طلسم شکارچی

خواص دارویی و گیاهی

طلسم شکارچی
طلسم شکارچی

  
جستجو

عروسي تفنگ به عنوان رسمي كهن و قديمي در زندگي شكارگران ايلامي و به نيت شكستن طلسم تير شكارچيان هنوز هم در بسياري از مناطق روستايي و عشايري استان انجام مي‌گيرد.
اين آيين كه براي موفقيت در شكار و طلسم‌شكني تفنگ شكارچيان اجرا مي‌شود ظرافت‌ها و نكات بسياري براي پي بردن به فرهنگ عامه استان ايلام در خود نهفته دارد.
علت برپايي آيين عروسي تفنگ اصابت نكردن گلوله شكارچيان به شكار و به قولي شكستن طلسمي است كه سبب كارا نبودن تفنگ شكارچي شده است.
در اين آيين شكارچي در روزي خاص كه بيشتر نخستين روزهاي ماه است تفنگ را از ديوار خانه برداشته و به بهانه نكشتن شكار زير ضربه‌هاي دست و پا و شلاق مي‌گيرد و به نوعي كتك مي‌زند.
با اين اقدام بانوي بزرگ خانه كه بيشتر همسر شكارچي است تفنگ را از زير ضربه‌ها و دست و پاي شكارچي بيرون كشيده و با گره زدن تكه پارچه‌اي از ضريح يك مكان مقدس به لوله اسلحه به نوعي ضامنش مي‌شود.
زن كه حالا ضمانت اسلحه را پذيرفته تيري از تفنگ بيرون مي‌كشد و زير زبان خود مي‌گذارد، سپس به نيت شكستن طلسم به خانه قديمي‌ترين همسايه خود رفته و از وي مشتي آرد به عاريه مي‌گيرد. در مرحله بعدي زن خانه با آردي كه از همسايه گرفته و به نيت بركت تفنگ «پپگ» (نوعي نان كوچك) مي‌پزد و سپس نان را با لوله تفنگ سوراخ كرده و شبيه گردن بند به گردن اسلحه مي‌آويزد.
زن پس از طي اين مراحل گلوله تفنگ را كه در اين مدت زير زبانش بوده بيرون آورده و درون اسلحه شكارچي مي‌گذارد.
بعد از اين اقدامات در منطقه‌اي كه شيب باشد زن نان گرد و كوچك را غلط داده و شكارچي به نيت شكار به سمت نان شليك مي‌كند، پاره‌هاي نان كه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند بين افراد خانواده قسمت مي‌شوند.
پس از اين اقدامها كه به قصد باز شدن طلسم اسلحه شكاري انجام مي‌شود شكارچي، زاد و توشه بر مي‌دارد و به شكار مي‌رود و بر اساس شنيده‌ها همواره دست پر به خانه بر مي‌گردد.
در خصوص خاستگاه اين آيين «رحيم احمدي» كه از شكارچيان قديمي استان محسوب مي‌شود «عروسي تفنگ» را خاص منطقه ايلام و خاستگاه آن را باورهاي بومي اين منطقه مي‌داند.
به گفته وي، اين رسم كه در ميان شكارچيان ايلامي جايگاهي ويژه دارد همواره از چندين نسل قبل اجرا شده و همواره نيز تبعات خوشايندي براي شكارچيان داشته است.
وي با اشاره به استفاده از پارچه‌هاي متبرك اماكن مقدس و نان به عنوان بركت در اين آيين، عروسي تفنگ را ملغمه‌اي از فرهنگ بومي و باورهاي مذهبي مردم مي‌داند.
آيين عروسي تفنگ اگر چه در نظر عامه مردم و شكارچيان، شادي آييني ساده و بي‌پيرايه باشد اما نگاه دانش‌آموختگان علم مردمشناسي به خاستگاه و ريشه اين آيين نگاه ديگري است.
«مريم سلوكي» از دانشجويان رشته مردمشناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايلام در اين خصوص مي‌گويد: خاستگاه و پيشينه تاريخي برگزاري آيين عروسي تفنگ در ايلام به درستي مشخص نيست اما شاخصه‌هاي استفاده شده در اين آيين نظير پارچه متبرك، نان و سوگند زن به تفنگ نشان از امتزاج اين رسم با باورهاي ديني مردم ايلام دارد.
وي معتقد است شكارچيان همواره شكارگري را كسب نان حلال و در مواردي با كمك عناصري نظير طبيعت و نيت انجام مي‌دهند و به همين علت از نان و تبرك به خاطر كاركرد و تقدس آن استفاده مي‌كنند.
سلوكي مي‌افزايد: نزدن شكار به علت طلسم شدن اسلحه و يا «بسته شدن تير» هيچگاه با ساز و كار امروزي و نگاه علمي تعريف پذير نيست اما مي‌توان گفت پس از اين آيين شكارچي با اعتماد به نفس بيشتري به شكار مي‌رود.
اين مردمشناس افزايش ميزان دقت و تاثير ناخودآگاه اين آيين در شكار و اعتماد به نفس در تيراندازي را از مهمترين بازخوردهاي اين آيين براي شكارچيان مي‌داند و مي‌گويد: اگر چه ممكن است برخي از شكارچيان امروزي به اين رسم اعتقاد نداشته باشند اما ديده مي‌شود آنها نيز بخاطر آرامشي كه از اين اقدامات مي‌يابند اين رسم را هنوز هم دنبال مي‌كنند.
در استان ايلام شكارگري به صورت‌هاي مجاز و غيرمجاز از علايق خاص مردان منطقه محسوب مي‌شود و مناطقي نظير چكر، بولي و بينا در اين استان شكارگاه‌هاي پررونقي محسوب مي‌شوند.


فهرست مسافران 40

طلسم شکارچی


©
Copyright 2009 www.mosaferan.ir

درباره ما |
اشتراک مجله |
آرشيو مجله |
آرشيو سايت |
اشتراک مجله

 

%PDF-1.5
3 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 4 0 R>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xUO0+j[D7
j4|**!lfXF
a ajজ2ٶ+bC6dЛqpOCe*/mi !iAЛIKu


به  گزارش پايگاه خبري شبكه العالم ، ” ابووضاح القيسي ” 30 ساله از شكارچيان افعي به پايگاه خبري السومريه نيوز گفت: يك سري افراد مشخص كه از اهالي بغداد هستند؛ پيشنهاد خريد افعي هاي يهودي را مي دهند كه همين امر باعث شده است كه قيمت يك افعي تا يك ميليون دينار افزايش يابد.
وي افزود: اطلاعات موجود نشان مي دهد كه اكثر اين افعي ها در زمينه هاي مربوط به “جادوي سياه” مورد استفاده قرار مي گيرند كه يكي از خطرناكترين نوع جادو در جهان به شمار مي رود و كساني اعتقاد دارند كه نوعي از انواع جن ها در داخل آنها (افعي ها) زندگي مي كنند.
القيسي گفت: شكار افعي ها تا چندي پيش يك شغل نبود و ما افعي ها را هرجا كه مي ديديم به خاطر ضرر و زيان آنها براي اهالي خصوصا در باغ هاي و كشتزارها مي كشتيم؛ اما حيوانات وحشي را براي فروش در فروشگاههاي خاص در بغداد به منظور موميايي كردن شكار مي كرديم.
صيد افعي ها در سالهاي اخير بعد از افزايش تقاضا انواع خاصي از آنها بويژه افعي يهودي رواج يافته است. افعي يهودي داراي سر بزرگ، گردن بالا و دم بلند و هشت دندان است.
رباح قيس صاحب يك داروخانه گياهي به السومريه نيوز گفت: افعي هاي يهودي در زمينه هاي متعدد خصوصا ساخت داروهاي درمان بيماريهاي سرطاني، تاسي و فلج اعضا مورد استفاده قرار مي گيرد و استقبال زيادي براي خريد آنها وجود دارد.
قيس گفت كه وي يك افعي يهودي بالغ را به قيمت يك ميليون دينار عراقي به يكي از تجار فروخته است درحالي كه وي خواهان خريد تعدادي بيشتري شده  و تقاضاي وي با هدف ساخت دارو نبوده بلكه در ارتباط به مسائل مربوط به جادو بوده است.
علاء موسي يكي از شكارچيان منطقه المقداديه گفت كه ديالي داراي بيش از 17 نوع افعي است كه خطرناكترين آنها افعي يهودي است كه بزاق كشنده اي دارد و شكار آن خيلي ساده نيست.
وي افزود: طول برخي از افعي هاي يهودي به بيش از يك متر مي رسد و تعداد آنها بسيار محدود است و در مناطق خاصي بويژه در اطراف شهر بعقوبه و منطقه المقداديه يافت مي شود.
ابووفاء از ستاره شناسان محلي گفت: افعي هاي يهودي به عنوان عنصر اساسي در برخي از دعاهاي جادوي سياه هندي بكار مي رود كه برخي طلسم هاي آن را در سالهاي اخير به علت استقبال برخي به منظور استفاده از آن وارد كشور كرده اند.
وي افزود: بارزترين دعاهايي كه در آن از افعي هاي يهودي استفاده مي شد، درخصوص مشكلات بين زوج ها يا زيان هاي جسمي يا بيرون راندن جن از بدن برخي ها است.
ابووفاء گفت: قسمت اساسي افعي كه از آن براي درست كردن دعاي جادوي سياه استفاده مي شد، دندانهاي افعي بعد از آسياب كردن و همچنين چشم هاي آن و قطراتي از سم است و همچنين مي توان بدنش را خشك و آسياب كرده و چيزهايي به آن افزود كه نظير يك روغن مورد استفاده در درمان موارد تاسي و فلجي قرار گيرد.
جادوي سياه عملياتي است كه برخي افراد آن را انجام مي دهند كه معتقدند امكان تماس با عوالم ديگر وجود دارد  برخي از آنها جن براي رسيدن به اهداف شرورانه اعم از ويران كردن يا آزار و اذيت ديگران استفاده مي كنند.

                                                           
 

 اطلاع برسانم …           (ابتدا …چند مورد حتما بخوانید)

 ۰.«جن» واژه‌ای عربی و به معنی «موجود پنهان
و نادیدنی» است. در عرف فارسی «اَجِنّه» جمع جن شمرده می‌شود

۱.جن ابزار ساز
نیست ؛ وبه علت خصوصیات فیزیکی منحصر بفرد ؛قادر است در هر مکان و شرایطی زندگی کند
؛وبرای همین به خانه و مسکن نیازی ندارد. زیرا سرما و گرما و باد و بوران بر او
کارگر نیست .جن به وسایل حمل و نقل بی نیاز است ؛ و از اینجا می توان فهمید که جن
ها دارای صنعت و تکنولوژی نیستند ؛ و شهر و کاشانه ای ندارند مکان معمول زندگی آنها
کوه وجنگل و دشت است.

 

طلسم شکارچی

۱.دیو: پست‌ترین نژاد، خاکستری رنگ، خشن، چشمانش فی‌مابین
عمودی و افقی و هیکل دیو کمی درشت‌تر از انسان است.

ب- جن: نژاد متوسط، سرخ
رنگ، چشمان عمودی، پاهای کوتاه و گرد (شبیه سم)و هیکل جن کمی ریزتر از انسان است
.

ج- پری: نسبت به دو نژاد قبلی از نظر خلقت برتری دارد. سفید رنگ(مثل
انسان‌های سفید پوست)، زیبا، چشمانش مثل چشم انسان افقی است .

۲.-جن ها 
به صورت جماعت زندگی می کنند و جامعه ندارند.

۲.آب جوش و اجسام
فلزی تیز می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند .

۳ . جن ها مانند انسان دانا و نادان
؛ .فرمانده و فرمانبردار ؛ ارباب و بنده ؛ کافر و متدین ؛ شفیق و شرور دارند.وقتی
که مردند از بین میروند و نیازی به قبر و گورستان ندارند.

۳.جن، شیطان نیست اما شیطان از جن است. یعنی ابلیس و
فرزندانش نوعی جن هستند

۴.جن،
فرشته نیست. فرشته از نور آفریده شده اما جن از آتش آفریده شده است. فرشته معصوم است اما جن معصوم نیست و مانند ما انسان‌ها گناه هم
مرتکب می‌شود .۴. جن دارای عقل است
. اما نه عقل ابزار ساز و عقل فلسفی و خلاقیت هنری .عقل جن به معنای قوه ی ارزیابی
امور روزمره یا همان عقل معاش ؛ و قوه تشخیص است ؛ به اضافه هوشی سرشار ؛ اعم از
قدرت خواندن فکر و جستجو و یافتن گذشته و آینده.

۵.جن‌ها از آسیب
رساندن به انسان به طور عادی منع شده‌اند اما اگر انسان بهانه به دست جن‌ها بدهد،
مثلا تسخیر یا احضار جن‌ها یا آسیب رساندن به آن‌ها
در آن صورت می‌توانند و اجازه پیدا می‌کنند تا انسان را تا حتی سرحد مرگ آزار بدهند .

۵. جن ها دارای زبان خاص ؛ و قوه تکلم هستند و قادر به
فهم زبان آدمیان.۶. جن در شرایطی قادر به
تسخیر انسان ؛ و انسان در شرایطی ؛ قادر به تسخیر جن است . انسان مسخر شده را
مجنون؛ یا دیوانه ؛یا دیو زده ؛ و جن تسخیر شده را ؛موکل می نامند. گویند خود جنیان
بر سه قسمند: دیو.؛جن وپری ؛که از لحاظ مکانی ؛ مادون فرشته هستند.۷. جن می تواند در
مواردی تربیت
شده ؛ به انسان خدمت کند. چنین سنتی در میان جنگیران ایران و پاکستان وهند وجود
دارد . اما به طور کل ؛ نه بودا ؛ نه دالای لاما ؛ نه اولیا الله ؛ و نه عرفا و نه
پیامبران هیچکدام ؛به مدد خواستن از موجوداتی که مثل انسان ؛خطا و اشتباه و گناه می
کنند ؛توصیه نکرده اند اما همگی؛ وجود آنها را تایید کرده اند .۸.جنیان مانند امواج رادیویی و ماهواره ای ؛با ما هستند ظاهر
نمی شوند ؛اما حاضرمی شوند و بعضی از انها ؛درخانه ها و بدن شخصیت های ضعیف ؛رفت و
آمد می کنند. یکی از راه های دور کردن جنهای مزاحم ؛خواندن و آویختن 4 آیه از قران
است ؛ که با قل شروع می شوند . و بسیاری ادعیه ؛که درکتب مختلف وجود دارند.اماراه
دورکردن انسان شرورچیست!؟۹. جن ها ؛ بعضی از ما را؛ به شکل همزاد و غیر همزاد دوست دارند؛ کمکمان
می کنند ؛همینطور جواهرات و اشیای قیمتی ما ؛ازجمله انگشترهایی با نگین سنگ (مخصوصا
عقیق)را بسیار دوست دارند (ومخصوصا اگر بر آن آیات و اوراد حک شده باشند) .اگر
دوستمان داشته باشندو سخنی باماداشته باشند ؛بیشتربه خوابمان می ایند و دلسوزی خود
را اعلام می کنند .خیلی ازآنها خدمتگذار ارواح اولیا هستند و دست ماراگرفته اندو
خیلی ها هم به کرداراکثرآدمیان اهل شیطنت.بیشتر آنها بی ضررند و
مثل ما گرفتار
این دنیا و درگیر و  تقدیر خویشند.۱۰.جن برای انسان ؛ از انسان خطرناک تر نیست . همانطور که
انسان برای کوسه ؛ از کوسه خطرناک تر است!(در تاریخ بشر حتی یک مورد مرگ انسان به
دست جن گزارش نشده در حالی که فقط در دوره حکومت استالین 35 میلیون روس به قتل
رسیدند آمار کشتار جنگ های مذهبی صلیبی و جنگ های جهانی و قومی و قبیله ای پیش کش)
در حقیقت هیچ چیز ؛ هراس ناک تر و هوس ناک تر از انسان نیست ؛ که به قول توماس هابز
:انسان گرگ انسان است.۱۱. در کل؛ و بدون در نظر گرفتن موارد خاص ؛ آنها به ما کاری ندارند
.ماهم به آنها کاری نداریم . از دود و دم و سر و صداهای شهر و بوی فاضلاب و ……
فراریند .. و دست آخر اینکه ؛به عقیده من: با تمام این اوصاف ؛تفاوت اساسی با ما
ندارند زیرا که : آنها هم رنج می کشند.

                            

.

                                     (اینم کتاب لابن جنی) 

http://www.4shared.com/file/116731504/8f5baa08/___.html

http://www.4shared.com/file/116733487/7540d306/__online.html

                                  اینم کلیپ جنها…حتما ببینید

http://www.4shared.com/file/116491894/9a65e81d/jinn_in_Rahat-_palstine___.html

http://www.4shared.com/file/116502479/a7b45e70/12_online.html

http://www.4shared.com/file/116503232/e83b592b/______.html

http://www.4shared.com/file/116504309/c8d181ee/REAL_Ghost_girl_caught_on_camera.html

http://www.4shared.com/file/116520978/8a2665e/________.html

http://www.4shared.com/file/116521798/240301bf/___100____.html

http://www.4shared.com/file/116536230/764bb2e5/Ghost_head.html

http://www.4shared.com/file/116537086/c7e47d10/Ghost_In_Cemetery.html

بختکچیست؟  برويد در قسمت—>سبز رنك—>نوشته شده در ساعت..توسط شهاب

           ارتباط با جن  چه مشکلاتی بوجود می آید

 اگر از قدرت تسلتطون به
جن ها مطمینید.میتونید حتی فکر تمسخر رو هم از ذهنتون بیرون کنید.

از دخالت جن ها در زندگیتون نکرانی ندارید ز برای ارتباط با
جن ها هنوز هم مصر هستید.

باید با یکی دیگر از ملزومات این ارتباط آشنا بشید.کسانی که
قصد ارتباط با جن ها رو دارند. باید اعصاب و قلب قوی داشته باشند.صحنه های دلخراش و
ترسناک‌:آشفتشون نکنه.و جرات زیادی داشته باشند.

جن ها موجوداتی بی اندازه حساس هستند.واکثرا اخلاق تندی
دارند. محبت و حشمشون در منتها درجه است. برای همین باید در مورد جن ها با احتیاط
زیادی رفتار کرد.طلسم شکارچی

در علوم خفیه هم پله پله و مرحله به مرحله سطح آگاهی و قدرت
بالا میره.

در شروع هر مرحله حقایق تلحی در مورد ارتباط با
دنیای {ماورالطبیعه}به شما گفته میشه و بعد

شما باید تصمیم بگیرید که ادامه بدبد و به مرحله بالاتر
برسد یا نه.

مطالب ارتباط با جن.ذره ای از همون حقایق تلخ هستند. و
مینویسم تا این شوق و اشتیاق اولیه که طبیعیه و در همه نو آموزهای علوم خفیه هست.
کمی تعدیل بشه. شما در هیچ کتابی نمی توانید مطالبی راجع به محدودییتهای ارتباطی که
جنها ایجاد میکنند پیدا کنی.

تنهایی در زندگی شخصی. ازدواج برای کسانی که وارد دنیای
جنها بشن خطرناک و سخته. اولن بخاطر اینکه ممکنه مجبور به مخفی کردن تمام حقایق و
مکنونات قلبی و آگاهی ها از همراه زندگیتون باشید. بعد هم بخاطر اینکه هر خطای
کوچکی که باعث دلخوری یا دشمنی جنها بشه، خطری برای زندگی خانواده و عزیزان
شماست.خودخواهی نیست که آدم برای تنها نبودن خودش دیگری رو با خطر مرگ روبرو کنه؟
بگذریم از عوارض دیگه ی این وادی که مثلا می تونه شما رو دچار مشکلی مثل “پرش” کنه
که اون وقت تحمل کردن موجودی که معلوم نیست خودشه یا در حال “پرش” صبوری زیاد می
خواد!

انواع جن

۱)جنیانی که دارای پر وبال هستند همواره مانند ابر و باد در هوا پرواز میکنند و انقباض و انبساط دارند

۲)جنیانی که به صورت حیوانات در می آیند مانند مار‌‌‌ و عقرب و سگ و گربه و…

۳)چنیانی که دارای تکلیف هستند و از طرف خداوند وعده و وعید به آنها داده شده است مانند انسانها که بیشتر در جاهای خلوت زندگی میکنند و در محلی به محل دیگر منتقل میشوند و در مجالس شرکت میکنند

شکل و قیافه اجنه چگونه است

جن به هر شکلی که تصمیم بگیرد در آید به همان صورت ظاهر میشود «الجن یتشکل به اشکال مختلفه الاانبیاء و الائمه المعصومین»یعنی جنیان به هر شکلی و قیافه ای که اراده کننده ظاهر میشوند مگر پیغمبران و امامان

خانواده جن

انس از ۴ عنصر (آب باد آتش و خاک)

جنس از ۳ عنصر(آب باد آتش)

جنیان به علت دارا نبودن از خاک میتوانند بر قوه سنگینی و جاذبه زمین غلبه کنند

خب جنیان ۲ نوع هستند دیو و پری از اسمشون پیداست که دیو ها پلیدنو از نسل شیطان  و پریان سفید و بسیار زیبا و با چشمان افقی با بدنی پوشیده از مو

چنیان هیچ یک شاخ یا دم ندارند قد کوتاه و پاهایی گرد و شبیه به سم

همینطور جنیان از بوی غذا ها هم سیر میشوند

ویژگی مهم جن از دیدگاه قرآن کریم

۱-جن موجودی نامرئی از شعله های آتش آفریده شده است

۲-جن دارای علم ادراک و شخصیتی خوب و بد است

۳-جن دارای قدرت منطق و استدلال است

۴- جنیان خوب و بد را تشخیص میدهند

۵-جن دارای تکلیف و مسئولیت در مقابل خداوند است

۶-جن دارای حشر و نشر و معادند

۷-جن هم مومن دارد و هم کافر

۸-در بعضی از جنیان قدرت بالایی وجود دارد

۹- خلقت جنیان در روی زمین قبل خلقت انسان بوده

۱۰-جنیان قدرت بر انجام بعضی از کارهای مورد نیاز انسانها هستند

رابطه انسان و جن

ارتباط انسان و جناز طریق تسخیر کهانت دوستی و ازدواج ممکن است البته کهانت جزو گناهان کبیره است خلاصه بگم کهانت از دید علما جنایت هستی=ش و از جانب خداوند عذاب بزرگی نازل خواهد شد

مذهب جنیان

جنیان نیز مذاهب متفاوت دارن برخی از جنیان نیز به حضور پیامبر اسلام رفته و اسلام را از ایشان میآموزیدند

مذاهب جنیان عبارتند از :مسلمان کافر ناصبی مسیحی یهودی و مجوس

قدرت طی الارض جنیان

چون جنیان از باد و آتشند در یک لحظه میتوانند کل زمین را دور زده و دوباره حضور پیدا کنند

تفاوت قدرت جن و انسان

جنیان و انسان در قدرت تفاوت زیادی دارن زمانی که حضرت سلیمان خواست که قدرتش را به بلقیس نشان دهد از بزرگان جن به نام (غفریت)خواست تا این کار را برایش انجام دهد

جنیان نیز قادرن شخصی را به همراه خود از جایی به جای دیگر ببرند

جنیان میتوانند به کرات دیگر بروند و اطلاعات کسب کنند

و خیلی چیزها که همگی از آنها باخبریم مثلا تغییر قیافه و …

ترس و وحشت جنیان از چیست؟

۱-جنیان از شهاب سنگ میترسند چون خداوند آنها را به شهابهای آسمانی تهدید کرده تا آنها نتوانند اخبار و اسرار آسمانی را به کاهنات و ساحران بدهند

۲-جنیان از کبوتر که در حال پر زدن باشند میترسند و از آن محل دور میشوند

۳-جنیان از خروس بال گشاده سفید که در منزلی باشد هراسان هستند اگر خروسی در خانه ای باشند تا هفت خانه دیگر جنیان به آن محل وارد نمیشوند

۴-جنیان از اسب اصیل که در منزلی باشند میترسند و به آن منزل وارد نمیشوند

فضیلت سوره جن

پیامبر اکرم میفرمایند:

۱- هر عدد سوره جن که خوانده شود در آخرت با من محشور و به عدد هر جن بنده آزاده کرده است

۲-هر جا سوره مبارک جن خوانده شود جن از آنجا دور میشود

۳-هر کس سوره جن را بخواند غم اندوه نخواهد داشت

۴-هر کس سوره مبارک جن را تلاوت نماید خداوند به تعداد جنیانی که به رسول خدا ایمان آورده اند اجر و ثواب به او مرحمت فرماید

دیدن جن در خواب

در کل دیدن جن در خواب تعبییر خوبی ندارد

امام جعفر صادق(ع) میفرمایند : که اگر دیو(جن) در خواب دیدید دلالت بر شش تعبیر میباشد

۱-دیدار دشمن

۲-فاسد شدن دین شخص

۳-چیره شدن شهوت و هوای نفس

۴-خوردن مال حرام

۵-از بندگی و اطلاعت خداوند دور بودن

۶-از اصل صلاح و خیر دوری کردن

تبار جنیان و نژاد هایشان :برويد در قسمت—>سبز رنك—>نوشته شده در ساعت..توسط شهاب

تعاريف گوناگوني از جن كه تا بحال شنيده ايد را فراموش كنيد
. ( حد اقل تا پايان مطالعه اين مطلب ) .جن موجودي است نامرئي ، بدون زيست بوم
، با قدرت تفكر ، خوب و بد . اصولا تمام جانداراني كه قدرت تفكر دارند به 2 دسته
خوب و بد قابل تقسيم هستند كه اين موضوع در مورد جن نيز صادق است .چرا جن
نامرئي است ؟ اگر اجنه نامرئي هستند چگونه ميتوان آنها را ديد ؟سعي كنيد
موجودات را آنگونه كه هستند بپنداريد نه آنگونه كه دوست داريد ، چرا كه ممكن است
ذهن شما قدرت درك حقايق در برهه اي از زمان را نداشته باشد . طبيعت آفرينش جن به
صورتي است كه ميتواند خود را پراكنده سازد ، در لحظه اي مسافت بيش از چنديدن
كيلومتر را طي كند و در يك غالب كوچك جاي بگيرد .

مثال: هوا را در نظر بگيريد ، هوا وجود دارد
، اما قابل ديدن نيست حال آنكه همه ما ميتوانيم هوا را درك كنيم ، اگر بخواهيم هوا
را ببينيم كافي است در يك روز ابري به آسمان نگاه كنيم ، هوا را به صورت ابر مشاهده
ميكنيم ، مه ، گرد و غبار و… همه باعث ميشوند كه مابتوانيم هوا را به صورت نا چيز
ببينيم . جن هم براي مشاهده شدن نياز به در آميخته شدن با اجسام خارجي دارد!!! . هر
وقت فردي ادعا كرد كه موجودي به رنگ خاكستري و شبيه به دود را مشاهده كرده ، بدانيد
كه واقعا جن ديده است .

يكي از موجودات ناديدني جن است. جهان ما براي جن قابل رويت و لمس است ولي جهان جن براي ما انسانها قابل رويت و لمس نيست اين موجودات بر سه قسم پري و جن و ديو تقسيم مي شوند كه در عرض هم و از مخلوقات كره زمين هستند :

1 – ديوها پست ترين نژاد خاكستري رنگ و خشن اند و چشمانشان حد وسط افقي و عمودي است.2 – جن ها نژاد متوسط و مثل آتش سرخ رنگ هستند و چشمانشان عمودي است و پاهايشان كوتاه و گرد است چيزي شبيه سم نه اينكه سم واقعي باشد.3 – پري نسبت به آن دو از نظر خلقت برتري دارد و پري ها سفيد و بسيار زيبا هستند مثل انسانهاي سفيد پوست چشمشان مثل چشم انسان افقي است . هيكل و شباهت آنها تقريبا به اندازه انسان است با اين تفاوت كه ديوها ( غولها ) كمي درشت تر و جن ها كمي ريزتر از انسانها هستند و شكل كلي شان مثل انسان است و دو چشم و دو گوش و دهان و … دارند.

ديو و جن و پري از هم جدا هستند داخل يك ديگر مي شوند ولي كاري به كار هم ندارند و بين آنها جنگ و درگيري رخ نمي دهد.

جنيان غذا مي خورند استخوان و ضايعات , غذاي جنيان است و ممكن است از خوردنيها و آشاميدنيهاي ديگري هم استفاده نمايند. ازدواج هم دارند و به صورت خانوادگي زندگي مي كنند و جا و مكان برايشان مطرح نيست نر و ماده دارند , جفت گيري مي كنند و مدت بارداري كمتر از انسان دارند و معمولا از هر شكم بيشتر از يك بچه متولد نمي شود .وضع حمل آن ها آسانتر از بشر است رشد بچه سريعتر و بلوغ هم دارند و ولدشان مثل انسان زياد نيست طول عمرشان بيشتر از آدمي است مرگ دارند , جسمشان فنا مي شود و احتياج به قبرستان ندارند.

سرما و گرما و درد ندارند اما لذت و خوشي و ناخوشي دارند , الفت خانوادگي و خارجي با هم دارند , كار و شغل دارند .

اكثر حيوانات و جانوران آنها را مي بينند و برايشان عادي است از اين رو به آنها حمله نمي كنند و مي توانند خود را به صورت انسان و غير انسان در آورند آنها پديده هاي بسيار لطيفي هستند و توان انبساط و انقباض خويش را دارند و در حالت عادي در حال انبساطند لذا ديده نمي شوند ولي اگر منقبض شوند مي توان آنها را ديد از آنها مي شود عكس گرفت به شرطي كه به اين كار راضي باشند.

جنيان مي توانند از در و پنجره بسته عبور كنند هرجا كه هوا بتواند عبور كند جن ها هم مي توانند عبور كنند آنها مثل امواج راديو مي توانند از شكاف درهاي بسته و از هر منفذي بگذرند .

به علت نداشتن عنصر خاكي قوه طي الارض دارند و در آن واحد مي توانند از يك طرف زمين به طرف ديگر بروند چون هميشه با ما در ارتباط و تماس هستند به همه زبانهاي ما آشنايي دارند معايبي دارند بدتر از بشر ولي معايبي كه انسان دارد آنها ندارند روزي كه خداوند انسان را خلق كرد فاصله اي بين جنيان و بشر قرار داد كه جنيان بدون اذن خدا اجازه نزديك شدن و آسيب رساندن به آدميان را ندارند و اصولا اعمال زشت انسان سبب صدمه به خود آنها مي شود و جنيان از طرف خداوند اجازه و اذن اذيت كردن مي يابند.

هوششان بسيار زياد است و مي توانند افكار را بخوانند ولي آينده و گذشته انسان را نمي دانند و قوه خلاقه ندارند و هر چه ذاتي و همان است كه در خلقتشان گذاشته شده است . تا به حال چيزي اختراع نكرده اند.

حكم فقهي تزوج انسان با جنيان اين است كه علما در اين باره اختلاف نموده اند عده اي گفته اند : جايز نيست زيرا ختلاف جنسي موجب امتناع است و بعضي ديگر گفته اند : ان النهي عن نكاح الجن )) پيامبر نكاح جن را نهي نموده كه اين نهي شامل كراهت هم مي شود . بعضي از مشاهير علماي اهل بيت و جماعت مي گويند : با بودن شرايط نكاح بين جن و انس ازدواج مانع ندارد و جايز است.

جن ها داراي روح و نفس هستند و از بين خودشان پيامبر ندارند و بايستي از دستورات پيامبر آدميان پيروي كنند چنانكه عده اي از آنها به حضرت مسيح گرويدند و عده اي ديگر به حضرت محمد ( ص ) و بعضي از آنها از دستورات خداوند سرپيچي مي كنند آنها هم خوب و بد , ظالم و مومن دارند . داراي مذاهب گوناگونند .

عبادتشان طبق همان عقيده ي ديني است كه دارند , مثلا جن هاي مسلمان نماز مي خوانند و روزه مي گيرند و وظيفه دارند تمام آداب را بجا آورند به خدمت پيامبر و ائمه هدا مي رسند و مسائل ديني و حلال و حرام خود را مي پرسند . سعد اسكاف مي گويد : به منزل امام باقر ( ع ) رفتم … اشخاصي از اتاق امام خارج شدند كه مانند ملخهاي زرد بودند و پوستين در تن داشتند و از زيادي عبادت لاغر شده بودند … امام فرمود آنها برادران تو از طايفه جن هستند كه به خدمت ما مي آيند و مسائل ديني و حلال و حرام خود را از ما مي پرسند.

سدير صيرفي نقل مي كند : امام باقر در مدينه به من سفارشهايي فرمود , از مدينه بيرون رفتم… بعد از آنكه امام باقر ( ع ) به مكه آمدند به حضرتش عرض كردم فدايت شوم مردي نامه شما را آورد كه مهرش خشك نشده بود فرمود : اي سدير ما خدمتكاراني از جن داريم چون خواهيم كاري به فوريت انجام پذير آن ها را مي فرستيم.

خداوند احضار جن و روح را تحريم كرده و آن را از گناهان كبيره مي شمارد زيرا انسان را از راه حقيقت دور كرده و به عيادت شيطان وادار مي كند و سرانجام او را تباه خواهد ساخت. قرآن راجع به تسخير جن و شيطان تنها از حضرت سليمان ياد مي كند كه در سوره انبياء آيه 82 آمده است (( برخي از شيطانها براي حضرت سليمان غواصي مي كردند و كارهاي ديگري جز اين انجام مي دادند و ما نگهبان آنها بوديم )).از اين آيه فهميده مي شود جن هايي كه در تسخير سليمان بوده اند از نوع جن هاي شرير و بد بوده اند .

جن مثل انسان دو نوع است : مومن و كافر , كه مومنان از جن را شيطان نمي گويند ولي به كافران آنها اطلاق شيطان شده است .براي دور كردن جن و شيطان بايد به خدا توسل جست . جن به محض شنيدن ذكر ورد فرار مي كند . وقتي (( بسم الله )) گفته شود اثر بد جنهاي كافر خنثي مي شود ذكر (( بسم الله )) در دفع و دور كردن شيطان و جن موثر است .

از امام صادق ( ع ) منقول است : هر كس معوذتين ( سوره هاي ناس و فلق ) را بسيار بخواند از وسواس و شر جن و انس محفوظ بماند .از آن حضرت نقل است كسي كه سوره جن را تلاوت نمايد در زندگي دنيا هرگز آسيبي از جن و انس به او نرسد و مورد سحر و كيد آنها واقع نشود .آيه 59 سوره مريم را اگر بنويسند و بشويند و بر جن زده و مصروع بخورانند و يا به بازويش ببندند شفا مي يابد .(( بسم الله الرحمن الرحيم . فخلف من بعدهم خلف اضاعو الصواه و اتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا ))از حضرت علي ( ع ) منقول است هر كه در سفر راه را گم كند فرياد كند (( يا صالح اغثني يا بقول امام باقر (ع ) بگويد : يا صالح ارشدو نا الي الطريق رحمكم الله )) يعني يا صالح ما را به راه برسان رحمت خدا بر تو باد بدرستيكه از برادران شما از جنيان شخصي است كه صالح نام دارد از براي خدا در شهرها مي گردد چون صداي شما را بشنود جواب گويد و راهنمايي نمايد.

راوي مي گويد : ما در سفري راه را گم كرديم و شخصي از ما دور شد و فرياد زد به نحوي كه مذكور شد سپس برگشت و گفت صداي آهسته شنيدم كه راه از جانب راست است.

ملائكه عطر و بوي خوش و پاكيزگي وضو و غسل را دوست دارند و هر جا بوي خوش باشد متوجه آنها مي شوند و از ظلمت و جاي متعفن بدشان مي آيد ولي شياطين و اجانين جاهاي تاريك و محل هاي متعفن را دوست دارند و در گلخن حمام و جاهاي كثيف جن فراوان است ._ جايي كه معصيت شود فرشته وارد نمي شود ولي جن در آن جا زياد و فراوان است._ در خانه اي كه سگ باشد فرشته گريزان است ولي جن به آن خانه وارد مي شود._ در جايي كه مجسمه و عكس صاحب روح باشد فرشته وارد نمي شود ولي جن داخل مي گردد.ــ در اتاقي كه جنب و حايض باشد فرشته وارد نمي شود. _در خانه اي كه آلات موسيقي باشد فرشته داخل نمي شود._ ملائكه لباس سفيد , قرائت قرآن و منزل امام و ولي خدا را دوست دارند._ جن ها از سخن چيني مسرور و خوشحال مي شوند._ فرشتگان از زنهاي محجبه مسرور و شاد مي گردند و منازلي كه چنين زنهايي دارند جن از خانه بيرون مي رود._ جن به زنهاي بدون مقنعه و روسري اگر چه در منزل باشند علاقه دارد البته اصناف كفار از جن._ ملائكه از موجودات عالم بالا و عالم ملكوت مي باشند و جن ها از موجودات عالم پائين هستند._ جنس ملائكه از نور است ولي جنس جن از آتش خالص است._ فرشتگان غذا نمي خورند و ازدواج هم نمي كنند ولي جنيان هم غذا مي خورند و هم ازدواج مي كنند._ جن ذريه دارد ولي ملائكه ذريه ندارند._ ملائكه گناه و تخلف امر پروردگار را نمي كنند بخلاف جن كه گناه و تخلف از امر الهي مي كنند._ فرشتگان مرگ , شرك و رفتن به جهنم ندارند ولي جن ها مرگ دارند شرك دارند و ستم كاران آنها به جهنم مي روند._ شيطان و جن دشمن انسان و بشر بوده و هستند ولي ملائكه نه تنها دشمن انسان نبوده بلكه بر آدميان استغفار مي كنند و از درگاه پروردگار حكيم طلب آمرزش براي آنان مي كنند.

زعفر جني بساط نشاط و شادي گسترانيده و مجلس عيش و عروسي براي خود فراهم آورده بود . سلاطين جن و پري را دعوت كرد , ناگاه از زير تخت خود صداي گريه بلند دو نفر جن راشنيد كه بسيار حزين و سوزناك گريه مي كردند . زعفر گفت: چه وقت گريه است در هنگام خوشحالي من شما گريه مي كنيد؟!

گفتند: اي امير چون تو ما را مامور كردي كه جهت امري به شهر برويم عبور ما به قاضريه و نينوا افتاد , ديديم دران صحرا لشگر بزرگي آماده قتال و جنگ هستند و حسين بن علي ( ع ) يعني پسر همان بزرگواري كه ما بدست او مسلمان شديم , يكه و تنها ايستاده و تمام ياران و اعوان و انصارش كشته شده اند و خود آن حضرت به نيزه بي كسي تكيه نموده است و دم به دم راست و چپ را نگاه مي كند و گاهي مي فرمايد ( هل من ناصر ينصرني )) آيا كسي هست كه به من كمك كند و شنيديم اهل و عيال او صداي العطش به آسمان بلند كرده بودند فورا خود را نزد تو رسانديم تا تو را از ماجرا آگاه نماييم اگر ادعاي مسلماني مي كني قد مردانگي علم كن كه الان پسر پيامبر را نامسلمانان مي كشند. زعفر تا اين سخن شنيد تاج شاهي بر زمين زد لباس دامادي را از تنش در آورد, لباس جنگ پوشيد , طوايف جن را با حربه هاي آتشي برداشت و به كربلا آورد . زعفر نقل كرده : وقتي كه وارد زمين كربلا شدم لشكر چهار فرسخ تا چهار فرسخ گرفته بود از زمين تا آسمان صفهايي از اجنه و ملائكه و كروبين, جبرئيل , مكائيل , اسرافيل , هر يكي با چند هزار ملائكه , ارواح و بيست و چهار هزار پيامبر , لكن حضرت مقابل لشگر ايستاده و به هيچ كس اعتنا نمي كرد.  آه از آن روز كه در دشت بلا غوغا بود                                                      شورش روز قيامت در زمين بر پا بود خصم چون دايره گرد حرم شاه شهيد                                                       در دل دايره چون نقطه پا برجا بود  انبياء و رسل جن و ملايك هر يك                                                      جان به كف در بر شه منتظر ايما بودناگاه ديدم آقا سر غريبي از نيزه بي كسي بلند كرد و اشاره فرمود زعفر بيا , ديدم همه ملائكه متوجه من شدند به حضورش رفته و ركاب بوسيدم و فرمود كجا بودي زعفر؟ عرض كردم قربانت شوم مجلس عيش داشتم به من خبر رسيد و بي درنگ با سي و شش هزار جن به ياري شما آمدم حضرت فرمود: زعفر زحمت كشيدي شما جن و پري از آدميزاد با وفاتر هستيد خدا و پيامبر از تو راضي باشد هر چه اصرار كردم اجازه جهاد نداد و فرمود: شما آنها را مي بينيد آن ها شما را نمي بينند عرض كردم ما هم به صورت انسان ظاهر مي شويم اگر كشته شديم شهيد مي شويم فرمود : زعفر من از زندگي دنيا دل آزرده هستم.

    در كهنه دير دنياي فاني                                         هرگز كس نماند جاوداني   من زنده باشم در سن پيري                                        اكبر بميرد در نوجواني

 

جن ها دارای عمر بسیار
طولانی می باشند که انسان ها چنین عمری ندارند.طولانی ترین عمر در میان اجنه مربوط
به شیطان است،چرا که او هزاران سال قبل از خلقت حضرت آدم آفریده شده و تا روز قیامت
هم زنده خواهد بود البته در بعضی از کتب روائی ما وارد شده است که پایان عمر شیطان
تا زمان ظهور حضرت مهدی(عج) خواهد بود که امام مهدی(عج) پس از ظهور خود،آن معلون را
احضار می کند و با شمشیر خود گردنش را می زند و به عمر او پایان می دهد.وقتی شیطان
از اطاعت خدا سرپیچی نمود و بر حضرت آدم(ع)سجده ننمود را درگاه خداوند طرد شد.شیطان
مطرود از خداوند باری تعالی به خاطر آن همه عبادتش اجر و مزدی طلب نمود؛تقاضای وی
از درگاه احدیت این بود که او را تا روز قیامت زنده نگه دارد و عمرش را طولانی
کند،چنانکه در قرآن کریم به این مطلب اشاره شده:((شیطان گفت:مرا تا روزی که
مردم برانگیخته می شوند مهلت ده و زنده بگذار، فرمود:تو از مهلت داده
شدگانی)).جن ها هم مانند انسان ها صاحب خانواده هستند،قوم و خویش
دارند،مادر و پدر دارند،برادر و خواهر،عمو و دائی و… دارند.آنها برای خودشان
زندگی دارند و در زندگی شان نیز غم و شادی دارند.

جن و ارواح يك واقعيته یا خیالی
در ميان انسان
ها بر خلقت نظام عالم دو ديدگاه كلي وجود دارد،عده اي كه همه چيز را ناشي از خلقت
ذات الهي مي دانند و گروهي ديگر كه سر منشاء خلقت نظام دو عالم را در طبيعت جستجو
مي كنند.اگر چه در ميان آنان اختلاف نظرها بسيار عميق واساسي است،ولي هيچ يك از اين
دو گروه نتوانسته اند وجود موجودات ماوراء الطبيعه را انكار كنند. آنهايي كه
خدا باورند و به روح و معاد معتقدند(غير از مسلمانان)از آنها به عنوان ارواح خبيثه
ويا ارواح شرير يا شيطان ياد مي كنند،برخي هم آنها را موجودات فضايي قلمداد مي
كنند،ماديون هم اعتقادي به ذات الهي و قدرت پروردگار ندارند،اين موجودات را همان
انسان هاي اوليه اي مي دانند كه در سير تكامل بين انسان وميمون حيوان مانده وبه شكل
و شمايل غريب در آمده اند و يا حتي برخي از آنها معتقدند كه اينان انسان هاي وحشي و
بدوي در اعماق جنگل هستند و گاهي خود را نمايان ساخته و موجب اذيت و آزار انسان هاي
متمدن ميشوند. بنا به نص صريح قرآن،موجودات عالم به سه گروه تقسيم مي شوند:
1. جامدات 2. نباتات حيوانات؛كه يا داراي عقلند مانند انسان،فرشتگان و
جنيان و يا فاقد عقل و شعور مانند حيوانات وباز بنا به آيات نوراني قرآن كريم، بايد
بدانيم كه بدون هيچ شك و ترديدي موجودي با نام«جن» در جهان آفرينش وجود دارد كه از
نظر تكليف و شايستگي مورد خطاب پروردگار قرار گرفته و مشابه انسان مي باشد، چرا كه:
1. سي و چهار بار نام جن در قرآن كريم آورده شده است. 2. هفتادودومين سوره
قرآن با نام اين موجود مزين گرديده است. 3. احاديث و روايات فراواني از پيامبر
اكرم (ص)،حضرت علي(ع)،امامان و بزرگان علوم ديني در اين خصوص،موجود بوده ودر دسترس
قرار دارد. 4. به وسيله بسياري از انسان ها رؤيت شده اند. به آياتي از قرآن
كريم كه وجود جن را مبرهن مي داند اشاره مي كنيم:  سپاهيان سليمان از جن و
آدمي و پرنده گرد آمده و به صف مي رفتند.(سوره نمل،آيه 17)  براي خدا شريكاني
از جن قرار دادند و حال آن كه جن را خدا آفريده است.(سوره انعام،آيه17)  بگو
از جن و انس گرد آيند تا همانند اين قرآن بياورند،نمي توانند،هر چند كه يكديگر را
ياري دهند.(سوره اسرا،آيه8 سخن
پروردگارت بر تو مقرر شد كه جهنم را از جن و انس انباشته مي كنيم.(سوره هود،آيه119)
 اي گروه جنيان و آدميان،اگر مي توانيد از قطر آسمان و زمين بگذريد،بيرون رويد
ولي بيرون نتوانيد رفت مگر با قدرتي.(سوره الرحمن،آيه33) مرحوم شيخ مفي در كتاب
«ارشاد» آورده است: در آثاري از ابن عباس نقل شده:زماني كه پيامبر اسلام(ص) به
قصد جنگ با قبيله مصطلق از مدينه خارج شد،هنگام شب به دره وحشتناك و صعب العبوري
رسيد.اواخر شب جبرئيل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد كه طايفه اي از جن در وسط دره
جمع شده و قصد مكر و شر و اذيت شما و اصحابتان را دارند.(ارشاد،ص399) از حضرت
امام صادق(ع)روايت شده: روزي حضرت رسول(ص)نشسته بود،مردي به خدمتشان رسيد كه
بلندي قامتش مثل درخت خرما بود.سلام كرد،حضرت جواب داد و سپس فرمود«خودش وكلامش
شبيه جن است».سپس به او فرمود كيستي؟ عرض كرد :من هام،پسر هيم،فرزند لاتيس،پسر
ابليس هستم.(بحارالانوار،ص83) بانو حكيميه دختر امام كاظم(ع) مي گويدكه برادرم
رضا(ع) را ديدم كه تنها بود،عرض كردم:با چه كسي سخن مي گوييد؟ فرمودند:فردي از جن
آمده تا مسائلي بپرسد و از چيزهايي شكايت كند.(اصول كافي،ص395) علامه
طباطبايي(ره)مي فرمودند: روزي آقاي بحريني كه يكي از افراد معروف و مشهور در
احضار جن و از متبحرترين در علم ابجد و حساب مربعات بود در مجلس ما حضور يافت،چادري
آوردند،دو طرفش را به دست من داد و دو طرف ديگر را به دست هاي خودش گرفت.اين چادر
به فاصله دو وجب از زمين فاصله داشت. در اين حال جنيان را حاضر كرد،صداي غلغله و
همهمه شديدي از زير چادر برخاست.چادر به شدت تكان مي خورد چنان كه نزديك بود از دست
ما خارج شود. من محكم نگه داشته بودم،آدمك هايي به قامت دو وجب در زير چادر بودند
وبسيار ازدحام كرده و تكان مي خوردند و رفت و آمد داشتند،من با كمال فراست متوجه
بودم اين صحنه،چشم بندي و صحنه سازي نبوده و صد در صد وقوع امر خارجي بوده
است.(رجايي،تهراني،جن و شيطان،ص47) جن چگونه موجودي است؟ به واقع جن چگونه
موجودي است وآيا مي توان توسط علوم پيشرفته امروزي آن را اثبات كرد؟ جن در لغت به
معناي مستور و پوشيده است،همان طور كه بچه در رحم و پنهان از چشم ما را «جنين»گويند
و جنت اشاره به باغي است كه درختان آن مانع از به چشم آمدن زمينش مي گردد.
وشايد علت شك و ترديد در وجود جن نيز همان مستور و پنهان بودنش از انظار و حس
بشري است،كه به علت آن در ذات خلقتش نهفته است. قرآن كريم خلقت جن را چنين بيان
مي دارد:  و جان (كه در بعضي از متون اسلامي آمده است،جان پدر جن است همانطور
كه آدم پدر انسان)را پيشتر،از آتش زهرآگين آفريديم.(سوره حجر،آيه27)  خدا
انسان راازگل خشك شده اي چون سفال آفريد و جنيان را از شعله اي بي دود.(سوره
الرحمان،آيه12) از اين آيات در مي يابيم كه جن،آتش است و انسان از جنس خاك،و
اين چنين دريافت مي شود كه جنيان قبل از انسان خلق شده است،و از آنجايي كه هر دو از
ماده آفريده شده اند پس مادي هستند،ولي دو تفاوت اساسي آنها را از ساير موجودات
متمايز مي سازد: 1. مي توانند خود را به هر شكل و قيافه اي درآورند(آكام
المرجان)(به استثناي پيامبران و ائمه معصومين وبنا به برخي روايات حتي احدي از
شيعيان) 2. از چشم موجودات ديگر پنهانند. ملاصدرا پنهان و آشكار شدن جن را
با هوا قياس مي كند و اين طور عنوان مي دارد: «بدن هاي لطيف در الطاف و نرمي
متوسط بوده و از اين رو آماده جدايي و يا گرد آمدن هستند،چون گردهم آيند قوام آنها
بهتر گشته و مشاهده مي گردند و چون جدا گردند قوامشان نازك و جسمشان لطيف مي شود و
از ديده پنهان مي مانند.مانند هوا كه وقتي ذاتش گردهم مي آيند غليظ مي شود و به
صورت ابر درمي آيد و وقتي ذرات ازهم جدا مي شوند لطيف مي شود وديده نمي
شوند.»(ملاصدرا،مفاتيح الغيب) همين ذات وجودي جنيان به آنها اين امكان را مي
دهد كه خود را به هر شكلي و با هر حجمي درآورند.چه به اندازه سرسوزن و چه در اندازه
اتاقي بزرگ.آنها به واسطه همين ويژگي،بُعد زمان برايشان معنا ندارد،و مسافتي را كه
بشر مدت ها بايد آن را طي كند.در لحظه اي مي پيمايند و اعمالي را كه از توان انسان
خارج است آنها به راحتي قادر به انجامش هستند عمده ترين علت شكست و ترديد در وجود
آنان هم همين پنهان بودن از چشم انسان هاست. كه البته از نظر علمي هم توجيه پذير
است.چرا كه در جهان هستي چيزهاي زياذي وجود دارد كه به چشم انسان قابل رؤيت نيستند
ولي قدرتشان از نظر جسمي از انسان به مراتب بيشتر است.مثل الكترون ها،امواج
الكتريسيته،نورهاي ماوراي بنفش،اشعه ايكس،باكتري ها و ويروس ها،آميب ها،جانداران تك
سلول و از همه مهمتر ذات اقدس الهي كه ديده نمي شود ولي كدام عقل سليمي مي تواند آن
را انكار كند؟ بنابراين صرف اين كه با حواس خود قادر نيستيم آنان را درك
كنيم،دليل بر نبودن آنها نيست. آيا جن ها برتر از انسان ها هستند؟ همه ما
واژه «از ما بهتران»را به كرات شنيده ايم.اين واژه در فرهنگ عاميانه ما اغلب براي
جن به كار مي رود ولي آيا واقعاً اين چنين است؟ آيا جن موجودي برتر از انسان است؟
خداوند در قرآن كريم مي فرمايد«وما فرزندان آدم را بر بسياري مخلوقات خود برتري و
فضيلت كامل بخشيديم.»(سوره اسراء،آيه70)و همچنين واجب شدن سجده شيطان و فرشتگان بر
انسان نيز،خود دليلي براي برتر بودن نوع انسان است در پيشگاه خداوند.يك انسان كامل
بر همه موجدات برتري دارد وحتي بعضي از انسان ها كه راه برقراري ارتباط با جنيان را
مي دانند(مديوم ها)مي توانندبرآنهاتسلط يابند. باز به قرآن كريم استناد مي كنيم
كه مي گويد«از پريان بودند كه به فرمان پروردگارش برايش كار مي كردند و هر كه از
آنان از فرمان سر مي پيچد به او عذاب آتش سوزان را مي چشانديم.براي وي هرچه مي
خواست ازبناهاي بلندوتنديس ها وكاسه هايي چون حوض وديگ هاي محكم مي ساختند.»(سوره
سباء،آيه12و13) اگرچه قرآن كريم در مورد تسلط بر جن فقط از حضرت سليمان ياد
كرده است ولي در بسياري از كشورها وحتي در كشور خودمان هم نمونه هاي زيادي ديده شده
كه اشخاصي با عنوان جن گير و يا احضار كنندگان ارواح توانسته اند از آنها بهره
گيرند. در هر حال بايد دانست كه در پيشگاه خداوند انسان اشرف مخلوقات است و يك
انسان كامل و مؤمن بر همه خلايق برتري دارد. حيات وزيستن جن بنابر آيه
كريمه قرآن:  اين موجود عجيب پيش از آفرينش انسان،خلق شده است.(سوره
حجر،آيه27)  جنيان از شعله هاي آتش آفريده شده اند.(سوره الرحمان،آيه14) 
جنيان چون انسان ها دسته دسته به دنيا آمده اند،تا زمان مرگ زندگي كرده و بعد به
جهان آخرت خواهند رفت.(سوره فصلت،آيه25)  آنها نيز نرو ماده دارند.(سوره
جن،آيه6)  آنها نيز تمايلات نفساني دارند.(سوره الرحمن،آيه56)  تعداد
جنيان بيش از آدميان است.(سوره انعام،آيه128) همان طور كه پيش از اين گفته
شد،جن موجودي است مادي كه از آتش خلق شده است از آنجايي كه داراي حيات است و طبق
آيات الهي زاد و ولد مي كند پس نرو ماده دارد،خواب و خوراك داردوپايان زندگي اش با
مرگ توام است وباز بنابر آيات كريمه،زندگي پس از مرگ نيز خواهد داشت. تغذيه
جنيان از آنجا كه هر موجودي براي ادامه حيات خود احتياج به تغذيه و خوراك دارد
جنيان نيز به طور قطع از چيزهايي تغذيه مي كنند.چنانكه«ابن بابويه»نقل كرده
است:«گروهي از طايفه جنيان خدمت پيامبراكرم(ص) شرفياب شدند وعرض كردند:اي رسول خدا
چيزي براي خوردن به ما عطا فرما،حضرت هم استخوان و بازمانده غذا را به آنها عطا
كرد.»(وسايل الشيعه،جلد1،ص252) ونيز امام صادق(ع)مي فرمايد:استخوان و ضايعات
غذاي جنيان است.(وسايل الشيعه) سخن گفتن جنيان فطرت انسان به گونه اي است
كه احتياج به سخن گفتن و ارتباط برقرار كردن با همنوعان خود ساخته است.از طرفي
اصوات در حيوانات هم به طريق علمي و هم تجربي ثابت شده و همچنين در قرآن و روايات
ذكر شده است كه بعضي از پيامبران(مانند حضرت نوح و سليمان)زبان حيوانات را دانسته و
مي توانستند با آنها سخن گويند.در جنيان نيز به همين گونه است.از آنجايي كه جنيان
نيز مادي هستند وزندگي اجتماعي آنها ايجاب مي كند كه با يكديگر سخن بگويند،پس به
طور قطع و يقين آنها اصواتي براي انتقال مفاهيم به يكديگر دارند ولي در فهم ما
نيست.البته كساني مي توانند به طريقي حرف هاي آنها را دريابند وبا آنها سخن
گويند؛چنانكه حضرت رسول و برخي از امامان با آنها صحبت مي كردند و افرادي بنابر
توانايي هاي خاصي مي توانند با آنها ارتباط برقرار كنند(ارتباط دهندگان يا جن
گيران) از امام صادق(ع)نقل شده است: «روزي اميرالمؤمنين(ع)د ركوفه بر فراز
نبر مشغول خطبه بود كه ناگهان اژدهايي در حالي كه به شدت به طرف مردم مي دويد و
آنها از او مي گريختند پديدار شد.حضرت فرمود: «راه را براي او باز كنيد». مار
بزرگي جلو آمد واز منبر بالا رفت و پاهاي حضرت را بوسيد و خود را به پاهاي مبارك
حضرت ماليد وسه بار دميد.سپس پايين آمدورفت وحضرت خطبه را ادامه داد. وقتي مردم
توضيح خواستند ايشان فرمود:او مردي از جن بود كه مي گفت:فرزندش را يكي از انصار به
نام جابر بن سميع،بدون اينكه به او آزاري رسانده باشد با سنگ كشته است و اكنون خون
فرزندش را مي طلبيد.»(بحارالانوار،ص172)قابل ذكر است،دري كه مار از آن وارد و خارج
شده بود به «باب الثعبان»(درب مار)مشهور شد. پس از شهادت اميرالمؤمنين(ع)،معاويه كه
نمي خواست ذكري از فضايل آن حضرت گفته شود دستور دادفيلي آوردند و به آن در بستند.
آنقدر فيل را در آنجا نگه داشت تا به باب الفيل مشهور شد.و هم اكنون نيز،«باب
الفيل»(درب فيل)ناميده مي شود.(بحارالانوار،ص171) نزول جنيان از آنجايي كه
نوع خلقت جنيان با انسان ها متفاوت است واضح است كه مكان زندگي آنها متناسب با نوع
خلقت آنها باشد ولي آن مكان ها كجاست؟ در بين عوام شايع است كه زير زمين ها جاهاي
تاريك و مرطوب مانند حمام ها،چاه ها و عمق جنگل ها جايگاه جنيان است. اما بررسي ها
حاكي از آن است كه قطعاً آنها در جايي زندگي مي كنند كه از انسان ها به دور باشند.
در روايتي از امام صادق(ع) نقل شده كه:در وادي شقره(بياباني كه رنگ خاكش سرخ
مايل به زرد است)نماز نخوان زيرا در آنجا منازل جن است.(وسايل الشيعه،ص452)
قابل ذكر است يكي از معروفترين مساجد مكه به نام(مسجدالجن)در غرب شهر مكه محل
نزول جنيان در مكه است و مستحب است حاجيان درآن مسجد رفته و دو ركعت نماز به جا
آورند. توليد مثل جنيان آنچه مسلم است اين است كه بنابر ذات وجودي جنيان
آنها نيز مانند انسان داراي غريزه جنسي بوده وتولد و تناسل دارند و لازمه ادامه و
بقاي نسلشان آميزش جنسي مؤنث و مذكر است.اما اين سؤال كه آيا آنها مانند انسان ها و
ساير جانداران با عمل لقاح و تشكيل نطفه تولد مي يابند چيزي نيست كه ازكلام خداوند
بتوان استنباط كردولي ابن عربي در فتوحات گفته است تناسل بشر به القاي آب نطفه در
رحم است و تناسل جن به القاي هوا در رحم اثني(جنس ماده)مي باشد(جن الشيطان،ص57)
روايتي است از بخشي از وصيت حضرت رسول به اميرالمؤمنين كه فرمود: اي علي در
شب اول و وسط و آخر ماه آميزش مكن همانا جنيان در اين سه شب به پيش زنان خويش(براي
مقاومت)مي روند.(وسايل الشيعه،ص91) ودر آيه اي براي وصف حوريان بهشتي آمده
است:حوريان بهشتي را قبل از شوهرانشان نه آدمي و نه جن دست زده است.(سوره
الرحمن،آيه56و74) خواب جنيان الله خدايي است كه هيچ خدايي جز او نيست زنده
و پاينده است.نه خواب سبك اورا دربرمي گيردونه خواب سنگين(سوره بقره،آيه255)
واز حضرت صادق روايت است كه مي فرمايند:به غير از خداوند متعال همه خواب دارند
حتي فرشتگان(ميزان الحمه،ص25)و حديثي است از رسول خدا كه مي فرمايند :خواب به چهار
گونه است پيامبران به پشت مي خوابند ،مؤمنين به دست راست،كافرين ومنافقين به دست چپ
و شياطين به رو مي خوابند(شيخ حر عاملي ص1067) آنچه از اين مطالب مي توان در
يافت اين است كه به غير از ذات اقدس الهي همه موجودات داراي خواب هستند. مرگ
جنيان جنيان نيز مانند هر موجود جانداري همان طور كه داراي حيات هستند مرگ هم
شامل حالشان مي شود چنان كه در قرآن كريم آمده:وبر آنها (خطاكاران)نيز همانند
پيشينيان از جن و انس عذاب مقرر شد.(سوره فصلت،آيه25) به امت هايي كه پيش از
شما بوده اند از جن و انس در آتش داخل شويد.(سوره اعراف آيه 3ازاين آيات چنين برمي آيد كه نه تنها آنها هم مانند انسان مرگ دارند بلكه مانند
انسان از عقوبت خدا بر حذر نيستند. تكاليف جنيان در مقابل ذات پروردگار
همان طور كه در مباحث قبل گفتيم انسان، فرشته و جن سه موجودي هستند كه بنابر
مصلحت خداوند خلق شده اند و هدف از آفرينش آنها نيز عبادت پروردگار است. چنانكه
در قرآن كريم آمده است:جن و انس را جز براي پرستش خود نيافريده ام.(سوره
ذازيان،آيه56) جن نيز مانند انسان مختار است و حق انتخاب دارد و مانند ما در
اجراي قوانين ديني مكلف است چگونگي عبادت و اجراي احكام در ميان آنها مشخص نيست ولي
آنچه مسلم است اين است كه پيامبراني كه براي هدايت مخلوق برگزيده شده اند جنيان را
نيز هدايت گرند. چنانكه علامه طباطبايي فرمودند:اتفاقاًدر اين باره از خود
جنيان هم سؤال شده كه آيا پيغمبر شما از جنس خود شماست در پاسخ گفته اند:پيامبران
ماانسانند و اينك ما به رسالت ختمي مرتبت ايمان آورده ايم و او را آخرين پيامبر مي
دانيم.(جن و شيطان) از بسياري از آيات روايت و احاديث نيز اين طور استنباط مي
شود كه در بعضي از جنيان كافرو بعضي مسلمانند و حتي قبل از ظهور اسلام برخي از آنها
يهودي بودند كه بعد از اسلام به پيشگاه حضرت محمد(ص)آمده و مسلمان شده اند و براي
آنها عقوبتي همانند عقوبت انسان ها در نظر گرفته مي شود در قرآن آمده است:بعضي از
ما مسلمانند و بعضي از دور.آنان كه اسلام آورده اند در جست وجوي راه درست بودند
،اما آنان كه از حق دور ند هيزم جهنم خواهند بود واگر بر طريق راست پايداري كند
ازآبي فراوان سيرابشان كنيم(سوره جن آيه14و15و16) از اين آيه چنين برمي آيد كه جن
ها همانند انسان به گونه اي مختلفند بعضي كافر و بعضي فاسق و ظالم البته برخي نيز
نيكوكار و صالح بوده و داراي عقايد مختلف و اديان مختلف هستند. در سوره احقاف
آمده است كه:حضرت رسول پس از آنكه از مكه به طايف رفت تا مردم را به سوي اسلام دعوت
كند كسي به دعوت او پاسخ مثبت نداد در بازگشت به محلي رسيد كه آن را وادي جن شب را
درآنجا ماند و به تلاوت آيات الهي مشغول شد در آن هنگام گروهي از جنيان صداي صوت آن
حضرت را شنيدند پس از آنكه رسول اكرم از تلاوت فراغت يافت جنيان به سوي قوم برگشتند
و اين طور مشاهدات خود را بازگو كردند:اي قوم كتابي را شنيديم كه بعد از موسي نازل
شده و تصديق كننده مطالب آن است و به حق و راستي هدايت مي كند.(سوره
احقاف،آيه29و30) وروايت است كه حتي برخي از جنيان از گروه شيعيان مي باشند از
آن جمله روايتي است كه از ابوحمزه ثمالي نقل شده:روزي جهت شرف يابي به حضور امام
باقر اجازه خواستم گفتند كه عده اي خدمت آن حضرت هستند لذا اندكي صبر كردم تا آنها
خارج شوند پس كساني خارج شدند كه آنها را نمي شناختم و غريب به نظرم آمدند چون
اجازه شرفيابي گرفتم داخل شدم و به حضرت عرض كردم فدايت شوم الان زمان حكومت بني
اميه است و شمشيرهاي آنها خونريز مي باشد.امام فرمود اي ابا حمزه اينان گروهي از
شيعيان از طايفه جن بودند تا از مسايل ديني خود سؤال كنند.(جن و شيطان،ص56) آيا
فرشتگان و شياطين از تبار جنيانند؟ همان طور كه گفته شد بنابر قرآن كريم سه
موجود انسان، فرشته و جن داراي عقل و شعورند و بنابر مصلحت خداوند در صحنه گيتي
ظاهر شدند و نامي از شيطان به طور مستقل به ميان آورده نشده است.بنابراين شيطان يا
بايد از جنس فرشته باشد و يا از جنس جن بهتر است باز از قرآن كريم مدد بگيريم:آنگاه
كه به فرشتگان گفتيم تا آدم را سجده كنيد همه جز ابليس كه از جن بود و از فرمان
پروردگارش سربرتاخت سجده كردند(سوره كهف،آيه50) همچنين خداوند در قرآن كريم
فرشتگان را معصوم و مبرا از خطا دانسته:فرشتگان هرگز نافرماني خدا را نمي كنند و
همان كاري را مي كنند كه به آن ما‏مور شده اند.(سوره تحريم،آيه6) وبنابر روايتي
از زسول خدا :فرشتگان از نور آفريده شده اند بنابراين ابليس كه بزرگترين خطا را در
درگاه خدا وند مرتكب شده هرگز نمي تواند از جنس فرشته باشد اگرچه با همه اين
مستندات هنوز در بين علماي اسلامي در نوع خلقت ذاتي شيطان اختلاف نظر وجود دارد.
ارواح شرير كدامند و چه تفاوتي با جن دارند؟ مطالعات بر روي آثار بشر بدوي
از قبيل نقاشي ها و كنده كاري هاي غارها نشان مي دهد كه انسان از ابتداي آفرينش
وجود موجوداتي غير از خود را در محيط پيرامونش حس كرده است موجوداتي كه ترس و وحشت
و حتي نوعي پرستش و كرنش را در آنها ايجاد مي كرده است پس از اختراع زبان و خط هر
قوم و قبيله اي نامي بر آنان گذاردند و براي ارتباط يا دفع آنان آدابي را براي خود
قائل شدند و اين آداب نسل به نسل تداوم يافت چنانكه امروز هنوز در آفريقا رسومي با
همان روش سنتي براي ارتباط با اين موجودات ويا دفع آنان صورت مي گيرد به عنوان مثال
در آيين مسيحيت جن گيري يك سابقه ديرينه دارد كه اغلب كشيش ها اقدام به آن مي كنند
و در واقع معتقدند كه شيطان در قالب جسم فردي رسوخ مي كند البته تقريباً به غير از
مسلمانان همگي اين موجودات را ارواح شرير مي نامند وبراي دفع شر آنان اعتقادات
مخصوص به خود دارند. مثلاًبرخي از اروپاييان امروزي بر مبناي يك تفكر سنتي وقتي
در خيابان راه مي روند دست هاي خود را تكان مي دهند تا از ارواح شرير دور بمانند
ويا در روز معين از سال مراسمي برپا مي كنند كه در آن عده اي بسيار از مردم لباس
شبيه به لباس اتاق عمل مي پوشند،بوقي در دست مي گيرند ودر آن مي دمند.اما
بنابراعتقادات مسلمانان تنها موجودات ماواء الطبيعه فرشته ها و جن ها هستند و روح
انسان وقتي كاملاًاز بدن انسان خارج شود نه تنها قدرتي ندارد بلكه انسان هم نمي
تواند هيچ گونه تسلطي بر آن داشته باشد مگر به خواست خداوند. در كتاب ارتباط با
ارواح اين طور آمده :تسلط ارواح عقب مانده بر انسان ها را در اصطلاح جن زدگي مي
گويند كه در واقع به همان مفهوم افسون وتسخير است ما استفاده از اين اصطلاحات را به
دو علت صلاح نمي دانيم اول اين كه جن واژه اي است مخصوص موجودات هوشمند كه بر طبق
روايتي عاميانه معمولاًبراي ايجاد شر خلق گشته اند و همواره محكوم به بدي كردن مي
باشند حال آنكه هيچ موجودي به خاطر بدي كردن آفريده نمي شود معشيت پروردگار چنان
است كه راه تكامل و تعالي همواره به روي تمام موجودات هوشمند باز باشد دوم اين كه
اصطلاح جن زدگي غالباًبدين معني به كار مي رود كه جسم شخص جن زده را يك جن ديگر و
يا روح تصرف شود بعضي در واقع دو نوع سكونت درقالب يك بدن و اين فقط يك نوع
استثناست نه يك تصرف يا دشمن و آزار بدين جهت واژه جن زدگي به مفهوم عاميانه براي
ما قابل قبول نيست آنچه از اين متون و بسياري از متون ديگر برمي آيد اين است كه
واژه جن در فرهنگ هاي ديگر نيز وجود دارد ولي عموماً آن را شيطان ويا ارواح شرير مي
نامند در حالي كه ما مسلمانان معتقديم كه در ميان جنيان جن صالح و نيكوكار نيز وجود
دارد. اسماعيل حسين زاده سرابي در كتاب سيماي جن اين طور مي نويسد: سال ها پيش
در مشهد مسئله احضار روح غوغايي عجيب به راه انداخته بود تا اين كه دو نفر از علماي
معتبر مشهد خواستار شركت در آن مجلس شدند و پس از حضور از نزديك جريان حركت ميز را
مشاهده كردند در جلسه ديگر يكي از دو درخواست كرد كه ميز مقصود ،ميز مخصوص احضار
روح است كه روي آن همه حرف ها نوشته شده و جن ها توسط اشاره اي ميز را تكان مي دهند
تا روي حرف مورد نظر بايستند را بگردانند اين عالم چون داراي علوم و معنويت خاصي
بود و راه مكالمه صحيح با موجودات نامرئي را بلد بود گرداننده ميز را به اسمايي كه
حضرت سليمان مي دانست و با آن اسما جنيان را مسخره كرده بود،قسم داده و پرسيده بود
شما روح انسان هستيد يا موجودي ديگر و شروع به خواندن حروف الفبا كرده كه در نهايت
اين جمله ها حاصل شد«من جن هستم». زمرديان نيز در كتاب شيطان كيست مي گويد:مدت
هاست ارتباط گيرندگان با روح به وسيله هاي گوناگون با جن تماس مي گيرند البته جن
خود را بانام روح يكي از افراد معرفي مي كند وآنها بر اين باورند كه با روح آدمي
تماس گرفته اند در حالي كه اغلب تماس آنها با جن و شيطان است. آيا جن علم غيب
دارد؟ قابليت هاي موجود در جن كه ناشي از نوع خلقتش مي باشد مانند پنهان بودن
از چشم طي كردن مسافت و غيره اين تصور را در ذهن انسان ها اجاد مي كند كه اين
موجودات از عالم غيب آگاهند البته بسياري از ارتباط برقرارگنندگان آگاهانه به قصد
سوء استفاده و فريب مردم ويا نا آگاهانه به اين باورها دامن زده اند ولي حقيقت آن
است كه تنها خداوند است كه آگاه به غيب مي باشد ولاغير.چنانچه مي فرمايد:خداوند
داناي غيب است وغيب خود را بر هيچ كس آشكار نمي سازد مگر برآن پيامبري كه از او
خشنود باشد. والبته بسيار ديده شده در جريان همين احضار روح كه ما آن را احضار
جن مي دانيم.جنيان توانسته اند پاسخ هاي درست و مناسبي ارائه دهند كه آن را نبايد
ناشي از علم غيب آنان دانست زيرا جن ها از آن جايي كه براحتي مي توانند طي چند لحظه
مسافت طولاني راطي كنند مي توانند از همنوعان خود كه در جريان ماجرا قراردارند پاسخ
را جويا شده و به شخص رابط اطلاع دهند ويا از امكانات ديگري استفاده كنند كه ما از
آن بي خبريم به هر حال علم غيب چه براي انسان و چه براي جن منتفي است مگر براي عده
اي كه از طرف خداوند اين توانايي برايشان ممكن مي شود. ترس از جنس آيا بايد
از جن ها ترسيد براي در امان ماندن از آنها چه بايد كرد ظرفيت ها و عكس العمل هاي
انسان ها در ارتباط با موجودات ناشناخته بسيار متفاوت است و غير قابل پيش بيني است
بنابراعتقاداتي كه سينه به سينه و نسل به نسل منتقل شده همواره جن ها موجوداتي آزار
دهنده و موجب شر و فساد بوده اند و هرگاه بيماري لاعلاجي پيش آمده و يا اتفاق غير
قابل توجيهي روي داده به جن و شيطان نسبت داده شده است موارد زيادي از بيماران روان
پريش ديده شده اند كه بيماري خود را ناشي از ديدن اين موجودات مي دانند و از سوي
اطرافيان جن زده لقب گرفته اند. مسلم است كه وحشت ،ترس و اضطراب بيش از حد موجب
بسياري از اختلالات روحي ورواني خواهد شد.به راستي كدام انسان است كه در برخورد با
اين موجودات بيم در دلش راه نيابد.ولي آيا مي توان همه اين بيماري ها را منسوب به
جن و شيطان دانست. به طور حتم شما هم عارضه آل زدگي را به كرات از سالخوردگان
شنيده ايد عارضه اي كه مردم در قديم در برخي از روستاها ومناطق دور افتاده آنرا
باور داشته و معتقدند كه اين موجودات جان زن زائووطفلش را به خطر مي اندازد چنانكه
چند پياز پوست كنده را در بالاي سر زائو مي گداشتند تاآل و جن از بوي بد پياز فرار
كند. در حالي كه امروزه از طريق علمي ثابت شده است عامل بسياري از بيماري
ها،ميكروب زدايي پياز عامل سلامت و محافظت بوده و نه بوي بد آن.ويا عوام بيماري
بسياري از كساني كه به بيماري صرع گرفتارند را به جن نسبت مي دهند حال اين ها تا چه
حد واقعيت دارد سؤالي است كه مي توان با استناد بر اين آيه آن را پاسخ گفت:آنان كه
ربا مي خورند در قيامت چون كساني از قبر بر مي خيزند كه به افسون شيطان ديوانه شده
اند.(سوره جن،آيه26و27) بنابراين بسياري از اعمال نادرست كه جنبه شيطاني دارند
و در واقع در اثر نفوذ شيطان در روح انسان اعمال مي شوند موجب اختلالات روحي.رواني
گشته و در واقع يك جنون شيطاني در فرد ايجاد مي كند علامه طباطبايي(ره)مي
گويد:تشبيهي كه در اين آيه شده كه ربا خوار را به كسي تشبيه كرده كه از طريق تماسي
با شيطان ديوانه شده خالي از اين معنا نيست كه چنين چيزي (يعني ديوانه شدن)امري است
ممكن چون هر چند آيه شريفه دلالت ندارد كه همه ديوانگان در اثر مس شيطان ديوانه شده
اند ولي اين قدر دلالت دارد كه بعضي از جنون ها در اثر مس شيطان رخ مي دهد.(سوره
بقره،آيه275) شايد بهترين راه باي در امان ماندن از آزار جنيان بالا بردن دانش
و آگاهي نسبت به آنهاست.چرا كه جنيان نيز مانند انسان خوب وبد دارند و از آنجايي كه
در ميان انسان ها زندگي مي كنند و تعدادشان نيز بسيار زيادتر از انسانهاست ديدار با
آنها براي هيچ كس غير ممكن نيست ولي چه بسا بسياري از اختلالات روحي،رواني كه به
جسم هم آسيب جدي وارد مي سازد ناشي از ديدار با يك جن خوب و نيكوكار بوده و تنها
ترس از ديدار با اين موجود فرد را دچار عارضه ساخته و هيچ قصد و عمدي از سوي جنيان
در كار نبوده است.

طلسم شکارچی
طلسم شکارچی
9


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *