داستان جوکر چیست

داستان جوکر چیست
داستان جوکر چیست

Best…

More…

Best…

More…

Best…

داستان جوکر چیست

More…

Best…

More…

جوکر بیشتر از آنکه یک شخصیت باشد، تبدیل به پدیده ای پر از علامت سوال شده بود، او کیست؟ گذشته اش چگونه بوده؟ و چرا می کشد؟ دوستداران این شخصیت سال‌ها است که با دیالوگ های ماندگارش از او یاد می‌کنند و اکنون که دوباره به پرده نقره‌ای بازگشته است دنبال او رفته اند تا دنیای این ضدقهرمان را جست‌وجو کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با تولید و اکران سینمایی جوکر ۲۰۱۹ شخصیت “جوکر” بیش از پیش و با قدرتی بیشتر در گیشه، مجلات سینمایی؛ چه در باجه‌ها و چه در فضای مجازی با استقبال و فروش فوق‌العاده‌ای روبرو است. او همچنان بعد طی کردن مسیری طولانی و تجربه چندین خالق و کارگردان، به عنوان ضدقهرمانی محبوب روی جلد مجلات و سرتیتر اخبار قرار می‌گیرید. با وجود تفاوت‌ها و تناقضاتی که در مورد گذشته، شخصیت، زندگی و دیگر مسائلی که در مورد این کارکتر وجود دارد، اما در کامل و بی‌نقص بودن او نزد مردم هیچ شکی نیست. همین موضوع بهانه‌ای شد تا مروری داشته باشیم بر آنچه در شکل گیری این شخصیت ضدقهرمان و محبوب اتفاق افتاده است.

برای دانلود فیلم جوکر 2019 اینجا کلیک کنید

جوکر واقعی کیست؟

باب کِین، یک نویسنده و طراح کتاب کامیک اهل آمریکا بود که به همراه بیل فینگر، ابرقهرمان مشهور دی‌سی کامیکس یعنی “بتمن” را ساخت. باب کین، خالق داستان مصور بتمن، در سال ۱۹۴۰، شخصیت جوکر را وارد داستان خود کرد. جری رابینسون، یک کارت جوکر و تصویر کنراد وایت (بازیگر فیلم صامت “مردی که می‌خندد”) را به او نشان داد و این، منبع الهام شخصیت جوکر شد. داستان مردی که می‌خندد، روایت کودکی است که توسط کومپراچیکوها یا همان خریداران بچه معلول شده‌ است و با زخمی که بر صورت دارد گویی همیشه می‌خندد. دوره‌گردی کودک را می‌یابد و با او یک گروه نمایش خیابانی راه‌اندازی می‌کند. اولین ایفای نقش جوکر، در نخستین جلد بتمن بود. باب کین هیچ وقت درباره زندگی‌نامه جوکر حرفی نزده است. اما این را باید در نظر داشت که شخصیت جوکر الهام گرفته شده از شخصیت جویین پلین از رمان مردی که می خندد اثر نویسنده و شاعر بزرگ فرانسوی ویکتور هوگو است. کین در نوامبر سال ۱۹۹۸، در سن ۸۳ سالگی به مرگ طبیعی فوت کرد.

داستان جوکر چیست

بحث ساخت فیلم مستقلی بر پایه شخصیت جوکر از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. بعد از آنکه در اوت ۲۰۱۷، برادران وارنر و دی‌سی فیلمز برای خلق یک دنیای مشترک سینمایی به نتیجه رسیدند، فیلیپس برای هدایت پروژه انتخاب شد. فیلیپس علاقه‌مند بود که فیلم به فضای آثار کلاسیک مارتین اسکورسیزی نزدیک باشد و برای همین از آثاری همچون راننده تاکسی، گاو خشمگین و .. برای نوشتن متن الهام گرفت. حتی در ابتدا قرار بود اسکورسیزی هم به عنوان تهیه‌کننده در ساخت این فیلم نقش داشته باشد، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.  طرح اصلی داستان که ریشه شخصیت جوکر را به تصویر می‌کشد نیز از کتاب مصور بتمن: شوخی مرگبار اقتباس شد. فینیکس ابتدا نسبت به پذیرفتن نقش تردید داشت اما در نهایت در فوریه ۲۰۱۸ به پروژه پیوست.

در بیشتر داستان‌های مصور بتمن، نام اصلی جوکر ذکر نشده‌است. در چند شماره از داستان‌های مصور بتمن، زمانی که جوکر مجرم شناخته می‌شود، او به نام “رد هود” شناخته می‌شد. البته علت این نام برای جوکر در هر کدام از آن‌ها متفاوت است. در داستان «تسویه حساب»  و چند شماره دیگر از داستان‌های مصور دی‌سی کامیکس، گفته می‌شود که نام او، «جک» بوده‌ است. در فیلم بتمن (۱۹۸۹)، نام جوکر، «جک ناپیر» است. در فیلم شوالیه تاریکی (۲۰۰۸)، رئیس پلیس گوردون، در مورد جوکر می‌گوید: «نه اسمی دارد نه اسم مستعار دیگری.» در فیلم جوکر (۲۰۱۹) نام جوکر «آرتور فلک» است.

اغلب اطلاعات زیادی در مورد گذشته جوکر فاش نمی‌شود. در «شوخی مرگبار»، او از شغلش به عنوان یک مهندس کارخانه مواد شیمیایی، استعفاء داده و در شغل فعلی خود، که یک مجری نمایش کمدی است، ناموفق است و کسی به شوخی‌های او نمی‌خندد. او به همراه یک دسته خلافکار، قصد دزدی از آن کارخانه مواد شیمیایی می‌کند و در همان شب زن او، جنی، اشتباهی می‌میرد. دزدی نیز ناموفق می‌شود و با حضور بتمن، او از ترس خود را به درون مواد شیمیایی می‌اندازد، هر چند در انتهای داستان، در مورد گذشته‌اش می‌گوید: گاهی آن را یک جور به یاد می‌آورم و گاهی یک جور دیگر… اگر قرار باشد که من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح می‌دهم یک انتخاب چند گزینه‌ای باشد!

در “بتمن: مردی که می‌خندد” نیز اطلاعاتی راجع به این که چرا چهره او، چنین شده‌است داده می‌شود. در فیلم شوالیه تاریکی (۲۰۰۸) به دو نفر دو داستان متفاوت درباره تبدیل شدن خود به جوکر می‌گوید: اول: پدر او مردی معتاد به الکل بوده و وقتی مست می‌شده به سمت همسر و فرزند خود حمله‌ور می‌شود و وقتی چهره پسر خود را که غمگین به نظر می‌رسید را می‌بیند با چاقو صورت او را به شکل لبخند زخمی می‌کند و به او می‌گوید:پسر چرا آنقدر جدی هستی؟ دوم: او یک همسر زیبا داشت که قماربازی می‌کرد پس از بدهی‌های سنگینی که بالا میاورد طلبکاران صورت او را زخمی می‌کنند و جوکر هم برای اینکه عشقش را به همسر خود بفهماند، و اینکه زخم‌های صورتش برای او اهمیتی ندارد، صورت خود را به شکل لبخند زخمی می‌کند.

اما در فیلم جوکر (۲۰۱۹) شخصیت جوکر دارای گذشته ای بسیار واقع گرایانه‌تر بوده که متاثر از آثار مخرب شکاف طبقاتی در جوامع مدرن است. جوکر، مرد میانسالی با نام واقعی “آرتور فلک” است که با همراه مادر خود “پنی” در شهر گاتهام زندگی می‌کند. آرتور به عنوان دلقک در مهمانی‌های مختلف ظاهر شده و خرج خود را اینگونه درمی‌آورد. گاتهام با جرم و جنایت‌های سازمان‌یافته مواجه شده و فقر و بیکاری مردم شهر از جمله آرتور را آزار می‌دهد. آرتور به یک اختلال عصبی ناخویشتن‌داری عاطفی دچار است و در مواقعی که کنترل خود را از دست می‌دهد، به شکلی عصبی می‌خندد. آرتور که در وضعیت بدی به سر می‌برد، بعد از وقایع متعدد از جمله مورد حمله قرار گرفتن توسط سارقان گاتهام، تصمیم می‌گیرد که زندگی خود را تغییر دهد. این اقدامات او به مرور منجر به شورش مردم فقیر علیه ثروتمندان در گاتهام می‌شود.

اساسا فیلم جوکر (۲۰۱۹) تنها اثری است که منحصرا به گذشته این شخصیت ابرشرور پرداخته و به طور کامل از کلیشه های فانتزی بعد از جنگ جهانی دوم در خصوص جهش های ژنتیکی ایجادشده در جوکر به وسیله مواد شیمیایی فاصله می گیرد. “تاد فلیپس”، نویسنده و کارگردان اثر تلاش کرده تا ریشه‌های شخصیت جوکر را با خلع های موجود در طبقه های ضعیف و آسیب‌پذیر جوامع بشری امروز پیوند زند. به عبارت ساده‌تر، جوکرِ “تاد فلیپس” بیشترین میزان همخوانی با منشاء الهام خود، یعنی رمان “مردی که می خندد” اثر ویکتور هوگو را دارد.

بازیگران زیادی تاکنون کاندید بازی برای نقش جوکر بوده‌اند. همچنین صداپیشگان بسیاری در نسخه‌های متعدد انیمیشنی و .. به عنوان صداپیشه در نقش جوکر حضور داشته‌اند. “جک نیکسلون” اولین بازیگری بود که این دقلک مجرم را در دنیای سینما به تصویر کشید اما این هیث لجر بود که پس از حدود ۲۰ سال، در سینما و فیلم «شوالیه تاریکی» معنای جدیدی به شخصیت جوکر بخشید. او در سال ۲۰۰۸، نظر بسیاری را در نقش جوکر در فیلم شوالیه تاریکی جلب کرد که جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل در اسکار، گلدن گلوب و بفتای همان سال را برای او به ارمغان آورد، جوایزی که فرصت نشد در دستان هیث لجر قرار گیرد.

جان پاپسیدرا، مسئول انتخاب بازیگران برای فیلم شوالیه تاریکی درباره هیث لجر گفته است: «او برای انجام چنین نقش بزرگی کاملاً آماده بود و می‌توانست به خوبی از عهده آن برآید و سازندگان فیلم می‌دانستند برای اجرای این نقش به فردی شجاع نیاز دارند و هیث بهترین گزینه بود. همه بازیگران بعد از نوشتن فیلم‌نامه انتخاب می‌شوند ولی هیث قبل از اینکه فیلم‌نامه‌ای وجود داشته باشد برگزیده شده‌بود.» هیث لجر درباره شخصیت جوکر گفته بود: «یک قاتل کشتار جمعیِ سایکوپاتی و اسکیزوفرنی بی‌رحم که بدون هیچ دشواری دست به جنایت‌های بزرگ می‌زند.»

متاسفانه درخشش این بازیگر جوان زودتر از تصورها با مرگ ناگهانی او پایان یافت. بر اساس گزارش پلیس مرگ او تصادفی، و بر اثر مسمومیت شدید دارویی در نتیجه مصرف هم‌زمان چندین نوع قرص ضداضطراب و مسکن و خواب‌آور اعلام شد. در گزارش مرکز پزشکی نیویورک آمده‌ است که در خون لجر، مقادیری از مسکن‌ها و ضداضطراب‌های دیازپام و الپرزولام پیدا شده‌است.

فیلم جدید جوکر ۲۰۱۹ اما به کارگردانی تاد فیلیپس و با نقش آفرینی خواکین فینیکس در نقش جوکر اتفاق افتاد. اتفاقی که اگرچه در ابتدا با استقبال چندانی از سوی مخاطبان روبرو نشد اما بعد از اکران های اخیر این اثر نظرات و بازخورد ها نشان می دهد این بازیگر به خوبی نظر بدبینانه برخی مخاطبان را جلب کرده است. فینیکس پیش از این درباره این شخصیت و خنده‌های جوکر صحبت کرده بود. او در مصاحبه‌ای با یک مجله ایتالیایی به این موضوع اشاره کرد که برای خلق خنده های جوکر به افرادی که از «بی‌ثباتی عاطفی» رنج می‌برند، نگاه کرده است. ناخویشتن‌داری عاطفی یا بی‌ثباتی عاطفی یک اختلال عصبی به‌حساب می‌آید که با گریه کردن بی‌اختیار یا خنده غیرقابل‌کنترل همراه است. این اختلال می‌تواند به دنبال یک بیماری عصبی یا آسیب مغزی به وجود بیاید. در بسیاری از منابع از خواکین فینیکس به عنوان یک بازیگر بااستعداد یاد شده که قادر است نسخه‌ای تراژیک و متفاوت از این شخصیت را به نمایش بگذارد.

شخصیت​های داستان​های مصور، همیشه در حال مردن و زنده شدن هستند، موضوعی که جوکر از ابتدا تا آخر نسخه سینمایی نیز از آن مستثنا نیست. این شخصیت شرور دفعات متعددی در دهه ۴۰ کشته شد ولی باز هم بازگشت تا با شوالیه تاریک مبارزه کند. در سال​های اخیر نیز چندین دفعه تصور شد که او مرده است، خصوصا با انتشار “بتمن: بازی نهایی” در آن داستان، شاهد بودیم که او در کنار دشمن اصلی‌​اش، بت​من در حالی که زیر زمین دفن شده​‌اند در حال خونریزی است. این فقط یک مثال از بی‌شمار دفعات  بوده و جوکر به شکل‌​های متفاوت بسیاری در طول ۷۵ سال اخیر کشته شده است. آتش، بمب، جنگ با بتمن بر روی برجی نیمه ساز که صاعقه با او برخورد کرده و او را به سزای اعمالش می​رساند و حتی یک بار هم بت​من سهوا او را داخل قفس شیر​ها می​اندازد. او همیشه راهی برای بازگشت پیدا می​کند، گاهی با توضیحات لازم، گاهی بدون آن.

دیالوگ‌هایی که شخصیت جوکر در نسخه‌های سینمایی و به ویژه دو نسخه اخیر خود بیان می‌کند به دلیل بازی خاصی که با کلمات در مطرح کردن مسائل دارد از محبوبیت زیادی میان تماشاگران برخوردار است. به ویژه آنکه این جملات در رابطه با مسائلی انسانی و در ساده‌ترین شکل بیان می‌شوند، یا درباره رابطه عاطفی او با شخصیت اصلی زندگی اش، مانند، پدر جوکر، همسر جوکر و .. عنوان می‌شود. از آنجا که این مسائل از زندگی مردم عادی دور نیست و منجر به احساس همزاد پنداری  قوی میان او و مردم خواهد شد، همین موضوع باعث شده است تا دیالوگ‌های این شخصیت ضدقهرمان اما محبوب، به یکی از محبوب‌ترین و ماندگارترین دیالوگ‌هایی سینمایی تبدیل گردد. در ادامه برخی از دیالوگ‌های جوکر در نسخه‌های اخیر این فیلم سینمایی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند را می‌خوانید:

جوکر خطاب به بتمن :

– وقتی یه وضعیت بحرانی پیش بیاد، همین مردم متمدن، حتی حاضر میشن همدیگه رو بخورن!

– اگه تو کاری تخصص داری هیچوقت اون رو مجانی انجام نده..

– این روزا نمیشه به کسی اعتماد کرد، همه کارها رو آدم خودش باید انجام بده.

– من هیولا نیستم، فقط از زمونه جلوترم

 فیلم «جوکر» ساخته «تاد فیلیپس» همچنان به فروش موفق خود در بازارهای خارجی ادامه می‌دهد و این هفته نیز ۷۷.۸ میلیون دلار به فروش خود اضافه کرد تا مجموع فروش گیشه بین‌الملل و جهانی خود را به ترتیب به ۴۹۰ و ۷۳۷ میلیون دلار برساند. 

«جوکر» در کشورها ایتالیا، اسپانیا، روسیه،‌آرژانتین و مکزیک، پرفروش‌ترین فیلم ساخته بر اساس کامیک‌ بوک‌های «دی‌سی» تاکنون است. این فیلم به زودی و با گذر از فیلم «ددپول» محصول ۲۰۱۶، عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان با درجه محدود R (مخاطبان کمتر از ۱۷ سال باید همراه با یک بزرگتر به تماشای فیلم بنشینند) تبدیل خواهد شد. 

فیلم ابرقهرمانی «ددپول» با بازی «رایان رینولدز» با فروش ۷۳۸ میلیون دلاری پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان با درجه سنی R  است و حالا «جوکر» کمتر از یک میلیون دلار تا شکستن این رکورد فاصله دارد.

جدول سانس ها و ساعت پخش فیلم ها

جدول سانس ها و ساعت پخش فیلم ها

جدول سانس ها و ساعت پخش فیلم ها

جدول سانس ها و ساعت پخش فیلم ها

جدول سانس ها و ساعت پخش فیلم ها

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

داستان جوکر چیست


در پروژه‌های دیگر

فهرست

جوکر (به انگلیسی: Joker) یک شخصیت خیالی ابرشرور در کتاب‌های کمیک آمریکایی منتشر شده توسط دی‌سی کامیکس است. شخصیت جوکر توسط باب کین، جری رابینسون و بیل فینگر خلق شده‌است؛ که برای اولین بار در نخستین جلد کتاب‌های کمیک بتمن (۲۵ آوریل ۱۹۴۰) حضور پیدا کرد. او یکی از شخصیت‌های منفی داستان‌های بتمن است.

جوکر هیچ توانایی ابرانسانی ندارد، در عوض از تخصص خود در رشته مهندسی شیمی برای ایجاد ترکیبات سمی یا کشنده و تسلیحات موضوعی شامل ورق‌های بازی بُرنده، زنگ هشدار کشنده، و گل‌های اسیدپاش بر روی پیراهن خود بهره‌مند می‌شود. جوکر اغلب با دیگر ابرشروران گاتهام سیتی از جمله پنگوئن و دوچهره، و گروه‌هایی مانند لیگ بی‌عدالتی همکاری می‌کند، اما روابط آن‌ها غالباً به واسطه تمایل جوکر به آشفتگی افسار گسیخته از بین می‌رود.

در دههٔ ۱۹۹۰ میلادی یک رابطه عاشقانه بین جوکر و روان‌پزشک سابقش هارلی کوئین معرفی شد، که او را تبدیل به همدم ابرشرور وی نمود. این دو زوج بعدها درچند کمیک صاحب بچه شدند و هارلی نام دخترش را لوسی کویین گذاشت.[۱] اگرچه هدف اصلی جوکر شخصیت بتمن است، اما او با قهرمان‌های دیگری همچون سوپرمن و واندر وومن جنگیده‌است.

جوکر یکی از برترین شخصیت‌های نمادین فرهنگ عامه، و در میان بزرگترین ابرشروران و شخصیت‌های خیالی کتاب‌های کمیک که تا کنون خلق شده‌است قرار دارد. جوکر رتبه اول را در لیست ۵۰ ابرشرور مجله کمیک وین دارد.[۲]

باب کین و بیل فینگر، خالقان داستان مصور بتمن، در سال ۱۹۴۰، شخصیت جوکر را وارد داستان خود کردند. جری رابینسون، یک کارت جوکر و تصویر کنراد وایت (بازیگر فیلم صامت مردی که می‌خندد) را به او نشان داد و این، منبع الهام شخصیت جوکر شد.[۳] داستان مردی که می‌خندد، روایت کودکی است که توسط کومپراچیکوها یا همان خریداران بچه معلول شده‌است و با زخمی که بر صورت دارد گویی همیشه می‌خندد. دوره‌گردی کودک را می‌یابد و با وی یک گروه نمایش خیابانی راه‌اندازی می‌کند.[۴]
اولین ایفای نقش جوکر، در نخستین جلد بتمن بود.[۳]

باب کین هیچ وقت دربارهٔ زندگی‌نامه جوکر حرفی نزده‌است. اما این را باید در نظر داشت که شخصیت جوکر الهام گرفته شده از شخصیت جویین پلین از رمان مردی که می‌خندد اثر نویسنده و شاعر بزرگ فرانسوی ویکتور هوگو می‌باشد.

داستان‌های مصور بتمن، اطلاعات زیادی در مورد گذشتهٔ جوکر را فاش نمی‌کند. در «شوخی مرگبار» (به انگلیسی: the killing joke) معرفی کوتاهی از گذشتهٔ او می‌شود.

او از شغلش به عنوان یک مهندس کارخانهٔ مواد شیمیایی، استعفاء داده و در شغل فعلی خود، که یک مجری نمایش کمدی است، ناموفق است و کسی به شوخی‌های او نمی‌خندد. او به همراه یک دسته خلافکار، قصد دزدی از آن کارخانهٔ مواد شیمیایی می‌کند و در همان شب زن او، جنی، اشتباهی می‌میرد. دزدی نیز ناموفق می‌شود و با حضور بتمن، او از ترس خود را به درون مواد شیمیایی می‌اندازد[۵]

هر چند در انتهای داستان، در مورد گذشته‌اش می‌گوید:

گاهی آن را یک جور به یاد می‌آورم و گاهی یک جور دیگر… اگر قرار باشد که من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح می‌دهم یک انتخاب چند گزینه‌ای باشد!

در فیلم بتمن (۱۹۸۹)، او، هر چند چنان‌که گفته می‌شود، در شیمی و هنر متخصص است، اما قبل از جوکر شدن، همراه یک باند جنایتکار است که به منظور دزدی، به کارخانهٔ مواد شیمیایی می‌روند.

در فیلم شوالیه تاریکی (۲۰۰۸) به دو نفر دو داستان متفاوت دربارهٔ تبدیل شدنش به جوکر می‌گوید ۱. پدر او مردی معتاد به الکل بوده و وقتی مست می‌شده به سمت همسر و فرزند خود حمله‌ور می‌شود و وقتی چهره پسر خود را که غمگین به نظر می‌رسید را می‌بیند با چاقو صورت او را به شکل لبخند زخمی می‌کند و به او می‌گوید:پسر چرا آنقدر جدی هستی؟ ۲. او یک همسر زیبا داشت که قماربازی می‌کرد پس از بدهی‌های سنگینی که بالا میاورد طلبکاران صورت او را زخمی می‌کنند و او هم برای اینکه عشقش را به همسر خود بفهماند زخم‌های صورتش برای او اهمیتی ندارد، صورت خود را به شکل لبخند زخمی می‌کند.

اما در فیلم جوکر (۲۰۱۹) شخصیت جوکر دارای گذشته‌ای بسیار واقع گرایانه تر بوده که متأثر از آثار مخرب شکاف طبقاتی در جوامع مدرن است. جوکر، مرد میانسالی با نام واقعی آرتور فلک است که با همراه مادر خود پنی در شهر گاتهام زندگی می‌کند. آرتور به عنوان دلقک در مهمانی‌های مختلف ظاهر شده و خرج خود را اینگونه درمیاورد. گاتهام با جرم و جنایت‌های سازمان‌یافته مواجه شده و فقر و بیکاری مردم شهر از جمله آرتور را آزار می‌دهد. آرتور به یک اختلال عصبی ناخویشتن‌داری عاطفی دچار است و در مواقعی که کنترل خود را از دست می‌دهد، به طرز هیستری می‌خندد. آرتور که در وضعیت بدی به سر می‌برد، بعد از وقایع متعدد از جمله مورد حمله قرار گرفتن توسط سارقان گاتهام، تصمیم می‌گیرد که زندگی خود را تغییر دهد که این اقدامات او به مرور منجر به شورش مردم فقیر علیه ثروتمندان در گاتهام می‌شود.

اساساً فیلم جوکر (۲۰۱۹) تنها اثری است که منحصراً به گذشته این شخصیت ابرشرور پرداخته و به‌طور کامل از کلیشه‌های فانتزی بعد از جنگ جهانی دوم در خصوص جهش‌های ژنتیکی ایجادشده در جوکر به وسیله مواد شیمیایی فاصله می‌گیرد. تاد فلیپس، نویسنده و کارگردان اثر تلاش کرده تا ریشه‌های شخصیت جوکر را با خلاءهای موجود در طبقه‌های ضعیف و آسیب‌پذیر جوامع بشری امروز پیوند زند. به عبارت ساده‌تر، جوکر تاد فلیپس بیشترین میزان همخوانی با منشأ الهام خود، یعنی رمان مردی که می‌خندد اثر ویکتور هوگو را دارد.

بازیگران زیادی نقش جوکر را بازی کردند.

جوکر معمولاً کتی ارغوانی می‌پوشد. در «بتمن: جوکر» (به انگلیسی: Batman: the joker) جوکر یک بارانی ارغوانی رنگ پوشیده‌است.

چهره او سفید، لبانش سرخ و موهایش فسفری است. در بعضی از تصاویر، دور چشمانش نیز سیاه رنگ هستند. علت این رنگ چهره، در داستان‌های مختلف، متفاوت است.

در بیشتر کمیک‌ها، علت تغییر چهرهٔ جوکر، پرت شدن او به درون مواد شیمیایی ذکر شده‌است. اما در برخی دیگر از کمیک‌ها، رنگ چهرهٔ جوکر، صرفاً معلول گریم کردن اوست. در برخی داستان‌ها هم او تحت تأثیر یک گاز است. در برخی شماره‌ها، دو طرف دهان او، زخمی مانند یک لبخند وجود دارد که در یکی از شماره‌های بتمن، علت آن، زخمی است که بتمن، با بترنگ (به انگلیسی: Batarang) بر چهرهٔ او می‌اندازد.[۶]

در فیلم شوالیه تاریکی، جوکر در دو صحنهٔ مختلف، دو علت مختلف برای این واقعه ذکر می‌کند. در یک جا می‌گوید پدرش که یک الکلی معتاد بوده، یک شب که مست شده، با چاقو به مادرش حمله می‌کند. سپس به سمت او بر می‌گردد و به این بهانه که «چرا اینقدر جدی هستی پسر؟» با چاقو، لبخندی روی صورتش می‌کشد.

در جای دیگر می‌گوید که همسرش به او می‌گفته که چرا اینقدر کم می‌خندد؟ همسرش یک قمارباز بوده و یک بار، کلی بدهی بالا می‌آورد و طلبکاران، صورتش را خط خطی می‌کنند. جوکر برای این که نشان دهد این موضوع برایش اهمیتی ندارد، با چاقو روی صورت خود لبخندی ایجاد می‌کند ولی همسرش او را ترک می‌کند.

در سریال گاتهام لب‌های زخمی نماد طرفداران جروم است.

در کمیک‌های کارآگاهی عصر جدید (به انگلیسی: new 52) شماره ۱ شخصیتی به نام دال میکر پوست صورت جوکر را می‌کند و او در کمیک مرگ خاندان با صورت بدون پوست ظاهر می‌شود.

در داستان‌های مصور بتمن، شخصیت جوکر، دو گونه به تصویر کشیده شده‌است: یک بیمار روانی که از زجر دادن دیگران لذت می‌برد و شوخ‌طبع است. یا یک دزد شوخ‌طبع که فقط کمی غیرعادی است. تصویر نخست، تصویر غالب داستان هاست و تصویر دوم، بیشتر در سریال بتمن، ساخته ۱۹۶۰، نمود پیدا می‌کند.[۶]

جوکر انسانی روان پریش است و شاید سیاه‌ترین موجود کمیک استریپ‌های بتمن باشد. او هیچ هدف خاصی در زندگی ندارد. کتک می‌خورد ولی همچنان می‌خندد. در داستان شوخی مرگبار ریشهٔ دیوانگی جوکر را تجربه یه روز بد عنوان می‌کنند. جوکر عقیده دارد هر انسانی اگر در زندگی سختی ببیند یا یه روز بد را تجربه کند می‌تواند دیوانه شود.[۷]

در کمیک شوخی مرگبار او با شلیک به ستون فقرات باربارا گوردون دختر کمیسر گوردون رئیس پلیس شهر او را فلج می‌کند و خود کمیسر را می‌دزدد تا به او ثابت کند هر کسی با داشتن یک روز بد می‌تواند دیوانه شود، ولی در آخر بتمن کمیسر گوردون را نجات داده و جوکر را به تیمارستان آرکهام می‌فرستد.
در آرک داستانی «بتمن: مرگ در خانواده»، رابین بتمن جیسون تاد را در انباری زندانی کرده و می‌کشد.
در آرک بتمن: هاش (به انگلیسی: Batman: Hush) با توماس الیوت دشمن بتمن مشهور به هاش همکاری می‌کند تا بتمن را بکشد.
در نهایت در آرک بتمن: مرگ خاندان (به انگلیسی: Batman: death of family) در سال ۲۰۱۳ جوکر نقشه می‌کشد تا تمام خانواده بتمن (رابین، بت‌گرل، نایت وینگ، رد هود و رد رابین) را در غار بتمن گیر انداخته و بکشد.

۱۹۶۹ در سریال‌های بتمن سزار رومرو نقش جوکر را بازی می‌کرد؛ که در یکی از قسمت‌های سریال می‌گوید: مطمئن باشید که من هم یک جور هیولا هستم! چون اگر نبودم شما را به دست این هیولا نمی‌دادم که بخورد! چون به هر حال تمام جوک‌های اطراف مال منه!

۱۹۸۹ که اولین فیلم بتمن به دست تیم برتون ساخته شد جک نیکلسون نقش جوکر را بازی کرد که نه به بلندقدی شخصیت جوکر بود و نه به لاغری او. اما خنده‌های بلند و دندان‌های ریز نیکلسون باعث شد این ضعف را جبران کند و او جوکر را به سرخوش‌ترین شکل ممکن درست کرد. این فیلم برنده ۱ جایزه اسکار شده. بازی وی در نقش جوکر مورد تحسین همگان قرار گرفت و بنیاد فیلم آمریکا وی را در لیست شروران برتر تاریخ در رده ۴۵ قرار داد.

۲۰۰۸ در شوالیه تاریکی فیلم کریستوفر نولان نقش جوکر توسط هیث لجر بازی شد این فیلم برنده ۱جایزه اسکار شده فیلم و بازی لجر مورد ستایش قرار گرفت و نمرات بسیار درخشانی دریافت کرد. این فیلم هم‌اکنون رتبه چهارم را در لیست ده فیلم برتر تاریخ دارد. به گفته دوستانش وی خود را مدت‌ها از دیگران جدا کرد و به تمرین نقش جوکر پرداخت. اگرچه وی به دلیل ایست قلبی ناشی از اختلال دارویی از دنیا رفت ولی پس از مرگ وی، آکادمی اسکار جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را به وی اهدا کرد.

۲۰۱۶ در فیلم جوخه انتحار نقش وی توسط جرد لتو ایفا شد. فیلم با نقدهای منفی روبرو شد و نقش جوکر در فیلم کمرنگ بود با اینحال منتقدین بازی لتو را تحسین کردند این فیلم برندهٔ ۱ جایزه اسکار شده.

۲۰۱۹ فیلم جوکر با بازی واکین فینیکس در نقش جوکر در سال ۲۰۱۹ اکران شد که مورد توجه مثبت منتقدان قرار گرفت. بازی او مورد ستایش قرار گرفت و نمرات درخشانی دریافت کرد، این فیلم برنده ۲ جایزه اسکار شده، ۸۷جایزه برنده شده و ۲۱۴ جایزه نامزده شده‌است.

۲۰۲۲بری کیوگن نقش جوکر را در سکانسی کوتاه از فیلم بتمن به کارگردانی مت ریوز اجرا کرد که از نسخه ی اصلی فیلم حذف شده بود اما بعد از اکران فیلم به صورت جداگانه منتشر شد که واکنش های متفاوتی در پی داشت.

جوکر در بازی‌های لگو بتمن، لگو بتمن ۲: ابرقهرمانان دی‌سی، لگو بتمن ۳: فراتر از گاتهام، مورتال کامبت علیه دنیای دی‌سی، بتمن: تیمارستان آرکهام، بتمن: شهر آرکهام و بتمن: ریشه‌های آرکهام حضور داشته‌است. همچنین وی در بازی‌های بی‌عدالتی: خدایان میان ما (۲۰۱۳) و بی‌عدالتی ۲ (۲۰۱۷) یکی از شخصیت‌های اصلی می‌باشد. جوکر در سال ۲۰۱۵ به صورت توهم بتمن و با ظاهری متفاوت تر از همیشه در بازی بتمن: شوالیه آرکهام نیز حضور یافت تا بازی شکلی جدید به خود بگیرد، همچنین جوکر شخصیت قابل انتخاب دربازی مورتال کامبت ۱۱ است.

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

داستان جوکر چیست


در پروژه‌های دیگر

فهرست

جوکر (انگلیسی: Joker) یک فیلم آمریکایی در ژانر تریلر روان‌شناختی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی تاد فلیپس است که در سال ۲۰۱۹ اکران شد. فیلم‌نامه این فیلم توسط خود فیلیپس با همراهی اسکات سیلور برپایه شخصیت ابرشرور جوکر از دی‌سی کامیکس نوشته شده‌است. جوکر نخستین فیلم از دنیای سینمایی دی‌سی بلک است که مشتق شده از دنیای سینمایی دی‌سی است.[۶] داستان فیلم در سال ۱۹۸۱ و شهر گاتهام سیتی رخ می‌دهد و داستان زندگی کمدین شکست‌خورده‌ای به نام آرتور فلک را دنبال می‌کند که بعد از تجربه‌های تلخ متعدد وارد دنیای جرم و جنایت شده و با لقب جوکر به شهر بازمی‌گردد.[۷] واکین فینیکس نقش جوکر را در این فیلم بازی کرده‌است؛ بدین ترتیب او بعد از سزار رومرو، جک نیکلسون، هیث لجر و جرد لتو پنجمین شخصی است که در یک اثر سینمایی این نقش را ایفا کرده‌است. رابرت دنیرو، زازی بیتز، فرانسیس کانروی و مارک مارون دیگر بازیگران فیلم هستند.

بحث ساخت فیلم مستقلی بر پایه شخصیت جوکر از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. بعد از آنکه در اوت ۲۰۱۷، برادران وارنر و دی‌سی فیلمز برای خلق یک دنیای مشترک سینمایی به نتیجه رسیدند، فیلیپس برای هدایت پروژه انتخاب شد. فیلیپس علاقه‌مند بود که فیلم به فضای آثار کلاسیک مارتین اسکورسیزی نزدیک باشد و برای همین از آثاری همچون راننده تاکسی (۱۹۷۶)، گاو خشمگین (۱۹۸۰) و سلطان کمدی (۱۹۸۳) برای نوشتن متن الهام گرفت.[۸] طرح اصلی داستان که ریشه شخصیت جوکر را به تصویر می‌کشد نیز از کتاب مصور بتمن: شوخی مرگبار اقتباس شد. فینیکس ابتدا نسبت به پذیرفتن نقش تردید داشت اما در نهایت در فوریه ۲۰۱۸ به پروژه پیوست.[۹] کار انتخاب بازیگران مکمل از ژوئیه تا اوت ۲۰۱۸ به طول انجامید. فیلم‌برداری از سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد و در اواخر دسامبر به پایان رسید. جوکر به صورت گسترده در نیویورک و سپس جرزی سیتی و نیوآرک جلوی دوربین رفت.[۱۰][۱۱]

جوکر نخستین نمایش خود را در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تجربه کرد[۱۲] و برنده شیر طلایی بهترین فیلم شد.[۱۳][۱۴] فیلم اکران گسترده خود را از تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز کرد.[۱۵] فیلم با تحسین منتقدان همراه بود و در زمینه فیلم‌نامه، کارگردانی و اجرای فینیکس[۱۶] مورد ستایش قرار گرفت.[۱۷][۱۸][۱۹] بنیاد فیلم آمریکا، جوکر را یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۱۹ معرفی کرد.[۲۰] جوکر همچنین یک موفقیت بزرگ در گیشه بود و توانست چندین رکورد فروش در ماه اکتبر را جابه‌جا کند.[۲۱] فیلم ۱ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که بودجه ساخت آن ۵۵ میلیون دلار است که آن را به ششمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹، ۳۱امین فیلم پرفروش تاریخ سینما و پرفروش‌ترین فیلم درجه آر تاریخ سینما تبدیل می‌کند. جوکر همچنین پرفروش‌ترین فیلم کارنامه فیلیپس و فینیکس و تنها فیلم تاریخ سینما با درجه نمایشی آر است که توانسته به فروش میلیاردی برسد. ددلاین هالیوود تخمین زد که جوکر ۴۶۴ میلیون دلار برای برادران وارنر سود به ارمغان آورده‌است[۲۲] که آن را تبدیل به پرسودترین فیلم تاریخ سینما می‌کند که برمبنای یک شخصیت کامیک ساخته شده‌است.[۲۳] جوکر در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب در چهار رشته از جمله بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت توانست جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم درام برای فینیکس و بهترین موسیقی متن را به خود اختصاص دهد.[۲۴] همچنین در نود و دومین دوره جوایز اسکار، فیلم در ۱۱ رشته از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه اسکار بود که در نهایت دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فینیکس و بهترین موسیقی متن برای هیلدور گودنادوتیر را به خود اختصاص داد. فینیکس بعد از هیث لجر، دومین بازیگری است که برای ایفای نقش جوکر برنده جایزه اسکار شده‌است.[۲۵]

هم‌زمان با اکران فیلم، انتقاداتی نسبت به مضامین و صحنه‌های خشونت‌آمیز فیلم و احتمال تقلید از آن در دنیای واقعی مطرح شد که واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت.[۲۶]

بعد از موفقیت فیلم در گیشه، برادران وارنر دستور ساخت دنباله فیلم را صادر کرد.در ژوئن ۲.۲۲، ساخت قسمت دوم به صورت رسمی تایید شد.[۲۷]

سال ۱۹۸۱، مرد میانسالی به‌نام آرتور فلک به همراه مادر خود پنی در شهر گاتهام زندگی می‌کند. آرتور به عنوان دلقک در مهمانی‌های مختلف ظاهر شده و خرج خود را اینگونه درمی‌آورد. گاتهام با جرم و جنایت‌های سازمان‌یافته مواجه شده و فقر و بیکاری مردم شهر از جمله آرتور را آزار می‌دهد. آرتور به یک اختلال عصبی ناخویشتن‌داری عاطفی دچار است و در مواقعی که کنترل خود را از دست می‌دهد، به طرز هیستری می‌خندد. بعد از اینکه آرتور مورد حمله و ضرب و شتم اوباش قرار می‌گیرد، رندال، همکار آرتور، برای دفاع از خود به او یک اسلحه می‌دهد. آرتور با همسایه خود، سوفی داموند که یک بیوه است در ارتباط بوده و او را به برنامهٔ استندآپ خود در یک کلوپ شبانه دعوت می‌کند.

هنگام که آرتور در بیمارستانی مشغول سرگرم کردن بچه هاست، اسلحه از جیبش می‌افتد. وقتی رندال به دروغ به مدیرشان می‌گوید که اسلحه متعلق به آرتور است، آرتور اخراج می‌شود. آرتور که هنوز ماسک دلقک به صورت دارد، در مترو مورد ضرب و شتم سه تاجر مست بنیاد وین قرار می‌گیرد. او دو نفر را در دفاع از خود شلیک می‌کند و نفر سوم را حین تلاش برای فرار به قتل می‌رساند. این قتل‌ها توسط نامزد میلیاردر شهرداری، توماس وین محکوم می‌شود و کسانی را که به افراد موفق‌تر حسادت می‌ورزند را «دلقک» می‌نامد. تظاهرات علیه ثروتمندان گاتهام آغاز می‌شود و معترضان ماسک دلقکی شبیه به ماسک آرتور می‌زنند. با قطع شدن منبع درآمد و خدمات اجتماعی آرتو، او دیگر دارو و درمانی دریافت نمی‌کند.

سوفی در برنامه استندآپ آرتور شرکت می‌کند ولی اجرای او خیلی خوب پیش نمی‌رود. او بی‌اختیار می‌خندد و شوخی‌هایش لوس است. آرتور نامه‌ای را که پنی به توماس نوشته و ادعا می‌کند که او پسر نامشروع توماس است را ردگیری می‌کند و مادرش را به خاطر پنهان کردن حقیقت سرزنش می‌کند. آرتور به عمارت وین می‌رود و با بروس، پسر کوچک توماس مواجه می‌شود اما پس از درگیری با خدمتکار خانواده آلفرد پنی ورث، فرار می‌کند. پس از بازدید دو کارآگاه پلیس که در مورد قتل در مترو تحقیق می‌کردند، پنی سکته می‌کند و در بیمارستان بستری می‌شود. الگوی آرتور، موری فرانکلین که مجری محبوب یک تاک شو است، با نمایش کلیپ‌هایی از اجرای استندآپ آرتور در برنامه اش، او را مسخره می‌کند.

آرتور به‌طور مخفیانه وارد یک مراسم خصوصی سینمایی می‌شود و با توماس روبرو می‌شود، اما توماس به او می‌گوید که پنی دچار توهم شده‌است و مادر بیولوژیکی او نیست. آرتور که نمی‌تواند واقعیت را بپذیرد، از تیمارستان آرکهام پرونده پنی را می‌دزدد و متوجه می‌شود که او آرتور را زمانی‌که به عنوان خانه‌دار خانواده وین کار می‌کرده، به فرزندی پذیرفته‌است. سپس پنی، آرتور را به همراه دوست پسرش که به او تجاوز کرده بود بزرگ می‌کند اما او بعداً دستگیر شده و در زندان می‌میرد و پنی به بیمارستان ایالتی آرکهام فرستاده می‌شود. اگرچه پنی ادعا می‌کند که مدارک فرزندخواندگی برای سرپوش گذاشتن بر این موضوع است که آرتور فرزند نامشروع وین است، اما بعنوان دروغی برای باج خواهی او برای پرداخت نفقه تلقی می‌شود. آرتور با ناراحتی به خانه بازمی‌گردد و بدون اطلاع وارد آپارتمان سوفی می‌شود. سوفی وحشت زده از او می‌خواهد که آن جا را ترک کند. رابطه آن‌ها درواقع حاصل توهمات آرتور بوده‌است. روز بعد، آرتور که اکنون کاملاً دیوانه شده‌است، پنی را در بیمارستان می‌کشد.

آرتور به‌دلیل محبوبیت کلیپ‌های استندآپ‌اش، برای شرکت در برنامه موری دعوت می‌شود. همکاران سابق گری و رندال به زودی از وی دیدن می‌کنند. آرتور رندال را به خاطر انتقام می‌کشد اما گری را به‌خاطر رفتار خوب با او درگذشته می‌بخشد. قبل از پخش زنده برنامه، آرتور از موری می‌خواهد تا او را در برنامه جوکر معرفی کند. با ورود آرتور به برنامه، در ابتدا مورد تشویق و استقبال قرار می‌گیرد، اما کم‌کم که شروع به گفتن حرف‌های ناخوشایندی می‌کند، حال‌وهوای برنامه عوض می‌شود. آرتور موری را به‌خاطر تمسخر او در برنامه قبلیش مورد انتقاد قرار می‌دهد. شور و شوق موری نسبت به آرتور به سرعت تغییر می‌کند و درحالیکه او را تهدید می‌کند که به پلیس زنگ می‌زند، آرتور در برنامه زنده به سر او شلیک می‌کند.

او به‌دلیل قتل‌عام در جریان ناآرامی‌ها در سراسر گاتهام دستگیر می‌شود. یکی از آشوبگران خانواده وین را در کوچه ای پیداکرده و توماس و همسرش مارتا را می‌کشد، اما بروس وین را رها می‌کنند. او بالای ماشینی می‌ایستد و با تشویق مردم می‌رقصد و با خون روی صورتش علامت لبخندی را می‌کشد.

در تیمارستان آرکهام، آرتور به جوکی که خودش تعریف می‌کند می‌خندد و به روانپزشک خود می‌گوید که او این جوک را درک نمی‌کند. او ظاهراً از این جلسه روان‌درمانی فرار کرده و در حالی‌که یک خدمه تیمارستان را کشته، ردپایی از خون از خودش برجای می‌گذارد.[۲۸]

جوکر از همان ابتدا به عنوان یک فیلم مستقل و بدون دنباله برنامه‌ریزی شده بود. برادران وارنر اعلام کرد که جوکر قرار است شروعی بر دنیای سینمایی دی‌سی بلک باشد که تمرکز آن بر روی ساخت آثار کم‌بودجه با درجه سنی بالا است که درون‌مایه تاریک و تجربی دارند.[۲۹] بعد از موفقیت گسترده فیلم در گیشه، فیلیپس در پاسخ به پرسش‌های طرفداران مبنی بر ساخت دنباله اعلام کرد که فقط در صورتی حاضر به ساخت دنباله است که فینیکس پروژه را قبول کند.[۳۰] در اکتبر ۲۰۱۹، فینیکس در مصاحبه با پیتر ترورز و در پاسخ به این سؤال که آیا علاقه به تکرار این نقش دارد یا خیر گفت: «این نقش رؤیایی است و من نمی‌توانم دربارهٔ آن فکر نکنم. رفتن دوباره به سوی جوکر می‌تواند جالب باشد.»

این مقاله همانطور که از نامش پیداست در مورد شخصیت جوکر است، اما حقایق جذابی جدا از شخصیت او نیز در مطلب پیدا می‌شوند و ما نیز قصد داریم به مواردی مانند داستان، چهره، شخصیت، مرگ و دیالوگ های جوکر بپردازیم. اگر از طرفداران جوکر و بتمن هستید، حتما با ادامه این مطلب همراه شوید.

تقریبا چیزی نیست که درباره شخصیت جوکر (Joker) ناگفته مانده باشد؛ شاهزاده دلقک جنایات از اوایل دهه 1930 میلادی با کامیک‌های (کتاب‌های مصور) شوالیه تاریکی (Dark Knight) بر سر زبان‌ها افتاد. در طی دهه‌های گذشته، خیلی کم پیش آمده که جایی نامی بتمن بیاید و یا او به تصویر کشیده شود و این شاهزاده شیطانی در مقابل شوالیه تاریکی حضور نداشته باشد. بیایید در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که معنی جوکر چیست؟ نام جوکر (به معنی دلقک که معنی منفی‌ای دارد) برگرفته شده از یکی از کارت‌های بازی ورق است و صرفا به دلیل منفی بودن حس آن، در ابتدا بر روی این شخصیت گذاشته شد و بعدها هویت کامل‌تری به خود گرفت.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید

در این بخش مجموعه‌ای از فوق العاده‌ترین جملات و دیالوگ های جوکر که به صورت تصاویر متن دار هستند، برای شما آماده کردیم. برای مشاهده معنی این جملات و دیالوگ های جوکر می‌توانید روی هر یک از این تصاویر متن دار کلیک کنید.

هویت واقعی دلقک گاتهام هرگز مشخص نشد، چرا که او یک شخصیت مستقل نیست. جوکر بیشتر یک نماد یا آرمان است. اما در معرفی شخصیت جوکر می‌خوانیم که در ابتدا او خود را با نام جک نیپیر معرفی کرد که این نام حقیقی اوست.

داستان جوکر چیست

جوکر در فارسی دلقک ترجمه می‌شود. البته منظور از دلقک، دلقک‌های سیرک نیستند که برای سرگرمی دیگران فعالیت می‌کنند. در پاسخ جوکر یعنی چی  باید بگویم نمی‌توان به یک جمله بسنده کرد. جوکر در واقع یک خندانده است که با جملات مفهومی و طنز سیاه خود (نه لودگی) دیگران را می‌خنداند. همچنین جوکر یکی از شخصیت‌های کارت‌های پوکر نیز هست که بالاترین امتیاز بین کارت‌ها را دارد.

شخصیت جوکر یک هنجار شکن به تمام عیار است. مردی که گذشته تاریکش (به هر نحوی) رهایش نمی‌کنند و او برای نشان داد اعتراض خود، از هیچ تلاشی فرو گذار نیست. البته در بررسی شخصیت جوکر به این نکته نیز می‌رسیم، او همه این‌ کارها را می‌کند تا وجودش معنایی پیدا کند و سرگرم شود.

اگر به زندگی نامه جوکر که در ادامه درباره آن نیز صحبت می‌کنیم، نگاهی بیاندازیم می‌بینیم شخصیت دلقک گاتهام اصولا نماد آشوب است. او در واقع یک پوچ‌گرای به تمام معناست. شاهزاده شرور کمیک به‌جای آن‌که بر غم‌ها و دردهای خود بگرید و به ترس‌هایش اعتراف کند، از آن‌ها برای نشان دادن قدرت و اعتماد به نفس خود استفاده می‌کند.

این شخصیت به دلیل این‌که صرفا نماد است تا یک انسان مستقل، یک عکس واحد ندارد. در مشخصات فردی او این‌طور آمده که به دلایل متعدد و مختلفی او صورتش (الهام گرفته شده از کتاب مردی که می‌خندد اثر ویکتور هوگو) را از دست می‌دهد. شاهزاده شرور کمیک عموما به دلیلی دو طرف لب‌هایش بریده شده، دندان‌هایش همه شکسته شده اند (به دلیل ضربات متعدد بتمن) و از دندان های مصنوعی استفاده می‌کند. در این‌جا می‌توانید عکس جوکر قدیمی را مشاهده کنید.

 

در این بخش قصد داریم به حقایق جالبی از شخصیت جوکر بپردازیم که احتمالا از آن‌ها خبر نداشتید و خواندنشان برای شما جالب خواهد بود. این حقایق شامل انواع تتو جوکر و معانی آن‌ها و روابط احتمالی او با هارلی کویین می‌شود.

سریال The Batman را به یاد می آورید؟ این سریال تلاشی برای ساختن دنباله‌ای برای مجموعه انیمیشنی موفق Batman: The Animated Series بود و چهار سال متوالی از یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. فصل های اول و دوم تقریبا محبوب بود اما بعد از آن به‌سرعت از چشم مردم افتاد. یکی از المان‌هایی که این سریال را منحصر به فرد می‌کرد، این بود که این سریال، پیش‌زمینه ذهنی مردم درباره بتمن و جوکر را به کلی تغییر داد.
جوکری که در سریال The Batman ظاهر شد، تفاوت زیادی با جوکرهایی که پیشتر به تصویر کشیده شده‌ بودند، داشت. دلقکی در یک کت بلند و با دست‌های آویزانی که هنگام چرخیدن و مبارزه کردن در هوا تاب می خوردند. آقای جِی (Mr. J) در این سریال، استاد هنرهای رزمی بود و می‌توانست با بتمن وارد نبرد فیزیکی و تن به تن شود و در مقابل او دوام بیاورد (در حالی که جوکر در دیگر کامیک‌ها معمولا از رویارویی تن به تن با بتمن خودداری می‌کند؛ چرا؟ چون بتمن زورش زیاد است!)، همچنین  شخصیت جوکر می‌توانست طوری بدنش را در هم بپیچد که هیچ‌کس دیگری قادر به این کار نبود.

شاید بتوان گفت مهم ترین چیز درباره ی جوکر این است که او یک نسخه ی مشخص و خاص ندارد و یک شخصیت واحد نیست؛ در واقع هیچ نسخه «اصلی» و هیچ نسخه فرعی‌ برای شخصیت جوکر وجود ندارد، هر نویسنده با پیش‌زمینه ذهنی خود اقتباسی از شخصیت او می‌کند و جوکری منحصر به خود می‌آفریند؛ همچنین در طی این سال‌ها، در صنعت سینما نیز جوکر یک بازیگر اصلی نداشته و بسیاری از بازیگران بزرگ در فیلم‌های مختلف نقش او را ایفا کرده‌اند.

مثلا بیشتر مردم از «رابرت داونی جونیور» (Robert Downey Jr.) به عنوان «مرد آهنین» (Iron Man) یاد کنند و یا وقتی اسم «کریستوفر ریو» (Christopher Reeve) را می‌شنوند، یاد «سوپرمن» می افتند. اما در مورد جوکر این‌طور نیست؛ در طی سال‌ها جک نیکلسون (Jack Nicholson)، سزار رومئو (Cesar Romero)، مارک همیل (Mark Hamill)، هیث لجر (Heath Ledger) و اخیرا جرد لتو (Jared Leto) در نقش جوکر بازی کردند و هرکدام هم تصویر خوبی را از جوکر ارائه دادند.

ممکن است زمانی که اسم جوکر بیاید هرکس یاد چهره متفاوتی بیافتد (البته هیث لجر با اجرای فوق‌العاده‌اش قلب همه را تسخیر کرده و بدون شک به بهترین شکل جوکر را به تصویر کشیده است). جوکری که هیث لجر آن را به تصویر کشید، بیشتر آنارشیستی است که برای ثابت کردن نکته‌ای و یا فهماندن چیزی به مردم مرتکب جنایت می‌شود.
همه می‌دانند که لجر چگونه در شخصیت جوکر فرو می‌رفت، اما آیا می‌دانید که هیث لجر اصرار داشت که هیچوقت روی صندلی گریم ننشیند مگر اینکه نیاز به کارگذاری پروتز باشد؟

هیث لجر احساس می‌کرد که جوکر باید کسی باشد که خودش چهره جوکر را با هرچیزی که پیدا می‌شد گریم کند. او از مغازه‌هایی که لوازم آرایشی ارزان قیمت داشتند، خرید می‌کرد و سپس قبل فیلم‌برداری خودش را با آنها گریم می‌کرد.

وقتی اولین تصویر از جرد لتو به عنوان چهره جدید جوکر منتشر شد، بسیاری درباره دندان‌های طلای او حدس‌هایی زدند. بعضی‌ها فکر کردند بخاطر این است که در این داستان شخصیت این جوکر زمینه گنگستری پررنگ‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی جوکر دارد؛ درحالی که بقیه فکر کردند این دندان‌های طلا جایگزین دندان‌هایی هستند که بتمن در طول این سالها شکسته است.

شاهزاده شرور کمیک باید دندان پزشک خوبی داشته باشد؛ چون حتی در کامیک‌ها هم امکان ندارد که این دندان‌های طلا، دندان‌های واقعی‌اش باشند. هروقت که بتمن یا یکی از اعضای خانواده خفاش‌ها (به گروه دوستان بتمن، Batfamily یا خانواده خفاش‌ها می‌گویند)، از دست جوکر عصبانی می‌شدند یک گوشمالی حسابی به او می‌دادند.
طراحان داستان اغلب اوقات علاقه دارند با نمایش پرت شدن دندان‌های جوکر بیرون از دهانش، نشان دهند او چه ضربات سختی نوش جان می‌کند.
بی رحم ترین صحنه‌ها، زمانی بود که باربارا گوردون (Batgirl) انتقامش را با یک دیلم از او گرفت و تمام دندان‌های جوکر را در دهانش خرد کرد!

داستان کامیک Batman: The Dark Knight Returns بدون شک، یکی از بهترین داستان‌هایی است که در کتب مصور روایت شده است. وقتی این داستان در سال 1986 میلادی منتشر شد، به لطف موفقیت عظیم سریال تلویزیونی‌ که آدام وِست (Adam West) در آن نقش شوالیه تاریکی را ایفا می‌کرد، بتمن تبدیل به شخصیتی شوخ طبع شد. این داستان، قهرمان قدرتمند را به اصل و نسب و ریشه خود بازگرداند؛ کسی که در عین انسان بودن، بسیار خفن هم بود.
اصلا بتمن بدون شاهزاده دلقک جنایات چه معنایی می‌دهد؟ در این داستان، شاهزاده شرور کمیک بعنوان مردی که دوباره توانایی‌اش را بدست آورده، حضور کوتاهی دارد و مثل همیشه سعی می‌کند تا بتمن را عذاب دهد. در نقطه‌ی حساس داستان، بتمن از بدجنسی‌ها و عذاب‌هایی که جوکر باعث‌اش شده به تنگ می‌آید و ستون فقرات او را می‌شکند. جوکر هم که نمی‌خواهد باعث مرگ خود شود، کارش را متوقف می‌کند.

دهه 90 میلادی، واقعا دوره عجیبی برای کتب مصور بود. به لطف انتشار کامیک Death of Superman (مرگ سوپرمن)، تقریبا کل صنعت کامیک در معرض نابودی قرار گرفت و نتیجه این شد که تهیه کنندگان، برای به دست گرفتن دوباره بازار، دست به هرکاری زدند.

شخصیت پردازی‌ها به مرور زمان خشن‌تر و تاریک‌تر شدند، رگ و ریشه بعضی از کاراکترها تغییر کرد و کمپانی‌های مارول و DC هردو، برای احیای دوباره بازارشان به صرافت افتادند. یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در این دهه افتاد‌، مینی سریال دوازده قسمتی‌ بود که مارول و DC با همکاری هم منتشر کردند؛ این مجموعه که Amaglam Comics نام داشت، داستان‌های کاراکترهایی را تعریف می‌کرد که مخلوطی از شخصیت‌های نمادین هردو کمپانی بودند.

در این دنیا، دلقک گاتهام با یکی از شخصیت‌های شرور کمپانی مارول، گربه دندان خنجری (Sabertooth) یکی شد. ادغام این دو شخصیت، کاراکتری به نام هیِنا (Hyena) را به وجود آورد که نقش دشمن خونی شخصیتی به نام پنجه سیاه (Dark Claw) که از ادغام شخصیت‌های ولورین و بتمن بوجود آمده بود را ایفا می‌کرد.

تقریبا یکی دو سالی‌ست که امکان ندارد جایی درباره بدن جوکر صحبت شود و حرف تتو و خالکوبی جوکر جرد لتو به میان نیاید. یکی از بزرگترین شکایات از فیلم Suicide Squad، شخصیت جوکر آن بود که از یک دلقک شوخ طبع شیطانی تبدیل به یک رئیس گنگستر‌ها و یک خلافکار درست حسابی و باکلاس با زنجیر طلا و خالکوبی و پیرسینگ‌های تجملاتی فراوان شده بود. طرفداران مخصوصاً از کلمه «Damaged» (به معنای آسیب دیده) که روی پیشانی جوکر جرد لتو خالکوبی شده بود تنفر داشتند و فکر می‌کردند که این شخصیت خیلی کلیشه‌ای شده است. گویا این تتو و خالکوبی جوکر به‌گونه‌ای نشان‌گر جنون و دیوانگی او بوده‌اند.
کارگردان فیلم Suicide Squad آقای دیوید آیِر (David Ayer) پیشتر گفته بود که هر تتو  جرد لتو داستان خاصی برای خود دارد؛ بعنوان مثال، طرح دلقکی که روی بالاتنه‌اش خالکوبی شده، نماد عشقش به هارلی کویین (Harley Quinn) است. خوفناک‌ترین تتو طرح پرنده‌ای‌ است که تیری در قلبش فرو رفته و یادآور کاری است که جوکر با جیسون تاد (Jason Todd) کرد.

در کامیک‌ها اکثرا نشان داده می‌شود که شاهزاده شرور کمیک و هارلی رابطه ی سواستفاده گرایانه‌ای نسبت به هم دارند؛  طوری که بنظر می‌رسید جوکر، هارلی را فقط برای مقاصد خلافکارانه‌اش می‌خواهد. اما هم در سری‌ بازی‌های Batman: Arkham و هم در دنیای سینمایی دی‌سی، این دو کاراکتر بنظر یک زوج عاشق می‌آمدند و رابطه احساسی قوی‌ داشتند.

رابطه ی این دو در بازی Batman: Arkham City به مرحله جدیدی وارد شد. در صحنه‌ای پس از مرگ جوکر در آخر بازی، صدای هارلی شنیده می‌شود که می‌گوید:« ششش، آروم بگیر نی نی کوچولو»؛ همچنین در یکی از صحنه‌های قبلی، تست حاملگی مثبت روی کف زمین مخفیگاه جوکر دیده می‌شود. اما بعدا در بسته الحاقی Harley Quinn’s Revenge که برای این بازی منتشر شد، آشکار می‌شود که این صرفا یک تست مثبت اشتباهی، میان چندین تست منفی بوده است.

جوکری که بچه داشته باشد، مگر چقدر می‌تواند دیوانه باشد؟ اگر او بچه دار شود و بخواهد به بچه‌اش اهمیت دهد، قاعدتا رابطه‌اش با هارلی و بتمن دستخوش تغییر خواهد شد. آیا با وجود یک بچه روی احساسات شاهزاده شرور گاتهام نمایان می‌شود یا که او از بچه‌اش به عنوان ابزاری برای سواستفاده از بتمن استفاده خواهد کرد؟ آیا دلقک گاتهام بچه‌اش را بزرگ می‌کند تا تبدیل به یک خلافکار بزرگ شرور شود؟

ما جواب را از دو داستان تقریبا متفاوت گرفتیم. در اولی که برگرفته از بازی Injustice: Gods Among Us بود، هارلی کویین (Harley Quinn) به «قناری سیاه» (Black Canary) اقرار می‌کند که از جوکر یک بچه داشته اما به جوکر چیزی در این باره نگفته و بچه را پیش خواهر خود فرستاده تا او بزرگش کند.
جوکر همچنین یک دختر ناتنی در Duela Dent دارد؛ دختری که مانند او لباس می‌پوشد و خود را «دختر جوکر» می‌نامد.

سریال Batmania سال 1966 که آدام وست (Adam West) و بِرت وارد (Burt Ward) در آن نقش آفرینی می‌کردند، پدیده محبوبی بود که شوالیه تاریکی را در جامعه آمریکا و سپس در جهان همه‌گیر کرد. سریال Batmania در دهه شصت در آمریکا به محبوبیت بالایی رسید و همین موفقیت باعث شد که سه فصل از این سریال ساخته شود. این سریال چند تا از بزرگترین و مهم‌ترین دشمنان شوالیه تاریکی را به تصویر کشید و یکی از محبوب‌ترین این دشمنان مثل همیشه شاهزاده دلقک جنایات، «جوکر» بود که نقش او را سزار رومئو (Cesar Romeo) بازی می‌کرد.

سزار رومئو که با سبیلش معروف بود، قبول نکرد آن را برای ایفای نقش شاهزاده شرور کمیک اصلاح کند و به همین خاطر گریمورهای بیچاره مجبور می‌شدند تا او را همراه با سبیل‌هایش گریم کنند و تمام تلاش‌شان را می‌کردند تا سبیل‌های او زیر رنگ سفید صورت جوکر دیده نشود؛ عکسش را در بالا می‌بینید، خیلی ضایع و خنده‌دار است، مگر نه؟

داستان جوکر چیست

ماوس پد گیمینگ جوکرJoker Gaming Mousepad

سازندگان نخواستند که یک جوکر سیبیلو را به تصویر بکشانند وگرنه می‌توانستند سبیل‌های رومئو را هم مانند موهای جوکرش سبز کنند! البته آن موقع هم خیلی ضایع می‌شد ولی فکر می‌کنم از این عکس ضایع‌تر نمی‌شد؛ ناسلامتی سریال تلویزیون آمریکاست و قرار است از سطح بالایی برخوردار باشد. بنده خداها آن موقع این جلوه‌های ویژه‌ای که سازندگان فیلم سوپرمن داشتند و برای حذف سبیل بازیگر سوپرمن از آن استفاده کردند، را که در اختیار نداشتند. هر بار که جوکر قرار بود در سریال بتمنیا به صحنه بیاید، گریمورهای بیچاره باید روی سبیل‌های او هم یک رنگ سفید می‌زدند تا با رنگ صورتش هماهنگ شود و مثلا تابلو نباشد، اما با این وجود این سبیل همیشه خدا تابلو بود!

می‌دانم، تیتر این مورد عجیب بنظر می‌رسد؛ اما باور کنید که جوکر با قلبش به سیستم بدن بتمن سمی وارد کرد و او را دیوانه کرد، الان به شما توضیح می‌دهم که این اتفاق چگونه افتاد. در طول این سال‌ها شاهد نسخه‌های متفاوتی از بتمن بوده‌ایم، اما هیچ‌کدام از آنها به اندازه «بتمنی که می‌خندد» (The Batman Who Laughs) وحشتناک نبوده‌اند.

بتمن بعد از یک رویارویی با جوکر، عقلش را از دست می‌دهد و دست به کشتار وحشیانه‌ای می‌زند؛ او تمام اعضای خانواده خفاش (Batfamily) و تمام مردم گاتهام را می‌کشد. او بعنوان «بتمنی که می‌خندد» هر سه رابینی که تبدیل به زامبی شده‌اند را به زنجیر می‌بندد و از آنان بعنوان سلاح استفاده می‌کند.

کاور طرحدار مدل سامسونگ گلکسی A51 طرح جوکر JK03Joker JK03 Cover for Samsung Galaxy A51

چگونه این اتفاق افتاد؟ چه شد که بتمن این‌گونه دیوانه شد؟ گویا جوکر در دنیای کامیک Dark Knights: Metal دستگاه سمی هوشمندی برروی قلب‌اش داشت، که در صورتی که نفله شد و قلبش از تپیدن ایستاد، آن دستگاه هوشمند بکار بیافتد و یک سم را در اطراف ترشح کند. زمانی که بتمن در این کامیک، نهایتا جان این ابرشرور محبوب (!) را گرفت و باعث مرگ شاهزاده شرور کمیک شد، دستگاه کوچکی که در قلب دلقک گاتهام جاسازی شده بود، سمی قدرتمندتر از همه زهرهای جوکر را آزاد کرد و این سم به سیستم بدن بتمن وارد شد و کم کم او را دیوانه کرد. به‌هرحال جوکر است و نقشه‌هایش!

هر دفعه که یک نویسنده‌ای قلمش می‌طلبد و قصد می‌کند در مورد دلقک شاهزاده جنایات بنویسد، طبیعتا سعی می‌کند نسخه‌ مخصوص به قلم خودش را از شاهزاده شرور کمیک بسازد. با اینکه این موضوع اتفاق خوبی‌ است و منجر به تنوع و بروز خلاقیت‌ها می‌شود و با اینکه بسیاری از نویسندگان از پیشینه اصلی دلقک گاتهام (البته جوکر اصلی و فرعی ندارد، منظورم پیشینه‌ای که بیشتر تعریف شده است) برای جوکر خود استفاده کرده‌اند، اما با وجود این، طی این سال‌ها شخصیت‌های مختلفی برای جوکر ساخته شده و او هویت‌های مختلفی پیدا کرده است. این موضوع هیچ مشکل خاصی ندارد، اما فاجعه واقعی آنجاست که نویسنده‌ای کاری را به این شخصیت نسبت می‌دهد که اصلا به شخصیت و چهره او نمی‌خورد. به معنای واقعی کلمه، ده‌ها اقتباس مختلف از جوکر وجود دارند که هرکدام از آن‌ها نکات مثبت و منفی خودشان را دارند.

مرد هم مردهای قدیم که سرشان می‌رفت یا بدتر اگر قرار بود نقش جوکر بازی کنند هم سیبیل‌شان نمی‌رفت، چه برسد به ابرو!

وقتی به چهره جوکر فیلم Suicide Squad که جرد لتو نقش‌ آن را ایفا می‌کند نگاه کنید، نکات جدید بسیاری را مشاهده خواهید کرد. کلی خالکوبی جدید روی بدن و چهره جوکر است، این جوکر کلی جواهرات دارد و لباس‌های شیک مختلفی می‌پوشد و لامبورگینی سوار می‌شود و … خلاصه؛ یکی از این نکاتی که در چهره جوکر جلب توجه می‌کند این است که او ابرو ندارد. گویا نداشتن ابرو باعث می‌شود احساسات کمتر در چهره دلقک گاتهام ظهور پیدا کنند و او را شبیه به یک شکارچی‌ می‌کند که می‌خواهد از کمین درآید و به شکارش حمله کند.

کاور پیونی مدل اپل آیفون 6 پلاس / 6s پلاس طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for iPhone 6 Plus / 6s plus with Popsocket

جرد لتو برای روش بازیگری‌اش زبانزد عموم است و برای ایفای نقش شاهزاده شرور کمیک نیز مانند همیشه رفتار کرد؛ او سعی می‌کند تا جایی که می‌شود، خودش را از نظر روحی و جسمی شبیه کاراکتر کند و از جلوه‌های کامپیوتری کمتر استفاده کند. او برای ایفای نقش جوکر، خودش را در معرض آسیب‌های روانی قرار داد، بسیار در مورد این شخصیت مطالعه کرد و در عین حال سعی کرد تا تصویر جسمی‌اش را نیز با چهره جوکری که می‌خواهد بازی کند، منطبق کند. لتو نگذاشت که ابروهایش را با جلوه‌های کامپیوتری و یا با پروتز پاک کنند، همچنین نخواست که عین سزار رومئو ابروهایش را همرنگ سفیدی صورت‌اش کند تا دیده نشود؛ او به سادگی ابروهایش را تراشید تا به تصویری که از چهره جوکر در ذهن داشت تبدیل شود.

سری کامیک‌هایی که با نام New 52 شناخته می‌ شدند، ابتکاری از سوی کمپانی دی‌سی کامیکس (DC Comics) بودند که به منظور تصحیح تمام اشتباهات داستانی‌ که کامیک‌ها در چند دهه اخیر مرتکب شده‌ بودند و همچنین به منظور ارائه داستانی منسجم برای تمامی کاراکتر‌ها و تعامل‌های آنها با یکدیگر، در سال 2011 عرضه شدند. در واقع پیش از عرضه این سری کامیک‌ها، تمام داستان‌های کمپانی دی‌سی به پایان رسانده شد تا با شروع سری New 52 همه آنها دوباره از اول با دقت نوشته و عرضه شوند. مشخصا بتمن و داستان‌های او نیز جزو اولین کامیک‌هایی بودند که کار خود را از اول آغاز کردند.

در اولین داستان بزرگ کامیک Detective Comics در مجموعه New 52، شوالیه تاریکی به دنبال جوکر و همچنین شرور جدیدی به نام عروسک‌ساز یا Dollmaker است. در پایان این داستان، دلقک گاتهام (مثل همیشه با دیوانگی تمام) تصمیم می‌گیرد که نیاز دارد همه چیز را از اول شروع کند و به همین علت صورت خود را دورتادور می‌برد و دور می‌اندازد. ولی دفعه بعدی که ما این شرور بزرگ را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که صورتش با نخ و سوزن به جای قبلی‌اش متصل شده است.

کامیک Batman: Endgame که اسکات اسنایدر (Scott Snyder) آن را نوشت، واقعا ماجراجویی جذابی بود. این کامیک قرار بود قسمت سوم سه‌گانه عظیم خطوط داستانی جوکر باشد و به اندازه انتظارات درخشان ظاهر شد. داستان این کامیک بازگشت شاهزاده شرور کمیک برای عذاب دادن بتمن را دنبال می‌کند و جوکر در این داستان آشکار می‌کند که می‌داند که هویت واقعی بتمن کیست و می‌گوید که هیچکس از خشم او در امان نیست.

عجیب‌ترین نکته این موضوع چیست؟ قهرمانان در این داستان سرنخ‌هایی پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد دلقک گاهتهام بسیار مسن‌تر از آنی‌ است که همگان تصور می‌کردند و در همین راستا گوردون عکسی از جوکر را در روزنامه‌ای بسیار قدیمی پیدا می‌کند.

خود شاهزاده دلقک نیز در جایی با گفتن این موضوع که شاید یک شیطان جاودان باشد که سرنوشتش این است که تا ابد با بتمن مبارزه کند و شاید هم نه، سربه‌سر بتمن می‌گذارد. البته در آخر داستان، بتمن زمانی که جوکر را در غاری گیر می‌آورد، برای امتحان کردن جاودانگی او، غار را روی سر خودش و دلقک گاتهام خراب می‌کند.

سریال انیمیشنی Batman Beyond یکی از آن داستان‌هایی بود که می‌خواست میدان را برای جوانان (ابرقهرمانان جوان) خالی کند و از قضا خوب از آب در آمد. بسیاری از داستان‌هایی که سعی داشته‌اند نسل دوم ابرقهرمانان را به تصویر بکشند و داستان ابرقهرمانان جوان را روایت کنند، معمولا با صورت به زمین خورده‌اند؛ اما داستان Batman Beyond توسط ذهن‌های خلاقی که پیشتر Batman: The Animated Series را خلق کرده بودند، آفریده شده بود و بسیاری از گویندگان اصلی Batman: TAS صدایی مسن‌تر از کارکتر اصلی‌شان را ارائه دادند و نتیجه بسیار زیبا از آب در آمد. همچنین داستان Return of the Joker در سریال Batman Beyond، اولین باری بود که تِری مک‌گینیس (Terry McGinnis، پسر بروس وین و بتمن آینده) در نقش بتمن به تصویر کشیده شد.

در این داستان، آشکار می‌شود که جوکر، «تیم دریک» (Tim Drake) را گروگان گرفته و کاراکتر رابین را به نسخه کوچک‌تری از خودش تبدیل کرده است.

در نهایت بتمن موفق می‌شود تا یار دیرین خودش رابین را نجات دهد، اما خبر ندارد که دلقک گاتهام با یک تراشه کوچک، ذهن و ماده ژنی خود را در بدن رابین تزریق کرده است. چندین سال بعد، این تراشه کوچک، یا بقولی این میکروچیپ، فعال می‌شود و رابین را تبدیل به شروری می‌کند تا نابودی بزرگی راه بیندازد.

متد بازیگری هیث لجر (Heath Ledger) بازیگر جوکر در فیلم The Dark Knight، اگر نگوییم بهترین، باید بگوییم یکی از بهترین اجراها را در تاریخ سینمای کامیکی را ارائه داد. لجر همواره دفترچه‌ای با خود همراه داشت که تفکرات جوکر و رویاهایش را در آن می‌نوشت و هر بار پیش از آنکه روی صحنه فیلم‌برداری برود، خودش گریم چهره جوکر را بر روی صورتش پیاده می‌کرد. زمانی که هیث لجر در نقش جوکر فرو می‌رفت تمام دست اندرکاران پشت صحنه را بهت‌زده می‌کرد و پس از اکران نیز همه ما را بهت‌زده کرد.

بهرحال او احتمالا در صحنه بازجویی کمی زیاده‌روی کرد. در مصاحبه‌ای اخیر با نشریه هالیوود ریپورتر، کریستین بیل (Christian Bale)، بازیگر نقش بتمن در همین فیلم، آشکار کرد که هیث لجر از او می‌خواسته تا در این صحنه واقعا او را کتک بزند. با اینکه بیل از صدمه زدن به همکارش خودداری کرد، اما تمام ضربه‌های محکمی که شما در این صحنه می‌بینید واقعی هستند. لجر خودش را وحشیانه به سمت دیوار و میز پرت می‌کرد تا صحنه طبیعی‌تر جلوه کند.

دلقک گاتهام معمولا زیاد به پست «تایتان‌های نوجوان» (گروهی از ابرقهرمانان نوجوان زیرنظر رابین) نمی‌خورد. این موضوع کمی منطقی بنظر می‌رسد؛ از آنجایی که جوکر کاملا در مورد بتمن وسواس دارد و همواره می‌خواهد با او مبارزه کند، حتی‌الامکان سعی می‌کند در درگیری‌هایی که شوالیه تاریکی در آنها نقشی ندارد، شرکت نکند و خودش را با دیگر قهرمانان مشغول نکند. با این‌حال، عجیب است که شاهزاده شرور کمیک تایتان‌های نوجوان را عذاب نمی‌دهد؛ ناسلامتی رهبر این گروه رفیق صمیمی بتمن است. شاید هم او می‌ترسد با قهرمانانی که قدرت‌های ماورالطبیعه «واقعی» دارند بجنگد.

البته در صفحات کامیک Titans East Special شاهزاده شرور کمیک خلاف این موضوع را ثابت می‌کند؛ زمانی که در این کامیک جوکر به دنبال رابین می‌رود، سر راه‌اش به راحتی کاراکترهای فلش کوچولو (Kid Flash) و رِیوِن (Raven) را که جزو تایتان‌های نوجوان هستند را شکست می‌دهد. خب حالا نکته عجیب این بخش از داستان جوکر چیست؟

در نبرد با جوکر، Raven سعی می‌کند با قدرت‌های ذهنی‌اش، عمیق‌ترین ترس‌های جوکر را به تصویر بکشد، اما در کمال تعجب می‌بینیم که جوکر نسبت به قدرت‌های رِیوِن مصون است و بجای ترسیدن از تصاویر ترسناکی که پیش رویش قرار گرفته‌اند، او تنها می‌خندد.

زمانی که شما کلمه «جوکر» را می‌شنوید، چه فکری به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ او در ذهن ها همیشه یک شخصیت شیطانی با خنده‌های دیوانه‌وار و با چهره‌ای رنگ شده به سفیدی گچ است. دلقک گاتهام یکی از ترسناک‌ترین و درعین‌حال محبوب‌ترین شخصیت‌ها وو چهره‌ها در دنیای کامیک است، زیرا که هیچ‌کس نمی‌تواند حرکات بعدی او را پیش‌بینی کند و او از تمام اعمال شیطانی‌ که انجام می‌دهد، به شکل بیمارگونه لذت می‌برد. هیچ‌کس نمی‌داند دقیقا چه به سر جوکر آمده که تبدیل به چنین دیوانه‌ای شده است؛ حتی خود جوکر هم نمی‌داند داستان اصلی گذشته‌اش چیست!

کاور پیونی مدل شیائومی ردمی نوت 9S طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for Xiaomi Redmi Note 9S with Popsocket

در کامیک The Killing Joke، او به بتمن می‌گوید :« اگر قرار است من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح‌ می‌دهم یک گذشته چند گزینه‌ای باشد.» با اینکه بنظر می‌رسد او دارد با بتمن شوخی می‌کند، اما هر تاریخچه‌ای که از گذشته و داستان جوکر پیدا می‌شود به‌گونه‌ای با واقعیت مطابقت ندارد.

دلقک گاتهام زرنگ بازی در نمی‌آورد؛ او واقعا باور دارد که گذشته‌اش می‌توانسته یکی از بسیاری گزینه‌ها باشد و او می‌تواند هر کدام از این گذشته‌ها را که بخواهد و مناسب مکان و زمان باشد را انتخاب کند.

شخصیت جوکر یکی از زیرک‌ترین و آب‌زیرکاه‌ترین کاراکتر‌های کل دنیای دی‌سی کامیکس و کل صنعت کتب مصور است. مهم نیست که بتمن و دیگر قهرمانان چقدر مطمئن هستند که او را در چنگ خود دارند، شاهزاده دلقک جنایات همواره راهی را پیدا می‌کند تا با نقشه‌های غیرقابل پیش‌بینی‌اش همه را غافل‌گیر کند. تقریبا تمام کاراکترهای دنیای دی‌سی کامیکس در نقطه‌ای قربانی نقشه‌های جوکر شده‌اند.

یکی از بزرگترین حقه‌هایی که دلقک گاتهام پیاده کرده، برروی دشمن سوپرمن، کاراکتری شرور به نام Mr. Mxyzptlk (خودتان یک‌جوری تلفظ اش کنید!) بوده است. زمانی جوکر با وعده دادن قدرت‌های تغییردهنده دنیا به این کاراکتر، او را فریب داد. جوکر در نقطه‌ای قدرت‌های تغییردهنده واقعیت و هستی را در اختیار داشته و می‌توانسته با اراده‌اش واقعیت را تغییر دهد. او از این قدرت‌ برا فتح جهان، تبدیل کردن گروه Justice League (گروهی از ابرقهرمانان) به گروهی از شرورها و عذاب دادن بتمن استفاده کرده است.

شخصیت جوکر و دیوانگی با هم مراعات‌نظیری منطقی‌ ایجاد می‌کنند، وگرنه چه دلیلی دارد که یک نفر مانند دلقک‌ها لباس بپوشد و برای تفریح مرتکب جنایت شود؟ بجز این‌ها او آن‌قدر روی شوالیه تاریکی وسواس دارد و به او وابسته است که بنظر می‌رسد او را به سان یک معشوق دوست می‌دارد.

اگر به شما بگویم که جوکر ذره‌ای دیوانه نیست، چه می‌گویید؟ اگر به شما بگویم که شاهزاده دلقک از بسیاری از کاراکترها عاقل و منطقی‌تر است چه؟

پاپ سوکت فشن طرح جوکر JK02 همراه با نگهدارندهJoker JK02 Fashion Popsocket with Holder

در کامیک آسایشگاه آرخام (Arkham Asylum)، که توسط گرنت موریسون (Grant Morrison) خلق شده بود، آشکار می‌شود که جوکر یک ویژگی‌ روانی دارد که روان‌شناسان به آن «ابر خِرد» (Super Sanity) می‌گویند. این ویژگی ذهنی، حالتی‌ از ذهن است که در آن فرد شرور هیچ شخصیت واقعی‌ ندارد، بلکه به تناسب با هر موقعیتی رفتار می‌کند؛ یعنی او دیدگاه خاصی ندارد، تعصب، عقاید، قوانین، تعصب و … هیچ‌کدام از این ویژگی‌های دست و پا گیر را ندارد و به تناسب با هر موقعیتی به منطقی‌ترین و زیرکانه‌ترین حالت رفتار می‌کند، مهم نیست که این رفتار کشتن خودش باشد یا منفجر کردن یک شهر، هرچه که او را در اهداف‌اش پیش ببرد، او بدون هیچ تردیدی انجامش می‌دهد. مغز او نمی‌تواند محرک‌های حسی‌ که از دنیای اطراف‌اش به سمت او می‌آیند را دریافت کند، بنابراین او از یک مکانیزم انطباق استفاده می‌کند و با جریان رود همراه می‌شود؛ فراموش نکنید کدام گونه از جانوران طی انتخاب طبیعی زنده می‌مانند، آنهایی که از همه «منطبق‌تر» هستند.

برای شما یک کلیپ بسیار جالب از جوکر آماده کرده‌ایم که شمارا به دیدن این ویدیو دعوت می‌کنیم.

شخصیت جوکر به‌وسیله بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد و چهره جوکر اولین بار در سال 1940 در نخستین شماره از کمیک «بتمن» در مقابل چشمان همه قرار گرفت که می‌توان از این تاریخ به عنوان تولد شخصیت جوکر یاد کرد. ظاهر او به‌وسیله کین و رابینسون طراحی شد و شخصیت و رفتارهای او هم از نوشته‌های فینگر شکل گرفت. شخصیت جوکر در ابتدا قرار بود که حضور کوتاهی در کمیک‌های بتمن داشته باشد و در همان سری اول بمیرد. اما وقتی خالقان کمیک دیدند که مخاطبان چقدر از او خوش‌شان آمده، تصمیم گرفتند تا این شخصیت دیوانه را به‌عنوان دشمن همیشگی، در مقابل بتمن قرار دهند.

شخصیت جوکر در کتاب‌های کمیک همیشه به‌عنوان یک مغز متفکر برای طراحی انواع نقشه‌های پلید و تبهکاری‌ها معرفی شده است. شوخی‌های دیوانه‌وار او یکی از نماد‌ها و المان‌های اصلی شخصیتی وی هستند. درباره چهره جوکر روایت‌های مختلفی وجود دارند که یکی از آنها می‌گوید درون یک ماده شیمیایی سقوط کرده و به‌ همین دلیل رنگ پوستش سفید شده و موهایش به رنگ سبز درآمده‌اند. اما مهم‌تر از ظاهر، رفتارها و لحن صحبت کردن او است که از وی یک دشمن غیرقابل پیش‌بینی و حتی ترسناک برای بتمن ساخته است.

جوکر شخصیت خیالی، مانند بسیاری دیگر از شخصیت‌های کمیک‌بوکی، توانایی یا قدرت فوق‌بشری خاصی ندارد. او فقط با مهارتش در خلق سموم شیمیایی سعی می‌کند دست به خرابکاری بزند. البته بعضا از سلاح‌های عجیب و نامتعارف مانند ورق نیز استفاده می‌کند! او گاهی با سایر شخصیت‌های منفی گاتهام سیتی مثل «پنگوئن» و «دو چهره» یا گروه‌هایی مانند «لیگ عدالت» همکاری داشته است، اما معمولا به‌‌‌خاطر خودخواهی‌هایش، این همکاری‌ها به سرانجام نرسیده‌اند. در برخی داستان های جوکر نشان‌ داده شده که او با دستیارش «هارلی کویین» رابطه عاشقانه دارد. هارلی هم معمولا به جوکر در اجرای نقشه‌های شیطانی‌اش کمک کرده است. اگرچه معمولا بتمن را به عنوان رقیب اصلی این شخصیت دیده‌ایم، اما او گاهی با «سوپرمن» و «واندر وومن» هم مقابله کرده است.

جوکر همیشه به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های منفی در داستان‌های ابرقهرمانی شناخته شده و تاثیرش روی داستان‌ها و فرهنگ عامه بسیار زیاد بوده است. محبوبیت این شخصیت باعث شده تا علاوه بر کیمک‌ها، فیلم‌ها و بازی‌ها، شاهد حضورش در سایر حوزه‌ها مثل پوشاک، آیتم‌های تزیینی و پارک‌های تفریحی نیز باشیم.

او در سریال بتمن (سال 1960) با بازی سزار رومرو در مقابل دوربین ظاهر شد. جک نیکلسون نقش شخصیت جوکر را در فیلم بتمن (سال 1989) بازی کرد و هیث لجر هم در فیلم شوالیه تاریکی (سال 2008) به ایفای نقش او پرداخت. البته افراد دیگری هم به‌عنوان بازیگر و صداپیشه جای این شخصیت بازی کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به جرد لتو، مارک همیل و تروی بیکر اشاره کرد.

در زندگی نامه جوکر ، نام واقعی این دلقک مجنون معمولا در اکثر فیلم‌ها و داستان‌ها نامشخص است. او را با اسامی مستعار زیادی صدا می‌زنند، اما هیچکس از نام واقعی او خبر ندارد. در کمیک‌های جوکر که به ریشه‌های این شخصیت می‌پردازد، نام او «آرتور فلک» است. طبق چیزی که در داستان‌ها روایت شده، او در ابتدا یک مهندس کارخانه مواد شیمیایی بود، اما از آنجا به دلایلی استعفا داده و به عنوان یک کمدین مشغول به کار می‌شود، اما شوخی‌های او برای عموم مردم خنده‌دار نیستند. او به همراه چند خلافکار تصمیم می‌گیرد تا از کارخانه‌ای که قبلا در آنجا کار می‌کرده دزدی کند، اما در جریان این سرقت، همسرش «جنی» کشته می‌شود و خود Joker هم از ترس بتمن خودش را به درون مواد شیمیایی می‌اندازد.

پاپ سوکت فشن طرح جوکر همراه با نگهدارندهJoker Fashion Popsocket with Holder

فیلم جوکر 2019 داستان دیگری را از زندگی این شخصیت برایمان روایت کرد. حال و هوای این فیلم بسیار واقعی است و حتی به فضای فیلم‌های تخیلی و ابرقهرمانی نزدیک نیست. تاد فیلیپس و واکین فینیکس توانستند تصویر دیگری از این شخصیت محبوب ارائه دهند که مورد استقبال بیشتر طرفداران و منتقدان قرار گرفت.

جوکر در کمیک بوک‌ها به دفعات با مرگ رو به رو می‌شود اما هیچ‌کدام برای او به معنای پایان راه نیست! به عنوان مثال در کمیک بوک Detective Comics #64، قاضی دادگاه، جوکر را به مرگ با نشستن روی صندلی الکتریکی محکوم می‌کند. قانون اعمال می‌شود و جوکر می‌میرد اما دقایقی بعد با جسد او مواجه می‌شویم که اعضای گروهش با تزریق سرم، دوباره او را به زندگی برمی‌گردانند!

در فیلم بتمن ساخته‌ی تیم برتون نیز ما شاهد سکانسی هستیم که جوکر (با بازی جک نیکلسون) از ارتفاع بلندی به روی زمین سقوط کرده و مرگ را با لبخندی گشاده در آغوش می‌گیرد. مرگ جوکر حقیقتا عجیب است.

در این بین در بازی‌های Batman: The Video Game، Batman: Arkham Alysum و Injustice: Gods Among Us نیز شاهد مرگ جوکر به دست بتمن و سوپرمن بودیم. در کمیک بوک‌های The Dark Knight Strikes Again, Justice League: The Nail, Kingdom Come, Batman: Digital Justice, Batman: Red Rain, Batman 666 و The Batman Who Laughs نیز به دفعات و بنا به دلایل مختلف، مرگ جوکر را شاهد هستیم.

کاور پیونی مدل شیائومی ردمی نوت 9 پرو / 9 اس طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for Xiaomi Redmi note 9 Pro / 9S with Popsocket

به پایان این مطلب از پلازا در مورد شخصیت و بیوگرافی جوکر در دنیای کتب مصور و تلویزیون و سینما رسدیم. برای مقاله‌هایی بیشتر از این دست، مجله «پلازا» را دنبال کنید؛ همچنین خوشحال می‌شویم اگر در بخش نظرات، دیدگاه خودتان را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

جوکر یک ابرشرور است که در کتابهای مصور آمریکایی منتشر شده توسط DC Comics ظاهر می‌شود. جوکر توسط بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد که اولین بار در اولین شماره کتاب کمیک بتمن در 25 آوریل 1940 رخ داد. درکتاب‌های کمیک، جوکر به عنوان مغز متفکر جنایی به تصویر کشیده شده است.

سزار رومرو، جوکر را در مجموعه تلویزیونی دهه 1960 بتمن به تصویر کشید. رومرو حاضر به تراشیدن سبیل متمایز خود برای این نقش نبود، بنابراین تا حدی می‌توان در زیر آرایش سفید صورتش، سبیل‌های او را هم دید.

در بخشی از کمیک، جوکر ناگهان سلامت روانی خود را بدست آورد و توانست پلیس گاتهام سیتی را متقاعد کند درحالی که توسط یک شورشی کتک زده شده، او را به اشتباه زندانی کرده‌اند. او در همان لحظه نام واقعی خود را نیز فاش می‌کند؛ جک ناپیر (Jack Napier). ناپیر تمام تلاش خود را صرف آشکار کردن این می‌کند که چگونه کارهای قهرمانانه دروغین بتمن فقط منجر به فساد در شهر گاتهام می‌شود.

به‌طور کلی نمی‌توان داستان زندگی او را به‌طور دقیق و مشخص شرح داد. مثلا خودش در فیلم شوالیه تاریکی می‌گوید که پدرش معتاد به الکل بوده و همیشه مادرش را کتک می‌زد. یک‌‌بار که پدرش مست به خانه می‌آید و مشغول کتک زدن مادر او می‌شود، ناگهان نگاهش به پسرک می‌افتد که با چهره‌ای غمگین و ناراحت ماجرا را نگاه می‌کند. در همین حال، پدر با چاقو روی صورت فرزندش شکل لبخند را ایجاد می‌کند و می‌گوید: «چرا اینقدر جدی هستی؟» (اشاره به دیالوگ معروف این شخصیت در فیلم The Dark Knight). روایت دیگر هم مربوط به همسرش است که یک قمارباز بوده و پس از باختن در یک قمار بدهی‌های زیادی بالا می‌آورد. طلب‌کارها هم صورت او را زخمی می‌کنند و Joker هم برای اینکه به همسرش نشان دهد با زخم صورت مشکلی ندارد، خودش شکل لبخند را با چاقو روی صورتش ایجاد کرد. اما همسرش بعد از این ماجرا نتوانست چهره‌اش را تحمل کرده و او را ترک می‌کند.

در کمیک کاراگاهی شماره 168 که در سال 1951 منتشر شد، برای اولین بار به ریشه‌های جوکر پرداخته می‌شود. این شخصیت در آن کمیک با نام Red Hood حضور داشت. او مجرمی است که طی آخرین سرقت انجام شده، برای فرار از دست بتمن، خود را داخل محفظه بزرگی از مواد شیمیایی می‌اندازد. تغییرات به وجود آمده در ظاهر او، سبب می‌شود تا نام جوکر را برای خود انتخاب کند. این نام از روی کارت‌بازی برگرفته شده است.

جوکر در فیلمی با همین نام در سال 2019، یک دلقک و اسندآپ کمدین است که از سمت جامعه ترد شده و بر اثر آزارهایی که در کودکی دیده، تبدیل به یک مجرم پوچ‌گرا می‌شود.

طبق گفته خود جوکر، برای تبدیل شدن به او فقط کافیست تا یک روز بسیار بسیار بد را سپری کرده باشید تا از یک شخص عاقل به یک فرد دیوانه تبدیل شوید.

اینکه آیا جوکر پسر توماس وین است یا نه را نمی‌توان به صورت قطعی جواب داد. تاکنون در هیچ یک از داستان‌های کمیک‌های دی‌سی اشاره‌ای به این مورد نشده و برای اولین بار در فیلم تاد فلیپس است که این موضوع را می‌بینیم. نحوه روایت داستان در فیلم جوکر 2019 به گونه‌ای است که هر احتمالی در این داستان درباره ریشه‌های جوکر وجود دارد. از طرفی توماس وین و برخی مدارک و افراد این امر را رد کرده و ادعا می‌کنند که مادر آرتور فلک یعنی پنی توهم دارد. از طرفی هم در فیلم عکسی از مادر جوکر در جوانی را می‌بینیم که در پشت آن نوشته‌ای عاشقانه با امضای TW (توماس وین؟) وجود دارد. اینکه خود آرتور فلک هم در فیلم، برخی اتفاقات را صرفا خیال می‌کند، باعث می‌شود نتوانیم به صورت مطمئن از رابطه او و بتمن صحبت کنیم. بازیگر نقش توماس وین در فیلم جدید جوکر، گفته که آن نقش را طوری بازی کرده که پدر واقعی آرتور فلک است.

پایان فیلم جوکر 2019 بسیار عجیب بود و برخی از طرفداران معتقدند که تمامی فیلم، در ذهن آرتور فلک می‌گذشت و تنها صحنه واقعی، پایان آن است که فلک توسط یکی از روان‌پزشکان آرکام بازجویی می‌شود و بعدا او را کشته و فرار می‌کند. قبل از اینکه این دکتر کشته شود، از آرتور می‌پرسد که به چه چیزی می‌خندد و او در جواب می‌گوید که «یک جوک». این جواب می‌تواند اشاره به این داشته باشد که تمام مواردی که بینندگان دیدند، صرفا یک توهم بود. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، ممکن است که صحنه پایانی فیلم در زمان کنونی رخ می‌دهد و احتمال ملاقات او با بتمن رابرت پتینسون در آینده وجود دارد. البته همه این‌ها صرفا یک فرضیه هستند و هیچ چیزی تایید نشده است. بنابراین بهتر است فرض کنیم که جوکر واقعی است و بیشتر آن اتفاقات برای او رخ داد.

یکی از نکات جالبی که درباره فیلم جوکر 2019 وجود دارد این است که آیا آرتور فلک جوکر واقعی است و در آینده با بتمن مبارزه خواهد کرد یا الهام‌بخش شخص دیگری خواهد بود که در آینده جوکر می‌شود (چیزی مشابه آنچه در سریال Gotham دیدیم). مساله اصلی، اختلاف سنی زیاد بین آرتور فلک و بروس وین است. در فیلم هیچ اشاره‌ای به سن آرتور فلک نمی‌شود (واکین فینیکس 44 سال دارد) و مشخص نیست که در 15 تا 20 سال آینده، فلک چطور می‌تواند تبدیل به دشمن بتمن شود. با توجه به موارد بالا و اینکه در انتهای فیلم شاهد شورش‌هایی از طرف مردم بودیم، ممکن است یکی از این افراد در آینده، تبدیل به جوکر شود. البته طبق گفته واکین فینیکس، آرتور فلک جوکر واقعی است؛ البته او از اینکه فیلم، برخی موارد را به صورت مبهم بیان می‌کند راضی است زیرا باعث شکل‌گیری تئوری‌های مختلف از سوی طرفداران می‌شود.

خنده های جوکر یکی از اولین مواردی بود که واکین فینیکس روی آن کار کرد. او این خنده را از یک بیماری عصبی در دنیای واقعی الهام گرفته است. او ویدیوهایی از افرادی که از خنده بیماری‌زاد (Pathological Laughter) رنج می‌برند، تماشا کرد. این بیماری باعث می‌شود اشخاص بدون کنترل بخندند. این هم یکی دیگر از مواردی است که برای هرچه واقع‌گرایانه جلوه دادن فیلم و آسیب‌شناسی رفتاری شخصیت اصلی آن، استفاده شده است.

یکی از نام‌هایی که برای جوکر انتخاب شده و بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر (Jack Napier) در فیلم تیم برتون سال 1989 است. این نام بعدا در سریال انیمیشن بتمن سال 1992 هم در یک قسمت برای جوکر استفاده شد. بعدها در کمیک‌های Batman: White Knight هم از همین نام برای او استفاده شد. در کمیک سال 2007 با نام Batman Confidential هم نام جوکر، جک است که البته اشاره‌ای به نام خانوادگی او نمی‌شود. در کمیک سال 2010 Batman: Streets of Gotham، از داستان اینگونه برداشت می‌شود که نام جوکر، سانی (Sonny) است. در فیلم جدید جوکر 2019 هم نام آرتور فلک (Arthur Fleck) انتخاب شده است. در کل نام واقعی این شخصیت، مشخص نیست ولی نامی که بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر است.

این مقاله همانطور که از نامش پیداست در مورد شخصیت جوکر است، اما حقایق جذابی جدا از شخصیت او نیز در مطلب پیدا می‌شوند و ما نیز قصد داریم به مواردی مانند داستان، چهره، شخصیت، مرگ و دیالوگ های جوکر بپردازیم. اگر از طرفداران جوکر و بتمن هستید، حتما با ادامه این مطلب همراه شوید.

تقریبا چیزی نیست که درباره شخصیت جوکر (Joker) ناگفته مانده باشد؛ شاهزاده دلقک جنایات از اوایل دهه 1930 میلادی با کامیک‌های (کتاب‌های مصور) شوالیه تاریکی (Dark Knight) بر سر زبان‌ها افتاد. در طی دهه‌های گذشته، خیلی کم پیش آمده که جایی نامی بتمن بیاید و یا او به تصویر کشیده شود و این شاهزاده شیطانی در مقابل شوالیه تاریکی حضور نداشته باشد. بیایید در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که معنی جوکر چیست؟ نام جوکر (به معنی دلقک که معنی منفی‌ای دارد) برگرفته شده از یکی از کارت‌های بازی ورق است و صرفا به دلیل منفی بودن حس آن، در ابتدا بر روی این شخصیت گذاشته شد و بعدها هویت کامل‌تری به خود گرفت.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید

در این بخش مجموعه‌ای از فوق العاده‌ترین جملات و دیالوگ های جوکر که به صورت تصاویر متن دار هستند، برای شما آماده کردیم. برای مشاهده معنی این جملات و دیالوگ های جوکر می‌توانید روی هر یک از این تصاویر متن دار کلیک کنید.

هویت واقعی دلقک گاتهام هرگز مشخص نشد، چرا که او یک شخصیت مستقل نیست. جوکر بیشتر یک نماد یا آرمان است. اما در معرفی شخصیت جوکر می‌خوانیم که در ابتدا او خود را با نام جک نیپیر معرفی کرد که این نام حقیقی اوست.

داستان جوکر چیست

جوکر در فارسی دلقک ترجمه می‌شود. البته منظور از دلقک، دلقک‌های سیرک نیستند که برای سرگرمی دیگران فعالیت می‌کنند. در پاسخ جوکر یعنی چی  باید بگویم نمی‌توان به یک جمله بسنده کرد. جوکر در واقع یک خندانده است که با جملات مفهومی و طنز سیاه خود (نه لودگی) دیگران را می‌خنداند. همچنین جوکر یکی از شخصیت‌های کارت‌های پوکر نیز هست که بالاترین امتیاز بین کارت‌ها را دارد.

شخصیت جوکر یک هنجار شکن به تمام عیار است. مردی که گذشته تاریکش (به هر نحوی) رهایش نمی‌کنند و او برای نشان داد اعتراض خود، از هیچ تلاشی فرو گذار نیست. البته در بررسی شخصیت جوکر به این نکته نیز می‌رسیم، او همه این‌ کارها را می‌کند تا وجودش معنایی پیدا کند و سرگرم شود.

اگر به زندگی نامه جوکر که در ادامه درباره آن نیز صحبت می‌کنیم، نگاهی بیاندازیم می‌بینیم شخصیت دلقک گاتهام اصولا نماد آشوب است. او در واقع یک پوچ‌گرای به تمام معناست. شاهزاده شرور کمیک به‌جای آن‌که بر غم‌ها و دردهای خود بگرید و به ترس‌هایش اعتراف کند، از آن‌ها برای نشان دادن قدرت و اعتماد به نفس خود استفاده می‌کند.

این شخصیت به دلیل این‌که صرفا نماد است تا یک انسان مستقل، یک عکس واحد ندارد. در مشخصات فردی او این‌طور آمده که به دلایل متعدد و مختلفی او صورتش (الهام گرفته شده از کتاب مردی که می‌خندد اثر ویکتور هوگو) را از دست می‌دهد. شاهزاده شرور کمیک عموما به دلیلی دو طرف لب‌هایش بریده شده، دندان‌هایش همه شکسته شده اند (به دلیل ضربات متعدد بتمن) و از دندان های مصنوعی استفاده می‌کند. در این‌جا می‌توانید عکس جوکر قدیمی را مشاهده کنید.

 

در این بخش قصد داریم به حقایق جالبی از شخصیت جوکر بپردازیم که احتمالا از آن‌ها خبر نداشتید و خواندنشان برای شما جالب خواهد بود. این حقایق شامل انواع تتو جوکر و معانی آن‌ها و روابط احتمالی او با هارلی کویین می‌شود.

سریال The Batman را به یاد می آورید؟ این سریال تلاشی برای ساختن دنباله‌ای برای مجموعه انیمیشنی موفق Batman: The Animated Series بود و چهار سال متوالی از یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. فصل های اول و دوم تقریبا محبوب بود اما بعد از آن به‌سرعت از چشم مردم افتاد. یکی از المان‌هایی که این سریال را منحصر به فرد می‌کرد، این بود که این سریال، پیش‌زمینه ذهنی مردم درباره بتمن و جوکر را به کلی تغییر داد.
جوکری که در سریال The Batman ظاهر شد، تفاوت زیادی با جوکرهایی که پیشتر به تصویر کشیده شده‌ بودند، داشت. دلقکی در یک کت بلند و با دست‌های آویزانی که هنگام چرخیدن و مبارزه کردن در هوا تاب می خوردند. آقای جِی (Mr. J) در این سریال، استاد هنرهای رزمی بود و می‌توانست با بتمن وارد نبرد فیزیکی و تن به تن شود و در مقابل او دوام بیاورد (در حالی که جوکر در دیگر کامیک‌ها معمولا از رویارویی تن به تن با بتمن خودداری می‌کند؛ چرا؟ چون بتمن زورش زیاد است!)، همچنین  شخصیت جوکر می‌توانست طوری بدنش را در هم بپیچد که هیچ‌کس دیگری قادر به این کار نبود.

شاید بتوان گفت مهم ترین چیز درباره ی جوکر این است که او یک نسخه ی مشخص و خاص ندارد و یک شخصیت واحد نیست؛ در واقع هیچ نسخه «اصلی» و هیچ نسخه فرعی‌ برای شخصیت جوکر وجود ندارد، هر نویسنده با پیش‌زمینه ذهنی خود اقتباسی از شخصیت او می‌کند و جوکری منحصر به خود می‌آفریند؛ همچنین در طی این سال‌ها، در صنعت سینما نیز جوکر یک بازیگر اصلی نداشته و بسیاری از بازیگران بزرگ در فیلم‌های مختلف نقش او را ایفا کرده‌اند.

مثلا بیشتر مردم از «رابرت داونی جونیور» (Robert Downey Jr.) به عنوان «مرد آهنین» (Iron Man) یاد کنند و یا وقتی اسم «کریستوفر ریو» (Christopher Reeve) را می‌شنوند، یاد «سوپرمن» می افتند. اما در مورد جوکر این‌طور نیست؛ در طی سال‌ها جک نیکلسون (Jack Nicholson)، سزار رومئو (Cesar Romero)، مارک همیل (Mark Hamill)، هیث لجر (Heath Ledger) و اخیرا جرد لتو (Jared Leto) در نقش جوکر بازی کردند و هرکدام هم تصویر خوبی را از جوکر ارائه دادند.

ممکن است زمانی که اسم جوکر بیاید هرکس یاد چهره متفاوتی بیافتد (البته هیث لجر با اجرای فوق‌العاده‌اش قلب همه را تسخیر کرده و بدون شک به بهترین شکل جوکر را به تصویر کشیده است). جوکری که هیث لجر آن را به تصویر کشید، بیشتر آنارشیستی است که برای ثابت کردن نکته‌ای و یا فهماندن چیزی به مردم مرتکب جنایت می‌شود.
همه می‌دانند که لجر چگونه در شخصیت جوکر فرو می‌رفت، اما آیا می‌دانید که هیث لجر اصرار داشت که هیچوقت روی صندلی گریم ننشیند مگر اینکه نیاز به کارگذاری پروتز باشد؟

هیث لجر احساس می‌کرد که جوکر باید کسی باشد که خودش چهره جوکر را با هرچیزی که پیدا می‌شد گریم کند. او از مغازه‌هایی که لوازم آرایشی ارزان قیمت داشتند، خرید می‌کرد و سپس قبل فیلم‌برداری خودش را با آنها گریم می‌کرد.

وقتی اولین تصویر از جرد لتو به عنوان چهره جدید جوکر منتشر شد، بسیاری درباره دندان‌های طلای او حدس‌هایی زدند. بعضی‌ها فکر کردند بخاطر این است که در این داستان شخصیت این جوکر زمینه گنگستری پررنگ‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی جوکر دارد؛ درحالی که بقیه فکر کردند این دندان‌های طلا جایگزین دندان‌هایی هستند که بتمن در طول این سالها شکسته است.

شاهزاده شرور کمیک باید دندان پزشک خوبی داشته باشد؛ چون حتی در کامیک‌ها هم امکان ندارد که این دندان‌های طلا، دندان‌های واقعی‌اش باشند. هروقت که بتمن یا یکی از اعضای خانواده خفاش‌ها (به گروه دوستان بتمن، Batfamily یا خانواده خفاش‌ها می‌گویند)، از دست جوکر عصبانی می‌شدند یک گوشمالی حسابی به او می‌دادند.
طراحان داستان اغلب اوقات علاقه دارند با نمایش پرت شدن دندان‌های جوکر بیرون از دهانش، نشان دهند او چه ضربات سختی نوش جان می‌کند.
بی رحم ترین صحنه‌ها، زمانی بود که باربارا گوردون (Batgirl) انتقامش را با یک دیلم از او گرفت و تمام دندان‌های جوکر را در دهانش خرد کرد!

داستان کامیک Batman: The Dark Knight Returns بدون شک، یکی از بهترین داستان‌هایی است که در کتب مصور روایت شده است. وقتی این داستان در سال 1986 میلادی منتشر شد، به لطف موفقیت عظیم سریال تلویزیونی‌ که آدام وِست (Adam West) در آن نقش شوالیه تاریکی را ایفا می‌کرد، بتمن تبدیل به شخصیتی شوخ طبع شد. این داستان، قهرمان قدرتمند را به اصل و نسب و ریشه خود بازگرداند؛ کسی که در عین انسان بودن، بسیار خفن هم بود.
اصلا بتمن بدون شاهزاده دلقک جنایات چه معنایی می‌دهد؟ در این داستان، شاهزاده شرور کمیک بعنوان مردی که دوباره توانایی‌اش را بدست آورده، حضور کوتاهی دارد و مثل همیشه سعی می‌کند تا بتمن را عذاب دهد. در نقطه‌ی حساس داستان، بتمن از بدجنسی‌ها و عذاب‌هایی که جوکر باعث‌اش شده به تنگ می‌آید و ستون فقرات او را می‌شکند. جوکر هم که نمی‌خواهد باعث مرگ خود شود، کارش را متوقف می‌کند.

دهه 90 میلادی، واقعا دوره عجیبی برای کتب مصور بود. به لطف انتشار کامیک Death of Superman (مرگ سوپرمن)، تقریبا کل صنعت کامیک در معرض نابودی قرار گرفت و نتیجه این شد که تهیه کنندگان، برای به دست گرفتن دوباره بازار، دست به هرکاری زدند.

شخصیت پردازی‌ها به مرور زمان خشن‌تر و تاریک‌تر شدند، رگ و ریشه بعضی از کاراکترها تغییر کرد و کمپانی‌های مارول و DC هردو، برای احیای دوباره بازارشان به صرافت افتادند. یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در این دهه افتاد‌، مینی سریال دوازده قسمتی‌ بود که مارول و DC با همکاری هم منتشر کردند؛ این مجموعه که Amaglam Comics نام داشت، داستان‌های کاراکترهایی را تعریف می‌کرد که مخلوطی از شخصیت‌های نمادین هردو کمپانی بودند.

در این دنیا، دلقک گاتهام با یکی از شخصیت‌های شرور کمپانی مارول، گربه دندان خنجری (Sabertooth) یکی شد. ادغام این دو شخصیت، کاراکتری به نام هیِنا (Hyena) را به وجود آورد که نقش دشمن خونی شخصیتی به نام پنجه سیاه (Dark Claw) که از ادغام شخصیت‌های ولورین و بتمن بوجود آمده بود را ایفا می‌کرد.

تقریبا یکی دو سالی‌ست که امکان ندارد جایی درباره بدن جوکر صحبت شود و حرف تتو و خالکوبی جوکر جرد لتو به میان نیاید. یکی از بزرگترین شکایات از فیلم Suicide Squad، شخصیت جوکر آن بود که از یک دلقک شوخ طبع شیطانی تبدیل به یک رئیس گنگستر‌ها و یک خلافکار درست حسابی و باکلاس با زنجیر طلا و خالکوبی و پیرسینگ‌های تجملاتی فراوان شده بود. طرفداران مخصوصاً از کلمه «Damaged» (به معنای آسیب دیده) که روی پیشانی جوکر جرد لتو خالکوبی شده بود تنفر داشتند و فکر می‌کردند که این شخصیت خیلی کلیشه‌ای شده است. گویا این تتو و خالکوبی جوکر به‌گونه‌ای نشان‌گر جنون و دیوانگی او بوده‌اند.
کارگردان فیلم Suicide Squad آقای دیوید آیِر (David Ayer) پیشتر گفته بود که هر تتو  جرد لتو داستان خاصی برای خود دارد؛ بعنوان مثال، طرح دلقکی که روی بالاتنه‌اش خالکوبی شده، نماد عشقش به هارلی کویین (Harley Quinn) است. خوفناک‌ترین تتو طرح پرنده‌ای‌ است که تیری در قلبش فرو رفته و یادآور کاری است که جوکر با جیسون تاد (Jason Todd) کرد.

در کامیک‌ها اکثرا نشان داده می‌شود که شاهزاده شرور کمیک و هارلی رابطه ی سواستفاده گرایانه‌ای نسبت به هم دارند؛  طوری که بنظر می‌رسید جوکر، هارلی را فقط برای مقاصد خلافکارانه‌اش می‌خواهد. اما هم در سری‌ بازی‌های Batman: Arkham و هم در دنیای سینمایی دی‌سی، این دو کاراکتر بنظر یک زوج عاشق می‌آمدند و رابطه احساسی قوی‌ داشتند.

رابطه ی این دو در بازی Batman: Arkham City به مرحله جدیدی وارد شد. در صحنه‌ای پس از مرگ جوکر در آخر بازی، صدای هارلی شنیده می‌شود که می‌گوید:« ششش، آروم بگیر نی نی کوچولو»؛ همچنین در یکی از صحنه‌های قبلی، تست حاملگی مثبت روی کف زمین مخفیگاه جوکر دیده می‌شود. اما بعدا در بسته الحاقی Harley Quinn’s Revenge که برای این بازی منتشر شد، آشکار می‌شود که این صرفا یک تست مثبت اشتباهی، میان چندین تست منفی بوده است.

جوکری که بچه داشته باشد، مگر چقدر می‌تواند دیوانه باشد؟ اگر او بچه دار شود و بخواهد به بچه‌اش اهمیت دهد، قاعدتا رابطه‌اش با هارلی و بتمن دستخوش تغییر خواهد شد. آیا با وجود یک بچه روی احساسات شاهزاده شرور گاتهام نمایان می‌شود یا که او از بچه‌اش به عنوان ابزاری برای سواستفاده از بتمن استفاده خواهد کرد؟ آیا دلقک گاتهام بچه‌اش را بزرگ می‌کند تا تبدیل به یک خلافکار بزرگ شرور شود؟

ما جواب را از دو داستان تقریبا متفاوت گرفتیم. در اولی که برگرفته از بازی Injustice: Gods Among Us بود، هارلی کویین (Harley Quinn) به «قناری سیاه» (Black Canary) اقرار می‌کند که از جوکر یک بچه داشته اما به جوکر چیزی در این باره نگفته و بچه را پیش خواهر خود فرستاده تا او بزرگش کند.
جوکر همچنین یک دختر ناتنی در Duela Dent دارد؛ دختری که مانند او لباس می‌پوشد و خود را «دختر جوکر» می‌نامد.

سریال Batmania سال 1966 که آدام وست (Adam West) و بِرت وارد (Burt Ward) در آن نقش آفرینی می‌کردند، پدیده محبوبی بود که شوالیه تاریکی را در جامعه آمریکا و سپس در جهان همه‌گیر کرد. سریال Batmania در دهه شصت در آمریکا به محبوبیت بالایی رسید و همین موفقیت باعث شد که سه فصل از این سریال ساخته شود. این سریال چند تا از بزرگترین و مهم‌ترین دشمنان شوالیه تاریکی را به تصویر کشید و یکی از محبوب‌ترین این دشمنان مثل همیشه شاهزاده دلقک جنایات، «جوکر» بود که نقش او را سزار رومئو (Cesar Romeo) بازی می‌کرد.

سزار رومئو که با سبیلش معروف بود، قبول نکرد آن را برای ایفای نقش شاهزاده شرور کمیک اصلاح کند و به همین خاطر گریمورهای بیچاره مجبور می‌شدند تا او را همراه با سبیل‌هایش گریم کنند و تمام تلاش‌شان را می‌کردند تا سبیل‌های او زیر رنگ سفید صورت جوکر دیده نشود؛ عکسش را در بالا می‌بینید، خیلی ضایع و خنده‌دار است، مگر نه؟

داستان جوکر چیست

ماوس پد گیمینگ جوکرJoker Gaming Mousepad

سازندگان نخواستند که یک جوکر سیبیلو را به تصویر بکشانند وگرنه می‌توانستند سبیل‌های رومئو را هم مانند موهای جوکرش سبز کنند! البته آن موقع هم خیلی ضایع می‌شد ولی فکر می‌کنم از این عکس ضایع‌تر نمی‌شد؛ ناسلامتی سریال تلویزیون آمریکاست و قرار است از سطح بالایی برخوردار باشد. بنده خداها آن موقع این جلوه‌های ویژه‌ای که سازندگان فیلم سوپرمن داشتند و برای حذف سبیل بازیگر سوپرمن از آن استفاده کردند، را که در اختیار نداشتند. هر بار که جوکر قرار بود در سریال بتمنیا به صحنه بیاید، گریمورهای بیچاره باید روی سبیل‌های او هم یک رنگ سفید می‌زدند تا با رنگ صورتش هماهنگ شود و مثلا تابلو نباشد، اما با این وجود این سبیل همیشه خدا تابلو بود!

می‌دانم، تیتر این مورد عجیب بنظر می‌رسد؛ اما باور کنید که جوکر با قلبش به سیستم بدن بتمن سمی وارد کرد و او را دیوانه کرد، الان به شما توضیح می‌دهم که این اتفاق چگونه افتاد. در طول این سال‌ها شاهد نسخه‌های متفاوتی از بتمن بوده‌ایم، اما هیچ‌کدام از آنها به اندازه «بتمنی که می‌خندد» (The Batman Who Laughs) وحشتناک نبوده‌اند.

بتمن بعد از یک رویارویی با جوکر، عقلش را از دست می‌دهد و دست به کشتار وحشیانه‌ای می‌زند؛ او تمام اعضای خانواده خفاش (Batfamily) و تمام مردم گاتهام را می‌کشد. او بعنوان «بتمنی که می‌خندد» هر سه رابینی که تبدیل به زامبی شده‌اند را به زنجیر می‌بندد و از آنان بعنوان سلاح استفاده می‌کند.

کاور طرحدار مدل سامسونگ گلکسی A51 طرح جوکر JK03Joker JK03 Cover for Samsung Galaxy A51

چگونه این اتفاق افتاد؟ چه شد که بتمن این‌گونه دیوانه شد؟ گویا جوکر در دنیای کامیک Dark Knights: Metal دستگاه سمی هوشمندی برروی قلب‌اش داشت، که در صورتی که نفله شد و قلبش از تپیدن ایستاد، آن دستگاه هوشمند بکار بیافتد و یک سم را در اطراف ترشح کند. زمانی که بتمن در این کامیک، نهایتا جان این ابرشرور محبوب (!) را گرفت و باعث مرگ شاهزاده شرور کمیک شد، دستگاه کوچکی که در قلب دلقک گاتهام جاسازی شده بود، سمی قدرتمندتر از همه زهرهای جوکر را آزاد کرد و این سم به سیستم بدن بتمن وارد شد و کم کم او را دیوانه کرد. به‌هرحال جوکر است و نقشه‌هایش!

هر دفعه که یک نویسنده‌ای قلمش می‌طلبد و قصد می‌کند در مورد دلقک شاهزاده جنایات بنویسد، طبیعتا سعی می‌کند نسخه‌ مخصوص به قلم خودش را از شاهزاده شرور کمیک بسازد. با اینکه این موضوع اتفاق خوبی‌ است و منجر به تنوع و بروز خلاقیت‌ها می‌شود و با اینکه بسیاری از نویسندگان از پیشینه اصلی دلقک گاتهام (البته جوکر اصلی و فرعی ندارد، منظورم پیشینه‌ای که بیشتر تعریف شده است) برای جوکر خود استفاده کرده‌اند، اما با وجود این، طی این سال‌ها شخصیت‌های مختلفی برای جوکر ساخته شده و او هویت‌های مختلفی پیدا کرده است. این موضوع هیچ مشکل خاصی ندارد، اما فاجعه واقعی آنجاست که نویسنده‌ای کاری را به این شخصیت نسبت می‌دهد که اصلا به شخصیت و چهره او نمی‌خورد. به معنای واقعی کلمه، ده‌ها اقتباس مختلف از جوکر وجود دارند که هرکدام از آن‌ها نکات مثبت و منفی خودشان را دارند.

مرد هم مردهای قدیم که سرشان می‌رفت یا بدتر اگر قرار بود نقش جوکر بازی کنند هم سیبیل‌شان نمی‌رفت، چه برسد به ابرو!

وقتی به چهره جوکر فیلم Suicide Squad که جرد لتو نقش‌ آن را ایفا می‌کند نگاه کنید، نکات جدید بسیاری را مشاهده خواهید کرد. کلی خالکوبی جدید روی بدن و چهره جوکر است، این جوکر کلی جواهرات دارد و لباس‌های شیک مختلفی می‌پوشد و لامبورگینی سوار می‌شود و … خلاصه؛ یکی از این نکاتی که در چهره جوکر جلب توجه می‌کند این است که او ابرو ندارد. گویا نداشتن ابرو باعث می‌شود احساسات کمتر در چهره دلقک گاتهام ظهور پیدا کنند و او را شبیه به یک شکارچی‌ می‌کند که می‌خواهد از کمین درآید و به شکارش حمله کند.

کاور پیونی مدل اپل آیفون 6 پلاس / 6s پلاس طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for iPhone 6 Plus / 6s plus with Popsocket

جرد لتو برای روش بازیگری‌اش زبانزد عموم است و برای ایفای نقش شاهزاده شرور کمیک نیز مانند همیشه رفتار کرد؛ او سعی می‌کند تا جایی که می‌شود، خودش را از نظر روحی و جسمی شبیه کاراکتر کند و از جلوه‌های کامپیوتری کمتر استفاده کند. او برای ایفای نقش جوکر، خودش را در معرض آسیب‌های روانی قرار داد، بسیار در مورد این شخصیت مطالعه کرد و در عین حال سعی کرد تا تصویر جسمی‌اش را نیز با چهره جوکری که می‌خواهد بازی کند، منطبق کند. لتو نگذاشت که ابروهایش را با جلوه‌های کامپیوتری و یا با پروتز پاک کنند، همچنین نخواست که عین سزار رومئو ابروهایش را همرنگ سفیدی صورت‌اش کند تا دیده نشود؛ او به سادگی ابروهایش را تراشید تا به تصویری که از چهره جوکر در ذهن داشت تبدیل شود.

سری کامیک‌هایی که با نام New 52 شناخته می‌ شدند، ابتکاری از سوی کمپانی دی‌سی کامیکس (DC Comics) بودند که به منظور تصحیح تمام اشتباهات داستانی‌ که کامیک‌ها در چند دهه اخیر مرتکب شده‌ بودند و همچنین به منظور ارائه داستانی منسجم برای تمامی کاراکتر‌ها و تعامل‌های آنها با یکدیگر، در سال 2011 عرضه شدند. در واقع پیش از عرضه این سری کامیک‌ها، تمام داستان‌های کمپانی دی‌سی به پایان رسانده شد تا با شروع سری New 52 همه آنها دوباره از اول با دقت نوشته و عرضه شوند. مشخصا بتمن و داستان‌های او نیز جزو اولین کامیک‌هایی بودند که کار خود را از اول آغاز کردند.

در اولین داستان بزرگ کامیک Detective Comics در مجموعه New 52، شوالیه تاریکی به دنبال جوکر و همچنین شرور جدیدی به نام عروسک‌ساز یا Dollmaker است. در پایان این داستان، دلقک گاتهام (مثل همیشه با دیوانگی تمام) تصمیم می‌گیرد که نیاز دارد همه چیز را از اول شروع کند و به همین علت صورت خود را دورتادور می‌برد و دور می‌اندازد. ولی دفعه بعدی که ما این شرور بزرگ را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که صورتش با نخ و سوزن به جای قبلی‌اش متصل شده است.

کامیک Batman: Endgame که اسکات اسنایدر (Scott Snyder) آن را نوشت، واقعا ماجراجویی جذابی بود. این کامیک قرار بود قسمت سوم سه‌گانه عظیم خطوط داستانی جوکر باشد و به اندازه انتظارات درخشان ظاهر شد. داستان این کامیک بازگشت شاهزاده شرور کمیک برای عذاب دادن بتمن را دنبال می‌کند و جوکر در این داستان آشکار می‌کند که می‌داند که هویت واقعی بتمن کیست و می‌گوید که هیچکس از خشم او در امان نیست.

عجیب‌ترین نکته این موضوع چیست؟ قهرمانان در این داستان سرنخ‌هایی پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد دلقک گاهتهام بسیار مسن‌تر از آنی‌ است که همگان تصور می‌کردند و در همین راستا گوردون عکسی از جوکر را در روزنامه‌ای بسیار قدیمی پیدا می‌کند.

خود شاهزاده دلقک نیز در جایی با گفتن این موضوع که شاید یک شیطان جاودان باشد که سرنوشتش این است که تا ابد با بتمن مبارزه کند و شاید هم نه، سربه‌سر بتمن می‌گذارد. البته در آخر داستان، بتمن زمانی که جوکر را در غاری گیر می‌آورد، برای امتحان کردن جاودانگی او، غار را روی سر خودش و دلقک گاتهام خراب می‌کند.

سریال انیمیشنی Batman Beyond یکی از آن داستان‌هایی بود که می‌خواست میدان را برای جوانان (ابرقهرمانان جوان) خالی کند و از قضا خوب از آب در آمد. بسیاری از داستان‌هایی که سعی داشته‌اند نسل دوم ابرقهرمانان را به تصویر بکشند و داستان ابرقهرمانان جوان را روایت کنند، معمولا با صورت به زمین خورده‌اند؛ اما داستان Batman Beyond توسط ذهن‌های خلاقی که پیشتر Batman: The Animated Series را خلق کرده بودند، آفریده شده بود و بسیاری از گویندگان اصلی Batman: TAS صدایی مسن‌تر از کارکتر اصلی‌شان را ارائه دادند و نتیجه بسیار زیبا از آب در آمد. همچنین داستان Return of the Joker در سریال Batman Beyond، اولین باری بود که تِری مک‌گینیس (Terry McGinnis، پسر بروس وین و بتمن آینده) در نقش بتمن به تصویر کشیده شد.

در این داستان، آشکار می‌شود که جوکر، «تیم دریک» (Tim Drake) را گروگان گرفته و کاراکتر رابین را به نسخه کوچک‌تری از خودش تبدیل کرده است.

در نهایت بتمن موفق می‌شود تا یار دیرین خودش رابین را نجات دهد، اما خبر ندارد که دلقک گاتهام با یک تراشه کوچک، ذهن و ماده ژنی خود را در بدن رابین تزریق کرده است. چندین سال بعد، این تراشه کوچک، یا بقولی این میکروچیپ، فعال می‌شود و رابین را تبدیل به شروری می‌کند تا نابودی بزرگی راه بیندازد.

متد بازیگری هیث لجر (Heath Ledger) بازیگر جوکر در فیلم The Dark Knight، اگر نگوییم بهترین، باید بگوییم یکی از بهترین اجراها را در تاریخ سینمای کامیکی را ارائه داد. لجر همواره دفترچه‌ای با خود همراه داشت که تفکرات جوکر و رویاهایش را در آن می‌نوشت و هر بار پیش از آنکه روی صحنه فیلم‌برداری برود، خودش گریم چهره جوکر را بر روی صورتش پیاده می‌کرد. زمانی که هیث لجر در نقش جوکر فرو می‌رفت تمام دست اندرکاران پشت صحنه را بهت‌زده می‌کرد و پس از اکران نیز همه ما را بهت‌زده کرد.

بهرحال او احتمالا در صحنه بازجویی کمی زیاده‌روی کرد. در مصاحبه‌ای اخیر با نشریه هالیوود ریپورتر، کریستین بیل (Christian Bale)، بازیگر نقش بتمن در همین فیلم، آشکار کرد که هیث لجر از او می‌خواسته تا در این صحنه واقعا او را کتک بزند. با اینکه بیل از صدمه زدن به همکارش خودداری کرد، اما تمام ضربه‌های محکمی که شما در این صحنه می‌بینید واقعی هستند. لجر خودش را وحشیانه به سمت دیوار و میز پرت می‌کرد تا صحنه طبیعی‌تر جلوه کند.

دلقک گاتهام معمولا زیاد به پست «تایتان‌های نوجوان» (گروهی از ابرقهرمانان نوجوان زیرنظر رابین) نمی‌خورد. این موضوع کمی منطقی بنظر می‌رسد؛ از آنجایی که جوکر کاملا در مورد بتمن وسواس دارد و همواره می‌خواهد با او مبارزه کند، حتی‌الامکان سعی می‌کند در درگیری‌هایی که شوالیه تاریکی در آنها نقشی ندارد، شرکت نکند و خودش را با دیگر قهرمانان مشغول نکند. با این‌حال، عجیب است که شاهزاده شرور کمیک تایتان‌های نوجوان را عذاب نمی‌دهد؛ ناسلامتی رهبر این گروه رفیق صمیمی بتمن است. شاید هم او می‌ترسد با قهرمانانی که قدرت‌های ماورالطبیعه «واقعی» دارند بجنگد.

البته در صفحات کامیک Titans East Special شاهزاده شرور کمیک خلاف این موضوع را ثابت می‌کند؛ زمانی که در این کامیک جوکر به دنبال رابین می‌رود، سر راه‌اش به راحتی کاراکترهای فلش کوچولو (Kid Flash) و رِیوِن (Raven) را که جزو تایتان‌های نوجوان هستند را شکست می‌دهد. خب حالا نکته عجیب این بخش از داستان جوکر چیست؟

در نبرد با جوکر، Raven سعی می‌کند با قدرت‌های ذهنی‌اش، عمیق‌ترین ترس‌های جوکر را به تصویر بکشد، اما در کمال تعجب می‌بینیم که جوکر نسبت به قدرت‌های رِیوِن مصون است و بجای ترسیدن از تصاویر ترسناکی که پیش رویش قرار گرفته‌اند، او تنها می‌خندد.

زمانی که شما کلمه «جوکر» را می‌شنوید، چه فکری به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ او در ذهن ها همیشه یک شخصیت شیطانی با خنده‌های دیوانه‌وار و با چهره‌ای رنگ شده به سفیدی گچ است. دلقک گاتهام یکی از ترسناک‌ترین و درعین‌حال محبوب‌ترین شخصیت‌ها وو چهره‌ها در دنیای کامیک است، زیرا که هیچ‌کس نمی‌تواند حرکات بعدی او را پیش‌بینی کند و او از تمام اعمال شیطانی‌ که انجام می‌دهد، به شکل بیمارگونه لذت می‌برد. هیچ‌کس نمی‌داند دقیقا چه به سر جوکر آمده که تبدیل به چنین دیوانه‌ای شده است؛ حتی خود جوکر هم نمی‌داند داستان اصلی گذشته‌اش چیست!

کاور پیونی مدل شیائومی ردمی نوت 9S طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for Xiaomi Redmi Note 9S with Popsocket

در کامیک The Killing Joke، او به بتمن می‌گوید :« اگر قرار است من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح‌ می‌دهم یک گذشته چند گزینه‌ای باشد.» با اینکه بنظر می‌رسد او دارد با بتمن شوخی می‌کند، اما هر تاریخچه‌ای که از گذشته و داستان جوکر پیدا می‌شود به‌گونه‌ای با واقعیت مطابقت ندارد.

دلقک گاتهام زرنگ بازی در نمی‌آورد؛ او واقعا باور دارد که گذشته‌اش می‌توانسته یکی از بسیاری گزینه‌ها باشد و او می‌تواند هر کدام از این گذشته‌ها را که بخواهد و مناسب مکان و زمان باشد را انتخاب کند.

شخصیت جوکر یکی از زیرک‌ترین و آب‌زیرکاه‌ترین کاراکتر‌های کل دنیای دی‌سی کامیکس و کل صنعت کتب مصور است. مهم نیست که بتمن و دیگر قهرمانان چقدر مطمئن هستند که او را در چنگ خود دارند، شاهزاده دلقک جنایات همواره راهی را پیدا می‌کند تا با نقشه‌های غیرقابل پیش‌بینی‌اش همه را غافل‌گیر کند. تقریبا تمام کاراکترهای دنیای دی‌سی کامیکس در نقطه‌ای قربانی نقشه‌های جوکر شده‌اند.

یکی از بزرگترین حقه‌هایی که دلقک گاتهام پیاده کرده، برروی دشمن سوپرمن، کاراکتری شرور به نام Mr. Mxyzptlk (خودتان یک‌جوری تلفظ اش کنید!) بوده است. زمانی جوکر با وعده دادن قدرت‌های تغییردهنده دنیا به این کاراکتر، او را فریب داد. جوکر در نقطه‌ای قدرت‌های تغییردهنده واقعیت و هستی را در اختیار داشته و می‌توانسته با اراده‌اش واقعیت را تغییر دهد. او از این قدرت‌ برا فتح جهان، تبدیل کردن گروه Justice League (گروهی از ابرقهرمانان) به گروهی از شرورها و عذاب دادن بتمن استفاده کرده است.

شخصیت جوکر و دیوانگی با هم مراعات‌نظیری منطقی‌ ایجاد می‌کنند، وگرنه چه دلیلی دارد که یک نفر مانند دلقک‌ها لباس بپوشد و برای تفریح مرتکب جنایت شود؟ بجز این‌ها او آن‌قدر روی شوالیه تاریکی وسواس دارد و به او وابسته است که بنظر می‌رسد او را به سان یک معشوق دوست می‌دارد.

اگر به شما بگویم که جوکر ذره‌ای دیوانه نیست، چه می‌گویید؟ اگر به شما بگویم که شاهزاده دلقک از بسیاری از کاراکترها عاقل و منطقی‌تر است چه؟

پاپ سوکت فشن طرح جوکر JK02 همراه با نگهدارندهJoker JK02 Fashion Popsocket with Holder

در کامیک آسایشگاه آرخام (Arkham Asylum)، که توسط گرنت موریسون (Grant Morrison) خلق شده بود، آشکار می‌شود که جوکر یک ویژگی‌ روانی دارد که روان‌شناسان به آن «ابر خِرد» (Super Sanity) می‌گویند. این ویژگی ذهنی، حالتی‌ از ذهن است که در آن فرد شرور هیچ شخصیت واقعی‌ ندارد، بلکه به تناسب با هر موقعیتی رفتار می‌کند؛ یعنی او دیدگاه خاصی ندارد، تعصب، عقاید، قوانین، تعصب و … هیچ‌کدام از این ویژگی‌های دست و پا گیر را ندارد و به تناسب با هر موقعیتی به منطقی‌ترین و زیرکانه‌ترین حالت رفتار می‌کند، مهم نیست که این رفتار کشتن خودش باشد یا منفجر کردن یک شهر، هرچه که او را در اهداف‌اش پیش ببرد، او بدون هیچ تردیدی انجامش می‌دهد. مغز او نمی‌تواند محرک‌های حسی‌ که از دنیای اطراف‌اش به سمت او می‌آیند را دریافت کند، بنابراین او از یک مکانیزم انطباق استفاده می‌کند و با جریان رود همراه می‌شود؛ فراموش نکنید کدام گونه از جانوران طی انتخاب طبیعی زنده می‌مانند، آنهایی که از همه «منطبق‌تر» هستند.

برای شما یک کلیپ بسیار جالب از جوکر آماده کرده‌ایم که شمارا به دیدن این ویدیو دعوت می‌کنیم.

شخصیت جوکر به‌وسیله بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد و چهره جوکر اولین بار در سال 1940 در نخستین شماره از کمیک «بتمن» در مقابل چشمان همه قرار گرفت که می‌توان از این تاریخ به عنوان تولد شخصیت جوکر یاد کرد. ظاهر او به‌وسیله کین و رابینسون طراحی شد و شخصیت و رفتارهای او هم از نوشته‌های فینگر شکل گرفت. شخصیت جوکر در ابتدا قرار بود که حضور کوتاهی در کمیک‌های بتمن داشته باشد و در همان سری اول بمیرد. اما وقتی خالقان کمیک دیدند که مخاطبان چقدر از او خوش‌شان آمده، تصمیم گرفتند تا این شخصیت دیوانه را به‌عنوان دشمن همیشگی، در مقابل بتمن قرار دهند.

شخصیت جوکر در کتاب‌های کمیک همیشه به‌عنوان یک مغز متفکر برای طراحی انواع نقشه‌های پلید و تبهکاری‌ها معرفی شده است. شوخی‌های دیوانه‌وار او یکی از نماد‌ها و المان‌های اصلی شخصیتی وی هستند. درباره چهره جوکر روایت‌های مختلفی وجود دارند که یکی از آنها می‌گوید درون یک ماده شیمیایی سقوط کرده و به‌ همین دلیل رنگ پوستش سفید شده و موهایش به رنگ سبز درآمده‌اند. اما مهم‌تر از ظاهر، رفتارها و لحن صحبت کردن او است که از وی یک دشمن غیرقابل پیش‌بینی و حتی ترسناک برای بتمن ساخته است.

جوکر شخصیت خیالی، مانند بسیاری دیگر از شخصیت‌های کمیک‌بوکی، توانایی یا قدرت فوق‌بشری خاصی ندارد. او فقط با مهارتش در خلق سموم شیمیایی سعی می‌کند دست به خرابکاری بزند. البته بعضا از سلاح‌های عجیب و نامتعارف مانند ورق نیز استفاده می‌کند! او گاهی با سایر شخصیت‌های منفی گاتهام سیتی مثل «پنگوئن» و «دو چهره» یا گروه‌هایی مانند «لیگ عدالت» همکاری داشته است، اما معمولا به‌‌‌خاطر خودخواهی‌هایش، این همکاری‌ها به سرانجام نرسیده‌اند. در برخی داستان های جوکر نشان‌ داده شده که او با دستیارش «هارلی کویین» رابطه عاشقانه دارد. هارلی هم معمولا به جوکر در اجرای نقشه‌های شیطانی‌اش کمک کرده است. اگرچه معمولا بتمن را به عنوان رقیب اصلی این شخصیت دیده‌ایم، اما او گاهی با «سوپرمن» و «واندر وومن» هم مقابله کرده است.

جوکر همیشه به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های منفی در داستان‌های ابرقهرمانی شناخته شده و تاثیرش روی داستان‌ها و فرهنگ عامه بسیار زیاد بوده است. محبوبیت این شخصیت باعث شده تا علاوه بر کیمک‌ها، فیلم‌ها و بازی‌ها، شاهد حضورش در سایر حوزه‌ها مثل پوشاک، آیتم‌های تزیینی و پارک‌های تفریحی نیز باشیم.

او در سریال بتمن (سال 1960) با بازی سزار رومرو در مقابل دوربین ظاهر شد. جک نیکلسون نقش شخصیت جوکر را در فیلم بتمن (سال 1989) بازی کرد و هیث لجر هم در فیلم شوالیه تاریکی (سال 2008) به ایفای نقش او پرداخت. البته افراد دیگری هم به‌عنوان بازیگر و صداپیشه جای این شخصیت بازی کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به جرد لتو، مارک همیل و تروی بیکر اشاره کرد.

در زندگی نامه جوکر ، نام واقعی این دلقک مجنون معمولا در اکثر فیلم‌ها و داستان‌ها نامشخص است. او را با اسامی مستعار زیادی صدا می‌زنند، اما هیچکس از نام واقعی او خبر ندارد. در کمیک‌های جوکر که به ریشه‌های این شخصیت می‌پردازد، نام او «آرتور فلک» است. طبق چیزی که در داستان‌ها روایت شده، او در ابتدا یک مهندس کارخانه مواد شیمیایی بود، اما از آنجا به دلایلی استعفا داده و به عنوان یک کمدین مشغول به کار می‌شود، اما شوخی‌های او برای عموم مردم خنده‌دار نیستند. او به همراه چند خلافکار تصمیم می‌گیرد تا از کارخانه‌ای که قبلا در آنجا کار می‌کرده دزدی کند، اما در جریان این سرقت، همسرش «جنی» کشته می‌شود و خود Joker هم از ترس بتمن خودش را به درون مواد شیمیایی می‌اندازد.

پاپ سوکت فشن طرح جوکر همراه با نگهدارندهJoker Fashion Popsocket with Holder

فیلم جوکر 2019 داستان دیگری را از زندگی این شخصیت برایمان روایت کرد. حال و هوای این فیلم بسیار واقعی است و حتی به فضای فیلم‌های تخیلی و ابرقهرمانی نزدیک نیست. تاد فیلیپس و واکین فینیکس توانستند تصویر دیگری از این شخصیت محبوب ارائه دهند که مورد استقبال بیشتر طرفداران و منتقدان قرار گرفت.

جوکر در کمیک بوک‌ها به دفعات با مرگ رو به رو می‌شود اما هیچ‌کدام برای او به معنای پایان راه نیست! به عنوان مثال در کمیک بوک Detective Comics #64، قاضی دادگاه، جوکر را به مرگ با نشستن روی صندلی الکتریکی محکوم می‌کند. قانون اعمال می‌شود و جوکر می‌میرد اما دقایقی بعد با جسد او مواجه می‌شویم که اعضای گروهش با تزریق سرم، دوباره او را به زندگی برمی‌گردانند!

در فیلم بتمن ساخته‌ی تیم برتون نیز ما شاهد سکانسی هستیم که جوکر (با بازی جک نیکلسون) از ارتفاع بلندی به روی زمین سقوط کرده و مرگ را با لبخندی گشاده در آغوش می‌گیرد. مرگ جوکر حقیقتا عجیب است.

در این بین در بازی‌های Batman: The Video Game، Batman: Arkham Alysum و Injustice: Gods Among Us نیز شاهد مرگ جوکر به دست بتمن و سوپرمن بودیم. در کمیک بوک‌های The Dark Knight Strikes Again, Justice League: The Nail, Kingdom Come, Batman: Digital Justice, Batman: Red Rain, Batman 666 و The Batman Who Laughs نیز به دفعات و بنا به دلایل مختلف، مرگ جوکر را شاهد هستیم.

کاور پیونی مدل شیائومی ردمی نوت 9 پرو / 9 اس طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for Xiaomi Redmi note 9 Pro / 9S with Popsocket

به پایان این مطلب از پلازا در مورد شخصیت و بیوگرافی جوکر در دنیای کتب مصور و تلویزیون و سینما رسدیم. برای مقاله‌هایی بیشتر از این دست، مجله «پلازا» را دنبال کنید؛ همچنین خوشحال می‌شویم اگر در بخش نظرات، دیدگاه خودتان را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

جوکر یک ابرشرور است که در کتابهای مصور آمریکایی منتشر شده توسط DC Comics ظاهر می‌شود. جوکر توسط بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد که اولین بار در اولین شماره کتاب کمیک بتمن در 25 آوریل 1940 رخ داد. درکتاب‌های کمیک، جوکر به عنوان مغز متفکر جنایی به تصویر کشیده شده است.

سزار رومرو، جوکر را در مجموعه تلویزیونی دهه 1960 بتمن به تصویر کشید. رومرو حاضر به تراشیدن سبیل متمایز خود برای این نقش نبود، بنابراین تا حدی می‌توان در زیر آرایش سفید صورتش، سبیل‌های او را هم دید.

در بخشی از کمیک، جوکر ناگهان سلامت روانی خود را بدست آورد و توانست پلیس گاتهام سیتی را متقاعد کند درحالی که توسط یک شورشی کتک زده شده، او را به اشتباه زندانی کرده‌اند. او در همان لحظه نام واقعی خود را نیز فاش می‌کند؛ جک ناپیر (Jack Napier). ناپیر تمام تلاش خود را صرف آشکار کردن این می‌کند که چگونه کارهای قهرمانانه دروغین بتمن فقط منجر به فساد در شهر گاتهام می‌شود.

به‌طور کلی نمی‌توان داستان زندگی او را به‌طور دقیق و مشخص شرح داد. مثلا خودش در فیلم شوالیه تاریکی می‌گوید که پدرش معتاد به الکل بوده و همیشه مادرش را کتک می‌زد. یک‌‌بار که پدرش مست به خانه می‌آید و مشغول کتک زدن مادر او می‌شود، ناگهان نگاهش به پسرک می‌افتد که با چهره‌ای غمگین و ناراحت ماجرا را نگاه می‌کند. در همین حال، پدر با چاقو روی صورت فرزندش شکل لبخند را ایجاد می‌کند و می‌گوید: «چرا اینقدر جدی هستی؟» (اشاره به دیالوگ معروف این شخصیت در فیلم The Dark Knight). روایت دیگر هم مربوط به همسرش است که یک قمارباز بوده و پس از باختن در یک قمار بدهی‌های زیادی بالا می‌آورد. طلب‌کارها هم صورت او را زخمی می‌کنند و Joker هم برای اینکه به همسرش نشان دهد با زخم صورت مشکلی ندارد، خودش شکل لبخند را با چاقو روی صورتش ایجاد کرد. اما همسرش بعد از این ماجرا نتوانست چهره‌اش را تحمل کرده و او را ترک می‌کند.

در کمیک کاراگاهی شماره 168 که در سال 1951 منتشر شد، برای اولین بار به ریشه‌های جوکر پرداخته می‌شود. این شخصیت در آن کمیک با نام Red Hood حضور داشت. او مجرمی است که طی آخرین سرقت انجام شده، برای فرار از دست بتمن، خود را داخل محفظه بزرگی از مواد شیمیایی می‌اندازد. تغییرات به وجود آمده در ظاهر او، سبب می‌شود تا نام جوکر را برای خود انتخاب کند. این نام از روی کارت‌بازی برگرفته شده است.

جوکر در فیلمی با همین نام در سال 2019، یک دلقک و اسندآپ کمدین است که از سمت جامعه ترد شده و بر اثر آزارهایی که در کودکی دیده، تبدیل به یک مجرم پوچ‌گرا می‌شود.

طبق گفته خود جوکر، برای تبدیل شدن به او فقط کافیست تا یک روز بسیار بسیار بد را سپری کرده باشید تا از یک شخص عاقل به یک فرد دیوانه تبدیل شوید.

اینکه آیا جوکر پسر توماس وین است یا نه را نمی‌توان به صورت قطعی جواب داد. تاکنون در هیچ یک از داستان‌های کمیک‌های دی‌سی اشاره‌ای به این مورد نشده و برای اولین بار در فیلم تاد فلیپس است که این موضوع را می‌بینیم. نحوه روایت داستان در فیلم جوکر 2019 به گونه‌ای است که هر احتمالی در این داستان درباره ریشه‌های جوکر وجود دارد. از طرفی توماس وین و برخی مدارک و افراد این امر را رد کرده و ادعا می‌کنند که مادر آرتور فلک یعنی پنی توهم دارد. از طرفی هم در فیلم عکسی از مادر جوکر در جوانی را می‌بینیم که در پشت آن نوشته‌ای عاشقانه با امضای TW (توماس وین؟) وجود دارد. اینکه خود آرتور فلک هم در فیلم، برخی اتفاقات را صرفا خیال می‌کند، باعث می‌شود نتوانیم به صورت مطمئن از رابطه او و بتمن صحبت کنیم. بازیگر نقش توماس وین در فیلم جدید جوکر، گفته که آن نقش را طوری بازی کرده که پدر واقعی آرتور فلک است.

پایان فیلم جوکر 2019 بسیار عجیب بود و برخی از طرفداران معتقدند که تمامی فیلم، در ذهن آرتور فلک می‌گذشت و تنها صحنه واقعی، پایان آن است که فلک توسط یکی از روان‌پزشکان آرکام بازجویی می‌شود و بعدا او را کشته و فرار می‌کند. قبل از اینکه این دکتر کشته شود، از آرتور می‌پرسد که به چه چیزی می‌خندد و او در جواب می‌گوید که «یک جوک». این جواب می‌تواند اشاره به این داشته باشد که تمام مواردی که بینندگان دیدند، صرفا یک توهم بود. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، ممکن است که صحنه پایانی فیلم در زمان کنونی رخ می‌دهد و احتمال ملاقات او با بتمن رابرت پتینسون در آینده وجود دارد. البته همه این‌ها صرفا یک فرضیه هستند و هیچ چیزی تایید نشده است. بنابراین بهتر است فرض کنیم که جوکر واقعی است و بیشتر آن اتفاقات برای او رخ داد.

یکی از نکات جالبی که درباره فیلم جوکر 2019 وجود دارد این است که آیا آرتور فلک جوکر واقعی است و در آینده با بتمن مبارزه خواهد کرد یا الهام‌بخش شخص دیگری خواهد بود که در آینده جوکر می‌شود (چیزی مشابه آنچه در سریال Gotham دیدیم). مساله اصلی، اختلاف سنی زیاد بین آرتور فلک و بروس وین است. در فیلم هیچ اشاره‌ای به سن آرتور فلک نمی‌شود (واکین فینیکس 44 سال دارد) و مشخص نیست که در 15 تا 20 سال آینده، فلک چطور می‌تواند تبدیل به دشمن بتمن شود. با توجه به موارد بالا و اینکه در انتهای فیلم شاهد شورش‌هایی از طرف مردم بودیم، ممکن است یکی از این افراد در آینده، تبدیل به جوکر شود. البته طبق گفته واکین فینیکس، آرتور فلک جوکر واقعی است؛ البته او از اینکه فیلم، برخی موارد را به صورت مبهم بیان می‌کند راضی است زیرا باعث شکل‌گیری تئوری‌های مختلف از سوی طرفداران می‌شود.

خنده های جوکر یکی از اولین مواردی بود که واکین فینیکس روی آن کار کرد. او این خنده را از یک بیماری عصبی در دنیای واقعی الهام گرفته است. او ویدیوهایی از افرادی که از خنده بیماری‌زاد (Pathological Laughter) رنج می‌برند، تماشا کرد. این بیماری باعث می‌شود اشخاص بدون کنترل بخندند. این هم یکی دیگر از مواردی است که برای هرچه واقع‌گرایانه جلوه دادن فیلم و آسیب‌شناسی رفتاری شخصیت اصلی آن، استفاده شده است.

یکی از نام‌هایی که برای جوکر انتخاب شده و بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر (Jack Napier) در فیلم تیم برتون سال 1989 است. این نام بعدا در سریال انیمیشن بتمن سال 1992 هم در یک قسمت برای جوکر استفاده شد. بعدها در کمیک‌های Batman: White Knight هم از همین نام برای او استفاده شد. در کمیک سال 2007 با نام Batman Confidential هم نام جوکر، جک است که البته اشاره‌ای به نام خانوادگی او نمی‌شود. در کمیک سال 2010 Batman: Streets of Gotham، از داستان اینگونه برداشت می‌شود که نام جوکر، سانی (Sonny) است. در فیلم جدید جوکر 2019 هم نام آرتور فلک (Arthur Fleck) انتخاب شده است. در کل نام واقعی این شخصیت، مشخص نیست ولی نامی که بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر است.

این مقاله همانطور که از نامش پیداست در مورد شخصیت جوکر است، اما حقایق جذابی جدا از شخصیت او نیز در مطلب پیدا می‌شوند و ما نیز قصد داریم به مواردی مانند داستان، چهره، شخصیت، مرگ و دیالوگ های جوکر بپردازیم. اگر از طرفداران جوکر و بتمن هستید، حتما با ادامه این مطلب همراه شوید.

تقریبا چیزی نیست که درباره شخصیت جوکر (Joker) ناگفته مانده باشد؛ شاهزاده دلقک جنایات از اوایل دهه 1930 میلادی با کامیک‌های (کتاب‌های مصور) شوالیه تاریکی (Dark Knight) بر سر زبان‌ها افتاد. در طی دهه‌های گذشته، خیلی کم پیش آمده که جایی نامی بتمن بیاید و یا او به تصویر کشیده شود و این شاهزاده شیطانی در مقابل شوالیه تاریکی حضور نداشته باشد. بیایید در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که معنی جوکر چیست؟ نام جوکر (به معنی دلقک که معنی منفی‌ای دارد) برگرفته شده از یکی از کارت‌های بازی ورق است و صرفا به دلیل منفی بودن حس آن، در ابتدا بر روی این شخصیت گذاشته شد و بعدها هویت کامل‌تری به خود گرفت.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید

در این بخش مجموعه‌ای از فوق العاده‌ترین جملات و دیالوگ های جوکر که به صورت تصاویر متن دار هستند، برای شما آماده کردیم. برای مشاهده معنی این جملات و دیالوگ های جوکر می‌توانید روی هر یک از این تصاویر متن دار کلیک کنید.

هویت واقعی دلقک گاتهام هرگز مشخص نشد، چرا که او یک شخصیت مستقل نیست. جوکر بیشتر یک نماد یا آرمان است. اما در معرفی شخصیت جوکر می‌خوانیم که در ابتدا او خود را با نام جک نیپیر معرفی کرد که این نام حقیقی اوست.

داستان جوکر چیست

جوکر در فارسی دلقک ترجمه می‌شود. البته منظور از دلقک، دلقک‌های سیرک نیستند که برای سرگرمی دیگران فعالیت می‌کنند. در پاسخ جوکر یعنی چی  باید بگویم نمی‌توان به یک جمله بسنده کرد. جوکر در واقع یک خندانده است که با جملات مفهومی و طنز سیاه خود (نه لودگی) دیگران را می‌خنداند. همچنین جوکر یکی از شخصیت‌های کارت‌های پوکر نیز هست که بالاترین امتیاز بین کارت‌ها را دارد.

شخصیت جوکر یک هنجار شکن به تمام عیار است. مردی که گذشته تاریکش (به هر نحوی) رهایش نمی‌کنند و او برای نشان داد اعتراض خود، از هیچ تلاشی فرو گذار نیست. البته در بررسی شخصیت جوکر به این نکته نیز می‌رسیم، او همه این‌ کارها را می‌کند تا وجودش معنایی پیدا کند و سرگرم شود.

اگر به زندگی نامه جوکر که در ادامه درباره آن نیز صحبت می‌کنیم، نگاهی بیاندازیم می‌بینیم شخصیت دلقک گاتهام اصولا نماد آشوب است. او در واقع یک پوچ‌گرای به تمام معناست. شاهزاده شرور کمیک به‌جای آن‌که بر غم‌ها و دردهای خود بگرید و به ترس‌هایش اعتراف کند، از آن‌ها برای نشان دادن قدرت و اعتماد به نفس خود استفاده می‌کند.

این شخصیت به دلیل این‌که صرفا نماد است تا یک انسان مستقل، یک عکس واحد ندارد. در مشخصات فردی او این‌طور آمده که به دلایل متعدد و مختلفی او صورتش (الهام گرفته شده از کتاب مردی که می‌خندد اثر ویکتور هوگو) را از دست می‌دهد. شاهزاده شرور کمیک عموما به دلیلی دو طرف لب‌هایش بریده شده، دندان‌هایش همه شکسته شده اند (به دلیل ضربات متعدد بتمن) و از دندان های مصنوعی استفاده می‌کند. در این‌جا می‌توانید عکس جوکر قدیمی را مشاهده کنید.

 

در این بخش قصد داریم به حقایق جالبی از شخصیت جوکر بپردازیم که احتمالا از آن‌ها خبر نداشتید و خواندنشان برای شما جالب خواهد بود. این حقایق شامل انواع تتو جوکر و معانی آن‌ها و روابط احتمالی او با هارلی کویین می‌شود.

سریال The Batman را به یاد می آورید؟ این سریال تلاشی برای ساختن دنباله‌ای برای مجموعه انیمیشنی موفق Batman: The Animated Series بود و چهار سال متوالی از یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. فصل های اول و دوم تقریبا محبوب بود اما بعد از آن به‌سرعت از چشم مردم افتاد. یکی از المان‌هایی که این سریال را منحصر به فرد می‌کرد، این بود که این سریال، پیش‌زمینه ذهنی مردم درباره بتمن و جوکر را به کلی تغییر داد.
جوکری که در سریال The Batman ظاهر شد، تفاوت زیادی با جوکرهایی که پیشتر به تصویر کشیده شده‌ بودند، داشت. دلقکی در یک کت بلند و با دست‌های آویزانی که هنگام چرخیدن و مبارزه کردن در هوا تاب می خوردند. آقای جِی (Mr. J) در این سریال، استاد هنرهای رزمی بود و می‌توانست با بتمن وارد نبرد فیزیکی و تن به تن شود و در مقابل او دوام بیاورد (در حالی که جوکر در دیگر کامیک‌ها معمولا از رویارویی تن به تن با بتمن خودداری می‌کند؛ چرا؟ چون بتمن زورش زیاد است!)، همچنین  شخصیت جوکر می‌توانست طوری بدنش را در هم بپیچد که هیچ‌کس دیگری قادر به این کار نبود.

شاید بتوان گفت مهم ترین چیز درباره ی جوکر این است که او یک نسخه ی مشخص و خاص ندارد و یک شخصیت واحد نیست؛ در واقع هیچ نسخه «اصلی» و هیچ نسخه فرعی‌ برای شخصیت جوکر وجود ندارد، هر نویسنده با پیش‌زمینه ذهنی خود اقتباسی از شخصیت او می‌کند و جوکری منحصر به خود می‌آفریند؛ همچنین در طی این سال‌ها، در صنعت سینما نیز جوکر یک بازیگر اصلی نداشته و بسیاری از بازیگران بزرگ در فیلم‌های مختلف نقش او را ایفا کرده‌اند.

مثلا بیشتر مردم از «رابرت داونی جونیور» (Robert Downey Jr.) به عنوان «مرد آهنین» (Iron Man) یاد کنند و یا وقتی اسم «کریستوفر ریو» (Christopher Reeve) را می‌شنوند، یاد «سوپرمن» می افتند. اما در مورد جوکر این‌طور نیست؛ در طی سال‌ها جک نیکلسون (Jack Nicholson)، سزار رومئو (Cesar Romero)، مارک همیل (Mark Hamill)، هیث لجر (Heath Ledger) و اخیرا جرد لتو (Jared Leto) در نقش جوکر بازی کردند و هرکدام هم تصویر خوبی را از جوکر ارائه دادند.

ممکن است زمانی که اسم جوکر بیاید هرکس یاد چهره متفاوتی بیافتد (البته هیث لجر با اجرای فوق‌العاده‌اش قلب همه را تسخیر کرده و بدون شک به بهترین شکل جوکر را به تصویر کشیده است). جوکری که هیث لجر آن را به تصویر کشید، بیشتر آنارشیستی است که برای ثابت کردن نکته‌ای و یا فهماندن چیزی به مردم مرتکب جنایت می‌شود.
همه می‌دانند که لجر چگونه در شخصیت جوکر فرو می‌رفت، اما آیا می‌دانید که هیث لجر اصرار داشت که هیچوقت روی صندلی گریم ننشیند مگر اینکه نیاز به کارگذاری پروتز باشد؟

هیث لجر احساس می‌کرد که جوکر باید کسی باشد که خودش چهره جوکر را با هرچیزی که پیدا می‌شد گریم کند. او از مغازه‌هایی که لوازم آرایشی ارزان قیمت داشتند، خرید می‌کرد و سپس قبل فیلم‌برداری خودش را با آنها گریم می‌کرد.

وقتی اولین تصویر از جرد لتو به عنوان چهره جدید جوکر منتشر شد، بسیاری درباره دندان‌های طلای او حدس‌هایی زدند. بعضی‌ها فکر کردند بخاطر این است که در این داستان شخصیت این جوکر زمینه گنگستری پررنگ‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی جوکر دارد؛ درحالی که بقیه فکر کردند این دندان‌های طلا جایگزین دندان‌هایی هستند که بتمن در طول این سالها شکسته است.

شاهزاده شرور کمیک باید دندان پزشک خوبی داشته باشد؛ چون حتی در کامیک‌ها هم امکان ندارد که این دندان‌های طلا، دندان‌های واقعی‌اش باشند. هروقت که بتمن یا یکی از اعضای خانواده خفاش‌ها (به گروه دوستان بتمن، Batfamily یا خانواده خفاش‌ها می‌گویند)، از دست جوکر عصبانی می‌شدند یک گوشمالی حسابی به او می‌دادند.
طراحان داستان اغلب اوقات علاقه دارند با نمایش پرت شدن دندان‌های جوکر بیرون از دهانش، نشان دهند او چه ضربات سختی نوش جان می‌کند.
بی رحم ترین صحنه‌ها، زمانی بود که باربارا گوردون (Batgirl) انتقامش را با یک دیلم از او گرفت و تمام دندان‌های جوکر را در دهانش خرد کرد!

داستان کامیک Batman: The Dark Knight Returns بدون شک، یکی از بهترین داستان‌هایی است که در کتب مصور روایت شده است. وقتی این داستان در سال 1986 میلادی منتشر شد، به لطف موفقیت عظیم سریال تلویزیونی‌ که آدام وِست (Adam West) در آن نقش شوالیه تاریکی را ایفا می‌کرد، بتمن تبدیل به شخصیتی شوخ طبع شد. این داستان، قهرمان قدرتمند را به اصل و نسب و ریشه خود بازگرداند؛ کسی که در عین انسان بودن، بسیار خفن هم بود.
اصلا بتمن بدون شاهزاده دلقک جنایات چه معنایی می‌دهد؟ در این داستان، شاهزاده شرور کمیک بعنوان مردی که دوباره توانایی‌اش را بدست آورده، حضور کوتاهی دارد و مثل همیشه سعی می‌کند تا بتمن را عذاب دهد. در نقطه‌ی حساس داستان، بتمن از بدجنسی‌ها و عذاب‌هایی که جوکر باعث‌اش شده به تنگ می‌آید و ستون فقرات او را می‌شکند. جوکر هم که نمی‌خواهد باعث مرگ خود شود، کارش را متوقف می‌کند.

دهه 90 میلادی، واقعا دوره عجیبی برای کتب مصور بود. به لطف انتشار کامیک Death of Superman (مرگ سوپرمن)، تقریبا کل صنعت کامیک در معرض نابودی قرار گرفت و نتیجه این شد که تهیه کنندگان، برای به دست گرفتن دوباره بازار، دست به هرکاری زدند.

شخصیت پردازی‌ها به مرور زمان خشن‌تر و تاریک‌تر شدند، رگ و ریشه بعضی از کاراکترها تغییر کرد و کمپانی‌های مارول و DC هردو، برای احیای دوباره بازارشان به صرافت افتادند. یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در این دهه افتاد‌، مینی سریال دوازده قسمتی‌ بود که مارول و DC با همکاری هم منتشر کردند؛ این مجموعه که Amaglam Comics نام داشت، داستان‌های کاراکترهایی را تعریف می‌کرد که مخلوطی از شخصیت‌های نمادین هردو کمپانی بودند.

در این دنیا، دلقک گاتهام با یکی از شخصیت‌های شرور کمپانی مارول، گربه دندان خنجری (Sabertooth) یکی شد. ادغام این دو شخصیت، کاراکتری به نام هیِنا (Hyena) را به وجود آورد که نقش دشمن خونی شخصیتی به نام پنجه سیاه (Dark Claw) که از ادغام شخصیت‌های ولورین و بتمن بوجود آمده بود را ایفا می‌کرد.

تقریبا یکی دو سالی‌ست که امکان ندارد جایی درباره بدن جوکر صحبت شود و حرف تتو و خالکوبی جوکر جرد لتو به میان نیاید. یکی از بزرگترین شکایات از فیلم Suicide Squad، شخصیت جوکر آن بود که از یک دلقک شوخ طبع شیطانی تبدیل به یک رئیس گنگستر‌ها و یک خلافکار درست حسابی و باکلاس با زنجیر طلا و خالکوبی و پیرسینگ‌های تجملاتی فراوان شده بود. طرفداران مخصوصاً از کلمه «Damaged» (به معنای آسیب دیده) که روی پیشانی جوکر جرد لتو خالکوبی شده بود تنفر داشتند و فکر می‌کردند که این شخصیت خیلی کلیشه‌ای شده است. گویا این تتو و خالکوبی جوکر به‌گونه‌ای نشان‌گر جنون و دیوانگی او بوده‌اند.
کارگردان فیلم Suicide Squad آقای دیوید آیِر (David Ayer) پیشتر گفته بود که هر تتو  جرد لتو داستان خاصی برای خود دارد؛ بعنوان مثال، طرح دلقکی که روی بالاتنه‌اش خالکوبی شده، نماد عشقش به هارلی کویین (Harley Quinn) است. خوفناک‌ترین تتو طرح پرنده‌ای‌ است که تیری در قلبش فرو رفته و یادآور کاری است که جوکر با جیسون تاد (Jason Todd) کرد.

در کامیک‌ها اکثرا نشان داده می‌شود که شاهزاده شرور کمیک و هارلی رابطه ی سواستفاده گرایانه‌ای نسبت به هم دارند؛  طوری که بنظر می‌رسید جوکر، هارلی را فقط برای مقاصد خلافکارانه‌اش می‌خواهد. اما هم در سری‌ بازی‌های Batman: Arkham و هم در دنیای سینمایی دی‌سی، این دو کاراکتر بنظر یک زوج عاشق می‌آمدند و رابطه احساسی قوی‌ داشتند.

رابطه ی این دو در بازی Batman: Arkham City به مرحله جدیدی وارد شد. در صحنه‌ای پس از مرگ جوکر در آخر بازی، صدای هارلی شنیده می‌شود که می‌گوید:« ششش، آروم بگیر نی نی کوچولو»؛ همچنین در یکی از صحنه‌های قبلی، تست حاملگی مثبت روی کف زمین مخفیگاه جوکر دیده می‌شود. اما بعدا در بسته الحاقی Harley Quinn’s Revenge که برای این بازی منتشر شد، آشکار می‌شود که این صرفا یک تست مثبت اشتباهی، میان چندین تست منفی بوده است.

جوکری که بچه داشته باشد، مگر چقدر می‌تواند دیوانه باشد؟ اگر او بچه دار شود و بخواهد به بچه‌اش اهمیت دهد، قاعدتا رابطه‌اش با هارلی و بتمن دستخوش تغییر خواهد شد. آیا با وجود یک بچه روی احساسات شاهزاده شرور گاتهام نمایان می‌شود یا که او از بچه‌اش به عنوان ابزاری برای سواستفاده از بتمن استفاده خواهد کرد؟ آیا دلقک گاتهام بچه‌اش را بزرگ می‌کند تا تبدیل به یک خلافکار بزرگ شرور شود؟

ما جواب را از دو داستان تقریبا متفاوت گرفتیم. در اولی که برگرفته از بازی Injustice: Gods Among Us بود، هارلی کویین (Harley Quinn) به «قناری سیاه» (Black Canary) اقرار می‌کند که از جوکر یک بچه داشته اما به جوکر چیزی در این باره نگفته و بچه را پیش خواهر خود فرستاده تا او بزرگش کند.
جوکر همچنین یک دختر ناتنی در Duela Dent دارد؛ دختری که مانند او لباس می‌پوشد و خود را «دختر جوکر» می‌نامد.

سریال Batmania سال 1966 که آدام وست (Adam West) و بِرت وارد (Burt Ward) در آن نقش آفرینی می‌کردند، پدیده محبوبی بود که شوالیه تاریکی را در جامعه آمریکا و سپس در جهان همه‌گیر کرد. سریال Batmania در دهه شصت در آمریکا به محبوبیت بالایی رسید و همین موفقیت باعث شد که سه فصل از این سریال ساخته شود. این سریال چند تا از بزرگترین و مهم‌ترین دشمنان شوالیه تاریکی را به تصویر کشید و یکی از محبوب‌ترین این دشمنان مثل همیشه شاهزاده دلقک جنایات، «جوکر» بود که نقش او را سزار رومئو (Cesar Romeo) بازی می‌کرد.

سزار رومئو که با سبیلش معروف بود، قبول نکرد آن را برای ایفای نقش شاهزاده شرور کمیک اصلاح کند و به همین خاطر گریمورهای بیچاره مجبور می‌شدند تا او را همراه با سبیل‌هایش گریم کنند و تمام تلاش‌شان را می‌کردند تا سبیل‌های او زیر رنگ سفید صورت جوکر دیده نشود؛ عکسش را در بالا می‌بینید، خیلی ضایع و خنده‌دار است، مگر نه؟

داستان جوکر چیست

ماوس پد گیمینگ جوکرJoker Gaming Mousepad

سازندگان نخواستند که یک جوکر سیبیلو را به تصویر بکشانند وگرنه می‌توانستند سبیل‌های رومئو را هم مانند موهای جوکرش سبز کنند! البته آن موقع هم خیلی ضایع می‌شد ولی فکر می‌کنم از این عکس ضایع‌تر نمی‌شد؛ ناسلامتی سریال تلویزیون آمریکاست و قرار است از سطح بالایی برخوردار باشد. بنده خداها آن موقع این جلوه‌های ویژه‌ای که سازندگان فیلم سوپرمن داشتند و برای حذف سبیل بازیگر سوپرمن از آن استفاده کردند، را که در اختیار نداشتند. هر بار که جوکر قرار بود در سریال بتمنیا به صحنه بیاید، گریمورهای بیچاره باید روی سبیل‌های او هم یک رنگ سفید می‌زدند تا با رنگ صورتش هماهنگ شود و مثلا تابلو نباشد، اما با این وجود این سبیل همیشه خدا تابلو بود!

می‌دانم، تیتر این مورد عجیب بنظر می‌رسد؛ اما باور کنید که جوکر با قلبش به سیستم بدن بتمن سمی وارد کرد و او را دیوانه کرد، الان به شما توضیح می‌دهم که این اتفاق چگونه افتاد. در طول این سال‌ها شاهد نسخه‌های متفاوتی از بتمن بوده‌ایم، اما هیچ‌کدام از آنها به اندازه «بتمنی که می‌خندد» (The Batman Who Laughs) وحشتناک نبوده‌اند.

بتمن بعد از یک رویارویی با جوکر، عقلش را از دست می‌دهد و دست به کشتار وحشیانه‌ای می‌زند؛ او تمام اعضای خانواده خفاش (Batfamily) و تمام مردم گاتهام را می‌کشد. او بعنوان «بتمنی که می‌خندد» هر سه رابینی که تبدیل به زامبی شده‌اند را به زنجیر می‌بندد و از آنان بعنوان سلاح استفاده می‌کند.

کاور طرحدار مدل سامسونگ گلکسی A51 طرح جوکر JK03Joker JK03 Cover for Samsung Galaxy A51

چگونه این اتفاق افتاد؟ چه شد که بتمن این‌گونه دیوانه شد؟ گویا جوکر در دنیای کامیک Dark Knights: Metal دستگاه سمی هوشمندی برروی قلب‌اش داشت، که در صورتی که نفله شد و قلبش از تپیدن ایستاد، آن دستگاه هوشمند بکار بیافتد و یک سم را در اطراف ترشح کند. زمانی که بتمن در این کامیک، نهایتا جان این ابرشرور محبوب (!) را گرفت و باعث مرگ شاهزاده شرور کمیک شد، دستگاه کوچکی که در قلب دلقک گاتهام جاسازی شده بود، سمی قدرتمندتر از همه زهرهای جوکر را آزاد کرد و این سم به سیستم بدن بتمن وارد شد و کم کم او را دیوانه کرد. به‌هرحال جوکر است و نقشه‌هایش!

هر دفعه که یک نویسنده‌ای قلمش می‌طلبد و قصد می‌کند در مورد دلقک شاهزاده جنایات بنویسد، طبیعتا سعی می‌کند نسخه‌ مخصوص به قلم خودش را از شاهزاده شرور کمیک بسازد. با اینکه این موضوع اتفاق خوبی‌ است و منجر به تنوع و بروز خلاقیت‌ها می‌شود و با اینکه بسیاری از نویسندگان از پیشینه اصلی دلقک گاتهام (البته جوکر اصلی و فرعی ندارد، منظورم پیشینه‌ای که بیشتر تعریف شده است) برای جوکر خود استفاده کرده‌اند، اما با وجود این، طی این سال‌ها شخصیت‌های مختلفی برای جوکر ساخته شده و او هویت‌های مختلفی پیدا کرده است. این موضوع هیچ مشکل خاصی ندارد، اما فاجعه واقعی آنجاست که نویسنده‌ای کاری را به این شخصیت نسبت می‌دهد که اصلا به شخصیت و چهره او نمی‌خورد. به معنای واقعی کلمه، ده‌ها اقتباس مختلف از جوکر وجود دارند که هرکدام از آن‌ها نکات مثبت و منفی خودشان را دارند.

مرد هم مردهای قدیم که سرشان می‌رفت یا بدتر اگر قرار بود نقش جوکر بازی کنند هم سیبیل‌شان نمی‌رفت، چه برسد به ابرو!

وقتی به چهره جوکر فیلم Suicide Squad که جرد لتو نقش‌ آن را ایفا می‌کند نگاه کنید، نکات جدید بسیاری را مشاهده خواهید کرد. کلی خالکوبی جدید روی بدن و چهره جوکر است، این جوکر کلی جواهرات دارد و لباس‌های شیک مختلفی می‌پوشد و لامبورگینی سوار می‌شود و … خلاصه؛ یکی از این نکاتی که در چهره جوکر جلب توجه می‌کند این است که او ابرو ندارد. گویا نداشتن ابرو باعث می‌شود احساسات کمتر در چهره دلقک گاتهام ظهور پیدا کنند و او را شبیه به یک شکارچی‌ می‌کند که می‌خواهد از کمین درآید و به شکارش حمله کند.

کاور پیونی مدل اپل آیفون 6 پلاس / 6s پلاس طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for iPhone 6 Plus / 6s plus with Popsocket

جرد لتو برای روش بازیگری‌اش زبانزد عموم است و برای ایفای نقش شاهزاده شرور کمیک نیز مانند همیشه رفتار کرد؛ او سعی می‌کند تا جایی که می‌شود، خودش را از نظر روحی و جسمی شبیه کاراکتر کند و از جلوه‌های کامپیوتری کمتر استفاده کند. او برای ایفای نقش جوکر، خودش را در معرض آسیب‌های روانی قرار داد، بسیار در مورد این شخصیت مطالعه کرد و در عین حال سعی کرد تا تصویر جسمی‌اش را نیز با چهره جوکری که می‌خواهد بازی کند، منطبق کند. لتو نگذاشت که ابروهایش را با جلوه‌های کامپیوتری و یا با پروتز پاک کنند، همچنین نخواست که عین سزار رومئو ابروهایش را همرنگ سفیدی صورت‌اش کند تا دیده نشود؛ او به سادگی ابروهایش را تراشید تا به تصویری که از چهره جوکر در ذهن داشت تبدیل شود.

سری کامیک‌هایی که با نام New 52 شناخته می‌ شدند، ابتکاری از سوی کمپانی دی‌سی کامیکس (DC Comics) بودند که به منظور تصحیح تمام اشتباهات داستانی‌ که کامیک‌ها در چند دهه اخیر مرتکب شده‌ بودند و همچنین به منظور ارائه داستانی منسجم برای تمامی کاراکتر‌ها و تعامل‌های آنها با یکدیگر، در سال 2011 عرضه شدند. در واقع پیش از عرضه این سری کامیک‌ها، تمام داستان‌های کمپانی دی‌سی به پایان رسانده شد تا با شروع سری New 52 همه آنها دوباره از اول با دقت نوشته و عرضه شوند. مشخصا بتمن و داستان‌های او نیز جزو اولین کامیک‌هایی بودند که کار خود را از اول آغاز کردند.

در اولین داستان بزرگ کامیک Detective Comics در مجموعه New 52، شوالیه تاریکی به دنبال جوکر و همچنین شرور جدیدی به نام عروسک‌ساز یا Dollmaker است. در پایان این داستان، دلقک گاتهام (مثل همیشه با دیوانگی تمام) تصمیم می‌گیرد که نیاز دارد همه چیز را از اول شروع کند و به همین علت صورت خود را دورتادور می‌برد و دور می‌اندازد. ولی دفعه بعدی که ما این شرور بزرگ را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که صورتش با نخ و سوزن به جای قبلی‌اش متصل شده است.

کامیک Batman: Endgame که اسکات اسنایدر (Scott Snyder) آن را نوشت، واقعا ماجراجویی جذابی بود. این کامیک قرار بود قسمت سوم سه‌گانه عظیم خطوط داستانی جوکر باشد و به اندازه انتظارات درخشان ظاهر شد. داستان این کامیک بازگشت شاهزاده شرور کمیک برای عذاب دادن بتمن را دنبال می‌کند و جوکر در این داستان آشکار می‌کند که می‌داند که هویت واقعی بتمن کیست و می‌گوید که هیچکس از خشم او در امان نیست.

عجیب‌ترین نکته این موضوع چیست؟ قهرمانان در این داستان سرنخ‌هایی پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد دلقک گاهتهام بسیار مسن‌تر از آنی‌ است که همگان تصور می‌کردند و در همین راستا گوردون عکسی از جوکر را در روزنامه‌ای بسیار قدیمی پیدا می‌کند.

خود شاهزاده دلقک نیز در جایی با گفتن این موضوع که شاید یک شیطان جاودان باشد که سرنوشتش این است که تا ابد با بتمن مبارزه کند و شاید هم نه، سربه‌سر بتمن می‌گذارد. البته در آخر داستان، بتمن زمانی که جوکر را در غاری گیر می‌آورد، برای امتحان کردن جاودانگی او، غار را روی سر خودش و دلقک گاتهام خراب می‌کند.

سریال انیمیشنی Batman Beyond یکی از آن داستان‌هایی بود که می‌خواست میدان را برای جوانان (ابرقهرمانان جوان) خالی کند و از قضا خوب از آب در آمد. بسیاری از داستان‌هایی که سعی داشته‌اند نسل دوم ابرقهرمانان را به تصویر بکشند و داستان ابرقهرمانان جوان را روایت کنند، معمولا با صورت به زمین خورده‌اند؛ اما داستان Batman Beyond توسط ذهن‌های خلاقی که پیشتر Batman: The Animated Series را خلق کرده بودند، آفریده شده بود و بسیاری از گویندگان اصلی Batman: TAS صدایی مسن‌تر از کارکتر اصلی‌شان را ارائه دادند و نتیجه بسیار زیبا از آب در آمد. همچنین داستان Return of the Joker در سریال Batman Beyond، اولین باری بود که تِری مک‌گینیس (Terry McGinnis، پسر بروس وین و بتمن آینده) در نقش بتمن به تصویر کشیده شد.

در این داستان، آشکار می‌شود که جوکر، «تیم دریک» (Tim Drake) را گروگان گرفته و کاراکتر رابین را به نسخه کوچک‌تری از خودش تبدیل کرده است.

در نهایت بتمن موفق می‌شود تا یار دیرین خودش رابین را نجات دهد، اما خبر ندارد که دلقک گاتهام با یک تراشه کوچک، ذهن و ماده ژنی خود را در بدن رابین تزریق کرده است. چندین سال بعد، این تراشه کوچک، یا بقولی این میکروچیپ، فعال می‌شود و رابین را تبدیل به شروری می‌کند تا نابودی بزرگی راه بیندازد.

متد بازیگری هیث لجر (Heath Ledger) بازیگر جوکر در فیلم The Dark Knight، اگر نگوییم بهترین، باید بگوییم یکی از بهترین اجراها را در تاریخ سینمای کامیکی را ارائه داد. لجر همواره دفترچه‌ای با خود همراه داشت که تفکرات جوکر و رویاهایش را در آن می‌نوشت و هر بار پیش از آنکه روی صحنه فیلم‌برداری برود، خودش گریم چهره جوکر را بر روی صورتش پیاده می‌کرد. زمانی که هیث لجر در نقش جوکر فرو می‌رفت تمام دست اندرکاران پشت صحنه را بهت‌زده می‌کرد و پس از اکران نیز همه ما را بهت‌زده کرد.

بهرحال او احتمالا در صحنه بازجویی کمی زیاده‌روی کرد. در مصاحبه‌ای اخیر با نشریه هالیوود ریپورتر، کریستین بیل (Christian Bale)، بازیگر نقش بتمن در همین فیلم، آشکار کرد که هیث لجر از او می‌خواسته تا در این صحنه واقعا او را کتک بزند. با اینکه بیل از صدمه زدن به همکارش خودداری کرد، اما تمام ضربه‌های محکمی که شما در این صحنه می‌بینید واقعی هستند. لجر خودش را وحشیانه به سمت دیوار و میز پرت می‌کرد تا صحنه طبیعی‌تر جلوه کند.

دلقک گاتهام معمولا زیاد به پست «تایتان‌های نوجوان» (گروهی از ابرقهرمانان نوجوان زیرنظر رابین) نمی‌خورد. این موضوع کمی منطقی بنظر می‌رسد؛ از آنجایی که جوکر کاملا در مورد بتمن وسواس دارد و همواره می‌خواهد با او مبارزه کند، حتی‌الامکان سعی می‌کند در درگیری‌هایی که شوالیه تاریکی در آنها نقشی ندارد، شرکت نکند و خودش را با دیگر قهرمانان مشغول نکند. با این‌حال، عجیب است که شاهزاده شرور کمیک تایتان‌های نوجوان را عذاب نمی‌دهد؛ ناسلامتی رهبر این گروه رفیق صمیمی بتمن است. شاید هم او می‌ترسد با قهرمانانی که قدرت‌های ماورالطبیعه «واقعی» دارند بجنگد.

البته در صفحات کامیک Titans East Special شاهزاده شرور کمیک خلاف این موضوع را ثابت می‌کند؛ زمانی که در این کامیک جوکر به دنبال رابین می‌رود، سر راه‌اش به راحتی کاراکترهای فلش کوچولو (Kid Flash) و رِیوِن (Raven) را که جزو تایتان‌های نوجوان هستند را شکست می‌دهد. خب حالا نکته عجیب این بخش از داستان جوکر چیست؟

در نبرد با جوکر، Raven سعی می‌کند با قدرت‌های ذهنی‌اش، عمیق‌ترین ترس‌های جوکر را به تصویر بکشد، اما در کمال تعجب می‌بینیم که جوکر نسبت به قدرت‌های رِیوِن مصون است و بجای ترسیدن از تصاویر ترسناکی که پیش رویش قرار گرفته‌اند، او تنها می‌خندد.

زمانی که شما کلمه «جوکر» را می‌شنوید، چه فکری به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ او در ذهن ها همیشه یک شخصیت شیطانی با خنده‌های دیوانه‌وار و با چهره‌ای رنگ شده به سفیدی گچ است. دلقک گاتهام یکی از ترسناک‌ترین و درعین‌حال محبوب‌ترین شخصیت‌ها وو چهره‌ها در دنیای کامیک است، زیرا که هیچ‌کس نمی‌تواند حرکات بعدی او را پیش‌بینی کند و او از تمام اعمال شیطانی‌ که انجام می‌دهد، به شکل بیمارگونه لذت می‌برد. هیچ‌کس نمی‌داند دقیقا چه به سر جوکر آمده که تبدیل به چنین دیوانه‌ای شده است؛ حتی خود جوکر هم نمی‌داند داستان اصلی گذشته‌اش چیست!

کاور پیونی مدل شیائومی ردمی نوت 9S طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for Xiaomi Redmi Note 9S with Popsocket

در کامیک The Killing Joke، او به بتمن می‌گوید :« اگر قرار است من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح‌ می‌دهم یک گذشته چند گزینه‌ای باشد.» با اینکه بنظر می‌رسد او دارد با بتمن شوخی می‌کند، اما هر تاریخچه‌ای که از گذشته و داستان جوکر پیدا می‌شود به‌گونه‌ای با واقعیت مطابقت ندارد.

دلقک گاتهام زرنگ بازی در نمی‌آورد؛ او واقعا باور دارد که گذشته‌اش می‌توانسته یکی از بسیاری گزینه‌ها باشد و او می‌تواند هر کدام از این گذشته‌ها را که بخواهد و مناسب مکان و زمان باشد را انتخاب کند.

شخصیت جوکر یکی از زیرک‌ترین و آب‌زیرکاه‌ترین کاراکتر‌های کل دنیای دی‌سی کامیکس و کل صنعت کتب مصور است. مهم نیست که بتمن و دیگر قهرمانان چقدر مطمئن هستند که او را در چنگ خود دارند، شاهزاده دلقک جنایات همواره راهی را پیدا می‌کند تا با نقشه‌های غیرقابل پیش‌بینی‌اش همه را غافل‌گیر کند. تقریبا تمام کاراکترهای دنیای دی‌سی کامیکس در نقطه‌ای قربانی نقشه‌های جوکر شده‌اند.

یکی از بزرگترین حقه‌هایی که دلقک گاتهام پیاده کرده، برروی دشمن سوپرمن، کاراکتری شرور به نام Mr. Mxyzptlk (خودتان یک‌جوری تلفظ اش کنید!) بوده است. زمانی جوکر با وعده دادن قدرت‌های تغییردهنده دنیا به این کاراکتر، او را فریب داد. جوکر در نقطه‌ای قدرت‌های تغییردهنده واقعیت و هستی را در اختیار داشته و می‌توانسته با اراده‌اش واقعیت را تغییر دهد. او از این قدرت‌ برا فتح جهان، تبدیل کردن گروه Justice League (گروهی از ابرقهرمانان) به گروهی از شرورها و عذاب دادن بتمن استفاده کرده است.

شخصیت جوکر و دیوانگی با هم مراعات‌نظیری منطقی‌ ایجاد می‌کنند، وگرنه چه دلیلی دارد که یک نفر مانند دلقک‌ها لباس بپوشد و برای تفریح مرتکب جنایت شود؟ بجز این‌ها او آن‌قدر روی شوالیه تاریکی وسواس دارد و به او وابسته است که بنظر می‌رسد او را به سان یک معشوق دوست می‌دارد.

اگر به شما بگویم که جوکر ذره‌ای دیوانه نیست، چه می‌گویید؟ اگر به شما بگویم که شاهزاده دلقک از بسیاری از کاراکترها عاقل و منطقی‌تر است چه؟

پاپ سوکت فشن طرح جوکر JK02 همراه با نگهدارندهJoker JK02 Fashion Popsocket with Holder

در کامیک آسایشگاه آرخام (Arkham Asylum)، که توسط گرنت موریسون (Grant Morrison) خلق شده بود، آشکار می‌شود که جوکر یک ویژگی‌ روانی دارد که روان‌شناسان به آن «ابر خِرد» (Super Sanity) می‌گویند. این ویژگی ذهنی، حالتی‌ از ذهن است که در آن فرد شرور هیچ شخصیت واقعی‌ ندارد، بلکه به تناسب با هر موقعیتی رفتار می‌کند؛ یعنی او دیدگاه خاصی ندارد، تعصب، عقاید، قوانین، تعصب و … هیچ‌کدام از این ویژگی‌های دست و پا گیر را ندارد و به تناسب با هر موقعیتی به منطقی‌ترین و زیرکانه‌ترین حالت رفتار می‌کند، مهم نیست که این رفتار کشتن خودش باشد یا منفجر کردن یک شهر، هرچه که او را در اهداف‌اش پیش ببرد، او بدون هیچ تردیدی انجامش می‌دهد. مغز او نمی‌تواند محرک‌های حسی‌ که از دنیای اطراف‌اش به سمت او می‌آیند را دریافت کند، بنابراین او از یک مکانیزم انطباق استفاده می‌کند و با جریان رود همراه می‌شود؛ فراموش نکنید کدام گونه از جانوران طی انتخاب طبیعی زنده می‌مانند، آنهایی که از همه «منطبق‌تر» هستند.

برای شما یک کلیپ بسیار جالب از جوکر آماده کرده‌ایم که شمارا به دیدن این ویدیو دعوت می‌کنیم.

شخصیت جوکر به‌وسیله بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد و چهره جوکر اولین بار در سال 1940 در نخستین شماره از کمیک «بتمن» در مقابل چشمان همه قرار گرفت که می‌توان از این تاریخ به عنوان تولد شخصیت جوکر یاد کرد. ظاهر او به‌وسیله کین و رابینسون طراحی شد و شخصیت و رفتارهای او هم از نوشته‌های فینگر شکل گرفت. شخصیت جوکر در ابتدا قرار بود که حضور کوتاهی در کمیک‌های بتمن داشته باشد و در همان سری اول بمیرد. اما وقتی خالقان کمیک دیدند که مخاطبان چقدر از او خوش‌شان آمده، تصمیم گرفتند تا این شخصیت دیوانه را به‌عنوان دشمن همیشگی، در مقابل بتمن قرار دهند.

شخصیت جوکر در کتاب‌های کمیک همیشه به‌عنوان یک مغز متفکر برای طراحی انواع نقشه‌های پلید و تبهکاری‌ها معرفی شده است. شوخی‌های دیوانه‌وار او یکی از نماد‌ها و المان‌های اصلی شخصیتی وی هستند. درباره چهره جوکر روایت‌های مختلفی وجود دارند که یکی از آنها می‌گوید درون یک ماده شیمیایی سقوط کرده و به‌ همین دلیل رنگ پوستش سفید شده و موهایش به رنگ سبز درآمده‌اند. اما مهم‌تر از ظاهر، رفتارها و لحن صحبت کردن او است که از وی یک دشمن غیرقابل پیش‌بینی و حتی ترسناک برای بتمن ساخته است.

جوکر شخصیت خیالی، مانند بسیاری دیگر از شخصیت‌های کمیک‌بوکی، توانایی یا قدرت فوق‌بشری خاصی ندارد. او فقط با مهارتش در خلق سموم شیمیایی سعی می‌کند دست به خرابکاری بزند. البته بعضا از سلاح‌های عجیب و نامتعارف مانند ورق نیز استفاده می‌کند! او گاهی با سایر شخصیت‌های منفی گاتهام سیتی مثل «پنگوئن» و «دو چهره» یا گروه‌هایی مانند «لیگ عدالت» همکاری داشته است، اما معمولا به‌‌‌خاطر خودخواهی‌هایش، این همکاری‌ها به سرانجام نرسیده‌اند. در برخی داستان های جوکر نشان‌ داده شده که او با دستیارش «هارلی کویین» رابطه عاشقانه دارد. هارلی هم معمولا به جوکر در اجرای نقشه‌های شیطانی‌اش کمک کرده است. اگرچه معمولا بتمن را به عنوان رقیب اصلی این شخصیت دیده‌ایم، اما او گاهی با «سوپرمن» و «واندر وومن» هم مقابله کرده است.

جوکر همیشه به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های منفی در داستان‌های ابرقهرمانی شناخته شده و تاثیرش روی داستان‌ها و فرهنگ عامه بسیار زیاد بوده است. محبوبیت این شخصیت باعث شده تا علاوه بر کیمک‌ها، فیلم‌ها و بازی‌ها، شاهد حضورش در سایر حوزه‌ها مثل پوشاک، آیتم‌های تزیینی و پارک‌های تفریحی نیز باشیم.

او در سریال بتمن (سال 1960) با بازی سزار رومرو در مقابل دوربین ظاهر شد. جک نیکلسون نقش شخصیت جوکر را در فیلم بتمن (سال 1989) بازی کرد و هیث لجر هم در فیلم شوالیه تاریکی (سال 2008) به ایفای نقش او پرداخت. البته افراد دیگری هم به‌عنوان بازیگر و صداپیشه جای این شخصیت بازی کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به جرد لتو، مارک همیل و تروی بیکر اشاره کرد.

در زندگی نامه جوکر ، نام واقعی این دلقک مجنون معمولا در اکثر فیلم‌ها و داستان‌ها نامشخص است. او را با اسامی مستعار زیادی صدا می‌زنند، اما هیچکس از نام واقعی او خبر ندارد. در کمیک‌های جوکر که به ریشه‌های این شخصیت می‌پردازد، نام او «آرتور فلک» است. طبق چیزی که در داستان‌ها روایت شده، او در ابتدا یک مهندس کارخانه مواد شیمیایی بود، اما از آنجا به دلایلی استعفا داده و به عنوان یک کمدین مشغول به کار می‌شود، اما شوخی‌های او برای عموم مردم خنده‌دار نیستند. او به همراه چند خلافکار تصمیم می‌گیرد تا از کارخانه‌ای که قبلا در آنجا کار می‌کرده دزدی کند، اما در جریان این سرقت، همسرش «جنی» کشته می‌شود و خود Joker هم از ترس بتمن خودش را به درون مواد شیمیایی می‌اندازد.

پاپ سوکت فشن طرح جوکر همراه با نگهدارندهJoker Fashion Popsocket with Holder

فیلم جوکر 2019 داستان دیگری را از زندگی این شخصیت برایمان روایت کرد. حال و هوای این فیلم بسیار واقعی است و حتی به فضای فیلم‌های تخیلی و ابرقهرمانی نزدیک نیست. تاد فیلیپس و واکین فینیکس توانستند تصویر دیگری از این شخصیت محبوب ارائه دهند که مورد استقبال بیشتر طرفداران و منتقدان قرار گرفت.

جوکر در کمیک بوک‌ها به دفعات با مرگ رو به رو می‌شود اما هیچ‌کدام برای او به معنای پایان راه نیست! به عنوان مثال در کمیک بوک Detective Comics #64، قاضی دادگاه، جوکر را به مرگ با نشستن روی صندلی الکتریکی محکوم می‌کند. قانون اعمال می‌شود و جوکر می‌میرد اما دقایقی بعد با جسد او مواجه می‌شویم که اعضای گروهش با تزریق سرم، دوباره او را به زندگی برمی‌گردانند!

در فیلم بتمن ساخته‌ی تیم برتون نیز ما شاهد سکانسی هستیم که جوکر (با بازی جک نیکلسون) از ارتفاع بلندی به روی زمین سقوط کرده و مرگ را با لبخندی گشاده در آغوش می‌گیرد. مرگ جوکر حقیقتا عجیب است.

در این بین در بازی‌های Batman: The Video Game، Batman: Arkham Alysum و Injustice: Gods Among Us نیز شاهد مرگ جوکر به دست بتمن و سوپرمن بودیم. در کمیک بوک‌های The Dark Knight Strikes Again, Justice League: The Nail, Kingdom Come, Batman: Digital Justice, Batman: Red Rain, Batman 666 و The Batman Who Laughs نیز به دفعات و بنا به دلایل مختلف، مرگ جوکر را شاهد هستیم.

کاور پیونی مدل شیائومی ردمی نوت 9 پرو / 9 اس طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for Xiaomi Redmi note 9 Pro / 9S with Popsocket

به پایان این مطلب از پلازا در مورد شخصیت و بیوگرافی جوکر در دنیای کتب مصور و تلویزیون و سینما رسدیم. برای مقاله‌هایی بیشتر از این دست، مجله «پلازا» را دنبال کنید؛ همچنین خوشحال می‌شویم اگر در بخش نظرات، دیدگاه خودتان را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

جوکر یک ابرشرور است که در کتابهای مصور آمریکایی منتشر شده توسط DC Comics ظاهر می‌شود. جوکر توسط بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد که اولین بار در اولین شماره کتاب کمیک بتمن در 25 آوریل 1940 رخ داد. درکتاب‌های کمیک، جوکر به عنوان مغز متفکر جنایی به تصویر کشیده شده است.

سزار رومرو، جوکر را در مجموعه تلویزیونی دهه 1960 بتمن به تصویر کشید. رومرو حاضر به تراشیدن سبیل متمایز خود برای این نقش نبود، بنابراین تا حدی می‌توان در زیر آرایش سفید صورتش، سبیل‌های او را هم دید.

در بخشی از کمیک، جوکر ناگهان سلامت روانی خود را بدست آورد و توانست پلیس گاتهام سیتی را متقاعد کند درحالی که توسط یک شورشی کتک زده شده، او را به اشتباه زندانی کرده‌اند. او در همان لحظه نام واقعی خود را نیز فاش می‌کند؛ جک ناپیر (Jack Napier). ناپیر تمام تلاش خود را صرف آشکار کردن این می‌کند که چگونه کارهای قهرمانانه دروغین بتمن فقط منجر به فساد در شهر گاتهام می‌شود.

به‌طور کلی نمی‌توان داستان زندگی او را به‌طور دقیق و مشخص شرح داد. مثلا خودش در فیلم شوالیه تاریکی می‌گوید که پدرش معتاد به الکل بوده و همیشه مادرش را کتک می‌زد. یک‌‌بار که پدرش مست به خانه می‌آید و مشغول کتک زدن مادر او می‌شود، ناگهان نگاهش به پسرک می‌افتد که با چهره‌ای غمگین و ناراحت ماجرا را نگاه می‌کند. در همین حال، پدر با چاقو روی صورت فرزندش شکل لبخند را ایجاد می‌کند و می‌گوید: «چرا اینقدر جدی هستی؟» (اشاره به دیالوگ معروف این شخصیت در فیلم The Dark Knight). روایت دیگر هم مربوط به همسرش است که یک قمارباز بوده و پس از باختن در یک قمار بدهی‌های زیادی بالا می‌آورد. طلب‌کارها هم صورت او را زخمی می‌کنند و Joker هم برای اینکه به همسرش نشان دهد با زخم صورت مشکلی ندارد، خودش شکل لبخند را با چاقو روی صورتش ایجاد کرد. اما همسرش بعد از این ماجرا نتوانست چهره‌اش را تحمل کرده و او را ترک می‌کند.

در کمیک کاراگاهی شماره 168 که در سال 1951 منتشر شد، برای اولین بار به ریشه‌های جوکر پرداخته می‌شود. این شخصیت در آن کمیک با نام Red Hood حضور داشت. او مجرمی است که طی آخرین سرقت انجام شده، برای فرار از دست بتمن، خود را داخل محفظه بزرگی از مواد شیمیایی می‌اندازد. تغییرات به وجود آمده در ظاهر او، سبب می‌شود تا نام جوکر را برای خود انتخاب کند. این نام از روی کارت‌بازی برگرفته شده است.

جوکر در فیلمی با همین نام در سال 2019، یک دلقک و اسندآپ کمدین است که از سمت جامعه ترد شده و بر اثر آزارهایی که در کودکی دیده، تبدیل به یک مجرم پوچ‌گرا می‌شود.

طبق گفته خود جوکر، برای تبدیل شدن به او فقط کافیست تا یک روز بسیار بسیار بد را سپری کرده باشید تا از یک شخص عاقل به یک فرد دیوانه تبدیل شوید.

اینکه آیا جوکر پسر توماس وین است یا نه را نمی‌توان به صورت قطعی جواب داد. تاکنون در هیچ یک از داستان‌های کمیک‌های دی‌سی اشاره‌ای به این مورد نشده و برای اولین بار در فیلم تاد فلیپس است که این موضوع را می‌بینیم. نحوه روایت داستان در فیلم جوکر 2019 به گونه‌ای است که هر احتمالی در این داستان درباره ریشه‌های جوکر وجود دارد. از طرفی توماس وین و برخی مدارک و افراد این امر را رد کرده و ادعا می‌کنند که مادر آرتور فلک یعنی پنی توهم دارد. از طرفی هم در فیلم عکسی از مادر جوکر در جوانی را می‌بینیم که در پشت آن نوشته‌ای عاشقانه با امضای TW (توماس وین؟) وجود دارد. اینکه خود آرتور فلک هم در فیلم، برخی اتفاقات را صرفا خیال می‌کند، باعث می‌شود نتوانیم به صورت مطمئن از رابطه او و بتمن صحبت کنیم. بازیگر نقش توماس وین در فیلم جدید جوکر، گفته که آن نقش را طوری بازی کرده که پدر واقعی آرتور فلک است.

پایان فیلم جوکر 2019 بسیار عجیب بود و برخی از طرفداران معتقدند که تمامی فیلم، در ذهن آرتور فلک می‌گذشت و تنها صحنه واقعی، پایان آن است که فلک توسط یکی از روان‌پزشکان آرکام بازجویی می‌شود و بعدا او را کشته و فرار می‌کند. قبل از اینکه این دکتر کشته شود، از آرتور می‌پرسد که به چه چیزی می‌خندد و او در جواب می‌گوید که «یک جوک». این جواب می‌تواند اشاره به این داشته باشد که تمام مواردی که بینندگان دیدند، صرفا یک توهم بود. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، ممکن است که صحنه پایانی فیلم در زمان کنونی رخ می‌دهد و احتمال ملاقات او با بتمن رابرت پتینسون در آینده وجود دارد. البته همه این‌ها صرفا یک فرضیه هستند و هیچ چیزی تایید نشده است. بنابراین بهتر است فرض کنیم که جوکر واقعی است و بیشتر آن اتفاقات برای او رخ داد.

یکی از نکات جالبی که درباره فیلم جوکر 2019 وجود دارد این است که آیا آرتور فلک جوکر واقعی است و در آینده با بتمن مبارزه خواهد کرد یا الهام‌بخش شخص دیگری خواهد بود که در آینده جوکر می‌شود (چیزی مشابه آنچه در سریال Gotham دیدیم). مساله اصلی، اختلاف سنی زیاد بین آرتور فلک و بروس وین است. در فیلم هیچ اشاره‌ای به سن آرتور فلک نمی‌شود (واکین فینیکس 44 سال دارد) و مشخص نیست که در 15 تا 20 سال آینده، فلک چطور می‌تواند تبدیل به دشمن بتمن شود. با توجه به موارد بالا و اینکه در انتهای فیلم شاهد شورش‌هایی از طرف مردم بودیم، ممکن است یکی از این افراد در آینده، تبدیل به جوکر شود. البته طبق گفته واکین فینیکس، آرتور فلک جوکر واقعی است؛ البته او از اینکه فیلم، برخی موارد را به صورت مبهم بیان می‌کند راضی است زیرا باعث شکل‌گیری تئوری‌های مختلف از سوی طرفداران می‌شود.

خنده های جوکر یکی از اولین مواردی بود که واکین فینیکس روی آن کار کرد. او این خنده را از یک بیماری عصبی در دنیای واقعی الهام گرفته است. او ویدیوهایی از افرادی که از خنده بیماری‌زاد (Pathological Laughter) رنج می‌برند، تماشا کرد. این بیماری باعث می‌شود اشخاص بدون کنترل بخندند. این هم یکی دیگر از مواردی است که برای هرچه واقع‌گرایانه جلوه دادن فیلم و آسیب‌شناسی رفتاری شخصیت اصلی آن، استفاده شده است.

یکی از نام‌هایی که برای جوکر انتخاب شده و بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر (Jack Napier) در فیلم تیم برتون سال 1989 است. این نام بعدا در سریال انیمیشن بتمن سال 1992 هم در یک قسمت برای جوکر استفاده شد. بعدها در کمیک‌های Batman: White Knight هم از همین نام برای او استفاده شد. در کمیک سال 2007 با نام Batman Confidential هم نام جوکر، جک است که البته اشاره‌ای به نام خانوادگی او نمی‌شود. در کمیک سال 2010 Batman: Streets of Gotham، از داستان اینگونه برداشت می‌شود که نام جوکر، سانی (Sonny) است. در فیلم جدید جوکر 2019 هم نام آرتور فلک (Arthur Fleck) انتخاب شده است. در کل نام واقعی این شخصیت، مشخص نیست ولی نامی که بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر است.

این مقاله همانطور که از نامش پیداست در مورد شخصیت جوکر است، اما حقایق جذابی جدا از شخصیت او نیز در مطلب پیدا می‌شوند و ما نیز قصد داریم به مواردی مانند داستان، چهره، شخصیت، مرگ و دیالوگ های جوکر بپردازیم. اگر از طرفداران جوکر و بتمن هستید، حتما با ادامه این مطلب همراه شوید.

تقریبا چیزی نیست که درباره شخصیت جوکر (Joker) ناگفته مانده باشد؛ شاهزاده دلقک جنایات از اوایل دهه 1930 میلادی با کامیک‌های (کتاب‌های مصور) شوالیه تاریکی (Dark Knight) بر سر زبان‌ها افتاد. در طی دهه‌های گذشته، خیلی کم پیش آمده که جایی نامی بتمن بیاید و یا او به تصویر کشیده شود و این شاهزاده شیطانی در مقابل شوالیه تاریکی حضور نداشته باشد. بیایید در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که معنی جوکر چیست؟ نام جوکر (به معنی دلقک که معنی منفی‌ای دارد) برگرفته شده از یکی از کارت‌های بازی ورق است و صرفا به دلیل منفی بودن حس آن، در ابتدا بر روی این شخصیت گذاشته شد و بعدها هویت کامل‌تری به خود گرفت.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید

در این بخش مجموعه‌ای از فوق العاده‌ترین جملات و دیالوگ های جوکر که به صورت تصاویر متن دار هستند، برای شما آماده کردیم. برای مشاهده معنی این جملات و دیالوگ های جوکر می‌توانید روی هر یک از این تصاویر متن دار کلیک کنید.

هویت واقعی دلقک گاتهام هرگز مشخص نشد، چرا که او یک شخصیت مستقل نیست. جوکر بیشتر یک نماد یا آرمان است. اما در معرفی شخصیت جوکر می‌خوانیم که در ابتدا او خود را با نام جک نیپیر معرفی کرد که این نام حقیقی اوست.

داستان جوکر چیست

جوکر در فارسی دلقک ترجمه می‌شود. البته منظور از دلقک، دلقک‌های سیرک نیستند که برای سرگرمی دیگران فعالیت می‌کنند. در پاسخ جوکر یعنی چی  باید بگویم نمی‌توان به یک جمله بسنده کرد. جوکر در واقع یک خندانده است که با جملات مفهومی و طنز سیاه خود (نه لودگی) دیگران را می‌خنداند. همچنین جوکر یکی از شخصیت‌های کارت‌های پوکر نیز هست که بالاترین امتیاز بین کارت‌ها را دارد.

شخصیت جوکر یک هنجار شکن به تمام عیار است. مردی که گذشته تاریکش (به هر نحوی) رهایش نمی‌کنند و او برای نشان داد اعتراض خود، از هیچ تلاشی فرو گذار نیست. البته در بررسی شخصیت جوکر به این نکته نیز می‌رسیم، او همه این‌ کارها را می‌کند تا وجودش معنایی پیدا کند و سرگرم شود.

اگر به زندگی نامه جوکر که در ادامه درباره آن نیز صحبت می‌کنیم، نگاهی بیاندازیم می‌بینیم شخصیت دلقک گاتهام اصولا نماد آشوب است. او در واقع یک پوچ‌گرای به تمام معناست. شاهزاده شرور کمیک به‌جای آن‌که بر غم‌ها و دردهای خود بگرید و به ترس‌هایش اعتراف کند، از آن‌ها برای نشان دادن قدرت و اعتماد به نفس خود استفاده می‌کند.

این شخصیت به دلیل این‌که صرفا نماد است تا یک انسان مستقل، یک عکس واحد ندارد. در مشخصات فردی او این‌طور آمده که به دلایل متعدد و مختلفی او صورتش (الهام گرفته شده از کتاب مردی که می‌خندد اثر ویکتور هوگو) را از دست می‌دهد. شاهزاده شرور کمیک عموما به دلیلی دو طرف لب‌هایش بریده شده، دندان‌هایش همه شکسته شده اند (به دلیل ضربات متعدد بتمن) و از دندان های مصنوعی استفاده می‌کند. در این‌جا می‌توانید عکس جوکر قدیمی را مشاهده کنید.

 

در این بخش قصد داریم به حقایق جالبی از شخصیت جوکر بپردازیم که احتمالا از آن‌ها خبر نداشتید و خواندنشان برای شما جالب خواهد بود. این حقایق شامل انواع تتو جوکر و معانی آن‌ها و روابط احتمالی او با هارلی کویین می‌شود.

سریال The Batman را به یاد می آورید؟ این سریال تلاشی برای ساختن دنباله‌ای برای مجموعه انیمیشنی موفق Batman: The Animated Series بود و چهار سال متوالی از یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. فصل های اول و دوم تقریبا محبوب بود اما بعد از آن به‌سرعت از چشم مردم افتاد. یکی از المان‌هایی که این سریال را منحصر به فرد می‌کرد، این بود که این سریال، پیش‌زمینه ذهنی مردم درباره بتمن و جوکر را به کلی تغییر داد.
جوکری که در سریال The Batman ظاهر شد، تفاوت زیادی با جوکرهایی که پیشتر به تصویر کشیده شده‌ بودند، داشت. دلقکی در یک کت بلند و با دست‌های آویزانی که هنگام چرخیدن و مبارزه کردن در هوا تاب می خوردند. آقای جِی (Mr. J) در این سریال، استاد هنرهای رزمی بود و می‌توانست با بتمن وارد نبرد فیزیکی و تن به تن شود و در مقابل او دوام بیاورد (در حالی که جوکر در دیگر کامیک‌ها معمولا از رویارویی تن به تن با بتمن خودداری می‌کند؛ چرا؟ چون بتمن زورش زیاد است!)، همچنین  شخصیت جوکر می‌توانست طوری بدنش را در هم بپیچد که هیچ‌کس دیگری قادر به این کار نبود.

شاید بتوان گفت مهم ترین چیز درباره ی جوکر این است که او یک نسخه ی مشخص و خاص ندارد و یک شخصیت واحد نیست؛ در واقع هیچ نسخه «اصلی» و هیچ نسخه فرعی‌ برای شخصیت جوکر وجود ندارد، هر نویسنده با پیش‌زمینه ذهنی خود اقتباسی از شخصیت او می‌کند و جوکری منحصر به خود می‌آفریند؛ همچنین در طی این سال‌ها، در صنعت سینما نیز جوکر یک بازیگر اصلی نداشته و بسیاری از بازیگران بزرگ در فیلم‌های مختلف نقش او را ایفا کرده‌اند.

مثلا بیشتر مردم از «رابرت داونی جونیور» (Robert Downey Jr.) به عنوان «مرد آهنین» (Iron Man) یاد کنند و یا وقتی اسم «کریستوفر ریو» (Christopher Reeve) را می‌شنوند، یاد «سوپرمن» می افتند. اما در مورد جوکر این‌طور نیست؛ در طی سال‌ها جک نیکلسون (Jack Nicholson)، سزار رومئو (Cesar Romero)، مارک همیل (Mark Hamill)، هیث لجر (Heath Ledger) و اخیرا جرد لتو (Jared Leto) در نقش جوکر بازی کردند و هرکدام هم تصویر خوبی را از جوکر ارائه دادند.

ممکن است زمانی که اسم جوکر بیاید هرکس یاد چهره متفاوتی بیافتد (البته هیث لجر با اجرای فوق‌العاده‌اش قلب همه را تسخیر کرده و بدون شک به بهترین شکل جوکر را به تصویر کشیده است). جوکری که هیث لجر آن را به تصویر کشید، بیشتر آنارشیستی است که برای ثابت کردن نکته‌ای و یا فهماندن چیزی به مردم مرتکب جنایت می‌شود.
همه می‌دانند که لجر چگونه در شخصیت جوکر فرو می‌رفت، اما آیا می‌دانید که هیث لجر اصرار داشت که هیچوقت روی صندلی گریم ننشیند مگر اینکه نیاز به کارگذاری پروتز باشد؟

هیث لجر احساس می‌کرد که جوکر باید کسی باشد که خودش چهره جوکر را با هرچیزی که پیدا می‌شد گریم کند. او از مغازه‌هایی که لوازم آرایشی ارزان قیمت داشتند، خرید می‌کرد و سپس قبل فیلم‌برداری خودش را با آنها گریم می‌کرد.

وقتی اولین تصویر از جرد لتو به عنوان چهره جدید جوکر منتشر شد، بسیاری درباره دندان‌های طلای او حدس‌هایی زدند. بعضی‌ها فکر کردند بخاطر این است که در این داستان شخصیت این جوکر زمینه گنگستری پررنگ‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی جوکر دارد؛ درحالی که بقیه فکر کردند این دندان‌های طلا جایگزین دندان‌هایی هستند که بتمن در طول این سالها شکسته است.

شاهزاده شرور کمیک باید دندان پزشک خوبی داشته باشد؛ چون حتی در کامیک‌ها هم امکان ندارد که این دندان‌های طلا، دندان‌های واقعی‌اش باشند. هروقت که بتمن یا یکی از اعضای خانواده خفاش‌ها (به گروه دوستان بتمن، Batfamily یا خانواده خفاش‌ها می‌گویند)، از دست جوکر عصبانی می‌شدند یک گوشمالی حسابی به او می‌دادند.
طراحان داستان اغلب اوقات علاقه دارند با نمایش پرت شدن دندان‌های جوکر بیرون از دهانش، نشان دهند او چه ضربات سختی نوش جان می‌کند.
بی رحم ترین صحنه‌ها، زمانی بود که باربارا گوردون (Batgirl) انتقامش را با یک دیلم از او گرفت و تمام دندان‌های جوکر را در دهانش خرد کرد!

داستان کامیک Batman: The Dark Knight Returns بدون شک، یکی از بهترین داستان‌هایی است که در کتب مصور روایت شده است. وقتی این داستان در سال 1986 میلادی منتشر شد، به لطف موفقیت عظیم سریال تلویزیونی‌ که آدام وِست (Adam West) در آن نقش شوالیه تاریکی را ایفا می‌کرد، بتمن تبدیل به شخصیتی شوخ طبع شد. این داستان، قهرمان قدرتمند را به اصل و نسب و ریشه خود بازگرداند؛ کسی که در عین انسان بودن، بسیار خفن هم بود.
اصلا بتمن بدون شاهزاده دلقک جنایات چه معنایی می‌دهد؟ در این داستان، شاهزاده شرور کمیک بعنوان مردی که دوباره توانایی‌اش را بدست آورده، حضور کوتاهی دارد و مثل همیشه سعی می‌کند تا بتمن را عذاب دهد. در نقطه‌ی حساس داستان، بتمن از بدجنسی‌ها و عذاب‌هایی که جوکر باعث‌اش شده به تنگ می‌آید و ستون فقرات او را می‌شکند. جوکر هم که نمی‌خواهد باعث مرگ خود شود، کارش را متوقف می‌کند.

دهه 90 میلادی، واقعا دوره عجیبی برای کتب مصور بود. به لطف انتشار کامیک Death of Superman (مرگ سوپرمن)، تقریبا کل صنعت کامیک در معرض نابودی قرار گرفت و نتیجه این شد که تهیه کنندگان، برای به دست گرفتن دوباره بازار، دست به هرکاری زدند.

شخصیت پردازی‌ها به مرور زمان خشن‌تر و تاریک‌تر شدند، رگ و ریشه بعضی از کاراکترها تغییر کرد و کمپانی‌های مارول و DC هردو، برای احیای دوباره بازارشان به صرافت افتادند. یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در این دهه افتاد‌، مینی سریال دوازده قسمتی‌ بود که مارول و DC با همکاری هم منتشر کردند؛ این مجموعه که Amaglam Comics نام داشت، داستان‌های کاراکترهایی را تعریف می‌کرد که مخلوطی از شخصیت‌های نمادین هردو کمپانی بودند.

در این دنیا، دلقک گاتهام با یکی از شخصیت‌های شرور کمپانی مارول، گربه دندان خنجری (Sabertooth) یکی شد. ادغام این دو شخصیت، کاراکتری به نام هیِنا (Hyena) را به وجود آورد که نقش دشمن خونی شخصیتی به نام پنجه سیاه (Dark Claw) که از ادغام شخصیت‌های ولورین و بتمن بوجود آمده بود را ایفا می‌کرد.

تقریبا یکی دو سالی‌ست که امکان ندارد جایی درباره بدن جوکر صحبت شود و حرف تتو و خالکوبی جوکر جرد لتو به میان نیاید. یکی از بزرگترین شکایات از فیلم Suicide Squad، شخصیت جوکر آن بود که از یک دلقک شوخ طبع شیطانی تبدیل به یک رئیس گنگستر‌ها و یک خلافکار درست حسابی و باکلاس با زنجیر طلا و خالکوبی و پیرسینگ‌های تجملاتی فراوان شده بود. طرفداران مخصوصاً از کلمه «Damaged» (به معنای آسیب دیده) که روی پیشانی جوکر جرد لتو خالکوبی شده بود تنفر داشتند و فکر می‌کردند که این شخصیت خیلی کلیشه‌ای شده است. گویا این تتو و خالکوبی جوکر به‌گونه‌ای نشان‌گر جنون و دیوانگی او بوده‌اند.
کارگردان فیلم Suicide Squad آقای دیوید آیِر (David Ayer) پیشتر گفته بود که هر تتو  جرد لتو داستان خاصی برای خود دارد؛ بعنوان مثال، طرح دلقکی که روی بالاتنه‌اش خالکوبی شده، نماد عشقش به هارلی کویین (Harley Quinn) است. خوفناک‌ترین تتو طرح پرنده‌ای‌ است که تیری در قلبش فرو رفته و یادآور کاری است که جوکر با جیسون تاد (Jason Todd) کرد.

در کامیک‌ها اکثرا نشان داده می‌شود که شاهزاده شرور کمیک و هارلی رابطه ی سواستفاده گرایانه‌ای نسبت به هم دارند؛  طوری که بنظر می‌رسید جوکر، هارلی را فقط برای مقاصد خلافکارانه‌اش می‌خواهد. اما هم در سری‌ بازی‌های Batman: Arkham و هم در دنیای سینمایی دی‌سی، این دو کاراکتر بنظر یک زوج عاشق می‌آمدند و رابطه احساسی قوی‌ داشتند.

رابطه ی این دو در بازی Batman: Arkham City به مرحله جدیدی وارد شد. در صحنه‌ای پس از مرگ جوکر در آخر بازی، صدای هارلی شنیده می‌شود که می‌گوید:« ششش، آروم بگیر نی نی کوچولو»؛ همچنین در یکی از صحنه‌های قبلی، تست حاملگی مثبت روی کف زمین مخفیگاه جوکر دیده می‌شود. اما بعدا در بسته الحاقی Harley Quinn’s Revenge که برای این بازی منتشر شد، آشکار می‌شود که این صرفا یک تست مثبت اشتباهی، میان چندین تست منفی بوده است.

جوکری که بچه داشته باشد، مگر چقدر می‌تواند دیوانه باشد؟ اگر او بچه دار شود و بخواهد به بچه‌اش اهمیت دهد، قاعدتا رابطه‌اش با هارلی و بتمن دستخوش تغییر خواهد شد. آیا با وجود یک بچه روی احساسات شاهزاده شرور گاتهام نمایان می‌شود یا که او از بچه‌اش به عنوان ابزاری برای سواستفاده از بتمن استفاده خواهد کرد؟ آیا دلقک گاتهام بچه‌اش را بزرگ می‌کند تا تبدیل به یک خلافکار بزرگ شرور شود؟

ما جواب را از دو داستان تقریبا متفاوت گرفتیم. در اولی که برگرفته از بازی Injustice: Gods Among Us بود، هارلی کویین (Harley Quinn) به «قناری سیاه» (Black Canary) اقرار می‌کند که از جوکر یک بچه داشته اما به جوکر چیزی در این باره نگفته و بچه را پیش خواهر خود فرستاده تا او بزرگش کند.
جوکر همچنین یک دختر ناتنی در Duela Dent دارد؛ دختری که مانند او لباس می‌پوشد و خود را «دختر جوکر» می‌نامد.

سریال Batmania سال 1966 که آدام وست (Adam West) و بِرت وارد (Burt Ward) در آن نقش آفرینی می‌کردند، پدیده محبوبی بود که شوالیه تاریکی را در جامعه آمریکا و سپس در جهان همه‌گیر کرد. سریال Batmania در دهه شصت در آمریکا به محبوبیت بالایی رسید و همین موفقیت باعث شد که سه فصل از این سریال ساخته شود. این سریال چند تا از بزرگترین و مهم‌ترین دشمنان شوالیه تاریکی را به تصویر کشید و یکی از محبوب‌ترین این دشمنان مثل همیشه شاهزاده دلقک جنایات، «جوکر» بود که نقش او را سزار رومئو (Cesar Romeo) بازی می‌کرد.

سزار رومئو که با سبیلش معروف بود، قبول نکرد آن را برای ایفای نقش شاهزاده شرور کمیک اصلاح کند و به همین خاطر گریمورهای بیچاره مجبور می‌شدند تا او را همراه با سبیل‌هایش گریم کنند و تمام تلاش‌شان را می‌کردند تا سبیل‌های او زیر رنگ سفید صورت جوکر دیده نشود؛ عکسش را در بالا می‌بینید، خیلی ضایع و خنده‌دار است، مگر نه؟

داستان جوکر چیست

ماوس پد گیمینگ جوکرJoker Gaming Mousepad

سازندگان نخواستند که یک جوکر سیبیلو را به تصویر بکشانند وگرنه می‌توانستند سبیل‌های رومئو را هم مانند موهای جوکرش سبز کنند! البته آن موقع هم خیلی ضایع می‌شد ولی فکر می‌کنم از این عکس ضایع‌تر نمی‌شد؛ ناسلامتی سریال تلویزیون آمریکاست و قرار است از سطح بالایی برخوردار باشد. بنده خداها آن موقع این جلوه‌های ویژه‌ای که سازندگان فیلم سوپرمن داشتند و برای حذف سبیل بازیگر سوپرمن از آن استفاده کردند، را که در اختیار نداشتند. هر بار که جوکر قرار بود در سریال بتمنیا به صحنه بیاید، گریمورهای بیچاره باید روی سبیل‌های او هم یک رنگ سفید می‌زدند تا با رنگ صورتش هماهنگ شود و مثلا تابلو نباشد، اما با این وجود این سبیل همیشه خدا تابلو بود!

می‌دانم، تیتر این مورد عجیب بنظر می‌رسد؛ اما باور کنید که جوکر با قلبش به سیستم بدن بتمن سمی وارد کرد و او را دیوانه کرد، الان به شما توضیح می‌دهم که این اتفاق چگونه افتاد. در طول این سال‌ها شاهد نسخه‌های متفاوتی از بتمن بوده‌ایم، اما هیچ‌کدام از آنها به اندازه «بتمنی که می‌خندد» (The Batman Who Laughs) وحشتناک نبوده‌اند.

بتمن بعد از یک رویارویی با جوکر، عقلش را از دست می‌دهد و دست به کشتار وحشیانه‌ای می‌زند؛ او تمام اعضای خانواده خفاش (Batfamily) و تمام مردم گاتهام را می‌کشد. او بعنوان «بتمنی که می‌خندد» هر سه رابینی که تبدیل به زامبی شده‌اند را به زنجیر می‌بندد و از آنان بعنوان سلاح استفاده می‌کند.

کاور طرحدار مدل سامسونگ گلکسی A51 طرح جوکر JK03Joker JK03 Cover for Samsung Galaxy A51

چگونه این اتفاق افتاد؟ چه شد که بتمن این‌گونه دیوانه شد؟ گویا جوکر در دنیای کامیک Dark Knights: Metal دستگاه سمی هوشمندی برروی قلب‌اش داشت، که در صورتی که نفله شد و قلبش از تپیدن ایستاد، آن دستگاه هوشمند بکار بیافتد و یک سم را در اطراف ترشح کند. زمانی که بتمن در این کامیک، نهایتا جان این ابرشرور محبوب (!) را گرفت و باعث مرگ شاهزاده شرور کمیک شد، دستگاه کوچکی که در قلب دلقک گاتهام جاسازی شده بود، سمی قدرتمندتر از همه زهرهای جوکر را آزاد کرد و این سم به سیستم بدن بتمن وارد شد و کم کم او را دیوانه کرد. به‌هرحال جوکر است و نقشه‌هایش!

هر دفعه که یک نویسنده‌ای قلمش می‌طلبد و قصد می‌کند در مورد دلقک شاهزاده جنایات بنویسد، طبیعتا سعی می‌کند نسخه‌ مخصوص به قلم خودش را از شاهزاده شرور کمیک بسازد. با اینکه این موضوع اتفاق خوبی‌ است و منجر به تنوع و بروز خلاقیت‌ها می‌شود و با اینکه بسیاری از نویسندگان از پیشینه اصلی دلقک گاتهام (البته جوکر اصلی و فرعی ندارد، منظورم پیشینه‌ای که بیشتر تعریف شده است) برای جوکر خود استفاده کرده‌اند، اما با وجود این، طی این سال‌ها شخصیت‌های مختلفی برای جوکر ساخته شده و او هویت‌های مختلفی پیدا کرده است. این موضوع هیچ مشکل خاصی ندارد، اما فاجعه واقعی آنجاست که نویسنده‌ای کاری را به این شخصیت نسبت می‌دهد که اصلا به شخصیت و چهره او نمی‌خورد. به معنای واقعی کلمه، ده‌ها اقتباس مختلف از جوکر وجود دارند که هرکدام از آن‌ها نکات مثبت و منفی خودشان را دارند.

مرد هم مردهای قدیم که سرشان می‌رفت یا بدتر اگر قرار بود نقش جوکر بازی کنند هم سیبیل‌شان نمی‌رفت، چه برسد به ابرو!

وقتی به چهره جوکر فیلم Suicide Squad که جرد لتو نقش‌ آن را ایفا می‌کند نگاه کنید، نکات جدید بسیاری را مشاهده خواهید کرد. کلی خالکوبی جدید روی بدن و چهره جوکر است، این جوکر کلی جواهرات دارد و لباس‌های شیک مختلفی می‌پوشد و لامبورگینی سوار می‌شود و … خلاصه؛ یکی از این نکاتی که در چهره جوکر جلب توجه می‌کند این است که او ابرو ندارد. گویا نداشتن ابرو باعث می‌شود احساسات کمتر در چهره دلقک گاتهام ظهور پیدا کنند و او را شبیه به یک شکارچی‌ می‌کند که می‌خواهد از کمین درآید و به شکارش حمله کند.

کاور پیونی مدل اپل آیفون 6 پلاس / 6s پلاس طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for iPhone 6 Plus / 6s plus with Popsocket

جرد لتو برای روش بازیگری‌اش زبانزد عموم است و برای ایفای نقش شاهزاده شرور کمیک نیز مانند همیشه رفتار کرد؛ او سعی می‌کند تا جایی که می‌شود، خودش را از نظر روحی و جسمی شبیه کاراکتر کند و از جلوه‌های کامپیوتری کمتر استفاده کند. او برای ایفای نقش جوکر، خودش را در معرض آسیب‌های روانی قرار داد، بسیار در مورد این شخصیت مطالعه کرد و در عین حال سعی کرد تا تصویر جسمی‌اش را نیز با چهره جوکری که می‌خواهد بازی کند، منطبق کند. لتو نگذاشت که ابروهایش را با جلوه‌های کامپیوتری و یا با پروتز پاک کنند، همچنین نخواست که عین سزار رومئو ابروهایش را همرنگ سفیدی صورت‌اش کند تا دیده نشود؛ او به سادگی ابروهایش را تراشید تا به تصویری که از چهره جوکر در ذهن داشت تبدیل شود.

سری کامیک‌هایی که با نام New 52 شناخته می‌ شدند، ابتکاری از سوی کمپانی دی‌سی کامیکس (DC Comics) بودند که به منظور تصحیح تمام اشتباهات داستانی‌ که کامیک‌ها در چند دهه اخیر مرتکب شده‌ بودند و همچنین به منظور ارائه داستانی منسجم برای تمامی کاراکتر‌ها و تعامل‌های آنها با یکدیگر، در سال 2011 عرضه شدند. در واقع پیش از عرضه این سری کامیک‌ها، تمام داستان‌های کمپانی دی‌سی به پایان رسانده شد تا با شروع سری New 52 همه آنها دوباره از اول با دقت نوشته و عرضه شوند. مشخصا بتمن و داستان‌های او نیز جزو اولین کامیک‌هایی بودند که کار خود را از اول آغاز کردند.

در اولین داستان بزرگ کامیک Detective Comics در مجموعه New 52، شوالیه تاریکی به دنبال جوکر و همچنین شرور جدیدی به نام عروسک‌ساز یا Dollmaker است. در پایان این داستان، دلقک گاتهام (مثل همیشه با دیوانگی تمام) تصمیم می‌گیرد که نیاز دارد همه چیز را از اول شروع کند و به همین علت صورت خود را دورتادور می‌برد و دور می‌اندازد. ولی دفعه بعدی که ما این شرور بزرگ را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که صورتش با نخ و سوزن به جای قبلی‌اش متصل شده است.

کامیک Batman: Endgame که اسکات اسنایدر (Scott Snyder) آن را نوشت، واقعا ماجراجویی جذابی بود. این کامیک قرار بود قسمت سوم سه‌گانه عظیم خطوط داستانی جوکر باشد و به اندازه انتظارات درخشان ظاهر شد. داستان این کامیک بازگشت شاهزاده شرور کمیک برای عذاب دادن بتمن را دنبال می‌کند و جوکر در این داستان آشکار می‌کند که می‌داند که هویت واقعی بتمن کیست و می‌گوید که هیچکس از خشم او در امان نیست.

عجیب‌ترین نکته این موضوع چیست؟ قهرمانان در این داستان سرنخ‌هایی پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد دلقک گاهتهام بسیار مسن‌تر از آنی‌ است که همگان تصور می‌کردند و در همین راستا گوردون عکسی از جوکر را در روزنامه‌ای بسیار قدیمی پیدا می‌کند.

خود شاهزاده دلقک نیز در جایی با گفتن این موضوع که شاید یک شیطان جاودان باشد که سرنوشتش این است که تا ابد با بتمن مبارزه کند و شاید هم نه، سربه‌سر بتمن می‌گذارد. البته در آخر داستان، بتمن زمانی که جوکر را در غاری گیر می‌آورد، برای امتحان کردن جاودانگی او، غار را روی سر خودش و دلقک گاتهام خراب می‌کند.

سریال انیمیشنی Batman Beyond یکی از آن داستان‌هایی بود که می‌خواست میدان را برای جوانان (ابرقهرمانان جوان) خالی کند و از قضا خوب از آب در آمد. بسیاری از داستان‌هایی که سعی داشته‌اند نسل دوم ابرقهرمانان را به تصویر بکشند و داستان ابرقهرمانان جوان را روایت کنند، معمولا با صورت به زمین خورده‌اند؛ اما داستان Batman Beyond توسط ذهن‌های خلاقی که پیشتر Batman: The Animated Series را خلق کرده بودند، آفریده شده بود و بسیاری از گویندگان اصلی Batman: TAS صدایی مسن‌تر از کارکتر اصلی‌شان را ارائه دادند و نتیجه بسیار زیبا از آب در آمد. همچنین داستان Return of the Joker در سریال Batman Beyond، اولین باری بود که تِری مک‌گینیس (Terry McGinnis، پسر بروس وین و بتمن آینده) در نقش بتمن به تصویر کشیده شد.

در این داستان، آشکار می‌شود که جوکر، «تیم دریک» (Tim Drake) را گروگان گرفته و کاراکتر رابین را به نسخه کوچک‌تری از خودش تبدیل کرده است.

در نهایت بتمن موفق می‌شود تا یار دیرین خودش رابین را نجات دهد، اما خبر ندارد که دلقک گاتهام با یک تراشه کوچک، ذهن و ماده ژنی خود را در بدن رابین تزریق کرده است. چندین سال بعد، این تراشه کوچک، یا بقولی این میکروچیپ، فعال می‌شود و رابین را تبدیل به شروری می‌کند تا نابودی بزرگی راه بیندازد.

متد بازیگری هیث لجر (Heath Ledger) بازیگر جوکر در فیلم The Dark Knight، اگر نگوییم بهترین، باید بگوییم یکی از بهترین اجراها را در تاریخ سینمای کامیکی را ارائه داد. لجر همواره دفترچه‌ای با خود همراه داشت که تفکرات جوکر و رویاهایش را در آن می‌نوشت و هر بار پیش از آنکه روی صحنه فیلم‌برداری برود، خودش گریم چهره جوکر را بر روی صورتش پیاده می‌کرد. زمانی که هیث لجر در نقش جوکر فرو می‌رفت تمام دست اندرکاران پشت صحنه را بهت‌زده می‌کرد و پس از اکران نیز همه ما را بهت‌زده کرد.

بهرحال او احتمالا در صحنه بازجویی کمی زیاده‌روی کرد. در مصاحبه‌ای اخیر با نشریه هالیوود ریپورتر، کریستین بیل (Christian Bale)، بازیگر نقش بتمن در همین فیلم، آشکار کرد که هیث لجر از او می‌خواسته تا در این صحنه واقعا او را کتک بزند. با اینکه بیل از صدمه زدن به همکارش خودداری کرد، اما تمام ضربه‌های محکمی که شما در این صحنه می‌بینید واقعی هستند. لجر خودش را وحشیانه به سمت دیوار و میز پرت می‌کرد تا صحنه طبیعی‌تر جلوه کند.

دلقک گاتهام معمولا زیاد به پست «تایتان‌های نوجوان» (گروهی از ابرقهرمانان نوجوان زیرنظر رابین) نمی‌خورد. این موضوع کمی منطقی بنظر می‌رسد؛ از آنجایی که جوکر کاملا در مورد بتمن وسواس دارد و همواره می‌خواهد با او مبارزه کند، حتی‌الامکان سعی می‌کند در درگیری‌هایی که شوالیه تاریکی در آنها نقشی ندارد، شرکت نکند و خودش را با دیگر قهرمانان مشغول نکند. با این‌حال، عجیب است که شاهزاده شرور کمیک تایتان‌های نوجوان را عذاب نمی‌دهد؛ ناسلامتی رهبر این گروه رفیق صمیمی بتمن است. شاید هم او می‌ترسد با قهرمانانی که قدرت‌های ماورالطبیعه «واقعی» دارند بجنگد.

البته در صفحات کامیک Titans East Special شاهزاده شرور کمیک خلاف این موضوع را ثابت می‌کند؛ زمانی که در این کامیک جوکر به دنبال رابین می‌رود، سر راه‌اش به راحتی کاراکترهای فلش کوچولو (Kid Flash) و رِیوِن (Raven) را که جزو تایتان‌های نوجوان هستند را شکست می‌دهد. خب حالا نکته عجیب این بخش از داستان جوکر چیست؟

در نبرد با جوکر، Raven سعی می‌کند با قدرت‌های ذهنی‌اش، عمیق‌ترین ترس‌های جوکر را به تصویر بکشد، اما در کمال تعجب می‌بینیم که جوکر نسبت به قدرت‌های رِیوِن مصون است و بجای ترسیدن از تصاویر ترسناکی که پیش رویش قرار گرفته‌اند، او تنها می‌خندد.

زمانی که شما کلمه «جوکر» را می‌شنوید، چه فکری به ذهن‌تان خطور می‌کند؟ او در ذهن ها همیشه یک شخصیت شیطانی با خنده‌های دیوانه‌وار و با چهره‌ای رنگ شده به سفیدی گچ است. دلقک گاتهام یکی از ترسناک‌ترین و درعین‌حال محبوب‌ترین شخصیت‌ها وو چهره‌ها در دنیای کامیک است، زیرا که هیچ‌کس نمی‌تواند حرکات بعدی او را پیش‌بینی کند و او از تمام اعمال شیطانی‌ که انجام می‌دهد، به شکل بیمارگونه لذت می‌برد. هیچ‌کس نمی‌داند دقیقا چه به سر جوکر آمده که تبدیل به چنین دیوانه‌ای شده است؛ حتی خود جوکر هم نمی‌داند داستان اصلی گذشته‌اش چیست!

کاور پیونی مدل شیائومی ردمی نوت 9S طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for Xiaomi Redmi Note 9S with Popsocket

در کامیک The Killing Joke، او به بتمن می‌گوید :« اگر قرار است من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح‌ می‌دهم یک گذشته چند گزینه‌ای باشد.» با اینکه بنظر می‌رسد او دارد با بتمن شوخی می‌کند، اما هر تاریخچه‌ای که از گذشته و داستان جوکر پیدا می‌شود به‌گونه‌ای با واقعیت مطابقت ندارد.

دلقک گاتهام زرنگ بازی در نمی‌آورد؛ او واقعا باور دارد که گذشته‌اش می‌توانسته یکی از بسیاری گزینه‌ها باشد و او می‌تواند هر کدام از این گذشته‌ها را که بخواهد و مناسب مکان و زمان باشد را انتخاب کند.

شخصیت جوکر یکی از زیرک‌ترین و آب‌زیرکاه‌ترین کاراکتر‌های کل دنیای دی‌سی کامیکس و کل صنعت کتب مصور است. مهم نیست که بتمن و دیگر قهرمانان چقدر مطمئن هستند که او را در چنگ خود دارند، شاهزاده دلقک جنایات همواره راهی را پیدا می‌کند تا با نقشه‌های غیرقابل پیش‌بینی‌اش همه را غافل‌گیر کند. تقریبا تمام کاراکترهای دنیای دی‌سی کامیکس در نقطه‌ای قربانی نقشه‌های جوکر شده‌اند.

یکی از بزرگترین حقه‌هایی که دلقک گاتهام پیاده کرده، برروی دشمن سوپرمن، کاراکتری شرور به نام Mr. Mxyzptlk (خودتان یک‌جوری تلفظ اش کنید!) بوده است. زمانی جوکر با وعده دادن قدرت‌های تغییردهنده دنیا به این کاراکتر، او را فریب داد. جوکر در نقطه‌ای قدرت‌های تغییردهنده واقعیت و هستی را در اختیار داشته و می‌توانسته با اراده‌اش واقعیت را تغییر دهد. او از این قدرت‌ برا فتح جهان، تبدیل کردن گروه Justice League (گروهی از ابرقهرمانان) به گروهی از شرورها و عذاب دادن بتمن استفاده کرده است.

شخصیت جوکر و دیوانگی با هم مراعات‌نظیری منطقی‌ ایجاد می‌کنند، وگرنه چه دلیلی دارد که یک نفر مانند دلقک‌ها لباس بپوشد و برای تفریح مرتکب جنایت شود؟ بجز این‌ها او آن‌قدر روی شوالیه تاریکی وسواس دارد و به او وابسته است که بنظر می‌رسد او را به سان یک معشوق دوست می‌دارد.

اگر به شما بگویم که جوکر ذره‌ای دیوانه نیست، چه می‌گویید؟ اگر به شما بگویم که شاهزاده دلقک از بسیاری از کاراکترها عاقل و منطقی‌تر است چه؟

پاپ سوکت فشن طرح جوکر JK02 همراه با نگهدارندهJoker JK02 Fashion Popsocket with Holder

در کامیک آسایشگاه آرخام (Arkham Asylum)، که توسط گرنت موریسون (Grant Morrison) خلق شده بود، آشکار می‌شود که جوکر یک ویژگی‌ روانی دارد که روان‌شناسان به آن «ابر خِرد» (Super Sanity) می‌گویند. این ویژگی ذهنی، حالتی‌ از ذهن است که در آن فرد شرور هیچ شخصیت واقعی‌ ندارد، بلکه به تناسب با هر موقعیتی رفتار می‌کند؛ یعنی او دیدگاه خاصی ندارد، تعصب، عقاید، قوانین، تعصب و … هیچ‌کدام از این ویژگی‌های دست و پا گیر را ندارد و به تناسب با هر موقعیتی به منطقی‌ترین و زیرکانه‌ترین حالت رفتار می‌کند، مهم نیست که این رفتار کشتن خودش باشد یا منفجر کردن یک شهر، هرچه که او را در اهداف‌اش پیش ببرد، او بدون هیچ تردیدی انجامش می‌دهد. مغز او نمی‌تواند محرک‌های حسی‌ که از دنیای اطراف‌اش به سمت او می‌آیند را دریافت کند، بنابراین او از یک مکانیزم انطباق استفاده می‌کند و با جریان رود همراه می‌شود؛ فراموش نکنید کدام گونه از جانوران طی انتخاب طبیعی زنده می‌مانند، آنهایی که از همه «منطبق‌تر» هستند.

برای شما یک کلیپ بسیار جالب از جوکر آماده کرده‌ایم که شمارا به دیدن این ویدیو دعوت می‌کنیم.

شخصیت جوکر به‌وسیله بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد و چهره جوکر اولین بار در سال 1940 در نخستین شماره از کمیک «بتمن» در مقابل چشمان همه قرار گرفت که می‌توان از این تاریخ به عنوان تولد شخصیت جوکر یاد کرد. ظاهر او به‌وسیله کین و رابینسون طراحی شد و شخصیت و رفتارهای او هم از نوشته‌های فینگر شکل گرفت. شخصیت جوکر در ابتدا قرار بود که حضور کوتاهی در کمیک‌های بتمن داشته باشد و در همان سری اول بمیرد. اما وقتی خالقان کمیک دیدند که مخاطبان چقدر از او خوش‌شان آمده، تصمیم گرفتند تا این شخصیت دیوانه را به‌عنوان دشمن همیشگی، در مقابل بتمن قرار دهند.

شخصیت جوکر در کتاب‌های کمیک همیشه به‌عنوان یک مغز متفکر برای طراحی انواع نقشه‌های پلید و تبهکاری‌ها معرفی شده است. شوخی‌های دیوانه‌وار او یکی از نماد‌ها و المان‌های اصلی شخصیتی وی هستند. درباره چهره جوکر روایت‌های مختلفی وجود دارند که یکی از آنها می‌گوید درون یک ماده شیمیایی سقوط کرده و به‌ همین دلیل رنگ پوستش سفید شده و موهایش به رنگ سبز درآمده‌اند. اما مهم‌تر از ظاهر، رفتارها و لحن صحبت کردن او است که از وی یک دشمن غیرقابل پیش‌بینی و حتی ترسناک برای بتمن ساخته است.

جوکر شخصیت خیالی، مانند بسیاری دیگر از شخصیت‌های کمیک‌بوکی، توانایی یا قدرت فوق‌بشری خاصی ندارد. او فقط با مهارتش در خلق سموم شیمیایی سعی می‌کند دست به خرابکاری بزند. البته بعضا از سلاح‌های عجیب و نامتعارف مانند ورق نیز استفاده می‌کند! او گاهی با سایر شخصیت‌های منفی گاتهام سیتی مثل «پنگوئن» و «دو چهره» یا گروه‌هایی مانند «لیگ عدالت» همکاری داشته است، اما معمولا به‌‌‌خاطر خودخواهی‌هایش، این همکاری‌ها به سرانجام نرسیده‌اند. در برخی داستان های جوکر نشان‌ داده شده که او با دستیارش «هارلی کویین» رابطه عاشقانه دارد. هارلی هم معمولا به جوکر در اجرای نقشه‌های شیطانی‌اش کمک کرده است. اگرچه معمولا بتمن را به عنوان رقیب اصلی این شخصیت دیده‌ایم، اما او گاهی با «سوپرمن» و «واندر وومن» هم مقابله کرده است.

جوکر همیشه به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های منفی در داستان‌های ابرقهرمانی شناخته شده و تاثیرش روی داستان‌ها و فرهنگ عامه بسیار زیاد بوده است. محبوبیت این شخصیت باعث شده تا علاوه بر کیمک‌ها، فیلم‌ها و بازی‌ها، شاهد حضورش در سایر حوزه‌ها مثل پوشاک، آیتم‌های تزیینی و پارک‌های تفریحی نیز باشیم.

او در سریال بتمن (سال 1960) با بازی سزار رومرو در مقابل دوربین ظاهر شد. جک نیکلسون نقش شخصیت جوکر را در فیلم بتمن (سال 1989) بازی کرد و هیث لجر هم در فیلم شوالیه تاریکی (سال 2008) به ایفای نقش او پرداخت. البته افراد دیگری هم به‌عنوان بازیگر و صداپیشه جای این شخصیت بازی کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به جرد لتو، مارک همیل و تروی بیکر اشاره کرد.

در زندگی نامه جوکر ، نام واقعی این دلقک مجنون معمولا در اکثر فیلم‌ها و داستان‌ها نامشخص است. او را با اسامی مستعار زیادی صدا می‌زنند، اما هیچکس از نام واقعی او خبر ندارد. در کمیک‌های جوکر که به ریشه‌های این شخصیت می‌پردازد، نام او «آرتور فلک» است. طبق چیزی که در داستان‌ها روایت شده، او در ابتدا یک مهندس کارخانه مواد شیمیایی بود، اما از آنجا به دلایلی استعفا داده و به عنوان یک کمدین مشغول به کار می‌شود، اما شوخی‌های او برای عموم مردم خنده‌دار نیستند. او به همراه چند خلافکار تصمیم می‌گیرد تا از کارخانه‌ای که قبلا در آنجا کار می‌کرده دزدی کند، اما در جریان این سرقت، همسرش «جنی» کشته می‌شود و خود Joker هم از ترس بتمن خودش را به درون مواد شیمیایی می‌اندازد.

پاپ سوکت فشن طرح جوکر همراه با نگهدارندهJoker Fashion Popsocket with Holder

فیلم جوکر 2019 داستان دیگری را از زندگی این شخصیت برایمان روایت کرد. حال و هوای این فیلم بسیار واقعی است و حتی به فضای فیلم‌های تخیلی و ابرقهرمانی نزدیک نیست. تاد فیلیپس و واکین فینیکس توانستند تصویر دیگری از این شخصیت محبوب ارائه دهند که مورد استقبال بیشتر طرفداران و منتقدان قرار گرفت.

جوکر در کمیک بوک‌ها به دفعات با مرگ رو به رو می‌شود اما هیچ‌کدام برای او به معنای پایان راه نیست! به عنوان مثال در کمیک بوک Detective Comics #64، قاضی دادگاه، جوکر را به مرگ با نشستن روی صندلی الکتریکی محکوم می‌کند. قانون اعمال می‌شود و جوکر می‌میرد اما دقایقی بعد با جسد او مواجه می‌شویم که اعضای گروهش با تزریق سرم، دوباره او را به زندگی برمی‌گردانند!

در فیلم بتمن ساخته‌ی تیم برتون نیز ما شاهد سکانسی هستیم که جوکر (با بازی جک نیکلسون) از ارتفاع بلندی به روی زمین سقوط کرده و مرگ را با لبخندی گشاده در آغوش می‌گیرد. مرگ جوکر حقیقتا عجیب است.

در این بین در بازی‌های Batman: The Video Game، Batman: Arkham Alysum و Injustice: Gods Among Us نیز شاهد مرگ جوکر به دست بتمن و سوپرمن بودیم. در کمیک بوک‌های The Dark Knight Strikes Again, Justice League: The Nail, Kingdom Come, Batman: Digital Justice, Batman: Red Rain, Batman 666 و The Batman Who Laughs نیز به دفعات و بنا به دلایل مختلف، مرگ جوکر را شاهد هستیم.

کاور پیونی مدل شیائومی ردمی نوت 9 پرو / 9 اس طرح جوکر JK06 همراه با پاپ سوکتJoker JK06 Peony Cover for Xiaomi Redmi note 9 Pro / 9S with Popsocket

به پایان این مطلب از پلازا در مورد شخصیت و بیوگرافی جوکر در دنیای کتب مصور و تلویزیون و سینما رسدیم. برای مقاله‌هایی بیشتر از این دست، مجله «پلازا» را دنبال کنید؛ همچنین خوشحال می‌شویم اگر در بخش نظرات، دیدگاه خودتان را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

جوکر یک ابرشرور است که در کتابهای مصور آمریکایی منتشر شده توسط DC Comics ظاهر می‌شود. جوکر توسط بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد که اولین بار در اولین شماره کتاب کمیک بتمن در 25 آوریل 1940 رخ داد. درکتاب‌های کمیک، جوکر به عنوان مغز متفکر جنایی به تصویر کشیده شده است.

سزار رومرو، جوکر را در مجموعه تلویزیونی دهه 1960 بتمن به تصویر کشید. رومرو حاضر به تراشیدن سبیل متمایز خود برای این نقش نبود، بنابراین تا حدی می‌توان در زیر آرایش سفید صورتش، سبیل‌های او را هم دید.

در بخشی از کمیک، جوکر ناگهان سلامت روانی خود را بدست آورد و توانست پلیس گاتهام سیتی را متقاعد کند درحالی که توسط یک شورشی کتک زده شده، او را به اشتباه زندانی کرده‌اند. او در همان لحظه نام واقعی خود را نیز فاش می‌کند؛ جک ناپیر (Jack Napier). ناپیر تمام تلاش خود را صرف آشکار کردن این می‌کند که چگونه کارهای قهرمانانه دروغین بتمن فقط منجر به فساد در شهر گاتهام می‌شود.

به‌طور کلی نمی‌توان داستان زندگی او را به‌طور دقیق و مشخص شرح داد. مثلا خودش در فیلم شوالیه تاریکی می‌گوید که پدرش معتاد به الکل بوده و همیشه مادرش را کتک می‌زد. یک‌‌بار که پدرش مست به خانه می‌آید و مشغول کتک زدن مادر او می‌شود، ناگهان نگاهش به پسرک می‌افتد که با چهره‌ای غمگین و ناراحت ماجرا را نگاه می‌کند. در همین حال، پدر با چاقو روی صورت فرزندش شکل لبخند را ایجاد می‌کند و می‌گوید: «چرا اینقدر جدی هستی؟» (اشاره به دیالوگ معروف این شخصیت در فیلم The Dark Knight). روایت دیگر هم مربوط به همسرش است که یک قمارباز بوده و پس از باختن در یک قمار بدهی‌های زیادی بالا می‌آورد. طلب‌کارها هم صورت او را زخمی می‌کنند و Joker هم برای اینکه به همسرش نشان دهد با زخم صورت مشکلی ندارد، خودش شکل لبخند را با چاقو روی صورتش ایجاد کرد. اما همسرش بعد از این ماجرا نتوانست چهره‌اش را تحمل کرده و او را ترک می‌کند.

در کمیک کاراگاهی شماره 168 که در سال 1951 منتشر شد، برای اولین بار به ریشه‌های جوکر پرداخته می‌شود. این شخصیت در آن کمیک با نام Red Hood حضور داشت. او مجرمی است که طی آخرین سرقت انجام شده، برای فرار از دست بتمن، خود را داخل محفظه بزرگی از مواد شیمیایی می‌اندازد. تغییرات به وجود آمده در ظاهر او، سبب می‌شود تا نام جوکر را برای خود انتخاب کند. این نام از روی کارت‌بازی برگرفته شده است.

جوکر در فیلمی با همین نام در سال 2019، یک دلقک و اسندآپ کمدین است که از سمت جامعه ترد شده و بر اثر آزارهایی که در کودکی دیده، تبدیل به یک مجرم پوچ‌گرا می‌شود.

طبق گفته خود جوکر، برای تبدیل شدن به او فقط کافیست تا یک روز بسیار بسیار بد را سپری کرده باشید تا از یک شخص عاقل به یک فرد دیوانه تبدیل شوید.

اینکه آیا جوکر پسر توماس وین است یا نه را نمی‌توان به صورت قطعی جواب داد. تاکنون در هیچ یک از داستان‌های کمیک‌های دی‌سی اشاره‌ای به این مورد نشده و برای اولین بار در فیلم تاد فلیپس است که این موضوع را می‌بینیم. نحوه روایت داستان در فیلم جوکر 2019 به گونه‌ای است که هر احتمالی در این داستان درباره ریشه‌های جوکر وجود دارد. از طرفی توماس وین و برخی مدارک و افراد این امر را رد کرده و ادعا می‌کنند که مادر آرتور فلک یعنی پنی توهم دارد. از طرفی هم در فیلم عکسی از مادر جوکر در جوانی را می‌بینیم که در پشت آن نوشته‌ای عاشقانه با امضای TW (توماس وین؟) وجود دارد. اینکه خود آرتور فلک هم در فیلم، برخی اتفاقات را صرفا خیال می‌کند، باعث می‌شود نتوانیم به صورت مطمئن از رابطه او و بتمن صحبت کنیم. بازیگر نقش توماس وین در فیلم جدید جوکر، گفته که آن نقش را طوری بازی کرده که پدر واقعی آرتور فلک است.

پایان فیلم جوکر 2019 بسیار عجیب بود و برخی از طرفداران معتقدند که تمامی فیلم، در ذهن آرتور فلک می‌گذشت و تنها صحنه واقعی، پایان آن است که فلک توسط یکی از روان‌پزشکان آرکام بازجویی می‌شود و بعدا او را کشته و فرار می‌کند. قبل از اینکه این دکتر کشته شود، از آرتور می‌پرسد که به چه چیزی می‌خندد و او در جواب می‌گوید که «یک جوک». این جواب می‌تواند اشاره به این داشته باشد که تمام مواردی که بینندگان دیدند، صرفا یک توهم بود. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، ممکن است که صحنه پایانی فیلم در زمان کنونی رخ می‌دهد و احتمال ملاقات او با بتمن رابرت پتینسون در آینده وجود دارد. البته همه این‌ها صرفا یک فرضیه هستند و هیچ چیزی تایید نشده است. بنابراین بهتر است فرض کنیم که جوکر واقعی است و بیشتر آن اتفاقات برای او رخ داد.

یکی از نکات جالبی که درباره فیلم جوکر 2019 وجود دارد این است که آیا آرتور فلک جوکر واقعی است و در آینده با بتمن مبارزه خواهد کرد یا الهام‌بخش شخص دیگری خواهد بود که در آینده جوکر می‌شود (چیزی مشابه آنچه در سریال Gotham دیدیم). مساله اصلی، اختلاف سنی زیاد بین آرتور فلک و بروس وین است. در فیلم هیچ اشاره‌ای به سن آرتور فلک نمی‌شود (واکین فینیکس 44 سال دارد) و مشخص نیست که در 15 تا 20 سال آینده، فلک چطور می‌تواند تبدیل به دشمن بتمن شود. با توجه به موارد بالا و اینکه در انتهای فیلم شاهد شورش‌هایی از طرف مردم بودیم، ممکن است یکی از این افراد در آینده، تبدیل به جوکر شود. البته طبق گفته واکین فینیکس، آرتور فلک جوکر واقعی است؛ البته او از اینکه فیلم، برخی موارد را به صورت مبهم بیان می‌کند راضی است زیرا باعث شکل‌گیری تئوری‌های مختلف از سوی طرفداران می‌شود.

خنده های جوکر یکی از اولین مواردی بود که واکین فینیکس روی آن کار کرد. او این خنده را از یک بیماری عصبی در دنیای واقعی الهام گرفته است. او ویدیوهایی از افرادی که از خنده بیماری‌زاد (Pathological Laughter) رنج می‌برند، تماشا کرد. این بیماری باعث می‌شود اشخاص بدون کنترل بخندند. این هم یکی دیگر از مواردی است که برای هرچه واقع‌گرایانه جلوه دادن فیلم و آسیب‌شناسی رفتاری شخصیت اصلی آن، استفاده شده است.

یکی از نام‌هایی که برای جوکر انتخاب شده و بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر (Jack Napier) در فیلم تیم برتون سال 1989 است. این نام بعدا در سریال انیمیشن بتمن سال 1992 هم در یک قسمت برای جوکر استفاده شد. بعدها در کمیک‌های Batman: White Knight هم از همین نام برای او استفاده شد. در کمیک سال 2007 با نام Batman Confidential هم نام جوکر، جک است که البته اشاره‌ای به نام خانوادگی او نمی‌شود. در کمیک سال 2010 Batman: Streets of Gotham، از داستان اینگونه برداشت می‌شود که نام جوکر، سانی (Sonny) است. در فیلم جدید جوکر 2019 هم نام آرتور فلک (Arthur Fleck) انتخاب شده است. در کل نام واقعی این شخصیت، مشخص نیست ولی نامی که بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر است.

فیلیموشات | فرصت تأمل درباره فیلم‌ها و سریال‌ها – فرصت تأمل، نقد و بررسی فیلم‌ها و سریال‌ها

گرچه طراحی داستان پس‌زمینه‌ جوکر در تاریخ کتاب‌های مصور، همیشه موضوعی بحث‌برانگیز بوده است، اما تعدادی از نویسندگان در این قلمرو کاوش کرده‌اند.

فیلم «جوکر»، آخرین اثری است که در آن شاهد حضور شاهزاده دلقک جرم و جنایت هستیم؛ این فیلم، دیدگاهی متفاوت از جهان بتمن و جوکر ارائه می‌دهد و تاد فیلیپس (کارگردان و نویسنده آن)، به این شخصیت شرور نمادین یک سرگذشت جدید می‌بخشد. او امیدوار است که با این کار، تماشاگر را به بینش و درک عمیقی از ذهن این مجرم برساند. فیلم «جوکر» اولین اثری نیست که در آن چنین چیزی امتحان شده است. گرچه طراحی داستان پس‌زمینه‌ جوکر در تاریخ کتاب‌های مصور، همیشه موضوعی بحث‌برانگیز بوده است، اما تعدادی از نویسندگان قبلا در قلمرویی که تاد فیلیپس و واکین فینیکس به‌تازگی واردش شده‌اند، کاوش کرده‌اند. در فیلیمو شات به زندگینامه جوکر پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

یک فرضیه جالب درباره تمام سرگذشت‌های مطرح‌شده برای این کاراکتر شرور در کتاب‌های مصور، کارتون‌ها و فیلم‌های سینمایی وجود دارد: این که شاید جوکر گاهی اوقات گذشته را به شکل متفاوتی به یاد می‌آورد و شاید حتی از عمد، بسته به این که چه کسی مخاطب صحبت اوست، داستان‌های متفاوتی را بیان می‌کند تا بتواند طرف مقابل را بهتر بازی دهد. جوکر مامور هرج‌ومرج است، بنابراین این که داستان‌های گذشته‌اش با هم جور درنیایند، کاملا طبیعی و متناسب با شخصیت اوست.در ادامه، داستان‌های متفاوتی را مرور خواهیم کرد که به‌عنوان زندگینامه جوکر مطرح شده‌اند.

یازده سال بعد از اولین حضور جوکر، بتمن در حال تدریس یک کلاس جرم‌شناسی است. او مجرمی به نام نقاب قرمز را توصیف می‌کند که یک دهه قبل دیده، اما طی برخوردی در شرکت مواد شمیایی ایس، او را گم کرده است. این مجرم از آن زمان ناپدید می‌شود تا اینکه تحقیقات ثابت می‌کنند نقاب قرمز درواقع همان جوکر است. در جلد اول «بتمن» (۱۹۵۱) زندگینامه جوکر از زبان خودش اینطور روایت می‌شود:

داستان جوکر چیست

«من در آزمایشگاه کار می‌کردم تا این که تصمیم گرفتم یک میلیون دلار بدزدم و برای همیشه بازنشسته شوم! بنابراین به نقاب قرمز تبدیل شدم. بالاخره هم به هدفم رسیدم. لوله‌ اکسیژن نقابم باعث شد بتوانم با شنا کردن زیر سطح استخر ضایعات شیمیایی فرار کنم.»

این مجرم پس از بازگشت به خانه، با صحنه وحشتناکی مواجه می‌شود و پی می‌برد که مواد شیمیایی باعث شده‌اند که پوستش مثل گچ سفید، مویش سبز و لب‌هایش قرمز شوند. او در ادامه، این ظاهر جدید را قبول می‌کند و شیوه زندگی متفاوتی را در پیش می‌گیرد: انجام جرم و جنایت فقط برای لذت بردن؛ او به جوکر تبدیل می‌شود!

این کتاب مصور از آلن مور، داستان دیگری برای پیدایش این کاراکتر شرور در نظر گرفت که در اصل قرار بود خارج از مسیر داستان اصلی باشد. مجموعه‌ای از فلش‌بک‌ها نشان می‌دهند که جوکر فقط یک کارگر بی‌ نام و نشان آزمایشگاه بوده است. او شغلش در شرکت شیمیایی ایس را رها می‌کند تا به یک استند‌آپ کمدین تبدیل شود؛ اما با وجود این که همسرش جینی قسم می‌خورد که او خیلی بامزه است، در کار خود شکست می‌خورد. آن‌ها منتظر تولد فرزندشان هستند و هیچ پولی ندارند، بنابراین جوکر به چند تبهکار کمک کند تا وارد شرکت ایس شوند. این تبهکاران، بارها از کارکنان شرکت‌های مختلف برای دزدی کمک گرفته‌اند و هر بار، همان افراد را وادار کرده‌اند که کلاهخودی قرمز بپوشند تا پلیس روی این ایده متمرکز شود که چنین شخصی مغز متفکر تمام دزدی‌هاست.

وقتی جینی بر اثر یک حادثه برق‌گرفتگی می‌میرد، جوکر تا مرز فروپاشی پیش می‌رود اما در هر صورت دزدی باید انجام شود. نقشه سرقت اشتباه پیش می‌رود، پلیس به هم‌دستان او شلیک می‌کند و سروکله بتمن پیدا می‌شود. جوکر با امید فرار، به درون دریاچه‌ای در همان نزدیکی می‌پرد، در حالی که نمی‌داند مواد شیمیایی به‌صورت غیرقانونی و مخفیانه به آن ریخته می‌شوند. سپس، وقتی می‌بیند که شبیه یک دلقک شده است، به سیم آخر می‌زند.

البته در اواخر همین داستان، مور کاری می‌کند که به این ماجرا شک کنیم؛ چراکه جوکر توضیح می‌دهد، گاهی اوقات زندگی گذشته خود را به گونه متفاوتی به یاد می‌آورد. درهرصورت، این کتاب مصور تبدیل به بخشی از داستان اصلی شد و این فلش‌بک‌ها هم از طرف نویسندگان بعدی به‌عنوان حقیقت داستان پذیرفته و به‌کار گرفته شدند. در شماره ۵۰ مجموعه «بتمن: افسانه‌های شوالیه‌ تاریکی» سال ۱۹۹۳، به پسرخاله جوکر پرداخته شد؛ کسی که فاش کرد اسم کوچک او با J و A شروع می‌شود. پس از آن، در داستانی که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، ریدلر هم بخشی از داستان «شوخی کشنده» را تایید کرد؛ او همچنین افشا نمود که جینی درواقع توسط یک پلیس فاسد به قتل رسیده است.

فیلم «بتمن» تیم برتون ادعا می‌کند که جوکر در اصل گنگستری به نام جک ناپیر بوده است؛ جامعه‌هراسی پوچ‌گرا که به شیمی و هنر علاقه داشت و برحسب اتفاق، والدین بروس وین را هم کشته بود. برخورد وی با بتمن در شرکت صنایع شیمیایی ایس منجر به سفید شدن پوستش شد، اما زخمی که در حین مبارزه با شوالیه تاریکی برداشت، لبخند دائمی را روی صورتش ایجاد کرد. او با در نظر گرفتن این تجربه به‌عنوان تولدی دوباره، تصمیم گرفت که به یک آدمکش تبدیل شود تا گاتهام را از صحنه روزگار محو کند. جوکر، بتمن را بابت خلق خود مقصر می‌داند و از طرف دیگر، بتمن او را به دلیل قتل والدینش سرزنش می‌کند.

گرچه این نسخه از زندگینامه جوکر هرگز وارد کتاب‌های مصور نشد، اما «بتمن: مجموعه انیمیشنی» نام جک ناپیر را برای جوکر اقتباس کرد؛ البته ممکن است که این نام، فقط یک اسم مستعار برای دوران تبهکاری و آدمکشی جوکر باشد. در یکی از قسمت‌های این مجموعه به نام «آن‌ها را بخندان»، پیچشی تازه به داستان داده می‌شود. در این داستان، بتمن یک نوار ویدئویی از استندآپ کمدینی به نام اسمایلین شکی ریمشات پیدا می‌کند که اجرایی ناموفق روی صحنه دارد؛ او متوجه می‌شود که این شخص، همان جوکر است. این ماجرا، اشاره‌ای به گذشته «شوخی مرگبار» دارد، اما این اجرا قطعا مدت‌ها پس از تبدیل‌شدن جک ناپیر به شاهزاده دلقک جرم و جنایت اتفاق افتاده است.

«بتمن محرمانه» مجموعه‌ای است که در آن تیم‌های خلاق مختلف می‌توانستند داستان‌های خود را تعریف کنند بدون نگرانی درباره این که داستانشان به‌عنوان بخشی از روند اصلی ماجراهای گاتهام سیتی پذیرفته خواهد شد یا نه؛ آن‌ها حتی نگران واکنش طرفداران بتمن هم نبودند. این داستان خاص، جک را معرفی می‌کند: یک سارق بانک ناموفق و یک آدمکش سابق که با خانواده تبهکار برلانتی کار می‌کرده؛ او اکنون از زندگی خسته و ناامید شده است. اما پس از آشنایی با بتمن از این که خود را در برابر چنین دشمنی محک بزند، هیجان‌زده می‌شود. جک خیلی زود یک رشته جنایت به راه می‌اندازد که باعث می‌شود بروس وین احساس کند تمام رشته‌هایش برای برقراری امنیت گاتهام سیتی در حال پنبه شدن هستند.

آنچه از «عشاق و مرد دیوانه» به‌عنوان زندگینامه جوکر به‌دست می‌آید، ماجرایی بسیار خشن را روایت می‌کند: بتمن و جوکر بالاخره با هم مواجه می‌شوند، و نبرد بین آن‌ها به‌سرعت پیش می‌رود. بتمن با اکراه از تفنگ برای خلع سلاح کردن جک استفاده می‌کند و او هم برای تلافی، یک نفر را با چاقو می‌زند. درحالی‌که جک سعی دارد فرار کند، بتمن با پرتاب یک بترنگ، چهره او را زخمی می‌کند. بتمن به‌اندازه‌ای از دست جک خشمگین است که گروهی تبهکار را به سراغش می‌فرستد. تبهکاران، جک را به شرکت دارویی سبز می‌برند و دمار از روزگارش درمی‌آورند. او تلاش می‌کند و برای حفظ زندگی‌اش می‌جنگد و در میان این هرج‌ومرج، ماشین‌آلات کارخانه فعال می‌شوند. بتمن که از کار خود پشیمان شده است، از راه می‌رسد و صحنه ریختن ترکیبات شیمیایی روی جک را می‌بیند. این مجرم فرار می‌کند و بعدها با نام جوکر بازمی‌گردد.

این داستان به‌صورت فلش‌بک، مارتا کین جوان را نشان می‌دهد که به‌عنوان دستیار در مطب دکتر لزلی تامکینز کار می‌کند. او در آنجا معمولا مراقب پسری به نام سانی است که توسط دیگران آزار و اذیت می‌شود. زمانی که مارتا با دکتر توماس وین جوان ملاقات می‌کند، سانی شاهد ماجرا است. چند هفته بعد، گروهی از مجرمان، سانی را به ویروسی آلوده می‌کنند تا توسط او در محله‌ای کم‌درآمد و فقیرنشین منتشر شود. سانی به توماس و مارتا در مورد اتفاقی که در حال رخ دادن است هشدار می‌دهد، بنابراین دکترهای کلینیک و تیم تحقیقات پزشکی وین می‌توانند او را نجات دهند و جلوی وقوع فاجعه را بگیرند.

یکی از مجرمان که بابت شکست این نقشه سرخورده می‌شود، گنگستری به نام سالی گوتزو است که کلینیک را آتش می‌زند و سانی را می‌دزدد. او سانی را برای مدتی در خانه‌ خود نگه می‌دارد و اذیتش می‌کند. فلش‌بک مربوط به سانی در اینجا به پایان می‌رسد، اما «خانه‌ سکوت» نشان می‌دهد که سالی گوتزو سال‌ها بعد، توسط جوکر کشته می‌شود؛ او همان عباراتی را تکرار می‌کند که آن تبهکار، زمانی به سانی گفته بود. مدتی بعد، طرفداران در توییتر این سوال را مطرح کردند که «آیا قرار بود در این داستان بسیار تلخ و تاریک، سانی همان جوکر باشد؟» و پال دینی (نویسنده) به سادگی جواب داد: «بله.»

زندگینامه جوکر در این نسخه از رویدادهای دنیای دی‌سی که بخش مهمی از داستان‌های جدید آن محسوب می‌شوند، با آنچه تاکنون گفته‌ایم متفاوت است. ماه‌ها قبل از این که بروس وین هویت بتمن را برگزیند، مجرمی به نام نقاب قرمز (یا نقاب قرمز یک)، گروهی از تبهکاران را رهبری می‌کند که همگی نقاب قرمز دارند، در شهر گاتهام جولان می‌دهند و خرابکاری می‌کنند. هر کدام از افراد نقاب قرمز یک، شماره و مهارتی متفاوت دارد. زمانی که نقاب قرمز یک متوجه می‌شود که گاتهام یک پارتیزان جدید دارد، مسحور او می‌شود و حتی به این قهرمان، یک فرصت شغلی پیشنهاد می‌کند. نقاب قرمز یک با بروس وین ملاقات می‌کند اما چنان تحت تاثیر اوست که حس می‌کند نوعی ارتباط بین آن‌ها وجود دارد؛ او ادعا می‌کند که تحت تاثیر قتل توماس و مارتا وین قرار گرفته است و والدین ناتنی خودش هم در همان شب توسط همسایه‌هایشان به قتل رسیده‌اند. نقاب قرمز یک، همین رویداد را علت ورودش به مسیر جرم و جنایت و آشوب می‌داند.

بعد از این که نقاب قرمز یک به درون خمره مواد شیمیایی شرکت ایس می‌افتد، مقامات جسد لیام دیستال را پیدا می‌کنند و گفته می‌شود که او رهبر اصلی گروه «نقاب قرمز» بوده است. اما در یک مقطع زمانی، کسی او را کشت و جای او را گرفت که بعدا به جوکر تبدیل شد. این جابه‌جایی چه زمانی اتفاق افتاد؟ قبل از این که بروس با نقاب قرمز یک دیدار کرد؟ بعد از آن؟ چه کسی داستان والدین ناتنی به قتل رسیده را گفت؟ یا نکند جوکر درواقع همان لیام دیستال است که مرگ خود را جعل کرده تا باعث ایجاد سردرگمی در مورد هویتش شود؟ نویسنده داستان، یافتن پاسخ تمام این سوال‌ها را به عهده خواننده می‌گذارد.

جوکر یکی از جذاب‌ترین و ترسناک‌ترین افراد شرور و به‌اصطلاح «آدم‌بدها»ی داستان‌های کمیک است که تا به امروز به وجود آمده و نویسندگان به آن جان و هویت بخشیده‌اند. هر بازیگری، این کاراکتر را به شکل متفاوتی از سایرین به تصویر می‌کشد و هر نویسنده، شخصیت او را به گونه‌ای متفاوت از دیگری می‌نویسد. به دلیل وجود همین تصویرهای گوناگون و این واقعیت ساده که شخصیت جوکر بیش از ۷۵ سال پیش به وجود آمده و شروع به‌کار کرده است، نکته‌های بسیار زیادی درباره او وجود دارد که بیشتر مردم نمی‌دانند؛ از اینکه آیا او از هویت مخفی بتمن آگاهی دارد تا اینکه آیا او واقعاً دیوانه است؟ در ادامه بررسی زندگینامه جوکر ، به حقایقی درباره او پرداخته‌ایم.

یکی از دسیسه‌های ماندگار و کلیدی جوکر این واقعیت است که هویت واقعی او، همیشه ناشناخته است. برخی از سرنخ‌های احتمالی در مورد اصالت هویتی جوکر وجود دارد، اما بتمن هنوز نمی‌داند که دشمن سرسختش واقعاً کیست؟ با توجه به اینکه چه میزان از کارهای ضد جنایتکارانه بتمن مستلزم درک پیشینه و روانشناسی دشمنان است، ایجاد این سردرگمی برای شناختن هویت اصلی جوکر، بی‌مورد به نظر می‌رسد.

این موضوع هم متناسب است با سایر حقایقی که درباره جوکر برای سال‌ها مبهم مانده‌اند؛ تا امروز، نام‌های فراوانی به او اختصاص داده‌اند: بنا بر برخی داستان‌های اولیه درباره زندگینامه جوکر ، اسم کوچک او جک است. اگرچه، خود جوکر از نام‌های مستعار مبهمی مانند اوبرون سکستون یا نام‌هایی که به‌نوعی نشان‌دهنده نام جوکر هستند (مانند اسم کوچک: جو و نام خانوادگی: کِر) استفاده کرده است. به‌هرحال، در فیلم «بتمن» محصول سال ۱۹۸۹، نام واقعی جک ناپیر به این شخصیت بدذات شرور داده شد؛ طبق این داستان، جک ناپیر قبل از اینکه به جوکر تبدیل شود عضو یک گروه قاتل بود. در فیلم «بتمن: نقاب شبح»، این موضوع تا حدی کپی‌برداری و تکرار می‌شود. بااین‌حال، هیچ‌چیز از نظر منطق حاکم بر فیلم ساخته‌شده بر اساس یک کتاب کمیک، غیرعادی نیست؛ درواقع، در فیلم «بتمن» محصول سال ۱۹۸۹، جوکر پدر و مادر بروس وین را کشته است و اختلاف سنی عجیب‌وغریبی بین این دو دشمن وجود دارد.

پربازدیدترین‌ها: بهترین جوکرهای تاریخ سینما؛ لطفا لبخند بزنید!

دقیق‌ترین اطلاعی که درباره اصالت خانوادگی جوکر داریم، داستانی غم‌انگیز است که در فیلم کمیک معروف «بتمن: جوک کشنده» ساخته آلن مور، برایمان تعریف می‌کند و به اشتراک می‌گذارد. جوکر در آن داستان، خود را این‌گونه توصیف می‌کند: شوهری که به‌عنوان یک کمدین مشغول کار است اما به دلیل شکست در شغل و حرفه‌اش نمی‌تواند همسر باردارش را ازلحاظ مالی حمایت کند. او تعریف می‌کند که در محل کار قدیمی خود، در حال صحبت کردن برای همکاری با گروهی از مجرمان بوده است در حالی که همسرش به خاطر وقوع یک حادثه عجیب‌وغریب با یک دستگاه گرم‌کننده بطری شیر کودک جانش را از دست می‌دهد. جوکر همچنان به مجرمان کمک می‌کند و آنها متقاعدش می‌کنند که در هنگام سرقت، از یک نقاب قرمزرنگ استفاده کند. بتمن مانع وقوع جرم توسط آنها می‌شود و در اینجا، داستان دلقکی که به شکلی جدی ترسیده با افتادن درون ظرف بزرگ مواد شیمیایی پایان می‌یابد؛ از این به بعد، او به جوکری تبدیل می‌شود که می‌شناسیم.

داستانی که گفته شد بسیار جذاب است؛ این‌طور نیست؟ البته احتمال دارد که کاملا دروغ باشد. جوکر در همان داستان می‌گوید که بعضی‌اوقات، گذشته‌اش را به‌گونه‌ای به یاد می‌آورد و لحظه‌ای دیگر به طرزی متفاوت؛ زیرا اگر قرار است که گذشته‌ای داشته باشد، ترجیح می‌دهد که انتخاب‌هایی چندگانه پیش رویش باشند. این موضوع که رگ و ریشه و اصالت جوکر هر بار به شکل متفاوتی بیان می‌شود در داستان‌های بعدی بتمن هم تکرار شده است: در یکی از این داستان‌ها، بتمن او را صرفاً به‌عنوان یک قاتل و بدون داشتن همسر به یاد می‌آورد. در داستانی دیگر، بتمن دشمنش را به‌عنوان رهبر یک گروه هرج‌ومرج طلب به اسم «گروه نقاب قرمزها» می‌شناسد. و صدالبته که این چندگانگی گذشته شخصیت جوکر، در فیلم «شوالیه تاریکی» که در آن شاهد هنرنمایی هیث لجر بودیم نیز تکرار می‌شود: در صحنه‌ای که جوکر داستان به وجود آمدن زخم لبخند معروف روی صورتش را تعریف می‌کند. شاید این بی‌هویتی یا نداشتن یک گذشته واحد، به نوعی نشانگر دلیلی برای به وجود آمدن شخصیتی مانند جوکر باشد.

اطلاعات زیادی از ماجراجویی‌های جوکر در دسترس نیست، اما اسکات اشنایدر نویسنده کمپانی DC (شرکت صاحب‌امتیاز و ناشر کتاب‌ها و داستان‌های کمیکی مانند بتمن، آکوامن، واندرومن و…) تغییرات قابل‌توجه و گسترده‌ای در مبدا داستان و اسطوره‌سازی بتمن ایجاد کرده است. این تغییرات، شامل کشف یک شخصیت بدذات و شرور جدید می‌شود که ممکن است برادر غایب و دور از دسترس بروس وین باشد. او اشاره داشته است که بتمن یک سال زمان برای مقابله با ریدلر جهت جلوگیری مسلط شدن او بر شهر گاتهام صرف کرده بود. همچنین اشنایدر به این موضوع اشاره داشت که جوکر اولین دشمن بتمن است.

بروس وین با گروه «نقاب قرمزها» و رهبر مرموزشان مواجه شده بود، پیش از آنکه حتی پرسونای بتمن را انتخاب کند. اسکات اشنایدر سرنخ‌های مهم و سرنوشت سازی ارائه می‌دهد که می‌تواند نشانگر این موضوع باشد که رهبر این گروه همان جوکر باشد. هنوز حقایقی درباره زندگینامه جوکر وجود دارد. سردسته «نقاب قرمزها» می‌گوید که کشته شدن پدر و مادر بروس وین را به خاطر دارد؛ این موضوع، به تفاوت سنی فاحش بین جوکر و بتمن اشاره دارد که در داستان‌های کمیک دیگر به آن اشاره نشده بود. همچنین واقعیت دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه بتمن نمونه دی.ان.ای رهبر گروه «نقاب قرمزها» را در اختیار داشته است اما هرگز نتوانسته بین این نمونه و جوکر ارتباطی پیدا کند. اشنایدر ابهامی را که جوکر بیشتر به خاطر آن معروف است، حفظ می‌کند؛ یک پس‌زمینه داستانی دیگر که ثابت می‌کند ما می‌توانیم هر آنچه را از جوکر می‌دانیم به‌عنوان اصالت او بپذیریم یا قبول نکنیم.

بیشتر جنایتکاران گاتهام می‌خواهند بدانند که چه کسی پشت ماسک بتمن است. به‌وجود آمدن چنین سوالی اصلا عجیب نیست؛ اما در نظر داشته باشید که بروس وین شخصیت معروفی است و اگر کسی رازش را بداند، به‌راحتی می‌تواند در خانه‌اش کمین و او را غافلگیر کند. از آنجایی که جوکر اصلی‌ترین دشمن بتمن محسوب می‌شود، بسیار تعجب‌آور است که نمی‌خواهد بداند شخصیت پشت نقاب او کیست.

نویسندگان مختلف، موضوع علاقه نداشتن جوکر به کشف هویت واقعی بتمن را به روش‌های مختلفی بیان نموده‌اند. در داستان «تیمارستان آرکهام: خانه‌ای مهم بر روی زمینی مهم» اثر گرنت موریسون، بتمن به‌صورت داوطلبانه وارد تیمارستان آرکهام می‌شود تا برای پزشکان و کارکنانی که گروگان گرفته‌شده‌اند آزادی و امنیت را به ارمغان آورد. یکی از افراد شرور به جوکر پیشنهاد می‌کند که برای دیدن چهره واقعی بتمن ماسک را از روی صورت او بردارند، اما در این لحظه، جوکر به طرز ناامیدکننده‌ای پاسخ می‌دهد: «به خاطر خدا، این‌قدر قابل پیش‌بینی نباش؛ این چهره واقعی بتمن است.» درواقع او اشاره می‌کند که ماسک بتمن، همان چهره اوست.

جوکر فرصت‌های دیگری برای شناختن هویت واقعی بتمن داشته است: از دانستن هویت واقعی جیسون تاد قبل از کشتن او، تا حضور در آرکهام وقتی که بتمن بدون ماسک در حال فرار کردن بود؛ در طول داستان «بتمن: در آسودگی بخواب» یا در داستان «بتمن: مرگ در خانواده»، اسکات اشنایدر افشا کرد: «یک‌بار بتمن یک کارت ورق با سمبل جوکر در مخفیگاهش پیدا کرد، بنابراین ممکن است که جوکر، هویت او را بداند. سپس بتمن به تیمارستان آرکهام رفت و سعی کرد که کارت را به جوکر نشان دهد، اما او توجهی نشان نداد. بعدها بروس وین اینگونه استنباط کرد که درواقع جوکر کارت را در قایق خفاشی بتمن رها کرده، اما به دلیل عدم تمایل به فهمیدن هویت واقعی دشمن خود، نظرش عوض شده است؛ چراکه، این موضوع باعث می‌شود که وجه بازی گونه کارهای جوکر را (که از آن لذت می‌برد)، از بین برود.

به‌طورکلی، از جوکر انتظار شخصیتی شیطانی و غیراخلاقی داریم؛ او صدها نفر از مردم را کشته ، کودکان را شکنجه داده و الهام‌بخش ترور جهانی بوده است. به یاد داشته باشید که او همه این جنایت‌ها را فقط برای تفریح و سرگرمی خودش انجام می‌دهد. اگرچه، یک داستان قدیمی از مجموعه «لیگ عدالت آمریکا» که توسط گرنت موریسون نوشته شده است، موضوع غافلگیرکننده‌ای را آشکار می‌کند و آن چیزی نیست جز این‌که «جوکر در اعماق وجودش واقعاً مرد خوبی است.»

در این داستان از مجموعه «لیگ عدالت آمریکا»، مارشن من‌هانتر همه را با استفاده از تله‌پورت به «تاریک‌ترین بخش روح انسان» می‌فرستد؛ جایی که دوستانش متوجه می‌شوند منظور او از «یک جرقه هرچند ضعیف، در جستجوی عشق… و بله؛ رستگاری» چه بوده است. مدرکی که این ادعا را اثبات می‌کند، از نفوذ به اعماق ذهن جوکر حاصل می‌شود: جایی که او یک شوهر عادی و خوشحال است که همسری زیبا و موبلوند دارد… همان چیزی که احتمالا زمینه‌ساز خلق شخصیت هارلی کویین در «جوخه انتحار» شد. طبق گفته من‌هانتر، هسته درونی و ذات جوکر «محل صلح و آرامش و نور است؛ جایی که عشق از هر چیز دیگری ارزشمندتر است.» لازم نیست بگوییم که بتمن این جمله را باور نکرد و تحت هیچ شرایطی با شنیدن آن قانع نشد.

بیشتر کارهایی که این کاراکتر شرور انجام می‌دهد، معنا و مفهومی خاصی ندارد؛ یکی دیگر از حقایقی که در زندگینامه جوکر وجود دارد این است که با کاراکتری دیوانه مواجه هستیم و بنابراین از او انتظار دیوانگی داریم. روش‌های او معمولاً با اهداف ملموسی گره‌خورده‌اند و این موضوع غیرقابل‌انکار است؛ البته به‌جز زمانی که با عمل وحشیانه کندن پوست صورت و آسیب زدن به خودش موافقت کرد.

جوکر قرار ملاقاتی را با یک بیمار روانی دیگر به نام عروسک ساز ترتیب می‌دهد؛ عروسک‌ساز، پوست صورت جوکر را می‌بُرد. دلایل جوکر برای انجام این کار ناشناخته باقی مانده است، اما عروسک ساز، موضوع را این‌گونه توصیف می‌کند: «به‌عنوان یک بخش مهم از تولد مجدد هردو آن‌ها.» به دلایل ناشناخته مشابه دیگری، نیروهای پلیس گاتهام پس‌ازاینکه پوست صورت جوکر را بر روی دیوار به‌صورت میخکوب شده می‌بینند، آن را به اداره می‌برند. مدت‌ها بعد، جوکر به اداره پلیس برمی‌گردد تا پوست صورتش را پس بگیرد؛ او می‌خواهد با نصب آن روی صورت و سپس برداشتنش باعث ایجاد رعب و وحشت در مردم شود. در پایان آن داستان و بعدازآنکه به نظر رسید جوکر مرده است، با چهره‌ای ترمیم‌شده نمایان می‌شود؛ چهره‌ای که با یک ماده شیمیایی، بهبود یافته است.

در اینجا دقیقاً چه اتفاقی افتاده است؟ جنبه تجاری و درآمدزایی داستان در این اتفاق نقش دارد: یک نویسنده، به شخصیت جوکر پایان دراماتیک قرار گرفتن صورت بر روی قلاب آویز دیوار اداره پلیس را می‌دهد و اسکات اشنایدر، به‌عنوان نویسنده جدید بتمن، او را از مرگ بازمی‌گرداند و صورتش را ترمیم می‌کند. به‌عنوان یک نتیجه جالب‌توجه، این روند باعث شد که جوکر از هر زمان دیگری وحشتناک‌تر به نظر برسد.

در داستان‌های کمیک، مرگ تمایل دارد که اتفاقی موقتی باشد؛ نام‌های بزرگی مانند بتمن و سوپرمن وقتی انتظار داشتیم که مرده باشند، زنده از مرگ برگشته‌اند. باکی بارنز به‌عنوان شخصیتی جان‌سخت، بعد از مرگ به‌عنوان سرباز زمستان، به داستان‌های مارول برگشت و به همین ترتیب این دست اتفاق‌ها بارها و بارها در داستان‌های کمیک رخ داده است. در بررسی حقایق زندگینامه جوکر نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که بارها و بارها به این نتیجه رسیده‌ایم که گاتهام از شرش خلاص شده است اما شاهد بازگشتش بوده‌ایم.

در یکی از اولین مرتبه‌های حضور جوکر در داستان‌های کمیک، او به خودش چاقو زد و به‌وضوح خود را کشت؛ اگرچه، تغییرات لحظه آخری تیم تدوین شرکت DC کمیک، صحنه‌ای را به داستان اضافه کرد که نشان می‌داد ممکن است علی‌رغم آن زخم کشنده و مرگبار جوکر زنده مانده و از این مهلکه جان سالم به در برده باشد. در داستان‌های بعد از آن، اتفاقات این‌چنینی دیگری نیز رخ دادند؛ مانند رها شدن جوکر در ساختمانی در حال سوختن، پرتاب شدن به‌صورت بی‌هوش در اقیانوس یا افتادن از قطار در حال حرکت و… اما پس از همه این اتفاقات کشنده، او زنده و سرحال به ماجراجویی بعدیش می‌رود. در یکی از ماجراجویی‌های به‌یادماندنی‌، جوکر اجازه داد که با صندلی الکتریکی اعدامش کنند و سپس اراذل‌واوباش تحت فرمانش او را به زندگی برگردانند تا بتواند مانند یک مرد آزاد زندگی کند. در داستان‌های بعدی، جوکر توسط شلیک گلوله مرگبار تالیا الغول کشته شد و در لازاروس توسط بتمن به زندگی بازگردانده شد. یک‌بار دیگر هم توسط نایت وینگ کشته شد و توسط هانترس به زندگی برگشت. در داستانی دیگر، جوکر در حادثه فروریختن یک غار کشته شد و چند ماه سالم و سرحال به داستانی جدید بازگشت.

از فاصله دور، درک پویایی و کشش مابین بتمن و جوکر بسیار سخت است؛ آیا آنها واقعا دشمنان خونین و قسم‌خورده هم هستند؟ اگر هستند، چرا هیچ‌کدام در طی سال‌ها تلاشش جدی برای کشتن دیگری نکرده است؟ آیا بتمن فکر می‌کند که می‌تواند به جوکر کمک کند؟ اگر چنین است، چرا او را همچنان در پناهگاهی که نیروهای محافظتی بسیار کمی دارد نگه داشته است؟ در داستان «بتمن: مرگ در خانواده» نوشته اسکات اشنایدر، نویسنده قصد نشان دادن کشش و پویایی رابطه بتمن و جوکر را از زاویه‌ای جدید دارد، جوکر فکر می‌کند که او باعث کامل‌تر شدن بتمن شده است.

در این داستان، جوکر خود را به‌عنوان کسی می‌بیند که نقشش به تکامل رساندن «قهرمان شهر گاتهام» است. بنابراین ایده‌ای عجیب‌وغریب را مطرح می‌کند: افرادش برای تضعیف بتمن آشوب و هرج‌ومرج ایجاد کنند و این جوکر باشد که جلو انجام اعمال مجرمانه آن‌ها را می‌گیرد؛ او امیدوار است که بتواند نقش یک میانجی را بین متحدان خود و بتمن را ایفا کند تا شوالیه گاتهام بتواند سیستم ضعیف و تک‌نفره اجرای عدالتش را پیاده کند. انگار که هدف جوکر از تمام فعالیت‌های جنایت‌کارانه‌اش، دادن فرصتی به بتمن برای «قهرمان شدن» است.

در بیشتر مواقع اینطور به نظر نمی‌رسد، اما یکی از حقایقی که درباره جوکر نمی‌توان نادیده‌اش گرفت، نبوغ و استعداد ذاتی اوست. ما بارها شاهد این بوده‌ایم که جوکر قادر به انجام کارهای خارق‌العاده‌ای است؛ مثلاً در داستان «مرگ ِ خانواده»، گاز پیچیده‌ای را با استفاده از تجهیزات ساده تمیزکننده ایجاد کند، یا معماها و تله‌هایی را طراحی کند تا بتواند به‌اصطلاح بزرگترین کارآگاه جهان را گیج کنند. در یکی از داستان‌ها، او کارت‌های موجود در دست یک مرد مُرده را با چیدمان مدنظر خودش تغییر داد و بتمن را مجبور کرد تا تلاش کند که نشانه سمبلیک موجود در چینش و ترتیب کارت‌ها را بیابد. اینها نشانه آن است که جوکر چقدر باهوش است؛ او می‌تواند با هوشش بتمن را به سخره بگیرد و برای مبارزه با او و حتی از بین بردنش، به نبوغ ذاتی خود تکیه کند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که جوکر واقعاً دیوانه نیست؛ همان‌طور که در اولین نوشته گرنت موریسون «تیمارستان آرکهام: خانه‌ای مهم بر روی زمینی مهم»، جوکر از نوعی خردمندی و خوش‌فکری فوق‌العاده رنج می‌برد. او نمی‌تواند اطلاعات احساسات دریافتی‌اش را تنظیم کند یا کنترل آن‌ها را در دست بگیرد و به همین دلیل، شخصیت جدیدی را بر اساس این اطلاعات روزبه‌روز ایجاد می‌کند. این موضوع به‌عنوان یک روش هوشمندانه، شخصیت‌های متفاوت جوکر را در طول سال‌های مختلف توجیه می‌کند: بعضی‌اوقات یک دلقک بی‌خطر، گاهی وقت‌ها یک قاتل سریالی؛ اما از طرف دیگر، این موضوع را شفاف می‌سازد که چگونه جوکر، خود را پا به پای بتمن ارتقا می‌دهد: مهم نیست که بتمن چقدر پیشرفت کرده و بهتر شده است، جوکر می‌تواند هر بار با از نو خلق کردن شخصیتش، خود را با شوالیه تاریکی هم‌سطح نماید.

داستان جوکر چیست

منبع: Polygon , Looper

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

نام و ایمیل را برای ارسال دیدگاه در آینده ذخیره کن

Δ

تازه‌ها

عکس های قسمت دوم سریال روزی روزگاری مریخی

درباره یکی از بزرگترین فیلم‌های علمی تخیلی قرن بخوانید
۱۶ نکته جالب درباره فیلم اینسپشن

عکس های قسمت اول سریال روزی روزگاری مریخ

معرفی انیمه سرویس دلیوری کی کی Kiki’s Delivery Service
پرواز به دنیای آدم بزرگ‌ها

گوش بدهید به هنرمندی بامداد افشار برای سریال فیلیمو
تیتراژ سریال یاغی

کلکسیون‌ها

معرفی 25 فیلم خنده دار ایرانی در فیلیموشات
بهترین فیلم های کمدی ایرانی

معرفی 46 فیلم برتر ژانر وحشت قرن 21
ترسناک ترین فیلم های جهان

لیست کاملی از برترین و محبوب‌ترین‌ها را اینجا ببینید
بهترین انیمیشن های جهان تا ۲۰۲۲

40 فیلم برتر کمدی و طنز خارجی را اینجا مشاهده کنید
بهترین فیلم های کمدی قرن

فهرست ۲۶ تایی فیلیموشات از سریال‌های برگزیده این سال‌ها
بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

پربازدیدها

چگونه می‌خندانند؟ چگونه نمی‌خندند؟
آنالیز قسمت به قسمت مسابقه جوکر

همه نکات خواندنی قسمت بیست و یکم سریال جیران
دائما یکسان نباشد حال دوران…

به تماشای هم‌نشینی جذاب رنگ‌ها در پلان‌های منتخب جیران بیایید
پالت های رنگی سریال جیران

نگاهی به قسمت پنجم سریال یاغی
وقتی از موسیقی حرف می‌زنیم…

حقایقی درباره انیمیشن‌های داستان اسباب‌ بازی
رکورددار طولانی‌ترین انیمیشن کامپیوتری

چهره‌ها

به بهانه شصت و ششمین سالروز تولد یکی از محبوب‌ترین ستارگان سینما
۱۷ حقیقت کوتاه و جالب درباره تام هنکس

مروری بر کارنامه بازیگر پرتماشاگرترین فیلم‌ اکران اول سینمای پس از انقلاب
نیوشا ضیغمی؛ ستاره پرکار سینمای کمدی

ستاره پیرنشدنی سینما ۶۰ ساله شد
هفت فیلم برتر تام کروز

مروری بر نظرات مختلف در مورد سینمای اسطوره سینمای ایران
عباس کیارستمی؛ مرزی میان سادگی و پیچیدگی نیست

لیست بدترین فیلم‌های بهترین بازیگر تاریخ
پنج فیلم مارلون براندو که ارزش تماشا کردن ندارد!

خاطره‌ها

درباره یکی از بزرگترین فیلم‌های علمی تخیلی قرن بخوانید
۱۶ نکته جالب درباره فیلم اینسپشن

به مناسبت ۲۸ سالگی یکی از انسانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما
۱۰ حقیقت جذاب درباره فیلم فارست گامپ

به مناسبت سالگرد اکران مهم‌ترین ساخته داریوش مهرجویی
فیلم هامون؛ الماس تراش‌خورده

درباره یکی از شاهکارهای سینمای وحشت بخوانید و بترسید
۱۳ حقیقت غیرنحس درباره فیلم طالع نحس

مرور نقدهای قدیمی و حاشیه‌های اکران فیلم متفاوت بهرام بیضایی
فیلم شاید وقتی دیگر؛ معاصرترین داستان اساطیری

باشگاه فیلم‌بازها و سریال‌بین‌های حرفه‌ای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلم‌ها و سریال‌ها داریم. قصد داریم منبع خبرها، گفت‌وگوها، گزارش‌ها و نقدهای مربوط به محصول‌های فیلیمو باشیم.

نقد و خلاصه سریال «جوکر» ایرانی + داستان سریال جوکر چیست؟

12 دی 1400
.

زمان مطالعه: 8 دقیقه

سریال «جوکر» جدیدترین سریال شبکه نمایش خانگی است. پخش این برنامه رئالیتی شو یا واقع‌نما محصول فیلیمو از روز ۶ آذر ۱۴۰۰ شروع شده است. سریال «جوکر» با توجه به حال و هوای متفاوت و حضور چهره‌های محبوب سینما و تلویزیون توانست فراتر از حد انتظارات ظاهر شود و به شدت نیز مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. در برنامه جوکر که از یک مسابقه تلویزیونی ژاپنی الگوبرداری شده، چهره‌های مشهور هنری، ورزشی و اجتماعی شرکت کرده‌اند. شرکت‌ کنندگان در سریال «جوکر» باید برای خنداندن یکدیگر تلاش کنند. این در حالی است که خود فرد نباید اصلا بخندد. در مجله کوروش به معرفی و نقد و بررسی سریال جوکر ایرانی پرداخته‌ایم. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

داستان جوکر چیست

 

ژانر: واقع‌نما (رئالیتی شو)

تهیه‌کنندگان: امیرحسین بزرگ‌زادگان، محسن نجفی سولاری

کارگردان: احسان علیخانی، سیدحامد میرفتاحی

مجری: سیامک انصاری

شرکت‌کنندگان: امیر کاظمی، امیرمهدی ژوله، امین حیایی، بیژن بنفشه‌خواه، رضا نیکخواه، سام درخشانی، سهیل مستجابیان، هومن حاجی عبداللهی (فصل اول)؛ بهنام تشکر، هومن برق نورد، وحید آقاپور، ایمان صفا، شهرام قایدی، سپند امیر سلیمانی، عباس جمشیدی و آرش نوذری (فصل دوم)

آهنگساز: سینا حجازی

فصل‌ها: ۲

تعداد قسمت‌ها: ۵

مدت زمان هر قسمت: ۵۹-۷۶ دقیقه

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی

پخش کننده: فیلیمو

زمان پخش: دوشنبه‌ها ۸ صبح

قسمت‌های پخش شده: ۵ قسمت

آغاز به پخش: ۶ آذر ۱۴۰۰

سال تولید: ۱۴۰۰

امتیاز کاربران فیلیمو: ۹۶٪

 

 

 

 

سریال ایرانی «جوکر» از برنامه کمدین ژاپنی به نام «هیتوشی ماتسوموتو» الگوبرداری شده است. در هر قسمت از این رئالیتی شو، ۸ شرکت‌کننده شرکت می‌کنند که باید بدون اینکه بخندند دیگران را وادار به خنده کنند. هر کدام از شرکت‌کنندگان که در طول مسابقه بخندند از برنامه حذف می‌شود. جایزه‌ی بزرگ مسابقه نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است.

 

«سیامک انصاری» نیز نقش مجری برنامه جوکر ایرانی را برعهده دارد که در اتاق کنترلی با انبوهی از مانیتورها حضور دارد. در محیط برنامه ۴۰ دوربین مختلف نصب شده که تمام و کمال رفتارهای شرکت‌کنندگان را دنبال می‌کنند. به این ترتیب، سیامک انصاری در صورتی که نشانه‌ای از خنده را در هر کدام از شرکت‌کنندگان مشاهده کند با کمک‌ داور ویدیویی (VAR) وارد ماجرا می‌شود. او در مرحله اول به هر شرکت‌کننده کارت زرد و در مرحله دوم نیز به آنها کارت قرمز نشان می‌دهد تا از مسابقه کنار گذاشته شوند.

 

محیط برنامه جوکر ایرانی نیز درست به مانند یک خانه طراحی شده است. همین نیز در کنار جذابیت بصری محیط با دکوراسیون و طراحی داخلی رنگارنگش آزادی عمل زیادی را به شرکت‌کنندگان می‌دهد. یکی دیگر از بخش‌های جذاب مسابقه حضور شرکت‌کنندگانی با نام «زامبی» است. این بازیکنان با کیف پولی با مبلغ ۵۰ میلیون تومان وارد مسابقه می‌شوند و سعی دارند شرکت‌کنندگان را بخندانند.

 

همین نیز کار را برای شرکت‌کنندگان سخت‌تر نیز می‌کند. حضور زامبی‌ها باعث بالا رفتن هیجان و همینطور افزایش رقم جایزه به ۱۵۰ میلیون تومان نیز می‌شود.

 

 

 

 

سیامک انصاری پس از تجربه‌های مختلفی که در ژانر طنز در تلویزیون و سینما و همینطور به عنوان کارگردان داشت، این بار وارد عرصه مجری‌گری شد و نقش مجری-داور را در برنامه جوکر برعهده گرفت. انصاری در اتاق جداگانه‌ای در برنامه حضور دارد و به دقت رفتارهای شرکت‌کنندگان را رصد می‌کند تا در صورت مشاهده کوچکترین نشانه‌ای از خنده مسابقه را متوقف کند.

داستان جوکر چیست

 

سیامک انصاری برخلاف بسیاری از بازیگران شاخصی که طی سال‌های اخیر با ورود به حیطه‌ی مجری‌گری با شکست مواجه شدند اجرای بسیاری قوی و مسلطی دارد. او با برخوردهای جدی اما پرشوخ و شنگ و همینطور واکنش‌های بداهه‌‌اش سهم زیادی در استقبال مخاطبان از برنامه جوکر ایرانی داشته است.

 

 

 

 

ایده برنامه‌ای که کمدین‌ها برای خنداندن خود کاملا آزاد باشند و از هیچ قاعده یا قانون خاصی پیروی نکنند، همچون مسابقات مبارزه آزاد، عجیب اما جذاب و دیوانه‌وار است! با این حال، در سریال جوکر ایرانی خط‌ مشی خاصی هم وجود دارد که کار را برای شرکت‌کنندگان راحت‌تر کرده است. برای مثال، «جوکر تایم» یکی از بازه‌هایی است که هنرمند باید به روی صحنه برود و از آنجا شروع به خنداندن دیگران کند.

 

وقتی شرکت‌کنندگان روی سِن می‌روند، خودشان نیز می‌توانند بخندند. ولی در غیر این صورت، خنده به هر شکل آن در برنامه جوکر ممنوع است. گاهی نیز مجری برنامه سیامک انصاری با شرکت‌کنندگان برنامه ارتباط برقرار می‌کند و آنها را به یک چالش جدید فرامی‌خواند.

 

«جوکر ایرانی» برخلاف سایر کمدی‌های داخلی به خصوص سریال‌ها و فیلم‌های کمدی سال‌های اخیر که با توسل ابتذال و لودگی‌های بی‌مزه سعی در القای خنده دارند، کاملا رویه‌‌ای طبیعی دارد. نکته دیگر اینکه بازیگران و هنرمندانی که در سریال جوکر ایرانی حاضر می‌شوند بدون اینکه در قالب نقش خاصی فرو بروند تنها با اتکا به شخصیت واقعی خود جلوی دوربین ظاهر می‌شوند و سعی می‌کنند آنچه در چنته دارند را به نمایش بگذارند.

 

همین موضوع نیز برای بسیاری از مخاطبان بسیار جذاب است. برای نمونه‌ در قسمت سوم سریال جوکر «غلامرضا نیکخواه»، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون جلوی دوربین برنامه ظاهر می‌شود که شخصتی کاملا متفاوت با آنچه در سریال‌ها و فیلم‌هایش دیده‌ایم را از خود به نمایش می‌گذارد. به همین ترتیب، هنرنمایی «هومن حاجی عبداللهی» که بیشتر با سریال پایتخت او را به یاد می‌آوریم نیز به شدت مورد توجه مخاطبان برنامه قرار گرفته است.

 

 

 

سریال جوکر در فصل اول با حضور هشت چهره مشهور سینما و تلویزیون به ترتیب: «امین حیایی»، «سام درخشانی»، «امیرمهدی ژوله»، «هومن حاجی عبداللهی»، «غلامرضا نیکخواه»، «بیژن بنفشه‌خواه»، «امیر کاظمی» و «سهیل مستجابیان» شروع شد. در فصل دوم نیز که تنها یک قسمت از آن پخش شده، بازیگران نام آشنایی نظیر «هومن برق‌نورد»، «شهرام قائدی»، «عباس جمشیدی»، «ایمان صفا»، «آرش نوذری»، «سپند امیرسلیمانی»، «وحید آقاپور» و «بهنام تشکر» حضور پیدا کردند.

 

تلاش هرکدام از این کمدین‌ها برای جدی بودن در موقعیت‌های خنده دار زیادی که دائم با آن مواجه می‌شوند، لحظاتی بامزه زیادی از جنس کمدی‌های استندآپ و فه‌البداهه را به وجود می‌آورد که تماشای آن برای هر بیننده‌ای خالی از لطف نیست. نکته دیگر اینکه سطح خنده‌دار بودن هر قسمت از سریال جوکر ایرانی به کمدین‌ها و میزان بامزگی آنها بستگی دارد.

 

 

 

 

برنامه جوکر ایرانی هر دوشنبه ساعت ۸ صبح بر روی پلتفرم فیلیمو قرار می‌گیرد.

 

 

 

تا به حال ۵ قسمت در قالب ۲ فصل از برنامه جوکر ایرانی پخش شده است. در هر فصل از جوکر ایرانی ۸ هنرمند و کمدین باید با هم رقابت کنند.

 

 

 

در برنامه‌های واقع‌نما بازی‌های کاملا فه‌البداهه و مبتنی بر خلاقیت‌های فردی هر کدام از کمدین‌ها و هنرمندان برای مخاطب جالب‌توجه است. این نکته در برنامه‌های واقع‌نمای ایرانی به خصوص در جوکر ایرانی خوب از آب در آمده است. نکته دیگر نیز ترکیب بازیگران سینما، تلویزیون و چهره‌های اجتماعی و هنری دیگر است که به جذابیت‌های برنامه افزوده است.

 

 

 

متأسفانه با وجودی که جوکر ایرانی بازسازی قابل قبولی از یک ایده‌ی خوبِ خارجی است، اما در اجرای آن ایراداتی وجود دارد از جمله شوخی‌های برنامه که به دلیل ممیزی و مسائل دیگر با محدودیت‌های مواجه هستند. هرچند با این وجود هم جوکر ایرانی از بسیاری از برنامه‌های رئالیتی شو ایرانی یک سروگردن بالاتر است.

 

 

 

شرکت‌کنندگان فصل اول جوکر ایرانی عبارت بودند از: امیر کاظمی، امیرمهدی ژوله، امین حیایی، بیژن بنفشه‌خواه، رضا نیکخواه، سام درخشانی، سهیل مستجابیان، هومن حاجی عبداللهی. شرکت‌کنندگان فصل دوم نیز به این قرار بودند: بهنام تشکر، هومن برق نورد، وحید آقاپور، ایمان صفا، شهرام قائدی، سپند امیر سلیمانی، عباس جمشیدی و آرش نوذری.

 

آیا شما برای خرید مایحتاج سوپرمارکتی، درباره‌ی کالاهای مورد نیاز خود، پیش از خرید برنامه‌ریزی می‌کنید؟

نمایش نتایج

دیدگاه‌ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های الزامی با * علامت گذاری شده اند.

مجله کوروش محتواهای جامع و به روزی از آموزش های آشپزی، سبک زندگی، سلامت، فیلم و سریال و علم و تکنولوژی به شما ارائه می دهد. خانواده ایرانی روزانه می تواند به جدیدترین محتواها از معتبرترین منابع دنیا دسترسی داشته باشد.

دسته بندی سریع

دسته بندی ها

پربازدیدترین مقالات

تمامی حقوق مادی و معنوی این تارنما متعلق به

شرکت فروشگاه‌ های زنجیره‌ای افق کوروش

می‌باشد.

برای اجرای این برنامه لطفا جاوا اسکریپت دستگاه خود را فعال کنید

آنچه در این مقاله میخوانید

در این مطلب همه چیز درباره جوکر و حقایق عجیب شخصیت جوکر را بیان خوهیم نمود، باما همراه باشید 🙂

Joker به‌وسیله بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون خلق شد و اولین بار در سال 1940 در نخستین شماره از کمیک «بتمن» در مقابل چشمان همه قرار گرفت. ظاهر او به‌وسیله کین و رابینسون طراحی شد و شخصیت و رفتارهای او هم از نوشته‌های فینگر شکل گرفت. این شخصیت در ابتدا قرار بود که حضور کوتاهی در کمیک‌های بتمن داشته باشد و در همان سری اول بمیرد؛ اما وقتی خالقان کمیک دیدند که مخاطبان چقدر از او خوششان آمده، تصمیم گرفتند تا این شخصیت دیوانه را به‌عنوان دشمن همیشگی، در مقابل بتمن قرار دهند.

این شخصیت در کتاب‌های کمیک همیشه به‌عنوان یک مغز متفکر برای طراحی انواع نقشه‌های پلید و تبهکاری‌ها معرفی‌شده است. شوخی‌های دیوانه‌وار او یکی از نمادها و المان‌های اصلی شخصیتی وی هستند. درباره ظاهر او روایت‌های مختلفی وجود دارند که یکی از آن‌ها می‌گوید درون یک ماده شیمیایی سقوط کرده و به همین دلیل رنگ پوستش سفید شده و موهایش به رنگ سبز درآمده‌اند؛ اما مهم‌تر از ظاهر، رفتارها و لحن صحبت کردن او است که از وی یک دشمن غیرقابل‌پیش‌بینی و حتی ترسناک برای بتمن ساخته است.

Joker مانند بسیاری دیگر از شخصیت‌های کمیک‌بوکی، توانایی یا قدرت فوق بشری خاصی ندارد. او فقط بامهارتش در خلق سموم شیمیایی سعی می‌کند دست به خرابکاری بزند. البته بعضاً از سلاح‌های عجیب و نامتعارف مانند ورق نیز استفاده می‌کند! او گاهی با سایر شخصیت‌های منفی گاتهام سیتی مثل «پنگوئن» و «دو چهره» یا گروه‌هایی مانند «لیگ عدالت» همکاری داشته است، اما معمولاً به خاطر خودخواهی‌هایش، این همکاری‌ها به سرانجام نرسیده‌اند. در برخی داستان‌ها نشان داده‌شده که او با دستیارش «هارلی کویین» رابطه عاشقانه دارد. هارلی هم معمولاً به جوکر در اجرای نقشه‌های شیطانی‌اش کمک کرده است. اگرچه معمولاً بتمن را به‌عنوان رقیب اصلی این شخصیت دیده‌ایم، اما او گاهی با «سوپرمن» و «واندر وومن» هم مقابله کرده است.

داستان جوکر چیست

جوکر همیشه به‌عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های منفی در داستان‌های ابرقهرمانی شناخته‌شده و تأثیرش روی داستان‌ها و فرهنگ‌عامه بسیار زیاد بوده است. محبوبیت این شخصیت باعث شده تا علاوه بر کیمک‌ها، فیلم‌ها و بازی‌ها، شاهد حضورش در سایر حوزه‌ها مثل پوشاک، آیتم‌های تزیینی و پارک‌های تفریحی نیز باشیم.

او در سریال بتمن (سال 1960) با بازی سزار رومرو در مقابل دوربین ظاهر شد. جک نیکلسون نقش این شخصیت را در فیلم بتمن (سال 1989) بازی کرد و هیث لجر هم در فیلم شوالیه تاریکی (سال 2008) به ایفای نقش او پرداخت. البته افراد دیگری هم به‌عنوان بازیگر و صداپیشه جای این شخصیت بازی کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به جرد لتو، مارک همیل و تروی بیکر اشاره کرد.

نام واقعی این دلقک مجنون معمولاً در اکثر فیلم‌ها و داستان‌ها نامشخص است. او را با اسامی مستعار زیادی صدا می‌زنند، اما هیچ‌کس از نام واقعی او خبر ندارد. در کمیک‌های جوکر که به ریشه‌های این شخصیت می‌پردازد، نام او «آرتور فلک» است. طبق چیزی که در داستان‌ها روایت‌شده، او در ابتدا یک مهندس کارخانه مواد شیمیایی بود، اما ازآنجا به دلایلی استعفا داده و به‌عنوان یک کمدین مشغول به کار می‌شود، اما شوخی‌های او برای عموم مردم خنده‌دار نیستند. او به همراه چند خلاف‌کار تصمیم می‌گیرد تا از کارخانه‌ای که قبلاً در آنجا کار می‌کرده دزدی کند، اما در جریان این سرقت، همسرش «جنی» کشته می‌شود و خود Joker هم از ترس بتمن خودش را به درون مواد شیمیایی می‌اندازد.

البته موارد دیگری هم به‌عنوان گذشته این شخصیت عنوان‌شده‌اند و به‌طورکلی نمی‌توان داستان زندگی او را به‌طور دقیق و مشخص شرح داد. مثلاً خودش در فیلم شوالیه تاریکی می‌گوید که پدرش معتاد به الکل بوده و همیشه مادرش را کتک می‌زد. یک‌بار که پدرش مست به خانه می‌آید و مشغول کتک زدن مادر او می‌شود، ناگهان نگاهش به پسرک می‌افتد که با چهره‌ای غمگین و ناراحت ماجرا را نگاه می‌کند. در همین حال، پدر با چاقو روی صورت فرزندش شکل لبخند را ایجاد می‌کند و می‌گوید: «چرا این‌قدر جدی هستی؟» (اشاره به دیالوگ معروف این شخصیت در فیلم The Dark Knight). روایت دیگر هم مربوط به همسرش است که یک قمارباز بوده و پس از باختن در یک قمار بدهی‌های زیادی بالا می‌آورد. طلبکارها هم صورت او را زخمی می‌کنند و Joker هم برای اینکه به همسرش نشان دهد با زخم صورت مشکلی ندارد، خودش شکل لبخند را با چاقو روی صورتش ایجاد کرد؛ اما همسرش بعدازاین ماجرا نتوانست چهره‌اش را تحمل کرده و او را ترک می‌کند.

فیلم جوکر 2019 داستان دیگری را از زندگی این شخصیت برایمان روایت کرد. حال و هوای این فیلم بسیار واقعی است و حتی به فضای فیلم‌های تخیلی و ابرقهرمانی نزدیک نیست. تاد فیلیپس و واکین فینیکس توانستند تصویر دیگری از این شخصیت محبوب ارائه دهند که مورد استقبال بیشتر طرفداران و منتقدان قرار گرفت.

در این بخش قصد داریم به حقایق جالبی از دلقک جنایتکار بپردازیم که احتمالاً از آن‌ها خبر نداشتید و خواندنشان برای شما جالب خواهد بود. این حقایق شامل انواع تتو جوکر و معانی آن‌ها و روابط احتمالی او با هارلی کویین می‌شود.

سریال The Batman را به یاد می‌آورید؟ این سریال تلاشی برای ساختن دنباله‌ای برای مجموعه انیمیشنی موفق Batman: The Animated Series بود و چهار سال متوالی از یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. فصل‌های اول و دوم تقریباً محبوب بود اما بعدازآن به‌سرعت از چشم مردم افتاد. یکی از المان‌هایی که این سریال را منحصربه‌فرد می‌کرد، این بود که این سریال، پیش‌زمینه ذهنی مردم درباره بتمن و جوکر را به‌کلی تغییر داد.
جوکری که در سریال The Batman ظاهر شد، تفاوت زیادی با جوکرهایی که پیش‌تر به تصویر کشیده شده بودند، داشت. دلقکی در یک کت بلند و با دست‌های آویزانی که هنگام چرخیدن و مبارزه کردن در هوا تاب می‌خوردند. آقای جِی (Mr. J) در این سریال، استاد هنرهای رزمی بود و می‌توانست با بتمن وارد نبرد فیزیکی و تن‌به‌تن شود و در مقابل او دوام بیاورد (درحالی‌که جوکر در دیگر کامیک‌ها معمولاً از رویارویی تن‌به‌تن با بتمن خودداری می‌کند؛ چرا؟ چون بتمن زورش زیاد است!)، همچنین جوکر می‌توانست طوری بدنش را در هم بپیچد که هیچ‌کس دیگری قادر به این کار نبود.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین چیز درباره‌ی جوکر این است که او یک نسخه‌ی مشخص و خاص ندارد و یک شخصیت واحد نیست؛ درواقع هیچ نسخه «اصلی» و هیچ نسخه فرعی برای جوکر وجود ندارد، هر نویسنده با پیش‌زمینه ذهنی خود اقتباسی از شخصیت او می‌کند و جوکری منحصر به خود می‌آفریند؛ همچنین در طی این سال‌ها، در صنعت سینما نیز جوکر یک بازیگر اصلی نداشته و بسیاری از بازیگران بزرگ در فیلم‌های مختلف نقش او را ایفا کرده‌اند. مثلاً بیشتر مردم از «رابرت داونی جونیور» (Robert Downey Jr.) به‌عنوان «مرد آهنین» (Iron Man) یاد کنند و یا وقتی اسم «کریستوفر ریو» (Christopher Reeve) را می‌شنوند، یاد «سوپرمن» می‌افتند؛ اما در مورد جوکر این‌طور نیست؛ در طی سال‌ها جک نیکلسون (Jack Nicholson)، سزار رومئو (Cesar Romero)، مارک همیل (Mark Hamill)، هیث لجر (Heath Ledger) و اخیراً جرد لتو (Jared Leto) در نقش جوکر بازی کردند و هرکدام هم تصویر خوبی را از جوکر ارائه دادند. ممکن است زمانی که اسم جوکر بیاید هرکس یاد چهره متفاوتی بیفتد (البته هیث لجر با اجرای فوق‌العاده‌اش قلب همه را تسخیر کرده و بدون شک به بهترین شکل جوکر را به تصویر کشیده است). جوکری که هیث لجر آن را به تصویر کشید، بیشتر آنارشیستی است که برای ثابت کردن نکته‌ای و یا فهماندن چیزی به مردم مرتکب جنایت می‌شود.
همه می‌دانند که لجر چگونه در نقش جوکر فرومی‌رفت، اما آیا می‌دانید که هیث لجر اصرار داشت که هیچ‌وقت روی صندلی گریم ننشیند مگر اینکه نیاز به کارگذاری پروتز باشد.

هیث لجر احساس می‌کرد که جوکر باید کسی باشد که خودش، خودش را با هر چیزی که پیدا می‌شد، گریم کند. او از مغازه‌هایی که لوازم‌آرایشی ارزان‌قیمت داشتند، خرید می‌کرد و سپس قبل فیلم‌برداری خودش را با آن‌ها گریم می‌کرد.

وقتی اولین تصویر از جرد لتو به‌عنوان جوکر منتشر شد، بسیاری درباره دندان‌های طلای او حدس‌هایی زدند. بعضی‌ها فکر کردند به خاطر این است که در این داستان شخصیت این جوکر زمینه گنگستری پررنگ‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی جوکر دارد؛ درحالی‌که بقیه فکر کردند این دندان‌های طلا جایگزین دندان‌هایی هستند که بتمن در طول این سال‌ها شکسته است.

جوکر باید دندان‌پزشک خوبی داشته باشد؛ چون حتی در کامیک‌ها هم امکان ندارد که این دندان‌های طلا، دندان‌های واقعی‌اش باشند. هر وقت که بتمن یا یکی از اعضای خانواده خفاش‌ها (به گروه دوستان بتمن، Batfamily یا خانواده خفاش‌ها می‌گویند)، از دست جوکر عصبانی می‌شدند یک گوشمالی حسابی به او می‌دادند.
طراحان داستان اغلب اوقات علاقه دارند با نمایش پرت شدن دندان‌های جوکر بیرون از دهانش، نشان دهند او چه ضربات سختی نوش جان می‌کند.
بی‌رحم‌ترین صحنه‌ها، زمانی بود که باربارا گوردون (Batgirl) انتقامش را با یک دیلم از او گرفت و تمام دندان‌های جوکر را در دهانش خرد کرد!

داستان کامیک Batman: The Dark Knight Returns بدون شک، یکی از بهترین داستان‌هایی است که در کتب مصور روایت‌شده است. وقتی این داستان در سال 1986 میلادی منتشر شد، به لطف موفقیت عظیم سریال تلویزیونی که آدام وِست (Adam West) در آن نقش شوالیه تاریکی را ایفا می‌کرد، بتمن تبدیل به شخصیتی شوخ‌طبع شد. این داستان، قهرمان قدرتمند را به اصل و نسب و ریشه خود بازگرداند؛ کسی که در عین انسان بودن، بسیار خفن هم بود.
اصلاً بتمن بدون شاهزاده دلقک جنایات چه معنایی می‌دهد؟ در این داستان، جوکر به‌عنوان مردی که دوباره توانایی‌اش را به دست آورده، حضور کوتاهی دارد و مثل همیشه سعی می‌کند تا بتمن را عذاب دهد. در نقطه‌ی حساس داستان، بتمن از بدجنسی‌ها و عذاب‌هایی که جوکر باعثش شده به تنگ می‌آید و ستون فقرات او را می‌شکند. جوکر هم که نمی‌خواهد قطع نخاع شود، کارش را متوقف می‌کند.

دهه 90 میلادی، واقعاً دوره عجیبی برای کتب مصور بود. به لطف انتشار کامیک Death of Superman (مرگ سوپرمن)، تقریباً کل صنعت کامیک در معرض نابودی قرار گرفت و نتیجه این شد که تهیه‌کنندگان، برای به دست گرفتن دوباره بازار، دست به هر کاری زدند.

شخصیت‌پردازی‌ها به‌مرورزمان خشن‌تر و تاریک‌تر شدند، رگ و ریشه بعضی از کاراکترها تغییر کرد و کمپانی‌های مارول و DC هردو، برای احیای دوباره بازارشان به صرافت افتادند. یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در این دهه افتاد، مینی سریال دوازده‌قسمتی بود که مارول و DC باهمکاری هم منتشر کردند؛ این مجموعه که Amaglam Comics نام داشت، داستان‌های کاراکترهایی را تعریف می‌کرد که مخلوطی از شخصیت‌های نمادین هردو کمپانی بودند.

در این دنیا، جوکر با یکی از شخصیت‌های شرور کمپانی مارول، گربه دندان خنجری (Sabertooth) یکی شد. ادغام این دو شخصیت، کاراکتری به نام هیِنا (Hyena) را به وجود آورد که نقش دشمن خونی شخصیتی به نام پنجه سیاه (Dark Claw) که از ادغام شخصیت‌های ولورین و بتمن به وجود آمده بود را ایفا می‌کرد.

تقریباً یکی دو سالی است که امکان ندارد جایی درباره بدن جوکر صحبت شود و حرف تتو و خال‌کوبی جوکر جرد لتو به میان نیاید. یکی از بزرگ‌ترین شکایات از فیلم Suicide Squad، شخصیت جوکر آن بود که از یک دلقک شوخ‌طبع شیطانی تبدیل به یک رئیس گنگسترها و یک خلاف‌کار درست حسابی و باکلاس با زنجیر طلا و خال‌کوبی و پیرسینگ‌های تجملاتی فراوان شده بود. طرفداران مخصوصاً از کلمه «Damaged» (به معنای آسیب‌دیده) که روی پیشانی جوکر جرد لتو خال‌کوبی شده بود تنفر داشتند و فکر می‌کردند که این جوکر خیلی کلیشه‌ای شده است. گویا این تتو و خال‌کوبی جوکر به‌گونه‌ای نشان‌گر جنون و دیوانگی او بوده‌اند.
کارگردان فیلم Suicide Squad آقای دیوید آیِر (David Ayer) پیش‌تر گفته بود که هر تتو جوکر جرد لتو داستان خاصی برای خود دارد؛ به‌عنوان‌مثال، طرح دلقکی که روی بالاتنه‌اش خال‌کوبی شده، نماد عشقش به هارلی کویین (Harley Quinn) است. خوفناک‌ترین تتو جوکر طرح پرنده‌ای است که تیری در قلبش فرورفته و یادآور کاری است که جوکر با جیسون تاد (Jason Todd) کرد.

در کامیک‌ها اکثراً نشان داده می‌شود که جوکر و هارلی رابطه‌ی سوءاستفاده گرایانه‌ای نسبت به هم دارند؛  طوری که به نظر می‌رسید جوکر، هارلی را فقط برای مقاصد خلافکارانه‌اش می‌خواهد؛ اما هم در سری بازی‌های Batman: Arkham و هم در دنیای سینمایی دی‌سی، این دو کاراکتر به نظر یک زوج عاشق می‌آمدند و رابطه احساسی قوی داشتند.

رابطه‌ی این دو در بازی Batman: Arkham City به مرحله جدیدی وارد شد. درصحنه‌ای پس از مرگ جوکر در آخر بازی، صدای هارلی شنیده می‌شود که می‌گوید: «ششش، آروم بگیر نی نی کوچولو»؛ همچنین دریکی از صحنه‌های قبلی، تست حاملگی مثبت روی کف زمین مخفیگاه جوکر دیده می‌شود؛ اما بعداً دربسته الحاقی Harley Quinn’s Revenge که برای این بازی منتشر شد، آشکار می‌شود که این صرفاً یک تست مثبت اشتباهی، میان چندین تست منفی بوده است.

جوکری که بچه داشته باشد، مگر چقدر می‌تواند دیوانه باشد؟ اگر او بچه‌دار شود و بخواهد به بچه‌اش اهمیت دهد، قاعدتاً رابطه‌اش با هارلی و بتمن دستخوش تغییر خواهد شد. آیا باوجود یک بچه روی احساساتی جوکر نمایان می‌شود یا که او از بچه‌اش به‌عنوان ابزاری برای سوءاستفاده از بتمن استفاده خواهد کرد؟ آیا جوکر بچه‌اش را بزرگ می‌کند تا تبدیل به یک خلاف‌کار بزرگ شرور شود؟

ما جواب را از دو داستان تقریباً متفاوت گرفتیم. در اولی که برگرفته از بازی Injustice: Gods Among Us بود، هارلی کویین (Harley Quinn) به «قناری سیاه» (Black Canary) اقرار می‌کند که از جوکر یک بچه داشته اما به جوکر چیزی دراین‌باره نگفته و بچه را پیش خواهر خود فرستاده تا او بزرگش کند.
جوکر همچنین یک دختر ناتنی در Duela Dent دارد؛ دختری که مانند او لباس می‌پوشد و خود را «دختر جوکر» می‌نامد.

سریال Batmania سال 1966 که آدام وست (Adam West) و بِرت وارد (Burt Ward) در آن نقش‌آفرینی می‌کردند، پدیده محبوبی بود که شوالیه تاریکی را در جامعه آمریکا و سپس در جهان همه‌گیر کرد. سریال Batmania در دهه شصت در آمریکا به محبوبیت بالایی رسید و همین موفقیت باعث شد که سه فصل از این سریال ساخته شود. این سریال چند تا از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دشمنان شوالیه تاریکی را به تصویر کشید و یکی از محبوب‌ترین این دشمنان مثل همیشه شاهزاده دلقک جنایات، «جوکر» بود که نقش او را سزار رومئو (Cesar Romeo) بازی می‌کرد.

سزار رومئو که با سبیلش معروف بود، قبول نکرد آن را برای ایفای نقش جوکر اصلاح کند و به همین خاطر گریمورهای بیچاره مجبور می‌شدند تا او را همراه با سبیل‌هایش گریم کنند و تمام تلاششان را می‌کردند تا سبیل‌های او زیر رنگ سفید صورت جوکر دیده نشود؛ عکسش را در بالا می‌بینید، خیلی ضایع و خنده‌دار است، مگر نه؟

سازندگان نخواستند که یک جوکر سبیلو را به تصویر بکشانند وگرنه می‌توانستند سبیل‌های رومئو را هم مانند موهای جوکرش سبز کنند! البته آن موقع هم خیلی ضایع می‌شد ولی فکر می‌کنم از این عکس ضایع‌تر نمی‌شد؛ ناسلامتی سریال تلویزیون آمریکاست و قرار است از سطح بالایی برخوردار باشد. بنده خداها آن موقع این جلوه‌های ویژه‌ای که سازندگان فیلم سوپرمن داشتند و برای حذف سبیل بازیگر سوپرمن از آن استفاده کردند را که در اختیار نداشتند. هر بار که جوکر قرار بود در سریال بتمنیا به صحنه بیاید، گریمورهای بیچاره باید روی سبیل‌های او هم یک رنگ سفید می‌زدند تا با رنگ صورتش هماهنگ شود و مثلاً تابلو نباشد، اما بااین‌وجود این سبیل همیشه خدا تابلو بود!

می‌دانم، تیتر این مورد عجیب به نظر می‌رسد؛ اما باور کنید که جوکر با قلبش به سیستم بدن بتمن سمی وارد کرد و او را دیوانه کرد، الآن به شما توضیح می‌دهم که این اتفاق چگونه افتاد. در طول این سال‌ها شاهد نسخه‌های متفاوتی از بتمن بوده‌ایم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازه «بتمنی که می‌خندد» (The Batman Who Laughs) وحشتناک نبوده‌اند.

بتمن بعد از یک رویارویی با جوکر، عقلش را از دست می‌دهد و دست به کشتار وحشیانه‌ای می‌زند؛ او تمام اعضای خانواده خفاش (Batfamily) و تمام مردم گاتهام را می‌کشد. او به‌عنوان «بتمنی که می‌خندد» هر سه رابینی که تبدیل به زامبی شده‌اند را به زنجیر می‌بندد و از آنان به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند.

چگونه این اتفاق افتاد؟ چه شد که بتمن این‌گونه دیوانه شد؟ گویا جوکر در دنیای کامیک Dark Knights: Metal دستگاه سمی هوشمندی بر روی قلب‌اش داشت که درصورتی‌که نفله شد و قلبش از تپیدن ایستاد، آن دستگاه هوشمند بکار بیفتد و یک سم را در اطراف ترشح کند. زمانی که بتمن در این کامیک، نهایتاً جان این ابر شرور محبوب (!) را گرفت، دستگاه کوچکی که در قلب جوکر جاسازی‌شده بود، سمی قدرتمندتر از همه زهرهای جوکر را آزاد کرد و این سم به سیستم بدن بتمن وارد شد و کم‌کم او را دیوانه کرد. به‌هرحال جوکر است و نقشه‌هایش.

هر دفعه که یک نویسنده‌ای قلمش می‌طلبد و قصد می‌کند در مورد دلقک شاهزاده جنایات بنویسد، طبیعتاً سعی می‌کند نسخه مخصوص به قلم خودش را از جوکر بسازد. بااینکه این موضوع اتفاق خوبی است و منجر به تنوع و بروز خلاقیت‌ها می‌شود و بااینکه بسیاری از نویسندگان از پیشینه اصلی جوکر (البته جوکر اصلی و فرعی ندارد، منظورم پیشینه‌ای که بیشتر تعریف‌شده است) برای جوکر خود استفاده کرده‌اند، اما باوجوداین، طی این سال‌ها شخصیت‌های مختلفی برای جوکر ساخته‌شده و او هویت‌های مختلفی پیداکرده است. این موضوع هیچ مشکل خاصی ندارد، اما فاجعه واقعی آنجاست که نویسنده‌ای کاری را به جوکر نسبت می‌دهد که اصلاً به شخصیت جوکر نمی‌خورد. به معنای واقعی کلمه، ده‌ها اقتباس مختلف از جوکر وجود دارند که هرکدام از آن‌ها نکات مثبت و منفی خودشان را دارند.

داستان جوکر چیست

در سری کامیک‌های DC Rebirth که در سال 2016 عرضه شد، بتمن از صندلی قدرتمند موبیوس (وسیله‌ای که می‌تواند در فضا و زمان جابجا شود و با استفاده از آن می‌توان وقایع گذشته یا آینده را مشاهده کرد)، استفاده می‌کند تا هویت جوکر را بفهمد و در کمال تعجب متوجه می‌شود که جوکر تنها یک نفر نیست؛ بلکه آن‌طور که صندلی موبیوس نشان داد، سه جوکر مختلف وجود دارد، این پیچش داستانی جدیداً عرضه‌شده و اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست؛ امیدواریم در کامیک «سه جوکر» که قرار است در آینده منتشر شود، متوجه شویم که چگونه جوکر سه نفر است.

مرد هم مردهای قدیم که سرشان می‌رفت یا بدتر اگر قرار بود نقش جوکر بازی کنند هم سیبیل‌شان نمی‌رفت، چه برسد به ابرو!

وقتی به جوکر فیلم Suicide Squad که جرد لتو نقش آن را ایفا می‌کند نگاه کنید، نکات جدید بسیاری را مشاهده خواهید کرد. کلی خال‌کوبی جدید روی بدن این جوکر است، این جوکر کلی جواهرات دارد و لباس‌های شیک مختلفی می‌پوشد و لامبورگینی سوار می‌شود و … خلاصه؛ یکی از این نکاتی که در این جوکر جلب‌توجه می‌کند این است که او ابرو ندارد. گویا نداشتن ابرو باعث می‌شود احساسات کمتر در صورت جوکر ظهور پیدا کنند و او را شبیه به یک شکارچی می‌کند که می‌خواهد از کمین درآید و به شکارش حمله کند.

جرد لتو برای روش بازیگری‌اش زبانزد عموم است و برای ایفای نقش جوکر نیز مانند همیشه رفتار کرد؛ او سعی می‌کند تا جایی که می‌شود، خودش را ازنظر روحی و جسمی شبیه کاراکتر کند و از جلوه‌های کامپیوتری کمتر استفاده کند. او برای ایفای نقش جوکر، خودش را در معرض آسیب‌های روانی قرارداد، بسیار در مورد جوکر مطالعه کرد و درعین‌حال سعی کرد تا تصویر جسمی‌اش را نیز با جوکری که می‌خواهد بازی کند، منطبق کند. لتو نگذاشت که ابروهایش را با جلوه‌های کامپیوتری و یا با پروتز پاک کنند، همچنین نخواست که عین سزار رومئو ابروهایش را همرنگ سفیدی صورتش کند تا دیده نشود؛ او به‌سادگی ابروهایش را تراشید تا به تصویری که از جوکر در ذهن داشت تبدیل شود.

سری کامیک‌هایی که با نام New 52 شناخته می‌شدند، ابتکاری از سوی کمپانی دی‌سی کامیکس (DC Comics) بودند که به‌منظور تصحیح تمام اشتباهات داستانی که کامیک‌ها در چند دهه اخیر مرتکب شده بودند و همچنین به‌منظور ارائه داستانی منسجم برای تمامی کاراکترها و تعامل‌های آن‌ها با یکدیگر، در سال 2011 عرضه شدند. درواقع پیش از عرضه این سری کامیک‌ها، تمام داستان‌های کمپانی دی‌سی به پایان رسانده شد تا با شروع سری New 52 همه آن‌ها دوباره از اول با دقت نوشته و عرضه شوند. مشخصاً بتمن و داستان‌های او نیز جزو اولین کامیک‌هایی بودند که کار خود را از اول آغاز کردند.

در اولین داستان بزرگ کامیک Detective Comics در مجموعه New 52، شوالیه تاریکی به دنبال جوکر و همچنین شرور جدیدی به نام عروسک‌ساز یا Dollmaker است. در پایان این داستان، جوکر (مثل همیشه با دیوانگی تمام) تصمیم می‌گیرد که نیاز دارد همه‌چیز را از اول شروع کند و به همین علت صورت خود را دورتادور می‌برد و دور می‌اندازد. ولی دفعه بعدی که ما این شرور بزرگ را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که صورتش با نخ و سوزن به‌جای قبلی‌اش متصل شده است.

کامیک Batman: Endgame که اسکات اسنایدر (Scott Snyder) آن را نوشت، واقعاً ماجراجویی جذابی بود. این کامیک قرار بود قسمت سوم سه‌گانه عظیم خطوط داستانی جوکر باشد و به‌اندازه انتظارات درخشان ظاهر شد. داستان این کامیک بازگشت جوکر برای عذاب دادن بتمن را دنبال می‌کند و جوکر در این داستان آشکار می‌کند که می‌داند که هویت واقعی بتمن کیست و می‌گوید که هیچ‌کس از خشم او در امان نیست.

عجیب‌ترین نکته این موضوع چیست؟ قهرمانان در این داستان سرنخ‌هایی پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد جوکر بسیار مسن‌تر از آنی است که همگان تصور می‌کردند و در همین راستا گوردون عکسی از جوکر را در روزنامه‌ای بسیار قدیمی پیدا می‌کند.

خود شاهزاده دلقک نیز درجایی با گفتن این موضوع که شاید یک شیطان جاودان باشد که سرنوشتش این است که تا ابد با بتمن مبارزه کند و شاید هم نه سربه‌سر بتمن می‌گذارد. البته در آخر داستان، بتمن زمانی که جوکر را در غاری گیر می‌آورد، برای امتحان کردن جاودانگی او، غار را روی سر خودش و جوکر خراب می‌کند.

سریال انیمیشنی Batman Beyond یکی از آن داستان‌هایی بود که می‌خواست میدان را برای جوانان (ابرقهرمانان جوان) خالی کند و از قضا خوب از آب در آمد. بسیاری از داستان‌هایی که سعی داشته‌اند نسل دوم ابرقهرمانان را به تصویر بکشند و داستان ابرقهرمانان جوان را روایت کنند، معمولاً با صورت به زمین‌خورده‌اند؛ اما داستان Batman Beyond توسط ذهن‌های خلاقی که پیش‌تر Batman: The Animated Series را خلق کرده بودند، آفریده‌شده بود و بسیاری از گویندگان اصلی Batman: TAS صدایی مسن‌تر از کارکتر اصلی‌شان را ارائه دادند و نتیجه بسیار زیبا از آب در آمد. همچنین داستان Return of the Joker در سریال Batman Beyond، اولین باری بود که تِری مک‌گینیس (Terry McGinnis، پسر بروس وین و بتمن آینده) در نقش بتمن به تصویر کشیده شد.

در این داستان، آشکار می‌شود که جوکر، «تیم دریک» (Tim Drake) را گروگان گرفته و کاراکتر رابین را به نسخه کوچک‌تری از خودش تبدیل کرده است.

درنهایت بتمن موفق می‌شود تا یار دیرین خودش رابین را نجات دهد، اما خبر ندارد که جوکر با یک تراشه کوچک، ذهن و ماده ژنی خود را در بدن رابین تزریق کرده است. چندین سال بعد، این تراشه کوچک، یا بقولی این میکروچیپ، فعال می‌شود و رابین را تبدیل به شروری می‌کند تا نابودی بزرگی راه بیندازد.

متد بازیگری هیث لجر (Heath Ledger) بازیگر جوکر در فیلم The Dark Knight، اگر نگوییم بهترین، باید بگوییم یکی از بهترین اجراها را در تاریخ سینمای کامیکی را ارائه داد. لجر همواره دفترچه‌ای با خود همراه داشت که تفکرات جوکر و رؤیاهایش را در آن می‌نوشت و هر بار پیش از آنکه روی صحنه فیلم‌برداری برود، خودش گریم جوکر را بر روی صورتش پیاده می‌کرد. زمانی که هیث لجر در نقش جوکر فرومی‌رفت تمام دست‌اندرکاران پشت‌صحنه را بهت‌زده می‌کرد و پس از اکران نیز همه ما را بهت‌زده کرد.

به‌هرحال او احتمالاً در صحنه بازجویی کمی زیاده‌روی کرد. در مصاحبه‌ای اخیر با نشریه هالیوود ریپورتر، کریستین بیل (Christian Bale)، بازیگر نقش بتمن در همین فیلم، آشکار کرد که هیث لجر از او می‌خواسته تا در این صحنه واقعاً او را کتک بزند. بااینکه بیل از صدمه زدن به همکارش خودداری کرد، اما تمام ضربه‌های محکمی که شما در این صحنه می‌بینید واقعی هستند. لجر خودش را وحشیانه به سمت دیوار و میز پرت می‌کرد تا صحنه طبیعی‌تر جلوه کند.

جوکر معمولاً زیاد به پست «تایتان‌های نوجوان» (گروهی از ابرقهرمانان نوجوان زیر نظر رابین) نمی‌خورد. این موضوع کمی منطقی به نظر می‌رسد؛ ازآنجایی‌که جوکر کاملاً در مورد بتمن وسواس دارد و همواره می‌خواهد با او مبارزه کند، حتی‌الامکان سعی می‌کند در درگیری‌هایی که شوالیه تاریکی در آن‌ها نقشی ندارد، شرکت نکند و خودش را با دیگر قهرمانان مشغول نکند. بااین‌حال، عجیب است که جوکر تایتان‌های نوجوان را عذاب نمی‌دهد؛ ناسلامتی رهبر این گروه رفیق صمیمی بتمن است. شاید هم او می‌ترسد با قهرمانانی که قدرت‌های ماورالطبیعه «واقعی» دارند بجنگد.

البته در صفحات کامیک Titans East Special جوکر خلاف این موضوع را ثابت می‌کند؛ زمانی که در این کامیک جوکر به دنبال رابین می‌رود، سر راهش به‌راحتی کاراکترهای فلش کوچولو (Kid Flash) و رِیوِن (Raven) را که جزو تایتان‌های نوجوان هستند را شکست می‌دهد. خب حالا نکته عجیب این موضوع چیست؟

در نبرد با جوکر، Raven سعی می‌کند با قدرت‌های ذهنی‌اش، عمیق‌ترین ترس‌های جوکر را به تصویر بکشد، اما در کمال تعجب می‌بینیم که جوکر نسبت به قدرت‌های رِیوِن مصون است و بجای ترسیدن از تصاویر ترسناکی که پیش رویش قرارگرفته‌اند، او تنها می‌خندد.

زمانی که شما کلمه «جوکر» را می‌شنوید، چه فکری به ذهنتان خطور می‌کند؟ او در ذهن‌ها همیشه یک شخصیت شیطانی با خنده‌های دیوانه‌وار و با چهره‌ای رنگ‌شده به سفیدی گچ است. جوکر یکی از ترسناک‌ترین و درعین‌حال محبوب‌ترین شخصیت‌ها در دنیای کامیک است، زیرا که هیچ‌کس نمی‌تواند حرکات بعدی او را پیش‌بینی کند و او از تمام اعمال شیطانی که انجام می‌دهد، به شکل بیمارگونه لذت می‌برد. هیچ‌کس نمی‌داند دقیقاً چه به سر جوکر آمده که تبدیل به چنین دیوانه‌ای شده است؛ حتی خود جوکر هم نمی‌داد داستان اصلی گذشته‌اش چیست!

در کامیک The Killing Joke، او به بتمن می‌گوید: «اگر قرار است من گذشته‌ای داشته باشم، ترجیح می‌دهم یک گذشته چندگزینه‌ای باشد.» بااینکه به نظر می‌رسد او دارد با بتمن شوخی می‌کند، اما هر تاریخچه‌ای که از گذشته جوکر پیدا می‌شود به‌گونه‌ای با واقعیت مطابقت ندارد.

جوکر زرنگ‌بازی درنمی‌آورد؛ او واقعاً باور دارد که گذشته‌اش می‌توانسته یکی از بسیاری گزینه‌ها باشد و او می‌تواند هرکدام از این گذشته‌ها را که بخواهد و مناسب مکان و زمان باشد را انتخاب کند.

جوکر یکی از زیرک‌ترین و آب‌زیرکاه‌ترین کاراکترهای کل دنیای دی‌سی کامیکس و کل صنعت کتب مصور است. مهم نیست که بتمن و دیگر قهرمانان چقدر مطمئن هستند که او را در چنگ خود دارند، شاهزاده دلقک جنایات همواره راهی را پیدا می‌کند تا با نقشه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی‌اش همه را غافل‌گیر کند. تقریباً تمام کاراکترهای دنیای دی‌سی کامیکس در نقطه‌ای قربانی نقشه‌های جوکر شده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین حقه‌هایی که جوکر پیاده کرده، بر روی دشمن سوپرمن، کاراکتری شرور به نام Mr. Mxyzptlk (خودتان یک‌جوری تلفظش کنید!) بوده است. زمانی جوکر با وعده دادن قدرت‌های تغییردهنده دنیا به این کاراکتر، او را فریب داد. جوکر در نقطه‌ای قدرت‌های تغییردهنده واقعیت و هستی را در اختیار داشته و می‌توانسته بااراده‌اش واقعیت را تغییر دهد. او از این قدرت برای فتح جهان، تبدیل کردن گروه Justice League (گروهی از ابرقهرمانان) به گروهی از شرورها و عذاب دادن بتمن استفاده کرده است.

جوکر و دیوانگی باهم مراعات‌نظیری منطقی ایجاد می‌کنند، وگرنه چه دلیلی دارد که یک نفر مانند دلقک‌ها لباس بپوشد و برای تفریح مرتکب جنایت شود؟ به‌جز این‌ها او آن‌قدر روی شوالیه تاریکی وسواس دارد و به او وابسته است که به نظر می‌رسد او را به‌سان یک معشوق دوست می‌دارد.

اگر به شما بگویم که جوکر ذره‌ای دیوانه نیست، چه می‌گویید؟ اگر به شما بگویم که شاهزاده دلقک از بسیاری از کاراکترها عاقل و منطقی‌تر است چه؟

در کامیک آسایشگاه آرخام (Arkham Asylum) که توسط گرنت موریسون (Grant Morrison) خلق‌شده بود، آشکار می‌شود که جوکر یک ویژگی روانی دارد که روان‌شناسان به آن «ابر خِرد» (Super Sanity) می‌گویند. این ویژگی ذهنی، حالتی از ذهن است که در آن فرد شرور هیچ شخصیت واقعی ندارد، بلکه به‌تناسب با هر موقعیتی رفتار می‌کند؛ یعنی او دیدگاه خاصی ندارد، تعصب، عقاید، قوانین، تعصب و … هیچ‌کدام از این ویژگی‌های دست‌وپا گیر را ندارد و به‌تناسب با هر موقعیتی به منطقی‌ترین و زیرکانه‌ترین حالت رفتار می‌کند، مهم نیست که این رفتار کشتن خودش باشد یا منفجر کردن یک شهر، هرچه که او را در اهدافش پیش ببرد، او بدون هیچ تردیدی انجامش می‌دهد. مغز او نمی‌تواند محرک‌های حسی که از دنیای اطرافش به سمت او می‌آیند را دریافت کند، بنابراین او از یک مکانیزم انطباق استفاده می‌کند و با جریان رود همراه می‌شود؛ فراموش نکنید کدام گونه از جانوران طی انتخاب طبیعی زنده می‌مانند، آن‌هایی که از همه «منطبق‌تر» هستند.

پاسخ به سؤالات رایج درباره جوکر

در این قسمت می‌خواهیم به برخی از سؤالات رایجی که درباره جوکر وجود دارند، مخصوصاً بعد از فیلم جدید جوکر بپردازیم. دقت داشته باشید که متن زیر حاوی اسپویلرهای مختلفی است.

اینکه آیا جوکر پسر توماس وین است یا نه را نمی‌توان به صورت قطعی جواب داد. تاکنون در هیچ‌یک از داستان‌های کمیک‌های دی‌سی اشاره‌ای به این مورد نشده و برای اولین بار در فیلم تاد فلیپس است که این موضوع را می‌بینیم. نحوه روایت داستان در فیلم جوکر 2019 به‌گونه‌ای است که هر احتمالی در این داستان درباره ریشه‌های جوکر وجود دارد. از طرفی توماس وین و برخی مدارک و افراد این امر را رد کرده و ادعا می‌کنند که مادر آرتور فلک یعنی پنی توهم دارد. از طرفی هم در فیلم عکسی از مادر جوکر در جوانی را می‌بینیم که در پشت آن نوشته‌ای عاشقانه با امضای TW (توماس وین؟) وجود دارد. اینکه خود آرتور فلک هم در فیلم، برخی اتفاقات را صرفاً خیال می‌کند، باعث می‌شود نتوانیم به صورت مطمئن از رابطه او و بتمن صحبت کنیم. بازیگر نقش توماس وین در فیلم جدید جوکر، گفته که آن نقش را طوری بازی کرده که پدر واقعی آرتور فلک است.

پایان فیلم جوکر 2019 بسیار عجیب بود و برخی از طرفداران معتقدند که تمامی فیلم، در ذهن آرتور فلک می‌گذشت و تنها صحنه واقعی، پایان آن است که فلک توسط یکی از روان‌پزشکان آرکام بازجویی می‌شود و بعداً او را کشته و فرار می‌کند. قبل از اینکه این دکتر کشته شود، از آرتور می‌پرسد که به چه چیزی می‌خندد و او در جواب می‌گوید که «یک جوک». این جواب می‌تواند اشاره به این داشته باشد که تمام مواردی که بینندگان دیدند، صرفاً یک توهم بود.

اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، ممکن است که صحنه پایانی فیلم در زمان کنونی رخ می‌دهد و احتمال ملاقات او با بتمن رابرت پتینسون در آینده وجود دارد. البته همه این‌ها صرفاً یک فرضیه هستند و هیچ‌چیزی تأیید نشده است؛ بنابراین بهتر است فرض کنیم که جوکر واقعی است و بیشتر آن اتفاقات برای او رخ داد.

یکی از نکات جالبی که درباره فیلم جوکر 2019 وجود دارد این است که آیا آرتور فلک جوکر واقعی است و در آینده با بتمن مبارزه خواهد کرد یا الهام‌بخش شخص دیگری خواهد بود که در آینده جوکر می‌شود (چیزی مشابه آنچه در سریال Gotham دیدیم). مسئله اصلی، اختلاف سنی زیاد بین آرتور فلک و بروس وین است. در فیلم هیچ اشاره‌ای به سن آرتور فلک نمی‌شود (واکین فینیکس 44 سال دارد) و مشخص نیست که در 15 تا 20 سال آینده، فلک چطور می‌تواند تبدیل به دشمن بتمن شود.

با توجه به موارد بالا و اینکه در انتهای فیلم شاهد شورش‌هایی از طرف مردم بودیم، ممکن است یکی از این افراد در آینده، تبدیل به جوکر شود. البته طبق گفته واکین فینیکس، آرتور فلک جوکر واقعی است؛ البته او از اینکه فیلم، برخی موارد را به صورت مبهم بیان می‌کند راضی است زیرا باعث شکل‌گیری تئوری‌های مختلف از سوی طرفداران می‌شود.

خنده جوکر یکی از اولین مواردی بود که واکین فینیکس روی آن کار کرد. او این خنده را از یک بیماری عصبی در دنیای واقعی الهام گرفته است. او ویدیوهایی از افرادی که از خنده بیماری‌زاد (Pathological Laughter) رنج می‌برند، تماشا کرد. این بیماری باعث می‌شود اشخاص بدون کنترل بخندند. این هم یکی دیگر از مواردی است که برای هرچه واقع‌گرایانه جلوه دادن فیلم و آسیب‌شناسی رفتاری شخصیت اصلی آن، استفاده‌شده است.

جوکر دارای پس‌زمینه‌های داستانی مختلفی است که نمی‌توان با قاطعیت گفت کدام‌یک درست است؛ اما کمدین شکست‌خورده، محتمل‌ترین گزینه است. نام واقعی جوکر مسئله دیگری است که مشخص نیست. برداشت‌های مختلفی از این شخصیت در فیلم‌ها، کمیک‌ها و بازی‌ها شده است و نویسندگان هر طور که مناسب می‌بینند، این شخصیت را بازگو می‌کنند. همان‌طور که خود جوکر در کمیک The Killing Joke می‌گوید، ترجیح می‌دهد پس‌زمینه داستانی چندگزینه‌ای داشته باشد.

یکی از نام‌هایی که برای جوکر انتخاب‌شده و بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر (Jack Napier) در فیلم تیم برتون سال 1989 است. این نام بعداً در سریال انیمیشن بتمن سال 1992 هم در یک قسمت برای جوکر استفاده شد. بعدها در کمیک‌های Batman: White Knight هم از همین نام برای او استفاده شد. در کمیک سال 2007 با نام Batman Confidential هم نام جوکر، جک است که البته اشاره‌ای به نام خانوادگی او نمی‌شود. در کمیک سال 2010 Batman: Streets of Gotham، از داستان این‌گونه برداشت می‌شود که نام جوکر، سانی (Sonny) است. در فیلم جدید جوکر 2019 هم نام آرتور فلک (Arthur Fleck) انتخاب‌شده است. در کل نام واقعی این شخصیت، مشخص نیست ولی نامی که بیشتر با آن شناخته می‌شود، جک نیپیر است.

در این بخش مجموعه‌ای از فوق‌العاده‌ترین جملات و دیالوگ‌های جوکر برای شما آماده کردیم.

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه *

نام و نام خانوادگی

ایمیل

وب‌ سایت

Δdocument.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );

Le جوکر است شخصیتی خیالی که توسط بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون در بتمن شماره 1 در سال 1940 خلق شد. EST مطمئنا هیچ چیز از آنچه فکر می کنید می دانید. او EST دشمن نهایی بتمن، مخالف او. او همچنین خود را “شاهزاده دلقک جنایت” می نامد.

آیا جوکر برادر بتمن است؟ تصمیمی جذاب که با این وجود ترس از a بذله گو از ذاتش تهی شد، او که EST ذاتاً مرتبط است خدمتکار. … پس نیمهبرادر توسط بروس در مقابل’EST همانطور که مادرش ادعا می کند، او که برای مدت طولانی در یکی از شرکت هایش کار می کرد، قبل از اینکه پرونده پزشکی او فاش کند کهEST نادرست

مگر اینکه این نسخه “رسمی” نتیجه یک طرح توسط وین برای زیر سوال بردن عقل خود و پنهان کردن رابطه آنها – علاوه بر این پسر چه کسی در EST صادر شده. اگر داستان پنی EST درست است، بنابراین خواهد بود بذله گو برادر ناتنی بتمن آینده.

و اگر چه او سوپر نداردقدرتاز بذله گو هوش باورنکردنی دارد که به او اجازه می دهد (تقریبا) هر کسی را دستکاری کند.

برای هواداران این غیر ممکن است بذله گو یا دشمن بتمن، کاملاً به دلیل تفاوت درسن بین این دو خیلی آشکار است در این فیلم، بروس وین فقط یک کودک است، در حالی که بذله گو 30 سال از او بزرگتر است.

داستان جوکر چیست

بازگشت از خدمتکار (1992)

پس از با شکست دادن بذله گواز خدمتکار مایکل کیتون باید با دشمن بعدی خود، پنگوئن، با بازی دنی دویتو، که با میلیونر خشن، مکس شرک (کریستوفر واکن) متحد شده است، مبارزه کند تا از فاضلاب زیر گاتهام فرار کند.

مارگوت رابی به بازی معروف است Harley کوین از جوخه انتحار فیلمی که ریشه های شخصیت او و این وسواس بیمارگونه را نشان می دهد بذله گو. Birds of Prey ترجیح داد این رابطه سمی را پاک کند تا ابرشرور مستقل شود و ماجراهای خودش را بگذراند.

روانپزشک در پناهگاه آرکام، شخصیتHarley کوین دیوانه وار عاشق شدن بذله گو و به او کمک می کند تا فرار کند. زن جوان در لباس هارلکین تبدیل به دستیار روانی گاتهام می شود و به او کمک می کند تا شر را به شهر بیاورد.

این مرد جوان انجام می دهدEST دیگر که بروس وین در کودکی با بازی کمدین دانته پریرا-اولسون. «استاد بروس» نوپا توسط یکی دیگر از شخصیت‌های کلیدی دنیای دی سی، پیشخدمت آلفرد پنی‌ورث حمایت می‌شود. در اینجا او ویژگی های داگلاس هاج، بازیگر 59 ساله بریتانیایی را به خود می گیرد.

از نام اصلی او هارلین کوینزل نام مستعار او گرفته شده است Harley کوین. رابطه عاشقانه او با بذله گو با بیش از حد مشخص شده است. مورد آزار روانی و جسمی کسی که او قرار داده است پاسخ “بیکت” او، “اردک” یا “جوجه” او به هر حال، او همیشه به او باز می گردد.

الهام شش ضلعی. در سال 1940 توسط آمریکایی های بیل فینگر، جری رابینسون و باب کین ایجاد شد. بذله گو، تزئین شده با a لبخند ثابت – و کم و بیش داوطلبانه – از رمان مرد خندان اثر ملی ما ویکتور هوگو الهام گرفته شده است.

خدمتکار – 76 سال

بتمن در کامیکس کارآگاه در سال 1939 فرود آمد. مانند سوپرمن، هفت فیلم وجود دارد. خدمتکار (دو تا به کارگردانی تیم برتون، دو مورد توسط جوئل شوماخر و سه مورد توسط کریستوفر نولان) و هشتمین در 6 می 2016 در ایالات متحده اکران خواهد شد. خدمتکار v سوپرمن: طلوع عدالت.

نکته ای که توجه من را جلب کرد تفاوت در آن بودسن بسیار مهم بین آرتور فلک، آینده بذله گو چه کسی 40 ساله می شود و بروس وین 10. خیلی زیاد خواهد بود سن برای رویارویی با بتمن …

Worlds of DC Viewing Order

لس فیلم شبیه به ” بذله گو ”

La شوالیه تاریکی یک سه گانه فیلم آمریکایی-بریتانیایی است که بر اساس این شخصیت ساخته شده است خدمتکار توسط DC Comics تهیه شده توسط Warner Bros. و از فیلم های زیر تشکیل شده است: Batman Begins (2005) ، شوالیه تاریکی (2008) و The شوالیه تاریکی Rises (2012).

Il EST درست است که گاهی اوقات ما برخی از احساسات را مشاهده می کنیم بذله گو برای هارلی. با این حال، در اکثر موارد، دستکاری یا جنون شخصیت است. او EST ممکن است که بذله گو چیزی برای او احساس می کند اما غرور او و عشق او به خودش بسیار قوی تر است.

از نام اصلی او هارلین کوینزل نام مستعار او هارلی کوین گرفته شده است. رابطه عاشقانه او با بذله گو با بیش از حد مشخص شده است. از نظر روانی و جسمی توسط کسی که او را “بیکت”، “اردک” یا “جوجه” خود می نامد، در صورت ممکن، بدرفتاری می کند، با این حال همیشه به او باز می گردد.

Le بذله گو با بازی جرد لتو بخشی از دنباله غیر مستقیم The جوخه خودکشی. یا étaitدر جریان اتفاقات فیلم؟

از نام اصلی او هارلین کوینزل نام مستعار او گرفته شده است Harley کوین. رابطه عاشقانه او با بذله گو با بیش از حد مشخص شده است. مورد آزار روانی و جسمی کسی که او قرار داده است پاسخ “بیکت” او، “اردک” یا “جوجه” او به هر حال، او همیشه به او باز می گردد.

جوخه انتحار (TF1): هارلی کوئین، نامزد کیست بذله گو ? در این فیلم اکشن، ابرشرورهای دنیای کامیکس دی سی قهرمان هستند. و مارگوت رابی بازیگر استرالیایی در نقش این دختر فوق العاده بد با ظاهری دیوانه به خوبی عمل می کند!

در اصل، Harley کوین چیزی از دمدمی مزاجی خشمگین وسواس به بذله گوبه … در مقابل’EST آنجا که او ملاقات می کند بذله گو، که کاملا او را اسیر خود می کند و او را می سازد دمدمی مزاجی. هارلین کوینزل قبل از اینکه برای همیشه با او فرار کند چندین بار به او کمک می کند تا فرار کند.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *

اظهار نظر *

نام *

پست الکترونیک (ایمیل) *

سایت اینترنتی

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.


نظرات ویکی دائرclالمعارف پرسش و پاسخ شما است. ما اطلاعات قابل اعتماد و عینی مورد نظر خود را در اختیار شما قرار می دهیم ، در زمینه فناوری ، زیبایی ، سلامتی ، تفریح ​​، آموزش ، خانواده ، روابط ، حیوانات خانگی و موارد دیگر مشاوره تخصصی دریافت کنید.

داستان جوکر چیست
داستان جوکر چیست
0

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *