داستان ولنتاین چیست؟

داستان ولنتاین چیست؟
داستان ولنتاین چیست؟

ولنتیاین از کجا می آید؟ داستان ولنتاین چیست؟ این روز مصادف با چه روزی است؟ داستان روز ولنتاین چیست؟ ولنتاین مصادف با 25 بهمن و 14 فوریه می‌باشد.

تاریخچه کامل و دقیق والنتین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می‌دانیم با افسانه درآمیخته‌است.

امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده‌است که حداقل سه قدیس به نام والنتین یا والنتیوس وجود داشته‌اند که همگی به قتل رسیده‌اند، به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگوئی تاریخچه این آئین دارند.

یک روایت از داستان ولنتاین را بخوانید:

داستان ولنتاین چیست؟

داستان ولنتاین از این قرار است، در قرن سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران ، در روم باستان فرمانروایی بوده است به نام کلودیوس دوم . کلودیوس ، عقاید عجیبی داشت ، از جمله اینکه سربازی خوب خواهد جنگید که مجرد باشد ؛ از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قد غن می کند. کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان نداشت . اما کشیشی به نام والنتیوس ( همان ولنتاین خودمان ) ، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد . کلودیوس دوم از این جریان خبر دار می شود و دستور می دهد که ولنتاین را به زندان بیاندازند . ولنتاین در زندان عاشق دختر زندان بان می شود . سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق با قلبی عاشق اعدام می شود . . .بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می دانند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق !

داستانی دیگر از ولنتاین:

کلمه ولنتاین در اصل به معنی فردی بود که نامش از جعبه مخصوص بیرون می آمد و به عنوان محبوب برگزیده می شد. این روند تا سال های ۱۵۰۰ میلادی ادامه داشت. حدود سال ۱۵۳۳ ولنتاین به قطعه کاغذ تا شده ای گفته می شد که نام محبوب روی آن نوشته شده بود. پس از سال ۱۶۱۰ هدیه ای بود که به این فرد خاص داده می شد و از سال ۱۸۲۴ به شعر، نامه یا قطعه ادبی بدل شد که برای محبوب نوشته می شد.

اگرچه ولنتاین هر سال روز ۱۴ فوریه جنش گرفته می شود، اما اصل آن به جشن رومی ها به نام لوپرکالیا بازمی گردد که در ۱۵ فوریه برگزار می شد. در این جشن حاصل خیزی و باروری گرامی داشته می شد. ارتش رومی ها در آن زمان کشورها را از لحاظ اجتماعی و طبیعی مورد تاخت و تاز قرار می داد.

 هنگامی که رومی ها به فرانسه حمله کردند فستیوالی به راه انداختند که در آن پسران رومی نام دختران رومی را از یک گلدان بیرون می کشیدند تا همسرشان شود و سپس آن جفت در روز فستیوال هدایایی ردوبدل می کردند. این جشن مربوط به مشرکین بود بنابراین در سال ۴۶۹ میلادی پاپ گلاسیوس تصمیم گرفت به آن رنگ و بوی مسیحیت ببخشد و اعلام کرد که از حالا به بعد این جشن به افتخار سن ولنتاین برگزار خواهد شد.

سن ولنتاین رومی جوانی بود که به دست امپراتور کلودیوس دوم کشته شد. گفته می شود مرگ او به دلیل کنار نگذاشتن مسیحیت بود و در ۱۴ فوریه ۲۷۰ میلادی اتفاق افتاد. اما چرا سن ولنتاین کشته شد؟ در افسانه ها آمده که در قرن سوم پس از میلاد امپراتور کلادیوس دوم نمی خواست که هیچ یک از سربازانش عاشق کسی شوند و ازدواج کنند چرا که فکر می کرد همسر و خانواده توجه سربازان را از وظیفه شان نسبت به او منحرف می کند و گاهی اوقات باعث می شود که مردان اصلا در جنگ شرکت نکنند. امپراتور به سربازان بیشتری نیاز داشت پس ازدواج کردن را غیر قانونی اعلام کرد و هرکس که مراسم عقد را برگزار می کرد باید کشته می شد. گفته می شود سن ولنتاین از دستور منع ازدواج سرپیچی می کرد و جوانان را در خفا به عقد هم درمی آورد، اما او را پیدا کردند و کشتند. داستان دیگری می گوید که مردی به نام ولنتاین به خاطر کمک به مسیحیان آزار دیده در زندان بود. ولنتاین زندانبان خود را به مسیحیت فراخواند و او و تمام خانواده اش را مسیحی کرد. زندانبان دختر نابینایی هم به نام جولیا داشت که ولنتاین به او دلبسته شد و البته بینایی او را هم شفا داد. اما پیروزی با عشق نبود. صبح روز اعدام، ولنتاین نامه ای به جولیا نوشت و آن را «از طرف ولنتاین تو» امضا کرد.

در ایتالیا هم در قرون وسطی فستیوال بهاره ای برگزار می شد که در آن جوانان مجرد در باغ ها جمع می شدند و به شعر های عاشقانه و موسیقی گوش می کردند. پس از آن دو به دو در باغ قدم می زدند. در فرانسه هم همین رسم مدتی اجرا می شد اما حسادت زیادی برمی انگیخت و مشکلاتی به وجود می آورد که این رسم را از ادامه بازداشت.

رسم کشیدن نام «ولنتاین» یا محبوب در انگلستان قرن ها ادامه داشت حتی وقتی که اشغال رومی ها به پایان رسید. مردان جوان در انگلستان نام تمام زنان جوان را روی تکه های کاغذ می نوشتند، آنها را تا می کردند و در کاسه ای می ریختند. مردان جوان می بایست با چشم بسته نامی را از کاسه بیرون می کشیدند. نام دختری بیرون می آمد و به این معنا بود که دختر برای یک سال آینده «ولنتاین» او بود.

همین فستیوال به گونه دیگری هم برگزار می شد: دو رومی جوان که توسط کشیش تبرک شده بودند شلاق چرمی از پوست بز به دست می گرفتند و در خیابان ها می دویدند. شلاق چرمی فبروا نامیده می شد که کلمه لاتین آن فبرواتیو و معنی آن اهتزاز شلاق مقدس است. این کار برای تطهیر انجام می شد. کلمه February که هم اکنون به کار می بریم هم از همین ریشه است. آنها اعتقاد داشتند اگر این شلاق به زنی برخورد کند او بهتر می تواند بچه به دنیا بیاورد. این موضوع باز هم باروری را تداعی می کند. براساس افسانه ها، آنها این کار را به افتخار فونوس ایزد جنگل و کشتزارها انجام می دادند که شبیه به خدای یونانی، پن است.

اکنون ماه فوریه برای اکثر ما برابر با بهار نیست و در خیلی جاها در این ماه روی زمین پوشیده از برف است. رومی ها جشن لوپرکالیا در روز چهاردهم و روز ولنتاین در پانزدهم فوریه را درهم آمیختند که هفت هفته پس از انقلاب زمستانی بود و پیشرفت زمستان به سوی بهار را نشان می داد. در قرون وسطی فکر می کردند پرندگان روز چهاردهم فوریه جفت انتخاب می کنند بنابراین، این روز قرن ها به عنوان روز رسمی جفت یابی به شمار می آمد. افسانه دیگر درباره روز ولنتاین نه به رومی ها بلکه مربوط به نروژی ها است. نروژی ها سن گالانتینی داشتند که به معنی «عاشق زن ها» است. در زبان انگلیسی «گ» نروژی مانند «و» تلفظ می شود و صدای آن «ولنتاین» می شود نروژی ها عقیده دارند سن گالانتین آنها بخشی از تاریخ روز سن ولنتاین امروزی است. اما فرانسوی ها هم عقیده دارند کلمه ولنتاین از کلمه گالانتین می آید که به معنی عشاق است. کلیسای کاتولیک روم تمام سعی خود را برای تحریم این فستیوال باروری و همسریابی کرد. با این حال این رسم در جوامع باقی ماند، کلیسا هم از مبارزه با آن دست برداشت و تصمیم گرفت آن را به روز مقدس مسیحی برای سن ولنتاین بدل کند. بنابراین در سال ۱۶۶۰ چارلز دوم به طور رسمی روز ولنتاین را در جامعه انگلیس رواج داد. به همین دلیل انگلستان نخستین کشوری است که چاپ کارت تبریک به خصوص آنها که عشق، تحسین، دلباختگی و سایر احساسات را نشان می دادند شروع کرد. روز سن ولنتاین ۱۶۲۹ از طریق پاک دینان به آمریکا رفت ولی در آنجا هم با مخالفت بعضی از بزرگان کلیسا مواجه شد. اما عشق پیروز شد و کلیسا نتوانست مانع عشق و احساسات شود.

حدود یکصد سال گذشت تا نخستین کارت ولنتاین در آمریکا به وجود آمد. مارجری بروز (از انگلستان) قدیمی ترین کارت ولنتاین شناخته شده را در سال ۱۴۷۷ به جان پاستون فرستاده است. برای ولنتاینی که زمانی به معنی «محبوب» بود و بعد نماینده «پیام عشق» شد.

ساموئل پپیز در ۱۴ فوریه ۱۶۶۷ در دفتر خاطراتش شرح داده که یک جور ولنتاین از همسرش دریافت کرده است. ولنتاین او یک برگ کاغذ آبی بود که نام همسرش با حروف طلایی در آن نوشته شده بود و جد ولنتاین های بعدی به شمار می رفت. اما خیلی طول کشید تا این رسم فراگیر شود.

یکصد سال طول کشید که گذاشتن نامه عاشقانه ولنتاین در درگاهی خانه محبوب متداول شد. اگرچه کلیسای کاتولیک به خودی خود ازولنتاین به هیجان نیامد، اما این رسم به تدریج در کشور های کاتولیک رواج یافت. جای تعجب است که ولنتاین ها به وسیله راهبه ها درست می شد که یک قلب توری و تزئین شده با نقاشی گل و طرح کوپیدون [در اساطیر رومی رب النوع عشق] یا فرد مذهبی مقدس دیگری در وسط آن بود. هدایای ولنتاین همیشه به صورت قلب هایی که امروز می شناسیم نبودند. بیشتر آنها «پاکت های کاغذی» بودند و تا می شدند. پست کردن آنها هم گران درمی آمد پس پاکت ها را تا می کردند و با موم مهر می کردند.

love

خیلی جالب بود اما واقعیش معلوم نیست چیه😊

کلینیک اپال

دکتر مجید نداف‌کرمانی

دکتر محسن نراقی

دکتر مهدی کریمی

دکتر مریم اکبری

شفا کلینیک

1446 بازدید

746 بازدید

164165 بازدید

905 بازدید

2780 بازدید

1432 بازدید

945 بازدید

21 تیر 1401

21 تیر 1401

18 تیر 1401

18 تیر 1401

15 تیر 1401

14 تیر 1401

داستان ولنتاین چیست؟

08 تیر 1401

صفحه اصلی » بلاگ » جشن » داستان ولنتاین چیست و رسم و رسوم آن چگونه است؟

ابراز عشق و احساسات زمان نمی شناسد، اما برخی از افراد برای سورپرایز کردن یار دوست داشتنی خود، روزهای ویژه ای را انتخاب می کنند که یکی از این روزهای جذاب، روز ولنتاین است. اما ولنتاین چه روزی است و چرا اینگونه نام گرفته است؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با روز ولنتاین بیشتر آشنا شوید.

روز ولنتاین چه روزی است؟ روز ولنتاین درواقع یک جشنواره سالانه برای تجلیل از عشق های عاشقانه، دوستی و محبت و تحسین کردن یکدیگر است. همه ساله در 14 فوریه مردم با ارسال پیام های عاشقانه و محبت آمیز به یار و عشق خود، خانواده و دوستان، این روز را جشن می گیرند.

همچنین در این روز افراد کارت و گل های روز ولنتاین را برای یکدیگر می فرستند و برای احترام عشق خود به یکدیگر، زمان ویژه ای را در کنار هم می گذرانند.

روز ولنتاین از نام ولنتاین، یک کشیش کاتولیک که در قرن 3 در رم زندگی می کرد، گرفته شده است. داستان های زیادی در مورد ولنتاین مقدس وجود دارد و با گذشت زمان این داستان ها به افسانه ای که امروز آن را می شناسیم، تبدیل شده است. در زمان زندگی ولنتاین، بسیاری از رومیان به مسیحیت گرویده بودند، اما امپراتور کلودئوس دوم یک بت پرست بود و قوانینی سختگیرانه در مورد مسیحیت و آنچه که مسیحیان مجاز به انجام دادن بودند، وضع نمود. کلودوس معتقد بود که سربازان رومی باید کاملاً وقف رم باشند، لذا قانونی را تصویب کرد که از ازدواج آنها جلوگیری شود.داستان ولنتاین چیست؟

ولنتاین مقدس در مراسم های پنهانی موجب ازدواج مسیحیان را فراهم می نمود و این سرآغاز شهرت وی برای اعتقاد به اهمیت عشق بود. سرانجام، کلودئوس فعالیت ولنتاین را کشف کرد و او را به زندان انداخت.

در حالی که او عمر خود را در زندان می گذراند، ولنتاین مراقب زندانیان همسایه و همچنین دختر نابینای زندانی بود. افسانه ها حاکی از آن است که ولنتاین دختر کور زندانی را بینا کرده و قبل از اعدامش، نامه ای عاشقانه به او هدیه داده است. ولنتاین در 14 فوریه سال 270 اعدام شد.

چیزی حدود 200 سال بعد از اعدام ولنتاین، روز 14 فوریه، روز ولنتاین نام گذاری شد. در این زمان، روم کاملا مسیحی شده بود و كلیسای كاتولیک مصمم بود تا هرگونه بت پرستی باقی مانده را از بین ببرد.

در ماه فوریه هر سال یک مراسم زاد و ولد برگزار می شد، اما پاپ این جشنواره را لغو کرد و 14 فوریه را به عنوان روز ولنتاین اعلام نمود و بدین ترتیب این روز عید در تقویم کاتولیک مقدسین جایگاه ویژه ای یافت.

Chaucer شاعری که در قرون وسطی زندگی می کرد، اولین کسی بود که ولنتاین مقدس را با عشق عاشقانه پیوند داد. این درست سرآغاز سنت عشق رومانتیک بود، آیینی برای ابراز عشق و تحسین یکدیگر که اغلب به صورت پنهانی انجام می شود. این رسم در سرتاسر اروپا رواج یافت و داستان های مختلفی در ارتباط با عشق گوش به گوش می گشت. مورخان معتقدند که این جلسات در واقع جلسات اجتماعاتی بودند که مردم در آن دور هم جمع شده و شعرهای عاشقانه و نمایشنامه های عاشقانه و رومانتیک می خواندند.

برای ابراز علاقه در این روز از نمادهای مختلفی استفاده می شود، اما عمل ارسال پیام های عاشقانه به افراد با کارت های ویژه، یکی از مهم ترین نمادهای روز ولنتاین است. این کارت ها با خلاقیت های زیبایی همراه بودند که توسط فرستنده ساخته شده و به صورت جداگانه طراحی شده اند تا نشان دهنده میزان عشق و محبت آن ها به فرد گیرنده باشد.

این کارت ها اغلب حاوی پیام های احساسی و عاشقانه ای بودند که میزان دوست داشتن آن ها را به گیرنده اعلام می کردند. این کارت ها اغلب با تصاویری از فرشته کیوپید، قلب و گل تزئین شده و همچنین تور و روبان همراه بودند. البته همان طور که می دانید این تصاویر امروز هنوز هم به عنوان نمادی از عشق مورد استفاده قرار می گیرند و در سراسر جهان شناخته می شوند.

در حالی که جشن ولنتاین در بیشتر کشورها برگزار می شود، اما افراد با فرهنگ های مختلف، سنت های خاص خود را برای این جشنواره توسعه داده اند. در بعضی از نقاط جهان، روز ولنتاین به عنوان روزی برای ابراز عشق بین اعضای خانواده و دوستان، به جای ابراز عشق میان زوج ها، شناخته می شود. همچنین برخی دیگر این روز را فرصتی مناسب برای تقدیر از دوستان و هدیه دادن به کودکان می دانند.

اما در کل روز ولنتاین معمولا با عشق عاشقانه همراه است و هر سال میلیون ها کارت عاشقانه، میان افراد رد و بدل می شود. هدایای زیبا یا یک گل سرخ با پیام های عاشقانه برای عزیزان ارسال می گردد و زوج ها اوقات خوشی را در کنار هم می گذرانند.

بسیاری از زوج ها در این روز تصمیم می گیرند تا شامی جذاب، در یک پیک نیک فوق العاده با یک غذای خانگی تهیه ببینند، این در حالیست که برخی دیگر گوش جان به تبلیغات رستوران ها مخصوص ولنتاین می سپارند و شب رومانتیکی را در رستوران ها می گذرانند.

یکی دیگر از فعالیت های محبوب روز ولنتاین، اقامت در یک هتل لوکس در محلی بسیار زیبا و آرامش بخش است؛ جایی که به زوج ها این امکان داده می شود تا از هیاهو به دور شده و از در کنار هم بودن، لذت ببرند.

همچنین پیشنهادات ازدواج نیز در روز عشق بسیار محبوب است و اغلب بسیاری از افراد این روز را برای بیان عشق و تعهد خود به فرد مقابل خود انتخاب می کنند. البته در این روز برخی از افراد از خلاقیت های ویژه ای استفاده کرده و پیشنهاد ازدواج خود را به شکل ویژه ای مطرح می کنند. پیشنهادهای ازدواج به هر روشی در روز ولنتاین عموماً عاشقانه و به یاد ماندنی است.

هدیه روز عشق

 

هر کسی از این فرصت برای هدیه دادن به کسانی که دوستش دارد، استفاده می کند. هدیه ها نیز به همین تناسب می تواند مختلف باشد. شما می توانید هر چیز جذابی را به عنوان هدیه روز عشق در نظر بگیرید. اما اغلب شکلات، گل و عروسک های کوچک از جمله ملزوماتی است که در کنار هدایای اصلی در نظر گرفته می شود.

درست است که ابراز محبت و عشق روز، زمان و مکان نمی شناسد، اما بسیاری از افراد این فرصت را غنیمت شمرده، با افسانه ها همراه گشته تا روزی فوق العاده را برای ابراز عشق خود به یار، خانواده، کودک و یا دوستان خود بسازند.

چه جالب

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد آراء: 5

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

داستان ولنتاین چیست؟


در پروژه‌های دیگر

فهرست

لوتریانیسم


روز ولنتاین (روز عشق یا عشاق) که به آن روز ولنتاین مقدس یا جشن ولنتاین نیز می‌گویند، هر ساله در ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) جشن گرفته می‌شود. این گرامی‌داشت به عنوان یک روز جشن مسیحی (تقویم قدیسین) برای بزرگداشت یک یا دو شهید نخستین کیش مسیحیت به نام قدیس ولنتاین آغاز گردید و از طریق سنت‌های مردمی پس از آن، به یک جشن فرهنگی، مذهبی و تجاری مهم عاشقانه در بسیاری از مناطق جهان تبدیل شد.

داستان‌های مختلفی در مورد اینکه چرا ۱۴ فوریه روز ولنتاین انتخاب شده‌است، وجود دارد. در کشورهای اسکاندیناوی در اواسط فوریه است که پرندگان جفت‌گیری می‌کنند، به همین دلیل است که این دوره، از زمان‌های قدیم به عنوان نماد عشق و تولید مثل یاد می‌شود.

تعدادی داستان و روایت گوناگون از شهادت ولنتاین در ۱۴ فوریه وجود دارد، از جمله داستانی از زندانی شدن سنت ولنتاین رم به دلیل خدمت به مسیحیان تحت آزار و اذیت امپراتوری روم در سده سوم میلادی نقل شده‌است. بر اساس یک سنت اولیه، سنت ولنتاین بینایی را به دختر نابینای زندانبان خود بازگرداند. داستان‌های پرشمار افزوده شده بعدی به این افسانه، ولنتاین را بیشتر با موضوع عشق مرتبط می‌کند: داستان‌های مربوط به سده هجدهم میلادی این قصه را پرآب و تاب تر کرده بازگو کننده این ادعاست که سنت ولنتاین نامه ای را برای دختر زندانبان خود با امضای «ولنتاین تو» به عنوان وداع قبل از اعدامش نوشته‌است. روایتی دیگر نقل می‌کند که سنت ولنتاین برای سربازان مسیحی که ممنوع الازدواج بودند، مراسم عروسی برگزار کرد.

در اشعار اوتون دو گراندسون (Oton III de Grandson)، جفری چاوسر و شارل، دوک اورلئان (۱۳۹۴–۱۴۶۵) که در انگلستان اسیر شده بود، مطالبی هست که اغلب به روز ولنتاین اشاره می‌کند. نخستین یادکرد روز ولنتاین با مفهوم عشق به سده چهاردهم در انگلستان برمی گردد، جایی که اعتقاد بر این بود که ۱۴ فوریه روز جفت شدن پرندگان است، این باور در نوشته‌های جفری چاوسر در سده چهاردهم ذکر شده‌است. در این دوران مرسوم بود که عاشقان یادداشت‌های رومانتیک رد و بدل می‌کردند و یکدیگر را ولنتاین می‌نامیدند.

جشن قدیس ولنتاین توسط پاپ ژلازیوس یکم در سال ۴۹۶ میلادی ابداع شد. ژلازیوس یکم این جشن را در ۱۴ فوریه به افتخار سنت ولنتاین روم، که در سال ۲۶۹ میلادی کشته شده بود، برگزار کرد. این روز در قرون ۱۴ و ۱۵ با عشق رمانتیک همراه شد، زمانی که مفاهیم عشق شهسوارانه شکوفا شد، عشقی که ظاهراً با «مرغ عشق» اوایل بهار در ارتباط بود. در جشن ولنتاین در بریتانیا سده هجدهم، زوج‌ها با اهدای گل و شیرینی و ارسال کارت‌های تبریک ولنتاین، عشق خود را به یکدیگر ابراز می‌کردند. نمادهای روز ولنتاین که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل اشکال مختلف قلب، کبوتر و شکل کوپیدو بالدار است. از سده نوزدهم، دست‌نوشته‌های ولنتاین کاربرد بیشتری نسبت به کارت‌های ولنتاین پیدا کرده‌اند. در ایتالیا، کلیدهای سنت ولنتاین به عنوان نمادی عاشقانه و دعوتی برای باز کردن قفل قلب اهدا کننده عشق، هدیه داده می‌شود. این کلید همچنین به کودکان برای جلوگیری از بیماری صرع (بیماری سنت ولنتاین) هدیه داده می‌شود.

روز ولنتاین در هیچ کشوری تعطیل رسمی نیست، اگرچه در انجمن انگلیکان و کلیسای لوتری، روز جشن رسمی است. بسیاری از بخش‌های کلیسای ارتدکس شرقی نیز روز ولنتاین را در ۶ ژوئیه به افتخار قدیس ولنتاین کشیش رومی، و در ۳۰ ژوئیه به افتخار شهید والنتاین، اسقف اینترامنا (ترنی مدرن) جشن می‌گیرند.

کشیش والنتاین احتمالاً زمانی حدود سال ۲۷۰ میلادی به قتل رسیده‌است. در حالی که برخی بر این نظر هستند که روز والنتین، سالگرد مرگ یا به خاکسپاری والنتین است، گروه دیگر معتقدند کلیسای کاتولیک به منظور مسیحی سازی یک سنت باستانی و مشرکانه لوپرکالیا که در روم مرسوم بوده، این تاریخ را برگزیده‌است. تا اواخر سده پنجم میلادی در امپراتوری روم جشن لوپرکالیا به مناسبت باروری برگزار می‌شد. در سال ۴۹۸ میلادی، پاپ ژلازیوس یکم برگزاری جشن لوپرکالیا را ممنوع کرد. وی روز ۱۴ فوریه را به عنوان روز والنتین اعلام کرد، تا با اعمال مشرکانه مقابله کند.[۱]

در سده‌های میانه اروپا، به‌خصوص در انگلستان و فرانسه، والنتین یکی از محبوب‌ترین قدیسان بوده‌است. به‌خصوص همزمانی شروع جفت‌گیری پرندگان با روز والنتین، این باور را که روز والنتین به واقع، روز عشاق است، تشدید کرد.[۱]

قدیمی‌ترین یادبود والنتین که امروز در دست می‌باشد، مربوط به چارلز دوک اورلئان است. وی که در پی شکست در نبرد آزینکورت در برج لندن زندانی بود نامه ای را در سال ۱۴۱۵ برای معشوقه‌اش نوشت که اکنون در مجموعه دستنویسهای کتابخانه بریتانیایی نگهداری می‌شود.[۱]

تاریخ کامل و دقیق والنتین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می‌دانیم با افسانه درآمیخته‌است.

امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده‌است که حداقل سه قدیس به نام والنتین یا والنتیوس وجود داشته‌اند که همگی به قتل رسیده‌اند،[۱] به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگویی تاریخچه این آئین دارند.

طبق یک افسانه مشهور در سده سوم میلادی، در روم باستان در دوران فرمانروایی کلودیوس دوم کشیشی به نام والنتین می‌زیسته‌است. کلودیوس عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای مردان جوان امپراتوری روم قدغن می‌کند. والنتین معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. هنگامی که کلودیوس این امر را دریافت، والنتین را به مرگ محکوم کرد.[۱]

افسانه دیگر می‌گوید شاید کشیش والنتین به علت نجات دادن و فراری دادن مسیحیان از آزار و شکنجه رومیان کشته شده باشد.[۱]

مطابق یک افسانه، کشیش والنتین خود عاشق دختر زندانبانش شده و نخستین کارت والنتین را خود او پیش از مرگش برای آن دختر فرستاد و در آن نوشت «از طرف والنتین تو».[۱]

در ایران از سال ۱۳۸۹ تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب، نیم قلب، گل رز قرمز به مناسبت روز ولنتاین و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی، در این روز ممنوع است و از سوی مراجع قانونی با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود.[۲] گروهی دیگر به جای آن جشن اسفندگان را که برگرفته از آیین‌های ایرانی است و در روز پنجم اسفند (اسفندروز از اسفندماه) برگزار می‌شود، را به جای ولنتاین پیشنهاد می‌کنند.[۳] اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی جشن سپندارمزگان را روز عشق حقیقی در فرهنگ ایرانی می‌داند و پیشنهاد می‌کند که مردم به جای ولنتاین، این روز را جشن بگیرند. این روز در میان بسیاری از جوانان ایرانی محبوب است و آن را گرامی می‌دارند.[۴]

در سال‌های مختلف بعد از ۱۳۸۹، مقامات جمهوری اسلامی ممنوعیت‌های مختلفی برای مبارزه با جشن ولنتاین اعمال کردند از جمله اینکه در سال ۱۳۹۸، فروش برخی از بادکنک‌های خاص (به شکل قلب) که با شئونات اسلامی همخوانی ندارد را ممنوع اعلام کردند. در این روز رئیس اتحادیه صنف خرازی فروشان اعلام کرد تا اطلاع ثانوی خرید و فروش بادکنک ممنوع است.[۵][۶]

حسین محمدی کارشناس مسائل فرهنگی و استاد دانشگاه در قزوین در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در سال ۱۳۹۸ بیان کرد: «پدیده ولنتاین بر اساس آنچه که رایج است روابط عاشقانه را به سمتی پیش می‌برد که افراد، روابط عاشقانه را در یک بستر ارتباطی نامطمئن، بدون تعهد و مسئولیت پذیری بسازند و این در دراز مدت روابط اصیل عاشقانه را دچار خدشه کرده و صرفاً یک نوع پاسخگویی به نیازهای غریزی بوده و از برآورده شدن نیازهای متعالی انسان جلوگیری خواهد کرد.» او در این مصاحبه ولنتاین را یک استعمار نو نامید.[۷]

به گفته کاظم کیش رئیس اتاق گل فروشان ازمیر در سال ۲۰۱۹، تولیدکنندگان گل و گیاه در ترکیه قبل از فرارسیدن روز ولنتاین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ آمادگی لازم برای ارائه محصولات خود به مناسبت این روز داشته‌اند. شهر ازمیر به عنوان مهمترین مرکز تولید گل در ترکیه محسوب می‌شود. بیش از یک پنجم آن در روز ولنتاین فروخته می‌شود.[۸]

در عربستان سعودی فروش محصولات مربوط به روز والنتین مانند گل رز در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ ممنوع شد و پلیس مذهبی این کشور از مغازه داران خواست تا چنین چیزهایی را به فروش نرسانند.[۹] با این حال، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، پس از اینکه فتوی احمد بن قاسم الغامدی روحانی سعودی و رئیس سابق هیئت امر به معروف و نهی از منکر در مکه به‌طور گسترده‌ای پخش شد، پلیس مذهبی مانع از برگزاری جشن‌های مسلمانان نشد.[۱۰][۱۱]

در مالزی برخی مقامات حکومتی و مذهبی به‌دلیل آنچه که «نامتناسب بودن» این جشن با فرهنگ مسلمانان آن کشور می‌دانند، با به‌راه‌اندازی کمپین ضد ولنتاین، تلاش کرده‌اند مردم را از برگزاری مراسم روز ولنتاین نهی کنند.[۱۲] در چند ایالت مالزی، مقامات در صدد وضع قوانینی هستند که مانع از برقراری رابطهٔ جنسی ـ پیش از ازدواج ـ میان دخترها و پسرهای مجرد در هتل‌ها شوند. اما همهٔ مردم آن کشور با مواضع ضد ولنتاین حاکمان آن کشور موافق نیستند و برخی برگزاری این جشن را بی‌ضرر می‌دانند.[۱۲]

۲۴ فوریه ۲۰۱۸، مردم موصل برای نخستین بار بعد از داعش، ولنتاین را جشن گرفتند.[۱۳]

مقامات حکومتی و قضایی کشور پاکستان روز ولنتاین را فرهنگی، غربی دانسته، آن را مغایر با آداب و فرهنگ پاکستان خواندند و برگزاری هرگونه مراسم و گرامیداشت این روز را ممنوع اعلام کردند.[۱۴] افزایش روز افزون استقبال جوانان از برگزاری مراسم روز ولنتاین به موضوع بحث و جدل در میان اکثریت مسلمان پاکستان بدل شد، به طوری که دادگاه عالی اسلام‌آباد در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی به ممنوعیت برگزاری مراسم این روز رای داد.[۱۵]

در کشور هند برگزاری ولنتاین هم از سوی نخبه‌های جامعه هم از سوی مقامات مورد انتقاد قرار گرفته‌است و محدودیت‌هایی دارد.[۱۶]

در کشورهای اروپایی و آمریکایی دادن شکلات، کارت تبریک، گل، … به عنوان هدیه روز والنتین از شهرت خاصی برخوردار است. تزئین شکلات و پختن انواع آن نیز از آداب این روز به‌شمار می‌رود. در منطقه نورفک انگلستان، یک شخصیت به نام «جک» در خانه‌ها را می‌زند و یک هدیه پشت در برای بچه‌ها می‌گذارد. البته در بسیاری مواقع هدیه‌هایش همراه حقه است و بچه‌ها اکثرشان از این فرد افسانه‌ای می‌ترسند.[۱۷][۱۸]

برخی بر آنند که والنتین فراتر از سنتی غربی است که پیش از این در بسیاری کشورهای جهان موجود بوده‌است. در کشور چین، روزی مشابه والنتین موجود است که تحت عنوان «شب هفتم‌ها» نامیده می‌شود. برابر با افسانه‌ای چینی، پسر گاوچران و دختر بافنده، در هفتمین روز هفتمین ماه از تقویم قمری در آسمان با یکدیگر ملاقات کردند. آخرین «شب‌های هفتم» در ۳۰ اوت ۲۰۰۶ بود.

در ایران باستان دو جشن از جهاتی با والنتین مشابهت داشته‌است. یکی جشن مهرگان که در دهم مهر ماه برگزار می‌شده و در آن مردم به یکدیگر هدیه می‌داده‌اند[۱۹] و دیگر جشن اسفندگان یا سپندارمذگان بوده که بیست و نهم بهمن فعلی برگزار می‌شده و مردان به همسران خود هدیه داده و از آن‌ها تجلیل می‌کرده و بر تخت می‌نشانده‌اند[۲۰] که برگزاری آن در ایران امروز گاهی با مخالفت‌های مذهبی همراه است.

روایتی دیگر از این روز با اندکی تفاوت نسبت به چین، در ژاپن نیز موجود است که از آن به عنوان «شب‌های هفتم» یاد می‌گردد و برابر با هفتم ژوئیه تقویم خورشیدی‌ست. در ژاپن همچنین روز سفید جشن گرفته می‌شود.

در فرهنگ آذربایجان نیز «سونای گئجه‌سی» یعنی شب سونای را که برابر است با ۳۱ شهریور (آخرین روز تابستان) از طرف آذربایجانی‌ها به عنوان روز عشق گرامی داشته می‌شود، در این شب که خورشید و ماه در زاویه ۱۸۰ درجه رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند به سان دو عاشق دیگر روزهای سال را در پی هم می‌روند و بدینسان عشق آنان جاودانه می‌شود.

اسرائیل تلاش کرده‌است تا ولنتاین ملی خود را داشته باشد. در دهه‌های گذشته در اسرائیل تو بآو به عنوان روز والنتاین ملی استفاده می‌شود و زوج‌های عاشق در این روز مراسم خاصی را اجرا می‌کنند.[۲۱]

در کشور مصر، روز عشق دیگری موجود است که برابر با ۴ نوامبر هر سال است. در کره جنوبی، در ۱۱ دسامبر هرسال، روزی تحت عنوان «روز پِپِرو» موجود است که در آن زوج‌های جوان هدایایی به یکدیگر تقدیم می‌کنند.

در برزیل، ولنتاین در ۱۲ ژوئن، در آستانه روز آنتونیوی پادوا، که به “سانتو کبریت ساز” معروف است، جشن گرفته می شود.
داستان ولنتاین چیست؟

گروهی نیز روز ولنتاین را به علت ترویج مصرف گرایی تقبیح می‌کنند و آنرا «جشنی برای سرمایه‌داری» به جهت کسب سود می‌دانند. گردش مالی هدایا و هزینه‌هایی که برای روز ولنتاین در سال ۲۰۱۹ میلادی در آمریکا پرداخت شد رقمی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بود.[۲۲] برخی جنبش‌ها نیز تحت عنوان جنبش ضد والنتین گرایی ایجاد کرده و افراد را تشویق به اهدای هدایای ارزان یا رایگان می‌کنند. از دید برخی در ایران نیز ولنتاین مظهر تجمل گرایی و مصرف گرایی شده‌است. به نظر آن‌ها جوانان بیش از آنکه به ابراز محبت بپردازند به ارزش مادی هدایا توجه دارند؛ لذا هدیه بسیار گران‌قیمت را مظهر علاقه می‌پندارند.[۴]

برخی از علمای مسلمان به‌خصوص از اهل سنت از آن رو که این یک رسم رومی و مسیحی است بزرگداشت آن را بدعت شمرده و حرام دانسته‌اند.[۲۳][۲۴]

بر اساس باورهای کنونی، بقایای والنتین قدیس که در سده ۱۹ (میلادی) در قبرستانی باستانی در ایتالیا کشف شد هم‌اکنون در سه شهر رم، دوبلین و گلاسگو نگهداری می‌شود. بخشی از این بقایا پس از انتقال به یک تابوت طلایی توسط پاپ گرِگوری شانزدهم به کلیسای کاتولیک وایت فرایر در دوبلین پایتخت جمهوری ایرلند اهدا شد. بخش دیگری از این بقایا که گفته می‌شود شامل استخوان‌های والنتین قدیس است توسط یک خانواده متمول فرانسوی در سده نوزدهم به کلیسای فرانسیس مقدس در شهر گلاسگو در اسکاتلند منتقل شد. خارج از حلقه‌های مذهبی از مردم عادی کمتر کسی از وجود این بقایا در شهر اطلاع داشت تا اینکه در سال ۱۹۹۹ تصمیم به انتقال این بقایا به کلیسای دیگری به نام The Blessed John Duns Scotus گرفته شد. این اقدام توجه گستردهٔ رسانه‌ها و به طبع آن عموم مردم را به دنبال داشت به‌طوری‌که شهر گلاسگو به خاطر میزبانی والنتاین قدیس «شهر عشاق» لقب گرفت و از سال ۲۰۰۲ این شهر در روز والنتین میزبان فستیوالی به نام «فستیوال عشق» می‌باشد.[۲۵][۲۶][۲۷]

کارت والنتین (۱۹۰۹ میلادی)

کارت پستالی متعلق به ۱۸۹۹

تمبر منتشرهٔ آمریکا بمناسبت روز والنتین

بارنی و دوستان در روز والنتین در سال ۲۰۰۷ در کاخ سفید.

گل رز سرخ یکی از هدایای مرسوم در ولنتاین

پیام‌های عاشقانه روی آب‌نبات برای روز ولنتاین

جعبه شکلات یکی از هدیه‌های مرسوم در ولنتاین


“Esfandegan to Replace Valentine”Downloads-icon


the originalDownloads-icon

روز ولنتاین یا روز عشق هر سال در روز 14 فوریه جشن گرفته می شود و روزی است که در آن افراد، محبت و علاقه ی خود را به یکدیگر با فرستادن کارت، گل، شکلات، کادو و پیام های عاشقانه نشان می دهند. اما این سنتی است که امروزه مرسوم است؛ جالب است بدانید که ولنتاین از اول هم به این گونه برگزار نمی شد! برای اینکه بدانید تاریخچه ولنتاین چه بوده است به ادامه این مقاله مراجعه کنید.

اعتقاد عام بر این است که ولنتاین، نام کشیشی رومی در قرن سوم میلادی بوده است. در آن زمان امپراطور وقت روم، کلادیوس دوم، ازدواج را منع کرده بود؛ چون اعتقاد داشت سربازان متاهل جنگجویان بدی هستند. اما کشیشی به نام سینت ولنتاین که این کار کلادیوس را درست نمی دانست و مراسم ازدواج را به صورت مخفیانه انجام می داد.

کلادیوس بعد از مدتی این موضوع را فهمید و به دستور او ولنتاین زندانی و سپس به مرگ محکوم شد. ولنتاین به زندان افتاد و در آنجا عاشق دختر کور زندانبان شد. روز 14 فوریه که روز اعدام ولنتاین بود و او را برای اعدام می بردند نامه ای برای دختر زندانبان نوشت و در آخر نامه نوشت “از طرف ولنتاین تو”.

همانطور که گفته شد، روز ولنتاین، زمان جشن عشق و علاقه و بوسه است. اما خاستگاه این جشن شکلاتی و شیرین، در واقع تیره و تار و خونین است. این روز، روزی است که علاوه بر کشته شدن سینت ولنتاین در آن توسط رومی ها، در دو سال متفاوت از قرن 3 میلادی نیز دو مرد دیگر به همین نام اعدام شدند.

با اینکه هیچ کس منشا دقیق این جشن را نمی داند اما جایی که احتمالا آغاز شده روم باستان است یعنی جایی که مردها عادت داشتند زن ها را بزنند!داستان ولنتاین چیست؟

اولین بار ولنتاین، در سال 496 میلادی اتفاق افتاد. این جشن، یک رسم قدیمی به شمار می رود که ریشه در یک فستیوال رومی دارد. رومی ها در اواسط فوریه که برای آن ها آغاز بهار بود، جشنی به نام لوپرکالیا برگزار می کردند.

از 13 تا 15 فوریه رومی ها جشنی برگزار می کردند که در آن یک بز و یک سگ را قربانی می کردند و با شلاقی که از پوست قربانی ها می ساختند زنان را می زدند. به گفته ی تاریخ شناسان، زنان جوان صف می کشیدند تا از مردان شلاق بخورند. آن ها اعتقاد داشتند این کار باعث می شود باروری شان بیشتر شود!

جشن وحشیانه ی رومی ها شامل یک بازی دوست یابی هم می شد که در آن، مردان اسم زن ها را از یک ظرف بیرون می کشیدند و این زوج تا آخر جشن با هم بودند و اگر با هم سازش داشتند بیشتر با هم می ماندند.

رومی ها به روایت دیگری هم بنیان گذار روز عشاق هستند. امپراطور کلادیوس دوم دو مرد را که هر دو ولنتاین نام داشتند در روز 14 فوریه در دو سال متفاوت در قرن سوم اعدام کرد. کلیسای کاتولیک به منظور بزرگداشت شهادت این دو فرد، روز ولنتاین را جشن می گیرد.

بعدها پاپ گلاسیوس اول در قرن پنجم روز ولنتاین را با فستیوال لوپرکالیا تلفیق کرد تا آداب کافران را از لوپرکالیا بزداید. به نظر مورخان، این فستیوال جشن عیاشی و میگساری بود اما مسیحی ها به آن جنبه ی مذهبی دادند و حتی این باعث نشد که ولنتاین روز عشق و باروری نباشد.

در همین دوران نورمن ها جشنی به نام گالاتین داشتند. کلمه ی گالاتین یعنی عاشق زن ها. این جشن گاهی با روز ولنتاین اشتباه گرفته می شد چون این دو، تا حدودی شبیه هم بودند.

ویلیام شکسپیر هم در شعرهایش به روز ولنتاین توجه ویژه ای کرد و باعث محبوبیت این روز در سراسر بریتانیا و اروپا شد.

با گذشت سال ها، این جشن شیرین تر شد. شوسر و شکسپیر در اشعار خود به آن پرداختند و این روز در بریتانیا و اروپا محبوب تر شد. کارت های دست ساز کاغذی در قرون وسطی تبدیل به یادگاری های محبوب کوتاه مدت آن دوران شد. سرانجام این سنت راه خود را به آمریکا باز کرد؛ انقلاب صنعتی باعث تولید کارت های چاپی در قرن 19 شد و در 1913 هالمارک کاردز که شرکتی در کانزاس بود اقدام به تولید انبوه کارت های ولنتاین کرد. فوریه دیگر از آن به بعد مثل قبل نبود.

امروزه این روز بریز و بپاشی حسابی دارد! طبق تحقیقات بازاری که انجام گرفته فروش در سال های گذشته در این روز به 17.6 میلیارد دلار رسیده و هر سال انتظار می رود این رقم بیشتر و بیشتر شود.

این بهره گیری اقتصادی از ولنتاین آن را برای خیلی ها خراب کرده است. جامعه شناسان می گویند مثلا اگر مردم کارت های ولنتاین را نخرند، آن کارت ها به فروش نمی رسد و سوء استفاده کنندگان از این مراسم، ورشکست می شوند.

این جشن همچنان به انواع مختلف ادامه دارد. خیلی ها پول های آنچنانی خرج می کنند و برای عشق خود جواهرات و اکسسوری های گران قیمت و گل می خرند. بقیه نیز خودشان را مهمان می کنند و تنهایی غذا می خورند و به خودشان شکلات هدیه می دهند. تعداد اندکی هم این روز را به شیوه ی رومی های باستان جشن می گیرند؛ اما بیایید این کار را نکنیم.

ممنون بابت مطالبتون

??

اینهم نوعی تهاجم فرهنگ غیربرملتهاماخودمان ازاین داستانهای عاشقانه کم نداریم یخورده به خودتان زحمت بدیدوتحقیق کنیدمردم بامعرفت وعاشق خانواده ایرانی عشق ودوست داشتن مال والنتاین نیست هرروزروزعشق ومحبته بدون هیچ چیزدرنظرگرفتن فقط بایک جمله عزیزم دوست دارم

من به نظرم ی روزی خاصی بزاریم برای اینایی که ازدواج کردن روز عشق اقا چه مشکلی داره.همیه اساتیذ و معلمانی که رشته ی روانی انسایی رفتن میگن باید مرد دوست دختر داشته باشه که ارتباط اجتماعی او بهتر شود.خلاصه تو کیستی که جلویه عشق بگیری.تهاجم فرهنگی نیست ولی خودمون حاضر نیستیم که قبول کنیم وضع اینجوری شد امروز نصف جمعیت ایران پیرن و عدم معرفت و خود شناختی بین مرد و زن باعث طلاق میشه و زندگی هر دوتا خراب میشه اگر از قبل باهم حرف زدن اینجوری نمی شد . منتظر جواب از تو بردار عزیز

سلام برادر عزیزم ما روزعشق داریم دقیق همین روز ۱ مرداد ۹۹ مصادف با ازدواج حضرت علی ع و حضرت فاطمه زهرا س این روز عشقه یکم از داستان زندگیشان رو مرور کنیدیم متوجه میشم که برای هم چه زجرها کشیدند و پای عشقشان ماندند و زندگی کردند و زجر کشیدند و به شهادت رسیدند
ممنون از توجه به مطلب بنده?
والنتاین علویتون مبارک ❤️

نوعی از دین اسلام به دور شدن توهین به شهادت وشهید می باشد /خلاف شرع بوده وبرخلاف فرهنگ ایرانی که مهدتمدن است می باشد

چرتو پرت تحویل مردم نده ملعون

اون کشیش مراسم ازدواج رو ب صورت مخفیانه انجام نمیداد بلکه مکانی رو برای خوشگذرانی دختر و پسرها اماده میکرد و روز ولنتاین ا صلا درشان مسلمانان نیست

درود
چرا یک بار بدون تعصب این سئوال را از خودمون نمی کنیم که چرا باهر بهانه ای به دنبال مراسم وائین های سایر ممالک هستیم در صورتی که آئین های مشابه و بهتر از آنها را درکشور خودمان داریم ولی متاسفانه همه آنها را پس زده وذبح نموده وفقط به مراسم سوگواری رونق دادهایم

ما که در بند ولنتاین شماها نیستیم
روز عشق ما فقط پیوند زهرا و علیست❤?

You must be logged in to post a comment.


کد تایید *

تاریخچه کامل و دقیق والنتین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می‌دانیم با افسانه درآمیخته‌است.امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده‌است که حداقل سه قدیس به نام والنتین یا والنتیوس وجود داشته‌اند که همگی به قتل رسیده‌اند، به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگوئی تاریخچه این آئین دارند.یک روایت از داستان ولنتاین را بخوانید:داستان ولنتاین از این قرار است، در قرن سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران ، در روم باستان فرمانروایی بوده است به نام کلودیوس دوم . کلودیوس ، عقاید عجیبی داشت ، از جمله اینکه سربازی خوب خواهد جنگید که مجرد باشد ؛ از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قد غن می کند. کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان نداشت . اما کشیشی به نام والنتیوس ( همان ولنتاین خودمان ) ، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد . کلودیوس دوم از این جریان خبر دار می شود و دستور می دهد که ولنتاین را به زندان بیاندازند . ولنتاین در زندان عاشق دختر زندان بان می شود . سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق با قلبی عاشق اعدام می شود . . .بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می دانند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق !داستانی دیگر از ولنتاین:کلمه ولنتاین در اصل به معنی فردی بود که نامش از جعبه مخصوص بیرون می آمد و به عنوان محبوب برگزیده می شد. این روند تا سال های ۱۵۰۰ میلادی ادامه داشت. حدود سال ۱۵۳۳ ولنتاین به قطعه کاغذ تا شده ای گفته می شد که نام محبوب روی آن نوشته شده بود. پس از سال ۱۶۱۰ هدیه ای بود که به این فرد خاص داده می شد و از سال ۱۸۲۴ به شعر، نامه یا قطعه ادبی بدل شد که برای محبوب نوشته می شد.اگرچه ولنتاین هر سال روز ۱۴ فوریه جنش گرفته می شود، اما اصل آن به جشن رومی ها به نام لوپرکالیا بازمی گردد که در ۱۵ فوریه برگزار می شد. در این جشن حاصل خیزی و باروری گرامی داشته می شد. ارتش رومی ها در آن زمان کشورها را از لحاظ اجتماعی و طبیعی مورد تاخت و تاز قرار می داد.هنگامی که رومی ها به فرانسه حمله کردند فستیوالی به راه انداختند که در آن پسران رومی نام دختران رومی را از یک گلدان بیرون می کشیدند تا همسرشان شود و سپس آن جفت در روز فستیوال هدایایی ردوبدل می کردند. این جشن مربوط به مشرکین بود بنابراین در سال ۴۶۹ میلادی پاپ گلاسیوس تصمیم گرفت به آن رنگ و بوی مسیحیت ببخشد و اعلام کرد که از حالا به بعد این جشن به افتخار سن ولنتاین برگزار خواهد شد.سن ولنتاین رومی جوانی بود که به دست امپراتور کلودیوس دوم کشته شد. گفته می شود مرگ او به دلیل کنار نگذاشتن مسیحیت بود و در ۱۴ فوریه ۲۷۰ میلادی اتفاق افتاد. اما چرا سن ولنتاین کشته شد؟ در افسانه ها آمده که در قرن سوم پس از میلاد امپراتور کلادیوس دوم نمی خواست که هیچ یک از سربازانش عاشق کسی شوند و ازدواج کنند چرا که فکر می کرد همسر و خانواده توجه سربازان را از وظیفه شان نسبت به او منحرف می کند و گاهی اوقات باعث می شود که مردان اصلا در جنگ شرکت نکنند. امپراتور به سربازان بیشتری نیاز داشت پس ازدواج کردن را غیر قانونی اعلام کرد و هرکس که مراسم عقد را برگزار می کرد باید کشته می شد. گفته می شود سن ولنتاین از دستور منع ازدواج سرپیچی می کرد و جوانان را در خفا به عقد هم درمی آورد، اما او را پیدا کردند و کشتند. داستان دیگری می گوید که مردی به نام ولنتاین به خاطر کمک به مسیحیان آزار دیده در زندان بود. ولنتاین زندانبان خود را به مسیحیت فراخواند و او و تمام خانواده اش را مسیحی کرد. زندانبان دختر نابینایی هم به نام جولیا داشت که ولنتاین به او دلبسته شد و البته بینایی او را هم شفا داد. اما پیروزی با عشق نبود. صبح روز اعدام، ولنتاین نامه ای به جولیا نوشت و آن را «از طرف ولنتاین تو» امضا کرد.در ایتالیا هم در قرون وسطی فستیوال بهاره ای برگزار می شد که در آن جوانان مجرد در باغ ها جمع می شدند و به شعر های عاشقانه و موسیقی گوش می کردند. پس از آن دو به دو در باغ قدم می زدند. در فرانسه هم همین رسم مدتی اجرا می شد اما حسادت زیادی برمی انگیخت و مشکلاتی به وجود می آورد که این رسم را از ادامه بازداشت.رسم کشیدن نام «ولنتاین» یا محبوب در انگلستان قرن ها ادامه داشت حتی وقتی که اشغال رومی ها به پایان رسید. مردان جوان در انگلستان نام تمام زنان جوان را روی تکه های کاغذ می نوشتند، آنها را تا می کردند و در کاسه ای می ریختند. مردان جوان می بایست با چشم بسته نامی را از کاسه بیرون می کشیدند. نام دختری بیرون می آمد و به این معنا بود که دختر برای یک سال آینده «ولنتاین» او بود.همین فستیوال به گونه دیگری هم برگزار می شد: دو رومی جوان که توسط کشیش تبرک شده بودند شلاق چرمی از پوست بز به دست می گرفتند و در خیابان ها می دویدند. شلاق چرمی فبروا نامیده می شد که کلمه لاتین آن فبرواتیو و معنی آن اهتزاز شلاق مقدس است. این کار برای تطهیر انجام می شد. کلمه February که هم اکنون به کار می بریم هم از همین ریشه است. آنها اعتقاد داشتند اگر این شلاق به زنی برخورد کند او بهتر می تواند بچه به دنیا بیاورد. این موضوع باز هم باروری را تداعی می کند. براساس افسانه ها، آنها این کار را به افتخار فونوس ایزد جنگل و کشتزارها انجام می دادند که شبیه به خدای یونانی، پن است.اکنون ماه فوریه برای اکثر ما برابر با بهار نیست و در خیلی جاها در این ماه روی زمین پوشیده از برف است. رومی ها جشن لوپرکالیا در روز چهاردهم و روز ولنتاین در پانزدهم فوریه را درهم آمیختند که هفت هفته پس از انقلاب زمستانی بود و پیشرفت زمستان به سوی بهار را نشان می داد. در قرون وسطی فکر می کردند پرندگان روز چهاردهم فوریه جفت انتخاب می کنند بنابراین، این روز قرن ها به عنوان روز رسمی جفت یابی به شمار می آمد. افسانه دیگر درباره روز ولنتاین نه به رومی ها بلکه مربوط به نروژی ها است. نروژی ها سن گالانتینی داشتند که به معنی «عاشق زن ها» است. در زبان انگلیسی «گ» نروژی مانند «و» تلفظ می شود و صدای آن «ولنتاین» می شود نروژی ها عقیده دارند سن گالانتین آنها بخشی از تاریخ روز سن ولنتاین امروزی است. اما فرانسوی ها هم عقیده دارند کلمه ولنتاین از کلمه گالانتین می آید که به معنی عشاق است. کلیسای کاتولیک روم تمام سعی خود را برای تحریم این فستیوال باروری و همسریابی کرد. با این حال این رسم در جوامع باقی ماند، کلیسا هم از مبارزه با آن دست برداشت و تصمیم گرفت آن را به روز مقدس مسیحی برای سن ولنتاین بدل کند. بنابراین در سال ۱۶۶۰ چارلز دوم به طور رسمی روز ولنتاین را در جامعه انگلیس رواج داد. به همین دلیل انگلستان نخستین کشوری است که چاپ کارت تبریک به خصوص آنها که عشق، تحسین، دلباختگی و سایر احساسات را نشان می دادند شروع کرد. روز سن ولنتاین ۱۶۲۹ از طریق پاک دینان به آمریکا رفت ولی در آنجا هم با مخالفت بعضی از بزرگان کلیسا مواجه شد. اما عشق پیروز شد و کلیسا نتوانست مانع عشق و احساسات شود.حدود یکصد سال گذشت تا نخستین کارت ولنتاین در آمریکا به وجود آمد. مارجری بروز (از انگلستان) قدیمی ترین کارت ولنتاین شناخته شده را در سال ۱۴۷۷ به جان پاستون فرستاده است. برای ولنتاینی که زمانی به معنی «محبوب» بود و بعد نماینده «پیام عشق» شد.ساموئل پپیز در ۱۴ فوریه ۱۶۶۷ در دفتر خاطراتش شرح داده که یک جور ولنتاین از همسرش دریافت کرده است. ولنتاین او یک برگ کاغذ آبی بود که نام همسرش با حروف طلایی در آن نوشته شده بود و جد ولنتاین های بعدی به شمار می رفت. اما خیلی طول کشید تا این رسم فراگیر شود.یکصد سال طول کشید که گذاشتن نامه عاشقانه ولنتاین در درگاهی خانه محبوب متداول شد. اگرچه کلیسای کاتولیک به خودی خود ازولنتاین به هیجان نیامد، اما این رسم به تدریج در کشور های کاتولیک رواج یافت. جای تعجب است که ولنتاین ها به وسیله راهبه ها درست می شد که یک قلب توری و تزئین شده با نقاشی گل و طرح کوپیدون [در اساطیر رومی رب النوع عشق] یا فرد مذهبی مقدس دیگری در وسط آن بود. هدایای ولنتاین همیشه به صورت قلب هایی که امروز می شناسیم نبودند. بیشتر آنها «پاکت های کاغذی» بودند و تا می شدند. پست کردن آنها هم گران درمی آمد پس پاکت ها را تا می کردند و با موم مهر می کردند.

نظر خود را با سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید

درباره ولنتاین (Valentine) چه می‌دانید؟ تاریخچه ولنتاین چیست؟ در این مقاله همه چیز را درباره روز ولنتاین یا روز عشق به شما توضیح خواهیم داد.

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که ولنتاین از کجا آمده، ریشه و یا معنای اصلی آن چیست؟ شاید تنها تعریف شما از ولنتاین، روز عشق باشد! اما علت به وجود آمدن روز ولنتاین به زمان ساسانیان برمی‌گردد. روز ولنتاین در هر 14 فوریه (26 بهمن) اتفاق می‌افتد. ولنتاین یک جشنواره سالانه برای تجلیل از عشق، دوستی و محبت است. همه ساله در 14 فوریه، مردم این روز را با ارسال پیام‌های عاشقانه و محبت‌آمیز به خانواده و دوستان خود جشن می‌گیرند. اگرچه این روز و رسومات آن یک آیین خارجی است، اما ایرانی‌ها هم هر ساله آن را جشن می‌گیرند. البته در تقویم ایران نیز یک روز خاص را مانند روز ولنتاین به عنوان روز عشق جشن می‌گیرند که سپندارمذگان نامیده می‌شود.

در ادامه این مقاله از پلازا با هم مروری بر تاریخچه ولنتاین داریم و داستان‌ها، رسومات و فلسفه این روز را می‌خوانیم.

در ادامه می‌خوانید:

جشن ولنتاین اکثرا توسط زوج‌ها برگزار می‌شود. زوج‌ها به مناسبت این روز کارت تبریک، گل و هدیه می‌گیرند و برای بیان عشق خود به یکدیگر، زمان ویژه‌ای را در کنار هم می‌گذرانند و روز ولنتاین یا روز عشق را جشن می‌گیرند. البته این روز فقط مخصوص عشاق نیست و هرکس در این روز می‌تواند برای عزیزان خود هدیه بگیرد و عشق و علاقه خود را به آن‌ها ابراز کند.داستان ولنتاین چیست؟

در سراسر ایالات متحده و سایر نقاط جهان به مناسبت روز ولنتاین میان افرادی که یکدیگر را دوست دارند، هدایایی از قبیل شکلات، گل، عروسک و یا کارت تبریک رد و بدل می‌شود که تمام این کارها به نام سِنت ولنتاین انجام می‌گیرد. روز ولنتاین به نام سِنت ولنتاین، کشیش کاتولیک که در قرن سوم در رم زندگی می‌کرد نام‌گذاری شده است.

داستان‌های زیادی درباره این کشیش وجود دارد و با گذشت زمان این داستان‌ها به افسانه‌ای که امروز می‌شناسیم و هر ساله از آن یاد می‌کنیم تبدیل شده است.

روز ولنتاین یا عید مقدس ولنتاین همه ساله در 14 فوریه جشن گرفته می‌شود. ماه فوریه در تاریخ مسیحیان ماه عشق محسوب می‌شود که با جشن‌های این روز همراه است. این روز عشق به عنوان جشن مسیحیان غربی و با ادای احترام به کشیش مقدس سن والنتینوس، در بسیاری از مناطق جهان به عنوان یک جشن مهم فرهنگی، مذهبی و تجاری از عشق و بزرگداشت آن شناخته می‌شود.

اما این قدیس مرموز کیست و این سنت‌ها از کجا آمده‌اند؟ ولنتاین از زمان‌های قدیم و از آیین باستانی روم لوپرکالیا که در اول سال جدید به استقبال بهار می‌رفتند شروع شد. اما آیین و رسومات برگزاری این جشن به تدریج تغییر پیدا کرد و به شکل امروزی که همه ما با آن آشنا هستیم تبدیل شد.

تاریخچه روز ولنتاین و داستان پدر مقدس آن بسیار پر رمز و راز است. ما می‌دانیم که ماه فوریه مدت طولانی است که به عنوان یک ماه عاشقانه جشن گرفته می‌شود و همانطور که می‌دانید شامل آثاری از سنت مسیحی و روم باستان است. اما سِنت ولنتاین چه کسی بود و چگونه با این آیین باستانی ارتباط پیدا کرد؟

کلیسای کاتولیک حداقل سه قدیس مختلف به نام ولنتاین یا ولنتاینوس را می‌شناسد که همگی به شهادت رسیده‌اند. به همین دلیل افسانه‌های مختلفی درباره ولنتاین وجود دارد.

یک افسانه ادعا می‌کند که او کشیشی بود که در قرن سوم در رم خدمت می‌کرد. هنگامی که امپراتور کلودیوس دوم به این نتیجه رسید که مردان مجرد، سربازان بهتر و متعهدتری نسبت به مردان متاهل هستند، ازدواج را برای مردان جوان و مجرد ممنوع کرد. ولنتاین از این فرمان ناعادلانه بسیار ناراحت شد و با کلودیوس مخالفت کرد؛ اما امپراتور از فرمان خود بازنگشت و ولنتاین از آن پس به طور پنهانی مراسم ازدواج زوج‌های جوانی که به یکدیگر علاقه داشتتند را برگزار می‌کرد و آن‌ها را به عقد هم در می‌آورد. زمانی که کلودیوس متوجه این موضوع شد، او را مدتی به زندان انداخت و سپس دستور اعدام وی را صادر کرد.

داستان‌های دیگر حاکی از آن است که ولنتاین ممکن است به دلیل تلاش در جهت کمک به مسیحیان برای فرار از زندان‌های نمور رومی که اغلب زندانیان در آنجا مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌گرفتند به قتل رسیده باشد. افسانه‌ای دیگر نیز می‌گوید زمانی که او در زندان محبوس بود، عاشق دختر زندان‌بان خود شد و‌ در روز 14 فوریه به اعدام محکوم شد. در برخی افسانه‌ها گفته می‌شود که او پیش از مرگ خود برای معشقوش نامه‌ای نوشته بود و در زیر آن نوشته بود: «از طرف ولنتاین تو»؛ عبارتی که امروزه هنوز هم از سوی عشاق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه حقیقت افسانه‌های ولنتاین مبهم است، اما همه داستان‎ها بر جذابیت او به عنوان چهره‌ای دلسوز، قهرمانانه و از همه مهم‌تر «عاشقانه» تأکید می‌کنند. تا قرون وسطی، شاید به دلیل این شهرت، او به یکی از محبوب‌ترین کشیش‌های انگلیس و فرانسه تبدیل شد.

برخی معتقدند روز ولنتاین در اواسط فوریه برای گرامیداشت سالگرد درگذشت یا خاکسپاری ولنتاین جشن گرفته می‌شود که احتمالاً حدود سال 270 میلادی رخ داده است. اما برخی دیگر ادعا می‌کنند که کلیسای مسیحی ممکن است تصمیم داشته باشد که روز عید ولنتاین را در اواسط فوریه برای تلاش در جهت «مسیحی ساختن» جشن لوپرکالیا (یک جشنواره قدیمی سالانه که از 13 تا 15 فوریه در شهر روم برگزار می‌شد تا ارواح شیطانی را از خود دور ساخته، شهر را پاکسازی کنند و سلامت و باروری را نیز در شهر افزایش دهند) قرار دهند. لوپرکالیا که در 15 فوریه جشن گرفته می‌شد، یک جشنواره باروری بود و به «فاونوس»، خدای رومی کشاورزی و همچنین به بنیان‌گذاران رومی، رومولوس و رموس اختصاص می‌یافت.

برای شروع این جشنواره، اعضای لوپرس، به دستور کاهنان رومی در غار مقدس جمع می‌شوند. آن‌ها اعتقاد داشتند که نوزادان رومولوس و رموس، بنیانگذاران رم در آن غار توسط یک گرگ ماده یا لوپا بزرگ شدند.

کاهنان در این جشن، یک بز را به منظور باروری و یک سگ را برای تطهیر و پاکسازی و همچنین حاصلخیزی قربانی می‌کردند. پس از آن پوست حیوانات را‌ می‌کندند و آن را به خون قربانی آغشته کرده و به خیابان‌‌ها می‌بردند و زنان را با آن پوست‌ها به آرامی شلاق زده و آن‌ها را در مزارع کشاورزی نیز می‌گرداندند. زنان رومی نیز بدون ترس از این کار استقبال می‌کردند؛ زیرا اعتقاد داشتند این پوست‌ها در سال آینده آن‌ها را بارورتر می‌سازند. براساس افسانه‌های دیگر نیز تمام زنان جوان شهر در اواخر روز، نام خود را در یک گلدان بزرگ قرار می‌دادند و مردان مجرد شهر نیز هرکدام یک اسم را انتخاب می‌کردند و با زنی که نامش را از گلدان درآورده بودند در آن سال جفت می‌شدند. این مراسمات و مسابقات در نهایت با ازدواج به پایان می‌رسید.

به هرحال فلسفه ولنتاین هریک از این موارد می‌تواند باشد. اما می‌توانیم در این روز بیخیال عقل و منطق و فلسفه شویم و اجازه دهیم احساساتمان نسبت به افرادی که دوستشان داریم، به جای عقل و منطق سخن بگویند.

در ادامه به برگزاری جشن ولنتاین در کشورهای مختلف می‌پردازیم.

علاوه بر ایالات متحده، روز ولنتاین در کانادا، مکزیک، انگلستان، فرانسه و استرالیا نیز جشن گرفته می‌شود. در بریتانیای کبیر، روز ولنتاین تقریباً در قرن هفدهم با استقبال گسترده مردم روبرو شد. تا اواسط  قرن هجدهم، ابراز علاقه از طریق یادداشت‌های دست‌نویس برای دوستان و عشاق، در همه طبقات اجتماعی بسیار رایج و معمول بود؛ اما در سال 1900 به دلیل پیشرفت در فناوری چاپ، کارت‌های چاپ‌شده جایگزین کارت‌های دست‌نویس شدند.

کارت‌ تبریک‌های آماده راهی آسان و ساده برای بیان احساسات در زمانی بود که افراد نمی‌توانستند به طور مستقیم احساسات خود را به معشوقشان ابراز کنند. نرخ ارزان‌تر هزینه‌های پستی نیز به افزایش محبوبیت در ارسال پیام تبریک روز ولنتاین کمک بسیاری کرد.

آمریکایی‌ها در اوایل دهه 1700 میلادی، مبادله کارت‌های دست‌ساز این روز را آغاز کردند. در دهه 1840 جزیره هاولند نیز در آمریکا شروع به فروش انبوه اولین کادوهای این جشن کرد. جزیره هاولند به عنوان «مادر ولنتاین» شناخته می‌شود که کارت‌‌ها و جعبه‌های زیبایی را با تصاویر رنگارنگ برای این روز می‌سازد. با توجه به ارزیابی‌‌های انجمن تولید کارت تبریک، هر ساله حدود 145 میلیون کارت برای تبریک روز عشق ارسال می‌شود و این روز را به دومین مناسبت بزرگ ارسال کارت تبریک در سال تبدیل کرده است. معمولا خانم‌ها به این جشن علاقه بیشتری دارند و تقریبا 85 درصد از خرید کادوها توسط آن‌ها صورت می‌گیرد.

در حالی که بیشتر کشورها، ولنتاین را با هدیه دادن به روش سنتی جشن می‌گیرند، اما مردم در سراسر جهان این مناسبت را به روش‌های دیگری نیز جشن می‌گیرند. این روز برای نخستین بار در کشورهای آنگلیکا متمرکز شد، اما تعطیلات اکنون در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

در اسلوونی، تعطیلات با کشاورزی همراه است؛ زیرا این تعطیلات، شروع بهار در نظر گرفته می‌شود. این امر ممکن است با کشاورزی و عشق‌ورزی از نظر افزایش باروری ارتباط داشته باشد؛ همان آیینی که صدها سال پیش با جشنواره بت‌پرستی پیوند خورده بود. این روز غالبا روز اولی است که کارگران به سمت مزارع باز می‌گردند.

در دیگر کشورهای اسکاندیناوی نیز این تعطیلات عمدتا با تبلیغات تجاری همراه است که اغلب توسط صنعت گل و شیرینی و به منظور تحریک فروش ترویج می‌شود.

در کشور چین، افراد به طور معمول به یکدیگر گل و شکلات‌های قلبی هدیه می‌دهند، اما به دلیل نزدیکی آن به سال نو قمری، این مناسبت را در سال جشن می‌گیرند.

سنت کره جنوبی این است که زنان در 14 فوریه به مردان شکلات می‌دهند و مردان در 14 مارس نیز نوع دیگری از شکلات را به زنان می‌دهند. در 14 آوریل که به روز سیاه (Black Day) معروف است، کسانی که هیچ شکلات یا هدیه‌ای دریافت نکرده‌اند، با خوردن نودل یا رشته فرنگی سیاه، تنهایی خود را جشن می‌گیرند.

این روز در ژاپن صرفاً به دلیل ارائه تبلیغات از سوی شرکت‌های تولید شکلات، تنها به رد و بدل کردن شکلات می‌گذرد. این شرکت‌ها معمولا بخش عمده سود خود را در این زمان سال کسب می‌کنند.

آمریکای لاتین نیز از روز ولنتاین به عنوان D dela del Amor y la Amistad یا روز عشق و دوستی یاد می‌کند. این جشن به نوعی از آن روزی که در تعطیلات وجود دارد و در آن به گرامیداشت عشق و دوستی پرداخته می‌شود متمایز است.

با این حال، تعطیلات در آمریکای لاتین به دلیل نزدیکی تاریخ 14 فوریه با جشن‌های مربوط به ماردی گراس (دوره‌ای از جشن‌های سنتی سالیانه که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام می‌شود)، معمولاً در ماه ژوئن برگزار می‌شود. کشور فنلاند همچنین در روز ولنتاین، «روز دوست» که روزی مشابه آن است را نیز جشن می‌گیرد.

سپندارمذگان (Sepandārmazgān) یا اسپندگان (Espandegān) یک روز ایرانی باستانی با ریشه‌های زرتشت است. این روز مخصوص عشق و عشق‌ورزی است و قدمت آن به دوران امپراتوری هخامنشیان، اولین امپراتوری پارسی می‌رسد. تاریخ برگزاری این جشنواره همانطور که در دوره ساسانیان مشاهده شده است، در پنجمین روز از ماه اسپندرماد بود. در ایران قدیم هر روز ماه، نام به خصوصی داشت و یک روز از ماه هم نام خود ماه بود و زمانی که نام روز و نام ماه یکسان بود، همیشه «جشن نام» برگزار می‌شد

. طبق گفته ابوریحان بیرونی، در قرن یازدهم میلادی جشنواره‌ای برگزار شد که در آن نام‌های روز و ماه یکسان بودند. بنا به گفته وی، اسپندارمَذ خداوندگار موکل بر زمین و خداوندگار محافظ و نگهدار زنان شوهر دوست و پاکدامن بوده و به همین مناسبت این روز را «جشن زنان» نام‌گذاری کردند و مردم برای گرامیداشت زنان، به آن‌ها هدیه می‌دادند.داستان ولنتاین چیست؟

توضیحات این جشنواره در منابع تاریخ‌نگاری قرون وسطایی مانند گاردزی، بیرونی و ابو‌الحسن المسعودی آورده شده است. علاوه بر این، ابوریحان بیرونی همچنین خاطرنشان می‌کند که در این روز، افراد معمولا کشمش و دانه انار می‌خوردند. به گفته گردیزی (Gardizi) جغرافی‌دان و تاریخ‌نگار ایران باستان، این جشن مخصوص بانوان بوده و آن‌ها این روز را مرد گیران یا تصاحب مردان می‌نامیدند. احیای مجدد این جشنواره به سلسله پهلوی بازمی‌گردد که با حمایت ابراهیم پورداوود، ایران‌شناس باستان از آن به عنوان «روز پرستاران» یاد می‌شود.

تاریخ برگزاری جشنواره مدرن در تاریخ بیست‌و‌نهم بهمن در تقویم ایران (18 فوریه) است؛ زیرا تقویم ایران در قرن یازدهم توسط عمرخیام، مجددا سازماندهی و تنظیم شد. اگرچه این جشن در تقویم رسمی ما وجود دارد و از آن به عنوان روز عشق پارسی یاد می‌شود، اما مردم معمولا 25 بهمن یعنی ولنتاین را به عنوان روز عشق در نظر می‌گیرند.

این هم از ولنتاین و تاریخچه آن در افسانه‌های گوناگون. همانطور که خواندید، درباره ولنتاین افسانه‌ها و قصه‌های فراوانی وجود دارد؛ اما موضوع واحد در همه این داستان‌ها «عشق» و «محبت» است و به همین خاطر این روز را روز ولنتاین یا همان روز عشق می‌نامند. افراد در ولنتاین برای معشوق خود و یا هرکسی که دوستش دارند، هدیه می‌گیرند و محبت و علاقه خود را به آن‌ها ابراز می‌کنند. البته در قدیم مراسم روز ولنتاین بدین شکل برگزار نمی‌شد و آیین و مراسمات خاص خود را داشت. با این حال، ولنتاین بهانه خوبی است که به عزیزان خود ابزار علاقه کنید و آن‌ها را با هدایایی هرچند کوچک خوشحال کنید.

البته برای ابراز علاقه به معشوق و عزیزانتان، نباید منتظر یک روز به خصوص باشید. تا زنده هستید از هر فرصتی برای نشان دادن مهر و محبت خود به اطرافیانتان استفاده کنید. شما کدام روز را به عنوان روز عشق در نظر می‌گیرید؟ آیا در روز ولنتاین به عزیزان خود ابراز علاقه می‌کنید یا در روز سپندارمذگان؟ لطفا تجارب خود را درباره روز عشق در قسمت ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

روز ولنتاین کی است؟
14 فوریه برابر با 25 بهمنچرا روز ولنتاین روز عشق است؟
دلیل این امر به زمان ساسانیان در ایران، و همچنین افسانه‌های عاشقانه‌ای که پیرامون سنت ولنتاین وجود دارد بازمی‌گردد. به هرحال یک روز در سال باید به نام عشق باشد و چه روزی بهتر از روز ولنتاین!؟ولنتاین چیست؟
ولنتاین یا روز عشق یک جشن سالیانه در تجلیل عشق، دوستی و محبت است.ولنتاین برای چه کسانی است؟
ولنتاین را معمولا زوج‌ها با کارت تبریک، گل و هدیه جشن می‌گیرند. اما این روز، روز عشق است و هرکس در این روز می‌تواند برای عزیزان خود هدیه گرفته و علاقه‌اش را به آنها ابراز کند.ریشه ولنتاین از کجاست؟
داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری در مورد ریشه ولنتاین وجود دارد. در این مقاله به طور کامل در مورد همه آنها توضیح داده‌ایم.ولنتاین یعنی چه؟
ولنتاین روزی است که در آن عشاق به یکدیگر هدیه می‌دهند. نام این روز، از نام کشیش مسیحی، سنت ولنتاین یا ولنتایتوس گرفته شده است. {
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [
{
“@type”: “Question”,
“name”: “روز ولنتاین کی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “14 فوریه برابر با 25 بهمن ”
}
}
, {
“@type”: “Question”,
“name”: “چرا روز ولنتاین روز عشق است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: ” دلیل این امر به زمان ساسانیان در ایران، و همچنین افسانه‌های عاشقانه‌ای که پیرامون سنت ولنتاین وجود دارد بازمی‌گردد. به هرحال یک روز در سال باید به نام عشق باشد و چه روزی بهتر از روز ولنتاین!؟ ”
}
}
, {
“@type”: “Question”,
“name”: “ولنتاین چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “ولنتاین یا روز عشق یک جشن سالیانه در تجلیل عشق، دوستی و محبت است.”
}
}
, {
“@type”: “Question”,
“name”: “ولنتاین برای چه کسانی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “ولنتاین را معمولا زوج‌ها با کارت تبریک، گل و هدیه جشن می‌گیرند. اما این روز، روز عشق است و هرکس در این روز می‌تواند برای عزیزان خود هدیه گرفته و علاقه‌اش را به آنها ابراز کند. ”
}
}
, {
“@type”: “Question”,
“name”: “ریشه ولنتاین از کجاست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری در مورد ریشه ولنتاین وجود دارد. در این مقاله به طور کامل در مورد همه آنها توضیح داده‌ایم. ”
}
}
, {
“@type”: “Question”,
“name”: “ولنتاین یعنی چه؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “ولنتاین روزی است که در آن عشاق به یکدیگر هدیه می‌دهند. نام این روز، از نام کشیش مسیحی، سنت ولنتاین یا ولنتایتوس گرفته شده است.”
}
}
]
}


14 فوریه برابر با 25 بهمن

دلیل این امر به زمان ساسانیان در ایران، و همچنین افسانه‌های عاشقانه‌ای که پیرامون سنت ولنتاین وجود دارد بازمی‌گردد. به هرحال یک روز در سال باید به نام عشق باشد و چه روزی بهتر از روز ولنتاین!؟

ولنتاین یا روز عشق یک جشن سالیانه در تجلیل عشق، دوستی و محبت است.

ولنتاین را معمولا زوج‌ها با کارت تبریک، گل و هدیه جشن می‌گیرند. اما این روز، روز عشق است و هرکس در این روز می‌تواند برای عزیزان خود هدیه گرفته و علاقه‌اش را به آنها ابراز کند.

داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری در مورد ریشه ولنتاین وجود دارد. در این مقاله به طور کامل در مورد همه آنها توضیح داده‌ایم.

ولنتاین روزی است که در آن عشاق به یکدیگر هدیه می‌دهند. نام این روز، از نام کشیش مسیحی، سنت ولنتاین یا ولنتایتوس گرفته شده است.

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

ریشه ولنتاین چیست؟ | ولنتاین کشیشی بود که در قرن سوم میلادی زندگی می کرد. کاری که او انجام داد باعث شد هر ساله روزی را به نام او جشن بگیرند و این روز بهانه ای باشد برای عشق: روز عشق.

داستان و ریشه ولنتاین چیست؟ولنتاین کشیشی بود که در قرن سوم میلادی در رم زندگی می کرد. در آن زمان «کلادیوس دوم» امپراتور رم ازدواج را قدغن کرد چرا که هنگامی که قصد تشکیل سپاهی عظیم را داشت عده ای از سربازان کنار خانواده هایشان ماندند و به همین دلیل او معتقد بود سربازان متاهل جنگجویان خوبی نیستند.درباره روز ولن تاین و چگونگی به وجود آمدن این روز افسانه های متفاوتی وجود دارد. عده ای این روز را متعلق به یونان باستان و عده ای آن را حادثه ای می دانند که در قرن سوم میلادی (همزمان با اوایل امپراتوری ساسانی در ایران) رخ داد.1) روایت اول این روز از دوره امپراتوری یونانیان به شهرت رسید. در یونان باستان روز ۱۴ فوریه به روز جونز معروف بود. جونز پادشاه همه بت ها بود. او همچنین مشهور به خدای همه الهه ها و زنان و ازدواج معروف بود. در روز ۱۴ فوریه نیز جشن lupercalia برگزار می شد، در این روز دختران جوان نام خود را روی کاغذ نوشته در بطری هایی می گذاشتند و به آب می انداختند، در طرف دیگر رودخانه پسران جوان در انتظار می ایستادند و هر یک بطری را از آب می گرفتند و تا شب ۱۴ فوریه با دختری که اسم او را از آب گرفته بودند در جشن شرکت می کردند؛ گاهی هم این آشنایی ها به ازدواج می انجامید. ۲) روایت دوم ولنتاین کشیشی بود که در قرن سوم میلادی در رم زندگی می کرد. در آن زمان «کلادیوس دوم» امپراتور رم ازدواج را قدغن کرد چرا که هنگامی که قصد تشکیل سپاهی عظیم را داشت عده ای از سربازان کنار خانواده هایشان ماندند و به همین دلیل او معتقد بود سربازان متاهل جنگجویان خوبی نیستند. ولنتاین که فکر می کرد این کار عادلانه نیست، مراسم ازدواج زوج های جوان را در خفا انجام می داد و به آنها گل های سرخی هدیه می داد. اما کلادیوس از این نافرمانی مطلع شد و دستور دستگیری و اعدام ولنتاین را صادر کرد. ولنتاین به زندان افتاد و در آنجا عاشق دختر نابینای زندانبان شد. این رابطه تا حدی پیش رفت که عشق ولنتاین و اعتقاد او به پروردگار باعث بازگشت بینایی دختر زندان بان شد. سرانجام ولن تاین در روز ۱۴ فوریه اعدام شد. اما او قبل از اعدام نامه ای با امضای «ولنتاین تو» برای دختر زندانبان نوشت و از آن زمان داستان این عشق نافرجام در فرهنگ عامی رسوخ کرد. اما این ها تنها افسانه هایی هستند که صحت و سقم آنها مشخص نیست، افسانه هایی که هر سال در ۱۴ فوریه دوباره زنده می شود. خرافات روز ولنتاین در روز ولنتاین و برای برگزاری این مراسم در کشورهای مختلف خرافه هایی نیز وجود دارد که به طور مثال به برخی از آنها اشاره می کنیم. در اروپا ۱۴ فوریه را روز جفت گیری پرندگان می دانند. در انگلستان تعدادی از کودکان با پوشیدن لباس بزرگ ترها از خانه ای به خانه می روند و شعری در ستایش سنت ولنتاین می خواندند.در ولز، مرسوم ترین هدیه روز ولنتاین، قاشق هایی با نقش قفل و کلید بود. هدیه ای با این معنی؛ «تو قلب مرا گشوده ای». در فرانسه، پسران اسم معشوقه خود را روی بازوی لباسشان می نوشتند تا به همه بگویند؛ از عشق من آگاه شوید! در بعضی دیگر از کشورهای اروپایی، دختران جوان لباس هایی را که در روز ولنتاین از پسران هدیه گرفته بودند، نگاه می داشتند که این به معنی پاسخ مثبت به درخواست ازدواج بود.داستان هایی هم درباره این روز وجود دارد. اینکه اگر پرنده سرخ از بالای سر دختری عبور کند او با یک ملوان ازدواج می کند و اگر گنجشک عبور کند، همسرش مرد فقیری می شود و اگر آن پرنده سهره طلایی باشد، آن دختر با مردی پولدار ازدواج خواهد کرد. در چین افسانه ای خاص وجود دارد که نمادی از عشق است و با روز ولنتاین یکی است، هفتمین روز از هفتمین ماه در تقویم چینی (برابر با ۱۴ فوریه میلادی) به نام «Q Qiao Jie» نامگذاری شده استروایات زیادی در مورد این روز وجود دارد. یکی از این روایات مربوط به الهه بهشت و هفت دختر اوست، که برای آبتنی به زمین می آمدند و در یکی از روزها گله داری به نام «Niu Lang» لباس های آنها را برمی دارد.الهه و هفت دختر برای پس گرفتن لباس هایشان تصمیم می گیرند، زیباترین دختر را که کوچکترین هم بود نزد گله دار بفرستد، هنگامی که این دو یکدیگر را می بینند، عاشق هم می شوند. الهه بهشت به این دو اجازه می دهد، سالی یک بار در هفتمین روز از هفتمین ماه تقویم چینی، یکدیگر را ببینند و در این روز پرنده ای از بال خود پلی می سازد، تا دختر بهشت از آن عبور کند و معشوق خود را ببیند.روز ولنتاین ابتدا فقط در کشور روم رواج داشت اما کم کم به تمام کشورهای اروپایی منتقل شد.منبع: 3b90.blogfa.com

نظر خود را بیان نمایید

نظری ثبت نشده است

جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس
بگیرید:
داستان ولنتاین چیست؟

۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

+۹۸ ۲۱ ۸۸۰۰ ۰۵۳۴

تلگرام آفتاب

اینستاگرام آفتاب

+۹۸ ۲۱ ۸۸۰۰ ۷۱ ۳۲

ایران، تهران، امیرآباد شمالی خیابان هفتم کوچه سوم پلاک ۳

پشتیبانی آفتاب

داستان ولنتاین چیست؟
داستان ولنتاین چیست؟
0

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *