روش داستان نویسی کودک

روش داستان نویسی کودک
روش داستان نویسی کودک

اول از کودکان بپرسید که داستانشان کجا قرار است اتفاق بیفتد.از آن‌ها بپرسید که فکر می‌کنند قرار است چه اتفاقی در داستانشان بیفتد؟از کودکتان بپرسید که چه کسانی قرار است در داستان باشند و مخاطب باید چه حسی نسبت به هریک از آن‌ها داشته باشد؟ از فرزندتان بخواهید تا چند واژه فوق‌العاده برای استفاده در داستان پیدا کند.از فرزندتان بخواهید در فکر یک شروع خوب باشد که مخاطب را به کشف ادامه داستان ترغیب کند.بعد از یادگیری و انجام همه موارد بالا، حالا وقت آن است که نوشتن را شروع کنند.

این اتفاق خوبی است که کودک شما در منزل داستان بنویسد. چه به عنوان تکلیف مدرسه و چه از روی علاقه. همه بچه‌ها هرازگاهی برای داستان نویسی اشتیاق نشان می‌دهند. اما چگونه داستان نویسی را به کودکان بیاموزیم؟

در این بخش به شما می‌گوییم که چطور عمل کنید تا آموزش داستان نویسی به کودکان با روش سازماندهی شده ای جلو برود.

اول از کودکان بپرسید که داستانشان کجا قرار است اتفاق بیفتد. مکان داستان آن‌ها می‌تواند تخیلی یا واقعی باشد. مثلا می‌تواند یک سیاره، کشور، شهر، خانه یاهرجای دیگری باشد.

سپس از آن‌ها بپرسید که داستانشان کی اتفاق می‌افتد؟ الان؟ در گذشته؟ در آینده؟

روش داستان نویسی کودک

و در آخر از آن‌ها بپرسید که فکر می‌کنند قرار است چه اتفاقی در داستانشان بیفتد؟ یادتان باشد که لازم نیست جواب آن‌ها به این سوال دقیق و بدون اشتباه باشد. آن‌ها مجبور نیستند به چیزی که می‌گویند پایبند باشند. بسیاری از بهترین نویسندگان جهان می‌گویند که طرح داستانشان به طور طبیعی و در همان حال که می‌نویسند به ذهنشان می‌رسد. به هر حال اگر کودکان از همان ابتدا بدانند که قرار است در مورد چه چیزی بنویسند، می‌توانند یک طرح کلی برای داستانشان داشته باشند.  این طرح کلی را با کامل کردن سرخط‌های زیر می‌توانند بنویسند:

·         اول…….

·         سپس……..

·         بعد از آن……….

·         و در آخر………..

از کودکتان بپرسید که چه کسانی قرار است در داستان باشند و مخاطب باید چه حسی نسبت به هریک از آن‌ها داشته باشد؟ ممکن است کودکان بخواهند که نظرشان را یادداشت کنند. شما می‌توانید برای سروسامان دادن به یادداشت‌های آ‌ن‌ها جدولی با عناوین زیر برایشان رسم کنید:

·         نام شخصیت

·         رابطه او با دیگر شخصیت‌ها

·         قیافه و ظاهر

·         اخلاق و رفتار

از فرزندتان بخواهید تا چند واژه فوق‌العاده برای استفاده در داستان پیدا کند. کلمات انتخابی او ممکن است کلمات بلند یا ساده باشند. همچنین ممکن است کلمات وصفی یا کلماتی را انتخاب کند که باعث ایجاد تنش یا پیشرفت سریع داستان می‌شوند.

از کودک بخواهید این کلمات را یادداشت کند و در طول داستان هرجا که مناسب بود از آن‌ها استفاده کند.

همه نویسنده‌ها می‌دانند که باید نظر مخاطب را از همان ابتدای داستان جلب کرد. باید خواننده‌ها را طوری کنجکاو کنید که احساس کنند ناچارند خواندن را ادامه دهند. از فرزندتان بخواهید در فکر یک شروع خوب باشد که مخاطب را به کشف ادامه داستان ترغیب کند. در پایین چند مثال خوب برای شروع داستان آورده‌ایم:

جمله‌های ابتدایی اسرارآمیز و مبهم:

او نمی‌دانست که چه چیزی در انتظارش بود.

استفاده از آرایه‌های ادبی مانند جناس در ابتدای داستان:

هوا سرد بود و سوز داشت و آسمان سیاه، سهمگین بود.

جمله‌های شروع‌کننده تنش‌زا:

او می‌توانست صدای قلبش را که سریع‌تر از همیشه می‌زد، بشنود. آیا واقعا اتفاقی افتاده بود؟

داستان‌هایی که مستقیما با یک دیالوگ شروع می‌شوند:

او رو به مادرش گفت: ولی من نمی‌خواهم به مدرسه بروم.

از کودکان بخواهید به نحوه شروع چندتا از داستان هایی که دوست دارند نگاه کنند تا از آن‌ها الهام بگیرند.

بعد از یادگیری و انجام همه موارد بالا، حالا وقت آن است که نوشتن را شروع کنند. آن‌ها می‌توانند اول یک نسخه چرک نویس و بعد یک نسخه اصلاح شده بنویسند. ممکن است بخواهند داستان را در چند فصل کوتاه بنویسند، برای داستانشان نقاشی بکشند و یا کتاب درست کنند و بعد داخل آن بنویسند. اجازه دهید از خلاقیت و قوه تخیلشان استفاده کنند. بعد از اتمام کار وقتی که داستانشان را برای شما می‌خوانند آن را بگیرید و در کنار سایر کتاب‌ها بگذارید تا دوباره آن را بخوانید. این کار شما به آن‌ها نشان می‌دهد که چه اندازه به کار آن‌ها اهمیت می‌دهید. فراموش نکنید که هنگام آموزش نویسندگی به کودکان مهم‌ترین مسئله تشویق و انگیزه دادن به آن‌ها است.

در آخر اگر داستان نویسی برای کودکان کمی سخت بود، آن ها را تشویق به نوشتن متن های کوتاه کنید. شما همچنین می توانید شرکت در کلاس داستان نویسی کودکان را هم مد نظر داشته باشید.

سپاس از شما🌺. مطالب بسیار آموزنده بودند👌

ممنونم

مرا به خاطر بسپار

اگر مایل هستین با من تماس بگیرید از این لینک
و یا اگر مایل به ثبت نام در کلاس داستان نویسی من هستین از این لینک استفاده کنید

در آموزش داستان نویسی برای کودکان رعایت نکات و اصولی مهم تلقی می شود. آنچه که مسلم است نگارش داستان های کودک از حساسیت بیشتری برخوردار است. اگر به این حساسیت ها توجه نشود این نوع ادبیات برای کودکان فاقد ارزش و فهم می شود و کودک از خواند داستان زده می شود و آن را کنار می گذارد. داستان ها باید در برگیرنده نکات مهمی باشند که بتوانند دانشی بر دانش کودک بیفزاید نحوه درست زندگی کردن را به زبانی ساده و شیرین به تصویر بکشانند تا هم از آن شیرینی لذت ببرد و هم امور و هدف داستان را به خوبی بفهمد و درک کند.

در این مقاله می خواهیم در باب اموزش داستان نویسی برای کودکان مطالب و عناوینی ارائه دهیم. نوشتن داستان برای کودکان در ظاهر، امری ساده می باشد اما برای نگارش آن باید به چندین نکته مهم و کاربردی توجه نمایید تا بتوانید بعد از کسب اطلاعات و مهارت های لازم بهترین داستان ها را بنویسید.

داستان نویسی و ادبیات کودک یکی از موارد مهمی است که باید به آن در جامعه اهمیت داد زیرا که کودکی پایه اخلاق و پیشرفت و موفقیت در بزرگسالی است. متاسفانه در ایران آنچنان که باید به این مبحث و موضوع پرداخته نمی شود و ادبیات داستانی کودکان نادیده گرفته می شود. این به منزله نابودی سرمایه ادبیات بویژه ادبیات کودک است. در ادامه به ارائه اموزش داستان نویسی برای کودکان می پردازیم و شما عزیزان را با سبک های نگارش داستان کودکانه آشنا می نماییم.

روش داستان نویسی کودک

برای داستان نویسی کودکان لازم است چند نکته را رعایت کرد:

انتخاب عنوان حائز اهمیت است. اگر عنوان جذابیت و گیرایی نداشته باشد کودک سراغ آن کتاب نمی رود.

آموزش داستان نویسی برای بچه ها را جدی بگیریم و به آن بال و پر بدهیم. می توان کلاس های پربار و ارزشمندی را برگزار کرد و شیوه داستان نویسی را به آنان آموزش داد. کودکان لازم است ابتدا استعداد آن ها مشخص شود و اگر استعداد داستان نویسی را داشتند به استعداد های آنان شاخ و برگ بدهیم تا از همان دوران پربار شوند. تقویت قوه تخیل بچه ها بسیار مهم است و منجر به اتفاقات خوبی می شود. بگذاریم بال تخیل خود را به پرواز درآورند. در اینجا می شود داستان های را ساخت و بافت که کلیشه ای نباشند و برای خوانندگان کودک و نیز حتی بزرگسالان جذاب باشد.

 

کودکان را باید با داستان و داستان نویسی و اهداف داستان نویسی آن هم به زبانی کودکانه و شیوا آشنا کرد. داستان های کودکان باید به زبان کودکان باشد تا به دل و فهم کودک بنشیند، همچنین داستان نوشته شده باید برای کودک مفید باشد، از این رو نگارش انواع داستان آموزنده برای کودکان بسیار مهم می باشد.

در داستان نویسی باید نکته ای، حرفی و نظر و عقیده ای باشد که به دانش خوانندگان بیفزاید گرنه ارزش آنچنانی نخواهد داشت.

بهتر است در لابه لای داستان نویسی کودکان از تصاویر و نقاشی هم استفاده کرد با نقاشی کودک بیشتر و بهتر از خواندن داستان لذت می برد و برایش قابل فهم می شود.

تاریخچه ادبیات کودک همیشه نشان داده است که از زبان حیوانات گفتگو کردن و داستان گفتن خیلی جذاب و اثر بخش است تا اینکه نقش ها در قالب انسان ها باشند. در آموزش داستان نویسی برای کودکان ما می توانیم از زبان حیوانات داستان ها را بگوییم مخصوصا اگر حیواناتی باشند که در محیط کودکان بیشتر آن ها را دیده اند و با آنان انس گرفته مثل مرغ و خروس یا سگ و خرگوش و گوسفند و موارد دیگر… در این صورت تاثیری بیشتری بر کودکان می گداریم.

حال که با نکات و قواعد مهم داستان نویسی برای کودکان آشنا شدید می توانید اقدام به نوشتن داستان های کوتاه نمایید و بعد از کسب مهارت های لازم بهترین و زیباترین داستان ها را برای کودکان بنویسید. شما دوستان گرامی می توانید با مراجعه به بخش داستان کودک به مطالعه داستان های مختلف پرداخته و از آنها به عنوان الگو برای داستان نویسی استفاده نمایید.

منبع : آرگا


دوست داشتنی ترین وسایل کودک و نوزاد رو اینجا ببین



روتختی های شیک و لاکچری رو اینجا ببینید



اتاق کودک با این وسایل خوشگل میشه!



انواع دستبند نقره شیک و خاص رو اینجا ببینید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 

روستای سرآسیاب لنده

 

 

در روستای سرآسیاب شهر لنده نوعی از داستان نویسی خلاق را با بچه ها تمرین کردیم.شیوه جدیدی که استفاده کردیم به این شکل بود که بچه ها بدون اینکه اطلاعاتی در مورد آنچه که در ذهن دارند به یکدیگر بدهند،یک موضوع را انتخاب کردند و در مورد آن موضوع یک نقاشی کشیدند.سپس بچه ها جای خود را با همدیگر عوض کردند و هر کدام برای نقاشی که دوست خود آن را کشیده و هیچ اطلاعاتی در مورد ایده و ذهنیت نقاش نداشته است یک داستان نوشت.بعد از اینکه داستان مورد نظر نوشته شد،نویسنده یک اسم برای آن انتخاب کرد.

روش داستان نویسی کودک

بعد با همدیگر در مورد داستان نوشته شده و نقاشی آن گفت و گو کردند.نقاش در مورد موضوعی که انتخاب کرده و نقاشی آن را کشیده بود نظراتی داد و ایده خود را بیان کرد،و نویسنده داستان خود را با موضوع نقاشی مقایسه کرد تا بداند موضوعات انتخابی آن دو چه شباهت ها و تفاوت هایی باهمدیگر دارند، و آیا داستان نوشته شده متناسب با نقاشی کشیده شده است یا خیر.

 

در روستای سرآسیاب شهر لنده داستان نویسی را این بار از روی کلاژ و چسبانه کاری که کودکان شهر لنده قبلا انجام داده بودند اجرا کردیم.از بچه ها خواستم تا چسبانه کاری دوستان خود در شهر لنده را ببینند و هر نفر یک حیوان را انتخاب کند و در مورد آن داستانی تخیلی بنویسند.در ابتدا قصد داشتم تا بچه ها خودشان کار کلاژ و چسبانه کاری را انجام دهند اما بعد با خود گفتم بهتر است از روی کاردستی بقیه این کار را  انجام دهند تا علاوه بر فعال شدن ذهن ، یک کار مشارکتی با بچه های شهر لنده داشته باشند.

هر چند در گذشته نیز بچه های روستای سرآسیاب کار کلاژ و چسبانه کاری را انجام داده بودند.اما من میخواستم با کاری که خودشان انجام نداده بودند و تصویری که دیگری ترسیم کرده بود داستان تخیلی بنویسند.با انجام این فعالیت قوه تخیل بچه ها تقویت می شود و از طرفی احساس مشارکت و مهارت دوطرفه بین آنها و کودکان دیگر مناطق شکل می گیرد.

 

امروز کتاب ” آقای باکلاه و آقای بی کلاه “ را با بچه های روستای سرآسیاب لنده کار کردیم.بعد از بلندخوانی قصه ، سعی کردم طبق روال گذشته معانی و مفاهیم واژه های کتاب را برای بچه ها توضیح بدم.این کتاب چند داستان دارد که هرکدام موضوع متفاوتی دارد.کتاب به زبان طنز نوشته شده است. بعد از اینکه کتاب را با بچه ها خواندیم از آنها خواستم تا نظرشان را درباره موضوع و مفهوم داستان بگویند و اینکه چه چیزی از این داستان یاد گرفتند و هدف داستان چه بود.

یکی از داستان های کتاب با عنوان ” اگر دنیا دیوانه بود ” نظر بچه ها جلب کرده بود. از آنها خواستم درباره آن بنویسند.اینکه اگر دنیا دیوانه بود چه اتفاقی می افتاد و زندگی ما چگونه میشد؟بچه ها داستان خود را  همانند داستان کتاب با زبانی طنزآلود و غیرواقعی نوشتند. نوشته ی آنها ترکیبی از احساس و افکار کودکانه و آرزوها و تخیلشان بود.این شکل از داستان نویسی قدرت تقیل آنها را تقویت میکنند و آنها را در نوشتن با زبان طنز ماهر می کند.دنیایی که آنها با این داستان تجسم کرده بودند دنیای تخیلی ذهن بچه ها بود دنیایی غیرواقعی اما شیرین و کودکانه…

 

 

در روستای سرآسیاب لنده فعالیت داستان نویسی را این بار به شیوه جدیدی کار کردیم.چند وقتی است که با این کودکان مشغول نوشتن کتاب های تصویری هستیم.با تصمیم بچه ها یکی از این کتاب ها در مورد ضرب المثل های محلی است.نسل امروز کمتر ضرب المثل می شنوند و از ضرب المثل های قدیمی و محلی کمتر می دانند.برای همین این موضوع را برای کتاب انتخاب کردیم تا این ضرب المثل ها را یادآوری کنیم و آن ها را به نسل های آینده منتقل کنیم.

در این کتاب،هر کدام از بچه ها یک ضرب المثل را انتخاب کرد و برای آن داستان مربوط را نوشت.من نیز در کنارشان بودم و هر گاه به کمک نیاز داشتند برایشان در مورد آن ضرب المثل توضیح می دادم.امروز در مراسمی که رئیس شورای روستای سرآسیاب لنده نیز حضور داشت از یکی از این کتاب ها رونمایی کردیم.در این مراسم چند نفر از اهالی روستا و مادر یکی از بچه ها نیز حضور داشتد.مریم جلوی صحنه آمد و از کتابش رونمایی کرد و قسمتی از آن را برای ما خواند.بچه ها از این مراسم خوشحال بودند و دوستانی که افتخار حضور داشتند از فعالیت بچه ها لذت بردند و تشکر کردند.

کارهایی دیگری نیز در این راستا داریم که هنوز در حال انجام هستند و کامل نشده اند.در آینده نزدیک این فعالیت ها را نیز به نمایش می گذاریم.

ذخیره سازی نام، آدرس ایمیل و وبسایت من برای ارسال دیدگاه های آینده

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

خیلی دوست دارم شبیه آقا خرسه توی قصه خرس سیاه مهربون بتونم وقتی بزرگ شدم به بقیه کمک کنم. بنظرم همه ما باید شبیه آقا خرسه باشیم

آدرس ایمیل: smaeelazari@gmail.com

تلفن تماس دفتر: 07432270504

شبکه های اجتماعی:

با مربیان

حمایت از ما

درباره ما

تماس با ما

آدرس ایمیل: Contact[@]koodakroosta.ir

تلفن تماس دفتر: 07432270504

شبکه های اجتماعی:

با مربیان

حمایت از ما

درباره ما

روش داستان نویسی کودک

تماس با ما

از سال‌های دور تا به الان یکی از کارهای شیرین و مهیج که توجه انسان‌های زیادی از سنین مختلف را به خود جلب می‌کند یادگیری اصول داستان نویسی، داستان‌ سرایی و داستان خوانی است. در گذشته که خبری از تکنولوژی و امکانات امروزی نبود، نقل داستان یا خواندن داستان یکی از بزرگترین سرگرمی‌های مردم به حساب می‌آمد؛ که گاهی اخبار و احوال انسان‌های دیگر هم به‌وسیله داستان بازگو می‌شدند.

به‌علاوه اگر از جنبه سرگرمی داستان خوانی بگذریم، داستان‌ها حاوی نکات آموزنده و پند آموز زیادی هستند که شنیدن آنها می‌تواند در زندگی بسیاری از افراد تأثیر گذار باشد. شاید شما هم در خود استعداد داستان نویسی را کشف کرده باشید و یا علاقه به این هنر داشته باشید.

در هر صورت باید بدانید که برای نوشتن داستان اصول خاصی وجود دارد که لازم است آنها را رعایت کنید تا اثری زیبا و بدون نقص ارائه دهید؛ به چنین اصولی، اصول داستان نویسی می‌گویند. همچنین داستان‌‌ها انواع گوناگونی دارند؛ برای مثال داستان کوتاه، رمان، داستان برای کودکان و… که هر کدام از اینها اصول مخصوص به خود را دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت قدم به قدم به بررسی اصول طلایی داستان نویسی بپردازیم.

روش داستان نویسی کودک

داستان واژه‌ای ملموس برای همه ما است و هر کسی در طول عمر خود دست کم یک داستان را شنیده یا خوانده است. اما اگر بخواهیم یک تعریف منسجم از واژه داستان ارائه دهیم؛ باید در تعریف واژه داستان بگوییم که  داستان در واقع از قوه تخیل نویسنده بیرون می‌آید و به معنی تعریف کردن یک حادثه یا رویداد و خلق شخصیت‌ها و فضاها است.

در نوشتن داستان گاهی اوقات نویسنده کاملاً از قوه تخیل خود بهره برده و شخصیت‌ها و حوادث کاملا خیالی را خلق می‌کند و روابط بین شخصیت‌ها و حوادثی که برای آنها رخ می‌دهد را شرح می‌دهد؛ اما گاهی نویسنده از برخی از اتفاقات و رویدادهای واقعی الهام گرفته و به بازگو کردن اتفاقات واقعی در قالبی ادبی و داستانی پرداخته و اندکی به آن شاخ و برگ می‌دهد.

داستان‌ ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به بررسی مختصری از آنها پرداخته‌ایم:

داستان برند همیشه برای همه انسان‌ها هیجان‌انگیز است. ذهن به کمک داستان می‌تواند یک سری اتفاقات پشت سر هم را دنبال کرده تا به نتیجه نهایی آن برسد. برای آشنایی بیشتر مقاله «داستان سرایی برند» را مطالعه کنید.

اگر شما هم رویای نویسنده شدن در سر دارید، باید بدانید که برای داستان نویسی اصولی وجود دارد که یک نویسنده باید از آنها به دقت پیروی کند. یکی از اصول طلایی داستان نویسی صبور بودن و پروراندن داستان است. گفته شده است که نویسنده یک داستان نباید در خلق اثر خود شتاب کند و عجله داشته باشد بلکه باید آرام و با طمئنینه به پیش رود و داستان خودش را به صورت اصولی بپروراند. شما به عنوان یک نویسنده باید بدانید که برای خلق کردن و نوشتن یک داستان لازم است که مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

برای نوشتن یک داستان زیبا و دل نشین قطعاً داشتن ذوق و استعداد نویسندگی حرف اول را می‌زند. اما در صورتی که می‌خواهید به یک داستان نویس حرفه‌ای تبدیل شوید، باید علاوه بر داشتن ذوق نویسندگی، از اصول و قواعد دستور زبان فارسی نیز پیروی کنید.

به‌عبارت‌دیگر شما باید بتوانید داستانی جذاب و جالب خلق کنید و در عین حال داستان شما حالت عامیانه‌ای نداشته باشد و از نظر دستور زبان نیز بدون اشکال باشد. از طرف دیگر شما باید بدانید که لازم است در حین نوشتن داستان واژه‌ها را در موقعیت و جایگاه صحیح آنها به کار ببرید. شاید به همین خاطر است که نویسندگی جزو کارهای هنری به شمار می‌آید. زیرا یک نویسنده باید مانند یک هنرمند چیره دست رفتار کند و واژه‌ها و ترکیبات را به صورت هنرمندانه‌ای به کار ببرد تا خواننده از خواندن اثر او لذت ببرد.

خواندن یا نوشتن رمان و داستان‌های بلند ممکن است از حوصله بسیاری از افراد خارج باشد. اگر علاقه‌مند به هنر نویسندگی هستید اما در عین حال توانایی یا حوصله نوشتن داستان‌های بلند و رمان را ندارید، می‌توانید نوشتن داستان کوتاه را امتحان کنید.

در واقع به نظر می‌رسد که این روزها داستان کوتاه با زندگی انسان عصر امروز که دائما با مشکل کمبود وقت مواجه است، مطابقت بیشتری دارد. اگر قصد دارید که به عنوان یک نویسنده به نوشتن داستان‌های کوتاه بپردازید، باید حتما اصول داستان نویسی کوتاه را بیاموزید و به کار بگیرید.

برای مثال باید بدانید که حجم داستان کوتاه باید چند سطر یا چند صفحه باشد یا هسته اصلی داستان کوتاه چیست و نویسنده در یک داستان کوتاه باید حول چه موضوع یا موضوعاتی بیشتر تمرکز کند.

یکی از چالش‌هایی که ممکن است فرا روی نویسنده‌ها باشد، پیدا کردن یک ایده مناسب برای داستان نویسی است. گاهی در ذهن برخی از افراد جرقه‌ای زده می‌شود و ایده‌ ای به ذهنشان می‌ آید. اما بهتر است بدانید که برای یافتن ایده نویسندگی حتما نباید اتفاق عجیب یا خارق العاده‌ای در اطراف شما رخ دهد یا موضوع داستان به شما الهام شود. فقط کافی است به عنوان یک نویسنده به جزئیات خوب دقت کنید و ذهنی خلاق و قوه تخیل خوبی داشته باشید.

جالب است بدانید که بسیاری از نویسندگان بزرگ ایده داستان‌های خود را از وقایع روزمره و عادی پیرامونشان یا از عناصر محیط اطراف خود گرفته‌اند. پس صبر نکنید تا ایده نوشتن به شما الهام شود دست به قلم ببرید و قوه تخیل خود را به کار بگیرید. به محض اینکه ایده‌ای به ذهن‌تان رسید از کنار آن با بی‌توجهی نگذرید و آن ایده را بی‌درنگ در جایی یادداشت کنید؛ شاید این ایده ساده، ایده نوشتن داستانی جالب و مهیج باشد.

یکی از اصول مهم داستان نویسی که در تمامی انواع داستان و به خصوص در زمینه نوشتن داستان کوتاه باید مورد توجه قرار گیرد، بی‌پروا نوشتن و پرهیز از پرداختن به کلیشه‌ها است. ذهن یک نویسنده باید خلاق باشد و قلم او نیز باید بی‌پروا باشد؛ به نحوی که از پرداختن به موضوعات مهم جامعه نترسد و بتواند بی‌پروا و رک مشکلات و معضلات جامعه را در قالب داستانی خواندنی برای مخاطبان خود بیان کند.

به علاوه یک نویسنده خوب، نویسنده‌ای خلاق است که به جای پرداختن به موضوعات قدیمی و کلیشه‌ای که تا به حال صدها داستان در مورد آنها نوشته شده است، به موضوعات جدید و بدیع می‌پردازد و نیز در حین داستان نویسی، ضمن رعایت اصول داستان نویسی از قوه تخیل و خلاقیت خود بهره می‌گیرد و حتی از برخی از چهارچوب‌های محدود کننده خارج می‌شود تا به این ترتیب اثری هنری، روح نواز و جذاب برای خوانندگان خود خلق کند.

یکی از اصول طلایی داستان نویسی در تمامی زمینه‌ها این است که داستانتان را به صورت ساده وروان بنویسید. این یعنی اینکه داستان شما باید به حدی روان و ساده نوشته شده باشد که هر خواننده‌ای با هر سطح سوادی بتواند به درک داستان شما برسد و برای خواندن ادامه آن ترغیب شود.

اهمیت روان و ساده نوشتن داستان به حدی است که حتی اگر شما موضوع بسیار جالب یا هیجان انگیزی را هم انتخاب کرده باشید و تمامی اصول و قواعد داستان نویسی را نیز رعایت کنید؛ اما نتوانید داستان خود را در قالب جملات ساده و روان بنویسید، هیچ کس برای خواندن داستان شما اشتیاقی نخواهد داشت.

به علاوه توجه کنید که لازم است هنگام نوشتن یک داستان، از حوادث یا شخصیت‌ها به صورت منسجم و منظمی یاد کنید تا خوانندگان داستان شما دچار سردرگمی و گیجی نشوند. یکی از اصول داستان نویسی کودکان که بسیار حائز اهمیت است، همین رعایت اصل ساده و روان نوشتن می‌باشد.

یکی از اصول داستان نویسی که ممکن است مورد غفلت تعداد زیادی از نویسندگان واقع شود، این است که داستان شما نیاز به یک نقطه اوج دارد. این به آن معنا است که نباید سیر داستان و حوادث آن به صورت کاملا یکنواخت بیان شود؛ زیرا در این صورت خواننده با خواندن داستان شما دچار کسالت و بی‌حوصلگی می‌شود و ممکن است داستان شما را کنار بگذارد و از ادامه دادن آن منصرف شود.

پس لازم است در جای مناسبی از داستان، معمولا در نیمه‌های یک داستان، داستان شما به اوج خود برسد؛ برای مثال رازی فاش شود یا اتفاق خاصی رخ دهد، به این ترتیب نوشته شما از سیر یکنواخت و کسل کننده خود خارج خواهد شده و به علاوه خواننده داستان شما سر ذوق می‌آید و برای خواندن داستان و ادامه دادن آن ترغیب و تشویق می‌شود.

بدون شک ترس یکی از عواملی است که ما را از انجام دادن کاری باز می‌دارد. برخی از افراد علی‌رقغم علاقه زیادی که به نوشتن داستان دارند و یا استعداد نهفته‌ای که در وجود خود احساس می‌کنند، از داستان نوشتن و قلم به دست گرفتن می‌ترسند و شانس نوشتن یک داستان را از خود می‌گیرند. این افراد باید بدانند که معمولا حتی نویسنده‌های بزرگ هم معتقد هستند که اولین داستان‌های آنها چندان چنگی به دل نمی‌زند.

این به آن معنا است که حتی اگر داستانی که برای اولین بار می‌نویسید جالب و خواندنی نباشد، از اصول داستان نویسی پیروی نکرده باشد و یا مملو از اشتباهات دستور زبان باشد، باز هم نباید ناامید شوید. زیرا شما می‌توانید به تدریج و به صورت قدم به قدم اشتباهات کار خود را دریابید و سپس آنها را اصلاح کنید تا در نهایت بتوانید داستانی زیبا و پخته خلق کنید.

کتاب‌های روانشناسی جزء کتاب‌هایی هستند که همواره مشتری ‌های خاص خود را دارند. مردم به دنبال دستیابی به حال بهتر و روزگار خوش، همیشه دنبال این گونه کتاب ‌ها هستند. بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله «بهترین کتاب ‌های روانشناسی» را مطالعه کنید.

یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند فردی در آینده به کتاب خواندن علاقه مند شود، این است که از زمان کودکی با کتاب و کتاب خوانی آشنا شود. از این رو نوشتن داستان برای کودکان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا داستان نویسی برای کودکان صرفا به هدف سرگرم کردن آنها نیست؛ بلکه هدف نویسنده باید آموختن مطلبی به کودک باشد و در عین حال داستان او به حدی گیرا و جذاب باشد که کودک را به کتاب خواندن و شنیدن داستان علاقه‌مند کند.

پس داستان نویسی برای کودکان حتی نسبت به نوشتن داستان برای افراد بزرگسال از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و لازم است که نویسنده داستان حتماً از اصول داستان نویسی کودکان پیروی کند. در نوشتن داستان برای کودکان سعی کنید از زاویه دید آنها به مسائل نگاه کنید و در ضمن شما به عنوان یک نویسنده داستان کودکانه باید حتما قوه تخیل قوی و خوبی داشته باشید تا بتوانید داستان‌هایی جذاب و خلاقانه برای کودکان بنویسید.

به‌علاوه شما باید هنگام داستان نویسی برای کودکان سطح درک و فهم کودکان در رده‌های سنی خاص را در نظر بگیرید و از جملات و واژه‌های سخت و سنگین که درک آنها برای کودکان دشوار است در داستان خود استفاده نکنید.

برای تقویت هنر داستان نویسی کتاب بخوانید

اگرچه کتاب‌های زیادی در زمینه داستان نویسی و اصول داستان نویسی تألیف شده‌اند که شما به عنوان یک نویسنده تازه‌کار می‌توانید به آنها مراجعه کرده و اصول اولیه داستان نویسی را بیاموزید؛ اما منظور ما از کتاب خواندن صرفاً خواندن کتاب‌هایی در مورد اصول داستان نویسی نیست.

به طور کلی دیده شده است که افرادی که بیشتر از سایرین کتاب می‌خوانند و با کتاب‌ها به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند، معمولاً توانایی آنها در نوشتن داستان بیشتر از سایر افراد است. پس توصیه ما به کسی که به داستان نویسی علاقه زیادی دارد اما احساس می‌کند که علم یا استعداد کافی در این زمینه ندارد، این است که مطالعه خود را بیشتر کند و سعی کند داستان‌های متفاوت و متنوع از نویسندگان مختلف بخواند.

به‌علاوه چنین کاری به تقویت قوه تخیل شما نیز کمک زیادی می‌کند و می‌دانید که تقویت قوه تخیل راه خوبی برای مهارت یافتن در هنر داستان نویسی است.

بررسی چند نکته مهم در زمینه داستان نویسی

روش داستان نویسی کودک

تا به اینجا به برخی از اصول داستان نویسی اشاره کردیم و نیز نکاتی در مورد اصول داستان نویسی کوتاه و اصول داستان نویسی کودکان بیان کردیم. در ادامه قصد داریم برخی از نکات مهم که هنگام داستان نویسی باید مورد توجه قرار گیرند را بررسی کنیم. این نکات عبارتند از:

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

نوشتن و خلق کردن یک داستان می‌تواند به اندازه خواندن یک داستان خوب لذت‌بخش باشد. بسیاری از افراد به نوشتن داستان علاقه زیادی دارند اما هنگامی که می‌خواهند کار نوشتن داستان را شروع کنند دچار شک و تردید شده و می‌ترسند که نتوانند داستانی خوب و خواندنی بنویسند.

اول از هر چیزی باید به این نکته توجه کنید که اگر چه هدف همه نویسندگان خلق یک داستان زیبا و بی‌عیب و نقص است اما باید بدانید که حتی نویسندگان مشهور هم در ابتدا داستان‌های عالی و ایده‌آلی نمی‌نوشتند. پس لازم است شروع کنید و سپس قدم به قدم و به تدریج داستان‌های خود را اصلاح نمایید.

اصول اولیه برای نوشتن یک داستان این است که شما ابتدا باید یک موضوع داشته باشید، بتوانید طرح کلی داستانتان را در ذهن خود مجسم کنید و نامی جذاب و گیرا برای داستان خود انتخاب کنید.

سپس شما باید شخصیت‌پردازی کرده و شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان خود را مشخص کنید و پس از آن به نوشتن داستان خود بپردازید. در ضمن شما باید توجه کنید که اصول داستان نویسی کودکان با اصول داستان نویسی برای افراد بزرگسال تفاوت دارد. به علاوه اصول داستان نویسی کوتاه با اصولی که در نوشتن داستان‌های بلند رعایت می‌شود متفاوت است.

برخی از سوالات رایج:

1. داستان را به اختصار توضیح دهید؟

داستان نویسی درواقع به نوشتاری اشاره می کند. که در آن از قدرت تخیل برای بیان شرح وقایع استفاده می شود. لازم به ذکر است در برخی موارد داستان ها بر اساس داستان های واقعی نوشته می شوند.

2. انواع داستان را نام ببرید؟

1. داستان کوتاه
2. داستانک
3. داستان بلند
4. داستان نیمه بلند

3. مقدمات داستان نویسی را به اختصار بیان کنید؟

1. یافتن موضوع مناسب
2. طراحی داستان
3. انتخاب اسم داستان
4. شخصیت پردازی
5. نوشتن داستان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

وبگاه

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

از سال‌های دور تا به الان یکی از کارهای شیرین و مهیج که توجه انسان‌های زیادی از سنین مختلف را به خود جلب می‌کند یادگیری اصول داستان نویسی، داستان‌ سرایی و داستان خوانی است. در گذشته که خبری از تکنولوژی و امکانات امروزی نبود، نقل داستان یا خواندن داستان یکی از بزرگترین سرگرمی‌های مردم به حساب می‌آمد؛ که گاهی اخبار و احوال انسان‌های دیگر هم به‌وسیله داستان بازگو می‌شدند.

به‌علاوه اگر از جنبه سرگرمی داستان خوانی بگذریم، داستان‌ها حاوی نکات آموزنده و پند آموز زیادی هستند که شنیدن آنها می‌تواند در زندگی بسیاری از افراد تأثیر گذار باشد. شاید شما هم در خود استعداد داستان نویسی را کشف کرده باشید و یا علاقه به این هنر داشته باشید.

در هر صورت باید بدانید که برای نوشتن داستان اصول خاصی وجود دارد که لازم است آنها را رعایت کنید تا اثری زیبا و بدون نقص ارائه دهید؛ به چنین اصولی، اصول داستان نویسی می‌گویند. همچنین داستان‌‌ها انواع گوناگونی دارند؛ برای مثال داستان کوتاه، رمان، داستان برای کودکان و… که هر کدام از اینها اصول مخصوص به خود را دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت قدم به قدم به بررسی اصول طلایی داستان نویسی بپردازیم.

روش داستان نویسی کودک

داستان واژه‌ای ملموس برای همه ما است و هر کسی در طول عمر خود دست کم یک داستان را شنیده یا خوانده است. اما اگر بخواهیم یک تعریف منسجم از واژه داستان ارائه دهیم؛ باید در تعریف واژه داستان بگوییم که  داستان در واقع از قوه تخیل نویسنده بیرون می‌آید و به معنی تعریف کردن یک حادثه یا رویداد و خلق شخصیت‌ها و فضاها است.

در نوشتن داستان گاهی اوقات نویسنده کاملاً از قوه تخیل خود بهره برده و شخصیت‌ها و حوادث کاملا خیالی را خلق می‌کند و روابط بین شخصیت‌ها و حوادثی که برای آنها رخ می‌دهد را شرح می‌دهد؛ اما گاهی نویسنده از برخی از اتفاقات و رویدادهای واقعی الهام گرفته و به بازگو کردن اتفاقات واقعی در قالبی ادبی و داستانی پرداخته و اندکی به آن شاخ و برگ می‌دهد.

داستان‌ ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به بررسی مختصری از آنها پرداخته‌ایم:

داستان برند همیشه برای همه انسان‌ها هیجان‌انگیز است. ذهن به کمک داستان می‌تواند یک سری اتفاقات پشت سر هم را دنبال کرده تا به نتیجه نهایی آن برسد. برای آشنایی بیشتر مقاله «داستان سرایی برند» را مطالعه کنید.

اگر شما هم رویای نویسنده شدن در سر دارید، باید بدانید که برای داستان نویسی اصولی وجود دارد که یک نویسنده باید از آنها به دقت پیروی کند. یکی از اصول طلایی داستان نویسی صبور بودن و پروراندن داستان است. گفته شده است که نویسنده یک داستان نباید در خلق اثر خود شتاب کند و عجله داشته باشد بلکه باید آرام و با طمئنینه به پیش رود و داستان خودش را به صورت اصولی بپروراند. شما به عنوان یک نویسنده باید بدانید که برای خلق کردن و نوشتن یک داستان لازم است که مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

برای نوشتن یک داستان زیبا و دل نشین قطعاً داشتن ذوق و استعداد نویسندگی حرف اول را می‌زند. اما در صورتی که می‌خواهید به یک داستان نویس حرفه‌ای تبدیل شوید، باید علاوه بر داشتن ذوق نویسندگی، از اصول و قواعد دستور زبان فارسی نیز پیروی کنید.

به‌عبارت‌دیگر شما باید بتوانید داستانی جذاب و جالب خلق کنید و در عین حال داستان شما حالت عامیانه‌ای نداشته باشد و از نظر دستور زبان نیز بدون اشکال باشد. از طرف دیگر شما باید بدانید که لازم است در حین نوشتن داستان واژه‌ها را در موقعیت و جایگاه صحیح آنها به کار ببرید. شاید به همین خاطر است که نویسندگی جزو کارهای هنری به شمار می‌آید. زیرا یک نویسنده باید مانند یک هنرمند چیره دست رفتار کند و واژه‌ها و ترکیبات را به صورت هنرمندانه‌ای به کار ببرد تا خواننده از خواندن اثر او لذت ببرد.

خواندن یا نوشتن رمان و داستان‌های بلند ممکن است از حوصله بسیاری از افراد خارج باشد. اگر علاقه‌مند به هنر نویسندگی هستید اما در عین حال توانایی یا حوصله نوشتن داستان‌های بلند و رمان را ندارید، می‌توانید نوشتن داستان کوتاه را امتحان کنید.

در واقع به نظر می‌رسد که این روزها داستان کوتاه با زندگی انسان عصر امروز که دائما با مشکل کمبود وقت مواجه است، مطابقت بیشتری دارد. اگر قصد دارید که به عنوان یک نویسنده به نوشتن داستان‌های کوتاه بپردازید، باید حتما اصول داستان نویسی کوتاه را بیاموزید و به کار بگیرید.

برای مثال باید بدانید که حجم داستان کوتاه باید چند سطر یا چند صفحه باشد یا هسته اصلی داستان کوتاه چیست و نویسنده در یک داستان کوتاه باید حول چه موضوع یا موضوعاتی بیشتر تمرکز کند.

یکی از چالش‌هایی که ممکن است فرا روی نویسنده‌ها باشد، پیدا کردن یک ایده مناسب برای داستان نویسی است. گاهی در ذهن برخی از افراد جرقه‌ای زده می‌شود و ایده‌ ای به ذهنشان می‌ آید. اما بهتر است بدانید که برای یافتن ایده نویسندگی حتما نباید اتفاق عجیب یا خارق العاده‌ای در اطراف شما رخ دهد یا موضوع داستان به شما الهام شود. فقط کافی است به عنوان یک نویسنده به جزئیات خوب دقت کنید و ذهنی خلاق و قوه تخیل خوبی داشته باشید.

جالب است بدانید که بسیاری از نویسندگان بزرگ ایده داستان‌های خود را از وقایع روزمره و عادی پیرامونشان یا از عناصر محیط اطراف خود گرفته‌اند. پس صبر نکنید تا ایده نوشتن به شما الهام شود دست به قلم ببرید و قوه تخیل خود را به کار بگیرید. به محض اینکه ایده‌ای به ذهن‌تان رسید از کنار آن با بی‌توجهی نگذرید و آن ایده را بی‌درنگ در جایی یادداشت کنید؛ شاید این ایده ساده، ایده نوشتن داستانی جالب و مهیج باشد.

یکی از اصول مهم داستان نویسی که در تمامی انواع داستان و به خصوص در زمینه نوشتن داستان کوتاه باید مورد توجه قرار گیرد، بی‌پروا نوشتن و پرهیز از پرداختن به کلیشه‌ها است. ذهن یک نویسنده باید خلاق باشد و قلم او نیز باید بی‌پروا باشد؛ به نحوی که از پرداختن به موضوعات مهم جامعه نترسد و بتواند بی‌پروا و رک مشکلات و معضلات جامعه را در قالب داستانی خواندنی برای مخاطبان خود بیان کند.

به علاوه یک نویسنده خوب، نویسنده‌ای خلاق است که به جای پرداختن به موضوعات قدیمی و کلیشه‌ای که تا به حال صدها داستان در مورد آنها نوشته شده است، به موضوعات جدید و بدیع می‌پردازد و نیز در حین داستان نویسی، ضمن رعایت اصول داستان نویسی از قوه تخیل و خلاقیت خود بهره می‌گیرد و حتی از برخی از چهارچوب‌های محدود کننده خارج می‌شود تا به این ترتیب اثری هنری، روح نواز و جذاب برای خوانندگان خود خلق کند.

یکی از اصول طلایی داستان نویسی در تمامی زمینه‌ها این است که داستانتان را به صورت ساده وروان بنویسید. این یعنی اینکه داستان شما باید به حدی روان و ساده نوشته شده باشد که هر خواننده‌ای با هر سطح سوادی بتواند به درک داستان شما برسد و برای خواندن ادامه آن ترغیب شود.

اهمیت روان و ساده نوشتن داستان به حدی است که حتی اگر شما موضوع بسیار جالب یا هیجان انگیزی را هم انتخاب کرده باشید و تمامی اصول و قواعد داستان نویسی را نیز رعایت کنید؛ اما نتوانید داستان خود را در قالب جملات ساده و روان بنویسید، هیچ کس برای خواندن داستان شما اشتیاقی نخواهد داشت.

به علاوه توجه کنید که لازم است هنگام نوشتن یک داستان، از حوادث یا شخصیت‌ها به صورت منسجم و منظمی یاد کنید تا خوانندگان داستان شما دچار سردرگمی و گیجی نشوند. یکی از اصول داستان نویسی کودکان که بسیار حائز اهمیت است، همین رعایت اصل ساده و روان نوشتن می‌باشد.

یکی از اصول داستان نویسی که ممکن است مورد غفلت تعداد زیادی از نویسندگان واقع شود، این است که داستان شما نیاز به یک نقطه اوج دارد. این به آن معنا است که نباید سیر داستان و حوادث آن به صورت کاملا یکنواخت بیان شود؛ زیرا در این صورت خواننده با خواندن داستان شما دچار کسالت و بی‌حوصلگی می‌شود و ممکن است داستان شما را کنار بگذارد و از ادامه دادن آن منصرف شود.

پس لازم است در جای مناسبی از داستان، معمولا در نیمه‌های یک داستان، داستان شما به اوج خود برسد؛ برای مثال رازی فاش شود یا اتفاق خاصی رخ دهد، به این ترتیب نوشته شما از سیر یکنواخت و کسل کننده خود خارج خواهد شده و به علاوه خواننده داستان شما سر ذوق می‌آید و برای خواندن داستان و ادامه دادن آن ترغیب و تشویق می‌شود.

بدون شک ترس یکی از عواملی است که ما را از انجام دادن کاری باز می‌دارد. برخی از افراد علی‌رقغم علاقه زیادی که به نوشتن داستان دارند و یا استعداد نهفته‌ای که در وجود خود احساس می‌کنند، از داستان نوشتن و قلم به دست گرفتن می‌ترسند و شانس نوشتن یک داستان را از خود می‌گیرند. این افراد باید بدانند که معمولا حتی نویسنده‌های بزرگ هم معتقد هستند که اولین داستان‌های آنها چندان چنگی به دل نمی‌زند.

این به آن معنا است که حتی اگر داستانی که برای اولین بار می‌نویسید جالب و خواندنی نباشد، از اصول داستان نویسی پیروی نکرده باشد و یا مملو از اشتباهات دستور زبان باشد، باز هم نباید ناامید شوید. زیرا شما می‌توانید به تدریج و به صورت قدم به قدم اشتباهات کار خود را دریابید و سپس آنها را اصلاح کنید تا در نهایت بتوانید داستانی زیبا و پخته خلق کنید.

کتاب‌های روانشناسی جزء کتاب‌هایی هستند که همواره مشتری ‌های خاص خود را دارند. مردم به دنبال دستیابی به حال بهتر و روزگار خوش، همیشه دنبال این گونه کتاب ‌ها هستند. بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله «بهترین کتاب ‌های روانشناسی» را مطالعه کنید.

یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند فردی در آینده به کتاب خواندن علاقه مند شود، این است که از زمان کودکی با کتاب و کتاب خوانی آشنا شود. از این رو نوشتن داستان برای کودکان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا داستان نویسی برای کودکان صرفا به هدف سرگرم کردن آنها نیست؛ بلکه هدف نویسنده باید آموختن مطلبی به کودک باشد و در عین حال داستان او به حدی گیرا و جذاب باشد که کودک را به کتاب خواندن و شنیدن داستان علاقه‌مند کند.

پس داستان نویسی برای کودکان حتی نسبت به نوشتن داستان برای افراد بزرگسال از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و لازم است که نویسنده داستان حتماً از اصول داستان نویسی کودکان پیروی کند. در نوشتن داستان برای کودکان سعی کنید از زاویه دید آنها به مسائل نگاه کنید و در ضمن شما به عنوان یک نویسنده داستان کودکانه باید حتما قوه تخیل قوی و خوبی داشته باشید تا بتوانید داستان‌هایی جذاب و خلاقانه برای کودکان بنویسید.

به‌علاوه شما باید هنگام داستان نویسی برای کودکان سطح درک و فهم کودکان در رده‌های سنی خاص را در نظر بگیرید و از جملات و واژه‌های سخت و سنگین که درک آنها برای کودکان دشوار است در داستان خود استفاده نکنید.

برای تقویت هنر داستان نویسی کتاب بخوانید

اگرچه کتاب‌های زیادی در زمینه داستان نویسی و اصول داستان نویسی تألیف شده‌اند که شما به عنوان یک نویسنده تازه‌کار می‌توانید به آنها مراجعه کرده و اصول اولیه داستان نویسی را بیاموزید؛ اما منظور ما از کتاب خواندن صرفاً خواندن کتاب‌هایی در مورد اصول داستان نویسی نیست.

به طور کلی دیده شده است که افرادی که بیشتر از سایرین کتاب می‌خوانند و با کتاب‌ها به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند، معمولاً توانایی آنها در نوشتن داستان بیشتر از سایر افراد است. پس توصیه ما به کسی که به داستان نویسی علاقه زیادی دارد اما احساس می‌کند که علم یا استعداد کافی در این زمینه ندارد، این است که مطالعه خود را بیشتر کند و سعی کند داستان‌های متفاوت و متنوع از نویسندگان مختلف بخواند.

به‌علاوه چنین کاری به تقویت قوه تخیل شما نیز کمک زیادی می‌کند و می‌دانید که تقویت قوه تخیل راه خوبی برای مهارت یافتن در هنر داستان نویسی است.

بررسی چند نکته مهم در زمینه داستان نویسی

روش داستان نویسی کودک

تا به اینجا به برخی از اصول داستان نویسی اشاره کردیم و نیز نکاتی در مورد اصول داستان نویسی کوتاه و اصول داستان نویسی کودکان بیان کردیم. در ادامه قصد داریم برخی از نکات مهم که هنگام داستان نویسی باید مورد توجه قرار گیرند را بررسی کنیم. این نکات عبارتند از:

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

نوشتن و خلق کردن یک داستان می‌تواند به اندازه خواندن یک داستان خوب لذت‌بخش باشد. بسیاری از افراد به نوشتن داستان علاقه زیادی دارند اما هنگامی که می‌خواهند کار نوشتن داستان را شروع کنند دچار شک و تردید شده و می‌ترسند که نتوانند داستانی خوب و خواندنی بنویسند.

اول از هر چیزی باید به این نکته توجه کنید که اگر چه هدف همه نویسندگان خلق یک داستان زیبا و بی‌عیب و نقص است اما باید بدانید که حتی نویسندگان مشهور هم در ابتدا داستان‌های عالی و ایده‌آلی نمی‌نوشتند. پس لازم است شروع کنید و سپس قدم به قدم و به تدریج داستان‌های خود را اصلاح نمایید.

اصول اولیه برای نوشتن یک داستان این است که شما ابتدا باید یک موضوع داشته باشید، بتوانید طرح کلی داستانتان را در ذهن خود مجسم کنید و نامی جذاب و گیرا برای داستان خود انتخاب کنید.

سپس شما باید شخصیت‌پردازی کرده و شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان خود را مشخص کنید و پس از آن به نوشتن داستان خود بپردازید. در ضمن شما باید توجه کنید که اصول داستان نویسی کودکان با اصول داستان نویسی برای افراد بزرگسال تفاوت دارد. به علاوه اصول داستان نویسی کوتاه با اصولی که در نوشتن داستان‌های بلند رعایت می‌شود متفاوت است.

برخی از سوالات رایج:

1. داستان را به اختصار توضیح دهید؟

داستان نویسی درواقع به نوشتاری اشاره می کند. که در آن از قدرت تخیل برای بیان شرح وقایع استفاده می شود. لازم به ذکر است در برخی موارد داستان ها بر اساس داستان های واقعی نوشته می شوند.

2. انواع داستان را نام ببرید؟

1. داستان کوتاه
2. داستانک
3. داستان بلند
4. داستان نیمه بلند

3. مقدمات داستان نویسی را به اختصار بیان کنید؟

1. یافتن موضوع مناسب
2. طراحی داستان
3. انتخاب اسم داستان
4. شخصیت پردازی
5. نوشتن داستان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

وبگاه

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

از سال‌های دور تا به الان یکی از کارهای شیرین و مهیج که توجه انسان‌های زیادی از سنین مختلف را به خود جلب می‌کند یادگیری اصول داستان نویسی، داستان‌ سرایی و داستان خوانی است. در گذشته که خبری از تکنولوژی و امکانات امروزی نبود، نقل داستان یا خواندن داستان یکی از بزرگترین سرگرمی‌های مردم به حساب می‌آمد؛ که گاهی اخبار و احوال انسان‌های دیگر هم به‌وسیله داستان بازگو می‌شدند.

به‌علاوه اگر از جنبه سرگرمی داستان خوانی بگذریم، داستان‌ها حاوی نکات آموزنده و پند آموز زیادی هستند که شنیدن آنها می‌تواند در زندگی بسیاری از افراد تأثیر گذار باشد. شاید شما هم در خود استعداد داستان نویسی را کشف کرده باشید و یا علاقه به این هنر داشته باشید.

در هر صورت باید بدانید که برای نوشتن داستان اصول خاصی وجود دارد که لازم است آنها را رعایت کنید تا اثری زیبا و بدون نقص ارائه دهید؛ به چنین اصولی، اصول داستان نویسی می‌گویند. همچنین داستان‌‌ها انواع گوناگونی دارند؛ برای مثال داستان کوتاه، رمان، داستان برای کودکان و… که هر کدام از اینها اصول مخصوص به خود را دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت قدم به قدم به بررسی اصول طلایی داستان نویسی بپردازیم.

روش داستان نویسی کودک

داستان واژه‌ای ملموس برای همه ما است و هر کسی در طول عمر خود دست کم یک داستان را شنیده یا خوانده است. اما اگر بخواهیم یک تعریف منسجم از واژه داستان ارائه دهیم؛ باید در تعریف واژه داستان بگوییم که  داستان در واقع از قوه تخیل نویسنده بیرون می‌آید و به معنی تعریف کردن یک حادثه یا رویداد و خلق شخصیت‌ها و فضاها است.

در نوشتن داستان گاهی اوقات نویسنده کاملاً از قوه تخیل خود بهره برده و شخصیت‌ها و حوادث کاملا خیالی را خلق می‌کند و روابط بین شخصیت‌ها و حوادثی که برای آنها رخ می‌دهد را شرح می‌دهد؛ اما گاهی نویسنده از برخی از اتفاقات و رویدادهای واقعی الهام گرفته و به بازگو کردن اتفاقات واقعی در قالبی ادبی و داستانی پرداخته و اندکی به آن شاخ و برگ می‌دهد.

داستان‌ ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به بررسی مختصری از آنها پرداخته‌ایم:

داستان برند همیشه برای همه انسان‌ها هیجان‌انگیز است. ذهن به کمک داستان می‌تواند یک سری اتفاقات پشت سر هم را دنبال کرده تا به نتیجه نهایی آن برسد. برای آشنایی بیشتر مقاله «داستان سرایی برند» را مطالعه کنید.

اگر شما هم رویای نویسنده شدن در سر دارید، باید بدانید که برای داستان نویسی اصولی وجود دارد که یک نویسنده باید از آنها به دقت پیروی کند. یکی از اصول طلایی داستان نویسی صبور بودن و پروراندن داستان است. گفته شده است که نویسنده یک داستان نباید در خلق اثر خود شتاب کند و عجله داشته باشد بلکه باید آرام و با طمئنینه به پیش رود و داستان خودش را به صورت اصولی بپروراند. شما به عنوان یک نویسنده باید بدانید که برای خلق کردن و نوشتن یک داستان لازم است که مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

برای نوشتن یک داستان زیبا و دل نشین قطعاً داشتن ذوق و استعداد نویسندگی حرف اول را می‌زند. اما در صورتی که می‌خواهید به یک داستان نویس حرفه‌ای تبدیل شوید، باید علاوه بر داشتن ذوق نویسندگی، از اصول و قواعد دستور زبان فارسی نیز پیروی کنید.

به‌عبارت‌دیگر شما باید بتوانید داستانی جذاب و جالب خلق کنید و در عین حال داستان شما حالت عامیانه‌ای نداشته باشد و از نظر دستور زبان نیز بدون اشکال باشد. از طرف دیگر شما باید بدانید که لازم است در حین نوشتن داستان واژه‌ها را در موقعیت و جایگاه صحیح آنها به کار ببرید. شاید به همین خاطر است که نویسندگی جزو کارهای هنری به شمار می‌آید. زیرا یک نویسنده باید مانند یک هنرمند چیره دست رفتار کند و واژه‌ها و ترکیبات را به صورت هنرمندانه‌ای به کار ببرد تا خواننده از خواندن اثر او لذت ببرد.

خواندن یا نوشتن رمان و داستان‌های بلند ممکن است از حوصله بسیاری از افراد خارج باشد. اگر علاقه‌مند به هنر نویسندگی هستید اما در عین حال توانایی یا حوصله نوشتن داستان‌های بلند و رمان را ندارید، می‌توانید نوشتن داستان کوتاه را امتحان کنید.

در واقع به نظر می‌رسد که این روزها داستان کوتاه با زندگی انسان عصر امروز که دائما با مشکل کمبود وقت مواجه است، مطابقت بیشتری دارد. اگر قصد دارید که به عنوان یک نویسنده به نوشتن داستان‌های کوتاه بپردازید، باید حتما اصول داستان نویسی کوتاه را بیاموزید و به کار بگیرید.

برای مثال باید بدانید که حجم داستان کوتاه باید چند سطر یا چند صفحه باشد یا هسته اصلی داستان کوتاه چیست و نویسنده در یک داستان کوتاه باید حول چه موضوع یا موضوعاتی بیشتر تمرکز کند.

یکی از چالش‌هایی که ممکن است فرا روی نویسنده‌ها باشد، پیدا کردن یک ایده مناسب برای داستان نویسی است. گاهی در ذهن برخی از افراد جرقه‌ای زده می‌شود و ایده‌ ای به ذهنشان می‌ آید. اما بهتر است بدانید که برای یافتن ایده نویسندگی حتما نباید اتفاق عجیب یا خارق العاده‌ای در اطراف شما رخ دهد یا موضوع داستان به شما الهام شود. فقط کافی است به عنوان یک نویسنده به جزئیات خوب دقت کنید و ذهنی خلاق و قوه تخیل خوبی داشته باشید.

جالب است بدانید که بسیاری از نویسندگان بزرگ ایده داستان‌های خود را از وقایع روزمره و عادی پیرامونشان یا از عناصر محیط اطراف خود گرفته‌اند. پس صبر نکنید تا ایده نوشتن به شما الهام شود دست به قلم ببرید و قوه تخیل خود را به کار بگیرید. به محض اینکه ایده‌ای به ذهن‌تان رسید از کنار آن با بی‌توجهی نگذرید و آن ایده را بی‌درنگ در جایی یادداشت کنید؛ شاید این ایده ساده، ایده نوشتن داستانی جالب و مهیج باشد.

یکی از اصول مهم داستان نویسی که در تمامی انواع داستان و به خصوص در زمینه نوشتن داستان کوتاه باید مورد توجه قرار گیرد، بی‌پروا نوشتن و پرهیز از پرداختن به کلیشه‌ها است. ذهن یک نویسنده باید خلاق باشد و قلم او نیز باید بی‌پروا باشد؛ به نحوی که از پرداختن به موضوعات مهم جامعه نترسد و بتواند بی‌پروا و رک مشکلات و معضلات جامعه را در قالب داستانی خواندنی برای مخاطبان خود بیان کند.

به علاوه یک نویسنده خوب، نویسنده‌ای خلاق است که به جای پرداختن به موضوعات قدیمی و کلیشه‌ای که تا به حال صدها داستان در مورد آنها نوشته شده است، به موضوعات جدید و بدیع می‌پردازد و نیز در حین داستان نویسی، ضمن رعایت اصول داستان نویسی از قوه تخیل و خلاقیت خود بهره می‌گیرد و حتی از برخی از چهارچوب‌های محدود کننده خارج می‌شود تا به این ترتیب اثری هنری، روح نواز و جذاب برای خوانندگان خود خلق کند.

یکی از اصول طلایی داستان نویسی در تمامی زمینه‌ها این است که داستانتان را به صورت ساده وروان بنویسید. این یعنی اینکه داستان شما باید به حدی روان و ساده نوشته شده باشد که هر خواننده‌ای با هر سطح سوادی بتواند به درک داستان شما برسد و برای خواندن ادامه آن ترغیب شود.

اهمیت روان و ساده نوشتن داستان به حدی است که حتی اگر شما موضوع بسیار جالب یا هیجان انگیزی را هم انتخاب کرده باشید و تمامی اصول و قواعد داستان نویسی را نیز رعایت کنید؛ اما نتوانید داستان خود را در قالب جملات ساده و روان بنویسید، هیچ کس برای خواندن داستان شما اشتیاقی نخواهد داشت.

به علاوه توجه کنید که لازم است هنگام نوشتن یک داستان، از حوادث یا شخصیت‌ها به صورت منسجم و منظمی یاد کنید تا خوانندگان داستان شما دچار سردرگمی و گیجی نشوند. یکی از اصول داستان نویسی کودکان که بسیار حائز اهمیت است، همین رعایت اصل ساده و روان نوشتن می‌باشد.

یکی از اصول داستان نویسی که ممکن است مورد غفلت تعداد زیادی از نویسندگان واقع شود، این است که داستان شما نیاز به یک نقطه اوج دارد. این به آن معنا است که نباید سیر داستان و حوادث آن به صورت کاملا یکنواخت بیان شود؛ زیرا در این صورت خواننده با خواندن داستان شما دچار کسالت و بی‌حوصلگی می‌شود و ممکن است داستان شما را کنار بگذارد و از ادامه دادن آن منصرف شود.

پس لازم است در جای مناسبی از داستان، معمولا در نیمه‌های یک داستان، داستان شما به اوج خود برسد؛ برای مثال رازی فاش شود یا اتفاق خاصی رخ دهد، به این ترتیب نوشته شما از سیر یکنواخت و کسل کننده خود خارج خواهد شده و به علاوه خواننده داستان شما سر ذوق می‌آید و برای خواندن داستان و ادامه دادن آن ترغیب و تشویق می‌شود.

بدون شک ترس یکی از عواملی است که ما را از انجام دادن کاری باز می‌دارد. برخی از افراد علی‌رقغم علاقه زیادی که به نوشتن داستان دارند و یا استعداد نهفته‌ای که در وجود خود احساس می‌کنند، از داستان نوشتن و قلم به دست گرفتن می‌ترسند و شانس نوشتن یک داستان را از خود می‌گیرند. این افراد باید بدانند که معمولا حتی نویسنده‌های بزرگ هم معتقد هستند که اولین داستان‌های آنها چندان چنگی به دل نمی‌زند.

این به آن معنا است که حتی اگر داستانی که برای اولین بار می‌نویسید جالب و خواندنی نباشد، از اصول داستان نویسی پیروی نکرده باشد و یا مملو از اشتباهات دستور زبان باشد، باز هم نباید ناامید شوید. زیرا شما می‌توانید به تدریج و به صورت قدم به قدم اشتباهات کار خود را دریابید و سپس آنها را اصلاح کنید تا در نهایت بتوانید داستانی زیبا و پخته خلق کنید.

کتاب‌های روانشناسی جزء کتاب‌هایی هستند که همواره مشتری ‌های خاص خود را دارند. مردم به دنبال دستیابی به حال بهتر و روزگار خوش، همیشه دنبال این گونه کتاب ‌ها هستند. بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله «بهترین کتاب ‌های روانشناسی» را مطالعه کنید.

یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند فردی در آینده به کتاب خواندن علاقه مند شود، این است که از زمان کودکی با کتاب و کتاب خوانی آشنا شود. از این رو نوشتن داستان برای کودکان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا داستان نویسی برای کودکان صرفا به هدف سرگرم کردن آنها نیست؛ بلکه هدف نویسنده باید آموختن مطلبی به کودک باشد و در عین حال داستان او به حدی گیرا و جذاب باشد که کودک را به کتاب خواندن و شنیدن داستان علاقه‌مند کند.

پس داستان نویسی برای کودکان حتی نسبت به نوشتن داستان برای افراد بزرگسال از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و لازم است که نویسنده داستان حتماً از اصول داستان نویسی کودکان پیروی کند. در نوشتن داستان برای کودکان سعی کنید از زاویه دید آنها به مسائل نگاه کنید و در ضمن شما به عنوان یک نویسنده داستان کودکانه باید حتما قوه تخیل قوی و خوبی داشته باشید تا بتوانید داستان‌هایی جذاب و خلاقانه برای کودکان بنویسید.

به‌علاوه شما باید هنگام داستان نویسی برای کودکان سطح درک و فهم کودکان در رده‌های سنی خاص را در نظر بگیرید و از جملات و واژه‌های سخت و سنگین که درک آنها برای کودکان دشوار است در داستان خود استفاده نکنید.

برای تقویت هنر داستان نویسی کتاب بخوانید

اگرچه کتاب‌های زیادی در زمینه داستان نویسی و اصول داستان نویسی تألیف شده‌اند که شما به عنوان یک نویسنده تازه‌کار می‌توانید به آنها مراجعه کرده و اصول اولیه داستان نویسی را بیاموزید؛ اما منظور ما از کتاب خواندن صرفاً خواندن کتاب‌هایی در مورد اصول داستان نویسی نیست.

به طور کلی دیده شده است که افرادی که بیشتر از سایرین کتاب می‌خوانند و با کتاب‌ها به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند، معمولاً توانایی آنها در نوشتن داستان بیشتر از سایر افراد است. پس توصیه ما به کسی که به داستان نویسی علاقه زیادی دارد اما احساس می‌کند که علم یا استعداد کافی در این زمینه ندارد، این است که مطالعه خود را بیشتر کند و سعی کند داستان‌های متفاوت و متنوع از نویسندگان مختلف بخواند.

به‌علاوه چنین کاری به تقویت قوه تخیل شما نیز کمک زیادی می‌کند و می‌دانید که تقویت قوه تخیل راه خوبی برای مهارت یافتن در هنر داستان نویسی است.

بررسی چند نکته مهم در زمینه داستان نویسی

روش داستان نویسی کودک

تا به اینجا به برخی از اصول داستان نویسی اشاره کردیم و نیز نکاتی در مورد اصول داستان نویسی کوتاه و اصول داستان نویسی کودکان بیان کردیم. در ادامه قصد داریم برخی از نکات مهم که هنگام داستان نویسی باید مورد توجه قرار گیرند را بررسی کنیم. این نکات عبارتند از:

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

نوشتن و خلق کردن یک داستان می‌تواند به اندازه خواندن یک داستان خوب لذت‌بخش باشد. بسیاری از افراد به نوشتن داستان علاقه زیادی دارند اما هنگامی که می‌خواهند کار نوشتن داستان را شروع کنند دچار شک و تردید شده و می‌ترسند که نتوانند داستانی خوب و خواندنی بنویسند.

اول از هر چیزی باید به این نکته توجه کنید که اگر چه هدف همه نویسندگان خلق یک داستان زیبا و بی‌عیب و نقص است اما باید بدانید که حتی نویسندگان مشهور هم در ابتدا داستان‌های عالی و ایده‌آلی نمی‌نوشتند. پس لازم است شروع کنید و سپس قدم به قدم و به تدریج داستان‌های خود را اصلاح نمایید.

اصول اولیه برای نوشتن یک داستان این است که شما ابتدا باید یک موضوع داشته باشید، بتوانید طرح کلی داستانتان را در ذهن خود مجسم کنید و نامی جذاب و گیرا برای داستان خود انتخاب کنید.

سپس شما باید شخصیت‌پردازی کرده و شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان خود را مشخص کنید و پس از آن به نوشتن داستان خود بپردازید. در ضمن شما باید توجه کنید که اصول داستان نویسی کودکان با اصول داستان نویسی برای افراد بزرگسال تفاوت دارد. به علاوه اصول داستان نویسی کوتاه با اصولی که در نوشتن داستان‌های بلند رعایت می‌شود متفاوت است.

برخی از سوالات رایج:

1. داستان را به اختصار توضیح دهید؟

داستان نویسی درواقع به نوشتاری اشاره می کند. که در آن از قدرت تخیل برای بیان شرح وقایع استفاده می شود. لازم به ذکر است در برخی موارد داستان ها بر اساس داستان های واقعی نوشته می شوند.

2. انواع داستان را نام ببرید؟

1. داستان کوتاه
2. داستانک
3. داستان بلند
4. داستان نیمه بلند

3. مقدمات داستان نویسی را به اختصار بیان کنید؟

1. یافتن موضوع مناسب
2. طراحی داستان
3. انتخاب اسم داستان
4. شخصیت پردازی
5. نوشتن داستان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

وبگاه

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

از سال‌های دور تا به الان یکی از کارهای شیرین و مهیج که توجه انسان‌های زیادی از سنین مختلف را به خود جلب می‌کند یادگیری اصول داستان نویسی، داستان‌ سرایی و داستان خوانی است. در گذشته که خبری از تکنولوژی و امکانات امروزی نبود، نقل داستان یا خواندن داستان یکی از بزرگترین سرگرمی‌های مردم به حساب می‌آمد؛ که گاهی اخبار و احوال انسان‌های دیگر هم به‌وسیله داستان بازگو می‌شدند.

به‌علاوه اگر از جنبه سرگرمی داستان خوانی بگذریم، داستان‌ها حاوی نکات آموزنده و پند آموز زیادی هستند که شنیدن آنها می‌تواند در زندگی بسیاری از افراد تأثیر گذار باشد. شاید شما هم در خود استعداد داستان نویسی را کشف کرده باشید و یا علاقه به این هنر داشته باشید.

در هر صورت باید بدانید که برای نوشتن داستان اصول خاصی وجود دارد که لازم است آنها را رعایت کنید تا اثری زیبا و بدون نقص ارائه دهید؛ به چنین اصولی، اصول داستان نویسی می‌گویند. همچنین داستان‌‌ها انواع گوناگونی دارند؛ برای مثال داستان کوتاه، رمان، داستان برای کودکان و… که هر کدام از اینها اصول مخصوص به خود را دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت قدم به قدم به بررسی اصول طلایی داستان نویسی بپردازیم.

روش داستان نویسی کودک

داستان واژه‌ای ملموس برای همه ما است و هر کسی در طول عمر خود دست کم یک داستان را شنیده یا خوانده است. اما اگر بخواهیم یک تعریف منسجم از واژه داستان ارائه دهیم؛ باید در تعریف واژه داستان بگوییم که  داستان در واقع از قوه تخیل نویسنده بیرون می‌آید و به معنی تعریف کردن یک حادثه یا رویداد و خلق شخصیت‌ها و فضاها است.

در نوشتن داستان گاهی اوقات نویسنده کاملاً از قوه تخیل خود بهره برده و شخصیت‌ها و حوادث کاملا خیالی را خلق می‌کند و روابط بین شخصیت‌ها و حوادثی که برای آنها رخ می‌دهد را شرح می‌دهد؛ اما گاهی نویسنده از برخی از اتفاقات و رویدادهای واقعی الهام گرفته و به بازگو کردن اتفاقات واقعی در قالبی ادبی و داستانی پرداخته و اندکی به آن شاخ و برگ می‌دهد.

داستان‌ ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به بررسی مختصری از آنها پرداخته‌ایم:

داستان برند همیشه برای همه انسان‌ها هیجان‌انگیز است. ذهن به کمک داستان می‌تواند یک سری اتفاقات پشت سر هم را دنبال کرده تا به نتیجه نهایی آن برسد. برای آشنایی بیشتر مقاله «داستان سرایی برند» را مطالعه کنید.

اگر شما هم رویای نویسنده شدن در سر دارید، باید بدانید که برای داستان نویسی اصولی وجود دارد که یک نویسنده باید از آنها به دقت پیروی کند. یکی از اصول طلایی داستان نویسی صبور بودن و پروراندن داستان است. گفته شده است که نویسنده یک داستان نباید در خلق اثر خود شتاب کند و عجله داشته باشد بلکه باید آرام و با طمئنینه به پیش رود و داستان خودش را به صورت اصولی بپروراند. شما به عنوان یک نویسنده باید بدانید که برای خلق کردن و نوشتن یک داستان لازم است که مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

برای نوشتن یک داستان زیبا و دل نشین قطعاً داشتن ذوق و استعداد نویسندگی حرف اول را می‌زند. اما در صورتی که می‌خواهید به یک داستان نویس حرفه‌ای تبدیل شوید، باید علاوه بر داشتن ذوق نویسندگی، از اصول و قواعد دستور زبان فارسی نیز پیروی کنید.

به‌عبارت‌دیگر شما باید بتوانید داستانی جذاب و جالب خلق کنید و در عین حال داستان شما حالت عامیانه‌ای نداشته باشد و از نظر دستور زبان نیز بدون اشکال باشد. از طرف دیگر شما باید بدانید که لازم است در حین نوشتن داستان واژه‌ها را در موقعیت و جایگاه صحیح آنها به کار ببرید. شاید به همین خاطر است که نویسندگی جزو کارهای هنری به شمار می‌آید. زیرا یک نویسنده باید مانند یک هنرمند چیره دست رفتار کند و واژه‌ها و ترکیبات را به صورت هنرمندانه‌ای به کار ببرد تا خواننده از خواندن اثر او لذت ببرد.

خواندن یا نوشتن رمان و داستان‌های بلند ممکن است از حوصله بسیاری از افراد خارج باشد. اگر علاقه‌مند به هنر نویسندگی هستید اما در عین حال توانایی یا حوصله نوشتن داستان‌های بلند و رمان را ندارید، می‌توانید نوشتن داستان کوتاه را امتحان کنید.

در واقع به نظر می‌رسد که این روزها داستان کوتاه با زندگی انسان عصر امروز که دائما با مشکل کمبود وقت مواجه است، مطابقت بیشتری دارد. اگر قصد دارید که به عنوان یک نویسنده به نوشتن داستان‌های کوتاه بپردازید، باید حتما اصول داستان نویسی کوتاه را بیاموزید و به کار بگیرید.

برای مثال باید بدانید که حجم داستان کوتاه باید چند سطر یا چند صفحه باشد یا هسته اصلی داستان کوتاه چیست و نویسنده در یک داستان کوتاه باید حول چه موضوع یا موضوعاتی بیشتر تمرکز کند.

یکی از چالش‌هایی که ممکن است فرا روی نویسنده‌ها باشد، پیدا کردن یک ایده مناسب برای داستان نویسی است. گاهی در ذهن برخی از افراد جرقه‌ای زده می‌شود و ایده‌ ای به ذهنشان می‌ آید. اما بهتر است بدانید که برای یافتن ایده نویسندگی حتما نباید اتفاق عجیب یا خارق العاده‌ای در اطراف شما رخ دهد یا موضوع داستان به شما الهام شود. فقط کافی است به عنوان یک نویسنده به جزئیات خوب دقت کنید و ذهنی خلاق و قوه تخیل خوبی داشته باشید.

جالب است بدانید که بسیاری از نویسندگان بزرگ ایده داستان‌های خود را از وقایع روزمره و عادی پیرامونشان یا از عناصر محیط اطراف خود گرفته‌اند. پس صبر نکنید تا ایده نوشتن به شما الهام شود دست به قلم ببرید و قوه تخیل خود را به کار بگیرید. به محض اینکه ایده‌ای به ذهن‌تان رسید از کنار آن با بی‌توجهی نگذرید و آن ایده را بی‌درنگ در جایی یادداشت کنید؛ شاید این ایده ساده، ایده نوشتن داستانی جالب و مهیج باشد.

یکی از اصول مهم داستان نویسی که در تمامی انواع داستان و به خصوص در زمینه نوشتن داستان کوتاه باید مورد توجه قرار گیرد، بی‌پروا نوشتن و پرهیز از پرداختن به کلیشه‌ها است. ذهن یک نویسنده باید خلاق باشد و قلم او نیز باید بی‌پروا باشد؛ به نحوی که از پرداختن به موضوعات مهم جامعه نترسد و بتواند بی‌پروا و رک مشکلات و معضلات جامعه را در قالب داستانی خواندنی برای مخاطبان خود بیان کند.

به علاوه یک نویسنده خوب، نویسنده‌ای خلاق است که به جای پرداختن به موضوعات قدیمی و کلیشه‌ای که تا به حال صدها داستان در مورد آنها نوشته شده است، به موضوعات جدید و بدیع می‌پردازد و نیز در حین داستان نویسی، ضمن رعایت اصول داستان نویسی از قوه تخیل و خلاقیت خود بهره می‌گیرد و حتی از برخی از چهارچوب‌های محدود کننده خارج می‌شود تا به این ترتیب اثری هنری، روح نواز و جذاب برای خوانندگان خود خلق کند.

یکی از اصول طلایی داستان نویسی در تمامی زمینه‌ها این است که داستانتان را به صورت ساده وروان بنویسید. این یعنی اینکه داستان شما باید به حدی روان و ساده نوشته شده باشد که هر خواننده‌ای با هر سطح سوادی بتواند به درک داستان شما برسد و برای خواندن ادامه آن ترغیب شود.

اهمیت روان و ساده نوشتن داستان به حدی است که حتی اگر شما موضوع بسیار جالب یا هیجان انگیزی را هم انتخاب کرده باشید و تمامی اصول و قواعد داستان نویسی را نیز رعایت کنید؛ اما نتوانید داستان خود را در قالب جملات ساده و روان بنویسید، هیچ کس برای خواندن داستان شما اشتیاقی نخواهد داشت.

به علاوه توجه کنید که لازم است هنگام نوشتن یک داستان، از حوادث یا شخصیت‌ها به صورت منسجم و منظمی یاد کنید تا خوانندگان داستان شما دچار سردرگمی و گیجی نشوند. یکی از اصول داستان نویسی کودکان که بسیار حائز اهمیت است، همین رعایت اصل ساده و روان نوشتن می‌باشد.

یکی از اصول داستان نویسی که ممکن است مورد غفلت تعداد زیادی از نویسندگان واقع شود، این است که داستان شما نیاز به یک نقطه اوج دارد. این به آن معنا است که نباید سیر داستان و حوادث آن به صورت کاملا یکنواخت بیان شود؛ زیرا در این صورت خواننده با خواندن داستان شما دچار کسالت و بی‌حوصلگی می‌شود و ممکن است داستان شما را کنار بگذارد و از ادامه دادن آن منصرف شود.

پس لازم است در جای مناسبی از داستان، معمولا در نیمه‌های یک داستان، داستان شما به اوج خود برسد؛ برای مثال رازی فاش شود یا اتفاق خاصی رخ دهد، به این ترتیب نوشته شما از سیر یکنواخت و کسل کننده خود خارج خواهد شده و به علاوه خواننده داستان شما سر ذوق می‌آید و برای خواندن داستان و ادامه دادن آن ترغیب و تشویق می‌شود.

بدون شک ترس یکی از عواملی است که ما را از انجام دادن کاری باز می‌دارد. برخی از افراد علی‌رقغم علاقه زیادی که به نوشتن داستان دارند و یا استعداد نهفته‌ای که در وجود خود احساس می‌کنند، از داستان نوشتن و قلم به دست گرفتن می‌ترسند و شانس نوشتن یک داستان را از خود می‌گیرند. این افراد باید بدانند که معمولا حتی نویسنده‌های بزرگ هم معتقد هستند که اولین داستان‌های آنها چندان چنگی به دل نمی‌زند.

این به آن معنا است که حتی اگر داستانی که برای اولین بار می‌نویسید جالب و خواندنی نباشد، از اصول داستان نویسی پیروی نکرده باشد و یا مملو از اشتباهات دستور زبان باشد، باز هم نباید ناامید شوید. زیرا شما می‌توانید به تدریج و به صورت قدم به قدم اشتباهات کار خود را دریابید و سپس آنها را اصلاح کنید تا در نهایت بتوانید داستانی زیبا و پخته خلق کنید.

کتاب‌های روانشناسی جزء کتاب‌هایی هستند که همواره مشتری ‌های خاص خود را دارند. مردم به دنبال دستیابی به حال بهتر و روزگار خوش، همیشه دنبال این گونه کتاب ‌ها هستند. بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله «بهترین کتاب ‌های روانشناسی» را مطالعه کنید.

یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند فردی در آینده به کتاب خواندن علاقه مند شود، این است که از زمان کودکی با کتاب و کتاب خوانی آشنا شود. از این رو نوشتن داستان برای کودکان اهمیت زیادی دارد؛ زیرا داستان نویسی برای کودکان صرفا به هدف سرگرم کردن آنها نیست؛ بلکه هدف نویسنده باید آموختن مطلبی به کودک باشد و در عین حال داستان او به حدی گیرا و جذاب باشد که کودک را به کتاب خواندن و شنیدن داستان علاقه‌مند کند.

پس داستان نویسی برای کودکان حتی نسبت به نوشتن داستان برای افراد بزرگسال از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و لازم است که نویسنده داستان حتماً از اصول داستان نویسی کودکان پیروی کند. در نوشتن داستان برای کودکان سعی کنید از زاویه دید آنها به مسائل نگاه کنید و در ضمن شما به عنوان یک نویسنده داستان کودکانه باید حتما قوه تخیل قوی و خوبی داشته باشید تا بتوانید داستان‌هایی جذاب و خلاقانه برای کودکان بنویسید.

به‌علاوه شما باید هنگام داستان نویسی برای کودکان سطح درک و فهم کودکان در رده‌های سنی خاص را در نظر بگیرید و از جملات و واژه‌های سخت و سنگین که درک آنها برای کودکان دشوار است در داستان خود استفاده نکنید.

برای تقویت هنر داستان نویسی کتاب بخوانید

اگرچه کتاب‌های زیادی در زمینه داستان نویسی و اصول داستان نویسی تألیف شده‌اند که شما به عنوان یک نویسنده تازه‌کار می‌توانید به آنها مراجعه کرده و اصول اولیه داستان نویسی را بیاموزید؛ اما منظور ما از کتاب خواندن صرفاً خواندن کتاب‌هایی در مورد اصول داستان نویسی نیست.

به طور کلی دیده شده است که افرادی که بیشتر از سایرین کتاب می‌خوانند و با کتاب‌ها به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند، معمولاً توانایی آنها در نوشتن داستان بیشتر از سایر افراد است. پس توصیه ما به کسی که به داستان نویسی علاقه زیادی دارد اما احساس می‌کند که علم یا استعداد کافی در این زمینه ندارد، این است که مطالعه خود را بیشتر کند و سعی کند داستان‌های متفاوت و متنوع از نویسندگان مختلف بخواند.

به‌علاوه چنین کاری به تقویت قوه تخیل شما نیز کمک زیادی می‌کند و می‌دانید که تقویت قوه تخیل راه خوبی برای مهارت یافتن در هنر داستان نویسی است.

بررسی چند نکته مهم در زمینه داستان نویسی

روش داستان نویسی کودک

تا به اینجا به برخی از اصول داستان نویسی اشاره کردیم و نیز نکاتی در مورد اصول داستان نویسی کوتاه و اصول داستان نویسی کودکان بیان کردیم. در ادامه قصد داریم برخی از نکات مهم که هنگام داستان نویسی باید مورد توجه قرار گیرند را بررسی کنیم. این نکات عبارتند از:

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

نوشتن و خلق کردن یک داستان می‌تواند به اندازه خواندن یک داستان خوب لذت‌بخش باشد. بسیاری از افراد به نوشتن داستان علاقه زیادی دارند اما هنگامی که می‌خواهند کار نوشتن داستان را شروع کنند دچار شک و تردید شده و می‌ترسند که نتوانند داستانی خوب و خواندنی بنویسند.

اول از هر چیزی باید به این نکته توجه کنید که اگر چه هدف همه نویسندگان خلق یک داستان زیبا و بی‌عیب و نقص است اما باید بدانید که حتی نویسندگان مشهور هم در ابتدا داستان‌های عالی و ایده‌آلی نمی‌نوشتند. پس لازم است شروع کنید و سپس قدم به قدم و به تدریج داستان‌های خود را اصلاح نمایید.

اصول اولیه برای نوشتن یک داستان این است که شما ابتدا باید یک موضوع داشته باشید، بتوانید طرح کلی داستانتان را در ذهن خود مجسم کنید و نامی جذاب و گیرا برای داستان خود انتخاب کنید.

سپس شما باید شخصیت‌پردازی کرده و شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان خود را مشخص کنید و پس از آن به نوشتن داستان خود بپردازید. در ضمن شما باید توجه کنید که اصول داستان نویسی کودکان با اصول داستان نویسی برای افراد بزرگسال تفاوت دارد. به علاوه اصول داستان نویسی کوتاه با اصولی که در نوشتن داستان‌های بلند رعایت می‌شود متفاوت است.

برخی از سوالات رایج:

1. داستان را به اختصار توضیح دهید؟

داستان نویسی درواقع به نوشتاری اشاره می کند. که در آن از قدرت تخیل برای بیان شرح وقایع استفاده می شود. لازم به ذکر است در برخی موارد داستان ها بر اساس داستان های واقعی نوشته می شوند.

2. انواع داستان را نام ببرید؟

1. داستان کوتاه
2. داستانک
3. داستان بلند
4. داستان نیمه بلند

3. مقدمات داستان نویسی را به اختصار بیان کنید؟

1. یافتن موضوع مناسب
2. طراحی داستان
3. انتخاب اسم داستان
4. شخصیت پردازی
5. نوشتن داستان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

وبگاه

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

در این مقاله می خواهیم در باب اموزش داستان نویسی برای کودکان مطالب و عناوینی ارائه دهیم. نوشتن داستان برای کودکان در ظاهر، امری ساده می باشد اما برای نگارش آن باید به چندین نکته مهم و کاربردی توجه نمایید تا بتوانید بعد از کسب اطلاعات و مهارت های لازم بهترین داستان ها را بنویسید.

داستان نویسی و ادبیات کودک یکی از موارد مهمی است که باید به آن در جامعه اهمیت داد زیرا که کودکی پایه اخلاق و پیشرفت و موفقیت در بزرگسالی است. متاسفانه در ایران آنچنان که باید به این مبحث و موضوع پرداخته نمی شود و ادبیات داستانی کودکان نادیده گرفته می شود. این به منزله نابودی سرمایه ادبیات بویژه ادبیات کودک است. در ادامه به ارائه اموزش داستان نویسی برای کودکان می پردازیم و شما عزیزان را با سبک های نگارش داستان کودکانه آشنا می نماییم.

برای داستان نویسی کودکان لازم است چند نکته را رعایت کرد:

انتخاب عنوان حائز اهمیت است. اگر عنوان جذابیت و گیرایی نداشته باشد کودک سراغ آن کتاب نمی رود.

روش داستان نویسی کودک

آموزش داستان نویسی برای بچه ها را جدی بگیریم و به آن بال و پر بدهیم. می توان کلاس های پربار و ارزشمندی را برگزار کرد و شیوه داستان نویسی را به آنان آموزش داد. کودکان لازم است ابتدا استعداد آن ها مشخص شود و اگر استعداد داستان نویسی را داشتند به استعداد های آنان شاخ و برگ بدهیم تا از همان دوران پربار شوند. تقویت قوه تخیل بچه ها بسیار مهم است و منجر به اتفاقات خوبی می شود. بگذاریم بال تخیل خود را به پرواز درآورند. در اینجا می شود داستان های را ساخت و بافت که کلیشه ای نباشند و برای خوانندگان کودک و نیز حتی بزرگسالان جذاب باشد.

 

کودکان را باید با داستان و داستان نویسی و اهداف داستان نویسی آن هم به زبانی کودکانه و شیوا آشنا کرد. داستان های کودکان باید به زبان کودکان باشد تا به دل و فهم کودک بنشیند، همچنین داستان نوشته شده باید برای کودک مفید باشد، از این رو نگارش انواع داستان آموزنده برای کودکان بسیار مهم می باشد.

در داستان نویسی باید نکته ای، حرفی و نظر و عقیده ای باشد که به دانش خوانندگان بیفزاید گرنه ارزش آنچنانی نخواهد داشت.

بهتر است در لابه لای داستان نویسی کودکان از تصاویر و نقاشی هم استفاده کرد با نقاشی کودک بیشتر و بهتر از خواندن داستان لذت می برد و برایش قابل فهم می شود.

تاریخچه ادبیات کودک همیشه نشان داده است که از زبان حیوانات گفتگو کردن و داستان گفتن خیلی جذاب و اثر بخش است تا اینکه نقش ها در قالب انسان ها باشند. در آموزش داستان نویسی برای کودکان ما می توانیم از زبان حیوانات داستان ها را بگوییم مخصوصا اگر حیواناتی باشند که در محیط کودکان بیشتر آن ها را دیده اند و با آنان انس گرفته مثل مرغ و خروس یا سگ و خرگوش و گوسفند و موارد دیگر… در این صورت تاثیری بیشتری بر کودکان می گداریم.

حال که با نکات و قواعد مهم داستان نویسی برای کودکان آشنا شدید می توانید اقدام به نوشتن داستان های کوتاه نمایید و بعد از کسب مهارت های لازم بهترین و زیباترین داستان ها را برای کودکان بنویسید. شما دوستان گرامی می توانید با مراجعه به بخش داستان کودک به مطالعه داستان های مختلف پرداخته و از آنها به عنوان الگو برای داستان نویسی استفاده نمایید.

منبع : آرگا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

خانه مقالات اصول داستان نویسی

احداث داستان امروزی قرن 18 و 19 میلادی ربط می دهند، برای پیدا کردن ریشه داستان و داستان نویسی به گذشته بازگشت. در گذشته داستان های بسیاری را در چارچوب حکایت های گلستان یا مثنوی بوستان بیان شده است. اما امروزه داستان هایی بسیاری از نظر نوع ساختار و چه از نظر ظاهر و محتوا با قصه ها و افسانه ها وجود دارد که نمی توان داستان مدرن را با داشتن تمام این تفاوت ها قالبی جدا از گذشته دانست.

خرید دوره آشنایی با اصول داستان نویسی 

برای اینکه داستانی را بنویسیم ، باید راه و روش داستان نویسی را بلد باشیم. لازمه نوشتن یک داستان خوب یادگیری اصول داستان نویسی است.

داستان ایجاد کردن شخصیت های تخیلی  و توضیح دادن روابط آن شخصیت ها، و رو به رو شدن داستان با رویدادها و حوادث، از تجربیات خلاقانه یک نویسنده است.  

روش داستان نویسی کودک

داستان ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند:

–    رمان

–    داستان بلند

–    داستان نیمه بلند

–    داستان کوتاه

–    داستانک (داستان خیلی کوتاه)

رمان، داستانی بلند و معمولا بیشتر از چندین صفحه می باشد و ممکن است به هزار صفحه پیش تر رود. رمان دارای اشخاص مختلفی است که هر کدام پیچیدگی و ابعاد مختلفی را دارند. داستان نیمه بلند به داستانی گفته می شود که بیشتر از پنجاه صفحه است  و خصوصیات کلی داستان کوتاه را دارد.

داستان کوتاه : تخیلات ذهنی یک نویسنده است که در چند صفحه نوشته شده است که درآن زندگی یک شخصیت یا شخصیت های ساخته ذهن نویسنده برای آن بیان شده است.

هدف مرکز آموزش مجازی پارس به مدیریت میثم شکری ساز سعی بر این دارد که شما را با اصول داستان نویسی آشنا کند.

–    بنا کردن داستان :

داستان برای ایجاد شدن و کامل شدن نیاز به زمانی دارد و نویسنده داستان در نوشتن نباید عجله کند. زیرا فکری که به ذهن نویسنده می رسد باید در ذهن باقی بماند تا در مورد آن مطالعه کند .

برای ساختار داستان باید مراحل ، موضوع یابی ، محتوای داستان، طراحی داستان ، رشد و پرداخت داستان را باید گذراند.

1-    موضوع یابی : یک نویسنده قبل از هر چیزی باید بداند قصد دارد درمورد چه موضوعی داستان بنویسد.

2-    طراحی داستان :  یک نویسنده برای نوشتن داستانش باید از قبل نقشه داستان را داشته باشد. پس از طراحی داستان حال نویسنده بادی سراغ نوشتن خود داستان برود.

3-    طرح داستان باید کاملا واضح باشد. یعنی کاملا مشخص باشد از چه نقطه ای شروع شده چه راهی را طی می کند و چطور به پایان می رسد، به طوری که  خود داستان نویس  درک کند داستان درباره چه کسی و یا چه چیزی بوده چگونه شروع شده ، چطور ادامه پیدا کرده و به چه صورت به پایان می رسد.

4-    در طرح هر داستان شخصیت اصلی ، زمان و مکانی در آن رویدادها اتفاق افتاده باید مشخص باشد.

–    شخصیت پردازی :

1-    خصوصیات های اصلی معمولا در داستان هایی شکل می گیرد که شخصیت های بسیار زیادی دارند و نویسنده در طول داستان، وقت پیدا کردن شخصت های اصلی را ندارد به همین دلیل خصوصیات شخصیتهای در یک یا دو جمله از زبان خود نویسنده یا یکی از شخصت های داستان بیان می شود.

2-    باید شخصیت های اصلی که نقش مهمی در داستان دارد را بیان کرد زیرا ذهن مخاطب باعث دور شدن از طرح داستان می شود.

–    اسم داستان : اسم داستان باید جذاب و روشن باشد. اسم داستان نباید محتوای داستان را آشکار نماید همچنین باید ارتباط مستقیمی با چارچوب داستان داشته باشد.

برای نوشتن رمان هزاران راه وجود دارد و افراد علاقمند می خواهند بدانند چگونه یک رمان را بنویسند و بهترین روش چه روشی است .

–    اهمیت طراحی : یک داستان خوب به صورت اتفاقی ایجاد نمی شود. بلکه یک داستان خوب طراحی می گردد.

کار طراحی داستان می تواند قبل از شروع یا در هنگام نوستن داستان انجام شود. بنابراین یاد گرفتن اصول کار را باید بدانید و بر اساس آن دستورالعمل هایی را زیر نظر داشته باشید .

–    پرسش اساسی:

لفظ ابزار کار نویسنده است که نویسنده داستان باید با این ابزارها آشنا باشد و بداند جای چه لفظی کجاست و کاربرد آن چیست.  در اصل نویسنده باید بداند در  چه مکانی از داستان از چه واژه ای استفاده کند که داستانش را درست و اصولی تر بیان کند.  داستان نویس اگر به واژه ها اهمیت ندهد در واقع به کار نویسندگی اهمیت نداده است.

–    در انتخاب واژه ها و نگارش ها باید از جملات قدیمی پیشگیری کرد.

–    به کار بردن جملات قالبی یا جملاتی که بارها و بارها نوشته و تکرار شده است و تازگی خود را از دست داده اند، حتی سبب شده است از زیبایی دستان بکاهد از ابداع نویسنده نیز هست.

–    داستان نویس باید خلاق باشد.

–    نویسنده باید در زمان حال زندگی کند.  زیرا مواردی مانند پندهای گذشته برای مخاطب جذابیت زیادی دیگر ندارد.

–    به کاربردن آرایه های قدیمی که بیشتر در آثار گذشته به کار می رود برای خواننده سخت است نباید در نوشته آشکار باشد.

–    سخنان ساده  و محاوره در بخش دیالوگ و در بخش هایی در منولوگ در داستان نویسی صحیح نمی باشد.

–    نویسندگان حرفه ای اغلب تحریک می شوند که هنگام نوشتن، برای رسیدن به سود مادی، از همه سنجش هایی که خود تعیین کرده اند خارج شوند، که این کار بزرگ ترین اشتباهی است که مرتکب می شوند، چون فکر خود را برای رسیدن به هدفشان می بندد.

آموزش نکات مهم در داستان نویسی

روش داستان نویسی کودک

یکی از راه های پرورش خلاقیت کودکان تقویت قوه تخیل کودکان است. آموزش داستان نویسی برای کودکان روشی برای به هیجانات خیال پردازی است. داستان نویسی کمک می کند تا قدرت تفکر و منطق نظم پیدا کند.  

1-    آشنایی با داستان نویسی با توضیح دادن وقایع :

از کودک بخواهیم داستانی را تعریف کند و اجازه بدهیم کل کارهایی که در روزمره افتاده است را برایمان تعریف کند.  اینگونه از احساساتش در هر موقعیتی آشنا شده ، در این روش کودک با داستان نویسی آشنا می شود.

2-    آموزش داستان نویسی با حدس زدن در مورد آینده :

یک روش دیگر آموزش داستان نویسی برای کودکان تخیل پردازی در مورد اتفاقات آینده است. به جای اینکه در مورد گذشته حرف بزند بخواهیم در مورد آینده صحبت کند.

3-    داستان نویسی با نقاشی :

یک روش برای تشویق کودکان ، نقاشی کردن است. از کودک خواسته شود تا تجربه خود را نقاشی کند. هدف از این کار این می باشد که بچه ها فکر کنند و افکارشان را بر روی کاغذ نقاشی کنند.

4-    داستان نویسی با خواندن قصه های مورد علاقه :

کودکانی که دوست دارند برای آن ها قصه خوانده شود، این روش که از بچه بخواهیم داستان هایی با شخصیت خیال خودشان تعریف کنند و آخر داستان را تغییر دهند این روش خیلی جالب است. هم صحبتی در مورد عناصر مهمی که داستان را ایجاد کرده کمک می کند تا کودکان را با ساختار داستان نویسی آشنا کند.

مرکز آموزش مجازی پارس دوره آموزش اصول داستان نویسی را ارایه داده که شما علاقمندان به داستان نویسی بتوانید با گذارندن این دوره آموزشی به مهارت های داستان نویسی دست یابید.

مدرک آشنایی با اصول داستان نویسی 

گواهینامه پایان دوره : ملی / بین المللی

۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان

گواهینامه پایان دوره : ملی / بین المللی

۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان

گواهینامه پایان دوره : ملی / بین المللی

۹۱۸,۷۵۰ تومان

گواهینامه پایان دوره : ملی / بین المللی

۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

گواهینامه پایان دوره : ملی / بین المللی

۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

گواهینامه پایان دوره : ملی / بین المللی

۱,۱۲۵,۰۰۰ تومان

گواهینامه پایان دوره : ملی / بین المللی

۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

گواهینامه پایان دوره : ملی / بین المللی

۲,۲۵۰,۰۰۰ تومان

همانطور که می دانید یکی از راه های پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان تقویت قوه تخیل است. داستان نویسی توسط کودک می تواند به نوعی محرک و پرورش دهنده تخیل و خیال پردازی کودکان باشد. اگر شما نیز میخواهید بدانید که چرا آموزش داستان نویسی به کودک اهمیت دارد؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

داستان نویسی به کودک کمک می کند تا قدرت تفکر، منطق و نظم را
در خود پرورش دهد. شما می توانید در سنین خردسالی به کودکتان یاد بدهید که چطور ساختار
یک داستان را بشناسد با این کار در سنین نوجوانی و بزرگسالی می تواند به راحتی
داستان ها را تحلیل و نقد کند.

داستان‌نویسی می‌تواند یکی از جذاب‌ترین و مؤثرترین موضوعات آموزشی باشد، تأثیر و نتایج آن در آیندۀ دانش‌آموزان انکار ناپذیر است.

آموزش داستان نویسی به کودک کمک می کند تا مهارت حل مسئله، اعتماد به نفس، خلاقیت را در خود پرورش دهد.

روش داستان نویسی کودک

می توانید به کودک پیشنهاد دهید که داستان از زبان حیوانات و با گفتگو کردن یک دیگر روایت شود. برای کودکان این روش خیلی جذاب و اثر بخش است تا اینکه نقش ها در قالب انسان ها باشند.

قبل از اینکه کودک داستان نویسی را شروع کند، از او بخواهید
درباره آن داستان یک نمایش بازی کند.

بازی کردن نقش های داستان قبل از نوشتن باعث می شود تا جرقه
داستان پردازی کودک شروع شود. مخصوصا این روش برای کودکانی که خواندن و نوشتن را
یادگرفته اند مناسب است، به این صورت که از او بخواهیم ابتدا صحنه هایی را به صورت
نمایش اجرا کنیم و بعد کودک آنچه را که دیده روی کاغذ بیاورد و با تخیلات خود به
داستان بپردازد.

می توانید قبل از شروع برای کودک یک داستان بخوانید و از کودک بخواهید داستان را با شخصیت های خیالی خود ادامه دهد و انتهای داستان را تغییر دهد. این روش برای کودکان بسیار جذاب و البته تاثیر گذار می باشد.

یک روش دیگر برای آموزش داستان نویسی برای تقویت قدرت تخیل کودک صحبت درباره اتفاقات و برنامه های آینده است. به این منظور که از کودک بخواهید به جای اینکه درباره اتفاقاتی که در گذشته افتاده صحبت کند، از آینده برای شما بگوید. مثلا، “تو دوست داشتی بزرگ که شدی معلم بشی، اگر معلم شدی چه کارهایی انجام میدی؟ چه چیزایی رو به بچه ها یاد میدی؟”

برای درک بهتر داستان، از کودک خود بخواهید از تصاویر و نقاشی در داستان خود استفاده کند.

در کودکان خردسالی که هنوز توانایی خواندن و نوشتن ندارند نیز می توان به این شیوه داستان نویسی را به آن ها آموخت. به این صورت که کودک تصاویر را می بیند و داستانی را تعریف می کند. می توان کودک را با استفاده از تصاویر و نقاشی کودک را با داستان آشنا کرد.

مثلا تصاویر را به کودک نشان دهید و از او بخواهید داستانی را که در ذهنش شکل گرفته را برایتان تعریف کند و درباره داستان با هم صحبت کنید.

دسته بندی: مقالات

برچسب‌ها
آموزش الفبای انگلیسی, آموزش الفبای فارسی, انتخاب کتاب کودک, داستان, داستان نویسی, داستان نویسی کودک, داستان های کودکانه, کتاب داستان, کتاب کودک, کتابخوانی کودک, کودک کتابخوان

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 بله، عضو خبرنامه میشوم

4 اسفند 1398

10 شهریور 1398

12 خرداد 1398

برای تأیید اشتراک خود، صندوق ورودی یا هرزنامه خود را بررسی کنید.

روش داستان نویسی کودک
روش داستان نویسی کودک
0

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *