چجوری کار خوب پیدا کنم

خواص دارویی و گیاهی

چجوری کار خوب پیدا کنم
چجوری کار خوب پیدا کنم

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

فرقی ندارد به تازگی کارتان را از دست داده‌اید یا می‌خواهید در جست‌وجوی پیشرفت کار دیگری را امتحان کنید. اگر مثل خیلی‌های دیگر این روز‌ها دنبال کار هستید باید بگویم احتمال یافتن کار از طریق آگهی‌ها چندان بالا نیست. روش‌های قدیمی پیدا کردن کار بعد از اتمام تحصیلات و باقی ماندن در همان شغل تا زمان بازنشستگی مربوط به گذشته‌هاست. خبر خوب این است که روش‌های تازه‌ای برای دستیابی به شغل دلخواهتان وجود دارد. در بازار کار مدرن امروز مردم در پیدا کردن فرصت‌های شغلی تازه ماهرتر شده‌اند. برای همین در این مقاله قرار است مطالبی یاد بگیریم تا بدانیم چگونه کار پیدا کنیم که متناسب با دنیای امروز باشد.

چجوری کار خوب پیدا کنم

در قدم اول پیش از کاربرد هر یک از روش‌های زیر باید رزومه‌ی خود را به‌‌روز کنید. با مقدمه‌ای قانع‌کننده‌ و کوتاه آغاز کنید، و آنچه شما را متمایز می‌کند برجسته کنید. به علاوه باید رزومه‌تان را متناسب با کارفرمای آینده‌ی خود تنظیم کنید. مراقب نباید‌های رزومه‌نویسی باشید. همچنین حساب لینکداین خود را تکمیل و به‌روزکنید و مقاله‌های چطور را درباره‌ی نوشتن رزومه بخوانید!

برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی هرگز آگهی‌ای داده نمی‌شود. به این دسته فرصت‌ها «بازار شغلی نهان» (hidden job market) می‌گویند. برای پیدا کردن این کارها فرد باید راهی برای نزدیک شدن به آن فرصت پیدا کند. شبکه‌سازی برای یافتن فرصت‌های شغلی اهمیت فراوان دارد. حتی اگر کسانی که می‌شناسید مستقیما درباره‌ی استخدام خبری نداشته باشند این احتمال وجود دارد که آنها افراد دیگری را بشناسند که در این زمینه مطلع هستند. احتمالا در شبکه‌ی آشنایان فعلی شما سه شغل وجود دارد که مناسب شماست. اما کسی آن را به شما پیشنهاد نمی‌دهد چون کسی خبر ندارد که شما به دنبال آن شغل هستید! نام چند نفر از بانفوذترین آشنایان خود را فهرست کنید و با هر کدام که ممکن بود قرار ملاقاتی به صرف یک نوشیدنی یا ناهار ترتیب بدهید و بگویید می‌خواهید کار پیدا کنید.

ما معمولا آدم‌های شبیه خودمان را دوست داریم. کسانی که اشتراکی با آنها داریم و ارزش‌ها و سرگرمی‌های‌مان شباهت دارند. یا اینکه با آنها به یک مدرسه یا دانشگاه رفته‌ایم. با همکلاسی‌هایی که در منطقه‌ی زندگی شما هستند در تماس باشید و هر هفته با سه نفر جدید آشنا شوید. اگر این ارتباطات را در حوزه‌ی کسب‌و‌کار مربوط خودتان برقرار کنید نتیجه‌ی بهتری هم می‌گیرید.

شبکه‌سازی را می‌توان به صورت حضوری و آنلاین انجام داد. شما می‌توانید به انجمن‌های حرفه‌ای مرتبط شوید. در گردهمایی فارغ‌التحصیلان دانشگاه شرکت کنید. با متخصصانی که در حوزه‌ی شما کار می‌کنند ارتباط برقرار کنید. این مورد شامل مراسمی می‌شود که سازمان‌ها تحت عناوین مختلف برگزار می‌کنند. در هر یک از این اجتماعات حداقل با یک آدم جدید که نمی‌شناخته‌اید صحبت کنید. اگر می‌توانید به فهرست شرکت‌کنندگان دسترسی داشته باشید حداقل یک نفر را که می‌خواهید با او صحبت کنید از قبل مشخص کنید و قراری تنظیم کنید که او را ببینید. بدون اینکه خودتان را تحمیل کنید به دنبال بهانه‌ای برای ادامه‌ی ارتباط در جلسات دیگر یا گرفتن توصیه‌ای برای فردی دیگر باشید.

ابزارهای آنلاین گوناگونی برای شبکه‌سازی وجود دارد. لینکداین یکی از تخصصی‌ترین آنهاست که برای شما امکان شبکه‌سازی با سایر متخصصین و اطلاع از اخبار استخدامی را فراهم می‌کند. لینکداین ابزاری مؤثر برای مرتبط شدن با آدم‌هایی است که برای کار شما اهمیت دارند. بر حسب نوع کاری که دارید، مهارت‌ها و صلاحیت‌ها، دانشگاه و علائق‌تان به دنبال بازار هدف‌تان بگردید و با آدم‌هایی که نظرتان را جلب می‌کنند ارتباط برقرار کنید. برای مثال اگر در بخش بیمه کار می‌کنید، می‌توانید با تمام رؤسا و دپارتمان‌های منابع انسانی این صنعت مرتبط شوید. همچنین می‌توانید اهدافی برای خودتان در نظر بگیرید. برای نمونه: «تا آخر ماه اردیبهشت با تمام مدیران میانی و دپارتمان‌های بیمه‌ی شهری که در آن ساکنم تماس برقرار می‌کنم.» شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر از دیگر ابزارهای برقراری ارتباط با فعالان حوزه‌ی تخصصی شما هستند.

توصیه‌ها نیز از سوی شبکه‌ی آشنایان شما به دست می‌آیند. با این روش بدون اینکه در جستجوی شغلی بوده باشید از شما دعوت می‌شود برای یک شغل درخواست بدهید. برخی شرکت‌ها برای کارکنانی که نامزدهای موفقی به آنها معرفی کند تشویقی در نظر می‌گیرند، موقعیتی که برای همه بُرد محسوب می‌شود. شما شغلی پیدا می‌کنید و معرف شما نیز بابت این کار پاداشی دریافت می‌کند.

روزنامه‌های کاریابی به طور سنتی فرصت‌های موجود را آگهی می‌کنند. با اینکه این روزنامه‌ها هنوز هم وجود دارند بسیاری از آنها به شکل مجازی درآمده‌اند. شما می‌توانید از سایت‌هایی که به صورت آنلاین آگهی‌های کار را منتشر می‌کنند استفاده کنید.

اگر همین حالا کارفرمای مورد علاقه‌تان را می‌شناسید، چرا مستقیما به بخش استخدامی سایت آن شرکت سر نزنید؟ اگر موقعیت‌های شغلی سایت را زیر نظر بگیرید چه بسا آنچه در انتظارش بودید را شکار کنید. فهرستی از کارفرمایانی که به کار با آنها تمایل دارید تهیه کنید و به وبسایت آنها به طور دائم سر بزنید. اگر شرکت خاصی را مد نظر دارید ممکن است مدتی طول بکشد تا دقیقا پستی که با شرایط رزومه‌ی شما هماهنگ باشد پیدا کنید. اما اگر به اندازه‌ی کافی می‌توانید وقت بگذارید این روشی بهینه برای یافتن کار رؤیایی‌تان است.

اگر کاری که دنبالش هستید را در فهرست استخدامی شرکت محبوب‌تان پیدا نمی‌کنید می‌توانید مستقیما با آنها تماس بگیرید. می‌توانید از تلفن یا ایمیلی که در بخش «ارتباط با ما»ی سایت پیدا می‌کنید استفاده کنید و با افراد داخل سازمان تماس بگیرید. می‌توانید از آنها درباره‌ی فرصت‌های شغلی سازمان در آینده یا مهارت‌هایی که به دنبالش هستند سؤال کنید. فراموش نکنید که رزومه‌ی خودتان را به هر ایمیلی که می‌فرستید پیوست کنید. به یاد داشته باشید که از این نوع برقراری ارتباط ممکن است همیشه به خوبی استقبال نشود. اما همیشه این شانس وجود دارد که درباره‌ی فرصت‌های شغلی که در راهند اطلاعاتی کسب کنید.

اگر به دنبال کمک حرفه‌ای برای کار پیدا کردن هستید، آژانس‌های کاریابی قطعا می‌توانند به شما کمک کنند. گرچه این روش هزینه‌ دارد سازمان‌هایی وجود دارند که از طریق آژانس‌های کاریابی استخدام خود را انجام می‌دهند زیرا فرایند یافتن و مصاحبه با داوطلبین را ساده می‌کند. همچنین به یاد داشته باشید که ممکن است دانشگاه شما واحدی برای راهنمایی در زمینه‌ی نوشتن رزومه و کاریابی داشته باشد.

گاهی کارِ موقت در یک پست می‌تواند به کار دائم شما تبدیل شود. اگر بیکار هستید، پیدا کردن کاری موقت در یک شرکت عالی می‌تواند راهی بسیار خوب برای ورود شما به آنجا باشد. علاوه بر این روابط کاری که می‌توانید پیدا کنید برای آینده‌ی شما مفید است. بسیاری از آژانس‌های کاریابی می‌توانند به شما در یافتن یک کار موقتی، معمولی یا قراردادی کمک کنند. کارآموزی انتخاب خوبی برای دانشجویانی است که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند. انجام کارهای داوطلبانه راه بسیار خوب دیگری برای برقراری ارتباط با صنایع ارزشمند است.

در بازار رقابتیِ پیدا کردن کار، برخی از کارجویان به سمت روش‌های خلاقانه‌تری پیش رفته‌اند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند. بیلبوردها، فرستادن ایمیل با تعداد بالا به همراه کپی رزومه‌ی کاری و حتی درج آگهیِ «آماده به کار» در نیازمندی‌های مختلف، تنها برخی از روش‌هایی هستن که افراد برای دیده شدن توسط کارفرمایان به کار گرفته‌اند. گرچه این روش‌ها ممکن است کارساز باشند، باید محتاط باشید. ممکن است بتوانید توجه مسئولین استخدام را جلب کنید همچنان که ممکن است پیامی نامناسب به آنها منتقل کنید. اگر می‌خواهید به سراغ ایده پردازی و تکنیک‌های خلاقانه بروید، اطمینان پیدا کنید روش شما در تناسب با شرکتی است که قصد دارید در آن استخدام شوید.

در بازار کار مدرن برای کار پیدا کردن و یافتن بهترین موقعیت‌های شغلی اغلب به ترکیبی از روش‌ها نیاز دارید. همیشه به یاد داشته باشید روش‌های کاریابی متنوعند. هر کدام نقاط ضعف و قوتی دارند، بنابراین برای امتحان کردن انواع مختلف آن هراسی به دل راه ندهید.

برگرفته از: forbes investopedia

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

نکاتی که کارمندان معمولی از آن بی‌خبرند

28000تومان

16000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

نویسنده و عضو تیم تحریریه چطور

فقط با داشتن پارتی ضخیم میشه کار یافت

این هم البته یکی از راهکارهای مرسوم این روزهاست. جنبه‌ی جالبش اینه که در همین مقاله هم می‌بینیم حتی در کشورهای دیگه هم داشتن توصیه‌های کاری از یک فرد آشنا روشی برای کاریابیه.

نه اینکه وقتی مقاله و مطلبی رو ترجمه کردید یه تحقیق و تلاش جامع انجام بدین صرف بومی کردن مطلب و بعد منتشرش کنید؛ نه!
اما با در نظر گرفتن این موضوع یه ویرایش اجمالی انجام بدین، ضرر نداره.
لینکدین!
واقعا؟
از هر ده نفر تو مملکت، نُه نفر نمیدونن چیه، خوراکیه، زنده ست، مرده ست، تو جیب جا میشه!
ما رو متهم به غر زدن نکنین؛ هدف از گفتنش آیینه بودن و فیدبک دادنه.
خیلی بده!
چرا که خواننده رو به این نتیجه میرسونه [اولین فکری که به ذهن مخاطب خطور میکنه] که اینا یه مشت مطالب رو فقط کپی پِیست میکنن، حالا یه ترجمه ای هم این وسط انجام میدن.
حیفه!
این همه زحمت و کاری رو که انجام می دین با در نظر نگرفتن یه مساله کوچیک اما مهم به باد بره.

سلام منتقد عزیز
ممکنه که برای مشاغل خاصی استفاده از لینکدین و بعضی از این روش ها چندان کارساز نباشه، ولی برای صددرصد مشاغل به این صورت نیست. و این روزها کم دانشجویی پیدا می شه که توی لینکدین پروفایل نداشته باشه و حداقل نتونه برای شبکه سازی از لینکدین استفاده کنه.
هرچند که فرمایش شما در نهایت صحیح هست و لینکدین به اون فراگیری نیست تو ایران، ولی اجازه بدین برای استفاده از همون معدود افراد که ممکنه به کارشون بیاد باقی بمونه.

چجوری کار خوب پیدا کنم

بی نهایت سپاس که با ما همراه هستید و البته از انتقادهاتون که بی شک بی تاثیر نخواهند بود

سلام دوست عزیز
در این مورد خاص (لینکداین) باید بگم سرعت تحولات تکنولوژی که شبکه های اجتماعی بخشی از اون هستن بسیار بالا رفته و جوانترها به خصوص هیچ ابایی ندارن که از این امکانات برای رسیدن به اهدافشون استفاده کنن.
ممکنه برای افرادی که در جوانی با روش های سنتی تر کار پیدا کردن اصلا موضوعیت نداشته باشه و همون روش های سنتی رو ترجیح بدن. اما تعداد جوان هایی که تو ایران دنبال کار هستن و حتی قبل از خوندن این مقاله لینکداین دارن کم نیست.
حتی اگر کم هم بودند باز بخشی از رسالت من به عنوان نویسنده اینه که مردمم رو با امکاناتی که در اختیارشونه و متناسب دنیای امروزه آشنا کنم.
ممنون که همراه ما هستین

متاسفانه در کشور ما با دنیایی از تخصص و سواد بدون داشتن پارتی نمیتوان شغلی یافت افراد بر اساس داشتن پارتی فقط و فقط پارتی استخدام می شوند.

بيكار بودن خيلي بده كشور ما هم كلي جوان بيكار داره اميدوارم اونايي كه جوياي كار هستن موفق باشن

مسیر شغلی

شبکه سازی؛ باید و نبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران

موفقیت در کار؛ ۱۰ توصیه برای اینکه در کارتان پیشرفت کنید

۷ موقعیت دشوار در محیط کار و نحوه‌ برخورد با آن‌ها

چطور یک استراتژی برای داشتن شغلی ایده‌آل طراحی کنیم؟

۱۰ عبارتی که گفتنش رابطه شما و رئیس‌تان را خراب می‌کند

آخرین مطالب

مدرن؛ با این ۳۵ ایده در کمال سادگی خانه‌ای شیک و امروزی داشته باشید


مدیریت زمان چیست؟

شیمی درمانی چیست؛ انواع، طول دوره و عوارض شیمی درمانی

خواص شیرین بیان؛ ۲۷ خاصیت درمانی و نحوه مصرف آن

ویکی سازی؛ راهی برای جمع‌آوری دانش سازمانی

ترین های جهان

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

چگونه بدون هیچ سابقه‌ی کاری، کار پیدا کنیم؟ این یکی از پرسش‌های مهمی است که همیشه برای افراد جویای کار و به‌ویژه بسیاری از فارغ‌التحصیلان مطرح است. حقیقت این است که وقتی برای هر کاری به سابقه‌ی کار نیاز است، تکلیف یک فرد فارغ‌التحصیل که تنها تجربه‌اش مدرک تحصیلی اوست چیست؟ این افراد از کجا باید شروع کنند؟ امروز «چطور» برایتان از راه‌هایی گفته است که به کمک آنها می‌توانید بدون داشتن سابقه کار، شغل خوبی پیدا کنید.

چجوری کار خوب پیدا کنم

رشته‌های تحصیلی معمولا بازار کار متفاوتی دارند. هر رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید، در جامعه فایده‌ای دارد بنابراین آن را بی‌ارزش ندانید. برای مثال، برخی می‌گویند با مدرک تحصیلی‌ای مانند زبان انگلیسی چه کاری می‌توان پیدا کرد؟ درست است؛ شاید فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند حسابداری با سرعت بیشتری جذب بازارِ کار می‌شوند، اما این بدان معنی نیست که نمی‌توان از مدرک رشته‌های دیگر استفاده کرد. به‌عنوان مثال، افرادی که در رشته‌هایی مانند زبان انگلیسی تحصیل کرده‌اند، از مهارت‌های ارتباطی سطح بالا، تفکر تحلیلی و خلاقیت که در بسیاری از محیط‌های کاری ارزشمند هستند برخوردارند. با توجه به انتخاب‌های حرفه‌ای و تحصیلی شما، مدرک‌تان می‌تواند سکوی پیشرفت شما در هر شغلی از حقوق گرفته تا روزنامه‌نگاری، نویسندگی و تدریس باشد.

به یاد داشته باشید هر کسی در شروع یک کار جدید بی‌تجربه است، بنابراین شما تنها نیستید هنگامی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوید و می‌خواهید مسیر شغلی‌تان را پیدا کنید، ممکن است کمی اضطراب داشته باشید. این طبیعی است و جای نگرانی ندارد. پیدا کردن شغل با یک مدرک تحصیلی و بدون سابقه‌ی کار ممکن است کمی ناامیدکننده باشد، اما با کار سخت، بلندهمتی و اعتمادبه‌نفس می‌توانید به این هدف دست یابید. در این مطلب به ۱۰ نکته که می‌تواند به شما در یافتن یک شغل کمک کند، اشاره خواهیم کرد.

اگر به‌دنبال یک موقعیت شغلی سطح پایین (از نظر سطوح شغلی در سازمان یا شرکت) هستید، کارتان چندان سخت نیست. زیرا معمولا در چنین مشاغلی کسی از متقاضی انتظار ندارد یک رزومه‌ی حرفه‌ای پُروپیمان ارائه کند. درعوض، بی‌تجربگی خودتان را بپذیرید و از آن به‌عنوان انگیزه‌ای برای یادگیری استفاده کنید. مسئولان استخدام به دنبال افراد سخت‌کوش و علاقه‌مند به یادگیری هستند. بنابراین حس کنجکاوی و تعهدتان را نسبت به یادگیری و رشد نشان دهید.

فهرستی از مهارت‌های مورد نیاز برای شغلی که می‌خواهید به‌دست آورید، تهیه کنید. مهارت‌هایی مانند مهارت‌های کامپیوتری، فنی، ارتباطی، تحقیقاتی و مهارت‌های حلِ مشکل معمولا در بسیاری از مشاغل موردنیاز هستند. کدام‌ یک از این مهارت‌ها را در خودتان سراغ دارید؟

هنگامی که تصمیم می‌گیرید برای یک موقعیت شغلی معین درخواست بدهید یا برای شغل دلخواهتان انگیزه‌نامه بنویسید، باید دلیلی داشته باشید که نشان دهد به‌خوبی از عهده‌ی این کار برمی‌آیید. برای تحلیل این ارتباط زمان بگذارید. چرا این شغل برای شما مناسب است؟ آیا تجربه (رسمی یا غیررسمی) یا ویژگی‌های شخصی‌ای دارید که بین شما و این شغل ارتباط ایجاد می‌کند؟ خلاق باشید و این فرایند را به خوبی تحلیل کنید. هنگامی که این ارتباط را برای خودتان ایجاد کردید، می‌توانید آن را برای کارفرما یا مسئول استخدام نیز توضیح دهید.

چه ویژگی‌ها یا مهارت‌هایی دارید که شما را از دیگران متمایز می‌سازد؟ فراموش نکنید ویژگی‌هایی مانند رفتار دوستانه داشتن، حرفه‌ای رفتار کردن، مسئولیت‌پذیری و پیگیر بودن از جمله مهارت‌هایی هستند که بر روند استخدام تأثیر می‌گذارند و باید آنها را نشان دهید. این مهارت‌ها قابل یاددادن نیستند و درواقع جزو ویژگی‌های پرورش‌یافته‌ی خود فرد به‌شمار می‌روند؛ به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردارند.

نداشتن تجربه‌ی کافی یا سابقه‌ی کار زیاد به معنای بی‌ارزش‌بودن شما نیست. آیا مهارت یا ویژگی خاصی دارید که ارزش‌تان را به کارفرما نشان دهد؟ تجربه، لزوما از مشاغل سنتی به‌دست نمی‌آید، هر تجربه یا مهارتی را که در زمینه‌های دیگری نیز به‌دست‌ آورده‌اید به مسئولان استخدام ارائه کنید تا بدانند که با فرد باارزشی روبه‌رو هستند.

اعتمادبه‌نفس بسیار مهم است، اما باید با تواضع و فروتنی همراه باشد. فراموش نکنید درحال حاضر یک فرد بی‌تجربه هستید. به کارفرما اطمینان بدهید می‌توانید از پسِ کار برآیید، اما درعین‌حال باید به او نشان دهید که مشتاق یادگیری هستید و می‌خواهید بهتر شوید.

اگر نمی‌توانید شغلی پیدا کنید، رایگان کار کنید. یک موقعیت داوطلبانه ممکن است آسان‌تر از یافتن یک موقعیت برای کارآموزی باشد. در ارائه‌ی خدماتی که مناسب توانایی‌های شماست تا جایی‌که می‌توانید داوطلب شوید. با این کار، علاوه‌بر اینکه تجربیات ارزشمندی کسب خواهید کرد، می‌توانید یک شبکه‌ی ارتباطی ایجاد کنید و اولین فرصت‌های شغلی‌تان را به‌دست آورید.

ایجاد یک شبکه‌ی ارتباطی شخصی، یک مسیر مطمئن برای یافتن یک کارِ خوب در هر مرحله از زندگی است. از طریق رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و رویدادهای حرفه‌ای، قرارهای کاری یا هر راه دیگری با افرادی که می‌شناسید (و نیز افرادی که آشنایان‌تان می‌شناسند) ارتباط برقرار کنید. به‌زودی می‌توانید با افراد زیادی ارتباط داشته باشید و فرصت‌های شغلی خوبی به‌دست آورید.

ممکن است برای ارتقای مهارت‌هایتان به آموزش بیشتری نیاز داشته باشید. برای مثال، اگر به قانون و حقوق علاقه‌مند هستید، می‌توانید به دانشکده‌ی حقوق بروید. اما علاوه‌بر آموزش رسمی، روش‌های دیگری نیز برای کسب دانش وجود دارد. می‌توانید در کلاس‌های حسابرسی یا آموزش‌های غیررسمی، دوره‌های حرفه‌ای یا آموزشی خاص ثبت‌نام کنید یا حداقل در مورد رشته‌ی مورد علاقه‌تان زیاد مطالعه کنید.

حتی اگر مهارت‌ها و تجربه‌هایتان زیاد است، بااین‌حال باید برای موقعیت‌های شغلی تقاضا بدهید که مناسب شما باشند. معمولا کارفرمایان در یک بازار کار که با متقاضیان واجد شرایط زیادی مواجه هستند، برای فرصت‌دادن به فردی که کمتر از دیگران تجربه و مهارت دارد، انگیزه‌ی کمتری دارند. به‌دنبال مشاغلی باشید که با مهارت‌ها و نقاط قوتی که درحال حاضر دارید، واقعا بتوانید بهتر از دیگران ظاهر شوید.

هرچه بیشتر احساس شکست را به خودتان تحمیل کنید، بیشتر آماده‌ی شکست خواهید بود. هر روز، به‌دنبال کار بگردید و این کار را با این ذهنیت انجام دهید که جستجو برای کار، عمل بیهوده‌ای نیست؛ بلکه نوعی ماجراجویی به شمار می‌رود و فرصتی برای یادگیری و کاوش است.

درطول این مسیر به‌یاد داشته باشید که خودتان را همواره به‌جای افرادی قرار دهید که می‌خواهند استخدام‌تان کنند. چه‌چیزی در شما وجود دارد که ممکن است نظر مساعد آنها را جلب کند؟ پاسخ این سؤال باید در عملکردتان از نقطه‌ی شروع تا رسیدن به هدف که شامل جستجوی کار، تنظیم تقاضانامه، رزومه و مصاحبه شغلی است نشان داده شود.

ایمان داشته باشید که با یک ذهنیت درست می‌توانید به آنچه می‌خواهید برسید. برای‌تان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

نکاتی که کارمندان معمولی از آن بی‌خبرند

28000تومان

16000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

مسیر شغلی

۱۰ عبارتی که گفتنش رابطه شما و رئیس‌تان را خراب می‌کند

موفقیت در کار؛ ۱۰ توصیه برای اینکه در کارتان پیشرفت کنید

چجوری کار خوب پیدا کنم

شبکه سازی؛ باید و نبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران

چطور یک استراتژی برای داشتن شغلی ایده‌آل طراحی کنیم؟

۷ موقعیت دشوار در محیط کار و نحوه‌ برخورد با آن‌ها

آخرین مطالب

مدرن؛ با این ۳۵ ایده در کمال سادگی خانه‌ای شیک و امروزی داشته باشید


مدیریت زمان چیست؟

شیمی درمانی چیست؛ انواع، طول دوره و عوارض شیمی درمانی

خواص شیرین بیان؛ ۲۷ خاصیت درمانی و نحوه مصرف آن

ویکی سازی؛ راهی برای جمع‌آوری دانش سازمانی

ترین های جهان

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

بهترین انیمیشن های جهان برای کودکان و بزرگسالان

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز




خانه

موبایل

فرمول هاي استخدام شدناگر تا کنون شغل مورد نظر خود را پیدا نکردید، تنها یک دلیل دارد!!!….قوانین استخدام شدن را نمی دانیداستخدام شدن یک مسئله ساده است. ولی اگر فرمولی که حتی ساده ترین مسائل با آن حل می شود را بلد نباشیم چی؟ آن وقت ساده ترین مسائل هم برای ما تبدیل به مسائل “لاینحل خیام” می شود!اگر تیز باشید تا کنون یک سوال در ذهن شما شکل گرفته است.پس اگر به دنبال کار هستید سه چیز را باید بدانید:۱-  فرمول استخدام۲-  زمان استفاده از این فرمول۳-  چگونگی استفاده از این فرمولتوجه کنید، مهمتر از فرمول پنجگانه استخدام شدن این است که اولا این پنج مورد را درک کنیم و مهمتر از آن کی و چگونه استفاده کردن آن است!***دودوتا چهارتا!فرمول استخدام خیلی ساده است. مهمترین قدم، دانستن اصل طلایی استخدام است.فرمول استخدام شدن ساده است:۱-  رزومه: قبل از اینکه کارفرما شما را ببیند از شما خوشش بیاید!۲-  ظاهر: وقتی کارفرما شما را دید، از دیدن شما لذت ببرد.۳-  حرف زدن: وقتی حرف های شما را شنید از شنیدن آن لذت ببرد.۴-  القا: با تکنیک هایی که به شما یاد می دهیم کارفرما را به خود علاقمند کنید.۵-  نباید ها: تو ذوق کارفرما نزنید! به عبارتی مثل یک لکه سیاه روی یک دیوار سفید به چشم نیایید.حتما این جمله را در ابتدای بحث به یاد دارید. مهمتر از فرمول پنجگانه استخدام شدن این است که اولا این پنج مورد را درک کنیم. مهمتر از آن کی و چگونه استفاده کردن آن است!پس قدم اول می شود درک فرمول استخدام شدن***در مغز کارفرما چیست؟مسلما داخل جمجمه کارفرما هم مخ است! چرا این را گفتم؟ چون باید این نکته را درک کرد که کارفرما هم آدمیست مانند همه ی ما. با این تفاوت که دنبال چیزی است. آیا راز کارفرما را به شما گفتم؟ کارفرمایی که به دنبال استخدام کردن است دقیقا مثل فردی می ماند که دنبال خرید چیزی است. فرض کنید شما برای خرید یک دستگاه خنک کننده روانه ی فروشگاه ها هستید.

مبلغ دویست هزار تومان هم برای خرید آن کنار گذاشته اید. حال اینجا هنر فروشنده مطرح می شود! اولا باید دستگاهی که دنبال آن هستید را به شما نشان دهد، کمی راجع به آن هم به شما بگوید، مزیت های آن را برای شما بشمارد. راجع به گارانتی و اطمینان کار آن با شما صحبت کند.

چجوری کار خوب پیدا کنم

بعد از آن راجع به امکانات فرعی آن حرف بزند. به عیارتی مخ شما را درست همانجور که مایلید شست و شو دهد. خدا را چه دیدید؟ اگر درست عمل کند شاید علاوه بر اینکه یک دستگاه خنک کننده به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان خریدید یک دستگاه آبمیوه گیری هم به شما فروخت!حال بد نیست بدانیم در مغز کارفرما چه می گذرد؟!قبل مصاحبه :-قبل از اینکه شما وارد جلسه مصاحبه شوید، قبل از اینکه کسی رزومه شما را دیده باشد یا حتی تصوری از شما در ذهن داشته باشد، این حرف ها در ذهن کارفرما بارها و بارها مرور می شود. کاش این همان کارمندی باشد که می خواهم. کاش مثل قبلی ها نباشد! کاش گیج نباشد.

امیدوارم از این جوان های قرطی نباشد. کاش آدم پر رویی نباشد. نکند از این آدم هایی باشد که بدون توقف حرف می زند. نکند از آدم هایی باشد که فکر می کند که عقل کل است و همه را مثل گله گوسفند می داند! یعنی ممکن است که این همان فرد مورد نظر باشد تا من بتوانم با خیال راحت به بقیه کار ها برسم؟ واقعا از این مصاحبه های مزخرف خسته شدم… .هنگام مصاحبه:-همه فکر می کنند کارفرما کمین کرده تا کوچکترین سوتی شما را تو هوا بقاپد. اگر یک سری آدم عقده ای را کنار بگذاریم ۹۰ درصد کارفرمایان سوتی های کوچک شما را نادیده می گیرند. دلیل آن را می دانید؟ کارفرما دائم با خودش می گوید: “زود باش! یه چیزی نشان بده تا تو را استخدام کنم. دیگر سوتی نده!”-اما چقدر وقت دارید تا خود را به کارفرما اثبات نمایید؟

۱ ساعت؟ ۲ ساعت؟ اگر راستش را بخواهید به جز یک سری مصاحبه های بسیار جدی شغلی که برای تعیین مسئول یک پست کلیدی سازمان است، در ۹۹ درصد مصاحبه در ۳-۴ دقیقه اول شما یا انتخاب شدید یا رد شدید. بعد از آن کارفرما در حال اتلاف وقت خود و شماست. درست دیدید. ۳-۴ دقیقه. در این ۳-۴ دقیقه شما آینده شما برای چندین سال مشخص می شود.مصاحبه مثل کنکور است !-دقت کنید مصاحبه دقیقا مثل کنکور می ماند…! شما روز ها وقت گذاشتید و برای کنکور آماده شده اید. برای هر سوال کمتر از دو دقیقه وقت دارید. در لحظه جواب دادن باید همه مطالب مرتبط با آن سوال را به خاطر بیاورید، فرمول ها، مسائل مشابه، نحوه حل و …. اما مصاحبه یک کنکور است.

یک کنکور تشریحی که در آن یک سوال مطرح می شود و برای آن ۳-۴ دقیقه به شما وقت می دهند و آن سوال این است: چرا من باید شما را استخدام کنم؟-کدام را می پسندید؟ شخصی که اصطلاحا حرف در کله اش نمی رود یا فردی که انعطاف دارد؟ کارفرما اگر حس کند شما آدم خود رای یا یک کلامی هستید هر چقدر هم لایق باشید هیچوقت شما را استخدام نمی کند! اما اگر تقریبا نشان دهید که شخص مورد نظر هستید (حتی کمی از حداقلی که در ذهن وی است ضعیف تر)، ولی بداند که ایرادات کوچک شما قابل اصلاح است، شما را استخدام می کند و بعدها کمی تغییر در شما ایجاد می کند. انعطاف داشتن به معنی تزلزل یا ضعف شخصیتی نیست حتی بر عکس! یک هدیه است و نشان از هوش بالای شما دارد.

همانطور که می دانید در علم روانشناسی روز تعریف قدیم آی کیو عوض شده است و جای خود را به تعریف جدید داده است. آی کیو: “قدرت تطبیق با محیط اطراف”. پس اگر در امور خود انعطاف دارید و با محیط اطراف تطبیق پیدا می کنید، شما آی کیو بالایی دارید و روراست باشم، من خودم به دنبال استخدام فردی مثل شما هستم.-پس یادتان باشد اگر سوتی وحشتناکی ندهیم ، در آن ۳-۴ دقیقه طبق فرمول استخدام شدن رفتار کنیم  و انعطافی پذیری خود را نشان دهیم کارفرما ما را استخدام می کند. نکاتی ر که باید قبل از مصاحبه رعایت کنيدنیازی به داستان پردازی و بلند گویی نیست. چیزی که واضح است، ظاهر مناسب امتیاز مثبت است. اما جا دارد چندین نکته در رابطه با آن بگوییم. این نکات را چند بار بخوانید و آن را ملکه ذهن خود نمایید.قبل از جلسه مصاحبه حتما دوش بگیرید. اینکار نه تنها باعث تمیزی شما می شود بلکه به اصطلاح روحتان را نیز جلا می دهد. یک نکته را از الان بدانید، اگر روز مصاحبه کوچکترین بوی عرقی بدهید به شما قول می دهم استخدام نمی شوید!

یه نکته هم به افراد تنبل می گویم، بوی عرق با اسپری یا عطر و اودکلن از بین نمی رود، فقط با آن ترکیب می شود و باور کنید اگر به فردی مثل من برخورد کنید که شامه ی تیزی دارد هر کاری می کند که جلسه تمام شود! حتما دستشویی بروید، در غیر این صورت به طور معمول این امر موجب افزایش استرس در جلسه می شود. آقایان حتما ناخن های خود را کوتاه نمایند و خانم ها هم حتما آن را تمیز نمایند.چند نکته برای آقایان:

حتما موهای اضافی گوش و بینی خود را اصلاح نمایید. هیچ تصوری ندارید یک مسئله به این کوچکی چه تاثیری در نتیجه دارد. به طور کلی در نگاه اول به یک مرد، مغز  به صورت نا خودآگاه ، ۷ مکان را بررسی می نماید. دو نقطه که از آن ۷ تا گوش و بینی هستند.

قبل از جلسه مصاحبه حتما آرایشگاه رفته باشید یا اگر موهایتان به اندازه کافی بلند نشده حتما از کسی بخواهید که پشت گردنتان را تمیز کند. در مورد صورتتان، اگر کل صورت را اصلاح می کنید و پوست صورتتان حساس است طوری که نمی توانید هرروز اصلاح کنید، جوری برنامه ریزی کنید که حتما روز مصاحبه اصلاح کنید تا به عبارتی روز مصاحبه بدرخشید.

اگر ته ریش دارید حتما روز مصاحبه آن را ماشین کنید. حتی اگر دیروز اینکار را انجام داده اید، امروز دوباره تکرار کنید. اگر ریش یا سبیل دارید هم حتما آن را مرتب کنید.حالا نوبت خانم هاست:

تنها مطلب خاص خانم ها این است که در حد معمول آرایش کنید. آرایش در حد معمول بسیار زیباست. آرایش زیاد اگر در همان دقایق اول تو ذوق کارفرما نزده باشد حداقل پیامد آن این است که باعث می شود کارفرما بیشتر از آن که به توانایی یا سابقه شما بپردازد به تحلیل ظاهر شما بپردازد و در پایان جلسه هم می گوید : “از دیدن شما خوشحال شدم” و در واقع راست می گوید.

از دیدن شما خوشحال شده است ولی از مصاحبه با شما چطور؟ در نهایت اگر برای وی توانایی کارجو مهم باشد (که در رابطه با شما نتوانست آن توانایی ها را بررسی کند) یا با دید به قضیه نگاه کند که ظاهر شما حواس وی را پرت کرده است و این قضیه ممکن است باعث افت کارایی سایر کارمندان هم بشود، متاسفانه شما پیشاپیش در طول جلسه، همان موقع که با کارفرما صحبت می کردید و او نیز با دقت گوش می داد، رد شدید! پس راحت بگویم، اگر در مقابل کارفرمایی هستید که کارش و محیط شرکت برایش در اولویت است به شما پیشنهاد می کنم با ظاهری آراسته و با آرایشی معمول برای مصاحبه بروید. درمورد کارفرمایی که کارش در اولویت دوم است بحث طبیعتا فرق می کند!

منبع:yjc.ir

 

 

اخبار لحظه به لحظه استخدامی

 

 

 


چند دقیقه با دانستنی ها

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

پیدا کردن شغلی که مورد علاقه ما بوده و از جهات مختلف، مناسب ما باشد در قدم اول کمی سخت به نظر می رسد. اما ما این اطمینان را به شما می دهیم که این تصور غالبا اشتباه است. به اینصورت که حتی اگر امکان استخدام در شغل مورد علاقه برای ما وجود ندارد در اغلب مواقع این امکان وجود دارد که خودمان آنرا بوجود بیاوریم. در این مطلب بیشتر بر روی این موضوع تمرکز خواهیم کرد که چگونه کار پیدا کنیم و در یک مجموعه استخدام شویم.

عوامل زیادی در پیدا کردن کار نقش دارند. از تخصص و دانش کافی گرفته تا ظاهر، نحوه برخورد و …/ باید توجه داشت که همیشه تخصص محض کافی نیست و شرایط دیگر نیز اهمیت دارند. در حالت کلی چندین مورد وجود دارد که به منظور پیدا کردن کار باید به آنها توجه داشت. این موارد در حالت کلی عبارتند از:

باید توجه داشته باشید علاقه و استعداد، اهمیت بسیار بالایی دارند. با وجود علاقه و بدون وجود استعداد نمی توان توفیق خاصی در کار بدست آورد. همچنین با وجود استعداد و بدون علاقه، انگیزه خاصی برای کار کردن وجود ندارد. تکلیف فعالیت در کار بدون علاقه و استعداد نیز کاملا مشخص است. به همین جهت باید به علاقه و استعدادهای خود توجه داشته باشید و آنها را کشف کنید. پس از مشخص شدن علاقه و استعداد، نوبت به این مرحله می رسد که این استعداد را پرورش داد. برای فعالیت در برخی شغل ها نیاز است حتی تا سالها زحمت کشید اما در برخی شغل ها با چند ماه آموزش نیز می توان به شغل مورد علاقه ورود کرد. البته کسب تجربه در هر کاری تا سالها ادامه خواهد داشت.

بهتر است قبل از رجوع و جستجوی کار، یک تخصص را بر حسب علاقه و استعداد انتخاب کرده و در آن کسب دانش کنید. پس از آن می توانید به دو حالت کارآموز و یا متخصص در انواع محیط های کاری مشغول به فعالیت شوید. اگر دانش و تخصصی ندارید کاملا مشخص است که شغلی سطح پایین و با حقوقی ناچیز در انتظار شماست!

همانطور که گفته شد با وجود دانش و تخصص کافی خواهید توانست با ورود به هر مجموعه ای موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنید. برخی تخصص ها بر خلاف ظاهر بسیار پیچیده و سخت، با چند ماه آموزش این امکان وجود دارد که بتوانید در آنها به یک متخصص درجه سه یا دو تبدیل شوید. قاعدتا با گذشت زمان، کسب تجربه و همچنین پشتکار خواهید توانست در مدت کوتاهی به یک متخصص سطح بالا و درجه یک تبدیل شوید.

چجوری کار خوب پیدا کنم

برای اکثر مشاغل، ظاهر آراسته و مرتب اهمیت بالایی دارد. این موضوع بخصوص در مواردی که با ارباب رجوع سروکار داریم کاملا ضروری است. بسیاری از افراد هستند که حتی با وجود اینکه وضعیت ظاهری در شغل آنها اهمیت ندارد همواره و در همه حال ظاهری آراسته و مرتب دارند. این افراد معمولا مورد تحسین و ستایش اطرافیان خود قرار می گیرند.

به جرات می توان گفت در همه کارها انرژی نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. قاعدتا برای خروجی کار خوب، انرژی خوبی نیز باید بکار برد. به این نکته توجه داشته باشید که باانرژی بودن در مرحله استخدام و در حین کار بسیار مهم است. برای اینکه بتوانید همیشه باانرژی باشید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

در بسیاری از اوقات مواردی مانند حقوق بالا، نیاز به کار و … موجب می شود تا از بررسی شرایط شغلی غافل شویم. بسیار لازم و ضروری است که شغل مناسب شاغل باشد. این مورد رابطه کاملا مستقیمی با خروجی و راندمان کاری شخص دارد. در زیر به برخی از موارد قابل توجه در شرایط شغلی اشاره شده است:

توجه داشته باشید که همیشه قرار نیست قرار نیست همیشه به دنبال آن باشیم که چگونه کار پیدا کنیم بلکه در برخی موارد می توان با مشاغل خانگی نیز شغلی بسیار خوب و پردرآمد داشت. در این باره باید به اصول راه اندازی کسب و کار توجه داشت. در هر حال چنانچه نظر، ابهام و یا سوالی در ارتباط با مطلب چگونه کار پیدا کنیم دارید لطفا آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید. نظرات ارزشمند شما همواره نقش مهمی در بهبود کیفیت مطالب میزبان فا مگ دارند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

سلام، وقت بخیر! از هیچ افزونه‌ای برای کش استفاده نشده و صرفا…

سلام وقتتون بخیر ببخشین برای افزایش سرعت قالب جنه از کدوم اف…

[…] تلگرام اضافه کنید. اگر هنوز کانالی نساختید میتونید…

فوق العاده هستيد . ممنونم از راهنمايي كارسازتون خيلي گليد ??…

سلام عالی بود ممنون…

سلام، وقت بخیر! از هیچ افزونه‌ای برای کش استفاده نشده و صرفا…

سلام وقتتون بخیر ببخشین برای افزایش سرعت قالب جنه از کدوم اف…

[…] تلگرام اضافه کنید. اگر هنوز کانالی نساختید میتونید…

فوق العاده هستيد . ممنونم از راهنمايي كارسازتون خيلي گليد ??…

سلام عالی بود ممنون…

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری دو – آزاده باقری:
«عجیب ولی واقعی؛ فقط با یک صلوات مشغول به‌کار شوید.» همین یک جمله روی یکی از تراکت‌های پخش شده در سطح شهر کافی است تا حالمان را خوب کند و ببردمان تا میدان امام‌حسین(ع) تا ببینیم کسی که حاضر است تنها با ذکر صلوات کسی را بر سر کار بنشاند کیست، آن هم در این زمانه‌ای که برای خیلی‌ها پول حرف اول و آخر را می‌زند و همه به‌دنبال راهی هستند تا بتوانند هرچه سریع‌تر و راحت‌تر آن را به‌دست آورند.

وقتي به آدرس نوشته شده روي تراكت رفتيم انتظارمان از آگهي‌دهنده حداقل مردي مسن و ريش سفيد بود اما سيدرضا مجتبايي هيچ كدام از اين ويژگي‌ها را نداشت. او مردي 43ساله است كه همه او را به اسم آقا سيد مي‌شناسند و به طرز عجيبي برايش احترام قائل هستند. آقا رضا 6سال مي‌شود كه شركت كاريابي‌اش را راه انداخته و در آن كارگر و آشپز و سرآشپز به رستوران‌ها معرفي مي‌كند. در اين مدت نيز هر 5هزار رستوراني كه با او كار مي‌كنند و تمام كارگرهايي كه به رستوران‌ها معرفي‌شان كرده راضي بوده‌اند. براي همين به‌راحتي چرخ زندگي‌اش مي‌گردد. در برنامه بعدي‌اي كه درنظر دارد مي‌خواهد به تعداد رستوران‌هايي كه او را مي‌شناسند و با او كار مي‌كنند اضافه كند و رستوران‌ها را به 10هزار تا برساند؛ كاري كه بسيار اتفاقي و با يك جرقه در ذهنش ايجاد شد و حالا براي خودش برو و بيايي دارد. دفتر آقا سيديك اتاق كوچك در يكي از ساختمان‌هاي روبه‌روي بيمارستان امام‌حسين(ع) است؛ جايي كه همسرش و چند نيروي ديگر مشغول به كارند و پاسخ كارگرهايي كه تلفني يا حضوري به آنها مراجعه مي‌كنند را مي‌دهند. سرشان آنقدر شلوغ است كه هر دقيقه تلفن زنگ مي‌خورد يا يك نفر وارد دفتر مي‌شود. براي همين در مدت گفت‌وگويمان تلفن را از پريز مي‌كشند تا بدون سر و صدا بشود براي دقايقي صحبت كرد. مطمئن باشيد بعد از خواندن اين گفت‌وگو حال شما هم خوب مي‌شود و لبخند به لبتان خواهد نشست.

من چندين سال مي‌شود كه شركت تأمين نيروي خدماتي دارم. هميشه مي‌ديدم برخي شركت‌هاي خدماتي و كاريابي در قبال كارگرها و كساني كه جوياي كار هستند رفتار ناشايستي انجام مي‌دهند و به همين دليل يكسري تشنج، درگيري و اختلاف‌هايي را به‌وجود مي‌آورند كه بعضا كار را به دادگاه و دادگستري هم مي‌كشانند. بارها با آنها برخورد داشته‌ام. روي هم رفته نارضايتي مردم از عملكرد كاريابي‌ها من را مجاب كرد در شركت كاريابي خودم كارگرها را بدون هيچ هزينه‌اي و فقط با ذكر يك صلوات مشغول به‌كار كنم. دل يك كارگر را شاد كردن خيلي ثواب دارد. همه‌‌چيز كه پول نمي‌شود. ‌اي كاش حداقل برخي از شركت‌هاي كاريابي اين موضوع را درك مي‌كردند و كمي با دل اين كارگرهاي بنده خدا راه مي‌آمدند. واقعا جاي دوري نمي‌رود؛ حداقل براي من اينطور بوده.

همه مي‌دانيم كه كارگر از نظر مالي در مضيقه است و به سختي مي‌تواند درآمدي به‌دست آورد. من در اين زمينه با كارفرماها صحبت كردم و گفتم چون آنها توان پرداخت هزينه به من را ندارند بعد از معرفي كارگر و يك‌ماه كار براي كارفرما، طبق توافقي كه من با كارگر مي‌كنم كارفرما مبلغي را از روي حقوق اول كارگر به من بدهد. اين مبلغ بسته به توافق مي‌تواند 50تا 120هزارتومان باشد. چندين بار اتفاق افتاده كسي كه برايش كار پيدا مي‌كنم آنقدر فشار مالي دارد كه حتي نمي‌تواند از حقوق اولش هم اين مبلغ را بدهد. در اين شرايط معمولا شرط صلوات مي‌گذارم و به او مي‌گويم به شرطي كمتر مي‌گيرم كه هزار صلوات براي اموات بفرستي. همين‌ها براي من كافي است. در اين سبك كار امتيازهاي مختلف و خوبي به‌دست مي‌آيد. نخستين امتياز، رضايت عموم مردم است كه با اين كار در آنها شكل مي‌گيرد. دومين امتياز كرامت در كارمان است. وقتي من اين روش را در كارم پياده كردم وضعمان واقعا بهتر شد. در نهايت نيز ان‌شاءالله رضايت خداوند، اهل‌بيت، بنده‌هاي خدا و رضايت خود ما را به همراه خواهدآورد. مي‌بينيد كه همه‌اش مثبت است و به همين دلايل و به كرم مرتضي‌علي(ع) تا امروز هيچ شاكي‌اي نداشته‌ام. بيشتر از 10سال مي‌شود كه كار مي‌كنم و خدا را شكر تا به حال يك شاكي هم نداشته‌ام و مردم راضي هستند. رضايت مردم رضايت خداوند را مي‌آورد. تا الان خدا ما را لنگ نگذاشته اما بعينه ديده‌ام برخي كاريابي‌هايي كه هزينه نقدي مي‌گيرند چرخ‌شان نمي‌چرخد و درآمدي ندارند.

چجوری کار خوب پیدا کنم

طي اين سال‌ها كه كار مي‌كنم تراكت‌هايي را با مضامين مختلف منتشر و توزيع كرده‌ام. تا قبل از اين آگهي با چنين سبكي، درخواست كارگر را اينطور نوشته بوديم: «به‌صورت رايگان مشغول به‌كار شويد». بسياري عينا برگه تراكت من را كپي و فقط شماره تلفن آن را عوض مي‌كردند. كارگر براي پيدا كردن كار به آنجا مي‌رفت و مي‌گفت شما گفته‌ايد بدون هيچ هزينه‌اي براي من كار پيدا مي‌كنيد. آنها هم با رويي‌گشاده مي‌گفتند بله كاملا رايگان است اما شما براي پر كردن فرم بايد مبلغ 20هزارتومان پرداخت كنيد! اين چه روش رايگاني است؟ شده تا 20هزار تومان را از كارگر مي‌گيرند و خيلي راحت سبك كارشان را هم رايگان اعلام مي‌كنند؛ اما من هيچ وقت اين كار را نكرده‌ام و درخواستي كه از كارگرها دارم تنها ذكر صلوات است.حتي اگر بخواهم جريمه‌شان كنم هم تعداد صلوات‌ها را بالا مي‌برم كه عملا به نفع‌شان است وگرنه يك ريال هزينه فرم نمي‌گيرم. حتي به بهانه‌هاي ديگر هم ريالي از آنها پول دريافت نمي‌كنم؛ كارگر است، ندارد. از كجا بايد بياورد؟ آنها زندگي‌شان به سختي پيش مي‌رود. ديده‌ام كه مي‌گويم. كاملا آنها را درك مي‌كنم. شده بعضي وقت‌ها كرايه كارگر را هم خودم مي‌دهم؛ حتي كرايه راهي كه مي‌خواهد به آنجا كه بابت كار معرفي بشود ندارد. من زمان رفتن كارگر به جايي كه آدرس داده‌ام شده 10هزار تومان هم داده‌ام؛ هيچ اشكالي هم ندارد و اتفاقي هم نمي‌افتد؛ يا پس مي‌دهد يا نهايت از حقوقش كم مي‌كنم. يا اصلا نداشته و در توانش نبوده اين مبلغ را برگرداند باز هم هيچ ايرادي ندارد. خدا جاي خوبي نشسته است. الان شايد من از كارگر سود نكنم، كرايه رفتن به رستوران را هم بدهم اما ضرر جبران‌ناپذيري نمي‌كنم. شده كارگر رفته، برگشته و به من گفته كارم درست نشده و خانواده‌ام با من تماس گرفته‌اند و بايد به شهرستان برگردم. مي‌گويم باشد ايرادي ندارد و مدارك را به او برمي‌گردانم، بدون آنكه بخواهم از او مبلغي پول بگيرم. حتي بابت پولي كه كرايه راه داده‌ام نيز گفته‌اند آقا سيدپولي كه به من دادي الان ندارم برگردانم. من هيچ وقت از او به زور پولي كه داده‌ام را پس نمي‌گيرم. اين اتفاق براي من ضرر مالي دارد اما مي‌گويم ايرادي ندارد اين 30هزارتومان را هم بگير توي جيبت باشد؛ هر وقت دست‌ات باز شد اين شماره حساب من، آن زمان براي من پول را بفرست. باور كنيد به شب نكشيده خداوند جبران مي‌كند. بارها براي من اتفاق افتاده است. من از كاري كه مي‌كنم راضي‌ام چون نان دلم را مي‌خورم و از اين بابت خيلي خوشحال هستم. خدا را شكر همين كه شاكي ندارم و مردم راضي هستند براي من خيلي ارزش دارد و كافي است. اين مبلغ‌ها آنقدر زياد نيست كه نتوان از آن گذشت اما مي‌تواند آبروي كسي را بخرد يا دل يك كارگر دردمند را شاد كند.

من تحصيلات بالايي ندارم اما تجربه كاري‌ام بالاست. در زمينه مديريت شايد نزديك به 15سال تجربه دارم. قبل از آنكه شركت كاريابي راه‌اندازي كنم سرپرست قسمتي در پتروشيمي عسلويه بودم. 100كارگر داشتم و كارم سرپرستي بود. من بچه خوزستان هستم. بچه شوش‌دانيال! آنجا بزرگ شده‌ام و خيلي‌ها من را مي‌شناسند. براي همين كارگرهاي زيادي به اعتبار من به تهران آمده‌اند و الان مشغول به‌كار هستند.

بعد از آنكه سال‌ها در عسلويه كار كردم تصميم گرفتم براي ادامه كار به تهران بيايم. هنوز نه كسي و نه جايي را مي‌شناختم. بنابراين براي پيدا كردن كار به يك شركت كاريابي رفتم. به من گفتند بابت پيدا كردن كار بايد هزينه‌اي پرداخت كنم. چند وقت گذشت و كاري براي من پيدا نكردند. تا جايي پيش رفت كه گفتم اصلا كار نمي‌خواهم، مدارك من را بدهيد مي‌خواهم بروم. مدارك را گرفتم و در همان زمان با خانمي صحبت كردم كه شركت كاريابي داشت. چون مي‌دانستم فن بيان خوبي دارم به او گفتم من اگر بتوانم كارگري را متقاعد كنم براي پيدا كردن كار به اينجا بيايد شما با من به چه صورت كار مي‌كنيد؟ گفت 50درصد مبلغي كه از آنها مي‌گيرم براي تو. چند سال پيش مبلغي كه از فردي بابت پيدا كردن كار مي‌گرفتند 70هزارتومان بود، يعني براي معرفي هر كارگر به من 35هزار تومان مي‌رسيد. قبول كردم و كار را با چاپ 5هزار تراكتي شروع كردم كه آنها را دادم به يك نفر برد شهرستان و توزيع كرد. با همان آگهي كارگر‌هاي زيادي آمدند تهران. روز اول 3‌كارگر معرفي كردم و 105هزار تومان بابت اين معرفي گرفتم. كارگرها را براي كار فرستاد ناكجا آباد. رفتند آن سر تهران اما كار، واقعي نبود. وقتي برگشتند به آنها گفت اشكال ندارد. اين بار آدرس ديگري آن سر شهر تهران را داد و آنها رفتند اما دست خالي برگشتند و ناراحت كه آنجا هم شغلي در كار نبوده. براي من اين اتفاق خيلي سنگين بود چون موقعيت اجتماعي بالايي در شهرستانمان دارم. شايد پدرم براي من از نظر مالي چيزي نگذاشته باشد اما آبرو براي من گذاشته. براي من بد بود كه در شهرستان بگويند پسر فلاني در تهران دكان باز كرده است! به آن خانم گفتم ديگر به شما كارگر معرفي نمي‌كنم و مبلغ اين بنده خداها را برگردان. گفت پولي كه گرفته شد ديگر پس داده نمي‌شود. از جيب خودم پول آنها را دادم، عذرخواهي كردم و رفتند. از آن روز بود كه با خودم گفتم ديگر اين اشتباه را مرتكب نخواهم شد.

دقيقا. با خودم فكر كردم چرا چنين كاري را خودم شروع نكنم؟ ولي آن زمان يك مشكل وجود داشت؛ من هنوز كارفرما نداشتم. كاري كه به ذهنم رسيد اين بود كه در گام نخست يك موتور بخرم. با همان موتور به رستوران‌هاي شهر مي‌رفتم و مذاكراتم را با آنها آغاز مي‌كردم. چيزي كه براي شما تعريف مي‌كنم مربوط به 6 سال پيش مي‌شود. آن زمان به مديران رستوران‌ها مي‌گفتم مي‌توانم برايشان كارگرهاي خوبي پيدا كنم. منتها روش كار من با كاريابي‌هاي ديگر متفاوت است. گفتم: بيا‌ الله‌واري كار كنيم. گفت: چطور؟ گفتم: مي‌داني كاريابي‌ها از كارگر، قبل از معرفي كار پول مي‌گيرند و آنها را اذيت مي‌كنند؛ مخصوصا زماني كه كار جور نشود و كارگر بيچاره از اينجا مانده و از آنجا رانده مي‌شود. پولش را هم نمي‌تواند پس بگيرد و دست از پا درازتر بايد باز هم با جيب خالي دنبال كار بگردد. گفتم: من از كارگر هيچ مبلغي نمي‌گيرم و او را پيش شما مي‌فرستم. شما از كاركرد و حقوق كارگري كه برايت مي‌فرستم مبلغي كه از قبل بين من و كارگر توافق شده پرداخت كن. بيشتر رستوران‌ها از اين روش كار من خوش‌شان آمد و استقبال كردند. كم‌كم كار را با چند كارفرما شروع كردم و به مرحله اجرايي‌شدن رسيد. كارم را وسعت دادم؛ به همين دليل به چند بازارياب نياز پيدا كردم. همان كاري كه خودم مي‌كردم را به آنها ياد دادم. يك بازارياب به 2بازارياب، 3بازارياب، 4 بازارياب و… تبديل شد و ديگر براي ادامه كار براي آنها خانه گرفتم تا راحت باشند. ماهانه 5ميليون تومان هزينه مي‌كردم. به مرور زمان كه كار پيش رفت به لطف مرتضي علي(ع) تعداد رستوران‌ها و كارفرماها به 5هزار رستوران رسيد. همين چند روز پيش از صنف چلوكبابي‌هاي تهران به من زنگ زدند و گفتند كه جلسه‌اي در هفت‌تير برگزار مي‌شود، از تو هم دعوت شده كه در اين جلسه حضور داشته باشي. وقتي رفتم از من قدرداني كردند. چون اكثر كساني كه در اين صنف كار مي‌كنند از من كارگر گرفته‌اند و يك‌بار هم نشده براي آنها كارگر معتاد بفرستم. كلي از كارگرها جلوي من تعريف كردند و گفتند: از دهان كارگرهايي كه برايشان مي‌فرستم يك سيد گفته مي‌شود و هزار سيد از آن مي‌ريزد. در جواب تمام لطف‌هايي كه به من داشتند پاسخ دادم: كار خداست، كار من نيست. خدا وقتي اين فكر اقتصادي را در سر من انداخت من هيچ‌چيزي نداشتم؛ اما الان به جايي رسيده‌ام كه مي‌توانم آنقدر كه در توانم هست كاري كوچك كنم و ناني به سر سفره چند كارگر بيايد. هم‌اكنون 5هزار رستوران با من كار مي‌كنند و دارم خودم را براي 5هزار رستوران ديگر آماده مي‌كنم. شرايط كه مهيا شد بازارياب‌ها را به رستوران‌ها مي‌فرستم تا بتوانم با آنها نيز به توافق برسم و به آنها كارگر معرفي كنم. اينطور پيش برود كارگرهاي زيادي سر كار خواهندرفت.

آقا سيد يك جاي ارزان قيمت هم براي كارگرها تدارك ديده است

كارگرهايي كه به آنها جاي خواب داده مي‌شود توسط خود كارفرما جاي خواب مهيا خواهد شد. اينجا در همسايگي ما هم واحدي هست كه طبقه بالايش را براي خوابگاه كارگرها و كساني كه شب جايي را ندارند بمانند درنظر گرفته است. خودش به من گفت اگر كسي آمد و جاي خواب مي‌خواست با او صحبت كنم. اينجا را شبي 10هزارتومان بابت خواب اجاره مي‌دهد و مي‌توانند بخوابند. چون اين ساختمان مقابل بيمارستان امام‌حسين(ع) قرار دارد برخي شهرستاني‌ها كه بيمار در اينجا دارند و مجبورند شب هم بمانند اما جايي را ندارند نيز مي‌توانند به اينجا بيايند تا شب آواره كوچه و خيابان نباشند. بعضي وقت‌ها شده كارگري براي كار آمده اما كارش جور نشده و به شب خورده و نمي‌تواند به شهرشان برگردد، من به او مي‌گويم آنجا بخوابد و هزينه خوابش را هم اگر نداشته باشد من مي‌دهم تا روز ديگر به شهر و ديارش برگردد. وگرنه توان من مديريت يك خوابگاه نيست چون كار طاقت‌فرسايي است و من وقت اين كار را ندارم. همين كه بتوانم دل چند كارگر را با پيدا كردن كار و جاي خواب شاد كنم برايم كافي است. اميدوارم توانسته باشم تا جايي كه در توان دارم رضايت آنها را جلب كرده باشم.

كارگر و كارفرما از سيد مي‌گويند

آقاي حسن‌وند يكي از رستوران‌دارها و كارفرماهايي است كه آقاسيد چند سال مي‌شود با او كار مي‌كند و برايش كارگر مي‌فرستد. او از كارگرهايي كه برايش فرستاده مي‌شود بسيار راضي است و مي‌گويد: «من چند سالي مي‌شود كه سيد را مي‌شناسم. تا به حال كارگر بد براي من نفرستاده. چون اكثر كارگرها شهرستاني هستند بعضي از آنها 2 تا 3‌ماه بيشتر كار نمي‌كنند اما خوب هستند. براي همين باز از آقا سيد كارگر مي‌گيرم. آنطور كه مي‌دانم با كارگر، توافقي كار مي‌كند. در ابتدا مبلغي از كارگر نمي‌گيرد و فقط از حقوق اول مبلغي توافقي دريافت مي‌كند. بعضي از كارگرها به‌دليل محبتي كه سيد به آنها مي‌كند خودشان مبلغي به او بابت تشكر مي‌دهند وگرنه خود سيد اصلا از آنها به جز مبلغ توافقي از حقوق اول چيزي درخواست نمي‌كند. من از بعضي از آنها شنيده‌ام كه مي‌گويند سيد كرايه راه‌شان را مي‌دهد و به آنهايي كه جاي خواب ندارند جاي خواب هم مي‌دهد. كارگرها راضي هستند و من هم به‌عنوان كارفرما از او راضي‌ام». حسين‌سرخه نيز كارگري است كه از طريق ساير دوستانش با سيدآشنا شده، او مي‌گويد: «من بيكار بودم و خيلي دنبال كار مي‌گشتم. به من گفتند يك نفر به‌نام سيد، دفتر كاريابي دارد و اصلا پول نمي‌گيرد. پيش او بروي فورا تو را سر كار مي‌فرستد. واقعا هم وقتي رفتم آنجا بدون آنكه مبلغي از من بگيرد درجا من را سر كار فرستاد. حقوق 4روز اول را فقط مي‌گيرد و هيچ مبلغي غيراز آن نگرفته. الان 2‌ماه است سر كار هستم و خيلي از شرايطم راضي‌ام».

همشهری آنلاین:
شایع‌ترین علامت زخم گوارشی احساس دردی مبهم یا سوزاننده در شکم است.

همشهری آنلاین:
یک کارگر برخی از هزاران گل کریسمس (پویسنتیا) در خزانه‌ای در اسپالدینگ در لینکن‌شایر بریتانیا را بررسی می‌کند.

همشهری آنلاین:
یونیفورم‌های نظامیان اسلوونی در مقابل سرمای نروژی تاب نیاوردند و آنها یخ زدند.

همشهری آنلاین:
عفو بین الملل روز دوشنبه عالی ترین جایزه این سازمان را که پیش از این به آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار اهداء شده بود از وی پس گرفت.

همشهری آنلاین:
دیوان محاسبات اسپانیا به آرتور ماس، سیاستمدار استقلال طلب کاتالونیا دستور داد هزینه همه پرسی سال ۲۰۱۴ در منطقه خودمختار کاتالونیا را بپردازد.

همشهری آنلاین:
با انتشار خبر درگذشت استن لی اسطوره دنیای مارول، بسیاری از افراد مشهور سینما از رابرت داونی جونیور و هیوجکمن تا کوین فایگی و دواین جانسون به وی ادای احترام کردند.

همشهری آنلاین:
منوچهر والی‌زاده را بیشتر با صدای خاصش می‌شناسند؛ صدای منعطفی که می‌تواند به جای یک پسر ۱۸ ساله یا پیرمرد ۷۰ ساله صحبت کند.

همشهری آنلاین:
منوچهر والی‌زاده زاده ۱۳۱۹ در تهران، مدیر دوبلاژ، دوبلور، بازیگر و گوینده رادیو است.

همشهری آنلاین:
مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن اعلام کرده کره شمالی دست کم ۱۳ پایگاه مخفی در اختیار دارد که در ‌آن‌ها موشک‌های اتمی و قابل جابجایی نگه‌داری می‌شود.

همشهری آنلاین:
مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند میزان‌های کشیدن سیگار در این کشور تا پایین‌ترین حد ثبت‌شده تا به حال کاهش یافته است.

همشهری آنلاین – مهدی تهرانی:
هنر دورهٔ صفوی (۱۱۰۱ – ۸۸۰ خورشیدی) از دوران درخشان هنر ایران است. هنر این دوره در بسیاری از زمینه‌ها، ادامهٔ دوران طلایی هنر دربار تیموریان است.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2018 HamshahriOnline, All rights reserved

چجوری کار خوب پیدا کنم
چجوری کار خوب پیدا کنم
10

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *