افسانه های کهن ایران

افسانه های کهن ایران
افسانه های کهن ایران

در این کتاب سری می زنیم به داستان های قدیمی که در دوران بچگیمان شنیده ایم. شاید که در حال و احوال امروز ما، خواندن آن قصه های شیرین اندکی فرح بخش باشد.

از جمله داستان های موجود در کتاب می توان به :

گل خندان، راه و بی راه، خیر و شر، مرغ سعادت، گل زرد، خاله قورباغه، فرزندان من، شاه و وزیر، بو علی، سنگ صبور، مرد سه زنه، یکی بود یکی نبود، بز زنگوله پا، بلبل سرگشته، درخت بادام، خاله سوسکه،کلاغ لجباز، گنجشکک، شیرشکر، روباه پیر، سگ پیش نماز، عروس و مادر شوهر، پیله ور، ملک ابراهیم، شغال بی دم، دیوانگان، دختر قاضی، گرگ خونخوار و روباه افسونکار و …اشاره کرد، که قطعا خواندن این قصه ها، اتمسفر تازه ای را برای خوانندگانش فراهم می آورد.

صبحی اگر نامدارترین راوی قصه های عامیانه در روزگار ما نباشد، از نامدارترین این عرصه است و در عین حال می توان او را پایه گذار گردآوری این میراث دانست که اگر همت خستگی ناپذیر او نبود، امروز، دنبال روان او، کاری به مراتب سخت تر و سنگین تر داشتند. شاید قدر منزلت کاری که صبحی آغاز کرد و عمری را در راه آن صرف کرد، به این زودی در فرهنگ ما شناخته نشود. درکشوری که با خاموش شدن صدای او اندک اندک یاد و خاطره اش کمرنگ شد و نسل کنونی به ندرت حتی نام او را شنیده است، اما خوشبختانه، بسیارانی هستند که صدای گرم صبحی هنوز در گوششان طنین دارد و نام او قصه های عامیانه برایشان در هم آمیخته است.

افسانه های کهن ایران

فضل الله صبحی مهتدی اولین قصه گوی رادیو در برنامه قصه های ظهر جمعه بود. بسیار از قدیمی ترها یادشان می آید صدای گیرا و داستان های شیرین صبحی را و چه زندگی ها که نکرده اند با آن. زمان ما که رسید مرحود خوش ذوق و خوش صدا حمید عاملی یا قصه گوی معروف قصه های ظهر جمعه قصه های شیرین می گفت، آن قدر شیرین که گاه یادمان می رفت ناهار هم باید بخوریم. خدایشان مثل انتهای شیرین قصه هایشان انتهایی شیرین برایشان مهیا کند. فضل الله مهتدی (صبحی)، شیوه خاص خود را انتخاب کرد. او از میان روایت های گوناگون افسانه های کهن، به روایت واحدی می رسید و در جهت جذب شنوندگان، با افزودن شاخ و برگ، قصه ای تازه می آفرید که شاید بتوان در میان روایت های گوناگون آن قصه، به روایت صبحی نائل شد.

کسانی که سالی از سن شان می گذرد، هنوز صدای فضل الله صبحی و داستان گویی هایش را در رادیو ایران به خاطر دارند. آن که راوی دوباره ای برای دیوان بلخ بود و دیوان سالاران بلخ، زمانه ای تلخ به جای جای دیوان زندگی اش حکاکی کردند. بخشی از این کتاب به دیوان کامل بلخ مخصوص شده، دیوانی که لااقل اکنون نمی توان شرحی بر آن نوشت و شاید هر نوشته ای از ارزش آن بکاهد.

از این رو، فرهنگ عامیانه ایرانی وامدار صبحی است و درود هر رهرو این راه و هر خواننده اینگونه آثار نثار یاد و خاطره ی این مرد بزرگ خواهد بود که پس از رهایی از کشمکش های اجتماعی و توفان های آن، سرانجام به دریای دیگری، دریای ی اسمار و افسانه ها دل زد و تا به آخر با شوق در این راه گام برداشت…

برای درک بهتر مفهوم «اسطوره شناسی»، ابتدا باید مشخص کنیم که یک «اسطوره» چه ویژگی هایی دارد.

همانطور که می دانید در فرهنگ ایرانیان، افسانه ها و اسطوره های زیادی وجود دارند که هر کدام تاریخچه ای دارد. ما در این بخش آسمونی به معرفی افسانه های کهن ایران زمین می پردازیم.

– ازمابهتران یکی از افسانه های کهن ایران

همان جن ؛ که در واقع به آن باید گفت “از ما بدتران” چون انسان از همه بهتر است و خداوند در خلقت انسان بر خود بالید.

– اژدها یکی از افسانه های کهن ایران

اژدها یکی از موجودات افسانهای در فرهنگ های جهان است. اژدها در اساطیر جهان جایگاه ویژه ای دارد.

افسانه های کهن ایران

اژدها جانوری است که در کهن ترین سنن نماد ویرانکاری و نیز آب و آبادانی بوده است. روزگاری دراز اساطیرشناسان می پنداشتد که اژدها نمایشگر سر و انگیزه پیشرفت بشر است و سرگذشت بشر سراسر کوششی است برای رهائی یافتن از قدرت درهم شکننده اژدها.

– اشوزوشت یکی از افسانه های کهن ایران

اشوزوشت (Ašō.zušta) یا مرغ بهمن نام جغد افسانه ای در اسطوره های ایرانی است که ناخن می خورد.

در اسطوره های ایرانی، اشوزوشت را اهورامزدا آفریده تا یاریگر نیروهای خوبی باشد. او اوستا می داند و هنگامی که گفتارهای اوستا را برمی خواند دیوها به ترس می افتند.

– آل یکی از افسانه های کهن ایران

آل یا زائوترسان موجودی خیالی-افسانه ای است. آل یک گونه از موجودات اهریمنی در باور مردمان قفقاز، ایران، آسیای میانه و بخش هایی از جنوب روسیه است.

– اهریمن یکی از افسانه های کهن ایران

(از اوستایی انگره مینیو ) بدنهاد است. اهریمن پلیدی است و برای از بین بردن نیکی تلاش می کند ولی چون دون و پست مایه است و اهورامزدا آگاه بر هر چیز است پس سرانجام در پایان کار اهریمن نابود شده و اورمزد بر او چیره می شود و کار جهان یکسره به نیکی خواهد گرایید.

در دین زردشت باور بر این است که در طبیعت دو نیروی متضاد خیر (سپنتا مینو – اثر روشنی) و شر (انگره مینو – اثر تاریکی) وجود دارد که همواره در حال نبرد با یکدیگرند.

– بشکوچ یکی از افسانه های کهن ایران

شیردال (در پارسی میانه: بشکوچ) موجودی افسانه ای با تن شیر و سر عقاب (دال) و گوش اسب است. دال واژه فارسی برای عقاب است.

شیردال ها در معماری عیلامی کاربرد داشتند و نمونه برجسته ای از آن در شوش پیدا شده است. روی کفل این شیردال نوشته ای است بخط میخی عیلامی از اونتاش گال که آن جانور را به اینشوشیناک خدای خدایان عیلام هدیه کرده است. این شیردال که بدست بانو گیرشمن بازسازی شده است در موزه شوش نگاهداری می شود.

مردم باستان شیردال ها را نگهبان گنجینه های خدایان می پنداشتند.

* همچنین شیردال نشان خاندان پادشاهی سوئد نیز هست.

– بختک یکی از افسانه های کهن ایران

حالت اختناق و سنگینی است که گاهی در خواب به انسان دست می دهد، رؤیای وحشتناک توأم با احساس خفقان و سنگینی بدن که انسان را از خواب می پراند.

در افسانه ها و باور عامیانه ایرانی نام موجودی تخیلی است که شبها قصد خفه کردن افراد در خواب را دارد. بختک موجودی نامرئی است که شب هنگام بر بدن انسان چیره می شود و تمام بدن را در اختیار گرفته و قفل می کند، در این حالت انسان فقط نظاره گر ناتوانی خود است.

افسانه های کهن ایران زمین

– پری یکی از افسانه های کهن ایران

پری در اوستا موجودی اهریمنی است و از آن به صورت زنی بسیار زیبا و فریبنده یاد شده که با پنهان و آشکار شدن پی درپی و تغییر شکل های گوناگون، مردم را می فریبد و به بیراهه می کشاند یا موجب دیوانگی آنان می شود.

پریان در فرهنگ ایرانیان پس از اسلام، موجوات خوب و دوست داشتنی هستند که مردم نیکوکار و خوش نیت را دوست دارند و آن ها را به خوشبختی و کامروایی می رسانند. پادشاه پریان مردی نیک و آزاده است و دختر و پسر شاه پریان رمزی از کمال، زیبائی، ثروت و خوشبختی هستند که هر دختر و پسر جوان آرزوی همسری ایشان را دارد. داستان پری زیبائی که بخت را تقسیم می کرد در داستان های مربوط به جمشید شاه آمده است.

– پیربزنگی یکی از افسانه های کهن ایران

دیو افسانه ای در افسانه های شرق استان خراسان.

– دوال پا یکی از افسانه های کهن ایران

یکی از موجودات خیالی در اسطوره ها و داستان های ایرانی است.

دوال پا در افسانه های ایرانی موجود به ظاهر بدبخت و ذلیل و زبونی است که به راه مردمان نشیند و نوحه و گریه آنچنان سر دهد که دل سنگ به ناتوانی او رحم آورد. چون گذرنده ای بر او بگذرد و از او سبب اندوه بپرسد گوید : “بیمارم و کسی نیست مرا به خانه ام که در این نزدیکی است برساند.” و عابرچون گوید: “بیا تو را کمک کنم.” دوال پا بر گرده ی عابر بنشیند و پا های تسمه مانند چهل متری خود راکه زیر بدن پنهان کرده بود گشوده گرداگرد بدن عابر چنان بپیچد و استوار کند که عابر را تا پایان عمر از دست او خلاصی نباشد. دوال در فارسی به معنی تسمه است.

ازین رو دوال پا در زبان فارسی مصداق آدمهای سمجی است که به هر دلیل به حق یا ناحق به جائی می چسبند و بدون توجه به تاریخ مصرف خود آنجا را رها نمی کنند.

– دیو سپید یکی از افسانه های کهن ایران

دیو سپید بر پایه داستان های شاهنامه نام فرمانروای دیوان در مازندران بود. او کیکاووس شاه ایران و یارانش را به بند کشید و رستم برای آزادی آنان به نبرد وی رفت.

دیو سپید در غاری کیکاووس و یارانش را به بند کشید. رستم به یاری اولاد آن غار را یافت اما تنها به غار رفته و دیو سپید را خفته دید. برای به جا آوردن آیین جوانمردی او را از خواب بیدار کرد و با وی جنگید. یک دست و یک پایش را قطع کرد و جگرش را از سینه بیرون کشیده و از سر او کلاهخودی برای خویش ساخت و شاه و یارانش را نیز آزاد کرد.

– دیوهای کماله یکی از افسانه های کهن ایران

تریز و زریز بر پایه مزدیسنا نام دو دیو از دیوهای کماله آفریده اهریمن می باشند. نام این دو در ادبیات زرتشتی پیوسته با هم می اید. تریز دشمن خرداد و زریز دشمن امرداد می باشند.

– زار یکی از افسانه های کهن ایران

در زبان فارسی به معنی حالت آشفته و نزار و خراب است، اما به صورت اصطلاحی نام یکی از موجودات تخیلی در جنوب ایران و کرانه های خلیج فارس است. ریشه افسانه های پیرامون زار از قارهٔ آفریقا ست.

برگزارگنندگان مراسم زار با نواختن طبل ها، دهل ها و یا دمام هایشان، افراد را به یک شوریدگی جذبه گونه دچار می سازند.

افسانه های کهن ایران

– سیمرغ یکی از افسانه های کهن ایران

سیمرغ نام یکی از چهرهٔ اسطوره ای-افسانه ای ایرانی است. او نقش مهمی در داستان های شاهنامه دارد. کنامش کوه اسطوره ای قاف است. دانا و خردمند است و به رازهای نهان آگاهی دارد. زال را می پرورد و همواره او را زیر بال خویش پشتیبانی می کند. به رستم در نبرد با اسفندیار رویین تن یاری می رساند و… جز در شاهنامه دیگر شاعران پارسیگوی نیز سیمرغ را چهرهٔ داستان خود قرار داده اند. از آن دسته است منطق الطیر عطار نیشابوری.

ancient-myths-of-iran

– چمروش یکی از افسانه های کهن ایران

چمروش یا چمروش مرغ، در بندهش مرغی غول آسا است که دشمنانی را که سودای گزند به ایران را دارند، نابود می کند.

چمروش را به صورت موجودی توصیف کرده اند که بدن او، همچون سگ است و دارای سر و بالهایی همانند یک پرنده می باشد. گفته می شود که این پرنده بر روی زمین، زیر درخت سوما (همان هوم) سکونت دارد که این محل همان جایی است که سیمرغ نیز شب ها را در آن به سر می برد.

– عفریت یکی از افسانه های کهن ایران

عفریت یا عفریته همان ابلیس است. البته معنای عامتری نیز دارد؛ عفریت به معنای فرد گردنکش و خبیث نیز گفته شده است.

در قرآن سوره مورچه (نمل) نیز آیه 93 اشاره به عفریتی که با سلیمان سخن گفته، رفته است.

– عنقا یکی از افسانه های کهن ایران

عنقا عربی واژه سیمرغ است. این موجود افسانه ای در حقیقت پرنده ای بسیار بزرگ و داناست. محل زندگی این پرنده کوه قاف و در برخی نوشته ها کوه دماوند است.

– فولادزره یکی از افسانه های کهن ایران

نام یک دیو به صورت یک عفریت بزرگ شاخدار در داستان امیر ارسلان نامدار است.

– لولوخورخوره یکی از افسانه های کهن ایران

لولو خورخوره یا لولو موجودی خیالی است ساخته و پرداختهٔ پندار افراد جهت ترساندن کودکان شیطان. مادران و پدران معمولاً برای کنترل رفتار کودک کوچک، به ویژه برای اطمینان از اینکه کودک غذای خود را بخورد به او تلقین می کنند که در صورت بدرفتاری یا نخوردن غدا، لولو آنها را خواهد خورد. شکل و ریخت خاصی برای لولوخورخوره تعریف نشده است.

– مردآزما یکی از افسانه های کهن ایران

مردآزما نام نوعی جن است که مردم بلوچ معتقدند که اگر کسی از وی نترسد با او دوست می شود و اگر از او بترسند با ترساندن قربانی اش را از پا در می آورد.

– مردخوار یکی از افسانه های کهن ایران

مانتیکور یا مردخوار موجود افسانه ای از گونه های شیمر است. این جانور سر و صورت یک انسان ( اغلب مرد ) و چشمان خاکستری دارد و بدن قهوه ای رنگ به شکل شیر و دم آن مانند عقرب ( و گاهی اوقات اژدها ) می باشد. اندازه این جانور از شیر بزرگ تر و از اسب کوچکتر است و بدنش کمی درشت تر از شیر است.

– نسناس یکی از افسانه های کهن ایران

نسناس اسطورهای است که گفته می شود نوعی جن است، که بدنش نیمی از اعضای انسان را دارد همانند یک پا یک دست و یک چشم. برخی معتقد اند که نسناس دو جنس نر و ماده دارد.

در فرهنگ عامه به نوعی بوزینه بی دم هم اطلاق می شود.

افسانه های کهن ایران زمین

– ننه سرما یکی از افسانه های کهن ایران

ننه سرما شخصیتی افسانه ای در فرهنگ ایران است. مانند عمو نوروز و حاجی فیروز. شکل گیری این شخصیت به زمان زرتشت بازمی گردد.

– هما یکی از افسانه های کهن ایران

پرنده هما در اسطوره های ایرانی جایگاه مهمی دارد و معروف است که سایه اش بر سر هر کس بیافتد به سعادت و کامرانی خواهد رسید به همین دلیل به مرغ سعادت معروف شده است.

در خرابه های تخت جمشید که پایتخت هخامنشیان بوده است دو مجسمه سنگی از هما پیدا شده است. این نشان می دهد که هما در زمان ایران باستان نیز پرنده سعادت بوده است.

– همزاد یکی از افسانه های کهن ایران

به باوری خرافی (و یا غیر علمی) هر کس همزادی دارد که در «دنیای از ما بهتران» بطور هم زمان با او زندگی می کند و رشدی همگام با آن شخص دارد. مصریان قدیم بر این باور بودند که کلاً تمامی زندگان دارای همزاد هستند که این همزادها را «کا» می نامیدند. به باور مصریان پس از مرگ انسان همزاد آنان نمی میرد.

– گلیم گوش یکی از افسانه های کهن ایران

در افسانه های ایرانی گلیم گوش مردمی بوده اند مانند آدم لیکن گوشهای آنها به مرتبه ای بزرگ بوده که یکی را بستر و دیگری را لحاف می کرده اند و آنها را گوش بستر هم می گویند.

در کتاب عجایب المخلوقات (چاپ هند 1331 ه‍. ق.) ص584 آمده:

گروهی بود که ایشان را منسک خوانند. و ایشان در جهت مشرق نزدیک یأجوج (و) یأجوج بر شکل آدمی بودند و مر ایشان را گوش هایی بود مانند گوش فیل. هر گوش مانند چادر باشد چون خواب کنند یکی از آن دو گوش بگسترانند و گوش دیگر چادر کنند. جمعی از نسل قابیل بن آدم که در حدود بلاد مشرق سکونت دارند و گوش ایشان بمثابه ای بزرگ است که یکی را بستر و دیگری را لحاف سازند چنانکه از تواریخ معلوم می شود.

– ققنوس یکی از افسانه های کهن ایران

ققنوس یک موجود افسانه ای است که هر چند سال یکبار تخم می گذارد و بلافاصله آتش می گیرد و می سوزد و از خاکستر آن دوباره متولد می شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت درگاه داده آسمان می باشد، باز نشر مطالب با ذکر منبع و لینک آسمونی Asemooni.com مجاز است

‘);

mywindow.document.close(); // necessary for IE >= 10
mywindow.focus(); // necessary for IE >= 10*/

// mywindow.print();
// mywindow.close();

return true;
}
$(document).on(‘click’, ‘.hdl-sharepost-link.print’, function(){
var content = $(“#hdl-content”).html();
var title = $(“#hdl-title”).html();
PrintElem(content, title);
});
$(document).on(‘click’, ‘.do-copy’, function(){
var val = $(this).attr(‘data-value’);
var $temp = $(“”);
$(“body”).append($temp);
$temp.val(val).select();
document.execCommand(“copy”);
$temp.remove();
});
$(document).on(‘click’, ‘.show-remain-of-comments’, function(){
var content = $(this).parent().attr(‘data-content’);
$(this).parent().html(content);
});
var persianNumbers = [‘۰’, ‘۱’, ‘۲’, ‘۳’, ‘۴’, ‘۵’, ‘۶’, ‘۷’, ‘۸’, ‘۹’],
numberToPersian = function (str)
{
if(typeof str === ‘string’)
{
for(var i=0; i= limit) {
val.value = val.value.substring(0, limit);
$(‘#’+counter_id).text(limit+” واژه وارد شده است.”);
} else {
var remain = limit – len;
$(‘#’+counter_id).text(remain+” واژه مانده”);
}
};
$(document).on(‘click’, ‘.question-row’, function() {
$(‘.answer-row’).each(function(){
if( !$(this).hasClass(‘hide’) ) {
$(this).slideUp(500, function(){
$(this).addClass(‘hide’).removeAttr(‘style’);
});
}
});
$(this).parent().find(‘.answer-row’).hide().removeClass(‘hide’).slideDown(500);
});
if ( $(‘#hdl-carousel-popular’).length ) {
var hdlCrslSelectedBox = $(‘#hdl-carousel-popular’).flickity({
rightToLeft: true,
cellAlign: ‘right’,
contain: true,
pageDots: false,
autoPlay: true,
selectedAttraction: 0.01,
friction: 0.15,
freeScroll: true,
cellSelector: ‘.hdl-crsl-cell’,
on: {
pointerUp: function( event, pointer ) {
hdlCrslSelectedBox.flickity(‘playPlayer’);
}
}
});
}
var hdlCrslCategories = $(‘#hdl-carousel-categories’).flickity({
rightToLeft: true,
cellAlign: ‘right’,
contain: true,
pageDots: false,
autoPlay: true,
selectedAttraction: 0.01,
friction: 0.15,
freeScroll: true,
cellSelector: ‘.hdl-crsl-cats-cell’,
on: {
pointerUp: function( event, pointer ) {
hdlCrslCategories.flickity(‘playPlayer’);
}
}
});

$(document).ready(function () {
let p = $( “#respond” ).first();
$(“#insert-comment”).on(‘click’, function () {
// console.log(p);
$(“html , body”).animate({scrollTop: p[0].offsetTop + 150}, 800);
});
$(“#hdl-insert-comment, #hdl-single-post-header-insert-comment, #hdl-add-your-comment”).on(‘click’, function (e) {
e.preventDefault();
$(“html , body”).animate({scrollTop: p[0].offsetTop + 150}, 800);
return false;
});
$(“#hdl-single-post-header-show-new-comment”).on(‘click’, function(e) {
e.preventDefault();
$([document.documentElement, document.body]).animate({
scrollTop: $(“#hdl-add-your-comment”).offset().top
}, 1000);
});
$(“#hdl-more-tags”).on(‘click’, function (e) {
e.preventDefault();
$(this).remove();
$(‘.hdl-post-footer-tag’).removeClass(‘hdl-hidden’);
return false;
});
// if ( $(‘.alert’).length ) {
// setTimeout(function() {
// $(“html , body”).animate({scrollTop: p[0].offsetTop + 150}, 800);
// }, 500);
// }
});

$(document).ready(function () {
$( “#active” ).prev().addClass(“prev”);
$( “#active” ).next().addClass(“next”);
});

$(document).ready(function () {
$( “.btn-refresh” ).click(function () {
$.ajax({
method:’GET’,
url: “https://asemooni.com/comments/refresh-captcha”,
success: function (data) {
$(‘.captcha span’).html(data);
}
});
});
});

$(document).ready(function() {

// var images = $(“.entry-content”).find(‘img’);
// var title = ”;
// var width = ‘fit-content’;
// $.each(images, function(){
// title = $(this).attr(‘title’);
// width = $(this).attr(‘width’);
// width = typeof width !== ‘undefined’ && width !== false ? width+”px” : ‘fit-content’;
// if( typeof title !== ‘undefined’ && title !== false ) {
// $(‘

‘+title+’

‘).insertAfter($(this));
// }
// });

$(document).on(‘click’, ‘.hdl-subjects-toggle-txt’, function() {
var subjectList = $(this).parents(‘.hdl-subjects’).first().find(‘ul’).first();
$(this).html($(this).html() == ‘بستن’ ? ‘باز کردن’ : ‘بستن’);
subjectList.slideToggle();
});
const Toast = Swal.mixin({
toast: true,
customClass: {
container : ‘swal-support-rtl’
},
showConfirmButton: false,
timer: 3000,
timerProgressBar: true,
position: ‘top’,
didOpen: (toast) => {
toast.addEventListener(‘mouseenter’, Swal.stopTimer);
toast.addEventListener(‘mouseleave’, Swal.resumeTimer);
}
});

$(document).on(‘click’, ‘#hdl-submit-reason’, function(){
var post = $(‘.hdl-col-likes-holder’).attr(‘data-post’);
var option = $(‘input[name=”reason”]:checked’).val();
var description = $(‘#hdl-reason-desc’).css(‘display’) == ‘block’ ? $(‘textarea[name=”hdl-reason-desc”]’).val() : ”;
$(this).attr(‘disabled’, ‘disabled’).html(”);
$.ajaxSetup({
headers: {
‘X-CSRF-TOKEN’: $(‘meta[name=”csrf-token”]’).attr(‘content’)
}
});
$.ajax({
url: ‘/post/dislike’,
method: ‘POST’,
data: {post:post, option:option, description:description},
success: function (response) {
$(‘.hdl-colbtn-dislikes’).addClass(‘active’);
$(‘.hdl-colbtn’).addClass(‘no-action’);
$(‘#likes-count’).html(response.likes);
$(‘#dislikes-count’).html(response.dislikes);
$(‘#hdl-reason-box’).fadeOut();
Toast.fire({
icon: ‘success’,
title: ‘بازخورد شما برای این مطلب با موفقیت ثبت شد.’
});
},
error: function (err) {
Toast.fire({
icon: ‘error’,
title: ‘خطا: بازخورد شما ثبت نشد!’
});
$(‘#hdl-reason-box’).fadeOut();
}
});
});

$(document).on(‘change’, ‘input[name=”reason”]’, function() {
if( $(this).val() == 10 ) {
$(‘#hdl-reason-desc’).slideDown();
} else {
$(‘#hdl-reason-desc’).slideUp();
}
});
$(document).on(‘click’, ‘.hdl-colbtn-likes:not(.no-action)’, function() {
var post = $(‘.hdl-col-likes-holder’).attr(‘data-post’);
$.ajaxSetup({
headers: {
‘X-CSRF-TOKEN’: $(‘meta[name=”csrf-token”]’).attr(‘content’)
}
});
$.ajax({
url: ‘/post/like’,
method: ‘POST’,
data: {post:post},
success: function (response) {
$(‘.hdl-colbtn-likes’).addClass(‘active’);
$(‘.hdl-colbtn’).addClass(‘no-action’);
$(‘#likes-count’).html(response.likes);
$(‘#dislikes-count’).html(response.dislikes);
Toast.fire({
icon: ‘success’,
title: ‘بازخورد شما برای این مطلب با موفقیت ثبت شد.’
});
},
error: function (err) {
Toast.fire({
icon: ‘error’,
title: ‘خطا: بازخورد شما ثبت نشد!’
});
}
});
});

$(document).on(‘click’, ‘.hdl-colbtn-dislikes:not(.no-action)’, function() {
$(‘#hdl-reason-box’).fadeIn();
});
$(document).on(‘click’, ‘#hdl-cancel-reason’, function() {
$(‘#hdl-reason-box’).fadeOut();
});

$(document).on(‘click’, ‘.comment-like:not(.not-allowed)’, function(){
var comment = $(this).data(‘comment’);
var post = $(this).data(‘post’);
var parentReply = $(this).parent();
if ( post && comment ) {
$.ajaxSetup({
headers: {
‘X-CSRF-TOKEN’: $(‘meta[name=”csrf-token”]’).attr(‘content’)
}
});
$.ajax({
url: ‘/comment/like’,
method: ‘POST’,
data: {comment:comment, post:post},
success: function(response) {
parentReply.find(‘.comment-like, .comment-dislike’).addClass(‘not-allowed’);
parentReply.find(‘.comment-like .comment-like-value’).html(response.likes);
Toast.fire({
icon: ‘success’,
title: ‘بازخورد شما برای این نظر با موفقیت ثبت شد.’
});
},
error: function(err) {
Toast.fire({
icon: ‘error’,
title: ‘خطا: بازخورد شما ثبت نشد!’
});
}
});
} else {
Toast.fire({
icon: ‘error’,
title: ‘خطا: شما قبلاً به این نظر امتیاز داده اید!’
});
}

});

$(document).on(‘click’, ‘.comment-dislike:not(.not-allowed)’, function(){
var comment = $(this).data(‘comment’);
var post = $(this).data(‘post’);
var parentReply = $(this).parent();
if ( post && comment ) {
$.ajaxSetup({
headers: {
‘X-CSRF-TOKEN’: $(‘meta[name=”csrf-token”]’).attr(‘content’)
}
});
$.ajax({
url: ‘/comment/dislike’,
method: ‘POST’,
data: {comment:comment, post:post},
success: function(response) {
parentReply.find(‘.comment-like, .comment-dislike’).addClass(‘not-allowed’);
parentReply.find(‘.comment-dislike .comment-dislike-value’).html(response.dislikes);
Toast.fire({
icon: ‘success’,
title: ‘بازخورد شما برای این نظر با موفقیت ثبت شد.’
});
},
error: function(err) {
Toast.fire({
icon: ‘error’,
title: ‘خطا: بازخورد شما ثبت نشد!’
});
}
});
} else {
Toast.fire({
icon: ‘error’,
title: ‘خطا: شما قبلاً به این نظر امتیاز داده اید!’
});
}
});

$(document).on(‘click’, ‘#load-more-comments’, function() {
var from = parseInt($(this).attr(‘data-from’));
var post = $(this).attr(‘data-post’);

$.ajaxSetup({
headers: {
‘X-CSRF-TOKEN’: $(‘meta[name=”csrf-token”]’).attr(‘content’)
}
});
$.ajax({
url: ‘/post/load-more-comments’,
method: ‘POST’,
data: {post:post, from:from},
success: function (response) {
if ( response.count > 0 ) {
$(‘#load-more-comments’).attr(‘data-from’, from + response.count);
$(‘.comments-list’).append(response.output);
}
if ( response.count

کشورمان ایران دارای قدمتی چند هزار ساله است زیبایی‌های زیادی را در خود جای داده است. از ترمه و فرش ایرانی بگیر تا افسانه‌های آن. افسانه های ایران که به اساطیر ایرانی هم شناخته می‌­شوند ریشه­‌ای آریایی داشته و آن­چه امروز از افسانه های ایران باقی مانده است به اوستا برمی‌­گردد. بنیان افسانه های ایران بیشتر بر پایه­‌ی خیر و شر است. این افسانه‌ها هر کدام دارای تاریخچه‌­ای منحصر به فرد هستند که دانستن آن‌­ها خالی از لطف نیست. پس خوب است که با هم مروری بر افسانه های ایران داشته باشیم.

این موجود در بسیاری از افسانه­‌های جهانی وجود دارد. کشورمان ایران هم از این قائده مستثنی نبوده و این جانور در برخی از افسانه های ایران نیز وجود دارد. اژدها جانوری است که در عین حال که نماد ویرانی را بر دوش دارد، نمادی از آبادانی نیز است. بسیاری از افسانه­‌شناسان بر این باورند از آن­جا که انسان به دنبال راهی برای رهایی از قدرت بی‌حد و اندازه‌­ی اژدها بوده است، این موجود نمادی از انگیزه­­‌ی بشر است.

نام دیگر این موجود مرغ بهمن است. مرغ بهمن از اسطوره­‌های کهن ایرانی است که به خوردن ناخن معروف است. در افسانه های ایران اشوزوشت آفریده‌­ی اوستا است تا خوبی را در دنیا بپراکند.

آل که به زائوترسان نیز معروف است از موجودات شناخته شده­‌ای است که حتی ایرانی­‌های حال حاضر هم به خوبی با آن آشنایی دارند. این موجود در باور مردم ایران زمین، جز موجودات اهریمنی محسوب می‌­شود. مردم بر این باورند که اگر زن تازه فارغ شده از حاملگی را تنها بگذارند آل به سراغ او آمده و به او آسیب می­‌رساند. به جز ایران مردم قفقاز، آسیای میانه و قسمت­‌هایی از کشور روسیه نیز بر وجود آل باور دارند.

اهریمن که به اوستا برمی‌­گردد، موجودی شرور و پلید است و به قصد از بین بردن خوبی­‌های دنیا به وجود آمده است. زرتشتیان بر این باورند که در دنیا دو نیروی خیر و شر وجود دارد که این دو نیرو مدام با هم در جنگ هستند. البته از آن­جایی که اهورامزدا بر همه چیز آگاه است در نهایت اهریمن شکست خورده و اهورامزدا با برنده شدن در این جنگ دنیا را از نیکی پر می­کند.

افسانه های کهن ایران

بسیاری بشکوچ را به نام شیردال می­‌شناسند که تن شیر، سر عقاب و گوش اسب را دارد.

بختک نیز از موجوداتی است که حتی برخی از مردم ایران هنوز هم به وجود آن اعتقاد دارند. در افسانه های ایران بختک موجودی است که وقتی انسان خواب است به سراغ او می‌­آید و با قفل کردن بدن او می­‌خواهد او را خفه کند. البته امروزه می­‌دانیم که این حالتی است که انسان در خواب به سبب دیدن رویای ترسناک به آن دچار می‌­شود و پس از بیدار شدن حس­ خفقان و سنگینی دارد.

بابا دریا در افسانه های ایران مردی سیاه پوست است که قامتی بلند داشته و روزها را در دریا می­‌گذراند. بابا دریا شب‌­ها برای خوابیدن به ساحل آمده و گاهی در این آمدن هر کس که سر راهش قرار بگیرد را با خود به دریا می­برد.

برمایه گاوی است که در داستان ضحاک و فریدون وجود دارد. فریدون با شیر برمایه بزرگ می­‌شود و به همین دلیل ضحاک او را می­‌کشد.

این موجود در شاهنامه فردوسی شاه ایران کیکاووس و یارانش را زندانی می­‌کند و رستم برای آزادی آن­‌ها به جنگ با دیو سپید می‌­رود. رستم به غار او رفته و او را خوابیده می­‌یابد. به رسم جوانمردی دیو سپید را بیدار کرده تا با او بجنگد. پس از شکست دادن او از سرش برای خود کلاهخودی می­‌سازد و شاه و یارانش را از بند او آزاد می­‌کند.

رخش اسب رستم است و به دلیل ویژگی­‌های منحصر به فردی که دارد در ذهن مردم به مانند خود رستم جای گرفته است

در بسیاری از داستان­‌های فانتزی امروزی هنوز هم از پری سخن گفته می‌شود. پری در ایران باستان به دو صورت معرفی شده است. در اوستا پری موجودی اهریمنی و شرور است که به شکل صورت زیبای زنی ظاهر شده و قصد فریب مردم و دیوانه کردنشان را دارد. ولی این موجود در دوران بعد از اسلام نقطه مقابل پری در اوستا است. پری در دوران پس از اسلام موجودی نیک‌سرشت است که مردم را به خوشبختی می‌­رساند. از معروف­ترین پری­‌های موجود در داستان­‌های ایرانی پری داستان­‌های جمشید است که خوشبختی را تقسیم می­‌کند.

در آیین زرتشت این موجود ساکن دریای فراخکرد است و به تشتشر در جمع کردن آب دریایی که در آن ساکن است، کمک می­‌کند..

سیمرغ از معروف‌­ترین افسانه های ایران است. سیمرغ در کوه کناف زندگی کرده و خردمندی از ویژگی­‌های او است. سیمرغ در داستان‌­های شاهنامه جایگاه ویژه‌­ای دارد. سیمرغ زال را پرورش داده و به رستم در جنگ با اسفندیار کمک می­‌کند. البته تنها فردوسی نبوده که از این موجود افسانه­‌ای در داستان­‌های خود استفاده کرده است. سیمرغ از معروف‌­ترین موجودات منطق الطیر عطار نیشابوری نیز است.

این موجود مرغی بسیار بزرگ است که به نوعی نگهبان ایران زمین بوده و هر کس که بخواهد ضرری به ایران برساند را از بین می‌­برد. چمروش بدنی سگ مانند داشته و سر و بال­‌هایش به مانند پرندگان است. این موجود در زیر درخت سوما ساکن است.

عفریت، عفریته و ابلیس هر سه اسم فردی خبیث است که جز پراکندن شر قصد دیگری ندارد و در قرآن نیز به عفریتی در آیه 93 سوره نمل اشاره شده است که با حضرت سلیمان حرف می­‌زند.

عنقا همان سیمرغ است. عنقا اسم عربی این موجود افسانه­‌ای است که به شکل پرنده­‌ای بزرگ به وجود می‌­آید.

این موجود از دسته دیوهایی است که شکلی شاخ­داری دارد و از عفریت­‌های داستان امیر ارسلان نامدار است.

ققنوس در اساطیر ایرانی، یونانی، مصر و چین وجود دارد. پرنده­‌ای تنها است که زایشی نداشته و هر هزار سال یک­ بار بر فراز توده­‌ی بزرگی از آتش پرواز کرده و آواز می­‌خواند و زمانی که به وجود می‌­آید، منقار خود را آتش زده و پس از سوختن در آتش تخمی از وی به جای می‌ماند که به سرعت می‌­سوزد و از آن ققنوس دوباره به دنیا می­‌آید. ققنوس دارای توان درمان زخم است و با صدای دلنشینی که دارد آرامش را برای مردم اطرافش به ارمغان می­‌آورد.

این کوه از افسانه های ایران است که به بلندی بیش از حد معروف بوده و مردم بر این باورند که این کوه دور زمین را فرا گرفته و از این رو خورشید از پشت کوه قاف طلوع می­‌کند. در ادبیات­‌ بسیاری از کشورها کوه قاف را به جای دور کنایه می­‌زنند. همچنین این کوه دارای چشمه‌­ای به نام آب حیات است.

این موجود که به کیانسه هم معروف است افسانه‌­ای در باور زرتشتیان است که در هزاره سوم پس از تولد زرتشت، با آب تنی دوشیزه­‌ای در دریاچه هامون به وجود خواهد آمد.

گرگسار نام قبیله­‌ای افسانه­‌ای است که مردمان آن سر گرگ دارند و پس از شکست خوردن از آریایی­‌ها و از دست دادن سرزمینشان به قلعه­‌ها پناه می­‌برند.

این موجودات به شکل انسان­‌ها بوده­‌اند با این تفاوت که گوش­‌هایی بزرگی داشته و از گوش­‌های خود به عنوان بستر و لحاف استفاده می­‌کردند. از این رو به آن‌­ها گوش بستر هم گفته می­‌شود.در کتاب­‌های پیامبران گلیمگوش­‌ها دارای قومی به نام یاجوج ماجوج بوده­‌اند که زاد و ولد بسیاری داشته­ و به سبب زیاد بودن تعداد افراد قبیلشان به هر مکانی می‌­رفتند و آذوغه­‌های آن­جا را تمام می­‌کردند. آن­‌ها صدای آزاردهنده­‌ای دارند و وقتی به سرزمینی می­‌رسیدند مردم آن سرزمین به کوه­‌ها پناه می­‌بردند.

این موجود که به لولو هم معروف است موجودی خیالی است که برای ترساندن بچه­‌ها از اسم آن استفاده می‌­شود. لولوخورخوره شکل خاصی ندارد و معمولا پدر و مادرها برای تنبیه بچه‌­های خود به خصوص زمانی که غذا نمی­خورند از اسم لولوخورخوره استفاده کرده تا او را بترسانند و این را به او تلقین کنند که در صورت غذا نخوردن لولو آن­‌ها را خواهد خورد.

اسم لولوخورخوره معنایی بسیار خوار دارد. ظاهر لولوخورخوره در جایی اشاره نشده و به طور کل تصور هر خانواده‌­ای از اهریمن می­‌تواند شکل ظاهری لولوخورخوره باشد. در فرهنگ جمهوری آذربایجان مردم لولو را موجودی می­‌دانند که فرزندانشان را به خوش رفتاری مجبور می­‌سازد. در فرهنگ آن­‌ها لولوخورخوره خوخان نام دارد. در فرهنگ مردم انگلیش لولو را به نام بوگی من می‌شناسند. در فرهنگ مردم بلژیک نیز به لولو اود رود اوژن می­‌گویند. این موجود چهره‌­ای نداشته و می­‌تواند خود را به هر شکلی که می­‌خواهد دربیاورد. در یونان لولو نام بابولاس را دارد که معمولا در تختخواب مردن قایم می‌­شود.

نام دیگر این موجو مردخوار است که صورتی شکل انسان و بدنی شکل شیر و دمی مانند عقرب دارد. مانتیکورها  در دو نوع بال دار و قهوه­‌ای وجود دارند. طرز شکار این موجود به صورتی است که ابتدا توسط نیش دم خود شکارش را مسموم کرده و زمانی که شکار دیگر قادر به راه رفتن نباشد، قسمتی از گوشت او را می­‌کند و دور می‌­ا‌‌‌‌‌‌ندازد. با این کار زهر از بدن شکار خارج شده و می­‌تواند شکارش را بخورد. مانتیکور از شیر بزرگتر و از اسب کوچکتر است.

 این موجود نوعی از جن­‌ها است که به باور مردم بلوچ هر کس از او نترسد این موجود با او دوست می‌­شود و اگر از او بترسد فرد را با ترساندن از بین می‌­برد. در افسانه های ایران آمده است که مردآزما بر مسافران ظاهر شده و با تغییر شکل آن‌ها را می­‌ترساند تا با این کار میزان نترس بودنشان  را بفهمد. در خراسان جنوبی مردآزما را به مرده‌­آزما می­‌شناسند که صورت زشت زنی را داشته و با داشتن چاک دهان عمودی و دندان­های افقی چهره­‌ای ترسناک دارد.

این موجود چهره­‌ی زیبای زنی را دارد که جوانان را فریب می­‌دهد و آن‌­ها را به هم آغوشی با خود دعوت می­‌کند. اما هنگام هم آغوشی با او پاهایش به شکل اره شده و جوان هوسباز را تکه تکه می­‌کند.

در افسانه های ایران آمده است که این موجود نوعی جن است که نصفی از اعضای بدن انسان را دارا است. برخی بر این باورند که نسناس هم به صورت نر و هم به صورت ماده وجود دارد. در برخی از فرهنگ­‌ها به بوزینه­‌ی بدون دم هم، نسناس گفته می­‌شود. قبلا در زیست­شناسی فارسی به میمون­‌ها نسناس گفته می­‌شده است.

عمو نوروز که به بابا نوروز هم معروف است، فردی است که در شب‌های عید نوروز به بچه­‌ها هدیه می­‌دهد. مردمان سیستانی به جای بابا نوروز به وجود بی‌بی نوروز یا بی‌بی گل افروز باور دارند.

شخصیتی مانند عمو نوروز است که در زمستان پیدایش می‌­شود. پیدایش این موجود به زمان زرتشت برمی­‌گردد.

هما در افسانه های ایران نمادی از خوشبختی و سعادت است. این موجود که شکلی پرنده مانند دارد بر سر هر کس سایه بیفکند او را خوشبخت کرده و زندگی پر از سعادتی را برای او به وجود می­‌آورد. از این رو این موجود به مرغ سعادت نیز معروف است. جالب است بدانید که در خرابه­‌های تخت جمشید دو مجسمه از هما پیدا شده که نشانگر اعتقاد ایرانیان باستان به سعادتمندی آوردن این پرنده است.

همزاد شخصی است که کاملا شبیه شما است و در دنیای از ما بهتران زندگی کرده و همگام با شما رشد می­کند. این باور خرافی در بین برخی از مردم ایران رواج دارد. در بین مصریان باستان نیز این باور وجود داشته که هر شخص زنده بر روی زمین یک همزاد دارد و البته به آن همزاد کا می­‌گفتند. مصریان بر این باورند که هنگامی که فرد می­‌میرد همزاد وا زنده می­‌ماند.

این موجود از یکی از کهن‌­ترین موجودات در افسانه های ایران در دوران زرتشست است. هدیوش که موجودیت گاو دارد با نام­‌های سرسوک، سریشوک و سریسوک هم شناخته می‌­شود. هدیوش به مردم کمک می­‌کرده تا از دریای کاسپین و یا همان دریای خزر عبور کنند. گفته می‌­شود زمانی که آخرالزمان رخ می‌­دهد از چربی این گاو فردی به وجود آمده که موجودیتی ابدی دارد و به نوعی برای مردمانی که در زندگی خود کارهای نیک انجام داده‌­اند، رستاخیزی است. پوست این جانور از برنج جلا داده شده و یالی از آتش دارد. شاخ آن مانند هر گاو دیگری در دو طرف سرش جوانه زده است. با این که هدیوش جثه­‌‌ای بسیار بزرگ و وزنی عظیم دارد ولی مانند گاوهای نر معمولی رفتار می­‌کند. 

افسانه‌های ایرانی مملو از داستان­‌های متفاوتی از عشق، غرور، برادری، وفاداری و … است که نسل به نسل در بین مردم ایران زمین منتقل شده است و چون گنجینه­‌ای گران­بها سال­‌های بسیاری محفوظ مانده است. معروف­‌ترین افسانه‌های ایران را در ادامه‌­ی مقاله با هم می­خوانیم.

کمتر ایرانی وجود دارد که از داستان عاشقانه و غم‌­انگیز لیلی و مجمون خبر نداشته باشد. این افسانه عاشقانه را نظامی گنجوی به صورت شعر سروده است. داستان این افسانه در رابطه با دختر و پسری است که در مکتب­خانه به هم دل می‌­سپارند و پسر که قیس نام داشته از علاقه زیاد به لیلی دیوانه شده و مردم شهر او را مجنون صدا می­زدنند. مجنون به همراه خانواده به خاستگاری لیلی می‌­رود ولی با جواب رد رو­به ­رو می‌شود. در آخر، این خاستگاری به جنگی قبیله­‌ای بدل شده و مجنون در راه عشق لیلی مجنون‌­تر از قبل می‌­شود.

ضحاک پسر پادشاه مرداس است که روزی با وسوسه­‌های دیو بر علیه پدر خود شورش کرده و با کشتن او جانشین وی می‌­شود. در این بین دیو باز هم ضحاک را گول زده و با بوسه بر روی شانه‌­های او موجب روییدن دو مار بر روی شانه‌­های ضحاک می‌­شود. دیو که با این کار در پی از بین بردن مردم دنیا بوده به ضحاک می­‌گوید برای پرورش مارها مغز جوانان را به آن‌­ها بخوران. شبی ضحاک خوابی می­بیند که تعبیر آن، نابودی ضحاک توسط پسری است. از این رو وی دستور کشتن نوزادان پسر در سراسر سرزمین را می­‌دهد.

در این بین تنها یکی از مادران پسر خود را نجات داده و فرزند خود را به کوه البرز می‌­برد و به مردی دینی می­سپارد. پسر که فریدون نام داشته همان پسر خواب­‌های ضحاک ­شده و به کمک مردم و کاوه آهنگر به جنگ با ضحاک می‌رود. ولی از کشتن او به سبب پیام سروش خودداری کرده و ضحاک را در کوه دماوند با میخ­‌هایی به سنگ می‍‌‌‌‌‌‌­‍‌‎بندد.

افسانه های کهن ایران

این افسانه نیز توسط نظامی گنجوی و همچنین فردوسی در شاهنامه سروده شده است و به نام «شیرین و فرهاد» نیز شناخته می‌­شود. در این داستان ،خسرو پادشاه ایران زمین بوده که در یک نگاه عاشق شیرین شاهزاده ارمنی می‌­شود. در داستان خسرو خبری از عشق‌­های سوزناک نیست بلکه خسرو هرگاه که با معشوق خود قهر می­‌کند به سراغ زنان دیگر می‌­رود و به نوعی پادشاه هوس­بازی است.

بسیاری بر این باورند که علاقه شیرین به خسرو بسیار بیشتر بوده است. البته این افسانه تنها به خسرو و شیرین نپرداخته و داستان کوچکی از جوانکی کوهکن به نام فرهاد را در دل خود دارد. فرهاد تنها با شنیدن صدای شیرین عاشق او شده و آوازه­‌ی عشق او همه جا می‌­پیچد. خسرو نیز که خبردار شده از او می­‌خواهد بین دو کوه راهی را بکند تا خودش از عشق شیرین دست بکشد. خسرو با این امید اینکه فرهاد نمی‌تواند از پس این کار بربیاید این دستور را می‌دهد. اما فرهاد که دیوانه‌وار عاشق شیرین شده است شرط را قبول کرده و روزها به کندن کوه مشغول می‌­شود.

روزی شیرین به دیدار فرهاد رفته و همین دیدار جان تازه‌­ای به او می‌­دهد آن­قدر که همه باور دارند کار کندن کوه تا یک ماه دیگر تمام می‌­شود. خسرو با مشاوره از اطرافیان خود به این نتیجه می‌­رسد تنها راه متوقف کردن فرهاد دادن خبر مرگ شیرین به او است که همین­طور هم می‌­شود و فرهاد با شنیدن خبر مرگ شیرین خود را از کوه به پایین پرت می­‌کند و قصه­‌ی عشق جانگداز او این گونه تمام می‌­شود.

این بخش از شاهنامه در رابطه با سفری پر ماجرا از اسفندیار است که می‌­خواهد خواهران خود یعنی هما و به­آفرید را از کشور بیگانه نجات دهد. برای این کار باید از 7 خطر بزرگ عبور کند که هر کدام از این خان­‌ها در نوع خود جان او را به خطر می­‌اندازند. خان هفتم که قتل گرگساری بود او را به مقصد خود می‌رساند. اسفندیار به رویین­دژ رسیده و موفق به تصرف آن شده و خواهرانش را نجات می‌­دهد.

جنگ­‌های 7 گانه­‌ای که درون شاهنامه جای دارند به هفتخوان معروف هستند. هفتخان رستم نیز شامل نبرد­هایی است که او برای نجات کیکاووس، شاه ایران که در چنگ دیو سپید است، انجام می­‌دهد. در این افسانه آخرین نبرد، جنگ با دیو سپید است که رستم موفق می‌­شود او را شکست داده و پادشاه را نجات دهد. رستم پس از شکست دادن دیو سپید جگر آن را برای کیکاووس نابینا هم می‌­برد و با چکاندن قطره­ایی از خون جگر دیو سپید بینایی را به کاووس برمی‌­گرداند.

این داستان از معروف­ترین افسانه‌های ایران است که روایتگر عشق میان بیژن پسر گیو و منیژه دختر افراسیاب است. این دو برای رسیدن به هم خطرهای زیادی را گذرانده و فداکاری­‌های بسیاری می­‌کنند تا در آخر به عقد یکدیگر درمی­‌آیند.

این داستان از قدیمی‌­ترین افسانه‌ های ایران است که در گروه افسانه­‌های زنجیری نیز قرار دارد. این افسانه داستان پیرزنی است که برای دیدار دختر و دامادش عازم سفر شده و در این بین با حیوانات وحشی که قصد دریدن او را دارند برخورد می­‌کند.

او آن­‌ها را راضی کرده که صبر کنند تا او به پیش دخترش رفته و بر اثر پذیرایی دخترش زمانی که چاق و چله شد به نزد این حیوانات رفته و بگذارد که آن­‌ها او را بخورند. حیوانات نیز قبول می­‌کنند ولی پیرزن آن­‌ها را گول زده و در حین برگشتن با ماندن درون یک کدوی بزرگ از کنار آن­‌ها به سلامت گذشته و به خانه خود می‌­رسد.

باسلام و تشکر و از مقاله بسیار جالبتان جای بسی اسطوره ها مانند امشاسپندان ها و اناهیتا و میثره و … خالی است . از آنجا که این شخصیت ها غیرقابل چشم پوشی هستند لذا لطفا به مقاله اضافه کنید

سلام ممنون هستیم از شما برای زمانی که گذاشتید حتما موارد گفته شده رو در بروزرسانی مقاله اضافه خواهیم کرد

خب افسانه ی شوله کوب بان رو نشنیدید آیا؟ در غرب ایران موجودی افسانه به نام شوله بان وجود داره ‌ . و این موجود در بسیاری از حوادث عجیب بطوری اسرار آمیز حضور داره و سر از زندگی حقیقی آدم‌ها در آورده. خواهشن مقاله زیبای شوله بان کوب از شین براری را بخوانید . در همبودگاه هم موجوده. عکسش در کتب های هندی هست و نوشته مناطق کرد ستان ایران محل زیست این موجوده.

سلام خیر متاسفانه نشنیده بودیم این داستان رو به زودی راجب این افسانه هم مطالعه میکنیم و با افسانه های دیگه منتشر میکنیم

اصلا پری دریایی به بعد از اسلام و قبل از اسلام چه ربطی داره؟ پری دریایی یک افسانه جهانیه همه صورت خوش داره هم صورت شرور معلوم نیست چیو به چی ربط میدین

دوست عزیز اینجا گفته پری نه پری دریایی. درست متنو نمیخونی بعد نظر میدی.

جالب بود؛ولی کاش افسانه های غربی و عربی ازشون حذف میشد…البته با توجه به این که خیلی وقته قاتی افسانه های ما شدن،تعجب نداره که بعضی هاشون رو نشه تشخیص داد… خیلی ممنون

بله چون این افسانه های توی فرهنگ عامه ما نفوذ کردن جزئی از افسانه های ما به حساب میان به نظر من، احتمالا برخی افسانه های ما هم در فرهنگ های دیگه نفوذ کرده باشه

اینم حرفیه، از این بعد نگاه نکردم 🙂

اگر میشه افسانه هایی که توی کویرهای ایران اتفاق میوفتند رو هم بزاری. مخصوصا افسانه ی سرهای بریده سرگردان در کویر که متاسفانه اسمش یادم نمیاد🤦🏻‍♀️ولی داستان در خاطرم هست

چه جالب نشنیده بودم! حتما، اگر منبعی دارید معرفی کنید.. کلی قصه‌ی جذابم داره مناطق کویری که کم از افسانه ندارن البته

چقدر عالی بود واقعا ممنون

خوشحالیم که توانستیم رضایت شما رو داشته باشیم

خیلی مطالب شیرین و خوادنی عالی بود ممنون

وای خدا من میمیرم برای افسانه مطلب خیلی جالبی رو گذاشتین ممنون:))))))

خواهش میکنم! البته افسانه های ایران خیلی جای کار بیشتری داره و حیفه و باید برای هر کدوم از اینا یه فیلم بسازن

افسانه سیاه گالش رو از قلم انداختید در شمال شهری به نام سیاهکل وجود داره که نامش برگرفته از نام همین افسانه ست و نگهبان جنگل و طبیعت بوده . جای تاسفه که هنوز اینو نمیدونید

سلام وقتتون بخیر باشه دوست عزیزم اگر منبع و جای رو میشناسید که ما میتونیم در رابطه با این افسانه بخونیم و به افسانه های خودمون اضافه کنیم خوشحال میشیم معرفی کنیدش به ما

سلام وقتتون بخیر خواهشا منبع این مقاله رو ذکر کنید باتشکر.

تعریف ما از سفر، فرصتی است برای تجربه حسی تازه. در خوردن یک قهوه، در بازدید از یک بنا، دیدن یک گالری نقاشی یا بودن در دل طبیعت سفری است برای رسیدن به حالی بهتر، ما میخواهیم با ابزارهایی که در اختیار داریم و با کمک ظرفیت‌هایی که در شهر و کشورمان وجود دارد با تعریف مسیرها و روایت‌هایی تازه به تجربیات روزانه شما، سفر را اضافه کنیم.

برای دانلود قانونی کتاب افسانه‌های کهن ایران، درویش و اژدهای هفت‌سر و 14 داستان دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افسانه‌های کهن ایران، درویش و اژدهای هفت‌سر و 14 داستان دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

کتاب افسانه‌های کهن ایران، درویش و اژدهای هفت‌سر و 14 داستان دیگر با کوشش و گردآوری پروانه چتروز تاجانی مجموعه‌ای است از چند افسانهٔ جذاب و خواندنی کهن پارسی که همگی در یک کتاب جمع آمده‌اند.

افسانه خواندن و افسانه شنیدن یکی از نیازمندی‌های روح آدمی است. نیروی تخیل و تصور مردم و باورهای عامیانه افسانه‌هایی می‌سازد و گویندگان و نویسندگان و خیال پرستان آن‌ها را قالب ریزی می‌کنند. حتی در کتاب‌های آسمانی هم قصه‌ها و افسانه‌هایی برای ارشاد و تنبیه مردم نقل شده است.

افسانه‌ها در ادبیات منثور و منظوم ایران جایگاه بلندی دارند. فردوسی بزرگ، آفرینندهٔ حماسهٔ ملی ایران و نظامی گنجوی و گویندگان دیگر پارسی از شاهان و شهریاران و پهلوانان و از کارهای شگرف آنان افسانه‌ها آورده‌اند. نثرنویسان نیز، چه به صورت کتاب مستقل و چه در ضمن کتاب‌های پند و اخلاق، افسانه‌های فراوانی از خود به یادگار گذاشته‌اند. اما علاوه بر این افسانه‌های نوشته شده، قصه‌ها و افسانه‌های زیبای بسیاری، چون گنجینه‌های گران‌بها، در سینهٔ مردم ایران، از روستاییان و کوه نشینان و پیرزنان مدفون است که چنانکه پیش از این گفتیم، تا روزگاران اخیر جزو ادبیات شمرده نمی‌شده و تنها با پیشرفت ادبیات نو و آغاز پژوهش و مطالعه در انواع ادبیات، میل و علاقه به گردآوری و نشر آن‌ها در میان مردم پدید آمده است.

افسانه های کهن ایران

گل به صنوبر چه کرد؟
قصه‌ی طوطى
قصه‌ی حاتم‌براه
شیرویه
قنبر خوش‌شانس
قصه در قصه
قصه‌ی چوپان زاده
کله کدو
شیطان و فرعون
کچل و شیطان
فلک‌ناز
قصه‌ی آه
دختر ابریشم کش
درویش و اژدهاى هفت سر
دختر شاه نارنج

برای دریافت کتاب افسانه‌های کهن ایران، درویش و اژدهای هفت‌سر و 14 داستان دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.

ارسال کتابراه به دوستان از طریق پیامک یا ایمیل

اشتراک در تلگرام

اشتراک در توییتر

اشتراک در فیسبوک

اشتراک در واتس آپ

اشتراک در لینکداین

اشتراک در گوگل پلاس

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.

مشاهده، دانلود رایگان یا خرید کتاب‌های صوتی یا الکترونیک، که نویسنده یا مترجم آن‌ها پروانه چتروز تاجانی است.

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.

کالای دیجیتال

خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی

مد و پوشاک

کالاهای سوپرمارکتی

اسباب بازی، کودک و نوزاد

افسانه های کهن ایران

محصولات بومی و محلی

زیبایی و سلامت

خانه و آشپزخانه

کتاب، لوازم تحریر و هنر

ورزش و سفر

/

کتاب شعر و ادبیات انتشارات هیرمند

۳.۶

(۱۴)

۷ دیدگاه

ویژگی‌ها

قطع :

وزیری

نوع جلد :

سلفون

درخواست مرجوع کردن کالا در گروه کتاب شعر و ادبیات با دلیل “انصراف از خرید” تنها در صورتی قابل تایید است که کالا در شرایط اولیه باشد (در صورت پلمپ بودن، کالا نباید باز شده باشد).

برای سفارش‌ بالای ۵۰۰ هزار تومان

ویژه اعضای دیجی‌پلاس

فروشندگان این کالا

کتابکالا

منتخب

۸۰%

رضایت از کالا

عملکرد

عالی

ارسال دیجی‌کالا از ۳ روز کاری دیگر

گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا

کوچه کتاب استور

منتخب

عملکرد

عالی

ارسال دیجی‌کالا از ۱ روز کاری دیگر

گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا

کتاب سالم

منتخب

افسانه های کهن ایران

عملکرد

عالی

ارسال دیجی‌کالا از ۱ روز کاری دیگر

گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا

کتابکالا

منتخب

۸۰%

رضایت از کالا

عملکرد

عالی

گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا

ارسال دیجی‌کالا از ۳ روز کاری دیگر

۱۷ امتیاز دیجی‌کلاب

قیمت بهتری سراغ دارید؟

امکان تحویل اکسپرس

۲۴ ساعته، ۷ روز هفته

امکان پرداخت در محل

هفت روز ضمانت بازگشت کالا

ضمانت اصل بودن کالا

فروشندگان این کالا

کتابکالا

منتخب

۸۰%

رضایت از کالا

عملکرد

عالی

ارسال دیجی‌کالا از ۳ روز کاری دیگر

گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا

کوچه کتاب استور

منتخب

عملکرد

عالی

ارسال دیجی‌کالا از ۱ روز کاری دیگر

گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا

کتاب سالم

منتخب

عملکرد

عالی

ارسال دیجی‌کالا از ۱ روز کاری دیگر

گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا

کالاهای مشابه

ارسال فروشنده

ارسال فروشنده

 

تنها ۱ عدد در انبار باقی مانده

تنها ۳ عدد در انبار باقی مانده

ارسال فروشنده

 

ارسال فروشنده

تنها ۱ عدد در انبار باقی مانده

 

تنها ۲ عدد در انبار باقی مانده

 

تنها ۱ عدد در انبار باقی مانده

 

تنها ۳ عدد در انبار باقی مانده

 

مشخصات

نویسنده

فضل الله مهتدی(صبحی)

شابک

۹۷۸۹۶۴۴۰۸۰۶۱۶

ناشر

هیرمند

موضوع

داستان کوتاه پارسی

قطع

وزیری

نوع جلد

سلفون

تعداد صفحه

۶۷۳

تعداد جلد

۱

وزن

۱۱۴۲ گرم

سایر توضیحات

به همراه متن کامل قصه های صبحی و دیوان بلخ

آیا این دیدگاه مفید بود؟

۰

۰

آیا این دیدگاه مفید بود؟

۰

۰

آیا این دیدگاه مفید بود؟

۰

۰

کتاب افسانه های کهن ایرانی اثر فضل الله مهتدی انتشارات هیرمند

رویه های بازگشت کالا

شناسه کالا: DKP-41331

تلفن پشتیبانی ۶۱۹۳۰۰۰۰ – ۰۲۱

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم

اﻣﮑﺎن ﺗﺤﻮﯾﻞ اﮐﺴﭙﺮس

امکان پرداخت در محل

۷ روز ﻫﻔﺘﻪ، ۲۴ ﺳﺎﻋﺘﻪ

هفت روز ضمانت بازگشت کالا

ﺿﻤﺎﻧﺖ اﺻﻞ ﺑﻮدن ﮐﺎﻟﺎ

با دیجی‌کالا

خدمات مشتریان

راهنمای خرید از دیجی‌کالا

یک خرید اینترنتی مطمئن، نیازمند فروشگاهی است که بتواند کالاهایی متنوع، باکیفیت و دارای قیمت مناسب را در مدت زمانی کوتاه به دست مشتریان خود برساند و ضمانت بازگشت کالا هم داشته باشد؛ ویژگی‌هایی که فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا سال‌هاست بر روی آن‌ها کار کرده و توانسته از این طریق مشتریان ثابت خود را داشته باشد.

تقریبا می‌توان گفت محصولی وجود ندارد که دیجی‌کالا برای مشتریان خود در سراسر کشور فراهم نکرده باشد. شما می‌توانید در تمامی روزهای هفته و تمامی شبانه روز یا در روزهای خاصی مثل حراج شگفت انگیز دیجی‌کالا که محصولات دارای تخفیف عالی می‌شوند، سفارش خود را به سادگی ثبت کرده و در روز و محدوده زمانی مناسب خود، درب منزل تحویل بگیرید. بعضی از گروه‌های اصلی و زیر مجموعه‌های پرطرفدار محصولات دیجی‌کالا شامل مواردی می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع گوشی موبایل از برندهای مختلفی مثل آیفون،  گوشی سامسونگ، گوشی نوکیا، گوشی شیائومی، گوشی هواوی، و…، انواع کنسول بازی ps4 و ps5، انواع تبلت‌های پرطرفدار مثل تبلت سامسونگ نوت 10، انواع هندزفری مثل هندزفری بی سیم، تلوزیون از برندهای مختلف مثل تلویزیون سامسونگ، سونی و…، انواع مانیتور، کیس، کیبورد، مودم از برندهای مختلف مثل مودم ایرانسل، آنتن و … تنها بخشی از محصولاتی هستند که زیر مجموعه کالای دیجیتال در دیجی‌کالا قرار دارند.

انواع خودروهای ایرانی و خارجی از برندهای مطرحی مثل هوندا، کیا و…، موتور سیکلت از برندهایی مثل کویر موتور و…، لوازم جانبی خودرو مثل سیستم صوتی تصویر، ضبط و…، لوازم یدکی مثل دیسک و صفحه کلاج و… و لوازم مصرفی خودرو مثل کفپوش سانا در این گروه قرار می‌گیرند.

محصولاتی مثل انواع لباس مثل لباس مجلسی زنانه و مردانه، لباس راحتی، لباس ورزشی، اکسسوری، کیف، کفش، عینک آفتابی، لباس زیر، شال و روسری و… جزو مواردی هستند که می‌توانید آن‌ها را از برندهای مطرح ایرانی و خارجی موجود در دیجی کالا مثل آدیداس، نایکی، دبنهامز، آلدو، درسا و… خریداری کنید.

در این دسته از کالاهای دیجی‌کالا، انواع لوازم بهداشتی و حمام کودک و نوزاد، انواع پوشاک و کفش، تبلت، اسباب‌بازی، لوازم اتاق خواب کودک، لوازم ایمنی، لوازم شخصی و غذا خوری و … قرار می‌گیرد تا خرید را برای پدر و مادرها به کاری سریع و آسان تبدیل کند.

هر چیزی از مواد خوراکی که به آن نیاز دارید، در سوپرمارکت دیجی‌کالا پیدا می‌شود، محصولات پرطرفداری مثل کره بادام‌زمینی، عسل، سس، قهوه، زعفران، شکلات، انواع نان و … از برندهای معتبر و معروفی مثل نستله، نوتلا، استارباکس، مزمز، چی توز و … همگی در اختیار شما هستند و تا رسیدن به آشپزخانه شما تنها چند کلیک فاصله دارند.

انواع لوازم آرایش مثل لاک، رنگ مو، لوازم آرایش لب، چشم، صورت و… همگی در دیجی‌کالا موجود هستند. همچنین محصولات بهداشتی مثل انواع شامپو، کرم، ماسک صورت، ضد تعریق، ماسک مو  و…، انواع لوازم شخصی برقی، ست هدیه، بهترین انواع عطر و اسپری، انواع زیورآلات طلا و نقره مثل سرویس طلا، سرویس نقره و… به همراه وسایل مراقبت شخصی طبی در گروه زیبایی و سلامت دیجی‌کالا قرار می‌گیرد. در این بخش برندهای مطرحی مثل اسنس، پنبه ریز، سینره و… حضور دارند.

یکی از متنوع‌ترین بخش‌های دیجی‌کالا، بخش لوازم خانه و آشپزخانه است که از محصولاتی مثل صندلی گیمینگ در بخش صندلی‌ها گرفته تا انواع مبل راحتی، انواع آبگرمکن مثل آبگرمکن بوتان، لباسشویی‌های متنوع مثل انواع لباسشویی اسنوا، شیرآلات مختلف مثل شیرآلات قهرمان و…، ظروف و همچنین لوازم برقی آشپزخانه مثل توستر و… را شامل می‌شود و امکان خریدی عالی را برای مشتریان فراهم کرده است. در بخش لوازم خانگی دیجی‌کالا، برندهای معتبری مثل تفال، اخوان، فیلیپس، ال جی، اسنوا، جی پلاس و… حضور دارند.

بخش هنر، کتاب، رمان و لوازم تحریر دیجی‌کالا نیز یکی از متنوع‌ترین بخش‌های این فروشگاه اینترنتی است. انواع کتاب و مجله، بازی، لوازم تحریر، سازهایی مثل پیانو، سنتور، هنگ درام  و… با بهترین قیمت‌ها و از بهترین برندها در دسترس شما قرار دارند.

هر نوع وسیله و لباس ورزشی که فکرش را کنید، انواع وسایل کمپینگ و کوهنوردی، ساک و قمقمه ورزشی و… در این بخش قرار می‌گیرند. همچنین شما می‌توانید وسایل مد نظر خود را بر اساس نوع ورزش (آبی، هوازی، بدنسازی و…) در دسته‌بندی‌های دیجی‌کالا پیدا کنید.

و در آخر دیجی‌کالا از طریق به فروش رساندن محصولات بومی و سنتی متفاوتی مثل انواع خوراکی، گلیم و گبه، ابزار و … تلاش کرده تا بین هنر ایرانی و متقاضیان آن کوتاه‌ترین راه را پیدا کند. در این بخش شما می‌توانید انواع محصولات از جمله ظروف زیبای مخصوص به سفره هفت‌سین  و پذیرایی از مهمانان در روزهای نوروز، انواع آیینه و شمعدان و هر آن چیزی را که برای خلق زیبایی در روزهای بهاری به آن نیاز دارید، با قیمت مناسب و تنوع بسیار بالا انتخاب کنید. دیجی‌کالا همچنین برای اینکه حال و هوای عید را به اعضای خود هدیه کند، تقویم ۱۴۰۱، انواع ایده عکس پروفایل عید نوروز، آهنگ‌های عید نوروز و موزیک‌های شاد بهاری، وسایل مربوط به خانه‌تکانی و انواع لباس های عید  را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید در کنار خرید خود، از این حال و هوای تازه نهایت لذت را ببرید.

در راستای توجه ویژه به شفافیت به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارزش‌های محوری دیجی‌کالا، با شروع سال ۱۳۹۸ داستان‌پردازی با داده‌های آماری و ارائه گزارش‌های سالانه آغاز شد. مسیری که دستاورد آن تا امروز چندین گزارش سالانه و تخصصی مثل گزارش سالانه ۱۳۹۸، گزارش سالانه ۱۳۹۹ و گزارش سالانه ۱۴۰۰  دیجی‌کالا هستند. علاوه بر این، گزارش منابع انسانی سال ۱۳۹۹، گزارش منابع انسانی سال ۱۴۰۰  و همچنین گزارش کتاب دیجی‌کالا، از دیگر گزارش‌های تخصصی دیجی‌کالا به حساب می‌آیند. انتشار این گزارش‌ها امکان رصد شفاف‌تر و دقیق‌تر خدمات دیجی‌کالا را فراهم می‌کند، وضعیت بازار آنلاین کشور را به نمایش می‌گذارد و به تمامی کسب‌وکارهای ایرانی کمک می‌کند تا با فرایندهای فروش و عرضه آنلاین کالاهای خود بیشتر آشنا شوند.


خیارشور و ترشیجاتDownloads-icon

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

افسانه های کهن ایران


فهرست
انتقال به نوار کناری
نهفتن

افسانه‌های کهن ایرانی نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی «مروا نبیلی»، «ملک‌جهان خزاعی» و «باربد طاهری» است که در سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۵۶، از تلویزیون ملی ایران تولید و پخش گردید.

قصه‌های این مجموعه تلویزیونی، برگرفته از ادبیات کهن فارسی است و هر قسمت داستان متفاوت و مجزایی دارد. برخی از قسمت‌های این مجموعه عبارتند از:[۱]



شاهزاده‌ای به جستجوی دختر نارنج و ترنج می‌رود. کنیز پادشاه دختر را از بین می‌برد و …

پیرزنی شش دختر دارد که کوچکترین آنها، «نمکی» نام دارد و قرار بر آن است که هر شب، یکی از دخترها وظیفهٔ بستن درب‌های منزل را به عهده داشته باشد. یک شب، یکی از دخترها، فراموش می‌کند درب را قفل کند و در نتیجه «دیو» به منزل پیرزن آمده و همهٔ دخترها را یکی‌یکی با خود به قلعه‌اش می‌برد. سرانجام نوبت به نمکی می‌رسد و دیو او را هم می‌دزدد، اما نمکی طی ماجراهایی، همۀ زندانیان قلعهٔ دیو را آزاد می‌کند.

پادشاهی هفت پسر دارد. برای تعیین جانشین خود، می‌گوید هر یک از ایشان که مرغ و قفس‌های طلایی را بیاورد، جانشین او خواهد شد. پسران پادشاه ماجراهای بسیاری را از سر می‌گذرانند و عاقبت پسر کوچکِ ملک محمد، موفق به یافتنِ مرغ و قفس طلایی می‌شود.

این مجموعه نمایشی به سفارش گروه کودک و نوجوان ساخته شد و تنها، قصه‌های «نارنج و ترنج»، «نمکی»، «گل خندان»، «ملک محمد» و «پادشاه و دختر چوپان» از کانال ۲ تلویزیون ملی ایران پخش شدند و به علت آغاز وقایع انقلاب ۱۳۵۷، پروژه نیمه کاره ماند و بقیه قسمت‌ها پخش نشد.

تصاویری از سریال افسانه‌های کهن ایرانی (بریدۀ مجلات قدیمی)

این یک مقالهٔ خرد مجموعه‌های تلویزیونی است. می‌توانید با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

افسانه های کهن ایران


فهرست
انتقال به نوار کناری
نهفتن

فیروز بهجت محمدی (زاده ۱۵ مرداد ۱۳۱۵ در تبریز – درگذشته ۲۲ دی ۱۳۷۸ در تهران) هنرپیشه ایرانی سینما، تلویزیون و تئاتر بود.

فیروز بهجت محمدی در سال ۱۳۱۵ در تبریز متولد شد. پس از پایان تحصیلات دبیرستانی در سال ۱۳۳۸ به بازیگری تئاتر روی آورد و بازی در نمایش‌های تلویزیونی و سینما را از سال ۱۳۴۸ آغاز کرد. در شهریور و مهر این سال در نمایش سلطان مار بازی کرد. نخستین فیلمش گاو بود که به رغم کوتاه بودن نقشش، حضوری به یاد ماندنی داشت. در سال ۱۳۵۳ نیز در فیلم شازده احتجاب بازی خوبی ارائه داد. او در همین سال در فیلم کوتاه شانزده میلیمتری کتیبه (فریبرز صالح)، براساس شعری از مهدی اخوان ثالث ظاهر شد که تهیه کنندهٔ آن تلویزیون ملی ایران بود. بهجت محمدی بعدها، در سال ۱۳۶۱ نیز در فیلم کوتاه تلویزیونی صبح پیروزی (رامبد لطفی) دربارهٔ جنگ ایران و عراق بازی کرد. از فیلم‌های دیگر او می‌توان به کاروان، محصول مشترک ایران، آمریکا و آلمان نیز اشاره کرد. پس از انقلاب، در سال ۱۳۵۹ در دو فیلم به کارگردانی غلامعلی عرفان، گفت هر سه نفرشان و آقای هیروگلیف بازی کرد که به نمایش عمومی در نیامدند.[۴]

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

افسانه های کهن ایران


در پروژه‌های دیگر

گیتی فروهر (زاده ۱۳۰۵ – درگذشته ۱۳۷۷) بازیگر سینمای اهل ایران بود.

این یک مقالهٔ خرد بازیگر است. می‌توانید با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

افسانه های کهن ایران


فهرست
انتقال به نوار کناری
نهفتن

شهلا میربختیار (زاده ۱۳۳۱ خورشیدی، تهران) بازیگر تئاتر، سینما، و تلویزیون، و کارگردان تئاتر، نمایشنامه‌نویس و مدرس بازیگری و کارگردانی است. تبار او از چهارمحال و بختیاری است و دارای لیسانس تئاتر است.

شهلا میربختیار فارغ‌التحصیل رشتهٔ تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و فعالیت هنری را با بازی در تئاتر آغاز کرد. وی بازی در سینما را از سال ۱۳۶۲ با فیلم «هیولای درون» به کارگردانی خسرو سینایی آغاز کرد.[۱]
همسر وی جمشید ملک‌پور کارگردان تئاتر است.
میربختیار در سال ۱۳۷۰ ایران را ترک کرد اما در خارج از ایران همچنان به فعالیت‌های هنری‌اش ادامه داد.[۲]

تئاتر (در ایران)

تئاتر (در خارج ایران)

رده:تئاتر

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

افسانه های کهن ایران

آذر فخر بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است.

آذر فخر بازیگر دههٔ ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ تئاتر است و سابقه بازی در سینما و تلویزیون نیز دارد. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است[۱] و در نمایشنامه‌های «ارثیهٔ ایرانی»، «لبخند باشکوه آقای گیل»، «روزنه آبی» و «افول» همگی نوشتهٔ اکبر رادی بازی کرده است. آذر فخر در سن سی و سه سالگی در اوج شهرت بازیگری و درخشیدن روی صحنهٔ تئاتر، ایران را همزمان با انقلاب ترک کرد و سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند. آذر فخر هم اکنون همراه همسرش کامران نوزاد در حومهٔ سانفرانسیسکو زندگی می‌کند.[۲]
در چهاردهمین جشن بازیگر خانهٔ تئاتر از آذر فخر تجلیل شد.[۳]

تئاتر

سینما

مجموعه تلویزیونی

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

افسانه های کهن ایران


فهرست
انتقال به نوار کناری
نهفتن

هوشنگ توزیع نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر ایرانی است. او که تئاتر را در دههٔ ۱۳۴۰ در کارگاه نمایش آغاز کرد، بعد از انقلاب ۱۳۵۷ به ایالات متحده مهاجرت کرد و با تأسیس «کارگاه نمایش ۷۹» به همراه همسرش شهره آغداشلو نمایش‌های موفقی که اغلب درونمایه سیاسی-اجتماعی داشتند و در قالب طنز نوشته شده بود را به روی صحنه برد.[۱]

یک نمایش طنز اجتماعی-فرهنگی با بازی بهروز وثوقی و نکار زادگان است که به نقد شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای خارج از ایران می‌پردازد.[۲]

یک نمایش کمدی از هوشنگ توزیع است که در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در شهرهای گوناگون جهان با بازیگری شهره آغداشلو و هوشنگ توزیع به روی صحنه رفت. مضمون اصلی نمایش بر محور رابطه زناشویی پرتنش یک زوج مهاجر (مرد تصادفی و همسرش) که در سرزمینی بیگانه پا به میان‌سالی گذاشته‌اند دور می‌زند. مرد جان خود را در یک سانحهٔ رانندگی از دست داده و به صورت غیرمنتظره‌ای وارد بهشت شده‌است. پروردگار فرشته‌ای را که خیلی زود درمی‌یابیم ایرانی است مأمور رسیدگی به امورات این تازه‌وارد که هنوز گیج و منگ است کرده‌است.

حوادث بعد از انتخابات ایران، محبوبیت جنبش نوپای سبز و انعکاس قتل ندا آقا سلطان در رسانه‌های بین‌المللی و بازتاب این رویدادها در زندگی مهاجرین ایرانی نیز بخش قابل توجهی از نمایش یک ایرانی در بهشت را به خود اختصاص داده‌است.[۳]

نمایش «شاعر نقره‌ای» بر اساس زندگی فریدون فرخزاد، به کارگردانی و بازیگری «هوشنگ توزیع» روی صحنه رفت.

توزیع حدود یک‌سال‌ونیم برای گردآوری اسناد، مدارک و کتاب‌های مرتبط با فریدون فرخزاد و مطالعه و تحقیق در آن زمان صرف کرده‌است. او در این فرایند طولانی، بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، هنری و گفتگوهای این هنرمند را نیز تماشا کرد تا از رفتار، گفتار و روحیات فریدون فرخزاد شناخت کاملی داشته باشد.[۴]

شاعر نقره‌ای علاوه بر اجراهای موفق در لس‌آنجلس و شهرهای مختلف، در جشنواره تیرگان[۵] نیز روی صحنه رفت. برخی از اجراهای این نمایش به دلیل دنیاگیری کووید-۱۹ لغو شد.

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

افسانه های کهن ایران


فهرست
انتقال به نوار کناری
نهفتن

فضل‌الله مهتدی معروف به صبحی یا: فضل‌الله مهتدی صبحی (زاده: ۱۲۷۶ خورشیدی کاشان، درگذشت: ۱۷ آبان ماه ۱۳۴۱ در تهران)، داستانسرای معروف و پایه‌گذار سنت قصه‌گویی برای کودکان در رادیوهای ایران است.[۱]

فضل‌الله مهتدی فرزند محمدحسن مهتدی از بهائیان کاشان که شرح زندگی خود را در «کتاب صبحی» و «پیام پدر» نوشته‌است و چنان‌که خود شرح می‌دهد، سالیان درازی را در قفقاز، عشق‌آباد، بخارا، سمرقند، تاشکند و مرو گذرانده و سپس به ایران آمده‌است. صبحی پس از خاتمه جنگ جهانی اول، برای دیدن عبدالبهاء از راه بادکوبه و استانبول و بیروت به حیفا رفت و کاتب عبدالبها شد.

حدود ۱۲۹۵–۱۲۹۶ شمسی وی به میرزا مهدی اخوان صفا در سفر تبلیغی آئین بهایی در آذربایجان، قفقاز و آسیای مرکزی کمک نمود. به دنبال آن مدتی در عشق آباد زندگی کرد و سپس در سال ۱۲۹۸ به تهران بازگشت. در اواخر ۱۲۹۹ شمسی صبحی برای دیدار عبدالبهاء به حیفا رفت.[۲] عبدالبهاء از او خواست که در حیفا بماند و دستیار دبیرخانه (کاتب) شود. وی به مدت دوسال در کنار چند منشی دیگر و دستیاران دبیرخانه در این سمت فعالیت کرد تا اینکه اعمال او باعث شد به خدمات وی خاتمه داده شود و عازم ایران گردد. چندی قبل از درگذشت عبدالبهاء در سال ۱۳۰۰ شمسی به ایران بازگشت.[۳] در ایران بیش از یک بار از موسسات اداری بهایی سرپیچی کرده و با ابراز پشیمانی به جامعه بهائی برمی‌گشت و بلافاصله به مخالفت دوباره با همان موسسات می‌پرداخت.[۴]

صبحی مدعی بود، علی‌رغم رویگردانی کامل از بهائیت، چون مورد اعتماد و محرم اسرار عبدالبهاء بوده‌است، اسراری داشته که همه را افشا نساخته و خود در این باره چنین استدلال می‌کند که: .mw-parser-output .templatequote{overflow:hidden;margin:1em 0;padding:0 40px}.mw-parser-output .templatequote .templatequotecite{line-height:1.5em;text-align:right;padding-right:1.6em;margin-top:0}

تمام این اسرار را که عبدالبهاء به صرف اعتماد و راستی و درستی من مکتوم نمی‌داشت، افشا نمی‌نمایم تا گذشته از اینکه نفس عمل محمود و ممدوح است، ظن او نیز بر امانت من نزد اهل خرد فاسد نگردد و هم در نزد آزادمردان از مردی و اهلیت دور نباشیم.[۵]

صبحی در «کتاب صبحی» (یا خاطرات زندگی) خود توجه ویژه‌ای به مباحث بنیادی و اعتقادی دارد که در تاریخچه پیدایش بهائیت و معتقدات بهائیان و چه در مبانی اعتقادی اسلامی، به تبیین و تشریح آنچه می‌دانسته پرداخته‌است. صبحی پس از گذشت بیست سال از انتشار «کتاب صبحی» در سال ۱۳۳۲، «پیام پدر» را منتشر کرد.

وی در سال ۱۳۱۹ وارد رادیو شده و در آنجا قصه ظهر جمعه را اجرا می‌کرد. سنت قصه‌گویی برای کودکان توسط وی در ایران پایه‌ریزی شد.[۱]

صادق هدایت؛ نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی دربارهٔ مهتدی مطالبی منفی نگاشته‌است.[۶] و او را به سرقت ادبی از آثارش متهم کرده‌است.[۷]

اگر چه صبحی در یک خانواده بهائی بزرگ شده بود اما تحت نفوذ عبدالحسین آیتی (آواره)، که از آئین بهائی بازگشته بود قرار گرفت. پدر صبحی سعی بسیار نمود که پسرش را از راهی که در پیش گرفته بود منصرف کند ولی به نتیجه نرسید.[۸] صبحی همچنان به فعالیتهای خود علیه آئین بهائی ادامه می‌داد.[۹] او در اوج عصیانش نامه ای به بروجردی (مرجع تقلید) نوشت و از فعالیتهای گذشته خود به نفع آئین بهائی پوزش طلبیده توبه کرد. وی در این نامه با زبانی تند و زننده بر شوقی افندی و بیت العدل عمومی تاخت.[۱۰] او به‌شدت با رهبری شوقی افندی مخالفت داشت و این موضوع را در جامعه بهائی اعلان می‌کرد.[۱۱] از قزوین که به طهران آمد دیگر آن شوق و شور سابق را نداشت. در این اثنا با عبدالحسین آیتی که از آئین بهائی برکنار و به تشیع برگشته بود ملاقات می‌کرد که دوری او را از بهائیت شدت و سرعت بخشید. تا بالاخره از جامعهٔ بهائی برکنار شد.[۱۲] صبحی به مدت سه چهار سال از موسسات بهائی درخواست بازگشت به جامعه بهائی را کرد. اما چون از شرایط مقرر برای بازگشت اطاعت نکرد، درخواست او پذیرفته نشد.[۱۳]

مهتدی در آبان ۱۳۴۱ در تهران بر اثر سرطان حنجره[۱۴] در گذشت و در گورستان ظهیرالدوله تهران به خاک سپرده شد.

بر سنگ قبر او، این عبارات به چشم می‌خورد:

یا علی، قصه گوی شهر شما، بشنو از نی چون حکایت می‌کند، از جدائی‌ها شکایت می‌کند، آرامگاه ابدی شادروان فضل‌الله مهتدی صبحی، داستانسرای معروف، که در سپیده دم یک روز خزانی، داستان زندگیش به پایان رسید.

این عبارت به بیت نخست مثنوی معنوی مولوی اشاره دارد که صبحی مهتدی همیشه در آغاز داستانهایش در رادیو می‌خواند.

صفحه‌هایی برای ویرایشگرانی که از سامانه خارج شدند بیشتر بدانید


بازدید محتوا


همکاری


ابزارها


نسخه‌برداری

افسانه های کهن ایران


فهرست
انتقال به نوار کناری
نهفتن

سید مجتبی میرزاده (زاده ۲۷ اسفند ۱۳۲۴ – درگذشته ۲۶ تیر ۱۳۸۴) نوازندهٔ ویلن، کمانچه، سه‌تار و آهنگساز اهل ایران بود.

وی برای هنرمندان بسیاری آهنگ ساخته‌است و آهنگ‌سازی فیلم‌های چندی را بر عهده داشت و گسترهٔ وسیعی از آهنگ‌ها را نواخته‌است از تکنوازی ویلن در موسیقی کردی و فارسی گرفته تا نوازندگی به همراه گروه در ضبط‌های استودیویی، از موسیقی محلی گرفته تا موسیقی کلاسیک غربی و پاپ، جاز و بلوز، از موسیقی سنتی تا ترانه‌های کوچه‌بازاری، سرودهای انقلابی و موسیقی فیلم.[۲]

مجتبی میرزاده در سال ۱۳۲۴ خورشیدی در کرمانشاه متولد شد.[۱] به سبب شغل پدرش که کارمند دولت بود به مدت چند سال به ایلام رفتند و زمانی که ۱۴ سال داشت به کرمانشاه برگشتند و پدرش به اصرار یکی از آشنایان که علاقهٔ مجتبی را به ویلن دیده بود برای او یک ویلن خرید. او پیش از آن مدتی با سنتور برادر بزرگتر تمرین موسیقی کرده بود. پس از خریدن ویولن، چون معلمی برای یادگیری ویولن نمی‌یابد، خود با استفاده از آهنگ‌های آن زمان رادیو شروع به یادگیری ویولن می‌کند. سه سال بعد در مسابقات اردوی رامسر شرکت می‌کند و رتبه اول را در رشته نوازندگی ویولن کسب می‌کند (مقام دوم را محمد یاحقی فرزند حسین یاحقی کسب می‌کند). سه سال بعدی نیز به ترتیب رتبهٔ دوم سنتور، نقاشی و آبرنگ و تار را در اردوهای رامسر کسب می‌کند.
در سال ۱۳۳۹ همکاری خود را با رادیو کرمانشاه آغاز می‌کند که سرپرست آن محمد عبدالصمدی است و در این مدت، آثاری ماندگار در موسیقی کردی با همکاری وی خلق می‌شود. در سال ۱۳۴۶ خورشیدی به تهران می‌آید و در سال ۱۳۴۷، همکاری خود را با ارکسترهای باربد، نکیسا و فارابی به عنوان نوازنده ویولن آغاز می‌کند. ساز تخصصی او، ویولن و کمانچه بود و با سه تار و سنتور آشنایی کامل داشت. در کارنامه او، تعداد زیادی آثار موسیقی سنتی، فولکلور و پاپ همراه با بیش از ۴۰ موسیقی فیلم به چشم می‌خورد.[۳]

مجتبی میرزاده نوازندگی خود را متأثر از نوازندگی پرویز یاحقی می‌دانست و همیشه با احترام و فروتنی از وی یاد می‌کرد، اما شخصیت مستقل ویولن میرزاده کاملاً مشهود و دارای ویژگی‌های مختص خود است. در ویولن میرزاده، تکنیک‌های غربی نوازندگی ویولن همراه با شیرینی موسیقی ایرانی نمود دارد و از تریوله‌های قدرتمند و سریع، گلیساندوهای کم و آرشه‌کشی نرم اما مستحکم، از خصوصیات نوازندگی اوست. این ویژگی‌ها در «چهار مضراب شوشتری» تکنوازی ویولن، به همراهی تنبک بیژن کامکار به خوبی دیده می‌شوند (آلبوم «بداهه‌نوازی ویولن مجتبی میرزاده»). وی در سال‌های آخر زندگی و در اوج تجربه و خلاقیت، گوشه سکوت و خاموشی گزید.

وی از جمله برترین نوازندگان کمانچه ایران بود و از بی‌مهری آهنگسازان نسبت به ساز کمانچه، گله‌مند بود و به کمانچه نگاه ویژه‌ای داشت. او معتقد بود که نوازندگی در کمانچه، نباید متأثر از نوازندگی از ساز ویولن باشد؛ چرا که روح این دو ساز، از هم جداست. سبک کمانچه‌نوازی وی نیز ابداعی و مختص به خودش بود.

مجتبی میرزاده در زمینهٔ آموزش موسیقی نیز فعال بود. او همچنین با خوانندگان موسیقی کردی نظیر حسن زیرک، مظهر خالقی و ناصر رزازی همکاری داشت. از جمله آثار او می توان به موارد زیر اشاره کرد:


دانلود فایل صوتیDownloads-icon

گیسوم سامانۀ سفارش و پیگیری تهیۀ کتابه. شما سفارش میدین و ما اگر کتاب رو داشتیم یا تونستیم پیدا کنیم، شرایط خرید کتاب رو براتون فراهم می‌کنیم.

برای خرید و دانلود  کتاب افسانه‌های کهن ایران (درویش و اژدهای هفت‌سر و ۱۴ داستان دیگر)  نوشته  پروانه چترروز تاجانی  و خواندن و شنیدن هزاران کتاب الکترونیکی و صوتی دیگر،  اپلیکیشن طاقچه  را رایگان نصب کنید.

واااای!
این چطور داستان کودک و نوجوانیه اینقدر ترسناکه!
زن به مرد خیانت کرده بعد مرد که قصاب هم بوده طرف رو کشته انداخته ته چاه .. بعد هم زنش رو مثل حیوون انداخته تو قفس! شب ها هم قفس زنش رو

باید بره کتاب +۱۹ سال بنویسه 😤😬

طاقچه سایت و اپلیکیشن دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است. در طاقچه هزاران کتاب، مجله، روزنامه و کتاب گویا را می‌توانید دانلود کنید و با موبایل، تبلت و رایانه آن‌ها را بخوانید. در طاقچه کتاب‌های روانشناسی، رمان و داستان، کتاب‌های تاریخی، کتاب فلسفی و هزاران کتاب رایگان برای دانلود وجود دارد.

© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به فروشگاه کتاب الکترونیک طاقچه است.

افسانه های کهن ایران
افسانه های کهن ایران
0

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *