داستان ساختن تاج محل

داستان ساختن تاج محل
داستان ساختن تاج محل

قطعا همه ما درباره عجایب هفت‌گانه جهان شنیده‌ایم. واقعا انتخاب هفت مورد عجایب در تمام جهان بسیار دشوار است. انتخاب هفت مورد از زیبایی‌های جهان پهناور اصلا کار ساده‌ای نخواهد بود و قرار گرفتن در این لیست از آن هم سخت‌تر بوده و واقعا احتمال بسیار کمی دارد تا یکی از جاذبه‌های جهان در این لیست قرار بگیرد. حال خیلی جالب است که در اثر نظرسنجی از حدود ششصد میلیون نفر در دنیا، تاج محل را به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه جهان برگزیدند. واقعا کسی نمی‌داند این انتخاب به دلیل عشق افلاطونی این دو زوج به هم بوده و یا به دلیل ساختمان زیبایی که گردشگران مختلف را از سراسر جهان برای دیدن آن به آگرای هندوستان می‌کشاند. با سفرزون همراه باشید تا این جاذبه عجیب جهانی را بهتر بشناسید.

شاید این بنای عظیم در ابتدا از نظر زیبایی ساخت بر دل شما بنشیند، اما این تا قبلی است که انگیزه ساخت آن را ندانید. انگیزه ساخت تاج محل از خود آن نیز زیبا‌تر است و ای کاهش همه عاشق و معشوق‌ها به این شکل بودند.

تاج محل در حقیقت مقبره شاه گورکانی، شاه جهان و همسر ارجمند او، بانو بیگم ملقب به ممتاز محل است. ساخت این بنا متعلق به سال ۱۰۲۵ هجری شمسی بوده و در شهر آگره هندوستان بنا شده. همانطور که بیان کردیم، تاج محل یکی از عجایب هفت‌گانه جهان به شمار می‌آید و هر ساله سیل گردشگران انبوهی را به سمت خود جذب می‌کند.

تاج محل ، این بنای زیبا و عظیم، به دستور شاه جهان ساخته شد. او این بنا را برای یادبود همسرش، یعنی ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ چشم از جهان فرو بست ساخت تا یاد او را همواره زنده نگه دارد. ممتاز محل پیش از مرگ از همسرش درخواست کرد تا ازدواج نکند و همچنین برای او یک مقبره بسازد.

شاه نیز پس از فوت همسرش که بسیار سوگوار بود، تصمیم گرفت تا بنای یادبودی بسازد و او را برای همیشه جاودانه کند که همینطور هم او آرامگاهی زیبا را در کنار رود جمنا بنا کرد تا روح او همانند آب رودخانه زلال و جاری باشد. سپس تصمیم گرفت تا در کران دیگر رودخانه جمنا، آرامگاه دیگری برای خود بسازد تا پس از مرگ، او را در کنار همسرش به خاک بسپارند. همچنین در نظر داشت تا این دو مقبره را به وسیله یک پل که از رودخانه جمنا عبور می‌کرد به هم وصل کند تا نشان دهنده ارتباط قلبی او به همسرش باشد و این ارتباط را جاودانه کند.داستان ساختن تاج محل

شاه قصد داشت تا بر خلاف نمای خارجی تاج محل که از مرمر سفید ساخته شده بود، مقبره خودش را از مرمر مشکی بسازد. اما متاسفانه شاه جهان هیچ گاه قادر به ساخت این مقبره نشد و پیکر او را نیز داخل تاج محل به خاک سپردند. خیلی جالب است بدانید که تاج محل را به تازگی و بعد نظرسنجی از ششصد میلیون نفر در لیست عجایب هفتگانه جهان قرار دادند.

شهاب‌الدین محمد شاه جهان که در سال ۱۵۹۲ میلادی و در روز ۵ ژانویه چشم به جهان گشود، در ۲۲ ژانویه ۱۶۶۶ میلادی و در سن هفتاد و چهار سالگی دار فانی را وداع گفت. این یعنی او حدود سی و پنج سال در سوگ همسرش نشست. شاه جهان فرزند جهانگیر و همچنین پنجمین امپراطور سلسله گورکانیان هندوستان بود. او در بین سال‌های ۱۶۲۷ تا ۱۶۵۸ میلادی حاکم بخش بزرگی از شبه قاره هندوستان بود.

اکبر شاه، پدر شاه جهان، عاشق هنر، معماری، شعر و ادب فارسی بود. شاه جهان نیز این را از پدر به ارث برده بود و میراث این علاقه تبدیل به تاج محل شد. اما تاج محل تنها میراثی نبوده که جهان شاه از خود بر جای گذاشته. قلعه آگرا، آرامگاه آصف الدوله، قلعه سرخ دهلی و همچنین باغ شالیمار لاهور نیز جزء آثاری است که شاه جهان از خود برای ما به ارث گذاشته و هر یک از آنها جزئی جاذبه‌های دیدنی جهانی به شمار می‌آیند.

داستان عشق این دو همانند عشق‌های اساطیری ایرانی بسیار معروف است. این دو زوج عاشق در سال ۱۶۱۲ با یکدیگر ازدواج کردند. پیوند دنیوی این عشق تنها هجده سال پای برجا بود و حاصل آن چهارده فرزند شد. متاسفانه هفت تن از این چهارده فرزند جان باختند و تنها هفت تن از آنها دوران کهنسالی را تجربه کردند.

عشق شاه جهان به همسرش در تمامی منابع تاریخی ثبت شده. او آنقدر دلباخته و شیفته همسر خود بود که حتی در سفر‌های جنگی نیز ممتاز محل را کنار خود می‌برد. همه اطرافیان شاه جهان بر این باور بودند که او یک روز هم بدون ممتاز محل طاقت نمی‌آورد.

متاسفانه در یکی از همین سفر‌ها که به قصد جنگ بود، ممتاز محل به دلیل بارداری دچار بیماری و کسالت شد. شاه جهان همه چیز را فراموش کرد و به عیادت او شتافت. متاسفانه تقدیر طوری رقم زده شده بود که عشق دنیوی آنها در همان لحظه به پایان برسد.

ممتاز محل در واپسین لحظات عمرش از شاه جهان دو درخواست کرد. اول اینکه پس از او کسی را به همسری نگیرد و دوم اینکه برای او مقبره‌ای بسازد تا جاودانه شود. شاه جهان نیز با جان و دل هر دو وصیت را اجرا کرد.

هنر هندوستان در دوران سلطنت جهان شاه به نقطه اوج خود رسیده بود. این را می‌توان مدیون جهان شاه و علاقه شدید او به هنر، معماری و شعر و ادب دانست. یکی از آثار هنری مخصوص به جهان شاه که در نوروز سال ۱۰۴۴ هجری شمسی مطابق با ۱۶۳۵ میلادی به دیده همگام رسید، تخت طاووس است. جهان شاه در جشن سال نو روی این تخت جلوس کرد. پس از آن نادر شاه این تخت را به عنوان غنیمت به ایران آور و در حال حاضر داخل موزه جواهرات ملی ایران قرار دارد.

هم شاه جهان و هم همسرش ممتاز محل، هر دو به ادبیات و شعر ایرانی علاقه زیادی داشتند و تاریخ نویسان این مساله را چندین بار در مورد اور ثبت کرده‌اند.

جهان شاه نهایتا در ماه رمضان سال ۱۶۵۸ میلادی دچار بیماری سختی شد. به سبب اینکه چهار فرزند پسر او یعنی مرادبخش، اورنگ، دارا شکوه و شاه شجاع به خاطر جانشینی دچار درگیری شدند، بر طبق سنت گذشته، فرزند ارشد را جانشین او و پادشاه اعلام کردند.

اما با این وجود شاه جهان پس از مدتی بر خلاف چیزی که تصور می‌کرد، بهتر شد و قصد این را داشت که مجدد به تخت پادشاهی بازگردد. اما اورنگ زیب از برادران خود پیشی گرفت و پدرش را در قلعه آگره محاصر کرد و به زندان انداخت. سپس بر تخت پادشاهی نشست و خودش را پادشاه بر حق معرفی کرد.

پس از آن شاه جهان حدود ۸ سال در حبس خانگی بود. در این مدت دچار بیماری سختی شد و دخترش جهان‌آرا بیگم از او پرستاری کرد. او نهایتا در سال ۱۶۶۶ درگذشت و وی را در کنار پیکر همسرش، ممتاز محل به خاک سپردند.

ارجمد بانو بیگم را که به ممتاز محل می‌شناختند، در حقیقت محبوب‌ترین همسر شاه جهان بوده. او زاده میرزا ابولحسن آصفخان و نوه خواجه غیاث‌الدین محمد که جزء افراد مشهور و بانفود هند بودند بود. پدر بزرگ او یعی خواجه غیاث‌الدین، در زمان پادشاهی شاه طهماسب اول صفوی، وزارت یزد و اصفهان را بر عهده داشت. اما پس از اینکه شاه طهماسب درگذشت، او نیز به همراه خانواده خود ایران را ترک کردند و رهسپار هندوستان شدند. دلیل علاقه ممتاز محل به فرهنگ ایرانی نیز از همین جا نشات می‌گیرد.

خواجه غیاث‌الدین را در دربار اکبر شاه، پادشاه تیموری به “اعتمادالدوله” می‌شناختند و به او مقاوم “وزارت عظمی” اعطا کرده بودند. آصفخان نیز از همین رو نفوذ و مقام بالایی در دربار پادشاهی هندوستان به دست آورد.

چند ماهی از ازدواج جهانگیر با نور جهان نمی‌گذشت که، جهان شاه شیفته ارجمند بانو، دختر آصفخان شد. ارجمند بانو در آن زمان تنها بیست سال بیشتر نداشت و از نظر ظاهری فوق العاده زیبا بود. به همین دلیل جهان شاه را طوری شیفته خود کرد که وی را در تمامی سفر‌ها کنار خود می‌برد. القابی همچون “ممتاز محل” و همچنین ” ممتاز الزمانی” نیز از جانب جهان شاه به او اعطا شده بود.

ارجمند بانو هیچ‌گاه نمی‌خواست که همانند عمه قدرتمند خود در امور اداری و سیاسی دخالتی داشته باشد. اما به جای آن، فهرست زنان بیوه و کودکان یتیم را ایجاد می‌کرد و از شوهر خود یعنی جهان شاه می‌خواست تا به امور آنها رسیدگی کند.

عشق زمینی این دو عاشق تنها هجده سال دوام آورد و گوهر آرا که فرزند چهاردهم‌شان بود را در برهانپور به دنیا آوردند. ارجمند بانو از شدت درد زایمان متاسفانه درگذشت.

ممتاز محل واقعا در آن زمان جوان بود تنها ۳۹ سال داشت. دنیای جهان شاه پس از مرگ او به مات پیوست و کمتر از دو سال بعد تمام موهای سر او سفید شدند. جهان شاه تا مدت‌ها در مراسم شادی حضور پیدا نکرد و تا آخر عمر کمتر کسی خنده بر لب‌های او دید. غن چنان دنیای او را گرفت که پادشاهی بر اقلیم هندوستان نیز تنوانست جای او را برایش پر کند.

جالب است بدانید که ارجمند بانو ده میلیون روپیه هند پس انداز داشت که به فرزندانش ارث رسید. به دستور شاه جهان نیمی از آن را به دختر بزرگ‌تر یعنی جهان‌آرا بیگم اعطا کردند و مابقی آن را به تساوی میان فرزندان دیگر تقسیم نمودند.

شاه جهان با تمام غرور خود، ساعت‌ها گریست

پیکر ارجمند بانو را به صورت موقتی در باغ دین‌آباد قرار دادند. باغ دین‌آباد در حومه برهانپور قرار داشت. زمانی که یک بنا موقتی برای قبر او ساختند، شاه جهان برای خواندن فاتحه بر سر مزار او رفت. جالب است بدانید شاه جهان، شاه شاهان، ساعت‌ها بر سر مزار همسر از دست رفته خود گریست.

او هر شب جمعه به زیارت او می‌رفتد و باز هم می‌گریست. زمانی که ساخت تاج محل تمام شد، پیکر پاک او را به آنجا منتقل کردند.

مکان احداث تاج محل را شاه جهان خودش انتخاب کرد. او مکانی خوش آب و هوا، زیبا و وسیع را در کنار رود جمنا انتخاب کرد. این بنای عظیم ۵۸ متر ارتفاع دارد. شاه جهان تاج محل را به قدرتی مرتفع ساخت تا از تمامی نقاط هندوستان بتوان آن را دید. طول عرض این بنای زیبا حدود ۵۶ متر است و در نزدیکی آگرا واقع در ایالت اوتار پرادش هندوستان ساخته شده.

این بنای اساطیری بر روی یک تخته عظیم مرمر به ابعاد یکصد متر در یکصد متر قرار دارد. جهان شاه باغی پهناور به مساحت ۱۸ هکتار را برای ساخت تاج محل انتخاب کرد. در مرکز این باغ نهری طولانی جریان دارد و روش ساخت آن را می‌توان برگشته از چهار باغ‌های ایرانی دانست.

شاه جهان به دلیل عشق زیادی که به همسر خود داشت، در هر قصد از ساخت تاج محل، وسواس زیادی به خرج داد. برای انتخاب زمین مناسب ساخت مقبره همسرش، زمان زیادی را جستجو کرد. او به دنبال زمینی بود که دو از دسترس دیگران باشد و حاضر بود برای تهیه چنین زمینی، هزینه‌های گزافی را نیز پرداخت نماید. از این رو در نهایت زمینی در جنوب شهر آگرا و در کنار رودخانه جمنا بیابد.

این زمین به ماهارجا جای سینگ تعلق داشت. جالب است بدانید شاه جهان برای اینکه زمین را به دست بیاورید، قصری بزرگ در مرکز شهر آگرا را به او اهدا کرد! و به این ترتیت زمین مورد نظر خود را به دست آورد. این زمین در ابتدا اصلا مسطح نبود و حدود ۱٫۲ هکتار مساحت داشت. شاه جهان در گام اول اقدام به صاف کردن زمین نمود و در نهایت یک سطح مسطح با ۵۰ متر ارتفاع از سطح رودخانه را برای ساخت تاج محل آماده کرد.

در آن زمان معمولا از بامبو به عنوان داربست استفاده می‌کردند. اما شاه جهان دستور داد که به جای بامبو از آجر‌های بزرگ استفاده کنند. جالب است بدانید که تنها داربست‌هایی که هنگام ساخت تاج محل ایجاد شدند، آنقدر بزرگ بودند که مشاور معمار پیش بینی کرده بود سالها برای جدا کردن آنها از بنا باید زمان صرف کرد!

اما از طرف دیگر افسانه‌ای در مورد شاه جهان و دابست‌ها وجود دارد. این افسانه چنین بیان می‌کند که شاه جهان دستور داد تا تمام مردم یک سنگ از این داربست را بردارند. به این ترتیب داربست عظیم تاج محل در طول یک روز ناپدید شد!

شاه جهان با بیش از هزار فیل عظیم الجثه، مصالح ساختمانی را از سراسر دنیا جمع آوری کرد و به آگرا رساند. علاوه بر استفاده از مصالح با کیفیت، از سنگ‌های تزئینی گران قیمی مثل مرمر سفید، یشم و کریستال نیز در ساخت تاج محل استفاده شده است.

او برای تهیه این سنگ‌های قیمتی از ماراکانا در راجستان، پنجاب و چین کمک گرفت. همچنین برای فیروزه به تبت، برای لاجورد به افغانستان، برای یاقوت کبود به سریلانکا و برای عقیق سرخ به عربستان مراجعه کرد. او تمام این سنگ‌ها را از سراسر دنیا کنار هم جمع‌آوری کرد تا قصه عاشقی شاه جهان و ممتاز محل را به سمع و بصر تمام مردم دنیا برساند.

زمانی که تاج محل را نیز در کنار اهرام مصر قرار می‌دهند و با هم مقایسه می‌کنند، در نتیجه باید انتظار یک معجزه معماری را داشته باشید. خوشبختانه به دلیل اینکه از نظر تاریخی مدت خیلی زیادی از ساخت تاج محل نمی‌گذرد، مستندات زیادی در مورد نحوه ساخت آن وجود دارد.

این اسناد تاریخی بیان می‌کنند که یک سطح شیبدار به طول ۱۵ کیلومتر ساخته شده بود تا سنگ‌های مرمر عظیم اجثه و سایر مصالح را به بالای ساختمان برسانند. در ابتدا سنگ‌ها را داخل واگن‌هایی روی این سطح قرار می‌دادند و با حدود بیست تا سی گاو بزرگ آنها را به بالا می‌کشیدند.

پس از گذشت مدتی نسبتا کوتاه و پیشرفت علم و تکنولوژی، سیستم نخ و قرقره جای سیستم قدیمی حمل و نقل را گرفت. از این سیستم برای انتقال آب به مخزن نیز استفاده می‌شد. آب را به وسیله سطل و طناب به مخزن منتقل می‌‌کردند و از آنجا وارد شبکه توزیع می‌شد.

همانطور که اشاره کردیم، در سال ۱۶۳۲ و پس از فوت ممتاز محل، کار ساخت این مقبره زیبا و به یادماندی آغاز شد. نهایتا در سال ۱۶۴۳ ساخت کلی بنا به پایان رسید اما برای اتمام ریزه‌کاری‌های پروژه، ده سال دیگر زمان می‌خواست.

بر اساس مستندات تاریخی، سال ۱۶۵۳ کار ساخت این مقبره عظیم به پایان رسید. یعنی حدودا شاه جهان بیست و یک سال درگیر ساخت تاج محل بوده و برای ساخت آن حدود سی و دو میلیون روپیه هزینه کرده. البته ارزش آن در حال حاضر حدود پنجاه و سه بیلیون روپیه و معادل حدود نهصد میلیون دلار آمریکا است. پس قطعا آن را می‌توان یک سرمایه‌گذاری عاقلانه دانست!داستان ساختن تاج محل

جالب است بدانید که بنا اصلی تاج محل، تنها روی یک صفحه قرار نگرفته. دو صفحه به ابعاد ۱۴۱ در ۳۷۴ ذراع و ۱۲۰ در ۱۲۰ ذراع وجود دارند که سنگینی بار این بنای عظیم را روی شانه‌های خود تحمل می‌کند. اگر کمی دخت کنید، طرح هشت بهشت را در طراحی ساختمان مزار خواهید دید. هشت بهشت نوعی از معماری است که در ساختمان‌های باستانی ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

در این سبک معماری معمولا از یک گنبد استفاده می‌شود. این گنبد عموما باید در مرکز نقشه و روی بنای اصلی قرار گرفته باشد. از طرف دیگر دقیقا از مرکز نقشه هم چهار محور تقارن عمور می‌کنند. در نتیجه باید انتظار دیدن یک معماری متقارن سنتی را داشته باشید. به همین دلیل است که قسم تشرقی و غربی عمارت دقیقا مشابه به هم ساخته شده‌اند.

در بخش شرقی مزار، بنایی شبیه به یک مسجد وجود دارد. این بنا با اینکه یک مهمان‌خانه است، به خاطر وجود یک مسجد در بخش غربی به این شکل ساخته شده است. در بخش غربی نیز یک مسجد با سه گنبد و سه ایوان وجود دارد و ساختمان موجود در بخش شرقی را نیز به همین دلیل مشابه آن ساخته‌اند. البته تنها تفاوت این مهمان‌خانه با مسجد غربی، عدم وجود محراب و سنگ‌فرش‌های جانماز روی زمین است.

در قسمت بالایی تاج محل، یک گنبد گلابی شکل به چشم می‌خورد. این گنبد دو پوسته دارد و ارتفاع آن حدود پنجاه متر است. چهار طاقی زیبا با گنبد‌های کوچک در چهار طرف گنبد اصلی به چشم می‌خورند. دلیل وجود این چهار طاقی، اصلی تقارن چهار جهتی معماری هشت بهشت است که در آن به کار رفته. شاید با دیدن این چهار طاقی به یاد مقبره امیر اسماعیل سامانی که در بخارا واقع شده بیافتید. در نتیجه می‌توان گفت که در ساخت تاج محل از معماری ایرانی نیز تاثیر گرفته شده.

دقیقا مشابه معماری گورکانی، در چهار گوشه صفه عمارت، چهار منار به چشم می‌خورد. این سبک از معماری ار دوره تیموری بیشتر رایج شد و تا دوره گورکانی نیز ادامه داشت. به همین دلیل از این چهار منار در اطراف عمارت مزار استفاده کردند. این منار‌ها باعث ایجاد تاثیر بصری و روانی بر مخاطب می‌شود. به این ترتیب مزار بیش از آنچه که هست، عظیم و چشم پر کن به نظر می‌رسد. البته پوشش سنگ مرمر سفید اعلاء و سنگ‌های سرخی که در ساخت نمای مساجد جبه‌های شرقی و غربی به کار گرفته شده‌اند نیز بر عظمت این عمارت افزوده‌اند.

این باغ مربع شکل که در جلوی عمارت آرامگاه قرار دارد، یکی از نشانه‌های تاثیر معماری ایرانی بر معماری آن دوره هندوستان است. این باغ به شکل مربع کامل ساخته شده. باید بدانید که طراحی به شکل مربع کامل در شهرشازی و معماری ایرانی مرسوم بوده. از طرف دیگر سبک باغ نیز دقیقا به شکل چهارباغ ساخته شده. اگر از اصفهان دیدن کرده باشید، به یاد خواهید آورد که حتی خیابان بزرگی در این شهر به نام چهارباغ نام‌گذاری شده.

در این سبک معماری ساخت باغ، دو پیاده‌روی متقاطع، باغ را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند. سپس در ادامه هر یک از این چهار قسمت، به چهار قسمت مساوی دیگر تقسیم می‌شوند. در هر قسمت درختان و گل‌های منحصر به فرد خود قرار داده می‌شود تا تمایز آنها به چشم بیایند. در هر گوشه از این عمارت مضاربی از عدد چهار را مشاهده خواهید کرد که این نشان دهنده تقدس این عدد و تاثیر از معماری ایرانی اسلامی است.

بعد عبور از باغ زیبای جلوی عمارت، مات و مبهوت یک دروازه عظیم و زیبا به نام جلوخان خواهید شد. طراحی و معماری این دروازه مشابه به معماری هشت بهشت است اما نسبتا فضای ساده‌تری دارد. معمماری جلوخان را می‌توان رابطی بین یک فضای معماری و فضای شهری دانست. انگار که این دروازه شما را برای ورود به عمارت مزار آماده می‌کند. در دروازه‌های بازار و یا میادین نیز از این سبک معماری استفاده می‌نمایند.

این دروازه، دروازه اصلی تاح محل نیست. دروازه اصلی آن، دروازه روضه نام دارد و در جبشه شمالی واقع شده. این دروازه که در میدان جلوخانه قرار دارد، مهم‌ترین دروازه تاج محل به شمار می‌آید. در ساخت و معماری تاج محل از سلسله مراتب به کرات استفاده شده و شما می‌توانید از نحوه معماری اجزای مختلف، میزان اهمیت آنها را دریابید.

این دروازه‌ها را می‌توان به دروازه‌های عبور از جهان ماده به آخرت نسبت داد. به این ترتیب حرکت از بازار که نماد دنیای مادی باشد آغاز شده و به مزار که نماد آخرت باشد می‌رسد. میدان جلوخان نیز از طرفی انگار که همان برزخ است و شما باید از دروازه دیگری وارد عمارت مزار و یا همان آخرت شوید. استفاده از عناصر معنوری، رعایت تقارن و مرکزیت و ریتم خاص معماری، این حس را به خوبی منتقل می‌کند.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که در اسناد تاریخی به نام معمار تاج محل اصلا اشاره نشده. اما در برخی از اسناد تاریخی چنین بیان شده که معمار این بنا عیسی نام داشته. در این متون تاریخی ذکر شده که استاد عیسی اهل شیراز بوده و البته برخی دیگر او را اهل استانبول و ترکیه می‌دانند. پژوهشگران در این زمینه تحقیقات زیادی را به عمل آورده‌اند. نتیجه این تحقیقات به دو عبارت ” امانت خان شیرازی طغرالنویس” و “استاد عیسی شیرازی نقشه نویس” منتهی شده‌اند.



نمای ۳۶۰ درجه از تاج محل

البته در برخی از اسناد نیز از استادان حمید لاهوی و احمد لاهوری نام برده‌اند که دو برابر معماری ایرانی بوده‌اند. البته اینکه معمار بنا اصالت ایرانی داشته باشد اصلا بعید نیست. با کمی دقت خواهید دید که تاثیر زیادی از معماری ایرانی در تاج محل به چشم می‌خورد و هم اینکه در آن دوران، صعنت معماری در ایران بسیار پیشرفته بوده و احتمال زیاد شاه جهان از ایرانیان برای ساخت این بنا کمک گرفته.

حداقل می‌توان اطمینان داشت که خطاطی‌های انجام شده روی دیوار‌ها و درب‌های مختلف تاج محل، اثر امانت خان شیرازی بوده. روی اکثر دیوار‌ها نام امانت خان شیرازی حک شده و یکی از این آثار در ایوان جنوبی این سازه قرار دارند.

البته نباید این مساله را نادیده گرفت که ساخت این بنای عظیم به دست یک معمار بسیار عجیب و دور از ذهن خواهد بود. در نتیجه حتی اگر معمار بنا را یک فرد لاهوری بدانیم، نمی‌توان گفت که معمار ایرانی در این بنا مشارکت نداشته.

باید بدانید که تاج محل به صورت کلی دارای پنج گنبد است. گنبد اصلی حدود ۵۰ متر طول دارد که برخی آن را ۳۵ متر می‌دانند. چهار گنبد کوچک‌تر نیز در اطراف آن قرار دارند. در این جا نیز مجدد از عدد چهار استفاده شده که نشان دهنده تاثیر از معماری ایرانی اسلامی است. از طرف دیگر می‌توان آن را به معماری هشت بهشت و رعایت اصل چهار محور تقارن نسبت داد.

در اطراف سازه نیز چهار مناره وجود دارند که هر یک از آنها حدود ۴۱ متر طول دارند. شاید در ابتدا تصور کنید که بر اثر اشتباه معماری، این مناره‌ها کمی به سمت جلو انحارف دارند. این در حالی است که هدف از ساختمان آنها به این شکل، ضد زلزله شدن آنها بوده. این چهار مناره را به این شکل ساخته‌اند تا در اثر زلزله و ریزش، به سمت بیرون کج شده و به ساختمان اصلی آسیب نرسانند.

در حدود چهارصد سال پیش این بنای عظیم ساخته شده است. از آن پس مقبره‌های مختلفی در هندوستان و یا کشور‌های دیگر ساخته شده‌اند. اما با این وجود هنوز هم تاج محل با اختلاف زیاد جزء برترین بنا‌های این سبک است. در حقیقت می‌توان تاج محل را بعد از کعبه، مسجد النبی و مسجد الحرام، جزء مشهورترین بناهای جهان اسلام دانست.

نکته قابل توجه در مورد تاج محل این است که در ساعات خاصی از روز، رنگ داخل محیط تغییر می‌کند. این به دلیل وجود سنگ‌ها و شیشه‌های رنگی مختلف است که باعث شکست نور در ساعات خاصی می‌شود و به همین دلیل نور محیط را به رنگ‌های متفاوت مشاهده خواهید کرد.

به این ترتیب اگر در ساعات ابتدای صبح از تاج محل بازدید کنید، رنگ غالب صورتی، در هنگام عصر رنگ غالب شیری و در هنگام شب رنگ غالب طلایی خواهد بود. در گذشته اعتقاد بر این بوده که به دلیل انعکاس نور در آب رودخانه جمنا این اتفاق رخ می‌دهد. اما امروزه با تحقیقات به این نتیج رسیده‌اند که طراحی باغ، آن را با خورشید تراز کرده و دلیل تغییر رنگ نور همین است.

سنگ آرامگاه ممتاز محل از مرمر اعلاء ساخته شده. نکته دیدنی در مورد آن این است که روی این سنگ ۹۹ مورد از اسما خداوند نوشته شده تا غرق در رحمت الهی شود.

یکی دیگر از نکاتی که دانستن آن شما را متعجب خواهد کرد، استفاده نمادین از اعداد در معماری و طراحی داخلی تاج محل است. در بین تمام آرامگاه‌های اسلامی، تاج محل از نظر نماد‌پردازی اعداد تقریبا بدون رقیب در مقام اول قرار دارد. همانطور که اشاره کردیم، یکی از اعدادی که در ساخت تاج محل بسیار مورد توجه واقع شده، عدد چهار است.

چهار مناره، چهار گنبد کوچک، چهار ایوان برون‌گرا، طراحی باغ به سبک چهار باغ، طرح چهار سو بازار، طرح هشت بهشت که دارای چهار برج است و طرح چهار طاق، همه اینها کاربرد عدد چهار هستند که در معماری ایرانی – اسلامی عددی مقدس به حساب می‌آید.

از سال ۱۹۸۳، تاج محل را در فهرست رسمی ابنیه تاریخی یونسکو قرار دادند. پس از آن در سال ۲۰۰۷، طی یک نظرسنجی عمومی، آن را جزء عجایب هفتگانه به شمار آوردند. دانستن این خالی از لطف نیست که سالهاست ساخت هر گونه سازه بیش از چهار طبقه تا شعال ۳ کیلومتری این مقبره زیبا ممنوع شده تا همیشه زیبای خود را به رخ دیگران بکشد.

دقیقا در مرکز عمارت تاج محل، مقبره و یا همان سنگ قبر ممتاز محل قرار گرفته است. همانطور که اشاره کردیم، مقبره او یک سازه بزرگ است که از مرمر سفید اعلاء ساخته شده. این مقبره روی یک پایه قرار گرفته. بنا بر اصل تقارن، یک بنای دیگر متقارن به همراه یک ایوان است که همه آنها زیر گنبدی پوشیده شده‌اند.

همانطور که اشاره کردیم، معماری این بنا به سبک گورکانی بوده و عناصری که در آن به کار رفته، تحت تاثیر فرهنگ فارسی هستند.

سازه اصلی اساس یک مکعب است که در چند طبقه ساخته شده. هر یک از زوایه‌هایی که برش خورده‌اند، باعث ایجاد یک ساختمان ۸ ضلعی نامتقران کرده‌اند. این سازه بسیار عظیم است به شکلی که هر یک از اضلاع چهارگانه آن حدود پنجاه و پنج متر طول دارند!

یک پیش طاق عظیم یا قوسی شکل که به شکل طاق هستند، همراه با دو بالکن قوسی شکل مشابه به هم در هر یک از اضلاع ایوان به چشم می‌خورند. فرورفتگی موجود روی لبه‌ها، باعث ایجاد اشکالی هندسی شده. همانطور که گفته بودیم، جهار مناره در چهار طرف مقبره وجود دارند.

در تالار اصلی تابوت‌دان جعلی شاه جهان و ممتاز محل قرار گرفته .باید بدانید که تابوت اصلی این دو در طبقه زیرین قرار دارد و اصلا قابل دسترسی نیستند. یکی از نکاتی که قطعا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، نوشته‌ای به خط نسخ پارسی است که به دوره صفویه باز می‌گردد. روی این سنگ مرمر چنین نوشته شده که ” مرقد منور ارجمند بانو بیگم مخاطب بممتاز محل متوفی سنه….. ”

همچنین باید بدانید که در کنار سنگ قبر شاه جهان نیز چنین نوشته شده که ” مرقد مطهر اعلی حضرت فردوس آشیانی صاحبقران ثانی شاه جهان طاب ثراه سنه ۱۰۷۶ ق” و این نیز نشانه دهنده مشارکت معماران ایرانی در ساخت این بنای زیبا است.

متاسفانه در طول سالیان طولانی، آسیب‌ها زیادی به این بنا وارد آمد و به دفعات این بنا را مورد حمله و یورش خود قرار دادند. حاکمان بهارات پور در قرن هجدهم این منطقه را مورد یورش خود قرار دادند. در طی این حمله طلا و نقره‌هایی که در لوستر‌های مسجد به کار رفته بود را به یغما بردند. اما خوشبختانه به سنگ‌های زینتی یشم و لاجورد که در دیوارها به کار رفته بود، دست درازی نکردند.

اما متاسفانه در سال ۱۸۷۵ بود که انگلیسی‌ها به هندوستان حمله کردند. در طی این حمله، آسیب زیادی به تاج محل وارد شد. انگلیسی‌ها با کمال بی‌رحمی سنگ‌های زینتی روی دیوار را نیز ربودند و باغ را نیز تخریب کردند. با وجود بازسازی انجام شده، اما حضور گردشگران از سراسر جهان، تاج محل را در معرض آسیب زیادی قرار می‌دهد.

اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند که از آرامگاه بازدید کنند و همین مساله باعث شده تا دیواره‌های این تالار در معرض خطر شدیدی قرار بگیرند. از طرف دیگر نزدیکی به رودخانه باعث شده تا آب‌های زیرزمینی به پایه ساختمان نفوذ کنند و آنها را دچار فرسایش و پوسیدگی نمایند.

همچنین ریز گرد‌های داخل هوا روی سنگ‌های قیمتی و زیبای تاج محل تاثیر گذاشته و آنها را به رنگ زرد در آورده‌اند. به همین دلیل قانونی وضع کرده‌اند و در اطراف بنا‌های تاریخی، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را ممنوع نمودند.

لورد کورزون که نایب السلطنه پیشین دولت هندوستان تحت سلطه انگلیس بود، در قرن نونزدهم برای اولین بار دستور بازسازی این بنای زیبا را صادر کرد. تعمیرات و بازسازی تاج محل در سال ۱۹۰۸ به پایان رسید و باغ زیبایی که امروزه شاهد ان هستیم، ثمره آن بازسازی محسوب می‌شود. در ادامه بازسازی، شخص لورد کورزون لوستری را به تاج محل هدیه داد که امروز هم می‌توانید آن را ببینید.

در حال حاضر تا شعاع هفده کیلومتری اطراف تاج محل را باغ‌ها پوشیده‌اند. البته در میان این فضای سبز و زیبا، یک مسجد و چند مسافرخانه به چشم می‌خورد. شاید تا به همین امروز هم بنای تاج محل در برابر بلاهای طبیعی همانند زلزله، فرسایش و آلودگی هوا مقاومت خیلی خوبی از خود نشان داده باشد. شاید بتوان این مقاومت و ایستادگی را مدیون عشقی اساطیری دانست که در قلب تاج محل هنوز سوزان است.

تنها خدا می‌داند که این دو عاشق و معشوق در دنیای آخرت کنار هم چقدر خوشحال و خرسند هستند.

هندوستان به صورت کلی کشور بسیار گرمسیری است. از طرف دیگر در منطقه آگرا تابش آفتاب بسیار مستقیم است و واقعا گرمای طاقت فرسایی انتظار شما را می‌کشد. در نتیجه اگر طاق گرمای این چنینی را ندارید، بهتر است در تابستان و به صورت کلی شش ماه اول سال، اصلا فکر بازدید از تاج محل را نکنید.

اما اگر گرما شما را آزار نمی‌دهد، فصل تابستان برای سفر بسیار مناسب خواهد بود. در این فصل گردشگران کمتری نسبت به فصل‌های خنک‌تر به چشم می‌خورند و نور برای عکاسی به اندازه کافی وجود دارد. همچنین باید بدانید که هزینه سفر در این فصل کمتر است و تابستان جزء فصل‌های کم مسافر هندوستان به شمار می‌آید.

در هر فصلی که عازم هندوستان هستید، حتما عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر و کرم ضد آفتاب همراه داشته باشید. حتی بهترین کرم ضد آفتاب نیز باید هر سه ساعت تمدید شود. آب خنک همراه خود داشته باشید و بهتر است داخل آب کمی نمک و شکر بریزید. زیرا در اثر تعریق زیاد ممکن است املاح بدن شما دچار مشکل شود و از حال بروید.

شکلات و یا تنقلات کوچک را همراه خود ببرید تا حین بازدید دچار گرسنگی نشوید. شما هرگونه لباسی که راحت هستید را می‌توانید بپوشید، اما بهتر است یک لباس نخی که تمام قسمت‌های بدن شما را پوشش می‌دهد بر تن کنید. به این طریق از سوختگی پوست خود جلوگیری می‌کنید. در ضمن اگر قصد دارید حسابی داخل تاج محل را بگردید، بهتر است یک کفش راحتی داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

آگرا در شهر‌های اصلی مثل بمبئی فاصله زیادی دارد و باید ساعت‌ها در قطار یا هواپیما سپری کنید تا به مقصد خود برسید. اما اگر خیلی خسته هستید، بهتر است یک شب را در این شهر زیبا اقامت کنید. به این طریق می‌توانید حتی یک بار هم در شب از تاج محل بازدید نمایید.

اطراف تاج محل، هتل و مسافرخانه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید در آنها اقامت داشته باشید. معمولا نیازی به رزرو نیست و با کمی وقت گذاشتن می‌توانید یک اتاق مناسب پیدا کنید.

ساعات بازدید از تاج محل در ماه‌های مختلف سال متفاوت است:

در شش ماه اول سال، همه روز به غیر از جمعه‌ها می‌توانید از ساعت ۶ صبح تا ۱۸:۳۰ عصر، از تاج محل بازدید کنید.

شش ماه دوم سال همه روز از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱۷ عصر، درب تاج محل به روی بازدیدکنندگان عزیز باز است.

جالب است بدانید که ۵ شب در هر ماه، می‌توانید نیمه شب از تاج محل بازدید کنید. این شب مصادف با کامل شدن قرص ماه است. به همین دلیل دو شب پیش از نیمه ماه قمری و دو شب پس از نیمه ماه قبری، شما می‌توانید شب‌ها هم از تاج محل بازدید کنید. در نتیجه اگر برنامه بازدید و اقامت در آگرا را دارید، بهتر است در این شب‌ها باشد تا چنین تجربه‌ی دلپذیری را از دست ندهید.

نکته قابل توجه این است که باید یک روز قبل، بلیت خود را برای بازدید شبانه تهیه کنید. برای این کار روز قبل بین ساعات ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر باید به دفتر مطالعات باستان شناسی هنر رفته و یک بلیت تهیه نمایید.

هزینه بازدید از تاج محل برای افراد مختلف، متفاوت است:

هزینه بازدید از تاج محل برای شهروندان هندی : ۵۰ روپیه هند

هزینه بازید از تاج محل برای گردشگران خارجی: ۱،۱۰۰ روپیه هند

هزینه بازدید از تاج محل برای کودکان زیر ۱۵ سال: رایگان (حتی برای گردشگران)

آدرس تاج محل روی نقشه گوگل

همانطور که اشاره کردیم، تاج محل در شهر آگرا قرار دارد. از بمبئی تا آگرا حدود ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله است. آگرا در مرکز و نزدیکی شمال هندوستان قرار دارد در حالی تاج محل در ضلع جنوب غربی هندوستان واقع شده. شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس، هواپیما و یا قطار به آگرا بروید.

پرواز بمبئی به آگرا حدود ۶۰۰۰ روپیه هزینه دارد که حدودا معادل یک میلیون تومان می‌شود. این پرواز تقریبا سه تا چهار ساعت به طول خواهد انجامید. البته شما می‌توانید از قطار و اتوبوس با هزینه بسیار کمتر استفاده کنید اما واقعا به دلیل گرمای هوا و طولانی بودن مسیر، اصلا توصیه نمی‌شود.

در نهایت شما به ترمینال اتوبوس، قطار و یا فرودگاه آگرا وارد خواهید شد. از آنجا تاکسی، کالسکه و اتوبوس‌های مختلفی به صورت ۲۴ ساعته وجود دارند که مستقیم شما را به سمت تاج محل خواهند برد.

البته بهتر است پیش از سفر به آگرا، یک تور رزرو کنید تا همه چیز شما از پیش برنامه‌ریزی شده باشد و دچار مشکل نشوید.

خب سفرزونی عزیز، نظر شما در مورد این عشق اسطیری چیست؟ آیا تا به حال از تاج محل بازدید کرده‌اید؟ یا اینکه دوست دارید از آن بازدید کنید؟ چه چیز تاج محل بیش از همه نظرتان را به خود جلب کرده؟ آیا حاضر هستید این همه مسافت را بپیمایید و این مقبره دیدنی را ببینید؟

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های هندوستان کلیک کنید.

 

روستای زیارت گرگان ؛ ییلاقی در میان کوه و جنگل

آرامگاه نادر‌شاه افشار ؛ نماد عظمت و اقتدار

عااااااالی و جامع و کامل و واضح بود انگار ی دور رفتیم تاج محل و بازدیدکردیم ممنوووون از شما

ممنون از مطلب خوبتون ولی بهتره بدونید که عشق افلاطونی به عشق بدون رابطه جنسی گفته میشه که نمیشه به عشقی که حاصلش چهارده فرزند بوده نسبتش داد.

عاالی و کامل بود خیلی لذت بردم ممنون از شما

چجوری بدزدیم ؟؟؟؟؟

عالی بودواقعا..از جذابیتهای تاج محل سیرنمیشم مخصوصاًاز داستان عاشقانه شاه جهان انتظارمان.. واقعا عالیییییییی

بسیار خوب بود گرچه اشتباهات املایی و تایپی زیاد بود… با این حال متشکرم برایم مفید بود امیدوارم بتوانم از تاج محل دیدن کنم.

با تشکر از مطالب خیلی جالب و کاملی که ارائه دادید. به نظر می رسد عکسی که به عنوان محوطه داخلی تاج محل گذاشته اید مربوط به نمای داخلی مسجد شیخ زاید در ابوظبی می باشد.

عالی و کامل توضیح دادید خیلی دوس دارن برم ببینمش مرسی

Δ

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مراکز خرید

پالادیوم استانبول مال ایران مال پاساژ کوروش سیتی سنتر اصفهان مرکز خرید چارسو

تفریحی

بام لند پل طبیعت اتاق فرار پینت بال باغ کتاب پارکینگ پروانه

شکم گردی

رستوران های تهران کافه های تهران رستوران های بام لند رستوران های اصفهان رستوران های کیش رستوران های استانبول

مطالب پربازدید

جاهای دیدنی قشم جاهای دیدنی کیش جاهای دیدنی چابهار جاهای دیدنی یزد جاهای دیدنی ترکیه جاهای دیدنی باکو

مطالب پربازدید

جاهای دیدنی تهران جاهای دیدنی اصفهان جاهای دیدنی مشهد جاهای دیدنی شیراز جاهای دیدنی استانبول جاهای دیدنی دبی

مجله گردشگری سفرزون

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز عبور

مرا به خاطر بسپار

ثبت نام بسته شده است.

تاج محل یک مقبره بسیار زیبا و چشم نواز با سنگ مرمر سفید است که توسط امپراتور مغول، شاه جهان برای همسر محبوبش، ممتاز محل، ساخته شد. تاج محل در ساحل جنوبی رودخانه یامونا و در نزدیکی آگرا در هند قرار گرفته است.

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که این مکان مشهورترین جاذبه ی گردشگری هند محسوب می شود. ساخت این بنا 22 سال طول کشید و سرانجام در سال 1653 به پایان رسید.

این بنای زیبا که یکی از عجایب جدید جهان محسوب می شود با تقارن، زیبایی ساختاری، خوشنویسی های پیچیده، سنگ های قیمتی منبت کاری شده و باغ با شکوه خود نفس را در سینه بازدیدکنندگان حبس می کند.

تاج محل نه تنها یک بنای یادبود برای همسر سلطان، بلکه نمادی از عشق پایدار او به همسرِ درگذشته اش بود. همین داستان رمانتیک و زیبای پشت این بنا نیز از جمله جذابیت های آن است. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا از راز و رمز های تاج محل و داستان عاشقانه ی آن خبردار شوید.داستان ساختن تاج محل

آنچه در این محتوا میخوانید:

در سال 1607 بود که شاه جهان، نوه اکبر بزرگ، اولین بار با محبوب خود ملاقات کرد. در آن زمان او هنوز پنجمین امپراتور مغول نشده نبود. شاهزاده خرمِ شانزده ساله، آنطور که او در آن زمان نامیده می شد، در اطراف بازار سلطنتی می چرخید و با دختران خانواده های بلند پایه که در غرفه ها کار می کردند معاشقه می کرد.

در یکی از این غرفه ها شاهزاده خرم با ارجمند بانو بیگم، دختر 15 ساله ای آشنا شد.  پدر ارجمند بانو به زودی نخست وزیر می شد و عمه اش با پدر شاهزاده خرم ازدواج کرده بود. اگرچه عشق بین آنها در همان نگاه اول شکل گرفت، اما این دو اجازه ازدواج نداشتند. چرا که شاهزاده خرم ابتدا باید با قندهاری بیگم ازدواج می کرد.

در 27 مارس 1612، شاهزاده خرم و معشوقه‌اش، که وی نام او را ممتاز محل (به معنی “سوگلی کاخ”) گذاشت، ازدواج کردند. ممتاز محل زیبا و در عین حال باهوش و مهربان بود. عموم علاقه زیادی به او داشتند چرا که از مردم مراقبت می کرد. او با جدیت فهرستی از بیوه ها و یتیمان تهیه کرد تا مطمئن شود به آنها غذا و پول کافی داده می شود. این زوج دارای 14 فرزند شدند اما تنها هفت نفر از این کودکان زنده ماندند. تولد چهاردهمین کودک بود که باعث شد ممتاز محل فوت کند.

در سال 1631، سه سال پس از شروع سلطنت شاه جهان، شورشی به رهبری خان جهان لودی راه افتاد. شاه جهان ارتش خود را برای سرکوب شورشگران به دکن برد.

طبق معمول ممتاز محل نیز با وجود بارداری همراه شاه جهان شد. در 16 ژوئن 1631 او در میانه اردوگاه دختری سالم را در چادری تزئین شده به دنیا آورد. در ابتدا همه چیز خوب به نظر می رسید اما ممتاز محل به زودی به حال مرگ افتاد.

لحظه ای که شاه جهان از وضعیت همسرش مطلع شد به سرعت به طرف او راه افتاد. صبح زود در 17 ژوئن، درست یک روز پس از تولد دخترشان، ممتاز محل در آغوش شوهرش درگذشت. وی طبق سنت اسلامی بلافاصله در نزدیکی اردوگاه در Burbanpur دفن شد.

داستان می گوید که شاه جهان با فوت ممتاز محل به چادر خود رفت و هشت روز بی وقفه گریه کرد. گفته می شود هنگامی که او دوباره از چادر بیرون آمد، به طور قابل توجهی پیر شده بود و موهای سفید داشت.

در دسامبر 1631 پس از پیروزی علیه خان جهان لودی، شاه جهان دستور داد تا بدن ممتاز محل را از قبر خارج کرده و به آگرا بیاورند. برگرداندن او به آگرا یک راهپیمایی بزرگ شد چرا که عزاداران بسیاری در آن شرکت کردند.

وقتی بقایای ممتاز محل در 8 ژانویه 1632 به آگرا رسید موقتاً در زمینی که توسط اشرافِ راجا جا سینگ اهدا شده بود دفن شد. اینجا نزدیک مکانی بود که تاج محل در آن ساخته می شد.

شاه جهان، پر از اندوه، تمام احساسات خود را پای طراحی مقبره ای باشکوه و گرانقیمت برای ممتاز محل ریخت. این بنا همچنین از این نظر نیز منحصر به فرد است که اولین مقبره بزرگ اختصاص داده شده به یک زن بود.

اهیچ معمار مشخصی برای ساخت تاج محل شناخته نشده است. هر چند اعتقاد بر این است که شاه جهان، که خودش علاقه بسیاری به معماری داشت، مستقیماً با کمک تعدادی از بهترین معماران زمان خود بر روی نقشه ها کار کرده است. هدف این بود که تاج محل، “تاجِ منطقه” و نماینده بهشت بر روی زمین باشد. شاه جهان برای تحقق این امر از هیچ هزینه ای دریغ نکرد.

امپراتوری مغول یکی از ثروتمندترین امپراتوری های جهان در زمان سلطنت شاه جهان بود و این بدان معنا بود که وی منابع لازم برای ساخت این بنای عظیم را در اختیار داشت.

برای سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت، تخمین زده می شود که حدود 20000 کارگر آورده شده و در نزدیکی شهر مستقر شدند که به نام ممتازآباد شناخته می شد. همچنین با صنعتگران ماهر و غیر ماهر بسیاری نیز قرارداد بسته شد.

شاه جهان دو سال در عزا باقی ماند. او پس از مرگ همسر مورد علاقه‌اش هرگز به طور کامل بهبود نیافت. همین موضوع به پسر چهارم ممتاز محل و شاه جهان، یعنی اورنگ زیب این فرصت را داد تا سه برادر بزرگتر خود را بکشد و پدرش را به زندان بیندازد.

پس از 30 سال امپراتوری، شاه جهان سرانجام مقلوب شد. او در سال 1658 به قلعه ی سرخ مجللی در آگرا تبعید شد. شاه جهان در حصر خانگی قرار داشت و هشت سال پایانی زندگی خود را با خیره شدن از پنجره به تاج محل گذراند.

هنگامی که شاه جهان در 22 ژانویه 1666 درگذشت، اورنگ زیب پدرش را در کنار ممتاز محل و در سرداب زیر تاج محل دفن کرد. در طبقه ی اصلیِ تاج محل در بالای سردابه، اکنون دو سنوتاف (قبرهای عمومی خالی) قرار دارد. یکی در مرکز اتاق متعلق به ممتاز محل است و یکی در سمت چپ آن مربوط به شاه جهان.

شاه جهان به اندازه کافی ثروتمند بود که بتواند از پس هزینه های تعمیر و نگهداری تاج محل برآید. اما در طول قرن ها، امپراتوری مغول ثروت خود را از دست داد و تاج محل به ویرانه تبدیل شد.

در دهه 1800، انگلیسی ها مغولها را بیرون کرده و هند را به تصف خود درآوردند. در این زمان تاج محل به دلیل زیبایی اش کالبد شکافی شد. بریتانیایی ها سنگ های قیمتی را از دیوارهای آن جدا کردند. آنها حتی شمعدان ها و درهای نقره ای را به سرقت بردند و سعی کردند سنگ مرمر سفید آن را در خارج از کشور بفروشند. بالاخره لرد کرزون، نایب السلطنه بریتانیای هند بود که به جای غارت تاج محل، برای بازسازی آن تلاش کرد.

تاج محل با 2.5 میلیون بازدید کننده، هر ساله به مکانی باشکوه تبدیل می شود. مردم می توانند به آنجا سر بزنند و تماشا کنند که چطور سنگ مرمر سفید در طول روز رنگ های متفاوتی به خود می گیرد.

ماهانه یک بار بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که در طول شب ماه کامل یک بازدید کوتاه از این محل داشته و ببینند که چطور تاج محل در نور مهتاب می درخشد.

سرانجام در سال 1983 تاج محل توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

داستان غم انگیزی بود. اینطور نیست؟ امیدواریم برایتان جالب بوده باشد. اگر قصد بازدید از یادگار عشق ممتاز محل و شاه جهان را دارید ما در قوی سیاه پارسیان می توانیم کمکتان کنیم.

با ما در ارتباط باشید : 02165255534 – 09036834341

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

Δdocument.getElementById( “ak_js” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

تاج محل یک مقبره بسیار زیبا و چشم نواز با سنگ مرمر سفید است که توسط امپراتور مغول، شاه جهان برای همسر محبوبش، ممتاز محل، ساخته شد. تاج محل در ساحل جنوبی رودخانه یامونا و در نزدیکی آگرا در هند قرار گرفته است.

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که این مکان مشهورترین جاذبه ی گردشگری هند محسوب می شود. ساخت این بنا 22 سال طول کشید و سرانجام در سال 1653 به پایان رسید.

این بنای زیبا که یکی از عجایب جدید جهان محسوب می شود با تقارن، زیبایی ساختاری، خوشنویسی های پیچیده، سنگ های قیمتی منبت کاری شده و باغ با شکوه خود نفس را در سینه بازدیدکنندگان حبس می کند.

تاج محل نه تنها یک بنای یادبود برای همسر سلطان، بلکه نمادی از عشق پایدار او به همسرِ درگذشته اش بود. همین داستان رمانتیک و زیبای پشت این بنا نیز از جمله جذابیت های آن است. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا از راز و رمز های تاج محل و داستان عاشقانه ی آن خبردار شوید.داستان ساختن تاج محل

آنچه در این محتوا میخوانید:

در سال 1607 بود که شاه جهان، نوه اکبر بزرگ، اولین بار با محبوب خود ملاقات کرد. در آن زمان او هنوز پنجمین امپراتور مغول نشده نبود. شاهزاده خرمِ شانزده ساله، آنطور که او در آن زمان نامیده می شد، در اطراف بازار سلطنتی می چرخید و با دختران خانواده های بلند پایه که در غرفه ها کار می کردند معاشقه می کرد.

در یکی از این غرفه ها شاهزاده خرم با ارجمند بانو بیگم، دختر 15 ساله ای آشنا شد.  پدر ارجمند بانو به زودی نخست وزیر می شد و عمه اش با پدر شاهزاده خرم ازدواج کرده بود. اگرچه عشق بین آنها در همان نگاه اول شکل گرفت، اما این دو اجازه ازدواج نداشتند. چرا که شاهزاده خرم ابتدا باید با قندهاری بیگم ازدواج می کرد.

در 27 مارس 1612، شاهزاده خرم و معشوقه‌اش، که وی نام او را ممتاز محل (به معنی “سوگلی کاخ”) گذاشت، ازدواج کردند. ممتاز محل زیبا و در عین حال باهوش و مهربان بود. عموم علاقه زیادی به او داشتند چرا که از مردم مراقبت می کرد. او با جدیت فهرستی از بیوه ها و یتیمان تهیه کرد تا مطمئن شود به آنها غذا و پول کافی داده می شود. این زوج دارای 14 فرزند شدند اما تنها هفت نفر از این کودکان زنده ماندند. تولد چهاردهمین کودک بود که باعث شد ممتاز محل فوت کند.

در سال 1631، سه سال پس از شروع سلطنت شاه جهان، شورشی به رهبری خان جهان لودی راه افتاد. شاه جهان ارتش خود را برای سرکوب شورشگران به دکن برد.

طبق معمول ممتاز محل نیز با وجود بارداری همراه شاه جهان شد. در 16 ژوئن 1631 او در میانه اردوگاه دختری سالم را در چادری تزئین شده به دنیا آورد. در ابتدا همه چیز خوب به نظر می رسید اما ممتاز محل به زودی به حال مرگ افتاد.

لحظه ای که شاه جهان از وضعیت همسرش مطلع شد به سرعت به طرف او راه افتاد. صبح زود در 17 ژوئن، درست یک روز پس از تولد دخترشان، ممتاز محل در آغوش شوهرش درگذشت. وی طبق سنت اسلامی بلافاصله در نزدیکی اردوگاه در Burbanpur دفن شد.

داستان می گوید که شاه جهان با فوت ممتاز محل به چادر خود رفت و هشت روز بی وقفه گریه کرد. گفته می شود هنگامی که او دوباره از چادر بیرون آمد، به طور قابل توجهی پیر شده بود و موهای سفید داشت.

در دسامبر 1631 پس از پیروزی علیه خان جهان لودی، شاه جهان دستور داد تا بدن ممتاز محل را از قبر خارج کرده و به آگرا بیاورند. برگرداندن او به آگرا یک راهپیمایی بزرگ شد چرا که عزاداران بسیاری در آن شرکت کردند.

وقتی بقایای ممتاز محل در 8 ژانویه 1632 به آگرا رسید موقتاً در زمینی که توسط اشرافِ راجا جا سینگ اهدا شده بود دفن شد. اینجا نزدیک مکانی بود که تاج محل در آن ساخته می شد.

شاه جهان، پر از اندوه، تمام احساسات خود را پای طراحی مقبره ای باشکوه و گرانقیمت برای ممتاز محل ریخت. این بنا همچنین از این نظر نیز منحصر به فرد است که اولین مقبره بزرگ اختصاص داده شده به یک زن بود.

اهیچ معمار مشخصی برای ساخت تاج محل شناخته نشده است. هر چند اعتقاد بر این است که شاه جهان، که خودش علاقه بسیاری به معماری داشت، مستقیماً با کمک تعدادی از بهترین معماران زمان خود بر روی نقشه ها کار کرده است. هدف این بود که تاج محل، “تاجِ منطقه” و نماینده بهشت بر روی زمین باشد. شاه جهان برای تحقق این امر از هیچ هزینه ای دریغ نکرد.

امپراتوری مغول یکی از ثروتمندترین امپراتوری های جهان در زمان سلطنت شاه جهان بود و این بدان معنا بود که وی منابع لازم برای ساخت این بنای عظیم را در اختیار داشت.

برای سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت، تخمین زده می شود که حدود 20000 کارگر آورده شده و در نزدیکی شهر مستقر شدند که به نام ممتازآباد شناخته می شد. همچنین با صنعتگران ماهر و غیر ماهر بسیاری نیز قرارداد بسته شد.

شاه جهان دو سال در عزا باقی ماند. او پس از مرگ همسر مورد علاقه‌اش هرگز به طور کامل بهبود نیافت. همین موضوع به پسر چهارم ممتاز محل و شاه جهان، یعنی اورنگ زیب این فرصت را داد تا سه برادر بزرگتر خود را بکشد و پدرش را به زندان بیندازد.

پس از 30 سال امپراتوری، شاه جهان سرانجام مقلوب شد. او در سال 1658 به قلعه ی سرخ مجللی در آگرا تبعید شد. شاه جهان در حصر خانگی قرار داشت و هشت سال پایانی زندگی خود را با خیره شدن از پنجره به تاج محل گذراند.

هنگامی که شاه جهان در 22 ژانویه 1666 درگذشت، اورنگ زیب پدرش را در کنار ممتاز محل و در سرداب زیر تاج محل دفن کرد. در طبقه ی اصلیِ تاج محل در بالای سردابه، اکنون دو سنوتاف (قبرهای عمومی خالی) قرار دارد. یکی در مرکز اتاق متعلق به ممتاز محل است و یکی در سمت چپ آن مربوط به شاه جهان.

شاه جهان به اندازه کافی ثروتمند بود که بتواند از پس هزینه های تعمیر و نگهداری تاج محل برآید. اما در طول قرن ها، امپراتوری مغول ثروت خود را از دست داد و تاج محل به ویرانه تبدیل شد.

در دهه 1800، انگلیسی ها مغولها را بیرون کرده و هند را به تصف خود درآوردند. در این زمان تاج محل به دلیل زیبایی اش کالبد شکافی شد. بریتانیایی ها سنگ های قیمتی را از دیوارهای آن جدا کردند. آنها حتی شمعدان ها و درهای نقره ای را به سرقت بردند و سعی کردند سنگ مرمر سفید آن را در خارج از کشور بفروشند. بالاخره لرد کرزون، نایب السلطنه بریتانیای هند بود که به جای غارت تاج محل، برای بازسازی آن تلاش کرد.

تاج محل با 2.5 میلیون بازدید کننده، هر ساله به مکانی باشکوه تبدیل می شود. مردم می توانند به آنجا سر بزنند و تماشا کنند که چطور سنگ مرمر سفید در طول روز رنگ های متفاوتی به خود می گیرد.

ماهانه یک بار بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که در طول شب ماه کامل یک بازدید کوتاه از این محل داشته و ببینند که چطور تاج محل در نور مهتاب می درخشد.

سرانجام در سال 1983 تاج محل توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

داستان غم انگیزی بود. اینطور نیست؟ امیدواریم برایتان جالب بوده باشد. اگر قصد بازدید از یادگار عشق ممتاز محل و شاه جهان را دارید ما در قوی سیاه پارسیان می توانیم کمکتان کنیم.

با ما در ارتباط باشید : 02165255534 – 09036834341

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

Δdocument.getElementById( “ak_js” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

تاج محل یک مقبره بسیار زیبا و چشم نواز با سنگ مرمر سفید است که توسط امپراتور مغول، شاه جهان برای همسر محبوبش، ممتاز محل، ساخته شد. تاج محل در ساحل جنوبی رودخانه یامونا و در نزدیکی آگرا در هند قرار گرفته است.

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که این مکان مشهورترین جاذبه ی گردشگری هند محسوب می شود. ساخت این بنا 22 سال طول کشید و سرانجام در سال 1653 به پایان رسید.

این بنای زیبا که یکی از عجایب جدید جهان محسوب می شود با تقارن، زیبایی ساختاری، خوشنویسی های پیچیده، سنگ های قیمتی منبت کاری شده و باغ با شکوه خود نفس را در سینه بازدیدکنندگان حبس می کند.

تاج محل نه تنها یک بنای یادبود برای همسر سلطان، بلکه نمادی از عشق پایدار او به همسرِ درگذشته اش بود. همین داستان رمانتیک و زیبای پشت این بنا نیز از جمله جذابیت های آن است. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا از راز و رمز های تاج محل و داستان عاشقانه ی آن خبردار شوید.داستان ساختن تاج محل

آنچه در این محتوا میخوانید:

در سال 1607 بود که شاه جهان، نوه اکبر بزرگ، اولین بار با محبوب خود ملاقات کرد. در آن زمان او هنوز پنجمین امپراتور مغول نشده نبود. شاهزاده خرمِ شانزده ساله، آنطور که او در آن زمان نامیده می شد، در اطراف بازار سلطنتی می چرخید و با دختران خانواده های بلند پایه که در غرفه ها کار می کردند معاشقه می کرد.

در یکی از این غرفه ها شاهزاده خرم با ارجمند بانو بیگم، دختر 15 ساله ای آشنا شد.  پدر ارجمند بانو به زودی نخست وزیر می شد و عمه اش با پدر شاهزاده خرم ازدواج کرده بود. اگرچه عشق بین آنها در همان نگاه اول شکل گرفت، اما این دو اجازه ازدواج نداشتند. چرا که شاهزاده خرم ابتدا باید با قندهاری بیگم ازدواج می کرد.

در 27 مارس 1612، شاهزاده خرم و معشوقه‌اش، که وی نام او را ممتاز محل (به معنی “سوگلی کاخ”) گذاشت، ازدواج کردند. ممتاز محل زیبا و در عین حال باهوش و مهربان بود. عموم علاقه زیادی به او داشتند چرا که از مردم مراقبت می کرد. او با جدیت فهرستی از بیوه ها و یتیمان تهیه کرد تا مطمئن شود به آنها غذا و پول کافی داده می شود. این زوج دارای 14 فرزند شدند اما تنها هفت نفر از این کودکان زنده ماندند. تولد چهاردهمین کودک بود که باعث شد ممتاز محل فوت کند.

در سال 1631، سه سال پس از شروع سلطنت شاه جهان، شورشی به رهبری خان جهان لودی راه افتاد. شاه جهان ارتش خود را برای سرکوب شورشگران به دکن برد.

طبق معمول ممتاز محل نیز با وجود بارداری همراه شاه جهان شد. در 16 ژوئن 1631 او در میانه اردوگاه دختری سالم را در چادری تزئین شده به دنیا آورد. در ابتدا همه چیز خوب به نظر می رسید اما ممتاز محل به زودی به حال مرگ افتاد.

لحظه ای که شاه جهان از وضعیت همسرش مطلع شد به سرعت به طرف او راه افتاد. صبح زود در 17 ژوئن، درست یک روز پس از تولد دخترشان، ممتاز محل در آغوش شوهرش درگذشت. وی طبق سنت اسلامی بلافاصله در نزدیکی اردوگاه در Burbanpur دفن شد.

داستان می گوید که شاه جهان با فوت ممتاز محل به چادر خود رفت و هشت روز بی وقفه گریه کرد. گفته می شود هنگامی که او دوباره از چادر بیرون آمد، به طور قابل توجهی پیر شده بود و موهای سفید داشت.

در دسامبر 1631 پس از پیروزی علیه خان جهان لودی، شاه جهان دستور داد تا بدن ممتاز محل را از قبر خارج کرده و به آگرا بیاورند. برگرداندن او به آگرا یک راهپیمایی بزرگ شد چرا که عزاداران بسیاری در آن شرکت کردند.

وقتی بقایای ممتاز محل در 8 ژانویه 1632 به آگرا رسید موقتاً در زمینی که توسط اشرافِ راجا جا سینگ اهدا شده بود دفن شد. اینجا نزدیک مکانی بود که تاج محل در آن ساخته می شد.

شاه جهان، پر از اندوه، تمام احساسات خود را پای طراحی مقبره ای باشکوه و گرانقیمت برای ممتاز محل ریخت. این بنا همچنین از این نظر نیز منحصر به فرد است که اولین مقبره بزرگ اختصاص داده شده به یک زن بود.

اهیچ معمار مشخصی برای ساخت تاج محل شناخته نشده است. هر چند اعتقاد بر این است که شاه جهان، که خودش علاقه بسیاری به معماری داشت، مستقیماً با کمک تعدادی از بهترین معماران زمان خود بر روی نقشه ها کار کرده است. هدف این بود که تاج محل، “تاجِ منطقه” و نماینده بهشت بر روی زمین باشد. شاه جهان برای تحقق این امر از هیچ هزینه ای دریغ نکرد.

امپراتوری مغول یکی از ثروتمندترین امپراتوری های جهان در زمان سلطنت شاه جهان بود و این بدان معنا بود که وی منابع لازم برای ساخت این بنای عظیم را در اختیار داشت.

برای سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت، تخمین زده می شود که حدود 20000 کارگر آورده شده و در نزدیکی شهر مستقر شدند که به نام ممتازآباد شناخته می شد. همچنین با صنعتگران ماهر و غیر ماهر بسیاری نیز قرارداد بسته شد.

شاه جهان دو سال در عزا باقی ماند. او پس از مرگ همسر مورد علاقه‌اش هرگز به طور کامل بهبود نیافت. همین موضوع به پسر چهارم ممتاز محل و شاه جهان، یعنی اورنگ زیب این فرصت را داد تا سه برادر بزرگتر خود را بکشد و پدرش را به زندان بیندازد.

پس از 30 سال امپراتوری، شاه جهان سرانجام مقلوب شد. او در سال 1658 به قلعه ی سرخ مجللی در آگرا تبعید شد. شاه جهان در حصر خانگی قرار داشت و هشت سال پایانی زندگی خود را با خیره شدن از پنجره به تاج محل گذراند.

هنگامی که شاه جهان در 22 ژانویه 1666 درگذشت، اورنگ زیب پدرش را در کنار ممتاز محل و در سرداب زیر تاج محل دفن کرد. در طبقه ی اصلیِ تاج محل در بالای سردابه، اکنون دو سنوتاف (قبرهای عمومی خالی) قرار دارد. یکی در مرکز اتاق متعلق به ممتاز محل است و یکی در سمت چپ آن مربوط به شاه جهان.

شاه جهان به اندازه کافی ثروتمند بود که بتواند از پس هزینه های تعمیر و نگهداری تاج محل برآید. اما در طول قرن ها، امپراتوری مغول ثروت خود را از دست داد و تاج محل به ویرانه تبدیل شد.

در دهه 1800، انگلیسی ها مغولها را بیرون کرده و هند را به تصف خود درآوردند. در این زمان تاج محل به دلیل زیبایی اش کالبد شکافی شد. بریتانیایی ها سنگ های قیمتی را از دیوارهای آن جدا کردند. آنها حتی شمعدان ها و درهای نقره ای را به سرقت بردند و سعی کردند سنگ مرمر سفید آن را در خارج از کشور بفروشند. بالاخره لرد کرزون، نایب السلطنه بریتانیای هند بود که به جای غارت تاج محل، برای بازسازی آن تلاش کرد.

تاج محل با 2.5 میلیون بازدید کننده، هر ساله به مکانی باشکوه تبدیل می شود. مردم می توانند به آنجا سر بزنند و تماشا کنند که چطور سنگ مرمر سفید در طول روز رنگ های متفاوتی به خود می گیرد.

ماهانه یک بار بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که در طول شب ماه کامل یک بازدید کوتاه از این محل داشته و ببینند که چطور تاج محل در نور مهتاب می درخشد.

سرانجام در سال 1983 تاج محل توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

داستان غم انگیزی بود. اینطور نیست؟ امیدواریم برایتان جالب بوده باشد. اگر قصد بازدید از یادگار عشق ممتاز محل و شاه جهان را دارید ما در قوی سیاه پارسیان می توانیم کمکتان کنیم.

با ما در ارتباط باشید : 02165255534 – 09036834341

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

Δdocument.getElementById( “ak_js” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

تاج محل یک مقبره بسیار زیبا و چشم نواز با سنگ مرمر سفید است که توسط امپراتور مغول، شاه جهان برای همسر محبوبش، ممتاز محل، ساخته شد. تاج محل در ساحل جنوبی رودخانه یامونا و در نزدیکی آگرا در هند قرار گرفته است.

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که این مکان مشهورترین جاذبه ی گردشگری هند محسوب می شود. ساخت این بنا 22 سال طول کشید و سرانجام در سال 1653 به پایان رسید.

این بنای زیبا که یکی از عجایب جدید جهان محسوب می شود با تقارن، زیبایی ساختاری، خوشنویسی های پیچیده، سنگ های قیمتی منبت کاری شده و باغ با شکوه خود نفس را در سینه بازدیدکنندگان حبس می کند.

تاج محل نه تنها یک بنای یادبود برای همسر سلطان، بلکه نمادی از عشق پایدار او به همسرِ درگذشته اش بود. همین داستان رمانتیک و زیبای پشت این بنا نیز از جمله جذابیت های آن است. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا از راز و رمز های تاج محل و داستان عاشقانه ی آن خبردار شوید.داستان ساختن تاج محل

آنچه در این محتوا میخوانید:

در سال 1607 بود که شاه جهان، نوه اکبر بزرگ، اولین بار با محبوب خود ملاقات کرد. در آن زمان او هنوز پنجمین امپراتور مغول نشده نبود. شاهزاده خرمِ شانزده ساله، آنطور که او در آن زمان نامیده می شد، در اطراف بازار سلطنتی می چرخید و با دختران خانواده های بلند پایه که در غرفه ها کار می کردند معاشقه می کرد.

در یکی از این غرفه ها شاهزاده خرم با ارجمند بانو بیگم، دختر 15 ساله ای آشنا شد.  پدر ارجمند بانو به زودی نخست وزیر می شد و عمه اش با پدر شاهزاده خرم ازدواج کرده بود. اگرچه عشق بین آنها در همان نگاه اول شکل گرفت، اما این دو اجازه ازدواج نداشتند. چرا که شاهزاده خرم ابتدا باید با قندهاری بیگم ازدواج می کرد.

در 27 مارس 1612، شاهزاده خرم و معشوقه‌اش، که وی نام او را ممتاز محل (به معنی “سوگلی کاخ”) گذاشت، ازدواج کردند. ممتاز محل زیبا و در عین حال باهوش و مهربان بود. عموم علاقه زیادی به او داشتند چرا که از مردم مراقبت می کرد. او با جدیت فهرستی از بیوه ها و یتیمان تهیه کرد تا مطمئن شود به آنها غذا و پول کافی داده می شود. این زوج دارای 14 فرزند شدند اما تنها هفت نفر از این کودکان زنده ماندند. تولد چهاردهمین کودک بود که باعث شد ممتاز محل فوت کند.

در سال 1631، سه سال پس از شروع سلطنت شاه جهان، شورشی به رهبری خان جهان لودی راه افتاد. شاه جهان ارتش خود را برای سرکوب شورشگران به دکن برد.

طبق معمول ممتاز محل نیز با وجود بارداری همراه شاه جهان شد. در 16 ژوئن 1631 او در میانه اردوگاه دختری سالم را در چادری تزئین شده به دنیا آورد. در ابتدا همه چیز خوب به نظر می رسید اما ممتاز محل به زودی به حال مرگ افتاد.

لحظه ای که شاه جهان از وضعیت همسرش مطلع شد به سرعت به طرف او راه افتاد. صبح زود در 17 ژوئن، درست یک روز پس از تولد دخترشان، ممتاز محل در آغوش شوهرش درگذشت. وی طبق سنت اسلامی بلافاصله در نزدیکی اردوگاه در Burbanpur دفن شد.

داستان می گوید که شاه جهان با فوت ممتاز محل به چادر خود رفت و هشت روز بی وقفه گریه کرد. گفته می شود هنگامی که او دوباره از چادر بیرون آمد، به طور قابل توجهی پیر شده بود و موهای سفید داشت.

در دسامبر 1631 پس از پیروزی علیه خان جهان لودی، شاه جهان دستور داد تا بدن ممتاز محل را از قبر خارج کرده و به آگرا بیاورند. برگرداندن او به آگرا یک راهپیمایی بزرگ شد چرا که عزاداران بسیاری در آن شرکت کردند.

وقتی بقایای ممتاز محل در 8 ژانویه 1632 به آگرا رسید موقتاً در زمینی که توسط اشرافِ راجا جا سینگ اهدا شده بود دفن شد. اینجا نزدیک مکانی بود که تاج محل در آن ساخته می شد.

شاه جهان، پر از اندوه، تمام احساسات خود را پای طراحی مقبره ای باشکوه و گرانقیمت برای ممتاز محل ریخت. این بنا همچنین از این نظر نیز منحصر به فرد است که اولین مقبره بزرگ اختصاص داده شده به یک زن بود.

اهیچ معمار مشخصی برای ساخت تاج محل شناخته نشده است. هر چند اعتقاد بر این است که شاه جهان، که خودش علاقه بسیاری به معماری داشت، مستقیماً با کمک تعدادی از بهترین معماران زمان خود بر روی نقشه ها کار کرده است. هدف این بود که تاج محل، “تاجِ منطقه” و نماینده بهشت بر روی زمین باشد. شاه جهان برای تحقق این امر از هیچ هزینه ای دریغ نکرد.

امپراتوری مغول یکی از ثروتمندترین امپراتوری های جهان در زمان سلطنت شاه جهان بود و این بدان معنا بود که وی منابع لازم برای ساخت این بنای عظیم را در اختیار داشت.

برای سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت، تخمین زده می شود که حدود 20000 کارگر آورده شده و در نزدیکی شهر مستقر شدند که به نام ممتازآباد شناخته می شد. همچنین با صنعتگران ماهر و غیر ماهر بسیاری نیز قرارداد بسته شد.

شاه جهان دو سال در عزا باقی ماند. او پس از مرگ همسر مورد علاقه‌اش هرگز به طور کامل بهبود نیافت. همین موضوع به پسر چهارم ممتاز محل و شاه جهان، یعنی اورنگ زیب این فرصت را داد تا سه برادر بزرگتر خود را بکشد و پدرش را به زندان بیندازد.

پس از 30 سال امپراتوری، شاه جهان سرانجام مقلوب شد. او در سال 1658 به قلعه ی سرخ مجللی در آگرا تبعید شد. شاه جهان در حصر خانگی قرار داشت و هشت سال پایانی زندگی خود را با خیره شدن از پنجره به تاج محل گذراند.

هنگامی که شاه جهان در 22 ژانویه 1666 درگذشت، اورنگ زیب پدرش را در کنار ممتاز محل و در سرداب زیر تاج محل دفن کرد. در طبقه ی اصلیِ تاج محل در بالای سردابه، اکنون دو سنوتاف (قبرهای عمومی خالی) قرار دارد. یکی در مرکز اتاق متعلق به ممتاز محل است و یکی در سمت چپ آن مربوط به شاه جهان.

شاه جهان به اندازه کافی ثروتمند بود که بتواند از پس هزینه های تعمیر و نگهداری تاج محل برآید. اما در طول قرن ها، امپراتوری مغول ثروت خود را از دست داد و تاج محل به ویرانه تبدیل شد.

در دهه 1800، انگلیسی ها مغولها را بیرون کرده و هند را به تصف خود درآوردند. در این زمان تاج محل به دلیل زیبایی اش کالبد شکافی شد. بریتانیایی ها سنگ های قیمتی را از دیوارهای آن جدا کردند. آنها حتی شمعدان ها و درهای نقره ای را به سرقت بردند و سعی کردند سنگ مرمر سفید آن را در خارج از کشور بفروشند. بالاخره لرد کرزون، نایب السلطنه بریتانیای هند بود که به جای غارت تاج محل، برای بازسازی آن تلاش کرد.

تاج محل با 2.5 میلیون بازدید کننده، هر ساله به مکانی باشکوه تبدیل می شود. مردم می توانند به آنجا سر بزنند و تماشا کنند که چطور سنگ مرمر سفید در طول روز رنگ های متفاوتی به خود می گیرد.

ماهانه یک بار بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که در طول شب ماه کامل یک بازدید کوتاه از این محل داشته و ببینند که چطور تاج محل در نور مهتاب می درخشد.

سرانجام در سال 1983 تاج محل توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

داستان غم انگیزی بود. اینطور نیست؟ امیدواریم برایتان جالب بوده باشد. اگر قصد بازدید از یادگار عشق ممتاز محل و شاه جهان را دارید ما در قوی سیاه پارسیان می توانیم کمکتان کنیم.

با ما در ارتباط باشید : 02165255534 – 09036834341

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

Δdocument.getElementById( “ak_js” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

تاج محل یک مقبره بسیار زیبا و چشم نواز با سنگ مرمر سفید است که توسط امپراتور مغول، شاه جهان برای همسر محبوبش، ممتاز محل، ساخته شد. تاج محل در ساحل جنوبی رودخانه یامونا و در نزدیکی آگرا در هند قرار گرفته است.

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که این مکان مشهورترین جاذبه ی گردشگری هند محسوب می شود. ساخت این بنا 22 سال طول کشید و سرانجام در سال 1653 به پایان رسید.

این بنای زیبا که یکی از عجایب جدید جهان محسوب می شود با تقارن، زیبایی ساختاری، خوشنویسی های پیچیده، سنگ های قیمتی منبت کاری شده و باغ با شکوه خود نفس را در سینه بازدیدکنندگان حبس می کند.

تاج محل نه تنها یک بنای یادبود برای همسر سلطان، بلکه نمادی از عشق پایدار او به همسرِ درگذشته اش بود. همین داستان رمانتیک و زیبای پشت این بنا نیز از جمله جذابیت های آن است. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا از راز و رمز های تاج محل و داستان عاشقانه ی آن خبردار شوید.داستان ساختن تاج محل

آنچه در این محتوا میخوانید:

در سال 1607 بود که شاه جهان، نوه اکبر بزرگ، اولین بار با محبوب خود ملاقات کرد. در آن زمان او هنوز پنجمین امپراتور مغول نشده نبود. شاهزاده خرمِ شانزده ساله، آنطور که او در آن زمان نامیده می شد، در اطراف بازار سلطنتی می چرخید و با دختران خانواده های بلند پایه که در غرفه ها کار می کردند معاشقه می کرد.

در یکی از این غرفه ها شاهزاده خرم با ارجمند بانو بیگم، دختر 15 ساله ای آشنا شد.  پدر ارجمند بانو به زودی نخست وزیر می شد و عمه اش با پدر شاهزاده خرم ازدواج کرده بود. اگرچه عشق بین آنها در همان نگاه اول شکل گرفت، اما این دو اجازه ازدواج نداشتند. چرا که شاهزاده خرم ابتدا باید با قندهاری بیگم ازدواج می کرد.

در 27 مارس 1612، شاهزاده خرم و معشوقه‌اش، که وی نام او را ممتاز محل (به معنی “سوگلی کاخ”) گذاشت، ازدواج کردند. ممتاز محل زیبا و در عین حال باهوش و مهربان بود. عموم علاقه زیادی به او داشتند چرا که از مردم مراقبت می کرد. او با جدیت فهرستی از بیوه ها و یتیمان تهیه کرد تا مطمئن شود به آنها غذا و پول کافی داده می شود. این زوج دارای 14 فرزند شدند اما تنها هفت نفر از این کودکان زنده ماندند. تولد چهاردهمین کودک بود که باعث شد ممتاز محل فوت کند.

در سال 1631، سه سال پس از شروع سلطنت شاه جهان، شورشی به رهبری خان جهان لودی راه افتاد. شاه جهان ارتش خود را برای سرکوب شورشگران به دکن برد.

طبق معمول ممتاز محل نیز با وجود بارداری همراه شاه جهان شد. در 16 ژوئن 1631 او در میانه اردوگاه دختری سالم را در چادری تزئین شده به دنیا آورد. در ابتدا همه چیز خوب به نظر می رسید اما ممتاز محل به زودی به حال مرگ افتاد.

لحظه ای که شاه جهان از وضعیت همسرش مطلع شد به سرعت به طرف او راه افتاد. صبح زود در 17 ژوئن، درست یک روز پس از تولد دخترشان، ممتاز محل در آغوش شوهرش درگذشت. وی طبق سنت اسلامی بلافاصله در نزدیکی اردوگاه در Burbanpur دفن شد.

داستان می گوید که شاه جهان با فوت ممتاز محل به چادر خود رفت و هشت روز بی وقفه گریه کرد. گفته می شود هنگامی که او دوباره از چادر بیرون آمد، به طور قابل توجهی پیر شده بود و موهای سفید داشت.

در دسامبر 1631 پس از پیروزی علیه خان جهان لودی، شاه جهان دستور داد تا بدن ممتاز محل را از قبر خارج کرده و به آگرا بیاورند. برگرداندن او به آگرا یک راهپیمایی بزرگ شد چرا که عزاداران بسیاری در آن شرکت کردند.

وقتی بقایای ممتاز محل در 8 ژانویه 1632 به آگرا رسید موقتاً در زمینی که توسط اشرافِ راجا جا سینگ اهدا شده بود دفن شد. اینجا نزدیک مکانی بود که تاج محل در آن ساخته می شد.

شاه جهان، پر از اندوه، تمام احساسات خود را پای طراحی مقبره ای باشکوه و گرانقیمت برای ممتاز محل ریخت. این بنا همچنین از این نظر نیز منحصر به فرد است که اولین مقبره بزرگ اختصاص داده شده به یک زن بود.

اهیچ معمار مشخصی برای ساخت تاج محل شناخته نشده است. هر چند اعتقاد بر این است که شاه جهان، که خودش علاقه بسیاری به معماری داشت، مستقیماً با کمک تعدادی از بهترین معماران زمان خود بر روی نقشه ها کار کرده است. هدف این بود که تاج محل، “تاجِ منطقه” و نماینده بهشت بر روی زمین باشد. شاه جهان برای تحقق این امر از هیچ هزینه ای دریغ نکرد.

امپراتوری مغول یکی از ثروتمندترین امپراتوری های جهان در زمان سلطنت شاه جهان بود و این بدان معنا بود که وی منابع لازم برای ساخت این بنای عظیم را در اختیار داشت.

برای سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت، تخمین زده می شود که حدود 20000 کارگر آورده شده و در نزدیکی شهر مستقر شدند که به نام ممتازآباد شناخته می شد. همچنین با صنعتگران ماهر و غیر ماهر بسیاری نیز قرارداد بسته شد.

شاه جهان دو سال در عزا باقی ماند. او پس از مرگ همسر مورد علاقه‌اش هرگز به طور کامل بهبود نیافت. همین موضوع به پسر چهارم ممتاز محل و شاه جهان، یعنی اورنگ زیب این فرصت را داد تا سه برادر بزرگتر خود را بکشد و پدرش را به زندان بیندازد.

پس از 30 سال امپراتوری، شاه جهان سرانجام مقلوب شد. او در سال 1658 به قلعه ی سرخ مجللی در آگرا تبعید شد. شاه جهان در حصر خانگی قرار داشت و هشت سال پایانی زندگی خود را با خیره شدن از پنجره به تاج محل گذراند.

هنگامی که شاه جهان در 22 ژانویه 1666 درگذشت، اورنگ زیب پدرش را در کنار ممتاز محل و در سرداب زیر تاج محل دفن کرد. در طبقه ی اصلیِ تاج محل در بالای سردابه، اکنون دو سنوتاف (قبرهای عمومی خالی) قرار دارد. یکی در مرکز اتاق متعلق به ممتاز محل است و یکی در سمت چپ آن مربوط به شاه جهان.

شاه جهان به اندازه کافی ثروتمند بود که بتواند از پس هزینه های تعمیر و نگهداری تاج محل برآید. اما در طول قرن ها، امپراتوری مغول ثروت خود را از دست داد و تاج محل به ویرانه تبدیل شد.

در دهه 1800، انگلیسی ها مغولها را بیرون کرده و هند را به تصف خود درآوردند. در این زمان تاج محل به دلیل زیبایی اش کالبد شکافی شد. بریتانیایی ها سنگ های قیمتی را از دیوارهای آن جدا کردند. آنها حتی شمعدان ها و درهای نقره ای را به سرقت بردند و سعی کردند سنگ مرمر سفید آن را در خارج از کشور بفروشند. بالاخره لرد کرزون، نایب السلطنه بریتانیای هند بود که به جای غارت تاج محل، برای بازسازی آن تلاش کرد.

تاج محل با 2.5 میلیون بازدید کننده، هر ساله به مکانی باشکوه تبدیل می شود. مردم می توانند به آنجا سر بزنند و تماشا کنند که چطور سنگ مرمر سفید در طول روز رنگ های متفاوتی به خود می گیرد.

ماهانه یک بار بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که در طول شب ماه کامل یک بازدید کوتاه از این محل داشته و ببینند که چطور تاج محل در نور مهتاب می درخشد.

سرانجام در سال 1983 تاج محل توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

داستان غم انگیزی بود. اینطور نیست؟ امیدواریم برایتان جالب بوده باشد. اگر قصد بازدید از یادگار عشق ممتاز محل و شاه جهان را دارید ما در قوی سیاه پارسیان می توانیم کمکتان کنیم.

با ما در ارتباط باشید : 02165255534 – 09036834341

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

Δdocument.getElementById( “ak_js” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

داستان ساختن تاج محل


در پروژه‌های دیگر

فهرست

تاج محل (به هندی: ताज महल) از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی پایتخت هندوستان واقع شده‌است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود.[۳]
بر اساس کتاب نقش فارسی بر احجار هند، این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین پادشاه گورکانی هند به خاطر یادبود همسر ایرانی‌اش بنام ارجمند بانو که در سال ۱۰۱۵ قمری یا ۱۰۴۰ شمسی در سفری جنگی به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده است. خود شاه‌جهان نیز بعدتر در همان‌جا به خاک سپرده شد.[۴]

معماری این ساختمان ترکیبی از معماری ایرانی و معماری گورکانی است و در ساخت آن ۲۰٬۰۰۰ هنرمند به رهبری معمار ایرانی، احمد لاهوری و برادرش حمید لاهوری شرکت داشته‌اند[۵][۶] در برخی متون نیز از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس، نام برده شده‌است که گویا خوشنویسی کتیبه‌های در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده بوده‌است.[۷]

آغاز ساخت تاج محل سال ۱۶۳۲ میلادی (۱۰۴۲ خورشیدی) بوده و در سال ۱۶۴۷ میلادی (۱۰۵۷ خورشیدی) تکمیل شده‌است.[۸] برای ساخت این بنا در زمان خود ۳۲ میلیون روپیه هزینه شده است. این مبلغ امروزه برابر با ۵۲٫۸ میلیارد روپیه هند و ۸۲۷ میلیون دلار آمریکاست. تاج محل در سال ۱۹۸۳ در لیست میراث جهانی یونسکو با عنوان «جواهر هنر اسلامی در هند و یکی از شاهکارهای تحسین شده میراث جهانی» به ثبت رسید.[۹]

شاه جهان در ۱۶۳۱ میلادی، دستور ساخت تاج محل را صادر کرد. این بنا قرار بود به یاد همسر وی، ممتاز محل، که یک شاهزادهٔ ایرانی فارسی‌زبان بود که در ۱۷ ژوئن همان سال در هنگام به‌دنیاآوردن چهاردهمین فرزند آن دو، گوهرآرا بیگم، درگذشت، ساخته شود.[۱۰][۱۱] ساخت تاج محل در ۱۶۳۲ آغاز[۱۲] و بنای مقبره در ۱۶۴۳ کامل شد؛ هرچند ساختمان‌های اطراف و باغ تاج محل پنج سال بعد تکمیل شدند.[۱۳] مدارک دربار سلطنتی نشان می‌دهد که سوگ شاه جهان پس از مرگ ممتاز محل، نوعی روایت عاشقانه و انگیزهٔ ساخت تاج محل است.[۱۴]

تاج محل بر اصول طراحی معماری گورکانی اولیه و معماری ایرانی بنا شده‌است. انگیزهٔ ایجاد این اثر، از موفقیت ساختمان‌های دودمان تیمور و گورکانی، از جمله گور امیر (مقبرهٔ تیمور در سمرقند)،[۱۵] آرامگاه همایون، مقبره اعتمادالدوله و مسجد جامع دهلی در دهلی ریشه گرفته بود. با وجود بنای اکثر بخش‌های ساختمان‌های گورکانی بر ماسه‌سنگ سرخ، شاه جهان درخواست استفاده از سنگ مرمر سفید تزیین‌شده با گوهرسنگ داشت. ساختمان‌های تحت حمایت او به سطوح تازه‌ای از تهذیب رسیدند.[۱۶]

مقبره مرکز مجموعهٔ تاج محل است. این قسمت، یک سازهٔ بزرگ از جنس مرمر سفید است که روی یک پایه قرار داشته و دارای یک بنای متقارن همراه با یک ایوان است که با گنبدی پوشیده شده‌است. همچون اکثر مقبره‌های گورکانی، عناصر پایه‌ای بنا ریشه در فرهنگ فارسی دارند.[۱۷]

سازهٔ اصلی، یک مکعب چندطبقه ساخته شده که با زاویه‌هایی برش‌خورده، یک ساختمان هشت‌ضلعی نامتقارن ایجاد کرده‌است. هر کدام از اضلاع چهارگانهٔ طویل این بنا تقریباً ۵۵ متر (۱۸۰ فوت) طول دارد. هر یک از اضلاع ایوان دارای یک پیش‌طاق بزرگ یا قوسی به‌شکل طاق همراه با دو بالکن قوسی مشابه در طرفین آن است. نقش‌مایهٔ پیش‌طاق‌ها روی فرورفتگی‌های لبه‌ها هم اعمال شده و طرح بنا را در تمام نواحی آن هندسی کرده‌است. چهار مناره در اطراف مقبره وجود داشته که هر یک در یکی از گوشه‌های پایه قرار دارد. تالار اصلی محل قرارگیری تابوت‌دان جعلی ممتاز محل و شاه جهان است و قبرهای حقیقی در طبقهٔ پایین‌تر از آن قرار گرفته‌اند.[۱۸]

زیباترین ویژگی تاج محل، گنبد مرمری آن است که مقبره را می‌پوشاند. این گنبد تقریباً ۳۵ متر (۱۱۵ فوت) ارتفاع دارد که از لحاظ اندازه، مشابه بنای اصلی است. به دلیل شکل خاص، این گنبد اغلب از نوع گنبد پیازی یا گواوایی شناخته می‌شود.[۱۹] بالای گنبد با طرح لالهٔ مردابی تزیین شده که در به‌چشم‌آمدن ارتفاع آن هم نقش دارد. چهار چتری گنبدی‌شکل کوچک‌تر و با معماری گنبد پیازی هم در گوشه‌های گنبد قرار گرفته که آن را برجسته‌تر می‌کند. گنبد کمی نامتقارن است.[۲۰] پایه‌های ستون‌دار آن به بام مقبره باز شده و نور محیط داخلی آن را فراهم می‌کنند. گلدسته‌ها از لبهٔ دیوارهای پایه‌ای گسترش یافته و جلب‌توجه بصری ارتفاع گنبد را بیشتر می‌کنند. نقش‌مایهٔ لالهٔ مردابی روی چتری‌ها و گلدسته‌ها تکرار شده‌است.[۲۱] گنبد و چتری‌ها با میله‌های تزیینی طلاکاری‌شده همراهند که با نقوش تزیینی ایرانی و هندی ترکیب شده‌است.[۲۲]

میلهٔ تزیینی اصلی در اصل از طلا ساخته شده بود، اما در اوایل قرن نوزدهم میلادی با یک نمونهٔ برنزی طلاکاری‌شده جایگزین شد. این بخش از گنبد، نمونه‌ای از ادغام عناصر تزیینی سنتی ایرانی و هندی است. یک ماه روی میله قرار دارد که یکی از نقش‌مایه‌های معمول اسلامی است و دو سر آن به‌سمت بهشت اشاره می‌کند.[۲۳]

مناره‌ها هم، که هر کدام حدود ۴۰ متر (۱۳۰ فوت) ارتفاع دارند، از سنگ مرمر ساخته شده‌اند.[۲۴] این مناره‌ها کاربردی بوده و برای استفادهٔ مؤذنها به‌جهت فراخواندن مسلمانان به نماز ساخته شده‌اند.[۲۵] هر مناره به سه طبقه تقسیم شده و در هر طبقه، یک بالکن وجود دارد. بر فراز هر مناره، یک چتری قرار گرفته‌است. این چتری‌ها هم طرحی مشابه چتری‌های مقبره دارند.[۲۶][۲۷]

تزیینات بیرونی تاج محل از بهترین معماری‌های گورکانی به‌شمار می‌روند. تزیینات متناسب با تغییرات ناحیهٔ سطحی بنا تمیزکاری شده‌اند. عناصر تزیینی با انجام نقاشی، گچ‌بری و حکاکی یا کوبیدگی سنگ ایجاد شده‌اند. همانند هنر اسلامی، که از به‌کاربردن انسان‌انگاری امتناع می‌کند، عناصر تزیینی تاج محل هم صرفاً از خوش‌نویسی، طرح‌های انتزاعی یا نقش‌مایه‌های به‌شکل گیاه به‌وجود آمده‌اند. در سراسر مجموعه، سورههایی از قرآن به چشم می‌خورد که برخی عناصر تزیینی را تشکیل می‌دهند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که امانت خان شیرازی سوره‌ها را انتخاب کرده‌است.[۲۸][۲۹][۳۰]

خوش‌نویسی ورودی بزرگ تاج محل در سال ۱۶۰۹ توسط خوش‌نویسی با نام عبدالحق به‌وجود آمده‌است. شاه جهان به‌دلیل مهارت‌های خیره‌کنندهٔ امانت خان، این لقب را به او داد.[۳۱] در نزدیکی خطوط قرآن در پایهٔ ناحیهٔ داخلی گنبد، کتیبه‌ای دیده می‌شود که عبارت «نوشته‌شده توسط بندهٔ ناچیز، امانت خان شیرازی» روی آن به چشم می‌خورد.[۳۲] بخش‌های زیادی از خوش‌نویسی‌ها با خط ثلث واضح از جنس یشم یا مرمر سیاه نوشته شده و روی زمینهٔ مرمر سفید نصب شده‌است.[۳۱] اندازهٔ نوشتهٔ زمینه‌های بالاتر، اندکی بزرگ‌تر است تا در هنگام نگاه از زاویهٔ پایین، کژی نوشته‌ها کمتر به چشم آید.[۳۳][۳۴]

گنبدها و طاق ساختمان‌های ماسه‌سنگی به‌دلیل توری‌کاری نقاشی حجاری‌شده دارای طرح‌های هندسی پرجزئیاتی هستند.[۳۵] بین بسیاری از عناصر نزدیک‌به‌هم، خاتم‌کاری‌هایی متقارن در جهت چپ و راست وجود دارد. ساختمان‌های ماسه‌سنگی از خاتم‌کاری سفید بهره برده و ساختمان‌های مرمرین دارای خاتم‌کاری تیره یا مشکی هستند. تابوت‌دان تاج محل هم از طرح خاتم‌کاری برجسته‌ای بهره می‌برد.[۳۶] کف طبقه‌ها و راهروها از کاشیها یا بلوک‌هایی بهره می‌برد که با الگوی تسلیشن چیده شده‌اند.[۳۷][۳۸]

پنل‌های مرمرین سفید روی دیوارهای پایین‌تر مقبره، نصب شده و نقش‌برجسته‌های واقع‌گرایانه‌ای از گل و انگور روی آن‌ها نقش بسته‌است. مرمر پس‌زمینه صیقل داده شده تا جزئیات ریز حکاکی‌ها را پررنگ‌تر کند. پنل‌ها و دو طرف طاق‌ها با خاتم‌کاری‌های پرچین‌کاریشده‌ای از انگورها، گل‌ها و میوه‌های به‌شدت سبک‌یافته و تقریباً هندسی تزیین شده‌است. سنگ‌های خاتم‌کاری‌شده از مرمر زرد، یشم و یشم سبز ساخته شده و به‌نسبت سطح دیوارها، صیقل یافته و تراز شده‌اند.[۳۱]

تالار داخلی تاج محل تزییناتی فراتر از عناصر سنتی تزیینی دارد. خاتم‌کاری‌ها از نوع پرچین‌کاری نیستند؛ بلکه از گوهرسنگهای نیمه‌ارزشمند و ارزشمند تشکیل شده‌اند.[۳۹] تالار درونی به‌شکل هشت‌ضلعی بوده و طراحی آن، قابلیت ورود از طرف هر ضلع را فراهم می‌کند؛ با این وجود، فقط در جنوبی، که به باغ باز می‌شود، مورداستفاده قرار می‌گیرد. دیوارهای داخلی حدود ۲۵ متر (۸۲ فوت) ارتفاع داشته و با یک گنبد داخلی غیرواقعی تزیین‌شده با نقش‌مایهٔ خورشید پوشیده شده‌اند. هشت پیش‌طاق خمیده، کف بنا را مشخص می‌کنند و، مشابه نمای بیرونی بنا، هر پیش‌طاق ارتفاع‌پایین با پیش‌طاق دیگری که تقریباً وسط دیوار قرار گرفته، پوشیده شده‌است.[۴۰] چهار قوس مرکزی بالایی بالکن‌ها را می‌سازند و پنجرهٔ بیرونی هر بالکن دارای طرح‌های پیچیدهٔ جالی از جنس مرمر است. علاوه بر نور واردشده از پنجره‌ها، نور از فضاهای موجود در سقف که در گوشه‌ها با چتری پوشیده شده‌اند هم وارد می‌شود. جالی هشت‌ضلعی‌شکل که گور نمادین را احاطه می‌کند از هشت صفحهٔ مرمرین تشکیل شده که سوراخ‌کاریهای پیچیده‌ای روی آن انجام شده‌است. دیگر سطوح با سنگ‌های نیمه‌ارزشمند تزیین شده و طرح‌های انگور، میوه و گل‌ها را ایجاد کرده‌است. هر دیوار تالار با پنل‌های حجاری‌شده، خاتم‌کاری‌های پیچیدهٔ گوهرین و پنل‌های دارای خوش‌نویسی تزیین شده‌است. تزیینات این دیوارها تا حدودی مشابه عناصر طراحی به‌کاررفته در سطح خارجی مجموعه است.[۴۱]

در سنت اسلامی، قرار دادن جسد در تابوت و قبرهای تزیین‌شده ممنوع است. با توجه به همین موضوع، جسد ممتاز و شاه جهان در زیرزمین تالار دفن شد و چهره‌هایشان به‌سمت راست، به‌سمت مکه، قرار گرفت. گور نمادین ممتاز محل دقیقاً در مرکز تالار داخلی و روی پایه‌ای مرمرین به ابعاد ۱٫۵ در ۲٫۵ متر (۴ فوت ۱۱ اینچ در ۸ فوت ۲ اینچ) قرار گرفته‌است. پایه و گور به‌دقت با الماس‌های ارزشمند و نیمه‌ارزشمند تزیین شده‌است. کتیبه‌های خوش‌نویسی روی گور به شناساندن و تحسین ممتاز می‌پردازند. درپوش گور یک لوزی مستطیل‌شکل برآمده است که با هدف تداعی لوح نوشتاری طراحی شده‌است. گور نمادین شاه جهان کنار گور نمادین ممتاز و در سمت غربی قرار گرفته و تنها عنصر غیرمتقارن در تمام مجموعه است. گور نمادین او بزرگ‌تر از گور همسرش است؛ اما از عناصر مشابهی تشکیل شده و شامل تابوت و پایه‌ای است که با گوهر و خوش‌نویسی‌هایی که او را معرفی می‌کنند، تزیین شده‌است. روی درپوش تابوت، مجسمهٔ سنتی یک محفظهٔ کوچک خودکار قرار دارد.[۴۰]

محفظهٔ خودکار و لوح نوشتاری، نمادهای سنتی مراسم خاکسپاری گورکانی هستند که به‌ترتیب برای تزیین تابوت مردان و زنان به‌کار می‌روند. ۹۹ نام خدا روی کتیبه‌های سطوح کناری مقبرهٔ حقیقی ممتاز محل خوش‌نویسی شده‌اند. مقبرهٔ شاه جهان دارای یک خوش‌نویسی با مضمون «در بیست‌وشش ماه رجب در سال ۱۰۷۶ هجری او از این جهان به تالار ضیافت ابدیت سفر کرد» است.[۴۲]

مجموعهٔ تاج محل در یک باغ گورکانی مربع‌شکل به طول ۳۰۰ متر (۹۸۰ فوت) قرار دارد. این باغ دارای مسیرهایی است که هر یک از چهار قسمت باغ را به شانزده باغچه تقسیم می‌کنند. در فاصلهٔ بین مقبره و دروازه و در مرکز باغ، یک مخزن مرمرین آب قرار گرفته و یک استخر بازتاب برای بازتاب تصویر مقبره در جهت شمالی‌جنوبی آن قرار گرفته‌است. این مخزن مرمرین، حوض کوثر نامیده می‌شود.[۴۳]

ردیف‌هایی از درخت در باغ وجود دارد که هر درخت با نام‌های رایج و علمی خود نام‌گذاری شده‌است.[۴۴] علاوه بر این، آب‌نماهایی هم در باغ قرار دارد. معماری چهارباغ توسط بابر، نخستین امپراتور گورکانی، به هند وارد شده‌است. این معماری، نمادی از چهار رود جاری در جنة بوده و مشابه باغ بهشتی است؛ این نوع معماری از باغ ایرانی ریشه گرفته‌است.[۴۵]

اکثر چارباغ‌های گورکانی به‌شکل مستطیل بوده و یک مقبره یا پاویون در مرکز آن‌ها وجود دارد. باغ تاج محل در عنصر اصلی با این نوع معماری تفاوت دارد؛ چرا که در پایان باغ قرار گرفته‌است. به‌دلیل وجود باغ مهتاب در طرف دیگر رود جمنا، سازمان پژوهش‌های باستان‌شناسی هند بیان کرده که این جمنا احتمالاً یکی از چهار رود بهشت بوده و در طراحی باغ نقش داشته‌است.[۴۶] با توجه به شباهت با شالیمار باغ در ویژگی‌های معماری و طرح‌بندی، احتمال طراحی این باغ و تاج محل توسط طراحی یکسان، علی مردان، وجود دارد.[۴۷] گزارش‌های اولیه از باغ، بیان‌گر وفور گیاهان، از جمله رزهای فراوان، نرگس و درختان میوه، در آن است.[۴۸] با کاهش قدرت امپراتوری گورکانی، تاج محل و باغ‌های آن هم دچار تغییر و افت شد. تا پایان قرن نوزدهم میلادی، امپراتوری بریتانیا بیش از سه‌پنجم هند را کنترل می‌کرد[۴۹] و مدیریت تاج محل را به‌دست گرفته‌بود. این امپراتوری منظرهٔ تاج محل را تغییر داد؛ به‌گونه‌ای که به چمن‌کاری‌های رسمی لندن شباهت یافته‌بود.[۵۰]

مجموعهٔ تاج محل از سه طرف با دیوارهای ماسه‌سنگی سرخ‌رنگ احاطه شده‌است و ضلع مجاور رود فاقد دیوار است. بیرون دیوارها چندین مقبره، از جمله مقبرهٔ دیگر همسران شاه جهان، قرار گرفته‌است و مقبرهٔ بزرگ‌تری هم متعلق به خدمت‌کار موردعلاقهٔ ممتاز محل است.[۵۱]

دروازهٔ اصلی سازه‌ای بزرگ است که بیشتر قسمت‌هایش از مرمر ساخته شده و یادآور معماری گورکانی است. طاق‌های دروازه، همان طرح طاق‌های مقبره را داشته و قوس‌های پیش‌طاق دارای خوش‌نویسی‌های مقبره هستند. سقف‌ها و دیوارهای طاق‌دار با طرح‌های هندسی باجزئیات کار شده و مشابه نقش‌های موجود روی دیگر بناهای ماسه‌سنگی مجموعه است.[۵۲][۵۳]

در انتهای مجموعه، دو ساختمان بزرگ ماسه‌سنگی سرخ‌رنگ قرار گرفته که معکوس یکدیگر هستند و رو به دو طرف مقبره قرار گرفته‌اند. سطح پشتی دو ساختمان، موازی با دیوارهای غربی و شرقی است. بنای غربی یک مسجد است. بنای دیگر، جواب نام دارد و گمان می‌رود که برای تعادل در معماری ساخته شده‌باشد، هرچند احتمال استفاده از آن به‌عنوان مهمان‌خانه هم داده شده‌است.[۵۴] تفاوت‌های بین دو ساختمان شامل عدم وجود محراب در جواب و طراحی هندسی کف آن است. پوشش کف مسجد از ۵۶۹ طرح سجاده از جنس مرمر سیاه تشکیل شده‌است. طراحی کلی مسجد شامل تالاری طویل است که با سه گنبد پوشیده شده و از این لحاظ، مشابه دیگر مساجد ساخته‌شده توسط شاه جهان، از جمله مسجد جامع دهلی، است. بناهای جانبی تاج محل در سال ۱۶۴۳ میلادی تکمیل شدند.[۱۳]

تاج محل از سال ۱۹۸۳ جزو میراث جهانی یونسکو درآمده[۵۵] و در نظر سنجی بزرگ جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی که در ۸ ژوئیه همان سال نتیجه آن اعلام گردید این بنا در شمار یکی از عجایب هفتگانه جهان در دوران حاضر شناخته شد.

در دو طرف بنای اصلی دو بنای کوچکتر و قرینه به‌چشم می‌خورد که در سمت غرب یک مسجد سه‌گنبدی وجود دارد که از ماسه‌سنگ (قهوه‌ای مایل به قرمز) ساخته شده و در شرق بنایی است که زمانی به مثابه مهمان‌سرا به کار می‌رفته‌است.[۸]

در متون تاریخی به نام معمار این مجموعه اشاره نشده‌است اما در برخی از متن‌های متأخر، به شخصی به نام استاد احمد لاهوری اشاره شده‌است.[۸] بنا به یک دستنویس بازمانده از سده ۱۷ میلادی، سرمعمار تاج محل و لال قلعه یا قلعه سرخ در دهلی همین استاد احمد لاهوری بوده‌است.

وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست. زیرا می‌توان اظهار داشت که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و با شکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفته‌است و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشته‌اند.[۵۶]

به گفته تاریخدان آمریکایی «میلو بیچ»، در این مورد می‌توان تنها گمانه زنی کرد که معمار اصلی تاج محل چه کسی بوده، اما این نکته روشن است که خود شاه جهان به هنر معماری علاقه داشت و لابد در طراحی تاج محل نیز دستکم نقش یک رایزن را داشته‌است.[۵۶]

نوزاد دختری که مادرش در سفر تبعیدی از ایران به هند او را در کنار چاه آبی رها کرد تا شاهد دردهای خود و خانواده‌اش نباشد، سرگذشت شگفت‌آوری پیدا کرد. بگونه‌ای که او همسر جهانگیر شاه شد و در ترقی ایرانیان، از آن جمله برادرش که پدر ارجمند بانو بود نقش بارزی داشت.
.[۵۷]
آرامگاه تاج محل در جهان سمبل عشق شناخته می‌شود.
بر اساس کتاب نقش پارسی بر احجار هند در داخل زیر زمین آرامگاه یا درگاه تاج محل (از عجایب هفتگانه جدید جهان در یونسکو) قبر شاه جهان و ارجمند بانو وجود دارد که با سنگ مرمر یکپارچه تزئین شده‌است کنار سنگ مرمر قبر سمت راست به خط نسخ فارسی رایج دوره صفویه نوشته شده‌است:
مرقد منور ارجمند بانو بیگم مخاطب بممتاز محل متوفی سنه…

مرقد مطهر اعلی حضرت فردوس آشیانی صاحبقران ثانی شاه جهان طاب ثراه سنه ۱۰۷۶ ق)
در تاج محل نیز همانند آرامگاه‌های ایرانی دوره صفویه بیشتر نوشته آیات قرانی است اما در زیر زمین چند خط نوشته فارسی وجود دارد.
تعدادی از سنگ نوشته‌های فارسی با خط نستعلیق.

تصویری از بنای تاج محل با نام «معبد عشق» اثر عکاس ایرانی علی اکبر عبدالرشیدی

سرسرای اصلی

تاج محل

داستان ساختن تاج محل

ساختمان اصلی

ملکه ارجمند بانو بیگم

آرامگاه ملکه ارجمند بانو بیگم

تاج محل


سفرنامه هندDownloads-icon


“On the symmetry of the central dome of the Taj Mahal”Downloads-icon


“Periodic Reporting Exercise on the Application of the World Heritage Convention”Downloads-icon


the originalDownloads-icon

علی بابا | مجله سفر و گردشگری – مجله گردشگری علی بابا مرجع کامل راهنمای سفر در ایران . مکان های دیدنی و تاریخی و تفریحی شهرهای ایران و دنیا+ ایران گردی و جهانگردی با علی بابا

تاج محل (ताज महल)، نگین هندوستان و بزرگ‌ترین دستاورد معماری در مجموعه معماری هندی و اسلامی در دنیا است. شاه جهان، پادشاه گورکانی، تاج محل را به یاد سومین همسر ایرانی خود، یعنی ممتاز محل با نام ایرانی «ارجمند ‏بانو» بنا کرد. شکوه نفس‌گیر این مکان باعث می‌شود مدتی مکث کنید و نفس عمیقی بکشید. اگر قلبی داشته باشید که می‌خواهید آن را به طپش بیشتر وا دارید و خلوص عشق را به تماشا بنشینید، باید از این مکان بهشتی دیدن کنید. نگاهی کوتاه به این مکان شما را غافلگیر خواهد کرد و با دیدن آن از نزدیک حتی گاهی حس می‌کنید که شاه جهان با شما در حال قدم زدن است. اگر می‌خواهید تاج محل را بیشتر بشناسید، این نوشته از مجله علی بابا را تا انتها بخوانید تا با داستان عشق شاه جهان و ممتاز محل بیشتر آشنا شوید.

چون این اثر با رأی مثبت ۶۰۰میلیون نفر از سراسر دنیا انتخاب شده است.

ممتاز محل، همسر محبوب شاه جهان بود که در سر زایمان چهاردهمین فرزندش به‌صورت ناگهانی درگذشت. روایت‌ها حاکی از آن است که موهای سیاه شاه جهان طی یکی دو ماه سوگواری سفید ‏شد.

تقارن تاج محل، بنای مرمرین تاج محل و معماری باشکوه آن از دلایل شهرت تاج محل محسوب می‌شود.داستان ساختن تاج محل

این روزها، تاج ‏محل برای حفظ شکوه خود می‌جنگد. سنگ‌های مرمر شیری رنگش بر اثر باران‌های اسیدی و آلودگی‌های زیست محیطی در ‏امان نمانده است و به مرور رنگ زردی به خود گرفته‌اند. همچنین ‏رودخانه یامونا در نزدیکی تاج محل، خشک شده است.

اگر بخواهیم سرراست بگوییم که تاج محل کجاست جوابش چند کلمه است؛ تاج محل در هند، ایالت اوتار پرادش، شهر آگره یا آگرا قرار دارد.

خوب است که بدانید این بنا در شهر آگره هند و در ۲۰۰ کیلومتری دهلی نو واقع شده است. تاج محل که یکی از عجایب هفت گانه جدید جهان است، ۵۸ متر ارتفاع و ۵۶ متر پهنا دارد. به همین دلیل کافی است خود را به آگرا برسانید تا به‌راحتی بتوانید این بنای مربعی‌شکل را پیدا کنید.

داخل پرانتز بگوییم که عجایب هفت گانه جدید دنیا عبارت‌اند از چیچن ایتزا در مکزیک، مجسمه مسیح در برزیل، کولوسئوم در ایتالیا، دیوار بزرگ چین در چین، ماچو پیچو در پرو، شهر باستانی پترا در اردن و تاج محل در هند.

معماری تاج محل ترکیبی از معماری ایرانی و معماری گورکانی است. در ساختن چنین شاهکاری، هنرمندان بسیاری از جمله احمد لاهوری و برادرش حمید لاهوری حضور داشته‌اند. احمد لاهوری ۲۰هزار هنرمند و معمار را رهبری می‌کرد تا در نهایت این بنا ساخته شد.

همچنین در این بنا،‌ هنر خوشنویسی ایرانی بسیار به چشم می‌خورد که گویا عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس کار خوشنویسی سوره‌هایی از قرآن و سروده‌های پارسی بر در و دیوارهای بنا را انجام داده‌اند.

نکته جالب توجه آن است که طراحی تاج محل از طراحی قبر تیمور در سمرقند، قبر اعتمادالدوله، قبر همایون در دهلی و مسجد جامع دهلی در دهلی الهام گرفته شده است. با این حساب دور از انتظار نیست که تاج محل را در لیست میراث جهانی یونسکو ببینید.

در سال ۱۹۸۳،‌ اینجا با عنوان «جواهر هنر اسلامی در هند و یکی از شاهکارهای تحسین شده میراث جهانی» به ثبت رسید.

بزرگترین تفاوت تاج محل با سایر ساختمان‌های گورکانی آن بود که بناهای گورکانی با ماسه‌سنگ سرخ ساخته می‌شد؛ اما شاه جهان درخواست استفاده از سنگ مرمر سفید تزیین‌شده با گوهرسنگ داشت. البته همین موضوع هم گواهی بر گرانبهابودن تاج دارد.

همه می‌دانیم که تاج محل یکی از عجایب هفتگانه جهان است. آرامگاه، ساختمانی باشکوه است که از مرمر سفید ساخته ‏شده است و سمبل پاکی، عشق و درد است. این مکان برای تجلیل از ممتاز محل و به‌عنوان هدیه‌ای به او ساخته شده است.

در اطراف داخل و ‏بیرون بنا، خوشنویسی‌هایی از اشعار فارسی و آیات مقدس قرآن به چشم می‌خورد.

مقبره یک سازه بزرگ در وسط بنای تاج محل است. این سازه، متقارن بوده و همراه با یک گنبد مرمری بی‌مثال پوشیده شده است. این گنبد تقریباً ۳۵ متر ارتفاع دارد و به‌دلیل شکل خاصش، به نوع گنبد پیازی یا گواوایی شناخته می‌شود.

زیبایی و عظمت گنبد آرامگاه تاج محل به همین‌جا ختم نمی‌شود و به تماشای بالای گنبد که بنشینید متوجه طرح لاله مردابی می‌شوید که در بلندتر نشان‌دادن ارتفاع آن هم نقش دارد.

چشم که بچرخانید چهار چتری گنبدی‌شکل کوچک‌تر نیز در اطراف گنبد اصلی می‌بینید. معماری این چتری‌ها نیز پیازی است و در گوشه‌های گنبد قرار گرفته است. گنبد و چتری‌ها با میله‌های تزیینی، طلاکاری و با نقوش تزیینی ایرانی‌هندی نیز ترکیب شده‌اند.

میله تزیینی به‌کاررفته در این بخش از جنس طلا بود؛ اما در اوایل قرن نوزدهم میلادی با یک نمونه برنزی طلاکاری‌شده جایگزین شد.

تالار داخلی تاج محل تزیینات شگفت‌انگیزی دارد. خاتم‌کاری‌های بنا با سنگ‌های ارزشمند تزیین شده‌اند. این تالار هشت‌ضلعی است و طوری طراحی شده که می‌توان از هر ضلع بنا وارد آرامگاه شد.

البته امروزه فقط درب جنوبی آرامگاه باز است که رو به باغ زیبای تاج محل باز می‌شود. دیوارهای داخلی تالار حدود ۲۵ متر ارتفاع دارند و با یک گنبد تزیین‌شده با نقش‌مایه خورشید پوشیده شده است.

دقیقاً در مرکز تالار اصلی، گور نمادین ممتاز محل، روی پایه‌ای مرمرین به ابعاد یک‌ونیم در دوونیم متر قرار گرفته است. سنگ قبر نیز الماس‌کاری شده و روی آن با هنر خوشنویسی ایرانی، خطوطی ‏در ستایش ممتاز محل نوشته شده است.

خوب که دقت کنید می‌بینید در اطراف مقبره و در میان خوشنویسی‌‏های کارشده روی سنگ، 99 نام از نام‌های خداوند حک شده است. تمام این طراحی‌های تماشایی از دیدگاه شاه جهان نشئت می‌گیرد که بر این باور بود که خانه ممتاز محل در بهشت قرار ‏دارد و تاج محل تصور آن خانه روی زمین است.

تنها بخش نامتقارن تاج محل، گور نمادین شاه جهان است که در کنار گور نمادین ممتاز و در سمت غربی قرار گرفته است. گور نمادین شاه جهان کمی بزرگ‌تر از گور همسرش است؛ اما شباهت‌های بسیاری به قبر ممتاز محل دارد. روی درپوش تابوت او نیز مجسمه سنتی یک محفظه کوچک خودکار قرار دارد.

توجه: حتما شما هم می‌دانید که در سنت اسلامی، قراردادن جسد در تابوت و قبرهای تزیین‌شده ممنوع است. با توجه به همین موضوع، جسد ممتاز محل و شاه جهان در زیرزمین تالار دفن شده است و چهره‌های‌شان رو به قبله قرار گرفته است.

تاج محل، با آن ظاهر باصلابتش، از سه طرف با دیوارهایی از سنگ قرمز محصور شده است؛ این در حالی است که خود بنا کاملا با ‏سنگ مرمر سفید ساخته شده است و همین موضوع تضاد چشم‌نوازی را رقم می‌زند.

خالی از لطف هم نیست که بدانید بیش از 28 نوع سنگ قیمتی مانند لاجورد در میان سنگ‌های مرمر بنا کار شده است. کمی که بیشتر دقت کنید متوجه می‌شوید که گنبدها و طاق ساختمان‌های ماسه‌سنگی دارای طرح‌های هندسی ظریفی هستند و خاتم‌کاری‌هایی متقارن در جهت چپ و راست آن‌ها وجود دارد.

ساختمان‌های ماسه‌سنگی با خاتم‌کاری سفید تزیین شده‌اند و ساختمان‌های مرمری با خاتم‌کاری تیره یا مشکی کار شده‌اند.

اگر بخواهیم عناصر تزیینی تاج محل را بررسی کنیم،‌ باید بگوییم که خوش‌نویسی و طرح‌های انتزاعی در بنا کار شده است و در سراسر مجموعه، آیاتی از قرآن را می‌بینید که توسط هنرمندان ایرانی با خط ثلث روی مرمر نوشته شده است.

اندازه نوشته زمینه‌های بالاتر، اندکی بزرگ‌تر است تا در هنگام نگاه از زاویه پایین، کژی نوشته‌ها کمتر به چشم آید.

از سازه‌های دیگری که چشمتان را به خود خیره می‌کند،‌ گنبد مرمر بیرونی بر بالای گنبد مرکزی داخلی است. در چهار جهت بیرونی آرامگاه ۴ مناره به‌صورت قرینه در ۴ گوشه آرامگاه قرار دارد. هر کدام از این ۴ مناره، ۴۰ متر ارتفاع دارد. هر مناره به ۳ طبقه تقسیم شده است و در هر طبقه یک بالکن قرار دارد. از این مناره‌ها برای گفتن اذان و فراخواندن مسلمانان به نماز استفاده می‌شد.

از آرامگاه که بیرون بیایید و قدم در باغ به ظاهر ایرانی‌اش بگذارید، حیرت می‌کنید. یک باغ گورکانی مربعی‌شکل در جلوی خود می‌بینید که در مرکز آن یک استخر بازتاب برای بازتاب تصویر بنای اصلی و یک مخزن مرمری ساخته شده است.

شاید نمونه این استخرها را در مجموعه چهل‌ستون اصفهان دیده باشید. این مخزن مرمرین، حوض کوثر نامیده می‌شود‌، این نام برای شما هم آشناست، درست است؟ جالب است بدانید که معماری چهارباغ را بابر، نخستین پادشاه گورکانی هند، با ایده‌گرفتن از معماری باغ ایرانی وارد هند کرد.

ردیف‌هایی از درختان و آب‌نماهایی در سرتاسر باغ از دیگر عناصری است که در باغ تاج محل می‌بینید.

داستان ساخت این یادبود پس از مرگ «ممتاز محل»، شاهزاده ایرانی فارسی‌زبان و همسر شاه جهان در سال ۱۶۳۱ میلادی آغاز شد. روایت رابطه عاشقانه شاه جهان و ممتاز محل بر کسی پوشیده نبود و نیست و به همین دلیل زمانی که ممتاز محل در سر زایمان چهاردهمین فرزند خود از دنیا رفت، شاه جهان دستور ساخت بنایی باشکوه برای یادبود همسرش را صادر کرد.

اگر به هندوستان علاقه دارید، اپیزود هند رادیو دور دنیا را اصلا از دست ندهید.

تاج محل از شناخته‌شده‌ترین بناهای جهان و آرامگاه باشکوهی در هند است. بر اساس کتاب نقش پارسی بر احجار هند، این بنا با دستور مستقیم شخص شاه جهان، ساخته شد. مدارک و شواهد موجود نشان می‌دهند که ساخت تاج که از سال ۱۶۳۲ تا ۱۶۴۳ طول کشید، نوعی از سوگواری عاشقانه شاه جهان برای ممتاز محل بود.

البته ساخت تمام و کمال این مجموعه ۲۲ سال به ‌طول انجامید و هزینه هنگفتی در قبال ساخت آن صرف شد.

از سفر به هند چقدر اطلاعات دارید؟

داستان ساختن تاج محل

اگر دوست دارید از افسانه‌ها، شایعات و روایت‌های مرتبط با تاج محل بدانید، باید برایتان بگوییم که در یکی از افسانه‌های معروف آمده است که شاه جهان می‌خواسته در روبه‌روی تاج محل و آن طرف رودخانه یامونا یک تاج سیاه بسازد و این دو را با پلی به یکدیگر متصل کند؛ حالا یا عمرش قد نداده است یا بعد از برکناری از سلطنت، از پسِ ساخت آن برنیامده است.

شایعه‌ای دیگر آن است که اینجا قلعه‌ای بوده که راج پوت‌های آگرا ساخته است و شاه جهان پس از جنگ با راج پوت، این سازه را فتح کرد؛ البته این ادعا هرگز ثابت نشد!

ناگفته نماند ادعای دیگری که درباره این بنا شده است آن است که تاج محل، راهروها و اتاق‌های مخفی زیادی دارد که از چشم‌‌ها پنهان مانده است و کسی نتوانسته آن ها را کشف کند.

اگر آب‌وهوا برایتان مهم است،‌ هر فصلی قدم به تاج محل می‌گذارید، بگذارید؛ اما دور تابستان را خط بکشید. به هر حال ممکن است هوس کنید لباس‌های هندی بپوشید که قطعا در آن گرمای هوا کلافه می‌شوید.

از طرفی نمی‌توان منکر این واقعیت شد که تابستان به‌دلیل نور بسیار خوبی که دارد، بهترین زمان سفر به هند و بازدید از تاج محل و عکاسی در آن است. هنگام بازدید از این مکان زیبا حتما طوری برنامه بچینید که هنگام طلوع یا غروب خورشید را آنجا باشید تا تلفیق چشم‌نوازی از نور و سازه دست بشر را به تماشا بنشینید.

برای رسیدن به تاج محل باید خود را به هند و پس از آن به شهر آگرا برسانید. بعد از اینکه به آگرا رسیدید، می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند ریکشا، تاکسی، تمپو، اتوبوس و دوچرخه برای رسیدن به تاج استفاده کنید.

برای خرید بلیط هم می‌توانید به ۳ درب شرقی، غربی و جنوبی مراجعه کنید. در فرایند تهیه بلیط،‌ صف خانم‌ها از آقایان جداست. اگر برای بازدید عجله دارید یا حوصله صف‌ایستادن ندارید،‌ به درب شرقی این مجموعه سر بزنید،‌ از آنجایی که مسیر طولانی‌تری نسبت‌به سایر ورودی‌ها دارد، خلوت‌تر است.

تاج محل که از عجایب هفتگانه جدید در دنیا است،‌ با رأی ۶۰۰میلیون نفر در سرتاسر دنیا انتخاب شده است. شاید رأی مثبت این ۶۰۰میلیون نفر به انگیزه ساخت این یادبود بوده و دیدن آن شما را انگشت به دهان نگذارد.

نظر شما چیست؟ آیا این مکان را دیده‌اید؟ به نظرتان محبوبیت تاج به وجود ردپای بانوی ایرانی در ساخت آن باز می‌گردد یا واقعاً بنای آن شگفت‌انگیز است؟

سال‌هاست برای حوزه‌های مختلف در حال نوشتن هستم. در حقیقت نوشتن در کنار سئو، شغلم بود. حالا نوشتن سبک زندگی من شده. با نوشتن برای حوزه گردشگری هر روز خودم رو در سفر به دور و نزدیک حس می‌کنم و در تلاشم که شما هم از همسفری با من لذت ببرید 🌱.

جزیره مروارید قطر؛ تجربه سفری مجلل در جزیره‌‌ای دست‌ساز

جاذبه های تاریخی قطر و سفری به عمق تاریخ بدون ماشین زمان!

حمل‌ و نقل عمومی در قطر و گشت‌وگذاری کم‌هزینه

10 سوغات قطر از شیرینی خرما تا رنگین‌کمان شال‌های پشمی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و ایمیل من برای ارسال دیدگاه‌های بعدی ذخیره شود.

اعجاز عشق و قدرت انسان یعنی همین…

بسیار عالی بود، ممنون از اطلاعات کاربردی شما

پربازدیدترین‌ها هند

جاهای دیدنی هند

ویزای هند و داستان سفر به کشور 72 ملت

هزینه سفر به هند را با هم تخمین بزنیم

ده شهری که باید در هند ببینید!

بهترین سوغات هندوستان را می‌شناسید؟

پربحث‌ترین‌ها

اطلاع از آخرین محدودیت‌های پرواز، هتل و تور

طرح جدید فاصله‌گذاری در سفرهای ریلی | آخرین به‌روزرسانی: 24…

محدودیت پروازهای داخلی پس از شیوع کرونا

محدودیت پروازهای خارجی پس از شیوع کرونا

راهنمای کامل پروتکل‌های بهداشتی سفر در روزهای کرونا

رزرو بلیط هواپیما

بلیط تهران استانبول

بلیط استانبول به تهران

تور آنتالیا

بلیط اتوبوس

با نصب اپلیکیشن علی‌بابا، هرچه از سفر بخواهید، در دسترس شماست. آسان‌ترین، مطمئن‌ترین و سریع‌ترین روش تهیه بلیط، هتل، اقامتگاه و تور را با اپلیکیشن علی‌بابا تجربه کنید.

تلفن پشتیبانی: ۰۲۱ – ۴۳۹۰۰۰۰۰ | ۰۲۱ – ۴۹۲۷۵۰۰۰



Dharmapuri, Forest Colony, Tajganj, Agra 282001 India

+9105622226431

[email protected]

www.tajmahal.gov.in

داستان ساختن تاج محل

مدت زمان بازدید از این جاذبه: بین ۲ تا ۳ ساعت

Dharmapuri, Forest Colony, Tajganj, Agra 282001 India

[email protected]

www.tajmahal.gov.in

مدت زمان بازدید از این جاذبه: بین ۲ تا ۳ ساعت

تاج محل، مهم‌ترین جاذبه گردشگری، نگین مرمری انگشتری هند و تاجی جواهرنشان بر تارک آسمان آن است. مکانی شگفت‌انگیز که با اسرار فراوان و رازهای مگو که حس کنجکاوی تماشاگران را تحریک و با عظمت معماری خویش، ‌آنان را به تحسین و شگفتی وا می‌دارد. با این حال تنها بخشی از شهرت و عظمت و زیبایی تاج محل، در معماری ایرانی آن نهفته است. داستان عشق پر سوز و گدازی که در پس پرده تاج محل قرار گرفته،‌ آن را بیش از آنچه باید،‌ در مرکز توجه جهانیان قرار داده است.

دلدادگی «شاه جهان» امپراتور گورکانی هند به همسر ایرانی و محبوبش «ارجمند بانو بیگم» و قصه تلخ فراق آنان بود که تاج محل را به سمبلی از عشق در جهان تبدیل کرد. اتفاقی که سالانه گردشگران بسیاری را برای لمس واقعیت و تماشای عظمت عشق،‌ راهی هند و شهر آگرا می‌کند. این محبوبیت و شهرت فراوان و منحصربه‌فرد، تاج محل را در فهرست عجایب هفت‌گانه جدید دنیا قرار داد و نامش را در میراث جهانی یونسکو به ثبت رساند. در این مقاله با عمارت تاج محل هند، داستان ساخت آن و اسرار نهفته در پشت دیوارهای مرمری‌اش بیشتر آشنا خواهید شد.

منبع عکس: پینترست

تاج محل (به اردو: تاج محال) بنایی زیبا و باشکوه در هندوستان است که به عبارتی نوعی نماد برای این کشور محسوب می‌شود و از عجایب هفت‌گانه جدید دنیا به شمار می‌آید. از این عمارت مرمرین چشم‌نواز امروزه به‌عنوان یکی از پرآوازه‌ترین بناهای موجود در جهان نام می‌‌برند که ساختمان آن با ترکیبی از معماری ایرانی، ‌گورکانی و اسلامی شکل گرفت.

تاج محل در واقع آرامگاه «شاه‌ جهان» پنجمین امپراتور گورکانی هند و همسر ایرانی‌اش‌ «ارجمند بانو بیگم» مشهور به «ممتاز محل» به‌حساب می‌آید که به یادبود این بانو و به دستور شاه جهان در فاصله سال‌های ۱۶۴۷ – ۱۶۳۲ میلادی ساخته شد.

مقبره تاج‌ محل در مرکز باغ وسیعی در کرانه جنوبی رودخانه یامونا (جمنا) واقع شده که در یکی از ایالت‌های شمالی هندوستان به نام اوتار پرادش (Uttar Pradesh) و در نزدیکی شهر آگره یا آگرا (در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند) قرار گرفته است. این بنای با عظمت و منحصربه‌فرد سالانه پذیرای جمع کثیری از گردشگرانی می‌شود که شکوه معماری و تبلور عشقی راستین را یک‌جا به تماشا می‌نشینند.

منبع عکس: The Conversation

تاج محل آواز عشقی فرازمینی و افسانه‌ای است؛ عشقی که در آتش فراق سوخت و دگرباره چون ققنوس سر برآورد و نماد جاودانگی آن شد. ازاین‌رو، شکوه و عظمت تاج محل را نه در معماری چشم‌نواز این بنا،‌ بلکه در داستان عاشقانه غمگین و جاودان آن جست‌وجو می‌کنند. چنانچه «رابیندرانات تاگور» فیلسوف، ادیب و شاعر فقید هندوستان و برنده جایزه نوبل، در وصف این مکان می‌گوید:

تاج محل یک قطره اشک بر رخسار ابدیت (تاریخ) است.

داستان ساخت این عمارت مجلل و باشکوه نیز بر همین اساس شکل گرفت. «شهاب‌الدین محمد شاه جهان گورکانی» ملقب به «شاه جهان اعظم» فرزند «جهانگیر شاه» و پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هندوستان (امپراتوری مغول هند) به حساب می‌آید.

او در ۱۵ سالگی و پیش از نشستن بر تخت سلطنت، در دومین ازدواج خود با اشراف‌زاده‌ای ایرانی به نام «ارجمند بانو» وصلت کرد. ارجمند دختر «یمین‌الدوله آصف خان» از نوادگان شاه اسماعیل صفوی و وزیر «جهانگیر خان» پدر شاه جهان بود. وی همچنین برادرزاده ملکه نور جهان (نامادری پرنفوذ شاه جهان) محسوب می‌شد.

ارجمند بانوی محبوب شاه جهان، بعد از سلطنت همسرش، ملکه اعظم گورکانی شد و شاه علاوه بر توجه و امتیاز خاص، او را از اعتماد بی‌حدومرز خود نیز برخوردار کرد. به‌واسطه اینکه شاه جهان او را در ظاهر و شخصیت در میان همه زنان آن زمان برتر یافت، «ممتاز محل» لقب گرفت و ۱۸ سال عاشقانه با پادشاه گورکانی زندگی کرد. ثمره عشق و زندگی این دو، ۱۴ فرزند بود که تنها هفت یا هشت تن از آن‌ها زنده مانده و بزرگ شدند.

در روایات تاریخی از علاقه شاه به همسر ایرانی‌اش،‌ بسیار گفته‌اند. داستان عشق این دو دلداده تا جایی بود که شاه جهان حتی جدایی اندک و کوتاه مدت ممتاز محل را نیز تحمل نکرده و در همه سفرها (حتی برای جنگ) او را با خود همراه می‌کرد.

نقاشی‌های منتسب به شاه جهان و ارجمند بانو؛ منبع تصویر: پینترست

در یکی از این لشکرکشی‌ها که در حدود سه سال پس از سلطنت اتفاق افتاد، پادشاه کورگانی برای سرکوبی حاکم افغانی دکن عازم سفر شده و ارجمند بانو را نیز همراه خود می‌برد. در بحبوحه جنگ،‌ به شاه جهان خبر می‌دهند که ممتاز محل که تولد چهاردهمین فرزندشان را انتظار می‌کشید، درد و کسالت بسیار دارد و امیدی به بقایش نیست.

زمانی که شاه به بالین همسر باردار خود می‌آید،‌ ارجمند بیگم دو خواسته به‌عنوان وصیت مطرح می‌کند؛ اول اینکه پادشاه پس از وی همسری اختیار نکند و دیگر اینکه مقبره‌ای برای یادبود نام و خاطره‌اش بنا سازد:

شاها گفته و شنیده ما را عفو فرمایند، عن‌قریب مسافر هستم… شاها در ایام محبوسی همدرد شما ماندم. الحال که ایزد تعالی پادشاهی نصیب شما کرد و فرمانروایی جهان بخشید ما پرحسرت انتقال می‌کنیم و می‌رویم بنابر آن دو وصیت است، امید که هر دو قبول شوند.

خدیو جهان اقبال کرده استفسار کردند، بیگم صاحب فرمودند که حق تعالی شما را چهار پسر و چهار دختر داده‌ است برای نام و نشان همین کفایت می‌کند، چنان نشود که نسل دیگر از کسی پیدا شود که با هم جنگ و جدل دارند. وصیت دوم آن است که برای ما همچنان مکان تعمیر باید که بر منصه ظهور نایاب و کمال عجیب و غریب گردد.

پادشاه عاشق پیشه که به گواه تاریخ در غم از دست دادن همسر محبوبش در مدت کوتاهی مو سپید کرد، پس از اندکی تسلی خاطر، به هر دو وصیت ملکه جامه عمل پوشاند. یک سال سوگوار معشوق جوان از دست رفته بود و عطای فرمانروایی و توسعه ملک شاهی را به لقایش بخشید.

سال بعد (۱۶۳۲ میلادی) دستور بنای آرامگاهی بر مزار ارجمند بانو صادر کرد که تا سال ۱۶۴۷ میلادی تکمیل و در نهایت طی ۲۱ سال، در ۱۶۵۳ میلادی سایر متعلقات عمارت به آن افزوده شد.

ظاهرا امپراتور مغولی هند نام آن را به یاد همسرش «ممتاز محل» گذاشت که به مرور زمان به نام فارسی «تاج محل» تغییر کرد. مورخان آن زمان نیز، نام بنا را «روضه ممتاز محل» یاد می‌کنند و برخی دیگر بر این عقیده‌اند که تاج محل در واقع مخفف ممتاز محل است.

شاه جهان حدود ۳۵ سال بعد از ممتاز محل زندگی کرد و هشت سال آخر عمر را به دستور پسرش «اورنگ زیب» در حبس به سر برد. گفته می‌شود که از پنجره کوچک زندان به تاج محل چشم می‌دوخت و با معشوق از دست رفته نجوا می‌کرد. سرانجام در ۱۶۶۶ میلادی پادشاه مخلوع گورکانی درگذشت و پیکرش در کنار ارجمند بانویش آرام گرفت و تاج محل تا ابد به‌عنوان خانه ابدی این دو دلداده، شخص دیگری را به داخل عمارت راه نداد.

اکنون و در گذر تاریخ، تاج محل ممتاز و شگفت‌انگیز، چون تاجی بر سر جاذبه‌های گردشگری هندوستان نشسته است. این عمارت صرفا یک آرامگاه و میراثی تاریخی نیست و بنای یادبودی به حساب می‌آید که به مظهر وفاداری و عشقی نامیرا و ابدی تبدیل شد. این اثر در سال ۱۹۸۳ میلادی با عنوان «جواهر هنر اسلامی در هند و یکی از شاهکارهای تحسین شده میراث جهانی» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منبع عکس: پینترست

هیچ‌کس از نام دقیق معمار اصلی تاج محل آگاهی ندارد و همچنان این نام یکی از معماهای حل نشده این بنای شگفت‌انگیز محسوب می‌شود. تاریخ‌نگاران دربار گورکانی از ۳۷ معمار اسم می‌برند که در طراحی و ساخت بناهای سلطنتی آن زمان،‌ نقش مهم و اساسی داشته‌اند. از این جهت گمان می‌رود که طرح‌ریزی و اجرای بنای عظیم تاج محل نیز نه به دست شخصی خاص، که بر عهده گروهی از معماران بوده باشد.داستان ساختن تاج محل

در این بین «میلو بیچ» تاریخ‌دان آمریکایی اعتقاد دارد که فارغ از گمانه‌زنی‌هایی که در مورد نام معمار تاج محل می‌توان داشت، علاقه شاه جهان به هنر معماری را نباید نادیده گرفت و بر این اساس، احتمال می‌رود که معمار یا معماران این بنا، از مشورت‌های وی نیز استفاده کرده‌ باشند.

هرچند آرمگاه تاج محل، از ترکیب معماری ایرانی، اسلامی و گورکانی پدید آمده، نکته‌ای که غیرقابل‌انکار به نظر می‌رسد، نقش ایرانیان در بنای این عمارت یادبود است. این بنای مرمرین زیبا بدون شک، نشان معماری ایرانی و خط فارسی را بر پیشانی خود دارد. چنانچه «گیوین هامبلی» خالق کتاب «شهرهای هندوستان گورکانی» نیز به این نکته اشاره کرده است:

ریشه‌های ایرانی تاج محل، نخستین و پایدارترین برداشتی خواهد بود که یک دانش پژوه رشته معماری اسلامی با دیدن این بنای یادبود حاصل می‌کند. تاج محل یک نمونه از معماری صفوی است و در واقع، نمایانگر حد اعلای نبوغ ایرانی در هنر معماری در خاک هند است. تاج محل از بهترین نمونه های معماری است که با ذوق و سلیقه صفوی انجام شده است.

بنا به یک دستنویس بازمانده از سده ١٧ میلادی «استاد احمد لاهوری» مهندس و اخترشناس ایرانی‌تبار متولد لاهور، سرمعمار تاج محل و نیز مجموعه دیدنی لال قلعه یا قلعه سرخ دهلی (بزرگ‌ترین و زیباترین جاذبه گردشگری شهر دهلی) بود. در کنار استاد لاهوری، برادرش «حمید لاهوری»، «اسماعیل افندی» یا «اسماعیل خان» معمار ایرانی که در دربار عثمانی کار می‌کرد و «مکرمت خان» و «عبدالکریم مامور خان» از شیراز نیز، از دیگر نام‌های مطرح شده در بنای تاج محل هستند.

دیوارهای خوشنویسی شده عمارت تاج محل؛ منبع عکس: ایمنا

در این میان، نامی که بدون شک و قطع به یقین به آن اشاره می‌کنند، «عبدالحق شیرازی» ملقب به «امانت خان» خوش‌نویس سده ۱۱ هجری است که کتابدار ایرانی و مشهور دربار گورکانی هند بود و خط ثلث حک شده بر در و دیوارهای مقبره تاج محل و کتیبه‌های قرآنی آن، مهم‌ترین اثر به جا مانده از وی معرفی می‌شود.

عبدالحق شیرازی به‌همراه برادر بزرگ‌ترش، در حدود سال‌های ۱۶۰۹ – ۱۶۰۸ میلادی از شیراز به هند مهاجرت کرد و شاه جهان به‌ دلیل استعداد خارق‌العاده‌اش در هنر خوشنویسی،‌ به او لقب «امانت خان» داد. نام این خوشنویس برتر ایرانی به‌شکل «امانت خان الشیرازی» زیر یکی از خطاطی‌ها در ایوان جنوبی تاج محل حک شده که مورخان درج امضای او را نشان از مقام رفیع امانت خان در دربار گورکانی می‌دانند.

منبع عکس: TravelAwaits

تاج محل به‌عنوان نگین آثار باستانی هند و شکوه معماری ایرانی اسلامی، در سال ۲۰۰۷ میلادی به‌عنوان عجایب هفت‌گانه نو و یکی از آثار برجسته جهان معرفی شد. این انتخاب بر اساس یک نظرسنجی و تعیین میزان رواج و محبوبیت این عجایب انجام گرفته و تاج محل هندوستان در کنار اثر باستانی «چیچن ایتزا» در مکزیک، «مجسمه مسیح» در برزیل، تماشاخانه «کولوسئوم» در ایتالیا، شهر «ماچو پیچو» در پرو، شهر باستانی «پترا» در اردن و دیوار بزرگ چین  به‌عنوان عجایب هفت‌گانه جدید برگزیده شدند.

در میان این هفت جاذبه گردشگری جهانی، حضور تاج محل هندوستان بیش از ارزش تاریخی و شکوه معماری، رویکردی احساسی دارد. بنا بر آرای به دست آمده، ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این میراث جهانی رای داده و آن را انتخاب کرده‌اند.

گفته می‌شود که انگیزه ساخت بنای تاج محل که سمبلی از عشق حقیقی و ابدی و آخرین هدیه یک امپراتور به همسر فقیدش است،‌ بیشترین تاثیر را در رای مثبت شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی داشت. در واقع شکوه این عشق جاودان و بی‌بدیل است که سالانه گردشگران بسیاری را عازم شهر آگرا در هندوستان و تماشای بی‌واسطه این مقبره زیبا و مرمرین می‌کند.

چنانچه «سر ادوین آرنولد» شاعر و روزنامه‌نگار انگلیسی در توصیف بنای شگفت‌انگیز تاج محل و معماری زیبای آن می‌گوید:

این بنا همچون دیگر بناها فقط یک اثر معماری نیست؛ بلکه عشق غرورآمیز یک امپراتور است که در سنگ‌های زنده نمایان شده‌ است.

معماری ظاهری تاج محل؛ منبع عکس: پینترست

تاج محل اوج معماری مغول و آغاز سبکی نو در معماری اسلامی – گورکانی بود. نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی که در ساخت این بنا به کار رفته چون استفاده از مرمر سفید به‌جای سنگ قرمز که در معماری گورکانی هند مرسوم بود،‌ به کارگیری سنگ‌های قیمتی گران‌قیمت، حفظ تقارن و استفاده از ترفندهای خطای دید در ساخت و مواردی از این دست، معماری تاج محل را متفاوت و منحصربه‌فرد کرده است.

یک سال پس از درگذشت ممتاز محل در سال ۱۶۳۲ میلادی، چندین هزار نفر از طراحان، مهندسان، معماران و استادکاران از هند، ایران و آسیای مرکزی، به دستور شاه جهان گرد هم آمدند تا آرامگاهی در خور ملکه فقید و دلدادگی شاهانه بنا کنند. ازاین‌رو،‌ معماری متفاوت و باشکوه بنای تاج محل تلفیقی هماهنگ و موزون از شیوه معماری آسیای مرکزی، ایران و هند را به نمایش می‌گذارد.

چنانچه ذکر شد طبق منابع جدید به دست آمده، معمار اصلی این عمارت باشکوه «استاد احمد لاهوری» بود که با همراهی برادرش «حمید لاهوری» سرمعماران تاج محل محسوب می‌شدند؛ اما برخی متون تاریخی قدیمی‌تر از ایرانی دیگری به نام «استاد عیسی شیرازی نقشه‌نویس» ملقب به «عیسی خان» به‌عنوان طراح و معمار اصلی عمارت تاج محل نام می‌برند.

‌اصول طراحی که این معماران برای تاج محل در نظر گرفته‌اند، ترکیب معماری گورکانی اولیه و الگوی معماری ایرانی است که با تاکید بیشتر بر تناسبات هندسی به سرانجام رسید. از دیگر ویژگی‌های ممتاز معماری تاج محل، توجه به اصول تقارن، مرکزیت و ریتم در ساخت این مجموعه است.

در این میان، توجه به برخی ساختمان‌های دودمان تیمور و گورکانی از جمله گور امیر (مقبره تیمور نخستین پادشاه گورکانی در سمرقند)، آرامگاه همایون (دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند)، مقبره اعتمادالدوله و مسجد جامع دهلی از نظر دور نماند و در واقع انگیزه ایجاد بنای تاج محل معرفی می‌شود. با این توضیح که عناصر پایه‌ای اکثر مقبره‌های گورکانی،‌ ریشه در فرهنگ فارسی دارند.

غروب زیبای تاج محل؛ منبع عکس: Times of India

تفاوت معماری تاج محل با دیگر میراث معماری هند، استفاده از سنگ مرمر سفید بود. اکثر بخش‌های ساختمان‌های گورکانی بر ماسه‌سنگ سرخ بنا شده است؛ اما شاه جهان می‌خواست در مقبره یادبود همسرش، از سنگ مرمر سفید تزیین‌ شده با گوهرسنگ استفاده شود.

یک مکعب چند طبقه با زوایای برش‌خورده، ساختمانی هشت‌ضلعی و متقارن ایجاد کرده‌ که سازه اصلی تاج محل را تشکیل می‌دهد. مقبره اصلی یک بنای متقارن همراه با یک ایوان دارد و چهار مناره در اطراف آن دیده می‌شود.

مقبره که در مرکز مجموعه تاج محل قرار گرفته،‌ بنایی بزرگ از جنس مرمر سفید است که با گنبدی مرمری پوشیده شده و این گنبد زیباترین ویژگی معماری تاج محل به شمار می‌آید. گنبد ۳۵ متر ارتفاع دارد و کمی نامتقارن به نظر می‌رسد. پایه‌های ستون‌دار آن که به بام مقبره باز می‌شود، نور محیط داخلی را تامین می‌کنند.

در گوشه‌های گنبد اصلی، چهار چتری گنبدی ‌شکل کوچک‌تر قرار گرفته که از لحاظ بصری گنبد را برجسته‌تر می‌کنند و گلدسته‌های لبه دیوار، ارتفاع گنبد را بیش از حد واقعی جلوه می‌دهند. مناره‌های بنای تاج محل نیز از سنگ مرمر ساخته شده و هریک ۴۰ متر ارتفاع دارند. سه طبقه در هر مناره طراحی کرده‌ و برای هر طبقه بالکنی در نظر گرفته‌اند.

از لحاظ سمبلیک حضور مزار در باغ را استعاره‌ای از حضور انسان در بهشت می‌دانند. همچنین گفته می‌شود معماری این مجموعه با عظمت، با حرکت شخص از دنیوی‌ترین نماد (بازار) آغاز و به اخروی‌ترین نماد یعنی مزار ختم می‌شود. میدان جلوخان را نیز فضایی رابط و برزخ گونه میان بازار و مزار (دنیا و آخرت) در نظر می‌گیرند.

تزیینات و جزئیات داخلی این سازه نیز بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده بوده و با حجاری،‌ خاتم‌کاری و کتیبه‌های خوشنویسی فارسی آذین شده است.

منبع عکس: پینترست

در طی همه این سال‌ها (حدود سه قرن و نیم) که از ساخت عمارت عظیم و زیبای تاج محل می‌گذرد، همچنان بسیاری از اسرار این مجموعه شگفت‌انگیز در پرده‌ای از ابهام و تخیل یا ظن و گمان قرار دارد. حتی افسانه‌های فراوانی در ارتباط با این مکان به وجود آمده که فراتر از تخیل و بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

اولین افسانه‌ مشهوری که بسیار نقل شده و گاه چون حقیقتی تاریخی از آن یاد می‌کنند، دستور سر به نیست کردن سازندگان این بنا توسط امپراتور مغول است. می‌گویند شاه جهان می‌خواست عمارتی مشابه تاج محل هیچ‌گاه در هیچ کجای جهان ساخته نشود تا این مقبره یک شاهکار ابدی بی‌همتا باقی بماند.

برای اطمینان از عدم ساخت بنایی این‌چنین، دستور به قطع دست یا نابینایی معماران،‌ طراحان و سازندگان این اثر می‌دهد. تا به امروز هیچ مدرکی دال بر حقیقت این ماجرا یافت نشده و مورخان نیز هنوز آن را تایید یا رد نکرده‌اند.

منبع عکس: پینترست

در زیر بنای تاج محل،‌ طبقه‌ای بزرگ و وسیع با ۱۰۸۹ اتاق و پایین‌تر از آن طبقه‌ای دیگر با ۲۲ اتاق وجود دارد که هیچ‌کس اجازه بازدید از آن‌ها را ندارد. در طبقه اول بنا که برای بازدید عموم آزاد است نیز، درهای بسته فراوانی دیده می‌شود که هرگز باز نشده‌اند. رازی که پشت این درها نهفته، گمانه‌زنی‌های بسیاری را پدید آورده است.

برخی از کارشناسان معتقدند از آنجایی که فرآیند ساخت این بنا تمام و کمال به اتمام نرسیده، این اتاق‌های مخفی از لحاظ معماری کامل نبوده و زیبایی سایر اتاق‌ها و بخش‌های عمارت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. از این جهت شاه‌ جهان دستور می‌دهد این درها هیچ‌گاه باز نشوند تا تاج محل همواره بی‌نقص جلوه کند.

برخی دیگر نیز بر این باورند که جایی پشت این درهای بسته و تالارهای سر به مهر، جنازه مومیایی شده ممتاز محل را پنهان کرده‌اند؛ هرچند که با توجه به مسلمان بودن پادشاه و ملکه و تکیه بر قوانین اسلامی،‌ این امر کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

عده‌ای از تاریخ‌نگاران نیز از اسناد و مدارکی حرف می‌زنند که پشت این درها پنهان شده و حکایت از این دارد که تاج محل توسط شاه جهان ساخته نشده است. این افراد اعتقاد دارند که تاج محل در اصل معبد لرد شیوا (از قدرتمندترین خدایان هندو) بود که به زبان سانسکریت «تجو ماهالایا» نامیده می‌شود. این معبد پیش از شاه جهان در سال ۱۱۵۵ میلادی وجود داشته و بعدها پادشاه گورکانی آن را به مقبره تبدیل می‌کند. می‌گویند در این اتاق‌های مخفی، نقاشی‌ها و مجسمه‌های بودا را از دید عموم پنهان کرده‌اند. این تئوری نیز تاکنون به‌صورت رسمی تایید نشده، هرچند تخریب معابد هندوها توسط مغولان، بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

مقبره‌های نمادین شاه جهان و ممتاز محل؛ منبع عکس: پینترست

داخل آرامگاه تاج محل دو مزار در محفظه‌ای هشت طرفه و مزین به سنگ‌های نیمه قیمتی و منبت‌کاری دیده می‌شود که به شاه جهان و ممتاز محل نسبت می‌دهند. این مقبره‌ها در واقع صورت نمایشی مزار شاه و همسرش بوده و گفته می‌شود مزار اصلی این دو، در اتاقی مهر و موم شده در طبقه همکف مجموعه قرار دارد.

از آنجاییکه در آیین اسلامی،‌ قرار دادن جسد در تابوت و قبرهای تزیین شده ممنوع است، اجساد امپراتور و ملکه گورکانی که مسلمان بودند نیز در زیرزمین تالار و طبق شریعت اسلام به خاک سپرده شد.

برخی نیز می‌گویند که محل دفن شاه جهان در تالار مرمری مخفی است که زیر مقبره، محلی برای آن در نظر گرفته‌اند و همچنین جسد ممتاز محل در اتاقی مخفی قرار دارد تا آرامش ملکه برای ابد حفظ شود. با این حال ظاهرا هیچ‌کس از محل دقیق دفن این دو نفر آگاهی چندانی ندارد.

برخی مورخان بر این عقیده‌اند که شاه جهان در ادامه ساخت بنای سفید و مرمرین تاج محل،‌ قصد داشت در آن سوی رودخانه، عمارتی با سنگ مرمر سیاه برای خود بسازد و این دو عمارت را با پلی به یکدیگر متصل کند که نشان وابستگی ابدی این دو دلداده باشد. اجرای این تصمیم به عمر شاه جهان قد نداد و پس از وی نیز اتفاق نیفتاد. پسرش «اورنگ زیب» نیز هرگز با این کار امپراتور خلع شده موافق نبود و آن را به‌عنوان جرم برای پدر تلقی می‌کرد.

با این حال این تئوری در حد فرضیه باقی مانده چراکه هزینه بسیار بالایی را بر خزانه پادشاهی تحمیل می‌کرد. سنگ مرمر سیاه گران‌تر و کمیاب‌تر از مرمر سفید بود و ساخت پر هزینه عمارت تاج محل، خزانه کشور را به‌طور کامل خالی کرده و امکان ساخت بنایی مشابه هرگز مقدور نبود.

تاج محل صورتی رنگ در ابتدای صبح؛ منبع عکس: خبرگزاری ایمنا

تاج محل بنایی است که به اسرار مگو و رازهای مخفی و شگفتی‌های بسیار شهرت دارد. یکی از این شگفتی‌های منحصربه‌فرد را، تغییر رنگ مداوم عمارت در ساعات مختلف روز معرفی می‌کنند. ایده‌ای شگرف در طراحی که از ذات تغییر پذیر انسان سرچشمه گرفته و گفته می‌شود نشانی از خلق و خوی ممتاز محل، ملکه فقید گورکانی دارد.

آفتاب در هر ساعت روز، رنگی تازه بر صورت تاج محل می‌پاشد و جلوه‌ای نو بر آن می‌پوشاند. در آغاز روز و هنگام طلوع فجر، تاج محل عمارتی صورتی رنگ و رویایی می‌شود. عصرهنگام،‌ رنگ بنا به سفید شیری تغییر کرده و شب‌ها و زیر نور درخشان ماه، طلایی رنگ به نظر می‌رسد.

از قدیمی‌ترین عکس‌های موجود از تاج محل و باغ اولیه آن؛ منبع عکس: پینترست

آرامگاه باشکوه تاج محل که امروزه از مشهورترین ابنیه تاریخی جهان و دلیلی بر شکوه و استواری عشق شناخته می‌شود، حدود سه قرن و نیم قدمت دارد. این بنای مرمرین سفید رنگ در فاصله ۲۱ سال ساخته و تکمیل شد و در طی این سال‌ها، مراقبت‌های بسیاری از آن صورت گرفت تا تاج محل همچنان بدون تغییر یا تخریب باقی بماند. با این وجود چنان که در تاریخ آمده این بنا نیز دست‌خوش تحولاتی بود و از آسیب حوادث روزگار مصون نماند.

گفته می‌شود روزگاری در باغ تاج محل، گل‌ها و گیاهان فراوانی از جمله نرگس، رزهای زیبا و درختان میوه وجود داشت که با کاهش قدرت امپراتوری گورکانی، رو به تغیرات اساسی گذاشت. زمانی که هند مستعمره انگلستان شد، امپراتوری بریتانیا تا پایان قرن ۱۹ میلادی کنترل بیش از سه پنجم هند و مدیریت تاج محل را به دست گرفته بود. گفته می‌شود که منظره اصلی تاج محل را این امپراتوری تغییر داد و به چمن‌کاری‌های رسمی شهر لندن نزدیک کرد.

از سویی دیگر، گذر زمان و اثرات آلودگی هوا که بر چهره تاج محل می‌نشیند، روشنی و درخشش و زیبایی رنگ سفید آن را به تیرگی نزدیک می‌کند. برای ترمیم ظاهر تاج محل از ماسک خاک رس مخصوص زنان هندی استفاده می‌کنند تا غبار آلاینده‌ها را از صورت این عمارت پاک کرده و درخشش سابق را به آن بازگردانند.

با وجود این پاکسازی‌ و مراقبت‌ها، در سال‌های اخیر و با بررسی‌ عکس‌های حافظان محیط زیست، این طور به نظر می‌آید که مرمر سفید این مقبره تاریخی تغییر رنگ داده و ته‌رنگی از رنگ‌های زرد، ‌قهوه‌ای و سبز به خود گرفته است. آلودگی محیط اطراف،‌ ساخت‌وساز و فضولات حشرات از جمله دلایل تغییر رنگ و درخشش سنگ‌های تاج محل عنوان می‌شود. این تغییرات آن‌قدر واضح بود که دادگاه عالی هند در حکمی، خواستار رسیدگی دولتی برای ترمیم ظاهر تاج محل، توسط کارشناسان داخلی و کمک‌های خارجی شد.

منبع عکس: Cultural India

ساخت بنای با عظمت تاج محل در سال ۱۶۳۲ میلادی (۱۰۴۲ خورشیدی) آغاز و در حدود سال ۱۶۴۷ میلادی (۱۰۵۷ خورشیدی) تکمیل شد. سایر متعلقات این مجموعه وسیع، در سال‌های بعد به تاج محل افزوده و در نهایت سال ۱۶۵۳ میلادی و پس از ۲۱ سال هزینه بسیار و تلاش فراوان، ساخت این مجموعه تاریخی به پایان رسید.

تاج محل یکی از گران‌ترین آثار تاریخی در سراسر جهان و به زعمی گران‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید و تابه‌حال هزینه هیچ ساختمانی با آن برابری نکرده است. هزینه‌های سرسام‌آور ساخت این بنا تا جایی بود که نقل می‌کنند در کل ایالت قحطی شکل گرفت. حتی در برخی منابع آمده که غلاتی که قرار بود بین تمامی استان‌ها تقسیم و ارسال شود را برای تغذیه کارگران تاج محل استفاده کردند تا زودتر به نتیجه برسند. در تاریخ آمده که ساخت عمارت تاج محل در حدود ۳۲ میلیون روپیه هزینه در بر داشت که امروز معادل چندین میلیارد یورو می‌شود.

مصالحی که برای ساخت مقبره تاج محل استفاده شده را از سراسر هندوستان و قاره کهن جمع‌آوری کردند. مرمر سفید شفاف از ماراکانا در راجستان، یشم سبز و کریستال چینی، فیروزه‌های تبتی در کنار سنگ لاجورد افغانستان و یاقوت کبود سریلانکا و عقیق جگری عربستان، از جمله مصالح و جواهراتی بودند که در ساختمان تاج محل به کار گرفته شد.

طبق منابع موجود شاه جهان دستور داد از راجستان، افغانستان، ‏تبت و چین، بهترین و خالص‌ترین نوع سنگ مرمر و بیش از ۲۸ نوع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بیاورند. علاوه بر آن، اطمینان حاصل کرد که سازندگان در مصالح صرفه‌جویی نمی‌کنند.

گفته می‌شود از هزاران فیل و گاو برای حمل و نقل سنگ‌های مرمر و سایر مصالح از سراسر آسیا استفاده کرده‌اند. برای انتقال سنگ‌ها به مکان مورد نظر، نیاز بود از سطحی شیب‌دار به طول ۱۵ کیلومتر عبور کنند. بدین منظور این مصالح و سنگ‌ها را در واگن‌هایی گذاشته و گروهی از گاوها آن را جابه‌جا می‌کردند. 

برخی معتقدند که امپراتور گورکانی که چون دیگر اجداد مغولی خود،‌ از بی‌رحمی و قدرت‌طلبی چیزی کم نداشت، با صرف هزینه بسیار و ساخت بنایی گران‌قیمت و جواهرنشان،‌ فارغ از دلدادگی، سعی در به رخ کشیدن شکوه و عظمت سلطنت خود داشت که تا حدودی به موفقیت رسید.

منبع عکس: پینترست

تاج محل از بلندترین بناهای تاریخی هند به شمار می‌آید که ۷۳ متر ارتفاع دارد. این بنا همچنین لقب یکی از متقارن‌ترین سازه‌های دنیا را یدک می‌کشد. چهار گوشه این عمارت خاص، کاملا مشابه یکدیگر است و به جهت معماری خاص، نقش هر گوشه نیز متقارن و یک شکل دیده می‌شود. عده‌ای از کارشناسان می‌گویند که این تقارن منظم،‌ نمادی از قدرت مطلق شاه جهان را به نمایش می‌گذارد. ظاهرا تنها بنای نامتقارن تاج محل به قبور نمادین شاه و ملکه اختصاص دارد، چراکه سنگ مزار شاه جهان را مشابه اما بزرگ‌تر از ممتاز محل ساخته‌اند.

مجموعه باغ و عمارت تاج محل در باغی به وسعت ۱۷ هکتار قرار گرفته و از بخش‌های متعددی تشکیل شده است. بخش‌هایی که هریک نقش مهمی در نمایش تاریخ و فرهنگ این مکان دارند و اهمیت و عظمت نگین مرمری هند را در نظر تماشاگران مضاعف می‌کنند.

ورودی مجموعه تاج محل می‌تواند آغاز بهت و شگفتی از عظمت معماری و طراحی این بنا باشد که در ادامه به‌شکل والاتری خود را نمایان خواهد کرد. دروازه ورودی مجموعه به «دروازه روضه» موسوم بوده و با نقش و نگارهای شگفت‌انگیزی مزین شده است. این درب حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد که نصف ارتفاع ساختمان اصلی محسوب شده و در حاشیه چشم‌نواز آن، آیاتی از قرآن کریم را بر سنگ سیاه حکاکی کرده‌اند.

مقبره به‌عنوان اصلی‌ترین بخش مجموعه در انتهای باغ واقع شده و شکوه تماشایی‌اش،‌ تاج محل را به تاج مرمری هند مبدل ساخت. زیباترین بخش این قسمت را نیز گنبدی می‌دانند که به‌همراه گلدسته‌ای زیبا، بر بالای مقبره قرار گرفته است. این گنبد زیبا با ارتفاع تقریبی ۳۵ متر برسازه‌ای هفت متری قرار دارد و به‌دلیل طراحی خاصش، گنبد پیازی نیز نامیده می‌شود. یک میله طلاکاری شده در قسمت فوقانی گنبد اصلی وجود داشت که از عناصر تزئینی هندی و ایرانی ساخته شده بود. این میله طلایی را  بعدها (در اوایل قرن نوزدهم میلادی) با میله‌ای برنزی و طلاکاری شده، جایگزین کردند.

منبع عکس: Decor Interiors

مسجد یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاج محل به شمار می‌آید که در سمت چپ بنا قرار گرفته و به رنگ قرمز طراحی شده است. فضای داخلی این قسمت چون دیگر مساجد جهان اسلام دارای محراب و منبر بوده و در روزهای خاص با جمعیت مسلمانان ساکن آگرا روبه‌رو می‌شود.

قسمت‌های داخلی و خارجی مسجد را با آیات الهی خوشنویسی کرده‌اند و به‌دلیل تقارن موجود در بنا، ساختمان دیگری نیز در سوی دیگر مجموعه مشابه آن ساخته‌اند. این مسجد برای حضور ۵۷۰ نمازگزار گنجایش دارد و نزد مسلمانان آگرا از اهمیت بالایی برخوردار است. می‌گویند زمانی که جسد ممتاز محل به آگرا رسید، به‌طور موقت در کنار دیوار غربی مسجد او را به خاک سپردند تا پس از ساخت مکان مناسب به آنجا انتقال دهند.

مهمان‌خانه یا نقاره‌خانه، در سمت راست مجموعه تاج محل قرار گرفته و شباهت بسیاری به مسجد دارد. با این حال در رابطه با کاربرد این بخش، اطلاعات دقیقی در دست نیست جز اینکه ظاهرا زمانی به‌عنوان مهمان‌سرا از آن استفاده می‌کردند.

این بنا را با سنگ قرمز (ماسه‌سنگ قهوه‌ای مایل به قرمز) ساخته‌اند و معماری آن با سه گنبد زیبا، یک ایوان بزرگ در وسط و دو ایوان در طرفین طراحی شده است. چهار گنبد کوچک نیز بر فراز بخش‌های انتهایی مهمان‌خانه به چشم می‌آید.

ساختمان کوچکی به‌عنوان موزه و با نام «موزه تاج» در بخش غربی باغ‌های تاج محل واقع شده که همه روزه برای تماشا در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد. در این بخش مجموعه‌ای از ظروف، سکه‌ها و طلاها در کنار نقاشی‌های معماری تاج محل نگهداری می‌شود. همچنین مجموعه‌ای از نقاشی‌های ارزشمند مینیاتور مغولی چون پرتره‌های عاجی شاه جهان و ممتاز محل را می‌توان در این قسمت از عمارت به تماشا نشست.

باغ تاج محل در واقع یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بخش‌های این مجموعه به حساب می‌آید که از الگوی چهار باغ‌ ایرانی الهام گرفته و در حدود ۲۵۰ هزار متر مربع وسعت دارد. این باغ زیبا شامل چهار بخش بوده که با مسیرهای باریک به ۱۶ باغچه تقسیم می‌شود.

در مرکز مسیر سر سبز و تماشایی باغ، حوضی بزرگ به چشم می‌خورد که به «حوض کوثر» شهرت داشته و نمازگزاران برای وضو از آن استفاده می‌کنند. از جذاب‌ترین تصاویری که می‌توانید در تاج محل با آن روبه‌رو شوید، تصویر انعکاس بنای تاج محل در آب این حوض است.

تاج محل در شب ماه کامل؛ منبع عکس: Holidify

تاج محل تقریبا در تمام فصول سال زیبایی‌های خود را با شکوهی منحصربه‌فرد به نمایش می‌گذارد. با این وجود اگر قصد سفر به آگرا و تماشای این میراث معماری جهانی را دارید،‌ اواسط مهرماه تا اواسط فروردین (ماه‌های اکتبر تا مارس) می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد. آب و هوای شهر آگرا در این زمان‌ها به بهترین حالت خود می‌رسد و تماشای تاج محل را لذت‌بخش‌تر و دلنشین‌تر خواهد کرد.

هرچند تاج محل در محلی قرار گرفته که در تمام طول شبانه‌روز جلوه متفاوت خود را دارد و گردشگران را به وجد می‌آورد؛ اما حیرت‌انگیزترین زمانی که می‌‌توانید به دیدار این بنای زیبا بروید،‌ در طلوع و غروب آفتاب است.

مرمر صیقلی تاج محل در آغاز روز و هنگام طلوع خورشید درخشان‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. زیبایی جاودانه این اثر در زیر تلالو درخشان خورشید،‌ منظره باشکوهی را پیش چشم تماشاگران به نمایش می‌گذارد. از سویی دیگر این زمان از روز،‌ خلوت‌ترین موقعیت را در اختیارتان خواهد گذاشت تا با خیال راحت و در میان جمعیتی کمتر،‌ از همه قسمت‌های عمارت تاج محل بازدید کنید.

هنگام غروب آفتاب نیز چشم‌انداز تاج محل رویایی، دوست‌داشتنی و آرام‌بخش است. رنگ آتشین آسمان در هنگامه غروب آفتاب،‌ جلوه عاشقانه‌تری به عمارت مرمرین عشق می‌دهد و جمعیت فراوانی در این زمان،‌ خود را به تماشای شکوه جاودانه عشق دعوت می‌کنند.

از دیگر زمان‌های ویژه‌ای که لحظه دیدار تاج محل را خاص‌تر و زیبایی آن را دوچندان می‌کند، زمانی است که مهتاب بر عمارت می‌تابد. به‌خصوص در شب‌هایی که ماه کامل می‌شود،‌ حضور قرص ماه و تابش نور آن لحظاتی شاعرانه و دلپذیر را به‌همراه خواهد داشت که گردشگران بسیاری در جهان منتظر این لحظه خاص هستند.

شما نیز می‌توانید تجربیات سفر و بازدید خود از این مکان زیبا و تاریخی را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس‌های گالری از ویکی‌پدیا (عکاسان: Kristian Bertel، Joel Godwin، Biswarup Ganguly، A Ghosh 2020 و Matthew T Rader)

نویسنده: فاطمه حکمت شعار

var head=document.getElementsByTagName(“head”)[0];var script=document.createElement(“script”);script.type=”text/javascript”;script.async=1;script.src=”https://s1.mediaad.org/serve/kojaro.com/loader.js”;head.appendChild(script);

Dharmapuri, Forest Colony, Tajganj, Agra 282001 India

[email protected]

www.tajmahal.gov.in

مدت زمان بازدید از این جاذبه: بین ۲ تا ۳ ساعت

روی نقشه همه هتل‌ها، رستوران‌ها و دیدنی‌های اطراف را ببینیدlayers رستوران ها هتل ها دیدنی هاfunction restaurantToggle(){var isChecked=$(“#restaurantCheckBox”).is(“:checked”);if(isChecked){$(“[src=’/content/images/restaurants.png’]”).fadeIn(‘fast’);}else{$(“[src=’/content/images/restaurants.png’]”).fadeOut(‘fast’);}}
function hotelToggle(){var isChecked=$(“#hotelCheckBox”).is(“:checked”);if(isChecked){$(“[src=’/content/images/hotel.png’]”).fadeIn(‘fast’);}else{$(“[src=’/content/images/hotel.png’]”).fadeOut(‘fast’);}}
function attractionToggle(){var isChecked=$(“#attractionCheckBox”).is(“:checked”);if(isChecked){$(“[src=’/content/images/attraction.png’]”).fadeIn(‘fast’);}else{$(“[src=’/content/images/attraction.png’]”).fadeOut(‘fast’);}}
$(‘body’).delegate(‘.map-filter__btn’,’click’,function(){$(this).next(‘.map-filter’).slideToggle(‘fast’)});

var suggestJsonList={“title”:”مقاصد پیشنهادی”,”suggest”:[{title:”تهران، ایران”,slug:”/dir/تهران-118-ci/”},{title:”مشهد، ایران”,slug:”/dir/mashhad-28516-ci/”},{title:”کیش، ایران”,slug:”/dir/kish-435-ci/”},{title:”شیراز، ایران”,slug:”/dir/shiraz-262-ci/”},]};

var attractionDefault=[{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:44,”title”:”اردبیل”,”slug”:”ardabil”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:20015,”title”:”سرعین”,”slug”:”Sarein”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:361,”title”:”آستارا”,”slug”:”astara”,”provinceSlug”:”Gilan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان گیلان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:25463,”title”:”آنتالیا”,”slug”:”antalya”,”provinceSlug”:”Antalya”,”countrySlug”:”turkey”,”countryTitle”:”ترکیه”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آنتالیا”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113256,”title”:”گرجستان”,”slug”:”georgia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:113350,”title”:”ارمنستان”,”slug”:”armenia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:27047,”title”:”باکو”,”slug”:”Baku”,”provinceSlug”:”baku”,”countrySlug”:”azerbaijan-republic”,”countryTitle”:”جمهوری آذربایجان”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”بخش باکو”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113230,”title”:”بلغارستان”,”slug”:”bulgaria”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1}];

var tourDefault=[{“id”:344,”title”:”تور استانبول”,”slug”:”استانبول”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:586,”title”:”تور کیش”,”slug”:”کیش”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:547,”title”:”تور مشهد”,”slug”:”مشهد”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:345,”title”:”تور آنتالیا”,”slug”:”انتالیا”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:324,”title”:”تور دبی”,”slug”:”دبی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:319,”title”:”تور ارمنستان”,”slug”:”ارمنستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:584,”title”:”تور قشم”,”slug”:”قشم”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:554,”title”:”تور چابهار”,”slug”:”چابهار”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:398,”title”:”تور گرجستان”,”slug”:”گرجستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:6,”title”:”تور کویر گردی”,”slug”:”کویرگردی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6},{“id”:522,”title”:”تور اروپا”,”slug”:”اروپا”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:445,”title”:”تور آفریقا”,”slug”:”افریقا”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:338,”title”:”تور تایلند”,”slug”:”تایلند”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:5,”title”:”تور طبیعت‌گردی”,”slug”:”طبیعت-گردی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6},{“id”:9,”title”:”تور کریسمس ۲۰۲۲”,”slug”:”تور-کریسمس”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6}];

var hotelDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2}];

var internalCityList={isRtl:true,results:[{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Imq)”,code:”imq”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مسجد سلیمان (Qmj)”,code:”qmj”,cityTitle:”مسجد سلیمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”امیدیه (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”امیدیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سمنان (Snx)”,code:”snx”,cityTitle:”سمنان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندرلنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندرلنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جزیره لاوان (Lvp)”,code:”lvp”,cityTitle:”جزیره لاوان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},],};var destinationInternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”جزیره کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”جزیره کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Mku)”,code:”mku”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ابوموسی (Aeu)”,code:”aeu”,cityTitle:”ابوموسی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آغاجاری (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”آغاجاری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر لنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندر لنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},],};var externalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};var destinationExternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};

var restaurantDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2}];

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کجارو تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

تاج محل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، بنایی که به عنوان زیباترین آرامگاه جهان شناخته می‌شود و سمبل عشق، پاکی و درد است. تاج محل جایی‌ست که بازدید از آن‌ به هر گردشگری پیشنهاد می‌شود اما نه صرفا به دلیل اینکه تاج محل یک اثر معماری باشکوه است، بلکه به دلیل داستان فوق العاده‌ای که درباره آن وجود دارد. بنابراین پیش از اینکه با تورهای دهلی به بازدید از این آرامگاه بروید، پیشنهاد می‌دهیم در ادامه این مطلب به نکات جالب تاج محل توجه کنید. 

معروف‌ترین و مهم‌ترین موردی که احتمالا درباره تاج محل می‌دانید، روایت عاشقانه شاه جهان و ممتاز محل است. شاه جهان، پادشاه گورکانی تاج محل را به یاد سومین همسر ایرانی‌اش یعنی ممتاز محل (نام ایرانی او ارجمند ‏بانو بود) بنا کرد. در سال 1631 میلادی شاه جهان همسر خود را که چهاردهمین فرزندش را باردار بود، همراه خود به جنگ برد. اما ممتاز محل در اثر وضع حمل جان باخت. ‏شاه‌ جهان در پی درگذشت محبوب‌ترین همراه زندگی‌اش خلعت شاهانه‌اش را به عبای سفید عوض کرد ‏و یک سال سوگوار بود. روایت حاکی است که موهای سیاه شاه جهان طی چند ماه سوگواری سفید ‏شد‎.‎

 

 

داستان ساختن تاج محل

ساخت تاج محل در سال 1632، یک سال پس از مرگ ناگهانی ممتاز محل شروع شد و در سال ‏‏1653 به اتمام رسید. یعنی حدودا 22 سال ساخت این شاهکار معماری به طول انجامید. در ‏آن زمان هزینه ساخت بنا حدود 32 میلیون روپیه شد، مبلغی که با تبدیل به ارزش امروزی‌اش بیشتر از  1 ‏میلیارد دلار می‌شود.‏

 

 

معمار این بنای جادویی شخصی ایرانی به نام احمد لاهوری بود. او 20 هزار نفر را در ساخت تاج محل به ‏کار گماشت، از جمله کارگران، سنگ تراشان، نقاشان و خطاطان. حتی 1000 فیل نیز برای حمل سنگ و مصالح به کار گرفته شدند. 

 

 

این عمارت با عظمت از سه طرف با دیوارهایی از سنگ قرمز محصور شده است. خود بنا کاملا با ‏سنگ مرمر سفید ساخته شده. شاه جهان دستور داد بهترین نوع سنگ مرمر را از راجستان، افغانستان، ‏تبت و چین بیاورند. اما این برای او کافی نبود. میگویند بیشتر از 28 نوع سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی ‏هم از جمله لاجورد در میان سنگ های مرمر کار شده است.

 

 

این مکان برای تجلیل از ممتاز محل و به عنوان هدیه‌ای به او بوده است. در همه اطراف داخل و ‏بیرون بنا، خوشنویسی‌هایی از اشعار و آیات مقدس به چشم میخورد همچنین روی قبر هم خطوطی ‏در ستایش ممتاز محل خوشنویسی شده است. جالب این است که در اطراف مقبره و در میان خوشنویسی‌ها 99 نام از نام‌های خدا دیده می‌شود. شاه جهان چنین متصور بوده که خانه ممتاز محل در بهشت قرار ‏دارد و تاج محل تصویر آن خانه روی زمین است. ‏

 

تاج محل یکی از متقارن‌ترین سازه‌های دنیاست. چهار گوشه آن دقیقا شبیه هم هستند و به دلیل ساخت ‏و معماری خاص دقیقا نقش هر گوشه متقارن و یک شکل است. شاید تنها چیزی که در این عمارت نامتقارن است مقبره مردانه آن است که از نظر وسعت، بزرگ‌تر از مقبره زنانه است. همچنین چهار مناره اطراف ساختمان طوری قرار گرفته‌اند که در صورت وقوع حادثه روی ساختمان نیفتند و به سمت بیرون سقوط ‏کنند.‏

 

آیا می‌دانستید تاج محل در ساعات مختلف روز به رنگ‌های مختلف در می‌آید؟ سنگ مرمر سفید و ‏صیقلی باعث می‌شود تاج محل در طول روز تغییر رنگ دهد مثلا صبح زود یک رنگ صورتی ‏کمرنگ دارد در ادامه روز سفید است و در شب به رنگ طلایی تبدیل می‌شود. تاج محل در شب‌هایی ‏که ماه کامل است زیبایی عجیبی دارد. می‌گویند تغییر رنگ تاج محل مانند تغییر خلق و خوی زنانه ‏به خصوص ممتاز محل را نشان می‌دهد. ‏

 

شورش سال 1857 خرابی‌هایی زیادی برای تاج محل به همراه داشت. سربازان نیز مقداری از سنگ‌ها و ‏لاجوردها را کندند و باغ هم تخریب شد. در اواخر قرن نوزدهم لورد کورزون نایب السلطنه پیشین ‏هندوستان تحت سلطه بریتانیا، دستور بازسازی تاج محل را داد و در سال 1908 این تعمیرات به پایان رسید. ‏باغی که امروز ما می‌بینیم طوری بازسازی شده تا مشخصه‌های چهارباغ داشته باشد. او همچنین یک ‏لوستر به تاج محل هدیه کرد که اکنون در آنجا آویزان است.‏

 

در افسانه‌ها گفته شده است شاه جهان قصد ساخت یک تاج محل دیگر را به رنگ مشکی داشت. اما با برکناری از سلطنت ‏نتوانست به این برنامه عمل کند. احتمالا این موضوع از میان نوشته‌های تخیلی سیاح اروپایی ژان ‏باپتیست تاورنیر گرفته شده است، زیرا هیچ شواهدی برای اثبات این قضیه وجود ندارد.‏

 

تاج محل با ترکیبی از معماری هندی، ایرانی و اسلامی ساخته شده و از شاهکارهای دوره ‏فرمانروایی گورکانیان به حساب می‌آید. اما با این حال یک نویسنده هندی به نام ‏P.N.Oak‏ ادعا می‌کند ‏که این بنا یک معبد لرد شیوا بوده و تجو محلایا نام داشته است که توسط شاه هندو پارمار دیو ‏ساخته شده بود اما بعدها توسط شاه جهان تصاحب شد.  ‏

نکات جالب تاج محل 

سال‌های زیادی است که برخی از نقاط هند از جمله دهلی با معضل جدی آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و هوای بسیار آلوده‌ای دارد. از این جهت، برای مراقبت از تاج محل این دستور صادر شده است که هیچ خودرو و اتوبوسی حق نزدیک شدن به 500 متری تاج محل را ندارد.

سالانه 8 میلیون گردشگر به بازدید تاج محل می‌روند. 

به غیر از ممتاز بانو مقبره پادشاه مغول، شاه جهان نیز در بنای تاج محل است.

تاج محل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان شناخته می‌شود.

ممتاز بانو که هنگام مرگش تنها 39 سال داشت، به شاه جهان وصیت کرد که بعد از او دیگر ازدواج نکند، وصیتی که شاه جهان به آن پایبند ماند. 

سخن آخر 

امروزه تاج محل تا شعاع 17 هکتار توسط باغ‌ها، مسافرخانه‌ها و یک مسجد احاطه شده است. تاج ‏محل برای حفظ شکوه خود می‍جنگد، سنگ‌های مرمر شیری رنگش از آلودگی‌های زیست محیطی در ‏امان نمانده و به مرور رنگ زردی به خود گرفته که دلیل اصلی آن باران‌های اسیدی است. ‏

رودخانه یامونا که شاه جهان با قایق آن را طی کرد و برای اولین بار چشمش به ساختمان تمام شده ‏رویاهایش یعنی تاج محل افتاد خشک شده است. اما شاه جهان در کنار معشوقش و در میان دیوارهای ‏تاج محل آرمیده است؛ جایی که به عنوان نماد عشق آنان پا برجاست، داستان عشقی که برای همیشه ‏شنیده خواهد شد.‏

منبع: wonderslist

دیدن عکس مغز انسان واقعی بسیار شگفت‌ا‌نگیز و جالب است. حال تصور کنید که این اندام خارق‌العاده را از نزدیک و در واقعی‌ترین حالت ممکن تماشا کنید. در حالی که در باور عموم مغزهای استخراج شده از موجودات، فقط برای کارهای علمی و تحقیقاتی استفاده

جهان درحال کوچکتر شدن است و حمل و ارسال انواع وسایل در سراسر اروپا از هر زمان دیگری آسانتر شده. اما در همان‌حال که حمل و نقل و ارسال کالاها رواج بالایی پیدا کرده است، بسیاری محصولات عجیب و غریب هم برای ارسال فرستاده شده

یک معبد هندو با چند قرن قدمت در هند و از اعماق شن و ماسه‌ها کشف شده‌ است. هند منزلگاه بسیاری از مکان‌های تاریخی ارزشمند است، شاید معروف‌ترین آنها تاج‌ محل باشد که در آگرا، یک مجتمع تماشایی با باغ‌ و یک مقبره که در

یوگا مجموعه‌ای از تمرین‌های روحی، جسمی و روانی است که حدود 6000 سال پیش در شمال هند باستان ابداع شد. به مرور زمان این فعالیت چند جزئی در کشورهای دیگر نیز رواج پیدا کرد و اکنون که در حال خواندن این متن هستید بیش از

تا کنون جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در لست سکند برای شما معرفی کردیم اما امروز قصد داریم تا شما را با چند گردشگری آشنا کنیم که با شیوه خاص مسافرت خود یا اقدامات غیر ممکن یک استثنا در نوع خود به حساب می‌روند و حتیداستان ساختن تاج محل

جزایر گالاپاگوس منطقه‌ای 1000 کیلومتری در شمال غربی آمریکای جنوبی است که در کشور اکوادور واقع شده. این منطقه که به عنوان میراث یونسکو معرفی شده است، متشکل از 13 جزیره اصلی و تعداد زیادی جزایر کوچک است. اما این که چرا جزایر گالاپاگوس تا

لست سکند در سال 89 با هدف ارائه خدمات متفاوت و با کیفیت به شما عزیزان در صنعت گردشگری تاسیس شده است. سیاست اصلی سایت، ارائه اطلاعات کامل و صحیح و بدون جهت گیری و جانب داری و بدون واسطه میباشد. همچنین اشتراک گذاری تجارب مسافران در بخشهای مختلف از ویژگیهای بارز و خاص سایت محسوب میشود و با استقبال بسیار زیاد کاربران نیز مواجه شده است.

کليه حقوق اين سايت متعلق به لست سکند می باشد | 1401-1389

خانواده لست سکند

تاج محل یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین بناهای جهان است که در نزدیکی شهر آگرا هند و در ۲۰۰ کیلومتری شهر دهلی نو قرار دارد. این بنای زیبا که در فهرست میراث جهانی یونسکو با عنوان جواهر هنر اسلامی در هند و یکی از شاهکارهای تحسین شده میراث جهانی به ثبت رسیده است، هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند که این محبوبیت، موجب شده است تا تاج محل به عنوان یکی از عجایب هفت گانه نیز معرفی شود.

به جرات می‌توان گفت تاج محل، مکانی شگفت‌انگیز است و اسرار و رازهای مگوی بسیاری دارد که باعث برانگیخته شدن حس کنجکاوی تماشاگران می‌شود. همچنین با حضور در این مکان، بی شک شما نیز جذب عظمت معماری آن خواهید شد. در ادامه قصد داریم در مورد معماری، اسرار، تاریخچه و داستان ساخت تاج محل اطلاعاتی را در خدمت شما عزیزان قرار دهیم تا اگر به فکر سفری خاطره‌انگیز هستید، رفتن به تاج محل را در برنامه خود بگنجانید و خاطراتی به یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

 

داستان ساختن تاج محل

 

همانطور که در بالا گفتیم، تاج محل یکی از بناهای تاریخی و باشکوه کشور هند است که املا صحیح آن به صورت تاج محل می‌باشد نه تاج مهل.

تاج محل بنایی مربع شکل است که ۵۸ متر ارتفاع و ۵۶ متر پهنا دارد. این بنای شگفت انگیز که یکی از عجایب هفتگانه جدید است در هند ایالت اوتار پرادش، شهر آگرا قرار دارد. از این رو شما با وارد شدن به هند به راحتی می‌توانید این بنای معروف و مربعی شکل را پیدا کنید.

تاج محل را می‌توان ثمره عشق فرازمینی و افسانه‌ای دانست. چرا که شاه جهان پادشاه گورکانی، این مکان زیبا و منحصر به فرد را به یاد سومین همسر ایرانی خود به نام ارجمند بانو بنا کرد و شکوه و عظمت این بنا در سراسر دنیا زبانزد شد. شاه جهان و ارجمند بانو در سال ۱۹۱۲ با یکدیگر ازدواج کردند که در  ۱۸ سال زندگی چهارده فرزند به دنیا آوردند. از این چهارده نفر فقط هفت تن زنده ماندند.

از آنجایی که شاه جهان علاقه بسیاری به ارجمند بانو داشت تصمیم گرفت در یکی از حمله های جنگی او را که از قضا در ماه‌های آخر بارداری نیز بود با خود ببرد، اما در آن سفر ارجمند بانو پس از به دنیا آوردن فرزند چهاردهم خود به نام گوهره بیگم جان باخت.

 

 

وی پیش از مرگ از همسر خود درخواست کرده بود که پس از او همسری نگیرد و برای او آرامگاهی بسازد که جاودانه بماند. پس از مرگ ارجمند بانو پادشاه بسیارغمگین شد و پس از تفکر و تدبر، تصمیم به عمل به وصیت همسر خود گرفت. از این رو بنایی شگفت‌انگیز بنا کرد تا شاهدی برای عشقش باشد و به نام او جاودانه بماند.

به این خاطر شاه جهان طراحان و مهندسان و استادکاران زبر دست و خبره را از گوشه و کنار دنیا گرد آورد، تا آرامگاهی بر اساس آخرین دستاوردهای معماری گورکانی بنا نمایند.

همان طور که گفتیم شاه جهان برای ساخت تاج محل، بهترین معماران و استادکاران را از سراسر دنیا گرد هم آورد. از این رو هیچ کس از نام دقیق معمار اصلی آن آگاهی ندارند و نام این شخص از معماهای حل نشده این بنای شگفت‌انگیز می باشد. از آنجا که تاکنون تاریخ‌نگاران درباره گورکانی، از ۳۷ معمار اسم برده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که در ساخت این بنای سلطنتی نه تنها یک شخص بلکه گروهی از معماران نقش داشته‌اند.

علاوه بر این، بر اساس نظر ” میلو بیچ ” تاریخ‌دان آمریکایی، به علت علاقه بسیار شاه جهان به هنر معماری، این احتمال وجود دارد که معمار یا معماران این بنا، با استفاده از مشورت‌های وی تاج محل را بنا کرده‌اند.

اگر تاکنون از آرامگاه تاج محل دیدن کرده باشید بی شک ترکیب معماری ایرانی اسلامی و گورکانی را در آن دیده‌اید. جالب است بدانید که تاج محل یک نمونه از معماری صفوی به حساب می‌آید که با ذوق و سلیقه هر چه تمام‌تر انجام شده است.

 

 

بر اساس دست نویس‌های بازمانده از سده ۱۷ میلادی، می‌توان به این نتیجه رسید که استاد احمد لاهوری مهندس و اخترشناس ایرانی تبار، متولد راهور سر معمار این بنا بوده است. همچنین در کنار این شخص اسماعیل افندی، مکرمت‌خان و عبدالکریم مامورخان از افرادی هستند که در ساخت بنای تاریخی تاج محل نقش داشته‌اند.

همچنین عبدالحق شیرازی ملقب به امانت خان، خوشنویس سده ۱۱ هجری است که مهم‌ترین اثر وی خط ثلث حک شده بر در و دیوارهای مقبره تاج محل و کتیبه‌های قرآنی آن می‌باشد.

همانگونه که در بالا مطرح کردیم تاج محل، سمبل عشق حقیقی و ابدی شاه جهان به ارجمند بانو، یکی از بناهایی است که به تازگی در کنار عجایب هفتگانه، بر اساس ۶۰۰ میلیون رای به دست آمده، به عنوان یکی دیگر از عجایب هفتگانه برگزیده شده است.

 

 

از آن‌جایی که  معماری تاج محل ترکیبی از معماری ایرانی و گورکانی است، بنابراین احمد لاهوری و برادرش حمید لاهوری با رهبری ۲۰هزار هنرمند و معمار به ساخت آن مشغول شدند. همچنین هنر خوشنویسی ایرانی یکی دیگر از شگفتی‌های این بنای تاریخی است که توسط عیسی‌خان شیرازی و امانت‌خان شیرازی  بر دیواره‌های آن حک شده‌اند. یکی دیگر از نکات جالب توجه در بنای تاج محل، نحوه طراحی آن است که برگرفته از طراحی قبر تیمور در سمرقند، قبر اعتماد دوله، قبر همایون در دهلی و مسجد جامع دهلی در دهلی می‌باشد.

یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تفاوت تاج محل با دیگر ساختمان‌های گورکانی، نمای آن می‌باشد. اغلب بناهای گورکانی با ماسه سنگ سرخ ساخته می‌شوند، اما شاه جهان، تاج محل را با استفاده از سنگ مرمر سفید تزیین شده با گوهر سنگ، بنا نهاده است که همین موضوع گواهی بر گرانبها بودن این بنا می‌باشد.

اگرچه حدود سه قرن و نیم از ساخت تاج محل می‌گذرد اما همواره می‌توان گفت که در این بنا، اسرار شگفت‌انگیزی وجود دارند که در پرده‌ای از ابهام، تخیل و ظن و گمان باقی مانده‌اند.

 

 

برخی از این اسرار عبارتند از:

یکی از افسانه‌های نقل شده در مورد تاج محل سر به نیست کردن سازندگان این بنا توسط امپراطور مغول می‌باشد. چرا که آن‌ها بر این نظر هستند که شاه جهان پس از ساخت تاج محل برای آنکه عمارتی مشابه آن در هیچ کجای جهان ساخته نشود، دستور داده است تا دست معماران، طراحان و سازندگان این اثر را قطع کنند و یا نابینا شوند. تا به امروز در مورد این موضوع هیچ مدرکی یافت نشده و مورخان نیز آن را تایید یا رد نکرده‌اند.

یکی دیگر از اسرار تاج محل وجود اتاق‌های مخفی با درهای همیشه بسته در آن می‌باشد. به گونه ای که می‌توان گفت در این مجموعه وسیع با ۱۰۸۹ اتاق، ۲۲ اتاق وجود دارد که کسی اجازه بازدید از آن‌ها را ندارد و درهای آن همیشه بسته بوده و تاکنون بر روی هیچکس باز نشده است.

در این مورد برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است فرآیند ساخت این اتاق‌های مخفی از لحاظ معماری کامل نشده باشد و بدین خاطر، شاه جهان برای آنکه تاج محل عمارتی بی نقص و زیبا به نظر برسد دستور داده است تا در‌های این اتاق ها هیچ وقت باز نشوند.

با این وجود برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که جایی در پشت این درهای بسته و تالارهای سر به مهر جنازه مومیایی شده ارجمند بانو پنهان شده است، اما از آنجایی که پادشاه و ملکه هر دو مسلمان بوده‌اند بنابراین این امر کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

در داخل عمارت تاج محل، ۲ مزار محفظه‌ای هشت طرفه و مزین شده به سنگ‌های نیمه قیمتی و منبت کاری وجود دارد که عموما آن را به آرامگاه شاه جهان و ارجمند بانو نسبت می‌دهند. اما این مقبره‌ها در واقع مزاری نمایشی برای شاه و همسرش بوده که طراحی شده است. چرا که در آیین اسلامی قرار دادن جسد در تابوت و قبرهای تزیین شده ممنوع می‌باشد و بدین خاطر مزار اصلی این دو نفر در اتاق مهر و موم شده در طبقه همکف مجموعه است.

 

داستان ساختن تاج محل

 

بر اساس مشاهدات و نقل قول‌ها، برخی از مورخان بر این عقیده هستند که شاه جهان در ادامه ساخت بنای سفید و مرمرین تاج محل، تصمیم به احداث عمارتی با سنگ مرمر سیاه در آن سوی رودخانه داشته است تا  با اتصال این دو عمارت به واسطه یک پل، وابستگی ابدی این دو دلداده به یکدیگر را نشان دهد، ولی متاسفانه عمر شاه جهان به ساخته این عمارت قد نداد و پس از وی نیز پسرش آن را به عنوان جرم برای پدر تلقی کرد.

یکی دیگر از اسرار مگو و راز‌های مخفی تاج محل که تمامی بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند، تغییر رنگ مداوم عمارت در ساعت‌های مختلف روز می‌باشد. از آنجایی که آفتاب در هر ساعت از روز رنگ تازه‌ای به تاج محل می‌دهد، از این رو در آغاز روز و هنگام طلوع خورشید تاج محل، عمارتی صورتی رنگ و رویایی می‌باشد و در هنگام عصر نیز، رنگ این بنا به سفید شیری تغییر می‌کند و شب‌ها در زیر نور ماه طلایی رنگ می‌شود.

آرامگاه تاج محل امروزه یکی از مشهورترین بناهای تاریخی جهان می‌باشد. ساخت این بنای مرمرین سفید، ۲۱ سال به طول انجامید و در طی این سال‌ها روش‌های بسیاری صورت گرفت که تاج محل همچنان بدون تغییر و تخریب باقی بماند. اما این عمارت نیز همانند بسیاری دیگر از بناها در طول زمان دستخوش تحولات و تغییرات شد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

همانطور که مشخص است تاج محل یکی از گران‌ترین آثار تاریخی در جهان می‌باشد که تاکنون هیچ بنایی از نظر هزینه با آن برابری نکرده است. ساخت این مجموعه از سال ۱۶۳۲ میلادی آغاز و تا سال ۱۹۴۷ میلادی ادامه داشته و در طول ۲۱ سالف هزینه‌های هنگفتی برای ساخت آن صرف شده است.

 

 

مصالح به کار رفته برای ساخت تاج محل از سراسر هندوستان و قاره کهن جمع‌آوری شده است. به عنوان مثال مرمر سفید شفاف ماراکانا در راجستان، یشم سبز و کریستال چینی، فیروزه‌های تبتی در کنار سنگ لاجوردی افغانستان و یاقوت کبود سریلانکا و عقیق  جگری عربستان، از جمله مصالح و جواهراتی بوده‌اند که در ساخت تاج محل از آن‌ها استفاده شده است.

همچنین گفته می‌شود که شاه جهان دستور داده است تا از راجستان، افغانستان، تبت و چین بهترین و خالص‌ترین نوع سنگ مرمر و بیش از ۲۸ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی را برای ساخت تاج محل به هند بیاورد. علاوه بر این هزاران فیل و گاو نیز برای حمل و نقل سنگ‌های مرمر و مصالح از سراسر آسیا به هند آورده شده بود.

در خصوص ساخت این بنا برخی معتقدند که امپراتور گورکانی به خاطر آنکه در بی رحمی و قدرت طلبی از دیگر اجداد مغول خود چیزی کم نداشت، بنابراین تصمیم بر آن گرفت تا با صرف هزینه بسیار و ساخت بنای شگفت‌انگیز و گران قیمت، شکوه و عظمت سلطنت خود  را به رخ بکشد.

تاج محل یکی از بلندترین بناهای تاریخی هند است که ۷۳ متر ارتفاع دارد و لقب متقارن‌ترین سازه دنیا را نصیب خود کرده است. در این مورد برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که وجود چنین تقارنی  قدرت مطلق شاه جهان را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که این آرامگاه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از

ورودی به مجموعه تاج محل، یکی از اصلی‌ترین دلایل شگفتی و زیبایی مجموعه می‌باشد‌. چرا که دروازه ورودی مجموعه که به دروازه روضه معروف بوده، با نقش و نگارهای شگفت‌انگیز تزیین شده است. این درب که حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد، در حاشیه‌های آن آیاتی از قرآن کریم بر سنگ سیاه حکاکی شده است.

 

 

مقبره یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مجموعه تاج محل است که در انتهای باغ قرار دارد و شکوه تماشای آن تاج محل را به تاج مرمری هند تبدیل کرده است.

یکی از زیباترین بخش‌های این مقبره دارای گنبدی است که به همراه گل دسته‌ای زیبا در بالای مقبره خودنمایی می‌کند. این گنبد با ارتفاع ۳۵ متری، به خاطر طراحی خاصی که دارد گنبد پیازی شکل نامیده می‌شود. در قسمت فوقانی گنبد اصلی نیز یک میله طلاکاری شده، قرار دارد که از عناصر تزئینی هندی و ایرانی ساخته شده است. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، میله‌ای برنزی و طلا کاری شده جایگزین میله بر روی گنبد اصلی شد.

به جرات می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین بخش های تاج محل، مسجد آن می‌باشد که در سمت چپ بنا قرار گرفته و به رنگ قرمز طراحی شده است. فضای داخلی این مسجد همانند دیگر مساجد جهان بوده و دارای محراب و منبر است که در روزهای خاص پذیرای جمعیت بسیاری از مسلمانان ساکن آگرا می‌باشد. در قسمت‌های داخلی و خارجی مسجد، آیات الهی با خط خوش نوشته شده و به دلیل تقارن موجود در بنا، ساختمان دیگری نیز در سوی دیگر تاج محل، مشابه این مسجد ساخته شده است.

 

 

مهمان‌خانه یا نقاره‌خانه یکی دیگر از بخش‌های تاج محل می‌باشد که در سمت راست آن قرار گرفته و شباهت بسیاری به مسجد دارد. تاکنون اطلاعات دقیقی از این مجموعه یافت نشده و تنها از این مجموعه به عنوان مهمانسرا استفاده می‌کردند.

در ساخت این بنا ماسه سنگ قهوه‌ای مایل به قرمز به کار رفته است که معماری آن، با سه گنبد زیبا و یک ایوان بزرگ در وسط و دو ایوان در طرفین، چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. همچنین چهار گنبد کوچک نیز در قسمت انتهای مهمان‌خانه به چشم می‌خورد که زیبای آن را چندین برابر کرده است.

در تاج محل ساختمان کوچکی به عنوان موزه  قرار دارد که با نام موزه تاج، در بخش غربی باغ‌های تاج واقع شده است. در این موزه از نقاشی‌های معماری تاج محل در کنار مجموعه‌ای از سکه‌ها و طلاها، نگهداری می‌شود و همه روزه امکان بازدید از آن وجود دارد.

 

 

به جرات می‌توان گفت که یکی از زیباترین و جذاب‌ترین بخش‌های عمارت تاج محل، باغ تاج محل می‌باشد که از الگوی چهارباغ ایرانی الهام گرفته شده و در حدود ۲۵۰ هزار متر مربع مساحت دارد. این باغ که از چهار بخش تشکیل شده و با مسیرهای باریک به ۱۶ باغچه تقسیم می‌شود، در مسیر سبز و تماشایی خود حوض بزرگی را دارد که به حوضه کوثر شهرت یافته است و نمازگزاران برای وضو از آن استفاده می‌کنند. یکی از زیباترین تصاویری که می‌توانید در تاج محل مشاهده کنید تصویر انعکاس بنای تاج محل در آب این حوض می‌باشد.

همواره می‌توان گفت که در تمامی فصول بازدید از تاج محل امکان‌پذیر می‌باشد. اما اگر آب و هوا برای شما اهمیت دارد، می‌بایست در فصل‌های پاییز و زمستان از این مجموعه دیدن کنید. چرا که اگر قصد پوشیدن لباس‌های هندی را داشته باشید، قطعا در گرمای هوای تابستان کلافه خواهید شد.

از طرفی نمی‌توان منکر آن شد که در تابستان به خاطر وجود نور خوب، بهترین زمان سفر به هند و بازدید از تاج محل برای عکاسی در آن می‌باشد. چرا که با درخشش خورشید در هر ساعت از شبانه روز این بنا رنگ تازه و شگفت‌انگیزی به خود می‌گیرد.

 

 

در بالا سعی بر این داشتیم که تمامی نکات مورد توجه در مورد تاج محل را برای شما عزیزان بیان نماییم، اما اگر بخواهیم چند نمونه از نکات جالب تاج محل را به صورت خلاصه برای شما بیان کنیم می‌توان اینگونه بیان کرد که:

همانطور که تا به اینجا بیان شد تاج محل را می‌توان یکی از زیباترین، متقارن‌ترین، بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین بناهای تاریخی در سراسر جهان دانست که بازدید از این مجموعه هر فردی را شگفت زده می‌کند. اگر تا به حال از تاج محل دیدن نکرده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما سفر به هند و بازدید از این مجموعه بی نظیر را در برنامه خود بگنجانید تا با یکی از زیباترین بناهای تاریخی و جهانی آشنا شوید.

در صورت تکمیل اطلاعات فرم زیر ، همکاران ما تورهایی که متناسب با سلیقه و نیاز شما می باشد را به اطلاعتان می رسانند.

lahzeakhar.com/Tourist-attractions-full-information/23288-%D8%AA%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D8%AD%D9%84

خبرگزاری ایمنا: یكی از كامل ترین و عالی ترین آثار معماری هند، بنای زیبای تاج محل از عجایب هفت گانه جهان و سمبل عشق و فاداری است.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

داستان ساختن تاج محل
داستان ساختن تاج محل
0

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *