی بابت بار وجود نداره و ماشین به اندازه ای جا داره که بار همه جا بگیره؟

شنبه، 19 اسفند 96 ساعت 22:40

سلام
چمدونها رو در قسمت صندوق عقب قرار میدادند و تا حدودی جای خوبی داشت البته در داخل مینی بوس هم جا بود برای ساک و چمدون و مشکلی پیش نمیاد

چهارشنبه، 9 اسفند 96 ساعت 23:37

هتل تکین بدترین و کثیف ترین جاییکه که دیدم یه شب اونجا بودم هیچوقت یادم نمیره واقعا بد بود

پنجشنبه، 10 اسفند 96 ساعت 10:35

با سلام
حق با شماست هتل خوبی نبود ولی متاسفانه بخاطر شلوغی و ازدحام هموطنان به وان اصلا تو هتلها جا نبود و ما اگه یه خورده تعلل میکردیم این هتل هم که تنها یه اتاق خالی داشت گیرمون نمیومد و باید تو خیابون میموندیم

سه شنبه، 14 فروردین 97 ساعت 19:38

سلام من و همسرم با دوتا بچه ۵ساله و ۷ ماهه اردیبهشت ماه می خواهم بریم هتل راحت گیرمون میاد.

دوشنبه، 7 اسفند 96 ساعت 15:23

عالی بود
همیشه خوش باشید

دوشنبه، 30 بهمن 96 ساعت 17:50

سلام دوستان وققتون بخیر ما 28 بهمن از مرز رازی به ایران برگشتیم. به توجه به اینکه از مطالب این سایت بسیار استفاده کردم بر خود لازم دونستم که به هموطنان یاد آور بشم که ایران یه سالن جدید افتتاح کرده ولی هنوز طرف ترکیه در حال ساخت آن هست میخوان تا عید تمامش کنن. برای همین منظور ساعت مرز را از 4/5 به 3 کاهش داده اند.

دوشنبه، 30 بهمن 96 ساعت 23:56

ممنون که اطلاع دادید. من چند تا سوال دارم. ما برای تعطیلات خرداد 97 هتل هیلتون رو رزرو کردیم. خیلی از شهر دوره؟ دوم اینکه از لحاظ خرید مثل استانبول هست؟ و سوال آخر اینکه مرز چه ساعتی خلوت تر هست

جمعه، 4 اسفند 96 ساعت 19:47

با سلام
هتل هیلتون در ۵ کیلومتری شهر وان قرار داره و تا مرکز شهر با ونهای جلو هتل ده دقیقه راه هست،تمام برندهایی که در استانبول هست در وان هم وجود داره و قیمتهای خوبی داره

جمعه، 4 اسفند 96 ساعت 19:51

در مورد خلوتی مرز باید بگم ما در تعطیلات شهریور رفتیم و بسیار شلوغ بود تا ساعتها باید تو مرز تو صف باشی و کلافه کننده هست من توصیه میکنم تو تعطیلات رسمی ایران و همچنین آخر هفته ها به وان سفر نکنید که تو مرز باید تا ۸ ساعت هم منتظر بمونید و خسته میشید بنابراین تو وسط هفته سفر کنید لطفا در غیر اینصورت پشیمون میشید بنابراین برنامه سفرتون رو از تعطیلات کنسل کنید و به غیر تعطیلات منتقل کنید

دوشنبه، 7 اسفند 96 ساعت 01:20

سلام ممنون بابت اطلاعاتتون
فقط پاساژهاي برند رو به ما معرفي ميكنيد كجاهستن دقيقا
واينكه تو چه رنج قيمتي هستند؟؟

پنجشنبه، 10 اسفند 96 ساعت 10:43

با سلام
مهمترین و بزرگترین پاساژ وان van avmهست که تمام برندهای ترک در اونجا شعبه دارند از جمله ال سی وای کی کی،دفاکتو،زارا،و…تو خیابون جمهوریت هست از هر کی بپرسید بهتون آدرسشو میگن اما خود این مارک ها هم در خیابا کاظم و جمهوریت شعبه های بزرگی هم دارند،قیمتها خیلی خوب بودند ما کلی پوشاک کودک گرفتیم با قیمت خوب شلوار جین مارک دفاکتو مثلا برای خودم گرفتم ۷۰۰۰۰تومان خیلی از مغازه ها هم تخفیف خوبی گاها میزارن از اونجا خرید کنید

یکشنبه، 15 بهمن 96 ساعت 21:31

با سلام سفرنامتون عالی بود و خیلی دقیق به جزییات اشاره شده

سه شنبه، 17 بهمن 96 ساعت 07:00

ممنون از شما که سفرنامه بنده رو مطالعه فرمودین و امیدوارم مفید بوده باشه براتون،به امید سفرهای زیبا و خاطره انگیز برای شما

پنجشنبه، 12 بهمن 96 ساعت 05:22

باسلام ادب احترام برای 5روز گشتن در وان هزینه اش به پول ایران نفری چقدر تموم میشه ممنونتون میشم بفرمایین ازهتل 3ستاره تا نهار شام تشکر

جمعه، 13 بهمن 96 ساعت 00:59

با سلام
هتلی که ما رفته بودیم سه ستاره بود و تو اون اوج شلوغی آخر شهریور برای هر نفر شبی پنجاه هزار تومان گرفت و البته برای بچه ها رایگان بود و همراه با صبحانه بود و در زمینه غذا تو وان رستورانهای خیلی زیادی بود با غذاهای خوشمزه قیمت ها مثل ایران بود و حتی میشه گفت کمتر از ایران،پول هتل و تاکسی و مکانهای تفریحی برای ۵ روز برای دو نفر حدود یک میلیون در میاد ،البته خرید البسه و کیف و کفش ترک هم که جدا از این هزینه هاست

سه شنبه، 10 بهمن 96 ساعت 20:59

سلام
اون موقعی که ما رفتیم مرز خیلی شلوغ بود اصلا کاری به مقدار وسیله و خرید نداشتند و گیر نمیدادند ،ولی اگه خلوت باشه شاید اگه بالای دو میلیون خریده باشید ممکنه گیر بدن

دوشنبه، 9 بهمن 96 ساعت 20:58

سلام و درود بر آقای پویان.خواستم بپرسم که تا چقدر وسیله میتونیم از مرز رازی وارد کنیم که گیر ندن.

شنبه، 23 دی 96 ساعت 22:36

ببخشید نمیدونین برای عید چطوره اونجا؟ شلوغ نیست مرز؟

سه شنبه، 26 دی 96 ساعت 19:09

با سلام
ایام عید باید شلوغ باشه و تو مرز معطلی زیادی داره و کلافه کننده است ،برای رفتن به وان سعی کنید ایام غیر تعطیلات رو انتخاب کنید حتی پنجشنبه و جمعه هم مرز شلوغه وسط هفته سفر کنید

دوشنبه، 13 آذر 96 ساعت 03:45

سلام سفرنامه مفید و مختصری بود جناب پویان نوع نگارشتان را می پسندم آرزو دارم همراه خانواده عزیزتان همیشه سلامت و در سفر باشید.

سه شنبه، 14 آذر 96 ساعت 06:38

ممنون آقای شیرخانی امیدوارم سفرهای خوبی در انتظارتون باشه

چهارشنبه، 8 آذر 96 ساعت 21:50

اگه تو دوران مدرسه انشاهات رو نمیدادی دیگرون تهیه کنند خودت مینوشتی الان حداقل تو این سفرنامت به کارت میومد کمی با توضیحات کامل مینوشتی … ما شا الله شما فقط جهت ها رو نوشتی …

شنبه، 11 آذر 96 ساعت 02:54

اصلا نظرت رو قبول ندارم،من بصورت جامع و کامل اما مختصر سفرنامه رو نوشتم که بازخورد خوبی هم داشت،از ذکر مطالب اضافی هم خودداری کردم ،بعدش اتفاقا تو مدرسه تمام انشاهای خودم و افرادی مثل شما که توان نوشتن یک انشای ساده رو هم نداشتند من می نوشتم اگه راست میگی چند تا سفرنامه خودتو بگو تا بخونم ببینم چه ژورنالیستی هستی؟

جمعه، 4 خرداد 97 ساعت 12:14

سلام اقا پویان
خیلی جالب جواب این دوست منتقد بی مزه را دادید به جای تشکر از شما که تجربیاتتون رو برای عزیزانی که قصد سفر به این شهر زیبا رو دارن به جای تشویق و تشکر از شما انتقاد بیجایی میکنه .وباعث دلسرد شدن افرادی مثل شما میشود .

پنجشنبه، 2 آذر 96 ساعت 21:51

سلام وقتتون بخیر
کوتاه و مختصر و جامع بود
یه سوال داشتم. هزینه خروج از کشور هم پرداخت کردین؟ مبلغش چقدر بوده؟

جمعه، 3 آذر 96 ساعت 20:00

ممنون از لطف شما
هزینه خروج از مرز ۲۵۰۰۰تومان به ازای هر نفر میباشد که هر مرز شماره حساب مخصوص به خودش رو داره مرز رازی علاوه بر این هزینه نفری ۳۰۰۰تومان هزینه عوارض شهرداری شهر قطور به ازای هر نفر رو هم داره که شماره حسابش جداست ،هر دو فیش عوارض و شهرداری شماره سیبای بانک ملی است که میتونید تو شهر خودتون هم قبل از سفر پرداخت کنید و شماره حسابش هم از اینترنت میتونید پیدا کنید.

چهارشنبه، 1 آذر 96 ساعت 05:33

از تصور اینکه چطور به دو بچه کوچک تو گرما پنج ساعت تو صف بودید مو به تنم راست میشه

چهارشنبه، 1 آذر 96 ساعت 19:47

متاسفانه تصور این قدر شلوغی رو نداشتیم اول میخواستیم برگردیم،مرز رازی خیلی بی نظم بود و امکانات خوبی نداشت،البته اشتباه ما این بود که ایام تعطیلات رفته بودیم،تازه طبق شنیده ها بخاطر کنسرت یکی از خوانندگان معروف ایرانی دو روز قبل از سفر ما ،مرز اونقدر شلوغ بود که هر نفر تا ده ساعت هم تو صف منتظر بوده،حتما وسط هفته و غیر تعطیلات سفر کنید

چهارشنبه، 1 آذر 96 ساعت 04:43

با سلام تشکر از شما بابت سفرنامه خوبتون
کوتاه و مختصر و مفید
با خوندن سفرنامه تون خاطرات سفرم تداعی شد
همیشه به سفرهای خوش با خانواده
موفق باشید

چهارشنبه، 1 آذر 96 ساعت 19:49

ممنون از لطف شما
اتفاقا خوندن سفرنامه وان شما،جرقه این سفر رو تو ذهنم روشن کرد و با همسرم مشورت کردم و اونم با خوندن سفرنامه شما قبول کرد که این سفر رو انجام بدیم ،موفق باشید

سه شنبه، 30 آبان 96 ساعت 22:27

سلام همیشه به سفر
با توجه به تجربه تون با سفر با بچه کوچک .به نظرتون سفر با بچه زیر یک سال منطقیه و مواردی که مهمه رو لطفا ذکر کنین لطفا

چهارشنبه، 1 آذر 96 ساعت 00:02

ممنونم ،در مورد سفر با بچه کوچک خدمت شما عرض کنم که اگه با برنامه ریزی درست سفر کنید هیچ مشکلی پیش نمیاد،از نظر غذا و خورد و خوراک مثل ما هستند و غذاهای وان باب طبع کودک هست،در روزهای تعطیل و آخر هفته سفر نکنید چون مرز شلوغه و ممکنه کوچولوتون کلافه بشه ،بنابراین وسط هفته برید،با خودتون آب معدنی و خوراکی مانند بیسکوییت و کلوچه برای بچه داشته باشید چون مرز فاقد امکانات هست یا اگه باشه گرونه،تو نمایندگی ال سی وای کی کی لباسهای متنوع برای کودک با قیمت مناسب میتونید بخرید ،هیچ نگران نباشید امیدوارم سفر خوبی داشته باشید

سه شنبه، 30 آبان 96 ساعت 21:15

سلام دوست عزیز
عجله نکنید،سفر بعدی ترابوزان میرم ،اردیبهشت ۹۷ سفر به ترابوزان تو برنامه ام هست ،به نوبت!!!!!دیدن هر شهری ارزش داره منم اول تردید داشتم برم وان ولی وقتی رفتم خیلی خوشم اومد

سه شنبه، 30 آبان 96 ساعت 21:09

وان هم شهر زیبا و شلوغ و زنده ای بود،خرید از وان هم خوب بود خیلی از اجناس ترک تخفیفهای خوبی داشتند و قیمتها مناسب بود،در کنار خرید تفریحات دریایی و ساحل و غذاهای خوشمزه وان هم که بود،اتفاقا این شهرهایی که شما ذکر کردید قصد سفر دارم اگه خدا بخواد اردیبهشت ماه ۹۷ با خودرو شخصی به ترابوزان سفر میکنم و سفرنامه هم مینویسم

سه شنبه، 30 آبان 96 ساعت 18:56

علی جان ممنون که خاطرات سفرتون را با ما به اشتراک گذاشتید
امسال تعداد مسافران ایرانی به وان بیشتر از تعداد ساکنین بود
این خودش پیام روشنی داره و دلیلش واضحه

سه شنبه، 30 آبان 96 ساعت 19:09

دوست عزیز میتونستین به جای وان برین به سمت ارزروم و ترابزون و ارداهان که زیباتر و بهتر از وان هستش

سه شنبه، 30 آبان 96 ساعت 21:04

ممنونم،بله امسال تابستان ایرانی های زیادی به این شهر سفر کردند و در بعضی ایام تمام هتل ها پر بود و جا نبود خیلی ها در شهرهای کوچک اطراف وان سوییت اجاره کرده بودند،و به قول شما دلیلش کاملا واضحه

چهارشنبه، 29 فروردین 97 ساعت 16:25

دلیلش چقد واضحه؟ ۹۰ درصد مسایل غیر اخلاقیه. لطفاً حقایق رو هم بنویسید

دوشنبه، 1 مرداد 97 ساعت 10:34

مثلاً سفر با خانواده چه دلیلی بی اخلاقی میتونه داشته باشه و در ضمن دلیل سفر هر کس چه اخلاقی و چه غیر اخلاقی از نظر شما کاملاً شخصی و به خود خودش مربوط میشه…

سه شنبه، 3 مهر 97 ساعت 22:05

با خانواده دلیل بر انجام کار غیر اخلاقی انجام نشه تضمین نیست..ضمنا فرمودین مسئله شخصیه سفر .کاملا مخالفم اگر شخصیه پس مأمور پاسپورت چرا سوال می‌کنه کجا میری و برای چی میری ؟یا میپرسند ایرانیهای که خلاف شونات اسلامی انجام میدهند لیست دهید.

سه شنبه، 30 آبان 96 ساعت 18:49

مختصر مفيد .مرسي از سفرنامتون.هميشه به سفر.به خاطر اون پيشي ها هم كه شده بايد يه بار با همسرم برم.

سه شنبه، 30 آبان 96 ساعت 19:11

والا بهتر و زیباتر و نزدیکتر از وان ترابزان و ارزروم هستش .وقت و هزینتونو تو وان به هدر ندین

سه شنبه، 30 آبان 96 ساعت 21:22

ممنونم خانم توافقی
بله حتما به وان سفر کنید،البته الان هواش سرده اردیبهشت و خرداد خیلی هوای مطبوعی داره اون موقع سفر کنید،علاوه بر دیدن گربه های ملوس خرید خیلی خیلی خوبی هم میتونید داشته باشید

یکشنبه، 4 شهریور 97 ساعت 22:02

سلام ببخشید من متوجه نشدم بالاخره الان هتل رزرو کنم یا نه من 23شهریور شنبه میخوام برم

دوشنبه، 5 شهریور 97 ساعت 10:29

سلام اونموقع اوج مسافرت به وان هست بهتره رزرو کنید تا با خیال راحت بتونید سفر کنید

از:
5,200,000تومان
+
1,390یورو

از:
5,640,000تومان

از:
5,080,000تومان

از:
1,395,000تومان

از:
2,785,000تومان

نویسنده: لست سکند

نویسنده: لست سکند

نویسنده: لست سکند

نویسنده: لست سکند



شهر وان ترکیه از جمله مقصدهای گردشگری پر مخاطب نزدیک به ایران است که برخی از هموطنان با اتوبوس یا خودرو شخصی به این شهر دیدنی کوچک و زیبا سفر می کنند. در روزگاری که عوارض خروج از کشور ۳۰۰ درصد افزایش یافته و ارز  مسافرتی نایاب شده است، سفرهای ارزان به نقاط گردشگری نزدیک مرزهای شمالی و غربی کشور، در برنامه گردشگری  شماری از هموطنان قرار گرفته که وان یکی از انها بوده و در این گفتار شما را با راهنمای سفر به این شهر آشنا میکنیم.

وان ترکیه، شهر بسیار کوچکی است که در نزدیکی مرز مشترک ایران و ترکیه قرار گرفته است و با پایانه مرزی رازی در شهرستان خوی آذربایجان غربی، تنها یک ساعت فاصله دارد.یعنی شما می توانید از هر نقطه کشور، خود را با قطار، به  شهرستان خوی رسانده و از انجا پس از انجام امور گمرکی و مرزی و ترانزیت کردن خودرو، وارد خاک ترکیه شده و به سمت وان حرکت کنید. گاها قیمت بلیط قطار از مراکز استان ها به سمت شمال غربی کشور، کمتر از قیمت بلیط اتوبوس لوکس است که برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت رجا مراجعه کنید.

شهر توریستی وان، جاذبه های دیدنی فراوانی دارد و از جمله می توان به دریاچه وان اشاره کرد که بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه محسوب می شود.این شهر، دیدنی های دیگری چون قلعه وان و کتیبه تاریخی و ۲۵۰۰ ساله خشایارشاه در دیوار این قلعه، در اطراف وان به چشم می خورند. در مجموع باید بدانید که وان شهر بسیار کوچکی است و نمی توان انتظار امکانات چندانی از این شهر داشت، با این حال برای یک سفر خارجی دو سه روزه، مقصد جالبی به نظر می رسد. ضمن این که بسیاری از ایرانی ها، شهر وان را برای خریدی ارزان و مناسب انتخاب می کنند تا از تخفیف های قابل توجه مراکز خرید و قیمت های مناسب اجناس بهره ببرند. به خصوص در اوضاعی که دلار ۴۲۰۰ تومانی در دسترس است و ارز آزاد، قیمتی شناور دارد. توجه کنید که برای سفر  به وان، به ازای هر نفر، معادل ۵۰۰ یورو ارز  مسافرتی دریافت خواهید کرد. این رقم برای سفر به ترکیه و گرجستان و امارات متحده عربی صادق است. چطوری به وان ترکیه برویم

یکی از متداول ترین راه هایی که اغلب ایرانی ها برای سفر به وان انتخاب می کنند، همین راه شخصی و البته زمینی است. در دسترس ترین راهی که برای رسیدن به وان در برابر شما قرار دارد، استفاده از مرز رازی است. مرز رازی که در کشور ترکیه با نام کاپیکوی (Kapıköy) شناخته می شود، در نزدیکی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و با شهر وان فاصله ای ۱۰۰ کیلومتری دارد. در صورتی که قصد دارید از این مرز عبور کنید، علاوه بر عوارض خروج از کشور، لازم است ۳۰۰۰۰ تومان هم به حساب شهرداری واریز کنید. ساعت کاری مرز رازی: ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ (به وقت ایران) در نیمه اول سال و ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در نیمه دوم سال است.

البته پایانه های مرزی دیگری نیز در برابر شما قرار دارد که با استفاده از آن ها می توانید وارد کشور ترکیه شوید؛ اما استفاده از آن ها دلیلی منطقی ندارد، مگر آن که بخواهید پیش از وان، به شهرهای دیگری چون ترابزون سفر کنید. دیگر مرزهای مشترک ایران و ترکیه، مرز بازرگان و سرو است.  مرز بازرگان بزرگ ترین و مهم ترین مرز، برای سفر به ترکیه بوده و انتخاب بسیاری برای خروج از کشور است. این پایانه امکانات مناسبی دارد و در شمال آذربایجان غربی و نزدیکی شهر ماکو قرار گرفته است. این مرز ۲۴  ساعته  باز است و فاصله تا ترابزون، ۵۷۵ کیلومتر  است. مرز سرو نیز در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و در نزدیکی شهر سرو، یکی از شهرستان های ارومیه است. فاصله تا ترابزون ۷۸۴ کیلومتر است.

روش های سفر به وان از نقاط مختلف کشور

۱- مسیر تهران – خوی – وان

همان طور که اشاره شد نزدیک ترین شهر به مرز رازی، شهرستان خوی است. اگر ساکن تهران هستید، به راحتی و با اتوبوس می توانید خود را به شهر خوی برسانید. پس از آن می توانید با ون های موجود یکراست به سوی وان بروید. راه دیگر آن است که ابتدا به مرز رفته و از مرز با سواری جداگانه ای، خود را به وان برسانید. اتوبوس یک طرفه تهران – خوی و کرایه ون های خوی – وان: حدود ۳۰ تا  ۴۵ هزار تومان در دسترس است.

۲- مسیر تهران – خوی – مرز رازی – وان

اتوبوس یک طرفه تهران – خوی، تاکسی خوی – مرز رازی و ون های مرز رازی تا شهر وان  نیز در دسترس است که در طول فصول، قیمت های متفاوتی دارد.

۳- مسیر تبریز – وان

خوب است بدانید که از تبریز می توانید به شهر وان دسترسی پیدا کنید. خود را از هر شهری که هستید به تبریز برسانید و سپس با استفاده از ون های موجود در این شهر، مستقیم به وان بروید.

۴- مسیر تبریز – خوی – وان

اگر هم چنان تبریز شهری است که می خواهید از آن به سوی وان حرکت کنید؛ اما ترجیح می دهید هزینه ها را کاهش دهید، ابتدا خود را با اتوبوس یا قطار به شهر خوی برسانید و سپس باقی راه را با استفاده از ون، یا ترکیب تاکسی و ون طی کنید. قطار تبریز – خوی و اتوبوس تبریز – خوی، بین ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

چگونه با خودرو شخصی به وان ترکیه برویم؟

برای آن که بخواهید با خودرو شخصی خود به وان سفر کنید، پیش از خروج از کشور نیاز است برای چندین مورد هزینه کنید:

نکته های  مفید برای سفر به وان ترکیه

دلموش ها را در نظر داشته باشید. یکی از متداول ترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر زیبا و کوچک وان ترکیه، دلموش ها هستند که شبیه ون بوده و در مسیرهای درون شهری و برون شهری می توان از ان به عنوان ابزار حمل و نقل ارزان در اختیار گرفت. این ون ها قیمت های مختلفی داشته که از سایت های گردشگری ترکیه می توانید اطلاعات لازم را کسب  کنید.

هتل های وان از ۲ ستاره تا ۵ ستاره مجلل در اختیار گردشگران قرار دارد. برخی از مهمانسراهای بدون ستاره هستند که قیمت پایین داشته ولی کیفیت آن چنگی به دل نمی زند. میانگین قیمت اقامت در هتل های وان ترکیه بین ۹۰ تا ۵۰۰ لیر ترکیه متغیر  است.

در وان ترکیه، هاستل زیادی در دسترس نیست و میتوانید از تنها هاستل این شهر که بکپکرز | Van Backpackers Hostel نام دارد استفاده نمود. اما تجربه وان گردهای تریپ ادوایزر نشان می دهد که قیمت پایینی ندارد! در این هاستل انواعی از اتاق های چند تخته تا اتاق های استاندارد و دو نفره به چشم می خورد که طیفی در حدود ۳۰ لیر ترکیه تا ۱۰۰ لیر ترکیه  برای هر شب دارند. این قیمت برای ایام کریسمس هم  افزایش می یابد. یک هتل آپارتمان نیز با نام هتل آپارتمان نیو | New Apart Hotel به گردشگران و مسافران خدمات ارایه می دهد که هر سوئیت آن، گنجایشی ۴ نفره دارد و برای هر شب، هزینه ای در حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ لیر ترکیه خواهد داشت.

قلعه تاریخی یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های این شهر است که از مرکز شهر فاصله چندانی ندارد و با استفاده از یک دلموش سواری راحت می توانید خود را به محوطه آن برسانید. ورودی این قلعه ۱۰ لیر ترکیه است و برای دلموش سواری می توانید انتظار کرایه ای ۲ لیر ترکیه تا  ۱۰ لیر را داشته باشید. علاوه بر این، کارتینگ سوار ها هم، تجربه  هیجان انگیزی خواهند داشت. می توانید با کرایه ماشین، لحظاتی سرشار از سرعت و هیجان را در شهر رقم بزنید. هزینه سواری ماشین ها بسته به زمان متفاوت هستند.

اگر تجربه سفر زمینی به شهر وان ترکیه دارید، تجارب خود را در اختیار سرویس گردشگری روزیاتو قرار دهید. توجه داشته باشید که در اختیار داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار برای هر نوع سفر به ترکیه الزامی خواهد بود. بیمه مسافرتی هم در نظر داشته باشید. از تجارب گردشگران ترکیه در تریپ ادوایزر استفاده کنید. اگر به دنبال همسفر هم هستید، لونلی پلنت را فراموش نکنید!

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

چطوری به وان ترکیه برویم
چطوری به وان ترکیه برویم
10

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *