خدا چگونه به وجود آمده است؟

خواص دارویی و گیاهی

خدا چگونه به وجود آمده است؟
خدا چگونه به وجود آمده است؟



این که خدا از اول چگونه بوده است در واقع بیان دیگری از این سؤال است که چرا خدا خود به خود و بذاته بوده در حالی که هر موجودی خالقی و پدید آورنده ای داشته است. و در واقع، سؤال این است که خدا چگونه به وجود آمده است و چه کسی خدا را آفریده است؟


 

برای پاسخ، بهتر است به این چند سؤال توجه شود؛ زیرا این سؤال ها ذهن را برای درک پاسخ اصلی آماده تر می سازد؛ رطوبت هر چیز از آب است. رطوبت آب از چیست و از کجاست؟ چربی همه غذاها از روغن است. چربی روغن از چه و از کجاست؟ شوری همه چیز از نمک است. شوری نمک از کجاست؟ پاسخ این است که رطوبت برای آب و شوری برای نمک و چربی برای روغن ذاتی آنها است. همچنین هنگامی که سؤال شود هستی هر موجودی از خدا است پس هستی خدا از کیست؟ پاسخ می دهیم: هستی خدا ذاتی او و از خود او است و از جای دیگر نیست.


 

خدا چگونه به وجود آمده است؟

این یک اصل مسلم است که هر معلولی علت دارد ولی مغالطه ای که صورت می گیرد این است که خداوند هم یک معلول فرض می شود. به عبارت دیگر گمان می شود هر موجودی علت دارد حتی وجود بذاته یا خدا. همین طور باید گفت هر پدیده ای نیاز به آفریننده دارد، ولی خداوند یک پدیده نیست که نیاز به خالق داشته باشد، بلکه ایجاد کننده همه پدیده ها است.

[1]


 

به بیان دیگر،
 
ساده ترین مفهوم خدا، همان موجود کامل و بی نقص و بی نیازی است که هست بدون این که به کسی نیازی داشته باشد تا از او مدد بگیرد؛ چه در وجود و چه در آثار.


 

پس اگر خدایی توهم شود که گاهی هست و گاهی هم نیست، این همان خدای توهمی ما است؛ چرا که گفتیم خدا یعنی موجودی بی نیاز که وجود و آثار خود را از کسی نمی گیرد، بنابراین همیشه بوده و هست. لذا این تعریف خدا و خدا بودن بذاته اباء از نیاز و حدوث دارد.


 

این صرفاً یک وسواس ذهنی است که ذهن انسان وقتی متوجه مفهوم خالقیت است، فراموش می کند که خدا، بی نیاز است و وجود،

حقیقت ذاتی اوست. بنابراین نمی تواند تصور کند که وقتی هرچیزی خالقی بالاتر از خود دارد پس چرا نباید خدا هم خالقی برتر داشته باشد. در این جا، خدا به عنوان یک پدیده فرض شده است، حال آن که این مفهوم از خدا ساخته ذهن است نه خدایی که بذاته وجود دارد و بی نیاز از علت است.


 

بنابر این اگر خداوند چنین موجودی است که هستی و عشق و بی نیازی و فیاضیت مطلق و بی پایان است، بدون این که هیچ حد و قید و نقصان و ظلمت و نیازی داشته باشد، پس نمی تواند همچون موجودات محدود و ناقص، نیاز به کسی بالاتر از خود داشته باشد که به عنوان خالق، محتاج او باشد.


 

چرا که خود اوست که همه هستی را و همه برتری ها و حدود را ایجاد کرده است و بدون او هیچ چیزی وجود ندارد تا بتوان خالقیت هم برای آن توهم کرد.


 

اما در ذهن بسیاری از مردم، مفهوم درستی از خدا وجود ندارد چرا که خدا بالاتر از هر مفهومی است. لذا تصور اکثر اذهان ضعیف از خدا فقط شامل صفت خالق بودن اوست، آن هم به معنایی مشابه با هر خالق حادثی دیگر با این تفاوت که خدا خالقی است باعظمت تر به حدی که تمام آنچه می بینیم اعم از سیارات و تمامی کیهان، همه را آفریده؛ همچون فرشته ای باعظمت که البته جا دارد سؤال شود این خدای باعظمت آیا خود،خالقی ندارد؟ بنابراین  این تصورو ایده، هرچند که موجودی است با عظمت، اما خدا نیست چرا که منظور از خدا آن ذاتی است که مستجمع جمیع صفات کمال و فاقد همه صفات نقصان است و مقید به هیچ قیدی از قیود و محدود به هیچ حدی از حدود نیست و هستی مطلق و یگانه و بی نیازی است که بذات خود دارای این صقات است نه این که کسی این صفات را به او داده باشد.


 

خدایی که نیاز به خالق داشته باشد و بتوان در مورد او این سؤال را مطرح نمود که چه کسی خالق و موجد خود او بوده، در واقع مفهومی است ناقص که البته خدا منزه از آن است و بلکه از هر فهم و درک و ذهنیتی و لو در دقیق ترین و صحیح ترین شکل آن برتر و بالاتر است.


 

آنچه گفته شد را می توان با مثال ها و سؤال هایی به ذهن نزدیک و ساده تر کرد؛ مثلا می دانیم رطوبت هر چیز از آب است. اما رطوبت آب از چیست و از کجاست؟ چربی همه غذاها از روغن است. چربی روغن از چه و از کجاست؟ شوری همه چیز از نمک است. شوری نمک از کجاست؟ پاسخ این است که رطوبت برای آب و شوری برای نمک و چربی برای روغن ذاتی آنها است. همچنین هنگامی که سؤال شود هستی هر موجودی از خدا است پس هستی خدا از کیست؟ پاسخ می دهیم: هستی خدا ذاتی او و از خود او است و از جای دیگر نیست.


 

نمایه مرتبط: 479 (سایت: 520)
.


 

[1]

 

 

سبحانی، جعفر، عقاید اسلامی در پرتو قرآن حدبث و عقل، ص 120-121، نشر بوستان کتاب، 1386 ، قم

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید.


حاضرین در سایت :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.


Copyright 2018 – All Rights Reserved

انتخاب سریع یک انجمن
 


نمایش برچسب‌ها

مشاهده قوانین
انجمن


“آینده در دستان شماست

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید…

خدا چگونه به وجود آمده است؟

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان

در آپارات شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید.

آرشیو هزاران فیلم وسریال ایرانی و خارجی

آرشیو انیمیشن و فیلم های مناسب برای کودکان

مسئولیت محتوای ویدئوها و هرگونه پاسخگویی به ادعاهای مطروحه توسط اشخاص حقیقی
و حقوقی با منتشر کننده است و آپارات هیچگونه مسئولیتی نسبت به آن ندارد.



با سلام
یکی از دوستان بنده همنشینی سمیمی دارد که عقاید ماتریالیسمی داره و روی دوست بنده تاثیر زیادی گذاشته قرار شده این دوستم تک تک سوالاشو از من بپرسه و من بعدا جواب رو تحویبلش بدم.
سوال:
خداوند چجوری به وجود آمده است؟ لطفا خیلی عامیانه و منطقی توضیح داده بشه؟ اگر میشه از زبان دانشمندان خارجی هم اگر مطلبی دارید بگزارید.
ممنونم از زحمات زیادتون.التماس دعا.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اين سؤال از يك فرض اشتباه ناشي شده است و آن اين كه تصور مي‌شود كه هر موجود نياز به علت دارد، در حالي جمله درست و فرض صحيح اين است كه هر پديده به علت نياز دارد، يعني چيزي كه نبوده و وجود يافته است، وجودش نياز به علت دارد. پس هر موجودي نياز به آفريدگار ندارد تا بگوييم خدا هم يكي از موجودات است، پس آفريدگار او كيست؟ يا در هنگام ايجاد چگونه به وجود آمده و …. ؛ بلكه هر آفريده‏اي آفريدگار مي‌خواهد و خدا آفريده نيست تا به حكم اين قانون آفريدگار بخواهد.
كاملاً روشن است كه اگر موجودي فرض شود كه هميشه بوده و هيچ گاه معدوم نبوده تا به وجود آيد، نياز به آفريده و علت نيز نخواهد داشت و اصلا به وجود نيامده تا بگوييم اين امر چگونه بوده است.
پاسخ سؤال را به بيان ساده‏تر مي‌توان بيان كرد:
اگر كسي سؤالات ذيل را از شما بپرسد، چه پاسخي به آن مي‌دهيد:
رطوبت هر چيز از آب است، رطوبت آب از چيست و از كجا است؟
چربي همه غذاها از روغن است، چربي روغن از چه و از كجا است؟
شوري همه چيز از نمك است، شوري نمك از چيست؟
وقتي به اتاق كار خود يا منزل مسكوني خود نگاه مي‌كنيد و مي‌بينيد روشن است، از خود مي‌پرسيد آيا روشنايي از خود اتاق است؟ فوراً به خود پاسخ منفي مي‌دهيد، زيرا اگر روشني اتاق از خود مي‌جوشيد، نبايد هيچ وقت تاريك بشود، در حالي كه پاره‏اي از اوقات تاريك و گاهي روشن است. پس روشني آن از جاي ديگر است. به اين نتيجه مي‌رسيم كه روشني اتاق و خانه ما در اثر ذرات يا امواج نور است كه به آن تابيده است. آن گاه از خود سؤال مي‌كنيم روشني خود نور از كجا است؟ پاسخ اين است كه روشني نور از خود آن است.
نيز به سؤال‏هاي قبلي پاسخ مي‌دهيم كه رطوبت آب، چربي روغن و شوري نمك از چيز ديگري نيست.
اين خاصيت طبيعي و ذاتي آن‏ها است. آب ذاتاً مرطوب است. روغن ذاتاً چرب است و نمك ذاتاً شور است. نيز نور ذاتاً روشن است. در هيچ نقطه جهان نمي توانيم نوري پيدا كنيم كه تاريك باشد و چيز ديگر آن را روشن كرده باشد. ذرات نور هر جا باشند، روشن‌اند و روشني جزء ذات آن‏ها است.
روشنايي ذرات نور از چيز ديگر و عاريتي نيست. ممكن است ذرات نور از بين برود، ولي ممكن نيست موجود باشند، ولي تاريك! بنابراين اگر كسي بگويد روشنايي هر محوطه‏اي از جهان، معلول نور است، پس روشنايي خود نور از كجا است، فوراً مي‌گوييم روشنايي نور جزء ذات آن است.
هم چنين هنگامي كه سؤال شود هستي هر موجودي از خدا است، پس هستي خدا از كيست، پاسخ مي‌دهيم هستي خدا ذاتي او و از خود او است و از جاي ديگر نيست، مانند اين كه بپرسيم اصل وجود و هستي از چه چيزي به وجود آمده است؟ و مبدأ اصل وجود چيست؟ معلوم است كه اصل وجود و هستي از چيزي به وجود نمي‌آيد، چون هر چيز ديگرغير از وجود، عدم و نيستي است و وجود و هستي از عدم و نيستي به وجود نمي‌آيد.
به عبارت ديگر وجود حق تعالي مساوي با وجود مطلق و اصل و حقيقت وجود است و همان گونه كه بي معنا است كه سؤال كنيم، اصل و حقيقت وجود چگونه به وجود آمده است ؟ يا مبدأ آن چيست ؟ بي معنا است كه بگوئيم كه خدا چگونه به وجود آمده است؟ چون فرض چنين سؤالي اين است كه خدا نبوده و بعد به وجود آمده است و حالا در مورد چگونگي وجود خدا سؤال مي‌كنيم. اما وقتي كه وجود خداوند ازلي و ابدي و مساوي با حقيقت و اصل وجود و هستي باشد، فرض اين كه خدا زماني نبوده است، نيز اشتباه است، پس ديگر نوبت به سؤال از چگونگي به وجود آمدن اصلا نمي‌رسد.
در مورد مثال‌هاي زده شده نيز بايد توجه داشت كه منظور از ذاتي بودن رطوبت براي آب، شوري براي نمك، چربي براي روغن و… هرگز اين نيست كه مثلاً رطوبت آب چون ذاتي آن است، پس آفريدگاري ندارد، بلكه منظور اين است كه آفريدگار جهان، آب را طبعاً و ذاتاً مرطوب آفريده است، به طوري كه هرگز نمي‌توان رطوبت را از آب جدا كرد. همان گونه كه وجود و هستي را نمي‌توان از خداوند جدا فرض كرد. اين مثال‏ها براي نزديك كردن مطلب به ذهن زده مي‌شود وگرنه بين اين مثال‏ها و موضوع مورد بحث، تفاوت زيادي است، زيرا وقتي مي‌گوييم وجود همه چيز از خدا است و وجود خدا از او است، يعني آفريده كسي نيست و وجود و هستي، ذاتي او است.
اما وقتي مي‌گوييم روشنايي همه چيز از نور است و روشنايي نور از خود او است، معنايش اين نيست كه نور آفريدگاري ندارد، بلكه معنايش اين است كه آفريدگار جهان نور را اين طور آفريده است كه روشنايي جزء ذات او باشد و روشنائي از نور جدا نيست، همان گونه كه وجود و هستي از خداوند جدا نيست.
جهت آگاهي بيشتر به كتاب «علل گرايش به ماديگري»، بحث ريشه نيازمندي اشيا به علت مراجعه فرمائيد.
موفق و موید باشید

خدا چگونه به وجود آمده است؟

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©


خداوند چگونه به وجود آمده است؟

تبیان/ پاسخ در دو محور مطرح می شود:این سؤال درباره موجوداتی مطرح است که مخلوق اند و خداوند آنها را آفریده است. اما درباره خداوند که آفریدگار و خالق همه موجودات است مطرح نیست. مثلاً‌ درباره انسان ها، درخت ها، دریاها، آسمان و زمین و سایر موجودات چون مخلوق هستند و روزی نبوده اند بعد خلق شده اند و خداوند آنها را خلق کرده است، می توان پرسید که آنها چگونه به وجود آمده اند و چه عوامل و شرایطی در موجود شدن آنها نقش داشته است؟اما درباره خداوند این سؤال جا ندارد که کسی بپرسد خدا چگونه به وجود آمده است؟ بدلیل این که آن سؤال اصلاً مربوط به موجوداتی است که مخلوق اند و خالق دارند و روزی نبوده اند بعد خلق شده اند. اما خداوند چون مخلوق کسی نیست و خالق ندارد و همیشه بوده و همواره وجود دارد؛ لذا سؤال از چگونه بوجود آمدن او بی معناست.برای نزدیک شدن مطلب به ذهن و آسان شدن فهم و درک پاسخ بدین مثال توجه شود: فرض کنید کسی در یک جای و محلی و اطاقی سربسته و بدون شیشه و وسایل روشن کننده به سر می برد، مدتی در تاریکی کامل زندگی می کنید و چشم او هیچ چیز را نمی بیند .بعد از مدتی بدون این که متوجه شود مثلاً در خواب باشد کسی از راه ایجاد یک روزنه در آن اطاق و یا جاسازی وسیله ای روشن کننده نظیر برق و یا هر چیزی دیگر نور و روشنایی در آن محل پدید می آورد بگونه ای که او از وسایل نوردهنده و روشن کننده خبری ندارد. بعد از خواب بیدار می شود و و می بیند که اطاق و محل زندگی اش شما روشن شده، طبیعی است که این سؤال پدید می آید که این اطاق و محل تاریک را چه کسی روشن کرده است و چگونه و چرا روشن شده است و سؤال های از این قبیل.اما اگر کسی در فضای بیرونی و همواره در برابر نور آفتاب و روشنایی قرار داشته باشد و تاریکی شب را نبینید نداند اساساً برای او این سؤال مطرح نمی شود که این روشنایی چگونه بوجود آمده است؟ و اگر به فرض مطرح شود به اندک توجه می فهمد که روشنایی بر اثر تابش خورشید پدید آمده و خورشید هم روشنایی و نورش از خودش است.اما این که خورشید چرا و چگونه روشنایی دارد اصلاً برای او مطرح نمی شود و اگر هم مطرح شود با دقت بدین نتیجه می رسد که خورشید نحوه وجودش طوری است که نور دارد و روشن است و به دیگران نور و روشنایی می بخشد.این مثال تنها برای نزدیک شدن مطلب به ذهن است و هرگز بدین معنا نیست که وجود خداوند نیز چنین است؛ لذا با توجه بدین مثال می گوییم پرسش مزبور که مربوط به چگونگی به وجود آمدن خداوند است نظیر همین مثال است یعنی اساساً این سؤال درباره خداوند جا ندارد و مربوط به موجوداتی است که روزی نبودند بعد خلق شده و بوجود آمده اند اما خداوند چون همواره بوده و هست، پس این سؤال دربارة او معنا ندارد.و اگر هم به فرض مطرح شود پاسخ آن است که خداوند اصلاً عین وجود و هستی است و چگونه بوجودآمد را بر نمی تابد . چون چگونگی پیدایش و سؤال از آن مربوط به وجود مخلوقات است و خداوند مخلوق نیست، بلکه خالق همه است و چیزی که مخلوق نباشد چگونگی پیدایش هم ندارد.[1]ثانیاً: وجود ما انسان ها بلکه همه مخلوقات نسبت به خداوند ناقص و محدود است و گذشته از آن که اساساً خداوند چگونگی پیدایش ندارد، ما نمی توانیم از همه اسرار وجود خدا سر در بیاوریم و تنها به همان اندازه که خداوند در کتاب های آسمانی مثل قرآن خود را معرفی کرده می توانیم خدا را بشناسیم و با کمک گرفتن از عقل خود نسبت به خداوند معرفت پیدا کنیم و خداوند در قرآن کریم خود را چنین معرفی کرده است:(هُوَ الْأَوَّلُ وَ الآخروَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ)[2]یعنی اوست اول و آخر، و ظاهر و باطن، و او به هر چیزی داناست.و یا در سوره مبارکه توحید در معرفی خود فرمود:(قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ)[3]یعنی بگو ای رسول: او خدای یکتاست، آن خدای که از همه بی نیاز و همة عالم به او نیازمند است.نه کسی فرزند اوست، و نه او فرزند کسی، و هیچ کس مثل و همتای او نیست.[4]ثالثاً گذشته از این که خداوند چگونگی پیدایش ندارد و این سؤال درباره او بی معناست در قرآن و روایات فراوان آمده که انسان نباید درباره ذات و چگونگی خداوند فکر کند؛ چون اساساً چگونگی دربارة خدا راه ندارد، در این جا تنها به ذکر دو حدیث اکتفاء می‌شود:الف: امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: خداوند به چگونگی توصیف نشود، چگونه می توان او را به چگونگی وصف کرد با این که چگونگی را او آفریده تا چگونگی شده و به وسیله چگونگی که برای ما قرار داد چگونگی شناخته شد.[5]ب: در حدیث دیگر نیز امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: هر که درباره خدا فکر کند که او چگونه است هلاک می شود؛[6]یعنی به نتیجه نمی رسد و ممکن است سبب گمراهی و هلاکت فکری و اعتقادی او شود.همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:آخرین خبر در تلگرامhttps://t.me/akharinkhabarآخرین خبر در ویسپیhttp://wispi.me/channel/akharinkhabarآخرین خبر در سروشhttp://sapp.ir/akharinkhabarآخرین خبر در گپhttps://gap.im/akharinkhabar


8:57 صبح


8:50 صبح


8:39 صبح

خدا چگونه به وجود آمده است؟


8:34 صبح


8:30 صبح


8:27 صبح


8:15 صبح


11:01 دیروز


11:00 دیروز


10:47 دیروز


10:31 دیروز


10:03 دیروز


9:37 دیروز


8:59 دیروز


8:35 دیروز


7:24 دیروز


6:33 دیروز


6:00 دیروز


5:20 دیروز


4:55 دیروز


4:38 دیروز


4:20 دیروز


3:49 دیروز


3:24 دیروز


3:14 دیروز


2:55 دیروز


2:48 دیروز


2:27 دیروز


2:00 دیروز


1:58 دیروز


1:39 دیروز


1:33 دیروز


1:30 دیروز


1:00 دیروز


12:40 دیروز


12:37 دیروز


12:32 دیروز


12:28 دیروز

خدا چگونه به وجود آمده است؟


12:25 دیروز


12:00 دیروز


11:45 دیروز


11:23 دیروز


11:12 دیروز


11:00 دیروز


10:39 دیروز


10:27 دیروز


9:44 دیروز


9:12 دیروز


9:00 دیروز


1397/10/20

پیام هایی که در حدود قانون و ادب بوده و حاوی تهمت، توهین و هتک حرمت شخصیت های حقیقی و قومیتی نباشید، پس از بررسی منتشر می شود

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

خدا چگونه به وجود آمده است؟

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

🌷دانلود کتاب های مفید و ضروری🌷1.جواب به 41 اشتباه علمی در قرآنhttp://url.ie/12it12.اسلام و برده داریhttp://url.ie/12it23.زن در اسلامhttp://url.ie/12it34.جواب به نقد جامع قرآن آقای سهاhttp://url.ie/12it4کتاب “الحاد نوین، باتلاق رنگین” که در آن به هفتصد شبهه رایج اسلام ستیزان در فضای مجازی جواب داده است سوالات فراوانی که باعث خداناباوری و بی دین شدن جوانان زیادی شده و این کتاب با زبانی ساده به تمام این شبهات پیرامون اسلام جواب صریح داده است و باعث بازگشت به اسلام افراد زیادی شده است **خواندن این کتاب برای هر مسلمانی در عصر حاضر لازم و ضروری است**کتاب الحاد نوین، باتلاق رنگین در دو جلد است که می توانید آن را از کتاب فروشی های سراسر کشور تهیه کنید

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Playlists werden geladen…

خدا چگونه به وجود آمده است؟
خدا چگونه به وجود آمده است؟
9

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *