اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم

خواص دارویی و گیاهی

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم
اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری دو – محمد مجد:
وضو گرفتن و غسل کردن در برخی از اعمال عبادی واجب است. اما گاهی آب نیست، یا به دلایلی نمی‌توان از آب استفاده کرد، خب، حالا تکلیف چیست؟

اسلام راه‌حلي به نام «تيمم» پيش روي مسلمانان قرار داده است. اساسا تيمم كردن، يك عمل جايگزين است براي موقعيت‌هاي خاص؛ مثل زماني كه استفاده از آب براي ما ضرر داشته باشد يا اصلا دسترسي به آب ممكن نباشد و… . اما چطور بايد اين كار را انجام داد؟ مراحل آن به چه شكل است؟ شرايط چيزهايي كه بر آن تيمم مي‌كنيم چيست؟ اگر در اين صفحه با ما همراه شويد به كمك يك كارشناس مذهبي، پاسخ اين سؤال‌ها را خواهيد خواند.

چطور تيمم كنيم؟

5كار را بايد براي تيمم انجام دهيم:1- نيت كردن2- زدن كف دو دست بر چيزي كه تيمم بر آن صحيح است.3- كشيدن كف هر دو دست به تمام پيشاني و دوطرف آن؛ از جايي كه موي سر مي‌رويد تا ابروها و بالاي بيني4-كشيدن كف دست چپ بر تمام پشت دست راست و كشيدن كف دست راست بر تمام پشت دست چپ۵- بنابر احتياط واجب زدن دوباره دست‌ها به زمين و سپس كشيدن كف دست چپ بر پشت دست راست و كشيدن كف دست راست بر پشت دست چپ

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم

نكته 1-شرايطي هم براي درست بودن كيفيت انجام تيمم وجود دارد كه فرد بايد رعايت كند كه عبارتند از: پيشاني و دست‌ها را از بالا به پايين مسح كند. ترتيب را رعايت كند. كارهاي تيمم را پشت سر هم به‌جا آورد و بين آن وقفه‌اي نيندازد كه همان موالات است و اينكه كارهاي تيمم را خودش در حال اختيار انجام دهد.

ترتيب در تيمم بدل از وضو و بدل از غسل يكسان است.

اگر قسمتي از پيشاني يا پشت دست، حتي اندكي از آن را مسح نكند تيمم باطل است، چه عمداً يا از روي جهل به مسئله يا فراموشي باشد. البته دقت زياد هم لازم نيست و همين اندازه كه بگويند همه‌ پيشاني و پشت دست‌ها مسح شده كافي است. براي اينكه يقين كند كه تمام پشت دست را مسح كرده، بايد اندكي بالاتر از مچ را هم مسح كند ولي مسح بين انگشتان لازم نيست.

بايد نايب بگيرد و نايب بايد او را با دست خود او تيمم دهد. و اگر اين هم ممكن نباشد بايد نايب، دست خود را بر زمين بزند و به پيشاني و پشت دست‌هاي او بكشد.

6زمان وجود دارد كه مي‌توان بـه جاي وضو و غسل تيمم كرد. اين مواقع عبارتند از:1- هنگامي كه تهيه‌ آب ممكن نباشد؛ يا به اين خاطر كه آب وجود ندارد و يا اينكه آب هست ولي مكلف به آن دسترسي ندارد، ‌مثل اينكه آب در چاه است و او وسيله كشيدن آن از چاه را ندارد.2- هنگامي كه آب براي سلامتي او مضر باشد.3- هنگامي كه مي‌ترسد اگر آب را مصرف كند، خود يا اطرافيانش يا كسي كه حفظ جانش بر او لازم است در تشنگي بمانند.4- هنگامي كه بخواهد با آبي كه در اختيار دارد بدن يا لباس خود را براي نماز تطهير كند.5- هنگامي كه استعمال آب يا ظرف آن بر او حرام باشد؛ مثل اينكه غصبي باشد.6- هنگامي كه وقت نماز تنگ باشد و وضو و غسل موجب شود كه همه‌ نماز يا قسمتي از آن در خارج وقت واقع شود.

نكته 1-هرگاه فردي جنب شود و وقت به مقداري كه بتواند بدن و لباسش را تطهير كند يا لباس خود را عوض كند نداشته باشد و به‌علت سردي هوا و مانند آن نتواند نماز خود را برهنه هم بخواند، بايد نماز را با تيمم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. اين نماز كافي است و قضاي آن بر او واجب نيست.

فردي كه وضو يا غسل برايش ضرر دارد يا تكليف خيلي دشواري است، بايد به جاي آن تيمم كند و چنانچه وضو بگيرد يا غسل كند صحيح نيست.

صرف مشقت يا عيب شمرده شدن غسل جوانان در نيمه شب، عذر شرعي محسوب نمي‌شود بلكه تا وقتي كه غسل، حرجي و موجب ضرر براي فرد نشود، به هر صورتي كه امكان دارد واجب است. درصورت حرج (مشقت شديد و فوق‌العاده) يا ضرر بايد تيمم كند.

اگر كسي در تنگي وقت، ترس آن را داشته باشد كه درصورت غسل كردن يا وضو گرفتن، همه يا قسمتي از نمازش در خارج وقت واقع شود بايد تيمم كند و نماز بخواند.

صحت تيمم بدل از غسل براي اعمالي كه مشروط به طهارت نيست، مانند زيارت، محل اشكال است ولي انجام درصورت عدم‌امكان غسل به قصد رجا و مطلوبيت اشكال ندارد.

شرايط دست‌ها و پيشاني هنگام تيمم

شرايط اعضاي تيمم كه همان دست‌ها و پيشاني به‌حساب مي‌آيند اين است كه مانعي در آنها نباشد.

در اعضاي تيمم بايستي مانعي نباشد، بنابراين براي تيمم بايد انگشتر و مانند آن را از دست بيرون آورد و اگر به پيشاني يا ديگر اعضاي تيمم چيزي چسبيده يا چيزي آن را پوشانيده است قبلا بايد آن را بر طرف كند.

مويي كه روي دست يا پيشاني روييده است مانع تيمم نيست ولي اگر موي سر روي پيشاني ريخته باشد بايد آن را عقب بزند.

اعضاي تيمم (پيشاني و پشت دست‌ها) لازم نيست پاك باشند، اگر چه احتياط اين است كه پاك باشند.

بر چه چيزهايي تيمم كنيم؟

تيمم بر هر آنچه از زمين محسوب شود، مانند خاك، شن، ريگ، كلوخ (خاك‌هاي به هم چسبيده)، سنگ (سنگ گچ، سنگ آهك، سنگ سياه و مانند آن) صحيح است و همچنين بر گچ و آهك پخته و آجر و امثال آنها.

نكته 1-شرايط چيزي كه بر آن تيمم مي‌كند اين است: اول اينكه پاك باشد و دوم اينكه مباح باشد، يعني غصبي نباشد.

تيمم بر اشياي معدني كه جزو زمين محسوب نمي‌شود،مانند طلا و نقره و امثال آن صحيح نيست ولي تيمم بر سنگ‌هاي مرغوبي كه عرفا به آن سنگ معدني گفته مي‌شود، مانند مرمر و غيره صحيح است.

تيمم بر سيمان و موزائيك اشكال ندارد، اگر چه احتياط مستحب ترك تيمم بر سيمان و موزائيك است.

تيمم جبيره‌‌اي چيست؟

كسي كه وظيفه‌اش تيمم است اگر محلي كه بايد روي آن مسح كند يا دستش كه بايد با آن مسح كند، به واسطه زخم و امثال آن بسته باشد، به همان ترتيب تيمم مي‌كند؛ يعني محل زخم‌بندي شده را به جاي پوست بدن فرض كند.

نكته‌هاي كاربردي درباره تيمم

اگر چيزهايي كه تيمم بر آنها صحيح است پيدا نشود بايد به گردوغباري كه روي فرش و لباس و امثال آن نشسته است تيمم كند و اگر آن نيز پيدا نشود ولي گل‌تر در دسترس باشد بايد به آن تيمم كند و درصورتي كه به هيچ‌يك از اينها دسترسي نباشد- مانند كسي كه در هواپيما و امثال آن است- بنابر احتياط واجب بايد نماز را در وقت، بدون وضو و تيمم بخواند و سپس با وضو يا تيمم قضا كند.

كسي كه مي‌داند عذر او تا آخر وقت برطرف مي‌شود نمي‌تواند در اول وقت با تيمم نماز بخواند بلكه بايد صبر كند و پس از بر طرف‌شدن عذر، با وضو يا غسل، نماز به‌جا آورد.

اگر به واسطه‌ نداشتن آب يا عذر ديگري تيمم كند، بعد از بر طرف شدن عذر، تيمم باطل مي‌شود.

چيزهايي كه وضو را باطل مي‌كند تيمم بدل از وضو را هم باطل مي‌كند و چيزهايي كه غسل را باطل مي‌كند تيمم بدل از غسل را هم باطل مي‌سازد.

همه‌ آثار شرعي غسل، بر تيمم بدل از غسل نيز صدق مي‌كند، بنابراين با تيمم بدل از غسل جنابت، داخل مسجد شدن و خواندن نماز و مس نوشته‌ قرآن كريم و بقيه‌ اعمالي كه انجام آنها مشروط به طهارت از جنابت است اشكال ندارد. البته اگر تيمم به علت تنگي وقت باشد، غير از همان عمل فوري، براي ساير كارها كافي نيست. مثلا اگر جنب باشد و به دليل تنگي وقت براي نماز، تيمم بدل از غسل جنابت كرده، بعد آن با همان تيمم نمي‌تواند داخل مسجد شود و بايد غسل كند.

سؤال شما، پاسخ كارشناس

اگر پول پرداختي از درآمد باشد، سر سال خمسي، بايد خمس پولي را كه پرداخت كرده‌ايد بدهيد.

اگر قبل از فوت، سال خمسي همسر شما رسيده بوده است بايد به عنوان بدهي ايشان،‌ خمس را پرداخت كنيد.

برعهده شما چيزي نيست.

اگر در حين شست‌وشو و گردش آب، ‌شير آب به كر وصل باشد پاك مي‌شود.

اشكال دارد. چون اين پول، قرض محسوب مي‌شود اشكال دارد.

اگر براي صاحب كليه،‌ ضرر و زيان قابل توجه داشته باشد اشكال دارد.

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم

بله.

هر دو صورت صحيح است.

همشهری آنلاین:
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شاگردانش را غافلگیر کرد.

همشهری آنلاین:
عکسی از یک روباه سرخ و دو بچه نقره‌ای و سیاهش در ایالت واشنگتن در شمال غرب آمریکا.

همشهری آنلاین:
دولت ژاپن اعلام کرد از کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ‌ها خارج می‌شود و بدون توجه به انتقادهای جهانی برای نخستین بار در ۳۰ سال اخیر شکار تجاری نهنگ‌ها را از سر می‌گیرد.

همشهری آنلاین:
مقامات کره شمالی و جنوبی پروژه اتصال مجدد خطوط راه آهن و جاده‌ها را بین دو کشور آغاز کردند. خطوط راه‌آهن و جاده‌های بین دو کشور از جنگ کره (۵۳-۱۹۵۰) قطع شده بود.

همشهری آنلاین:
در پی دیدار مدیرکل کنسولی ایران و معاون وزیر خارجه گرجستان؛ دو طرف درباره روابط کنسولی و تحولات اخیر بحث و تبادل نظر کردند و اهمیت مناسبات دوستانه و تداوم توافقنامه موجود درخصوص لغو روادید را یادآور شدند.

همشهری آنلاین:
پایگاه خبری اسپیس به مناسبت جشن کریسمس تصاویر با شکوه فضایی چند سال اخیر را منتشر کرده است.

همشهری آنلاین:
ژاپن روز چهارشنبه ضمن اعلام خروج از کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ تصریح کرد پس از سی سال باردیگر از ماه ژوئیه سال آینده میلادی شکار تجاری آب‌بازسانان (راسته‌ای از پستانداران دریایی شامل نهنگ‌ها، دلفین‌ها و گرازماهیان) را از سر خواهد گرفت.

همشهری آنلاین:
پاسداشت صد سالگی هنرستان موسیقی تهران ۲۷ دی ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

همشهری آنلاین:
مقام ارشد پزشکی انگلستان صنعت غذایی را به کوتاهی نسبت به مردم متهم کرد و خواهان وضع مالیات بر غذاهای ناسالم مملو از قند و نمک شد.

همشهری آنلاین:
فیس‌بوک روزهای به شدت خبرسازی را در سال ۲۰۱۸ از سر گذراند. محور عمده این جنجال‌ها نیز درز اطلاعات خصوصی میلیون‌ها کاربر بود. بزرگترین رسوایی را فروش اطلاعات کاربران به شرکت مشاوره سیاسی کمبریج آنالیتیکا رقم زد.

همشهری آنلاین:
رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود تاکید چندباره بر اینکه «برای کتاب خواندن وقت ندارم»، یک فهرست پر و پیمان از کتاب‌های محبوب خود در سال رو به پایان معرفی کرده است.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2018 HamshahriOnline, All rights reserved

 

مطالب داغ

مشاوره خانواده و سبک زندگی:

اصول رابطه جنسی رضایت‌بخش

خواستگاري كردن دختر از پسر

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم

پولی که در غیر این دو راه صرف شود، فقط ضرر است!+فیلم

توبه از گناه ارتباط با نامحرم

مزاحمت و درخواست دوستی

نحوه برخورد با شوهر بددهن و بد اخلاق

راه درمان افسردگی چیست

ندادن دادخواست تمکین از سمت مرد و رها کردن زن برای داشتن زندگی مستقل

مطالب تصادفی احکام:

زمان تعلق زکات به انگور و کشمش و خرما 

مراجعه بیمار زن به پزشک مرد در صورت تساوی علمی پزشک زن و مرد

آيا مي توان در سفر نذر روزه كرد

سر و صدا در مکان‌های عمومی و حق الناس

چه چیزی وضو را باطل می كند

نگاه کردن مسابقه کشتی برای زنان از تلویزیون

تکلیف فرزندان در صورت ثبت نام پدر و فوت او قبل از حج

پرندگان حلال و حرام گوشت

توصیه برای مطالعه شما:

امام صادق علیه السلام: دزدها سه دسته اند …

نهضت حسيني تفسير عملي شهادت

چرا اسلام خوردن شراب و الکل را حرام کرده +آمار /حتما ببینید

حدیث: دورویی منافق در معذرت خواهی های بی ثمر!

كمك به نابينايان وناشنوايان در اسلام

موارد حقوق مومن بر مومن

حديث «السعيد سعيد فى بطن امه و الشقى شقى فى بطن امه»

اهمیت ذکر و یاد خدا /حسرت ترك كردن ذكر خدا در قیامت

 

 

| فارسی | العربیة | اردو | English |

| تمامی حقوق شرعاً و قانوناً برای تیم هدانا محفوظ می باشد و نقل مطالب با ذكر منبع سبب امتنان است. © کپی رایت – هدانا HADANA.IR |


احكام غسل جنابت


راه اثبات منى

705. آيا اثبات منى از راه بوييدن و استشمام امكان دارد؟

ج. تا يقين به منى بودن نكند، حكم منى را ندارد؛ مگر در صورت صدق علايم منى كه در مسأله ى 350 رساله آمده است.


ندانستن حكم غسل جنابت

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم

706. كسى كه نمى داند غسل جنابت واجب است، نمازهايى كه با حال جنابت خوانده، چه حكمى دارد؟


ج. باطل است.


تيمم به جاى غسل جنابت و ورود به مسجد

707. با تيمم بدل از غسل جنابت، آيا مى توان وارد مسجد شد؟

ج. اگر وظيفه اش تيمم بوده است تا تيمم و عذر او باقى است مى تواند وارد مسجد شود ولى اگر عذرش تنگى وقت بوده، يا با داشتن آب، براى نماز يا خوابيدن تيمم كرده، فقط كارى را كه براى آن تيمم نموده مى تواند انجام دهد و نمى تواند با آن وارد مسجد شود.


اثبات منى از روى رنگ

708. آيا مى توان منى را با اثر آن، مثلاً اين كه اين مايع سفيد است اثبات كرد؟

ج. خير، نمى توان اثبات نمود، بلكه بايد علايم منى را دارا باشد.


راه هاى اثبات منى

709. اگر دكتر در ادرار كسى تشخيص اسپرم بدهد و خود او هم بعد از ادرار آبى با لزوجت و چسبندگى ببيند و احتمال قوى دهد كه منى است، آيا آن آب حكم منى را دارد؟

ج. اگر با شهوت و جستن بيرون نيامده و بدن پس از آن سست نشده، حكم منى را ندارد، مگر علم يا اطمينان حاصل شود.


خروج رطوبت بدون اثر سه گانه

710. اگر فردى از خواب بيدار شود و ببيند رطوبتى از او خارج شده است و هيچ يك از سه نشانه اى كه در توضيح المسائل آمده، درك نكرده باشد آيا غسل براى او واجب است؟


ج. واجب نيست.


خواب ديدنِ خروج منى

711. اگر در خواب ببيند كه از او منى خارج مى شود، آيا بايد غسل كند؟

ج. اگر پس از بيدار شدن از خواب منى از او خارج نشده باشد، لازم نيست غسل كند.


آب خارج شده بعد از تحريكات جنسى

712. آبى كه بعد از تحريكات جنسى از مردان خارج مى شود و بدون بو و رنگ و كمى چسبنده است، پاك است يا نجس؟

ج. اگر علايم سه گانه يعنى خروج با شهوت و جستن و سستى بدن را نداشته باشد، پاك است.


سستى پس از خواب

713. اگر انسان از خواب بيدار شود و در خود احساس سستى بكند، آيا غسل بر او واجب است؟


ج. در فرض مذكور غسل واجب نيست.


جلوگيرى از خروج منى

714. اگر انسان از خروج منى جلوگيرى كرد و پس از مدتى بول كند، غسل جنابت بر او واجب مى شود؟

ج. اگر همراه بول منى خارج نشود، غسل بر او واجب نمى شود.


خود ارضايى بدون خروج منى

715. آيا بر كسى كه خود ارضايى مى كند ولى نمى گذارد منى خارج شود، غسل واجب است؟


ج. غسل واجب نيست، ولى كار حرام كرده است.


احساس احتلام در خواب

716. اگر انسان در خواب احساس كند كه جنب شده است، آيا اين مورد از انواع جنابت حرام است؟ و آيا نياز به غسل جنابت دارد؟

ج. هر نوع جنابت اعم از حرام و حلال نياز به غسل دارد، لكن جنابت تا وقتى كه همراه علايم سه گانه خروج منى نباشد، اثبات نمى شود، چه در خواب باشد يا بيدارى و احتلام در خواب حرام نيست.


حكم مايع بعد از مشاهده ى فيلم هاى محرك

717. آيا خواندن و ديدن كتاب يا فيلم هايى كه موجب تحريك مى شود، جايز است؟ اگر آبى بعد از اين بيرون بيايد، آيا حكم منى را دارد؟

ج. حرام است، ولى براى اثبات منى بايد علايم منى را دارا باشد.

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم


خواندن آيات سجده دار بر جنب


718. آيا خواندن آيات سجده دار بر جنب حرام است؟

ج. خواندن سوره هايى كه آيه سجده واجب در آن ها است براى جنب حرام است، هر چند همان آيه سجده نباشد.


روزه با غسلى كه به ترتيب نبوده

719. اگر شخصى در غسلى واجب ترتيب را رعايت نكرد و بعد از غسل روزه گرفت، حكم روزه ى او چگونه است؟

ج. چون تعمّد بر صبح كردن با جنابت نداشته روزه اش صحيح است، مگر عمدى بوده و مى دانسته كه غسلش باطل است.


رعايت نكردن ترتيب در غسل

720. اگر شخصى غسلى انجام داد و بعد از اتمام غسل احتمال داد كه ترتيب را رعايت نكرده است و فكر مى كرده كه فقط نيّت ترتيب كافى است، نمازهاى او چه حكمى دارد؟


ج. شكّ بعد از غسل اثر ندارد و غسل او صحيح است.


شك در خارج شدن بول يا باد معده در غسل ترتيبى

721. شخصى هنگام غسل ترتيبى شك مى كند كه بول يا بادى از او خارج شده يا نه، وظيفه او چيست؟


ج. اعتنا نكند.


غسل با دست خيس

722. آيا خيس كردن دست در ظرف آب و كشيدن به اعضاى غسل كفايت از شستن مى كند؟


ج. بله، كفايت مى كند.


خشك شدن اعضاى غسل

723. اگر كسى با مقدار كمى آب غسل كند و تا طرف چپ را مشغول مى شود، آب طرف راست به واسطه گرمى هوا يا باد و يا كمى آب خشك مى شود و يا وقتى مشغول شستن قسمت هاى پايينى طرف راست است، قسمت بالاى آن خشك مى گردد، آيا غسل او صحيح است؟


ج. بله، صحيح است.


مباشرت در غسل

724. آيا در انجام غسل مباشرت شرط است و اگر كسى آب را براى انسان باز كند و يا براى رسيدن آب به برخى از مواضع به شستن بدن كمك نمايد، اشكال دارد؟

ج. مباشرت در حال اختيار شرط است ولى آب بازكردن ديگرى، منافى با مباشرت نيست.


نماز با لباس نجس

725. آيا شخصى كه جنب شده است مى تواند در صورت تنگى وقت با تيمم و نجاست بدن نماز بخواند؟

ج. بايد با تيمم نماز بخواند و نجاست را تا جايى كه ممكن است، بشويد يا كم كند.


غسل كردن با غُساله

726. آيا غسل كردن با غساله لباس، با توجه به قليل بودن آب صحيح است؟

ج. اگر آب قليل طاهر باشد، صحيح است و غساله غسله ى مزيله نجس است و هم چنين غسله ى مطهره بنابر احوط.


نيّت جداگانه براى هر وضو

727. آيا در غسل جنابت براى هر قسمتى كه مى شوييم، بايد نيّت جداگانه داشته باشيم؟


ج. خير نياز ندارد.


غسل در پادگان نظامى

728. شخصى ـ مثلاً در پادگان ـ فقط هفته اى يك بار امكان رفتن به حمام دارد، اگر در ميان هفته غسل بر او واجب شد، چه بايد كند؟

ج. بايد به هر طورى كه باشد به وظيفه ى فعليه خود از اقلّ واجب ـ غسل و يا تيمم ـ عمل كند و اگر تيمم كرد، در اوّلين فرصت ممكن غسل واجب خود را به جا آورد.


زمان تيمم بدل از غسل

729. آيا پس از برطرف شدن عذرى كه موجب تيمم بدل از غسل شده است، بايد غسل نمود؟


ج. بله.


رعايت ترتيب در هر وضو

730. آيا در غسل ترتيبى، رعايت ترتيب در هر عضو نيز لازم است؟

ج. بنابر احتياط واجب رعايت ترتيب در هر عضو لازم است، به اين صورت كه از بالا شروع كند و به قسمت هاى پايين عضو ختم كند و چنين نباشد كه مثلاً اوّل قسمت پايين سمت چپ را بشويد و سپس قسمت بالاى سمت چپ را بشويد.


غسل با بدن خيس

731. اگر تمام بدن انسان قبل از غسل خيس باشد، آيا با اتصال آب جديد به خيسى سابق مى توان نيّت غسل كرد؟ يا رساندن و جريان يافتن آب جديد بر اعضاى غسل لازم است؟

ج. با اتصال آب جديد هم، اگر جريان و شستن صدق كند كفايت مى كند.


غسل با اسم اشتباهى


732. غسل با يك اسم اشتباهى ديگر چه حكمى دارد؟


ج. چون قصد وظيفه دارد، اشكال ندارد.


مقدار انجام نماز با غسل جنابت

733. بعد از غسل جنابت چند نماز را مى توان بدون وضو خواند و فاصله زمانى بعد از غسل تا اداى نماز چه قدر است؟

ج. تا وقتى كه حدث اصغر از او صادر نشده مى تواند با آن نماز بخواند، و اين زمان به هر مقدار كه باشد مانعى ندارد.


سستى بدن همراه با خروج ادرار

734. شخصى كه هنگام ادرار بدنش سست مى شود گاهى هم ادرارش با شهوت بيرون مى آيد، آيا بايد پس از هر ادرار غسل كند و آيا مى شود به نحوى با يك غسل 17 ركعت نماز خواند؟

ج. خروج ادرار با شهوت، موجب غسل نمى شود و جواب از قسمت دوم سؤال، در جواب سؤال قبلى گذشت.


غسل جمعه به جاى غسل جنابت

735. به مدت دو سال احكام جنابت را نمى دانستم و غسل جمعه انجام مى دادم، نماز من چگونه است؟

ج. غسل جمعه چون به نيّت وظيفه بوده، كفايت از غسل جنابت مى كند ولى نمازهايى را كه بدون هيچ غسلى به جا آورده ايد باطل بوده است.


حكم عمره در صورت غسل احتياطى نمودن

736. در اثناى حج عمره رطوبتى از من خارج شد كه شك داشتم منى است يا نه، ولى احتياطا غسل كردم، عمره من چه حكمى دارد؟

ج. اشكال ندارد اما با غسل احتياطى، اكتفا از وضو نمى توانيد بكنيد.


نداشتن وقت كافى براى غسل

737. اگر انسان محتلم شود و وقت براى غسل و شستن بدن نباشد، اگر لباس را عوض كند و با بدن نجس نماز بخواند، چه حكمى دارد؟


ج. بايد تا جايى كه ممكن است نجاست را كم كند.


زمان غسل جنابت

738. آيا بايد غسل جنابت حتما در وقت نماز انجام گيرد؟

ج. در وقت نماز غسل بر انسان واجب مى شود و پيش از آن مستحب است كه غسل كند.


زمان غسل جمعه


739. زمان غسل جمعه چه وقتى مى باشد؟

ج. از اذان صبح تا ظهر ادا است ولى بعد از ظهر على الاحوط نيّت ادا و قضا نكند.


ترشح آب از بدن جنب

740. اگر قبل از غسل جنابت آبى از روى بدن شخص جنب به جاى ديگر ترشح كند، آيا اين آب پاك است يا نجس؟

ج. اگر آن قسمت از بدن او پاك بوده، آن آب پاك است.


مقدار خروج منى براى لزوم غسل

741. اگر منى خيلى كم خارج شود و يا از خروج منى جلوگيرى شود، غسل واجب مى شود؟

ج. اگر منى از انسان خارج شود، غسل واجب است و كم و زياد آن فرقى نمى كند، اما اگر منى از جاى خود حركت كند و انسان از خروج آن جلوگيرى نمايد، تا وقتى كه خارج نشده است غسل بر او واجب نمى شود.


غسل جنابت قبل از جنب شدن

742. آيا قبل از جنابت، انجام دادن غسل جنابت صحيح است؟


ج. خير.


منى همراه ادرار

743. آيا آمدن منى همراه ادرار نياز به غسل جنابت دارد؟

ج. اگر به منى بودن آن علم دارد، فرقى نمى كند لذا اگر پس از غسل باشد، بايد دوباره غسل نمايد.


غسل پس از احتلام

744. اگر كسى در خواب محتلم شد، چه غسلى بايد انجام دهد و آيا با غسل مى شود بدون وضو نماز خواند؟

ج. اين غسل همان غسل جنابت است و تمام احكام آن را دارد، از جمله اين كه مى شود با آن نماز خواند.


سر زدن حدث اصغر قبل از غسل جنابت

745. در صورتى كه قبل از غسل جنابت يكى از مبطلات وضو از انسان سر زند، آيا بايد وضو نيز بگيرد؟

ج. اگر قبل از انجام غسل باشد پس از غسل نبايد وضو بگيرد.


شستن سر و گردن با طرف راست و چپ بدن

746. هنگام شستن طرف راست و چپ، سر و گردنم را نيز مى شستم، آيا اين كار صحيح بوده است؟


ج. گر چه لازم نبوده ولى غسل باطل نشده است.


ترتيب و موالات در غسل

747. ترتيب و موالات يعنى چه؟ و آيا در غسل شرط است؟

ج. ترتيب آن است كه اعمال غسل به ترتيبى كه در رساله ذكر شده انجام شود، يعنى اوّل سر و گردن شسته شود و سپس طرف راست و پس از آن طرف چپ، و موالات يعنى پشت سر هم انجام دادن كارها كه در غسل ترتيب لازم است، امّا موالات در آن شرط نيست.


نگاه به عورت ديگرى در وقت غسل

748. آيا نگاه به عورت ديگرى هنگام غسل، غسل را باطل مى كند؟

ج. نگاه به عورت ديگرى، غير از همسر، حرام است اما موجب باطل شدن غسل نمى شود.


مقدار آب غسل


749. آب غسل تا چه اندازه اسراف نيست؟

ج. موارد آن مختلف است ولى مستحب است بيش از يك صاع مصرف نشود.


انجام چند نماز با تيمم بدل از غسل

750. اگر كسى شب جنب شود، آيا نماز صبح، ظهر و عصر را مى تواند با تيمم بدل از غسل بخواند؟

ج. تا وقتى عذر او براى غسل كردن باقى است، با تيمم نمازهايش را مى خواند.


موارد تيمم بدل از غسل در ماه رمضان

751. در چه صورتى مى توان در ماه رمضان، به جاى غسل تيمم كرد؟

ج. با نبودن آب يا تنگى وقت يا مجوزهاى ديگر تيمم در غير ماه رمضان، مى توان به جاى غسل تيمم نمود.


غسل جنابت قبل از اذان

752. اگر چند ساعت قبل از اذان غسل جنابت كنيم، براى نماز بايد وضو بگيريم؟

ج. اگر حدث اصغر صادر نشده باشد مى توانيد بلكه بايد با همان غسل نماز بخوانيد و نيازى به وضو نيست.


انجام چند غسل با يك نيت

753. آيا كسى كه چند غسل بر او واجب بوده و فراموش كرده، مى تواند به نيّت تمام غسل ها يك غسل انجام بدهد؟


ج. بله، مى تواند.


يك غسل براى چند غسل

754. آيا مى توان به نيّت غسل هاى متعدد، يك غسل به جا آورد؟


ج. بله، مانعى ندارد.


مهيا نبودن آب و مكان براى غسل كردن

755. اگر غسلى بر انسان واجب باشد، ولى آب گرم و مكان مناسب نباشد، حكم چيست؟


ج. تا ممكن است بايد آب را گرم كند و غسل كند.


تفاوت غسل با دوش گرفتن

756. آيا براى غسل جنابت، دوش گرفتن كافى است يا بايد به ترتيب عمل كرد؟

ج. بايد به ترتيبى كه در رساله ذكر شده عمل نمود و دوش گرفتن به تنهايى از غسل كفايت نمى كند.


غسل جنابت، بدون جنب شدن

757. اگر كسى بدون جنب شدن، غسل جنابت انجام دهد، مى تواند با آن غسل نماز بخواند؟

ج. نمى تواند با آن نماز بخواند و لازم است جهت نماز وضو بگيرد.


شستن كف پا در غسل

758. كسى كه نمى دانسته شستن كف پا در غسل لازم است مدتى به اين ترتيب غسل نموده نسبت به نماز و روزه هاى گذشته چه تكليفى دارد؟

ج. چون به صورت طبيعى در هنگام غسل طرف چپ و راست آب به كف پا نيز مى رسد، در صورت احتمال رسيدن آب به كف پاها، غسل هاى گذشته او محكوم به صحت است.


عدم امكان غسل نمودن

759. اگر بر انسان غسل واجب شود و در منزل حمام وجود نداشته باشد و هوا چنان سرد باشد كه نشود براى غسل بيرون رفت چه بايد كرد؟

ج. بايد در همان اطاق يا دستشويى تا جايى كه ممكن است غسل را به جا آورد.


جهتِ قبله هنگام غسل كردن


760. آيا در حال غسل، بايد رو به قبله باشيم؟


ج. لازم نيست.


غسل جنابت احتياطى

761. كسى كه از روى احتياط غسل جنابت انجام مى دهد، آيا براى نماز بايد وضو بگيرد؟


ج. بله.


عدم يقين به جنابت

762. آيا كسى كه يقين ندارد جنب شده، بايد غسل كند؟


ج. غسل لازم نيست.


جهل به حكم غسل

763. چندين سال روزه گرفتم و نماز خواندم در حالى كه نمى دانستم جنب بايد غسل كند، اكنون تكليف نمازها و روزه هاى من چيست؟

ج. هر غسلى كرده باشيد، هر چند غسل مستحبى، چون قصد وظيفه هم داشته ايد، ممكن است كفايت از غسل جنابت نموده باشد؛ ولى نماز و روزه هايى را كه يقين داريد بدون هيچ غسلى در حال جنابت به جا آورده ايد، بايد قضا كنيد و كفاره ى روزه ها را نيز اگر جاهل قاصر غير ملتفت به سؤال نبوديد ادا كنيد وگر نه كفاره واجب نيست، هر چند احوط است.


منظور از غسل ما فى الذمه


764. منظور از غسل ما فى الذمه چيست؟

ج. مراد غسل هايى است كه قبلاً بر عهده انسان بوده و او به واسطه ى فراموشى و يا علت هاى ديگر، آن ها را به جا نياورده است.


نيّت در غسل

765. آيا در هنگام غسل و وضو به جز گفتن نيّت چيز ديگرى هم بايد گفت؟

ج. لازم نيست نيّت غسل را به زبان آورد و همين مقدار كه به نيّت غسل شروع به شستن سر و گردن و طرف راست و چپ بدن بنمايد كافى است.


غسل نكردن به خاطر خجالت

766. در سحر ماه مبارك رمضان، محتلم بودم و به خاطر خجالت و تنگى وقت، غسل نكردم، وظيفه من چيست؟

ج. اگر تيمم هم نكرديد، بايد قضاى روزه را با اداى كفاره ى آن به جا آوريد.


برهنگى بدن در هنگام غسل


767. آيا در هنگام غسل بدن بايد برهنه باشد؟

ج. اگر بدون برهنه كردن بدن، آب به تمام اعضاى غسل برسد، اشكالى ندارد و مى تواند با لباس غسل كند.


اندازه ظرف آب غسل

768. اگر براى غسل بخواهيم از ظرف آب استفاده كنيم، اندازه ظرف بايد چه قدر باشد و چند بار بايد آب بريزيم؟

ج. بايد به مقدارى آب بريزيد كه تمام اعضاى بدن را غسل دهيد.


غسل هاى واجب

769. تعداد غسل هاى واجب براى مرد و زن چند تا هست؟

ج. در اين رابطه به ماقبل مسأله ى 349 رساله مراجعه نماييد.


قضاى غسل جمعه

770. آيا مى شود غسل جمعه را در روز ديگر به نيّت قضا انجام داد؟

ج. روز شنبه مى توان آن را قضا كرد. (توضيح بيشتر در قبل از مسأله ى 551 رساله، بند يك ذكر گرديده است.)


حركت در هنگام غسل

771. آيا حركت كردن در هنگام غسل، آن را باطل مى كند؟


ج. اشكالى ندارد.


شرم و حيا براى غسل

772. آيا شرم و حيا مى تواند موجب به تأخير انداختن غسل جنابت شود؟

ج. جايز نيست به علت شرم و حيا غسل جنابت را به تأخير انداخت به گونه اى كه نماز انسان قضا شده و يا مرتكب اعمالى كه نياز به طهارت دارد، شود.


انجام غسل جنابت قبل از وقت نماز

773. آيا مى شود غسل جنابت را قبل از وقت نماز انجام داد؟

ج. غسل جنابت قبل از وقت نماز و به خودى خود مستحب است و مى توان پيش از وقت نماز، انجام داد.


نماز با غسل جنابت احتياطى

774. آيا با غسل جنابت احتياطى مى شود نماز خواند؟


ج. خير، نمى توان.


حدث اصغر در بين غسل

775. اگر در بين غسل، حدث اصغر مثل ادرار يا باد معده رخ دهد، غسل چه حكمى دارد؟

ج. احتياط اين است كه غسل را دو مرتبه به طور كامل انجام دهد و براى نماز و كارى كه وضو براى آن لازم است، وضو بگيرد.


فراموشى در شستن يك قسمت

776. در صورتى كه شستن يك قسمت از بدن در غسل فراموش شود تكليف چيست؟


ج. به مسأله ى 367 رساله رجوع شود.


غسل بعد از تيمم بدل از غسل

777. اگر با تيمم بدل از غسل نماز خوانديم آيا براى نمازهاى بعدى بايد غسل كنيم؟

ج. بلى اگر عذر برطرف شده است. (به مسأله ى شماره ى 609 رساله مراجعه شود.)


خروج منى بدون شرايط سه گانه

778. عادت خود ارضايى را ترك كرده ام اما با يك مختصر شهوت بدون داشتن شرايط سه گانه، منى از من خارج مى شود. آيا در اين شرايط غسل بر من واجب است؟


ج. اگر يقين به خروج منى باشد، غسل واجب مى شود.


غسل هاى مختلف با يك نيت

779. اگر غسل هاى ديگرى غير از جنابت بر عهده ى كسى باشد، آيا مى تواند همه را با يك نيّت انجام دهد؟


ج. بله، مى تواند.


غسل نكردن به خاطر سحرى خوردن

780. اگر كسى در سحرگاه ماه رمضان جنب باشد و حمام نرود، آيا مى تواند مشغول خوردن سحرى شود و بعد از اذان غسل نمايد؟


ج. نمى تواند و بايد قبل از اذان غسل كند.


دست كشيدن در هنگام غسل

781. آيا در غسل دست كشيدن به بدن واجب است، يا فقط جارى كردن آب بر بدن كافى است؟


ج. جارى كردن آب كافى است.


عدم امكان غسل در شب زفاف

782. اگر كسى در شب زفاف نتوانست غسل كند، آيا مى تواند نماز صبح را با تيمم بخواند؟


ج. حتى الامكان بايد غسل كند.


فورى بودن وجوب غسل جنابت

783. آيا غسل جنابت فورا بر انسان واجب مى شود؟ و آيا براى چند مرتبه آميزش يك غسل كافى است؟

ج. غسل جنابت به خودى خود مستحب است و پس از وارد شدن به وقت نماز و يا براى انجام كارهايى كه طهارت در آن شرط است واجب مى شود؛ و براى چند آميزش، يك غسل كافى است.


عدم جواز ورود جنب در مسجد

784. آيا شخص جنب مى تواند به جهت امور واجب عرفى ـ مثل اين كه لازم است در مجلس ترحيم نزديكان در تمام وقت شركت داشته باشد ـ وارد مسجد شود، در حالى كه تا پايان مراسم دسترسى به آب براى انجام غسل ندارد؟


ج. نمى تواند.


وارد شدن جنب به امام زاده ها

785. شخص جنب مى تواند به عنوان زيارت در حرم امامزاده ها وارد شود يا نه؟


ج. مى تواند.


نماز با غسل زيارت

786. آيا نماز زيارت قبور ائمّه ـ صلوات اللّه عليهم اجمعين ـ را، مى شود با غسل زيارت خواند؟


ج. بايد وضو هم بگيرد.


غسل در تنگى وقت

787. اگر فردى به گمان وسعتِ وقت به قصد طهارت از جنابت، غسل نمود، آن گاه فهميد كه وقت تنگ بوده، آيا غسل صحيح است؟


ج. صحيح است.


غسل با شكّ در بقاى وقت

788. اگر كسى در صورت شكّ در بقاى وقت، با جريان استصحاب باقى بودن وقت، غسل كند؟ آيا و در صورت غسل و معلوم شدن خلاف آن، غسل او صحيح است؟


ج. بله، غسل صحيح است.


نيّت جنابت

789. اگر شخصى با همسر خود ـ كه در حال حيض است ـ جماع كند، آيا بايد در موقع غسل، نيّت جنابت از حرام نمايد؟


ج. لازم نيست.


نيّت غسل واجب قبل از وقت

790. اگر يقين كند وقت نماز شده و نيّت غسل واجب كند و بعد معلوم شود كه پيش از وقت، غسل كرده، آيا غسل او صحيح است؟

ج. اگر در واقع به قصد وظيفه اى كه بر عهده اش بوده غسل نموده و اشتباه در تطبيق داشته، به گونه اى كه اگر يقين به وقت نداشت، نيّت استحباب مى كرد، غسل صحيح است.


غسل با شكّ در طهارت

791. كسى كه صبح از خواب بيدار مى شود و شك مى كند كه جنب هست يا نه، آيا مى تواند غسل كند؟

ج. مانعى ندارد به اميد عمل به وظيفه غسل كند، ولى بايد براى عملى كه مشروط به طهارت است ـ مثل نماز ـ وضو بگيرد.


غسل با بدن نجس

792. اگر در غسل با بدن نجس زير دوش برود كه هم غسل كند و هم بدنش پاك شود، آيا غسلش صحيح است؟

ج. اگر قبل از غسل دادن هر قسمتى آب كشيده شود، هر چند به ادامه ى جريان آب، كافى است.


شكّ در تطهير بدن قبل يا حين غسل

793. اگر يقين داشته كه قبل از غسل، بدن نجس بوده است و شك دارد كه زير دوش قبل از غسل دادن، هر قسمتى را آب كشيده، يا غسل و تطهير در يك لحظه بوده، وظيفه چيست؟ نمازهاى خوانده شده چه حكمى دارد؟

ج. اگر غسل و تطهير آنى نبوده، يعنى با آغاز شستن نجاست تطهير شده است و به ادامه ى آن از حدث تطهير گرديده ـ كه نوعا هم همين طور است ـ غسل و نمازهايش صحيح بوده. بله، اگر جريان آب در حين غسل بر موضع نجس فقط يك لحظه بوده، پس اعاده غسل موافق احتياط است، اگر احتمال توجه به پاك كردن محل نجس در حين غسل را نمى دهد.


حمّام در قبرستان

794. در قسمتى از يك قبرستان حمّامى احداث شده است، غسل و نظافت در اين حمّام چه حكمى دارد؟

ج. اگر انسان نداند كه آن زمين فقط وقف قبرستان بوده اشكال ندارد؛ مگر در صورتى كه ايجاد حمام موجب بى حرمتى به بدن مسلمان بشود، مثلاً آب به بدن او برسد كه در اين صورت اشكال دارد.


غسل در دستشويى هاى غصبى مسجد

795. اگر دستشويى هاى مسجدى غصب شود، غسل در آن صحيح است؟

ج. ظاهرا اگر غسل كننده خود غاصب نباشد، اشكال ندارد.


غسل در مكان هاى عمومى

796. آيا در حسينيّه و راه هاى عمومى و پارك ها ـ با خود نگهدارى از نامحرم ـ مى شود، غسل كرد؟

ج. اشكال ندارد. فقط در حسينيه، بايد خلاف جهت وقفِ آن نباشد.


شستن ناف و عورت در غسل

797. سال ها در انجام غسل ترتيبى تمام ناف و تمام عورت را فقط با يك طرف بدن مى شستم، وظيفه چيست؟

ج. اگر احتمال مى دهيد كه نصف آن ها با طرف ديگر هم شسته مى شده است، اعمال شما محكوم به صحّت است.


غسل ترتيبى در وان

798. كسى كه غسل واجب دارد مى تواند در وان حمام به نيّت غسل ترتيبى ابتدا سر و گردن را زير آب ببرد و تكان دهد و سپس همان طور كه در وان دراز كشيده نيمه طرف راست بدن را به نيّت طرف راست زير آب ببرد و تكان دهد و سپس به همين نحو نيمه ى طرف چپ را غسل دهد؟

ج. مى تواند، ولى در همان حال هم بنابر احوط بايد رعايت شستن جاهاى بالاتر و سپس پايين تر را بنمايد.


نحوه ى غسل ترتيبى

799. در موقع غسل پس از شستن سر و گردن يا طرف راست، آيا لازم است از زير دوش كنار برود و بعد طرف راست يا چپ را بشويد؟


ج. لازم نيست.


فرق منى و مذى در زن

800. جهش و سستى بدن را در جنابت زن شرط نمى دانيد و فقط حصول شهوت را در خروج رطوبت منى شرط جنابت فرموده ايد؛ پس چنين رطوبتى با رطوبتى كه به نام مذى كه آن هم در موقع شهوت از مرد و زن خارج مى شود چه تفاوتى دارد؟

ج. مذى قبل از منى خارج مى شود و منى فقط در اوج شهوت خارج مى شود نه هر شهوتى، كه مجرّد خروج با شهوت خاصّه (اوج شهوت) در زن ـ بدون سستى بدن ـ موجب احتياط است، گرچه جريان حكم مرد سالم در زن سالم و حكم مرد مريض در زن مريض خالى از وجه نيست؛ به مسأله ى 350 رساله مراجعه شود.


شستن موى زنان در غسل

801. در غسل آيا بر زن واجب است تمام موهايش را بشويد؟ با توجه به اين كه آب به تمام پوست رسيده است؟

ج. شستن تمام اطراف موهاى بلند لازم نيست و شستن پوست كافى است.

غسل با آب هاى كشاورزى كه دارو به آن اضافه مى كنند

802. آيا در آب كشاورزى كه برخى از كشاورزان به آن ها دارو اضافه كرده اند، مى شود غسل كرد؟


ج. تا از صدق آب مطلق خارج نشده، مانعى ندارد.


تلقيح نطفه ى مرد ديگر

803. آيا تلقيح كردن نطفه ى مرد در رحم زن براى بچه دار شدن، موجب غسل جنابت براى زن مى شود؟


ج. خير، موجب غسل نمى شود.


انجام غسل هاى زنانه با نيّت غسل جنابت

804. آيا غسل هايى كه مخصوص زن ها مى باشد، مى توانند با نيّت جنابت انجام شوند؟

ج. اگر غسل جنابت هم بر عهده ى آن ها هست مى توانند.


خروج منى شوهر از زن

805. آيا زن پس از نزديكى شوهر با او بايد مدتى قبل از غسل صبر كند تا منى شوهر از او خارج شود يا خير؟ و اگر فورا غسل كند و آبى يا رطوبتى مشكوك از او خارج شود، تكليفش چيست؟

ج. لازم نيست صبر كند و خارج شدن منى مرد از زن موجب جنابت زن نيست و اگر خارج شد، فقط همان موضع تطهير شود.


خارج شدن رطوبتى مانند منى از رحم

806. اگر در طى ماه رطوبتى از رحم خارج شود كه بعضى از خصوصيات منى را داشته باشد، آيا حكم منى دارد؟ نماز و روزه هايى كه گرفته چه حكمى دارد؟

ج. منى داراى علايمى است كه در مسأله ى 350 رساله ذكر گرديده است و اگر احراز كرد كه آن رطوبت منى بوده و نمازهايش را بدون غسل خوانده است، لازم است آن ها را قضا كند.


تكرار دو غسل در صورت بطلان يكى از آن دو

807. اگر بر كسى دو غسل واجب باشد (حيض و جنابت) سپس غسل كند و پس از آن بفهمد كه از حيض پاك نشده است، آيا بايد براى آن يكى هم غسل كند؟

ج. احتياطا مى تواند در هنگام غسل حيض پس از طهارت از حيض هر دو را نيّت كند.


غسل پس از استفاده از وسايل ضد باردارى

808. براى جلوگيرى از حاملگى از كاندوم استفاده مى كنيم، بر شوهرم به جهت انزال غسل واجب مى شود با توجه به اين كه منى داخل رحم ريخته نمى شود، آيا من هم بايد غسل كنم؟

ج. يكى از عوامل جنابت داخل شدن آلت تناسلى مرد در آلت تناسلى زن است كه در اين صورت فرقى بين استفاده از كاندوم و يا انزال شدن و نشدن منى نيست.


غسل جنابت ديوانه بعد از عاقل شدن

809. كسى كه ديوانگى اش برطرف شده، آيا جنب شدن هاى او در زمان ديوانگى سبب غسل جنابت در زمان عاقل شدنش مى شود؟


ج. بله، بايد غسل كند.


زنى كه جنب بوده و حيض شده

810. زنى جنب بوده و حيض شده است، آيا مى تواند در حال حيض غسل جنابت نمايد و چنان چه در حال حيض غسل نمايد، از جنابت كفايت مى كند، يا بعد از پاك شدن بايد دوباره غسل كند؟

ج. بعد از پاكى از حيض يك غسل به نيّت هر دو انجام دهد و هم چنين صحيح است قبل از پاك شدن از حيض غسل كند به جهت كمتر شدن پليدى باطنى، و هم چنين غسل هاى ديگر هم از او صحيح است.


غسل جنابت همراه با غسل ديگر

811. اگر شخصى غسل جنابت را همراه غسل ديگر با هم انجام دهد و به عبارتى يك غسل كند براى هر دو، آيا در اين صورت باز نيازى به وضو نيست؟


ج. خير، نبايد وضو بگيرد.


احكام خانم ها

812. آيا دوشيزگان و بانوان هم در خواب محتلم مى شوند؟ و تكليف بانوانى كه به مسأله ى احتلام جاهل بوده و بدون غسل مدّت ها اعمال عبادى خود را انجام داده اند چيست؟

ج. بلى، ممكن است مثل مردان باشند، اگرچه بعيد است، و بر فرض انزال، در احتلام و وجوب غسل همانند مردان هستند و اگر محتلم شده به طورى كه منى خارج شده است، نمازهاى بدون غسل را بايد قضا كند؛ ولى روزه هايى كه جاهل به جنابت خود بوده، قضا ندارد.


غسل مريض

813. مريضى كه نمى تواند غسل كند، چه وظيفه اى دارد؟


ج. لازم است تيمم بدل از غسل نمايد.


وسواس در نجاست، طهارت، وضو و به خصوص غسل

814. كسى كه در طهارت، نجاست، وضو، به خصوص غسل زياد شك مى كند و آب خيلى مصرف مى كند، وظيفه ى او چيست؟

ج. بايد به شك هايش عمل نكند و مثل افراد متعارف عمل كند.


حكم غسل براى زخم هاى باز مانند زخم هاى شكم

815. بيمارانى كه زخم آنان باز است، مانند زخم هاى شكم كه به خارج ترشح مى كند، چگونه بايد غسل كنند؟

ج. تا ممكن است بايد غسل كنند هر چند غسل جبيره اى و در بعض موارد با تيمم احتياطى و با عدم امكان، فقط تيمم مى كند.


خون زخم هنگام غسل

816. اگر جايى از بدن زخم باشد و هنگام غسل خون بيايد، چگونه بايد غسل كند؟

ج. در موقع غسل دادن آن جا بايد آن خون را تطهير كند و سريع غسلش را انجام دهد.


جنابت فرد بيمار

817. اينجانب در مواقعى در خود احساس شهوت مى كنم ولى چون بدنم حسّ ندارد تشخيص نمى دهم كه جنب شده ام يا نه، آيا حكم شخص جنب را دارم يا خير؟

ج. اگر يقين نداريد كه چيزى از شما خارج شده، حكم به جنابت نمى شود. بله، در شخص مريض، شهوت خاصّه (اوج شهوت) در حال خروج كافى است كه حكم به جنابت شود.


غسل كسى كه تمام پاى او گچ گرفته شده

818. اگر كسى كه تمام پاى او گچ گرفته شده جنب شود، غسل بر او اجب است يا تيمّم و يا هر دو؟

ج. در فرض مذكور كه جبيره، بعضى از اعضاى سه گانه غسل را گرفته، غسل جبيره اى كافى است. (به مسأله ى 343 رساله رجوع شود.)


خارج شدن منى به صورت پى در پى

819. وظيفه ى شخصى كه پى در پى منى از او خارج مى شود چيست؟

ج. در تحصيل طهارت اختياريه و اضطراريه و شرايط لزوم آن فى الجمله با سلس البول شريك است كه در رساله مذكور است.


غسل جبيره اى

820. اگر شخصى غسل جبيره اى بگيرد بعد از چند روزى كه جبيره برطرف مى شود، آيا لازم است دوباره غسل كند؟


ج. خير، لازم نيست.


ضرر داشتن آب براى گوش

821. شخصى كه آب براى گوشش ضرر دارد، براى غسل چگونه عمل كند؟

ج. اگر گذاشتن چيزى در باطن گوش ممكن نيست، غسل جبيره اى به جاى آورد.


نايب گرفتن در غسل

822. اينجانب خود قادر به شستشو و انجام غسل نيستم، آيا مى توانم براى آب ريختن و شستن نايب بگيرم و خود نيّت غسل كنم؟ آيا غسل به اين نحو صحيح است؟

ج. بله، در آن مقدارى كه توانايى نداريد صحيح است.

خروج ماده اى از انسان كه يقين به منى بودن آن ندارد

823. بعضى از اوقات پس از بيدار شدن از خواب در كيسه ى مخصوص ادرار خود مادّه اى مى بينم كه نمى دانم منى است يا چيز ديگر و چون بدنم حسّ ندارد و با قراين ذكر شده در مسأله ى 350 رساله براى من قابل تشخيص نيست، آيا بايد غسل كنم؟

ج. حكم منى ندارد، مگر از روى شهوت خاصّى خارج شده باشد. و اگر نمى دانيد، حكم به جنابت نمى شود؛ مگر اين كه بر تقدير متعارف بودن، احراز جنابت بشود و اين معنا بر شما قابل احراز مى باشد.


خروج منى بدون اراده

824. بر اثر مرضى كه به آن مبتلا هستم، گاه بدون اراده از من منى خارج مى شود، آيا موجب جنابت مى گردد و با توجّه به اين كه در يك روز چند بار اتّفاق مى افتد، تكليف شرعى من چيست؟

ج. اگر يقين به منى بودن آن داريد، موجب جنابت است و براى نماز بايد غسل كنيد و اگر نمى توانيد تيمّم نماييد.


فرج مصنوعى

825. دستگاه تناسلى خانمى اشكال داشته و بنابر آزمايشات و اظهار چندين دكتر متخصّص لوله ى واژن و رحم ندارد [البته قابل ذكر است كه رحم در ابعاد بسيار كوچك وجود دارد ولى به هيچ وجه به جايى وصل نيست و تنها با ماهيچه هايى به شكم وصل مى باشد و راه خروجى ندارد و به عبارت ديگر كالعدم مى باشد }بعد از مدّتى از ازدواج، به علّت نبودن راهى براى جماع با يك عمل جرّاحى [واژن [گوشت را بريده و راهى لوله مانند را كه مسدود است باز كردند و بنابر اظهار خود خانم و دكتر متخصّص، هيچ لذّتى در موقع جماع براى خود خانم نيست. لطفا بيان بفرماييد:

1) آيا صرف ادخال و جماع با چنين زنى باعث وجوب غسل جنابت براى خانم مى شود؟

ج. غسل واجب مى شود و معيار همان جماع بر موضع مخصوص است؛ هر چند بدون شهوت باشد. مگر آن كه مدخل، مصنوعى باشد به نحوى كه صدق فرج نكند.

2) براى مرد چه طور؟ در صورتى كه منى بيرون نيايد.

ج. اگر دخول كند هر چند منى بيرون نيايد، غسل واجب مى شود با فرض اين كه صدق كند دخول در فرج زن كرده است.


اثر خودكار در غسل

826. اگر هنگام غسل در جايى از بدن، اثر خودكار وجود داشته باشد، مانع رسيدن آب محسوب مى شود؟

ج. با فرض اين كه جرميّت نداشته باشد، مانع نيست.


اثر گچ يا صابون در اطراف ناخن بعد از غسل

827. حكم اثر گچ يا صابونى كه بعد از غسل در اطراف ناخن ها مشاهده مى شود چيست؟ اگر اين اثر در حمام هنگام غسل مشاهده نمى شود، امّا بعد از غسل ديده مى شود تكليف چيست؟

ج. اگر صرفا رنگ سفيد مربوط به گچ يا صابون است، اشكالى ندارد اما اگر جرمى است كه عرفا مانع رسيدن آب به پوست و ناخن مى شود، بايد برطرف گردد.


توجه به وجود مانع بعد از غسل

828. اگر بعد از غسل، انسان متوجه شود لايه اى از رسوبات نوره روى ناخن اوست چه حكمى دارد؟

ج. اگر داراى جرم بوده و عرفا مانع رسيدن آب به ناخن بوده بايد مجددا غسل را تكميل نمايد؛ اما مجرد رنگ باقى مانده بدون جرم اشكالى ندارد.


غسل با موهاى ژل زده

829. در هنگام وضو و غسل اگر موهاى سر ژل زده شده باشند، وضو و غسل چه حكمى دارد؟

ج. موهايى كه تابع پوست به حساب نيايد، در غسل لازم نيست شسته شود و آب به پوست برسد كافى است و توضيح بيشتر در مسأله ى 376 رساله داده شده است.


چرك در ناف

830. اگر داخل ناف كمى چرك باشد و برطرف كردن آن مشكل باشد، آيا غسل صحيح است؟


ج. به مسأله ى 372 و 342 رساله رجوع شود.


ديدن سرمه در چشم بعد از غسل

831. اگر بعد از غسل متوجه شويم كه مقدارى سرمه لاى مژه هاى ما وجود داشته است، آيا غسل باطل است؟

ج. اگر سرمه چرب باشد به گونه اى كه عرفا مانع حساب شود و خارج از چشم كشيده شده باشد نه داخل آن و نيز يقين داشته باشد كه قبل از غسل وجود داشته، بايد غسل را اعاده نمايد.


تميزى بدن در غسل و وضو


832. مقصود از تميز بودن بدن در غسل و وضو چيست؟

ج. مقصود آن است كه اولاً بدن پيش از غسل از نجاسات پاك باشد و ثانيا مانعى از رسيدن آب به بدن نباشد.


لايه ى روغنى در گوش هنگام غسل

833. در هنگام غسل احساس مى شود يك لايه ى روغنى داخل گوش است، حكم آن چيست؟


ج. شستن داخل سوراخ گوش لازم نيست.


خال كوبى


834. آيا خال كوبى در اعضا، مانع غسل است؟


ج. مانع نيست.


استعمال مواد مصنوعى

835. آيا استعمال مواد مصنوعى براى حالت دادن به مژه ها، در وضو و غسل اشكال ايجاد مى كند؟

ج. اگر آن مواد داراى جرم باشد و مانع رسيدن آب به پوست و موى مژه باشد، بايد آن را برطرف كرد و شستن مويى كه تابع پوست نيست در وضو لازم است به خلاف غسل.


لاك ناخن


836. آيا لاك ناخن مانع از انجام غسل است؟


ج. مانع است و لازم است پيش از غسل برطرف شود.


حنا كردن


837. آيا حنا مانع از وضو و غسل مى شود؟

ج. اگر پس از شستن خود حنا، رنگ آن باقى مانده است، مانع از غسل و وضو نيست.


چرك لاى موهاى بدن

838. گاهى در موهاى بدن مثل زير بغل مشاهده مى شود يك لايه ى چرك مانند آن را فرا گرفته است. آيا در غسل، مانع به حساب مى آيد؟

ج. مانع بايد عرفيت داشته باشد و شستن موهاى بلند لازم نيست و شستن پوست كافى است.


چروك هاى پوستى در كهولت

839. در اثر كهولت سن يا بعضى از عوارض جسمى، قسمتى از ظواهر بدن به وسيله ى قسمتى ديگر پوشيده مى شود، آن قسمت ها بايد چگونه غسل شود؟

ج. ظاهرا بايد به تمام آن قسمت ها آب برساند، مادامى كه باطن حساب نشود.


چربى بدن

840. در غسل كردن چربى اى كه از خود طبيعت پوست سر است، آيا مانع حساب مى شود؟


ج. مانع محسوب نمى شود.


گمان به بودن مانع هنگام غسل

841. اگر مدّتى غسل مى كرده، سپس گمان پيدا كرده كه در هنگام غسل مانعى وجود داشته است ـ چون نمى دانسته كه بايد ناف را از چرك هاى آن تميز كند ـ و نوعا گمان به وجود چرك در ناف هست، آيا غسل هايى كه در مدّتى طولانى اين چنين انجام داده باطل بوده است؟

ج. در غسل، ظاهر ناف بايد شسته شود و آن هم شسته شده و داخل آن واجب نيست شسته شود. بلى هر مقدار كه شك دارد جزو ظاهر حساب مى شود يا باطن احتياط اين است كه بشويد تا جايى كه سابقا باطن يقينى نبوده است، و در فرض سؤال تا وقتى كه اطمينان به وجود مانع نباشد، به حكم فراغ، غسل محكوم به صحّت است.


ديدن مانع بعد از غسل

842. اگر مدّتى بعد از غسل ديديم كه مانعى روى بدن وجود دارد وظيفه ى ما چيست؟ آيا مى توانيم بگوييم انشاءاللّه  بعد از غسل ظاهر شده است؟

ج. اگر احتمال بدهد كه بعدا پيدا شده، محكوم به صحّت است.


مهلت برداشتن مانع و تكميل غسل

843. شخصى كه غسل كرده اگر مانع ديد تا چه وقت مى تواند مانع را بردارد و همان غسل را تكميل كند؟

ج. تا زمانى كه حدث اصغر از او سر نزده، مى تواند و پس از آن محلّ، احتياط كردن است به اين نحو كه غسل را دو مرتبه به صورت كامل انجام دهد و براى نماز و كارى كه براى آن وضو لازم است، وضو بگيرد.


استمناء جهت درمان

844. اگر به جهت امراض تناسلى، پزشك براى درمان و تشخيص نوع مرض براى آزمايش تجويز استمنا كند، آيا ارتكاب آن جايز است؟

ج. اگر ضرورت باشد و راه حلال ميسّر نباشد، جايز است.


گرفتن منى براى تشخيص بچه دار شدن

845. در بعضى از بيمارستان ها براى اين كه بفهمند انسان بچه دار مى شود، از مرد مى خواهند كه با عمل استمنا، منى خودش را در اختيار آزمايشگاه قرار دهد. آيا جايز است؟


ج. جايز نيست.


خروج رطوبت مشكوك بعد از غسل

846. بعد از غسل آب مشكوكى از من خارج شده است، آيا نجس است و غسل لازم دارد؟

ج. اگر پس از جنابت و قبل از غسل بول كرده و سپس غسل نموديد و يا اگر نمى توانستيد بول كنيد استبراء كرده و سپس غسل كرده ايد و پس از آن رطوبت مشكوكى كه انسان نمى داند بول است يا منى خارج شده، حكم بول دارد و در غير اين صورت حكم منى داشته و بايد مجددا غسل نماييد. (به مسأله ى 351 رساله رجوع فرماييد.)


شك در صحت غسل

847. اگر بعد از اتمام غسل، در صحت غسل شك كنم، تكليف چيست؟


ج. آن شك اعتبار ندارد.


شك در رسيدن آب به پوست

848. فردى در غسل خيال مى كرده صرف رسيدن آب به مو كافى است و لازم نيست آب به پوست برسد و همين طور غسل مى كرده تا اكنون كه ملتفت مسأله شده است. اكنون در غسل ها شك دارد كه آيا آب به پوست مى رسيده يا نه ولى احتمال رسيدن را مى دهد، آيا غسل هاى او صحيح بوده است؟

ج. اعمال گذشته او محكوم به صحت است، زيرا شك پس از فراغ است.


اشتباه در غسل ارتماسى

849. من تا چندى پيش نمى دانستم كه زير دوش حمام رفتن غسل ارتماسى نيست و مدّتى غسل جنابت را به اين نحو انجام مى دادم. تكليف نمازهايى كه تاكنون خوانده ام چيست؟

ج. بايد قضا شود، مگر اين كه با قصد وظيفه، خود به خود غسل ترتيبى حاصل مى شده است.


شكّ در شستن مقدارى از بدن

850. اگر بعد از غسل در شستن قسمتى از بدن شك كند، حكم آن چيست؟ در بين غسل چه طور؟

ج. بعد از غسل اعتنا نكند؛ و در بين غسل، احوط تدارك است ـ تا وقتى كه با تدارك محذورى لازم نيايد ـ و در غير اين صورت، بنابر احتياط غسل را تمام مى كند و تيمّم مى نمايد.


خروج مجدّد منى پس از غسل

851. اگر شخصى غسل جنابت كرده و چون استبراء به بول نكرده بوده بعد از ساعتى مقدارى از منى كه در مجرى باقى مانده بيرون مى آيد؛ آيا جنابت جديد است تا نمازهايى كه با آن غسل خوانده صحيح باشد يا جنابت سابق است و نمازهاى خوانده شده بايد اعاده شود؟

ج. پس از غسل اوّل، طهارت حاصل است و خروج منى موجب جنابت جديد است.


آب خارج شده پس از غسل

852. آيا آبى كه گاهى از انسان بعد از انجام غسل يا حين آن بيرون مى آيد، حكم منى را دارد؟ با توجّه به اين كه به صورت طبيعى و بدون جستن و شهوت خارج مى شود.

ج. اگر قبل از غسل بول و يا استبرا كرده، در صورت شكّ، حكم منى را ندارد. توضيح بيشتر در مسأله ى 351 رساله آمده است.


شكّ در غسل بعد از خروج از حمّام

853. اگر كسى به قصد غسل واجب وارد حمّام شود و سپس شك كند كه آيا غسل كرده يا خير، حكمش چيست؟


ج. بايد غسل كند.


وضو بعد از غسل جنابت

854. اگر كسى بعد از غسل جنابت وضو بگيرد، كار خلافى انجام داده است؟


ج. جايز نيست؛ هر چند نماز او صحيح است.


غسل جنابت نياز به وضو ندارد

855. اگر انسان غسل جنابت را پيش از وقت نماز انجام دهد، آيا براى نماز احتياج به وضو دارد؟

ج. اگر مبطلات وضو پيش نيامده است، احتياج ندارد.

856. در رساله آمده شخصى كه غسل جنابت كرده، براى نماز نبايد وضو بگيرد. وظيفه ى او در مسّ كتاب قرآن و موارد ديگرى كه مشروط به وضو است چه مى باشد؟


ج. فرقى نمى كند.


عدم احتياج غسل جنابت به وضو

857. اين كه فرموده اند غسل جنابت وضو لازم ندارد، آيا شامل فردى كه جنب از حرام شده هم مى شود؟


ج. بله، شامل مى شود.


وسواس در غسل


858. اگر كسى در شستن وسواس پيدا كرد، حكمش چيست؟


ج. بايد به وسوسه اش اعتنا نكند.


دقت در غسل جنابت

859. آيا در غسل جنابت بايد وسواس به خرج داد كه آب به همه جاى بدن رسيده است؟

ج. وسواس لازم نيست و ملاك در رسيدن آب، عرف متديّنين است.


 


 



   

تیمّم: مبحثی در باب طهارت در فقه . واژة تیمّم ، از ریشة یمم ، در لغت به معنای «قصد کردن » و «روی آوردن به یک کار یا یک چیز» است

در برخی آیات قرآن کریم نیز به همین معنا آمده است

ولی باتوجه به معنای خاص آن در برخی آیات قرآن (نساء: 43؛ مائده :6)، در اصطلاح فقها و منابع اسلامی ، مفهومی خاص یافته  و مراد از آن ، طهارت مخصوصی است که به گونة اضطراری برای به جا آوردن نماز و دیگر عباداتی که به طهارت نیاز دارند، در مواردی که وضوگرفتن یا غسل کردن ناممکن یا دشوار باشد، مقرر شده است

(ابن قُدامه ، ج 1، ص 233؛ بَحْرانی ، همانجا).

 

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم

 اول باید بدانیم چه زمانی باید تیمم کنیم:

1- آب نباشد. 2 – دسترسى به آب نداشته باشد. 3 – استعمال آب ضرر داشته باشد. 4 – خطر تشنگى باشد. 5 – آبى که هست تنها براى پاک کردن نجاست بدن و لباس کافى باشد. 6 – آب مباح نباشد. 7 – وقت تنگ باشد.


چیزهایى که تیمّم بر آن صحیح است:

-تیمّم بر خاک، ریگ، کلوخ و سنگ صحیح است و اگر خاک ممکن باشد بهتر است بر چیز دیگر تیمّم نکند و اگر خاک نباشد، بر ریگ و اگر ریگ نباشد، بر کلوخ و چنانچه کلوخ نباشد، بر سنگ تیمّم نماید.-تیمّم بر سنگ گچ، سنگ آهک و گچ پخته صحیح است، ولى بر سنگ معدن، مانند سنگ عقیق، تیمّم باطل مى باشد.-اگر خاک، ریگ، کلوخ و سنگ پیدا نشود، باید بر گرد و غبارى که در فرش، لباس و مانند آن است تیمّم نماید و چنانچه گرد پیدا نشود، باید بر گِل تیمّم کند و اگر گِل پیدا نشود، واجب است که نماز را بدون تیمّم بخواند و بنابر احتیاط مستحب بعد قضاى آن را بجا آورد.

 

 

حال چگونگی تیمّم بدل از وضو و غسل:

در تیمّم بدل از وضو، چهار چیز واجب است. اوّل: نیّت. دوم: زدن کف دو دست باهم، بر چیزى که تیمّم بر آن صحیح است. سوم: کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانى و دو طرف آن، از جایى که مو مى روید تا ابروها و بالاى بینى و بنابر احتیاط دستها را بر روى ابروها نیز بکشد. چهارم: کشیدن کف دست چپ، به تمام پشت دست راست و بعد از آن، کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ، از مچ تا سر انگشتان.

در تیمّم بدل از غسل، بعد از نیّت به دستورى که در مسأله پیش گفته شد، دستها را بر زمین بزند و به پیشانى و دستها بکشد و بنابر احتیاط مستحب یک مرتبه دیگر دستها را بر زمین بزند و به پشت دستها بکشد. و بهتر است تیمّم، چه بدل از وضو باشد، چه بدل از غسل، به این ترتیب انجام شود: یک مرتبه دستها را بر زمین بزند و به پیشانى و پشت دستها بکشد و یک مرتبه دیگر نیز بر زمین بزند و پشت دستها را مسح نماید.

 

در موقع نیت باید معین کند که تیمم او بدل از غسل است یا بدل از وضو. و اگر بدل از غسل باشد، باید آن غسل را معین نماید. و چنانچه اشتباها به جای بدل از وضو، بدل از غسل ، یا به جای  بدل از غسل ، بدل از وضو، نیت کند یا مثلا در تیمم بدل از غسل جنابت ، نیت تیمم بدل از غسل مس میت نماید، تیمم او باطل است .

برای اطلاعات بیشتر از تیمم اینجا کلیک کنید

سايتتون براي من خيلي مفيد بود ممنون



شخصى که جنب شده است، باید غسل جنابت کند و اگر آب کافى براى غسل کردن نداشته باشد،و از پیدا کردن آب ناامید شود باید تیمم بدل از غسل جنابت بکند و با تیمّم نماز بخواند.و تا زمانى که به آب کافى براى غسل جنابت دسترسى پیدا نکرده، باید با تیمم نماز بخواند. ( توضیح المسائل مراجع ج1 ص386 مسئله 648 ومسئله 726 0 )

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

مسأله ۴۱۴. غسل‌های واجب هشت تا است:

اوّل: غسل جنابت. دوم: غسل حیض. سوم: غسل نفاس. چهارم: غسل استحاضه. پنجم: غسل مسّ میت. ششم: غسل میت. هفتم: غسل مستحبّی كه به سبب نذر و عهد و قَسَم شرعی و مانند اینها واجب می‌شود. هشتم: بنابر احتیاط واجب برای قضای نماز آیات در صورتی‌ كه كُسوف كلّی، یا خُسوف كلّی شود و مكلّف عمداً نماز آیات را نخواند تا قضا شود.

مسأله ۴۱۵. در دو مورد، انسان جنب می‌شود:

اوّل: جماع (آمیزش). دوم: بیرون آمدن منی، در خواب باشد یا بیداری، كم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی‌شهوت، با اختیار باشد یا بی‌اختیار.

مسأله ۴۱۶. اگر رطوبتی از مرد خارج شود و نداند منی است یا ادرار یا غیر اینها، چنانچه با شهوت و جهش بیرون بیاید و بعد از بیرون آمدن آن، بدن سست شود، آن رطوبت حكم منی را دارد، ولی اگر هیچ یک از این سه نشانه یا بعضی از اینها را نداشته باشد، حكم منی را ندارد ولی در مریض (در موارد شک) لازم نیست آن رطوبت با جهش بیرون آمده باشد و در موقع بیرون آمدن بدن سست شود، بلكه اگر با شهوت بیرون آید، در حكم منی است.

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم

مسأله ۴۱۷. رطوبتی كه زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت انگیز در خود موضع احساس می‌كنند و آن رطوبت به اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌كند.

 امّا اگر این رطوبت زیاد باشد به حدّی كه صدق «انزال» كند و لباس‌ها را آلوده نماید، در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است؛ بلکه اگر همراه با آن هم نباشد – بنابر احتیاط لازم- نجس وموجب جنابت می‌باشد و در مواردی که زن، شک داشته باشد به این حد رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج آب داشته باشد، غسل بر او واجب نیست و وضو و غسل او هم باطل نمی‌شود و هر گاه بعد از غسل، منی مرد، از زن خارج شود، غسل بر زن واجب نمی‌شود؛ ولی آن منی، نجس است و اگر به ظاهر بدن یا لباس برسد، آن را نجس می‌كند.

مسأله ۴۱۸. اگر از مردی كه مریض نیست، آبی بیرون آید كه نداند منی است يا آبهای ديگر و یكی از سه نشانه‌ای كه در مسأله (416) گفته شد را داشته باشد ولی نداند نشانه‌های دیگر را داشته یا نه، جنب محسوب نمی‌شود و غسل بر او واجب نیست.

مسأله ۴۱۹. مستحب است مرد بعد از بیرون آمدن منی، ادرار كند و این کار استبراء از منی می‌باشد و اگر ادرار نكند و بعد از غسل رطوبتی از او بیرون آید كه نداند منی است یا رطوبت دیگر، حكم منی را دارد و جنب می‌شود امّا برای زنان استبراء نیست و رطوبت مشکوکی كه از آنان خارج می‌شود حكم منی را ندارد.

مسأله ۴۲۰. اگر انسان با زنی جماع كند و به اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود، در قُبل باشد یا در دُبر، هرچند منی بیرون نیاید هر دو جنب می‌شوند و در این حکم، فرقی بین بالغ و نابالغ و عاقل و دیوانه و اینکه قصد این کار را داشته باشد یا نه وجود ندارد و امّا اگر شک كند كه به مقدار ختنه گاه داخل شده یا نه، جنب به حساب نمی‌آید.

مسأله ۴۲۱. اگر فرد نعوذ بالله با حیوان یا مرد یا پسری نزدیکی نماید و منی بیرون آید، برای نماز و کارهایی که نیاز به طهارت دارد، غسل تنها کافی است و اگر منی بیرون نیاید، چنانچه پیش از نزدیکی وضو داشته، باز هم غسل تنها کافی است و اگر وضو نداشته، احتیاط واجب آن است که غسل کند و وضو هم بگیرد.

مسأله ۴۲۲. اگر منی از جای خود حركت كند و بیرون نیاید، یا انسان شک كند كه منی از او بیرون آمده یا نه، حکم جنب را ندارد و همچنین است اگر خواب ببیند كه منی از او بیرون آمده ولی بعد از بیدار شدن، اثری از منی نبیند.

مسأله ۴۲۳. كسی كه نمی‌تواند غسل كند یا آب برای غسل كردن ندارد ولی تیمّم برایش ممكن است، بعد از داخل شدن وقتِ نماز هم می‌تواند با همسر خود نزدیكی كند امّا بنابر احتیاط واجب جنب شدن به غیر نزدیکی – مثل جنب شدن به سبب ملاعبه – جایز نیست.

مسأله ۴۲۴. اگر در لباس خود منی ببیند و یقین یا اطمینان دارد كه از خود اوست و برای آن غسل نكرده، جنب می‌باشد و نمازهایی را كه یقین دارد بعد از بیرون آمدن منی خوانده اگر در وقت است، دوباره بخواند و چنانچه بعد از وقت است، قضا كند ولی نمازهایی را كه احتمال می‌دهد قبل از بیرون آمدن آن منی خوانده، لازم نیست قضا نماید.

مسأله ۴۲۵. غسل جنابت به خودی خود واجب نیست و برای اموری انجام می‌شود:

1. مواردی که غسل جنابت واجب است:

برای انجام واجباتی که شرط آنها با طهارت بودن (وضو یا غسل) است، مثلاً برای خواندن نماز واجب و اجزاء فراموش شده آن و طوافی که به احرام واجب شده – هرچند جزء حج یا عمره مستحبی باشد – غسل جنابت واجب است. اما برای نماز میت، سجده سهو، سجده شکر، سجده واجب قرآن، غسل جنابت لازم نیست و این اعمال بدون غسل جنابت صحیح می‌باشد.

2. مواردی که غسل باعث جایز شدن عمل است:

در بعضی از موارد برای آن که انجام عملی حرام نباشد، باید غسل انجام شود؛ یعنی اگر بدون غسل انجام پذیرد حرام است؛ مثل مسّ خطّ قرآن در حال جنابت و موارد دیگری که در مسائل بعد ذکر می‌شود.

3. مواردی که غسل جنابت باعث صحیح بودن عمل می‌شود:

بعضی از اعمال هرچند خود واجب نیستند اما برای آنكه آن عمل صحیح انجام شود، لازم است با غسل جنابت انجام شود مثل نماز مستحبی.

4. مواردی که غسل جنابت باعث کامل‌تر شدن عمل می‌شود:

 بعضی ار اعمال برای آن که ثواب بیشتری داشته باشد با غسل جنابت انجام می‌شود مثل نماز میت، تلاوت قرآن، قرائت دعا و طلب حاجت از خداوند متعال و اذان نماز که اگر بدون غسل انجام شوند نیز صحیح می‌باشد.

5. مواردی که غسل جنابت باعث برطرف شدن کراهت می‌باشد:

در بعضی از موارد انجام غسل جنابت باعث می‌شود مکروه بودن عملی از بین برود مثل خوابیدن در حال جنابت که غسل (یا وضو) کراهت آن را برطرف می‌سازد.

مسأله ۴۲۶. لازم نیست در وقت غسل جنابت، نیّت كند كه غسل واجب یا مستحب می‌كند بلكه اگر فقط به قصد قربت یعنی برای کوچکی در پیشگاه خداوند متعال، غسل كند كافی است.

مسأله ۴۲۷. هفت چیز بر جنب حرام است:

 اوّل: رساندن جایی از بدن خود به خطّ قرآن.

دوم:بنابر احتیاط واجب رساندن جایی از بدن خود به اسم مبارک ذات خداوند متعال، به هر زبانی كه باشد و صفات مخصوص او[۱] و احتیاط مستحب است، انسان اسماء پیامبران و امامان و حضرت زهرا(علیهم‌السلام) را هم در حالت جنابت لمس ننماید.

سوم:وارد شدن به مسجدالحرام و مسجد پیامبر(صلى الله عليه و آله) هرچند از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.

چهارم:توقّف در مساجد دیگر؛ ولی اگر از مسجد عبور كند مثل اینكه از یک درِ مسجد داخل و از درِ دیگر خارج شود، مانعی ندارد.

 همچنین مشاهد مشرّفه معصومین و حرم امامان(علیهم‌السلام)، بنابر احتیاط لازم، در این رابطه، حکم مساجد را دارند و منظور از حرم، روضه منوّره است یعنی قسمتی كه ضریح مقدّس و قبر مطهّر در آن قرار دارد و رواق‌ها و صحن‌های متبرّكه و نیز تمام حرم امام زادگان، حکم مشاهد مشرّفه معصومین(علیهم‌السلام) را ندارند؛ مگر جایی که مسجد بودنش ثابت باشد. شایان ذکر است نمازخانه‌های منازل، ادارات، كارخانجات، مدارس و مانند آن و همچنین حسینیه‌ها، مزار شهدا، قبرستان مؤمنین و مانند آن که مسجد نیستند، حكم مساجد را ندارند.

پنجم:وارد شدن به مسجد برای برداشتن چیزی.

ششم:بنابر احتیاط لازم، گذاشتن چیزی در مسجد، هرچند در حال عبور از مسجد باشد یا خودش وارد مسجد نشده و از بیرون چیزی را در مسجد بگذارد.

هفتم:خواندن هر یک از آیاتی که دارای سجده واجب هستند و آن در چهار سوره است:

1. سوره سی و دوم قرآن، سجده (الم تنزیل) آیه پانزدهم. 2. سوره چهل و یكم قرآن، فصّلت (حٰم سجده) آیه سی و هفتم. 3. سوره پنجاه و سوم قرآن، (وَالنَّجْم) آیه آخر. 4. سوره نود و ششم قرآن، علق (اقْرَأ) آیه آخر.

 احتیاط مستحب آن است كه سایر آیات این چهار سوره سجده دار را هم نخواند.

مسأله ۴۲۸. نُه چیز بر جنب مكروه است:

اوّل و دوم: خوردن و آشامیدن؛ ولی اگر وضو بگیرد یا صورت و دست‌ها را بشوید و مضمضه كند، مكروه نیست و اگر تنها دست‌ها را بشوید كراهت كمتر می‌شود.

سوم:خواندن بیشتر از هفت آیه از قرآن كه سجده واجب ندارد.

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم

چهارم:رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خط‌های قرآن.

پنجم:همراه داشتن قرآن.

ششم: خوابیدن؛ ولی اگر وضو بگیرد یا به دلیل نداشتن آب، بدل از غسل، تیمّم كند مكروه نیست.

هفتم:خضاب كردن به حنا و مانند آن.

هشتم:مالیدن روغن و انواع كِرم‌ها به بدن.

نهم:جماع كردن بعد از آنكه محتلم شده، یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است.

مسأله ۴۲۹. غسل جنابت و سایر غسل‌ها چه واجب و چه مستحب به جز غسل میت را به دو صورت می‌توان انجام داد: ترتیبی و ارتماسی و غسل ترتیبی در صورتی كه ترتیب بین راست و چپ بدن در آن مراعات گردد، بهتر از غسل ارتماسی است. امّا در مورد غسل میّت، احتیاط واجب آن است كه تا غسل ترتیبی ممكن است، میّت را غسل ارتماسی ندهند.

مسأله ۴۳۰. در غسل ترتیبی انسان باید به نیّت غسل، بنابر احتیاط لازم، اوّل تمام سر و گردن و بعد بدن را بشوید و احتياط مستحب آن است كه اوّل طرف راست، بعد طرف چپ بدن را بشوید.[۲]

مسأله ۴۳۱. غسل ترتیبی را می‌توان با فرو رفتن در آب هم انجام داد، بنابراین اگر فرد دو بار در آب فرو رود؛ یک بار به نیّت سر و گردن، بار دوم به نیّت بدن، غسل او صحیح است هرچند احتیاط مستحب است سه بار در آب فرو رود؛ یک بار به نیّت سر و گردن، بار دوم به نیّت طرف راست و بار سوم به نیّت طرف چپ.

مسأله ۴۳۲. چنانچه فردی تمام یا قسمتی از بدنش قبل از اینکه آن قسمت را به نیّت غسل ترتیبی بشوید زیر آب باشد و بخواهد با حرکت دادن یا بدون حرکت دادن آن در زیر آب نیّت غسل کند، بنابر احتیاط واجب غسلش صحیح محسوب نمی‌شود. بنابر این اگر داخل حوض یا استخر آب است و می‌خواهد غسل ترتیبی نماید، احتیاط واجب آن است كه از آب بیرون آید یا حداقل محلّی را كه می‌خواهد غسل دهد از داخل آب بیرون آورد و بعد به قصد غسل ترتیبی داخل آب نماید.

 همچنین اگر سر یا بدن زیر دوش است و آب بر آن جریان دارد بنابر احتیاط لازم، محلّی را كه می‌خواهد غسل دهد از دوش كنار ببرد و بعد به قصد غسل زیر دوش قرار دهد و كسی كه این مسأله را نمی‌دانسته و در غسل‌های گذشته آن را مراعات نمی‌كرده، ازآنجا که حکم بنابر احتیاط واجب است، مانند سایر موارد احتیاط واجب، می‌تواند به مجتهد دیگری که از سایر مجتهدین اعلم است، رجوع کند و اگر وی رعایت این نکته را لازم نمی‌دانست، در این مسأله از او تقلید نماید تا غسل‌هایی که بدون رعايت اين نكته انجام داده و از این به بعد به اين گونه، انجام می‌دهد، بدون اشکال باشد.

غسل ارتماسی به دو روش انجام می‌گیرد: «دفعی» و «تدریجی».

مسأله ۴۳۳. در غسل ارتماسی دفعی باید در یک لحظه، آب تمام بدن را فرا بگیرد، ولی لازم نیست كه قبل از شروع در غسل، تمام بدن بیرون آب باشد بلكه اگر مقداری از آن بیرون باشد و به نیّت غسل در آب فرو رود، کافی است.

مسأله ۴۳۴. در غسل ارتماسی تدریجی باید بدن را به نیّت غسل، تدریجاً در آب فرو برد طوری که فاصله بین فرو بردن اعضاء زیاد نباشد و موالات در شستن اعضاء رعایت گردد به گونه‌ای که بگویند مشغول انجام غسل ارتماسی است و در این صورت لازم است هر عضو، قبل از غسل دادنِ آن عضو، بیرون آب باشد.

شایان ذکر است در این نوع غسل لازم نیست تمام بدن در یک لحظه زیر آب باشد. بنابر این فرد می‌تواند پس از فرو بردن بعضی از اعضاء به نیّت غسل در آب، آن قسمت را بیرون بیاورد و بعد قسمت دیگری را فروبرد.

مسأله ۴۳۵. اگر بعد از غسل ارتماسی بفهمد كه به مقداری از بدن، آب نرسیده، چه جای آن را بداند یا نداند باید دوباره غسل كند.

مسأله ۴۳۶. اگر فرد برای غسل ترتیبی وقت ندارد ولی برای ارتماسی وقت دارد، باید غسل ارتماسی كند.

مسأله ۴۳۷. كسی كه برای حج یا عمره احرام بسته، نباید غسل ارتماسی كند ولی اگر از روی فراموشی غسل ارتماسی كند، غسلش صحیح است.

مسأله ۴۳۸. غسل، از نظر شرایط صحّت، مانند وضو می‌باشد به جز در سه مورد:

اوّل. در غسل، لازم نیست سر و گردن یا بدن را از بالا به پایین بشوید.

دوّم. در وضو اگر پوست صورت از لای مو پیدا نباشد، شستن ظاهر موی صورت، کافی است و رساندن آب به زیر آن لازم نیست امّا در غسل رساندن آب به پوست لازم است.

سوّم. موالات در غسل ترتیبی شرط نیست؛ بنابر این لازم نیست بعد از شستن سر و گردن فوراً بدن را بشوید پس اگر بعد از شستن سر و گردن صبر كند و بعد از مدّتی بدن را بشوید، اشكال ندارد بلكه لازم نیست تمام سر و گردن یا بدن را یک مرتبه بشوید، پس جایز است مثلاً سر را شسته و بعد از مدّتی گردن را بشوید مگر در چند مورد كه در مسأله بعد خواهد آمد.

مسأله ۴۳۹. كسی كه نمی‌تواند از بیرون آمدن ادرار یا مدفوع خودداری كند اگر فقط به اندازه‌ای كه غسل كند و نماز بخواند، ادرار یا مدفوع از او بیرون نمی‌آید باید فوراً غسل كند و بعد از غسل هم باید فوراً نماز بخواند. همچنین زن مستحاضه قلیله بعد از وضو و مستحاضه متوسّطه بعد از غسل و وضو و مستحاضه كثیره بعد از غسل، باید فوراً مشغول نماز شوند، مگر در دو موردی كه در مسأله (602و606) خواهد آمد. همچنین در صورتی كه وقت تنگ باشد و فرد تنها به مقدار غسل (و وضو در موارد نیاز) و خواندن نماز وقت دارد لازم است فوراً بدون فاصله غسل كند و (در مواردی كه وضو لازم است وضو بگیرد) و بعد هم فوراً نماز بخواند.

مسأله ۴۴۰. در غسل ارتماسی یا ترتیبی، پاک بودن تمام بدن پیش از غسل، لازم نیست، بلكه اگر با فرو رفتن در آب یا ریختن آب به قصد غسل، بدن پاک شود، غسل انجام می‌شود، به شرط آنكه آبی كه با آن غسل می‌كند، از پاک بودن خارج نشود؛ مثلاً با آب كر یا جاری غسل كند.

مسأله ۴۴۱. چیزی را كه مانع رسیدن آب به بدن است باید برطرف كند و اگر قبل از آنكه از برطرف شدن آن اطمینان پیدا كند غسل نماید چنانچه غسل ارتماسی باشد، غسل او باطل است و اگر غسل ترتیبی كرده، حكمش در مسأله (450) خواهد آمد. همچنین اگر موقع غسل احتمال معقول بدهد چیزی كه مانع از رسیدن آب است در بدن او باشد، باید بررسی كند تا مطمئن شود مانعی نیست.

مسأله ۴۴۲. در غسل باید موهای كوتاه را كه جزء بدن حساب می‌شود بشوید و شستن موهای بلند، واجب نیست و اگر آب را طوری به پوست برساند كه آنها تر نشود، غسل صحیح است ولی اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد باید آنها را بشوید تا آب به بدن برسد.

مسأله ۴۴۳. اگر در غسل ترتیبی یقین یا اطمینان نكند كه هر دو قسمت یعنی سر و گردن و بقیه بدن را كاملاً غسل داده، باید بنابر احتیاط واجب، برای آنكه یقین یا اطمینان كند، هرقسمتی را كه می‌شوید مقداری از قسمت دیگر را هم با آن قسمت بشوید.

مسأله ۴۴۴. اگر در غسل مختصری از بدن نشُسته بماند، چنانچه غسل ارتماسی باشد، باطل است و اگر غسل ترتیبی باشد، حكم آن در مسأله (450) خواهد آمد ولی شستن داخل گوش و بینی و هرچه عرفاً از باطن بدن شمرده می‌شود، واجب نیست.

مسأله ۴۴۵. جایی را كه شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن، چنانچه قبلاً از ظاهر بوده باید آن را بشوید و اگر قبلاً از ظاهر نبوده یا حالت قبلی آن معلوم نیست، بنابر احتیاط لازم، آن را بشوید.

مسأله ۴۴۶. اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری باز باشد كه داخل آن از ظاهر شمرده شود، باید شسته شود و گرنه شستن آن لازم نیست.

مسأله ۴۴۷. كسی كه از حرام جُنُب شده، چنانچه با آب گرم غسل كند هرچند عرق ‌كند، غسل او صحیح است و احتیاط مستحب آن است كه با آب سرد یا نیم گرم (وَلَرم) غسل كند تا عرق نكند.

مسأله ۴۴۸. كسی كه چند غسل بر او واجب است می‌تواند به نیّت همه آنها یک غسل به جا آورد و ظاهر این است كه اگر یک غسل معیّن از آنها را قصد كند، کافی بوده و بقیه غسل‌های واجب با همان غسل به قصد یک مورد معیّن انجام می‌شود مگر غسل استحاضه متوسّطه که احتیاط واجب است اگر آن را بجا آورد، نسبت به سایر غسل‌های واجب آن را کافی به حساب نیاورد[۳].

مسأله ۴۴۹. كسی كه غسل جنابت كرده، نباید برای نماز وضو بگیرد و با غسل‌های واجبِ دیگر (غیر از غسل استحاضه متوسّطه) و با غسل‌های مستحب كه استحباب آن ثابت است و در مسأله (463) می‌آید نیز می‌تواند بدون وضو، نماز بخواند، هرچند احتیاط مستحب آن است كه وضو هم بگیرد.

مسأله ۴۵۰. اگر بعد از غسل ترتیبی بفهمد مقداری از بدن را نشسته، چنانچه آن مقدار در طرف راست یا چپ باشد، شستن همان مقدار كافی است، هرچند احتیاط مستحب آن است كه اگر در طرف راست باشد بعد از شستن آن مقدار، تمام طرف چپ را نیز بشوید و اگر آن مقدار، در سر و گردن باشد، بنابر احتیاط واجب، باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره تمام بدن را بشوید و اگر قسمتی که نشُسته از سر و گردن باشد اما نداند کدام قسمت از آن است یا آنکه اصلاً نمی‌داند قسمتی كه شسته نشده از سر و گردن است یا سمت راست یا سمت چپ بدن، بنابر احتیاط واجب باید دوباره غسل کند و اگر غسل ارتماسی باشد غسل او باطل است.

مسأله ۴۵۱. اگر پیش از تمام شدن غسل ترتیبی، در شستن مقداری از طرف چپ یا طرف راست شک كند، لازم است آن مقدار را بشوید و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک كند، بنابر احتیاط لازم، باید بعد از شستن آن، دوباره تمام بدن را بشوید.

مسأله ۴۵۲. اگر شک كند غسل كرده یا نه، باید غسل كند امّا اگر بعد از تمام شدن غسل و وقتی که عرفاً غسل به پایان رسیده، شک كند كه قسمتی از سر و گردن یا بدن را شسته یا نه، درصورتی كه عادت داشته كارهای غسل را پی در پی و با رعایت موالات انجام دهد و می‌داند بخش عمده‌ای از اعضای غسل را شسته، به شكّش اعتناء نكند.

مسأله ۴۵۳. اگر بعد از غسل، بداند‌ سر و گردن و بدن را شسته ولی شک كند كه غسل او درست بوده یا نه و شرایط صحّت غسل را رعایت نموده یا نه، لازم نیست دوباره غسل كند و غسلش صحیح است؛ هرچند در وقت غسل متوجّه شرایط صحیح بودن غسل نبوده و غافل باشد؛ بلكه اگر در بین غسل بعد از شستن هر عضوی شک كند که شرایط صحیح بودن غسل را در شستن آن رعایت كرده یا نه، بنابر صحیح بودن می‌گذارد هرچند وارد شستن عضو بعد نشده باشد.

مسأله ۴۵۴. كسی كه جنب شده اگر بعد از نماز شک كند كه غسل كرده یا نه، برای نمازهای بعد باید غسل کند، اما نمازهایی كه خوانده صحیح است؛ مگر آنكه آن نماز مثل نمازهای واجب پنج گانه دارای وقت بوده و شک هم، در وقت به وجود آمده و بعد از نماز کاری که وضو را باطل می‌کند انجام داده باشد كه در این صورت، بنابر احتیاط لازم، نمازی را كه خوانده دوباره بخواند.

مسأله ۴۵۵. اگر در بین غسل، کاری که وضو را باطل می‌کند انجام دهد – مثلاً ادرار كند یا باد از او خارج شود – لازم نیست غسل را رها كرده و غسل دیگری بنماید؛ بلكه می‌تواند غسل خود را تمام نماید و بنابر احتیاط لازم برای انجام كارهایی كه نیاز به وضو دارد، باید وضو هم بگیرد ولی اگر از ادامه غسل ترتیبی صرف نظر کرده و دوباره غسل را به صورت ارتماسی انجام دهد، یا اینکه از ادامه غسل ارتماسی صرف نظر کرده و از ابتدا به غسل ترتیبی بپردازد، لازم نیست علاوه بر غسل وضو بگیرد.

مسأله ۴۵۶. كسی كه پول حمامی را بدون اینكه بداند حمامی راضی است بخواهد نسیه بگذارد، هرچند بعداً حمامی را راضی كند، غسل او باطل است؛ مگر آنكه از راضی نبودن حمامی غافل باشد و با اعتقاد به جایز بودن استفاده و تصرف در آب، قربةً الی الله غسل كند كه در این صورت غسلش، صحیح است.

مسأله ۴۵۷. اگر حمامی راضی باشد كه پول حمام نسیه بماند ولی كسی كه غسل می‌كند قصدش این باشد كه طلب او را ندهد یا از مال حرام بدهد، غسل او باطل است.

مسأله ۴۵۸. اگر پولی را كه خمس آن را نداده به حمامی بدهد هرچند مرتكب حرام شده ولی ظاهر این است كه غسل او صحیح است و باید خمس را بپردازد.

مسأله ۴۵۹. كسی كه در شستن سر و گردن و بدن یا شرایط غسل مثل پاک بودن آب و غصبی نبودن آن یا وجود مانع بر اعضاء زیاد شک می‌كند و كثیرالشّک است، باید به شک خود اعتنا نكند. همین‌طور اگر فرد مبتلا به وسواس باشد.

مسأله ۴۶۰. اگر یقین كند وقت نماز شده و نیّت غسل واجب كند، بعد معلوم شود كه قبل از وقت غسل كرده، غسل او صحیح است. همچنین اگر به نیّت نمازِ واجبِ اداء، غسل كند و بعد معلوم شود وقت گذشته بوده و نماز قضاء بوده، غسل او صحیح است.

مسأله ۴۶۱. اگر به جهت تنگی وقت، وظیفه مكلّف، تیمّم بوده ولی به خیال اینكه به اندازه غسل و نماز وقت دارد، غسل كند، در صورتی كه در انجام غسل قصد قربت كرده باشد، غسل او صحیح است هرچند برای انجام نماز، غسل نموده باشد.

مسأله ۴۶۲. فقهاء عظام رضوان الله تعالی علیهم اموری را به عنوان مستحبّات غسل جنابت ذکر نموده‌اند که امید است رعایت آنها موجب کامل تر شدن عمل و زیادی ثواب باشد از جمله اینکه موالات را رعایت کند، در شستن هر یک از اعضاء از بالا شروع کند و هنگام شروع غسل نام خدا را ببرد و اینکه در غسل ترتیبی آب به مقدار یک صاع که گفته شده تقریباً معادل سه کیلو (سه لیتر) است باشد و دعاهای نقل شده را که در کتاب‌های مفصل‌تر ذکر شده است بخواند.

مسأله ۴۶۳. در شرع مقدّس اسلام غسل‌های مستحب زیاد است و از آن جمله است:

1. غسل جمعه: و وقت آن از اذان صبح جمعه تا غروب آفتاب جمعه می‌باشد و بهتر آن است كه نزدیک ظهر به جا آورده شود و اگر تا ظهر جمعه انجام نشود، بهتر آن است كه بدون نیّت اداء و قضاء تا غروب به جا آورده شود و اگر فرد در روز جمعه تا غروب غسل نكند مستحب است بعد از آن در شب شنبه یا روز شنبه تا غروب آفتابِ روز شنبه قضای آن را به جا آورد هرچند بهتر است قضای غسل جمعه را در شب شنبه انجام نداده و آن را در روز شنبه در فاصله زمانی اذان صبح تا غروب به جا آورد و كسی كه می‌داند در روز جمعه، آب پیدا نخواهد كرد می‌تواند روز پنج شنبه یا شب جمعه، غسل را رجاءً انجام دهد ولی این غسل جمعه که رجاءً انجام می‌شود کفایت از وضو نمی‌کند و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید:

 «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ إلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شریٖكَ لَهُ وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُه، اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْنیٖ مِنَ التَّوّابیٖنَ وَاجْعَلْنیٖ مِنَ المُتَطَهِّریٖنَ».

2 تا 7. غسل شب اول و هفدهم و نوزدهم و بیست و یكم و بیست و سوم و بیست و چهارم ماه رمضان.

8 و 9. غسل روز عید فطر و عید قربان و وقت آن از اذان صبح است تا غروب و بهتر آن است كه پیش از نماز عید به جا آورده شود.

10 و 11. غسل روز هشتم و نهم ذی‌حجّه و در روز نهم بهتر آن است كه در وقت ظهر به جا آورده شود.

12. غسل كسی كه جایی از بدنش را به بدن میّتی كه غسل داده‏اند رسانده باشد.

13. غسل إحرام.

14. غسل وارد شدن به حرم مكّه.

15. غسل وارد شدن به مكّه.

16. غسل زیارت خانه کعبه.

17. غسل وارد شدن به كعبه.

18. غسل برای نحر و ذبح (در مناسک حج).

19. غسل برای سر تراشیدن (حلق در مناسک حج).

20. غسل برای وارد شدن به حرم مدینه منوّره.

21. غسل برای وارد شدن به مدینه منوّره.

22. غسل برای وارد شدن به مسجد پیامبر(صلى الله عليه و آله).

23. غسل وداع قبر مطهّر پیامبر(صلى الله عليه و آله).

24. غسل برای مباهله با خصم (دشمن).

25. غسل برای استخاره.

26. غسل برای استسقاء و طلب باران.

شایان ذکر است غسل‌های مذکور به أدلّه معتبر، مستحب بودن آنها ثابت شده است.

مسأله ۴۶۴. فقهاء عظام رضوان الله تعالی علیهم موارد زیادی را جزء غسل‌های مستحبّی نقل فرموده‏اند كه از جمله آنها این چند غسل است:

1. غسل تمام شب‌های فرد ماه رمضان و غسل تمام شب‌های دهه آخر آن و غسل دیگری در آخر شب بیست و سوم آن.

2. غسل روز بیست و چهارم ذی‌حجّه.

3 تا 7. غسل روز عید نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذی‌قعده.

8. غسل كسی كه در حال مستی خوابیده.

9. غسل زنی كه برای غیر شوهرش بوی خوش استعمال كرده است.

10. غسل كسی كه برای تماشای دار آویخته رفته و آن را دیده باشد ولی اگر اتّفاقاً یا از روی ناچاری نگاهش بیفتد یا مثلاً برای شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحب نیست.

11. غسل برای زیارت معصومین(علیهم‌السلام) از دور یا نزدیک.

شایان ذکر است، مستحب بودن این غسل‌ها ثابت نیست و كسی كه می‌خواهد آنها را انجام دهد باید به قصد رجاء به جا آورد.

مسأله ۴۶۵. انسان می‌تواند با غسل هایی كه مستحب بودن آنها شرعاً ثابت شده مانند موارد مسأله (463)، بدون این که وضو بگیرد، كاری مانند نماز، که وضو لازم دارد را انجام دهد و امّا غسل‌هایی كه رجاءً به جا آورده می‌شود مانند موارد مسأله (464)، چنین نیست؛ بنابراین برای انجام کاری که وضو لازم دارد، نمی‌توان به این غسل اکتفاء کرد؛ بلکه باید وضو گرفته شود.

مسأله ۴۶۶. اگر چند غسل بر كسی مستحب باشد و به نیّت همه یک غسل به جا آورد كافی است مگر در غسل‌هایی كه به سبب كاری كه مكلّف انجام داده بر او مستحب شده، مثل غسل كسی كه جایی از بدنش را به بدن میّتی كه غسل داده شده رسانده باشد که در این گونه غسل‌ها احتیاط واجب آن است که برای چند سبب مختلف به یک غسل اکتفا نکند.

اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم
اگر آب نباشد چگونه غسل جنابت کنیم
9


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *